Protokół Nr XL/2014 z dnia 27.03.2014r.
RP.0002.40.2014
Protokół Nr XL/2014
z obrad XL Sesji Rady Powiatu Białostockiego IV kadencji
w dniu 27 marca 2014 roku
w Starostwie Powiatowym w Białymstoku
Obrady XL Sesji Rady Powiatu Białostockiego IV kadencji, w dniu 27 marca 2014 roku, o godz.1030, w Starostwie Powiatowym w Białymstoku, otworzył Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski.
Na wstępie, powitał zaproszonych gości, członków Zarządu oraz wszystkich Radnych (listy obecności stanowią zał. nr 1, 2 i 3).
Stwierdził, iż na podstawie listy obecności, w obradach uczestniczy 23 Radnych, co stanowi quorum, przy którym Rada Powiatu może obradować i podejmować prawomocne uchwały.
Ad 2
Przyjęcie porządku dziennego obrad.
Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski odczytał porządek dzienny XL Sesji RPB, który został przesłany Radnym.
Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski zapytał, czy są wnioski Radnych do porządku obrad?
Wniosków nie zgłoszono.
Porządek obrad przyjęto, jednogłośnie, do realizacji w brzmieniu:
- Otwarcie obrad XL sesji RPB
- Przyjęcie porządku dziennego obrad.
- Informacja Starosty o pracach Zarządu między sesjami Rady.
- Przyjęcie sprawozdania z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku za 2013 r. z zakresu pomocy społecznej.
- Przyjęcie sprawozdania z działalności Domów Pomocy Społecznej funkcjonujących na terenie Powiatu Białostockiego.
- Zapoznanie się z wykazem potrzeb w zakresie pomocy społecznej na 2014 rok.
- Przyjęcie sprawozdania Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku za 2013 rok dotyczącego realizacji zadań z zakresu systemu pieczy zastępczej.
- Przyjęcie sprawozdania z działalności całodobowych placówek opiekuńczo-wychowawczych funkcjonujących na terenie powiatu białostockiego za 2013 rok.
- Zapoznanie się z wykazem potrzeb w zakresie systemu pieczy zastępczej na 2014 rok.
- Przyjęcie sprawozdania Powiatowego Urzędu Pracy w Białymstoku i Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku z wykorzystania środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w 2013 roku.
- Przyjęcie informacji o realizacji "Programu współpracy Powiatu Białostockiego z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na lata 2013-2015" za rok 2013.
- Podjęcie uchwały w sprawie zmian w uchwale budżetowej Powiatu Białostockiego na rok 2014.
- Podjęcie uchwały w sprawie zmian Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Białostockiego.
- Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia maksymalnej wysokości pożyczek udzielanych przez Zarząd Powiatu Białostockiego w roku budżetowym 2014.
- Podjęcie uchwały w sprawie powierzenia Gminie Czarna Białostocka zarządzania drogą powiatową nr 1422B na odcinku od skrzyżowania z droga powiatową nr 1421B do skrzyżowania z drogą gminną nr 10483B w miejscowości Ratowiec oraz drogą powiatową nr 1421B na odcinku długości 300 m.
- Interpelacje i zapytania Radnych.
- Przyjęcie protokołu z XXXIX sesji RPB
- Sprawy różne.
- Zamknięcie obrad XL sesji RPB.
Ad 3
Informacja Starosty o pracach Zarządu między sesjami Rady.
Starosta Powiatu Białostockiego - Pan Wiesław Pusz przedłożył zebranym informację o pracach Zarządu Powiatu Białostockiego między Sesjami Rady, tj. w okresie od dnia 27 lutego 2014 roku do dnia 25 marca 2014 roku (zał. nr 4).
W tym czasie Zarząd Powiatu obradował na 3 posiedzeniach plenarnych i zajmował się problemami w zakresie spraw związanych z:
- majątkiem powiatowym,
- drogami powiatowymi,
- ochroną zdrowia i pomocą społeczną,
- oświatą, kulturą i sportem,
- finansami i budżetem.
Ponadto Zarząd:
- rozpatrzył pismo Komendy Miejskiej Policji o przyznanie środków finansowych na zakup samochodu,
- podpisał wystąpienie do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska
w sprawie wycinki 8 drzew z działki położonej w Supraślu, - przyznał premie za miesiąc marzec 2014 r. dyrektorom jednostek organizacyjnych,
- udzielił pełnomocnictwa radcy prawnemu do reprezentowania Powiatu przed instancjami sądowymi,
- udzielał odpowiedzi na interpelacje i zapytania Radnych,
- rozpatrywał wnioski i opinie Komisji Stałych Rady Powiatu,
- brał udział w posiedzeniach Komisji Stałych Rady Powiatu.
Starosta i Członkowie Zarządu uczestniczyli w:
- otwartym zebraniu mieszkańców wsi Sochonie,
- wręczeniu nagród zwycięzcom „Drużynowych Mistrzostw Powiatu Białostockiego w Szachach Wasilków 2014”,
- posiedzeniu Powiatowej Rady Zatrudnienia w Białymstoku,
- posiedzeniu Rady Społecznej SP ZOZ w Łapach,
- Międzynarodowej Konferencji Miast i Gmin partnerskich w Supraślu – „Polska-Szwajcaria, Szwajcaria-Polska”,
- Konferencji „Razem kształtujemy lokalny rynek pracy”.
Radny Pan Maciej Rafał Bojanowski: „Panie Starosto, proszę o odpowiedź, kto do tej pory zarządzał drogą powiatową Wasilków – Mostek – Rybniki, że zostało podpisane postanowienie przekazania zarządu dróg. Drugie pytanie dotyczy odpowiedzi na pismo Burmistrza Wasilkowa w sprawie drogi Studzianki – Dąbrówki”.
Pan Wiesław Pusz – Starosta Powiatu Białostockiego wyjaśnił: „Odnośnie drogi Mostek – Rybniki, to zarządza Powiatowy Zarząd Dróg. Natomiast tam były zmiany własnościowe, droga ta została poszerzona i formalnie należało to przekazać. Odnośnie pisma Pana Burmistrza Wasilkowa, to idea była taka, że pierwotnie planowano 100 000 zł ze strony gminy i 100 000 zł ze strony powiatu na drogę pomiędzy Katrynką a Wólką. Natomiast Pan Burmistrz prosił o przeniesienie tych środków na inną drogę, pomiędzy Dąbrówkami a Studziankami. Ponieważ jest taki odcinek drogi, że jest podejrzenie, że nie przetrwa następnej zimy i będzie zawieszenie funkcjonowania komunikacji. Pan Burmistrz zadeklarował zwiększenie tej kwoty ze 100 000 zł na 250 000 zł i też oczekuje, że powiat takie pieniądze znajdzie. Zarząd wystąpił z taką propozycją. To było przedmiotem obrad Komisji Infrastruktury Technicznej oraz Komisji Budżetu i Finansów. Obie Komisje zaopiniowały to pozytywnie”.
