Protokół Nr XVI/2012 z dnia 22.03.2012r.

RP.0002.16.2012
 
 
Protokół Nr XVI /2012
z obrad XVI Sesji Rady Powiatu Białostockiego IV kadencji
 w dniu 22 marca 2012 roku
 w Starostwie Powiatowym w Białymstoku
 
            Obrady XVI Sesji Rady Powiatu Białostockiego IV kadencji, w dniu 22 marca 2012 roku, o godz.1030, w Starostwie Powiatowym w Białymstoku, otworzył Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski.
Na wstępie, powitał zaproszonych gości, członków Zarządu oraz wszystkich radnych (listy obecności stanowią zał. nr 1, 2 i 3).
Stwierdził, iż na podstawie listy obecności, w obradach uczestniczy 24 radnych, co stanowi quorum, przy którym Rada Powiatu może obradować i podejmować prawomocne uchwały. Nieobecny był: Pan Maciej Rafał Bojanowski (nieobecność usprawiedliwiona).
            Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski oddał głos Posłowi na Sejm RP – Panu Dariuszowi Piontkowskiemu.
            Poseł na Sejm Pan Dariusz Piontkowski podziękował za przesyłane na jego ręce zaproszenia do udziału w posiedzeniach Sesji Rady Powiatu Białostockiego. Dodał: „Dzisiaj po raz pierwszy w tej kadencji mogę uczestniczyć w Państwa Sesji. Nie wynika to z lekceważenia Państwa, ale obowiązki poselskie nie pozwalały mi na przybycie w terminach wcześniejszych. Bardzo żywo interesuję się sprawami Powiatu Białostockiego i oczywiście tam, gdzie będzie to możliwe, będę się starał Państwu pomóc. Państwa zapewne będzie interesowało także to, co dzieje się w pracach parlamentarnych. Odczuwacie zapewne Państwo na sobie tą nową ustawę o pieczy zastępczej. Ona wszędzie budzi ogromne wątpliwości i z nią jest wiele problemów. W tej chwili trwają prace nad kolejną nowelizacją tej fatalnej ustawy, która nakłada dodatkowe obowiązki i ciężary na gminy i powiaty i utrudnia działalność wielu instytucji. My, jako PiS staramy się w tej mierze także pomóc samorządom, bo wielu z nas, tak, jak ja przez wiele lat byliśmy samorządowcami i wiemy, że część ustaw Państwu po prostu szkodzi. Takim problemem, z którym na pewno się stykaliście, o którym rozmawialiście, to jest tzw. „janosikowe”. Jak Państwo wiedzą, trafił projekt ustawy przygotowany przez grupę obywateli, popierany przez największe miasta, samorząd województwa mazowieckiego, ale niestety także przez część posłów. Jest to jeszcze projekt ustawy z poprzedniej kadencji, który teraz jest dopiero rozpatrywany. Prawo i Sprawiedliwość zdecydowanie jest przeciwne tym propozycjom zmian, które ta ustawa zawiera. Chodzi tam o zmniejszenie ciężarów nałożonych na najbogatsze województwa, więc tym samym zmniejszenie dopłat dla biedniejszych samorządów, takich, jakie w większości są na terenie naszego województwa. Chociaż proponowaliśmy, jako PiS, by w pierwszym czytaniu ten projekt ustawy odrzucić i nie pracować dalej nad nim, to niestety przy poparciu większości koalicyjnej, zwłaszcza PO, ten projekt ustawy trafił do dalszych prac w Komisjach. Nie wiem, jaki ostatecznie będzie jego los, ale my używamy argumentów, jakie Państwo doskonale znają, że przy biednych gminach, obniżenie tej kwoty wyrównawczej w bardzo istotny sposób wpłynie na budżety samorządów. Niestety interesy naszego województwa nie zawsze znajdują zrozumienie u tych, którzy w tej chwili rządzą. Staramy się poprzez interpelacje, wystąpienia sejmowe, zapytania wskazywać na te problemy istotne. Ja także chętnie będę oczekiwał na Państwa sugestie, jakimi tematami należałoby się zająć. Tam, gdzie będę mógł, oczywiście będę starał się Państwa wspierać. Liczę na współpracę, bez względu na opcję polityczną, bo jesteśmy reprezentantami tego terenu i w jego interesie powinniśmy działać, bez względu na to, jakie barwy polityczne nam przyświecają. Dziękuję po raz kolejny za zaproszenie. Gdybyście Państwo mieli jakieś pytania i zwłaszcza chcieli współpracować w dalszym etapie, to serdecznie do tego zachęcam”.
            Następnie głos zabrał Pan Mikołaj Janowski – Radny Sejmiku Województwa Podlaskiego: „Proszę Państwa, ja również chciałbym się trochę usprawiedliwić i przyrzec, że się poprawię. Otóż, mimo tego, że jestem Radnym mieszkającym w Powiecie Hajnowskim, to Powiat Białostocki jest także moim okręgiem i wszystkie sprawy są mi bliskie i moim obowiązkiem jest także reprezentowanie Waszych interesów na szczeblu województwa. Korzystając z okazji, iż jestem na Państwa Sesji, chciałbym zgłosić bardzo ważną sprawę, a mianowicie problem przejścia fitosanitarnego w Siemianówce. To będzie duże przejście, które wpłynie na rozwój gospodarczy tego terenu, także Powiatu Białostockiego. Chodzi mi o wsparcie w małym odcinku drogi wojewódzkiej od Juszkowego Grodu do Bondar, a później już w Powiecie Hajnowskim – do Narewki. Starosta Hajnowski deklaruje kwotę 100.000zł do projektu, Burmistrz Michałowa 50.000zł, Wójt Gminy Narewka 50.000zł, ale żeby lepiej lobbować u Marszałka to zadanie, wskazane byłoby także wsparcie finansowe i dobre serce Was, jako Radnych Powiatu Białostockiego. Otóż, ta droga wojewódzka połączy Zubki Białostockie i Bobrowniki, połączy Siemianówkę z Gminą Michałowo, Gródek, Zabłudów. Proszę Państwa, powiem krótko, dzisiaj jest dużo polityki, a mało gospodarki. Wg mnie powinniśmy, jako samorządy patrzeć na gospodarkę, nie wchodzić w politykę, dbać o miejsca pracy i rozwój regionu. Stąd ośmielam się prosić o wsparcie. Nie ukrywam, że jestem Radnym z PSL-u, jestem koalicjantem, ale myślę, że to, co się dzieje w województwie podlaskim, kiedy my nie damy rady wspólnie walczyć o nasze interesy województwa w centrali, potrzeba nam wspólnego działania bez względu na opcje, bo dla innych województw zależy, abyśmy w jakiś sposób rozbici, nie mieli wspólnego kierunku działania, bo te środki są skromne i idą w innym kierunku. Myślę, że Wy, jako Ci, którzy dobrze gospodarzą mają jakiś wpływ na osoby, które mają przełożenie na Warszawę i wspólnie róbmy to, aby nasze województwo było godnie reprezentowane. Liczę na różne inicjatywy, liczę na zadania z Waszego terenu, jako Radny Wojewódzki, nie obiecuję, ale postaram się pomóc i wspomagać Was w rozwoju Waszego Powiatu”.
            Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski, w podsumowaniu tych wypowiedzi stwierdził: „Proszę Państwa, my zapewne jesteśmy jednym z niewielu samorządów, na które „wielka polityka” nie ma wpływu. Nigdy u nas nie było takiej sytuacji, jeśli chodzi o Radę Powiatu, byśmy w jakikolwiek sposób jej się poddawali. Staramy się działać lokalnie, bez wewnętrznych konfliktów, skupiając się na realizacji konkretnych zadań”.
            Jednocześnie do ww. wypowiedzi odniósł się Starosta Powiatu Białostockiego – Pan Wiesław Pusz: „Szanowni Państwo, pismo w tej sprawie wpłynęło w dniu wczorajszym. Ja myślę, że jeżeli byłaby taka inicjatywa, żeby budować drogę i byłoby to związane z rozbudową przejścia, z nowymi miejscami pracy i chodzi o wsparcie finansowe, jeżeli dotyczy ono tylko dokumentacji, to myślę, że warto byłoby tą inicjatywę poprzeć. Natomiast formalnie sprawę musimy przekonsultować z Radnymi i myślę, że w miarę nieodległego czasu możemy zając stanowisko. Natomiast punkt ciężkości leży u Marszałka i w samorządzie województwa. Droga ta jest stosunkowo długa , odcinek powiatowy to jest ok. 8km, więc nie są to duże koszty i myślę, że proporcjonalnie samorząd powiatowy zechce to wesprzeć. Wymaga to jednak konsultacji z Radnymi”.
           
Ad 2
Przyjęcie porządku dziennego obrad.
Przewodniczący obrad odczytał porządek dzienny XVI Sesji RPB, który został przesłany radnym. Zapytał, czy są do niego uwagi? 
Starosta Powiatu Białostockiego – Pan Wiesław Pusz z uwagi na zaistniałe okoliczności zaproponował:
§   wprowadzenie do porządku obrad pkt. 7 w brzmieniu: Podjęcie uchwały w sprawie określenia zadań, na które przeznacza się środki z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w 2012 roku.
§   wprowadzenie do porządku obrad pkt. 11 w brzmieniu: Podjęcie uchwały w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Powiatu Białostockiego na lata 2012-2015.
Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski zapytał, czy są wnioski Radnych do porządku obrad? 
Wniosków nie zgłoszono. Jednocześnie Przewodniczący obrad przypomniał zebranym, iż  powyższa zmiana do porządku obrad jest autopoprawką Zarządu Powiatu Białostockiego, stąd nie wymaga głosowania.
 
