Protokół Nr V/2011 z dnia 28.03.2011r.

RP.0002.5.2011
 
 
Protokół Nr V /2011
z obrad V Sesji Rady Powiatu Białostockiego IV kadencji
 w dniu 28 marca 2011 roku
 w Starostwie Powiatowym w Białymstoku
 
            Obrady V Sesji Rady Powiatu Białostockiego IV kadencji, w dniu 28 marca 2011 roku, o godz.1300, w Starostwie Powiatowym w Białymstoku, otworzył Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Walenty Sic.
Na wstępie, powitał zaproszonych gości, członków Zarządu oraz wszystkich radnych (listy obecności stanowią zał. nr 1, 2 i 3).
Stwierdził, iż na podstawie listy obecności, w obradach uczestniczy 23 radnych, co stanowi quorum, przy którym Rada Powiatu może obradować i podejmować prawomocne uchwały. Nieobecny był Pan Sławomir Gołaszewski (nieobecność usprawiedliwiona).
 
Ad 2
Przewodniczący obrad odczytał porządek dzienny V Sesji RPB, który został przesłany radnym. Zapytał, czy są do niego uwagi? 
Starosta Powiatu Białostockiego – Pan Wiesław Pusz wyjaśnił, iż z uwagi na okoliczności uniemożliwiające uczestniczenie Pana Macieja Rafała Bojanowskiego w dzisiejszej sesji:
·       proponuje się zdjąć z porządku obrad pkt. 5 w brzmieniu: „Ceremonia ślubowania”,
·       zmienia się brzmienie treści projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie wyboru członków Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu Białostockiego,
·       zdejmuje się z porządku obrad pkt 11 e- zmieniająca uchwałę w sprawie wyboru członków Komisji Infrastruktury Technicznej Rady Powiatu Białostockiego (dot. przystąpienia P. M.R. Bojanowskiego).
Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Walenty Sic zapytał, czy są wnioski Radnych do porządku obrad? 
Wniosków nie zgłoszono. Jednocześnie Przewodniczący obrad przypomniał zebranym, iż  powyższe zmiany do porządku obrad są autopoprawką Zarządu Powiatu Białostockiego, stąd nie wymagają głosowania.
 
Zmieniony porządek obrad przyjęto do realizacji w brzmieniu:
1.      Otwarcie obrad V sesji RPB.
2.      Przedstawienie porządku obrad.
3.      Informacja Starosty o pracach Zarządu między sesjami Rady.
4.      Podjęcie uchwały w sprawie wstąpienia kandydata z listy nr 4 Komitetu Wyborczego Platformy Obywatelskiej RP na miejsce radnego, wybranego w okręgu wyborczym nr 3, w związku z wygaśnięciem jego mandatu. 
5.      Przyjęcie informacji o realizacji „Programu współpracy Powiatu Białostockiego z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego za rok 2010”.
6.      Przyjęcie sprawozdania z działalności Powiatowego Urzędu Pracy w Białymstoku w 2010 roku oraz informacji o sytuacji na rynku pracy w 2010 roku.
7.      Podjęcie uchwały w sprawie zmian w uchwale budżetowej Powiatu Białostockiego na rok 2011.
8.      Podjęcie uchwały w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Powiatu Białostockiego na lata 2011 – 2014.
9.      Podjęcie uchwały wyrażającej stanowisko Rady Powiatu Białostockiego w sprawie zmiany kwalifikacji obszarów o niekorzystnych warunkach gospodarowania (ONW).
10.    Podjęcie 5 uchwał zmieniających uchwały w sprawie wyboru członków stałych Komisji Rady Powiatu:
a)    zmieniająca uchwałę w sprawie wyboru członków Komisji Oświaty, Kultury i Kultury Fizycznej Rady Powiatu Białostockiego (wystąpienie Pana W. Dąbrowskiego),
b)    zmieniająca uchwałę w sprawie wyboru członków Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu Białostockiego (wystąpienie P. Dąbrowskiego),
c)     zmieniająca uchwałę w sprawie wyboru członków Komisji Budżetu i Finansów Rady Powiatu Białostockiego (dot. wystąpienia P. Kaczana i przystąpienia P. Łapińskiego),
d)    zmieniająca uchwałę w sprawie wyboru członków Komisji Rolnictwa i Środowiska Rady Powiatu Białostockiego (dot. przystąpienia P. Łapińskiego),
e)    zmieniająca uchwałę w sprawie wyboru członków Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego (przystąpienie P. Kaczana).
11.    Informacja Zarządu Powiatu Białostockiego z wykonania uchwał Rady Powiatu Białostockiego podjętych w okresie od dnia 1 lipca 2010 roku do dnia 31 grudnia 2010 roku.
12.    Informacja Zarządu Powiatu Białostockiego z wykonania uchwał Zarządu Powiatu Białostockiego podjętych w okresie od dnia 1 lipca 2010 roku do dnia 31 grudnia 2010 roku.
13.    Interpelacje i zapytania Radnych.
14.    Przyjęcie protokołu z obrad IV sesji RPB.
15.    Sprawy różne.
16.    Zamknięcie obrad V sesji RPB.
 
Ad 3
Informacja Starosty o pracach Zarządu między sesjami Rady.
            Starosta Powiatu Białostockiego - Pan Wiesław Pusz przedłożył zebranym informację o pracach Zarządu Powiatu Białostockiego między Sesjami Rady, tj. w okresie od dnia 24 lutego 2011 roku do 25 marca 2011 roku (zał. nr 4).
W tym czasie Zarząd Powiatu obradował na 4 posiedzeniach plenarnych i zajmował się problemami w zakresie spraw związanych z:
·   majątkiem powiatowym,
·   drogami powiatowymi,
·   ochroną zdrowia i pomocą społeczną,
·   oświatą, kulturą i sportem,
·   finansami i budżetem.
 
Ponadto Zarząd:
· podpisał umowę z Polską Wytwórnią Papierów Wartościowych na wytworzenie i dostawę dokumentów komunikacyjnych i oznaczeń,
· podpisał wniosek o dofinansowanie z Funduszu Ochrony Środowiska
i Gospodarki Wodnej zadania p.n.: „Czysty Powiat – Czysta Ziemia”,
· przyznał premie za miesiąc marzec 2011 r. dyrektorom jednostek organizacyjnych Powiatu Białostockiego,
· udzielał odpowiedzi na interpelacje i zapytania Radnych Powiatu,
· rozpatrywał wnioski i opinie Komisji Stałych Rady Powiatu,
· brał udział w posiedzeniach Komisji Stałych Rady Powiatu.
Starosta i Członkowie Zarządu uczestniczyli w:
· posiedzeniu Rady Społecznej SP ZOZ w Łapach,
· spotkaniu sprawozdawczo-wyborczym Ochotniczej Straży Pożarnej
w Klepaczach oraz Juchnowcu Dolnym,
· Walnym Zgromadzeniu Ochotniczej Straży Pożarnej w Jurowcach,
· Zjeździe Oddziału Miejsko-Gminnego Związku Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczypospolitej Polskiej w Czarnej Białostockiej,
· spotkaniu Podlaskiego Forum Gospodarczego w sprawie perspektyw rozwoju infrastruktury drogowej, kolejowej i lotniczej województwa podlaskiego,
· spotkaniu poświęconemu inwestycjom w infrastrukturę energetyczną województwa podlaskiego zorganizowanym przez Podlaski Urząd Wojewódzki,
· Walnym Zebraniu Członków Lokalnej Grupy Działania Puszcza Knyszyńska w Supraślu,
· obchodach 30-lecia Orkiestry Dętej w Czarnej Białostockiej,
· Koncercie z okazji XII Dni Kultury Kresowej – Białystok 2011,
· „IV Forum Rynku Pracy organizowanym przez Powiatowy Urząd Pracy w Białymstoku,
· „V targach Edukacyjno-Zawodowych w Zespole Szkół Mechanicznych w Łapach,
· Forum dyskusyjnym „Leśnicy dla Społeczeństwa” zorganizowanym w Nadleśnictwie
Krynki,
· Walnym Zgromadzeniu Członków Podlaskiego Związku Jeździeckiego w Centrum Edukacji
w Supraślu,
· uroczystym otwarciu VI Podlaskich Targów Turystycznych w Białymstoku,
· nadaniu Gimnazjum w Wasilkowie tytułu „Szkoły Odkrywców talentów”,
· uroczystości przekazania obowiązków Podlaskiego Komendanta Wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej,
· XIV Zgromadzeniu Ogólnym Związku Powiatów Polskich w Warszawie.
Pytań i uwag do ww. informacji nie zgłoszono.
Rada Powiatu Białostockiego ww. informację o pracach Zarządu między sesjami przyjęła do wiadomości.
 
