Protokół Nr XLV /2014 z dnia 25.09.2014 roku

RP.0002.45.2014

 

Protokół Nr XLV/2014

z obrad XLV Sesji Rady Powiatu Białostockiego IV kadencji

 w dniu 25 września 2014 roku

 w Starostwie Powiatowym w Białymstoku

 

         Obrady XLV Sesji Rady Powiatu Białostockiego IV kadencji, w dniu 25 września 2014 roku, o godz.1030, w Starostwie Powiatowym w Białymstoku, otworzył Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski.

Na wstępie, powitał zaproszonych gości, członków Zarządu oraz wszystkich Radnych (listy obecności stanowią zał. nr 1, 2 i 3).

Stwierdził, iż na podstawie listy obecności, w obradach uczestniczy 24 Radnych, co stanowi quorum, przy którym Rada Powiatu może obradować i podejmować prawomocne uchwały.

        

Ad 2

Przyjęcie porządku dziennego obrad.

Przewodniczący obrad odczytał porządek dzienny XLV Sesji RPB, który został przesłany Radnym.

Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski zapytał, czy są wnioski Radnych do porządku obrad?

Pani Jolanta Den - Wicestarosta Powiatu Białostockiego, w imieniu Zarządu poprosiła:

  • wprowadzić do porządku obrad jako pkt. 7: Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia zarządzania publicznymi drogami gminnymi.
  • wprowadzić do porządku obrad jako pkt.8: Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Gminie Tykocin.
  • wprowadzić do porządku obrad jako pkt.13: Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Statutu Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku.
  • wprowadzić do porządku obrad jako pkt.14: Podjęcie uchwały wyrażającej stanowisko Rady Powiatu Białostockiego w sprawie  sytuacji zaistniałej w związku z wystąpieniem afrykańskiego pomoru świń na terenie powiatu białostockiego.

Wszystkie wnioski zostały przyjęte jednogłośnie.

 

Porządek obrad przyjęto, jednogłośnie, do realizacji w brzmieniu:

  1. Otwarcie obrad XLV sesji RPB.
  2. Przyjęcie porządku dziennego obrad.
  3. Informacja Starosty o pracach Zarządu między sesjami Rady.
  4. Przyjęcie informacji o stanie bezpieczeństwa p.poż na terenie powiatu (ref. Komendant Miejski Państwowej Straży Pożarnej w Białymstoku).
  5. Przyjęcie informacji z działalności Wydziału Geodezji, Katastru i Nieruchomości Starostwa Powiatowego w Białymstoku za okres od  01.01.2014 do 30.06.2014r.
  6. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie darowizny nieruchomości na rzecz Gminy Wasilków.
  7. Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia zarządzania publicznymi drogami gminnymi.
  8. Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Gminie Tykocin.
  9. Przyjęcie informacji Zarządu Powiatu o przebiegu wykonania budżetu Powiatu Białostockiego za I półrocze 2014 roku.
  10. Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych, których zarządzającym jest Powiat Białostockie oraz warunków i zasad korzystania z tych przystanków.
  11. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie Powiatu Białostockiego na rok 2014.
  12. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Białostockiego.
  13. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Statutu Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku.
  14. Podjęcie uchwały wyrażającej stanowisko Rady Powiatu Białostockiego w sprawie  sytuacji zaistniałej w związku z wystąpieniem afrykańskiego pomoru świń na terenie powiatu białostockiego.
  15. Interpelacje i zapytania Radnych.
  16. Przyjęcie protokołu z XLIV sesji RPB.
  17. Sprawy różne.
  18. Zamknięcie obrad XLV sesji RPB.

 

Ad 3

Informacja Starosty o pracach Zarządu między sesjami Rady.

Starosta Powiatu Białostockiego - Pan Wiesław Pusz przedłożył zebranym informację o pracach Zarządu Powiatu Białostockiego między Sesjami Rady, tj. w okresie od dnia 28 sierpnia 2014 roku do dnia 24 września 2014 roku (zał. nr 4).

W tym czasie Zarząd Powiatu obradował na 5 posiedzeniach plenarnych i zajmował się problemami w zakresie spraw związanych z:

  • majątkiem powiatowym,
  • drogami powiatowymi,
  • ochroną zdrowia i pomocą społeczną,
  • oświatą, kulturą i sportem,
  • finansami i budżetem.

Ponadto Zarząd:

  • podpisał aneks do umowy w sprawie realizacji zadania „Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności województwa podlaskiego – część II”,
  • podpisał pismo do Powiatowego Ośrodka Sportu i Rekreacji BUKOWISKO w sprawie usunięcia 8 drzew posuszowych,
  • udzielił odpowiedzi na pismo Centrum Kształcenia i Usług w Oświęcimiu w sprawie nieodpłatnego posługiwania się herbem Powiatu Białostockiego,
  • rozpatrzył pismo Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w sprawie refundowania kosztów związanych z realizacją rozporządzenia dotyczącego ASF na terenie powiatu białostockiego,
  • zapoznał się z prezentacją PIGTSiS w Warszawie dotyczącą planu zrównoważonego rozwoju transportu zbiorowego w powiecie białostockim,
  • przyjął rozliczenia dotacji udzielonej dla OSP w Łapach, Turośni Kościelnej i Chodorach,
  • przyznał premie za miesiąc wrzesień 2014 r. dyrektorom jednostek organizacyjnych Powiatu Białostockiego,
  • rozpatrywał wnioski i opinie Komisji Stałych Rady Powiatu,
  • brał udział w posiedzeniach Komisji Stałych Rady Powiatu.

Starosta i Członkowie Zarządu uczestniczyli w:

  • uroczystym podsumowaniu Mistrzostw Świata w Rowerowej Jeździe na Orientację w Supraślu,
  • Warsztatach Kulinarnych - „Czwartkowy Obiad dla Zdrowia”,
  • Dożynkach Gminnych w Gminie Dobrzyniewo Duże,
  • XV Ogólnopolskim „Dniu Ogórka” w Kruszewie,
  • spotkaniu szkoleniowym „LGD Puszcza Knyszyńska – możliwości współpracy i finansowania w obecnej i przyszłej perspektywie finansowej”,
  • Narodowym Czytaniu TRYLOGII w Gimnazjum im. Ks. Wacława Rabczyńskiego w Wasilkowie,
  • uroczystym otwarciu obiektu „Stara Wyłuszczarnia” na terenie Nadleśnictwa Czarna Białostocka połączonym z Seminarium Naukowym,
  • „Spotkaniach Hubertowskich” w Puszczy Knyszyńskiej – Czarna Białostocka 2014,
  • cyklu koncertów X Międzynarodowego festiwalu muzyki organowej i Kameralnej im. Ks. Wacława Rabczyńskiego w Wasilkowie,
  • otwarciu Biogazowni „Adler Biogaz” w Rybołach połączonym z ogólnopolską konferencją „Biogazownie szansą dla Podlaskiego rolnictwa”,
  • Pielgrzymce Parlamentarzystów Administracji Rządowej i Samorządowej do Sanktuarium w Świętej Wodzie,
  • Dożynkach Gminnych „Niedziela na Wsi” w Czarnej Białostockiej,
  • spotkaniu organizacyjnym Dnia Jedności Rolniczej w Wasilkowie,
  • spotkaniu z Producentami Trzody Chlewnej „Podlasie” w sprawie zwalczania choroby afrykańskiego pomoru świń.

