Protokół Nr VI/2011 z dnia 28.04.2011r.

RP.0002.6.2011
 
 
Protokół Nr VI /2011
z obrad VI Sesji Rady Powiatu Białostockiego IV kadencji
 w dniu 28 kwietnia 2011 roku
 w Starostwie Powiatowym w Białymstoku
 
            Obrady VI Sesji Rady Powiatu Białostockiego IV kadencji, w dniu 28 kwietnia 2011 roku, o godz.1030, w Starostwie Powiatowym w Białymstoku, otworzył Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski.
Na wstępie, powitał zaproszonych gości, członków Zarządu oraz wszystkich radnych (listy obecności stanowią zał. nr 1, 2 i 3).
Stwierdził, iż na podstawie listy obecności, w obradach uczestniczy 23 radnych, co stanowi quorum, przy którym Rada Powiatu może obradować i podejmować prawomocne uchwały. Nieobecny był Pan Bogusław Kwiatkowski (nieobecność usprawiedliwiona). Przewodniczący obrad, szczególnie serdecznie powitał na dzisiejszych obradach Pana Macieja Rafała Bojanowskiego, kandydata na Radnego Rady Powiatu Białostockiego, którym Pan Bojanowski zostanie za chwilę, po złożeniu uroczystego ślubowania.
 
Ad 2
Przewodniczący obrad odczytał porządek dzienny VI Sesji RPB, który został przesłany radnym. Zapytał, czy są do niego uwagi? 
Starosta Powiatu Białostockiego – Pan Wiesław Pusz wyjaśnił, iż z uwagi na okoliczności umożliwiające uczestniczenie Pana Macieja Rafała Bojanowskiego w dzisiejszej sesji:
§ proponuje się wprowadzić do porządku obrad jako pkt.5 punkt w brzmieniu: Ceremonia złożenia ślubowania.
§ proponuje się wprowadzić do porządku obrad jako pkt.6 punkt w brzmieniu: Podjęcie 2 uchwał zmieniających uchwały w sprawie wyboru członków stałych Komisji Rady Powiatu:
a)    zmieniająca uchwałę w sprawie wyboru członków Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu Białostockiego (wstąpienie P. Bojanowskiego),
b)    zmieniająca uchwałę w sprawie wyboru członków Komisji Infrastruktury Technicznej Rady Powiatu Białostockiego (dot. przystąpienia P. M.R. Bojanowskiego).
Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski zapytał, czy są wnioski Radnych do porządku obrad? 
Wniosków nie zgłoszono. Jednocześnie Przewodniczący obrad przypomniał zebranym, iż  powyższe zmiany do porządku obrad są autopoprawką Zarządu Powiatu Białostockiego, stąd nie wymagają głosowania.
 
Zmieniony porządek obrad przyjęto do realizacji w brzmieniu:
1.      Otwarcie obrad VI sesji RPB.
2.      Przedstawienie porządku obrad.
3.      Uroczyste wręczenie dyplomu za zajęcie I miejsca w Podlaskich Potyczkach Informatycznych.
4.      Informacja Starosty o pracach Zarządu między sesjami Rady.
5.      Ceremonia złożenia ślubowania.
6.      Podjęcie 2 uchwał zmieniających uchwały w sprawie wyboru członków stałych Komisji Rady Powiatu:
a) zmieniająca uchwałę w sprawie wyboru członków Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu Białostockiego (wstąpienie P. Bojanowskiego),
b)zmieniająca uchwałę w sprawie wyboru członków Komisji Infrastruktury Technicznej Rady Powiatu Białostockiego (dot. przystąpienia P. M.R. Bojanowskiego).
7.      Sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej – informacja z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku i innych powiatowych jednostek organizacyjnych pomocy społecznej za 2010 rok. Wykaz potrzeb w zakresie pomocy społecznej na 2011 rok.
8.      Sprawozdanie z wykorzystania środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w 2010 roku.
9.      Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia „Programu działań na rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji społecznej oraz przestrzegania praw osób niepełnosprawnych w Powiecie Białostockim na lata 2011 – 2020”.
10.    Podjęcie uchwały w sprawie zaopiniowania „Sprawozdania z przebiegu realizacji w 2010 roku Powiatowego programu promocji zatrudnienia oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy na lata 2009-2015”.
11.    Przyjęcie informacji za okres od 1 stycznia 2010 r. do 31 grudnia 2010 r. o działalności decyzyjnej Wydziałów Starostwa Powiatowego i jednostek organizacyjnych Powiatu, do zakresu, których należy wydawanie decyzji administracyjnych.
12.    Przyjęcie informacji o wpływie, sposobie załatwienia i problematyce skarg i wniosków wniesionych do Starosty Powiatu Białostockiego w 2010 roku.
13.    Przyjęcie sprawozdania Powiatowego Rzecznika Konsumentów za 2010 rok.
14.    Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie Powiatu Białostockiego na 2011 rok.
15.    Podjęcie uchwały w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Powiatu Białostockiego na lata 2011 – 2014.
16.    Podjęcie uchwały wyrażającej stanowisko Rady Powiatu Białostockiego w sprawie zmiany ustawy o ochronie przyrody.
17.    Interpelacje i zapytania Radnych.
18.    Przyjęcie protokołu z obrad IV sesji RPB.
19.    Sprawy różne.
20.    Zamknięcie obrad V sesji RPB.
 
Ad 3
Uroczyste wręczenie dyplomu za zajęcie I miejsca w Podlaskich Potyczkach Informatycznych.
Starosta Powiatu Białostockiego – Pan Wiesław Pusz poinformował Wysoką Radę, iż Powiat Białostocki organizuje konkursy, w których uczestniczą nie tylko szkoły podległe powiatowi, ale też szereg innych placówek, spoza terenu działania powiatu. Jednym z takich konkursów jest Konkurs Informatyczny. Taki konkurs odbył się po raz czwarty, tym razem w Łapach. Pan Wiesław Pusz przybliżył zebranym wyniki tych potyczek. Dużą niespodzianką tego Konkursu okazało się zajęcie I miejsca przez Zespół Szkół w Czarnej Białostockiej. Starosta Białostocki, wręczając dyplomy, złożył serdeczne gratulacje przedstawicielom szkół: Pani Annie Matląg – Dyrektorowi ZS w Czarnej Białostockiej oraz nauczycielowi informatyki – Panu Romanowi Matląg za wysiłek włożony w przygotowanie młodzieży do konkursu oraz Panu Zdzisławowi Penzie – Dyrektorowi CKP w Łapach oraz jego zastępcy Pani Halinie Mazurkiewicz – organizatorom IV edycji Podlaskich Potyczek Informatycznych za bardzo profesjonalne przygotowanie konkursu.
Dyrektor Zespołu Szkół w Czarnej Białostockiej – Pani Anna Matląg serdecznie podziękowała za uznanie wysiłku młodzieży, a przede wszystkim za nagrodę, która została ufundowana przez Powiat – tablicę interaktywną. Wszystkich Radnych oraz członków Zarządu Powiatu zaprosiła na uroczystą prezentację możliwości technicznych tablicy, która odbędzie się przy okazji pożegnania klas maturalnych.
 
Ad 4
Informacja Starosty o pracach Zarządu między sesjami Rady.
            Starosta Powiatu Białostockiego - Pan Wiesław Pusz przedłożył zebranym informację o pracach Zarządu Powiatu Białostockiego między Sesjami Rady, tj. w okresie od dnia 28 marca 2011 roku do 27 kwietnia 2011 roku (zał. nr 4).
W tym czasie Zarząd Powiatu obradował na 5 posiedzeniach plenarnych i zajmował się problemami w zakresie spraw związanych z:
·   majątkiem powiatowym,
·   drogami powiatowymi,
·   ochroną zdrowia i pomocą społeczną,
·   oświatą, kulturą i sportem,
·   finansami i budżetem.
 
