Protokół Nr XIV/2012 z dnia 02.02.2012r.

RP.0002.14.2012
 
 
Protokół Nr XIV /2012
z obrad XIV Sesji Rady Powiatu Białostockiego IV kadencji
 w dniu 2 lutego 2012 roku
 w Starostwie Powiatowym w Białymstoku
 
            Obrady XIV Sesji Rady Powiatu Białostockiego IV kadencji, w dniu 2 lutego 2012 roku, o godz.1030, w Starostwie Powiatowym w Białymstoku, otworzył Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski.
Na wstępie, powitał zaproszonych gości, członków Zarządu oraz wszystkich radnych (listy obecności stanowią zał. nr 1, 2 i 3).
Stwierdził, iż na podstawie listy obecności, w obradach uczestniczy 24 radnych, co stanowi quorum, przy którym Rada Powiatu może obradować i podejmować prawomocne uchwały. Nieobecny był: Pan Maciej Rafał Bojanowski (nieobecność usprawiedliwiona).
           
Ad 2
Przyjęcie porządku dziennego obrad.
Przewodniczący obrad odczytał porządek dzienny XIV Sesji RPB, który został przesłany radnym. Zapytał, czy są do niego uwagi? 
Starosta Powiatu Białostockiego – Pan Wiesław Pusz stwierdził, iż z uwagi na zaistniałe okoliczności zaproponował:
-   zdjęcie z porządku obrad pkt. 7 w brzmieniu: Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wystąpienie Powiatu Białostockiego ze Stowarzyszenia Samorządów Polskich „Euroregion Niemen”
-   wprowadzenie pkt. 12 w brzmieniu: „Podjęcie uchwały Rady w sprawie stanowiska Rady Powiatu Białostockiego dotyczącego równego traktowania TV „Trwam” w procesie koncesyjnym”.
Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski zapytał, czy są wnioski Radnych do porządku obrad? 
Wniosków nie zgłoszono. Jednocześnie Przewodniczący obrad przypomniał zebranym, iż  powyższa zmiana do porządku obrad jest autopoprawką Zarządu Powiatu Białostockiego, stąd nie wymaga głosowania.
 
Zmieniony porządek obrad przyjęto do realizacji w brzmieniu:
1.      Otwarcie obrad XIV sesji RPB.
2.      Przyjęcie porządku dziennego obrad.
3.      Informacja Starosty o pracach Zarządu między sesjami Rady.
4.      Przyjęcie informacji z działalności Powiatowego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej w Białymstoku, zgromadzonych, udostępnianych i aktualizowanych materiałów istniejącego zasobu geodezyjnego i kartograficznego.
5.      Przyjęcie informacji o wpływie i sposobie załatwiania skarg i wniosków rozpatrywanych przez Starostę Powiatu Białostockiego.
6.      Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Powiatu Białostockiego za rok 2011.
Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wystąpienie Powiatu Białostockiego ze Stowarzyszenia Samorządów Polskich „Euroregion Niemen”.
7.      Podjęcie uchwały w sprawie szczegółowych warunków umarzania w całości lub części, łącznie z odsetkami, odraczania terminów płatności, rozkładania na raty lub odstępowania od ustalania opłat za pobyt dziecka w pieczy zastępczej.
8.      Podjęcie uchwały w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Powiatu Białostockiego na lata 2012-2015.
9.      Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie Powiatu Białostockiego na 2012 rok.
10.    Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia planu pracy Rady Powiatu Białostockiego na 2012 rok.
11.    Zatwierdzenie planów pracy Komisji Stałych Rady Powiatu Białostockiego na 2012 rok.
12.    Podjęcie uchwały Rady w sprawie stanowiska Rady Powiatu Białostockiego dotyczącego równego traktowania TV „Trwam” w procesie koncesyjnym.
13.    Interpelacje i zapytania Radnych.
14.    Przyjęcie protokołu z XIII sesji RPB.
15.    Sprawy różne.
16.    Zamknięcie obrad XIV sesji RPB.
 