 

Radny Pan Marian Olechnowicz: „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, mam kilka pytań. Pierwsze pytanie dotyczy rozpatrzenia pisma Sołectwa wsi Płonka Matyski w sprawie wykonania asfaltowej nawierzchni drogi w tej miejscowości. Znam dobrze Gminę Łapy. To jest odcinek drogi, który łączy później dobrą drogę żwirową, drogę w kierunku miejscowości Sokoły. Następne pytanie dotyczy informacji Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w sprawie uwag dotyczących funkcjonowania SP ZOZ - u w Łapach oraz opieki zdrowotnej na terenie województwa podlaskiego zawartych w raportach Konsultantów Wojewódzkich za rok 2013. Czy członkowie Rady Społecznej mogliby otrzymać taki materiał? Trzecie pytanie dotyczy uchwały w sprawie powołania Komisji do oceny przydatności do dalszego użytkowania zbiorów bibliotecznych likwidowanego Centrum Edukacji w Supraślu. Mam pytanie, czy w składzie tej Komisji będą zawodowi bibliotekarze i historycy? Pytam, dlatego że ja sam doświadczyłem przypadku, gdy w likwidowanej szkole wyrzucano na śmietnik bardzo cenne księgozbiory przedwojenne i tuż powojenne”.

Pan Wiesław Pusz – Starosta Powiatu Białostockiego udzielił odpowiedzi na pytanie dotyczące raportów Konsultantów Wojewódzkich dotyczących funkcjonowania SP ZOZ – u w Łapach. Wyjaśnił, iż oczywiście zalecenia Wojewódzkich Konsultantów skserujemy i przekażemy członkom Rady Społecznej.

Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Białymstoku – Pan Marek Jędrzejewski udzielił Radnemu odpowiedzi w sprawie wykonania asfaltowej nawierzchni drogi w miejscowości Płonka Matyski: „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, w sprawie wykonania nawierzchni asfaltowej w miejscowości Płonka Matyski Zarząd Powiatu zapoznał się z tym pismem i skierował sprawę do analizy Powiatowemu Zarządowi Dróg. Analizujemy potrzebę określenia wysokości środków na to przedsięwzięcie. Żadnych decyzji jeszcze nie ma”.

Pani Maria Marciszewska – Dyrektor Wydziału Spraw Społecznych i Zarządzania Kryzysowego udzieliła Radnemu odpowiedzi na temat powołania Komisji do oceny przydatności do dalszego użytkowania zbiorów bibliotecznych likwidowanego Centrum Edukacji w Supraślu: „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, w Komisji, która została powołana przez Zarząd Powiatu Białostockiego do oceny zbiorów bibliotecznych jest Pani Małgorzata Rokicka – Szymańska z Książnicy Podlaskiej, jest nauczycielka, bibliotekarka, która była zatrudniona w Centrum Edukacji w Supraślu. Są te dwie osoby fachowcami od zbiorów bibliotecznych. Są też dwie osoby od nas ze Starostwa”.

Radny Pan Marek Żmujdzin poprosił o przybliżenie tematu odnośnie podpisania wniosku do Burmistrza Choroszczy o rozgraniczenie nieruchomości zajętej pod drogę powiatową. Zapytał, o jaką drogę chodzi.

Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Białymstoku – Pan Marek Jędrzejewski: „Prawdopodobnie dotyczy to sporu granicznego pomiędzy zarządcą drogi publicznej powiatowej a właścicielami nieruchomości. Konkretną odpowiedź, jakiej drogi to dotyczy udzielę po dokładnym sprawdzeniu”.

Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Zenon Żukowski poprosił o przybliżenie tematu odnośnie odpowiedzi na pismo wsi Sołtysa Jurowce (chodzi o chodnik do torów kolejowych).

Pan Wiesław Pusz – Starosta Powiatu Białostockiego wyjaśnił: „Sprawa była omawiana na Komisji Infrastruktury Technicznej. Była pozytywna ocena. Były pieniądze konsultowane na Komisji Budżetu i Finansów. Generalnie jest pozytywne stanowisko Rady w tej kwestii. Myślę, że Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg z procedurami jest na zaawansowanym etapie”.

Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Białymstoku – Pan Marek Jędrzejewski: „Dysponujemy uchwałą Rady Miejskiej w Wasilkowie w sprawie udzielenia pomocy Powiatowi Białostockiemu. Te środki są włączone do budżetu Powiatu Białostockiego. W ostatnich dniach wystąpiliśmy z zapytaniami ofertowymi do oferentów z prośbą o przekazanie nam ofert cenowych na wykonanie tegoż chodnika”.

Radny Pan Jacek Sak: „Chciałem się dowiedzieć, jaka była udzielona odpowiedź Sołtysowi wsi Zagruszany w sprawie przebudowy drogi w tej miejscowości?”

Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Białymstoku – Pan Marek Jędrzejewski: „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, w odpowiedzi na pismo w sprawie przebudowy drogi powiatowej w miejscowości Zagruszany polegającej na zmianie nawierzchni drogi z brukowej na asfaltową oraz wykonaniu chodników Zarząd Powiatu informuje, że zmiana przekroju drogi ze szlakowego na uliczny wymaga zapewnienia sprawnego odwodnienia w postaci kanalizacji deszczowej. Zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami inwestycje drogowe w Powiecie Białostockim są współfinansowane z budżetów gmin, na których terenie odbywa się ich realizacja. Z uwagi na powyższe PZD w Białymstoku wystąpił do Burmistrza Zabłudowa z prośbą o rozważenie możliwości pomocy finansowej Powiatowi Białostockiemu na opracowanie w 2015 roku dokumentacji projektowej na przebudowę tejże drogi. Odpowiedzi od Burmistrza Zabłudowa jeszcze nie uzyskaliśmy”.

Radny Pan Paweł Kondracki: „Panie Starosto, chciałem uzyskać informacje, jakiej odpowiedzi udzielono na pismo Wójta Gminy Turośń Kościelna w przedmiocie wykonania drogi Chodory – Dołki w ramach Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych?”

