Protokół Nr XLVI/2014 z dnia 30.10.2014 roku
RP.0002.46.2014
Protokół Nr XLVI/2014
z obrad XLVI Sesji Rady Powiatu Białostockiego IV kadencji
w dniu 30 października 2014 roku
w Starostwie Powiatowym w Białymstoku
Obrady XLVI Sesji Rady Powiatu Białostockiego IV kadencji, w dniu 30 października 2014 roku, o godz.1030, w Starostwie Powiatowym w Białymstoku, otworzył Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski.
Na wstępie, powitał zaproszonych gości, członków Zarządu oraz wszystkich radnych (listy obecności stanowią zał. nr 1, 2 i 3).
Stwierdził, iż na podstawie listy obecności, w obradach uczestniczy 25 radnych, co stanowi quorum, przy którym Rada Powiatu może obradować i podejmować prawomocne uchwały.
Następnie, w związku ze zbliżającym się zakończeniem pełnienia funkcji Radnego Rady Powiatu Białostockiego IV kadencji wszystkim Radnym, Pani Skarbnik oraz Pani Sekretarz zostały wręczone drobne upominki oraz podziękowania za współpracę w mijającej kadencji 2010-2014.
Ad 2
Przewodniczący obrad odczytał porządek dzienny XLVI Sesji RPB, który został przesłany radnym. Zapytał, czy są do niego uwagi?
Starosta Powiatu Białostockiego – Pan Wiesław Pusz poprosił o wprowadzenie do porządku obrad pkt. 10: „Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie szczegółowych warunków umarzania w całości lub w części, łącznie z odsetkami, odraczania terminu płatności, rozkładania na raty lub odstępowania od ustalenia opłaty za pobyt dziecka w pieczy zastępczej”.
Wniosek został przyjęty jednogłośnie.
Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski zapytał, czy są wnioski Radnych do porządku obrad?
Wniosków nie zgłoszono.
Zmieniony porządek obrad przyjęto jednogłośnie do realizacji w brzmieniu:
- Otwarcie obrad XLVI sesji RPB.
- Przyjęcie porządku dziennego obrad.
- Informacja Starosty o pracach Zarządu między sesjami Rady.
- Przyjęcie informacji Zarządu Powiatu o przebiegu wykonania budżetu Powiatu Białostockiego za I półrocze 2014 roku.
- Przyjęcie Informacji z działalności Wydziału Komunikacji Starostwa Powiatowego.
- Przyjęcie Sprawozdania z działalności Wydziału Architektury Starostwa Powiatowego w Białymstoku.
- Przyjęcie Informacji o realizacji zadań w zakresie oświaty i wychowania w jednostkach prowadzonych przez Powiat Białostocki w roku szkolnym 2013/2014.
- Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia planu sieci publicznych szkół ponadgimnazjalnych mających siedzibę na obszarze powiatu białostockiego.
- Podjecie uchwały w sprawie planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego w Powiecie Białostockim.
- Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych, których zarządzającym jest Powiat Białostocki oraz warunków i zasad korzystania z tych przystanków.
- Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie szczegółowych warunków umarzania w całości lub w części, łącznie z odsetkami, odraczania terminu płatności, rozkładania na raty lub odstępowania od ustalania opłaty za pobyt dziecka w pieczy zastępczej.
- Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie Powiatu Białostockiego na rok 2014.
- Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Białostockiego.
- Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia maksymalnej wysokości pożyczek udzielanych przez Zarząd Powiatu Białostockiego w roku budżetowym 2014.
- Przyjęcie informacji Przewodniczącego RPB i Starosty Powiatu o złożonych oświadczeniach majątkowych.
- Interpelacje i zapytania Radnych.
- Przyjęcie protokołu z XLV sesji RPB.
- Sprawy różne.
- Zamknięcie obrad XLVI sesji RPB.
Ad 3
Informacja Starosty o pracach Zarządu między sesjami Rady.
Starosta Powiatu Białostockiego - Pan Wiesław Pusz przedłożył zebranym informację o pracach Zarządu Powiatu Białostockiego między Sesjami Rady, tj. w okresie od dnia 25 września 2014 roku do 29 października 2014 roku (zał. nr 4).
W tym czasie Zarząd Powiatu obradował na 7 posiedzeniach plenarnych i zajmował się problemami w zakresie spraw związanych z:
- majątkiem powiatowym,
- drogami powiatowymi,
- ochroną zdrowia i pomocą społeczną,
- oświatą, kulturą i sportem,
- finansami i budżetem.
Ponadto Zarząd:
- zapoznał się z ankietami dotyczącymi funkcjonowania Gminy Choroszcz i Gminy Czarna Białostocka,
- udzielił pełnomocnictwa Radcy Prawnemu do reprezentowania Powiatu przed instancjami sądowymi,
- podpisał aneks do umowy zawartej z Polską Wytwórnią Papierów Wartościowych na wytworzenie druków komunikacyjnych,
- przyjął rozliczenie dotacji udzielonej Ochotniczym Strażom Pożarnym na realizacje wydatków inwestycyjnych,
- podjął uchwałę w sprawie ustalenia rocznego planu etatów Starostwa Powiatowego w Białymstoku na rok 2015,
- przyznał premie za miesiąc październik 2014 r. dyrektorom jednostek organizacyjnych Powiatu Białostockiego,
- zapoznał się z wnioskiem o utworzenie w województwie podlaskim nowej gminy Grabówka z części gminy Supraśl,
- udzielał odpowiedzi na interpelacje i zapytania Radnych,
- rozpatrywał wnioski i opinie Komisji Stałych Rady Powiatu,
- brał udział w posiedzeniach Komisji Stałych Rady Powiatu.
Starosta i Członkowie Zarządu uczestniczyli w:
- Festynie Rodzinnym organizowanym przez Stowarzyszenie BAJECZNE SOCHONIE,
- Poplenerowej Wystawie Malarskiej „Barwy Niemczyna”,
- cyklu koncertów X Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Wasilkowie,
- Obchodach Dnia Jedności Rolniczej w Świętej Wodzie,
- Podlaskiej Konferencji Samorządowej,
- Lokalnych Targach Pracy organizowanych przez Powiatowy Urząd Pracy,
- „Spotkaniu z rodzinami” zorganizowanymi przez Ośrodek Wsparcia dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi w Łaźniach,
- uroczystym otwarciu wyremontowanych dróg w ramach projektu „Rozwój spójnej, funkcjonalnej i efektywnej sieci dróg publicznych w Gminie Gródek”,
- uroczystym wręczeniu nagród w konkursie plastycznym p.n.: „Cztery pory roku w ekologicznym oku – w harmonii z przyrodą powiatu białostockiego”,
- uroczystości nadania Imienia Jana Pawła II Szkole Podstawowej i Publicznemu Gimnazjum w Surażu,
- uroczystym otwarciu i poświęceniu Podstrefy Łapy Tarnobrzeskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej EURO-PARK WISŁOSAN i Inkubatora Przedsiębiorczości w Łapach,
- uroczystym otwarciu i poświęceniu Centrum Pomocy Caritas w Supraślu,
- Obchodach Jubileuszu 90-lecia OSP w Juchnowcu Dolnym,
- uroczystym otwarciu boiska wielofunkcyjnego w Szkole Podstawowej w Studziankach,
- Koncercie „Złoty Trójkąt – samorząd–nauka-biznes” organizowanym przez Prezydenta Miasta Białegostoku,
- Posiedzeniu Konwentu Powiatów Województwa Podlaskiego.