Radny Pan Maciej Rafał Bojanowski: „Czyli rozumiem, że jest to ujęte w uchwale w sprawie zmian w budżecie?”
Starosta Powiatu Białostockiego odpowiedział, iż tak.
Innych pytań i uwag nie zgłoszono.
Rada Powiatu Białostockiego przyjęła informację do wiadomości.
Ad 4
Przyjęcie sprawozdania z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku za 2013 rok z zakresu pomocy społecznej.
Pani Elżbieta Anna Turczewska – Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku przedstawiła zebranym sprawozdanie z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku za 2013 rok z zakresu pomocy społecznej ( zał. nr 5).
„Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, konieczność przedstawienia Państwu sprawozdania z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie wynika z ustawy o pomocy społecznej, a konkretnie z artykułu 112 ust. 12, który określa, że kierownik Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie składa Radzie Powiatu coroczne sprawozdania z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie oraz przedstawia wykaz potrzeb w zakresie pomocy społecznej, który jest również punktem kolejnym sesji. Proszę Państwa, zostały Państwu przesłane materiały dotyczące dzisiaj licznych sprawozdań. W związku z tym chciałabym się skupić do kilku najistotniejszych spraw, które chciałabym Państwu przedstawić. Proszę Państwa, jeżeli chodzi o wydatki na pomoc społeczną, i tu chciałabym na wstępie powiązać też to z pieczą zastępczą, dlatego że PCPR realizuje zarówno jedne jak i drugie zadania, jak też i zadania z zakresu rehabilitacji społecznej. Jeżeli chodzi o wydatki budżetowe na zadania z zakresu pomocy społecznej i pieczy zastępczej to one wyniosły 26 126 826 zł. Porównując to do wykonania wszystkich wydatków budżetu Powiatu Białostockiego stanowią one ponad 23 %. Wydawałoby się, że to jest dużo, ale chciałabym Państwu to w tym roku troszeczkę inaczej przedstawić. Przy realizacji obszernych zadań są też dość znaczące dochody. Jeżeli chodzi o dochody, które były tylko i wyłącznie w Rozdziale 852 to te dochody wyniosły 20 604 116 zł. Jeżeli od wydatków wszystkich odjęlibyśmy te wydatki, które byłby pokryte z dochodów, które uzyskaliśmy w Rozdziale 852, to wyszłoby nam, że tak naprawdę na pomoc społeczną z tych innych dochodów to wydalimy 5 522 710 zł. Jeżeli by to odnieść do tych wydatków wszystkich pomniejszonych o wydatki pokryte z dochodów w Rozdziale 852 to jest nie 23 % a 6 %. Jeżeli chodzi o realizację zadań z zakresu pomocy społecznej, to gro tych środków było wydatkowanych przede wszystkim w Rozdziale 85202 na domy pomocy społecznej. Mamy 4 domy pomocy społecznej. W tych domach pomocy społecznej jest 591 miejsc. Obecni tutaj dyrektorzy przedstawią Państwu szczegółową informację w zakresie funkcjonowania tych domów pomocy społecznej. Pozostałe istotne wydatki na pomoc społeczną to oczywiście też placówki opiekuńczo - wychowawcze. Na terenie powiatu funkcjonują trzy placówki opiekuńczo – wychowawcze i jedna prowadzona na zlecenie. Istotne wydatki w pomocy społecznej to Ośrodek Wsparcia w Łaźniach. Oczywiście znaczącymi wydatkami są wydatki na rodziny zastępcze. Istotnym wydatkiem jest również utrzymanie Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie, które tak jak mówiłam zarówno realizuje zadania pomocy społecznej, pieczy zastępczej jak i rehabilitacji społecznej. Jeżeli chodzi o wydatki na zadania z zakresu systemu pieczy zastępczej, pomocy społecznej i rehabilitacji społecznej, które były tylko i wyłącznie realizowane przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie to tutaj też tak jak wcześniej wspominałam to najistotniejsze wydatki to są rodziny zastępcze. W sprawozdaniu przedstawione zostały wydatki nie tylko finansowane z budżetu powiatu, ale również ze środków, które znajdują się poza budżetem. To są środki z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, jak też i z realizacji innych programów jak Program Aktywny Samorząd. Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie realizuje Program wyrównywania różnic miedzy regionami, na które są pozyskiwane środki jak i też jest dofinansowanie do realizacji tych zadań z budżetu powiatu przy realizacji niektórych zadań. Proszę Państwa, pomoc społeczna jest specyficzną dziedziną, gdzie trudno pokazać wymierne efekty. Trudno jest odnieść realnie wydatkowane pieniądze do włożonej pracy, do ilości petentów, do zaangażowania w daną sprawę. Tutaj Proszę Państwa usiłowaliśmy bardzo szacunkowo policzyć sprawy indywidualne załatwiane przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w ubiegłym roku z zakresu pomocy społecznej, pieczy zastępczej i rehabilitacji społecznej. Są one dość pogrupowane, z jednej strony są to konkretnie wydane decyzje, gdzie zawsze co roku sporządzamy sprawozdanie, ale nie wszystkie sprawy, które prowadzimy kończą się decyzją administracyjną. To jest wsparcie i pomoc osobom niepełnosprawnym, gdzie czasami są jednostkowe sprawy kończące się bardzo niską kwotą, a czasami bardzo wysoką, ale praca nie jest włożona adekwatna do przyznanych świadczeń. To jest realizacja wszystkich porozumień z zakresu pieczy zastępczej i pomocy społecznej, zarówno po stronie dochodów jak i wydatków, które znajdują się w powiecie. To też są sprawy dotyczące wszystkich takich spraw indywidualnych naszych podopiecznych. Usiłowaliśmy troszeczkę to podsumować. Myślę, jednak że nie jestem w stanie Państwu tutaj wszystkiego opisać. Między innymi ilości rozmów telefonicznych dziennie, ilości petentów, których określiliśmy szacunkowo. Mniej więcej na podstawie tych rozważań można by było określić, że w roku ubiegłym w sprawach indywidualnych, dotyczących konkretnych osób zsumowaliśmy to na ok. 8 500 spraw. Chciałam podkreślić, że tymi sprawami zajmuje się 9 pracowników zatrudnionych na 8,5 etatu. W związku z tym, że zajmuje się budżetem i wieloma analizami, pokusiłam się o taką analizę, i wyszło mi, że jeżeli wszyscy pracownicy nie wzięliby ani jednego dnia zwolnienia to dziennie średnio jest ponad 5 spraw na osobę, spraw bardzo różnych, od kilku złotych do kilkudziesięciu tysięcy złotych. Oprócz tych porozumień dotyczących rodzin zastępczym i pieczy zastępczej realizujemy umowy zlecające prowadzenie placówek, umowy dotyczące Warsztatów Terapii Zajęciowej, umowy dotyczące pomocy finansowej z gmin do Warsztatów Terapii Zajęciowej, umowy dotyczące Programu Wyrównywania Różnic Między Regionami, czy też umowy dotyczące beneficjentów Programu Aktywny Samorząd, który jest dość szczegółowy. Również Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie przeprowadza kontrolę w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej i innych, które są