Protokół Nr XLII/2014 z dnia 29.05.2014r.
RP.0002.42.2014
Protokół Nr XLII/2014
z obrad XLII Sesji Rady Powiatu Białostockiego IV kadencji
w dniu 29 maja 2014 roku
w Starostwie Powiatowym w Białymstoku
Obrady XLII Sesji Rady Powiatu Białostockiego IV kadencji, w dniu 29 maja 2014 roku, o godz.1030, w Starostwie Powiatowym w Białymstoku, otworzył Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski.
Na wstępie, powitał zaproszonych gości, członków Zarządu oraz wszystkich Radnych (listy obecności stanowią zał. nr 1, 2 i 3).
Stwierdził, iż na podstawie listy obecności, w obradach uczestniczy 23 Radnych, co stanowi quorum, przy którym Rada Powiatu może obradować i podejmować prawomocne uchwały.
Ad 2
Przyjęcie porządku dziennego obrad.
Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski odczytał porządek dzienny XLII Sesji RPB, który został przesłany Radnym.
Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski zapytał, czy są wnioski Radnych do porządku obrad?
Starosta Powiatu Białostockiego, w imieniu Zarządu poprosił:
- wprowadzić punkt 9 w brzmieniu: Podjęcie uchwały w sprawie zaopiniowania połączenia powiatów w celu utworzenia okręgu wyborczego w wyborach do sejmiku województwa.
Wniosek został przyjęty jednogłośnie.
Porządek obrad przyjęto, jednogłośnie, do realizacji w brzmieniu:
- Otwarcie obrad XLII sesji RPB
- Przyjęcie porządku dziennego obrad.
- Informacja Starosty o pracach Zarządu między sesjami Rady.
- Przyjęcie "Informacji o stanie bezpieczeństwa oraz porządku publicznego na terenie powiatu białostockiego w 2013 roku".
- Przyjęcie "Informacji o stanie sanitarnym i sytuacji epidemiologicznej powiatu białostockiego w roku 2013".
- Przyjęcie "Informacji z działalności organu nadzoru budowlanego na terenie powiatu białostockiego za okres roku 2013".
- Podjęcie uchwały w sprawie nadania imienia I Liceum Ogólnokształcącemu w Łapach.
- Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia dotacji Ochotniczym Strażom Pożarnym z terenu powiatu białostockiego.
- Podjęcie uchwały w sprawie zaopiniowania połączenia powiatów w celu utworzenia okręgu wyborczego w wyborach do sejmiku województwa.
- Podjęcie uchwały wyrażającej stanowisko Rady Powiatu Białostockiego w sprawie realizacji zadań publicznych w drodze bezprzetargowego zlecenia przez gminy zadania własnym spółkom komunalnym "In house".
- Interpelacje i zapytania Radnych.
- Przyjęcie protokołu z XLI sesji RPB.
- Sprawy różne.
- Zamknięcie obrad XLII sesji RPB
Ad 3
Informacja Starosty o pracach Zarządu między sesjami Rady.
Starosta Powiatu Białostockiego - Pan Wiesław Pusz przedłożył zebranym informację o pracach Zarządu Powiatu Białostockiego między Sesjami Rady, tj. w okresie od dnia 24 kwietnia 2014 roku do dnia 28 maja 2014 roku (zał. nr 4).
W tym czasie Zarząd Powiatu obradował na 5 posiedzeniach plenarnych i zajmował się problemami w zakresie spraw związanych z:
- majątkiem powiatowym,
- drogami powiatowymi,
- ochroną zdrowia i pomocą społeczną,
- oświatą, kulturą i sportem,
- finansami i budżetem.
Ponadto Zarząd:
- rozpatrzył pismo Wójta Gminy Turośń Kościelna w sprawie udziału Powiatu Białostockiego w imprezie p.n.: „Dzień Konia na Podlasiu”,
- udzielił pełnomocnictwa procesowego radcy prawnemu Pani Hannie Nikitiuk,
- przyznał premie za miesiąc maj Dyrektorom jednostek organizacyjnych Powiatu Białostockiego,
- rozpatrywał wnioski i opinie Komisji Stałych Rady Powiatu,
- brał udział w posiedzeniach Komisji Stałych Rady Powiatu.
Starosta i Członkowie Zarządu uczestniczyli w:
- konferencji p.n.: „Potencjał województwa podlaskiego w kontekście zielonych technologii i zielonych miejsc pracy”,
- uroczystych obchodach Rocznicy Uchwalenia Konstytucji 3 Maja w Czarnej Białostockiej,
- „Dniach Otwartych Funduszy Europejskich” w OSP w Czarnej Białostockiej,
- uroczystości 85-lecia powstania OSP oraz nadania nowego sztandaru w Studziankach,
- Miejskich Uroczystościach Obchodów Dnia Strażaka 2014 w Białymstoku,
- Uroczystościach jubileuszowych 90-lecia Lasów Państwowych i 70-lecia Dyrekcji Lasów Państwowych w Białymstoku,
- XVII Zgromadzeniu Ogólnym Związku Powiatów Polskich,
- Krajowych Uroczystościach Wspomnienia św. Izydora Oracza,
- spotkaniu członków Konwentu Białostockiego Obszaru Metropolitalnego,
- jubileuszu XX-lecia Podlaskiego Klubu Biznesu,
- Konwencie Starostów Województwa Podlaskiego, który odbył się w siedzibie Starostwa Powiatowego w Białymstoku,
- Konkursie „Potyczki Informatyczne” w Centrum Kształcenia Praktycznego w Łapach.
Radny Pan Marian Olechnowicz zadał pytanie dotyczące wydzierżawienia stawów znajdujących się w Supraślu stanowiących własność Powiatu Białostockiego. Zapytał, jaka instytucja wystąpiła w sprawie wydzierżawienia stawów?
Pani Mirosława Drewnowska – Dyrektor Wydziału Geodezji, Katastru i Nieruchomości: „O wydzierżawienie wystąpił Związek Wędkarski. Oni dotychczas już dzierżawiają część takich nieruchomości. W tej chwili sprawa idzie w tym kierunku, jaką docelowo będą prowadzić działalność. Czy to będzie hodowla, czy też w celach rekreacyjnych”.
Radny Pan Marian Olechnowicz: „Proszę Państwa, ja nie bez powodu zadałem pytanie dotyczące stawów, ponieważ na terenie Supraśla mamy Powiatowy Ośrodek Sportu i Rekreacji „Bukowisko”. Dość duże powierzchniowo stawy stanowią atrakcję turystyczną”.
Pani Mirosława Drewnowska – Dyrektor Wydziału Geodezji, Katastru i Nieruchomości: „Przede wszystkim trzeba mieć to na uwadze, żeby te stawy docelowo stanowiły jakiś walor turystyczny. Trzeba je zagospodarować. A to wiąże się z nakładami finansowymi”.
Pan Walenty Sic – Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego: „W punkcie związanym z drogami powiatowymi jest adnotacja informująca o udzieleniu odpowiedzi w sprawie budowy ronda w miejscowości Olmonty oraz chodnika. Kto to wystąpił i gdzie to miałoby się znajdować?”.
Starosta Powiatu Białostockiego wyjaśnił: „Była idea taka, że robiliśmy dokumentację na drogę, po prostu wystąpiono o to, aby rozszerzyć zakres dokumentacji. Na razie jesteśmy na etapie dokumentacji”.