Pan Marek Jędrzejewski - Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Białymstoku: „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, Wójt Gminy zapytany o przewidywane kierunki inwestowania na terenie Gminy Turośń Kościelna odpowiedział, że widzi możliwości inwestowania na kierunku Chodory – Dołki plus droga do miejscowości Dołki. Poinformowaliśmy, że istnieje dokumentacja na odcinek Chodory – Dołki bez wejścia do miejscowości Dołki. Wtedy Wójta zaproponował nam realizację tego przedsięwzięcia, (a był to wrzesień tego roku), w roku 2015 w ramach Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych. Nie da się od razu przygotować dokumentów do złożenia wniosku aplikacyjnego do Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego do Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych. W piśmie poinformowaliśmy Pana Wójta, że te drogi znakomicie się wpisują we wniosek gminy a nie powiatu. Jeśli gmina złoży wniosek, oczywiście włączając w to drogi gminne, to wtedy ma punkty za „pochodzenie”, czyli za kontakty z drogami powiatowymi. Ten wniosek składany przez Powiat Białostocki z góry skazany byłby na niepowodzenie, nie łączy się z żadnymi drogami wyższej kategorii, w tym przypadku z drogami wojewódzkimi czy krajowymi. Taka odpowiedź poszła do Wójta Gminy Turośń Kościelna”.

Innych pytań i uwag w tym punkcie nie zgłoszono.

Rada Powiatu Białostockiego przyjęła do wiadomości informację o pracach Zarządu między sesjami.

 

Ad 4

Przyjęcie informacji o stanie bezpieczeństwa p.poż na terenie powiatu.

Pan Jan Trofimiuk – II Zastępca Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej w Białymstoku przedstawił zebranym informację o stanie bezpieczeństwa p.poż na terenie powiatu. Materiał w załączeniu ( zał. nr 5).

Następnie pytanie zadał Radny Pan Maciej Rafał Bojanowski: „Panie Komendancie, chciałem się dowiedzieć, z czego może wynikać niechlubna statystyka, jeśli chodzi o Gminę Wasilków, gdyż w tej gminie, w przedstawionej informacji o stanie bezpieczeństwa p.poż na terenie powiatu jest odnotowanych najwięcej zdarzeń”.

Pan Jan Trofimiuk – II Zastępca Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej w Białymstoku wyjaśnił: „Myślę, że te pytanie bardziej powinno być skierowane do organów ścigania, czyli policji. Dane mówiące o przyczynach pożarów, mówiące, że tą największą grupę stanowią podpalenia, to również dotyczy gminy Wasilków”.

Radny Pan Maciej Rafał Bojanowski: „Właśnie chodziło mi statystycznie o przyczynę zdarzeń, czyli podpalenia głównie”.

Pan Jan Trofimiuk – II Zastępca Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej w Białymstoku: „Nie mamy tych danych wyselekcjonowanych w rozbiciu na poszczególne gminy, ale nie ma problemu, może te dane wyselekcjonować z naszej ewidencji. Doskonale wiem, że grupę największą stanowią podpalenia”.

Radny Pan Maciej Rafał Bojanowski: „Mam jeszcze jedno pytanie. Pytałem o to na początku kadencji, minęło 4 lata, a pytałem o sposób powiadamiania Ochotników o zdarzeniach. W tej chwili włączają się syreny i wszyscy słyszą. Technika się rozwija, czy były może jakieś pomysły, aby zmienić sposób powiadomienia Ochotników o zdarzeniach?”

Pan Jan Trofimiuk – II Zastępca Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej w Białymstoku: „Jeżeli chodzi o pomysły, pomysły są i w tej chwili poszczególne gminy, oczywiście to nie zależy od Komendy, a bardziej od Burmistrzów czy Wójtów, mogą wprowadzić system powiadamiania, i niektóre gminy stosują, ale nie stosują powiadamiania sms - em poprzez telefonię komórkową. Natomiast te gminy, które taki system powiadamiania mają,  nie zeszły z tego powiadamiania dźwiękowego. Jeżeli chodzi o powiadamianie, i wogle wyjazdy OSP Wasilków i innych jednostek włączonych do Krajowego Systemu Ratowniczego to wszystko następuje drogą radiową, bardzo szybko. Teraz naprawdę mamy w stosunku do lat ubiegłych duży komfort dla służb dyżurnych, które pracują, które muszą w danej minucie po otrzymaniu zgłoszenia wykonać kilka telefonów, albo więcej niż 10, 15 operacji to tu kwestia jednego przycisku załatwia wiele telefonów. Tak samo automatycznie informacja idzie do policji, do pogotowia ratunkowego”.

Radny Pan Maciej Rafał Bojanowski: „Ja rozumiem, ale pytanie jest bez kozery, ponieważ zdarzeń na terenie Gminy Wasilków jest według statystyk najwięcej 124, czyli średnio statystycznie, co 3 dzień wyje syrena. W ciągu dnia to jest do przyjęcia, natomiast w nocy jest bardzo uciążliwe. Syreny są powietrzne, nie są ciche, tylko takie, które zrywają na nogi pół miasta. Ja rozumiem, że tak trzeba, natomiast czy w nocy nie dałoby się robić to w sposób bardziej dyskretny?”

Pan Jan Trofimiuk – II Zastępca Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej w Białymstoku: „Przepisy nie upoważniają nas, albo nie pozwalają nam na odstąpienie od takiego systemu powiadamiania, czy w dzień, czy też w noc. Podam przykład, tak samo jak samochód uprzywilejowany, jeżeli w nocy będzie jechał bez sygnałów, których kol wiek, czy dźwiękowych czy świetlnych on nie jest uprzywilejowany w ruchu, więc niestety usytuowanie tego obiektu w takim miejscu sobie zdaje sprawę, że powoduje uciążliwość dla tych mieszkańców, natomiast ten obiekt jest tam gdzie jest i prawnie nic nie możemy zrobić”.

Radni więcej pytań i uwag nie zgłosili.

Rada Powiatu Białostockiego przyjęła informację do wiadomości.      

                           

Ad 5

Przyjęcie informacji z działalności Wydziału Geodezji, Katastru i Nieruchomości Starostwa Powiatowego w Białymstoku za okres od  01.01.2014 do 30.06.2014r.

Pani Mirosława Drewnowska – Dyrektor Wydziału Geodezji, Katastru i Nieruchomości przedstawiła zebranym informację z działalności Wydziału Geodezji, Katastru i Nieruchomości Starostwa Powiatowego w Białymstoku za okres od  01.01.2014 do 30.06.2014r. Materiał w załączeniu ( zał. nr 6).

Radni pytań i uwag nie zgłosili.

Rada Powiatu Białostockiego przyjęła informację do wiadomości.     

 

Ad 6

Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie darowizny nieruchomości na rzecz Gminy Wasilków.

