Protokól Nr VII/2015 z dnia 23.04.2015r.

RP.0002.7.2015

 

Protokół Nr VII /2015

z obrad VII Sesji Rady Powiatu Białostockiego V kadencji

 w dniu 23 kwietnia 2015 roku

 w Starostwie Powiatowym w Białymstoku

 

         Obrady VII Sesji Rady Powiatu Białostockiego V kadencji, w dniu 23 kwietnia 2015 roku, o godz.1030, w Starostwie Powiatowym w Białymstoku, otworzył Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Jarosław Wądołowski.

Na wstępie, powitał zaproszonych gości, członków Zarządu oraz wszystkich radnych (listy obecności stanowią zał. nr 1, 2 i 3).

 

Stwierdził, iż na podstawie listy obecności, w obradach uczestniczy 23 radnych, co stanowi quorum, przy którym Rada Powiatu może obradować i podejmować prawomocne uchwały. Nieobecni byli: Pan Andrzej Babul (nieobecność usprawiedliwiona), Pani Danuta Maria Bagińska (nieobecność usprawiedliwiona), Pan Jan Gradkowski (nieobecność usprawiedliwiona) oraz Pani Anna Grycuk ( nieobecność usprawiedliwiona).

 

Ad 2

Wiceprzewodniczący Rady – Pan Jarosław Wądołowski poinformował, iż porządek dzienny VII Sesji RPB,  został przesłany Radnym. Zapytał, czy są do niego uwagi? 

Starosta Powiatu Białostockiego – Pan Antoni Pełkowski poprosił o:

  • Wprowadzenie do porządku obrad jako pkt.4: „Podjęcie uchwały w sprawie utworzenia Związku Powiatów Województwa Podlaskiego”.
  • Wprowadzenie do porządku obrad jako pkt.5: „Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia statutu Związku Powiatów Województwa Podlaskiego”.
  • Wprowadzenie do porządku obrad jako pkt.6: „Podjęcie uchwały w sprawie zasad reprezentacji Powiatu Białostockiego w Związku Powiatów Województwa Podlaskiego”.
  • Wprowadzenie do porządku obrad jako pkt.7: „Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie wyboru członków Komisji Infrastruktury Technicznej Rady Powiatu Białostockiego”.
  • Wprowadzenie do porządku obrad jako pkt.8: „Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie wyboru członków Komisji Oświaty, Kultury i Kultury Fizycznej Rady Powiatu Białostockiego”.
  • Wprowadzenie do porządku obrad jako pkt.9: „Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie wyboru członków Komisji Zdrowia, Pomocy Społecznej i Spraw Rodziny Rady Powiatu Białostockiego”.

Następnie, Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Jarosław Wądołowski odczytał zebranym porządek obrad wraz z zaproponowanymi autopoprawkami Zarządu:

  1. Otwarcie obrad VII sesji Rady Powiatu Białostockiego.
  2. Przedstawienie porządku obrad.
  3. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie Powiatu Białostockiego na rok 2015.
  4. Podjęcie uchwały w sprawie utworzenia Związku Powiatów Województwa Podlaskiego.
  5. Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia statutu Związku Powiatów Województwa Podlaskiego.
  6. Podjęcie uchwały w sprawie zasad reprezentacji Powiatu Białostockiego w Związku Powiatów Województwa Podlaskiego.
  7. Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie wyboru członków Komisji Infrastruktury Technicznej Rady Powiatu Białostockiego.
  8. Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie wyboru członków Komisji Oświaty, Kultury i Kultury Fizycznej Rady Powiatu Białostockiego.
  9. Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie wyboru członków Komisji Zdrowia, Pomocy Społecznej i Spraw Rodziny Rady Powiatu Białostockiego.
  10. Sprawozdanie z działalności Powiatowego Urzędu Pracy w Białymstoku w 2014 roku oraz informacja o sytuacji na rynku pracy w 2014 roku.
  11. Podjęcie uchwały w sprawie zaopiniowania „Sprawozdania z realizacji w 2014 r. Powiatowego programu promocji zatrudnienia oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy na lata 2009-2015”.
  12. Przyjęcie informacji za okres od 1 stycznia 2014 r. do 31 grudnia 2014 r. o działalności decyzyjnej Wydziałów Starostwa Powiatowego i jednostek organizacyjnych Powiatu, do zakresu których należy wydawanie decyzji administracyjnych.
  13. Sprawozdanie z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Białymstoku za 2014 rok.
  14. Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia oceny zasobów pomocy społecznej w Powiecie Białostockim.
  15. Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia „Programu rozwoju pieczy zastępczej w Powiecie Białostockim na lata 2015-2017”.
  16. Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie przekształcenia Domu Dziecka w Krasnem w Centrum Administracyjne Obsługi Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych w Krasnem.
  17. Informacja Starosty o pracach Zarządu między sesjami Rady.
  18. Interpelacje i zapytania Radnych.
  19. Przyjęcie protokołu z obrad VI sesji Rady Powiatu Białostockiego.
  20. Sprawy różne.
  21. Zamknięcie obrad VII sesji Rady Powiatu Białostockiego.

 

Ad 3

Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie Powiatu Białostockiego na rok 2015.

     Pani Marta Szczuka – Skarbnik Powiatu Białostockiego przedstawiła Wysokiej Radzie projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Powiatu Białostockiego na rok 2015 ( zał. nr 4).

     „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, zaproponowany projekt uchwały Rady Powiatu Białostockiego przewiduje zmiany w budżecie zarówno w planie dochodów, jak i w planie wydatków o kwotę 1 831 100 zł. Jeżeli chodzi o plan dochodów, to zmienia się w ten sposób, że zwiększamy dochody o 1 932 100 zł. Zmniejszamy plan dochodów o kwotę 101 100 zł. Natomiast jeżeli chodzi o wydatki to zwiększamy plan wydatków o kwotę 2 053 100 zł. Zmniejszamy plan wydatków o 222 000 zł. Dokładne objaśnienia obrazuje nam Załącznik nr 1 jeżeli chodzi o plan dochodów, gdzie w dużej mierze zmiany dotyczą dróg publicznych, powiatowych, tj. dotacji celowych otrzymanych z tytułu pomocy finansowych od gmin, które leżą w Powiecie Białostockim na inwestycje na drogach powiatowych czyli 1 845 500 o tyle zwiększamy i o 101 000 zł zmniejszamy tą pomoc finansową w wyniku korekt. Następnie zwiększamy plan dochodów o 74 000 zł również jako dotacja celowa z tytułu pomocy finansowej między jednostkami samorządu terytorialnego. Chodzi o dofinansowanie prac geodezyjnych i kartograficznych z trzech gmin: z gminy Choroszcz, Wasilków i Łapy. Ostatnia zmiana w budżecie jeżeli chodzi  o dochody to jest 12 600 zł – dotacja otrzymana z Państwowych Funduszy Celowych, chodzi o Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na realizację projektu pn. „Odkryj nasz skarb – poznaj przyrodę powiatu białostockiego”. Jeżeli chodzi o wydatki to również w dużej mierze zwiększamy i zmniejszamy wydatki, które dotyczą zadań inwestycyjnych realizowanych na terenie Powiatu Białostockiego jeżeli chodzi o drogi. Zwiększamy również wydatki o 74 000 zł pozyskane z gmin na prace geodezyjne i kartograficzne. Zwiększamy również wydatki jeżeli chodzi o realizacje Programu zgodnie z przyznaną dotacją Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Przedstawiona jest dla Państwa zmieniona szata graficzna. Na Komisji Infrastruktury Technicznej Radny zaproponował aby objaśnienia jednak były, co też uczyniłam. Dzisiaj Państwo dostaliście zmienioną uchwałę Rady Powiatu, gdzie objaśnienia szczegółowo wykazują dla Państwa jakich zadań inwestycyjnych dotyczą zmiany w budżecie, jakie dotacje dostaliśmy jako pomoc finansowa, z jakich gmin, w jakich wysokościach. Tak samo jeśli chodzi o Program realizowany przy współpracy Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska, na jaki to jest Program, na realizację jakich zadań. Tak samo jeśli chodzi o prace geodezyjne i kartograficzne, też jakich obszarów to dotyczy jeżeli chodzi o realizację wydatków”.

Pytań do omawianego projektu uchwały nie zgłoszono.

Następnie, Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Jarosław Wądołowski poprosił o przedstawienie opinii Komisji.

Pozytywne opinie do ww. projektu uchwały przedstawili:

  • Pan Wojciech Fiłonowicz – Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów
  • Pan Paweł Kondracki – Przewodniczący Komisji Infrastruktury Technicznej   

Następnie, Wiceprzewodniczący Rady odczytał projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Powiatu Białostockiego na 2015 rok.

       Rada Powiatu Białostockiego, przy 19 głosach „za”, 1 głosie „przeciw” oraz 2 głosach „wstrzymujących się”, podjęła Uchwałę Nr VII/44/2015 z dnia 23 kwietnia 2015 roku w sprawie zmian w budżecie Powiatu Białostockiego na 2015 rok (zał. nr 5).

 

Ad 4

      Podjęcie uchwały w sprawie utworzenia Związku Powiatów Województwa Podlaskiego.

       Pan Antoni Pełkowski – Starosta Powiatu Białostockiego przedstawił zebranym projekt uchwały w sprawie utworzenia Związku Powiatów Województwa Podlaskiego ( zał. nr 6). Zaznaczył: „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, w poprzedniej kadencji, tak jak teraz dyskutowano w gronie Starostów o konieczności powołania Związku Powiatów Województwa Podlaskiego. W związku z tym, że należy w trybie pilnym przystąpić do modernizacji ewidencji gruntów oraz baz danych, ażeby sprostać wymogom mówiącym o zamianie tej wersji papierowej w wersję elektroniczną potrzebne są bardzo duże środki finansowe. W nowej perspektywie PROW – u są przygotowane na to pieniądze, są pieniądze zagwarantowane przez Głównego Geodetę Kraju. Jedynym warunkiem jest między innymi to, ażeby powiaty, które chcą skorzystać, a w przypadku województwa podlaskiego wszystkie powiaty – 14 powiatów deklaruje chęć, czy konieczność pozyskania tych środków finansowych, ażeby skupić się w związek czy też stowarzyszenie. W ostatecznej wersji przeważył pogląd, że należy powołać związek, dlatego też na dzień dzisiejszy jest procedowany przez nas punkt dotyczący utworzenia Związku Powiatów Województwa Podlaskiego. Następnym krokiem jest kwestia statutu. Na Komisji Infrastruktury Technicznej długo rozmawialiśmy na temat statutu. Zdaję sobie sprawę czy z niedosytu, czy pewnych pretensji ze strony części Radnych, że jest to swego rodzaju narzucenie pewnej formy procedowania, mam na myśli statut, że tak na dobrą sprawę nie powinno się w tym statucie, jeśli dzisiaj będzie przyjęty zmienić ani jednego zdania. Już wybiegając do kolejnego punktu, to proszę Państwa jeszcze wczoraj w Urzędzie Wojewódzkim obradował Konwent Starostów i niestety jeszcze dwie wydaje się nie aż tak istotne, ale z punktu widzenia niektórych Starostów istotne sprawy zostały uszczegółowione i w formie poprawki zostanie przeze mnie wniesione. Jest uzgodnione też, że my pierwsi podejmujemy ten temat, natomiast pozostałe powiaty mają termin do 5 maja zwołać nadzwyczajne sesje ażeby identyczną treść uchwały, identyczne treści statutów podjąć. Wszystkie powiaty województwa podlaskiego jeśli mamy mówić o pozyskaniu na ten cel środków zewnętrznych muszą podjąć takie uchwały. Dlatego też wnoszę w imieniu Zarządu Powiatu o przyjęcie uchwały o utworzeniu Związku Powiatów Województwa Podlaskiego i w dalszej kolejności, w następnych punktach statutu i reprezentacji Powiatu Białostockiego w Związku Powiatów Województwa Podlaskiego. Nie uchwalenie przez którąś z Rad 14 powiatów może skutkować tym, że te pieniądze, które ewentualnie my byśmy pozyskali to pozyskają inne powiaty w kraju. Przed nami jest długa droga, bo jest pytanie czy służby Wojewody, wydaje się, że nie, ale może być tak, że służby Wojewody dopatrzą się jakiś błędów formalnych, czy w drodze legislacyjnej zanegują nasze wspólne uchwały. Może być też tak, że Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji będzie miało zastrzeżenia. Wczoraj obecni na Konwencie Starostwie podjęli jedną decyzję, że ten dokument w formie uchwał nie powinien ulec już jakiejkolwiek modyfikacji i poszczególne samorządy zaczynając od nas do 5 maja mają te uchwały podjąć”.