Pan Marek Jędrzejewski – Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Białymstoku w uzupełnieniu dodał: „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, jak wiadomo ma być realizowana dokumentacja projektowa na przebudowę odcinka drogi powiatowej pomiędzy Stanisławowem a Olmontami. W tak zwanym międzyczasie Radny Gminy Pan Marek Niewiński wystąpił z wnioskiem o budowę ronda w miejscowości Olmonty, argumentując to zakłóceniami ruchu drogowego, w momencie, kiedy Ci, którzy jadą z Izabelina włączają się do drogi głównej pomiędzy Hryniewiczami a Stanisławowem. Uznaliśmy zasadność powyższej interwencji i wystąpiliśmy w tej chwili do Wójta Gminy Juchnowiec Kościelny z informacją o powyższym, jak również z wnioskiem o podjęcie uchwały o udzieleniu Powiatowi Białostockiemu pomocy finansowej w kwocie 25 tys. zł, jako spodziewana połowa kwoty na opłacenie tej dokumentacji. Odpowiedzi z Gminy Juchnowiec Kościelny jeszcze nie posiadamy”.
Radny Pan Maciej Rafał Bojanowski: „Panie Starosto, mam kilka pytań. Pierwsze dotyczy podpisania umowy darowizny w sprawie przyjęcia od Fundacji Forum Inicjatyw Rozwojowych, ekologicznego budynku gospodarczego ze słomy i gliny zlokalizowanego w Supraślu przy ul. Białostockiej. W jakim celu, i jaki jest dalszy plan w związku z przejęciem tego domu?”
Starosta Powiatu Białostockiego wyjaśnił: „Zwróciła się do nas Fundacja w celu wytypowania miejsca takiego, gdzie mogliby przeprowadzić szkolenie dla rolników. Szkolenie polegało na budowie domu z miejscowych materiałów. Jest to trochę taka poszerzona konstrukcja kanadyjska. Ściany są grubsze ok. 30 cm, zamiast wełny jest wstawiona kostka ze słomy. Wytypowaliśmy takie miejsce, załatwiliśmy formalności urzędowe, architektoniczne. Kurs trwał kilka miesięcy. Ostatecznie powstał taki domek. Domek jest w tym ciągu gdzie stoi stara kuźnia, stajnia, i inne budynki. Kiedyś była koncepcja, aby zrobić tam mini skansen. To się doskonale w tą koncepcję wpisuje. To nie jest duża budowla, bo to było zrobione na zgłoszenie, więc do 25 m 2 .Przeznaczenie może być różne, bo dom jest dostosowany do tego, że można do niego wstawić piecyk i może być użytkowany całoroczny, a może być używany okresowo. Były koncepcje związane z tworzeniem w Supraślu Muzeum Konia i to jest pierwszy zaczątek. Dostaliśmy to nieodpłatnie”.
Kolejne pytanie Radnego Pan Macieja Rafała Bojanowskiego dotyczyło pisma do Burmistrza Wasilkowa w sprawie przekazania w drodze umowy darowizny na rzecz Gminy prawa własności działki stanowiącej ul. Rynek Kilińskiego w Wasilkowie oraz wydania opinii w sprawie zagospodarowania ulicy Białostockiej w Wasilkowie.
Pani Mirosława Drewnowska – Dyrektor Wydziału Geodezji, Katastru i Nieruchomości: „Ul. Rynek Kilińskiego na dzień dzisiejszy stanowi drogę gminną, więc przekazanie tego gruntu zgodnie z przepisami o drogach było jak najbardziej celowe”.
Pan Marek Jędrzejewski – Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Białymstoku: „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, postanowienie w sprawie wydania opinii dotyczącej przebudowy ul. Białostockiej w Wasilkowie. Burmistrz Wasilkowa z mocy prawa stał się zarządcą wcześniej drogi krajowej, dzisiaj drogi gminnej ul. Białostockiej i dalej Grodzieńskiej. Na skrzyżowaniu z ulicą Jurowiecką postanowiono wybudować rondo, po to, żeby Ci, którzy z podporządkowanej drogi, dziś powiatowej, mogli się w miarę bezpiecznie włączyć do ruchu. Postanowienie jest elementem postępowania zmierzającego do uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, tzw. spec ustawy drogowej. Opinia była pozytywna”.
Radny Pan Maciej Rafał Bojanowski zapytał czy ul. Rynek Kilińskiego jest w gestii Gminy Wasilków, czy do tej pory należał do Powiatu Białostockiego?
Pan Marek Jędrzejewski – Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Białymstoku: „Ul. Rynek Kilińskiego przez szereg lat był drogą wojewódzką. 1 stycznia 1999 roku stał się z mocy prawa drogą kategorii powiatowej. Nie pamiętam, ale mniej więcej 8 lat temu, na mocy uchwał Rady Powiatu Białostockiego oraz uchwały Rady Miejskiej w Wasilkowie o pozbawieniu kategorii drogi publicznej powiatowej oraz o zaliczeniu do kategorii drogi publicznej gminnej ul. Rynek Kilińskiego zmienił status z drogi powiatowej stał się drogą gminną. Grunt położony pod ul. Rynek Kilińskiego z mocy prawa powinien należeć do zarządcy, do właściciela drogi gminnej”.
Radny Pan Maciej Rafał Bojanowski zaznaczył, iż ul. Rynek Kilińskiego nigdy nie był drogą wojewódzką, bo jest to ryneczek.
Pan Marek Jędrzejewski – Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Białymstoku: „Ul. Rynek Kilińskiego był wyodrębnioną drogą kategorii wojewódzkiej, ale na prawach drogi wojewódzkiej przed 1 stycznia 1999 roku, zanim na mapie administracyjnej pojawiły się powiaty samorządowe”.
Kolejne pytanie Radnego Pan Macieja Rafała Bojanowskiego dotyczyło reklamy Lipowego Mostu w Domu Dziecka w Supraślu. Zapytał, jaka umowa i jakie korzyści z tego wynikają?
Starosta Powiatu Białostockiego odpowiedział: „Tutaj chodzi o mechanizm, taki że nasze jednostki mają swój majątek na podstawie ustawy o gospodarce nieruchomościami. Jest to tzw. trwały zarząd. Na mocy tej ustawy Dyrektor ma pewne prawa i obowiązki. Jedno z tych praw, to takie, że może zawierać różnego rodzaju umowy. Natomiast nas o tym informuje. Co do szczegółowych korzyści, jakie pieniążki są z tego tytuł, że tam stoi ta reklama, to w przerwie zostanie to wyjaśnione”.
Radny Pan Maciej Rafał Bojanowski zapytał: „Rozpatrzenie wniosku o współorganizację konkursu kulinarnego „Nie ma jak u mamy”. Na czym polega współorganizowanie i jakie jest dofinansowanie?”
Pani Maria Marciszewska – Dyrektor Wydziału Spraw Społecznych i Zarządzania Kryzysowego: „W ramach uroczystości odbędą się konkursy kulinarne i nagrody do tych konkursów dofinansował powiat. Także, jak co roku są w trzech kategoriach robione konkursy kulinarne. Tutaj Zarząd dofinansowuje nagrody w kwocie 900 zł”.
Radny Pan Maciej Rafał Bojanowski zapytał: „Rozpatrzenie wniosków Dyrektorów Wydziałów oraz jednostek w sprawie zmian w budżecie. Czy my te zmiany dostaliśmy?”
Starosta Powiatu Białostockiego odpowiedział: „Na dzisiejszej Sesji nie ma zmian w budżecie. Natomiast część zmian w budżecie należy do kompetencji Zarządu, a część należy do kompetencji Rady. Jeśli chodzi o szczegółowe informacje to pani Skarbnik tutaj pomoże. Natomiast, jeżeli dana jednostka ma określony budżet, są zaplanowane pieniądze, i jeśli są przeniesienia z paragrafów to należy to do kompetencji Zarządu”.
