Protokół Nr XX /2012 z dnia 08.08.2012r.

RP.0002.20.2012

 

 

Protokół Nr XX /2012

z obrad XX nadzwyczajnej Sesji Rady Powiatu Białostockiego IV kadencji

 w dniu 8 sierpnia 2012 roku

 w Starostwie Powiatowym w Białymstoku

 

         Obrady XX nadzwyczajnej Sesji Rady Powiatu Białostockiego IV kadencji, w dniu 8 sierpnia 2012 roku, o godz.1500, w Starostwie Powiatowym w Białymstoku, otworzył Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Walenty Sic.

Na wstępie, powitał zaproszonych gości, członków Zarządu oraz wszystkich radnych (listy obecności stanowią zał. nr 1, 2 i 3).

Stwierdził, iż na podstawie listy obecności, w obradach uczestniczy 18 radnych, co stanowi quorum, przy którym Rada Powiatu może obradować i podejmować prawomocne uchwały.

        

Ad 2

Przyjęcie porządku dziennego obrad.

Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Walenty Sic odczytał porządek dzienny XX nadzwyczajnej Sesji RPB, który został przesłany radnym. Zapytał, czy są do niego uwagi, bądź wnioski? 

Uwag i wniosków nie zgłoszono.

 

Porządek obrad przyjęto  do realizacji w brzmieniu:

  1. Otwarcie obrad XX nadzwyczajnej sesji Rady Powiatu.
  2. Przyjęcie porządku dziennego obrad.
  3. Podjęcie uchwały w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych, których zarządzającym jest Powiat Białostocki oraz warunków i zasad korzystania z tych przystanków.
  4. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie darowizny nieruchomości na rzecz Gminy Turośń Kościelna.
  5. Zamknięcie obrad XX nadzwyczajnej sesji RPB.         

 

Ad 3

Podjęcie uchwały w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych, których zarządzającym jest Powiat Białostocki oraz warunków i zasad korzystania z tych przystanków.

Tytułem wstępu głos zabrał Pan Wiesław Pusz – Starosta Powiatu Białostockiego: „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, w imieniu Zarządu przepraszam, że przerywamy wypoczynek. Związane jest to z tym, że na zarządcach dróg i na powiecie jest obowiązek zajęcia się sprawą przystanków. Do tej pory przystankami zajmował się PKS i stawiał przy przystankach wiaty przystankowe, słupki itd.. Teraz przewoźników jest znacznie więcej. Ustawodawca, Sejm stwierdził, że należy to uporządkować w ten sposób, że na drogach gminnych powinny gminy zająć się przystankami, na drogach powiatowych powiaty. Sprowadza się to do tego, że mamy 1100 km dróg, nasi pracownicy Powiatowego Zarządu Dróg oraz Pan Pyłkowski, który zajmuje się organizacją ruchu na drogach jeździli przez  dłuższy czas, mierzyli kilometry, po to aby w ten sposób oznaczyć przystanki. Dzisiaj spotykamy się po to żeby podjąć uchwałę, która tak naprawdę inwentaryzuje te przystanki i mówi gdzie te przystanki są. To będzie podstawą do tego, żeby przewoźnicy na tej podstawie przyjęli rozkłady jazdy, a te rozkłady jazdy mają być zatwierdzone, a od września do szkół mają jeździć dzieci. W związku z tym terminy są napięte i po prostu poprosiliśmy Państwa głównie ze względu na ten punkt. Tutaj mamy tylko jeden problem, bo początkowo planowaliśmy, że wprowadzimy tutaj opłaty, i tutaj za 1 zatrzymanie jest 5 groszy. Natomiast w wyniku dyskusji Zarządu stwierdziliśmy, że egzekwowanie będzie dosyć trudne i popatrzyliśmy jak to robią inni i ostateczna wersja Zarządu była taka żeby było to bez opłat. Natomiast do Państwa poszła wersja z & 3 ustala się opłatę w wysokości 5 groszy za jedno zatrzymanie. Także proszę o 5 minutową przerwę, abyśmy z Zarządem to ustalili”.

  Pan Zenon Żukowski – Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego zaznaczył, iż opłata na utrzymanie porządku na przystankach będzie potrzebna.