nadzorowane. Wielokrotnie też wnioskowało o zmiany w budżecie, procedowało przy materiałach do projektu budżetu, czy do sprawozdań, jak i też przygotowywało dość liczne uchwały Rady Powiatu i uchwały Zarządu Powiatu. Proszę Państwa, tak na co dzień to jest współpraca z Dyrektorami i rozwiązywanie problemów. Teraz chciałabym się skupić na pomocy społecznej i na domach pomocy społecznej. Tak jak Państwo wiecie mamy 4 domy pomocy społecznej. Wydatki w tych domach pomocy społecznej wyniosły 19 120 350 zł. Głównie były one finansowane z odpłatności pensjonariuszy i gmin – 11 946 084 zł, z dotacji budżetu państwa – 6 425 198 zł oraz z innych dochodów powiatu – 749 068 zł. W naszych domach pomocy społecznej jest 591 miejsc. Czasami są takie sugestie, ze po co nam aż 4 domy pomocy społeczne, że one są niepotrzebne na potrzeby powiatu. Z taką opinią, nie mogę się zgodzić. Co prawda dane statystyczne mówią o tym, ze w roku ubiegłym na 111 decyzji o umieszczeniu w domu pomocy społecznej ok. 70 % decyzji dotyczyło mieszkańców z poza powiatu białostockiego. Może żeby nie Ci ludzie mielibyśmy wolne miejsca. Jednak chciałabym podkreślić, że w tych domach pomocy społecznej jest zatrudnionych 374 osoby, i to są miejsca pracy przede wszystkim dla mieszkańców powiatu. Chciałabym powiedzieć, ze w marcu bieżącego roku była kontrola w Domu Pomocy Społecznej w Czerewkach, co roku są kontrole Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego i Urząd Wojewódzki ocenił Dom Pomocy Społecznej w Czerewkach bardzo pozytywnie, w zakresie usług bytowych dom posiada wszystkie wymagane Rozporządzeniem Ministra Pracy pomieszczenia infrastruktury dziennej, dom świadczy usługi opiekuńcze i wspomagające na poziomie obowiązującego standardu, prawa mieszkańców są przestrzegane, zatrudnieni w domu pracownicy posiadają kwalifikacje na zajmowanych stanowiskach, jakość świadczonych usług w domu została oceniona na wysokim poziomie. Myślę, że ten wysoki poziom jest we wszystkich naszych jednostkach i mam nadzieję, że jest taka Państwa ocena. Dziękuje bardzo”.
Pan Walenty Sic – Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego: „W zestawieniu dotyczącym osób w stosunku do których wydano decyzje o umieszczeniu w domu pomocy społecznej, jest sytuacja, że 3 osoby z Gminy Choroszcz trafiły do DPS w Czerewkach. Czym to było uzasadnione, czy stanem zdrowia, dyspozycją miejsc czy wyborem pensjonariuszy?”
Pani Elżbieta Anna Turczewska – Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku: „Do domu pomocy społecznej trafiają osoby według ich schorzeń. Każdy dom pomocy społecznej jest o innym typie. Dom Pomocy Społecznej w Choroszczy i w Jałówce jest domem przeznaczonym dla osób przewlekle psychicznie chorych, Dom Pomocy Społecznej w Uhowie i w Czerewkach jest przeznaczony dla osób przewlekle, somatycznie chorych i osób w podeszłym wieku. W związku z tym z Choroszczy jeżeli ta osoba była przewlekle somatycznie chora, więc nie mogła trafić do Domu Pomocy Społecznej w Choroszczy”.
Innych pytań i uwag nie zgłoszono.
Rada Powiatu Białostockiego przyjęła do wiadomości sprawozdanie z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku za 2013 rok z zakresu pomocy społecznej.
Ad 5
Przyjęcie sprawozdania z działalności Domów Pomocy Społecznej funkcjonujących na terenie Powiatu Białostockiego.
Sprawozdania z działalności Domów Pomocy Społecznej funkcjonujących na terenie Powiatu Białostockiego przedstawili kolejno dyrektorzy tychże placówek (zał. nr 6).
Jako pierwsza głos zabrała Pani Marta Pasieka – Dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Uhowie: „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, Dom Pomocy Społecznej w Uhowie jest przeznaczony dla osób przewlekle somatycznie chorych i osób w podeszłym wieku. Nasz dom zamieszkuje 125 mieszkańców. Podstawową działalnością Domu Pomocy Społecznej w Uhowie jest świadczenie mieszkańcom domu usług w zakresie potrzeb bytowych tj. miejsca zamieszkania, wyżywienia, odzieży i obuwia, utrzymania czystości, usług opiekuńczych tj. udzielaniu pomocy w podstawowych czynnościach życiowych, pielęgnacji, pomocy w załatwianiu spraw osobistych i usług wspomagających i wspierających tzn. podnoszeniu sprawności i aktywizowaniu mieszkańców, zaspokajaniu potrzeb religijnych i moralnych, pomoc w nawiązywaniu kontaktów z rodziną i społecznością lokalną. Szczególną rolą w obowiązującym standardzie usług odgrywa aktywizacja mieszkańców. Racjonalne spędzanie wolnego czasu to najlepsza forma terapii zapobiegająca przedwczesnej starości, alternatywa na zobojętnienie i rezygnację. Mieszkańcy domu mają możliwość korzystania z miejscowej biblioteki, jak również z biblioteki w Domu Kultury w Uhowie. Dom umożliwia również korzystanie z prasy codziennej. Prowadzone są również ćwiczenia ogólno usprawniające przy muzyce, z udziałem przyborów: woreczki, piłeczki, ćwiczenia indywidualne przyłóżkowe. Współpraca ze środowiskiem lokalnym należy niewątpliwie do jednych z najważniejszych zadań domu pomocy społecznej. Nasz dom w 2013 roku odwiedzili: wolontariusze z VI LO w Białymstoku z przedstawieniem jasełkowym, Męski Chór Katedralny z kolędami obrządku prawosławnego, wolontariusze ze szkolnego Koła „Caritas” w Uhowie, Klub Seniora z Łap z wystąpieniem teatralnym „Czerwony Kapturek”, „Brzydkie kaczątko”. Była organizowana wycieczka do Supraśla, zwiedzanie Muzeum Ikon i ognisko Nadleśnictwie Poczopek, wycieczka do Warszawy, zwiedzanie Stadionu Narodowego, wycieczka do Kruszynian. Dzięki takim wyjazdom i spotkaniom integracyjnym osoby starsze mogą zaistnieć w życiu lokalnej społeczności, budować emocjonalne więzi oraz przełamywać istniejące jeszcze w świadomości społecznej stereotypy dotyczące tego typu placówki. Dlatego zrozumieć problemy ludzi starszych, którzy skazani są na pobyt w instytucjach opiekuńczych jest sprawą bardzo ważną, szczególnie dla personelu, który niesie pomoc tym ludziom i od którego powinno wymagać się odpowiedniego przygotowania. Działalność kulturalno – oświatowa prowadzona w 2013 roku miała na celu zapewnienie mieszkańcom naszego domu nie tylko dobrych warunków życia lecz także przeświadczenia o własnej wartości oraz wiary we własne siły. We wszystkich zajęciach mieszkańcy biorą udział dobrowolnie, zgodnie ze swoimi zainteresowaniami. W 2013 roku wykonaliśmy remont 9 pokoi mieszkalnych mieszkańcom, wymieniono starą, drewnianą wewnętrzną stolarkę drzwiową na aluminium, do pomieszczeń biurowych, jak również do kotłowni i pralni, przystosowano poręcze na podjazdy do wymogów dla osób niepełnosprawnych. Wydatki inwestycyjne, który były w 2013 roku były przeznaczone na zakup pralnic, roboty do krojenia warzyw i szafy chłodniczej. Dziękuję”.