Ostatnie pytanie Radnego Pana Macieja Rafała Bojanowskiego dotyczyło podjęcia uchwały w sprawie upoważnienia do umarzania należności oraz udzielania innych ulg. Zapytał, komu i na jakich warunkach?
Skarbnik Powiatu Białostockiego wyjaśniła: „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, to jest temat podjęcie uchwały. Natomiast, jeśli chodzi o upoważnienie, to o takie upoważnienie wystąpił Dyrektor Powiatowego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej. Sprawa jest wyjaśniana, ponieważ należności, o które chodziło Panu Dyrektorowi są należnościami według pewnych interpretacji należnościami publiczno – prawnymi, a według innych interpretacji cywilno – prawnymi. Takie upoważnienie na podstawie uchwały Rady Powiatu może dotyczyć tylko i wyłącznie należności cywilno – prawnych i dlatego ta sprawa została jeszcze do wyjaśnienia. Generalnie, jeśli chodzi o należności publiczno – prawne to w tej kwestii zasady reguluje wprost ustawa o finansach publicznych i żadnych upoważnień nie potrzeba i należy działać zgodnie z zapisami w ustawie”.
Radny Pan Maciej Rafał Bojanowski: „Czyli rozumiem, że jednym osobom można umarzać należności jeśli chodzi o geodezje i kartografię, a innym nie?”
Skarbnik Powiatu Białostockiego wyjaśniła: „To nie o to chodzi. To zależy nie od osób, tylko od rodzaju należności. Ostatnio przygotowywane są zmiany do ustawy w zakresie geodezji i kartografii, gdzie te należności, które są w tej chwili pobierane z tytułu wydawania różnych materiałów geodezyjnych będą miały już jednoznacznie określone, że są to opłaty wnoszone na zasadzie opłat publiczno – prawnych, czyli nie jest to usługa tylko jest to opłata. Natomiast do chwili obecnej jest to bardzo różnie stosowane. Dlatego Pan Dyrektor wystąpił o takie upoważnianie, ale generalnie wygląda na to, że nie powinien występować tylko podejmować decyzje w zakresie nieściągalnych należności, tak jak w stosunku do należności publiczno – prawnych, czyli stosując art. ustawy o finansach publicznych, gdzie jest ustalony tryb postępowania. Natomiast tutaj nie ma podziału, że komuś można, a komuś nie można. Jeśli chodzi o umarzanie należności to zależy od konkretnej sytuacji na wniosek dłużnika, gdzie rozpatruje się te sprawy. Tyle w skrócie”.
Radny Pan Zdzisław Łukaszewicz: „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, proszę o rozwinięcie punktu dotyczącego pisma Wójta Gminy Dobrzyniewo Duże o nieodpłatne przekazanie materiałów z rozbiórki z nawierzchni ul. Królewskiej w Dobrzyniewie Fabrycznym”.
Pan Marek Jędrzejewski – Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Białymstoku: „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, w planie inwestycji drogowych Powiatu Białostockiego na rok 2014 znajduje się zadanie pod nazwą przebudowa dwóch dróg 1392 jak również 1393B przebiegających przez miejscowość Dobrzyniewo Fabryczne. Wiadomo, że w trakcie przebudowy tego odcinka drogi wejdziemy w posiadanie pewnych materiałów z odzysku. Będzie to destrukt asfaltowy, mogą to być rury z przepustów betonowe, może to być grunt z podłoża gruntowego. Wójt Gminy Dobrzyniewo Duże zapewne potrzebuje tych materiałów i wystąpił z prośbą o nieodpłatne przekazanie. Po rozmowie z Wójtem doszliśmy do wniosku, że dysponentem majątku powiatowego jest Zarząd Powiatu Białostockiego i to Zarząd Powiatu Białostockiego podjął decyzję o przekazanie części tego materiału. Ilość wynegocjowałem ja z Panem Wójtem osobiście. Jest to 50 % materiałów, które powstaną z odzysku i one będą przekazane oczywiście nieodpłatnie Wójtowi Gminy Dobrzyniewo Duże”.
Radny Pan Zdzisław Łukaszewicz zapytał, czy te drugie 50% zostanie wywieziona z Gminy Dobrzyniewo?
Pan Marek Jędrzejewski – Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Białymstoku: „Zostanie zagospodarowane według mojej wiedzy, według potrzeb Obwodu Drogowo – Mostowego w Białymstoku. Przypuszczam, iż będzie to zagospodarowane na terenie Gminy Dobrzyniewo Duże”.
Pan Zenon Żukowski – Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego: „Podpisano pismo w sprawie utworzenia placówki opiekuńczo – wychowawczej typu rodzinnego. Poproszę o szczegóły w tej sprawie”.
Pani Elżbieta Anna Turczewska – Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku: „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, potrzeba utworzenia takiej placówki wynika z tego, że zgodnie z obowiązującymi przepisami do placówki opiekuńczo – wychowawczej można kierować dzieci powyżej 10 roku życia, i jeszcze można przez kilka lat powyżej 7 roku życia do tych placówek 30 osobowych, które mogą funkcjonować jeszcze na okres przejściowy, czyli jeszcze przez 7 lat. Później muszą być placówki tylko i wyłączeni 14 osobowe. Proszę Państwa, w związku z tym, że nie mamy rozwiniętej sieci zawodowych rodzin zastępczych, bo tak naprawdę moim zdaniem nie ma dobrych kandydatów, a na terenie Domu Dziecka są puste mieszkania po byłych pracownikach tej placówki, i niewykorzystane. Jest taka koncepcja, aby dwa mieszkania połączyć. Najpierw chcemy mieć decyzję Wojewody, że w takim przypadku otrzymamy pozwolenie na prowadzenie takiej placówki. Koncepcja jest taka, aby dwa mieszkania na parterze i na I piętrze połączyć i w ramach tych dwóch mieszkań będzie możliwe utworzenie rodzinnego Domu Dziecka. Z tym, że zgodnie z ustawą o wspieraniu rodzinnej pieczy zastępczej są dwie formy rodzinnych domów dziecka. Jedna forma to jest rodzinna, gdzie musi być prowadzona przez małżeństwo, rodzinę, czy osobę samotną. Drugi rodzaj rodzinnych domów dziecka to jest placówka. W związku z tym, że to jest mienie powiatu, to wolelibyśmy, aby to była placówka opiekuńczo – wychowawcza i żeby były mniejsze koszty w tym zakresie i żeby nie było konieczności tworzenia kolejnej jednostki budżetowej, to jest koncepcja, aby to funkcjonowało w ramach Centrum Administracyjnego Placówek Opiekuńczo – Wychowawczych. Przepisy stanowią tak, że musiałby być tam Dyrektor, który jednocześnie mógłby być jednocześnie wychowawcą. Są troszeczkę inne przepisy. Pracownicy Wydziału Polityki Społecznej wydaja zezwolenie na prowadzenie takiej placówki. W związku z tym jest takie wystąpienie, aby zajęli stanowisko w tej kwestii”.
Radny Pan Maciej Rafał Bojanowski poprosił o rozwinięcie tematu dotyczącego dzierżawy parkingu przylegającego do budynku przy ul. Słonimskiej 15/1 w Białymstoku.
