Protokół Nr XI/2011 z dnia 27.10.2011r.
RP.0002.11.2011
Protokół Nr XI /2011
z obrad XI Sesji Rady Powiatu Białostockiego IV kadencji
w dniu 27 października 2011 roku
w Starostwie Powiatowym w Białymstoku
Obrady XI Sesji Rady Powiatu Białostockiego IV kadencji, w dniu 27 października 2011 roku, o godz.1030, w Starostwie Powiatowym w Białymstoku, otworzył Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski.
Na wstępie, powitał zaproszonych gości, członków Zarządu oraz wszystkich radnych (listy obecności stanowią zał. nr 1, 2 i 3).
Stwierdził, iż na podstawie listy obecności, w obradach uczestniczy 25 radnych, co stanowi quorum, przy którym Rada Powiatu może obradować i podejmować prawomocne uchwały.
O głos poprosiła Pani Jolanta Den – Wicestarosta Powiatu Białostockiego. Przypomniała zebranym, iż w tej kadencji piastuje funkcję Przewodniczącej Zespołu Inicjatywno – Doradczo – Konsultacyjnego. Z uwagi na to, kadencja poprzedniego zespołu dobiegła końca, szczególne podziękowania za 4-letnią pracę w tym zespole skierowane zostały do Pana Jacka Chrulskiego.
Ad 2
Przewodniczący obrad odczytał porządek dzienny XI Sesji RPB, który został przesłany radnym. Zapytał, czy są do niego uwagi?
Starosta Powiatu Białostockiego – Pan Wiesław Pusz stwierdził, iż z uwagi na zaistniałe okoliczności:
§ proponuje wprowadzić do porządku obrad jako pkt.11 punktu w brzmieniu: Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zamianę nieruchomości bez obowiązku dokonywania dopłat.
Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski zapytał, czy są wnioski Radnych do porządku obrad?
Wniosków nie zgłoszono. Jednocześnie Przewodniczący obrad przypomniał zebranym, iż powyższa zmiana do porządku obrad jest autopoprawką Zarządu Powiatu Białostockiego, stąd nie wymaga głosowania.
Zmieniony porządek obrad przyjęto do realizacji w brzmieniu:
1. Otwarcie obrad XI sesji Rady Powiatu.
2. Przyjęcie porządku dziennego obrad.
3. Informacja Starosty o pracach Zarządu między sesjami Rady.
4. Przyjęcie „Informacji o realizacji zadań w zakresie oświaty i wychowania w jednostkach prowadzonych przez Powiat Białostocki w roku szkolnym 2010/2011.”
5. Przyjęcie „Informacji z pracy Wydziału Komunikacji Starostwa Powiatowego w Białymstoku za rok 2011”.
6. Podjęcie uchwały dotyczącej zmiany uchwały Nr VII/61/2011 Rady Powiatu Białostockiego z dnia 26 maja 2011 roku w sprawie powierzenia Gminie Tykocin zadania z zakresu publicznych dróg powiatowych.
7. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Statutu Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku.
8. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany w Wieloletniej Prognozie Finansowej Powiatu Białostockiego na lata 2011-2014.
9. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie Powiatu Białostockiego na rok 2011.
10. Przyjęcie informacji Skarbnika Powiatu Białostockiego w sprawie opracowania projektu budżetu na rok 2012.
11. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zamianę nieruchomości bez obowiązku dokonywania dopłat.
12. Przyjęcie „Informacji Zarządu Powiatu Białostockiego z wykonania uchwał Rady Powiatu podjętych w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 30 czerwca 2011r.”
13. Przyjęcie „Informacji Zarządu Powiatu Białostockiego z wykonania uchwał Zarządu podjętych w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 30 czerwca 2011r.”
14. Przyjęcie informacji Przewodniczącego Rady Powiatu Białostockiego oraz Starosty Powiatu o złożonych oświadczeniach majątkowych.
15. Interpelacje i zapytania Radnych.
16. Przyjęcie protokołu z X sesji RPB.
17. Sprawy różne.
18. Zamknięcie obrad XI sesji RPB.
Ad 3
Informacja Starosty o pracach Zarządu między sesjami Rady.
Starosta Powiatu Białostockiego - Pan Wiesław Pusz przedłożył zebranym informację o pracach Zarządu Powiatu Białostockiego między Sesjami Rady, tj. w okresie od dnia 15 września 2011 roku do dnia 26 października 2011 roku (zał. nr 4).
W tym czasie Zarząd Powiatu obradował na 6 posiedzeniach plenarnych i zajmował się problemami w zakresie spraw związanych z:
· majątkiem powiatowym,
· drogami powiatowymi,
· ochroną zdrowia i pomocą społeczną,
· oświatą, kulturą i sportem,
· finansami i budżetem.
Ponadto Zarząd:
· zajął stanowisko odnoście przystąpienia do projektu „Partnerstwo na rzecz rozwoju i promocji zielonych miejsc pracy”,
· podjął uchwałę w sprawie upoważnienia do podpisania i złożenia wniosku oraz do podpisania deklaracji partnerskiej w ramach Regionalnego Programu Współpracy Transgranicznej Polska-Białoruś-Ukraina 2007-2013,
· podpisał umowę na opracowanie wniosku i studium wykonalności dla projektu w ramach Regionalnego Programu Współpracy Transgraniczej Polska-Białoruś-Ukraina,
· przyznał premie dyrektorom jednostek organizacyjnych Powiatu za miesiąc wrzesień 2011r.,
· zapoznał się z pismem Rady Powiatu w sprawie terminu kontroli Komisji Rewizyjnej w Zespole Szkół w Michałowie,
· podjął uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie upoważnienia do podpisania umowy ramowej o dofinansowanie projektu p.n.: „Podejmij Kluczową Decyzję”,
· omówił problemy poruszane w piśmie Organizacji Zakładowej NSZZ „Solidarność” przy Powiatowym Urzędzie Pracy w Białymstoku w sprawie podwyżki wynagrodzeń,
· zapoznał się z wystąpieniem pokontrolnym, Komisji Rewizyjnej dotyczącym kontroli w Zespole Szkół w Michałowie,
· udzielał odpowiedzi na interpelacje i zapytania Radnych Powiatu,
· brał udział w posiedzeniach Komisji Stałych Rady Powiatu,
· rozpatrywał wnioski i opinie Komisji Stałych Rady Powiatu.
Starosta i Członkowie Zarządu uczestniczyli w:
· pielgrzymce Parlamentarzystów Administracji Rządowej i Samorządowej do Sanktuarium w Świętej Wodzie,
· Festiwalu Muzyki Organowej i kameralnej w Wasilkowie,
· Dożynkach Gminnych „Niedziela na Wsi” w Czarnej Białostockiej,
· spotkaniu konsultacyjno-informacyjnym w ramach opracowywanych planów zadań ochronnych dla obszarów Natura 2000 Dolina Górnej Narwi,
· spotkaniu dyrektorów ds. rozwoju obszarów wiejskich Ministerstw Rolnictwa Krajów Członkowskich UE,
· uroczystości przekazania samochodów patrolowo-gaśniczych, zakupionych w ramach projektu „Zakup specjalistycznego wyposażenia do wykrywania i gaszenia pożarów lasów”,
· Wystawie Poplenerowej „Niemczyn 2011” w Czarnej Białostockiej,
· spotkaniu Członków Konwentu Białostockiego Obszaru Metropolitalnego,
· imprezie sportowej p.n.: III Mistrzostwa Polski w KoluchStyl,
· konferencji dyrektorów szkół i placówek oświatowych prowadzonych przez Powiat Białostocki,
· uroczystym otwarciu nowego biura Firmy STRABAG w Hryniewiczach,
· „Dniu Aktywności Zawodowej w Gminie” zorganizowanej przez Wojewódzki i Powiatowy Urząd Pracy,
· posiedzeniu Powiatowej Rady Zatrudnienia w Powiatowym Urzędzie Pracy,
· Regionalnych Obchodach Dnia Łącznościowca,
· Dnia Seniora w Urzędzie Miasta w Czarnej Białostockiej.
Radna Pani Dorota Rusiłowicz skierowała do Starosty zapytanie dotyczące Ośrodka Wsparcia dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi w Łaźniach: „Jak wygląda sytuacja Ośrodka, jakiego rodzaju inwestycje będą tam prowadzone oraz jakie zamierzenia zostały osiągnięte. Drugie pytanie dotyczy tego, jaka była odpowiedź skierowana do pracowników w sprawie ich prośby podwyżkę ich wynagrodzeń, jak można ewentualnie wspomóc i dyrektora i pracowników”.
Starosta Powiat Białostockiego – Pan Wiesław Pusz wyjaśnił: „Jeżeli chodzi o inwestycje, to żadnych nowych inwestycji tam nie ma. Jest założony program modernizacji, wcześniej Rada Powiatu była o tym informowana, środki spływają stopniowo z ministerstwa i stąd pomieszczenia są etapami doprowadzane do standardów, zgodnie z projektem. Tutaj więc zapoznaliśmy się z tym, co zostało zrobione. Była kwestia oddania do użytku, ponieważ te obiekty muszą formalnie być oddane do użytku i to zostało spełnione. Jeżeli chodzi o kwestię wynagrodzeń, to sprawa pozostaje otwarta. Tutaj odpowiedź szła w tym kierunku, że taka możliwość jest w roku przyszłym, natomiast w tej chwili analizujemy sytuację finansową Ośrodka Wsparcia w Łaźniach. Nie zapadły więc żadne decyzje o powyższe wynagrodzeń na ten rok. Generalnie trzeba patrzeć na cały budżet i potrzeby różnych placówek , wystąpień o to, żeby były podwyżki wynagrodzeń mamy coraz więcej i musimy jakąś koncepcję wypracować, ponieważ budżet ma określone ramy. Jeżeli będą takie możliwości, to oczywiście jesteśmy za tym, żeby to stopniowo realizować”.