Pan Zenon Żukowski – Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego poprosił o przybliżenie tematu dotyczącego zapoznania się z decyzją wydana w sprawie wywłaszczenia nieruchomości położonej w Studziankach.
Pani Mirosława Drewnowska – Dyrektor Wydziału Geodezji, Katastru i Nieruchomości wyjaśniła: „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, sprawa dotyczy części gruntu, która pod koniec lat 80 była wywłaszczona na rzecz wówczas Skarbu Państwa, dzisiaj ta część gruntu wchodziła by w pas drogi powiatowej. W międzyczasie do Starostwa wpłynęło pismo byłego właściciela o zwrot tej nieruchomości. Wydaliśmy pierwszą decyzję, gdzie odmówiliśmy zwrotu. Po rozpatrzeniu tej decyzji przez organ drugiej instancji zostaliśmy zobowiązaniu do ponownego rozpatrzenia. W wyniku rozpatrzenia wydaliśmy decyzję o zwrocie. Przede wszystkim takim argumentem było to, że dotychczas ten grunt nie był zagospodarowany zgodnie z celem wywłaszczenia”.
Więcej pytań i uwag do referowanego materiału nie zgłoszono.
Rada Powiatu Białostockiego ww. informację o pracach Zarządu między sesjami przyjęła do wiadomości.
Ad 4
Przyjęcie informacji Zarządu Powiatu o przebiegu wykonania budżetu Powiatu Białostockiego za I półrocze 2014 roku.
Pani Maria Borodziuk – Skarbnik Powiatu Białostockiego przedstawiła Wysokiej Radzie informację o przebiegu wykonania budżetu Powiatu Białostockiego za I półrocze 2014 roku (zał. nr 5).
„Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, obowiązek przedstawiania Wysokiej Radzie informacji o przebiegu wykonania budżetu Powiatu Białostockiego za I półrocze wynika wprost z przepisów ustawy o finansach publicznych. Zgodnie z tym przepisem do końca sierpnia danego roku jest opracowywana taka informacja, na podstawie sprawozdania za dwa kwartały, przekazywana do Regionalnej Izby Obrachunkowej oraz Wysokiej Radzie. Tak się złożyło, że Wysoka Rada zechce dzisiaj przyjąć tą informację, aczkolwiek jest już koniec października a budżet idzie dalej i dalej przebiega realizacja. Stąd jeżeli Państwo pozwolą przybliżę Państwu wykonanie budżetu Powiatu w części dotyczącej dochodów już za 9 miesięcy, ponieważ takie zbiorcze sprawozdanie zostało wykonane. Otóż o ile za I półrocze mieliśmy wykonanie dochodów budżetu w wielkości planowanej 45, 59 %, to za 9 miesięcy wykonane dochody zamknęły się kwotą 81 500 0004 zł, co stanowi ogółem 70 % planowanych dochodów, oczywiście po zmianie. Natomiast istotne jest w jakim procencie wykonane są dochody bieżące. Ponieważ dochody majątkowe planowane w kwocie 14 340 815 zł one się głównie składają z dotacji, jak też pomocy finansowej udzielanej przez gminy na drogi powiatowe i środki przekazywane są dokładnie na płatności, które wynikają z realizacji inwestycji. Jeśli chodzi o dochody bieżące to za 9 miesięcy mamy już wykonanie w 75,1 %, czyli troszeczkę lepiej niż upływ czasu kalendarzowego, co można powiedzieć dobrze wróży budżetowi bieżącego roku, że te dochody planowane zostaną wykonane a tym samym zrealizowane będą wydatki. Tutaj chciałam powiedzieć, że informacja za I półrocze uzyskała pozytywna opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej, nie wskazano żadnych uchybień, nawet formalnych (zał. nr 6).
Wobec braku pytań do referowanego materiału, Przewodniczący Rady Powiatu – Pan Sławomir Gołaszewski poprosił o przedstawienie opinii Komisji.
Komisja Infrastruktury Technicznej, wydała pozytywną opinię w sprawie przedłożonej przez Zarząd Powiatu informacji o przebiegu wykonania budżetu powiatu za I półrocze 2014 roku, o czym poinformował zebranych jej Przewodniczący – Pan Jan Kaczan.
Pan Marek Żmujdzin stwierdził, iż Komisja Rolnictwa i Środowiska wydała pozytywną opinię w sprawie przedłożonej przez Zarząd Powiatu informacji o przebiegu wykonania budżetu powiatu za I półrocze 2014 roku.
Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, przyjęła informację Zarządu o przebiegu wykonania budżetu Powiatu Białostockiego za I półrocze 2014 roku.
Następnie o głos poprosił Pan Dariusz Piontkowski – Poseł na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej: „Panie Przewodniczący, Panie Starosto, Szanowni Państwo ja chciałem przede wszystkim podziękować za zaproszenia, które Państwo wysyłają. Nie zawsze mogę skorzystać i przyjść na posiedzenie Rady Powiatu. Nie wiem jak inni Posłowie, ale ja uważam, że powinniśmy się interesować nie tylko tym co się dzieje w parlamencie, ale i także w tych samorządach lokalnych, także bardzo serdecznie dziękuję za zaproszenia. Wszystkim Państwu, którzy startują na kolejną kadencję, w tym czy w innym samorządzie, ja wiem, że w różnych samorządach Państwo startują, życzę powodzenia. Tym, którzy będą kontynuowali prace radnych powiatowych życzę, aby przyszła kadencja cieszyła się życzliwością wszystkich organów wokoło, również Urzędu Marszałkowskiego, żeby nie zapominał o Powiecie Białostockim. Ja wiem, że tutaj problemów jest dosyć dużo. Ja tylko wspomnę, że w tej chwili w parlamencie takim elementem, który powiaty może interesować jest „janosikowe”. Trwają prace nad zmianą „janosikowego” dotyczącego województw, województwa podlaskiego. Nasze województwo niestety na mocy zmian, subwencji wyrównawczej, subwencji regionalnej straciło ponad 20 mln zł na przyszły rok. Mam nadzieję, że takie zmiany niekorzystne nie dotkną „janosikowego” dla powiatów i gmin. Zdarzało mi się także interweniować w sprawach, które dotyczyły Starostwa. Ostatnio korespondowaliśmy z Panem Starostą na temat np. planów urządzania lasów prywatnych. Niestety odpowiedź, która przyszła z Ministerstwa Środowiska jest dla Starostów niekorzystna. Ministerstwo potwierdza, że niestety Starostowie muszą według swoich zadań własnych wykonywać te plany urządzania lasów. Jeszcze raz dziękuję za współpracę, życzę Państwu powodzenia i powodzenia całemu powiatowi. Dziękuję”.
Ad 5
Przyjęcie Informacji z działalności Wydziału Komunikacji Starostwa Powiatowego.
Pani Iwona Kazberuk – Dyrektor Wydziału Komunikacji Starostwa Powiatowego w Białymstoku przedstawiła Wysokiej Radzie informację z działalności Wydziału Komunikacji Starostwa Powiatowego w Białymstoku (zał. nr 7).
„Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, mam przyjemność przedstawić Państwu sprawozdanie z działalności Wydziału Komunikacji za I półrocze 2014 roku. W zeszłym roku weszła ustawa o kierujących pojazdami, która wprowadziła wiele zmian w zakresie uzyskiwania i wydawania uprawnień do kierowania pojazdami. Wszedł nowy system zakładania profilu kandydata na kierowcę, nowy sposób zatrzymywania praw jazdy w związku z przekroczeniem 24 punktów, kierowanie na badania lekarskie oraz badania psychologiczne. Zmieniła się cała procedura oraz zasady postępowania w tym zakresie. Doszły nowe obowiązki takie jak wydawanie zezwoleń w zakresie pojazdów uprzywilejowanych, i nieco zmieniły się przepisy w zakresie kwalifikacji zawodowej. Głównym celem jakim było wprowadzenie nowych przepisów była poprawa bezpieczeństwa poprzez podniesienie kwalifikacji kierowców, położenie nacisku na poprawę jakości szkolenia, przede wszystkim dostosowanie przepisów polskich do przepisów unijnych. Na chwilę obecną mamy w 2004 roku ewidencjonowanych ok. 104 000 osób kierujących, którym wydano prawo jazdy. W porównaniu do roku 2011 kiedy było to ok. 83 000 osób jest to wzrost w granicach 20 000 osób, przez ostatnie 4 lata. Na chwilę obecną mamy wydanych 2 941 praw jazdy, międzynarodowych 91. Tak jak mówiłam doszło do nas nowe zadanie, wydanie profilu kandydata na kierowcę i ok. 2 025 mamy wygenerowanych profili. Pojazdy uprzywilejowane 74. W zakresie zmian, tych które wprowadziła ustawa o kierujących pojazdami doszły zupełnie nowe zasady egzaminowania na prawo jazdy, nowa baza pytań egzaminacyjnych. Pojawił się nowy wzór prawa jazdy, unijny, określona data ważności. Wydane prawo jazdy od zeszłego roku 2013 wszystkie mają termin ważności. Jest to termin 15 letni. Natomiast wyższe kategorie czyli C i D wydawane są na 5 lat. Oczywiście nie będzie się to wiązało ze zdaniem ponownego egzaminu, ani z wyrobieniem orzeczenia lekarskiego, chyba że data ważności właśnie wynika z powodów zdrowotnych. Pojawiły się nowe kategorie praw jazdy A2, AM. Nie cieszą się one zbyt dużym zainteresowaniem. Od zeszłego roku, jeżeli chodzi o kategorię A2 mamy tylko 33 sztuki takich dokumentów, jeżeli chodzi o kategorię AM 127. Wprowadzono nowy obieg dokumentów, elektroniczny. Jest to związane z generowaniem profilu kandydata na kierowcę. Co to nam nowego dało. Otóż można powiedzieć, że dla urzędu dało dosyć dużo, dlatego że mamy możliwość weryfikacji dokumentów przed rozpoczęciem szkolenia. Dokumentów typu zaświadczeń lekarskich, badań psychologicznych. Nie tylko pod kątem prawidłowości ich wystawiania, ale również mamy możliwość dopilnowania tego, żeby np. osoba nie rozpoczęła szkolenia i dopiero ubiegała się o zaświadczenie lekarskie, bo mogło by się wtedy wydarzyć tak, że rozpoczęła szkolenie, a po paru dniach lekarz wystawia orzeczenie, że stan zdrowia nie pozwala tej osobie być kierowcą. Także na chwile obecną przed wygenerowaniem profilu mamy możliwość sprawdzenia czy osoba nadaje się na tego kandydata na kierowcę, czy może podjąć szkolenie, jak również mamy możliwość badania tego, czy wobec danego kandydata na kierowcę nie ma orzeczeń sądowych, zakazów karnych. Ustawa o kierujących pojazdami wprowadziła obowiązek wydawania zezwoleń na pojazdy uprzywilejowane oraz pojazdy przewożące wartości pieniężne. Obowiązek ten dotyczy osób, które chcą kierować np. karetką pogotowia, pojazdem Ochotniczej Straży Pożarnej bądź przewożącym materiały pieniężne. Wymogiem koniecznym jest osiągnięcie wieku 21 lat, pozytywny wynik orzeczenia lekarskiego, psychologicznego oraz ukończenie kursu dla kierujących pojazdami uprzywilejowanymi. Od wprowadzenia przepisu mamy wydanych 193 takich zezwoleń, w tym 2014 roku 93. Do 1 lipca 2014 roku Starosta wydawał karty parkingowe dla osób niepełnosprawnych. Od 1 lipca 2014 roku obowiązek ten przeszedł na powiatowe zespoły ds. orzekania o stopniu niepełnosprawności, przy czym karty, które były wydane przez Starostę zachowują swoją ważność do 1 lipca 2015, chyba że upłynie wcześniej termin ważności tej karty. Na chwilę obecną mamy 1 811 takich kart. W 2014 było wydanych 146. Zarejestrowanych pojazdów w powiecie mamy na chwilę obecną w granicach 114 000, z czego więcej niż połowa, 56 % są to pojazdy zakupione w kraju. Z importu z zagranicy 31 %, nowe pojazdy 13 %. Od 23 czerwca 2014 roku Ministerstwo Spraw Wewnętrznych udostępniło nam nową usługę, tzw. historię pojazdu. Usługa skierowana jest głównie do kupujących używane pojazdy, zarejestrowane w Polsce, a także osób sprzedających, którzy chcą uwiarygodnić swoją ofertę. W okresie od stycznia do 30 września Wydział Komunikacji prowadził w sumie ok. 30 000 zł z czego 23 808 są to sprawy z zakresu rejestracji. Same postępowania w zakresie rejestracji pojazdów to 23 000. Dla porównania rok 2011 mamy tu 14 643. Pozostałe ponad 6 000 spraw to są sprawy realizowane przez Referat praw jazdy. Prawa jazdy są na tym samym poziomie co w roku 2011. Doszedł w 2014 roku profil kandydata na kierowcę, jest to 2025, czyli ok. 5 000 postępowań administracyjnych. W 2014 roku odczuwamy wzrost liczny pojazdów wyrejestrowanych, zwłaszcza pojazdów demontowanych na stacji demontażu. Wydaliśmy ok. 1405 takich decyzji, z czego większość wydanych decyzji była na wniosek. Natomiast mniejsza ilość 257 wyrejestrowanie z urzędu. Pojazd również można wyrejestrować z takich powodów jak kradzież, wywóz za granicę, zniszczenie za granicą, utrata pojazdu bądź oddanie pojazdu niekompletnego na stację demontażu. Poza tym wydajemy uprawnienia przewozowe. Zmieniła się również ustawa o transporcie drogowym, która wprowadziła nowe uprawnienie. Nazywa się ono zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego. Pozostałe licencja na przewóz, osób, rzeczy, zaświadczenia na przewozy własne nadal są aktualne i są w obrocie prawnym. Transport drogowy na dzień dzisiejszy zawiera 263 ważne licencje, 175 zaświadczenia na przewozy własne, 2 zezwolenia na regularny przewóz osób, 16 zezwoleń na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego. Ogółem stanowisko prowadziło 420 postępowań administracyjnych w zakresie transportu drogowego. Poza tym prowadzimy rejestry regulowanej działalności gospodarczej, jeden rejestr dotyczy ośrodków szkolenia kierowców. Na chwilę obecną mamy wpisanych w tym rejestrze 6 ośrodków szkolenia kierowców, 3 szkoły. Od zeszłego roku kiedy weszła ustawa o kierujących pojazdami było tych ośrodków znacznie więcej, o połowę więcej, 5 ośrodków zamknęło swoją działalność z przyczyn ekonomicznych. Prowadzimy również rejestr instruktorów nauki jazdy. Na chwile obecną mamy wpisanych 165 instruktorów. Prowadzony jest również rejestr w zakresie stacji