Ad 3
Informacja Starosty o pracach Zarządu między sesjami Rady.
            Starosta Powiatu Białostockiego - Pan Wiesław Pusz przedłożył zebranym informację o pracach Zarządu Powiatu Białostockiego między Sesjami Rady, tj. w okresie od dnia 22 grudnia 2011 roku do dnia 2 lutego 2012 roku (zał. nr 4).
W tym czasie Zarząd Powiatu obradował na 6 posiedzeniach plenarnych i zajmował się problemami w zakresie spraw związanych z:
·   majątkiem powiatowym,
·   drogami powiatowymi,
·   ochroną zdrowia i pomocą społeczną,
·   oświatą, kulturą i sportem,
·   finansami i budżetem.
Ponadto Zarząd:
·         przyjął rozliczenie dotacji przekazanej na wydatki inwestycyjne Ochotniczym Strażom Pożarnym w Uhowie, Czarnej Wsi Kościelnej, Juchnowcu Dolnym, Nowodworcach, Wasilkowie, Złotnikach, Pogorzałkach, Turośni Kościelnej, Borowskich Olkach,
·         zajął stanowisko w sprawie dalszej przynależności Powiatu Białostockiego do Stowarzyszenia „Euroregion Niemen”,
·         zapoznał się z wyjaśnieniem Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w sprawie postępowania przez Przedsiębiorstwo „Czyścioch” z odpadami zgromadzonymi w miejscowości Studzianki,
·         przyznał premie za miesiąc styczeń 2012 rok dyrektorom jednostek organizacyjnych Powiatu,
·         udzielał odpowiedzi na interpelacje i zapytania Radnych Powiatu,
·         brał udział w posiedzeniach Komisji Stałych Rady Powiatu,
·         rozpatrywał wnioski i opinie Komisji Stałych Rady Powiatu.
Starosta i członkowie Zarządu uczestniczyli w:
·         odprawie służbowej podsumowującej działalność Komendy Miejskiej Policji w Białymstoku w roku 2011,
·         posiedzeniu Rady Społecznej przy SP ZOZ w Łapach,
·         szkoleniu p.n.: „Organizacja kontroli zarządczej w instytucjach kultury”,
·         posiedzeniu Konwentu Powiatów Województwa Podlaskiego,
·         spotkaniu noworocznym z duchowieństwem, przedstawicielami władz samorządów, przedsiębiorcami, przedstawicielami organizacji społecznych organizowanym przez Powiat Bielsk Podlaski,
·         zjeździe Oddziału Powiatowego Związku Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczypospolitej Polskiej w Białymstoku,
·         Jubileuszu 10-lecia Młodzieżowej Orkiestry Dętej w Wasilkowie,
·         Jubileuszu XV-lecia Samorządu Rolniczego na Podlasiu organizowanego przez Podlaską Izbę Rolniczą.
Radny Pan Marek Żmujdzin poprosił o przybliżenie kwestii dotyczącej podjęcia decyzji w sprawie ustanowienia trwałego zarządu nieruchomości położonej w miejscowości Ruszczany.
Starosta Powiatu Białostockiego – Pan Wiesław Pusz wyjaśnił: „Generalnie Dom Pomocy Społecznej, oprócz działalności czysto merytorycznej, związanej z prowadzeniem opieki nad pensjonariuszami prowadził też działalność gospodarczą dotycząca hodowli trzody chlewnej i uprawy ziemi. Zmieniły się przepisy odnośnie gospodarstw pomocniczych i zakładów budżetowych i pewne sprawy, w związku z tym należy uregulować. Po analizie ekonomicznej okazało się, że prowadzenie hodowli trzody w ramach DPS z przyczyn ekonomicznych jest niezasadne, natomiast pozostała ziemia w Ruszczanach. Dokonano analizy stanu prawnego tej ziemi i okazało się, że nie był on przez wiele lat uregulowany. W związku z tym wystąpiliśmy do Wojewody Podlaskiego o to, by dokonano potwierdzenia, iż grunty te stanowią własność powiatu. Takie potwierdzenie zostało dokonane i grunty te zostały przekazane w trwały zarząd Dyrektorowi DPS. Z ustawy o gospodarce gruntami wynikają obowiązki trwałego zarządcy”.
Kolejne pytanie Radnego Pana Marka Żmujdzina dotyczyło podpisania umowy z Gminą Choroszcz w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Białostockiemu na wykonanie modernizacji ewidencji gruntów i budynków.
Starosta Powiatu Białostockiego – Pan Wiesław Pusz stwierdził, iż generalnie prace geodezyjne są prowadzone stopniowo. Powiat wykonuje je na podstawie określonego harmonogramu, gdyż ta modernizacja ewidencji jest stosunkowo droga. Ponieważ powiat dysponuje skromnymi środkami, a z drugiej strony ma obowiązek wykonania tych prac, to występujemy do niektórych Gmin o wsparcie finansowe tych prac. Gminy wspierają te prace kwotami w granicach 20-30.000zł.
Szczegółowe wyjaśnienia w tej sprawie złożył Wysokiej Radzie Pan Czesław Bartoszewicz – Dyrektor Wydziału Geodezji, Katastru i Nieruchomości: „Panie Przewodniczący, Szanowni Radni, prowadzimy modernizacje ewidencji gruntów i budynków. Polega ona na tym, że na poszczególne obręby, inaczej mówiąc wsie, istnieją nagromadzone w ciągu 50-60 lat różne dokumentacje geodezyjne, zaczynając od scalenia przedwojennego, poprzez nowy pomiar wykonywany w latach 50-tych, uwłaszczenie- czyli akty własności ziemi nadawane w latach 70-tych. Wszystkie te dokumenty są rozproszone i ze sobą niespójne. W wyniku takich prac, w trybie ustawy zamówienia publiczne, wyłaniamy wykonawcę i on sprowadza wszystko do wspólnego mianownika, do jednej osnowy geodezyjnej, do takich linii pomiarowych, które będą wspólne dla wszystkich działek. Tak, jak Pan Starosta zauważył, że wokół Białegostoku i innych miast, siedziby miast już posiadają mapy numeryczne i zmodernizowaną ewidencję gruntów i budynków. Teraz wykonywane są prace wokół tych miast, gdzie grunty są najdroższe i stąd prosimy gminy o pomoc finansową przy wykonywaniu tych prac. Gminy korzystają z tego, że mają mapy numeryczne, na których mogą opracować miejscowy plan zagospodarowania, a z drugiej strony, w wyniku modernizacji ewidencji budynków wyłapujemy te momenty, gdzie nieruchomość np. dotychczas jest wykazana jako grunty zabudowane rolnicze, a de facto od dawna są to grunty nierolnicze. Powoduje to, iż gmina uzyskuje wzrost wpływów z podatków. Jak informował Burmistrz Choroszczy, po wykonaniu takich prac, w niektórych miejscowościach nieraz kilkukrotnie wzrósł podatek, a patrząc na całą gminę ponad dwukrotnie wzrósł podatek lokalny”.
Innych pytań i uwag do referowanego materiału nie zgłoszono.
Rada Powiatu Białostockiego ww. informację o pracach Zarządu między sesjami przyjęła do wiadomości.
 
 
Ad 4
Przyjęcie informacji z działalności Powiatowego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej w Białymstoku, zgromadzonych, udostępnianych i aktualizowanych materiałów istniejącego zasobu geodezyjnego i kartograficznego.
Dyrektor Powiatowego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej w Białymstoku – Pan Tadeusz Jastrzębski przedstawił Wysokiej Radzie informację z działalności Ośrodka, zgromadzonych, udostępnianych i aktualizowanych materiałach istniejącego zasobu geodezyjnego i kartograficznego (zał. nr 5).
„Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, Panie Starosto, kolejne sprawozdanie, jak co roku, zawiera w swojej treści bardzo dużo cyfr i cyferek. Mam nadzieję, ze Państwo zapoznali się szczegółowo z tymi wskaźnikami, które pojawiają się w pracy naszego ośrodka. Cały czas realizowane są prace na obszarze  całego Powiatu Białostockiego, co powoduje, iż zasób w postaci map numerycznych zwiększa się w sposób dość znaczący. Jednocześnie, pomimo występującego kryzysu, nastąpił potężny wzrost wydawania dokumentacji do celów inwestycyjnych. Mieszkańcy Powiatu Białostockiego, w dalszym ciągu, przychodzą po mapy i dokumenty niezbędne w celu uzyskania decyzji o warunkach zabudowy, stąd też następuje ciągły wzrost tych wskaźników, między innymi zmiany w ewidencji gruntów i budynków, które świadczą o ruchu nieruchomościami, o wprowadzaniu danych z dokumentacji sądowych, dokumentacji w postaci decyzji administracyjnych. W tym momencie osiągnęły już one wielkość ok. 22.000. Jeżeli chodzi o obsługę interesantów, zajmują się tym 3 panie, a wielkość spraw załatwionych sięga 17.000 spraw. Uruchomiony w miesiącu wrześniu portal geodezyjny w niewielkim stopniu odciążył trochę pracowników, przynajmniej w zakresie obsługi wykonawstwa geodezyjnego. Z danych statystycznych, które są możliwe do pozyskania w internecie jest wiadomo, że miesięcznie jest ok. 2.500 wejść, czyli pobrań danych do wykonania prac geodezyjnych. W tej chwili geodeci mogą podstawowe rzeczy pobierać bezpośrednio z internetu. Było to poprzedzone podpisaniem stosownych umów upoważniających do pobierania tych danych. Do dnia dzisiejszego dwie jednostki, czyli Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska i Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego otrzymali bezpośredni dostęp do danych z ewidencji gruntów i budynków, który bezpośrednio wspomaga pracę tych dwóch instytucji. Wystarczy tylko wspomnieć, iż mieszkańcy Powiatu Białostockiego zostawiają środki finansowe za udzielone informacje w wysokości ok. 54% ogólnych wpływów na rzecz powiatu, a geodeci 46% sum, które wykazujemy, jako dochody powiatu z tytułu obsługi państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego”.
Pytań do referowanego materiału nie zgłoszono.
Rada Powiatu Białostockiego przyjęła do wiadomości informację z działalności Powiatowego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej w Białymstoku, zgromadzonych, udostępnianych i aktualizowanych materiałów istniejącego zasobu geodezyjnego i kartograficznego.
 