  Pan Jarosław Wądołowski – Członek Zarządu Powiatu Białostockiego wyjaśnił: „W tej chwili jest tak, że nie wiemy ile będzie kursów, ile będzie zatrzymań na danym przystanku, mało tego w niektórych miejscowościach są dwa przystanki, jak opłata będzie dotkliwa dla przewoźnika może nie zechcieć się zatrzymywać się na dwóch. Zobaczmy jak będzie to funkcjonować bez opłat, zawsze będzie można je wprowadzić”.

 Wiceprzewodniczący obrad – Pan Walenty Sic ogłosił 5 minutową przerwę w obradach.

Po przerwie, Pan Wiesław Pusz – Starosta Powiatu Białostockiego poinformował:     „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado tutaj zaistniał błąd natury drukarskiej. Zastanawialiśmy się, dyskutowaliśmy na Zarządzie czy wprowadzać opłatę, czy nie wprowadzać. Ostatnie nasze stanowisko na Zarządzie było takie, żeby nie wprowadzać opłat, żeby się temu przyjrzeć i te opłaty można na dowolnej sesji przyjąć, jeżeli będzie taka potrzeba. Na dzień dzisiejszy jest szereg wątpliwości, wątpliwości mają inne Zarządy, więc po prostu ten materiał, który Państwo dostaliście on się różni od materiału zaproponowanego przez Zarząd. To jest błąd techniczny. Różnica jest taka, że wyrzuca się brzmienie w §3 ustala się stawkę opłaty w wysokości 0,05 złotego za jedno zatrzymanie”.

 

Pani Jolanta Niewińska – Radca Prawny Starostwa Powiatowego w Białymstoku: „Całą sytuację rozumiem w ten sposób, że Zarząd Powiatu Białostockiego zgłasza autopoprawkę do projektu powyższej uchwały polegającą na wykreśleniu §3 w sprawie zaniechania ustalenia na dzień dzisiejszy opłat za zatrzymanie na przystanku. W związku z tym modyfikacji będzie podlegała również podstawa prawna tejże uchwały polegająca na pominięciu art.16 ust. 4 i 5 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym”.

 

 Pan Piotr Pyłkowski – Inspektor ds. zarządzania ruchem na drogach powiatowych i gminnych w Starostwie Powiatowym w Białymstoku przybliżył zebranym potrzebę podjęcia uchwały w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych, których zarządzającym jest Powiat Białostocki oraz warunków i zasad korzystania z tych przystanków (zał. nr 4).

Projekt uchwały powstał z powodu zmian ustawy o transporcie publicznym, która weszła w życie w roku 2011. Niestety przepisy wykonawcze, czyli rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej weszły dopiero w tym roku i uszczegółowiły sposób podejmowania uchwał i wykonania ewidencji przystanków. Uchwała posiada dwa załączniki. Jeden z załączników mówi o warunkach korzystania z  przystanków. To są te typowe zasady korzystania na warunkach zapewniających bezpieczeństwo ruchu. Najważniejszym z tego jest wykaz przystanków, bo obowiązujące przepisy pozwalają przewoźnikom na aktualizację rozkładów jazdy 4 razy w roku. Wobec czego jest pewne prawdopodobieństwo, że przy zmianach rozkładu jazdy trasy przejazdu może też zmienić się ilość tych przystanków, więc uchwała ta z czasem będzie musiała być cały czas aktualizowana. Po przejechaniu ponad 1000 km dróg powiatowych zostały  zinwentaryzowane przystanki istniejące. Przystanki zgodnie z przepisami mają nadane numery, nie było w tym żadnej dowolności, rozporządzenie szczegółowo to określa. Jeszcze jest ważne to, że każdy przewoźnik chcąc dostać nowe zezwolenie musi się posiłkować uchwałą wyznaczającą przystanki, a żaden autobus nie może się zatrzymać w innym miejscu niż wyznaczone. Tu jest taki problem, bo w wielu miejscach autobusy się zatrzymywały zwyczajowo, w zupełnie takich przypadkowych miejscach. Teraz takie zatrzymywania już od jakiegoś czasu podlegają karze, bo jest to łamanie przepisów prawa ruchu drogowego. Jeżeli te przystanki nie były by uchwalone to większe utrudnienia będą dla przewoźników, a co za tym się wiąże, to utrudniony dojazd do szkół, do pracy itd..”

 

 Radny Pan Andrzej Osmolski zgłosił zapytanie: „Zarząd proponuje wykreślenie opłat. Przystanek to miejsce, które często jest niszczone. Kto będzie utrzymywał te przystanki?”