      Radny Pan Marek Skrypko: „Czytając ten statut nie wiedziałem jaka temu przyświeca idea. Teraz rozumiem, że jest to kwestia tego projektu. Właściwie to bardzo dobrze, bo to w szybkim tempie rozwiązuje się, ta sprawa, którą Pan Dyrektor Jastrzębski nam prezentował na sesji. Proszę mi powiedzieć czy jest już jakiś konkretny projekt? Kolejne pytanie, czy taką inicjatywę podejmują też wszystkie inne województwa, powiaty, czy to tylko dotyczy nas? Trzecia sprawa, to rozumiem, że poza tą aplikacją do środków to ten związek nie jest potrzebny? Później on się rozwiąże?”

      Pan Antoni Pełkowski – Starosta Powiatu Białostockiego wyjaśnił: „Proszę Państwa, na pewno dzisiaj nie jest to przeświadczone, ale wszystko wskazuje na to, że po spełnieniu tego związek ulegnie rozwiązaniu. Chociaż nawet wczoraj była taka dyskusja, że inne cele uwzględnione przez innych członków Zarządu otwierają drogę, ale też jest taka furtka, że ten zakres jest dosyć szeroki. Tutaj nie ma potrzeby, ażeby związek taki dalej funkcjonował. Natomiast patrząc na poziomie kraju, to o ile wiem, my jesteśmy trochę w szarym końcu, i to nie jest tak, że my jesteśmy liderami i na nas się wzorują. Część województwa wiele rzeczy ma już za sobą, część w formie związku, część w formie stowarzyszenia. Ta forma wydaje się rzeczą wtórną, ważne ażeby pewne niezbędne formy organizacyjne były przeprowadzone, aby można było aplikować o te środki zewnętrzne”.

      Radny Pan Marek Skrypko zapytał czy wiadomo kiedy ta aplikacja będzie składana?

      Pan Antoni Pełkowski – Starosta Powiatu Białostockiego: „Trzeba jak najszybciej podjąć uchwały. Następnie uchwały muszą przejść przez Wojewodę. Jeżeli będą prawomocne to idą do rejestracji. Związek ma być zarejestrowany. Jest to ostatni moment kiedy można jeszcze to zrobić. Dlatego termin w większości samorządów to jest do 5 maja na podjęcie uchwał”.

       Radny Pan Roman Czepe: „Zdecydowaliśmy na Klubie, że jesteśmy za tym aby powołać taki związek, on jest potrzebny nie tylko dla pieniędzy, ale też dla wymiany doświadczeń. Chcielibyśmy aby przynajmniej co jakiś czas Pan Starosta wymienił się z nami tymi doświadczeniami jakie uzyskał, korzyściami jakie powziął, chodzi o powiat oczywiście. Zachęcamy do tego, aby jak najwięcej wymieniać się doświadczeniami”.

      Innych pytań i uwag nie zgłoszono.

Następnie, Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Jarosław Wądołowski poprosił o przedstawienie opinii Komisji.

     Pozytywną opinię do ww. projektu uchwały przedstawił:

  • Pan Paweł Kondracki – Przewodniczący Komisji Infrastruktury Technicznej  

Następnie, Wiceprzewodniczący Rady odczytał projekt uchwały w sprawie utworzenia Związku Powiatów Województwa Podlaskiego.

       Rada Powiatu Białostockiego, przy 21 głosach „za” oraz 1 głosie „wstrzymującym się”, podjęła Uchwałę Nr VII/45/2015 z dnia 23 kwietnia 2015 roku w sprawie utworzenia Związku Powiatów Województwa Podlaskiego (zał. nr 7).

 

Ad 5

       Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia statutu Związku Powiatów Województwa Podlaskiego.

      Pan Antoni Pełkowski – Starosta Powiatu Białostockiego przedstawił zebranym projekt uchwały w sprawie przyjęcia statutu Związku Powiatów Województwa Podlaskiego ( zał. nr 8). Zaznaczył: „Szanowni Państwo, w czasie Komisji Infrastruktury procedowaliśmy nad treścią statutu. Po głosowaniu okazało się, że jest kolejna lekko zmodyfikowana wersja. Natomiast tak jak wspominałem, jeszcze wczoraj Konwent Starostów długo rozmawiał, były zamysły, aby jeszcze dyskutować, ale udało się zakończyć dyskusję. Natomiast chce w imieniu własnym zgłosić dwie poprawki. Jedna w § 18 statutu. Dotychczas jest zapis w pkt. 3, iż Zarząd składa się z trzech do pięciu osób. Natomiast Konwent zadecydował, iż w tym przypadku należy, ażeby była jednoznaczna liczba, i proponowany jest zapis, iż Zarząd składa się z pięciu osób. Druga zmiana to § 21 statutu, gdzie jest powiedziane, że do Przewodniczącego Zarządu stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące Starosty wynikające z ustawy o samorządzie powiatowym. Także ten punkt wykreślamy. § 21 statutu będzie brzmiał, że do kompetencji Przewodniczącego należy w szczególności: 1)kierowanie pracą Zarządu i jego biura; 2) reprezentowanie Związku na zewnątrz, z zastrzeżeniem § 29. Pozostałe punkty i treść statutu pozostaje bez zmian. Starostowie wczoraj podczas Konwentu jednoznacznie stwierdzili, że jest to już ostateczna wersja, która przez nas i przez innych powinna być procedowana i przyjęta”.

Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Jarosław Wądołowski zarządził głosowanie nad zgłoszonymi przez Starostę Powiatu Białostockiego - Pana Antoniego Pełkowskiego poprawkami do statutu Związku Powiatów Województwa Podlaskiego. 

 

       Rada Powiatu Białostockiego, przy 17 głosach „za” oraz 4 głosach „wstrzymujących się” zaakceptowała poprawki zgłoszone do statutu Związku Powiatów Województwa Podlaskiego.

Innych pytań do omawianego projektu uchwały nie zgłoszono.

Następnie, Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Jarosław Wądołowski poprosił o przedstawienie opinii Komisji.

Pozytywną opinię do ww. projektu uchwały przedstawił:

  • Pan Paweł Kondracki – Przewodniczący Komisji Infrastruktury Technicznej  

Następnie, Wiceprzewodniczący Rady Pan Jarosław Wądołowski odczytał projekt uchwały w sprawie przyjęcia statutu Związku Powiatów Województwa Podlaskiego.

       Rada Powiatu Białostockiego, przy 16 głosach „za” oraz 6 głosach „wstrzymujących się”, podjęła Uchwałę Nr VII/46/2015 z dnia 23 kwietnia 2015 roku w sprawie przyjęcia statutu Związku Powiatów Województwa Podlaskiego (zał. nr 9).

 

Ad 6

       Podjęcie uchwały w sprawie zasad reprezentacji Powiatu Białostockiego w Związku Powiatów Województwa Podlaskiego.

      Pan Antoni Pełkowski – Starosta Powiatu Białostockiego przedstawił zebranym projekt uchwały w sprawie zasad reprezentacji Powiatu Białostockiego w Związku Powiatów Województwa Podlaskiego ( zał. nr 10). Zaznaczył: „Szanowni Państwo, przyjęto klucz, iż reprezentantami poszczególnych powiatów Związku będą Starostowie i Geodeci Powiatowi. W odrębnych uchwałach Zarządy wskażą imiennie kto to jest”.

Pytań do omawianego projektu uchwały nie zgłoszono.

Następnie, Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Jarosław Wądołowski poprosił o przedstawienie opinii Komisji.

Pozytywną opinię do ww. projektu uchwały przedstawił:

  • Pan Paweł Kondracki – Przewodniczący Komisji Infrastruktury Technicznej  

Następnie, Wiceprzewodniczący Rady odczytał projekt uchwały w sprawie zasad reprezentacji Powiatu Białostockiego w Związku Powiatów Województwa Podlaskiego.

       Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła Uchwałę Nr VII/47/2015 z dnia 23 kwietnia 2015 roku w sprawie zasad reprezentacji Powiatu Białostockiego w Związku Powiatów Województwa Podlaskiego (zał. nr 11).

 

Ad 7

       Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie wyboru członków Komisji Infrastruktury Technicznej Rady Powiatu Białostockiego.

Pan Jarosław Wądołowski – Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego przedstawił zebranym projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie wyboru członków Komisji Infrastruktury Technicznej Rady Powiatu Białostockiego (zał. nr 12). Zaznaczył, iż podanie o inklinację w  pracy w tejże Komisji złożył Radny Pan Henryk Suchocki.

Pytań i uwag do powyższej sprawy nie zgłoszono.

Następnie, Wiceprzewodniczący Rady – Pan Jarosław Wądołowski odczytał projekt uchwały ww. oraz zarządził   głosowanie.

Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła Uchwałę Nr VII/48/2015 z dnia 23 kwietnia 2015 roku zmieniającą uchwałę w sprawie wyboru członków Komisji Infrastruktury Technicznej  Rady Powiatu Białostockiego (zał. nr 13).

 

Ad 8

       Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie wyboru członków Komisji Oświaty, Kultury i Kultury Fizycznej Rady Powiatu Białostockiego.

Pan Jarosław Wądołowski – Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego przedstawił zebranym projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie wyboru członków Komisji Oświaty, Kultury i Kultury Fizycznej Rady Powiatu Białostockiego (zał. nr 14). Zaznaczył, iż podanie o inklinację w  pracy w tejże Komisji złożył Radny Pan Henryk Suchocki.

Pytań i uwag do powyższej sprawy nie zgłoszono.

Następnie, Wiceprzewodniczący Rady – Pan Jarosław Wądołowski odczytał projekt uchwały ww. oraz zarządził   głosowanie.

Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła Uchwałę Nr VII/49/2015 z dnia 23 kwietnia 2015 roku zmieniającą uchwałę w sprawie wyboru członków Komisji Oświaty, Kultury i Kultury Fizycznej  Rady Powiatu Białostockiego (zał. nr 15).

 

Ad 9

       Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie wyboru członków Komisji Zdrowia, Pomocy Społecznej i Spraw Rodziny Rady Powiatu Białostockiego.

Pan Jarosław Wądołowski – Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego przedstawił zebranym projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie wyboru członków Komisji Zdrowia, Pomocy Społecznej i Spraw Rodziny  Rady Powiatu Białostockiego (zał. nr 16). Zaznaczył, iż podanie o chęć  pracy w tejże Komisji złożył Radny Pan Henryk Suchocki. Natomiast, podanie o rezygnację z pracy w ww. Komisji złożył Radny Pan Wiesław Pusz.

Pytań i uwag do powyższej sprawy nie zgłoszono.

Następnie, Wiceprzewodniczący Rady – Pan Jarosław Wądołowski odczytał projekt uchwały ww. oraz zarządził   głosowanie.

Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła Uchwałę Nr VII/50/2015 z dnia 23 kwietnia 2015 roku zmieniającą uchwałę w sprawie wyboru członków Komisji Zdrowia, Pomocy Społecznej i Spraw Rodziny  Rady Powiatu Białostockiego (zał. nr 17).

 

Ogłoszono 10 minutową przerwę w obradach.

 

Ad 10

       Sprawozdanie z działalności Powiatowego Urzędu Pracy w Białymstoku w 2014 roku oraz informacji o sytuacji na rynku pracy w 2014 roku.

       Pani Iwona Helena Rojcewicz – p.o. Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Białymstoku przedstawiła zebranym sprawozdanie z działalności Powiatowego Urzędu Pracy w Białymstoku w 2014 roku oraz informację o sytuacji na rynku pracy w 2014 roku ( zał. nr 18 - 19 ).

      Radny Pan Roman Czepe: „Dziękuję Pani Dyrektor za obszerne informacje, dziękuję za przekazanie informacji w wersji elektronicznej. Mam pytanie odnośnie Filii Powiatowego Urzędu Pracy w Łapach. Mianowicie  okresie ok. 5 lat wiem, że zostały zmniejszone liczby etatów. Ciekawi mnie o ile i czy to jest prawda?  Z czego to wynikało? Może Pani Dyrektor zapewni, że rzeczywiście ta filia jest trwałą filią”.

      Pani Iwona Helena Rojcewicz – p.o. Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Białymstoku wyjaśniła: „Tylko i wyłączenie z filii w Łapach przesunęłam dwie osoby do pracy do urzędu w Białymstoku. Także w filii pracuje 8 osób, nic nie zostało zmniejszone, tak jak było tak jest. Poprzednio w strukturach w filii był Dyrektor, był Zastępca ds. rynku pracy, był Zastępca Dyrektora ds. świadczeń oraz Zastępca Dyrektora. Łącznie było 3 Zastępców Dyrektora. Były to jednak duże koszty. Także nie ma tam już Zastępcy Dyrektora, tylko jest Kierownik Centrum Aktywizacji Zawodowych. Owszem były tam osoby, które miały umowy na czas określony, bo część pracowników, którzy są zatrudnieni i w filii w Łapach i u mnie w urzędzie, bo ja mam w sumie 109 etatów, pozostałe czyli 136 ogółem, to pozostałe osoby, które są zatrudnione do końca grudnia 2017 roku w ramach 5 %, które otrzymuję z Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Także tam nic się nie zmieniło, filia była, jest i będzie. Nawet muszę powiedzieć, że na dniach dostaliśmy środki z Ministerstwa, będzie tam zrobiona wizualizacja, będą monitory, gdzie będą wyświetlane i oferty pracy, i będzie podana struktura organizacyjna oraz różne informacje dotyczące rynku pracy. Także dodatkowo podpisałam umowę z firmą, która to zainstaluje. Filia będzie podłączona pod nasz system. Także proszę się nie obawiać”.

      Radna Pani Maria Busłowska: „Mam pytanie, czy urzędy pracy współpracują z miejskimi ośrodkami pomocy społecznej, czy ta współpraca jest wystarczająca, czy w przepływie informacji sprzyjają pozytywne rozpatrzenia sprawy? Gdyż wszyscy wiemy, że klienci urzędu pracy i miejskich ośrodków pomocy społecznej bardzo często są to Ci sami klienci”.

      Pani Iwona Helena Rojcewicz – p.o. Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Białymstoku: „Nam się współpraca bardzo dobrze układa. Jeśli chodzi o Łapy to współpracuje się świetnie. Mamy podpisane porozumienie. Z innymi ośrodkami pomocy mamy takie porozumienia podpisane o współpracy i o realizacji różnych projektów. Także ja nie widzę żadnego problemu. Tak samo jeśli chodzi o listy do prac społeczno – użytecznych, do robót publicznych, to naprawdę ta współpraca nam się układa bardzo dobrze. Mamy po prostu informację na bieżąco”.

      Radny Pan Zenon Żukowski: „Mam pytanie dotyczące informacji, którą otrzymaliśmy, a mianowicie, że 27 % osób bezrobotnych to są osoby, które są w przedziale wykształcenia gimnazjalnego i poniżej. Tutaj chciałbym informację dodatkową jeszcze uzyskać, bo ona będzie potrzebna w kontekście szkół ponadgimnazjalnych, jakie powiat posiada. Jak to wygląda w rozbiciu na gminy, gdzie tych osób jest najwięcej, gdzie jest największy problem z tym związany. Można by to wykorzystać jako potencjalną ofertę do osób, które tam są w tych miejscach”.

      Pani Iwona Helena Rojcewicz – p.o. Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Białymstoku: „W tej prezentacji ja tego nie ujęłam, ale taką informację Panu Radnemu przygotujemy i prześlemy”.

       Innych pytań i uwag nie zgłoszono.

       Rada Powiatu Białostockiego przyjęła sprawozdanie z działalności Powiatowego Urzędu Pracy oraz informację o sytuacji na rynku pracy w 2014 roku.

 

Ad 11

       Podjęcie uchwały w sprawie zaopiniowania „Sprawozdania z realizacji w 2014 r. Powiatowego programu promocji zatrudnienia oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy na lata 2009-2015”.

      Pani Iwona Helena Rojcewicz – p.o. Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Białymstoku przedstawiła zebranym projekt uchwały w sprawie zaopiniowania „Sprawozdania z realizacji w 2014 r. Powiatowego programu promocji zatrudnienia oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy na lata 2009-2015” ( zał. nr 20).

Pytań do omawianego projektu uchwały nie zgłoszono. Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Jarosław Wądołowski poprosił o przedstawienie opinii Komisji.

Pozytywną opinię do ww. projektu uchwały przedstawił:

  • Pan Ryszard Łapiński – Przewodniczący Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu  

Następnie, Wiceprzewodniczący Rady – Pan Jarosław Wądołowski odczytał projekt uchwały w sprawie zaopiniowania „Sprawozdania z realizacji w 2014 r. Powiatowego programu promocji zatrudnienia oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy na lata 2009-2015”.

       Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła Uchwałę Nr VII/51/2015 z dnia 23 kwietnia 2015 roku w sprawie zaopiniowania „Sprawozdania z realizacji w 2014 r. Powiatowego programu promocji zatrudnienia oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy na lata 2009-2015” (zał. nr 21).

 

Ad 12

       Przyjęcie informacji za okres od 1 stycznia 2014 r. do 31 grudnia 2014 r. o działalności decyzyjnej Wydziałów Starostwa Powiatowego i jednostek organizacyjnych Powiatu, do zakresu których należy wydawanie decyzji administracyjnych.

       Pani Hanna Tołłoczko – Dyrektor Wydziału Organizacyjnego przedstawiła zebranym informację za okres od 1 stycznia 2014 r. do 31 grudnia 2014 r. o działalności decyzyjnej Wydziałów Starostwa Powiatowego i jednostek organizacyjnych Powiatu, do zakresu których należy wydawanie decyzji administracyjnych ( zał. nr 22).

      „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, ja z przyjemnością zastąpię nieobecną Panią Sekretarz, która tą informację miała Państwu przedstawić. Jednym z najistotniejszych obszarów działalności Starostwa Powiatowego jest działalność decyzyjna, gdzie w trybie decyzji administracyjnej obywatele realizują swoje prawa, obowiązki. Ilość wydawanych decyzji przez Starostwo oraz przez Dyrektorów jednostek organizacyjnych jest duża. Państwo otrzymaliście szczegółowe zestawienie pokazujące liczbowo bardzo dokładnie wszystkie dane dotyczące wydanych decyzji. Ja powiem krótko, że 5 wydziałów Starostwa wydaje decyzje. W roku 2014 wydano ich 46 566. Tentacja w ilości wydawanych decyzji z roku na rok jest rosnąca. W stosunku do roku 2013 mniej więcej wzrosła o 10 %. Od wydanych decyzji w tej liczbie złożono 87 odwołań, z czego 39 organ nadzorczy utrzymał w mocy, a 14 na koniec okresu sprawozdawczego pozostało w trakcie rozpatrzenia. Uchyleniu podlegało z różnych względów 34 decyzji, co stanowi 0,07 % ogółem wydanych decyzji. Jeśli chodzi o powiatowe jednostki organizacyjne to tutaj 4 jednostki wydają takie decyzje: Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie, Powiatowy Zarząd Dróg, Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego, Powiatowy Urząd Pracy. Z tej grupy Powiatowy Urząd Pracy wydaje najwięcej decyzji. Łącznie w jednostkach wydano 63 137 decyzji. Tutaj zarysował się spadek, ponieważ zmniejszyła się ilość wydanych decyzji w Powiatowym Urzędzie Pracy. Od tych decyzji wydanych złożono 1 135 odwołań, z czego 81 utrzymano w mocy, a w 954 przypadkach organ sam zmienił swoją decyzję. Z różnych względów uchylono 83 decyzje. Jeśli chodzi o komentarz do tego, który Pani Sekretarz przygotowała, to pozwolę Państwu go teraz przedstawić ( zał. nr 23). Wszystkie decyzje administracyjne wydawane przez Starostwo są weryfikowane. Ta weryfikacja odbywa się przy zastosowaniu zwykłych środków prawnych (wniesienie odwołania w terminie 14 dni od dnia doręczenia lub ogłoszenia decyzji), przy zastosowaniu nadzwyczajnych środków prawnych (np. wniosku o wznowienie postępowania, wniosku o stwierdzenie nieważności decyzji), w trybie nadzoru (nadzór działalności administracyjnej przez organ nadrzędny), poza KPA przed sądami administracyjnymi – odwołania składane do organu odwoławczego za pośrednictwem organu I instancji. Analizując ilość wydawanych decyzji przez Wydziały Starostwa Powiatowego czy jednostki organizacyjne powiatu należy wziąć pod uwagę specyfikę i zakres wykonywanych działań. Najwięcej decyzji spośród wydziałów Starostwa wydał Wydział Komunikacji – 38 638 decyzji. Złożonych było tylko 10 odwołań, 8 decyzji utrzymano w mocy. Dwie decyzje uchylono i przekazano do ponownego rozpatrzenia. Najwięcej decyzji spośród jednostek organizacyjnych Powiatu wydał powiatowy Urząd Pracy w Białymstoku – 60 907 decyzji. Złożonych zostało 1077 odwołań.  W stosunku do 950 odwołań zastosowano art. 132 KPA – instytucję tzw. samokontroli decyzji. Oznacza to zmianę lub uchylenie zaskarżonej decyzji przez organ, który ją wydał jeżeli uzna on, że odwołanie w całości zasługuje na uwzględnienie. Tutaj Pani Sekretarz również próbowała przeprowadzić pełniejsze porównanie wyników jakie są tutaj, ilościowych jakie są w naszym Starostwie z innymi Starostwami, ale ze względu na dość krótki okres czasu udało się to porównać z wynikami w Hajnówce. Jest to dość interesujące, ponieważ dla przykładu Wydział Architektury Starostwa w Białymstoku wydał 2 378  decyzji, w Hajnówce 1 224 decyzje, Wydział Geodezji Starostwa w Białymstoku 2 194 decyzje,  w Starostwie w Hajnówce 389, Wydział Komunikacji w naszym Starostwie 38 638 decyzji, w Hajnówce 10 433 decyzje, Wydział Rolnictwa, Środowiska, Rozwoju Obszarów Wiejskich i Promocji 2 358 decyzji w Starostwie w Białymstoku, 586 decyzji w Starostwie w Hajnówce, Wydział Spraw Społecznych i Zarządzania Kryzysowego 998 decyzji w Starostwie u nas, 7 decyzji w Starostwie w Hajnówce. Łącznie Starostwo Powiatowe w Hajnówce wydaje o ¼ mniej decyzji, które są wydawane w Starostwie Powiatowym w Białymstoku. Chcąc przeprowadzać szersze porównania na tle większej liczby Starostw Pani Sekretarz proponuje, aby w 2016 roku przyjęcie informacji decyzyjnej Wydziałów Starostwa i jednostek włączyć do porządku obrad sesji majowej lub czerwcowej, tak żeby mieć czas na zebranie danych porównawczych i mieć szerszy obraz tej sprawy”.