Ad 5
Przyjęcie informacji o wpływie i sposobie załatwiania skarg i wniosków rozpatrywanych przez Starostę Powiatu Białostockiego.
Pani Anna Szczepańska – Sekretarz Powiatu Białostockiego przedstawiła Wysokiej Radzie informację o wpływie i sposobie załatwiania skarg i wniosków rozpatrywanych przez Starostę Powiatu Białostockiego (zał. nr 6).
„Szanowni Państwo, w roku 2011 do Starosty Powiatu Białostockiego wpłynęło 11 skarg. Z tej liczby, 2 skargi dotyczyły działania jednostek organizacyjnych Powiatu, wobec czego zostały przesłane do rozpatrzenia zgodnie w właściwością. Jedna do załatwienia przez Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy, druga do rozpatrzenia przez Radę Powiatu Białostockiego. Skargi rozpatrywane przez Starostę zawierały zarzuty związane z działalnością pracowników Starostwa Powiatowego, w tym Wydziału Komunikacji – 3 skargi, Wydziału Architektury – 3 skargi oraz Wydziału Geodezji Katastru i Nieruchomości (1 skarga) i Wydziału Rolnictwa, Środowiska, Rozwoju Obszarów Wiejskich i Promocji (1 skarga). 1 skarga dotyczyła działania Wicestarosty odnośnie zaprzestania przebudowy drogi w miejscowości Chodory. Skargę uznano za bezzasadną. Postępowanie Wicestarosty w wyżej wymienionej sprawie było prawidłowe i nastąpiło bezzwłocznie po otrzymaniu zastrzeżenia ze strony osoby skarżącej. Z dziewięciu rozpatrywanych skarg, siedem zostało uznanych za bezzasadne. Załatwienie polegało na udzieleniu skarżącym wyczerpujących wyjaśnień. Dwie skargi dotyczące spraw załatwianych przez Wydział Architektury należało uznać za zasadne. Aby zapobiec wystąpieniu dalszych nieprawidłowości, przeprowadzono rozmowy z pracownikami w kwestii załatwiania petentów jak również przeszkolono cały Wydział Architektury w zakresie kompletowania dokumentacji w procesie wydawania pozwoleń na budowę. Należy dodać, iż przy rozpatrywaniu skarg dołożono wszelkich starań, aby zostały one załatwione nie tylko w terminie określonym w kodeksie postępowania administracyjnego (nie dłużej niż 30 dni), lecz bez zbędnej zwłoki. Średni wskaźnik terminu załatwiania wyniósł w 2011 roku 19,2 dni. W roku 2011 wpłynęły 2 wnioski przesłane przez Podlaski Urząd Wojewódzki do rozpatrzenia zgodnie z właściwością. Jeden wniosek dotyczył wydatkowania środków finansowych na wspieranie lokalnego rynku pracy przez Powiatowy Urząd Pracy, zaś drugi stanowił informację o nieprawidłowościach występujących na terenie Domu Pomocy Społecznej w Uhowie. Po rozpatrzeniu w/w spraw udzielono wyjaśnień do Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego oraz dla jednej z osób wnioskujących, ponieważ osoba, poruszająca sprawy DPS w Uhowie pozostała anonimowa. W roku 2011 nie zanotowano wpływu skarg ani wniosków złożonych ustnie do protokołu”.
Pytań do referowanego materiału nie zgłoszono.
Rada Powiatu Białostockiego przyjęła do wiadomości informację o wpływie i sposobie załatwiania skarg i wniosków rozpatrywanych przez Starostę Powiatu Białostockiego.
 
Ad 6
Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Powiatu Białostockiego za rok 2011.
Starosta Powiatu Białostockiego – Pan Wiesław Pusz zreferował zebranym potrzebę podjęcia uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Powiatu Białostockiego za rok 2011 (zał. nr 7).
„Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, z przepisów wynika, że przy Staroście działa Komisja ds. Bezpieczeństwa i Porządku Powiatu Białostockiego ona jest złożona z przedstawicieli takich instytucji, jak: prokuratura, straż pożarna, policja, drogownictwo, oprócz tego pracownicy Starostwa, przedstawiciele sektora sanitarnego. Ta Komisja od czasu do czasu się spotyka. Potrzeba istnienia takiej Komisji wynika z tego, iż w niektórych sytuacjach kryzysowych Starosta przejmuje odpowiedzialność i koordynację działań, natomiast na co dzień swoją pracę wykonują stosowne służby, a na posiedzeniach tejże Komisji, które odbywają się raz na kwartał dokonuje się omówienia występujących problemów. Sprawozdanie z prac tej Komisji za 2011 rok macie Państwo przedłożone w formie pisemnej, a ponieważ Rada Powiatu wyraża swoje stanowisko w formie uchwał, przedłożony został Państwu projekt uchwały w sprawie przyjęcia tego sprawozdania. Proszę o podjęcie takiej uchwały”.
            Ponieważ pytań i uwag do sprawozdania nie zgłoszono, Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Walenty Sic poprosił o przedstawienie opinii Komisji do projektu uchwały.
Przewodniczący Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego – Pan Jan Kaczmarek zapoznał zebranych z pozytywną opinią Komisji do projektu w sprawie przyjęcia sprawozdania z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Powiatu Białostockiego za 2011 rok.
Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła Uchwałę Nr XIV/118/2012 z  dnia 2 lutego 2012 roku w sprawie przyjęcia sprawozdania z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Powiatu Białostockiego za 2011 rok (zał. nr 8).
 