Zmieniony porządek obrad przyjęto do realizacji w brzmieniu:
1.      Otwarcie obrad XVI sesji Rady Powiatu.
2.      Przyjęcie porządku dziennego obrad.
3.      Informacja Starosty o pracach Zarządu między sesjami Rady.
4.      Przyjęcie sprawozdania z realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej- informacja z działalności PCPR i innych powiatowych jednostek organizacyjnych pomocy społecznej za 2011 rok. Wykaz potrzeb w zakresie pomocy społecznej na 2012 rok.
5.      Przyjęcie sprawozdania z wykorzystania środków PFRON za 2011 rok.
6.      Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia „Programu rozwoju pieczy zastępczej w Powiecie Białostockim na lata 2012-2014”.
7.      Podjęcie uchwały w sprawie określenia zadań, na które przeznacza się środki z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w 2012 roku.
8.      Przyjęcie informacji o realizacji „Programu współpracy Powiatu Białostockiego z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego za rok 2011.”
9.      Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie darowizny nieruchomości na rzecz Gminy Michałowo.
10.    Podjęcie uchwały w sprawie wysokości stawek opłat za zajęcie 1 m2 pasa drogowego dróg powiatowych, których zarządcą jest Zarząd Powiatu Białostockiego.
11.    Podjęcie uchwały w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Powiatu Białostockiego na lata 2012-2015.
12.    Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie Powiatu Białostockiego na 2012 rok.
13.    Interpelacje i zapytania Radnych.
14.    Przyjęcie protokołu z XIV i XV Sesji RPB.
15.    Sprawy różne.
16.    Zamknięcie obrad XVI Sesji RPB.                 
 
Ad 3
Informacja Starosty o pracach Zarządu między sesjami Rady.
            Starosta Powiatu Białostockiego - Pan Wiesław Pusz przedłożył zebranym informację o pracach Zarządu Powiatu Białostockiego między Sesjami Rady, tj. w okresie od dnia 2 lutego 2012 roku do dnia 21 marca 2012 roku (zał. nr 4).
W tym czasie Zarząd Powiatu obradował na 8 posiedzeniach plenarnych i zajmował się problemami w zakresie spraw związanych z:
·   majątkiem powiatowym,
·   drogami powiatowymi,
·   ochroną zdrowia i pomocą społeczną,
·   oświatą, kulturą i sportem,
·   finansami i budżetem.
Ponadto Zarząd:
·       udzielił pełnomocnictwa procesowego Radcy prawnemu do reprezentowania Powiatu Białostockiego przed instancjami sądowymi,
·       podpisał wniosek o dofinansowanie ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przedsięwzięcia – „Czysty Powiat – Czysta Ziemia”,
·       zapoznał się z pismem w sprawie terminu kontroli w Zespole Szkół Mechanicznych w Łapach, planowanej przez Komisję Rewizyjną Rady Powiatu,
·       podpisał umowę w sprawie dofinansowanie prac modernizacyjnych obiektów POSiR BUKOWISKO w Supraślu,
·       rozpatrzył wniosek Komendy Miejskiej Policji o dofinansowanie zakupu samochodów i sprzętu informatycznego,
·       rozpatrzył wniosek Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej
o dofinansowanie zakupu samochodu ratowniczo-gaśniczego,
·       przyznał premie za miesiąc luty 2012 rok dyrektorom jednostek organizacyjnych Powiatu,
·       rozpatrzył pismo Wójta Gminy Turośń Kościelna w sprawie organizacji imprezy „Dzień Konia na Podlasiu”,
·       zapoznał się z pismem Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku w sprawie przyznana dotacji na dofinansowanie zadania „Czysty Powiat – Czysta Ziemia”,
·       przyjął informację z wykonania zaleceń z audytu przeprowadzonego w Wydziale Rolnictwa, Środowiska, Rozwoju Obszarów Wiejskich i Promocji w zakresie wykonywania zadań nadzoru nad spółkami wodnymi i melioracją gruntów,
·       udzielał odpowiedzi na interpelacje i zapytania Radnych Powiatu,
·       brał udział w posiedzeniach Komisji Stałych Rady Powiatu,
·       rozpatrywał wnioski i opinie Komisji Stałych Rady Powiatu.
Starosta i członkowie Zarządu uczestniczyli w:
·         zebraniu sprawozdawczym OSP w Klepaczach za 2011 rok,
·         naradzie dotyczącej podsumowania działalności Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Białymstoku za 2011 rok,
·         zebraniu sprawozdawczym OSP w Juchnowcu Dolnym za 2011 rok,
·         uroczystym przekazaniu samochodu strażackiego dla OSP w Siekierkach,
·         spotkaniu podsumowującym funkcjonowanie ochrony p.pożarowej województwa podlaskiego za 2011 rok,
·         posiedzeniu Rady Społecznej przy SP ZOZ w Łapach,
·         posiedzeniu Powiatowej Rady Zatrudnienia w Białymstoku,
·         Walnym Zebraniu członków Podlaskiego Związku Jeździeckiego,
·         Seminarium p.n.: „Lasy Polski i polskie leśnictwo AD 2030”,
·         Konferencji połączonej z Konwentem Powiatów Województwa Podlaskiego,
·         VI Targach Edukacyjno-Zawodowych zorganizowanych w Zespole Szkół Mechanicznych w Łapach,
·         VII Podlaskich Targach Turystycznych w Białymstoku,
·         Uroczystym wręczeniu nagrody „Pierścień Podskarbiego Włoszka” zorganizowanym przez Gminę Juchnowiec Kościelny,
·         „Dniach Otwartych” zorganizowanych przez Zespół Szkół w Michałowie,
·         V Forum Rynku Pracy zorganizowanym przez Powiatowy Urząd Pracy w Białymstoku.
Radny Pan Jan Łuksza zapytał: „Chciałem się dowiedzieć, jakie stanowisko zajął Zarząd Powiatu w sprawie wniosku Dyrektora Domu Pomocy Społecznej w Jałówce o przyznanie środków na budowę oczyszczalni ścieków”.
Starosta Powiatu Białostockiego – Pan Wiesław Pusz wyjaśnił: „Zarząd w tej sprawie nie zajął jeszcze stanowiska, dlatego, że w pierwszej kolejności chcemy opanować te wszystkie sprawy związane z inwestycjami drogowymi. Są podjęte uchwały przez poszczególne gminy o udzieleniu pomocy finansowej powiatowi, stąd najpierw chcielibyśmy to załatwić, a potem wrócimy do tematu oczyszczalni ścieków. Taka oczyszczalnia, w standardzie oczyszczalni mechanicznej, jest to kwota 1mln zł, natomiast Pan Dyrektor w tej chwili pracuje nad koncepcją oczyszczalni korzeniowej. Jej koszt byłby na poziomie 400.000zł i w tej chwili trwają prace. Nie ma jeszcze decyzji odnośnie środków, jeżeli taka będzie, to wystąpimy do Rady Powiatu o dokonanie zmian w budżecie i podejmiemy wówczas dalsze działania”.
Radny Pan Jacek Chrulski poprosił o przybliżenie tematu związanego ze zwrotem dotacji na zakup mikrobusu.
Starosta Powiatu Białostockiego – Pan Wiesław Pusz wyjaśnił: „Sprawa jest w toku. Generalnie był program likwidowania barier i w ramach tego programu Czarna Białostocka poprzez Powiat Białostocki dokonała zakupu do przewozu osób niepełnosprawnych. Potem Gmina Czarna Białostocka przeanalizowała ten problem i uznała, że potrzeby w zakresie dowodu osób są w szerszym zakresie ( czyli dotyczą tez osób sprawnych) i wystąpiła do nas, abyśmy rozwiązali umowę. Tą sprawę konsultowaliśmy z Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych i jest jasne stanowisko, by wszystkie pieniądze oddać. Z taka informacją wystąpiliśmy do Burmistrza Czarnej Białostockiej i nie mamy jeszcze stanowiska w tej sprawie”.
W uzupełnieniu tej wypowiedzi głos zabrała Pani Elżbieta Anna Turczewska – Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku: „PFRON zajął stanowisko, ze jeżeli gmina chce rozwiązać umowę, to musi zwrócić całą dotację. Jest to kwestia ponad 50.000zł, ale bez odsetek. Była to była kwestia poruszana, czy część dotacji i z odsetkami, część dotacji adekwatnie do okresy wykorzystania tego samochodu na potrzeby osób niepełnosprawnych, czy jednak w całości. Oddział PFRON w Białymstoku nie zajął w tej sprawie stanowiska i dosyć długo trwała ta korespondencja. Zarząd PFRON zajął w końcu stanowisko, ze ma być zwrócona cała dotacja, ale bez odsetek”.
Radna Pani Dorota Rusiłowicz poprosiła o wyjaśnienie, jakiej odpowiedzi udzielono na wniosek Urzędu Miejskiego w Supraślu, jeśli chodzi o Kopną Górę i rozszerzenie tematu, jeśli chodzi o podpisanie umowy z Gminą Supraśl w sprawie udzielenia pomocy na przebudowę drogi ul. Ciołkowskiego w Grabówce oraz budowie parkingu w m. Grabówka.
Pan Marek Jędrzejewski – Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg stwierdził: „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, na wniosek Urzędu Miejskiego w Supraślu toczyło się postępowanie w sprawie wydania decyzji, która za podstawę miała ustawę o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji drogowych, inaczej spec ustawa drogowa. Urząd Miejski w Supraślu planował wykonać drogę do miejsca pamięci, ale po gruntach, które nie stanowią drogi publicznej. W związku tym, że ustawa o szczególnych zasadach realizacji inwestycji drogowych odnosi się wyłącznie do dróg publicznych, opinia była udzielona negatywna. Jeżeli chodzi o umowy w sprawie przebudowy dróg powiatowych w miejscowości Grabówka, ul. Ciołkowskiego i parking w Grabówce oraz umowy, to było sfinalizowanie spraw związanych z uchwałami podjętymi przez Radę Miejską w Supraślu w sprawie udzielenia pomocy finansowej powiatowi na realizację inwestycji drogowych. Parking w Grabówce – 25.000zł, a ul. Ciołkowskiego, chyba 200.000zł. Po wprowadzeniu do budżetu powiatu trzeba było podpisać te umowy, aby można było korzystać z tych środków w chwili, gdy otrzymamy faktury od wykonawcy”.
O wyjaśnienia w sprawie udzielonej odpowiedzi na pismo Burmistrza Wasilkowa w sprawie dokumentacji projektowej na przebudowę drogi powiatowej Wasilków – Dąbrówki – Studzianki poprosił Wiceprzewodniczący Rady Pan Zenon Żukowski.
Pan Marek Jędrzejewski – Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg wyjaśnił: „Z Burmistrzem Wasilkowa prowadziliśmy korespondencję w kierunku pozyskania środków z Gminy w wysokości 50% na opracowanie dokumentacji projektowej na przebudowę drogi, o której jest mowa. Zaproponowaliśmy Burmistrzowi przebudowę drogi Wasilków – Dąbrówki –Studzianki, bez przejścia przez miejscowość Studzianki, ponieważ w Studziankach nie ma jeszcze ułożonej kanalizacji sanitarnej. Nie praktykujemy sytuacji, gdzie realizujemy drogę, a potem ktoś wchodzi i budując kanał sanitarny zniszczy ją”.
Innych pytań nie zgłoszono.
Rada Powiatu Białostockiego ww. informację o pracach Zarządu między sesjami przyjęła do wiadomości.
 