      Radny Pan Roman Czepe zgłosił uwagę: „Porównania tak, ale to ma sens jeżeli się odnosi do liczby mieszkańców. Powiat Hajnowski ma 45 tys. mieszkańców, my mamy 140 tys. mieszkańców. Tutaj lepiej wypadł zatem Powiat Hajnowski”.

      Pani Hanna Tołłoczko – Dyrektor Wydziału Organizacyjnego: „Oczywiście, i to jest bardzo cenna uwaga, zostanie to wykorzystane, aby na tle liczby mieszkańców to porównać. Ten wniosek o przesunięcie na późniejszy termin wynika z tego, że zebranie tych danych z różnych Starostw jest czasochłonne, każde Starostwo w innym czasie liczy”.

       Radni innych pytań i uwag nie zgłosili.

       Rada Powiatu Białostockiego przyjęła informację  za okres od 1 stycznia 2014 r. do 31 grudnia 2014 r. o działalności decyzyjnej Wydziałów Starostwa Powiatowego i jednostek organizacyjnych Powiatu, do zakresu których należy wydawanie decyzji administracyjnych.

 

Ad 13

       Sprawozdanie z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Białymstoku za 2014 rok.

       Pani Celina Grażyna Wojciechowska – Powiatowy Rzecznik Konsumentów przedstawiła Wysokiej Radzie sprawozdanie z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Białymstoku za 2014 rok ( zał. nr 24).

      „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, przedłożyłam Państwu na piśmie sprawozdanie z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów za rok 2014. Od roku 2009, od momentu kiedy zmieniły się przepisy o ochronie konsumentów i konkurencji takie sprawozdanie Rzecznika jest zatwierdzane przez Starostę i jest przekazywane Urzędowi Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Poprzednio, przed rokiem 2009 w momencie, kiedy Rada Powiatu powoływała Rzecznika, to Rada Powiatu zatwierdzała takie sprawozdanie w formie uchwały. Sprawozdanie zostało szczegółowo zrobione. Zostało zrobione na podstawie wzoru opracowanego przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Ten wzór jest obowiązujący dla wszystkich Rzeczników, którzy w kraju funkcjonują. Chodzi o porównywalność pewnych danych i chodzi o możliwość, aby w czerwcu każdego roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przedstawił Sejmowi takie zbiorcze sprawozdanie wszystkich służb zajmujących się konsumentami”.

      Pytań i uwag do omawianego materiału nie zgłoszono.

       Rada Powiatu Białostockiego przyjęła sprawozdanie z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Białymstoku za 2014 rok.

 

Ad 14

       Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia oceny zasobów pomocy społecznej w Powiecie Białostockim.

       Pani Elżbieta Anna Turczewska – Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku przedstawiła zebranym projekt uchwały w sprawie przyjęcia oceny zasobów pomocy społecznej w Powiecie Białostockim ( zał. nr 25).

          „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, zgodnie z art. 16 a ustawy o pomocy społecznej powiat sporządza ocenę zasobów pomocy społecznej w oparciu o analizę lokalnej sytuacji demograficznej i społecznej. Obowiązek ten wynika z ustawy o pomocy społecznej, jednak formularz oceny, który został opracowany przez Departament Pomocy Integracji Społecznej Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej oraz Instytut Ochrony Służb Społecznych nakłada na nas obowiązek, aby w formularzu oceny zawrzeć również zadania wynikające nie tylko z ustawy o pomocy społecznej ale także z ustawy o wspieraniu rodziny i pieczy zastępczej, przeciwdziałaniu przemocy oraz ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej. W formie takiego druku jesteśmy zobowiązani przekazać te sprawozdanie do Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej Urzędu Marszałkowskiego w ramach Centralnej Aplikacji Statystycznej. Wszystkie powiaty jak i też gminy opracowują ten zasób pomocy społecznej w takim układzie. Dlatego też przedstawiony Państwu projekt w tym zakresie jest dość obszerny, ale większość tych rubryk nie jest wypełnionych dlatego, że to nie dotyczy zadań powiatu. Proszę Państwa czytając ustawę w tym zakresie i mając na uwadze, że każda jednostka samorządu terytorialnego ma troszeczkę inną specyfikę opracowanie tego jednolitego formularza tutaj nie jest moim zdaniem dość dobrym pomysłem, ale jednak nie ma innego wyjścia jak sporządzenie tego w takim zakresie. Przedstawione Państwu dane są zgodne ze sprawozdaniami i zgodne z tymi sprawozdaniami, z którymi Państwo zapoznaliście się na poprzedniej Sesji Rady Powiatu, tylko to niestety jest wszystko w innym układzie. Niezrozumiałym jest dla mnie termin przedstawiania tego dokumentu i nie jest też możliwe wcześniejsze jego przedstawienie dlatego, że w ramach Centralnej Aplikacji Statystycznej to się dopiero pojawia aktywny arkusz w kwietniu, więc wcześniej tego nie można przedstawić. Ogólnie ten termin nie jest sensowny, dlatego że ocenia się rok poprzedni jak też i dwa lata wcześniejsze  i to jest podstawą do planowania na lata następne. Planowanie na rok 2015 to są inne terminy określone w ustawach dotyczących projektowania budżetu. Trzeba tam też wskazać następny rok po ocenie, co proszę Państwa też jest trochę za wcześnie. W związku z tym aby pogodzić te wszystkie zadania i wszystkie przepisy w tym zakresie, więc takie środki jakie mamy na rok bieżący, na realizację poszczególnych zadań zostały w tej ocenie są wstawione, a rok następny 2016 po prostu odzwierciedla te dane na rok 2015. Dlatego, że trudno w tej chwili jeszcze zaplanować w tym zakresie. Proszę Państwa, przedstawione zostały tak jak w tym formularzu wszystkie dane statystyczne, przedstawione zasoby, to co funkcjonuje w powiecie oraz na końcu są zawarte wnioski. Z tych wniosków wynika to, że liczba miejsc w domach pomocy społecznej zabezpiecza potrzeby mieszkańców naszego powiatu, że mamy również możliwość zapewnienia tam usług osobom spoza terenu Powiatu Białostockiego. Głównie są to mieszkańcy miasta Białegostoku. Jeżeli chodzi o ośrodki wsparcia to Ośrodek Wsparcia w Łaźniach też jest w stanie zabezpieczyć występujące potrzeby na terenie powiatu. Również tutaj jesteśmy w stanie świadczyć usługi w ramach porozumień między powiatem a gminami, dla gmin z terenu Powiatu Sokólskiego ze względu na położenie. Jeżeli chodzi o zabezpieczenie potrzeb osób niepełnosprawnych w ramach Warsztatów Terapii Zajęciowej to też jesteśmy tutaj w stanie zabezpieczyć potrzeby. Nie mieliśmy takich sytuacji żebyśmy musieli odmawiać z powodu braków środków finansowych, z wyłączeniem oczywiście Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, ale na wysokość tych środków nie mamy wpływu. Dlatego, że środki te są określone przez Zarząd PFRON – u w Warszawie na podstawie Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie algorytmu. Biorąc pod uwagę też przepisy prawa w tym zakresie, kryterium jakie uprawnia do przyznawania tych świadczeń, to dlatego też jest bardzo dużo osób chętnych. Z analizy zasobów pomocy społecznej w Powiecie Białostockim za 2014 rok wynika, że istniejąca infrastruktura zabezpiecza potrzeby powiatu, ponadto umożliwia zaoferowanie świadczonych usług mieszkańcom spoza terenu Powiatu Białostockiego. Biorąc pod uwagę prognozę demograficzną dotyczącą Powiatu Białostockiego, wykorzystanie miejsc w jednostkach działających na terenie powiatu w zakresie polityki społecznej oraz dodatkowe korzyści dla mieszkańców wynikające z możliwości zatrudnienia osób w tych jednostkach rekomenduje się przedstawioną ocenę zasobów pomocy społecznej w celu zabezpieczenia niezbędnych środków na funkcjonowanie infrastruktury w roku przyszłym”.

Pytań do omawianego projektu uchwały nie zgłoszono.

Następnie, Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Jarosław Wądołowski poprosił o przedstawienie opinii Komisji.

Pozytywną opinię do ww. projektu uchwały przedstawił:

  • Pan Krzysztof Gołaszewski – Przewodniczący Komisji Zdrowia, Pomocy Społecznej i Spraw Rodziny

Następnie, Wiceprzewodniczący Rady – Pan Jarosław Wądołowski odczytał projekt uchwały w sprawie przyjęcia oceny zasobów pomocy społecznej w Powiecie Białostockim.

       Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła Uchwałę Nr VII/52/2015 z dnia 23 kwietnia 2015 roku w sprawie przyjęcia oceny zasobów pomocy społecznej w Powiecie Białostockim (zał. nr 26).

Ad 15

       Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia „Programu rozwoju pieczy zastępczej w Powiecie Białostockim na lata 2015-2017”.

      Pani Elżbieta Anna Turczewska – Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku przedstawiła zebranym projekt uchwały w sprawie przyjęcia „Programu rozwoju pieczy zastępczej w Powiecie Białostockim na lata 2015-2017” ( zał. nr 27).