Ad 7
Podjęcie uchwały w sprawie szczegółowych warunków umarzania w całości lub części, łącznie z odsetkami, odraczania terminów płatności, rozkładania na raty lub odstępowania od ustalania opłat za pobyt dziecka w pieczy zastępczej.
Pani Elżbieta Anna Turczewska – Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku zreferowała zebranym projekt uchwały w sprawie szczegółowych warunków umarzania w całości lub części, łącznie z odsetkami, odraczania terminów płatności, rozkładania na raty lub odstępowania od ustalania opłat za pobyt dziecka w pieczy zastępczej (zał. nr 9).
Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, konieczność podjęcia przedstawionego Państwu projektu uchwały wynika z art. 194 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2012 roku. Poprzednio sprawy dotyczące ponoszenia opłat za dzieci umieszczone w placówkach opiekuńczo – wychowawczych oraz za dzieci przebywające w rodzinach zastępczych były uregulowane ustawą o pomocy społecznej, tzn. do końca grudnia ubiegłego roku i również w zakresie umarzania tej odpłatności, a jeżeli chodzi o częściowe lub całkowite zwalnianie z tej odpłatności, były podjęte uchwały Rady Powiatu, jako przepisy wykonawcze do tejże ustawy. W związku ze zmianą przepisów dotyczących rodzin zastępczych, placówek opiekuńczo – wychowawczych, które obecnie są określane, jako rodzinne i instytucjonalne formy pieczy zastępczej, jak i tych przepisów w zakresie ponoszenia opłaty za pobyt w tych formach pieczy zastępczej przez rodziców biologicznych dzieci, jak i też opiekunów prawnych, jeżeli dysponują dochodem dziecka, konieczne jest właśnie, zgodnie z tą nową ustawą wprowadzenie uregulowań i opracowanie szczegółowych warunków w zakresie umarzania w całości lub części, łącznie z odsetkami należności wynikających z tych opłat, odraczanie terminów płatności, rozkładanie na raty lub odstępowanie od ustalenia opłat za pobyt dzieci w pieczy zastępczej. Przedstawiony Państwu projekt uchwały zakłada możliwość umarzania i rozkładania na raty, zarówno na wniosek dłużnika, jak i też z urzędu w zależności od jego sytuacji socjalno – bytowej. Umarzanie może nastąpić, jeżeli osoba znajduje się w trudnej sytuacji finansowej, osoba, której dochód nie przekracza kryterium uprawniającego do świadczeń pomocy społecznej, a jeżeli przekracza, to muszą być spełnione inne okoliczności uzasadniające konieczność umorzenia tej należności. Jeżeli chodzi o całkowite lub częściowe odstępowanie od ustalenia opłaty, również następuje to na wniosek osoby zobowiązanej, bądź z urzędu. Decyzje w tym zakresie, zgodnie z ustawą o wspieraniu rodziny i pieczy zastępczej podejmuje Starosta w oparciu o uchwałę Rady Powiatu. Zgodnie z ustawą jest możliwość, że Starosta upoważni do podejmowania tych decyzji kierownika PCPR i takie upoważnienie zostało wydane. Jeżeli chodzi o kryteria odstępowania całkowitego lub częściowego od ustalenia opłat, są one takie same, jak były dotychczas w uchwale w sprawie całkowitego lub częściowego zwalniania z opłat za pobyt dzieci w placówkach opiekuńczo – wychowawczych, które stosujemy już od kilku lat. One się sprawdziły, odpłatność jest ustalana nieadekwatnie do wysokości pomocy pieniężnej, która jest wypłacana rodzinom zastępczym, czy też kosztów utrzymania w placówce opiekuńczo – wychowawczej, które są bardzo różne w każdym powiecie, ale jest to uzależnione od tego, ile dana rodzina, czy osoba jest w stanie ponieść odpłatności, w zależności od jej dochodu. W związku z wejściem w życie tej ustawy konieczne jest stwierdzenie, iż tracą moc uchwały dotyczące całkowitego lub częściowego zwalniania z opłat, wcześniej podejmowane przez Radę Powiatu, a dotyczące zarówno rodzin zastępczych, jak też placówek opiekuńczo – wychowawczych. Uchwała ta jest niezbędna do podejmowania decyzji w powyższym zakresie”.
Pytań i uwag do referowanego projektu uchwały nie zgłoszono, wobec czego Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Walenty Sic poprosił o przedstawienie opinii Komisji.
Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów – Pan Marian Olechnowicz poinformował zebranych, iż powyższy projekt uchwały był przedmiotem obrad Komisji i do ww. projektu Komisja Budżetu i Finansów wydała pozytywną opinię.
Komisja Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Rodziny również wydała pozytywną opinię do projektu powyższej uchwały, o czym poinformowała zebranych jej Przewodnicząca – Pani Sylwia Rząca.
Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła Uchwałę Nr XIV/119/2012 z dnia 2 lutego 2012 roku w sprawie szczegółowych warunków umarzania w całości lub części, łącznie z odsetkami, odraczania terminów płatności, rozkładania na raty lub odstępowania od ustalania opłat za pobyt dziecka w pieczy zastępczej (zał. nr 10).
 
Ad 8
Podjęcie uchwały w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Powiatu Białostockiego na lata 2012-2015.
Pani Maria Borodziuk – Skarbnik Powiatu Białostockiego zreferowała zebranym projekt uchwały w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Powiatu Białostockiego na lata 2012-2015 (zał. nr 11).
„Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, proponowane zmiany w Wieloletniej Prognozie Finansowej polegają na zwiększeniu planowanego deficytu budżetowego na rok 2012 o kwotę 2.018.087zł i generalnie to byłaby ta zasadnicza zmiana. Z tego tytułu są oczywiście pewne konsekwencje do przeliczenia w zaprezentowanej prognozie finansowej wskaźników obsługi zadłużenia, natomiast nie zmieniają się inne wskaźniki, które określają relacje zadłużenia do planowanych dochodów, jak też relacje obsługi długu do dochodów. Zwiększenie planowanego deficytu o kwotę 2.018.087 zł nie pociąga za sobą zwiększenia zadłużenia, gdyż przewiduje się, iż deficyt w tej części zostanie pokryty wolnymi środkami, które są w posiadaniu budżetu powiatu. Po zamknięciu roku, czyli ustaleniu wykonanych dochodów i wydatków budżetowych można powiedzieć, że przybliżony wynik budżetu za rok 2011, to deficyt w kwocie 532.502zł, przy planowanym deficycie 4.900.000zł, jak również przy przewidywanym deficycie na etapie tworzenia projektu budżetu na rok 2012 w kwocie 3.000.000zł oznacza, że w budżecie powiatu jest o te ponad 2 mln zł więcej środków finansowych niż przewidywano na etapie tworzenia projektu budżetu. Stąd zwiększenie planowanego deficytu w żaden sposób nie naruszy płynności finansowej budżetu, jak też jest czynnością ze wszech miar nie rodzącą żadnych przykrych konsekwencji dla budżetu. Również w ramach tych zmian w zał. nr 2 do Wieloletniej Prognozy Finansowej zmienia się zapisy dotyczące takich zadań, jak: zadanie nr 1 – umowa zlecająca prowadzenie Pogotowia Opiekuńczego – wydłuża się to zadanie wieloletnie do połowy roku 2015, dlatego, że przewiduje się przeprowadzenie konkursu na zlecenie prowadzenia Pogotowia Opiekuńczo – Wychowawczego na okres 3 lat. Konkurs będzie przeprowadzony w połowie roku 2012 oraz jeśli chodzi o dalsze zmiany, dotyczy to umowy nr 3 – jest to umowa nadzoru nad systemem zarządzania jakością ISO. Tutaj koryguje się pewne przeoczenie, kwoty się nieco zmieniają, szczególnie w roku 2012. Planowany wydatek, to jest 7.500zł, jako, że w tym roku poza zwykłym audytem będzie przeprowadzone odnowienie certyfikatu ISO na kolejne 3 lata. To są proszę Państwa wszystkie zmiany”.
Pytań i uwag do referowanego projektu uchwały nie zgłoszono, wobec czego Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Walenty Sic poprosił o przedstawienie opinii Komisji.
Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów – Pan Marian Olechnowicz poinformował zebranych, iż powyższy projekt uchwały był przedmiotem obrad Komisji i do ww. projektu Komisja Budżetu i Finansów wydała pozytywną opinię.
Komisja Infrastruktury Technicznej również wydała pozytywną opinię do projektu powyższej uchwały, o czym poinformował zebranych jej Przewodniczący – Pan Jan Kaczan.
Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła Uchwałę Nr XIV/120/2012 z dnia 2 lutego 2012 roku w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Powiatu Białostockiego na lata 2012-2015 (zał. nr 12).
 