Pani Mirosława Drewnowska – Dyrektor Wydziału Geodezji, Katastru i Nieruchomości przedstawiła zebranym projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie darowizny nieruchomości na rzecz Gminy Wasilków ( zał. nr 7).

„Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, nieruchomość oznaczona jako działka nr 2563 o pow. 0,4110 ha, położona w Wasilkowie stanowi drogę urządzoną. W 2008 roku zdjęto kategorię drogi powiatowej dla tej nieruchomości, natomiast gmina nadała tej nieruchomości kategorię drogi gminnej. W tej chwili ta uchwała niezbędna jest do dokonania transakcji darowizny przed Notariuszem na rzecz Gminy Wasilków. Zgodnie z ustawą o drogach, drogi gminne należą do Wójtów, Burmistrzów. W związku z powyższym niezbędne jest podjęcie tej uchwały”.

Pytań i uwag do projektu uchwały nie zgłoszono, wobec czego Przewodniczący Rady Powiatu – Pan Sławomir Gołaszewski poprosił o przedstawienie opinii Komisji Rady.

Pan Jan Kaczan – Przewodniczący Komisji Infrastruktury Technicznej przedstawił zebranym pozytywna opinię do omawianego projektu uchwały.

Pytań i uwag nie zgłoszono, wobec czego Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego zarządził głosowanie.

Rada Powiatu Białostockiego jednogłośnie, podjęła uchwałę Nr XLV/345/2014 z dnia 25 września 2014 roku w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie darowizny nieruchomości na rzecz Gminy Wasilków (zał. nr 8).

 

Ad 7

Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia zarządzania publicznymi drogami gminnymi.

Pan Marek Jędrzejewski – Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Białymstoku przedstawił zebranym projekt uchwały w sprawie przyjęcia zarządzania publicznymi drogami gminnymi (zał. nr 9).

Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, przyjęcia zarządzania dotyczy zarządzania drogą gminną na terenie Gminy Tykocin. Są to drogi położone wokół drogi powiatowej w miejscowości Radule. Przyjęcie tego zarządzania umożliwi sprawne rozliczenie i prowadzenie przedsięwzięcia związanego z przebudową drogi gminnej. Wysoka Rada podejmowała stosowne uchwały już wcześniej w tej sprawie. Proszę o podjęcie tej uchwały”.

Pytań i uwag do projektu uchwały nie zgłoszono, wobec czego Przewodniczący Rady Powiatu – Pan Sławomir Gołaszewski poprosił o przedstawienie opinii Komisji Rady.

Pan Jan Kaczan – Przewodniczący Komisji Infrastruktury Technicznej przedstawił zebranym pozytywna opinię do omawianego projektu uchwały.

Pytań i uwag nie zgłoszono, wobec czego Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego zarządził głosowanie.

Rada Powiatu Białostockiego jednogłośnie, podjęła uchwałę Nr XLV/346/2014 z dnia 25 września 2014 roku w sprawie przyjęcia zarządzania publicznymi drogami gminnymi (zał. nr 10).

 

Ad 8

Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Gminie Tykocin.

Pan Wiesław Pusz – Starosta Powiatu Białostockiego przedstawił zebranym projekt uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Gminie Tykocin ( zał. nr 11).

Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, zwrócił się do Zarządu Pan Burmistrz Miasta Tykocina z prośbą o współfinansowanie drogi Browarnej. Sytuacja jest trochę nietypowa, ponieważ dotyczy pół kilometra drogi, natomiast ta droga jest w najstarszej części Tykocina. Ona jest położona między rzeką, a drogą, która została wyremontowana i prowadzi do dawnej siedziby miasta. Konserwator zabytków narzucił tutaj bardzo wysokie wymagania. Ponieważ jest to ta stara część Tykocina powinny zostać przeprowadzone prace archeologiczne na całej szerokości. Następna sprawa, to to, że nie może być na tej drodze asfaltu, ponieważ w części zabytkowej ma być kostka granitowa, krawężniki granitowe. Pół kilometra tej drogi w zabytkowym miejscu będzie kosztowało ok. 2 mln zł. Zadaniem powiatu też jest wsparcie w renowacji zabytków, Pan Burmistrz zwrócił się z taką prośbą, żeby powiat przeznaczył pieniądze. Druga sprawa, to ubiega się o dofinansowanie z Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych. Chodzi o to, żeby gmina dostała 5 dodatkowych punktów w ocenie. To wiąże się z przeznaczeniem kwoty ok 110 tys. zł. Montaż finansowy jest mniej więcej taki, że połowę ma dać Wojewoda, zostaje, jako wkład własny 900 tys. zł, z tego 310 tys. zł z Powiatu Białostockiego, reszta z Gminy Tykocin. Nie jest to finansowane z pieniędzy na drogi tylko z pieniędzy na ochronę zabytków. To zostało przedstawione na Komisji Infrastruktury Technicznej i uzyskało pozytywną ocenę. W imieniu Zarządu, tak trochę w ostatniej chwili, ale wnosimy to do porządku obrad i prosimy o podjęcie tej uchwały”.

Pytań i uwag do projektu uchwały nie zgłoszono, wobec czego Przewodniczący Rady Powiatu – Pan Sławomir Gołaszewski poprosił o przedstawienie opinii Komisji Rady.

Pan Marian Olechnowicz – Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów przedstawił zebranym pozytywna opinię do omawianego projektu uchwały.

Pan Jan Kaczan – Przewodniczący Komisji Infrastruktury Technicznej poinformował, iż Komisja jednogłośnie, pozytywnie zaopiniowała wniosek Burmistrza Tykocina w tej sprawie.

Pytań i uwag nie zgłoszono, wobec czego Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego zarządził głosowanie.

Rada Powiatu Białostockiego jednogłośnie, podjęła uchwałę Nr XLV/347/2014 z dnia 25 września 2014 roku w sprawie udzielenia pomocy finansowej Gminie Tykocin (zał. nr 12).

Następnie głos zabrał Radny Pan Bogusław Kwiatkowski: „Panie Przewodniczący, Panie Starosto, Wysoka Rado, ja bardzo serdecznie dziękuję dla Pana Starosty, dla Zarządu Powiatu oraz dla Wysokiej Rady za podjęcie tej uchwały. Dofinansowana będzie ul. Browarna, która leży w zabytkowej części Tykocina. Dziękuję bardzo”.

 

Ad 9

Przyjęcie informacji Zarządu Powiatu o przebiegu wykonania budżetu Powiatu Białostockiego za I półrocze 2014 roku.