Radna Pani Dorota Rusiłowicz ad vocem stwierdziła: „W Ośrodku związków zawodowych nie ma, bo tam jest niewielu pracowników i może oni za bardzo nie mają jak się dopominać. Rozumiem, że jest dobra wola Zarządu i myślę, że i Państwa Radnych, aby tym pracownikom dać podwyżki, bo to jest bardzo trudna praca, naprawdę i ja się obawiam, że piękny Ośrodek nie będzie dobrze wykorzystany. To jest duża inwestycja, dużo pieniędzy zostało tam włożonych, a myślę, że pracowników, którzy są rozczarowani takimi dochodami należałoby w jakiś sposób zmotywować. Jeszcze mam jedno pytanie, chciałaby zapytać o to rondo w Supraślu”.
Starosta Powiat Białostockiego – Pan Wiesław Pusz wyjaśnił: „Sprawa ronda jest na etapie koncepcji. Dotyczy ono tego skrzyżowania, gdzie biegnie droga z Białegostoku wojewódzka i skręca na lewo w stronę Krynek i jest skrzyżowanie z ul. Klasztorną i skrzyżowanie z ulicą, która idzie w stronę do magistratu. Tam od czasu do czasu wypadki się zdarzają. Jest sugestia Pana Burmistrza, żeby zrobić tam rondo. Doświadczenie pokazuje, że takie rondo to kwestia pieniędzy rzędu pomiędzy 1.500.000, a 2.000.000zł, więc to nie jest taka szybka sprawa. W tej kwestii krąży korespondencja, jakie są intencje stron. Firmą wiodącą jest Wojewódzki Zarząd Dróg, ponieważ najwyższa kategoria to droga wojewódzka, potem są dwie drogi powiatowe. Pan Burmistrz deklaruje też chęć udziału finansowego w wysokości 25%. W tej chwili są to więc rozważania, w jakiej proporcji ma być udział powiatu, to nie zostało jeszcze ustalone, musimy to jeszcze przekonsultować, nie było to także jeszcze omawiane z Radnymi. Trzeba popatrzeć na całość inwestycji na gminie Supraśl, jakoś umiejscowić co do kolejności, bo są jeszcze ważne inwestycje w Sobolewie i jest kwestia bezpieczeństwa dzieci idących do szkoły. Temat na pewno będzie omawiany na Komisji Infrastruktury Technicznej”.
Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Walenty Sic poprosił o przybliżenie informacji nt. odpowiedzi na pismo PUW w sprawie remontu drogi powiatowej Białystok - Stanisławowo – Wojszki: „Mam pytanie takie, czy ten urząd chce nam pomóc w budowie tej drogi, bo sytuacja znana jest od lat, czy to jest tylko skutek presji mieszkańców”.
Starosta Powiat Białostockiego – Pan Wiesław Pusz wyjaśnił: „Społeczeństwo jest coraz bardziej wykształcone i używa takich środków prawnych, które pozwolą pewne rzeczy przyśpieszyć. Wcześniej mieszkańcy ściągnęli nam tutaj telewizję i złożyli tysiąc podpisów. Ponieważ nie mieliśmy 20.000.000zł wolnych środków, więc sprawa się przeciąga. Zniecierpliwieni napisali skargę na Starostę do Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego na bezczynność, stąd musieliśmy zająć stanowisko”.
Radny Pan Jacek Sak poprosił o rozszerzenie punktu nt. pisma do Wojewody w kwestii Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności.
Starosta Powiat Białostockiego – Pan Wiesław Pusz wyjaśnił: „Tutaj jest sprawa trochę złożona, ponieważ na styku powiat grodzki – powiat ziemski wykonujemy pewne zadania i historia dotyczy jeszcze początku powstania powiatu. Tam były zawarte stosowne umowy, porozumienia, w każdym razie, pomimo, że minęło kilkanaście lat, te porozumienia są ważne i np. my, jako Powiat Białostocki wykonujemy zadanie związane z prowadzeniem PUP w Białymstoku. To jest finansowane w ten sposób, że część pieniędzy dostaje Urząd Miejski i dzięki temu, że urząd pracy jest sprawnie prowadzony, miasto zyskuje na tej operacji około 200.000zł, natomiast w drugą stronę, miasto prowadzi Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności. Tam jest deficyt i koniecznie chcą nas zmusić do tego, żebyśmy taki Zespół prowadzili. Oczywiście będzie wzrost kosztów, bo jak się placówkę podzieli na dwie, to będzie dwóch dyrektorów, więcej pracowników, ale generalnie chcą nas zmusić, byśmy taką placówkę prowadzili. Zrobiliśmy pewne poczynania w tym kierunku, założyliśmy, że taka placówka będzie na ul. Słonimskiej, zainstalowaliśmy tam windę, natomiast mamy trudności przy budynku na ul. Warszawskiej. Projektant jest już po terminach, a myślę, że jest dopiero w połowie roboty, więc nie mamy gdzie przenieść PINB, więc tak bardzo się nie śpieszymy, żeby taki Zespół tworzyć. Wojewoda natomiast przez Dyrektora jednego z wydziałów nas trochę pogania i przymusza. To, co jest pewne, to wzrost kosztów prowadzenia takiego Zespołu, natomiast są też pewne zastrzeżenia do tej placówki prowadzonej przez miasto. Ostatnio była tam przeprowadzona reorganizacja. Nowi ludzie są, nowe kierownictwo, więc mam nadzieję, że nasi mieszkańcy będą dobrze obsługiwani. Sprawa ma charakter taki, że robi to miasto na teren miasta Białystok, Powiatu Białostockiego i Powiatu Monieckiego, natomiast ze względów finansowych miasto naciska, żeby to zostało podzielone i byśmy do tego dokładali, a jest to zadanie rządowe. Pewnie wcześniej, czy później będziemy musieli to prowadzić, ale z tych względów, o których mówiłem chcielibyśmy to przeciągnąć w czasie”.
Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Zenon Żukowski poprosił o przybliżenie informacji nt. wyników kontroli w Domu Dziecka w Krasnem i Supraślu: „Czy ta kontrola była pod kątem takim, żeby to wygaszać, bo różne informacje docierają do nas”.
Starosta Powiat Białostockiego – Pan Wiesław Pusz stwierdził, iż w tym temacie nie słychać o złych tendencjach, natomiast o bliższe informacje poprosił Dyrektora PCPR w Białymstoku.
Pani Elżbieta Anna Turczewska – Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku wyjaśniła: „Proszę Państwa, była to planowana kontrola NIK i dotyczyła wielu placówek znajdujących się na terenie województwa podlaskiego i myślę, że także całego kraju. Skontrolowano DD w Supraślu i DD w Krasnem. Kontrola wypadła pozytywnie, nie wystosowano w stosunku do naszych placówek żadnych zaleceń pokontrolnych. Myślę, że nie chodzi tutaj o wygaszanie placówek, ale może mieć to związek z wejściem z dniem 1 stycznia 2012 roku ustawy o wspieraniu rodziny i pieczy zastępczej i znowu zmiany w zakresie funkcjonowania placówek. Ma to iść w kierunku takim, że do placówki może iść dziecko powyżej 10 roku życia, ale z drugiej strony są takie długie okresy przejściowe dla tej ustawy, że być może będą jeszcze do niej zmiany w najbliższych latach”.
Pan Jacek Chrulski poprosił o dodatkowe wyjaśnienia w kwestii podpisania umowy z PFRON w sprawie rozwiązania umowy z gminą Czarna Białostocka.
Pani Elżbieta Anna Turczewska – Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku wyjaśniła: „Proszę Państwa, gmina Czarna Białostocka ma zakupiony autobus do przewozu osób niepełnosprawnych w ramach programu Wyrównywanie różnic między regionami i tutaj powiat jest pośrednikiem tej umowy. Zgodnie z tym programem gmina ma obowiązek wykorzystywać ten autobus wyłącznie celów rehabilitacji społecznej przez kres 5 lat, czyli musi nam przekazywać sprawozdania, że podczas każdego wyjazdu co najmniej 1 osoba niepełnosprawna jest jego pasażerem. Gmina chce zrezygnować z tej umowy, wykorzystując go w trakcie trwania tej umowy na inny cel i zwrócić dofinansowanie, które otrzymała ze środków PFRON, czyli 30% wartości tego samochodu. W związku tym, ze do końca nie jest doprecyzowane w zasadach, czy w takim przypadki gmina ma zwracać tę kwotę z odsetkami, czy też nie, z związku z tym było pismo Zarządu Powiatu do PFRON, w jaki sposób mamy rozwiązać tę umowę i czy to ma być zwrot z odsetkami, czy też nie. Decydujący głos w tym zakresie ma Oddział PFRON”.
Innych pytań nie zgłoszono.
Rada Powiatu Białostockiego ww. informację o pracach Zarządu między sesjami przyjęła do wiadomości.
Ad 4
Przyjęcie „Informacji o realizacji zadań w zakresie oświaty i wychowania w jednostkach prowadzonych przez Powiat Białostocki w roku szkolnym 2010/2011”(zał. nr 5).