 
Ad 4
Podjęcie uchwały w sprawie wstąpienia kandydata z listy nr 4 Komitetu Wyborczego Platformy Obywatelskiej RP na miejsce radnego, wybranego w okręgu wyborczym nr 3, w związku z wygaśnięciem jego mandatu. 
Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Walenty Sic przypomniał zebranym, iż na IV Sesji Rada Powiatu podjęła uchwałę Nr IV/38/2011 z dnia 24 lutego 2011 roku w sprawie wygaśnięcia mandatu radnego, wskutek złożenia przez Pana Wiesława Dąbrowskiego pisemnej rezygnacji z mandatu.
            Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, po ustaleniu osoby, która w wyborach samorządowych w wybranym okręgu wyborczym, na tej samej liście uzyskała kolejno największą liczbę głosów i złożeniu przez tą osobę stosownego oświadczenia o możliwości objęcia wspomnianego mandatu, został przygotowany stosowny projekt uchwały Rady w tej sprawie (zał. nr 5).
Powyższy projekt uchwały był przedmiotem obrad wszystkich stałych Komisji Rady Powiatu Białostockiego, stąd też Przewodniczący obrad poprosił Przewodniczących poszczególnych Komisji o odczytanie opinii do projektu uchwały.
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej - Pan Jacek Chrulski odczytał Wysokiej Radzie pozytywną opinię Komisji do przedmiotowego projektu uchwały.
Następnie, Pan Marian Olechnowicz – Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów zapoznał zebranych z pozytywną opinią Komisji do projektu uchwały w sprawie wstąpienia kandydata z listy nr 4 Komitetu Wyborczego Platformy Obywatelskiej RP na miejsce radnego, wybranego w okręgu wyborczym nr 3, w związku z wygaśnięciem jego mandatu.
Komisja Infrastruktury Technicznej również wydała pozytywną opinię do projektu uchwały w sprawie wstąpienia kandydata z listy nr 4 Komitetu Wyborczego Platformy Obywatelskiej RP na miejsce radnego, wybranego w okręgu wyborczym nr 3, w związku z wygaśnięciem jego mandatu, o czym poinformował zebranych Pan Jan Kaczan – Przewodniczący tejże Komisji.
Również, Komisja Rolnictwa i Środowiska zaopiniowała pozytywnie projekt powyższej uchwały, o czym Wysoką Radę poinformował jej Przewodniczący – Pan Marek Żmujdzin.
Także, Komisja Oświaty, Kultury i Kultury Fizycznej wydała pozytywną opinię do projektu uchwały w sprawie wstąpienia kandydata z listy nr 4 Komitetu Wyborczego Platformy Obywatelskiej RP na miejsce radnego, wybranego w okręgu wyborczym nr 3, w związku z wygaśnięciem jego mandatu.
Przewodniczący Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego – Pan Jan Kaczmarek również stwierdził, iż Komisja wydała jednogłośnie pozytywną opinię do powyższego projektu uchwały Rady.
Pani Dorota Rusiłowicz – Przewodnicząca Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu również przedstawiła Wysokiej Radzie pozytywną opinię Komisji do projektu uchwały w sprawie wstąpienia kandydata z listy nr 4 Komitetu Wyborczego Platformy Obywatelskiej RP na miejsce radnego, wybranego w okręgu wyborczym nr 3, w związku z wygaśnięciem jego mandatu.
Ponadto, Komisja Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Rodziny zaopiniowała pozytywnie projekt powyższej uchwały, o czym poinformowała Wysoką Radę jej Przewodnicząca – Pani Sylwia Rząca.
            Pytań i uwag do projektu uchwały nie zgłoszono.
Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła uchwałę Nr V/44/2011 z dnia 28 marca 2011 roku w sprawie wstąpienia kandydata z listy nr 4 Komitetu Wyborczego Platformy Obywatelskiej RP na miejsce radnego, wybranego w okręgu wyborczym nr 3, w związku z wygaśnięciem jego mandatu (zał. nr 6).
            Powyższa uchwała została przesłana Komisarzowi Wyborczemu w Białymstoku.
 
 
Ad 5
Przyjęcie informacji o realizacji „Programu współpracy Powiatu Białostockiego z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego za rok 2010”.
Pani Maria Marciszewska – Dyrektor Wydziału Spraw Społecznych i Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Białymstoku przedstawiła Wysokiej Radzie informację o realizacji „Programu współpracy Powiatu Białostockiego z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego za rok 2010” (zał. nr 7).
Zgodnie z §5 załącznika do Uchwały Nr XXXVIII/359/09 Rady Powiatu Białostockiego z dnia 26 listopada 2009 roku w sprawie „Programu współpracy Powiatu Białostockiego z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego” przyjęto priorytety współpracy Powiatu Białostockiego z uczestnikami programu w zakresie 9 obszarów, należących dom kompetencji powiatu: w zakresie promocji i ochrony zdrowia; pomocy społecznej i wspierania osób niepełnosprawnych; nauki, edukacji oświaty i wychowania; kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji; kultury fizycznej i sportu; promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej; ochrony środowiska, turystyki i rozwoju obszarów wiejskich. W przedłożonym materiale zawarte jest szczegółowe sprawozdanie z realizacji tych obszarów współpracy.
Pytań i uwag do ww. informacji nie zgłoszono.
Rada Powiatu Białostockiego przyjęła do wiadomości informację o realizacji „Programu współpracy Powiatu Białostockiego z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego za rok 2010”.
 