Pan Sławomir Gołaszewski – Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego wyjaśnił, iż punkt dotyczący informacji Zarządu Powiatu o przebiegu wykonania budżetu Powiatu Białostockiego za I półrocze 2014 roku powinna referować Pani Skarbnik, jednak z uwagi na incydent wynikły podczas obrad Komisji przed Sesją, Skarbnik nie zreferuje dziś powyższego punktu. Dodał, iż Radni w związku z zaistniałą sytuacją dotyczącą zachowania Pani Skarbnik oczekują reakcji Zarządu.

Następnie, Radny Pan Marian Olechnowicz – Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów wystąpił z wnioskiem o przeniesienie punktu w sprawie przyjęcia informacji Zarządu Powiatu o przebiegu wykonania budżetu Powiatu Białostockiego za I półrocze 2014 roku pod obrady kolejnej sesji. Dodał, iż temat powyższy nie był do końca omówiony na Komisji, w związku z powyższym Komisja nie opiniowała ww. informacji. 

Pani Jolanta Niewińska – Radca Prawny Starostwa Powiatowego w Białymstoku wyjaśniła, iż powyższa informacja Zarządu Powiatu o przebiegu wykonania budżetu Powiatu Białostockiego za I półrocze 2014 roku może być przyjęta na następnej sesji. Dodała, iż ustawowy termin przedłożenia takiej informacji jest tylko dla Zarządu Powiatu wyznaczony. Zarząd ten termin zachował.

Radni więcej pytań i uwag nie zgłosili.

Rada Powiatu Białostockiego przy 12 głosach „za” oraz 8 głosach „wstrzymujących się” postanowiła przyjąć informację Zarządu Powiatu o przebiegu wykonania budżetu Powiatu Białostockiego za I półrocze 2014 roku podczas obrad kolejnej sesji.

 

 Ad 10

Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych, których zarządzającym jest Powiat Białostockie oraz warunków i zasad korzystania z tych przystanków.

Pan Piotr Pyłkowski – Inspektor ds. zarządzania ruchem na drogach powiatowych i gminnych przedstawił Wysokiej Radzie projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych, których zarządzającym jest Powiat Białostocki oraz warunków i zasad korzystania z tych przystanków ( zał. nr 13).

       „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, ponownie prosimy o uchwalenie nowych zmian w uchwale o przystankach. Zmiana dotyczy nowych, dwóch przystanków na gminach naszego powiatu. Proszę o podjęcie tej uchwały”.

Pytań i uwag do referowanego materiału nie zgłoszono, wobec czego Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski poprosił o opinię Komisji Rady.

Pan Jan Kaczan – Przewodniczący Komisji Infrastruktury Technicznej przedstawił zebranym pozytywna opinię do omawianego projektu uchwały.

Pytań i uwag nie zgłoszono, wobec czego Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego zarządził głosowanie.

Rada Powiatu Białostockiego jednogłośnie, podjęła uchwałę Nr XLV/348/2014 z dnia 25 września 2014 roku w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych, których zarządzającym jest Powiat Białostocki oraz warunków i zasad korzystania z tych przystanków (zał. nr 14).

 

Ad 11

Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie Powiatu Białostockiego na rok 2014.

Pan Wiesław Pusz Powiatu Białostockiego przedstawił zebranym projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Powiatu Białostockiego na rok 2014 rok (zał. nr 15). 

Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, zmiany w budżecie zostały omówione na poszczególnych Komisjach. Proszę o ewentualne pytania”.

Pytań i uwag do projektu uchwały nie zgłoszono, wobec czego Przewodniczący Rady Powiatu – Pan Sławomir Gołaszewski poprosił o przedstawienie opinii stałych Komisji Rady.

Następnie, pozytywne opinie do projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie Powiatu Białostockiego na 2014 rok przedstawili Przewodniczący poszczególnych Komisji stałych Rady Powiatu Białostockiego:

  • Pan Marian Olechnowicz – Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów przedstawił pozytywną opinię do ww. projektu uchwały,
  • Pan Jan Kaczan - Przewodniczący Komisji Infrastruktury Technicznej zapoznał zebranych z pozytywną opinią do projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie Powiatu Białostockiego na rok 2014,
  • Również pozytywna opinię do omawianego projektu uchwały przedstawił zebranym Pan Marek Żmujdzin – Przewodniczący Komisji Rolnictwa i Środowiska.

         Pytań i uwag nie zgłoszono, wobec czego Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego zarządził głosowanie.

Rada Powiatu Białostockiego jednogłośnie, podjęła uchwałę Nr XLV/349/2014 z dnia 25 września 2014 roku w sprawie zmian w budżecie Powiatu Białostockiego na 2014 rok (zał. nr 16 ).

 

Ad 12

Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Białostockiego.

Pan Wiesław Pusz - Starosta Powiatu Białostockiego przedstawił zebranym projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozie Finansowej Powiatu Białostockiego (zał. nr 17).

Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, zmiany w Wieloletniej Prognozie Finansowej są stosunkowo nieduże. One są związane po pierwsze z Programem „LIVE”, czyli budowa drogi, która by odciążała drogę biegnącą przez Park Biebrzański. Następna sprawa to jest modernizacja SP ZOZ – u w Łapach w zakresie wdrożenia systemów teleinformatycznych. To jest wieloletni program, on się trochę przedłuża, i przejdzie na rok 2015. Jest sprawa Tykocina, która podczas dzisiejszej sesji była już omawiana”.

Pytań i uwag do projektu uchwały nie zgłoszono, wobec czego Przewodniczący Rady Powiatu – Pan Sławomir Gołaszewski poprosił o przedstawienie opinii stałych Komisji Rady.

Następnie, pozytywne opinie do projektu uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Białostockiego przedstawili Przewodniczący poszczególnych Komisji stałych Rady Powiatu Białostockiego:

  • Pan Marian Olechnowicz – Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów przedstawił pozytywną opinię do ww. projektu uchwały,
  • Pan Jan Kaczan - Przewodniczący Komisji Infrastruktury Technicznej zapoznał zebranych z pozytywną opinią do projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie Powiatu Białostockiego na rok 2014,
  • Również pozytywna opinię do omawianego projektu uchwały przedstawił zebranym Pan Marek Żmujdzin – Przewodniczący Komisji Rolnictwa i Środowiska.

         Pytań i uwag nie zgłoszono, wobec czego Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego zarządził głosowanie.

Rada Powiatu Białostockiego jednogłośnie, podjęła uchwałę Nr XLV/350/2014 z dnia 25 września 2014 roku w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Białostockiego (zał. nr 18 ).

 

Ad 13

Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Statutu Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku.