      „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, zgodnie z art. 180 pkt. 1 ustawy o wspieraniu rodziny i systemu pieczy zastępczej do zadań powiatu należy opracowanie i realizacja powiatowych programów dotyczących rozwoju pieczy zastępczej zawierających między innymi limit rodzin zastępczych i zawodowych. Poprzednio obowiązujący Program w tym zakresie był przyjęty w 2012 roku uchwałą z 22 marca 2012 rok w sprawie przyjęcia Programu rozwoju pieczy zastępczej Powiatu Białostockiego na lata 2012 – 2014. W związku z upływem okresu jej obowiązywania konieczne jest przyjęcie kolejnego Programu w tym zakresie. Głównym celem Programu rozwoju pieczy zastępczej w Powiecie Białostockim na lata 2015 – 2017 jest budowanie zintegrowanego systemu pieczy zastępczej w Powiecie Białostockim. Nie ukrywam, że przedstawiony Państwu obecnie Program nie odbiega tak znacznie od poprzedniego, bo jest tworzony na podstawie tej samej ustawy, dotyczy on tych samych problemów. Oczywiście przedstawiono aktualne dane z ostatnich 3 lat w tym zakresie zarówno w zakresie danych demograficznych jak i funkcjonujących rodzin zastępczych. Jeżeli chodzi o Program z poprzedniego roku, tam było założone, że zostaną utworzone zawodowe rodziny zastępcze. Jednak nie udało nam się tego zrealizować z różnych względów. Była założona liczba rodzin, biorąc pod uwagę, że na terenie Powiatu Białostockiego funkcjonowały 4 rodziny zawodowe, z którymi to umowy na zawodową rodzinę zastępczą były podpisane przez miasto Białystok, i według stanu prawnego na 2012 rok wszystko wskazywało, że my będziemy musieli przejąć te rodziny, pomimo, że tam były wyłącznie dzieci z miasta Białegostoku. Wówczas w tamtym Programie były również ujęte te rodziny. W międzyczasie zmienił się stan prawny w tym zakresie i jest możliwość, że powiat może tworzyć zawodowe rodziny na terenie innego powiatu i w związku z tym 1 stycznia 2015 roku również te zawodowe rodziny zostały w całości ujęte przez miasto Białystok. To są rodziny przez nie wykształcone. W związku z tym nie zostało zrealizowane zawarcie tamtych umów. W przedstawionym Państwu Programie, Program składa się z czterech podstawowych części. W pierwszej części zostały ujęte zadania z zakresu pieczy zastępczej, w drugiej i trzeciej części zawarto dane dotyczące diagnozy systemu pieczy zastępczej, a w części czwartej określono cele Programu, sposób realizacji oraz limit rodzin zastępczych. W tym limicie uwzględniono, zaplanowano, że do końca tego roku zostaną utworzone dwie zawodowe rodziny zastępcze i w każdym kolejnym roku dwie kolejne. Zaplanowanie tych dwóch rodzin zastępczych, zawodowych na ten rok jest również zgodne z planem wydatków przeznaczonych na ten cel i ujętych w budżecie powiatu. Myślę, że jest szansa utworzenia tych rodzin zastępczych, tylko że w roku ubiegłym udało nam się zorganizować w ramach również dofinansowania z Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej szkolenia kandydatów na rodziny zastępcze i prowadzących rodzinny dom dziecka. To było bardzo istotne w związku z kolejną uchwałą, że zostanie utworzony u nas rodzinny dom dziecka w Centrum Administracyjnym Obsługi Placówek Opiekuńczo – Wychowawczych. Osoba, która będzie kierowała rodzinnym domem dziecka będzie musiała mieć takie przeszkolenie. W tym szkoleniu również uczestniczyły inne osoby, i dwie rodziny są zainteresowane pełnieniem funkcji zawodowej rodziny zastępczej. Zgodnie z ustawą o wspieraniu rodziny i pieczy zastępczej oczywiście na pierwszym miejscu powinna być rodzinna piecza zastępcza. Wydaje się, że tu jest troszeczkę inaczej. Jednak mamy placowki funkcjonujące, bardzo dobrze funkcjonujące. Proszę Państwa, to jest najczęściej tak, że dziecko trzeba natychmiast zabrać, jest interwencja, a czasem bardzo trudno jest od razu umieścić w zawodowej rodzinie zastępczej. Doświadczenia też o tym mówią, że jeżeli dziecko przebywa w placówce, co cały czas podkreślam, że to nie jest lepsze rozwiązanie, ale troszeczkę szybciej wraca do rodziców biologicznych, jeżeli to jest możliwe i szybciej jest zgłaszane do adopcji jeżeli też jest to możliwe. Cały czas o tym mówię, że trzeba też kłaść nacisk na zawodowe rodziny zastępcze, dlatego że w tych placówkach przebywają dzieci, które nie maja szansy powrotu do rodziny zastępczej, nie ma możliwości pozbawienia rodziców władzy rodzicielskiej, bo czasami ta władza rodzicielska jest zawieszona z powodu odbywania kary, pozbawienia wolności, i są takie dzieci, które by były w tych placówkach do 18 roku życia, a lepszym rozwiązaniem by była rodzina niezawodowa lub zawodowa i w tym kierunku wspólnie z dyrektorami placówek opiekuńczo - wychowawczych pragniemy to realizować”.

      Radny Pan Roman Czepe zapytał: „Jakie jest zainteresowanie ze strony potencjalnych prowadzących, czyli osób, które by zawodowo prowadziły? Jak to wygląda statystycznie? Z czego wynika plan, bo zaplanowane mamy dwie rodziny zastępcze w roku? Chciałbym również wiedzieć jak to jest w innych powiatach naszego województwa i w naszym kraju.”

      Pani Elżbieta Anna Turczewska – Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku wyjaśniła: „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, na pewno trzeba iść w tym kierunku. Jakie jest zainteresowanie, otóż w roku ubiegłym umieściliśmy na stronie internetowej, że organizujemy szkolenie dla kandydatów na rodziny zastępcze, to nikt się nie zgłosił. Kilka lat temu gdy umieszczaliśmy ogłoszenie w prasie to zgłosiło się bardzo mało osób, albo też zgłosili się to mieszkańcy miasta Białegostoku. Przychodzą osoby, dzwonią, pytają jaka jest procedura aby zostać zawodową rodziną zastępczą. Oczywiście staramy się dla nich przekazać dokładne informacje i to co wynika z ustawy, że rodzina zastępcza jest na pewien określony czas, do czasu powrotu dziecka do rodziców biologicznych lub do adopcji. Tutaj większość osób uważa, że jakby jest rodzina, że będzie dziecko zawsze, że będzie pomoc na niego i będzie wynagrodzenie. To czasami do niektórych osób, które pytają jakie jest wynagrodzenie z tytułu zawodowej rodziny, mówię, że jedna z osób powinna nie pracować, tylko zajmować się dziećmi, to ludzie są trochę zdziwieni. Tłumaczę wtedy, że rodzina zawodowa to nie biznes. Jeżeli ktoś patrzy z tej perspektywy, że to może być biznes, albo to może być stałe źródło dochodów, to ja mówię że nie, że zastanówcie się Państwo nad tym, bo to jest praca 24 godz. na dobę i to jest odpowiedzialność za człowieka i to za małego człowieka, który nie zawsze spełni ich oczekiwania. Czyli to jest proszę Państwa bardzo trudne. Być może czasami może mi ktoś zarzucić, że ja ich troszeczkę negatywnie  nastawiam, ale oni powinni zdawać sobie sprawę z problemów. Są różni ludzie, czasami muszą przejść przez to szkolenie. Czasami jest tak, że przeprowadzamy szkolenie, i niektórzy się zgłaszają, ale my nie wystawiamy zawsze pozytywnej opinii w tym zakresie. Jeżeli chodzi o szkolenie, to od zeszłego roku zmieniły się przepisy. Teraz jeśli by były chętne do szkolenia pojedyncze osoby to możemy wystąpić do ośrodka adopcyjnego prowadzonego przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej, bo oni również teraz mają za zadanie szkolenie rodzin zastępczych”.

Innych pytań do omawianego projektu uchwały nie zgłoszono.

Następnie, Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Jarosław Wądołowski poprosił o przedstawienie opinii Komisji.

Pozytywną opinię do ww. projektu uchwały przedstawił:

  • Pan Krzysztof Gołaszewski – Przewodniczący Komisji Zdrowia, Pomocy Społecznej i Spraw Rodziny

Następnie, Wiceprzewodniczący Rady – Pan Jarosław Wądołowski odczytał projekt uchwały w sprawie przyjęcia „Programu rozwoju pieczy zastępczej w Powiecie Białostockim na lata 2015-2017”.

Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła Uchwałę Nr VII/53/2015 z dnia 23 kwietnia 2015 roku w sprawie przyjęcia „Programu rozwoju pieczy zastępczej w Powiecie Białostockim na lata 2015-2017” (zał. nr 28).

 

Ogłoszono 20 minutową przerwę w obradach.

 

Ad 16

       Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie przekształcenia Domu Dziecka w Krasnem w Centrum Administracyjne Obsługi Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych w Krasnem.

      Pani Elżbieta Anna Turczewska – Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku przedstawiła zebranym projekt uchwały w sprawie przekształcenia Domu Dziecka w Krasnem w Centrum Administracyjne Obsługi Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych w Krasnem ( zał. nr 29).

      „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, w 2014 roku w ramach zadania inwestycyjnego przystosowano budynek na potrzeby rodzinnego domu dziecka w Centrum Administracyjnym Obsługi Placówek Opiekuńczo – Wychowawczych w Krasnem. Koszt prac budowlanych, które zakończyły się w ostatnich dniach grudnia ubiegłego roku wyniósł 226 456 zł. Chciałam nadmienić, że na tą inwestycję Pani Dyrektor Centrum pozyskała darowiznę od Polonii Amerykańskiej w wysokości 73 400 zł i ta darowizna była przekazana. W I kwartale tego roku uzyskano niezbędne pozwolenia i opinie właściwych służb w celu złożenia wniosku do Wojewody Podlaskiego o wydanie zezwolenia na prowadzenie placówki opiekuńczo – wychowawczej i takie zezwolenie na podstawie decyzji Wojewody z dnia 17 kwietnia uzyskaliśmy. W związku z powyższym jest możliwa zmiana statutu Centrum Administracyjnego Obsługi Placówek Opiekuńczo – Wychowawczych  w ramach, którego to Centrum funkcjonuje już obecnie Dom Dziecka Nr 1 i Dom Dziecka Nr 2 i w ramach tego Centrum jest możliwe, aby funkcjonował rodzinny dom dziecka w Krasnem. W związku z tym konieczna jest zmiana uchwały w sprawie przekształcenia Domu Dziecka w Krasnem w Centrum Administracyjne Obsługi Placówek Opiekuńczo – Wychowawczych w Krasnem w tym właśnie zakresie. Proszę Państwa, wcześniej referując Państwu uchwałę w sprawie zasobów pomocy społecznej określiłam, że te potrzeby mamy w tym zakresie zabezpieczone. Mówiąc o Programie rozwoju pieczy zastępczej, że przede wszystkim powinno być w rodzinie. Jednak stan prawny jest taki, że w tej chwili możemy do placówki opiekuńczo – wychowawczej umieścić tylko dzieci powyżej 10 roku życia, to jest do tych placówek już funkcjonujących na podstawie nowej ustawy, czyli 14 osobowych, albo dzieci poniżej 7 roku życia w okresie przejściowym do tych placówek funkcjonujących na przepisach przejściowych, czyli 30 osobowych. W związku z tym często jest problem z umieszczeniem dzieci młodszych jak i też licznych rodzeństw. W związku z tym, że są możliwości lokalowe w tym zakresie w Krasnem myślę, że te rozwiązanie pozwoli na wydawanie skierowań zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa i aby dzieci po prostu mogły funkcjonować w jednej placówce, szczególnie rodzeństwa. Wszystko jest przygotowane, urządzone, wyposażone, wygląda bardzo dobrze. Również jest taka opinia Pań, które kontrolowały to przed wydaniem decyzji pozwalającej na funkcjonowanie tej placówki. Po podjęciu przez Państwa przedstawionej uchwały, uchwała wymaga publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego. W miesiącu maju konieczne będzie jeszcze podjęcie uchwały Zarządu Powiatu Białostockiego w sprawie określenia Regulaminu Organizacyjnego rodzinnego domu dziecka oraz zmiana uchwały Zarządu w sprawie Regulaminu Organizacyjnego Centrum Administracyjnego Obsługi Placówek Opiekuńczo – Wychowawczych w Krasnem. Pewne zmiany w budżecie uchwałą Zarządu, gdyż środki na funkcjonowanie tej placówki zostały zabezpieczone w budżecie i są w planie wydatków Centrum. Myślę, że 1 czerwca ta placówka będzie mogła funkcjonować, gdyż wszystkie akty prawne będą gotowe w tym zakresie”.

Pytań do omawianego projektu uchwały nie zgłoszono.

Następnie, Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Jarosław Wądołowski poprosił o przedstawienie opinii Komisji. 

Pozytywną opinię do ww. projektu uchwały przedstawił:

  • Pan Krzysztof Gołaszewski – Przewodniczący Komisji Zdrowia, Pomocy Społecznej i Spraw Rodziny

Następnie, Wiceprzewodniczący Rady – Pan Jarosław Wądołowski odczytał projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie przekształcenia Domu Dziecka w Krasnem w Centrum Administracyjne Obsługi Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych w Krasnem.

       Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła Uchwałę Nr VII/54/2015 z dnia 23 kwietnia 2015 roku zmieniającej uchwałę w sprawie przekształcenia Domu Dziecka w Krasnem w Centrum Administracyjne Obsługi Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych w Krasnem (zał. nr 30).

 

Ad 17

       Informacja Starosty o pracach Zarządu między sesjami Rady.