Ad 4
Przyjęcie sprawozdania z realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej- informacja z działalności PCPR i innych powiatowych jednostek organizacyjnych pomocy społecznej za 2011 rok. Wykaz potrzeb w zakresie pomocy społecznej na 2012 rok.
Pani Elżbieta Anna Turczewska przedstawiła Wysokiej Radzie sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej - informację z działalności PCPR i innych powiatowych jednostek organizacyjnych pomocy społecznej za 2011 rok oraz przedstawiła wykaz potrzeb w zakresie pomocy społecznej na 2012 rok (zał. nr 5).
„Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, przedstawiona Państwu informacja jest bardzo obszerna, w związku z tym, nie chciałabym tego powielać. Koszt realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej wraz realizacją projektu systemowego dofinansowanego ze środków UE w roku ubiegłym wyniósł 23.697.340zł i stanowi to ponad 20% budżetu powiatu. Mamy bardzo rozbudowaną pomoc społeczną, z czego ja ze swojego punktu widzenia bardzo się cieszę. Jeżeli chodzi o wydatki z zakresu pomocy społecznej, które były realizowane wyłącznie przez PCPR, czyli wyłącznie w ramach planu jednostki, to one w roku ubiegłym wyniosły 2.591.724zł. Zadań realizowanych przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku jest wiele, a wykonywane są one siłami 11 pracowników, stąd myślę, że nie ma tu przerostu zatrudnienia w stosunku do realizowanych zadań. Jeżeli chodzi o organizowanie opieki w rodzinach zastępczych, tutaj muszę się odnieść do wydatków, które były realizowane bezpośrednio z budżetu powiatu, w związku z realizacją licznych porozumień. Na ten cel wydatkowano 1.617.804zł, w ramach budżetu PCPR – 1.369.850zł i głównie dotyczyło to wydatków bieżących na świadczenia na rzecz osób fizycznych, pomocy pieniężnej na częściowe pokrycie kosztów utrzymania dzieci umieszczonych w rodzinach zastępczych. W ubiegłym roku w tych rodzinach było umieszczonych 163, na co wydatkowaliśmy ponad 1 mln zł. Na dzieci przebywające w rodzinach na terenie naszego powiatu, jak też innych powiatów, w stosunku do których jesteśmy zobowiązani finansowo, gdyż w roku ubiegłym było realizowanych 19 porozumień, gdzie dzieci przebywały na terenie innych powiatów, a pochodziły z Powiatu Białostockiego. Na ten cel wydatkowano ponad 25.000zł. Jeżeli chodzi o zapewnienie opieki i wychowania dzieciom przebywającym w placówkach opiekuńczo – wychowawczych, to w powiecie wydatkowano na ten cel ponad 3.200.000zł.Głównie środki zostały przeznaczone na utrzymanie i prowadzenie placówek opiekuńczo – wychowawczych, na zlecenie prowadzenia placówki opiekuńczo – wychowawczej Pogotowie Opiekuńcze „Opoka” w Wasilkowie, gdzie jest 14 miejsc, jak też na pokrywanie kosztów utrzymania dzieci w placówkach na terenie innych powiatów. Również, w ramach tego rozdziału PCPR realizuje zadanie dotyczące usamodzielniania wychowanków tych placówek. Kolejne zadania to Ośrodek Wsparcia dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi w Łaźniach, ale w szczegółach opowie Dyrektor placówki. Na ten cel otrzymujemy dotację z budżetu państwa i ona w całości jest przeznaczona na utrzymywanie ośrodka i jeszcze jest dofinansowanie z budżetu powiatu. Następnie rozwój infrastruktury pomocy społecznej- tu są znaczące wydatki , bo prawie 17.000.000zł, ale mamy 4 Domy Pomocy Społecznej i w tych domach 591 miejsc. Wszystkie miejsca są wykorzystane. Następny rozdział, to jednostki specjalistycznego poradnictwa, mieszkanie chronione i ośrodki interwencji kryzysowej – i w ramach tego PCPR realizuje Ośrodek Interwencji Kryzysowej – 15.000zł – na pokrywanie kosztów umów zleceń dla specjalistów, którzy świadczą dyżury i poradnictwo w Ośrodku. W roku ubiegłym z pomocy tego ośrodka skorzystało ponad 100 osób. W ubiegłym roku również udało się nam zorganizować zabawę karnawałową dla dzieci, jej koszt był bardzo niski- 3.000zł, ale to dzięki temu, że zorganizowaliśmy ją własnymi siłami, przy pomocy wychowawców Domu Dziecka w Krasnem. Była zabawa i paczki dzieciom. W tym roku nie udało się nam zorganizować takiej imprezy. Jeszcze w kilku słowach powiem Państwu o projekcie realizowanym od kilku lat przez PCPR współfinansowanych ze środków UE „Integracja w Powiecie Białostockim”. W tamtym roku, w ramach tego projektu wydatkowaliśmy kwotę 166.000zł. W ubiegłorocznym projekcie uczestniczyło 47 osób, 15 wychowanków z palcówek opiekuńczo – wychowawczych i rodzin zastępczych, 15 wychowanków, którzy przebywają w rodzinach zastępczych i placówkach opiekuńczo – wychowawczych i 17 osób niepełnosprawnych. Korzystały one z różnych form wsparcia, uczestniczyły w warsztatach rozwoju osobistego, doradztwa zawodowego, jak też miały możliwość skorzystania z kursów zawodowych. Obowiązek przedstawienia Państwu sprawozdania wynika z art. 112 ustawy o pomocy społecznej i wraz z tym sprawozdaniem jest obowiązek przedstawienia Państwu wykazu potrzeb z zakresu pomocy społecznej, co niniejszych uczyniliśmy. Ponadto art.16 a ustawy o pomocy społecznej, który został wprowadzony do ustawy w ubiegłym roku, nakłada na gminy, powiaty i samorząd wojewódzki przygotowanie oceny zasobów pomocy społecznej w oparciu o analizę lokalnej sytuacji społecznej i demograficznej i taką analizę przedłożymy na kolejnej Sesji”.
W dalszej części obrad poszczególni Dyrektorzy jednostek pomocy społecznej dokonali prezentacji swoich placówek, osiągnięć oraz potrzeb.
Pani Anna Zieniewicz – Dyrektor Domu Dziecka w Krasnem dokonała prezentacji swojej placówki. Zaznaczyła, iż w stosunku do lat poprzednich w placówce przebywa znacznie mniej dzieci, bo tylko 44. Problemy dnia codziennego są na bieżąco rozwiązywane w ramach własnych możliwości. Dom Dziecka w Krasnem, po raz kolejny, zajął I miejsce w rankingu domów dziecka województwa podlaskiego. Z tego tytułu dzieci otrzymały kwotę 45.000zł na wypoczynek letni.
Pani Katarzyna Karczewska – Dyrektor Domu Dziecka w Supraślu przedstawiła zebranym swoją placówkę, w oparciu o pokaz multimedialny. Zwróciła uwagę na rozwijanie umiejętności i zainteresowań dzieci. Do placówki zapraszani są goście z zewnątrz: ratowników medycznych, przedstawicieli brazylijskich sztuk walki itp. Problemem placówki jest kierowanie do niej dzieci ze spraw o demoralizację. Są to dzieci zwykle trudne, z bagażem przykrych doświadczeń i negatywnymi umiejętnościami. Wymaga to ogromu pracy całego zespołu pracowników.
Pani Irena Łupińska- Dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Uhowie zaznaczyła, iż specyfika domów pomocy jest zupełnie odmienne od powyżej prezentowanych. W domach przebywają pensjonariusze, którzy niejednokrotnie już nie mają swoich rodzin, stąd należy się skupić nad zapewnieniem im atmosfery i namiastki prawdziwego domu. Pensjonariusze uczestniczą także w zajęciach, korzystają z wycieczek.
Pan Henryk Roman Smilewicz – Dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Choroszczy stwierdził, że ubiegły rok był bardzo ciężkim rokiem do przetrwania dla dużej placówki psychiatrycznej. Do 2004 roku przyjęci mieszkańcy są na tzw. starych zasadach finansowania ich pobytu w placówce, po tym czasie – na nowych zasadach. Pan Dyrektor dodał: „Na tych nowych zasadach jest pełna odpłatność za pobyt pensjonariuszy, natomiast na starych zasadach do dotacji brakuje 300zł miesięcznie do każdego mieszkańca. U nas mieszkańcy mają stosunkowo dobrą opiekę. W większości, są to ludzie młodzi i nie umierają i to jest główny powód, że na nowych zasadach mamy 16% mieszkańców tych pełnopłatnych, a na starych zasadach 84% 240 mieszkańców razy 300zł miesięcznie razy 12 miesięcy. W ubiegłym roku Pan Starosta i Zarząd występowali do Wojewody Podlaskiego, bo brakowało 780.000zł do kosztu utrzymania, po dotacjach z Urzędu Wojewódzkiego brakowało 518.000zł w skali roku. To są bardzo duże pieniądze. W tym roku, dla odmiany brakuje też 870.000zł. To jest problem, z jakim się borykamy. Występowaliśmy kilkakrotnie do Rzecznika Praw Obywatelskich, Rzecznik do Ministerstwa, dopiero za trzecim razem na pismo Rzecznika Praw Obywatelskich do Ministerstwa, Sekretarz Stanu wystąpił do Wojewody Podlaskiego z prośbą o rozpatrzenie sytuacji DPS w Choroszczy. W tej sytuacji znaleźliśmy się bez naszej winy, bez własnego udziału, a problemy są bardzo duże. Prosimy o pomoc w tej kwestii. W tym roku staramy się schodzić z ilości etatów, aby dokonać niewielkich oszczędności.”
Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Walenty Sic wyraził swoje zainteresowanie dotowaniem pensjonariuszy na starych zasadach: „Chciałbym wiedzieć, czy ta dotacja od 2004 roku wzrastała, czy pozostaje nadal na takim samym poziomie?”.
Pan Henryk Roman Smilewicz – Dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Choroszczy stwierdził: „Pierwszy problem z dotacją jest taki, że znajdujemy się w województwie podlaskim, dlatego, że dotacja w naszym województwie należy do jednej z najniższych w kraju i wynosi 1.617zł w tym roku. Poprzedni rok dotacja była niższa o ok. 60zł. Województwo warmińsko – mazurskie w ubiegłym roku dotację miało na poziomie 2.200zł, województwo mazowieckie – 2.400zł. Trudno jest więc wyjaśnić, skąd taka niska dotacja w naszym województwie. Gdybyśmy mieli dotację na poziomie 1.870zł - 1.900zł bylibyśmy samowystarczalni całkowicie”.
Dom Pomocy Społecznej w Czerewkach zaprezentował Dyrektor – Pan Józef Domaszuk: „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, rok 2011 rozpoczęliśmy zobowiązaniami, które narzucił na nas SANEPID pod koniec roku 2010, nakazując nam przeprowadzenie remontu całego budynku. Udało się wynegocjować dokonywanie tego remontu etapami, w ciągu kilku lat. W roku ubiegłym rozpoczęliśmy od remontu pomieszczeń piwnicznych, Udało się również wygospodarować w piwnicy takie pomieszczenia, jak: szatnie, brudownik, czystownik. Ponadto wyremontowaliśmy jeszcze pomieszczenia kuchni z zapleczem i wymianą stolarki, gdyż akurat tego zakresu remontu nie udało się odłożyć w czasie. Stosownie do upływu czasu będą remontowane kolejne pomieszczenia, w ramach posiadanych środków finansowych. Dzięki Państwa przychylności zakupiliśmy także samochód do przewozu osób niepełnosprawnych. Z pomocą Pani Wicestarosty pozyskaliśmy z Nadleśnictwa Czarna Białostocka drzewka w ilości 500szt., które zostały wysadzone na posesji DPS”.
Następnie, Dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Jałówce – Pan Jan Steckiewicz zaprezentował prowadzoną placówkę: „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, rok ubiegły minął spokojnie. Dom Pomocy Społecznej „Jawor” w Jałówce, podobnie, jak dom w Choroszczy, jest przeznaczony dla osób przewlekle psychicznie chorych. Sytuacja jest podobna, jeżeli chodzi o finansowanie. Chciałbym uzupełnić wypowiedź mego przedmówcy i dodać, ze tu jest pewien paradoks, bo dotacja, która jest wypłacana na mieszkańców na starych zasadach jest niewystarczająca i teraz wygląda to w ten sposób, że mieszkańcy, którzy są na nowych zasadach częściowo pokrywają koszty mieszkańców, którzy są na starych zasadach. Także tu jest łamane prawo mieszkańców skierowanych na nowych zasadach. U nas, co prawda jest tylko 87 mieszkańców, więc brak środków jest nieporównywalnie mniejszy niż w Choroszczy, niemniej na obecną chwilę ona kształtuje się mniej więcej w granicach 100.000zł rocznie, a ten brak będzie również rzutował na koszt utrzymania w latach następnych i ta sytuacja z roku na rok się powtarza. To jest taka główna bolączka. Najważniejszym problemem naszego domu jest brak oczyszczalni ścieków i w tym kierunku będą podejmowane działania, żeby w końcu ta oczyszczalnia została zbudowana”.
Radny Pan Jacek Chrulski stwierdził: „Mam prośbę do Pana Dyrektora, ponieważ w tym sprawozdaniu znajduje się sformułowanie, które ja rozumiem, ale które wydaje się nieszczęśliwe i brzmi: <<powoduje łamanie podstawowych praw mieszkańców, kierowanych do DPS-u>>. Ja rozumiem intencję, ponieważ chodzi tu o pieniądze, ale wydaje się, ze w sprawozdaniu nie powinno się ono znaleźć”.
Dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Jałówce – Pan Jan Steckiewicz powiedział: „Ja przyjmuję to do wiadomości, ale jakby na to nie patrzeć, taki jest skutek. Urząd Wojewódzki, Rzecznik Praw Obywatelskich wie o tej sytuacji, ponieważ takie sformułowanie zostało także użyte w korespondencji z Rzecznikiem Praw Obywatelskich”.
Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski wyjaśniając tą polemikę dodał: „Proszę Państwa, wydaje mi się, że tutaj chodzi o to, że w naszym prawie jest tak, że wiedza o popełnionym przestępstwie zobowiązuje do powiadomienia odpowiednich organów ścigania i stąd nieszczęście tego sformułowania”.
Dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Jałówce – Pan Jan Steckiewicz dodał: „Proszę Państwa sformułowanie nie jest najbardziej trafne, ale dzięki temu nie umknęło ono Państwa uwadze, a jest to bardzo istotny problem”.
Pan Marian Adam Sacharewicz – Dyrektor Ośrodka Wsparcia dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi w Łaźniach dokonał prezentacji swojej placówki w oparciu o pokaz multimedialny. Ponadto podziękował Zarządowi Powiatu za wsparcie finansowe w wysokości 5.800zł z przeznaczeniem na remont samochodu „Iveco”. Poinformował zebranych: „W ubiegłym roku zakończyliśmy te poważne remonty, które nas czekały. Wyposażyliśmy też wszystkie pracownie, które zaplanowaliśmy sobie zrobić. Oczywiście cały czas mamy kłopoty z tym, że przychodzą i odchodzą uczestnicy. Na koniec ubiegłego roku mieliśmy 34 uczestników, dziś tylko 31, ale kolejne chętne osoby już są. Ta liczba ciągle jest ruchoma. Najważniejszym naszym zadaniem jest pozyskanie uczestników do Ośrodka. Czasami i uczestnictwie osób decydują koszty, które trzeba ponieść. Mamy dużą satysfakcję z tego, iż uczestnicy Ośrodka Wsparcia nabywają pewności siebie i asymilują się ze swoim najbliższym otoczeniem. Mankamentem jest to, że nie mamy tego autobusu. Czekamy, kiedy Państwo zechcecie nam pomóc ogłosić przetarg i zakupić ten autobus, wówczas koszty z pewnością będą niższe”.
Pytań i uwag nie zgłoszono.
Rada Powiatu Białostockiego przyjęła do wiadomości sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej- informację z działalności PCPR i innych powiatowych jednostek organizacyjnych pomocy społecznej za 2011 rok oraz wykaz potrzeb w zakresie pomocy społecznej na 2012 rok.
 