 
 
 
 
 
 
Ad 9
Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie Powiatu Białostockiego na 2012 rok.
Pani Maria Borodziuk – Skarbnik Powiatu Białostockiego zreferowała zebranym projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Powiatu Białostockiego na 2012 rok (zał. nr 13).
„Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, proponowane zmiany w budżecie, to jest zwiększenie planu dochodów budżetu o kwotę 1.307.434zł oraz zwiększenie planu wydatków o kwotę 3.325.521zł. Taka możliwość istnieje z uwagi na to, że przed chwila Wysoka Rada podjęła uchwałę w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Powiatu Białostockiego na lata 2012-2015, a te zmiany zawierały, przypomnę, zwiększenie planowanego deficytu o kwotę 2.018.087zł. Jeśli chodzi o planowany deficyt po tym zwiększeniu, będzie on wynosił 4.780.784zł i zostanie pokryty przychodami pochodzącymi z zaciąganych kredytów w kwocie 507.400zł. jest to planowany kredyt na termomodernizację obiektu przy ul. Nowowarszawskiej. Kredyt, który zawiera premię termo modernizacyjną w wysokości 20% od kwoty kredytu, następnie przychodami pochodzącymi z nadwyżki budżetu z lat ubiegłych w kwocie 2.162.890zł oraz wolnych środków w kwocie 2.110.494 zł. Konsekwentnie zmienia się plan przychodów i rozchodów budżetu i tak zwiększa się plan przychodów o kwotę 2.018.087zł i po zmianach łączna kwota przychodów budżetu wyniesie 6.870.386zł, a łączna kwota rozchodów pozostanie bez zmian i będzie wynosiła 2. 089.602zł. Jeżeli chodzi o zwiększone dochody, zwiększenie planu dochodów następuje w takich działach, jak: transport i łączność – zwiększenie o kwotę 1.148.000zł. Jest to pomoc finansowa zadeklarowana i udzielona przez gminy Powiatu Białostockiego na wydatki inwestycyjne na drogach powiatowych. Zwiększa się plan dochodów w dziale turystyka o 100.949zł, co jest związane z refundacją części wydatków poniesionych w roku ubiegłym na projekt pn. Zintegrowany Program Rozbudowy Infrastruktury turystycznej w Supraślu. W dziale gospodarka mieszkaniowa zwiększa się o kwotę 21.798zł z tytułu ustalenia odpłatności za trwały zarząd dla zakładu budżetowego „Bukowisko” w Supraślu. W działalności usługowej – prace geodezyjne i kartograficzne wprowadza się 20.000zł pomocy finansowej udzielonej przez Gminę Choroszcz na opracowania geodezyjne i w dziale oświata i wychowanie wprowadza się kwotę 16.687zł. Jest to kwota wynikająca z tytułu zakończenia i rozliczenia projektu Comenius realizowanego przez I LO w Łapach. Zmiany w planie wydatków budżetowych to jest zwiększenie o kwotę 17.531zł planowanych wydatków na zlecenie nadzoru nad lasami niepaństwowymi dla nadleśnictw. Chodzi o to, że w wyniku dokonywanych zalesień wzrósł areał lasów niepaństwowych, podlegających nadzorowi przez starostę. Następnie w dziale transport i łączność zwiększa się o kwotę 2.566.366zł, z czego na wydatki inwestycyjne 2.048.000zł, a wydatki bieżące 518.366zł. To byłyby środki z ewentualnego rozliczenia z firmą wykonującą roboty drogowe. W działalności usługowej zwiększa się o kwotę 20.000zł wydatki na opracowania geodezyjne i kartograficzne. W dziale oświata i wychowanie zwiększa się plan wydatków na wydatki bieżące o kwotę 581.634zł. W dziale pomoc społeczna w rozliczeniu przekazanym w końcu roku darowizn na rzecz DD w Krasnem, jak też i w celu dokończenia remontu pałacyku DD w Krasnem zwiększa się plan o kwotę 96.390zł. W rozdziale domy pomocy społecznej przenosi się na wniosek Dyrektora Domu Pomocy Społecznej w Jałówce kwotę 16.000zł z wydatków bieżących na wydatki majątkowe, w celu zakupu 4 zestawów komputerowych. W dziale kultura fizyczna dokonuje się zwiększenia o kwotę 43.600zł na dotację o charakterze inwestycyjnym dla Powiatowego Ośrodka Sportu i Rekreacji „Bukowisko” w Supraślu na dofinansowanie prac modernizacyjnych i remontowych obiektów, które są w trwałym zarządzie ośrodka. Ponadto odpowiednio aktualizuje się zał. nr 3. Zmiany są zaznaczone w zaciemnionych wierszach. Następnie, aktualizuje się plan przychodów i rozchodów zawarty w zał. nr 4 oraz zał. nr 5. To są proszę Państwa wszystkie zmiany”.
Pytań i uwag do referowanego projektu uchwały nie zgłoszono, wobec czego Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Walenty Sic poprosił o przedstawienie opinii Komisji.
Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów – Pan Marian Olechnowicz poinformował zebranych, iż projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Powiatu Białostockiego na rok 2012 był przedmiotem obrad Komisji i do ww. projektu Komisja Budżetu i Finansów wydała pozytywną opinię.
Komisja Infrastruktury Technicznej również wydała pozytywną opinię do projektu powyższej uchwały, o czym poinformował zebranych jej Przewodniczący – Pan Jan Kaczan.
Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła Uchwałę Nr XIV/121/2012 z dnia 2 lutego 2012 roku w sprawie zmian w budżecie Powiatu Białostockiego na 2012 rok (zał. nr 14).
 