Starosta Powiatu Białostockiego: „Tutaj prowadzimy rozmowy na ten temat. Ten teren był i jest własnością miasta. Natomiast on służył na potrzeby Terenowego Zespołu Opieki Zdrowotnej. W międzyczasie obok powstały nowe budynki. Pieniądze zostały zainwestowane ze strony miasta w utwardzenie. Parkingi są pokryte kostką polbrukową. Jest to teren, który jest ogólnie dostępny i bezpłatny. To powoduje, że z jednej strony tam trzymają samochody mieszkańcy tych domów, a z drugiej strony tez i urzędnicy, którzy pracują na ul. Słonimskiej i ludzie, którzy jeżdżą do sklepów i często te samochody stoją cały dzień. To powoduje trudności. My to mamy w zarządzie, więc dozorujemy, sprzątamy. Natomiast nie mamy pełni praw właścicielskich. W tej chwili zwrócili się lokatorzy z budynku obok, że oni to chcą przejąć i zrobić płatne parkingi. Po pierwsze nie jest to teren nasz, a po drugie od strony formalnej skomplikowane i właściwie rozważamy jak ta sprawę załatwić. Jest to w trakcie”.
Innych pytań i uwag nie zgłoszono.
Rada Powiatu Białostockiego przyjęła informację do wiadomości.
Ad 4
Przyjęcie "Informacji o stanie bezpieczeństwa oraz porządku publicznego na terenie powiatu białostockiego w 2013 roku".
Pan Andrzej Łapiński – Komendant Miejski Policji w Białymstoku przedstawił zebranym „Informację o stanie bezpieczeństwa oraz porządku publicznego na terenie powiatu białostockiego w 2013 roku" ( zał. nr 5).
Radny Pan Jacek Chrulski: „Panie Przewodniczący, Panie Starosto, Panie Komendancie, chciałem prosić o instrukcję, wyjaśnienie do przedstawionego przez Pana sprawozdania. Na początku jest informacja o przestępczości na terenie Powiatu Białostockiego w latach 2009 – 2013. Czy te sumy, które są tu ujęte, czy one są później rozbite na poszczególne kategorie przestępstw?’’
Pan Andrzej Łapiński – Komendant Miejski Policji w Białymstoku: „Nie do końca tak, to może być trochę mylące, gdyż pierwszy wykres przedstawia przestępczość ma terenie całego powiatu i tutaj są wszystkie kategorie przestępczości. Następnie jest przestępczość kryminalna, która jest wyróżniona, a częścią składową przestępczości kryminalnej jest rozbicie na poszczególne kategorie. Także tutaj nie da się tego arytmetycznie pododawać, aby wyszła ta suma, która jest na pierwszym wykresie dotyczącym przestępczości na terenie Powiatu Białostockiego. Tutaj mamy jeszcze przestępczość rodzinną, itd., która na żadnym slajdzie nie jest odnotowana”.
Radny Pan Jacek Chrulski: „Ja rozumiem, ale Panie Komendancie, takie pobieżne dodanie tych cyferek świadczy o tym, że ta przestępczość wcale nie spadła. Ponieważ łącznie tych przestępstw, bez tych przestępstw rodzinnych, których tutaj nie ma, jest 2385, a pierwszy slajd mówi o 1809 przestępstwach. Być może któreś są Kika razy ujmowane w tych kategoriach?”
Pan Andrzej Łapiński – Komendant Miejski Policji w Białymstoku: „Właśnie o tym mówię, w tym momencie, jeśli chcemy dodawać arytmetycznie, to drugi wykres trzeba wyrzucić. Do przestępczości kryminalnej trzeba zaliczyć poszczególne kategorie, czyli przestępczość gospodarczą, narkotykową, kradzież mienia, kradzież w włamaniem”.
Radny Pan Jacek Chrulski: „Rozumiem. Mam drugie pytanie. Na pewno dokonywaliście analizy i waszym zdaniem, jaka jest przyczyna dobrego spadku ilości zdarzeń na terenie Powiatu Białostockiego”.
Pan Andrzej Łapiński – Komendant Miejski Policji w Białymstoku: „Szanowni Państwo, tutaj dużą zasługę ma odpowiednie przeorganizowanie służb zewnętrznych, ze względu na to, że od 3 lat funkcjonuje Wydział Patrolowo – Interwencyjny, to jest takie narzędzie skupiające w swoim ręku wszystkich patrolowców. Jest to Wydział, który liczy sobie 200 funkcjonariuszy. Są znacznie lepiej koordynowani, są znacznie szybciej wysyłani i praktycznie jeden dyżurny miejski tak jakby ogniskuje wszelkie zagrożenia i może szybciej reagować. Wcześniej było to zorganizowane w ten sposób, że poszczególne komisariaty miały własną patrolówkę, i jeżeli na przykład dochodziło do jakiegoś zdarzenia o charakterze negatywnym, np. kłótnia rodzinna, sąsiedzka i ona zaistniała na terenie funkcjonowania jednego komisariatu, chwile później zaistniało drugie zdarzenie i ten komisariat miał jeden patrol i ta interwencja musiała czekać. Teraz praktycznie średnio w terenie, i w mieście pracuje jednorazowo ok. 25 patroli. Z tym, że one zachodzą na siebie. To jest tylko prewencja, do tego musielibyśmy dołożyć ruch drogowy, do tego musielibyśmy dołożyć dzielnicowych pracujących w ramach swojej służby, obchodu. Także to jest bardzo złożona procedura i ona podlega bieżącej analizie, ponieważ w systemie 2 tygodniowym my realizujemy systemy zadaniowe, które szczegółowo badają poszczególne kategorie zdarzeń. Zmieniamy dyslokacje służby i staramy się dostosowywać. Ja tutaj od razu chciałem uspokoić Państwa, bo przeważnie ludzie myślą, że policja funkcjonuje podobnie jak straż pożarna. Podczas gdy straż pożarna ma inną właściwość a policja inną, czyli straż pożarna musi być w pełnej gotowości i czekać w jednostce na zdarzenie, natomiast policja musi realizować własną służbę zewnętrzną w swoim rejonie odpowiedzialności służbowej. Dlatego policjanci nie siedzą w komisariatach, nie siedzą w posterunkach, tylko realizują swoją służbę w sposób bieżący i nieprzerwany w poszczególnych sektorach odpowiedzialności. Także to wynika ze zmian organizacyjnych służb zewnętrznych. Tak jak powiedziałem często to jest trudne do utrzymania, ponieważ średnio czas reakcji kształtuje się na terenie miejskim na poziomie 8 minut, a na terenie wiejskim w granicach ok. 15 - 16 minut”.
Radny Pan Maciej Rafał Bojanowski: „Panie Komendancie, chciałem Pana zapytać czy akcje policyjne prowadzone przez policję typu prędkość, semafor, pasy, są to akcje cykliczne czy stałe?”
Pan Andrzej Łapiński – Komendant Miejski Policji w Białymstoku: „Są to akcje o zasięgu krajowym, bardzo często koordynowane przez Komendę Główną Policji. O terminach realizacji tych akcji bardzo często decyduje Komenda Główna i tutaj rozdział wynika z analizy poszczególnych zagrożeń. Natomiast mamy też realizowane akcje na poziomie naszym nazwijmy to miejsko – powiatowym i one są często powiązane z bieżącą naszą analizą zagrożeń”.
Radny Pan Maciej Rafał Bojanowski: „Mam jeszcze drugie pytanie. Stanęła konstrukcja na drodze z kierunku Jurowce do Białegostoku. Czy my kierowcy powinniśmy się obawiać?”