Ad 5
Przyjęcie sprawozdania z wykorzystania środków PFRON za 2011 rok.
Pani Elżbieta Anna Turczewska przedstawiła Wysokiej Radzie sprawozdanie z wykorzystania środków PFRON za 2011 rok (zał. nr 6).
„Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, w 2011 roku dysponowaliśmy kwotą z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na realizację zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych w wysokości 2.132.799zł i praktycznie ona w całości została ona wykorzystana, bo tylko w wyniku zwrotów pod koniec roku pozostała kwota 9.000zł, co stanowi znikomy procent w stosunku do środków, jakimi dysponowaliśmy. Zadania, określone w ustawie o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych realizowane są z zakresu rehabilitacji zawodowej przez Powiatowy Urząd Pracy, z zakresu rehabilitacji społecznej przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie. Przedstawione sprawozdanie składa się z dwóch części: jednej przygotowanej przez PUP i zadań przez nich realizowanych. Na ten cel wydatkowano w roku ubiegłym 422.267zł i były one przeznaczone na przyznawanie osobom niepełnosprawnym środków na rozpoczęcie działalności gospodarczej, zwrot kosztów wyposażenia stanowisk pracy oraz finansowanie kosztów szkoleń. Gros środków została wydatkowana na zadania z zakresu rehabilitacji społecznej, ale to z tego powodu, że w tej kwocie dość znacząca jest kwota stanowiąca dofinansowanie Warsztatów Terapii Zajęciowej. Na terenie Powiatu Białostockiego funkcjonują 3 WTZ-ty, w których jest 77 uczestników. Dofinansowanie ze środków PFRON stanowi 90% kosztów ich funkcjonowania i jest do dosyć znacząca kwota, bo 1.133.053zł. Pozostałe zadania, które były realizowane ze środków PFRON to dofinansowanie sportu, kultury i rekreacji osób niepełnosprawnych. W roku ubiegłym 6 organizacji złożyło wnioski na dofinansowanie 19 zadań. Wydatkowano na ten cel kwotę ponad 32.000zł. Największym zainteresowaniem wśród osób niepełnosprawnych cieszy się dofinansowanie do turnusów rehabilitacyjnych. Na ten cel wydatkowano w ubiegłym roku 216.467zł. Uzyskało dofinansowanie do turnusów rehabilitacyjnych 188 osób i 99 opiekunów. Od kilku lat środki PFRON na ten cel są ograniczone, stąd dofinansowanie, które możemy przyznać nie jest adekwatne do wniosków, które otrzymujemy, stąd musimy ograniczać udzielanie tego dofinansowania, np. co 2 – 3 lata, ale dzieciom niepełnosprawnym staramy się to dofinansowanie przekazywać co roku. Następna znacząca pozycja w wydatkach, to dofinansowanie zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze. Biorąc pod uwagę ilość środków, które mogły być przeznaczone na ten cel, w stosunku do liczy osób ubiegających się w latach poprzednich musieliśmy zastosować znaczne ograniczenia wysokości dofinansowania. Jeżeli chodzi o dofinansowanie do sprzętu ortopedycznego też nastąpiło ograniczenie w zakresie wysokości cen sprzętu, jaki może być objęty dofinansowaniem. Ostatnia pozycja, na którą były przeznaczone środki to dofinansowanie likwidacji barier architektonicznych w komunikowaniu i technicznych i tu mogliśmy tylko przeznaczyć i wydatkować kwotę ponad 66.000zł, z tym, że jeżeli chodzi o bariery architektoniczne, które są bardzo kosztowne, w ramach tych środków mogliśmy dofinansować tylko i wyłącznie zakup urządzeń. W tym roku sytuacja jest znacznie lepsza, jeśli chodzi o środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, ale to w szczegółach przedstawię przy omawianiu projektu uchwały w sprawie określenia zadań, na które przeznacza się środki PFRON w 2012 roku”.
Pytań i uwag do referowanego materiału nie zgłoszono.
Rada Powiatu Białostockiego przyjęła do wiadomości sprawozdanie z wykorzystania środków PFRON za 2011 rok.
 