            Ogłoszono 10 minutową przerwę w obradach.
 
Ad 10
Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia planu pracy Rady Powiatu Białostockiego na 2012 rok.
Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Walenty Sic przedstawił zebranym projekt uchwały w sprawie przyjęcia Planu Pracy Rady Powiatu Białostockiego na 2012 rok (zał. 15).
            Ponieważ pytań i uwag nie zgłoszono, Wiceprzewodniczący obrad – Pan Walenty Sic poprosił o przedstawienie opinii Komisji do projektu uchwały.
Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów – Pan Marian Olechnowicz odczytał zebranym pozytywną opinię do projektu uchwały w sprawie przyjęcia Planu Pracy Rady Powiatu Białostockiego na 2012 rok. Jednocześnie Komisja Budżetu i Finansów złożyła wniosek do Rady Powiatu Białostockiego o dokonanie zmiany terminu Sesji z daty 26 kwietnia 2012 roku na dzień 19 kwietnia 2012 roku.
Komisja Infrastruktury Technicznej także wydała pozytywną opinię do ww. projektu uchwały, o czym poinformował zebranych jej Przewodniczący - Pan Jan Kaczan. Jednocześnie Komisja również wnioskuje do Rady Powiatu o rozważenie zmiany terminu Sesji  z daty 26 kwietnia 2012 roku na dzień 19 kwietnia 2012 roku.
Pan Jan Kaczmarek – Przewodniczący Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego poinformował Wysoką Radę, iż Komisja jednogłośnie, pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały sprawie przyjęcia Planu Pracy Rady Powiatu Białostockiego na 2012 rok.
Przewodniczący Komisji Rolnictwa i Środowiska – Pan Marek Żmujdzin poinformował zebranych, iż Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie przyjęcia Planu Pracy Rady Powiatu Białostockiego na 2012 rok. Jednocześnie Komisja wnioskuje do Rady Powiatu o rozważenie zmiany terminu Sesji z daty 26 kwietnia 2012 roku na dzień 19 kwietnia 2012 roku.
Komisja Promocji i Rozwoju Powiatu jednogłośnie, pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie przyjęcia planu pracy Rady Powiatu Białostockiego na 2012 rok, o czym poinformowała zebranych jej Przewodnicząca – Pani Dorota Rusiłowicz.
Komisja Oświaty, Kultury i Kultury Fizycznej wnioskuje do Rady Powiatu Białostockiego o dokonanie zmiany terminu Sesji z daty 26 kwietnia 2012 roku na dzień 19 kwietnia 2012 roku. Jednocześnie Komisja, jednogłośnie, pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie przyjęcia planu pracy Rady Powiatu Białostockiego na 2012 rok wraz ze zgłoszoną poprawką, o czym poinformowała zebranych jej Przewodnicząca Pani Anna Grycuk.
Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Rodziny – Pani Sylwia Rząca również zapoznała zebranych z opinią pozytywną do omawianego projektu uchwały sprawie przyjęcia Planu Pracy Rady Powiatu Białostockiego na 2012 rok.
            Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła Uchwałę Nr XIV/122/2012 z dnia 2 lutego 2012 roku w sprawie przyjęcia Planu Pracy Rady Powiatu Białostockiego na 2012 rok (zał. nr 16).
 
 
Ad 11
Zatwierdzenie planów pracy Komisji Stałych Rady Powiatu Białostockiego na 2012 rok.
Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Walenty Sic poprosił Przewodniczących poszczególnych Komisji o przedstawienie planów pracy Komisji na 2012 rok.
Przewodniczący poszczególnych stałych Komisji Rady Powiatu dokonali prezentacji zamierzeń Komisji na 2012 rok, z uwzględnieniem autopoprawek zgłoszonych podczas opracowywania planów pracy.
Następnie, Wysoka Rada zapoznała się z pozytywnymi opiniami poszczególnych Komisji do omawianych planów pracy Komisji.
Wobec braku pytań i uwag przystąpiono do głosowania poszczególnych planów pracy Komisji na 2012 rok.
·       Komisji Budżetu i Finansów  
Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, zatwierdziła plan pracy Komisji Budżetu i Finansów Rady Powiatu Białostockiego na 2012 rok (zał. nr 17).
 
·       Komisji Infrastruktury Technicznej 
Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, zatwierdziła plan pracy Komisji Infrastruktury Technicznej Rady Powiatu Białostockiego na 2012 rok (zał. nr 18).
 
·           Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego
Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, zatwierdziła plan pracy Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego Rady Powiatu Białostockiego na 2012 rok (zał. nr 19).
 
·           Komisja Rolnictwa i Środowiska 
Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, zatwierdziła plan pracy Komisji Rolnictwa i Środowiska Rady Powiatu Białostockiego na 2012 rok (zał. nr 20).
 
·           Komisja Promocji i Rozwoju Powiatu
Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, zatwierdziła plan pracy Komisji Promocji i Rozwoju Powiatu Rady Powiatu Białostockiego na 2012 rok (zał. nr 21).
 
·           Komisja Oświaty, Kultury i Kultury Fizycznej
Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, zatwierdziła plan pracy Komisji Oświaty, Kultury i Kultury Fizycznej Rady Powiatu Białostockiego na 2012 rok (zał. nr 22).
 
·           Komisja Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Rodziny
Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, zatwierdziła plan pracy Komisji Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Rodziny Rady Powiatu Białostockiego na 2012 rok (zał. nr 23).
 
 
Ad 12
Podjęcie uchwały Rady w sprawie stanowiska Rady Powiatu Białostockiego dotyczącego równego traktowania TV „Trwam” w procesie koncesyjnym.
Starosta Powiatu Białostockiego – Pan Wiesław Pusz zreferował zebranym projekt uchwały Rady w sprawie stanowiska Rady Powiatu Białostockiego dotyczącego równego traktowania TV „Trwam” w procesie koncesyjnym (zał. nr 24).
„Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, do Zarządu Powiatu Białostockiego wpłynął wniosek Komisji Infrastruktury Technicznej z prośbą o przygotowanie stanowiska Rady Powiatu Białostockiego w kwestii zapewnienia Telewizji TRWAM miejsca na multipleksie cyfrowym. Zarząd przygotował propozycję stanowiska i przekazuje go Radzie Powiatu do ewentualnego podjęcia"
Ponieważ pytań i uwag nie zgłoszono, Wiceprzewodniczący obrad – Pan Walenty Sic zarządził głosowanie.
            Rada Powiatu Białostockiego, przy 2 głosach „wstrzymujących się”, podjęła Uchwałę Nr XIV/123/2012 z dnia 2 lutego 2012 roku w sprawie stanowiska Rady Powiatu Białostockiego dotyczącego równego traktowania TV „Trwam” w procesie koncesyjnym (zał. nr 25).
 