Ponadto Zarząd:
·       rozpatrzył pismo w sprawie rozbudowy i modernizacji elektroenergetycznych stacji i linii przesyłowych na terenie województwa podlaskiego,
·       zapoznał się z korespondencją dotyczącą sprzeciwu mieszkańców FAST odnośnie budowy wytwórni mas bitumicznych,
·       podjął uchwałę w sprawie upoważnienia do podpisania umowy
i czynności związanych z realizacją i rozliczeniem projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2007-2013,
·       podjął uchwałę w sprawie upoważnienia do złożenia wniosku
o dofinansowanie projektu p.n.: „Aktywność kluczem do zatrudnienia”,
·       przyjął sprawozdania z realizacji gminnych planów gospodarki odpadami gmin: Wasilków, Gródek, Łapy,
·       przyznał premie za miesiąc kwiecień 2011 r. dyrektorom jednostek organizacyjnych Powiatu Białostockiego,
·       zapoznał się z wystąpieniem pokontrolnym Komisji Rewizyjnej z kontroli przeprowadzonej w LO w Łapach,
·       udzielał odpowiedzi na interpelacje i zapytania Radnych Powiatu,
·       rozpatrywał wnioski i opinie Komisji Stałych Rady Powiatu,
·       brał udział w posiedzeniach Komisji Stałych Rady Powiatu.
VIII. Starosta i Członkowie Zarządu uczestniczyli w:
·       spotkaniu Członków Konwentu Białostockiego Obszaru Metropolitalnego zorganizowanego w Urzędzie Miejskim w Michałowie,
·       konferencji organizowanej przez Białostocką Fundację Kształcenia Kadr pt.: „Kompetentna Gmina”,
·       konferencji nt. „Euro-Park WISŁOSAN w Łapach – „Korzyści dla Inwestorów”,
·       konferencji pt.: „Planowanie Przestrzenne a ochrona ciągłości ekologicznej w Północno-Wschodniej Polsce” organizowanej przez Podlaskie Regionalne Forum Wymiany Wiedzy o Środowisku,
·       obchodach pierwszej rocznicy katastrofy pod Smoleńskiem,
·       imprezie zorganizowanej w Centrum Szkolenia Praktycznego w Łapach pn.: „Podlaskie Potyczki Informatyczne”,
·       zawodach pn.: „Drużynowe Mistrzostwa Powiatu Białostockiego w Szachach”,
·       szkoleniu zorganizowanym przez Regionalną Izbę Obrachunkową
w Białymstoku dla organów wykonawczych jednostek samorządu terytorialnego województwa podlaskiego,
·       posiedzeniu Konwentu Powiatów Województwa Podlaskiego zorganizowanym w Centrum Edukacji w Supraślu,
·       VI Grand Prix Polski Weteranów w tenisie stołowym w Surażu.
Radny Pan Zdzisław Łukaszewicz poprosił o przybliżenie informacji na temat planu przebudowy drogi powiatowej w Kopisku.
Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Białymstoku – Pan Marek Jędrzejewski wyjaśnił: „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, w 2010 roku rozpoczęto roboty w miejscowości Kopisk. W 2011 roku jest zamiar kontynuowania tych robót. Rada Powiatu Białostockiego podjęła uchwałę o przebudowie drogi w miejscowości Kopisk przy udziale środków finansowych z budżetu powiatu i budżetu Gminy po 500.000zł, łącznie za 1.000.000zł. Zadanie jest zapisane w planie finansowym PZD i Wójt Gminy uczestniczył w spotkaniach na forum Zarządu Powiatu Białostockiego, jak również ja osobiście rozmawiałem z Panem Wójtem w kwestii finansowania tego zadania. Otóż, Rada Gminy w Dobrzyniewie Dużym podjęła uchwałę o udzieleniu pomocy rzeczowej, a nie finansowej Powiatowi Białostockiemu. Pomoc rzeczowa skutkuje tym, że na jednym przedsięwzięciu byłoby dwóch inwestorów. W 2010 roku niedobrze powiat na tym wyszedł, dlatego też PZD odradza Zarządowi Powiatu Białostockiego przyjęcie pomocy rzeczowej. Skłaniamy się raczej ku takim rozwiązaniom, by gmina znalazła u siebie 500.000zł, bądź Powiat Białostocki przekaże gminie swoje 500.000zł, by gmina prowadziła to zadanie, by na jednym zadaniu był jeden inwestor”.
Radny Pan Zdzisław Łukaszewicz, ad vocem stwierdził: „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, inwestycja została rozpoczęta w taki sposób i co to znaczy, że powiat źle na tym wyszedł?”.
Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Białymstoku – Pan Marek Jędrzejewski, rozwijając temat w szczegółach, wyjaśnił: „Gmina Dobrzyniewo miała powierzone zadanie związane z wykonaniem podbudowy, odwodnienia, krawężników i tam, gdzie można było chodników. Wykonując odwodnienie, Gmina Dobrzyniewo zlikwidowała jeden z istniejących przepustów, który odwadniał teren. W tej chwili, Gmina Dobrzyniewo stawia warunki, że to naprawi, jeżeli będzie uczestniczyła w zadaniu w sposób przez siebie wybrany, czyli udzielając pomocy rzeczowej. Natomiast winą za zlikwidowanie tego przepustu, który odwadniał teren i tworzył „jezioro” na prywatnej posesji obarcza Powiatowy Zarząd Dróg. PZD absolutnie nie poczuwa się do odpowiedzialności i tak wygląda ta sprawa”.
Radny Pan Zdzisław Łukaszewicz zapytał: „Ja rozumiem, że Gmina Dobrzyniewo wykonywała tą podbudowę zgodnie z projektem, czy też naruszyła projekt przebudowy?”
Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Białymstoku – Pan Marek Jędrzejewski stwierdził: „Gmina Dobrzyniewo Duże zrealizowała to niezgodnie z dokumentacją posiadaną i otrzymaną z PZD”.
Radny Pan Zdzisław Łukaszewicz zapytał: „Jakie jest, w takim razie rozwiązanie, by inwestycja była kontynuowana?”.
Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Białymstoku – Pan Marek Jędrzejewski stwierdził: „Tak, jak wspomniałem, albo gmina znajdzie w swoim budżecie 500.000zł i udzieli pomocy finansowej Powiatowi Białostockiemu, albo Gmina zdecyduje się przyjąć 500.000zł z powiatu i zrealizuje to zadanie, jako samodzielny inwestor”.
Kolejne pytanie zgłosił Radny Pan Marek Żmujdzin: „Panie Starosto, widzę w tym sprawozdaniu, że Zarząd zapoznał się z pismem Ministra Infrastruktury w sprawie planu przebudowy dróg S-8 i S-19. Bardzo proszę o bliższe informacje na ten temat. Kolejne moje pytanie dotyczy podjętej decyzji w sprawie ustanowienia na rzecz PZD trwałego zarządu nieruchomościami wchodzącymi w skład drogi powiatowej na terenie Gminy Choroszcz”.
Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Białymstoku – Pan Marek Jędrzejewski wyjaśnił: „A propos zapoznania się z odpowiedzią Ministra Infrastruktury. Dotyczyła ona takie sprawy, że realizację zadań na S-8 i S-19 zawieszono i odsunięto na lata następne, podając, jako przyczynę brak środków w budżecie państwa. Natomiast, jeżeli chodzi o ustanowienie trwałego zarządu, jest to proces ciągły i systematyczny i dotyczy wszystkich dróg powiatowych na terenie Powiatu Białostockiego i tak się złożyło, że od Gminy Choroszcz, w pewnym sensie, zaczynamy przekazywanie w trwały zarząd nieruchomości stanowiących pasy drogowe dróg powiatowych. W tym konkretnym przypadku dotyczy to chyba drogi Choroszcz – Kościuki”.
Radny Pan Zenon Żukowski poprosił o przybliżenie tematu dotyczącego utworzenia Powiatowego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności.
Starosta Powiatu Białostockiego – Pan Wiesław Pusz wyjaśnił, iż jest to zadanie z zakresu administracji rządowej: „To zadanie zostało powierzone powiatom, przy czym na naszym terenie, na wniosek Pana Prezydenta taki zespół został utworzony w Białymstoku. Obejmuje on teren miasta, gdzie mieszka prawie 300.000zł, 140.000zł na terenie Powiatu Białostockiego i około 40.000zł na terenie Powiatu Monieckiego. Tak, jak inne zadania z zakresu administracji rządowej, tak samo i to jest niedofinansowane. Prezydent realizując to zadanie, musi brakujące środki dołożyć. Występował do nas, byśmy sami dofinansowywali, a ponieważ w naszej ocenie placówki zarządzane przez miasto są znacznie droższe niż placówki na naszym powiecie, nie chcieliśmy pójść w tą stronę. Powiat też realizuje pewne zadania na rzecz miasta, np. prowadzi Powiatowy Urząd Pracy w Białymstoku, który obejmuje swym zasięgiem miasto Białystok i Powiat Białostocki. Za to odpowiada Starosta i Rada Powiatu. Pan Prezydent dostaje pieniądze z budżetu państwa i nie przekazuje nam całości, oszczędzając w ten sposób, więc w naszym odczuciu krzywdy specjalnej nie ponosi prowadząc ten Zespół. W sumie ta korespondencja trwała około pół roku, a ostatecznie Pan Prezydent, moim zdaniem, wymógł na Panu Wojewodzie, by wojewoda zwrócił się do nas, abyśmy swój Zespół sobie tworzyli, więc pewnie taki Zespół będziemy musieli utworzyć. Sądzę, ze będzie to na ul. Słonimskiej. W tej chwili przystąpiliśmy do prac związanych z zainstalowaniem windy, która będzie niezbędna. Pewnie trzeba będzie przenieść PINB w inne miejsce, a tam ten Zespół utworzyć i pewnie, tak jak Pan Prezydent, my też będziemy musieli do tego zadania dokładać ze swego budżetu”.
Innych pytań nie zgłoszono.
Rada Powiatu Białostockiego ww. informację o pracach Zarządu między sesjami przyjęła do wiadomości.
 