Pan Józef Domaszuk – Dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Czerewkach: „Sytuacja w domach pomocy społecznej na terenie Powiatu Białostockiego w ciągu ostatnich lat poprawiła się i to dość znacznie. Zmienia się wystrój domu, zmienia się zakres świadczonych usług, które są rozszerzane w różnych zakresach. W roku 2012 – 2013 w Domu Pomocy Społecznej w Czerewkach prowadzona była termomodernizacja obiektu. Obejmowała ona docieplenie ścian zewnętrznych, piwnic, remont elewacji z malowaniem, wymianę stolarki okiennej i drzwiowej. W ramach termomodernizacji udało się także wyłożyć balkony płytkami ceramicznymi, naprawić obróbki blacharskie dachów, jak również wymienić instalacje centralnego ogrzewania z grzejnikami. Ponadto z pozyskanego funduszu prewencyjnego PZU udało się nam wyłożyć płytkami ceramicznymi wszystkie schody zewnętrzne znajdujące się na posesji domu, przez to dom nabrał dodatkowo piękniejszego wyglądu. Ponadto, w związku z częstymi awariami dźwigu osobowego zamontowana została chłodnica oleju. Jak również na potrzeby domu został zakupiony piec konwekcyjno – parowy oraz zestaw komputerowy, jak również przeprowadzony został remont holu. Z ważniejszych wydarzeń w Domu Pomocy Społecznej w Czerewkach to w ubiegłym roku Dom Pomocy Społecznej obchodził Jubileusz 25 - lecia istnienia. 4 października mieliśmy okazje spotkać się, by obejrzeć dom jak wygląda w chwili obecnej. Oprócz tego dom co rocznie organizuje spotkania pokoleń dla rodzin podopiecznych domów. Było to już 10 jubileuszowe spotkanie pokoleń. Odbyło się spotkanie integracyjne dla podopiecznych wszystkich domów pomocy społecznych funkcjonujących na terenie województwa podlaskiego z cyklu „Majowe spotkania z humorem i satyrą” – pierwsze było zatytułowane „Z uśmiechem przez jesień życia”. W roku bieżącym również mamy zamiar w ostatni piątek miesiąca maja zorganizować u siebie spotkanie w roku bieżącym będzie zatytułowane „Młodym być”. Ponadto, w ramach współpracy z młodzieżą zrzeszoną w Klubie Wolontariusza w Jedną Stronę z Gimnazjum Nr 1 im. Niepodległości Polski udało się nam wydać książkę naszego zmarłego podopiecznego Mariusza Suprun „Rzeka narzędziem w rękach Boga”. Ponadto, dom nasz stale współpracuje z młodzieżą z Zespołu Szkół i Placówek Oświatowo- Wychowawczych w Surażu, z Zespołem Szkół w Juchnowcu”.
Pan Jan Steckiewicz – Dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Jałówce: „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, to co nas niezmiernie cieszy to to, że nasi mieszkańcy z roku na rok bardziej angażują się w życie domu, że dbają o swoje własne ogródki. Także z roku na rok spada nam ilość osób będących pod wpływem, to też jest ciężka praca personelu, ale również wymierne efekty daje grupa AA, która działała w domu pomocy społecznej cały ubiegły rok. Nawiązaliśmy stałą, ścisłą współprace z DPS –em w Garbarach. Przynajmniej raz w miesiącu odbywają się wspólne spotkania. Nasi mieszkańcy uczestniczą w różnych konkursach. Uczestniczą również w przeglądach ogólnopolskich twórczości malarskiej oraz literackiej. Chciałbym w tym miejscu podziękować Państwu za wsparcie, za dofinansowanie do zakupu samochodu dostosowanego do przewozu osób niepełnosprawnych, które udało się zakupić w roku ubiegłym”.
Nieobecny był Pan Henryk Smilewicz – Dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Choroszczy.
Pytań i uwag nie zgłoszono.
Rada Powiatu Białostockiego przyjęła do wiadomości sprawozdania z działalności Domów Pomocy Społecznej funkcjonujących na terenie Powiatu Białostockiego.
Ad 6
Zapoznanie się z wykazem potrzeb w zakresie pomocy społecznej na 2014 rok.
Pani Elżbieta Anna Turczewska – Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku przedstawiła Wysokiej Radzie wykaz potrzeb w zakresie pomocy społecznej na 2014 rok ( zał. nr 7). Zaznaczyła, iż w przesłanych Państwu materiałach jest tabela przedstawiająca wykaz potrzeb w zakresie pomocy społecznej na 2014 rok. Opisane są zadania określone w art. 19 ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej zrealizowane w 2013 roku i zaplanowane do realizacji w 2014 roku. Wyszczególnione są dane: plan wydatków na dzień 01.01.2013r., wykonanie za 2013r., potrzeby na 2014 rok – zgłoszone przez jednostki oraz potrzeby na 2014 rok – wysokość środków ujęta w Uchwale Nr XXXVII/291/2013 rady Powiatu Białostockiego z dnia 19 grudnia 2013 roku w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Białostockiego na rok 2014 – na realizację Zadań wynikających z ustawy o pomocy społecznej.
Pytań i uwag do referowanego materiału nie zgłoszono.
Rada Powiatu Białostockiego przyjęła do wiadomości wykaz potrzeb w zakresie pomocy społecznej na 2014 rok.
Ad 7
Przyjęcie sprawozdania Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku za 2013 rok dotyczącego realizacji zadań z zakresu systemu pieczy zastępczej.
Pani Elżbieta Anna Turczewska – Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku przedstawiła Wysokiej Radzie sprawozdanie Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku za 2013 rok dotyczące zadań z zakresu systemu pieczy zastępczej (zał. nr 8).
„Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, nie da się w całości rozdzielić pomocy społecznej od pieczy zastępczej. Od 2012 roku jeżeli chodzi o cały system wspierania rodziny i pieczy zastępczej uległ znaczniej zmianie w zakresie realizowanych zadań. Tutaj mamy znacznie więcej zadań i pracy, więcej się od nas wymaga, dużo musimy robić w tym zakresie sprawozdań, informacji do sądu. Chciałam nadmienić tylko, że w stosunku do wychowanków przebywających w rodzinach zastępczych mamy obowiązek co pół roku przedstawiać informacje o funkcjonowaniu dziecka w pieczy zastępczej. Co roku, a później co 2, 3 lata musimy przedstawić do sądu ocenę funkcjonowania rodziny zastępczej. Wiąże się to z licznymi wyjazdami, bo co najmniej 2 razy w roku pracownik musi odwiedzić rodzinę zastępczą, aby taką opinię sporządzić do sądu. Oprócz tego są inne sprawy na bieżąco, gdzie trzeba odwiedzić rodzinę, porozmawiać, skontaktować ze specjalistami itd. Tutaj chciałabym wskazać potrzebę rozszerzenia zatrudnienia o np. psychologa, gdyż bardzo by nam się przydał. Jeśli chodzi o wydatki, to oprócz tych zadań, które my realizujemy w zakresie pieczy zastępczej, to zadanie te są również realizowane przez placówki opiekuńczo – wychowawcze. Funkcjonują 4 placówki opiekuńczo – wychowawcze. Dwie placówki w Krasnem w ramach Centrum Administracyjnego Obsługi Placówek Opiekuńczo – Wychowawczych, jedna placówka w Supraślu i jedna placówka jest prowadzona na zlecenie w Wasilkowie. Jeżeli chodzi o wydatki, to gro wydatków jest na placówki opiekuńczo – wychowawcze i na ich utrzymanie. Również dość spora kwota jest na rodziny zastępcze”.
Dyrektor również szczegółowo omówiła zadania, które bezpośrednio realizuje Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku: zapewnienie dzieciom pieczy zastępczej w rodzinach zastępczych, zapewnienie dzieciom pieczy zastępczej w placówkach opiekuńczo – wychowawczych, przyznawanie pomocy osobom usamodzielnianym opuszczającym rodziny zastępcze i placówki opiekuńczo – wychowawcze.
Pan Zenon Żukowski – Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego: „Pani Dyrektor, media przekazują nam czasami takie patologie występujące w pieczy zastępczej, jeżeli chodzi o rodziny. Czy nasze kontrole są wystarczające, po to, aby takich sytuacji nie było, aby nasz powiat nie był nagłaśniany tak jak inne, że coś się dzieje niewłaściwego. Czy ewentualnie są jakieś symptomy takich zagrożeń?”
Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku: „Proszę Państwa, nie nie są takie kontrole wystarczające. Nie wiem jak to określić, że one by były wystarczające. Jeżeli chodzi o nadzorowanie rodzinnej pieczy zastępczej, to jest to bardzo trudne. Jeżeli dziecko jest w placówce opiekuńczo – wychowawczej, jest wychowawca 24 godziny na dobę. Do tej placówki, jeżeli coś się dzieje w każdej chwili można wejść i sprawdzić, łącznie z prokuratorem, ze mną oraz pracownikami Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie. Jeżeli chodzi o rodzinę zastępczą, to jest to prywatny dom. Oczywiście, że mają obowiązek nas wpuścić, ale tak na dobrą sprawę, jak zechcą, bo jak zechcą zamknąć drzwi to nie wpuszczą. Nikt nam w tym nie pomoże dopóki nie będzie przestępstwa, bo jaka jest podstawa do tego, żeby poprosić policję o wpuszczenie, jeżeli nic się nie dzieje. Jak oglądam w telewizji sensację, że na pewno pracownik nie dopatrzył, nie był itd. To proszę Państwa nie jest to takie proste. Oczywiście, że są często, czasami, symptomy, że trzeba bardziej przyjrzeć się rodzinie. My pisząc oceny do sądu o funkcjonowaniu rodziny, powiem, że zawsze to kwituje takim zdaniem: <<Nie stwierdzono do tej pory nieprawidłowości w funkcjonowaniu rodziny>>. Ja mam za mało wiedzy, aby powiedzieć, że wszystko jest dobrze. Dlatego, że ja nie przebywam u tej rodziny 24 godziny na dobę. To jest bardzo trudne, to jest skomplikowane. Bardzo się cieszę, że Pan poruszył ten temat. Bardzo Państwa proszę, jak Państwo oglądacie jakiś reportaż na temat, nie przekreślajcie tego pracownika. Tego pracownika, który przeżywa, że coś się stało, który przeżywa, że może trzeba było pójść 55 raz, może trzeba było zgłosić do sądu jednak o rozwiązanie tej rodziny tej zastępczej, ale druga wersja to jest, że on pójdzie do placówki, do tej, która przez społeczeństwo jest taka najgorsza, zła, że z tej placówki wychodzą bezdomni, najgorsi. Tak nie jest, bo ja zupełnie inaczej oceniam placówkę. Czasami wydaje mi się, że lepiej będzie jak dziecko trafi do placówki i po krótkim okresie czasu uda się uregulować sytuację prawną, niż trafi do rodziny zastępczej zawodowej lub niezawodowej i już później nie ma szans na adopcję. W ubiegłym tygodniu otrzymałam pismo z Ośrodka Adopcyjnego, gdzie wcześniej zgłosiliśmy trójkę dzieci z uregulowaną sytuacją, przebywających w zawodowej rodzinie zastępczej, i opinia Ośrodka Adopcyjnego brzmiała, że nie ma sensu zajmować się już przysposobieniem tych dzieci, dlatego że dzieci są bardzo zżyte z zawodową rodziną zastępczą. To jest absurd. Ponieważ gdyby te dzieci były w placówce, to uregulowanie sytuacji byłoby szybsze i miałby jakąkolwiek szansę na adopcję, a o to nam chodzi, bo najprawdziwszym rodzinnym środowiskiem jest rodzina adopcyjna. Odpowiem szczerze, że nie, kontrole nie są wystarczające. To wymaga bycia w tych rodzinach bardzo często. Warto by było zwiększyć zatrudnienie w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie, aby można było więcej jeździć do tych rodzin”.
Więcej pytań i uwag do referowanego materiału nie zgłoszono.
Rada Powiatu Białostockiego przyjęła do wiadomości sprawozdanie Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku za 2013 rok dotyczącego realizacji zadań z zakresu systemu pieczy zastępczej.
Ad 8
Przyjęcie sprawozdania z działalności całodobowych placówek opiekuńczo-wychowawczych funkcjonujących na terenie powiatu białostockiego za 2013 rok.