Starosta Powiatu Białostockiego – Pan Wiesław Pusz tytułem wstępu przypomniał zebranym: „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, oświata – jest to znaczna część naszego budżetu i na sprawę można patrzeć w kilku zagadnieniach. Po pierwsze w aspekcie ekonomicznym, bo on jest ważny i winien być przedmiotem uwagi, natomiast inny aspekt, to jest kształcenie dzieci i młodzieży i kształtowanie młodego człowieka. Myślę, że tutaj trudno jest przecenić pracę dyrektorów, nauczycieli. Naszym zadaniem, jako powiatu jest tworzenie warunków, aby ta młodzież w dobrych warunkach osiągała wiedzę i myślę, że to dzisiejsze spotkanie będzie poświęcone prezentacji poszczególnych szkół. Sprawy ekonomiczne omawialiśmy bardziej na Komisjach i tutaj jakąś wiedzę mamy. Myślę, ze dyrektorzy szkół chcą Państwu pokazać, co zrobili przez rok czasu i jakie osiągnięcia mają i jak wygląda ich praca”.
Przewodniczący Rady Powiatu poprosił o krótkie prezentacje prowadzonych placówek. Dodał, iż Radę Powiatu najbardziej interesuje malejąca tendencja, jeżeli chodzi o nabór do naszych szkół. Poprosił więc o wypowiedzi, co szkoły zamierzają zrobić, aby ten nabór był wyższy.
Pani Marianna Raciborska – Dyrektor Centrum Edukacji w Supraślu zabrała głos jako pierwsza. W CE w Supraślu od ubiegłego roku jest mniej o 54 uczniów, czyli o klasy maturalne, które odeszły. W tej chwili w placówce jest 107 uczniów, w 6 oddziałach, kształcących w siedmiu zawodach. W placówce zatrudnionych jest 25 nauczycieli, ale większość osób pracuje na pół etatu lub tylko na godzinach. Od kilku lat systematycznie, co roku wzrasta średnia ocen uzyskana na koniec roku szkolnego. Wzrasta również frekwencja, co oznacza, że uczniowie chętnie uczestniczą w zajęciach szkolnych. Wyniki egzaminów zewnętrznych również nie plasują szkoły na złej pozycji. 72% uczniów uzyskało świadectwo dojrzałości. Egzamin potwierdzający klasyfikację zawodową zdało 88% uczniów.
Kolejnym mówcą był Pan Dariusz Wincenciak – Dyrektor Liceum Ogólnokształcącego w Łapach. Liceum Ogólnokształcące w Łapach zostało założone w 1944 roku i ma bardzo bogatą tradycję. Każda szkoła dba o to, by uczniów było jak najwięcej. W roku 2011/2011 w szkole było utworzonych 16 oddziałów skupiających 449 uczniów, w tym z Powiatu Białostockiego 383. Obecnie nabór na 2011/2012 rok jest to obecnie 15 oddziałów. Do klasy pierwszej nabraliśmy 139 osób, czyli podobnie jak w ubiegłym roku, ale w szkole ogólnie uczniów ubyło, bo jest ich tylko 420. Uczniowie, którzy się zgłosili i zostali zrekrutowani przez naszą szkołę, to są uczniowie w przedziale punktowym 48-165. Średnia rekrutacji to jest 104 punkty, w roku poprzednim to było 114 punktów. Wynika z tego, iż do szkoły przychodzą coraz słabsi uczniowie. Zdawalność matury przedstawia się następująco - 99,3%, bo tylko 1 osoba na 150 uczniów nie zdała matury. Jest to wysoki wynik i sukces nauczycieli, szkoły, a przede wszystkim uczniów. Szkoła monitoruje losy swoich absolwentów: 57 osób wybrało Politechnikę i dostało się na tą uczelnię; na Uniwersytety – 61 uczniów; na Uniwersytety Medyczne - 7 osób; SGGW, AWF i inne uczelnie – 11 osób. W 2010 roku zakończona została realizacja inwestycji – przebudowa wejścia do szkoły, która została zrealizowana przy udziale finansowym powiatu. Pan Dariusz Wincenciak – Dyrektor Liceum Ogólnokształcącego w Łapach zapoznał zebranych z osiągnięciami uczniów, szkoły oraz wynikami zdawalności matury 2011 roku.
Pani Danuta Bojczuk – Dyrektor Zespołu Szkół Mechanicznych w Łapach przedstawiła zebranym swoją placówkę. Poinformowała, iż ostatnim sukcesem szkoły było otwarcie Sali ochrony środowiska i biologii. Przy tej sali zostało zorganizowane laboratorium ochrony środowiska. W tej sali Firma Philips zasponsorowała system oświetlenia „School Vision”, opracowany specjalnie dla szkół. Jest to oświetlenie opracowane specjalnie dla szkół. Nauczyciel przy pomocy natężenia światła, jego siły i koloru stworzyć odpowiednią atmosferę na lekcji. Z badań wynika, iż koncentracja ucznia wzrasta o 45%, szybkość czytania o 35% i spadek nadpobudliwości i uczniów o 77%, a tym samym można panować nad pobudliwością uczniów. Pani Danuta Bojczuk – Dyrektor Zespołu Szkół Mechanicznych w Łapach przedstawiła zebranym wyniki egzaminów maturalnych i zawodowych oraz prowadzone w szkole przedsięwzięcia po to, by przygotować absolwentów do pracy w lokalnym społeczeństwie, dokonując co roku analizę rynku pracy i dostosowując ofertę szkoły do rzeczywistych potrzeb.
Pan Zdzisław Penza – Dyrektor Centrum Kształcenia Praktycznego w Łapach w swojej wypowiedzi zaznaczył, iż został zakończony już IV etap termomodernizacji budynku CKP w Łapach. Złożył podziękowania za pomoc w realizacji tego zadania. Przez okres 4 lat wydatkowano na ten cel kwotę ponad 1.200.000zł. W placówce, w roku szkolnym 2010/2011 odbywało zajęcia praktyczne 271 uczniów ZSM w Łapach. Proces kształcenia praktycznego przebiegał prawidłowo, czego efektem są wyniki zewnętrznych egzaminów zawodowych potwierdzające kwalifikacje zawodowe. W zawodzie mechanik pojazdów uczniowie cześć praktyczną egzaminu zawodowego zdali w 100%, a w zawodzie technolog robót wykończeniowych zdawalność to 95,24%. Tylko 1 uczeń nie zdał części praktycznej. W zakresie pracy z uczniem zdolnym organizowane były wewnątrzszkolne konkursy zawodowe w branży samochodowej i mechanicznej. Uczniowie z biednych rodzin mają zniżki w opłatach za kursy przygotowujące do egzaminu na prawo jazdy, kursy spawalnicze oraz inne kursy zawodowe. Centrum Kształcenia Praktycznego w Łapach ma bardzo pozytywny wpływ na lokalne środowisko. W dobie rosnącego bezrobocia Centrum umożliwia ludziom poszukującym pracy przekwalifikowanie, zwiększając tym samym ich szansę na poszukiwanie zatrudnienia.
Pani Anna Matląg – Dyrektor Zespołu Szkół w Czarnej Białostockiej swoją wypowiedź rozpoczęła od podziękowań za wsparcie finansowe, które pozwoliło na uporządkowanie terenu wokół placówki. W ZS w Czarnej Białostockiej kształcą się zarówno młodzież, jak i słuchacze dorośli. W kilku słowach przedstawiła wyniki egzaminów maturalnych i zewnętrznych. Poinformowała zebranych, iż już w obecnej chwili rozpoczęto proces, mający na celu dokonywanie rekrutacji uczniów do szkoły, poprzez przybliżenie placówki przyszłym potencjalnym uczniom.
Pani Dorota Burak – Dyrektor Zespołu Szkół w Michałowie w swojej wypowiedzi podkreśliła, iż placówka od kilku lat sukcesywnie jest remontowana i modernizowana. Nauczanie jest prowadzone w systemie dziennym i zaocznym. W szkołach dla młodzieży jest 213 uczniów, a w szkołach dla dorosłych 153 słuchaczy. W bieżącym roku do LO nabrano 30 uczniów, w technikach 24 uczniów. Jeżeli chodzi o szkoły zaoczne dla dorosłych, w tym roku nie dokonano naboru do LO, ale do szkoły policealnej o profilu technik informatyk – 22 słuchaczy, a o profilu technik rolnik – 28 słuchaczy. W ubiegłym roku szkoła przeprowadziła 3 próbne matury, co przyniosło wymierny efekt, jeżeli chodzi o osiągnięcia uczniów. Wyniki maturalne są najwyższe w powiecie i bardzo wysokie, jeżeli chodzi o województwo. Wszyscy uczniowie i słuchacze zdali egzaminy maturalne. Pani Dorota Burak – Dyrektor Zespołu Szkół w Michałowie przedstawiła także wyniki konkursów, w których uczestniczyli uczniowie Zespołu Szkół w Michałowie. Szkoła ściśle współpracuje ze Strażą Graniczną, gdyż w placówce są klasy mundurowe.