Pan Andrzej Łapiński – Komendant Miejski Policji w Białymstoku: „Od razu prostuję, kwestę fotoradarów i innych rzeczy z tym związanych nie należą do właściwości policji. Tym się zajmuje Inspekcja Transportu Drogowego i to oni przejęli od nas tą właściwość. My mamy tylko i wyłącznie urządzenia nasze czy mobilne zainstalowane na radiowozach, czy też ręczne mierniki prędkości, nie obsługujemy całkowicie masztów”.
Pan Walenty Sic – Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego zapytał, dlaczego policjanci nie wyłączają samochodu podczas kontroli kierowców. Czy tę sprawę regulują przepisy, czy policjanci postępowali prawidłowo?
Pan Andrzej Łapiński – Komendant Miejski Policji w Białymstoku: „Generalnie regulują to przepisy ruchu drogowego i powyżej minuty ten silnik nie powinien być włączony. Natomiast, Szanowni Państwo, tutaj ja śpieszę wyjaśnić, że większość urządzeń, które są użytkowane przez radiowozy, korzystają z prądu, który jest generowany właśnie przez alternator. Tutaj ja nie mówię tylko o radiostacji, ale mamy zainstalowane komputery w samochodach, które służą bezpośrednio do komunikowania się z naszymi bazami danych. Oprócz tego tak jak powiedziałem mierniki prędkości, radiostacje. One są w akcji, i tak to jest traktowane”.
Pan Zenon Żukowski – Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego: „Panie Komendancie, dostaliśmy taką informację, że liczba osób izolowanych w Izbie Wytrzeźwień i dynamika, jeśli chodzi o kobiety jest tak zdecydowana, że ja się aż zastanawiałem czy jest to prawdziwe. Czy rzeczywiście bardziej wyłapujecie kobiety, czy rzeczywiście jest taki problem?”
Pan Andrzej Łapiński – Komendant Miejski Policji w Białymstoku: „Jeśli chodzi o dane dotyczące Izby Wytrzeźwień, to są wartości dotyczące całego miasta i powiatu. Tutaj nie dało się tego rozbić. Izba Wytrzeźwień nie prowadzi tak szczegółowego rozbicia i analizy w związku z miejscem zamieszkania osób. Są to wartości bardzo duże. My nie kusiliśmy się tutaj nad analizowaniem czy jest to uzależnione od płci. Jest to realizowane nie tylko przez nas, ale w dużej mierze przez Straż Miejską. Generalnie są to sytuacje, że stan, w którym osoba się znajduje zagraża jej bezpieczeństwu, życiu i zdrowiu. Natomiast jeżeli jest taka potrzeba to oczywiście pochylimy się nad tym problemem”.
Radni więcej pytań i uwag nie zgłosili.
Rada Powiatu Białostockiego przyjęła "Informację o stanie bezpieczeństwa oraz porządku publicznego na terenie powiatu białostockiego w 2013 roku".
Ad 5
Przyjęcie "Informacji o stanie sanitarnym i sytuacji epidemiologicznej powiatu białostockiego w roku 2013".
Pan Zbigniew Wojciech Zwierz – Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Białymstoku przedstawił zebranym „Informacje o stanie sanitarnym i sytuacji epidemiologicznej powiatu białostockiego w roku 2013” ( zał. nr 6).
Radni pytań i uwag nie zgłosili.
Rada Powiatu Białostockiego przyjęła "Informację o stanie sanitarnym i sytuacji epidemiologicznej powiatu białostockiego w roku 2013".
Ad 6
Przyjęcie "Informacji z działalności organu nadzoru budowlanego na terenie powiatu białostockiego za okres roku 2013".
Pan Andrzej Czaban – Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Białymstoku przedstawił Wysokiej Radzie „Informację z działalności organu nadzoru budowlanego na terenie powiatu białostockiego za okres roku 2013" ( zał. nr 7).
Pan Zenon Żukowski – Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego: „Mam pytanie dotyczące kar w ramach obowiązkowych kontroli zgodnie z art. 59 f ust. 1, 5 000 zł”.
Pan Andrzej Czaban – Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Białymstoku: „W tym sensie, że kary wynikłe z tego artykułu polegają na legalizacji obiektów, które powstały samowolnie. Np. zawarta w tym punkcie kara w wysokości 50 000 zł wynika z chęci legalizacji przez inwestora obiektu powstałego samowolnie, jest to budynek mieszkalny, jednorodzinny i wartość kary w tym wypadku S*K*W*50 przy odpowiednich współczynnikach dobranych z ustawy prawo budowlane wynosi 50 000 zł. Natomiast 5 000 zł to jest kwota, która wyszła z legalizacji budynku gospodarczego, i te same współczynniki, stąd ta suma”.
Radna Pani Anna Grycuk zapytała: „Co zmieniło się w prawie budowlanym, które obliguje firmy produkujące różnego rodzaju materiały dla dyrektorów szkół, zmuszające do zakupu tych materiałów i podpierające się nadzorem budowlanym. Miałam taką sytuację, że zadzwoniła do mnie Pani z firmy, która sprzedaje takie materiały edukacyjne, gotowce dla dyrektorów, z propozycją zakupu i powoływała się na powiatowy nadzór budowlany, dlatego pytam, chociaż wiem, że takie firmy po prostu w ten sposób oszukują”.
Pan Andrzej Czaban – Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Białymstoku: „Nadzór budowlany nie ma nic wspólnego z naciskami różnego rodzaju firm na sprzedaż swoich towarów dla różnych jednostek”.
Radni więcej pytań i uwag nie zgłosili.
Rada Powiatu Białostockiego przyjęła "Informację z działalności organu nadzoru budowlanego na terenie powiatu białostockiego za okres roku 2013".
Ad 7
Podjęcie uchwały w sprawie nadania imienia I Liceum Ogólnokształcącemu w Łapach.
Pani Maria Marciszewska – Dyrektor Wydziału Spraw Społecznych i Zarządzania Kryzysowego przedstawiła zebranym projekt uchwały w sprawie nadania imienia I Liceum Ogólnokształcącemu w Łapach ( zał. nr 8).
„Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, na wniosek Dyrektora I Liceum Ogólnokształcącego w Łapach, który działając w imieniu Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego zwrócił się o nadanie imienia szkole imieniem Adama Mickiewicza. Szkoła przeprowadziła zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej postępowanie. Otrzymała opinię wszystkich podmiotów szkoły w tej sprawie czyli Rady Rodziców, Rady Pedagogicznej i Samorządu Uczniowskiego i przedstawiła właśnie propozycję Adama Mickiewicza jako patrona szkoły i zgodnie z projektem uchwały szkoła miała by nazwę I Liceum Ogólnokształcące w Łapach imieniem Adama Mickiewicza. Do roku 1990 szkoła nazwana była imieniem Juliana Marchlewskiego. W 1990 roku Rada Pedagogiczna szkoły zwróciła się do Kuratora z prośba o anulowanie tego imienia. Po 24 latach Rada Pedagogiczna podjęła kroki o ustanowienia patrona szkoły imieniem Adama Mickiewicza”.
Radny Pan Jacek Sak: „Mogę tylko żałować, że nie ma Pana Dyrektora, bo moje pytanie skierowane jest do Dyrektora szkoły. Zauważalna jest bardzo duża zbieżność między I Liceum w Białymstoku im. Adama Mickiewicza i I Liceum w Łapach im. Adma Mickiewicza. Czy to jest zamierzone podobieństwo, czy zakłada to współpracę między szkołami, czy jest ta nazwa niewłaściwa ze względu na istniejącą konkurencję pomiędzy naszą szkołą a szkołą w Białymstoku”.