kontroli pojazdów. Wpisanych mamy 15 stacji, w tym 11 okręgowych i 4 podstawowe. W rejestrze diagnostów uprawnionych do przeprowadzenia badań technicznych mamy wpisanych 166 osób. Poza tym Wydział Komunikacji zajmuje się nadzorem nad przedsiębiorcami. W ramach tego nadzoru kontrolujemy oczywiście dokumentację, warunki lokalowe, wyposażenie dydaktyczne, posiadanie odpowiednich urządzeń do przeprowadzania szkoleń, przy stacjach diagnostycznych badamy proces prawidłowości wykonywania badań, prowadzenia wymaganej dokumentacji, zgodności stacji z wymaganiami ustawowymi. Zaplanowanych mieliśmy 15 kontroli stacji kontroli pojazdów i 5 kontroli ośrodków szkolenia i 21 kontroli w zakresie transportu drogowego. Zaplanowana jest również kontrola wewnętrzna wydziału, która ma obejmować proces postępowania administracyjnego i wydanych w tym zakresie decyzji administracyjnych. Z zaplanowanych kontroli przeprowadziliśmy 13 kontroli w zakresie zarobkowego transportu osób i rzeczy, 5 kontroli ośrodków szkolenia, 12 kontroli stacji kontroli pojazdów. Poza kontrolą wydziału bieżąco prowadzona jest weryfikacja akt pojazdów i akt kierowcy. Ustawa o kierujących pojazdami narzuciła na nas nowy obowiązek współpracy z organami policji w zakresie nadzoru nad szkoleniem, i w marcu bieżącego roku wraz z funkcjonariuszami ruchu drogowego przeprowadziliśmy po raz pierwszy takie działania kontrolne. W dwóch przypadkach zostały zatrzymane dwa dowody rejestracyjne, ze względu na zły stan techniczny pojazdów, nie spełnienie warunków technicznych. Ukarano również mandatem dwóch instruktorów za nieprawidłowości w dokumentacji. Takie działania na przyszłość będą kontynuowane. Chciałam podkreślić, że policja kontrolowała nie tylko nasze powiatowe pojazdy, ale wszystkie, czyli te które były akurat w ramach obrębu miasta. W ramach współpracy z innymi instytucjami podpisaliśmy 4 umowy: umowę z Izbą Gospodarczą w zakresie analiz i uzgodnień przy transporcie drogowym, umowę z Transportowym Dozorem Technicznym na kontrolę stacji kontroli pojazdów, z Wytwórnią Papierów Wartościowych w zakresie realizacji zadań na produkcje druków komunikacyjnych oraz z Firmą Tabla jeżeli chodzi o dostarczanie tablic rejestracyjnych. Z przedsięwzięć takich, które sobie założyliśmy do zrealizowania na ten rok było wprowadzenie systemu powiadomień sms. Jesteśmy w trakcie prac dotyczących wprowadzenie na Geoportalu informacji na temat przedsiębiorców, czyli wprowadzenia ośrodków szkolenia i stacji kontroli pojazdów po to żeby klienci mogli łatwiej znaleźć dany ośrodek. Takim największym naszym osiągnięciem będzie wprowadzenie elektronicznego systemu płatności. Jesteśmy na etapie końcowym. 7 listopada cała procedura zostanie u nas już wdrożona. Z takich ważniejszych przedsięwzięć to było wszystko”.
Radni pytań i uwag nie zgłosili.
Rada Powiatu Białostockiego przyjęła informację z pracy Wydziału Komunikacji Starostwa Powiatowego w Białymstoku.
Ad 6
Przyjęcie Sprawozdania z działalności Wydziału Architektury Starostwa Powiatowego w Białymstoku.
Pani Elżbieta Karina Kurzewska – Dyrektor Wydziału Architektury Starostwa Powiatowego w Białymstoku przedstawiła Wysokiej Radzie informację z działalności Wydziału Architektury Starostwa Powiatowego w Białymstoku (zał. nr 8).
„Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, przedstawiam sprawozdanie z działalności Wydziału Architektury za okres od 1 stycznia do 30 września 2014 roku. Jeśli chodzi o strukturę i organizację pracy w Starostwie do dnia dzisiejszego nie było żadnych poważnych zmian. Jeśli chodzi o zmiany w ustawie Prawo budowlane to jest duże prawdopodobieństwo, że wejdzie w życie od 1 stycznia tak zwana mała nowelizacja ustawy Prawo budowlana, która tak w rzeczywistości przewróci wszystko do góry nogami, ze względu na to, że np. budynki mieszkalne będą na zgłoszenie a nie na pozwolenie na budowę tak jak jest to do tej pory. Na dzień dzisiejszy trwają prace legislacyjne, więc ta ustawa być może wejdzie od 1 stycznia. Struktura Wydziału, tak jak Państwu mówiłam się nie zmieniła. Zadania Wydziału Architektury również nie. Główną naszą pracą jest wydawanie pozwoleń na budowę i przyjmowanie zgłoszeń i robót budowlanych, a także wydawanie zaświadczeń, przyjmowanie zgłoszeń oraz wydawanie dzienników budów. W chwili obecnej Wydział Architektury liczy 17 osób, to jest 16, 5 etatu”.
Następnie, Pani Dyrektor omówiła wydane decyzje w czasie trwania całej IV kadencji Rady Powiatu. Dodała: „Praktycznie jeśli chodzi o każdy rok, to jest coraz więcej wydanych pozwoleń, rok 2011 – 1371, rok 2012 – 1574, rok 2013 – 1690 i 2014 – 1758. Trzeba przyznać, że się dużo mówi się o kryzysie, ale u nas tego nie widać. Mamy ponad 100 wniosków więcej niż w zeszłym roku i ponad 80 więcej wydanych pozwoleń na budowę. W roku 2014 w okresie od dnia 1 stycznia do 30 września br Wydział Architektury wydał 1758 decyzji, w tym: a) pozwolenie na budowę: wniosków o pozwolenie na budowę – 1707, wydano decyzji o pozwoleniu na budowę – 1527, w tym z wniosków z 2013r. – 173, umorzono postępowanie – 20; odmowa udzielenia pozwolenia na budowę – 3, pozostawiono bez rozpatrzenia – 11, w toku – 160, przekazano wg właściwości Wojewodzie – 1, przeniesienia decyzji o pozwoleniu na budowę – wnioski – 138, decyzji – 133, w toku – 5,uchylenie decyzji o pozwoleniu – 11,decyzje o ustaleniu lokalizacji drogi: wniosków – 12, decyzji – 9 w tym 1 z 2013r. ,umorzono postępowanie – 1, w toku – 3; b) zgłoszenia robót budowlanych nie wymagających uzyskania pozwolenia na budowę. W roku bieżącym przyjętych zostało 1770 zgłoszeń takich robót. Przyjęte wnioski zgłoszenia – 1770 w tym: sprzeciw w formie decyzji – 38; c) zmiana sposobu użytkowania obiektu lub jego części: wnioski o zmianę sposobu użytkowania objęte obowiązkiem zgłoszenia – 20 zgłoszeń, sprzeciw w formie decyzji – 1. Realizacja innych niż wydawanie decyzji zadań Wydziału: 1) Zaświadczenia o samodzielności lokali – 57. 2) Zaświadczenia w sprawach dodatków mieszkaniowych – 10. 3) Odstępstwa od warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie: wniosków do Ministra Infrastruktury – 22, postanowień – 12, w toku – 10. 4) Postępowania nadzwyczajne: wniosków – 4, decyzji – 2 (w toku - 2). 5) Zmiana decyzji w trybie art. 155 kpa: wniosków – 11, decyzji – 11. 6) wejście na teren działki sąsiedniej – 2. 7) wydawanie dzienników budów – 1464. Odwołania: Od pozwoleń na budowę – 5, Utrzymano w mocy – 1, Uchylono do ponownego rozpatrzenia – 2, W toku – 2, Od zgłoszeń – 5, Utrzymano w mocy – 2, uchylono i umorzono postępowanie – 2, w toku – 1.Główną przyczyną uchylania decyzji przez organ II instancji jest brak dostatecznego zebrania materiałów dowodowych w sprawach”.