Ad 6
Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia „Programu rozwoju pieczy zastępczej w Powiecie Białostockim na lata 2012-2014”.
               Pani Elżbieta Anna Turczewska – Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku przedstawiła zebranym projekt uchwały w sprawie przyjęcia „Programu rozwoju pieczy zastępczej w Powiecie Białostockim na lata 2012-2014” ( zał. nr 7).
               „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, już na początku sesji Pan Poseł wspomniał o ustawie o wspieraniu rodziny i pieczy zastępczej, które budzi wiele kontrowersji i stwarza bardzo dużo trudności. W znacznym stopniu obciąża ona również budżet powiatu, dlatego, że w związku z nią wydatki na pieczę zastępczą znacznie wzrosną. Wspomniana ustawa była uchwalona 9 czerwca 2011 roku, a weszła w życie od 1 stycznia 2012 roku. Zgodnie z art. 180 pkt 1 wprowadziła ona konieczność opracowania i realizacji 3-letnich powiatowych programów dotyczących rozwoju pieczy zastępczej, które muszą zawierać coroczny limit rodzin zastępczych zawodowych, oczywiście, jako zadanie własne powiatu. W związku z tym wymogiem ustawowym został Państwu przedstawiony Państwu projekt uchwały w sprawie przyjęcia programu rozwoju pieczy zastępczej w Powiecie Białostockim na lata 2012 – 2014. Celem głównym programu jest zbudowanie zintegrowanego systemu pieczy zastępczej w Powiecie Białostockim. Program składa się z takich 4 części: w pierwszej części zostały ujęte zadania powiatu w zakresie pieczy zastępczej, w drugiej i trzeciej zostały zawarte dane dotyczące Powiatu Białostockiego oraz diagnozę systemu pieczy zastępczej w powiecie białostockim, a w czwartej części zostały określone cele programu i sposób jego realizacji oraz określono limit rodzin zastępczych. Pomimo wprowadzenia tej ustawy niektóre jeszcze zadania w zakresie usamodzielnienia wychowanków niektórych placówek, takich jak: młodzieżowych ośrodków wychowawczych, zakładów karnych, schronisk dla nieletnich pozostały również jeszcze w ustawie o pomocy społecznej. Jednym z celów przebudowy rozwiązań w zakresie zastępczej pieczy  nad dzieckiem jest doprowadzenie do istotnego ograniczenia roli placówek opiekuńczo – wychowawczych. Dążeniem jest to, by instytucję zastępować zawodowymi rodzinami zastępczymi, co nie jest proste, gdyż znalezienie odpowiednich kandydatów do pełnienia tej roli jest bardzo trudne. Na dzień dzisiejszy ustawa określa, że do placówki opiekuńczo – wychowawczej nie mogą być skierowane dzieci poniżej 10 roku życia. W placówce nie może przebywać więcej niż 14-ścioro dzieci. Jest okres przejściowy, który pozwala na kierowanie dzieci powyżej 7 roku życia, z tym, że są też sytuacje wyjątkowe. Założenia ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej oraz przedstawionego Państwu programu powoduje konieczność stopniowego dostosowania placówek do nowych przepisów. Ustawa przewiduje dwie formy rodzinnej pieczy zastępczej. Są to rodziny zastępcze i rodzinne domy dziecka. Jeżeli chodzi o rodziny zastępcze, to jest inna ich klasyfikacja, bo obecnie określamy je, jako rodziny spokrewnione, niezawodowe i zawodowe. Cele szczegółowe programu, to zapewnienie opieki i wychowania dzieciom pozbawionym częściowo lub całkowicie opieki rodziców, systematyczne wsparcie rodzin zastępczych funkcjonujących na terenie powiatu oraz zapewnienie wszechstronnej pomocy usamodzielniającym się wychowankom rodzin i instytucjonalnej pieczy zastępczej. Na podstawie przedstawionych analiz w programie w zakresie liczby wychowanków w placówkach opiekuńczo – wychowawczych, szczególnie tych poniżej 7 roku życia, w zakresie analiz i klasyfikacji nowych rodzin zastępczych funkcjonujących w Powiecie Białostockim, jak i też biorąc pod uwagę funkcjonujące zawodowe rodziny zastępcze, które zostały utworzone przez miasto Białystok na terenie Powiatu Białostockiego, a z którymi to miasto Białystok umowę już rozwiązało został ustalony limit rodzin zastępczych zawodowych na 2012 rok. Zaplanowano, że zostaną podpisane umowy z 6 rodzinami, w 2013 – z 8 rodzinami, w tym tylko 2 nowe, a w 2014 z 10, w tym tylko kolejne 2 nowe rodziny. Jeżeli chodzi o podpisanie umów z zawodowymi rodzinami zastępczymi, to jest to możliwe w ramach uchwalonego przez Radę Powiatu limitu”.
               Radni pytań i uwag nie zgłosili, wobec czego Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski poprosił o opinie Komisji.
               Komisja Budżetu i Finansów wydała pozytywna opinię do projektu uchwały w sprawie przyjęcia „Programu rozwoju pieczy zastępczej w Powiecie Białostockim na lata 2012-2014”, o czym poinformował zebranych jej Przewodniczący – Pan Marian Olechnowicz.
               Pani Sylwia Rząca – Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Rodziny również zaprezentowała pozytywna opinię Komisji do omawianego projektu uchwały.
Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła Uchwałę Nr XVI/132/2012 z dnia 22 marca 2012 roku w sprawie przyjęcia „Programu rozwoju pieczy zastępczej w Powiecie Białostockim na lata 2012-2014” (zał. nr 8).
 