 
Ad 5
Ceremonia złożenia ślubowania.
Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski poprosił wszystkich obecnych o powstanie, natomiast Pana Macieja Rafała Bojanowskiego o złożenie Roty ślubowania.
            W tej uroczystej atmosferze, Radny Pan Maciej Rafał Bojanowski odczytał Rotę ślubowania dodając słowa „Tak mi dopomóż Bóg”.
            Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski złożył Panu Radnemu gratulacje witając go w gronie Rady Powiatu Białostockiego.
 
 
Ad 6
Podjęcie 2 uchwał zmieniających uchwały w sprawie wyboru członków stałych Komisji Rady Powiatu:
a) zmieniającą uchwałę w sprawie wyboru członków Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu Białostockiego (wstąpienie P. Bojanowskiego),
b) zmieniającą uchwałę w sprawie wyboru członków Komisji Infrastruktury Technicznej Rady Powiatu Białostockiego (dot. przystąpienia P. Bojanowskiego).
Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski poinformował Wysoką Radę, iż w związku z tym, iż Pan Maciej Rafał Bojanowski złożył deklaracje przystąpienia do dwóch stałych Komisji Rady Powiatu Białostockiego, przygotowane zostały projekty uchwał wprowadzające Pana Radnego do składów stałych Komisji Rady Powiatu Białostockiego (zał. nr 5 i 6).
Pytań i uwag do projektów  uchwał nie zgłoszono.
Następnie, Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski poprosił Przewodniczących Komisji Rady Powiatu o odczytanie opinii do przedłożonych im projektów uchwał:
  • Komisja Budżetu i Finansów - opinia pozytywna
  • Komisja Infrastruktury Technicznej opinia pozytywna
  • Komisja Rolnictwa i Środowiska  –opinia pozytywna
  • Komisja Promocji i Rozwoju Powiatu opinia pozytywna
  • Komisja Oświaty, Kultury i Kultury Fizycznej - - opinia pozytywna
      Następnie Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie poszczególne projekty uchwał:
Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła:
§ Uchwałę Nr VI/53/2011 z dnia 28 kwietnia 2011 roku zmieniającą uchwałę w sprawie wyboru członków Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu Białostockiego (wstąpienie P. Bojanowskiego) (zał. nr 7),
§ Uchwałę Nr VI/54/2011 z dnia 28 kwietnia  2011 roku zmieniającą uchwałę w sprawie wyboru członków Komisji Infrastruktury Technicznej Rady Powiatu Białostockiego (wstąpienie P. Bojanowskiego) (zał. nr 8).
 
Ad 7
Sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej – informacja z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku i innych powiatowych jednostek organizacyjnych pomocy społecznej za 2010 rok. Wykaz potrzeb w zakresie pomocy społecznej na 2011 rok.
Pani Elżbieta Anna Turczewska – Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku przedstawiła zebranym sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej – informacja z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku i innych powiatowych jednostek organizacyjnych pomocy społecznej za 2010 rok oraz wykaz potrzeb w zakresie pomocy społecznej na 2011 rok (zał. nr 9 i 10).
„Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, mam nadzieję, iż przedstawiony Państwu materiał dotyczący sprawozdania z realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej dość szczegółowo przedstawia realizowane zadania w roku ubiegłym. Przedstawione w nim wysokości środków na realizację poszczególnych zadań, sposób ich realizacji, liczna osób korzystających nie odbiega znacznie od sprawozdania z lat ubiegłych. Wydatki, w ramach budżetu powiatu, na realizację zadań z zakresu pomocy społecznej w 2010 roku łącznie wyniosły 23.829.279zł, co stanowi 21,5% wydatków budżetu powiatu w 2010 roku. W ramach tych wydatków, najwięcej środków wydatkowano w rozdziale 85202 – domy pomocy społecznej, bo ponad 16 mln zł, dlatego, że mamy dosyć mocno rozbudowaną infrastrukturę domów pomocy społecznej na ponad 500 miejsc. Są to cztery duże jednostki. Następnie dość znaczne wydatki zostały przekazane na placówki opiekuńczo – wychowawcze – ponad 3 mln zł. Jest to też związane z tym, że na terenie powiatu funkcjonują dwie placówki. W jednej mamy 44 miejsc, w drugiej 30 miejsc. Oprócz tego realizujemy umowę zlecającą prowadzenie palcówki opiekuńczo – wychowawczej o typie interwencyjnym – Pogotowie Opiekuńcze w Wasilkowie „Opoka” na 14 miejsc. W tych wydatkach są także wydatki na pokrycie kosztów utrzymania dzieci z Powiatu Białostockiego, które przebywają w placówkach na terenie innych powiatów. Jeszcze bardziej znacząca kwota w tym rozdziale, to wydatki na rodziny zastępcze – ponad 1.600.000zł. Tu są wypłacane co miesiąc świadczenia rodzinom zastępczym, świadczenia z tytułu kontynuowania nauki, jednorazowe świadczenia z tytułu usamodzielnienia, jak i też pokrywanie kosztów pobytu dzieci w rodzinach zastępczych na terenie innych powiatów. Wydatki na zadania z zakresu rehabilitacji i pomocy społecznej, które były realizowane wyłącznie z budżetu PCPR, ze środków budżetowych, jak i ze środków PFRON w roku ubiegłym wyniosły ponad 4 mln zł. Tak, jak w budżecie znaczącą kwotą są wydatki na rodziny zastępcze, tak i w ramach wydatków PCPR gros środków jest przeznaczonych na wypłatę tych świadczeń, jak też znaczące wydatki stanowią wydatki w ramach środków PFRON. Jeżeli chodzi o wydatki na rodziny zastępcze w 2010 roku, jest to pomoc pieniężna na częściowe pokrycie kosztów dzieci umieszczonych w rodzinach zastępczych i to stanowi aż 72%, gdyż jest to wypłata comiesięcznych świadczeń rodzin zastępczych, w których przebywało w roku ubiegłym ponad 140 dzieci. Odnośnie wydatków realizowanych przez PCPR na uwagę zasługują też świadczenia z tytułu usamodzielnienia pełnoletnich wychowanków rodzin zastępczych dotacje na pokrycie kosztów utrzymania dzieci przebywających w rodzinach zastępczych na terenie  innych powiatów, jak i też pomoc finansowa miastu Białystok na częściowe pokrycie kosztów wynagrodzenia zawodowej rodziny zastępczej funkcjonującej na terenie miasta Białegostoku, w której przebywają dzieci z terenu Powiatu Białostockiego. Jeżeli chodzi o liczbę dzieci umieszczonych w rodzinach zastępczych wg. stanu na dzień 31.12.2010 roku gros tych dzieci jest w wieku 7 -18 lat. Tak samo jest w rodzinach zastępczych na terenie innych powiatów. Znaczące wydatki w ramach budżetu powiatu, to środki na zapewnienie opieki i wychowania dzieciom pozbawionym opieki rodziców w placówkach opiekuńczo – wychowawczych. Najwięcej środków jest wydatkowanych przez DD w Krasnem, bo tam przebywa największa liczba dzieci. Na realizację umowy zlecającej prowadzenie Pogotowia Opiekuńczo – Wychowawczego w Wasilkowie dotacja w roku ubiegłym wyniosła 290.000zł, jak również musieliśmy przekazać dotację dla innych powiatów w wysokości 115.000zł na pokrycie kosztów utrzymania dzieci w placówkach opiekuńczo – wychowawczych funkcjonujących na terenie innych powiatów, gdyż nasze dzieci przebywały również w DD w Białowieży i placówkach na terenie miasta Białegostoku. W ramach tego rozdziału są również porywane wydatki na usamodzielnienie wychowanków placówek opiekuńczo – wychowawczych, pomoc na kontynuowanie nauki, jak również jednorazowe świadczenia. Jeżeli chodzi o domy pomocy społecznej koszt utrzymania jest duży, ale adekwatny do liczby miejsc. Na DPS w Choroszczy wydatkowano ponad 7 mln zł, a liczba miejsc wynosi 286; na DPS w Uhowie, przy liczbie miejsc 120- ponad 3.000.000zł, na DPS w Czerewkach na 95 miejsc prawie 3.000.000zł i na DPS w Jałówce przy liczbie miejsc 85- 2.500.000zł. Jeżeli chodzi o Ośrodek Wsparcia dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi, to obecnie przebywa w nim 37 uczestników, z 5 gmin powiatu. Są jeszcze wolne miejsca, ale nie jest on jeszcze całkowicie wyposażony. Zgodnie z ustawą o pomocy społecznej oprócz sprawozdania z realizacji zadań pomocy społecznej mamy też obowiązek przedłożenia Państwu wykazu potrzeb z zakresu pomocy społecznej. Ten wykaz jest podzielony na dwie części. W pierwszej przedstawiony jest wykaz potrzeb obejmujący zadania własne powiatu oraz zadania z zakresu administracji rządowej realizowane przez powiat”.
Następnie, Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski oddał głos dyrektorom jednostek organizacyjnych pomocy społecznej.
Pani Anna Zieniewicz – Dyrektor Domu Dziecka w Krasnem zaznaczyła, iż w przedłożonym materiale do Rady Powiatu zawarte są wszystkie informacje dotyczące funkcjonowania jednostki, niemniej jednak, aby przybliżyć problemy dnia codziennego związane z opieką i wychowaniem dzieci, zaprezentowała zebranym list wychowanki, który był przesłany na konkurs pt. „Czy ja mogę marzyć”. Jest to praca, która zajęła I miejsce w konkursie, a nagrodą jest 2-tygodniowy pobyt podopiecznej Domu Dziecka w Krasnem w Bułgarii.
Pani Katarzyna Karczewska – Dyrektora Domu Dziecka w Supraślu podkreśliła, iż Dom Dziecka w Supraślu jest placówką opiekuńczo – wychowawczą, w której obecnie przebywa trzydzieścioro dzieci. Wychowankowie są w dużej rozpiętości wiekowej, bo od 7 roku życia do 19 roku życia. Praca z dziećmi w takiej rozpiętości wiekowej jest bardzo trudna. Duży nacisk kadra pedagogiczna kładzie na rozwijanie pasji i zainteresowań wychowanków. W palcówce działa szereg kół zainteresowań. Placówka zatrudnia psychologa, pedagoga i terapeutę. Prowadzone są zajęcia z terapii pedagogicznej, które mają na celu wyrównanie braków w wiedzy szkolnej. Terapia zajęciowa zaś ma na celu rozwój manualny, fizyczny, emocjonalny i przez to inne postrzeganie świata zewnętrznego i relacji miedzyludzkich.
 