 
Ad 6
Przyjęcie sprawozdania z działalności Powiatowego Urzędu Pracy w Białymstoku w 2010 roku oraz informacji o sytuacji na rynku pracy w 2010 roku.
            Pani Barbara Grażyna Wacławska – Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Białymstoku zreferowała Wysokiej Radzie sprawozdanie z działalności Powiatowego Urzędu Pracy w Białymstoku w 2010 roku oraz informację o sytuacji na rynku pracy w 2010 roku (zał. nr 8 i 9).
            Dodatkowo, w oparciu o pokaz multimedialny, Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Białymstoku – Pani Barbara Grażyna Wacławska przedstawiła zebranym informację o bezrobociu na terenie Powiatu Białostockiego.
            Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Zenon Żukowski poprosił o przedstawienie informacji na temat stopy bezrobocia na terenie Powiatu Białostockiego w tym roku.
            Pani Barbara Grażyna Wacławska – Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Białymstoku wyjaśniła, iż Powiatowy Urząd Pracy nie oblicza stopy bezrobocia. Dokonuje tego Główny Urząd Statystyczny na trzy miesiące wstecz, stąd w tej chwili nie ma danych, by udzielić precyzyjnej odpowiedzi.
            Radny Pan Ryszard Łapiński zapytał: „Pani Dyrektor, rejon Łap ma największe bezrobocie, a jak idą środki w tym roku?”.
Pani Barbara Grażyna Wacławska – Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Białymstoku wyjaśniła: „Na początku roku przyjęliśmy zasadę, że wszelkiego rodzaju umowy aktywizujące osoby bezrobotne, czyli prace interwencyjne, staże, będziemy podpisywać w Białymstoku, ale w ostatnim tygodniu stwierdziłam jednak, że jest to bardzo kłopotliwe, dlatego, że pracownicy w Białymstoku nie mają tak precyzyjnego rozeznania w lokalnym rynku pracy, jak pracownicy w Łapach. W związku z tym, umowy zaczęły być podpisywane w Łapach i filia ma proporcjonalnie około 10-11% ogólnej kwoty środków na ten cel. Nie znaczy to oczywiście, iż w przypadkach bardzo konkretnych, te pieniądze nie mogą być zwiększone. Podjęliśmy dodatkowe, nieco inne działania, a mianowicie takie, że wszystkie oferty pracy, jakie wpływają do PUP są również przekazywane do Filii w Łapach, by zaktywizować te osoby, by nie trafiały do nich tylko oferty z terenu działania Filii, ale również z Białegostoku i spoza niego. Również wszystkie subsydiowane oferty pracy, trafiają również do Łap. Tych ofert jest teraz dużo więcej niż było do tej pory, a tym samym jest większy wybór. Poza tym Łapy bardzo zaangażowały się w zorganizowanie Forum Rynku Pracy i 22 maja 2011 roku w Łapach również odbędzie się takie Forum”.
Radny Pan Jacek Chrulski poprosił o wyjaśnienia dotyczące kilku zgłoszonych pytań: „Pierwsze pytanie dotyczy wizyt pracowników PUP w zakładach pracy w celu poszukiwania ofert pracy. Pytanie moje brzmi następująco: czy jest opracowany jakiś system, czy jest to działanie przypadkowe, ponieważ akurat w powiecie ziemskim to bezrobocie bardzo mocno wzrosło. Z zestawienia, które Pani przedstawiła wynika, iż każda wizyta w zakładzie pracy na terenie powiatu ziemskiego przyniosła ponad jedną ofertę pracy, natomiast wizyty w zakładach pracy na terenie powiatu grodzkiego, których było bardzo wiele, przyniosły zaledwie pół oferty pracy. Czy macie Państwo zdiagnozowane zakłady pracy na terenie gmin Powiatu Białostockiego, czy one są wszystkie odwiedzone, czy to jest na zasadzie przypadkowego wyboru”.
Pani Barbara Grażyna Wacławska – Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Białymstoku wyjaśniła: „Wszystko jest planowane, nie ma działania na żywioł, chyba, że jest jakaś wyjątkowa sytuacja, natomiast nie można wyciągać średnich z wizyt w zakładach pracy. W jednym zakładzie dostanie się np. 15 ofert pracy, a w kolejnych dziesięciu żadnej. Tak to wygląda. Są zakłady pracy, które mają oferty na początku roku, tj. w I i II kwartale, bo to jest np. sezon robót drogowych, modernizacji, remontów itp.. Takie formy maja zapotrzebowanie np. na 20 pracowników, a 25 innych zakładów w ogóle w tym czasie nie będzie miało zapotrzebowania. Tak, jak widać, mamy sporo pracodawców do współpracy, natomiast generalnie na terenie Białegostoku mamy ponad 40.000 pracodawców. Wszystkich jeszcze nie odwiedziliśmy i długo jeszcze tego nie uczynimy, z uwagi na to, że mamy tylko 4 aktywnych pośredników pracy w Białymstoku, a w Łapach jest tylko 1 osoba. Poza tym wracamy do pracodawców, u których już byliśmy, często na życzenie pracodawców. Takie osoby mogą dziennie złożyć maksymalnie dwie wizyty. Jeżeli składamy wizyty pracodawcom, to wcześniej się umawiamy, z wyprzedzeniem, co najmniej tygodniowym. Podczas takiej wizyty wyjaśniamy pracodawcy wszystko, co dotyczy urzędy pracy, prezentujemy formy pomocy, zostawiamy ulotki. Taka wizyta często trwa 3-4 godziny, zdarza się, że na taką rozmowę idą dwie osoby, bo takie jest życzenie pracodawcy”.
Drugie pytanie Pana Jacka Chrulskiego dotyczyło funkcjonowania Powiatowego Urzędu Pracy w Białymstoku i funduszy, jakimi dysponuje urząd: „Muszę przyznać, że przy takim wysokim bezrobociu i potrzebach rynku pracy, bardzo mocno mnie zdziwiła kwestia pieniędzy, które są wydatkowane przez PUP na szkolenia kadry, bo jeżeli wg danych, które mam przed sobą, dwa lata – 2009 i 2010 rok, to jest kwota blisko 1.500.000zł, muszę przyznać, że to budzi moje zdziwienie. Moje pytanie, w związku z tym, dotyczy celowości tych szkoleń. Ja przejrzałem również niektóre szkolenia podane w tym materiale i powiem tak, ja również byłem szkolony i zawsze mówiono mi, że dobry menedżer szkoli najpierw liderów, a oni szkolą kadrę. Wygląda mi na to, że w Powiatowym Urzędzie Pracy szkolenie każdego pracownika w 2010 roku kosztowało blisko 4.500zł. Uważam, że to bardzo dużo, czy mogłaby Pani w związku z tym powiedzieć coś więcej na ten temat”.