Pytań i uwag do referowanego materiału nie zgłoszono.
Rada Powiatu Białostockiego przyjęła do wiadomości informację z działalności Wydziału Architektury Starostwa Powiatowego w Białymstoku.
Ad 7
Przyjęcie Informacji o realizacji zadań w zakresie oświaty i wychowania w jednostkach prowadzonych przez Powiat Białostocki w roku szkolnym 2013/2014.
Starosta Powiatu Białostockiego – Pan Wiesław Pusz, tytułem wstępu stwierdził: „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, istotną częścią jeśli chodzi o ekonomikę w budżecie powiatu to jest oświata. Natomiast oprócz spraw ekonomicznych bardzo ważne jest kształcenie młodego pokolenia, bo tak naprawdę jak wykształcimy ludzi zależy potencjał tego powiatu. Tak się składa, że najlepszą renomę mają szkoły w Białymstoku, stąd jakby najlepsza młodzież często nam ucieka do tych szkół. Natomiast my mamy do czynienia z pozostałą młodzieżą, często z młodzieżą taką, która ma trudne warunki domowe, trudne warunki ekonomiczne. Z taką młodzieżą pracują nasze placówki, pracują poradnie psychologiczno – pedagogiczne. Odczucie Zarządu jest takie, że nasi dyrektorzy robią bardzo dużo, że wkładają w to serce. Natomiast co do szczegółów to każdy z dyrektorów będzie przedstawiał swoją pracę. Myślę, że przez 4 lata zorientowaliśmy się, że wkładają w swoją pracę serce, za co jesteśmy im bardzo wdzięczni”.
Przewodniczący Rady Powiatu poprosił o krótkie prezentacje prowadzonych placówek.
Dyrektorzy wszystkich placówek, prowadzonych przez Powiat Białostocki dokonali prezentacji swoich szkół i poradni w oparciu o przygotowane pokazy multimedialne.
Materiał w załączeniu ( zał. nr 9).
Rada Powiatu Białostockiego przyjęła do wiadomości informację o realizacji zadań w zakresie oświaty i wychowania w jednostkach prowadzonych przez Powiat Białostocki w roku szkolnym 2013/2014.
Ogłoszono 5 minutową przerwę.
Ad 8
Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia planu sieci publicznych szkół ponadgimnazjalnych mających siedzibę na obszarze powiatu białostockiego.
Pani Maria Marciszewska – Dyrektor Wydziału Spraw Społecznych i Zarządzania Kryzysowego przedstawiła zebranym projekt uchwały w sprawie ustalenia planu sieci publicznych szkół ponadgimnazjalnych mających siedzibę na obszarze powiatu białostockiego (zał. nr 10).
„Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, w związku z likwidacją z dniem 31 sierpnia br. Centrum Likwidacji w Supraślu zaszła konieczność dostosowania sieci szkół naszą uchwałą Rady Powiatu, także tutaj nie znalazła się w tej sieci publicznych szkół już ta szkoła. Ponadto w Zespole Szkół Mechanicznych w Łapach też wykreślono Uzupełniające Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych, ponieważ to była starego typu szkoła, która w tej chwili według nowej struktury szkolnictwa nie istnieje. Nie ma tam już dorosłych w tego typu szkole, więc też została wykreślona. W tej chwili ta sieć szkół obrazuje szkolnictwo, które znajduje się na terenie Powiatu Białostockiego”.
Pytań i uwag do referowanego projektu uchwały nie zgłoszono, wobec czego Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego poprosił o opinię Komisji.
Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury i Kultury Fizycznej - Pani Anna Grycuk zapoznała Wysoką Radę z pozytywną opinią Komisji do projektu uchwały w sprawie ustalenia planu sieci publicznych szkół ponadgimnazjalnych mających siedzibę na obszarze powiatu białostockiego.
Następnie, Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego zarządził głosowanie.
Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła uchwałę Nr XLVI/353/2014 z dnia 30 października 2014 roku w sprawie ustalenia planu sieci publicznych szkół ponadgimnazjalnych mających siedzibę na obszarze powiatu białostockiego (zał. nr 11).
Ad 9
Podjecie uchwały w sprawie planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego w Powiecie Białostockim.
Tytułem wstępu Pan Wiesław Pusz – Starosta Powiatu Białostockiego zaznaczył: „Powiaty, które mają więcej niż 80 tys. mieszkańców muszą opracować plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego. Wiąże to się z tym, że w 2017 roku będą nowe przepisy i jeżeli taki plan transportowy będzie to jest podstawa do tego żeby można było skorzystać z różnych dotacji i te dotacje są głównie dla przewoźników. Mamy taki obowiązek. Czekaliśmy najpierw na Pana Marszałka. Został tam wojewódzki plan transportowy uchwalony. Później pracowaliśmy nad powiatowym planem. Był temat omawiany na Komisji Infrastruktury Technicznej. Radni tutaj wnieśli uwagi co do tego. Pracowaliśmy dalej. Konsultowaliśmy to z Panem Prezydentem Białegostoku i z Panem Marszałkiem jeszcze raz. Pisaliśmy również do PKP. Było spotkanie z Wójtami i Burmistrzami. Po obrobieniu tego tematu jeszcze raz był temat omawiany na Komisji Infrastruktury Technicznej. Generalnie Komisja Infrastruktury Technicznej pozytywną opinię w tym temacie wydała. Natomiast rzecz jest dla nas nowa, dlatego poprosiliśmy, aby na dzisiejsze spotkanie przybył Pan Prezes Szczerbaciuk, jako ekspert w tej tematyce”.
Pan Zdzisław Szczerbaciuk – Prezes Zarządu Polskiej Izby Gospodarczej Transportu Samochodowego i Spedycji w Warszawie przedstawił zebranym Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego w Powiecie Białostockim ( zał. nr 12). Zaznaczył: „Panie Przewodniczący, zgromadzeni Państwo, nasza organizacja opracowała plan zrównoważonego rozwoju transportu zbiorowego dla Powiatu Białostockiego zgodnie z wymaganiami prawa. Podstawa prawna to jest ustawa o publicznym transporcie zbiorowym z dnia 16 grudnia 2010 roku, która weszła w życie z dniem 1 marca 2011 roku. Plan zawiera wszystkie elementy, jakie wymaga i ustawa i rozporządzenie w sprawie sporządzenia planu transportowego. Plan transportowy został przeprowadzany w oparciu o informacje jakie nasza organizacja w wyniku kilkunastoletniej współpracy z powiatem posiada w zakresie transportu drogowego, autobusowego na terenie powiatu i na terenie województwa podlaskiego. Plan transportowy oprócz tego o czym powiedział Pan Starosta jest także elementem umożliwiającym od 1 stycznia 2017 roku wtedy kiedy zostaną udzielone zamówienia publiczne na wykonywanie usług publicznego transportu zbiorowego do tego żeby była grupa przewoźników, która będzie miała prawo honorowania ulg i otrzymywania dopłat z budżetu państwa. To jest można powiedzieć najważniejsza rzeczy, żeby ulgi, które w tej chwili obowiązują, a największymi beneficjentami tych ulg są uczniowie szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych, żeby mogli korzystać z dopłat z tych ulg, do których rekompensata będzie płynęła z budżetu Państwa”.