 
 
Następnie,  Pani Anna Łapińska – Główna Księgowa w Domu Pomocy Społecznej w Uhowie poinformowała zebranych, iż jej obecność na sesji podyktowana jest tym, że Pani Dyrektor nie mogła uczestniczyć w dzisiejszej Sesji. Materiał dotyczący funkcjonowania placówki został Państwu Radnym dostarczony w formie pisemnej, stąd poprosiła o zadawanie pytań.
Pytań i uwag nie zgłoszono.
Kolejnym mówcą był Pan Henryk Roman Smilewicz – Dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Choroszczy. Przedstawiając informację o swojej placówce, zwrócił uwagę zebranych, iż w maju ubiegłego roku DPS w Choroszczy obchodził 50-lecie funkcjonowania. Omówił działania zmierzające do osiągnięcia standardów i uzyskania stałego zezwolenia wojewody na funkcjonowanie placówki oraz zakres przeprowadzonych remontów. Pan Dyrektor zwrócił uwagę zebranych, iż w związku z osiągnięciem standardów należało zwiększyć zatrudnienie w placówce, a to miało wymierny wpływ na wzrost kosztów utrzymania. W chwili obecnej koszt utrzymania pensjonariusza w domu wzrósł o ok. 200zł i oscyluje w granicach 2.490zł. Pan Henryk Roman Smilewicz – Dyrektor DPS w Choroszczy zaznaczył też, iż uzyskując wpis do rejestru wojewody niezbędnym stało się wypełnienie zaleceń zawartych w zarządzeniu Straży Pożarnej. Problem polega na tym, iż zalecenia te zależy wykonać do końca 2011 roku, a koszt spełnienia tych wymogów to kwota ok. 650.000zł. Wskutek złożenia wystąpienia do Straży Pożarnej, wykonanie tych robót zostało rozłożone na 3 najbliższe lata.
Następnie głos zabrał Pan Józef Domaszuk – Dyrektor Domy Pomocy Społecznej w Czerewkach. Przypomniał on, iż placówka jest przeznaczona dla osób w podeszłym wieku na 53 miejsca oraz przewlekle somatycznie chorych. Mieszkańcy placówki swoje codzienne życie urozmaicają różnymi okolicznościowymi uroczystościami. Placówka współpracuje z młodymi wolontariuszami, którzy chętnie odwiedzają pensjonariuszy. Jako ciekawostkę Pan Dyrektor przekazał zebranym informację, iż w miesiącu maju w Domu Pomocy Społecznej w Czerewkach odbędzie się zawarcie związku małżeńskiego. Oboje narzeczeni są pensjonariuszami placówki.
Kolejnym mówcą był Pan Jan Steckiewicz – Dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Jałówce. Przypomniał zebranym, iż budynek jest po remoncie kapitalnym, dzięki czeku od 2009 roku dom ma stałe zezwolenie wojewody na funkcjonowanie. W placówce przebywa 85 osób. Aktualnie dom jest przeznaczony dla osób przewlekle psychicznie chorych. Specyfika placówki os tego czasu się zmieniła, dużo młodszych pensjonariuszy przybywa. Pan Dyrektor przedstawił sytuację swoich podopiecznych. Zaznaczył, iż większość z nich, z uwagi na swoje schorzenia, nie ma szans powrotu do środowiska. W placówce są prowadzone różne formy terapii zajęciowej, rozwijania swoich umiejętności i zainteresowań oraz organizowane SA okolicznościowe imprezy dla pensjonariuszy i okolicznych mieszkańców.
Następnie głos zabrał Pan Marian Adam Sacharewicz – Dyrektor Ośrodka Wsparcia dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi w Łaźniach poinformował, iż wśród placówek pomocy społecznej Ośrodek jest najmłodszą placówką. Na obecną chwilę ma 37 uczestników. Docelowo będzie 57 miejsc. Placówka jeszcze wymaga wielu przeprowadzenia wielu prac związanych z zagospodarowaniem terenu. Pan Dyrektor zwrócił uwagę zebranych, iż największą potrzebą jest zakup 40-osobowego autokaru, gdyż uczestnicy pochodzą z gmin Powiatu Białostockiego i codziennie są dowożeni do Ośrodka.
Radny Pan Jan Kaczmarek analizując przedłożony materiał zauważył informację o braku dostępu do internetu w Domu Dziecka w Krasnem. Swoje pytanie skierował do Zarządu Powiatu: zapytał, co jest tego powodem. Drugie pytanie dotyczyło niskich zarobków kadry pedagogicznej, zatrudnionej w DD w Supraślu i Krasnem, co jest powodem tego, że zarobki są dużo niższe niż kadry pedagogicznej zatrudnionej w szkołach?
Odpowiedzi udzielił Starosta Powiatu Białostockiego – Pan Wiesław Pusz. Stwierdził, iż w najbliższych dniach, po dokonaniu rozeznania w sytuacji Zarząd dołoży wszelkich starań, aby w placówce był Internet. W kwestii dotyczącej rozbieżności w wynagrodzeniach pracowników w Domu Dziecka w Supraślu, Pan Starostwa odpowiedział, iż to wymaga bliższego zapoznania się z tematem, niemniej jednak dużo zależy od dyrektora placówki. Na pewne czynniki Zarząd nie ma wpływu, a potrzeby są w każdej placówce.
Pani Katarzyna Karczewska – Dyrektora Domu Dziecka w Supraślu wyjaśniła, iż w DD w Supraślu nauczyciele są zatrudnieni z Karty Nauczyciela oraz na podstawie umowy o pracę, czyli osoby wykonujące tę samą pracę są wynagradzane są wynagradzane na innych zasadach. Wśród samych pracowników z tego powodu tworzą się różne nieporozumienia. Zmierza się do wyrównania tych dysproporcji, ale to wymaga czasu i środków.
Innych pytań i uwag nie zgłoszono.
            Rada Powiatu Białostockiego przyjęła do wiadomości sprawozdanie z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie i innych powiatowych jednostek organizacyjnych pomocy społecznej za 2010 rok oraz wykazu potrzeb w zakresie pomocy społecznej na 2011 rok.
 