 

         Pan Piotr Pyłkowski – Inspektor ds. zarządzania ruchem na drogach powiatowych i gminnych w Starostwie Powiatowym w Białymstoku wyjaśnił: „Przystanek zgodnie z przepisami, to jest tylko określenie miejsca zatrzymania autobusu komunikacji zbiorowej związane z wsiadaniem i wysiadaniem pasażerów. Jeżeli chodzi ściśle o np. wiaty lub inne zadaszenie, to jest to obowiązek gmin, szczegółowo określony, że po prostu gminy, jeśli chodzi o wiaty budują, remontują na wszystkich kategoriach dróg. Jeżeli chodzi o utrzymanie czystości, to jest to zapisane w art. 3 pkt. 1 ust. 12 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, utrzymują czystość i porządek na przystankach komunikacyjnych, których właścicielem lub zarządzającym jest gmina oraz które są położone na jej obszarze przy drogach publicznych bez względu na kategorię tych dróg”.

 


         Radny Pan Jacek Chrulski: W ustawie o publicznym transporcie zbiorowym w art. 16 ust. 7 jest zapisane: opłatę, o której mowa w ust. 4 stanowią dochód właściwej jednostki samorządu terytorialnego, z przeznaczeniem na: 1) utrzymanie przystanków komunikacyjnych oraz dworców, o których mowa w ust. 4, oraz 2) realizację zadań określonych w art. 18 — w przypadku, gdy organizatorem jest gmina. Tutaj ten art. 18 mówi o utrzymaniu przystanków gminnych, więc tutaj są dwie różne rzeczy”.


         Pan Piotr Pyłkowski – Inspektor ds. zarządzania ruchem na drogach powiatowych i gminnych w Starostwie Powiatowym w Białymstoku wyjaśnił: Sam przystanek to jest tylko jako miejsce, ale w skład przystanku wchodzą znaki, wiaty, często zatoki przystankowe, chodniki czy inne zabezpieczenia. To wszystko wymaga i budowy i utrzymania. Gminy są wyszczególnione, co do wiat i do sprzątania. Natomiast budowa zatoki, czy budowa chodników, czy remont tego, to już jest kwestia zarządcy drogi, jako zarządzającym pasem drogowym”.

 

         Radny Pan Jacek Chrulski kontynuując dodał: „Ja rozumiem, ale żeby nie było później wątpliwości, że tak, jak było np. w Gminie Czarnej Białostockiej w przypadku odśnieżania, że nie odśnieżała dróg powiatowych. Teraz może być też tak w przypadku sprzątania przystanków i zatok, jeśli chodzi o drogi powiatowe, przy której one są. Będziemy mieli skargi, że nie są sprzątane śmieci, których jest mnóstwo przy przystankach, że nie są odnawiane, że nie są usuwane napisy, że są niszczone rozkłady, które się tam znajdują. Teraz, jeżeli my pozbawimy się całkowicie dochodu, to będziemy musieli wygospodarować jakieś pieniądze. Myślę, że to jest dość szybko robione, nieprzemyślane, bo myślę, że te opłaty to powinny być konsultowane z gminą, czy też uzgadniane”.

         Pan Piotr Pyłkowski – Inspektor ds. zarządzania ruchem na drogach powiatowych i gminnych w Starostwie Powiatowym w Białymstoku odpowiedział: „Te rozgraniczenie przystanków o opłatach, jeżeli przystanki są na terenach nie będących własnością czy też zarządzanych przez jednostki samorządowe, czy to powiat, czy gmina, a na terenach prywatnych, to jeżeli ktoś chce na terenie prywatnym wprowadzić opłaty, to musi to negocjować z gminą. Oddzielny punkt jest dla zarządców prywatnych, a oddzielny dla zarządców publicznych”.

 

         Radny Pan Jacek Chrulski dodał: „Jeszcze jedno mam pytanie. Zgadzam się z Zarządem, że te opłaty w tej chwili mogą skomplikować zadanie, ale uważam, że w uchwale jest o wiele bardziej komplikujący zapis, a mianowicie czy tak naprawdę my musimy tworzyć prawo, które obliguje do uzgadniania nawet zmiany rozkładu jazdy. To jest uznaniowe, i teraz będziemy się sprzeczali, że do decyzji urzędnika pozostanie decyzja czy on uzgodni czy nie”. 