Pytań i uwag do referowanego projektu uchwały nie zgłoszono, wobec czego Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego poprosił o opinię Komisji.
Przewodniczący Komisji Infrastruktury Technicznej - Pan Jan Kaczan zapoznał Wysoką Radę z pozytywną opinią Komisji do projektu uchwały w sprawie planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego w Powiecie Białostockim. Ponadto dodał, iż Komisja dwukrotnie zajmowała się powyższym tematem. Na pierwszym posiedzeniu Komisja miała pewne wątpliwości, które podczas kolejnego spotkania zostały wyjaśnione, dopracowane.
Następnie, Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego zarządził głosowanie.
Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła uchwałę Nr XLVI/354/2014 z dnia 30 października 2014 roku w sprawie planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego w Powiecie Białostockim (zał. nr 13).
Ad 10
Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych, których zarządzającym jest Powiat Białostocki oraz warunków i zasad korzystania z tych przystanków.
Pan Piotr Pyłkowski – Inspektor ds. zarządzania ruchem na drogach powiatowych i gminnych przedstawił Wysokiej Radzie projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych, których zarządzającym jest Powiat Białostocki oraz warunków i zasad korzystania z tych przystanków ( zał. nr 14).
„Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, po raz kolejny proszę o uchwalenie zmiany uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych, których zarządzającym jest Powiat Białostocki oraz warunków i zasad korzystania z tych przystanków. Chodzi tutaj o nowe przystanki w Gminie Juchnowiec Kościelny”.
Pytań i uwag do referowanego materiału nie zgłoszono, wobec czego Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski poprosił o opinię Komisji Rady.
Pan Jan Kaczan – Przewodniczący Komisji Infrastruktury Technicznej przedstawił zebranym pozytywna opinię do omawianego projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego zarządził głosowanie.
Rada Powiatu Białostockiego jednogłośnie, podjęła uchwałę Nr XLVI/355/2014 z dnia 30 października 2014 roku w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych, których zarządzającym jest Powiat Białostocki oraz warunków i zasad korzystania z tych przystanków (zał. nr 15).
Ad 11
Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie szczegółowych warunków umarzania w całości lub w części, łącznie z odsetkami, odraczania terminu płatności, rozkładania na raty lub odstępowania od ustalania opłaty za pobyt dziecka w pieczy zastępczej.
Pani Elżbieta Anna Turczewska – Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku przedstawiła zebranym projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie szczegółowych warunków umarzania w całości lub w części, łącznie z odsetkami, odraczania terminu płatności, rozkładania na raty lub odstępowania od ustalania opłaty za pobyt dziecka w pieczy zastępczej ( zał. nr 16).
„Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, zmiana uchwały w sprawie szczegółowych warunków umarzania w całości lub w części, łącznie z odsetkami, odraczania terminu płatności, rozkładania na raty lub odstępowania od ustalania opłaty za pobyt dziecka w pieczy zastępczej jest konieczna w związku ze zmianą ustawy o wspieraniu rodziny i pieczy zastępczej. Zapisy tej uchwały z 2012 roku po prostu należy dopasować do zapisów obecnie obowiązujących w ustawie o wspieraniu rodziny i pieczy zastępczej. Ustawa ta określiła, iż nie ponoszą odpłatności za pobyt dziecka w pieczy zastępczej rodziny wówczas kiedy te dzieci przebywają pod opieką tych rodziców. Do tej pory u nas w uchwale było to wpisane tak, że w przypadku jeżeli dzieci przebywają pod opieką rodziców to odstępujemy od odstąpienia odpłatności. W tej chwili zgodnie z obecnym stanem prawnym nie ma podstawy do ustalania tej odpłaty, w związku z tym ten zapis w uchwale w § 4 ust. 7 należy wykreślić. Zmieniła się ustawa o wspieraniu rodziny i pieczy zastępczej w takim zakresie, że wszystkie te decyzje, które wynikały z tej uchwały Rady Powiatu były podejmowane przez kierownika Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku z upoważnienia Starosty Powiatu Białostockiego. W chwili obecnej w ustawie jest zmiana, że Pan Starosta nie może upoważnić kierownika Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie do podpisywania właśnie tych decyzji wynikających z tej uchwały. W związku z powyższym konieczna jest zmiana w § 1 ust. 1. Państwu w projekcie zostało to przekazane w ten sposób, że cały ten ustęp otrzymuje brzmienie, ale zasadnicza zmiana dotyczy, że decyzje administracyjne wydawane są przez Starostę Powiatu Białostockiego na wniosek Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku po uprzednim zgromadzeniu przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku dokumentów potwierdzających sytuacje uzasadniającą podjecie takiej decyzji”.
Pytań i uwag do projektu uchwały nie zgłoszono, wobec czego Przewodniczący Rady Powiatu – Pan Sławomir Gołaszewski poprosił o przedstawienie opinii stałych Komisji Rady.
Pozytywną opinię do ww. projektu uchwały przedstawiła zebranym Pani Sylwia Rząca – Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Rodziny.
Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego zarządził głosowanie.
Rada Powiatu Białostockiego jednogłośnie, podjęła uchwałę Nr XLVI/356/2014 z dnia 30 października 2014 roku zmieniającą uchwałę w sprawie szczegółowych warunków umarzania w całości lub w części, łącznie z odsetkami, odraczania terminu płatności, rozkładania na raty lub odstępowania od ustalania opłaty za pobyt dziecka w pieczy zastępczej (zał. nr 17 ).
Ad 12
Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie Powiatu Białostockiego na rok 2014.