Pani Maria Marciszewska – Dyrektor Wydziału Spraw Społecznych i Zarządzania Kryzysowego: „Szkoła wróciła do pierwotnego imienia, które miała przed Julianem Marchlewskim. Liceum nosiło nazwę Adama Mickiewicza i szkoła wraca do korzeni. Na pewno będzie prowadzona współpraca między szkołami. Także myślę, że tutaj nie ma przeszkód, aby szkoła miała to samo imię”.
Pan Zenon Żukowski – Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego zadał pytanie Radnemu Panu Marianowi Olechnowiczowi: „Ja mam pytanie do radnego Pana Mariana Olechnowicza, dlatego że był długoletnim nauczycielem w tej szkole. Od 1990 roku szkoła nie miała swego patrona?”
Radny Pan Marian Olechnowicz: „Bardzo dobrze się stało, że szkoła wróciła do korzeni, czyli patrona Adama Mickiewicza. To jest najprostsza forma. Od 1990 roku szkoła nie miała patrona, co było smutne i to wystarczy za cały komentarz”.
Ponieważ innych pytań i uwag nie zgłoszono, Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski poprosił o przedstawienie opinii Komisji.
Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury i Kultury Fizycznej – Pani Anna Grycuk zapoznała zebranych z pozytywną opinią Komisji do projektu uchwały ww. sprawie
Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła uchwałę Nr XLII/326/2014 z dnia 29 maja 2014 roku w sprawie nadania imienia I Liceum Ogólnokształcącemu w Łapach (zał. nr 9).
Ad 8
Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia dotacji Ochotniczym Strażom Pożarnym z terenu powiatu białostockiego.
Pani Maria Marciszewska – Dyrektor Wydziału Spraw Społecznych i Zarządzania Kryzysowego przedstawiła zebranym projekt uchwały w sprawie udzielenia dotacji Ochotniczym Strażom Pożarnym z terenu powiatu białostockiego ( zał. nr 10).
„Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, do Zarządu Powiatu Białostockiego wpłynęło 20 wniosków z Ochotniczych Straży Pożarnych i Gmin na ogólną kwotę 158 707 zł. Zarząd zapoznał się z tymi wnioskami, przeanalizował i przedstawił Państwu uchwałę w sprawie udzielenia dotacji dla 13 Ochotniczych Straży Pożarnych na kwotę ogólną 65 500 zł. Jeszcze na następną sesję zostanie przedstawiona następna uchwała dotycząca dofinansowania dla OSP, ale na wnioski gmin, z uwagi na to, że konieczne jest podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu białostockiego, przesunięcie z paragrafu dotacje dla OSP na pomoc finansową dla gmin. Tutaj tak jak Państwo macie w projekcie uchwały propozycja jest przyznania dotacji dla 13 gmin, głównie są to zakupy sprzętu dla OSP, jest też tutaj przewidziana dotacja na dofinansowanie zakupu samochodu ratowniczo – gaśniczego dla OSP w Supraślu. Spośród tych wszystkich 20 wniosków, 4 wnioski zostały negatywnie zaopiniowane, dotyczyły głównie remontów, a remonty nie miały znamion podniesienia bezpieczeństwa dla mieszkańców, jedynie komfortu pracy strażaków, np. remont łazienek, szatni, Gmina Choroszcz wystąpiła o rozbudowę świetlicy. Tutaj Zarząd uznał, że te wnioski nie mogą otrzymać dofinansowania, bo powiat może dofinansować zadania OSP, ale w zakresie podniesienia gotowości bojowej, podniesienia bezpieczeństwa ludności powiatu białostockiego”.
Radny Pan Maciej Rafał Bojanowski: „Panie Starosto, Pani Dyrektor, zapoznałem się z jednostkami OSP, a ponieważ jestem Radnym z Gminy Wasilków i nie widzę tu Wasilkowa, więc pytam czy OSP Wasilków ma potrzeby, czy składała wnioski o jakiekolwiek dofinansowanie?”
Pani Maria Marciszewska – Dyrektor Wydziału Spraw Społecznych i Zarządzania Kryzysowego: „Z Gminy Wasilków jest wniosek na wymianę drzwi garażowych w OSP Studzianki. Ponieważ z tym wnioskiem wystąpiła gmina, więc będzie to ujęte w projekcie uchwały na kolejnej sesji RPB. OSP w Wasilkowie nie składała żadnych wniosków”.
Radny Pan Jacek Chrulski: „Panie Przewodniczący, co jakiś czas dofinansowujemy Ochotnicze Straże Pożarne. Chciałem zapytać czy są opracowane standardy wyposażenia OSP w sprzęt, bo mam wrażenie, że to jest wszystko robione bardzo dowolnie. Z rozmów nieoficjalnych, które prowadziłem otrzymałem taka informację, że sprzętu to oni maja w bród. Ten sprzęt musi być konserwowany, jest to sprzęt ratowniczy, więc musi być często aktualizowana przydatność tego sprzętu, a niektóre jednostki tego sprzętu nie używały ani razu. Być może warto by było pokusić się o opracowanie takich standardów i dążyć do tego, żeby każde OSP takim podstawowym zakresem tego sprzętu dysponowała i ewentualnie później rozważać możliwości zakupu sprzętu. Wydaje mi się, że niezbędna jest tutaj współpraca z Państwową Strażą Pożarną, bo z tych informacji, które uzyskałem, to jest tak, że oczywiście w systemie ratownictwa oni otrzymują powiadomienie, zjawiają się na miejscu akcji a następnie całość akcji prowadzona jest przez Państwową Straż Pożarną. Często OSP otrzymują zadanie „zamiecenia ulicy” czy posprzątania po danym zdarzeniu. Ja chciałbym aby te nasze dofinansowanie było takie bardzo celowe, żeby nie było przypadkowe, żeby nastąpiła standaryzacja OSP pod względem wyposażenia w sprzęt, żebyśmy mogli to w pewien sposób monitorować”.