Ad 7
Podjęcie uchwały w sprawie określenia zadań, na które przeznacza się środki z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w 2012 roku.
               Pani Elżbieta Anna Turczewska – Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku przedstawiła zebranym projekt uchwały w sprawie określenia zadań, na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w 2012 roku ( zał. nr 9).
            „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, przy referowaniu sprawozdania z wykorzystania środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych za 2011 rok wspomniałam , że w tym roku sytuacja jest znacznie lepsza niż w roku ubiegłym. W stosunku do środków, którymi dysponowaliśmy w roku 2011 nastąpił wzrost środków o 1.020.246zł. Te środki, pozabezpieczaniu zadań zgłoszonych przez PUP na zadania z zakresu rehabilitacji zawodowej oraz po zabezpieczeniu kwoty na Warsztaty Terapii Zajęciowej, która jest ustalana przez Zarząd PFRON zgodnie z zarządzeniem w sprawie algorytmu, który to określa środki samorządom na realizację zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej, biorąc pod uwagę analizę złożonych wniosków przez ostatnie 2 lata w zakresie dofinansowania do turnusów rehabilitacyjnych i w zakresie dofinansowania do przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych oraz sprzętu rehabilitacyjnego będzie możliwe pozytywne załatwienie tych wniosków w kwocie maksymalnej. Na zadania z zakresu rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych realizowanych przez Powiatowy Urząd Pracy, Powiatowy Urząd Pracy zgłosił potrzeby w wysokości 670.000.zł. W związku z tym na zadania z zakresu rehabilitacji pozostaje kwota 2.473.468zł, z tym że 1.139.292zł, jest to kwota określona przez PFRON na dofinansowanie funkcjonujących warsztatów terapii zajęciowej w wysokości 90% kosztów ich funkcjonowania. W związku z tym na pozostałe zadanie pozostaje też znacząca kwota, prawie o 1.000.000zł wyższa niż w roku ubiegłym. Pozostała kwota na dofinansowanie likwidacji barier funkcjonalnych w wysokości 291.086 zł.”.
               Radni pytań i uwag nie zgłosili, wobec czego Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski poprosił o opinie Komisji.
               Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów – Pan Marian Olechnowicz stwierdził, iż wydała pozytywną opinię do projektu uchwały w sprawie określenia zadań, na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w 2012 roku.
               Pani Sylwia Rząca – Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Rodziny również zaprezentowała pozytywną opinię Komisji do omawianego projektu uchwały.
Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła Uchwałę Nr XVI/133/2012 z dnia 22 marca 2012 roku w sprawie określenia zadań, na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w 2012 roku (zał. nr 10).
 
Ad 8
Przyjęcie informacji o realizacji „Programu współpracy Powiatu Białostockiego z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego za rok 2011”.
Pani Maria Marciszewska –Dyrektor Wydziału Spraw Społecznych i Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Białymstoku przedstawiła Wysokiej Radzie informację o realizacji „Programu współpracy Powiatu Białostockiego z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego za rok 2011” (zał. nr 11).
„Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, Zgodnie z §5 załącznika do Uchwały Nr L/454/10 Rady Powiatu Białostockiego z dnia 30 września 2010 roku w sprawie przyjęcia „programu współpracy Powiatu Białostockiego z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2011” przyjęto priorytety współpracy powiatu z uczestnikami programu w zakresie 9 obszarów, należących do kompetencji Powiatu Białostockiego w zakresie: pomocy społecznej i wspierania osób niepełnosprawnych; promocji i ochrony zdrowia; nauki i edukacji, oświaty i wychowania; kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji; kultury fizycznej i sportu; promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej; ochrony środowiska; turystyki oraz rozwoju obszarów wiejskich. Powyższy materiał zawiera informację z realizacji tego programu. Wspomnę tylko, że na realizację tego programu w ubiegłym roku z budżetu Powiatu Białostockiego wydatkowano środki w kwocie 360.860zł, w ty. 314.112zł – dofinansowanie działalności Pogotowia Opiekuńczo-Wychowawczego „Opoka” w Wasilkowie. Jest to całodobowa placówka typu interwencyjnego na 14 miejsc. Ponadto 35.938zł wydatkowano na powierzone zadania z zakresu kultury, sztuki i ochrony dóbr kultury i tradycji w ramach otwartego konkursu ofert na realizację 4 działań. Również 9.810zł wydatkowano na zadania z zakresu kultury fizycznej i sportu w ramach otwartego konkursu ofert”.
Pytań i uwag do referowanego materiału nie zgłoszono.
Rada Powiatu Białostockiego przyjęła do wiadomości informację o realizacji „Programu współpracy Powiatu Białostockiego z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego za rok 2011”.
 
Ad 9
Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie darowizny nieruchomości na rzecz Gminy Michałowo.
Pan Czesław Bartoszewicz – Dyrektor Wydziału Geodezji, Katastru i Nieruchomości Starostwa Powiatowego w Białymstoku zreferował Wysokiej Radzie projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie darowizny nieruchomości na rzecz Gminy Michałowo (zał. nr 12).
„Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, w ubiegłym roku, rozpoczęto procedurę w sprawie przekazania dwóch odcinków dróg powiatowych na terenie Gminy Michałowo. Jeden, to odcinek prowadzący z miejscowości Żednia do stacji kolejowej Żednia – 600m. Natomiast drugi odcinek, to część drogi powiatowej, odcinek ze wsi Potoka do wsi Hoźna i dalej do granicy powiatu. Ten odcinek ma około 2,5km. Podjęte zostały stosowne uchwały: jedna przez Radę Miejską w Michałowie, druga przez Radę Powiatu Białostockiego, a obie dotyczyły tej samej sprawy, czyli z jednej strony Rada Miejska w Michałowie zaliczyła do dróg gminnych dotychczasowe drogi powiatowe, a Rada Powiatu zdjęła te drogi z kategorii dróg powiatowych. Zachowane zostały przepisy, że do końca III kwartału zostały te uchwały podjęte i weszły one w życie z dniem 1 stycznia 2012 roku. W tym roku, po 1 stycznia, celem zakończenia tej procedury należy dokonać notarialnej darowizny. W tym względzie potrzebna jest uchwała Rady Powiatu w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie darowizny na rzecz Gminy Michałowo. Proszę Wysoka Radę o podjęcie tejże uchwały”.
Radny Pan Jan Łuksza zapytał: „Panie Dyrektorze, jeżeli dzisiaj podejmiemy ta uchwałę, czy Gmina Michałowo może jeszcze w tym roku rozpocząć prace na tych drogach”.
Pan Czesław Bartoszewicz – Dyrektor Wydziału Geodezji, Katastru i Nieruchomości Starostwa Powiatowego w Białymstoku dodał, iż po zawarciu aktu notarialnego Gmina Michałowo stanie się właścicielem tych odcinków dróg i może po tym czasie realizować na nich inwestycje.
               Innych pytań i uwag nie zgłoszono, wobec czego Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski poprosił o opinię Komisji.
               Przewodniczący Komisji Infrastruktury Technicznej – Pan Jan Kaczan odczytał Wysokiej Radzie pozytywna opinię Komisji do omawianego projektu uchwały.
 
Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła Uchwałę Nr XVI/134/2012 z dnia 22 marca 2012 roku w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie darowizny nieruchomości na rzecz Gminy Michałowo (zał. nr 13).
 