Pani Anna Małgorzata Sawicka – Dyrektor Powiatowej Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Białymstoku przybliżyła zebranym funkcjonowanie placówki, która znajduje się w Białymstoku na ul. Słonimskiej 15/1. W placówce są 4 gabinety diagnostyczne (2 psychologiczne i 2 pedagogiczne), 2 gabinety logopedyczne i sala do terapii grupowej. Holl poradni jest także wykorzystywany jako poczekalnia, w której rodzice oczekują na swoje pociechy. Placówka swoim zasięgiem obejmuje 10 gmin Powiatu Białostockiego. Pani Dyrektor zaznaczyła, iż we wspomaganiu mowy i korygowaniu wad wymowy, terapii jąkania, oprócz dotychczas stosowanych metod, po raz pierwszy zastosowano nową formę pomocy bezpośredniej, czyli dogoterapię – terapii z użyciem psa. Poradnia w ubiegłym roku przeprowadziła ponad 1600 diagnoz psychologicznych, pedagogicznych, logopedycznych, w wyniku czego wydała ponad 800 opinii i orzeczeń, głównie do kształcenia indywidualnego.
Pani Anna Małgorzata Sawicka – Dyrektor Powiatowej Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Białymstoku szczegółowo omówiła formy pomocy bezpośredniej stosowane w poradni.
Pani Małgorzata Helena Łuczaj – Dyrektor Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Łapach zwróciła uwagę zebranych na fakt, iż poradnia funkcjonuje w budynku internatu znajdującego się w Łapach, przy Liceum Ogólnokształcącym. Wyraziła swoje zaniepokojenie zwiększającą się liczbą dzieci z autyzmem. Niezbędna jest terapia behawioralna dla dzieci autystycznych, która w poradni jest prowadzona na dość wysokim poziomie. Jeżeli chodzi o diagnozowanie potrzeb znacząco wzrosła potrzeba pracy w terenie. W ostatnim roku pojawiło się 5 nowych rozporządzeń, które zmieniły charakter pracy w poradni. Prowadzone w dużej ilości badania przesiewowe mają przede wszystkim na celu określenie potrzeb pomocy i wsparcia dzieci.
Rada Powiatu Białostockiego przyjęła do wiadomości informację o realizacji zadań w zakresie oświaty i wychowania w jednostkach prowadzonych przez Powiat Białostocki w roku szkolnym 2010/2011.
Ad 5
Przyjęcie „Informacji z pracy Wydziału Komunikacji Starostwa Powiatowego w Białymstoku za rok 2011”.
Pani Iwona Kazberuk – Dyrektor Wydziału Komunikacji Starostwa Powiatowego w Białymstoku przedstawiła Wysokiej Radzie informację z pracy Wydziału Komunikacji Starostwa Powiatowego w Białymstoku za rok 2011 (zał. nr 6).
„Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, chciałabym przedstawić Państwu informację z działalności Wydziału Komunikacji za rok 2011. Jeżeli o strukturę Wydziału, w tym zakresie nic się nie zmieniło. Nadal mamy dwa referaty: referat rejestracji pojazdów, referat praw jazdy, stanowisko ds. transportu, ośrodków szkolenia kierowców i stacji kontroli pojazdów. Zadania należące do kompetencji Wydziału Komunikacji wykonywane są na bieżąco bez zbędnej zwłoki, tylko w sprawach skomplikowanych i wymagających głębszej analizy czas prowadzonego postępowania administracyjnego może być nieco dłuższy, ale nie zdarzyło się żeby przekroczony został ustawowy termin. Jeżeli chodzi o zadania realizowane przez Referat Praw Jazdy, to w ostatnim czasie największe trudności natury merytorycznej dotyczyły spraw związanych z uzyskaniem przez kierowców zawodowych wpisu w prawie jazdy dot. uzyskania kwalifikacji wstępnej lub ukończenia szkolenia okresowego, bowiem przepisy w tej materii są dość skomplikowane i nie do końca jasne. W bieżącym roku odnotowano delikatny wzrost liczby wydanych praw jazdy. Niestety nie jest to podyktowane zwiększeniem zainteresowania i chęcią zdobycia uprawnień do kierowania pojazdami osób dotychczas nieposiadających uprawnień, świadczy o tym liczba przeprowadzonych w 2011 roku egzaminów na prawo jazdy. Statystykę wydanych decyzji w powyższym zakresie podnosi ustawowy obowiązek wymiany uprawnień dla kierowców zawodowych, chcących uzyskać odpowiedni wpis w dokumencie prawa jazdy potwierdzający odbycie odpowiedniej kwalifikacji. Na koniec sierpnia 2011r. odnotowano w okresie sprawozdawczym ok. 3 240 wydanych dokumentów prawa jazdy oraz 76 dokumentów międzynarodowych praw jazdy, tj. o 289 dokumentów więcej w stosunku do roku ubiegłego. Podstawowym, niezmiennym, a przede wszystkim głównym zadaniem Referatu Rejestracji Pojazdów jest jak sama nazwa wskazuje rejestracja pojazdów oraz związane z nią dodatkowe czynności typu : zgłaszanie na bieżąco zmian m.in. w zakresie prawa własności, czasowego wycofania, bądź wyrejestrowania pojazdu, itp. Z uwagi na różnorodność spraw i okoliczności samej rejestracji pojazdu, a także ilość przepisów obejmujących swym zakresem tematykę rejestracji, realizowane przez ten referat zadania dostarczają najwięcej problemów, co niejednokrotnie wiąże się z dużym ryzykiem ponoszenia odpowiedzialności zawodowej w danym zakresie. W bieżącym roku odnotowano znaczny wzrost liczby wydanych decyzji w zakresie rejestracji pojazdów. W okresie sprawozdawczym odnotowano ok. 19 453 wydanych decyzji w sprawie rejestracji pojazdów, tj. o 3 134 decyzji więcej w stosunku do roku poprzedniego. Stanowisko do spraw transportu, ośrodków szkolenia kierowców i stacji kontroli pojazdów. Realizacja zadań należących do kompetencji tego stanowiska przebiega bardzo sprawnie, co znalazło potwierdzenie w protokole Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego - sprawującego nadzór nad zadaniami realizowanymi przez Starostę z zakresu ustawy o transporcie drogowym, w związku z przeprowadzoną na tym stanowisku kontrolą. Na dzień dzisiejszy mamy wydane 244 (ważne) licencje na krajowy transport drogowy rzeczy lub osób, oraz wydane 145 (ważne) zaświadczenia na przewozy drogowe rzeczy na potrzeby własne, a także 1 zezwolenie na regularny przewóz osób. Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego 2 razy w roku przesyłają do tut. Urzędu informacje o uzyskanych wynikach egzaminów przez osoby w nich egzaminowane w odniesieniu do jednostek szkolących będących w ewidencji tut. Urzędu. Z analizy przesyłanej do nas statystyki zdawalności wynika, iż w porównaniu do poprzedniego roku znacznie spadła liczba przeprowadzonych egzaminów, natomiast jeżeli chodzi o jakość szkolenia, co potem przedkłada się na zdawalność, to jest różnie w zależności od tego, o jaki ośrodek szkolenia chodzi. W omawianym okresie sprawozdawczym zmieniła się liczba stacji kontroli pojazdów, przybyła 1 nowa stacja diagnostyczna w Choroszczy. Wiadome nam jest, że na terenie naszego powiatu budują się jeszcze trzy nowe stacje kontroli pojazdów. Swoje siedziby będą miały w Księżynie, Michałowie i Zaściankach. Tak więc, na dzień dzisiejszy na ternie naszego powiatu mamy zaewidencjonowanych w sumie 12 stacji diagnostycznych. Natomiast w ewidencji osób uprawnionych do przeprowadzania badań technicznych pojazdów figuruje obecnie 54 diagnostów. W ewidencji prowadzonej w tut. Urzędzie figuruje aktualnie 13 ośrodków szkolenia kierowców oraz 136 instruktorów nauki jazdy”.
Pytań i uwag do omawianego materiału nie zgłoszono.
Rada Powiatu Białostockiego przyjęła informację z pracy Wydziału Komunikacji Starostwa Powiatowego w Białymstoku za rok 2011.
Ogłoszono 5 minutową przerwę w obradach.
Ad 6
Podjęcie uchwały dotyczącej zmiany uchwały Nr VII/61/2011 Rady Powiatu Białostockiego z dnia 26 maja 2011 roku w sprawie powierzenia Gminie Tykocin zadania z zakresu publicznych dróg powiatowych.
Pan Marek Jędrzejewski – Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Białymstoku przedstawił zebranym projekt uchwały dotyczącej zmiany uchwały Nr VII/61/2011 Rady Powiatu Białostockiego z dnia 26 maja 2011 roku w sprawie powierzenia Gminie Tykocin zadania z zakresu publicznych dróg powiatowych (zał. nr 7).
„Panie Przewodniczący, Wysoka Rado wśród zadań powierzonych gminom do realizacji na drogach powiatowych znajduje się zadanie pn. wzmocnienie nawierzchni drogi powiatowej nr 1374B na odcinku Słomianka – Zajki poprzez zwiększenie grubości jezdni oraz poprawa bezpieczeństwa ruchu przy pomocy wyrównania poboczy kruszywem. Jest to zadanie na terenie gminy Tykocin. W trakcie realizacji tego zadania okazało się, że na zadaniu powstały oszczędności. Wolą władz gminy było przeznaczenie tych oszczędności na inną drogę powiatową, czyli zmiana zakresu rzeczowego przedsięwzięcia. Chodziło to o rozszerzenie zadania o wzmocnienie również nawierzchni drogi powiatowej od miejscowości Żuki do granicy między powiatem białostockim a powiatem monieckim. W związku z tym, że powstały oszczędności trzeba rozpocząć od zmiany treści uchwały Rady Powiatu Białostockiego i uchwały Rady Miejskiej w Tykocinie. Rada Miejska w Tykocinie taką uchwałę już podjęła, a dzisiaj proszę o podjęcie naszej uchwały, po to, by można było rozszerzyć to zadanie o inwestycję pn. wzmocnienie nawierzchni drogi powiatowej nr 1375B na odcinku Żuki – granica powiatu Białostockiego poprzez zwiększenie grubości nawierzchni jezdni. Kwota powierzona z budżetu powiatu na 1 zadanie wynosi 60.000zł i na drugie zadanie również 60.000zł”.