Ogłoszono 15 minutową przerwę w obradach.
 
Ad 8
Sprawozdanie z wykorzystania środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w 2010 roku.
            Pani Elżbieta Anna Turczewska – Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku przedstawiła zebranym sprawozdanie z wykorzystania środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w 2010 roku (zał. nr 11).
            Sprawozdanie w formie opisowej zostało przesłane wszystkim Radnym i odzwierciedla ono te zadania, które są finansowane z PFRON. Zawiera ono także sprawozdanie Powiatowego Urzędu Pracy w Białymstoku w zakresie działań na rzecz osób niepełnosprawnych z zakresu rehabilitacji zawodowej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. W roku ubiegłym na ten cel zostało wydatkowanych 1.700.736zł. Gros środków dotyczyło zobowiązań na dofinansowanie Warsztatów Terapii Zajęciowej. W roku ubiegłym, w grudniu powstał trzeci WTZ w Nowej Woli. Następnie wydatki dotyczyły dofinansowania do sprzętu rehabilitacyjnego, przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych na kwotę ponad 400.000zł, dofinansowania uczestnictwa osób niepełnosprawnych w turnusach rehabilitacyjnych itd.. Analizując dofinansowanie do poszczególnych form w porównaniu do dwóch poprzednich lat zaznacza się znaczne zmniejszenie osób korzystających z tej pomocy, ale jest to adekwatne do ilości środków jakie otrzymuje powiat na dofinansowanie tych zadań. Niestety perspektywa na lata następne będzie taka sama, gdyż otrzymujemy z roku na rok coraz mniejsze środki. Z tego powodu wprowadzane są coraz bardziej drastyczne ograniczenia w zakresie częstotliwości korzystania z tych form, jak też wysokości tego dofinansowania.
            Radny Pan Jan Kaczmarek zgłosił pytanie dotyczące aparatów słuchowych: „Proszę Państwa analizując ten materiał chciałbym zapytać, czy słuch mieszkańców ulega tak znaczącej poprawie, czy może aparaty słuchowe tak staniały?”
            Pani Elżbieta Anna Turczewska – Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku stwierdziła, iż jest to bardzo trudne pytanie, z uwagi na to, że PCPR nie jest jednostką do orzekania o stopniu utraty słuchu, czy też oceny kosztów aparatów słuchowych. Na takie pytanie jest w stanie udzielić odpowiedzi specjalista laryngolog orzekający o stanie zdrowia pacjenta. Wyjaśniła, iż zmniejszenie wysokości dofinansowania do aparatów słuchowych jest skutkiem ograniczenia środków finansowych na ten cel.
            Innych pytań i uwag do ww. materiału nie zgłoszono.
            Rada Powiatu Białostockiego przyjęła do wiadomości sprawozdanie z wykorzystania środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w 2010 roku.
 
Ad 9
            Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia „Programu działań na rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji społecznej oraz przestrzegania praw osób niepełnosprawnych w Powiecie Białostockim na lata 2011 – 2020”.
            Pani Elżbieta Anna Turczewska – Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku zreferowała Wysokiej Radzie projekt uchwały w sprawie przyjęcia „Programu działań na rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji społecznej oraz przestrzegania praw osób niepełnosprawnych w Powiecie Białostockim na lata 2011 – 2020” (zał. nr 12).
            „Proszę Państwa, przedstawiony Państwu program działań na rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji społecznej oraz przestrzegania praw osób niepełnosprawnych w Powiecie Białostockim obejmuje lata 2011-2020. Celem strategicznym tego programu jest podejmowanie działań w celu zapobiegania niepełnosprawności, rehabilitacji, wyrównywania szans oraz pełnego uczestnictwa osób niepełnosprawnych we wszystkich sferach życia. Konieczność podjęcia tejże uchwały i przyjęcia takiego programu wynika z art.35a ust.1 pkt 1 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych, który to artykuł określa, że do zadań powiatu należy: opracowywanie i realizacja, zgodnych z powiatową strategią dotyczącą rozwiązywania problemów społecznych, powiatowych programów działań na rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie: rehabilitacji społecznej,  rehabilitacji zawodowej i zatrudniania, przestrzegania praw osób niepełnosprawnych, współpraca z instytucjami administracji rządowej i samorządowej itd.. Przedstawiony Państwu program odnosi się do zadań z zakresu rehabilitacji społecznej i przestrzegania praw osób niepełnosprawnych. Zadania z zakresu rehabilitacji zawodowej zostały uzgodnione w porozumieniu z Powiatowym Urzędem Pracy w Białymstoku i będzie je określał odrębny dokument – powiatowy program działań na rzecz osób niepełnosprawnych z zakresu rehabilitacji zawodowej, zatrudniania i przestrzegania praw osób niepełnosprawnych”.
            Pytań i uwag do ww. programu nie zgłoszono, wobec czego Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski poprosił o przedstawienie opinii Komisji.
            Pan Jacek Sak - Wiceprzewodniczący Komisji Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Rodziny przedstawił pozytywną opinię Komisji do powyższego projektu uchwały.
            Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła uchwałę Nr VI/55/2011 z dnia 28 kwietnia 2011 roku w sprawie przyjęcia „Programu działań na rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji społecznej oraz przestrzegania praw osób niepełnosprawnych w Powiecie Białostockim na lata 2011 – 2020” (zał. nr 13).
 
 
Ad 10
Podjęcie uchwały w sprawie zaopiniowania „Sprawozdania z przebiegu realizacji w 2010 roku Powiatowego programu promocji zatrudnienia oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy na lata 2009-2015”.
Pani Barbara Wacławska – Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Białymstoku przedstawiła zebranym projekt uchwały w sprawie zaopiniowania „Sprawozdania z przebiegu realizacji w 2010 roku Powiatowego programu promocji zatrudnienia oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy na lata 2009-2015”(zał. nr 14).
Program ten określa zadania z zakresu aktywizacji osób bezrobotnych, realizowany w imieniu Starosty przez PUP. Obowiązek opracowania takiego programu został określony w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy w 2000 roku. Działania są prowadzone w ramach sześciu priorytetów i zgodnie z nimi dąży się do aktywności zawodowej osób bezrobotnych. Tym programem objęto kilka grup osób szczególnie dotkniętych bezrobociem, grup, które są wymienione w art. 49 tejże ustawy.
Pytań do powyższego materiału nie zgłoszono.
            Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski poprosił o przedstawienie opinii Komisji.
            Pani Dorota Rusiłowicz – Przewodnicząca Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu przedstawiła pozytywną opinię Komisji do powyższego projektu uchwały.
            Rada Powiatu Białostockiego, przy 1 głosie „wstrzymującym się”, podjęła uchwałę Nr VI/56/2011 z dnia 28 kwietnia 2011 roku w sprawie zaopiniowania „Sprawozdania z przebiegu realizacji w 2010 roku Powiatowego programu promocji zatrudnienia oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy na lata 2009-2015” (zał. nr 15).
 