Ad 10
Podjęcie uchwały w sprawie wysokości stawek opłat za zajęcie 1 m2 pasa drogowego dróg powiatowych, których zarządcą jest Zarząd Powiatu Białostockiego.
Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Białymstoku – Pan Marek Jędrzejewski zreferował zebranym projekt uchwały w sprawie wysokości stawek opłat za zajęcie 1m2 pasa drogowego dróg powiatowych, których zarządcą jest Zarząd Powiatu Białostockiego (zał. nr 14).
„Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, podstawa do podjęcia ww uchwały jest m.in. art. 40 ustawy o drogach publicznych. Wysokość opłat ustala organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, czyli Rada Powiatu. Opłaty wprowadzone obligatoryjnie ustawą o drogach publicznych dotyczą: prowadzenia robót w pasie drogowym, umieszczania w pasie drogowym urządzeń infrastruktury technicznej, niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego,umieszczania w pasie drogowym obiektów budowlanych niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego oraz reklam oraz zajęcia pasa drogowego na prawach wyłączności w celach innych niż wymienione w pkt 1–3. W art. 40 ust.7 i 8 jest odniesienie się do tego, kto ustala stawki opłat oraz odniesienie się do maksymalnej stawki opłat. Ust.7 mówi: <<Minister właściwy do spraw transportu, w drodze rozporządzenia, ustala, z uwzględnieniem przepisów o pomocy publicznej, dla dróg, których zarządcą jest Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad, wysokość stawek opłaty za zajęcie 1 pasa drogowego. Stawki opłaty, o których mowa w ust. 4 i 6, nie mogą przekroczyć 10 zł za jeden dzień zajmowania pasa drogowego, a stawka opłaty, o której mowa w ust. 5, nie może przekroczyć 200 zł, z tym że w odniesieniu do obiektów i urządzeń infrastruktury telekomunikacyjnej stawki opłaty, o których mowa w ust. 4 i 6, nie mogą przekroczyć 0,20 zł za jeden dzień zajmowania pasa drogowego, a stawka opłaty, o której mowa w ust. 5, nie może przekroczyć 20 zł.>>. Ust.8 stanowi, że: << organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, w drodze uchwały, ustala dla dróg, których zarządcą jest jednostka samorządu terytorialnego, wysokość stawek opłaty za zajęcie 1 m2 pasa drogowego, z tym że stawki opłaty, o których mowa w ust. 4 i 6, nie mogą przekroczyć 10 zł za jeden dzień zajmowania pasa drogowego, a stawka opłaty, o której mowa w ust. 5, nie może przekroczyć 200 zł.>>. Ponadto w ust.9 jest mowa o tym, że przy ustalaniu stawek, uwzględnia się: kategorię drogi, której pas drogowy zostaje zajęty; rodzaj elementu zajętego pasa drogowego; procentową wielkość zajmowanej szerokości jezdni; rodzaj zajęcia pasa drogowego; rodzaj urządzenia lub obiektu budowlanego umieszczonego w pasie drogowym. Zwłaszcza ten ostatni punkt odnosi się do tego, że można zróżnicować stawki opłat w odniesieniu do, np. kanału sanitarnego, gazociągu, urządzeń telekomunikacyjnych, czy wodociągów. W dniu 24 czerwca 2004 roku Rada Powiatu Białostockiego podjęła uchwałę mówiącą o ustaleniu wysokości opłat za zajęcie 1m2 pasa drogowego dróg, dla których zarządcą jest Zarząd Powiatu Białostockiego”.
Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Białymstoku – Pan Marek Jędrzejewski przedstawił dla porównania materiał dotyczący wysokości opłat w innych jednostkach samorządu terytorialnego oraz zaprezentował zebranym proponowane stawki dla naszego powiatu.
               Radni pytań i uwag nie zgłosili, wobec czego Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski poprosił o opinie Komisji.
               Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów – Pan Marian Olechnowicz stwierdził, iż wydała pozytywną opinię do projektu uchwały w sprawie wysokości stawek opłat za zajęcie 1m2 pasa drogowego dróg powiatowych, których zarządcą jest Zarząd Powiatu Białostockiego.
               Przewodniczący Komisji Infrastruktury Technicznej – Pan Jan Kaczan odczytał Wysokiej Radzie pozytywną opinię Komisji do omawianego projektu uchwały.
                Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła Uchwałę Nr XVI/135/2012 z dnia 22 marca 2012 roku w sprawie wysokości stawek opłat za zajęcie 1 m2 pasa drogowego dróg powiatowych, których zarządcą jest Zarząd Powiatu Białostockiego (zał. nr 15).
Ad 11
Podjęcie uchwały w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Powiatu Białostockiego na lata 2012-2015.
               Pani Maria Borodziuk – Skarbnik Powiatu Białostockiego przedstawiła zebranym projekt uchwały w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Powiatu Białostockiego na lata 2012 – 2015 (zał. nr 16).
               „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado zasadnicze zmiany, które dotyczą Wieloletniej Prognozy Finansowej to są zmiany, które wprowadza się w załączniku nr 2, czyli w wykazie przedsięwzięć wieloletnich. Zmiana Wieloletniej Prognozy Finansowej niejako została wymuszona podjęciem na dzisiejszej sesji uchwały w sprawie przycięcia „Programu rozwoju pieczy zastępczej w Powiecie Białostockim na lata 2012 – 2014”. W tym punkcie, w którym to Wysoka Rada zechciała uchwalić utworzenie zawodowych rodzin zastępczych. Jak referowała to wcześniej Pani Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie, zawodowa rodzina zastępcza tym się różni od rodziny zastępczej zwykłej, że pobiera wynagrodzenie, poza kwotą świadczeń społecznych. W związku z tym, aby nastąpiła spójność pomiędzy tą uchwałą a budżetem i Wieloletnią Prognozą Finansową wprowadza się w Wieloletniej Prognozie Finansowej zadanie nr 6 pn.: „Utworzenie i prowadzenie zawodowych rodzin zastępczych”. I tak, przewidziane kwoty na lata 2012 – 2015 z przeznaczeniem na wynagrodzenie dla osób prowadzących rodziny zastępcze, tj. 1.218.750zł i kwota ta jest rozpisana kolejno na lata 2012 do 2015, jako że okres opracowania Wieloletniej Prognozy Finansowej jest zamknięty w tym przedziale czasowym. Przy okazji, już po rozstrzygnięciu przetargu na dostawę tablic rejestracyjnych, uaktualnia się umowę nr 2 stosownie do wartości kwot wynikających z zawartej umowy z wytwórnią tablic rejestracyjnych. W załączniku nr 1 uaktualnia się oraz uwzględnia zwiększenie odpowiednio planu dochodów i wydatków na rok 2012, doprowadzając do zgodności budżetu z Wieloletnią Prognozą Finansową. Po tych zmianach wszelkie obowiązujące wskaźniki wysokości zadłużenia, jak też i obsługi długu do wielkości planowanych dochodów, a także wskaźnik obsługi zadłużenia zgodnie z art. 243 ustawy o finansach publicznych zostają zachowane w odpowiednich przedziałach zgodnie z przepisami ustawy”.
               Radni pytań i uwag nie zgłosili, wobec czego Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski poprosił o opinie Komisji.
               Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów – Pan Marian Olechnowicz stwierdził, iż wydała pozytywną opinię do projektu uchwały w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Powiatu Białostockiego na lata 2012 – 2015.
               Przewodniczący Komisji Infrastruktury Technicznej – Pan Jan Kaczan odczytał Wysokiej Radzie pozytywną opinię Komisji do omawianego projektu uchwały.
               Pani Sylwia Rząca – Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Rodziny również zaprezentowała pozytywną opinię Komisji do projektu uchwały w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Powiatu Białostockiego na lata 2012 – 2015.
 Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła Uchwałę Nr XVI/136/2012 z dnia 22 marca 2012 roku w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Powiatu Białostockiego na lata 2012-2015 (zał. nr 17).
 
Ad 12
Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie Powiatu Białostockiego  na 2012 rok.
Pani Maria Borodziuk – Skarbnik Powiatu Białostockiego zreferowała zebranym projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Powiatu Białostockiego na 2012 rok (zał. nr 18).
„Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, zmiany budżecie dotyczą zmian w planie dochodów i wydatków i jest to kolejne zwiększenie, zarówno po stronie dochodów i wydatków o kwotę 351.970zł. Zwiększenia dochodów następują głównie w dziale transport i łączność. Jest to zwiększenie o 160.000zł z tytułu udzielonej pomocy finansowej przez gminy: Gminę Turośń Kościelna – 140.000zł na dofinansowanie przebudowy z rozbudową drogi powiatowej, przejście przez miejscowość Chodory oraz 20.000zł to są środki przeznaczone przez Gminę Zabłudów na opracowanie dokumentacji projektowej na przebudowę drogi powiatowej na odcinku Łubniki – Zwierki. W dziale oświata i wychowanie, na wniosek Pana Dyrektora Centrum Kształcenia Praktycznego w Łapach zwiększa się plan dochodów  o 100.000zł z tytułu wpływu z usług, jakie świadczy CKP realizując szkolenia różnego rodzaju. W dziale pomoc społeczna, zwiększa się na wniosek Dyrektora DPS w Jałówce plan dochodów o łączną kwotę 77.970zł, głównie z tytułu przeliczenia, uściślenia zwiększonej odpłatności pensjonariuszy tego domu. W gospodarce komunalnej i ochronie środowiska jest zwiększenie o 14.000zł. Jest to dotacja, jaką otrzymał powiat z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na dofinansowanie zadania „Czysty powiat – czysta ziemia”. Zmiany w planie wydatków budżetu dotyczą zwiększenia planu wydatków o łączną kwotę 351.970zł. Te zwiększenia są odpowiednio w dziale transport i łączność o 160.000zł na zwiększenie wydatków majątkowych, tzn. na inwestycje. W dziale oświata i wychowanie, zwiększenie o 100.000zł planu finansowego CKP w Łapach. W dziale pomoc społeczna jest zwiększenie o kwotę 77.970zł  oraz przeniesienie środków pomiędzy rozdziałami i rodzajami wydatków w ten sposób, że przenosi się z rozdziału- placówki opiekuńczo – wychowawcze 68.000zł , ja również ze świadczeń społecznych, w tym celu, aby w rozdziale 85202 zaplanować wydatki w kwocie 168.750zł na wynagrodzenia dla zawodowych rodzin zastępczych. W dziale gospodarka komunalna 14.000zł przeznacza się na koszty organizacji tego projektu „Czysty powiat – czysta ziemia”. Na wniosek Dyrektora Wydziału Spraw Społecznych i Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Białymstoku przenosi się 5.000zł, jeśli chodzi o dotacje pomiędzy rodzajami organizacji pożytku publicznego, tzn. zmniejszając plan wydatków na dotacje dla fundacji o kwotę 5.000zł, a zwiększając dotację dla stowarzyszeń. Tutaj są dwa różne paragrafy i stąd dopiero po rozstrzygnięciu konkursu ofert można precyzyjnie określić kwoty wydatków w tychże paragrafach. Odpowiednio, te zmiany dotyczące wydatków majątkowych znajdują odbicie w zał. nr 3 i te zmiany obejmują poz.10 – przebudowa z rozbudową drogi powiatowej, przejście przez miejscowość Chodory. Zwiększa się plan wydatków na tym zadaniu o 140.000zł. Następnie w poz. 16 – dokumentacja projektowa na zadania przyszłościowe zwiększa się o kwotę 20.000zł. Oczywiście tu była mowa o drogach publicznych, rozdział 60014 oraz w dziale 852 –pomoc społeczna, zadanie 26a odpowiednio zmniejsza się kwotę 4.225zł. Wprowadza się nowe zadanie 26b – dokumentacja projektowa na budowę oczyszczalni ścieków na potrzeby DPS w Jałówce. Będzie to nowa dokumentacja projektowa, ponieważ zmieni się technologia realizacji tejże oczyszczalni. Również w zał. nr 4 zmiany dotyczą przeniesienia kwoty 5.000zł pomiędzy poz. 9 i 10, odnośnie dofinansowania zadań powierzonych w zakresie kultury i dziedzictwa narodowego. Po tych zmianach planowany deficyt nie ulega zmianie, pozostaje na poziomie 4.780.784zł”.
               Radni pytań i uwag nie zgłosili, wobec czego Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski poprosił o opinie Komisji.
               Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów – Pan Marian Olechnowicz stwierdził, iż wydała pozytywną opinię do projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie Powiatu Białostockiego na 2012 rok.
               Przewodniczący Komisji Infrastruktury Technicznej – Pan Jan Kaczan odczytał Wysokiej Radzie pozytywną opinię Komisji do omawianego projektu uchwały.
               Pani Sylwia Rząca – Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Rodziny również zaprezentowała pozytywną opinię Komisji do projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie Powiatu Białostockiego na 2012 rok.
               Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła Uchwałę Nr XVI/137/2012 z dnia 22 marca 2012 roku w sprawie zmian w budżecie Powiatu Białostockiego na 2012 rok (zał. nr 19).
 