Pytań i uwag do referowanego projektu uchwały nie zgłoszono, wobec czego Przewodniczący Rady Powiatu – Pan Sławomir Gołaszewski poprosił o opinię Komisji.
Komisja Infrastruktury Technicznej, jednogłośnie, pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały dotyczącej zmiany uchwały Nr VII/61/2011 Rady Powiatu Białostockiego z dnia 26 maja 2011 roku w sprawie powierzenia Gminie Tykocin zadania z zakresu publicznych dróg powiatowych, o czym poinformował zebranych jej Przewodniczący- Pan Jan Kaczan.
Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła uchwałę Nr XI/93/2011 z dnia 27 października 2011 roku dotyczącej zmiany uchwały Nr VII/61/2011 Rady Powiatu Białostockiego z dnia 26 maja 2011 roku w sprawie powierzenia Gminie Tykocin zadania z zakresu publicznych dróg powiatowych (zał. nr 8).
Ad 7
Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Statutu Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku.
Pani Elżbieta Anna Turczewska – Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku przedstawiła zebranym projekt uchwały w sprawie zmiany Statutu Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku (zał. nr 9).
„Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, z dniem 1 stycznia 2012 roku wchodzi w życie nowa ustawa z 9 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i pieczy zastępczej. Ta ustawa reguluje wszystkie sprawy dotyczące między innymi zadań powiatu z zakresu rodzin zastępczych, placówek opiekuńczo – wychowawczych i wychowanków rodzin zastępczych i placówek opiekuńczo – wychowawczych, które do końca tego roku są uregulowane ustawą o pomocy społecznej. Świadczenia rodzinom zastępczym i ich wychowankom nie będą już świadczeniami pomocy społecznej. Trochę zmieniają się zasady przyznawania tych świadczeń, jak też ich wysokość. Zgodnie z art. 241 ustawy o wspieraniu rodziny i pieczy zastępczej starosta ma obowiązek w terminie do dnia 31 grudnia 2011 roku wyznaczyć organizatora rodzinnej pieczy zastępczej. Organizatorem takim może być wyznaczona przez starostę jednostka organizacyjna powiatu lub podmiot, któremu powiat zleci realizację tego zadania. Może to być też powiatowe centrum pomocy rodzinie, z tym, że również w ramach struktury tego centrum musi być wyodrębniony specjalny zespół ds. pieczy zastępczej. Pan Starosta zarządzeniem z dnia 29 września 20111 roku wyznaczył z dnie 1 stycznia 2012 roku Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku na organizatora rodzinnej pieczy zastępczej. Ponadto ustawa o wspieraniu rodzinnej pieczy zastępczej zmieniła również zapisy w ustawie o samorządzie powiatowym, wprowadzając kolejne zadanie – wspieranie rodziny i pieczy zastępczej. W związku z powyższym niezbędna jest zmiana Statutu PCPR w Białymstoku z dniem 1 stycznia 2012 roku poprzez dopisanie tego zadania pt. wspieranie rodziny i pieczy zastępczej. Ponadto przedstawiony Państwu projekt uchwały uaktualnia obecnie obowiązującą ustawę o finansach publicznych, która jest podstawą do zmiany i uchwalenia Statutu. Podjęcie tej uchwały jest konieczne już teraz, ponieważ to będzie podstawą do zmiany również Regulaminu Organizacyjnego PCPR w Białymstoku”.
Pytań i uwag do referowanego projektu uchwały nie zgłoszono, wobec czego Przewodniczący Rady Powiatu – Pan Sławomir Gołaszewski poprosił o opinię Komisji.
Komisja Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Rodziny, jednogłośnie, pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmiany Statutu Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku, o czym poinformowała zebranych jej Przewodnicząca- Pani Sylwia Rząca.
Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła uchwałę Nr XI/94/2011 z dnia 27 października 2011 roku w sprawie zmiany Statutu Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku (zał. nr 10).
Ad 8
Podjęcie uchwały w sprawie zmiany w Wieloletniej Prognozie Finansowej Powiatu Białostockiego na lata 2011-2014.
Pani Maria Borodziuk – Skarbnik Powiatu Białostockiego zreferowała zebranym projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Białostockiego na lata 2011 – 2014 (zał. nr 11).
„Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, jeśli chodzi o kolejne zmiany w Wieloletniej Prognozie Finansowe, dotyczą one przede wszystkim zał. nr 2, w którym wyszczególnione są przedsięwzięcia wieloletnie obejmujące lata 2011-2014. Zmiany w załączniku zostały wyróżnione; i tak program nr 8 – tutaj zmiany dotyczą projektu realizowanego w ramach RPO w Supraślu i jest to zmniejszenie wartości w związku z zakończeniem przetargu i zawarciem umowy kwota maleje; po raz pierwszy wprowadzone zostały zadania wieloletnie w zakresie dróg powiatowych i to są zadania od nr 10 do nr 13 i dotyczy to opracowania dokumentacji projektowej. Prace w tym zakresie zostały rozpoczęte jeszcze w tym roku, tzn. są podkłady geodezyjne i poniesione koszty, natomiast tuż po uchwaleniu zmian do WPF można będzie przeprowadzić przetarg i zlecić wykonawstwo dokumentacji projektowej z terminem zakończenia w roku przyszłym i z terminem opłaty za tego typu usługi. Wprowadza się również umowę nr 4 do umowy nr 7 i to są umowy, które dotyczą zapewnienia dostawy mediów, czyli ogrzewania, wody i odprowadzenia ścieków budynku przy ul. Słonimskiej w Białymstoku i chodzi o stworzenie warunków prawnych do zawarcia umów wieloletnich, tj. na okres od roku 2012 do roku 2015 w jednym przypadku, bądź umów dwuletnich 2012 – 2014. W zał. nr 1 uaktualnione zostały wartości dotyczące dochodów i wydatków budżetu po zmianach”.
Pytań i uwag do referowanego projektu uchwały nie zgłoszono, wobec czego Przewodniczący Rady Powiatu – Pan Sławomir Gołaszewski poprosił o opinię stałych Komisji Rady.
Komisja Budżetu i Finansów, jednogłośnie, pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Białostockiego na lata 2011 – 2014.
Przewodniczący Komisji Infrastruktury Technicznej – Pan Jan Kaczan zapoznał zebranych z pozytywną opinią komisji do projektu uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Białostockiego na lata 2011 – 2014.
Następnie, Przewodniczący Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego – Pan Jan Kaczmarek odczytał zebranym pozytywną opinię do omawianego projektu uchwały Rady.
Komisja Rolnictwa i Środowiska również wydała pozytywną opinię do powyższego projektu uchwały, o czym poinformował zebranych jej Przewodniczący – Pan Marek Żmujdzin.
Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury i Kultury Fizycznej – Pani Anna Grycuk przedstawiła zebranym pozytywna opinię do projektu uchwały Rady w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Białostockiego na lata 2011 – 2014.
Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła uchwałę Nr XI/95/2011 z dnia 27 października 2011 roku w sprawie zmiany w Wieloletniej Prognozie Finansowej Powiatu Białostockiego na lata 2011-2014 (zał. nr 12).
Ad 9
Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie Powiatu Białostockiego na rok 2011.
Pani Maria Borodziuk – Skarbnik Powiatu Białostockiego zreferowała zebranym projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Powiatu Białostockiego na rok 2011(zał. nr 13).
„Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, kolejne zmiany w budżecie Powiatu Białostockiego na rok 2011 obejmują zwiększenia zarówno dochodów, jak też wydatków o łączną kwotę 611.666zł. Oczywiście jest to kwota po kolejnych autopoprawkach Zarządu. Głównie zmiany te dotyczą zarówno zwiększenia dochodów, jak też i wydatków w dziale transport i łączność, gdyż zwiększa się plan dochodów w tym dziale o 419.405 zł i głównie zwiększenie dochodów są to środki pochodzące z deklarowanych kwot współfinansowania inwestycji przez Lasy państwowe, Nadleśnictwo Czarna Białostocka i Nadleśnictwo Dojlidy, a zwiększenie planu wydatków, zgodnie z zał. nr 2 w dziale transport i łączność to jest kwota 469.405zł. W dziale turystyka porządkuje się zarówno dochody, jak i planowane wydatki w stosunku do rozstrzygnięć przetargu na projekt realizowany w Supraślu w ramach RPO. Następne istotne zmiany, to przesunięcia środków na zabezpieczenie kwot na zwiększone wypłaty wynagrodzeń w naszych placówkach oświatowo – wychowawczych. Te zmiany dotyczące zarówno dochodów, jak i wydatków zawarte w zał. nr 1 i 2 znajdują odpowiednio odzwierciedlenie w zał. nr 3, co zostało opisane w zał. nr 5 czyli objaśnieniach. Zał. nr 4 obejmuje podział kwoty dotacji przeznaczonej dla Gminy Tykocin na dwa zadania. Pierwotne zadanie pn. droga powiatowa Słomianka – Zajki obejmowało kwotę 120.000zł. Z tej kwoty przenosi się 60.000zł na dotację do zadania na odcinku Żuki – granica Powiatu Białostockiego”.