Pani Elżbieta Anna Turczewska – Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku przedstawiła zebranym projekt uchwały w sprawie zmiany Statutu Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku ( zał. nr 19). Zaznaczyła, iż zgodnie z art. 76 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępcze obowiązującym do 19 września 2014r. organizatorem rodzinnej pieczy zastępczej jest wyznaczony przez Starostę jednostka organizacyjna powiatu lub podmiot, któremu powiat zleci realizację tego zadania na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Starosta Powiatu Białostockiego Zarządzeniem Nr 36/2011 z dnia 29 września 2011r.  wyznaczył od dnia 1 stycznia 2012r. Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie jest organizatorem rodzinnej pieczy zastępczej. Ustawa z dnia 25 lipca 2014r. o zmianie ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej wprowadziła z dniem 19 września br. zmianę powyższego artykułu ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępcze. Obecnie wspomniany przepis określa, iż organizatorem pieczy zastępczej jest jednostka organizacyjna powiatu lub podmiot, któremu powiat zleci realizacje tego zadania. Dyrektor zaznaczyła, iż w związku z powyższym w przypadku dalszego realizowania przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie zadań organizatora pieczy zastępczej konieczna jest zmiana statutu w przedstawionym zakresie. Ponadto Dyrektor dodała, iż uaktualniono Statut w zakresie aktualnych publikacji zawartych w nim ustaw.

Pytań i uwag do projektu uchwały nie zgłoszono, wobec czego Przewodniczący Rady Powiatu – Pan Sławomir Gołaszewski poprosił o przedstawienie opinii stałych Komisji Rady.

Pozytywną opinię do projektu uchwały w sprawie zmiany Statutu Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku przedstawiła zebranym Pani Sylwia Rząca – Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Rodziny.

         Pytań i uwag nie zgłoszono, wobec czego Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego zarządził głosowanie.

Rada Powiatu Białostockiego jednogłośnie, podjęła uchwałę Nr XLV/351/2014 z dnia 25 września 2014 roku w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Białostockiego (zał. nr 20 ).

 

Ad 14

Podjęcie uchwały wyrażającej stanowisko Rady Powiatu Białostockiego w sprawie  sytuacji zaistniałej w związku z wystąpieniem afrykańskiego pomoru świń na terenie powiatu białostockiego.

Pan Wiesław Pusz – Starosta Powiatu Białostockiego przedstawił zebranym projekt uchwały wyrażającej stanowisko Rady Powiatu Białostockiego w sprawie  sytuacji zaistniałej w związku z wystąpieniem afrykańskiego pomoru świń na terenie powiatu białostockiego ( zał. nr 21).

„Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, mamy doczynienia z wystąpieniem afrykańskiego pomoru świń. To jest jedno zagadnienie. Drugie zagadnienie to są działania, które podejmuje administracja rządowa i te działania niestety zmierzają do tego żeby ograniczyć polowania. W związku z tym bardzo gwałtownie rozwija się populacja dzików. Są ogromne szkody. Właściwie ta cała koncepcja jest zupełnie odmienna od koncepcji, jaka jest stosowana w innych krajach, gdzie po prostu populacje dzików się zmniejsza. Doszło do tego, że w tej chwili są bardzo duże szkody. Następna sprawa to zagrożone są fermy produkujące trzodę. Ta sytuacja powoduje dyskomfort rolników. Są protesty. Natomiast pojawiło się stanowisko Ministra Rolnictwa, który idzie w tą stronę, że właściwie samorządy powinny rozwiązać tą sprawę. Powinny zerwać umowy dzierżawne na dzierżawy obwodów łowieckich i w ten sposób sprawa się załatwi. Tutaj zostało przygotowane stanowisko w tej kwestii. Sprawa była przedmiotem obrad Komisji Rolnictwa i Środowiska”.   

Pan Sławomir Gołaszewski – Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego: „Sytuacja jest taka, że całe nasze tereny podzielone są na trzy strefy. Jest strefa z ograniczeniami, czyli ta gdzie stwierdzono przypadki. Strefa ochrona, czyli to jest teraz ta strefa gdzie między innymi my się teraz znajdujemy. Trzecia strefa to strefa bez ograniczeń, która ostatnią decyzją z 10 września została przesunięta aż za Gminę Czyżew. Zrobiono w tej chwili coś takiego, że w tej strefie z ograniczeniami wcale nie można polować. Ponieważ chcąc wykonywać polowanie na dziki trzeba mieć chłodnię, czyli chłodnia musi być postawiona. Koło łowieckie może sobie wybrać formę, albo zabija na zasadzie utylizacji, czyli przyjeżdża firma utylizacyjna i wszystko spala, albo Koło wybiera formę, że weźmie wszystkie dziki strzelone na użytek własny. Tak naprawę po strzeleniu 10 – 15 dzików już nie jest nic w stanie z tymi dzikami zrobić, bo nie jest w stanie nawet włożyć do zamrażarki. Natomiast nie ma prawa żeby puścić w obieg. Nawet oddanie tej dziczyzny znajomym będzie traktowane, jako forma puszczenia w obieg, co jest zabronione. Wymyśla się przepisy, które powodują, że tych dzików się nie strzela, bo nie ma co z nimi zrobić. Wstrzymano całkowicie polowania zbiorowe, czyli nie możemy polować na polowaniach zbiorowych. Zmniejszamy przez to możliwość pozyskania dzików na tym terenie. Zwiększono nam okręg ochronny, bo on dotychczas sięgał do Gminy Łapy, teraz jest daleko dalej. Teraz strzelając do dzika możemy to robić tylko w piątek, sobotę, niedzielę, ponieważ jest tylko jeden punkt w województwie podlaskim, który ma możliwość przechowywania tych dzików do wyników badania na ASF. Tak naprawdę nikt tego dobrze nie koordynuje”.

Pan Marek Żmujdzin – Przewodniczący Komisji Rolnictwa i Środowiska: „Proszę Państwa ja chcę się odnieść do tego stanowiska. Tutaj najbardziej mi odpowiada stwierdzenie, że zdaniem Rady Powiatu problem można rozwiązać przynajmniej w pewnym zakresie poprzez przekazanie na poziom wojewódzki kompetencji dotyczących decyzji zmierzających do obniżenia populacji dzików. Tutaj z Wojewodą będzie nam łatwiej się do dogadać. Wojewoda sam podejmie decyzję, jak zobaczy, że na plantach chodzą dziki. Jeśli chodzi ogólnie o tą całą sytuację, to jest to tragedia, na którą nie bardzo zwracają uwagę. Uczestniczyłem w różnych spotkaniach, i nie ma konkretnych decyzji. Powinno być zbiorowe polowanie, od razu liczba dzików by się zmniejszyła. Wtedy również od razu je zutylizować, skoro nie ma innego sposobu. Uważam, iż to stanowisko należy wysłać”.