Ad 13
               Interpelacje i zapytania Radnych.
               Radny – Pan Jacek Chrulski zgłosił interpelację: „Zgłaszam interpelację, która dotyczy przygotowania dokumentacji projektowej. Uprzejmie proszę o rozważenie możliwości przygotowania dokumentacji technicznej przebudowy i wykonania nawierzchni drogi powiatowej, stanowiącej ul. Wesołą w Czarnej Wsi Kościelnej, w kierunku miejscowości Ogóły i Ratowiec. Przy wymienionej ulicy znajdują się ważne dla mieszkańców instytucje – ośrodek zdrowia, dom kultury, remiza OSP. Stan ulicy uległ znacznemu pogorszeniu po wybudowaniu kanalizacji sanitarnej. Doraźne poprawianie nawierzchni nie przynosi już żadnych efektów. Przygotowanie powyższej dokumentacji pozwoli zaplanować wykonanie tak ważnej dla mieszkańców Czarnej Wsi Kościelnej, Ogół, Ratowca i Burczaka inwestycji”.
               Radny Pan Jacek Chrulski zgłosił również zapytania: „Zapytanie moje dotyczy inwestycji przewidywanej w Gminie Czarna Białostocka. Jest zaplanowana przebudowa drogi powiatowej Ruda Rzeczka - Wólka Ratowiecka- Klimki – Czarna Wieś Kościelna II etap. Wiem, że trwają rozmowy, ale odnoszę wrażenie, również po rozmowach przeprowadzonych w Czarnej Białostockiej z Panem Burmistrzem i Radnymi, że brakuje chęci, czy też zdecydowania, jeżeli chodzi o decyzje, czy ma być kontynuowana ta droga, czy też droga do Złotej Wsi. Mam wrażenie, że wynika to z problemu, który tam zaistniał, a mianowicie, że część tej drogi leży w Gminie Wasilków i stąd obawa przed podjęciem decyzji. Byłem na Sesji i Pan Burmistrz stwierdza, że decyzja jest po stronie powiatu, powiat oczekuje decyzje z gminy i tak sprawa się odsuwa w czasie. Prosiłbym Zarząd o zdecydowaną decyzję, czy będzie kontynuacja drogi tej, którą rozpoczęliśmy w poprzednim roku, czy też środki będą przeznaczone na drugą inwestycję”.
               Starosta Powiatu Białostockiego – Pan Wiesław Pusz wyjaśnił: „Proszę Państwa, decyzje przeciągały się ze względu na stanowisko Lasów Państwowych, ponieważ szacowali swoje wydatki i zastanawiali się jaką kwotą mogą nas wspomóc. Generalnie sprawa została rozstrzygnięta. Nadleśniczy z Czarnej Białostockiej zadeklarował kwotę 150.000zł. Wyznaczył kierunek Złota Wieś. Rozmowa z Panem Burmistrzem również była i otrzymaliśmy akceptację dla tej inwestycji. Przebudowę drogi w kierunku Ruda Rzeczka - Wólka Ratowiecka- Klimki – Czarna Wieś Kościelna będziemy kończyć w latach następnych”.
               Radny Pan Jacek Chrulski zgłosił kolejne zapytanie: „Chciałbym wrócić do sprawy DPS-ów, a mianowicie, ze strony dyrektorów została podana informacja, iż są duże dysproporcje pomiędzy środkami przeznaczonymi na funkcjonowanie domów pomocy społecznej w naszym województwie i np. warmińsko- mazurskim. Chciałem zapytać, czy Zarząd coś w tym względzie robił, czy były wystosowane pisma z prośbą o wyjaśnienie tych dysproporcji, bo to są konkretne pieniądze w wypadku tych domów”.
Starosta Powiatu Białostockiego – Pan Wiesław Pusz wyjaśnił: „Zarząd występował kilkakrotnie i nadal będzie występował. Tutaj generalnie jest tak, że samorządy w rozmowach o pieniądze nie mają żadnej znaczącej pozycji. Władza rządząca uważa, że samorządy są bogate i mogą to finansować. W związku z tym będziemy pisać dalej, ale oni są odporni na nasze pisanie i gwałtownych zmian nie należy się spodziewać. Niemniej jednak nadal będziemy monitować”.
Innych interpelacji i zapytań nie zgłoszono.
 
Ad 14
Przyjęcie protokołu z XIV i XV Sesji RPB.
            Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski przypomniał zebranym, iż XIV Sesja Rady Powiatu Białostockiego IV kadencji odbyła się w dniu 2 lutego 2012 roku, a XV nadzwyczajna Sesja Rady Powiatu Białostockiego IV kadencji odbyła się w dniu 23 lutego 2012 roku. Protokoły były wyłożone do zapoznania się. Przewodniczący obrad zapytał, czy są uwagi do jego treści? 
            Uwag nie zgłoszono, wobec czego Przewodniczący obrad zarządził głosowanie.
            Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, przyjęła protokół Nr XIV/2012 z dnia 2 lutego 2012 roku, a protokół Nr XV/2011 z dnia 23 lutego 2012 roku został przyjęty przy 1 głosie „wstrzymującym się”.
 
 
Ad 15
            Sprawy różne.
Przewodniczący Rady Powiatu – Pan Sławomir Gołaszewski zapoznał Radnych z pismami, które wpłynęły do Rady Powiatu Białostockiego:
1)   Pismem Zarządu Powiatu Białostockiego, przekazującym sprawozdanie zbiorcze z realizacji wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach i placówkach prowadzonych przez Powiat Białostocki, z uwzględnieniem wysokości kwoty różnicy, o której mowa w art. 30a ust.2 ustawy Karta Nauczyciela (zał. nr 21),
2)   Pismem Komendy Miejskiej Policji w Białymstoku z prośba o dofinansowanie zakupu 3 samochodów osobowych, oznakowanych na potrzeby Komisariatu Policji w Choroszczy, Wasilkowie oraz Zabłudowie – 105.000zł oraz zakupu sprzętu informatycznego – 28.000zł (zał. nr 22),
3)   Interpelacjami Posła na Sejm RP Pana Krzysztofa Jurgiela informującymi jego działaniach w sprawie planowanej likwidacji Obwodowych Urzędów Miar w Białymstoku, Ełku, Kętrzynie, Olsztynie, Siedlcach i Zamościu oraz w sprawie niekorzystnych dla województwa podlaskiego społeczno – gospodarczo – przestrzennych rozwiązań, zawartych w rządowym projekcie Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030 (zał. nr 23, 24).
Również w sprawach różnych, Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski udzielił głosu Radnemu Panu Markowi Żmujdzinowi, który przypomniał, iż w roku 2000 , w I kadencji Rady Powiatu Białostockiego, w Świętej Wodzie został posadowiony krzyż samorządowców Powiatu Białostockiego. Z uwagi na występujące uszkodzenia, będące wynikiem działania aury pogodowej, należałoby rozważyć jego wymianę, bądź naprawę. Radny Pan Marek Żmujdzin zadeklarował rozeznanie się w cenach i znalezienie odpowiedniego wykonawcy. Jednocześnie zaapelował do Radnych, Zarządu i pracowników Starostwa o dobrowolne zbiórkę pieniędzy na ten cel.
W toku dyskusji Radni Rady Powiatu Białostockiego wyrazili chęć wsparcia tej inicjatywy.
Ad 16
Zamknięcie obrad XVI sesji RPB.
Wobec wyczerpania porządku obrad, Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski zamknął obrady XVI Rady Powiatu IV kadencji, w dniu 22 marca 2012 roku, o godz. 1330.
Protokołowała:                                                                                                   Obradom przewodniczył:
 
Bogumiła Malinowska                                                                                            Przewodniczący Rady
                                                                                                                                     Sławomir Gołaszewski                                                                   
 
 
 

Metryka strony

Podmiot udostępniający informacje: Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Sławomir Gołaszewski

Opublikował: Agnieszka Mudzińska

Data wytworzenia informacji / dokumentu: 22-03-2012

Data udostępnienia w BIP: 23-04-2012 11:40

Data modyfikacji informacji: 23-04-2012 11:40