       Starosta Powiatu Białostockiego - Pan Antoni Pełkowski przedłożył zebranym informację o pracach Zarządu Powiatu Białostockiego między Sesjami Rady, tj. w okresie od dnia 27 marca 2015 roku do dnia 23 kwietnia 2015 roku (zał. nr 31). Zaznaczył: „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, od poprzedniej sesji minął niespełna miesiąc, w tym czasie Zarząd trzykrotnie obradował na swoich posiedzeniach. Wszystkie punkty zostały Państwu przedstawione. Ja chciałbym skupić się na jednym temacie, otóż na kwestii aktualnej sytuacji szpitala w Łapach. Na ostatnim Zarządzie, Zarząd przyjął swoje stanowisko oficjalne, które większość Państwa zna. Po to stanowisko zostało przyjęte, aby było jednoznaczne i to stanowisko pokazuje, odzwierciedla stanowisko Zarządu. Na dzień dzisiejszy jestem przekonany, że ono nadal będzie obowiązywało, chyba, że jakieś nadzwyczajne wydarzenia to zmienią”.

      Następnie, Starosta Powiatu Białostockiego odczytał Stanowisko Zarządu Powiatu Białostockiego w sprawie Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Łapach ( zał. nr 32): <<W dniu 21 kwietnia 2015 roku Zarząd Powiatu Białostockiego po raz kolejny analizował aktualną sytuację organizacyjno – finansową szpitala w Łapach. W szczególności zapoznał się z następującymi dokumentami: sprawozdaniem finansowym za 2014 rok, pismem dyrektora szpitala z dn. 10.04.2015 roku informującym o wypowiedzeniach świadczenia usług przez lekarzy oddziału położniczo – ginekologicznego, stanowiskami Rady Miejskiej w Łapach i Komisji Zdrowia, Pomocy Społecznej i Spraw Rodziny Rady Powiatu Białostockiego, oraz z ustną informacją Starosty Antoniego Pełkowskiego o przebiegu posiedzenia ww. Komisji oraz spotkania z pracownikami szpitala w Łapach. w związku z tym Zarząd Powiatu uważa, że: 1. W bardzo istotny sposób pogorszył się w 2014 roku wynik finansowy szpitala. W ciągu roku strata netto z kwoty – 777.669 złotych wzrosła do – 1.472.843 złotych. Inne wskaźniki są nie mniej alarmujące. Świadczą one o realnym zagrożeniu dalszego funkcjonowania szpitala. 2. Istnieje obawa utracenia płynności finansowej szpitala wynikająca ewentualnych zajęć komorniczych kont bankowych przez wierzycieli, co może doprowadzić do konieczności ogłoszenia jego upadłości. 3. Wypowiedzenia umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych przez lekarzy oddziału ginekologiczno – położniczego może doprowadzić do rozwiązania umowy przez Narodowy Fundusz Zdrowia, co jest jednoznaczne z likwidacją tego oddziału. W celu zapewnienia dalszego funkcjonowania szpitala w pełnym zakresie dotychczasowych świadczeń należy: 1. Dokonać istotnych zmian organizacyjno – prawnych w strukturze i zarządzaniu szpitalem zmierzających do zmniejszenia kosztów działalności jednostki. 2. Poczynić działania zmierzające do zapewnienia ciągłości udzielania świadczeń medycznych na oddziale ginekologiczno – położniczym. 3. Poczynić starania rozszerzenia zakresu usług medycznych umożliwiających zwiększenie dochodów szpitala. 4. Przystąpić do opracowania niezbędnej dokumentacji umożliwiającej określenie zakresu i wartości robót dostosowawczych do standardów określonych w Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 26 czerwca 2012 roku w sprawie szczegółowych wymagań, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia podmiotu wykonującego działalność leczniczą. 5. W drugim etapie przystąpić do robót modernizacyjnych poszczególnych oddziałów szpitalnych. Zdaniem Zarządu Powiatu w tych działaniach niezbędne jest wsparcie (w tym finansowe) przez samorządy gmin: Łapy, Turośń Kościelna, Suraż i Poświętne.>> Otóż, proszę Państwa Zarząd generalnie to stanowisko kieruje przede wszystkim do p.o. Dyrektora szpitala Pan Gniazdowskiego, które wytycza pewne ogólne ramy, w których on powinien działać i jaki stawiać sobie, temu szpitalowi, nam, personelowi cel. Tym celem jest na tym etapie, na ile jest to tylko możliwe zapewnienie funkcjonowania szpitala w dotychczasowej strukturze, czyli z oddziałami, które do dnia dzisiejszego funkcjonują, z oddziałem położniczo – ginekologicznym, z oddziałem chirurgicznym, oddziałem wewnętrznym i innymi. Zdajemy sobie sprawę, ja też jako Starosta zdaje sobie sprawę, że jest to niesamowicie trudne. Jednocześnie drugie zadanie, to jest w miarę radykalne poprawienie sytuacji finansowej tego szpitala poprzez zmniejszenie kosztów na poszczególnych oddziałach. Zdaje sprawę, że nie osiągnie się tego w ciągu miesiąca, natomiast ta sytuacja i dzień dzisiejszy mówi jedno, że nie może być tak, że nie będziemy nic robić, a Dyrektor powie, że nie można nic zrobić, bo to już przerabiano, nie ma czasu na zmiany kosmetyczne, tam są potrzebne istotne zmiany. Jeśli Zarząd powie, zmiany organizacyjno – prawne w strukturze to nie znaczy, że wykasowanie już dzisiaj przez Dyrektora oddziału, ale w strukturze płac, w strukturze zatrudnienia, w innych dziedzinach, być może w maksymalnym zakresie trzeba przejść na kontrakty. Natomiast takie zadanie ma postawione przed sobą Dyrektor szpitala i wyprzedzając decyzje Zarządu, będąc w Łapach rozmawiałem z Dyrektorem i sygnalizowałem, że wszystko wskazuje na to, że taki kierunek działań będzie postawiony przed nowym Dyrektorem szpitala. Na dzień dzisiejszy co jest potrzebne temu szpitalowi i Dyrektorowi. Otóż, potrzebna jest próba, czy konieczność tworzenia wokół szpitala pewnego klimatu. Pierwsza rzecz ażeby nadal nie odstraszać pacjentów, ani też nadal nie niepokoić wierzycieli, którzy coraz bardziej zaczynają pukać do drzwi Dyrektora, upominając się o należne. Potrzebne jest również wsparcie w tych działaniach Dyrektora, jeśli potrzebne będzie szukanie nowego personelu, nowych pracowników, jeśli Ci, którzy są nie będą chcieli pracować na zmienionych warunkach, nie wiem jakie to warunki. Natomiast takie zadanie będzie miał i ma postawione Pan Dyrektor. Nie ma mowy o likwidacji oddziałów. Ma poczynić i umownie mówimy, tego Zarząd nie postawił jako taki próg, że 15 maja, ale umownie taka informacja została przekazana pracownikom, do 15 maja Pan Dyrektor, Zarządowi, jak też pracownikom ma przedstawić na pewno nie szczegółowo, ale te główne zamierzenia, które należy przeprowadzić w szpitalu ażeby ten szpital mógł funkcjonować w tej strukturze, jak też niezbędne jest rozeznanie jakie są potrzebne dokumenty, ażeby myśleć o modernizowaniu poszczególnych oddziałów szpitalnych, aby sprostać wymaganiom rozporządzenia. Wiele wskazuje na to, że należy w miarę szybko znaleźć pieniądze, żeby takie dokumentacje, jeśli wymagane jest pozwolenie na budowę, przebudowę, żeby to uzyskać i żebyśmy wiedzieli co nam trzeba robić”.  

      Radny Pan Roman Czepe: „Cieszę, się że Pan Starosta zdefiniował część tego stanowiska, bowiem zapis w pkt. 1 Dokonać istotnych zmian organizacyjno – prawnych w strukturze i zarządzaniu szpitalem zmierzających do zmniejszenia kosztów działalności jednostki. Zarządzenie to wiemy, będzie konkurs. Natomiast istotne zmiany organizacyjne, to już w naszym pojęciu byłaby zmiana polegająca na likwidacji oddziałów. Pan Starosta zaprzeczył, że nie będzie likwidacji oddziałów, czyli rozumiem, że walczymy nadal o szpital, który będzie zmierzał do zakontraktowania, jeżeli to nastąpi w 2016 roku, a tego nie wiemy, może o rok zostanie przesunięte kontraktowanie. Panie Starosto jutro będzie Sesja Rady Miejskiej w Łapach i ten temat będzie przedstawiany, omawiany na Sesji. Chciałem zapytać Pana Starostę jak przebiegają rozmowy z samorządem i samorządami. Wiemy z Komisji Finansowej gminnej, że było takie spotkanie, że byli przedstawiciele poszczególnych gmin.  Czy były już konkretne propozycje? Było by chyba najsensowniej, aby dług pokrył powiat, natomiast każda kwota ze strony gmin byłaby dobra i im większe wspólne finansowanie zakupów i tych kosztów modernizacyjnych to było by to wtedy prorozwojowe. Domyślamy się, że Pan Dyrektor nam przedstawi szczegółowe dane”.

       Pan Antoni Pełkowski – Starosta Powiatu Białostockiego: „W ubiegły piątek z mojej inicjatywy odbyło się spotkanie z Panią Burmistrz Łap i Zastępcą Burmistrza Łap, Burmistrz Suraża i Wójt Poświętnego, był zaproszony Wójt z Turośni Kościelnej Pan Grzegorz Jakuć, ale nie mógł uczestniczyć. Wystąpiłem z takim wnioskiem, zaproponowałem aby ten dług, który jest za 2014 rok, a powiat jeśli będzie taka wola, ten dług w wysokości 1 400 000 zł będzie musiał pokryć. Zawnioskowałem, aby te 4 gminy solidarnie 50 % wysokości tego długu pokryły. Na dzień dzisiejszy mam na piśmie stanowisko Pana Wójta z Poświętnego, gdzie wyartykułował w czasie spotkania, że na służbę zdrowia przeznaczyli dużo pieniędzy na terenie gminy, że gmina jest zadłużona, że gmina jest biedna, i że nie widzi możliwości w tym roku ażeby takiego dofinansowania udzielić. Oczekuję również, że samorząd łapski pewne decyzje podejmie, nie mówiąc o tym, że to mają być kwestie zmian w budżecie. Sadzę, że przyszedł czas, aby konkretnie powiedzieć na co, w jakiej formie są w stanie wesprzeć ten szpital. Jest to kwestia do rozmów, uzgodnień, kiedy w jakim zakresie. Nie chciałbym tak, aby to było, że przy innych okazjach  mówi się, że my chcemy współdecydować, że my jesteśmy oburzeni itd., a jak dochodzi do konkretnych spraw finansowych, wsparcia, to są problemy. Chciałbym abyśmy z czasem wypracowali formułę, ażeby ten szpital tak prowadzić i współfinansować, aby on mógł funkcjonować i mógł rozwijać swoją bazę medyczną”.

      Radny Pan Roman Czepe zapytał o kontraktowanie przyszłoroczne.