Pan Sławomir Gołaszewski – Przewodniczący Rady: „Chcę jeszcze Państwu powiedzieć taką rzecz. Proszę Państwa, tak naprawdę jest na terenie naszego powiatu jedno miejsce w miejscowości Piłatowszczyzna, gdzie stwierdzono ten przypadek. Dlaczego nikt nie mówi o najprostszej rzeczy. Przecież w tym momencie wiadomo, że ten dzik do tej chlewni nie wszedł i tej choroby nie przyniósł. Dlaczego nikt rolników nie uczy, że pies ma być w nocy zawiązany. Jeżeli on mu przebiegnie przez las, i znajdzie padlinę, to na 100 % on tą chorobę do gospodarstwa przyniesie. Nikt o tym nie mówi, że to trzeba bronić tego, pilnować. Trzeba edukować, że tą chorobę wniesie albo rolnik, wracając z grzybów, albo pies”.

Pan Marian Olechnowicz – Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów zadał pytanie do Dyrektor Wydziału Spraw Społecznych i Zarządzania Kryzysowego: „Istnieje u nas Wydział Spraw Społecznych i Zarządzania Kryzysowego. Czy były spotkania i w jakim gronie, dotyczące tej choroby świń, która ma swoje ogniska na terenie Powiatu Białostockiego”.

Pani Maria Marciszewska – Dyrektor Wydziału Spraw Społecznych i Zarządzania Kryzysowego odpowiedziała Radnemu Olechnowiczowi: „Były posiedzenia Zespołu ze wszystkimi służbami, które biorą udział w posiedzeniu Zespołu. Byłam na pierwszym spotkaniu, kiedy pojawiły się tylko świnie zarażone na tego wirusa, także ciągle są spotkania u Wojewody. Tutaj też jest nadzór. Jednak tak jak Pan Przewodniczący mówi jest jak jest. Natomiast Zespół czuwa cały czas, pracuje nad tym i sprawuje nadzór. Zespół za wszystko nie odpowiada. Tutaj głównie Wojewódzki Lekarz Weterynarii nad tym czuwa”.

Pan Zenon Żukowski – Wiceprzewodniczący Rady Powiatu: „Proszę Państwa, ja mam taką uwagę, że dobrze by było, żebyśmy prośbę skierowali do wszystkich samorządów powiatowych, które obejmuje ten temat, jak również i do gminnych, aby nas poparły w tej inicjatywnie. Ponieważ może wtedy zaistnieje taka możliwość, żeby to rzeczywiście miało jakiś efekt. To opracowanie jest naprawdę bardzo profesjonalne, tylko trzeba rozszerzyć i pójść razem ze wszystkimi w tym temacie”.

Pan Marek Żmujdzin – Przewodniczący Komisji Rolnictwa i Środowiska: „Uczestniczyłem w spotkaniu strajkowym z Wojewodą, Zastępcą oraz Ministrem. Dyrektor z Urzędu Wojewódzkiego przedstawiał sprawę, i mówił, że do Warszawy wysłał w tej sprawie 18 pism. Zapytałem, jaki skutek. Dyrektor odpowiedział, iż na te pisma nie było żadnych odpowiedzi z Warszawy”.

Więcej pytań i uwag nie zgłoszono. Przewodniczący Rady zarządził głosowanie.

Rada Powiatu Białostockiego jednogłośnie, podjęła uchwałę Nr XLV/352/2014 z dnia 25 września 2014 roku w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Białostockiego (zał. nr 20 ).

 

 

Ad 15

Interpelacje i zapytania Radnych.

W punkcie interpelacje i zapytania głos zabrał Pan Robert Wardziński – Członek Zarządu Powiatu: „Panie Przewodniczący, chciałem złożyć dwa wnioski, wiedząc, że Pani Skarbnik wygospodarowała na Gminę Choroszcz pieniądze na inwestycje.  Pierwszy wniosek chciałem złożyć w sprawie wykonania chodnika w pasie drogi powiatowej w miejscowości Złotoria od ronda do szkoły. Pani Skarbnik na ten cel zarezerwowała kwotę 25 tys. zł. Byłby to połowiczny koszt tej inwestycji. Drugi wniosek dotyczy naprawy studzienek kanalizacji deszczowej. Wiem, że w Choroszczy znajdą się takie pieniądze w wysokości ok. 50 tys. zł”.

Radny Pan Paweł Kondracki zgłosił interpelacje:

  • W sprawie budowy chodnika w miejscowości Iwanówka z prośbą o zabezpieczenie środków finansowych w projekcie budżetu Powiatu Białostockiego na 2015 rok. Zaznaczył: „Jest to interpelacja na prośbę mieszkańców tejże miejscowości. Wieś Iwanówka położona jest przy drodze powiatowej Nr 1504 B łączącej drogę wojewódzką z siedzibą Gminy Turośń Kościelna. Z każdym rokiem wzrasta ruch samochodowy na ww. drodze, nie tylko aut osobowych, ale również ciężarowych, dostawczych, który w znacznym stopniu utrudnia pieszym korzystanie z tej drogi” ( zał. nr 21).
  • W sprawie zabezpieczenia środków finansowych w projekcie budżetu Powiatu Białostockiego na 2015 rok w dziale 754 Bezpieczeństwo publiczne i ochrona p.poż w kwocie 100 tys. zł z przeznaczeniem na wydatki inwestycyjne w Ochotniczych Strażach Pożarnych (zał. nr 22).

Radny Pan Jacek Chrulski: „Panie Przewodniczący, wnoszę o wykonanie powierzchniowego utwardzenia fragmentu ulicy w Czarnej Wsi Kościelnej od zakrętu za kościołem ul. Szapela i fragmentu ul. Pięknej. Ten fragment w tej chwili stanowi pajęczynę spękań. Tam ta droga bardzo mocno się posypała. Zbliża się zima i może nastąpić znaczna degradacja tego odcinka”.

Radny Pan Marek Żmujdzin: „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, Komisja Rolnictwa i Środowiska na swoim spotkaniu zajmowała się protestem mieszkańców wsi Gąsówka Osse dotyczącym prośby o cofnięcie pozwolenia na budowę obory dla mieszkańca wsi Gąsówka Osse. Komisja stwierdziła, iż wszystkie dokumenty zostały wydane prawidłowo. Komisja jednogłośnie stwierdziła, iż protest ten jest niezasadny”.

Radny Pan Maciej Rafał Bojanowski: „Panie Przewodniczący, mam zapytanie dotyczące znaku ograniczenia prędkości na drodze w Jurowcach, zaraz za torami jadąc z kierunku Wasilkowa do Białegostoku jest ograniczenie do 30 km/h. To jest zaraz za skrętem w prawo do wsi Sochonie. Następnie, w odległości 100 metrów jest kolejne ograniczenie do 30 km/h. Pytanie czy ten pierwszy znak jest ustawiony i ma być ustawiony czy może został ten znak po remoncie. Pytam, dlatego że wiele mieszkańców zadaje mi to pytanie, ponieważ często jest tam policja z radarem”.