Ad 11
            Przyjęcie informacji za okres od 1 stycznia 2010 r. do 31 grudnia 2010 r. o działalności decyzyjnej Wydziałów Starostwa Powiatowego i jednostek organizacyjnych Powiatu, do zakresu, których należy wydawanie decyzji administracyjnych.
            Starosta Powiatu Białostockiego – Pan Wiesław Pusz przedstawił Wysokiej Radzieinformację za okres od 1 stycznia 2010 r. do 31 grudnia 2010 r. o działalności decyzyjnej Wydziałów Starostwa Powiatowego i jednostek organizacyjnych Powiatu, do zakresu, których należy wydawanie decyzji administracyjnych (zał. nr 16).
Starosta Powiatu Białostockiego – Pan Wiesław Pusz omówił zestawienie zbiorcze działalności decyzyjnej wydziałów Starostwa Powiatowego i jednostek organizacyjnych powiatu za okres od stycznia do grudnia 2010 roku (zał. nr 17).
            Pytań i uwag do referowanego materiału nie zgłoszono.
Rada Powiatu Białostockiego przyjęła do wiadomości informację za okres od 1 stycznia 2010r. do 31 grudnia 2010r. o działalności decyzyjnej Wydziałów Starostwa Powiatowego i jednostek organizacyjnych Powiatu, do zakresu których należy wydawanie decyzji administracyjnych.
 
 
 
Ad 12
Przyjęcie informacji o wpływie, sposobie załatwienia i problematyce skarg i wniosków wniesionych do Starosty Powiatu Białostockiego w 2010 roku.
            Pan Anna Szczepańska – Sekretarz Powiatu Białostockiego zreferowała zebranym informację o wpływie, sposobie załatwienia i problematyce skarg i wniosków wniesionych do Starosty Powiatu Białostockiego w 2010 roku (zał. nr 18).
            Szczególną uwagę zwróciła na zestawienie sposobu rozpatrzenia i załatwienia skarg w 2010 roku przez Starostę Powiatu Białostockiego (zał. nr 19).
            Rada Powiatu Białostockiego przyjęła do wiadomości informację o wpływie, sposobie załatwienia i problematyce skarg i wniosków wniesionych do Starosty Powiatu Białostockiego w 2010 roku.
 
Ad 13
            Przyjęcie sprawozdania Powiatowego Rzecznika Konsumentów za 2010 rok.
            Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski poinformował zebranych, iż sprawozdanie Powiatowego Rzecznika Konsumentów za 2010 rok zostało przesłane Radnym w formie pisemnej (zał. nr 20). Z uwagi na stan zdrowia, Pani Rzecznik nie mogła uczestniczyć w dzisiejszej Sesji, niemniej jednak, jeżeli Radni zgłoszą pytania, zostaną one zapisane i przekazane Rzecznikowi.
            Pytań i uwag nie zgłoszono.
            Rada Powiatu Białostockiego przyjęła do wiadomości sprawozdanie Powiatowego Rzecznika Konsumentów za 2010 rok.
 
Ad 14
Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie Powiatu Białostockiego na 2011 rok.
            Pani Maria Borodziuk – Skarbnik Powiatu Białostockiego zreferowała zebranym projekt uchwały w sprawie zmian w uchwale budżetowej Powiatu Białostockiego na rok 2011 (zał. nr 21).
            Zmiany te polegają na zwiększeniu planu dochodów i zwiększeniu planu wydatków o łączną kwotę 997.374zł. Dochody budżetu powiatu, po zmianie wynoszą 102.517.113zł, z tego: bieżące w wysokości – 91.337.336zł, majątkowe w wysokości 11.179.777zł. Plan wydatków budżetu powiatu zwiększa się o kwotę 997.374zł. Wydatki budżetu powiatu po zmianie wynoszą 105.917.113zł, z tego: bieżące w wysokości 80.822.203 zł i majątkowe w wysokości 25.094.910zł.
            Pani Maria Borodziuk szczegółowo omówiła wszystkie zmiany uwzględnione w powyższym projekcie uchwały. Zwróciła też uwagę, iż dokonano uaktualnienia wykazu zadań inwestycyjnych oraz zestawienia planowanych kwot dotacji udzielanych budżetu powiatu w roku 2011.
            Pytań i uwag nie zgłoszono, wobec czego Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski poprosił o przedstawienie opinii Komisji.
            Komisja Budżetu i Finansów wydała pozytywną opinię do projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie Powiatu Białostockiego na rok 2011, o czym Wysoką Radę poinformował jej Przewodniczący – Pan Marian Olechnowicz.
Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła uchwałę Nr VI/57/2011 z dnia 28 kwietnia 2011 roku w sprawie zmian w budżecie Powiatu Białostockiego na 2011 rok (zał. nr 22).
 
Ad 15
Podjęcie uchwały w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Powiatu Białostockiego na lata 2011 – 2014.
Pani Maria Borodziuk – Skarbnik Powiatu Białostockiego zreferowała zebranym projekt uchwały w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Powiatu Białostockiego na lata 2011 – 2014 (zał. nr 23).
„Szanowni Państwo, dokonane zmiany w budżecie powiatu roku 2011, w dziale 801, zmiany, które dotyczą realizacji projektów z udziałem środków UE, jako zadania wieloletnie, pociąga za sobą konieczność dokonania zmian w wykazie przedsięwzięć wieloletnich. Zgodnie z art. 231 ustawy o finansach publicznych, jedynie Rada posiada kompetencje dokonywania zmian w wykazie zadań wieloletnich”.
            Pytań i uwag do powyższego projektu uchwały nie zgłoszono, wobec czego Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski poprosił o przedstawienie opinii Komisji.
            Komisja Budżetu i Finansów wydała pozytywną opinię do projektu uchwały w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Powiatu Białostockiego na lata 2011 – 2014, o czym Wysoką Radę poinformował jej Przewodniczący – Pan Marian Olechnowicz.
Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła uchwałę Nr VI/58/2011 z dnia 28 kwietnia 2011 roku w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Powiatu Białostockiego na lata 2011 – 2014 (zał. nr 24).
 
Ad 16
Podjęcie uchwały wyrażającej stanowisko Rady Powiatu Białostockiego w sprawie zmiany ustawy o ochronie przyrody.
Pani Monika Ratyńska – Dyrektor Wydziału Rolnictwa, Środowiska, Rozwoju obszarów Wiejskich i Promocji Starostwa Powiatowego w Białymstoku zreferowała zebranym projekt uchwały w sprawie stanowiska RPB w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy o ochronie przyrody (zał. nr 25).
Pani Dyrektor poinformowała zebranych, iż do prac komisji sejmowych został przekazany obywatelski projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie przyrody. Zmiany te dotyczą ograniczenia kompetencji samorządów w kwestii decydowania, czy na terenie tychże samorządów mają być tworzone Parki Narodowe. Pani Monika Ratyńska – Dyrektor Wydziału Rolnictwa, Środowiska, Rozwoju obszarów Wiejskich i Promocji Starostwa Powiatowego w Białymstoku omówiła proponowane zmiany w stosunku do obecnie obowiązujących przepisów.
            Pytań i uwag do powyższego projektu uchwały nie zgłoszono, wobec czego Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski poprosił o przedstawienie opinii Komisji.
            Pan Marek Żmujdzin – Przewodniczący Komisji Rolnictwa i Środowiska przedstawiając pozytywną opinię Komisji do ww. projektu uchwały, zaznaczył, iż w związku z tym, że na naszym terenie jest bardzo dużo obszarów chronionych przyrodniczo, a są zakusy, by te obszary powiększać bez zgody lokalnych samorządów, należy pamiętać o tym, że to utrudni bardzo proces inwestycyjny. Stąd Komisja, przy wsparciu Wydziału przygotowała Stanowisko Rady Powiatu Białostockiego wyrażające zdecydowany protest dotyczący planowanych w przepisach zmian.
Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła uchwałę Nr VI/59/2011 z dnia 28 kwietnia 2011 roku wyrażającą stanowisko Rady Powiatu Białostockiego w sprawie zmiany ustawy o ochronie przyrody (zał. nr 26).
 