Pani Barbara Grażyna Wacławska – Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Białymstoku wyjaśniła: „Zgodnie z naszą ustawą, każdy pracownik w urzędzie pracy musi być, choćby raz w roku, szkolony. Taki jest obowiązek ustawowy, jeśli chodzi i kluczowych pracowników, a ich jest zdecydowana większość. Poza tym, każdego roku, raz lub dwa, zmienia się nasza ustawa. Za każdą zmianą ustawy idzie potrzeba przeszkolenia pracowników. W tym roku już mieliśmy jedną zmianę ustawy i 40 osób przeszkoliliśmy w zakresie tych zmian. Te zmiany są na tyle istotne, że to szkolenie należy zrobić. Ja sobie nie wyobrażam, aby pracownicy bezpośrednio obsługujący bezrobotnych takiego szkolenia nie przeszli. Już mamy następne szkolenie przygotowywane. Jest to szkolenie z zakresu Kpa, gdyż zmienił się Kodeks postępowania administracyjnego. Każdy pracownik zajmujący się obsługą interesanta, a interesant to nie tylko osoba bezrobotna, a także pracodawca, firma szkoląca i szereg instytucji, które z nami współpracują, musi znać dobrze, przynamniej w zakresie swego stanowiska pracy Kodeks postępowania administracyjnego. Następne 40 osób jest przygotowywanych do przeszkolenia w tym zakresie. To nie jest tak, jak Pan mówi, nie zgodzę się z tym, że lider, czy dwóch, czy kierownicy działów mogą być przeszkoleni i oni dalej pracowników mogą szkolić. Są osoby ze szczególnymi uprawnieniami, przynajmniej, jeśli chodzi o służby zatrudnienia, które mogą i mają prawo szkolić pracowników służb zatrudnienia. To są trenerzy, którzy mają odpowiednie certyfikaty. To są osoby z ogromnym doświadczeniem zawodowym, najczęściej te, które uczestniczą w tych zmianach ustaw, przepisów itd.. Jeżeli chodzi o te pieniądze na szkolenia, mamy przeznaczoną na szkolenia odpowiednią pulę pieniędzy przez Ministerstwo Pracy. My otrzymujemy odpowiednią kwotę środków Funduszu Pracy, między innymi również na szkolenia, na zakupy sprzętu informatycznego, na zakupy dla doradztwa zawodowego, sprzęty, urządzenia i programy komputerowe. Zresztą, nie jesteśmy jedynym urzędem pracy, który w ten właśnie sposób postępuje szkoląc swoich pracowników. Szkolimy również Powiatową Radę Zatrudnienia, która jest organem opiniodawczo – doradczym Pana Starosty, bowiem Pan Starosta jest szefem urzędu pracy. Poza tym, jeśli chodzi o pieniądze na szkolenia pracowników PUP, możemy przeznaczyć na szkolenia pracowników dziesięciokrotność najniższego wynagrodzenia na każdego pracownika w ciągu 3 lat. Nigdy nie wydajemy tyle, wydajemy znacznie mniej. Często organizujemy szkolenia w formie przetargów, szukając w ten sposób oszczędności”.
Radny Pan Jacek Chrulski stwierdził: „Przyjąłem Pani odpowiedź, ale chciałem też powiedzieć, iż w zestawieniu, które Pani przedstawiła, wydatki na informatykę, o których Pani mówiła, to są dalsze środki w kwocie 395.000zł, więc nie można wrzucić tego w jedną rubrykę. Jeżeli brać pod uwagę jedno minimum szkolenie w ciągu roku mnożąc przez 159 pracowników razy 300-350zł – to jest koszt jednego szkolenia, nie da to kwoty 686.000zł. Oczywiście, ja rozumiem, że muszą być szkolenia specjalistyczne, ale muszę przyznać, że Pani odpowiedź nie satysfakcjonuje mnie”.
Pani Barbara Grażyna Wacławska – Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Białymstoku wyjaśniła: „Pan podał, jako przykład szkolenie jednodniowe na miejscu, ale są szkolenia wielodniowe, gdzieś w Polsce i koszt jego wówczas jest znacznie wyższy”.
Radny Pan Jan Kaczan zauważył, iż przy tym temacie należałoby wyrazić swoją opinię dotyczącą ostatnio zorganizowanego IV Forum Rynku Pracy: „Proszę Państwa, ja również uczestniczyłem w tym forum i muszę przyznać, że byłem bardzo mile zaskoczony pozytywnym odbiorem przez bezrobotnych i pracodawców. Uczestnictwo zarówno jednych, jak i drugich przekroczyło moje oczekiwania. Czytając sprawozdanie z działalności PUP w Białymstoku tego nie odczuwamy, ale to jest niesamowita praca z bardzo dużym efektem. To jest niewymierny wysiłek podjęty na rzecz bezrobotnych, a przynoszący efekty w każdym czasie. Jest to niesamowite wspieranie i pomoc bezrobotnych, ich ukierunkowanie, pomoc w rozmowach z pracodawcami, pomoc przy składaniu dokumentów itd.. Wydaje się, że za taką pracę należą się Pani Dyrektor gratulacje i podziękowania”.
Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Zenon Żukowski zwrócił się do Pani Dyrektor PUP w Białymstoku: „W związku z tym, że w tym roku mamy bardzo okrojony budżet Powiatowego Urzędu Pracy w Białymstoku, Pani Dyrektor będzie musiała wziąć pod uwagę, głosy Radnych i miedzy innymi to, iż bardziej oszczędnie należałoby gospodarować budżetem, jeżeli chodzi o szkolenia. One powinny iść bardziej w kierunku osób bezrobotnych, które ubiegają się o nie, a nie otrzymują takich szkoleń, niż w kierunku pracowników. Część kadry uczestniczącej w szkoleniach może przekazywać zdobytą wiedzę swoim współpracownikom”.
Pani Barbara Grażyna Wacławska – Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Białymstoku wyjaśniła: „Jeżeli chodzi o szkolenia osób bezrobotnych, one są finansowane z Funduszu Pracy. Szkolenia pracowników są również finansowane z Funduszu Pracy, ale nie z budżetu powiatu, tylko z części tego funduszu wydzielonego na ten cel. One w żaden sposób nie pomniejszają pieniędzy, które są przeznaczone na aktywizację osób bezrobotnych. Jest to odrębna decyzja finansowa Ministra Pracy, która daje nam takie, a nie inne środki na szkolenia. Poza tym kwota 400-450zł na jednego pracownika, na rok, to naprawdę nie jest dużo. W chwili obecnej zmieniła się ustawa w zakresie archiwów, gdzie musimy wysłać niektórych pracowników na kilka szkoleń w tym zakresie. To naprawdę nie jest dużo. Poza tym to są pieniądze, które mamy tylko na ten cel. Jeżeli ich nie wykorzystamy, to musimy zwrócić i naprawdę dużo środków zwracamy do budżetu państwa”.
Radny Pan Jacek Chrulski ad vocem stwierdził: „Oczywiście, Pani Dyrektor 450zł na jedną osobę byłaby to kwota do przyjęcia, ale w Powiatowym Urzędzie Pracy w Białymstoku jest to kwota mocno ponad 4.300zł. Można powiedzieć, że maksymalnie jest to 10 - 15 szkoleń na osobę i tak, jak Pani mówiła razy kilka dni , więc, czy w związku z tym jest w ogóle szansa dobrej obsługi osób, klientów urzędu?”.
Pani Barbara Grażyna Wacławska – Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Białymstoku wyjaśniła: „Ja rozumiem Pana zastrzeżenia, ale tak, jak mówiłam, każdy pracownik musi chociaż raz być na szkoleniu, a są osoby, które na kilka szkoleń muszą pojechać. Jeżeli Państwo pozwolicie, szczegółowych wyjaśnień udzielę w przerwie”.
Innych pytań i uwag do referowanego materiału nie zgłoszono.
Rada Powiatu Białostockiego przyjęła do wiadomości sprawozdanie z działalności Powiatowego Urzędu Pracy w Białymstoku w 2010 roku oraz informację o sytuacji na rynku pracy w 2010 roku.
 