Sprawozdania z działalności całodobowych placówek opiekuńczo-wychowawczych funkcjonujących na terenie powiatu białostockiego za 2013 rok przedstawili dyrektorzy tychże placówek (zał. nr 9).
Pani Anna Zieniewicz – p.o. Dyrektora Centrum Administracyjnego Placówek Opiekuńczo – Wychowawczych im. J. Korczaka w Krasnem dokonała prezentacji swojej placówki. Zachęciła zebranych do obejrzenia krótkiego filmu, zrealizowanego przez wychowanków placówki.
Pani Katarzyna Karczewska – Dyrektor Domu Dziecka w Supraślu przedstawiła zebranym swoją placówkę. Zaznaczyła: „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, nasz Dom Dziecka funkcjonuje od 1945 roku. Mieści się w budynku, który został wybudowany w 1891 roku i przynależał do kompleksu przyklasztornego. Początkowo Dom Dziecka prowadziły siostry zakonne, który pod swoją opiekę przyjmowały wyłącznie dziewczęta. Obecnie Dom Dziecka podlega pod resort Pracy i Polityki Społecznej. Placówka przeznaczona jest dla 30 wychowanków, jest koedukacyjna. Zmieniła się trochę struktura dzieci przyjmowanych do placówki. Kiedyś były to sieroty, którym zabrakło rodzin, w związku z prowadzonymi działaniami wojennymi. Obecnie większość naszych dzieci ma swoje rodziny, tzw. są to sieroty społeczne nienaturalne jak było kiedyś. Obecnie w placówce funkcjonują dwie grupy wychowawcze. Nasze dzieci to głównie nastolatki. Średnia wieku wynosi 16 – 17 lat. Od niecałych 2 miesięcy mamy dziecko, które ma niespełna 2 lata. To taki nasz rodzynek. Jednak takie dzieci trafiają do nas rzadko. Najstarsze dzieciaki to 18 latkowie, i takich mamy 4. Dzieci na terenie placówki mogą korzystać z pomocy pedagoga, psychologa, terapeuty zajęciowego, logopedy, socjoterapeutów. Wszystko to jest możliwe dzięki temu, że nasi pracownicy podnoszą swoje kwalifikacje i większość z wychowawców ma ukończone studia podyplomowe na drugim specjalistycznym kierunku. Tak jak powiedziałam nasze dzieciaki mają swoje rodziny, więc staramy się z tymi rodzinami współpracować po to, aby nie zwalniać ich z tej odpowiedzialności względem swoich dzieci. Nasza współpraca w ubiegłym roku przyniosła wymierne rezultaty, ponieważ aż 6 podopiecznych wróciło do swoich rodzin, pochodzenia. Dla 3 dzieci udało się utworzyć rodziny zastępcze, które z nimi są spokrewnione. Dzieci trafiły do cioć, wujków i babć. Na terenie placówki dzieci mogą korzystać z pracowni komputerowej, siłowni, sali zabaw, pracowni terapeutycznej, mamy konsole do gier, stół do ping – ponga, mamy nowe rowery. Korzystamy z sal gimnastycznych i boisk dostępnych na terenie Supraśla. Funkcjonują u nas koła zainteresowań. Dzieci biorą udział w zawodach sportowych i konkursach o różnej tematyce”.
Pan Zenon Żukowski – Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego zaznaczył, iż na początku swojej wypowiedzi Pani Dyrektor poinformowała zebranych, iż obecnie Dom Dziecka podlega pod resort Pracy i Polityki Społecznej. Wiceprzewodniczący poprosił o sprostowanie.
Dyrektor Domu Dziecka w Supraślu: „To jest Ministerstwo, pod które placówka podlega. Obowiązuje nas ustawa o pieczy zastępczej, której autorem jest Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej”.
Więcej pytań i uwag do referowanego materiału nie zgłoszono.
Rada Powiatu Białostockiego przyjęła do wiadomości sprawozdanie z działalności całodobowych placówek opiekuńczo-wychowawczych za 2013 rok.
Ad 9
Zapoznanie się z wykazem potrzeb w zakresie systemu pieczy zastępczej na 2014 rok.
Pani Elżbieta Anna Turczewska – Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku przedstawiła Wysokiej Radzie wykaz potrzeb w zakresie systemu pieczy zastępczej na 2014 rok ( zał. nr 10).
„Proszę Państwa, w projekcie budżetu ogólnie w tym zakresie zostały zgłoszone potrzeby na kwotę 5 000 893 zł. Zostały one zabezpieczone w wysokości 5 000 651 zł. Myślę, że to pozwoli na zabezpieczenie tych świadczeń o charakterze obligatoryjnym i funkcjonowania placówek. Chciałam zwrócić uwagę na to, że wykonanie może być troszeczkę wyższe, także myślę, że jeżeli będzie potrzeba na realizację tych zadań to te środki zostaną zwiększone. Niestety większość tych świadczeń, szczególnie wypłacanych przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie ma charakter obligatoryjny”.
Radni pytań i uwag nie zgłosili.
Rada Powiatu Białostockiego przyjęła do wiadomości wykaz potrzeb w zakresie systemu pieczy zastępczej na 2014 rok.
Ogłoszono 10 minutową przerwę.
Ad 10
Przyjęcie sprawozdania Powiatowego Urzędu Pracy w Białymstoku i Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku z wykorzystania środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w 2013 roku.
Pani Elżbieta Anna Turczewska – Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku przedstawiła Wysokiej Radzie sprawozdanie Powiatowego Urzędu Pracy w Białymstoku i Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku z wykorzystania środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w 2013 roku ( zał. nr 11).
„Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, zadania finansowane z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych realizowane są zarówno przez Powiatowy Urząd Pracy z zakresu rehabilitacji zawodowej i z zakresu rehabilitacji społecznej przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie. W związku z tym, że środki te określone są jedną uchwałą, więc przedstawiliśmy państwu wspólnie sprawozdanie. Część była napisana przez Powiatowy Urząd Pracy, część przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie. Proszę Państwa, zadania te realizujemy już od kilku lat na podobnych zasadach. Już niestety od kilku lat środki z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych są niewystarczające w stosunku do zgłaszanych potrzeb. Tutaj niestety nie jesteśmy w stanie nic poradzić, bo te zadania muszą być finansowane wyłącznie z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Nie jesteśmy w stanie realizować niektórych zadań. Już od kilku lat dofinansowania do likwidacji barier architektonicznych ostatni raz w zakresie robót budowlanych i instalacyjnych były w 2012 rok. To jakie środki mamy tak staramy się realizować, określamy zasady, w związku z ograniczonymi środkami na realizacje tych zadań. Oczywiście osoby niepełnosprawne są niezadowolone, że nie otrzymały pomocy. W każdym bądź razie na realizacje tych zadań w roku ubiegłym dysponowaliśmy kwotą 2 287 000 zł. Jeżeli chodzi o finansowanie zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej to koszt tych zadań wyniósł według środków, które zostały określone przez Zarząd PFRON – u, czyli tzw. według algorytmu, wydatkowano 440 74 zł, które były realizowane wyłącznie przez Powiatowy Urząd Pracy, a na zadania z zakresu rehabilitacji społecznej wydatkowaliśmy kwotę 1 835 583 zł w ramach tych środków znaczącą kwotą jest kwota również określana przez PFRON na Warsztaty Terapii Zajęciowej. Na terenie Powiatu Białostockiego funkcjonują 3 Warsztaty Terapii Zajęciowej: w Czarnej Białostockiej, w Ogrodniczkach i w Nowej Woli i to jest kwota 1 135 593 zł. To stanowi 90 % kosztów utrzymania Warsztatów Terapii Zajęciowej, 10 % tych kosztów jest dofinansowanych z budżetu powiatu. Nie jest to cała kwota z naszych środków, bo również gminy z terenu, których są mieszkańcy powiatu udziela powiatowi pomocy finansowej w wysokości 5 % tych kosztów dofinansowania (…)”.