 
Ad 13
Interpelacje i zapytania Radnych.
Radny Pan Bogusław Kwiatkowski w tym punkcie stwierdził: „Mój wniosek dotyczy drogi nr 1553 w Radulach. Rozmowy trwały już od stycznia tamtego roku i chciałbym poinformować Wysoką Radę, że w budżecie Gminy Tykocin są zabezpieczone na remont tej drogi. W dniu 26 listopada 2011 roku Burmistrz Tykocina złożył do Zarządu Powiatu pismo o zabezpieczeniu tychże środków w budżecie gminy. Dnia 22 grudnia 2011 roku w tej sprawie składałem interpelację, ale odpowiedź jest niesatysfakcjonująca. Stąd moja kolejna prośba o pochylenie się nad tym wnioskiem, tą inwestycją i rozważenie możliwości wprowadzenia jej do budżetu z terminem realizacji w tym roku”.
            Starosta Powiatu Białostockiego – Pan Wiesław Pusz wyjaśnił, iż w projekcie budżetu na etapie jego planowania nie ujęto kilku inwestycji. Jeżeli nie będzie ograniczeń wynikających z proponowanych zapisów ustawowych, jeżeli będą możliwości finansowe, Zarząd Powiatu jest za tym, żeby zrobić jak najwięcej, natomiast w tej chwili z decyzjami Zarząd się wstrzymał ze względu na środki finansowe.
            Radny Pan Zdzisław Łukaszewicz zwrócił uwagę, że podobna sytuacja dotyczy także Gminy Dobrzyniewo Duże. Stwierdził, iż Rada Gminy podjęła już stosowne uchwały o udzieleniu pomocy finansowej powiatowi na realizację drogi powiatowej Nr 1392 przejście przez miejscowość Dobrzyniewo Fabryczne. Stosowna uchwała w tej sprawie zostanie przekazana na ręce Zarządu Powiatu.
            Radna Pani Anna Grycuk złożyła interpelację dotyczącą procedury zmiany klasyfikacji gruntów rolnych na grunty leśne (zał. nr 26). Wyjaśniła, iż na mocy ustawy o zalesieniu gruntów porolnych, w ramach PROW 2004 – 2006 i 2007 – 2013 rolnicy Powiatu Białostockiego zalesili swoje grunty, otrzymując dofinansowanie z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. W piątym roku, od chwili zalesienia Starostwo dokonało sprawdzenia tych gruntów i obliczyło procentowy wskaźnik zalesienia. Ustawodawca przewidział, że zmiana klasyfikacji gruntów rolnych na grunty leśne ma nastąpić z urzędu. Pani Anna Grycuk zapytała, jak w roku 2012 będzie realizowane powyższe przekształcenie. Pani Anna Grycuk umotywowała, iż decyzja o przekształceniu gruntów rolnych na grunty leśne jest niezbędna naszym rolnikom do złożenia wniosku na dopłatę zalesieniową w terminie od 1 czerwca do 31 lipca 2012 roku.
            Wyjaśnienia w tej sprawie złożyła zebranym Pani Monika Ratyńska – Dyrektor Wydziału Rolnictwa, Środowiska, Rozwoju Obszarów Wiejskich i Promocji. „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, z tego, co mi wiadomo, to taką decyzje powiat musi wydać do końca roku. Wiąże się to z tym, że powiat, z urzędu, powinien przekwalifikować grunty, które zostały zalesione. Nie jest w przepisach określone, co to znaczy, z urzędu, ponieważ do tego przekwalifikowania trzeba załączyć jeszcze operat ewidencyjny, który kosztuje. Nie jest sprecyzowane, czy taka osoba, która sama zalesiła swój grunt, musi sama, na swój koszt, opracować taki operat i złożyć go do urzędu, czy też urząd musi to sfinansować z własnych środków. Dotychczas było tak, że środki na ten cel przekazywał Podlaski Urząd Wojewódzki, ale w ubiegłym roku, na etapie tworzenia własnego budżetu, wystąpiliśmy do Wojewody o zapewnienie środków na ten rok i otrzymaliśmy odpowiedź, iż nie jest to zadanie Wojewody, a w związku z tym nie jest zaplanowane na ten cel przekazanie powiatowi jakichkolwiek środków finansowych. W związku z tym pracujemy nad tym, by w jakikolwiek sposób środki finansowe na ten cel pozyskać. Na pewno te decyzje zostaną wydane zgodnie z przepisami, niemniej jednak w tej chwili podejmowane są działania, by pozyskać kwotę 40.000zł na ten cel od Wojewody”.
            Radny Pan Paweł Kondracki, prosząc o głos, stwierdził, iż w związku z ciągle wpływającymi wnioskami od mieszkańców miejscowości Niewodnica Korycka i Niewodnica Kościelna, ponawia zapytanie: „Chodzi tutaj o budowę chodnika w tych miejscowościach: droga powiatowa od stacji paliw do przejazdu kolejowego. Zwracam się po raz kolejny z zapytaniem, czy te środki na wykonanie tej inwestycji będą umieszczone w budżecie Powiatu Białostockiego. Rada Gminy Turośń Kościelna na najbliższej Sesji w dniu 23 lutego 2012 roku podejmie też stosowną uchwałę o przeznaczeniu kwoty 175.000zł na współfinansowanie realizacji tej inwestycji”.
            Starosta Powiatu Białostockiego – Pan Wiesław Pusz składając wyjaśnienia zaznaczył: „Tutaj sytuacja jest analogiczna, jak w Gminie Tykocin i Dobrzyniewo Duże. Pan Wójt Gminy Turośń Kościelna zwracał się wcześniej z taką prośbą, by ująć w budżecie kwotę 175.000zł i złożył zapewnienie, iż Gmina podejmie stosowną uchwałę w tej sprawie. Zarząd nie ma wątpliwości, iż tą inwestycję należy wykonać, niemniej jednak problemem są środki finansowe, stąd prosimy o wyrozumiałość. Z podobnym wnioskiem zwróciła się do nas także Gmina Zabłudów. Oprócz tego, co jest zapisane w budżecie gmina ta deklaruje kwotę 300.000 zł na dodatkowe zadania. Zarząd Powiatu Białostockiego pracuje nad tym, by zgromadzić kwoty stanowiące 50% udziału powiatu w inwestycjach, ale decyzje nie zostały jeszcze podjęte. Prosimy jeszcze o trochę czasu”.
            Innych zapytań i interpelacji nie zgłoszono.
 