Ogłoszono 10 minutową przerwę w obradach.
 
 
Ad 7
Podjęcie uchwały w sprawie zmian w uchwale budżetowej Powiatu Białostockiego na rok 2011.
Pani Maria Borodziuk – Skarbnik Powiatu Białostockiego zreferowała zebranym projekt uchwały w sprawie zmian w uchwale budżetowej Powiatu Białostockiego na rok 2011 wraz z autopoprawkami Zarządu Powiatu Białostockiego (zał. nr 10).
„Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, wcześniej zaproponowane zmiany w budżecie przez Zarząd, były Państwu bardzo szczegółowo referowane na posiedzeniach poszczególnych Komisji, niemniej jednak chciałam poinformować, iż w międzyczasie nastąpiły pewne nowe okoliczności, które dotyczyły zmian, jakie Zarząd musiał wprowadzić w formie autopoprawki do projektu powyższej uchwały. W zakresie zadań inwestycyjnych, jak wiadomo najważniejsze są drogi, a wśród dróg Zarząd z największą pieczołowitością podchodzi do dwóch dróg tzw. „schetynówek”. Otóż, w pierwszym podejściu do zmian w budżecie tzw. „choroszczańska schetynówka została załatwiona” poprzez zwiększenie planu wydatków, ale w tzw. międzyczasie nastąpiło rozstrzygnięcie przetargu przez Gminę Supraśl w zakresie drugiej „schetynówki” i tutaj się okazało, że wartości zaplanowane są niewystarczające, bo oferty opiewały na trochę wyższe kwoty. Po to, by można było rozstrzygnąć ten przetarg, należało zwiększyć plan wydatków budżetu powiatu w zakresie dotacji dla Gminy Supraśl o kwotę 40.618zł, Zarząd, w dniu dzisiejszym, odbył posiedzenie, na którym podjął uchwałę w sprawie podziału rezerw w budżecie i z rezerwy inwestycyjnej przeniósł kwotę 40.618zł na zwiększenie planu wydatków w dziale transport i łączność – drogi publiczne powiatowe z przeznaczeniem na tę „schetynówkę” w Supraślu. Następna sprawa, która miała miejsce, to rozstrzygnięcie konkursu organizowanego w ramach ustawy o pożytku publicznym i wolontariacie. Rozstrzygnięcie to dotyczy kultury i dziedzictwa narodowego i jak ze złożonych wniosków wynika, należy przesunąć z pewnych paragrafów dotację, a więc zwiększyć dotację dla fundacji, pomniejszając dotację dla stowarzyszeń. Dlatego też, następna zmiana, która została wprowadzona w ramach autopoprawki dotyczy załącznika dotacje, w którym w dziale kultura kwotę 40.000zł podzielono: 30.000zł, jako dotacja dla fundacji i 10.000zł dotacje dla stowarzyszeń. Trzecia zmiana, która została wywołana praktycznie decyzjami Gminy Czarna Białostocka – konkretnie, otrzymaliśmy pismo Pana Burmistrza Tadeusza Matejko, w którym to piśmie poinformował on Zarząd Powiatu, że Rada Miejska w Czarnej Białostockiej, wstępnie, wyraziła zgodę na udzielenie pomocy finansowej Powiatowi Białostockiemu na przebudowę drogi powiatowej nr 1421B, od drogi krajowej nr 19 - Ruda Rzeczka – Wólka Ratowiecka – Klimki, na odcinku droga krajowa nr 19 - Ruda Rzeczka. Ponieważ w naszym budżecie, w zał. nr 3 pierwotnie planowana była inwestycja drogowa w Gminie Czarna Białostocka, ale o nieco innym przebiegu, tzn. pod poz.9 zapisana była przebudowa drogi powiatowej nr 1422B, na odcinku od drogi 19 - Złota Wieś – Wólka Ratowiecka, na odcinku droga nr 19 - Złota Wieś, w związku z powyższym Zarząd dzisiaj podjął decyzję, że na prośbę Pana Burmistrza, nie zmieniając planowanej kwoty zmienia się nazwę zadania inwestycyjnego. To są proszę Państwa ostatnie zmiany w formie autopoprawek, wprowadzone przez Zarząd Powiatu na dzisiejszym posiedzeniu. W pozostałych kwestiach zmiany od strony finansów pozostają na tym samym poziomie, tzn. zwiększenie planu dochodów i wydatków jest o kwotę 5.850.217zł. Maleje nieco kwota pozostającej po tych zmianach rezerwy, ze względu na dokonany podział przez Zarząd, uchwałą podjętą dzisiaj. Po zmianach tych pozostaną nam jeszcze rezerwy w łącznej kwocie 1.886.263zł”.
Radny Pan Jacek Sak zgłosił pytanie: „Chciałem się odnieść do projektu, który występuje w zmianach w budżecie, ale głównie dotyka też WPF, chodzi o projekt zagospodarowania turystycznego obiektów w Supraślu. Może bardziej chciałbym się zwrócić do Zarządu o celowość tego projektu, czy rzeczywiście, my, jako powiat powinniśmy inwestować w te obiekty turystyczne, których tak naprawdę nie ma obecnie w Supraślu, czy tego zadania nie powinno prowadzić jakieś stowarzyszenie, albo osoba prywatna? Jeżeli Zarząd chciałby się ustosunkować w jakiś sposób do mojej wypowiedzi, byłbym wdzięczny”.
Pani Maria Borodziuk – Skarbnik Powiatu Białostockiego wyjaśniła: „Proszę Państwa, to jest inwestowanie w nasz majątek, czyli majątek powiatu. Po drugie, inwestycja jest realizowana właściwie tylko dlatego, że nasz wniosek złożony w roku ubiegłym uzyskał dofinansowanie w ramach RPO województwa podlaskiego w 50%. Z całą pewnością nie byłoby nas stać na wyłożenie z budżetu na to zadanie środków w 100%. Na pewno wydatkowanie tych środków jest zasadne, gdyż opracowywane było w 2010 roku studium wykonalności, wg którego są określone pewne parametry, pewne wielkości, które mają być osiągnięte w zakresie turystyki, czyli zwiększenie ruchu turystycznego w Supraślu, a to oznaczać będzie zwiększenie przychodów naszego zakładu budżetowego, jakim jest Powiatowy Ośrodek Sportu, Rekreacji i Turystyki, co się przełoży na konkretne pieniądze. Czytałam studium wykonalności i ta inwestycja powinna nam się zwrócić w ciągu 10 lat. Przy takim okresie zwrotu nie jest to źle, a poza tym, przede wszystkim, nasz majątek w postaci stołówki, która wymaga jak najbardziej kapitalnego remontu zostanie odremontowany i rozbudowany o część gastronomiczną i następnie cały plac wokół, pomiędzy budynkiem internatu a budynkiem stołówki i od strony rzeki, zostanie też uporządkowany”.
Starosta Powiatu Białostockiego – Pan Wiesław Pusz, w oparciu o pokaz multimedialny, złożył dodatkowe wyjaśnienia Wysokiej Radzie. Omówił zamierzenia inwestycyjne oraz kwestie dotyczące uporządkowania terenu istniejącego przy stołówce. Dzięki temu dofinansowaniu zostanie uporządkowany teren przyległy do Muzeum Ikon, Pałacu Archimandrytów i obiektu cerkwi.
Innych pytań i uwag do projektu uchwały nie zgłoszono, wobec czego Przewodniczący obrad poprosił o przedstawienie opinii stałych Komisji Rady.
Pani Bożena Nienałtowska  – Wiceprzewodnicząca Komisji Budżetu i Finansów zapoznała zebranych z pozytywną opinią Komisji do projektu uchwały w sprawie zmian w uchwale budżetowej Powiatu Białostockiego na rok 2011 wraz z autopoprawkami Zarządu Powiatu Białostockiego.
Komisja Infrastruktury Technicznej również wydała pozytywną opinię do ww. projektu uchwały wraz ze zgłoszonymi autopoprawkami, o czym poinformował zebranych Pan Jan Kaczan – Przewodniczący tejże Komisji.
Również, Komisja Promocji i Rozwoju Powiatu zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały w sprawie zmian w uchwale budżetowej Powiatu Białostockiego na rok 2011 wraz z autopoprawkami Zarządu Powiatu Białostockiego, o czym Wysoką Radę poinformowała jej Przewodnicząca – Pani Dorota Rusiłowicz.
Pani Anna Grycuk także przedstawiła Wysokiej Radzie pozytywną opinię Komisji Oświaty, Kultury i Kultury Fizycznej do ww. projektu uchwały w sprawie zmian w uchwale budżetowej Powiatu Białostockiego na rok 2011 wraz z autopoprawkami Zarządu Powiatu Białostockiego.
            Rada Powiatu Białostockiego, przy 1 głosie „wstrzymującym się”, podjęła uchwałę Nr IV/45/2011 z dnia 28 marca 2011 roku w sprawie zmian w uchwale budżetowej Powiatu Białostockiego na rok 2011 wraz z autopoprawkami Zarządu Powiatu Białostockiego (zał. nr 11).
 