Radny Pan Jacek Chrulski stwierdził: „Państwo Radni mogliście usłyszeć, iż Nadleśnictwo Czarna Białostocka podjęło decyzję o dofinansowaniu inwestycji na terenie naszej gminy w wysokości 150.000zł. Ja chciałbym wyrazić swój zdecydowany sprzeciw wobec postanowień Zarządu Powiatu, ponieważ 150.000zł daje Nadleśnictwo, a wiecie Państwo jaka jest tego konsekwencja? Powiat wycofuje swoje 150.000zł z inwestycji i nie przekazuje tej kwoty na żadną inną inwestycję na Gminie Czarna Białostocka. Ja nie rozumiem sytuacji, że jeżeli są oszczędności w Tykocinie, to przekazuje się je na drogę w gminie Tykocin, a jeżeli Czarna Białostocka uzyskała dofinansowanie z Nadleśnictwa, to 150.000zł środków powiatu gdzieś się rozpływa. Chciałbym zadać Państwu pytanie, jak odbieracie i traktujecie umowę z gminą 50/50? Jak ja teraz mam Radnym tłumaczyć, a przekonywałem ich wcześniej do wspólnych zadań. Wiecie Państwo, jak trudno jest przekonać uboższe gminy do tego finansowania 50/50. Gmina swój udział zagwarantowała, są środki z Nadleśnictwa, a powiat swój udział wycofuje i nie przeznacza tych środków na inwestycję gminną. Chciałem jeszcze jedną rzecz dodać, w dniu wczorajszym, na Komisji Budżetu usłyszałem, że nie mam gdzie tych pieniędzy przeznaczyć, a ja powiem w ten sposób: 23 marca 2011 roku złożyłem interpelację dotyczącą ul. Fabrycznej. Otrzymałem odpowiedź, że ze względu na stan nawierzchni ul. Fabrycznej w Czarnej Białostockiej niezbędne jest wykonanie nakładki z betonu asfaltowego na długości 1500m. Po określeniu przez Dyrektora PZD w Białymstoku kwoty środków finansowych na realizację powyższych robót, możliwość ich wykonania będzie przedmiotem analizy przez Zarząd Powiatu. W innych gminach można nakładkę położyć na drogach, nawet jeżeli jest to 120.000zł; 60.000zł, a w Czarnej Białostockiej na ul. Fabrycznej, która prowadzi do Podlaskiego Parku Przemysłowego, czyli miejsca, gdzie są tworzone miejsca pracy, miejsca, gdzie zostały zainwestowane duże środki gminne, miejsca, które może pozwoli ograniczyć bezrobocie, bo po Łapach i Wasilkowie Czarna Białostocka to jest trzecia gmina, która ma bardzo wysokie bezrobocie i okazuje się, ze 150.000zł niknie w Gminie Czarna Białostocka”.
Starosta Powiatu Białostockiego – Pan Wiesław Pusz złożył wyjaśnienie: „Proszę Państwa, nie trzeba się niecierpliwić, bo jest sytuacja taka, że zbliża się koniec roku i nie wszystkie inwestycje możemy zrobić, bo za chwilę będzie śnieg. Idea Zarządu jest taka, że te pieniądze, które zaoszczędzimy dzięki temu, że ktoś chce nam je dać, będą na Czarną Białostocką, ale nie jesteśmy w stanie ich wbudować w program w ciągu miesiąca. To wymaga szerszej analizy, bo na ul. Fabrycznej zrobiliśmy doraźne remonty, a żeby zrobić nakładkę na całości to są za małe środki finansowe i jeżeli zrobimy krótki kawałek to będzie to niezrozumiałe. Jest sytuacja taka, że staramy się pozyskiwać pieniądze z różnych źródeł. Zostało podpisane porozumienie pomiędzy Starostą a Dyrektorem Regionalnych Lasów Państwowych. Określiliśmy w takim szerszym zakresie pola do współpracy, życzliwość jest bardzo duża i doszliśmy do wniosku, iż istnieje możliwość współfinansowania niektórych zadań. Zapewniam, iż od samego początku nastawienie Zarządu było takie, ze te pieniądze wrócą na Gminę Czarna Białostocka”.
Starosta Powiatu Białostockiego – Pan Wiesław Pusz stwierdził, iż to zapewnienie będzie można sprawdzić przy pracach nad budżetem roku przyszłego.
Innych uwag nie zgłoszono, wobec czego Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski poprosił o opinię Komisji Stałych.
Pan Marian Olechnowicz – Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów odczytał zebranym pozytywna opinię Komisji do omawianego projektu uchwały Rady w sprawie zmian w budżecie Powiatu Białostockiego na 2011 rok.
Komisja Infrastruktury Technicznej, również wydała pozytywną opinię do omawianego projektu uchwały, o czym poinformował Wysoką Radę jej Przewodniczący – Pan Jan Kaczan.
Następnie, Pan Marek Żmujdzin – Przewodniczący Komisji Rolnictwa i Środowiska odczytał zebranym opinię Komisji do projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie Powiatu Białostockiego na 2011 rok.
Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury i Kultury Fizycznej – Pani Anna Grycuk przedstawiła zebranym pozytywna opinię do projektu uchwały Rady w sprawie zmian w budżecie Powiatu Białostockiego na 2011 rok.
Następnie, Przewodniczący Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego – Pan Jan Kaczmarek odczytał zebranym pozytywną opinię do omawianego projektu uchwały Rady.
Rada Powiatu Białostockiego, przy 2 głosach „wstrzymujących się” i 1 głosie „przeciw”, podjęła uchwałę Nr XI/96/2011 z dnia 27 października 2011 roku zmian w budżecie Powiatu Białostockiego na rok 2011 (zał. nr 14).
Ad 10
Przyjęcie informacji Skarbnika Powiatu Białostockiego w sprawie opracowania projektu budżetu na rok 2012.
Pani Maria Borodziuk – Skarbnik Powiatu Białostockiego przedstawiła Wysokiej Radzie informację Skarbnika Powiatu Białostockiego w sprawie opracowania projektu budżetu na rok 2012.
„Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, termin opracowania projektu budżetu, a autorem takiego projektu jest Zarząd Powiatu, zgodnie z ustawą o finansach publicznych, upływa z dniem 15 listopada. W tej chwili są już podstawy do planowania, a główną podstawą planistyczną jest przyjęty przez RM projekt budżetu państwa na rok 2012, z którego wynika, iż wysokość inflacji, czyli wzrost cen materiałów i usług konsumpcyjnych to będzie 2,8%. Zakładane średnie wynagrodzenie pracowników w gospodarce narodowej to 3.624zł. Średnioroczny wskaźnik wzrostu wynagrodzeń wg ustawy budżetowej wynosi 0%, czyli kolejny rok, kiedy zakłada się brak podwyżek w sferze budżetowej. Kwota bazowa dla osób zajmujących kierownicze stanowiska pozostaje bez zmian, czyli z poziomu roku 2006, czyli jest to kwota 1.766,46zł. Mówię o tej kwocie, dlatego, że od tej kwoty między innymi procentowo są naliczane diety Radnych. Jeśli chodzi o inne wielkości, które są niezbędne do opracowania projektu budżetu, to chciałam Państwa poinformować, iż Minister Finansów, zgodnie z ustawą o dochodach JST powiadomi o wstępnych kwotach subwencji, jak też planowanej na 2012 rok kwocie dochodów z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego i wygląda to w porównaniu z rokiem bieżącym następująco. I tak zacznę od subwencji, ponieważ powiat otrzymuje subwencje w trzech częściach, tj. część oświatowa, wyrównawcza i równoważąca, więc porównam je odrębnie. Część oświatowa na przyszły rok skalkulowana została wstępnie przez Ministra Finansów na kwotę 12.478.073zł, gdy w tym roku ta kwota wynosi 13.572.671zł, czyli kwota już na wstępie jest o 1.100.000zł niższa od kwoty z roku bieżącego, kiedy i tak jest to kwota dalece niewystarczająca, jeśli chodzi o sfinansowanie wydatków oświaty. Część równoważąca subwencji jest praktycznie na poziomie roku bieżącego, gdyż jest o niecałe 100.000zł wyższa. W bieżącym roku otrzymaliśmy z rezerwy subwencji na inwestycje drogowe subwencję w wysokości 1.100.000zł. Na rok przyszły na razie nie wiadomo, ale nie mamy tej kwoty. Jeśli chodzi o subwencję wyrównawczą – jest na poziomie roku bieżącego. Suma subwencji- roczna kwota planowanej subwencji na rok 2012 została skalkulowana przez Ministra Finansów w wysokości 25.680.669zł, gdy w tej chwili w budżecie ta suma w roku 2011 wynosi ponad 28mln zł, czyli o blisko 2.400.000zł mamy mniej. Jeśli chodzi o planowane wpływy z podatku dochodowego od osób fizycznych Minister Finansów zaplanował je dla nas w kwocie 19.085.740zł, gdy w tym roku te wpływy są problematyczne i być może uda się je osiągnąć na poziomie 15.782.229zł. Wstępnie można ocenić, że planowana przez Ministra Finansów kwota jest zaniżona co najmniej o 2.000.000zł. Otrzymaliśmy tez informację nt. kwot dotacji udzielanych z budżetu państwa na zadania administracji rządowej. Są to kwoty w niektórych pozycjach dużo niższe, a w niektórych równe kwotom z roku 2011, czyli raczej nie będzie żadnych rewelacji, a zapewne trzeba będzie mocno oszczędzać, by dać sobie radę. Terminy, jak powiedziałam 15 listopada, zaś termin uchwalenia budżetu powiatu, zgodnie z ustawą tj. koniec roku bieżącego. W uzasadnionych przypadkach może uchwalenie być przedłużone, ale nie dłużej niż do 31 stycznia roku 2012. Również, łącznie z budżetem na rok 2012 będzie przygotowany projekt uchwały odnośnie Wieloletniej Prognozy Finansowej. WPF ma charakter kroczący, zawsze musi obejmować co najmniej rok budżetowy i trzy lata następne, czyli przygotowywana WPF obejmie co najmniej okres 2012-2015. Następne rzeczy, które są nowe, a prawdopodobnie brzemienne w skutki finansowe, podnoszące poziom wydatków bieżących to jest właśnie nowa ustawa o pieczy zastępczej, o której mówiła Pani Dyrektor PCPR, gdyż duża część obecnie istniejących rodzin zastępczych, przekwalifikowuje się z mocy ustawy w rodziny zawodowe i oprócz świadczeń społecznych trzeba będzie wypłacać wynagrodzenie tejże rodzinie, a więc będzie to już dodatkowy wydatek. Jeszcze dojdą inne kwestie organizacyjne wynikające z tej nowej ustawy i również już w pełni będzie obowiązywała nowa ustawa o działalności leczniczej, która także będzie brzemienna w skutki finansowe budżetu począwszy od roku 2013, kiedy obowiązkiem będzie pokrywanie ujemnego wyniku finansowego SP ZOZ, wprost ze środków budżetu”.