         Pan Jarosław Wądołowski – Członek Zarządu Powiatu Białostockiego odpowiedział: „W sprawie rozkładów jazdy jest rozporządzenie z maja tego roku, które właśnie wprowadza ten zamęt i rozkłady jazdy uzgadniają organizatorzy transportu. Takim organizatorem jest wójt, burmistrz, starosta, prezydent miasta, marszałek. Mają obowiązek opiniować i zatwierdzać rozkłady jazdy i mogą tylko te przystanki, które zostały podjęte uchwałą odpowiedniego szczebla. Mają obowiązek wynikający z ustawy i rozporządzenia akceptować rozkłady jazdy”.

         Pan Zenon Żukowski – Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego: „W związku z tym, że ja byłem przewoźnikiem średniego przedsiębiorstwa komunikacyjnego i nie prawdą jest to, że nie będzie konieczności, żeby komórka w Starostwie organizowała możliwość zatrzymywania się na przystankach. Podam przykład, Radna Pani Anna Grycuk występowała na Sesji Rady, żeby koniecznie skomunikować przystanek autobusów jeżdżących do Białegostoku na wysokości hotelu Gołębiewski. Urzędnicy nie dali zgody na to, ponieważ tam była za gęsta komunikacja. W związku z tym w Starostwie też ktoś będzie musiał podobną rolę pełnić. Pierwsze pytanie, kto? czy Wydział? i czy to będą decyzje ,czy zezwolenia, czy te zezwolenia będą konsultowane z gminami. Proszę Państwa, nie możemy zrobić czegoś takiego, że nas to nie interesuje, że określimy przystanki, a gminy niech się martwią. Prawo jednoznacznie mówi, że gminy mają obowiązek, nie mniej jednak za ten obowiązek powinny otrzymywać odpowiednie gratyfikacje. Wiem, że w większości gmin w Polsce jest tak, że przewoźnik płaci gminom za zatrzymywanie się w konkretnych miejscach. W tej chwili zmiana jest ustawy, że to powiat, że to marszałek organizuje ten transport, ale organizuje, na jakiej zasadzie, że wydaje zezwolenia, a co dalej?. Przystanek to nie tylko słupek i znak, to również rozkład jazdy, na którym się on znajduje. Rozkład jazdy może być 4 razy w roku modyfikowany, kto odpowiada za rozkład jazdy w takim razie. Proszę Państwa nie ma czegoś takiego, że przewoźnik odpowiada za rozkład jazdy. Jeżeli przystanek jest na drodze publicznej, jest powiatowy i powiat wydaje zezwolenia na to, żeby się tam znaleźli przewoźnicy, to również odpowiada za to, co na tym przystanku się dzieje. Czy tam rzeczywiście jest sytuacja taka, że może się jednorazowo zatrzymać 10 pojazdów, czy zatoka pomieści akurat na tą godzinę 10 pojazdów?. To nie jest takie wprost, że my tutaj przegłosujemy, a jutro gminy niech się martwią. To gminy będą się martwiły tym, że będą kolizje, gminy będą się martwiły tym, że jest śliskość pośniegowa na naszych drogach, a przystanek ma być czarny, codziennie. Tam wysiadają podróżni i oni będą tego żądali, kto za to będzie odpowiadał? Dziękuję”.

         Pan Walenty Sic – Wiceprzewodniczący Rady Powiatu zwrócił się do Starosty Powiatu Białostockiego: „Jaki jest dalszy los tego punktu, czy będziemy nad tym dyskutować, czy należy go wycofać z dzisiejszego porządku obrad Sesji?”