Ad 17, 19
Interpelacje i zapytania Radnych. Sprawy różne.
            Radny Pan Walenty Sic zgłosił zapytanie: „Proszę Państwa, ja swoje zapytanie chcę skierować do Dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg w Białymstoku. Znana jest sytuacja po minionej zimie na naszych drogach powiatowych. Szczególnie znana mi jest ta sytuacja na naszej Gminie Juchnowiec, gdzie codziennie się poruszam. Mam takie zapytanie, bo dzisiaj głosowaliśmy zmiany w budżecie, między innymi pewne dodatkowe środki zostały skierowane na drogi. Czy Pan Dyrektor podejmuje już jakieś działania, czy długofalowe, czy doraźne, bo to, co się stało u nas, a szczególnie w miejscowości Hołówki Małe, to jest po prostu katastroficzne. Nawet się pojawiły z tej sytuacji zdjęcia w Internecie. Będę wdzięczny za odpowiedź”.
            Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Białymstoku – Pan Marek Jędrzejewski wyjaśnił: „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, Powiatowy Zarząd Dróg zna sytuację, jaka panuje na drogach po okresie zimowym, tak na drogach o nawierzchni twardej, jak i nietwardej. W odniesieniu do nawierzchni twardych – Powiatowy Zarząd Dróg podejmie działania, z chwilą, kiedy w planie pojawią się odpowiednie środki, natomiast PZD złożył tydzień temu informację do Zarządu Powiatu Białostockiego, która to informacja odnosi się do konkretnych miejscowości, do konkretnych powierzchni, jak konkretnych pieniędzy, jakie są niezbędne do tego, by ewentualnie dokonać trwałych napraw nawierzchni bitumicznych. Kwota maksimum to 2.000.000zł, a minimum 1.134.000zł. Tak, jak powiedziałem, zostało to złożone do Zarządu Powiatu Białostockiego. W sprawie Hołówek Małych, miałem telefon z Kuriera Porannego. Ktoś przesłał jej to zdjęcie, które ukazało się w Kurierze. Minimalna kwota potrzebna na naprawę tej nawierzchni, przy zamianie istniejącej nawierzchni na żwirową, to około 100.000zł. Kwota maksimum, przy odtworzeniu nawierzchni bitumicznej, to 200.000zł, a jest to raptem około 150mb drogi. Jest to zrujnowane, wystąpił ciężki przełom drogowy, który pogłębił się od roku. Rok temu też nie został naprawiony, bo rok temu mieliśmy to naprawiać 50/50 z Gminą Juchnowiec Kościelny. Wtedy Rada Gminy w Juchnowcu Kościelnym nie zechciała nam przeznaczyć około 80.000zł na wsparcie działań powiatu w Hołówkach Małych i dlatego do działań żadnych nie przystąpiliśmy. Rok temu miało to kosztować ok. 160.000zł przy odtworzeniu nawierzchni bitumicznej, w tym roku ten koszt to 200.000zł. W tym wykazie, jest szereg innych miejsc: ul. Fabryczna w Czarnej Białostockiej – maksimum 820.000zł, minimum 111.000zł; są Hołówki, jest Turośń Kościelna, Turośń Dolna, Baciuty, Zawady, Nowe Aleksandrowo, Rostołty, Simuny, Biele, Studzianki, Zdrody, ul. Wasilkowska w Jurowcach. Także, działania będą podjęte z chwilą pojawienia się środków. Tymczasem doraźnie zabezpieczyliśmy to poprzez wprowadzenie doraźnego oznakowania pionowego, które uprzedza kierowców o niebezpieczeństwie i zabezpiecza zarządcę drogi przed ewentualnymi roszczeniami, bo kto porusza się po drodze z prędkością 20-30km/h na pewno, ani szkody w samochodzie nie zrobi, ani sam krzywdy nie dozna. Natomiast w odniesieniu do nawierzchni dróg żwirowych, również Zarząd Powiatu zna potrzeby i w tej chwili, w szczególności dotyczy to Łuplanki i Leonowicz, wystąpiliśmy do Pana Burmistrza z zapytaniem, czy nie zechciałby w 50% uczestniczyć w kosztach ewentualnej naprawy i remontu tej drogi, która jest po „smugu” wykonana. Odpowiedzi jeszcze nie mamy, orientacyjny koszt naprawy drogi Leonowicze – Łuplanka, to około 50.000zł w technologii wykonania nawierzchni żwirowej. Szereg dróg jest przewidzianych do tego, żeby ewentualnie je pożwirować, ale jak mówię, na wszystko potrzebne są pieniądze. Wystąpiłem z poziomu Powiatowego Zarządu Dróg do dziewięciu Burmistrzów i Wójtów z propozycjami współpracy i współfinansowania żwirowania dróg. Niektórzy już dzwonią i pytają, czy można ten zakres rozszerzyć, ale to zależy od środków finansowych”.
            Radny Pan Zdzisław Łukaszewicz stwierdził: „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, dnia 27 lutego 2011 roku złożyłem interpelację. Chodziło o zastosowanie urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach powiatowych w Gminie Dobrzyniewo. Tam chodziło o dwa lustra i znak stopu. Otrzymałem odpowiedź na tą interpelację, że po kontroli, która była wykonana w dniu 7 lutego 2011 roku ustawienie tych urządzeń jest zasadne i zostanie to wykonane do końca I kwartału tego roku. Pierwszy kwartał skończył się, a tych urządzeń nie widać. To jest jedna sprawa, a druga – chodzi o drogę powiatową Fasty – Kozińce, na której zlecono przez PZD wycinkę krzewów. Co prawda, tam telefonicznie interweniowałem też i firma, która wykonała tej wycinki bardzo niechlujnie, część gałązek posprzątała, ale ta wycinka była wykonywana jeszcze w okresie zimowym i ścięto te krzewy na wysokości pokrywy śnieżnej. Ja uważam, że to trzeba poodcinać i takie cieńsze gałązki, które przedtem były przykryte śniegiem, one się teraz podniosły i są dosłownie na wysokości 1m w niektórych miejscach. W ciągu tego roku, myślę, że znów będzie ta widoczność ograniczona, a w przyszłym roku to już w 100%. Proszę o przymuszenie tej firmy, wykonującej tą wycinkę o poprawienie tej pracy”.
Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Białymstoku – Pan Marek Jędrzejewski wyjaśnił: „Wyjaśniam, że szef firmy kontaktował się ze mną kilkakrotnie, zobowiązał się po raz ostatni w dniu wczorajszym, że od dzisiaj będzie tam dokonywał wycinki tych za długich badyli. A propos luster, zorganizowaliśmy postępowanie na dostawę pionowych znaków drogowych. Postępowanie jest rozstrzygnięte, natomiast dostawy jeszcze nie zrealizowano. Krótko mówiąc na razie nie mamy co ustawić, zostaną one wykonane, kiedy PZD otrzyma 100% zamówienia, ale w tym momencie nie pamiętam terminu, jaki jest wyznaczony na dostawę tego oznakowania”.
Radny Pan Marek Żmujdzin przypomniał: „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, ja składałem kiedyś interpelację odnośnie drogi powiatowej, skrzyżowania drogi powiatowej z drogą krajową w miejscowości Dobrzyniewo i dostałem odpowiedź, ze będzie tam ustawione przejście z oświetleniem, aktywne, po usunięciu tego urządzenia z krajówki z „Ósemki” w miejscowości Łyski. Ja jeszcze z Panem Dyrektorem, w prywatnej rozmowie, w przerwie, nie powiedziałem o drodze powiatowej – Al. Niepodległości w Choroszczy. Tam jest na wysokości Firmy „Chudziński – schody” takie wybrzuszenie na drodze. Tam jest bardzo ciężko przejechać, Panie Dyrektorze jest prośba o wyrównanie tego wybrzuszenia”.
Radny Pan Paweł Kondracki złożył interpelację (zał. nr 27): „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, ja również składam oficjalną interpelację o naprawę nawierzchni asfaltowej drogi powiatowej 1516B na odcinku Turośń Kościelna – Turośń Dolna. Dzisiaj usłyszałem od Pana Dyrektora, że jest przewidziana naprawa tych dużych ubytków, jeden jest koło Turośni Kościelnej, drugi koło Turośni Dolnej. Wnioskuję też o naprawę drogi powiatowej 1539B w miejscowości Baciuty. Tam też jest ogromny ubytek, który zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego, także bardzo proszę o interwencję i naprawę”.