Pan Wiesław Pusz – Starosta Powiatu Białostockiego: „Proszę Państwa, tutaj wyraźnie trzeba rozróżnić Państwową Straż Pożarną od Ochotniczej Straży Pożarnej. Państwowa Straż Pożarna jest na szczeblu Białegostoku jest to straż zawodowa, jest wyposażona bardzo dobrze, ma bardzo dobre warunki. Mogę powiedzieć tak, że od pewnego czasu mają bardzo duże przywileje. To się sprowadza do tego, że czas pracy mają 40 godzin tygodniowo. Jeżeli chodzi o wydarzenia, to na szczeblu Białegostoku te zdarzenia są, co 6 godzin. Natomiast są 4 jednostki ratowniczo – gaśnicze, a w każdej jednostce są zastępy, więc praktycznie niektórzy strażacy z tej jednostki długo nie wyjeżdżają. Jeżeli chodzi o wyposażenie to w Państwowych Strażach Pożarnych jest bardzo dobre. Generalnie w kraju obowiązuje Krajowy System Ratowniczo – Gaśniczy. W tym krajowym systemie są standardy i w tym krajowym systemie oprócz jednostek Państwowej Straży Pożarnej jest Ochotnicza Straż Pożarna. Ta straż pożarna musi mieć pełne wyposażenie, plus do tego obsadę i ludzi z uprawnieniami, żeby została do tego systemu zaliczona. Straże bardzo zabiegają o to i tutaj nie ma potrzeby, żeby powiat w to wchodził, ponieważ nie jesteśmy w tym kompetentni i to regulują specjalistyczne przepisy. Natomiast sporo jest jednostek OSP gdzie te jednostki nie są w tym systemie. I teraz OSP jest zupełnie inaczej finansowana. Tam jeżeli jest zdarzenie to płacą 15 zł za godzinę, a jeżeli zdarzenia nie ma to nie jest ludziom płacone. Czasem jest tak, że płacą za kierowcę. Tutaj jeżeli chodzi o krajowy system to pieniądze są z zewnątrz, natomiast jeżeli nie jest w krajowym systemie to płaci Wójt, Burmistrz. Wójtowie, Burmistrzowie płacą rocznie pieniądze rzędu 100 tys. zł na OSP. Nie jest to zadanie powiatu. Natomiast zadaniem powiatu jest działanie na rzecz poprawy bezpieczeństwa. Ponieważ w tych OSP jest dosyć biednie, to po prostu stworzyły się 4 lata temu prawnie takie możliwości, że powiat może dofinansować. Z tymi wnioskami występują OSP, występują gminy. Ten podział, gdzie część pieniędzy idzie bezpośrednio na OSP a część na gminy jest związane z tym, że żeby dać dotacje to dana jednostka musi prowadzić księgowość i musi się rozliczyć z tego. Natomiast nie wszystkie jednostki prowadzą taką księgowość, stąd jest tak, że jeżeli nie możemy dać bezpośrednio to dajemy na gminy, na zasadzie wsparcia samorządu przez samorząd, natomiast gmina przekazuje na OSP. Stawiamy też taki warunek, że nasze pieniądze to jest 50 % ogólnego wkładu, o resztę strażacy sami zabiegają, albo u Wójta, Burmistrza, albo pozyskują od Wojewódzkiego Zarządu itp. My nie przeznaczamy dużych pieniędzy, generalnie jest to kompetencja gminy. Patrząc na to, że mieliśmy 100 000 zł, a było wniosków na 160 000 zł, my odpowiadamy za podnoszenie bezpieczeństwa, więc Zarząd pracując razem z Wydziałem Spraw Społecznych i Zarządzania Kryzysowego doszedł do wniosku, że należy wesprzeć takie zakupy, które wpływają na podniesienie bezpieczeństwa”.
Ponieważ innych pytań i uwag nie zgłoszono, Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski poprosił o przedstawienie opinii Komisji.
Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów – Pan Marian Olechnowicz zapoznał zebranych z pozytywną opinią Komisji do projektu uchwały ww. sprawie
Również, pozytywna opinię do omawianego projektu uchwały przedstawił Pan Jan Kaczmarek – Przewodniczący Komisji Bezpieczeństwa, Porządku Publicznego i Przedsiębiorczości.
Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła uchwałę Nr XLII/327/2014 z dnia 29 maja 2014 roku w sprawie udzielenia dotacji Ochotniczym Strażom Pożarnym z terenu powiatu białostockiego (zał. nr 11).
Ad 9
Podjęcie uchwały w sprawie zaopiniowania połączenia powiatów w celu utworzenia okręgu wyborczego w wyborach do sejmiku województwa.
Pan Wiesław Pusz – Starosta Powiatu Białostockiego przedstawił zebranym projekt uchwały w sprawie zaopiniowania połączenia powiatów w celu utworzenia okręgu wyborczego w wyborach do sejmiku województwa ( zał. nr 12).
„Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, na poprzedniej Sesji zajmowaliśmy się tym tematem. Wysoka Rada negatywnie zaopiniowała propozycję podziału na okręgi wyborcze, którą przedstawił Pan Marszałek. Podobnie zrobiły też inne samorządy. W związku z tym Pan Marszałek skorygował swoje propozycje i z 5 okręgów zaproponuje teraz 4 okręgi. Są to 4 okręgi większe. Jeżeli chodzi o ten ogólny podział, to okręgiem Nr 1 jest Miasto Białystok; okręgiem Nr 2 to są Suwałki i przyległe powiaty: suwalski, sejneński, augustowski, sokólski i moniecki; okręg Nr 3 to jest miasto Łomża i powiaty: łomżyński, kolneński i grajewski; i ostatni okręg, w którym jest powiat białostocki, to jest okręg, który został zwiększony, odeszły dwa powiaty to jest sokólski i moniecki, a przybyły następne i teraz ma on więcej mieszkańców, powiat siemiatycki, bielski, hajnowski, wysokomazowiecki, białostocki i zambrowski. Sytuacja na dzień dzisiejszy jest taka, że przed zmianami mieliśmy okręg, w którym był powiat moniecki, sokólski, hajnowski, białostocki i mieliśmy 8 mandatów. Obecna propozycja to jest powiat zambrowski, wysokomazowiecki, siemiatycki, bielski, hajnowski, białostocki i mamy 10 mandatów”.
Ponieważ pytań i uwag nie zgłoszono, Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Walenty Sic poprosił o przedstawienie opinii Komisji.
Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury i Kultury Fizycznej – Pani Anna Grycuk zapoznała zebranych z pozytywną opinią Komisji do projektu uchwały ww. sprawie
Również, pozytywna opinię do omawianego projektu uchwały przedstawił Pan Marek Żmujdzin – Przewodniczący Komisji Rolnictwa i Środowiska.
Rada Powiatu Białostockiego, przy 1 głosie „przeciw”, podjęła uchwałę Nr XLII/328/2014 z dnia 29 maja 2014 roku w sprawie zaopiniowania połączenia powiatów w celu utworzenia okręgu wyborczego w wyborach do sejmiku województwa, opiniując ją pozytywnie (zał. nr 13).
Ad 10
Podjęcie uchwały wyrażającej stanowisko Rady Powiatu Białostockiego w sprawie realizacji zadań publicznych w drodze bezprzetargowego zlecenia przez gminy zadania własnym spółkom komunalnym "In house".
Pan Wiesław Pusz – Starosta Powiatu Białostockiego przedstawił zebranym projekt uchwały wyrażającej stanowisko Rady Powiatu Białostockiego w sprawie realizacji zadań publicznych w drodze bezprzetargowego zlecenia przez gminy zadania własnym spółkom komunalnym "In house" ( zał. nr 14).
„Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, zajęliśmy tym tematem między innymi z inicjatywy Gminy Łapy. Sprawa dotyczy przepisów ustawy dotyczącej ogólnie mówiąc śmieci. Nasz Sejm podjął taką ustawę, która eliminowała gminy z zakresu prac przy przetwarzaniu tych śmieci, przy przerabianiu. Ustawa nakazywała, że mają to robić firmy zewnętrzne. Natomiast w ten sposób zostały pokrzywdzone gminy, które zainwestowały spore pieniądze np. w przedsiębiorstwa, które tymi odpadami się zajmowały. Tutaj była taka praktyka, że tych, którzy się nie dostosowali do tych przepisów straszona karami w wysokości 50 000 zł. Najbardziej zaangażowany w tą sprawę był Prezydent Inowrocławia, który tą ustawę zaskarżył do Trybunału Konstytucyjnego. W Trybunale na posiedzeniu niejawnym bez proszenia Prezydenta na obrady, bez proszenia o składanie wyjaśnień, Trybunał stwierdził, że wszystko jest w porządku, czyli ustawa jest zgodna z Konstytucją. Natomiast w międzyczasie zmieniły się przepisy, jeżeli chodzi o Unię Europejską gdzie jednoznacznie w przepisach stwierdza się, że takie gospodarstwa komunalne przy gminach mogą funkcjonować. W tej chwili jest taki rozdźwięk, który polega na tym, ze z jednej strony mamy polską ustawę, która nie pozwala na to, żeby przedsiębiorstwa funkcjonowały, a z drugiej strony prawo europejskie, które zakłada, że takie przedsiębiorstwa mogą funkcjonować. Teraz to stanowisko zmierza do tego, żeby władze na szczeblu kraju doprowadziły do unifikacji polskiego prawa z prawem unijnym, czyli żeby przepisy zostały zmienione, i żeby gminy tym też mogły się zajmować. Poprzednia ustawa preferuje firmy niemieckie, francuskie, natomiast szkodzi gminom i stąd jest propozycja tego stanowiska, żeby doprowadzić do zmian w polskim prawie i żeby ono było zgodne z przepisami Unii Europejskiej”.