Pani Maria Borodziuk – Skarbnik Powiatu Białostockiego przedstawiła Wysokiej Radzie projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Powiatu Białostockiego na 2014 rok (zał. nr 18). Wyjaśniła: „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, zmiany w budżecie Powiatu polegają na zwiększeniu planu dochodów o kwotę 563 503 zł, a zmniejszeniu planu wydatków budżetowych o 2 236 497 zł. W ten sposób planowany deficyt budżetowy zmniejsza się o kwotę 2 800 000 zł, czyli po zmianie planowany deficyt budżetowy wyniesie 2 000 000 zł i zostanie pokryty nadwyżką z lat ubiegłych. Tym samym planowany pierwotnie kredyt długoterminowy w kwocie 2 800 000 zł, który na etapie planowania miał być przeznaczony na inwestycje przy ul. Geodetów w Białymstoku nie będzie w bieżącym roku zaciągany. Jeśli chodzi o zmiany po stronie wydatków, a więc poza zmniejszeniem planu wydatków właśnie na tą inwestycję w Starostwie Powiatowym w Białymstoku w Rozdziale 75020 również po przeanalizowaniu planu wydatków w całym dziale Pomoc społeczna następuje zmniejszenie ogółem planu wydatków w tym dziale o kwotę 295 739 zł. Natomiast zwiększenia po stronie wydatków występują w takich działach jak Transport i łączność i jest to zwiększenie o kwotę 250 000 zł. Następnie w Dziale Oświata i wychowanie jak też edukacyjna opieka wychowawcza i tutaj zwiększenie jest łącznie na kwotę ponad 300 000 zł i jest to uzupełnienie niezbędnych środków przede wszystkim na wynagrodzenia pracowników oświaty, głównie nauczycieli dopasowujące już przewidywane wykonanie do końca roku zgodnie z aktualnymi arkuszami organizacyjnymi szkół. Oczywiście te zmiany powodują konieczność zaktualizowania Załącznika Nr 3. W Załączniku Nr 3 są dokonane pewne przesunięcia środków pomiędzy inwestycjami i to dotyczy wydatków na inwestycje drogowe. Ponieważ odbyły się przetargi, rozstrzygnięte zostały zamówienia publiczne i w ten sposób środki się przenosi. Zmienia się w Załączniku nr 4, w dotacjach, zmniejsza się dotacje na prowadzenie niepublicznych szkół ponadgimnazjalnych dopasowując oczywiście do ilości uczniów do końca roku co już dosyć łatwo można przewidzieć. Również urealnia się dotacje w Dziale Pomoc społeczna zarówno na prowadzenie Pogotowia Opiekuńczego „Opoka” w Wasilkowie jak też i na placówki w Białymstoku i w innych powiatach. Oczywiście w związku ze zmianą planowanego wyniku budżetu zmienia się załącznik planu przychodów i rozchodów budżetu i jest to Załącznik Nr 6. Zmniejsza się przychody o kredyt, który był pierwotnie planowany o te 2 800 000 zł. Natomiast w rozchodach zwiększa się kwotę rozchodów na udzielone pożyczki. W tym zakresie przewiduje się udzielenie jeszcze jednej pożyczki długoterminowej w tym roku na potrzeby SP ZOZ – u w Łapach o czym w szczegółach powiem w następnym punkcie, gdzie będzie podejmowana uchwała odnośnie zwiększenia limitów na udzielanie pożyczek przez Zarząd”.
Pytań i uwag do projektu uchwały nie zgłoszono, wobec czego Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego poprosił o przedstawienie opinii Przewodniczących Komisji.
Wiceprzewodnicząca Komisji Budżetu i Finansów – Pani Bożena Nienałtowska zapoznała Wysoką Radę z pozytywną opinią Komisji do projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie Powiatu Białostockiego na 2014 rok.
Przewodniczący Komisji Infrastruktury Technicznej – Pan Jan Kaczan zapoznał Wysoką Radę z pozytywną opinią Komisji do projektu omawianej uchwały.
Pozytywną opinię do omawianego projektu uchwały przedstawiła Pani Anna Grycuk – Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury i Kultury Fizycznej.
Również pozytywną opinię do omawianego projektu uchwały przedstawiła Pani Sylwia Rząca – Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Rodziny.
Następnie, Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego zarządził głosowanie.
Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła uchwałę Nr XLVI/357/2014 z dnia 30 października 2014 roku w sprawie zmian w budżecie Powiatu Białostockiego na rok 2014 (zał. nr 19).
Ad 13
Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Białostockiego.
Pani Maria Borodziuk – Skarbnik Powiatu Białostockiego przedstawiła Wysokiej Radzie projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Białostockiego (zał. nr 20).
„Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, otóż przed chwilą dokonane zmiany w budżecie Powiatu na rok 2014 niejako wymuszają dokonanie odpowiednich zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej. Zmiany w Załączniku Nr 1 Wieloletniej Prognozy Finansowej odzwierciedlają dokładne zapisy dotyczące budżetu na rok 2014, stąd nie będę się powtarzać. Zmiany w Załączniku Nr 2, a jest to wykaz przedsięwzięć wieloletnich dotykają takich pozycji jak: Poz.1.1.1.2. POKL Priorytet VII Poddziałanie 7.1.2 „Aktywna integracja w Powiecie Białostockim” – poprawiono błędne sumowanie kwoty zobowiązań; Poz. 1.1.2.7. „Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności województwa podlaskiego – część II – administracja samorządowa” regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego IV Oś Priorytetowa Społeczeństwo Informacyjne – dotyczy wydatków bieżących – zwiększenie o 120 zł w 2014 roku; Poz. 1.1.2.3. „Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności województwa podlaskiego – część II – Administracja samorządowa” Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego IV Oś Priorytetowa Społeczeństwo Informacyjne (wydatki majątkowe) – w związku ze zmianą harmonogramu – kwotę 25 211 zł przesunięto z roku 2014 na rok 2015; Poz. 1.3.1.3. Umowy o warunkach funkcjonowania i wysokości dofinansowania kosztów działalności warsztatów Terapii Zajęciowej – środki z budżetu powiatu – przedłużenie okresu o kolejne trzy lata, tj. do 2017 roku; Poz.1.3.1.4. Umowy o warunkach funkcjonowanie i wysokości dofinansowania kosztów działalności warsztatów Terapii Zajęciowej – środki PFRON (nie sumowane – wydatkowane poza budżetem powiatu) – przedłużenie okresu o kolejne trzy lata, tj. do 2017 roku.”
Pytań i uwag do projektu uchwały nie zgłoszono, wobec czego Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego poprosił o przedstawienie opinii Przewodniczących Komisji.
Wiceprzewodnicząca Komisji Budżetu i Finansów – Pani Bożena Nienałtowska zapoznała Wysoką Radę z pozytywną opinią Komisji do projektu uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Białostockiego.
Przewodniczący Komisji Infrastruktury Technicznej – Pan Jan Kaczan zapoznał Wysoką Radę z pozytywną opinią Komisji do projektu omawianej uchwały.
Pozytywną opinię do omawianego projektu uchwały przedstawiła Pani Anna Grycuk – Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury i Kultury Fizycznej.
Również pozytywną opinię do omawianego projektu uchwały przedstawiła Pani Sylwia Rząca – Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Rodziny.
Następnie, Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego zarządził głosowanie.
Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła uchwałę Nr XLVI/358/2014 z dnia 30 października 2014 roku w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej (zał. nr 21).
Ad 14
Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia maksymalnej wysokości pożyczek udzielanych przez Zarząd Powiatu Białostockiego w roku budżetowym 2014.
Pani Maria Borodziuk – Skarbnik Powiatu Białostockiego przedstawiła Wysokiej Radzie projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia maksymalnej wysokości pożyczek udzielanych przez Zarząd Powiatu Białostockiego w roku budżetowym 2014 (zał. nr 22).
„Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, konieczność podjęcia takiej uchwały zmieniającej uchwałę podjętą w marcu roku 2014 wynika z potrzeby udzielenia Samodzielnemu Publicznemu Zakładowi Opieki Zdrowotnej w Łapach pożyczki wyprzedzającej finansowanie projektu, który jest w trakcie realizacji, a jest to projekt Modernizacja SP ZOZ w Łapach w zakresie wdrażania systemów teleinformatycznych i komunikacyjnych usprawniających obsługę pacjenta. Chodzi o to, że to jest projekt realizowany w ramach dofinansowania z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego. Poziom dofinansowania ze środków europejskich wynosi 85 %. Umowa jest zawarta na przekazywanie dofinansowania tzw. zaliczek. Po pewnym uściśleniu umowy okazał się, że ta zaliczka może pokryć co najwyżej 60 % dofinansowania danych kosztów. W tej chwili dosłownie z terminem płatności nawet dzisiejszym SP ZOZ w Łapach ma do opłacenia fakturę na kwotę 1 238 972 zł 32 grosze i po prostu otrzymując tylko 60 % dofinansowania a nie 85 % musiałby z własnych środków, których nie posiada w nadmiarze zapłacić 211 293 zł 1 grosz, aby tą fakturę sfinansować. Ta faktura oczywiście ma też dofinansowanie z dotacji z budżetu powiatu w kwocie 185 845 zł 85 groszy na resztę, czyli na wymagany w tym tzw. wkład własny 211 293 zł po prostu należałoby udzielić pożyczki. Ponieważ jest tak, że jest mało prawdopodobne, ażeby rozliczenie tej zaliczki nastąpiło do końca roku i nastąpił zwrot tych środków przez instytucje zarządzającą stąd pożyczka jest długoterminowa z ustalonym terminem spłaty na rok 2015. Oczywiście zgodnie z umową będzie tak, że w ciągu 3 dni od otrzymania płatności z tego tytułu z instytucji zarządzającej SP ZOZ będzie musiał zwrócić to do budżetu powiatu. Tu chce zaznaczyć, że stosując się do tzw. zasady unikania podwójnego finansowania ze środków publicznych ta pożyczka w żadnym przypadku nie może być umorzona. W przypadku umorzenia tej pożyczki należałoby również zwrócić pełną dotację projektu w ramach RPO. Tak więc wysokość pożyczki tak jak mówiłam 211 293 zł, konieczność podwyższenia pułapu wynika z tego, że pierwotny pułap wynosił 150 000 zł i w ramach tego pułapu w tym roku została uruchomiona ostatnia transza pożyczki dla SP ZOZ – u w Łapach na termomodernizacje budynku w kwocie 126 952 zł 72 grosze, i aby można było tą następną na 211 293 zł uruchomić potrzeba podwyższyć plafon limitu na pożyczki długoterminowe, co zawarte jest właśnie w projekcie przedstawionej Państwu uchwały”.
Pytań i uwag do projektu uchwały nie zgłoszono, wobec czego Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego poprosił o przedstawienie opinii Przewodniczących Komisji.
Wiceprzewodnicząca Komisji Budżetu i Finansów – Pani Bożena Nienałtowska zapoznała Wysoką Radę z pozytywną opinią Komisji do projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia maksymalnej wysokości pożyczek udzielanych przez Zarząd Powiatu Białostockiego w roku budżetowym 2014.
Również pozytywną opinię do omawianego projektu uchwały przedstawiła Pani Sylwia Rząca – Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Rodziny.
Następnie, Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego zarządził głosowanie.
Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła uchwałę Nr XLVI/359/2014 z dnia 30 października 2014 roku zmieniającą uchwałę w sprawie ustalenia maksymalnej wysokości pożyczek udzielanych przez Zarząd Powiatu Białostockiego w roku budżetowym 2014 (zał. nr 23).
Ad 15
Przyjęcie informacji Przewodniczącego RPB i Starosty Powiatu o złożonych oświadczeniach majątkowych.
Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski poinformował zebranych, iż zgodnie z art. 25c ust.12 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym jest obowiązany do przedstawienia do dnia 30 października każdego roku, informacji o złożonych przez Radnych oświadczeniach majątkowych (zał. nr 24). Stwierdził, iż wszystkie oświadczenia majątkowe zostały złożone w terminie. Tylko w jednym przypadku w części B nie podano miejsca położenia nieruchomości wymienionych w pkt II części A (adres), w poz. VIII inne dochody nie uwzględniono dochodów ze stosunku pracy.
Pytań i uwag do przedstawionego materiału nie zgłoszono.
Rada Powiatu Białostockiego przyjęła informację Przewodniczącego Rady Powiatu Białostockiego o złożonych oświadczeniach majątkowych, do wiadomości.
Następnie, Starosta Powiatu Białostockiego – Pan Wiesław Pusz poinformował Wysoką Radę, iż działając na podstawie art. 25 c ust.12 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, Starosta ma obowiązek przedstawić Wysokiej Radzie informację o złożonych oświadczeniach majątkowych przez osoby do tego zobowiązane, tj. członków zarządu, sekretarza i skarbnika powiatu, kierowników jednostek organizacyjnych, osób zarządzających i członków organów zarządzających powiatową osobą prawną oraz osób wydających decyzje administracyjne w imieniu Starosty, co niniejszym uczynił (zał. nr 25).
Pytań i uwag do przedstawionego materiału nie zgłoszono.
Rada Powiatu Białostockiego przyjęła do wiadomości informację o oświadczeniach majątkowych, złożoną przez Starostę Powiatu Białostockiego.
Ad 16
Interpelacje i zapytania Radnych.
Interpelacji i zapytań nie zgłoszono.
Ad 17
Przyjęcie protokołu z XLV sesji RPB.
Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski przypomniał zebranym, iż XLV Sesja Rady Powiatu Białostockiego IV kadencji odbyła się w dniu 25 września 2014 roku. Protokół był wyłożony do zapoznania się, a także został przesłany wszystkim Radnym drogą e-mailową. Przewodniczący obrad zapytał, czy są uwagi do jego treści?
Uwag nie zgłoszono, wobec czego Przewodniczący obrad zarządził głosowanie.
Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie przyjęła protokół Nr XLV/2013 z dnia 25 września 2014 roku.
Ad 18
Sprawy różne.
Pan Sławomir Gołaszewski – Przewodniczący Rady poinformował zebranych, iż do Rady Powiatu wpłynęły pisma:
- Pismo Przewodniczącego Związku Zawodowego „Budowlani” Zbigniewa Janowskiego oraz Prezesa Konfederacji Michała Staszewskiego dotyczące wspierania efektywności energetycznej budynków publicznych ( zał. nr 26),
- Wniosek dotyczący utworzenia w województwie podlaskim nowej gminy Grabówka z części gminy Supraśl ( zał. nr 27),
- Pismo Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi dotyczące odpowiedzi na pismo z 25 września 2014 roku RP.0002.45.2014 w sprawie uchwały nr XLV/352/2014 Rady Powiatu Białostockiego wyrażającej stanowisko w sprawie sytuacji zaistniałej w związku z wystąpieniem afrykańskiego pomoru świń (ASF) na terenie powiatu białostockiego ( zał. nr 28).
Następnie, w sprawach różnych nastąpiło podsumowanie pracy Rady Powiatu Białostockiego IV kadencji. Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski złożył wszystkim serdeczne podziękowania, a Radnym życzył dalszej owocnej pracy na niwie zawodowej i społecznej życząc im reelekcji w nadchodzących wyborach samorządowych.
Również podziękowania za czteroletnią współpracę z Radą Powiatu, Komisjami Rady Powiatu oraz Zarządem Powiatu Białostockiego złożyli Starosta Powiatu Białostockiego – Pan Wiesław Pusz, Wicestarosta Powiatu Białostockiego – Pani Jolanta Den, Przewodniczący poszczególnych Komisji Rady Powiatu oraz Radni.
Ad 19
Zamknięcie obrad XLVI sesji RPB.
Wobec wyczerpania porządku obrad, Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski zamknął obrady XLVI Rady Powiatu IV kadencji, w dniu 30 października 2014 roku, o godz. 1420.
Podpisał:
Pan Sławomir Gołaszewski
Przewodniczący Rady
Protokołowała:
Anna Gadomska
Metryka strony