Ad 14
            Przyjęcie protokołu z XIII Sesji Rady Powiatu Białostockiego.
            Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Zenon Żukowski przypomniał zebranym, iż XIII Sesja Rady Powiatu Białostockiego IV kadencji odbyła się w dniu 22 grudnia 2011 roku. Protokół był wyłożony do zapoznania się, a także został przesłany wszystkim Radnym drogą e-mailową. Przewodniczący obrad zapytał, czy są uwagi do jego treści? 
            Uwag nie zgłoszono, wobec czego Wiceprzewodniczący obrad zarządził głosowanie.
            Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie przyjęła protokół Nr XIII/2011 z dnia 22 grudnia 2011 roku.
 
Ad 15
            Sprawy różne.
Wiceprzewodniczący Rady Powiatu – Pan Zenon Żukowski zapoznał Radnych z pismami, które wpłynęły do Rady Powiatu Białostockiego:
1)    Pismem Klubu Radnych „Gmina Wasilków – Wspólne Dobro”, w którym zawarta jest prośba o rozwiązanie problemu dotyczącego odprowadzenia wód deszczowych ze skrzyżowania ulic 11 listopada i Krzywej w Wasilkowie (zał. nr 27). Oprócz tego, w tej samej sprawie dołączone jest pismo Państwa Iwony i Grzegorza Zajkowskich, których dom jest notorycznie zalewany tymi wodami opadowymi (zał. nr 28). Rada Powiatu skierowała powyższe pisma do Zarządu Powiatu, celem nadania im właściwego biegu.
2)    Pismem Rady Miejskiej w Łapach w sprawie wyrażenia głębokiego zaniepokojenia sytuacją związaną z odrzuceniem przez NFZ oferty dotyczącej usług rehabilitacyjnych, złożonej przez Dyrektora Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Łapach (zał. nr 29).
Wyjaśnienia w tej sprawie złożył Wysokiej Radzie Starosta Powiatu Białostockiego – Pan Wiesław Pusz. Poinformował zebranych, iż: „Ten okres kontraktowania już się zakończył. Jeżeli chodzi o rehabilitację, rzeczywiście jest to niefortunne zdarzenie. Trudno się do tego odnieść, dlatego, że jest wiele aspektów tej sprawy. Generalnie Narodowy Fundusz zakontraktował usługi stosunkowo tanio i w wielu nowych podmiotach prywatnych, więc nie tylko szpital ma trudności, ale wiele innych jednostek, które nie otrzymały kontraktów. Trochę popełniono błędów na etapie składania oferty. Zabrakło sprzętu, który trzeba było posiadać i z tych przyczyn formalnych nasza oferta została odrzucona, a mówimy tu o kwotach rzędu 400-500.000zł. Sama kontraktacja dotyczy tego, że jeżeli jest opieka nocna i świąteczna to kontrakty są zawierane na 2 lata. Nasz szpital nie składał wniosku na ta opiekę. Jeżeli chodzi o inne kontrakty, to na rehabilitację jest zawierany kontrakt 3 letni, natomiast pozostałe kontrakty są 5 letnie. Samo kontraktowanie było niezwykle ważną czynnością i odnoszę wrażenie, że nie do końca nasz szpital się w tym względzie spisał. W każdym razie były prowadzone różne rozmowy i ostatecznie na dzień dzisiejszy stan jest taki, że nie została zakontraktowana rehabilitacja. Kontrakty w nowym rozdaniu są o ok. 500.000zł gorsze niż w latach poprzednich i myślę, że jakaś szansa na to, by jakieś usługi dokontraktować będzie po paru miesiącach, jeżeli NFZ przyjrzy się temu, jak te usługi są realizowane. Pan Dyrektor wystąpił do Narodowego Funduszu ze stosownym pismem i ofertą. Zarząd Powiatu również wystąpił z pismem do NFZ, natomiast oprócz naszego szpitala mamy jeszcze kłopoty tego typu, że na ul. Słonimskiej nie zostały zakontraktowane usługi specjalistyczne w prywatnych przychodniach. W tej chwili kontraktów nie dostał ginekolog, okulista, laryngolog. Ci lekarze występują do nas, żebyśmy obniżyli im czynsze, dlatego, że ich dochody się obniżyły i nie będą mieli z czego płacić. Te kwestię są teraz analizowane. Zarząd podejmuje różne działania, ale efektów na razie nie widać”.
Również w sprawach różnych Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Zenon Żukowski przypomniał zebranym o obowiązku składania oświadczeń majątkowych wraz z zeznaniami majątkowymi o osiągniętych dochodach w roku 2011.
Ponadto, w sprawach różnych, Wiceprzewodniczący Rady Powiatu - Pan Zenon Żukowski nawiązał do działań Miasta Białegostoku w zakresie oświaty, nagłośnionych medialnie przez prasę. Poprosił, by Zarząd Powiatu również pochylił się nad problemem oświaty w powiecie. Poprosił o przygotowanie na kolejną Sesje informacji na temat zamierzeń, jakie Zarząd ma zamiar realizować, by oświata w powiecie funkcjonowała w sposób poprawny.
            Wiceprzewodniczący Rady Powiatu - Pan Zenon Żukowski skierował także pytanie do Zarządu Powiatu na jakim etapie są prace przy nowo zakupionym budynku na potrzeby Starostwa Powiatowego w Białymstoku przy ul. Nowowarszawskiej?
            Starosta Powiatu Białostockiego – Pan Wiesław Pusz poinformował zebranych, iż realizowane są czynności przygotowawcze do modernizacji, które można wykonać bez pozwolenia na budowę. Nadal istnieją problemy z pracami projektowymi. Wstępne opracowanie zostało przekazane do PSP, celem wydania opinii. Opinia była krytyczna. Zostało zorganizowane spotkanie osób kompetentnych z różnych służb, których decyzje będą niezbędne przy dopuszczeniu budynku do użytkowania. Nastąpiła wymiana doświadczeń między stronami i w ciągi kilku dni ma być przygotowany materiał do złożenia o pozwolenie na budowę. Najbliższy miesiąc będzie przełomowy, gdyż albo złożymy dokumenty o pozwolenie na budowę, albo rozwiązana zostanie umowa z Panią projektant.
Ad 16
Zamknięcie obrad XIV sesji RPB.
Wobec wyczerpania porządku obrad, Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Zenon Żukowski zamknął obrady XIV Rady Powiatu IV kadencji, w dniu 2 lutego 2012 roku, o godz. 1232.
                                                                               
Protokołowała: Bogumiła Malinowska       
Podpisał: Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski
 
 
 
 
 
 
 
 

Metryka strony

Podmiot udostępniający informacje: Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski

Opublikował: Agnieszka Mudzińska

Data wytworzenia informacji / dokumentu: 02-02-2012

Data udostępnienia w BIP: 26-03-2012 00:00

Data modyfikacji informacji: 26-03-2012 10:08