Radny Pan Marek Żmujdzin: „Panie Przewodniczący, mieszkańcy wsi Konowały proszą o dywanik asfaltowy w ich miejscowości wraz z całą infrastrukturą. Rzeczywiście w tym ciągu od Szosy Kruszewskiej do Izbisz to najbardziej przeszkadza ten odcinek w miejscowości Konowały, brukowcowa droga. Myślę, że należałoby się do tego przymierzyć. Zgłaszam to do projektu budżetu w przyszłym roku”.

Innych interpelacji nie zgłoszono.

 

Ad 16

Przyjęcie protokołu z XLIV sesji RPB.

           Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski przypomniał zebranym, iż XLIV Sesja Rady Powiatu Białostockiego IV kadencji odbyła się w dniu 28 sierpnia 2014 roku. Protokół był wyłożony do zapoznania się, a także został przesłany wszystkim Radnym drogą e-mailową. Przewodniczący obrad zapytał, czy są uwagi do jego treści? 

         Uwag nie zgłoszono, wobec czego Przewodniczący obrad zarządził głosowanie.

         Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie przyjęła protokół Nr XLV/2013 z dnia 28 sierpnia 2014 roku.

 

 

Ad 17

Sprawy różne.

Pan Jacek Chrulski – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej poinformował zebranych, iż Komisja Rewizyjna w dniu 18 września br. przeprowadziła kontrolę, której przedmiotem był proces likwidacji Centrum Edukacji w Supraślu. Zaznaczył, iż „Komisja sformułowała jeden wniosek, a w zasadzie sugestię, aby część sprzętu, która nie została przejęta przez inne placówki powiatowe, w tym szkoły, aby podjąć próbę sprzedaży tego w drodze przetargu. Jeżeli Zarząd się na tym pochyli, i jeżeli kalkulacja będzie wskazywała, że może przynieść to jakieś pieniądze, a nie tylko wygenerować koszty, to wnioskujemy o to”.

Pan Walenty Sic – Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego: „Chcę przekazać sprawę Sołtysa ze wsi Simuny do Pana Dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg. Swego czasu Pan Sołtys wystąpił z wnioskiem o remont drogi powiatowej prowadzącej do wsi Simuny. Oczywiście była odpowiedz, iż droga została naprawiona. Pechowym trafem tak się stało, że remont był zupełnie z innej strony i Sołtys zarzuca nam, że został wprowadzony w błąd.  Uważa, że w takim razie powinna być mu udzielona inna odpowiedź. Sołtys spodziewa się remontu, którego nie było”.

Radny Pan Marek Żmujdzin zgłosił propozycję zorganizowania spotkania w związku z końcem kadencji.

Pan Sławomir Gołaszewski – Przewodniczący Rady odpowiedział, iż wspólnie ze Starostą pochylą się nad tym tematem.

Pan Zenon Żukowski – Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego: „Mam pytanie do Pana Starosty. Jaki jest dalszy los Centrum Edukacji? Czy coś przewidujemy, czy jakieś kroki są podjęte w tym kierunku?”

Pan Wiesław Pusz – Starosta Powiatu Białostockiego: „Niedługo będą wybory, będzie nowa Rada, i temat będzie na nowo dyskutowany. Natomiast w tej chwili jest tak, że jest likwidacja formalna jeszcze Centrum Edukacji. Generalnie w tej chwili te sprzęty są liczone, część jest rozdysponowana pomiędzy nasze jednostki. Założenia są takie, żeby na najniższej kondygnacji zrobić namiastkę archiwów, bo tych nam bardzo brakuje w Starostwie Powiatowym. Teraz, jeżeli chodzi o pierwszą kondygnację to chcielibyśmy aby aula wraz z salami towarzyszącymi nadawała się do wynajmu i będziemy taki wynajem proponować. Mamy jakieś takie nieśmiałe zapytania odnośnie kształcenia, szkolenia i chcemy, aby następna kondygnacja, czyli I piętro było doszykowane, czyli zrobione podłogi plus do tego ławki, tablice itd., aby to mogło pójść pod wynajem. Planujemy, że stopniowo będzie można przenosić nasze instytucje. W pierwszej kolejności myślimy o Powiatowym Zarządzie Dróg. Myślę, że docelowo na tyle się zmienia rzeczywistość, że za 10 lat większość spraw będzie załatwiana w formie elektronicznej i wtedy nie będzie miało to znaczenia gdzie jest urząd. Jeżeli się zastanawialiśmy nad sprzedażą, to dzisiaj można przy tej koniunkturze wziąć ok. 1000 zł za m2 , natomiast żeby cokolwiek wybudować trzeba liczyć 5 tys. zł za m2. Nikt w województwie nie ma takiego majątku jak my mamy skomasowany w Supraślu. Moim zdaniem trzeba o niego zadbać. Została zawarta umowa z „Bukowiskiem” i dwie osoby będą dodatkowo się tym zajmować, bo trzeba sprzątać, dozorować, kosić itd. Są zakładane alarmy w tej chwili. Jest modernizowana kotłownia, ponieważ ona ma kilkanaście lat i wymaga takiej modernizacji. Chcemy to utrzymywać w dobrym stanie. Myślę, że z czasem się rozwiązania znajdą. Na razie nie ma rozwiązań radykalnych. Zarząd się trzykrotnie spotykał z różnymi oferentami i pokazywaliśmy, co mamy itd. Było jedno spotkanie z zainteresowanymi, dalej nic za tym jakby nie idzie. Jednak zakładamy, że w częściach będziemy to dzierżawić. Na razie więc na takim etapie jesteśmy. Zadbać o majątek, to co jest zbędne rozesłać do jednostek, natomiast tak jak Radny Pan Jacek Chrulski mówi, że to co zostanie, aby spróbować to sprzedać. Będzie nowa Rada, będą konsultacje, może nowe pomysły”.

 

Ad 18

Zamknięcie obrad XLV sesji RPB.

Wobec wyczerpania porządku obrad, Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski zamknął obrady XLV Rady Powiatu IV kadencji, w dniu 25 września 2014 roku, o godz. 1300.

 

 

 

                                                                                                                                                                                                        Podpisał:

                                                                                                                                               Pan Sławomir Gołaszewski

Przewodniczący Rady

Protokołowała:

Anna Gadomska

 

 

Metryka strony

Podmiot udostępniający informacje: Sławomir Gołaszewski-Przewodniczący Rady

Opublikował: Małgorzata Nowik

Data wytworzenia informacji / dokumentu: 25-09-2014

Data udostępnienia w BIP: 31-10-2014 14:18

Data modyfikacji informacji: 31-10-2014 14:24