Ad 8
            Podjęcie uchwały w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Powiatu Białostockiego na lata 2011 – 2014.
            Pani Maria Borodziuk – Skarbnik Powiatu Białostockiego zreferowała Wysokiej Radzie projekt uchwały w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Powiatu Białostockiego na lata 2011 – 2014 (zał. nr 12).
            Konieczność dokonania zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Powiatu Białostockiego wynika z wprowadzenia do budżetu zadania, a mianowicie, zintegrowanego projektu zagospodarowania turystycznego obiektów Powiatu Białostockiego w Supraślu. Zgodnie z art. 231 ustawy o finansach publicznych do wyłącznej kompetencji Rady Powiatu należą zmiany załącznika, które określają wieloletnie przedsięwzięcia, a to przedsięwzięcie jest wieloletnie, gdyż jest realizowane w latach 2010 - 2012. W związku z tym, zmiana polega na dodaniu w załączniku programu nr 8 pod nazwą: RPOW Oś 3.Działanie 3.1. "Zintegrowany projekt zagospodarowania turystycznego obiektów Powiatu Białostockiego w Supraślu". Jednostką prowadzącą to zadanie jest Starostwo Powiatowe w Białymstoku. Umieszczenie tego zadania w wykazie przedsięwzięć Wieloletniej Prognozy Finansowej jednocześnie daje upoważnienie Zarządowi Powiatu Białostockiego do zaciągania zobowiązań.
Pytań i uwag do projektu uchwały nie zgłoszono, wobec czego Przewodniczący obrad poprosił o przedstawienie opinii stałych Komisji Rady.
Pani Bożena Nienałtowska – Wiceprzewodnicząca Komisji Budżetu i Finansów zapoznała zebranych z pozytywną opinią Komisji do projektu uchwały w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Powiatu Białostockiego na lata 2011 – 2014.
            Rada Powiatu Białostockiego, przy 1 głosie „wstrzymującym się”, podjęła uchwałę Nr IV/46/2011 z dnia 28 marca 2011 roku w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Powiatu Białostockiego na lata 2011 – 2014 (zał. nr 13).
 
 
Ad 9
            Podjęcie uchwały wyrażającej stanowisko Rady Powiatu Białostockiego w sprawie zmiany kwalifikacji obszarów o niekorzystnych warunkach gospodarowania (ONW).
            Pani Mirosława Drewnowska – Zastępca Dyrektora Wydziału Geodezji, Katastru i Nieruchomości Starostwa Powiatowego w Białymstoku zreferowała zebranym potrzebę podjęcia przez Radę Powiatu Białostockiego uchwały wyrażającej stanowisko Rady Powiatu Białostockiego w sprawie zmiany kwalifikacji obszarów o niekorzystnych warunkach gospodarowania (zał. nr 14).
            Celem tego wystąpienia jest zainteresowanie Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi zasadami stosowania dopłat z tytułu niekorzystnych warunków gospodarowania tzw. ONW, na terenach, położonych w granicach miejskich. Zgodnie z przepisami, przyjętymi przez państwo polskie, rozporządzeniem RM z dnia 14 kwietnia 2004 roku, tereny obszarów położonych w granicach miejskich nie są objęte dopłatami z tytułu trudnych warunków gospodarowania. Ograniczenia wynikające z braku dopłat ONW do gruntów, położonych na terenie gmin miejskich i terenach miejskich gmin miejsko-wiejskich, wpływają niekorzystnie na możliwości rozwoju, występujących na nich gospodarstw rolnych. Z dokonanego przez Starostwo Powiatowe w Białymstoku wstępnego sondażu, ustalono, że problem ten dotyczy gruntów rolnych o pow. ok. 1100 ha. Zgłoszony on został przez Burmistrzów Choroszczy, Wasilkowa, Zabłudowa oraz mieszkańców miasta Tykocin.
            Z uwagi na to, iż w roku 2011 przewiduje się możliwość dokonania zmiany tego rozporządzenia, przedstawiono powyższy problem Radzie Powiatu Białostockiego, z prośbą o podjęcie stosownej uchwały w tej sprawie.
            Komisja Rolnictwa i Środowiska, jednogłośnie, pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały wyrażającej stanowisko Rady Powiatu Białostockiego w sprawie zmiany kwalifikacji obszarów o niekorzystnych warunkach gospodarowania (ONW), o czym poinformował Wysoką Radę jej Przewodniczący – Pan Marek Żmujdzin.
            Innych pytań i uwag nie zgłoszono, wobec powyższego Przewodniczący obrad zarządził głosowanie.
            Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie podjęła uchwałę Nr V/47/2011 z dnia 28 marca 2011 roku wyrażającą stanowisko Rady Powiatu Białostockiego w sprawie zmiany kwalifikacji obszarów o niekorzystnych warunkach gospodarowania (ONW) (zał. nr 15).
 