Radny Pan Zenon Żukowski stwierdził: „Proszę państwa, ja w temacie promocji i rozwoju. Niedawno ukazał się spot reklamowy województwa podlaskiego, który pokazuje nasze województwo, jak skansen. Jeżeli my mamy mówić o rozwoju, o tym, że coś się może dobrego zdarzyć, to wydaje mi się, że powinniśmy się wyrazić na ten temat, bo skansenem nie chcemy być. Rozumiem, że mieć skanseny, to zupełnie odrębna sprawa. Zainteresować ludzi skansenami, to także odrębna sprawa, natomiast pokazywać województwo, jak skansen, gdzie chodzą chłopulki pijane, gdzie pokazuje się, ze jedyną rozrywką jest bania – ja wypraszam sobie pokazywania mnie w świetle takich reklam. Uważam, że poprzednie reklamy województwa są zdecydowanie lepsze, a tutaj? Ja rozumiem, że nie jestem artystą, natomiast mam pewien zmysł estetyczny, a ten spot jest niesmaczny i uważam, że należy zareagować. Ja rozumiem, że nie wszyscy to oglądali, stąd przyjmijmy taką zasadę, proszę o obejrzenie tego spotu i do tematu wrócimy na kolejnej Sesji, ponieważ uważam, że powinniśmy zająć jednak stanowisko w tej sprawie. To jest mój apel do wszystkich Radnych. Temat drugi: już w marcu tego roku weszła w życie ustawa o publicznym transporcie drogowym. Chciałbym zapytać, jak wygląda sprawa planu transportowego, czy taki plan będzie, czy jest robiony, czy czekamy na coś, czy respektujemy prawo”.
Radny Pan Marek Żmujdzin poinformował zebranych, iż w dniu 27 kwietnia 2011 roku Komisja Rolnictwa i Środowiska debatowała nad tematem odpowiedzi dla Najwyższej Izby Kontroli w sprawie składanych pism Pana Krasnowskiego dot. stawów w Jaroszówkach. Projekt odpowiedzi został przygotowany, stąd Komisja prosi Pana Przewodniczącego o przedstawienie tego problemu w sprawach równych i podpisanie, po uprzednim uzyskaniu zgody Rady.
Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, upoważniła Przewodniczącego do podpisania powyższych odpowiedzi i przesłania ich adresatom.
Również na tym samym posiedzeniu Komisja przyjęła wniosek Pana Ryszarda Łapińskiego, kierując go do Zarządu Powiatu, a dotyczący przekazania sprawy skarżącego, który notorycznie obraża pracowników Starostwa Powiatowego, na drogę sądową, bądź do Prokuratury. To jest ewidentne szkalowanie pracowników, a na taką sytuację nie można pozwolić.
            O głos poprosił Radny Pan Jan Kaczan. Stwierdził on: „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, z informacji PCPR przedłożonej na dzisiejszej Sesji, jak również ze szczegółowych materiałów oraz wypowiedzi Dyrektora Ośrodka Wsparcia wynika, że pilna potrzebą jest zakupienie autokaru. Z informacji, jakie posiadam, wiem, że nie jest w pełni wykorzystany autokar zakupiony do ZSM w Łapach. W związku z powyższym proszę Zarząd o przedłożenie na najbliższe posiedzenie Komisji Infrastruktury Technicznej informacji o ewidencji wykorzystania tego autokaru począwszy od 1 stycznia 2011 roku, jak również kart przebiegu pojazdu, bo ten dokument jasno stwierdza używalności tego pojazdu. Mam nadzieję na to, że w ten sposób uda się nam rozwiązać problem, bez nakładów na zakup nowego autokaru”.
            Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski poinformował zebranych, iż projekty pism do Skarżącego i do NIK były wyłożone do zapoznania się, wobec czego poprosił Wysoką Radę o upoważnienie do ich podpisania.
            Rada Powiatu Białostockiego, przy 1 głosie „wstrzymującym się”, upoważniła Przewodniczącego Rady Powiatu do podpisania powyższych pism i przesłania do skarżącego i do Najwyższej Izby Kontroli (zał. nr 28 i 29).
            Radny Pan Marek Żmujdzin zwrócił uwagę na utrudnienia dotyczące parkowania pojazdów przed budynkiem Starostwa Powiatowego w Białymstoku. Poprosił Pana Starostę o interwencję w tej sprawie u Prezydenta Miasta Białegostoku.
            Przewodniczący Rady Powiatu – Pan Sławomir Gołaszewski poinformował zebranych, iż do Rady Powiatu Białostockiego wpłynęła odpowiedź Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi na stanowisko Rady Powiatu Białostockiego w sprawie zmiany kwalifikacji obszarów o niekorzystnych warunkach gospodarowania (ONW), podjęte na V sesji w dniu 28 marca 2011 roku (zał. nr 30). Zostało ono przekazane wszystkim Radnym do zapoznania się.
            Również, zostało Państwu przekazane, do zapoznania się pismo Zarządu Powiatu Białostockiego, kierowane do Burmistrza Michałowa w sprawie zadeklarowanej przez Pana Burmistrza – Marka Nazarko chęci przejęcia dróg powiatowych i zaliczenia ich do kategorii dróg gminnych, tj. drogi Nr 1633B Hoźna – Potoka oraz drogi nr 1466B Ochremowicze – Małynka- Potoka – Hieronimowo- Kazimierowo – Michałowo, na odcinku od granicy gmin Zabłudów i Michałowo do drogi wojewódzkiej nr 686 (zał. nr 31).
Kolejne pismo, dotyczy włączenia się do inicjatywy przeprowadzenia zbiórki pieniędzy do puszek „Caritas”, przeznaczenia części swojej diety na wsparcie programu stypendialnego „Skrzydła”, oddając w ten sposób hołd nauce Papieża Jana Pawła II (zał. nr 32).
Także, do wiadomości Rady zostało przekazane pismo PZD, kierowane do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Białymstoku w sprawie uprzątnięcia pozimowych zanieczyszczeń oraz utrzymania właściwego stanu sanitarno-porządkowego na podległym terenie (zał. nr 33). Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego poinformował zebranych, iż problem ten dotyczy bardzo wielu miejscowości i ich mieszkańców. Zaznaczył, iż bardzo dobry pomysł zastosowała na swoim terenie jedna z gmin warszawskich, która opodatkowała mieszkańców tzw. podatkiem śmieciowym oraz wyłoniła firmę, która dokonuje uprzątnięcia terenu. To spowodowało, iż nikt nie jest zainteresowany wywożeniem śmieci do lasu, bądź pozostawiania ich przy drogach. Poddał pod rozwagę przeanalizowanie tego pomysłu.
Innych spraw różnych nie zgłoszono.
Ad 18
Przyjęcie protokołu z obrad IV Sesji Rady Powiatu Białostockiego.
            Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski przypomniał zebranym, iż V Sesja Rady Powiatu Białostockiego IV kadencji odbyła się w dniu 28 marca 2011 roku. Protokół był wyłożony do zapoznania się. Przewodniczący obrad zapytał, czy są uwagi do jego treści? 
            Uwag nie zgłoszono, wobec czego Przewodniczący obrad zarządził głosowanie.
            Rada Powiatu Białostockiego, przy 1 głosie „wstrzymującym się”, przyjęła protokół Nr V/2011 z dnia 28 marca 2011 roku.
 
Ad 20
Zamknięcie obrad VI sesji RPB.
Wobec wyczerpania porządku obrad, Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski zamknął obrady VI Rady Powiatu IV kadencji, w dniu 28 kwietnia 2011 roku, o godz. 1410.
Protokołowała:     Bogumiła Malinowska
Podpisał: Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski
 
 
 
 
 
 
 

Metryka strony

Podmiot udostępniający informacje: Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski

Opublikował: Agnieszka Mudzińska

Data wytworzenia informacji / dokumentu: 28-04-2011

Data udostępnienia w BIP: 01-06-2011 12:47

Data modyfikacji informacji: 01-06-2011 12:47