Radni pytań i uwag nie zgłosili.
Rada Powiatu Białostockiego przyjęła do wiadomości sprawozdanie Powiatowego Urzędu Pracy w Białymstoku i Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku z wykorzystania środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w 2013 roku.
Ad 11
Przyjęcie informacji o realizacji "Programu współpracy Powiatu Białostockiego z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na lata 2013-2015" za rok 2013.
Pani Maria Marciszewska – Dyrektor Wydziału Spraw Społecznych i Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Białymstoku przedstawiła Wysokiej Radzie informację o realizacji „Programu współpracy Powiatu Białostockiego z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na lata 2013 – 2015” za rok 2013 (zał. nr 12).
„Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, zgodnie z § 5 Programu współpracy Powiatu Białostockiego z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na lata 2013 – 2015 Rada Powiatu Białostockiego określiła priorytety współpracy z uczestnikami Programu w zakresie 9 obszarów należących do zadań powiatu: pomocy społecznej i wspierania osób niepełnosprawnych; promocji i ochrony zdrowia; nauki edukacji, oświaty i wychowania; kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji; kultury fizycznej i sportu; promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej; ochrony środowiska; turystyki; rozwoju obszarów wiejskich. Przedłożone Państwu sprawozdanie zawiera informacje z działalności Programu za rok 2013, które realizowało Starostwo oraz wszystkie jednostki organizacyjne Powiatu Białostockiego. Na realizację tego Programu w 2013 roku Powiat Białostocki wydatkował środki w wysokości 463 671 zł, w tym 421 832 zł, na działalność Pogotowia Opiekuńczego „OPOKA” w Wasilkowie, 31 121 zł na zadania z zakresu kultury, sztuki i ochrony dóbr kultury i tradycji, w ramach otartego konkursu ofert z budżetu powiatu 7 organizacji pozarządowych otrzymało dotację na organizację Festiwalu Muzyki GLORIA w Supraślu, 4 koncerty muzyczne i warsztaty dla osób niepełnosprawnych w Juchnowcu. Całkowity koszt realizacji zadań z zakresu kultury wynosił 122 360 zł. Dofinansowanie z powiatu stanowiło 25 % wydatków. Na zadania z zakresu kultury fizycznej i sportu też w ramach otwartego konkursu ofert przeznaczono środki w wysokości 10 000 zł. Całkowity koszt zadań z zakresu sportu wynosił 33 323 zł. Dofinansowanie z powiatu stanowiło 30 % wydatków. Zarząd Powiatu Białostockiego zakupił też puchary dla zwycięzców XII Biegu Ulicznego im. Waldemara Kilkolskiego w Łapach. Organizatorem tego biegu było Stowarzyszenie Osób Niepełnosprawnych „Start” w Białymstoku. W biegu uczestniczyło 202 osoby, w tym osoby niepełnosprawne. Powiatowy Urząd Pracy w Białymstoku realizował wspólnie z organizacjami pozarządowymi zadania z zakresu promocji ochrony zdrowia oraz aktywizacji zawodowej i wydatkował na ten cel 944 587 zł z przeznaczeniem na refundację świadczeń integracyjnych wraz z opłatą składek na ubezpieczenie społeczne dla uczestników Centrum Integracji Społecznej”.
Pytań i uwag w tym punkcie nie zgłoszono.
Rada Powiatu Białostockiego przyjęła do wiadomości informację o realizacji "Programu współpracy Powiatu Białostockiego z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na lata 2013-2015" za rok 2013.
Ad 12
Podjęcie uchwały w sprawie zmian w uchwale budżetowej Powiatu Białostockiego na rok 2014.
Pani Maria Borodziuk– Skarbnik Powiatu w Starostwie Powiatowym w Białymstoku zreferowała zebranym projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Powiatu Białostockiego na 2014 rok (zał. nr 13). Zaznaczyła, iż zmienia się plan dochodów i wydatków w taki sposób, że w wyniku dokonanych zwiększeń i zmniejszeń, zwiększa się plan dochodów o kwotę 7 535 974 zł i zwiększa się plan wydatków o kwotę 9 535 974 zł. Zwiększenia planu dochodów następują w wyniku: określenia ostatecznej kwoty rocznej subwencji ogólnej z budżetu państwa, w wyniku czego zwiększa się: część oświatowa subwencji ogólnej o kwotę 531 395 zł, część wyrównawcza subwencji ogólnej o kwotę 9 zł; otrzymania decyzji Wojewody Podlaskiego o przyznanych kwotach dotacji celowych z budżetu państwa na zadania inwestycyjne realizowane w ramach programu wieloletniego pod nazwą „Narodowy program przebudowy dróg lokalnych – etap II bezpieczeństwo – Dostępność – Rozwój”: kwota 430 000 zł z przeznaczeniem na finansowanie zadania, realizowanego przez Gminę Turośń Kościelna, pn. „Rozwój spójnej, funkcjonalnej i efektywnej sieci dróg publicznych w Gminie Turośń Kościelna poprzez poprawę połączenia drogi gminnej nr 106687B i powiatowej nr 1545B z drogą wojewódzką nr 678” w zakresie drogi powiatowej; kwota 1 675 000 zł z przeznaczeniem na finansowania zadania realizowanego przez Gminę Gródek pn. „Rozwój spójnej, funkcjonalnej i efektywnej sieci dróg publicznych w Gminie Gródek poprzez poprawę połączeń dróg gminnych: Nr 105020B, Nr 105036B, Nr 105034B i powiatowej Nr 1448B z drogą krajową Nr 65” – w zakresie drogi powiatowej”; udzielenia pomocy finansowej przez: Gminę Turośń Kościelna na dofinansowanie przebudowy z rozbudową drogi powiatowej Nr 1545B Niewodnica Kościelna - Trypucie Etap II – w kwocie 350 000 zł; Gminę Juchnowiec Kościelny na dofinansowanie przebudowy przepustu