Radny Pan Maciej Rafał Bojanowski: „Panie Starosto, to znaczy, że obecna ustawa dopuszcza tylko i wyłącznie kapitał niemiecki i francuski? Czy przepisy unijne nakazują rządowi takie przetargi czy też nie?”
Pan Wiesław Pusz – Starosta Powiatu Białostockiego: „W tej chwili jest tak, że gmina nie może sama prowadzić gospodarki śmieciowej. Polska ustawa nakazuje robienie przetargów. W tej chwili jeżeli mówimy o firmach niemieckich i francuskich, to jest kwestia potencjału, bo na naszym rynku działają też firmy polskie, ale generalnie jest tendencja do komasowania i w rezultacie zostaniemy wyparci. Natomiast prawodawstwo unijne zezwala na to, żeby gminy mogły same się zajmować tą działalnością. Nie nakazuje, że muszą, ale zezwala na to. Praktycznie to jest tak, że jeżeli gmina sama chce w to inwestować, ma instalacje, może te śmieci segregować, przetwarzać, coś z nimi robić. Natomiast według polskiego prawa jest tak, że gmina ma ogłosić przetarg, wybrać firmy zewnętrzne i te firmy zewnętrzne powinny tym się zajmować. Gmina powinna swoich pracowników zwolnić, a instalacje oddać komuś za pół darmo”.
Pan Zenon Żukowski – Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego: „Proszę Państwa, ten temat, półtora roku temu na sesji wyjazdowej w Domu Dziecka w Krasnem, przy obecności Posła Pana Damiana Raczkowskiego, który tak chwalił tą nową ustawę, myśmy już rozmawiali o tym, ze to jest na tyle nie przyjazne gminom, że wiele gmin pozbędzie się firm komunalnych tylko, dlatego że nie będą mogły uczestniczyć w przetargach, czy ewentualnie przegrają w przetargach, jeżeli chodzi o wywóz śmieci. Wiele gmin zainwestowało też w środki transportowe, do prowadzania działalności komunalnej. Na szczęście niektóre gminy, między innymi Łapy, zaryzykowały tym, że zapłacą 50 000 zł kary, niż by miały zlikwidować gospodarkę komunalną. W międzyczasie powstała możliwość. Od wielu lat w Holandii, w Niemczech czy Francji przedsiębiorstwa komunalne w gminach prowadzą taką działalność i tam nikomu to nie przeszkadza. Nasz rząd prawie zabronił prowadzenia takiej działalności. W tej chwili idzie to w kierunku odwrotnym, i może doczekamy się, że te firmy będą mogły spokojnie działać i ludzie będą mieli prace w przedsiębiorstwach komunalnych”.
Ponieważ innych pytań i uwag nie zgłoszono, Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Walenty Sic poprosił o przedstawienie opinii Komisji.
Przewodniczący Komisji Rolnictwa i Środowiska – Pan Marek Żmujdzin zapoznał zebranych z pozytywną opinią Komisji do projektu uchwały ww. sprawie
Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła uchwałę Nr XLII/329/2014 z dnia 29 maja 2014 roku wyrażającą stanowisko Rady Powiatu Białostockiego w sprawie realizacji zadań publicznych w drodze bezprzetargowego zlecenia przez gminy zadania własnym spółkom komunalnym "In house" (zał. nr 15).
Ad 11
Interpelacje i zapytania Radnych.
Radny Pan Maciej Rafał Bojanowski: „Panie Starosto, Panie Dyrektorze Powiatowego Zarządu Dróg, chciałem zgłosić problem, dotyczący regulacji luster na skrzyżowaniach w Wasilkowie ul. Kryńskiej, ul. Nowej i ul. Gajnej”.
Radna Pani Anna Grycuk: „Chciałabym zapytać o drogę powiatową z Bobrownik do Chomontowiec. Czy są jakieś plany dotyczące tej drogi? Również chciałabym zgłosić problem dotyczący poboczy, dlatego, że są ona tam bardzo zarośnięte”.
Innych interpelacji i zapytań nie zgłoszono.
Ad 12
Przyjęcie protokołu z XLI sesji RPB.
Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Walenty Sic przypomniał zebranym, iż XLI Sesja Rady Powiatu Białostockiego IV kadencji odbyła się w dniu 24 kwietnia 2014 roku. Protokół był wyłożony do zapoznania się, a także został przesłany wszystkim Radnym drogą e-mailową. Przewodniczący obrad zapytał, czy są uwagi do jego treści?
Uwag nie zgłoszono, wobec czego Wiceprzewodniczący obrad zarządził głosowanie.
Rada Powiatu Białostockiego, przy 1 głosie „wstrzymującym się” przyjęła protokół Nr XLI/2014 z dnia 24 kwietnia 2014 roku.
Ad 13
Sprawy różne.
Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Walenty Sic poinformował zebranych, iż do Rady Powiatu Białostockiego wpłynęły pisma:
- Pismo Burmistrza Michałowa dotyczące rezygnacji Gminy Michałowo z przejęcia przez Samorząd Gminy Zespołu Szkół w Michałowie prowadzonych przez Powiat Białostocki oraz odpowiedź Zarządu powiatu Białostockiego w tej sprawie ( zał. nr 16),
- Uchwała Nr 1462/14 z dnia 15 kwietnia 2014 roku Regionalnej Izby Obrachunkowej dotycząca wskazania na uchybienia formalne w uchwale Nr XL/312/2014 Rady Powiatu Białostockiego z dnia 27 marca 2014 roku w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Białostockiego ( zał. nr 17),
- Uchwała Nr 643/2014 Zarządu Powiatu Białostockiego z dnia 22 maja 2014 roku w sprawie sprawozdania finansowego za 2013 rok (zał. nr 18),
- Uchwała Nr 644/2014 Zarządu Powiatu Białostockiego z dnia 22 maja 2014 roku w sprawie korekty rocznego sprawozdania z wykonania budżetu Powiatu Białostockiego za 2013 rok ( zał. nr 19),
- Odpowiedź Zarządu Województwa Podlaskiego odnośnie stanowiska Rady Powiatu Białostockiego dotyczącego wykreślenia projektu budowy lotniska z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 ( zał. nr 20),
- Zaproszenie Prezydenta Miasta Białegostoku do udziału w konsultacjach społecznych odnośnie prac nad opracowaniem Strategii Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych na lata 2014 – 2020 ( zał. nr 21).
Ad 14
Zamknięcie obrad XLII sesji RPB.
Wobec wyczerpania porządku obrad, Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Walenty Sic zamknął obrady XLII Rady Powiatu IV kadencji, w dniu 29 maja 2014 roku, o godz. 1257.
Protokołowała: Podpisał:
Anna Gadomska Pan Sławomir Gołaszewski
Przewodniczący Rady
Metryka strony