       Pan Antoni Pełkowski – Starosta Powiatu Białostockiego: „Panie Radny, nic nie wiadomo na temat kontraktowania. Dla mnie się wydawało, a takie informacje miałem, że jeśli nawet w tym roku ma się rozpocząć proces nowego kontraktowania, że właściwym by było, ażeby dzisiaj wygasić jeden czy drugi oddział, po to aby rozszerzyć inne usługi, ażeby można już było ubiegać się o kontrakt na te usługi. Wiele wskazuje na to, że w przyszłym roku kontraktowania nie będzie, że będą aneksowane te warunki i wartości, które są. Uważam i Zarząd uważa, że należy podjąć maksymalny wysiłek, ażeby tą strukturę, która jest utrzymać, ażeby w tym zakresie, jeśli dojdzie już do procesu kontraktowania, Dyrektor szpitala o te świadczenie usług zabiegał. Natomiast dobrze by było, jeśli by była taka możliwość, ażeby znaleźć tą niszę, pewne usługi medyczne, na które to jest zapotrzebowanie, i które to usługi mogłyby być przez fundusz zakontraktowane. Natomiast na dzień dzisiejszy nie wiadomo kiedy rozpocznie się nowy proces kontraktowania, jakie będą warunki, także nie jestem w stanie, i nie sądzę, aby dzisiaj ktoś w szpitalu powiedział jak to będzie wyglądało. Natomiast Dyrektor jest zobowiązany do tego, ażeby zrobić wszystko aby te oddziały, które są nadal funkcjonowały i też jak dojdzie do procesu kontraktowania przedstawić odpowiednią ofertę, żeby ona była jak najbardziej korzystna dla szpitala”.

       Radny Pan Krzysztof Gołaszewski: „Chciałbym w pierwszej kolejności podziękować dla Zarządu, za podjęcie takiej inicjatywy i wyjaśnienie stanowiska Zarządu. Proszę również zrealizować jak najszybsze zlecenie opracowania niezbędnej dokumentacji umożliwiającej określenie zakresu i wartości robót dostosowawczych do standardów. Ponieważ nie znamy żadnych konkretów, nie znamy cyfr, i nie mamy żadnych konkretnych informacji. Dopiero ta dokumentacja uszczegółowi, to będziemy wiedzieli z jakimi sumami mamy mieć do czynienia i w którą stronę mamy pójść. Także dziękuję i proszę o jak najszybsze zlecenie wykonania tej dokumentacji”.

      Pan Antoni Pełkowski – Starosta Powiatu Białostockiego: „Panie Radny, w ubiegły piątek jak rozmawiałem z Dyrektorem to wiele rzeczy jeszcze on nie wie i zapewne wkrótce powinien być zorientowany co szpital posiada w tym zakresie, jak też jakie są wymagane dokumenty, co trzeba zrobić, żeby przystąpić do tego. Szanowni Państwo, jeśli na niezbędne dokumenty potrzebne będą pieniądze to jestem o tym przekonany, że te pieniądze się znajdą. Przeglądałem protokoły z posiedzeń Komisji Zdrowia, Pomocy Społecznej i Spraw Rodziny z okresu 8 lat, i w 2009 roku mówiło się na posiedzeniach Komisji, że trzeba 300 tys. zł na dokumentację. Nie wiem czy na to trzeba 300 tys. zł czy 20 tys. zł. Natomiast gdyby faktycznie trzeba było 300 tys. zł to musimy znaleźć te pieniądze, żeby je wydać, mając tą świadomość że może być to kolejna dokumentacja na półkę. Osobiście mi zależy, jeśli w tym kierunku idziemy, a ten kierunek jest wytyczony, który jest stanowiskiem Zarządu, trzeba w miarę możliwości te rzeczy szybko realizować”.

       Radny Pan Marek Skrypko: „Panie Starosto, Wysoka Rado, apelował Pan o to abyśmy tworzyli dobry klimat wokół szpitala. Proszę bardzo. Nie jest tak, że nie mamy nic do powiedzenia. Mamy bardzo dużo, i wielokrotnie mówiliśmy. Jedną rzecz tutaj należy zaznaczyć, że nie zgadzamy się na likwidację tych oddziałów w szpitalu i nie zgadzamy się na przekształcenia, które wyeliminują, albo będzie to jakiś twór karłowaty. Czekamy na 15 maja. Czekamy, nie podejmujemy żadnych radykalnych działań. Jesteśmy przygotowani na termin 15 maja. Z jednej strony oczekujemy tego co powie Pan Dyrektor szpitala, ale z drugiej strony, myślę, że Pan Panie Starosto nie będzie prowadzić takiej polityki jak w poprzedniej kadencji. Pan Starosta też jest od tego szpitala, nie można wszystkiego zrzucić na Pana Dyrektora. Widzę, że Pan wiele rzeczy podejmuje, proszę to robić dalej. Sam Dyrektor, który jest tylko pełniący obowiązki. Tutaj chce zaznaczyć, że podejmę interwencje, aby jak najszybciej doprowadzić do sytuacji, w której konkurs na Dyrektora szpitala po prostu się odbędzie, dlatego umocowanie osoby, jeżeli jest pełniący obowiązki to po prostu sytuacja wisi w powietrzu. Decyzje wtedy są niepewne, zarówno dla osoby która je podejmuje, jak i dla takich osób jak my, którzy te decyzje oceniamy”.

      Radny Pan Roman Czepe: „Rozumiem radość Pana Krzysztofa Gołaszewskiego, ale myślę że jest przedwczesna, bo jeszcze niczego nie wiemy, poza tym, że Zarząd wykazuje dobrą wolę. Widzę jedyny pozytyw naprawdę ważny, że Pan Starosta jeździ, rozmawia i ma swoje zdanie w tych sprawach, czyli można negocjować. Najgorzej rozmawiać z kimś kto już nie wiadomo kto podejmuje decyzje w tej sprawie. Można się sprzeczać, ale ważne aby mieć zdanie w sprawie i Pan je ma. W tej sprawie naprawdę nie widzę innych pozytywów dlatego, że nie wiemy co będzie dalej. Mieliśmy retoryczne ćwiczenia, że nie wiadomo kto czy Zarząd, czy Dyrektor. Jeśli chodzi o szpital to będzie się liczyło głównie kontraktowanie na przyszłe 5 czy 10 lat. Tutaj jest wielki znak zapytania, bo przecież to mówi o istnieniu szpitala. Panie Starosto, Pan wymieniał tutaj różne dokumenty, dlatego uprzejmie proszę o formę elektroniczną. Wiem, że jest taki dokument mówiący o zyskach i stratach, jak wyglądała sytuacja od początku. Jesteśmy zgodni, że bez wyłożenia pieniędzy nie ma szans.

      Pan Antoni Pełkowski – Starosta Powiatu Białostockiego: „Jeśli chodzi o kontraktowanie, otóż my w tym zakresie niewiele mamy do powiedzenia. Tym zamawiającym świadczenia i płatnikiem jest Narodowy Fundusz Zdrowia. Obawiam się, że ogłoszone będzie kontraktowanie, że mogą być warunki kontraktowania tak ustawione, że ten szpital nie będzie spełniać warunków i wtedy fundusz stwierdzi, że są lepsi i z tym się trzeba liczyć”.

      Radny Pan Zenon Żukowski poprosił o wyjaśnienie w zakresie spraw dotyczących oświaty, kultury i sportu: „Panie Starosto proszę o szerszą informację odnośnie podpisania pisma skierowanego do Rady Pedagogicznej Centrum Kształcenia Praktycznego w Łapach dotyczącego wyrażenia opinii w zakresie przedłużenia powierzenia stanowiska Dyrektora na kolejne pięć lat oraz podpisania pisma skierowanego do Rady Pedagogicznej Zespołu Szkół w Michałowie dotyczącego wyrażenia opinii w zakresie przedłużenia powierzenia stanowiska Dyrektora na kolejne pięć lat”.

      Pan Antoni Pełkowski – Starosta Powiatu Białostockiego: „Wysoka Rado, Panie Radny, otóż wszystko zmierza do tego, że w tych dwóch jednostkach oświatowych powiatu po przeanalizowaniu zgodnie z prawem odpowiednich dokumentów stanowisk Rad Pedagogicznych Zarząd doszedł do wniosku, że w tych dwóch przypadkach nie ma konieczności i nie będzie przeprowadzanych konkursów na wyłonienie Dyrektora, że tym Dyrektorom, czyli Panu Dyrektorowi Penza i Pani Dyrektor Burak umowa na kierowanie tymi placówkami będzie przedłużona na kolejne 5 lat”.

Innych pytań nie zgłoszono.

Rada Powiatu Białostockiego przyjęła informację o pracach Zarządu między sesjami Rady do wiadomości.

 

 

Ad 18

       Interpelacje i zapytania Radnych.

      Pan Bogusław Kwiatkowski – Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego poinformował zebranych, iż w okresie od 26 marca wpłynęły następujące interpelacje Radnych:

  • Interpelacja Radnego Pana Romana Czepe z dnia 31 marca 2015 roku dotycząca Powiatowego Ośrodka Sportu i Rekreacji „Bukowisko”
  • Interpelacja Radnego Pana Romana Czepe z dnia 31 marca 2015 roku dotycząca współpracy z Gminą Łapy w zakresie wspierania szpitala (SP ZOZ) w Łapach
  • Interpelacja Radnego Pana Romana Czepe z dnia 1 kwietnia 2015 roku dotycząca powołania Pana T. Gniazdowskiego jako p.o. Dyrektora SP ZOZ w Łapach
  • Interpelacja Radnego Pana Romana Czepe z dnia 1 kwietnia 2015 roku dotycząca Punktu Informacji Turystycznej „Bukowisko” w Supraślu
  • Interpelacja Radnego Pana Marka Skrypko z dnia 1 kwietnia 2015 roku dotycząca p.o. dyrektora Szpitala Powiatowego w Łapach
  • Interpelacja Radnego Pana Jana Bolesława Perkowskiego z dnia 1 kwietnia 2015 roku dotycząca budowy modernizacji strony internetowej Starostwa Powiatowego w Białymstoku
  • Interpelacja Radnego Pana Antoniego Bogdana z dnia 1 kwietnia 2015 roku dotycząca naprawy skrzyżowania drogi powiatowej w miejscowości Krupniki.

 

       Interpelacji nie zgłoszono.

 

Ad 19

Przyjęcie protokołu z obrad VI sesji Rady Powiatu Białostockiego.

Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Jarosław Wądołowski przypomniał zebranym, iż  VI  Sesja Rady Powiatu Białostockiego V kadencji odbyła się w dniu 26 marca 2015 roku. Protokół był wyłożony do zapoznania się. Przewodnicząca obrad zapytała, czy są uwagi do jego treści? 

     Uwag nie zgłoszono, wobec czego Przewodnicząca obrad zarządziła głosowanie.

     Rada Powiatu Białostockiego, przy 19 głosach „za” i 2 głosach  „wstrzymującym się”, przyjęła protokół Nr VI/2015 z dnia 26 marca 2015 roku.

 

 

Ad 20

    Sprawy różne.

    W sprawach różnych, Pan Jarosław Wądołowski – Wiceprzewodniczący Rady przypomniał zebranym o obowiązku złożenia oświadczeń majątkowych do dnia 30 kwietnia 2015 roku. Zaznaczył, iż do oświadczenia majątkowego należy dołączyć kserokopię PIT – u. Ponadto, Wiceprzewodniczący Rady Powiatu – Pan Jarosław Wądołowski złożył życzenia solenizantom, którzy w najbliższych dniach będą obchodzić imieniny: Wojciechom oraz Markom.