Pytań i uwag w tym temacie nie zgłoszono.
Rada Powiatu Białostockiego przyjęła informację przedstawioną przez Skarbnika Powiatu Białostockiego w sprawie opracowania projektu budżetu na rok 2012.
Ad 11
Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zamianę nieruchomości bez obowiązku dokonywania dopłat.
Dyrektor Wydziału Geodezji, Katastru i Nieruchomości Starostwa Powiatowego w Białymstoku – Pan Czesław Bartoszewicz zreferował zebranym projekt uchwały Radu w sprawie wyrażenia zgody na zamianę nieruchomości bez obowiązku dokonywania dopłat (zał. nr 15).
„Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, uchwała dotyczy zamiany nieruchomości pomiędzy powiatem Białostockim a Gminą Supraśl. Kilka lat temu zakupiliśmy niewielką nieruchomość w Łaźniach, będącą przedłużeniem istniejącej nieruchomości, na której jest Ośrodek Wsparcia dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi. Problem był taki, że ta nieruchomość jest położona za drogą zagumienną, gruntową drogą należącą do Gminy. W wyniku tej zamiany ten odcinek drogi stanie się naszą nieruchomością, natomiast faktyczna droga gminna zostanie poprowadzona na zewnątrz już połączonej nieruchomości. Efekt będzie taki, ze nieruchomość powiatowa będzie tworzyć jedną całość”.
Pytań i uwag do referowanego projektu uchwały nie zgłoszono, wobec czego Przewodniczący Rady Powiatu – Pan Sławomir Gołaszewski poprosił o opinię stałych Komisji Rady.
Przewodniczący Komisji Infrastruktury Technicznej – Pan Jan Kaczan zapoznał zebranych z pozytywną opinią komisji do projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zamianę nieruchomości bez obowiązku dokonywania dopłat.
Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła uchwałę Nr XI/97/2011 z dnia 27 października 2011 roku w sprawie wyrażenia zgody na zamianę nieruchomości bez obowiązku dokonywania dopłat (zał. nr 16).
Ad 12
Przyjęcie „Informacji Zarządu Powiatu Białostockiego z wykonania uchwał Rady Powiatu podjętych w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 30 czerwca 2011r.”
Sekretarz Powiatu Białostockiego – Pani Anna Szczepańska poinformowała zebranych, iż informacja Zarządu Powiatu Białostockiego z wykonania uchwał Rady Powiatu w okresie od dnia 1 stycznia 2011 roku do dnia 30 czerwca 2011 roku została Państwu Radnym dostarczona w formie pisemnej (zał. nr 17). Z uwagi na jej obszerność, Pani Sekretarz poprosiła o zadawanie pytań do ww. materiału.
Pytań i uwag w tym temacie nie zgłoszono.
Rada Powiatu Białostockiego przyjęła do wiadomości informację Zarządu Powiatu Białostockiego z wykonania uchwał Rady Powiatu za okres od dnia 1 stycznia 2011 roku do dnia 30 czerwca 2011 roku.
Ad 13
Przyjęcie informacji Zarządu Powiatu z wykonania uchwał Zarządu Powiatu Białostockiego podjętych w okresie od 1 stycznia 2011 roku do 30 czerwca 2011 roku.
Powiatu Białostockiego – Pani Anna Szczepańska poinformowała zebranych, iż informacja Zarządu Powiatu Białostockiego z wykonania uchwał Zarządu od dnia 1 stycznia 2011 roku do dnia 30 czerwca 2011 roku została Państwu Radnym również przesłana wraz z zaproszeniem na dzisiejsze obrady (zał. nr 18).
Pytań i uwag w tym temacie nie zgłoszono.
Rada Powiatu Białostockiego przyjęła do wiadomości informację Zarządu Powiatu Białostockiego z wykonania uchwał Zarządu za okres od dnia 1 stycznia 2011 roku do dnia 30 czerwca 2011 roku.
Ad 14
Przyjęcie informacji Przewodniczącego Rady Powiatu Białostockiego oraz Starosty Powiatu o złożonych oświadczeniach majątkowych.
Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski poinformował zebranych, iż zgodnie z art. 25c ust.12 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym jest obowiązany do przedstawienia do dnia 30 października każdego roku, informacji o złożonych przez Radnych oświadczeniach majątkowych (zał. nr 19). Stwierdził, iż wszystkie oświadczenia majątkowe zostały złożone w terminie. Pięć osób zostało zobowiązanych do złożenia korekty oświadczeń majątkowych, niemniej jeden ówczesny Radny pełni obecnie inną funkcję w JST i nie ma możliwości do uzyskania jego korekty oświadczenia majątkowego.
Do dnia przedłożenia Wysokiej Radzie przedmiotowej informacji, wszyscy zobowiązani złożyli korekty do oświadczeń majątkowych, które niezwłocznie zostały przesłane do Urzędu Skarbowego.
Pytań i uwag do przedstawionego materiału nie zgłoszono.
Rada Powiatu Białostockiego przyjęła informację Przewodniczącego Rady Powiatu Białostockiego o złożonych oświadczeniach majątkowych, do wiadomości.
Następnie głos zabrał Starosta Powiatu Białostockiego – Pan Wiesław Pusz. Poinformował on Wysoką Radę, iż działając na podstawie art. 25 c ust.12 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, starosta ma obowiązek przedstawić Wysokiej Radzie informację o złożonych oświadczeniach majątkowych przez osoby do tego zobowiązane, tj. członków Zarządu Powiatu, Sekretarza i Skarbnika Powiatu, Kierowników jednostek organizacyjnych, osób zarządzających i członków organów zarządzających powiatową osobą prawną oraz osób wydających decyzje administracyjne w imieniu Starosty , co niniejszym uczynił (zał. nr 20).
Pytań i uwag do przedstawionego materiału nie zgłoszono.
Rada Powiatu Białostockiego przyjęła do wiadomości informację o oświadczeniach majątkowych, złożoną przez Starostę Powiatu Białostockiego.
Ad 15
Interpelacje i zapytania Radnych.
Radny Pan Robert Wardziński złożył na piśmie, na ręce Przewodniczącego Rady dwie interpelacje. Pierwsza dotyczy wprowadzenia do budżetu na rok 2012 realizacji inwestycji budowy ul. Al. Niepodległości w Choroszczy (zał. nr 21). Druga, dotyczy wykonania projektu budowy drogi powiatowej nr 1551B (droga nr 8 – Porosły – Krupniki) na odcinku od drogi krajowej nr 8 do drogi powiatowej nr 1535B Białystok – Kruszewo (zał. nr 22).
Ad 16
Przyjęcie protokołów z obrad X Sesji Rady Powiatu Białostockiego.
Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski przypomniał zebranym, iż X Sesja Rady Powiatu Białostockiego IV kadencji odbyła się w dniu 15 września 2011 roku. Protokół był wyłożony do zapoznania się, a także został przesłany wszystkim Radnym drogą e-mailową. Przewodniczący obrad zapytał, czy są uwagi do jego treści?
Uwag nie zgłoszono, wobec czego Przewodniczący obrad zarządził głosowanie.
Rada Powiatu Białostockiego, przyjęła protokół Nr X/2011 z dnia 15 września 2011 roku przy 1 głosie „wstrzymującym się”.
Ad 17
Sprawy różne.