Ad 10
            Podjęcie 5 uchwał zmieniających uchwały w sprawie wyboru członków stałych Komisji Rady Powiatu:
·       zmieniająca uchwałę w sprawie wyboru członków Komisji Oświaty, Kultury i Kultury Fizycznej Rady Powiatu Białostockiego (wystąpienie Pana W. Dąbrowskiego),
·       zmieniająca uchwałę w sprawie wyboru członków Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu Białostockiego (wystąpienie P. Dąbrowskiego),
·       zmieniająca uchwałę w sprawie wyboru członków Komisji Budżetu i Finansów Rady Powiatu Białostockiego (dot. wystąpienia P. Kaczana i przystąpienia P. Łapińskiego),
·       zmieniająca uchwałę w sprawie wyboru członków Komisji Rolnictwa i Środowiska Rady Powiatu Białostockiego (dot. przystąpienia P. Łapińskiego),
·       zmieniająca uchwałę w sprawie wyboru członków Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego (przystąpienie P. Kaczana).
Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Walenty Sic poinformował Wysoką Radę, iż przygotowane projekty uchwał porządkują składy stałych Komisji Rady Powiatu Białostockiego, związku z wygaszeniem dwóch mandatów. Ponadto jeden, już zaprzysiężony nowy Radny, wstępujący w miejsce Radnego wybranego w  tym samym okręgu wyborczym złożył deklaracje przystąpienia do Komisji Rady Powiatu, co również należało uwzględnić w tychże projektach uchwał (zał. nr 16 - 20).
Pytań i uwag do projektów 5 uchwał nie zgłoszono.
Następnie, Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Walenty Sic poprosił wszystkie Komisje stałe Rady Powiatu o odczytanie opinii do przedłożonych im projektów uchwał:
  • Komisja Rewizyjna – do wszystkich 5 projektów - opinia pozytywna
  • Komisja Budżetu i Finansów – do wszystkich 5 projektów - opinia pozytywna
  • Komisja Infrastruktury Technicznej do wszystkich 5 projektów - opinia pozytywna
  • Komisja Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego do wszystkich 5 projektów - opinia pozytywna
  • Komisja Rolnictwa i Środowiska  – do wszystkich 5 projektów - opinia pozytywna
  • Komisja Promocji i Rozwoju Powiatu do wszystkich 5 projektów - opinia pozytywna
  • Komisja Oświaty, Kultury i Kultury Fizycznej - do wszystkich 5 projektów - opinia pozytywna
  • Komisja Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Rodziny - do wszystkich 5 projektów opinia pozytywna.
      Następnie Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie poszczególne projekty uchwał:
Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła:
·       Uchwałę Nr V/48/2011 z dnia 28 marca 2011 roku zmieniającą uchwałę w sprawie wyboru członków Komisji Oświaty, Kultury i Kultury Fizycznej Rady Powiatu Białostockiego (wystąpienie Pana W. Dąbrowskiego) (zał. nr 21),
·       Uchwałę Nr V/49/2011 z dnia 28 marca 2011 roku zmieniającą uchwałę w sprawie wyboru członków Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu Białostockiego (wystąpienie P. Dąbrowskiego) (zał. nr 22),
·       Uchwałę Nr V/50/2011 z dnia 28 marca 2011 roku zmieniającą uchwałę w sprawie wyboru członków Komisji Budżetu i Finansów Rady Powiatu Białostockiego (dot. wystąpienia P. Kaczana i przystąpienia P. Łapińskiego) (zał. nr 23),
·       Uchwałę Nr V/51/2011 z dnia 28 marca 2011 roku zmieniającą uchwałę w sprawie wyboru członków Komisji Rolnictwa i Środowiska Rady Powiatu Białostockiego (dot. przystąpienia P. Łapińskiego) (zał. nr 24),
·       Uchwałę Nr V/52/2011 z dnia 28 marca 2011 roku zmieniającą uchwałę w sprawie wyboru członków Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego (przystąpienie P. Kaczana) (zał. nr 25).
 
Ad 11
            Informacja Zarządu Powiatu Białostockiego z wykonania uchwał Rady Powiatu Białostockiego podjętych w okresie od dnia 1 lipca 2010 roku do dnia 31 grudnia 2010 roku.
Sekretarz Powiatu Białostockiego – Pani Anna Szczepańska poinformowała zebranych, iż informacja Zarządu Powiatu Białostockiego z wykonania uchwał Rady Powiatu podjętych w okresie od dnia 1 lipca 2010 roku do dnia 31 grudnia 2010 roku została Państwu Radnym dostarczona w formie pisemnej (zał. nr 26). Z uwagi na jej obszerność, Pani Sekretarz poprosiła o zadawanie pytań do ww. materiału.
Pytań i uwag w tym temacie nie zgłoszono.
            Rada Powiatu Białostockiego przyjęła do wiadomości informację Zarządu Powiatu Białostockiego z wykonania uchwał Rady Powiatu Białostockiego podjętych w okresie od dnia 1 lipca 2010 roku do dnia 31 grudnia 2010 roku.
 
Ad 12
            Informacja Zarządu Powiatu Białostockiego z wykonania uchwał Zarządu Powiatu Białostockiego podjętych w okresie od dnia 1 lipca 2010 roku do dnia 31 grudnia 2010 roku.
Sekretarz Powiatu Białostockiego – Pani Anna Szczepańska poinformowała zebranych, iż informacja Zarządu Powiatu Białostockiego z wykonania uchwał Rady Powiatu podjętych w okresie od dnia 1 lipca 2010 roku do dnia 31 grudnia 2010 roku została Państwu Radnym dostarczona w formie pisemnej (zał. nr 27). Z uwagi na jej obszerność, Pani Sekretarz poprosiła o zadawanie pytań do ww. materiału.
Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Zenon Żukowski zapytał, czy uchwały Zarządu Powiatu Białostockiego są przekazywane i nadzorowane przez Wojewodę Podlaskiego.
Pani Anna Szczepańska wyjaśniła, iż zgodnie z art. 78 ustawy o samorządzie powiatowym, Starosta zobowiązany jest do przedłożenia wojewodzie uchwał rady w ciągu 7 dni od dnia ich podjęcia. Uchwały organów powiatu w sprawie wydania przepisów porządkowych podlegają przekazaniu w ciągu dwóch dni od ich podjęcia. Ponadto, Starosta przedkłada regionalnej izbie obrachunkowej, na zasadach określonych w ust. 1 wyżej przywołanego artykułu ustawy o samorządzie powiatowym, uchwałę budżetową, uchwałę w sprawie absolutorium dla zarządu oraz inne uchwały objęte zakresem nadzoru izby.
Innych pytań i uwag w tym temacie nie zgłoszono.
            Rada Powiatu Białostockiego przyjęła do wiadomości informację Zarządu Powiatu Białostockiego z wykonania uchwał Zarządu Powiatu Białostockiego podjętych w okresie od dnia 1 lipca 2010 roku do dnia 31 grudnia 2010 roku.
 
Ad 13
Interpelacje i zapytania Radnych.
            Radny Pan Jacek Chrulski zgłosił interpelację dotyczącą podjęcia w trybie pilnym działań zmierzających do naprawy ubytków w jezdni na drodze powiatowej – ul. Fabryczna (odcinek od zalewu w kierunku Czarnej Wsi Kościelnej), gdyż stan drogi zagraża bezpieczeństwu jej użytkowników (zał. nr 28). Jest to jedna z najważniejszych dróg powiatowych na terenie Gminy Czarna Białostocka, prowadząca w kierunku Gminy Korycin. Łączy ona wiele miejscowości: Czarna Wieś Kościelną, Niemczyn, Jezierzysk. Stan drogi po zimie jest na tym odcinku w bardzo złym stanie.
            Zapytanie złożył Radny Pan Ryszard Łapiński: „Ja w piątek byłem na Sesji w Łapach i radni pytali się, kiedy będzie naprawa dróg powiatowych w gminie Łapy, kiedy zacznie się po zimie?”.
            Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Białymstoku – Pan Marek Jędrzejewski wyjaśnił: „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, informuję, że naprawy na terenie Gminy Łapy, bieżące, interwencyjne, dokonuje Obwód Drogowo – Mostowy z siedzibą w Surażu. Naprawy dokonywane są masą bitumiczną na zimno. Innych technologii na razie nie możemy na drogi wprowadzić z uwagi na panujące niskie temperatury”.
            Kolejną interpelację złożył Radny Pan Jan Kaczmarek (zał. nr 29): „Proszę Państwa, chodzi mi o Gminę Michałowo i o drogę powiatową łączącą takie miejscowości, jak: Leonowicze, Łuplanka itd.. Nie chodzi mi o całą drogę, ale o odcinek ok. 300m, który jest drogą gruntową, gdzie na końcu tego odcinka mieszkają 4 rodziny i nie mają żadnych możliwości dojechania do Leonowicz. Ostatnie zdarzenie było takie, że kiedy przyjechała karetka mieszkańcy zmuszeni byli dowieźć ciągnikiem chorą osobę do Leonowicz, bo karetka nie mogła tam się dostać. Składam, wobec powyższego, interpelację do Zarządu o wygospodarowanie znaczącej sumy pieniędzy z przeznaczeniem na użytkowanie, odbudowę i remonty dróg powiatowych o nawierzchni żwirowej, tzw. dróg gruntowych. Takich zabezpieczonych pieniędzy na ten cel w naszym budżecie nie ma, a jest wiele dróg, które potrzebują naprawy. Mam nadzieję, że Pan Dyrektor ustosunkuje się do tej interpelacji i sprawdzi, w jaki sposób można je naprawić”.
            Radny Pan Marek Żmujdzin zgłosił prośbę do Dyrektora PZD: „Mam prośbę do Pana Dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg w Białymstoku, żeby zainteresował się drogą powiatową przebiegającą przez wieś Zawady k. Baciut. To także jest mój okręg wyborczy, także proszę Panie Dyrektorze o interwencję, bo tam są takie ubytki w drodze, że zagraża to bezpieczeństwu”.
            Również, Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Zenon Żukowski zgłosił prośbę do Dyrektora PZD: „ Przy ul. 11-go listopada w Wasilkowie jest ubytek w nawierzchni o głębokości 25-30cm. Dobrze byłoby go w jakiś sposób wypełnić”.
            Innych interpelacji i zapytań nie zgłoszono.
 