    Następnie, Radny Pan Roman Czepe odczytał dwa stanowiska Klubu Prawa i Sprawiedliwość:

1. Wniosek o odwołanie z funkcji członka Zarządu Radnego Pana Michała Kozłowskiego: Działając na mocy mandatu Radnego Powiatowego, oraz w imieniu Klubu Prawa i Sprawiedliwość, składamy formalny wniosek o odwołanie z funkcji członka Zarządu Radnego Pana Michała Kozłowskiego. Radny Pan Michał Kozłowski będący członkiem Zarządu Starostwa Powiatowego pozostaje jednocześnie Prezesem Stowarzyszenia „Uroczysko” co stanowi naruszenie  art. 4 w związku z art. 2 pkt. 6 a  ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne. Powyższe przepisy prawa jasno stanowią,  iż członkowie Zarządu Powiatu w okresie pełnienia tej funkcji nie mogą min.:  być członkami zarządów fundacji/stowarzyszeń prowadzących działalność gospodarczą; prowadzić działalności gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami, a także zarządzać taką   działalnością lub być przedstawicielem czy pełnomocnikiem w prowadzeniu takiej działalności. Zgodnie z wykładnią obowiązującą w ustawodawstwie Rzeczypospolitej należy przyjąć, że Prezes lub członek Zarządu stowarzyszenia są traktowani jako osoby zarządzające działalnością stowarzyszenia a tym samym w ww. przypadku mamy do czynienia z naruszeniem art. 4 pkt.6 ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcję publiczną i tym samym zgodnie z art. 5 ust. 3 Rada Powiatu z mocy prawa ma obowiązek odwołania członka Zarządu Powiatu z pełnionej funkcji. Nadmienić należy, że stan prawny w którym znajduje się członek Zarządu Michał Kozłowski pozostaje również w sprzeczności z art. 30 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym stanowiącym:  pracownik zatrudniony na stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym, nie może  wykonywać zajęć pozostających w sprzeczności lub związanych  z zajęciami, które wykonuje w ramach obowiązków służbowych, wywołujących uzasadnione podejrzenie o stronniczość lub interesowność oraz zajęć sprzecznych z obowiązkami wynikającymi z ustawy.  Artykuł 30 ust. 1  znajduje zastosowanie do członków Zarządu Powiatu  zakazując wykonywania zarówno zajęć ubocznych w ramach stosunku pracy jak i pozostających poza stosunkiem pracy, wskazując także, że nie ma znaczenia czy są to zajęcia odpłatne czy też nie  oraz jaka jest ich częstotliwość. Konkludując należy stwierdzić jednoznacznie, że zaistniały stan faktyczny narusza zakazy wynikające z art. 4 w związku z art. 2 pkt. 6 a   ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej oraz art. 30 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym i w związku z powyższym zgodnie z art. 5 ust. 3 ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej rada powiatu ma obowiązek odwołania członka Zarządu Powiatu Pana Michała Kozłowskiego z pełnionej funkcji ( zał. nr 33)”. Następnie, Pan Radny Roman Czepe dodał: „Informuję, iż nie oceniamy działalności Pana Michała Kozłowskiego jako członka Zarządu. Interesuje nas wyłącznie kwestia prawna”.

2. Wniosek o odwołanie z funkcji członka Zarządu Radnego Pana Wiesława Pusza: „Działając na mocy mandatu Radnego Powiatowego, oraz w imieniu Klubu Prawa i Sprawiedliwość, składamy formalny wniosek o odwołanie z funkcji członka Zarządu Radnego Pana Wiesława Pusza. Radny Pan Wiesław Pusz będąc członkiem Zarządu Starostwa Powiatowego dnia 01.02.2015 roku został zatrudniony na stanowisku konsultanta w Domu Pomocy Społecznej w Choroszczy, który  jest jednostką organizacyjną Powiatu Białostockiego. Pomimo iż zatrudnienie nie narusza art. 26 ust. 3 ustawy o samorządzie powiatowym ani art. 4 ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej stosunek pracy nawiązany z Panem Wiesławem Puszem będącym członkiem Zarządu pozostaje w sprzeczności z art. 30 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym stanowiącym:  pracownik zatrudniony na stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym, nie może  wykonywać zajęć pozostających w sprzeczności lub związanych  z zajęciami, które wykonuje w ramach obowiązków służbowych, wywołujących uzasadnione podejrzenie o stronniczość lub interesowność oraz zajęć sprzecznych z obowiązkami wynikającymi z ustawy. Zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. b) ustawy o samorządzie powiatowym członkowie Zarządu Powiatu zatrudnieni w Starostwie Powiatowym są pracownikami samorządowymi , tym samym przytoczony powyżej przepis ustawy przesądza, iż norma z art. 30 ust. 1  znajduje zastosowanie do członków Zarządu Powiatu zatrudnionych w Starostwie Powiatowym oraz jego jednostkach, zakazując wykonywania zarówno zajęć ubocznych w ramach stosunku pracy jak i pozostających poza stosunkiem pracy, wskazując także, że nie ma znaczenia czy są to zajęcia odpłatne czy też nie  oraz jaka jest ich częstotliwość. Powyższy stan faktyczny stoi jednocześnie w sprzeczności z art. 21 ust. 7 ww. ustawy ograniczając tym samym możliwość prawidłowego wykonywania czynności związanych z funkcją członka Zarządu przy  jednoczesnym wykonywaniu obowiązków wynikających z art. 32 ust. 2 pkt. 5 ustawy o samorządzie powiatowym. Stosunek pracy nawiązany za zgodą Starosty pomiędzy  Członkiem Zarządu Panem Wiesławem Puszem a Domem Pomocy Społecznej w Choroszczy narusza normy wynikające z  cytowanych powyżej przepisów prawa. Konkludując należy stwierdzić jednoznacznie, że zaistniały stan faktyczny narusza zakaz wynikający z art. 30 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym i w związku z powyższym wzywam Pana Starostę o odwołanie Pana Wiesław Pusz z funkcji członka Zarządu zgodnie z przepisami prawa oraz atr.31 ust. 5 ustawy o samorządzie powiatowym, gdyż Radny Pan Wiesław Pusz w świetle obowiązujących przepisów prawa nie może piastować funkcji Członka Zarządu Powiatu Białostockiego ( zał. nr 34)”.

 

            Ponadto, Radny Pan Roman Czepe: „Panie Przewodniczący, drobna rzecz, a mianowicie nie głosowaliśmy porządku obrad i niech tam. Mamy rzeczywiście w naszym statucie taki zapis § 20 pkt. 4 Rada może wprowadzić zmianę porządku obrad bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady, za wyjątkiem autopoprawek Zarządu, które nie podlegają głosowaniu. Taki mamy zapis w statucie i to jest poza wątpliwością. Mam jednak wątpliwość, nie można wykraczać dalej w regulaminie niż mówi ustawa. Ustawa o samorządzie powiatowym mówi wyraźnie Rada Powiatu może wprowadzić zmiany w porządku bezwzględna większością głosów art. 15 pkt. 9 na wniosek starosty przewodniczący rady powiatu jest obowiązany wprowadzić do porządku obrad najbliższej sesji rady powiatu projekty uchwały, jeżeli wnioskodawcą jest zarząd powiatu, a projekt wpłynął do rady powiatu co najmniej 7 dni przed dniem rozpoczęcia sesji rady. Ja zakładam, że wpłynął 7 dni wcześniej, to nie ma znaczenia. Chodzi mi tylko i wyłącznie abyśmy już teraz na tym etapie nie popełniali błędów formalnych, bo moim zdaniem ten zapis regulaminu jest zbyt daleko idący. On może się tylko i wyłącznie ograniczać do zapisu ustawy. Będę chciał abyśmy w przyszłości w takich sytuacjach odnieśli się jednak do ustawy. Poproszę o opinią Radcy Prawnego w tej kwestię”.

             Pan Antoni Pełkowski – Starosta Powiatu Białostockiego: „Przed Sesją pobieżnie konsultowałem z Panią Radczynią Prawną. Są wątpliwości. Zapis jest statutu. Myślę, że to jest sprawa incydentalna. Sądzę, że prowadzący Sesje nie musi z tego zapisu korzystać i nic się nie stanie jeśli zostanie poddane pod głosowanie. Sądzę, że te projekty uchwał, które Zarząd wnosi są na tyle konieczne, potrzebne, że na pewno większość Radnych była by za wprowadzeniem takiego punktu do porządku dziennego. Natomiast przy najbliższej zmianie dokumentów, statutu, trzeba przyjrzeć się czy ten zapis jest zgodny z prawem”.

              Radny Pan Roman Czepe: „Na stronie internetowej Powiatu Białostockiego jest informacja o XXXIV Festiwalu Muzyki Cerkiewnej Hajnówka 2015 w dniach 19 – 24 maja. Natomiast nie znalazłem informacji o drugim Festiwalu Hajnowskie Dni Muzyki Cerkiewnej. Druga sprawa to jest informacja o XV Biegu Ulicznym im. Waldemara Kikolskiego w Łapach. Podobno 665 zł zostało przyznane od Pana Starosty. Dziękuję, ale skąd taka skromność? Ja rozumiem, że bieg jest gminny, ale mówimy tutaj o takich ważnych imprezach ponadgminnych. Ten bieg skupia zainteresowanych niepełnosprawnych z powiatu, a nawet z kraju. Czy tak wyszło niechcący?”.

     Pan Antoni Pełkowski – Starosta Powiatu Białostockiego wyjaśnił, iż sprawa zostanie przeanalizowana oraz zostanie Radnemu przedstawiona informacja w tym zakresie.

          Radny Pan Henryk Suchocki wrócił do punktu dotyczącego informacji Starosty o pracach Zarządu między Sesjami: „Panie Starosto, Zarząd zapoznał się z informacją Regionalnej Izby Obrachunkowej dotyczącą problemowej kontroli gospodarki finansowej Powiatowego Ośrodka Sportu i Rekreacji „Bukowisko” w Supraślu. Czego dotyczyła kontrola, jakie są wyniki?”

          Pan Antoni Pełkowski – Starosta Powiatu Białostockiego: „Protokół jest do wglądu. O ile wiem Regionalna Izba Obrachunkowa kontrolowała, i znalazła trochę nieprawidłowości, nieścisłości, np. w zapisach statutowych. Jedynym problemem będzie to, że Regionalna Izba Obrachunkowa zarzuciła to, że „Bukowisko” jako taka jednostka organizacyjna nie może produkować i sprzedawać ciepła, a robi to dla wspólnoty mieszkaniowej. Trzeba zatem tutaj rozwiązanie znaleźć”.

           Radny Pan Zenon Żukowski: „Proszę Państwa, ja mam prośbę, aby rozważyć, być może na pułapie Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu, na Zarządzie, sprawę promocji. Otóż, wiele zakładów, wiele sklepów promuje się poprzez tabliczki, które są umieszczone pod tablicami rejestracyjnymi. Taka tabliczka kosztuje ok. 1 zł. Czy nie można by było wydając tablice rejestracyjne rozdawać takie tabliczki z napisem Powiat Białostocki lub z innym napisem promującym nasz powiat”. 

            Pani Jolanta Den – Wicestarosta Powiatu Białostockiego: „Panie Radny, sprawa ta była poruszana podczas obrad posiedzenia Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu. Została przygotowana kalkulacja. Te i inne pomysły zostaną przedstawione Panu Przewodniczącemu oraz członkom Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu”.

           Radny Pan Ryszard Łapiński: „Panie Przewodniczący, Szanowna Rado, tutaj taka propozycja została omawiana na Komisji. Chciałbym również przeprosić, ponieważ już przed Sesją miała zebrać się Komisja Promocji i Rozwoju Powiatu w sprawie podziału pieniążków na promocję Powiatu Białostockiego. W tej sprawie Komisja odbędzie się po 15 maja br.”.

              Innych spraw różnych nie zgłoszono.

 

Ad 21

Zamknięcie obrad VII sesji Rady Powiatu Białostockiego.

    Wobec wyczerpania porządku obrad, Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Jarosław Wądołowski zamknął obrady VII Sesji Rady Powiatu Białostockiego V kadencji, w dniu 23 kwietnia 2015 roku, o godz. 1440.

 

Protokołowała:                                                                          Obradom Przewodniczył:

Anna Gadomska                                                                                        Jarosław Wądołowski  

 

Metryka strony

Podmiot udostępniający informacje: Jarosław Wądołowski

Opublikował: Katarzyna Anuszkiewicz

Data wytworzenia informacji / dokumentu: 23-04-2015

Data udostępnienia w BIP: 15-06-2015 11:09

Data modyfikacji informacji: 15-06-2015 11:09