Pan Wiesław Pusz – Starosta Powiatu Białostockiego: „Panie Przewodniczący, myślę tak, że dziś jest to tak trochę z marszu, więc dlatego jest szereg wątpliwości. Powiem tak, że kwestia rozkładów jazdy, to nie jest temat związany z dzisiejszą zmianą ustawy. My mamy porozumienie podpisane z przewoźnikami, oni koordynują, sprawa rozkładów jazdy to nie jest przypadek, w związku z tym ja nie widzę tutaj, żeby jakieś problemy były. Problemem jest wysokość opłat i nie wątpliwie koszty tutaj wystąpią. Natomiast po analizie Zarząd proponuje, aby podjąć uchwałę bez opłat. Na każdej sesji można tą uchwałę zmienić. Natomiast na dzień dzisiejszy mamy szereg wątpliwości, przeanalizowaliśmy projekty uchwał, innych samorządów, też uchwalają na razie bez opłat. Myślę, że w perspektywie 2-3 miesięcy, jeżeli będzie taka potrzeba, to Zarząd wystąpi, aby dokonać zmian w uchwale Rady. Natomiast dzisiaj decydującą sprawą jest załącznik, w którym są zinwentaryzowane przystanki. Przystanki są zinwentaryzowane według nowej nomenklatury. Nasza uchwała jest niezbędna i nie można jej przesuwać na żaden inny termin. Do nas piszą przewoźnicy, do nas piszą samorządy, abyśmy czym prędzej tę uchwałę podjęli dlatego, że na podstawie tego wykazu oni będą organizować rozkłady jazdy, a następnie jeszcze te rozkłady jazdy muszą być zatwierdzone. W związku z tym, w imieniu Zarządu, wnoszę o podjęcie tej uchwały z tą autopoprawką”.

Pan Zenon Żukowski – Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego: „Proszę Państwa należy tutaj powiedzieć tak, że my określimy przystanki, co jest wystarczającym elementem, aby mógł funkcjonować transport. Jeżeli zorganizowane są możliwości wydawania zezwoleń i tutaj w załączniku nr 2 są warunki tego, ale punkt 3 dotyczący opłat należy skonsultować z gminami. Nie można zostawiać tematu tak, że my dzisiaj możemy podjąć tę uchwałę i zapewne ją podejmiemy, ale trzeba robić konsultacje szczegółowe z gminami, bo gminy będą ponosiły koszty”.

Innych pytań i uwag do projektu uchwały nie zgłoszono.

Rada Powiatu Białostockiego, przy 2 głosach „wstrzymujących się”, podjęła Uchwałę Nr XX/164/2012 z dnia 8 sierpnia 2012 roku w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych, których zarządzającym jest Powiat Białostocki oraz warunków i zasad korzystania z tych przystanków (zał. nr 5).

 

 

Ad 4

Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie darowizny nieruchomości na rzecz Gminy Turośń Kościelna.

            Pan Czesław Bartoszewicz – Dyrektor Wydziału Geodezji, Katastru i Nieruchomości przedstawił zebranym projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie darowizny nieruchomości na rzecz Gminy Turośń Kościelna (zał. nr 6).

         „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado dzisiaj musi być podjęta ta uchwała, dlatego że zobligowani jesteśmy sprawę załatwić do końca III kwartału. Tak się złożyło, że podjęta przez Radę Gminy w Turośni Kościelnej uchwała została przez Wojewodę uznana za niezgodną z prawem i uznano, że w pierwszej kolejności musi być podjęta uchwała Rady Powiatu w sprawie wyrażenia na dokonanie darowizny, a nie w sprawie nadania kategorii gminnej. Z tego powodu Wysokiej Radzie przedkłada się tą uchwałę, aby zdążyć jeszcze z wszystkim sprawami formalnymi. W związku z powyższym proszę o podjęcie uchwały w sprawie wyrażania zgody na dokonanie darowizny nieruchomości na rzecz Gminy Turoń Kościelna”.

Pytań i uwag do projektu uchwały nie zgłoszono.

Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła Uchwałę Nr XX/165/2012 z dnia 8 sierpnia 2012 roku w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie darowizny nieruchomości na rzecz Gminy Turośń Kościelna (zał. nr 7).

 

 

Ad 5

Zamknięcie obrad XX nadzwyczajnej sesji RPB.

Wobec wyczerpania porządku obrad, Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Walenty Sic zamknął obrady XX nadzwyczajnej Sesji Rady Powiatu IV kadencji, w dniu 8 sierpnia 2012 roku, o godz. 1600.

 

Protokołowała:                                                                                               Obradom przewodniczył:

 

Anna Gadomska                                                                                                Wiceprzewodniczący Rady

                                                                                                                                    Walenty Sic

 

 

Metryka strony

Podmiot udostępniający informacje: Wiceprzewodniczący Rady-Walenty Sic

Opublikował: Agnieszka Mudzińska

Data wytworzenia informacji / dokumentu: 08-08-2012

Data udostępnienia w BIP: 12-10-2012 14:55

Data modyfikacji informacji: 12-10-2012 14:55