Ad 14
            Przyjęcie protokołu z obrad IV Sesji Rady Powiatu Białostockiego.
            Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Zenon Żukowski przypomniał zebranym, iż IV Sesja Rady Powiatu Białostockiego IV kadencji odbyła się w dniu 24 lutego 2011 roku. Protokół był wyłożony do zapoznania się. Przewodniczący obrad zapytał, czy są uwagi do jego treści? 
            Uwag nie zgłoszono, wobec czego Przewodniczący obrad zarządził głosowanie.
            Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, przyjęła protokół Nr IV/2011 z dnia 24 lutego 2011 roku.
 
Ad 15
            Sprawy różne.
            W sprawach różnych, Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Zenon Żukowski poinformował zebranych, iż po raz kolejny wpłynęło do Rady Powiatu Białostockiego pismo Pana Aleksandra Krasnowskiego w sprawie skargi na działalność Starosty Powiatu Białostockiego, a konkretnie w sprawie zamulania stawów na terenie Gminy Wasilków (zał. nr 30). Skarżący, w kolejnym już piśmie, nie wskazał żadnych nowych okoliczności w tej sprawie, powielając ciągle te same uwagi. Rada Powiatu Białostockiego, jak też merytoryczna Komisja, zajmowały się tą kwestią kilkakrotnie, niemniej jednak, mając na uwadze powagę zgłaszanego problemu, kolejne pismo Pana Aleksandra Krasnowskiego zostało skierowane ponownie do Komisji, celem dokonania analizy zgłaszanych kwestii i ustalenia, czy zaszły nowe okoliczności w tej sprawie.
            Przewodniczący Komisji – Pan Marek Żmujdzin, prosząc o głos, odczytał Wysokiej Radzie wniosek przyjęty na posiedzeniu w dniu 16 marca 2011 roku następującej treści: „Komisja Rolnictwa i Środowiska, po zapoznaniu się z kolejnym pismem skarżącego Pana Aleksandra Krasnowskiego z dnia 03.03.2011 roku, dotyczącym zamulania stawów rybnych, nie znalazła nowych okoliczności w sprawie, stąd Komisja Rolnictwa i Środowiska wnioskuje do Pana Sławomira Gołaszewskiego – Przewodniczącego Rady Powiatu Białostockiego, o przygotowanie projektu odpowiedzi i przedłożenia go na najbliższej Sesji Rady Powiatu”.
            Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Zenon Żukowski odczytał projekt odpowiedzi w tej sprawie. Uprzedzając wątpliwości Radnych, stwierdził, iż powyższy projekt odpowiedzi został uzgodniony z radcą prawnym pod względem formalnym i zgodności z prawem (zał. nr 31). Poprosił Wysoką Radę o upoważnienie Przewodniczącego obrad do jego podpisania i przesłania wszystkim stronom postępowania.
            Rada Powiatu Białostockiego, przy 3 głosach „wstrzymujących się”, upoważniła Przewodniczącego, prowadzącego obrady w dniu dzisiejszym, do udzielenia odpowiedzi w powyższej sprawie (zał. nr 32).
            Również w sprawach różnych, Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Zenon Żukowski poinformował, iż do Rady Powiatu wpłynęła do wiadomości Uchwała Zarządu Powiatu Białostockiego w sprawie blokowania wydatków budżetowych na 2011 rok (zał. nr 33).
            Wyjaśnienia w tej sprawie złożyła zebranym Pani Maria Borodziuk – Skarbnik Powiatu Białostockiego.
Kolejne pismo, które wpłynęło do wiadomości Rady Powiatu, to pismo mieszkańców wsi Kudrycze, gm. Zabłudów o pilne, gruntowne naprawienie drogi powiatowej nr 1484B Białystok – Wojszki, na odcinku Stanisławowo – Kudrycze (zał. nr 34). Odpowiedzi udzielił Pan Marek Jędrzejewski – Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Białymstoku. Stwierdził, iż to pismo wpłynęło już do PZD i w tej chwili trwa rozpoznanie sprawy.
Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Zenon Żukowski poinformował także, iż do wiadomości  Rady została przedłożona odpowiedź Zarządu Powiatu na pismo Sołtysa wsi Henrykowo w sprawie niezadowalającego stanu drogi powiatowej nr 1475B Sobolewo – Henrykowo oraz wyżwirowania jej na całym odcinku ( zał. nr 35).
Ponadto, do Rady Powiatu Białostockiego wpłynęło pismo z Ministerstwa Infrastruktury, Departamentu Dróg i Autostrad, stanowiące odpowiedź na wystąpienia dotyczące budowy dróg ekspresowych S-8  i S-19 na terenie województwa podlaskiego (zał. nr 36). Kopia pisma została przekazana wszystkim Radnym.
Przewodniczący obrad przypomniał także, w sprawach różnych Radnym o obowiązku złożenia do dnia 30 kwietnia br. Oświadczeń majątkowych Radnych. Poprosił o rzetelne i sumienne wypełnienie tychże dokumentów.
Ponadto, o głos w sprawach różnych poprosił Pan Jacek Chrulski – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej. Poinformował Wysoką Radę, iż Komisja Rewizyjna, w dniu dzisiejszym, na swoim posiedzeniu sformułowała wniosek następującej treści: „Komisja Rewizyjna wnioskuje do Zarządu Powiatu Białostockiego o przedłożenie Komisji informacji na temat wydatkowania środków finansowych na szkolenia kadry PUP w kwocie 686.281,06zł w 2010, z uwzględnieniem tematyki szkoleń, wydatkowanych na nie sum oraz firm szkolących”.
Jednocześnie, korzystając z tego, iż Pan Radny Jacek Chrulski był przy głosie, złożył podziękowania Pani Skarbnik za bardzo szybką reakcję odnośnie zmian w planie inwestycyjnym.
            Innych spraw różnych nie zgłoszono.
 
Ad 16
Zamknięcie obrad V sesji RPB.
Wobec wyczerpania porządku obrad, Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Walenty Sic zamknął obrady V Rady Powiatu IV kadencji, w dniu 28 marca 2011 roku, o godz. 1539.
Protokołowała: Bogumiła Malinowska
Podpisał: Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Walenty Sic
 
 
 

Metryka strony

Podmiot udostępniający informacje: Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Walenty Sic

Opublikował: Agnieszka Mudzińska

Data wytworzenia informacji / dokumentu: 28-03-2011

Data udostępnienia w BIP: 12-05-2011 14:57

Data modyfikacji informacji: 12-05-2011 14:57