Radna Pani Anna Grycuk poinformowała zebranych, iż podczas ostatniego posiedzenia Komisji Oświaty, Kultury i Kultury Fizycznej rozpatrywana była sprawa Zespołu Szkół w Michałowie i w związku z tym Komisja Oświaty składa dwa wnioski:
1) Komisja Oświaty, Kultury i Kultury Fizycznej wnioskuje do Zarządu Powiatu Białostockiego o rozpoczęcie procedury mającej na celu zbycie nieruchomości znajdującej się w Michałowie przy ul. Gródeckiej 21. Wniosek ten został przyjęty jednogłośnie.
2) Komisja Oświaty, Kultury i Kultury Fizycznej wnioskuje do Zarządu Powiatu Białostockiego o rozważenie możliwości zabezpieczenia w budżecie powiatu na rok 2012 środków finansowych z przeznaczeniem na budowę kotłowni w budynku Warsztatów Szkolnych w ZS w Michałowie. Wniosek również został przyjęty jednogłośnie.
Radny Pan Zenon Żukowski zgłosił pytanie do Starosty Powiatu Białostockiego. Przypomniał zebranym, iż podczas wyjazdowego posiedzenia Komisji Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Rodziny otrzymał zapewnienie od Dyrektora SP ZOZ w Łapach – Pana Janusza Krzysztofa Rainko, iż otrzyma na Sesji odpowiedź w sprawie pozyskania stołu operacyjnego na potrzeby szpitala w Łapach. Ponieważ Pana Dyrektora nie ma na Sesji, Pan Zenon Żukowski poprosił Pana Starostę o pozyskanie takiej informacji i udzielenie odpowiedzi w terminie późniejszym. Kolejna sprawa, na Komisji Infrastruktury Technicznej powstały pewne wątpliwości co do statusu drogi w Michałowie. Pani Mirosława Drewnowska – Zastępca Dyrektora Wydziału Geodezji, Katastru i Nieruchomości Starostwa Powiatowego w Białymstoku zapewniła, iż kwestia ta zostanie wyjaśniona i odpowiedź Radni otrzymają dzisiaj, podczas obrad Sesji.
Pan Czesław Bartoszewicz – Dyrektor Wydziału Geodezji, Katastru i Nieruchomości Starostwa Powiatowego w Białymstoku wyjaśnił: „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, przedłużenie ul. Leśnej, bo tak ta część się nazywa, rozdzielająca na dwie części naszą nieruchomość w Michałowie, jest ulica o kategorii gminnej. Ta kategoria została tej ulicy nadana jeszcze w czasach PRL-u, bezpośrednio następnego roku, po ukazaniu się ustawy o drogach w roku 1986 uchwałą WRN w Białymstoku. Na dzień dzisiejszy, jeszcze na droga nie jest poświadczona i nie ma urządzonej Księgi Wieczystej. To poświadczenie własności na rzecz gminy będzie tylko formalnością. Jeżeli chcielibyśmy pozyskać tą ulicę na swoją rzecz, czy to poprzez darowiznę, czy zamianę, lub też kupno, to Gmina uregulowałaby status tej nieruchomości.
Radny Pan Zenon Żukowski zgłosił jeszcze dwie sprawy. Pierwsza – dotycząca diet Radnych: „Przy informacji o założeniach do budżetu roku 2012, nie wiem, czy informacja podana przez Panią Skarbnik była, aż tak istotna, a jest nieco drażliwa, a dotyczy diet Radnych, kiedy Pani mówi o tym, że diety Radnych są takie, a nie inne. One wprawdzie są niższe niż były poprzednio. Pani się tym delektuje. Bardzo bym prosił, bo to jest odczucie nie tylko moje, ja zostałem poproszony o poruszenie tej sprawy, nie dlatego, że oczekuję tutaj czegoś od Pani Skarbnik, bo ja niczego nie oczekuję od Pani Skarbnik – żeby była jasność, że Pani nam zwiększy diety, bo to nie Pani kompetencja, natomiast bardzo bym prosił, jeżeli są tematy takie drażliwe, żeby zachować umiar w ich przekazywaniu, nie delektując się tą informacją. Jeszcze jedna rzecz, powstało Stowarzyszenie Gmin, które ma w zadaniu ocieplanie budynków, w tym Stowarzyszeniu jest Starostwo, czy tak? Ja zostałem zaniepokojony informacją, gdzie byłem w szpitalu i dowiedziałem się o tym, że jeżeli chodzi o docieplenie szpitala, to nie mamy co liczyć na taką inwestycję, a tak jest wspólna inicjatywa, gmin szereg, które w tym uczestniczą i teraz poprzez decyzję, nie wiem tylko czyją, czy Pani Skarbnik, może Pani Skarbnik ma taką możliwość została zablokowana ta sprawa, że nie będzie można wykorzystać pieniędzy na docieplenie nie tylko szpitala, ale jeszcze innych obiektów w gminach. Bardzo bym prosił o informację na ten temat, ponieważ ja nie mam dobrych informacji, a chciałbym, żeby nikt nie mówił później, że Radni nie interweniują, jeżeli są sprawy na pograniczu gmin i Starostwa”.
Starosta Powiatu Białostockiego – Pan Wiesław Pusz wyjaśnił: „Ta informacja jest totalnie nieprawdziwa. My tam pieniądze przeznaczyliśmy, jesteśmy w tym programie”.
Radny Pan Jacek Chrulski przedstawił informację z kontroli zespołu kontrolnego Komisji Rewizyjnej w Powiatowym Urzędzie Pracy w Białymstoku, zleconej przez Radę w zakresie wykorzystania środków Funduszu Pracy na organizację szkoleń pracowników PUP w I półroczu 2011 roku oraz wdrażania zaleceń wynikających z kontroli przeprowadzonej przez audytora Starostwa Powiatowego w Białymstoku. Kontrola ta odbyła się 13 i 20 października 2011 roku. Sformułowano zalecenia pokontrolne, które Przewodniczący Komisji Rewizyjnej zaprezentował Wysokiej Radzie:
1. Sporządzać szczegółowy plan potrzeb szkoleniowych pracowników PUP na rok kalendarzowy zgodnie z zaleceniami Starosty Powiatu Białostockiego (pismo z dn. 19.05.2011 r.)
2. Konsultować i uzgadniać potrzeby oraz korekty potrzeb szkoleniowych pracowników PUP z Zarządem Powiatu Białostockiego
3. Dokumentować sposób wyłaniania podmiotów organizujących szkolenia pracowników PUP w Białymstoku.
4. Dokumentować sposób i przebieg wyboru ofert szkoleń, ze wskazaniem osób decyzyjnych w tym względzie.
5. Korelować szczegółowy plan potrzeb szkoleniowych pracowników z tematyką szkoleń realizowanych.
6. Dostosować wydatki na szkolenia pracowników PUP do rzeczywistych potrzeb szkoleniowych urzędu.
7. Organizować szkolenia pracowników PUP z wykorzystaniem, w miarę możliwości, bazy dostępnej na terenie Powiatu Białostockiego.
8. Dopasować szkolenie kadry PUP do rzeczywistych potrzeb szkoleniowych zgodnie ze zdiagnozowanymi lukami kompetencyjnymi pracowników.
9. Ograniczyć liczbę szkoleń krajowych i zagranicznych finansowanych z Funduszu Pracy dla jednego pracownika urzędu w jednym roku do niezbędnego minimum.
Rada Powiatu Białostockiego przyjęła do wiadomości sprawozdanie Komisji Rewizyjnej z przeprowadzonej kontroli w Powiatowym Urzędzie Pracy w Białymstoku.
Radny Pan Andrzej Osmolski poprosił o bliższe informacje na temat drogi przegradzającej nieruchomość powiatową w Michałowie. Przypomniał, iż na połączonych Komisjach Oświaty, Kultury i Kultury Fizycznej oraz Komisji Infrastruktury Technicznej był zasygnalizowany problem dotyczący zagrodzenia bramami tej ulicy, tym samym uniemożliwiając przejazd. Z dzisiejszych informacji wiemy, iż droga ta ma status drogi gminnej. Zadał pytanie, jak uregulować prawnie korzystanie mieszkańcom z tej drogi.
Pan Czesław Bartoszewicz – Dyrektor Wydziału Geodezji, Katastru i Nieruchomości Starostwa Powiatowego w Białymstoku wyjaśnił: „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, są to zaszłości jeszcze z czasów PRL-u, kiedy wszystko było państwowe. Drogi były państwowe, wszystkie terenu szkolne i przyległe też były państwowe. Droga ta nie jest przegrodzona. Z obu stron znajdują się bramy wjazdowe, ale na obecną chwilę są zamknięte. Widocznie ten ruch nie był potrzebny. Niezbędne będzie nawiązanie kontaktu z gminą i ustalenie, czy to połączenie komunikacyjne jest zbędne, czy też konieczne”.
Radny Pan Jan Łuksza dodał: „Proszę Państwa, społeczeństwo nie miało wyboru, musiało się przyzwyczaić do tej sytuacji. Jest droga inna, bardzo wąska, piaszczysta 100m dalej, którą ludzie się poruszają. Jeżeli chodzi o tę drogę, to z jednej strony brama jest zamknięta, a z drugiej otwarta. To połączenie komunikacyjne jest lepsze, więc bardzo bym prosił, aby umożliwić otwarcie tej drogi mieszkańcom”.
Ad 18
Zamknięcie obrad X sesji RPB.
Wobec wyczerpania porządku obrad, Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski zamknął obrady XI Rady Powiatu IV kadencji, w dniu 27 października 2011 roku, o godz. 1408.
Protokołowała: Bogumiła Malinowska
Podpisał: Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski
Metryka strony