w ciągu drogi powiatowej Nr 1510B k/m Czerewki w km 6+194 – w kwocie 90 000 zł oraz na dofinansowanie przebudowy przepustu w ciągu drogi powiatowej Nr 1497B k/m Lewickie Stacja w kwocie 50 000 zł; Gminę Zabłudów na dofinansowanie wzmocnienia mostu przez rzekę Rudnię w ciągu drogi powiatowej Nr 1470B w miejscowości Zabłudów wraz z przebudową dojazdów – w kwocie 600 000 zł; Gminę Łapy na dofinansowanie przebudowy odcinka drogi powiatowej Nr 1521B ulica Graniczna i ul. 3 Maja do skrzyżowania z ulicą Żwirki i Wigury w Łapach - etap II – w kwocie 600 000 zł; Gminę Poświętne na dofinansowanie wzmocnienia nawierzchni drogi powiatowej Nr 1565 B poprzez wykonanie warstwy ścieralnej z betonu asfaltowego na odcinku Gabrysin - Wilkowo w kwocie 400 000 zł, na dofinansowanie wzmocnienia nawierzchni drogi powiatowej Nr 1566 B poprzez wykonanie warstwy ścieralnej z betonu asfaltowego na odcinku Porośl Wojsławy - Brzozowo Korabie w kwocie 200 000 zł; Gminę Wasilków na dofinansowanie wzmocnienia nawierzchni drogi powiatowej Nr 1428B poprzez wykonanie warstwy ścieralnej z betonu asfaltowego na odcinku Dąbrówki – Studzianki w kwocie 250 000 zł; Gminę Dobrzyniewo Duże na dofinansowanie przebudowy drogi powiatowej Nr 1392B i Nr 1393B w m. Dobrzyniewo Fabryczne w kwocie 1 280 000 zł; Gminę Suraż na dofinansowanie wzmocnienia nawierzchni drogi powiatowej Nr 1507B poprzez wykonanie warstwy ścieralnej z betonu asfaltowego na odcinku Rynki – Zimnochy w kwocie 300 000 zł; Gminę Czarna Białostocka na dofinansowanie przebudowy ulicy Fabrycznej w Czarnej Białostockiej – kontynuacja robót do ulicy Wrzosowej w kwocie 400 000 zł; Gminę Zawady na dofinansowanie utwardzenia nawierzchni gruntowego chodnika na ulicy Kościuszki w Zawadach w kwocie 25 000 zł; na dofinansowanie opracowania dokumentacji na zadania przyszłościowe przez: Gminę Poświętne na drogę powiatową w m. Daniłowo Duże w kwocie 25 000 zł, Gminę Wasilków na drogę powiatową na odc. Wólka Przedmieście do drogi krajowej w kwocie 15 000 zł, Gminę Czarna Białostocka na przebudowę ulicy Fabrycznej – kontynuacja do ulicy Wrzosowej w kwocie 15 000 zł. Ponadto: otrzymania darowizny pieniężnej od Nadleśnictwa Czarna Białostocka w kwocie 10 000 zł z przeznaczeniem na dofinansowanie kosztów organizacji konkursów: konkurs informatyczny dla szkół ponadgimnazjalnych Powiatu Białostockiego, „Ośmiu Wspaniałych”, konkurs wiedzy o ruchu drogowym, nagrody w konkursie w ramach programu „Czysty Powiat - czysta Ziemia” oraz Powiatowej Spartakiady Samorządowej; wpływu płatności końcowej po rozliczeniu projektu zrealizowanego w 2013 roku pn. „Dynamika międzykulturowa – problematyka animatorów młodzieżowych” w ramach Programu Młodzież w działaniu – w kwocie 6 863 zł; otrzymania darowizny pieniężnej na rzecz placówki opiekuńczo-wychowawczej w Krasnem w kwocie 5 343 zł; zwiększenia planowanych przez Domy Pomocy Społecznej wpływów z tytułu odpłatności mieszkańców i gmin za pobyt w domach – o kwotę 260 451 zł; uzyskanych wpływów z różnych dochodów przez Domy Pomocy Społecznej (m.in. zasiłki pogrzebowe wpłacone przez ZUS) w kwocie 22 614 zł; zwiększenia kwoty otrzymywanej z PFRON na koszty obsługi realizacji programu „Aktywny samorząd” w 2014 r. – kwota 11 299 zł; uzyskania dotacji z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – kwota 12 000 zł.
Ponadto, Pani Skarbnik wyjaśniła, iż zmniejsza się plan dochodów o kwotę 29 000 zł – zgodnie z decyzją Wojewody Podlaskiego w sprawie określenia dotacji na 2014 rok. Zmniejszenia dotyczą zadań z zakresu administracji rządowej: na finansowanie ośrodków wsparcia – o kwotę 14 000 zł, na zadania w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie – o kwotę 15 000 zł.
Następnie, Pani Skarbnik zaznaczyła, iż zwiększenia planu wydatków następują w rozdziałach: 02002 Nadzór nad gospodarką leśną – o kwotę 5 000 zł na uzupełnienie niezbędnej kwoty dla podpisania porozumień z Nadleśnictwami na wykonywanie nadzoru oraz zakup cechowników; 60014 Drogi publiczne powiatowe – o kwotę 8 705 000 zł na zwiększenie planu wydatków inwestycyjnych na drogach powiatowych – zgodnie z Załącznikiem Nr 3 i Załącznikiem Nr 4; 75495 Pozostała działalność (Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa) – o kwotę 1 500 zł na koszty organizacji konkursu wiedzy o ruchu drogowym;80130 Szkoły zawodowe – o kwotę 68 500 zł na zwiększenie planu wydatków bieżących Centrum Edukacji w Supraślu;80195 Pozostała działalność (Oświata i wychowanie) – o kwotę 466 995 zł na uzupełnienie planu wydatków na wynagrodzenia i wydatki związane z realizacją zadań statutowych w szkołach ponadgimnazjalnych powiatu;85201 Placówki opiekuńczo-wychowawcze – o kwotę 5 343 zł, tj. otrzymaną darowiznę pieniężną na zakup bielizny wychowankom placówki w Krasnem; 85202 Domy pomocy społecznej – o kwotę 204 080 zł na wydatki bieżące w i majątkowe – o kwotę 77 985 zł (zgodnie z Załącznikiem Nr 3); 85218 Powiatowe centra pomocy rodzinie - o kwotę 11 299 zł na wydatki bieżące, w tym na koszty obsługi programu PFRON; 85311 Rehabilitacja zawodowa i społeczna osób niepełnosprawnych – o kwotę 1 644 zł na zwiększenie dotacji dla Miasta Białystok z tytułu uczestnictwa dodatkowo 1 mieszkańca powiatu w Warsztatach Terapii Zajęciowej; 90095 Pozostała działalność (Gospodarka komunalna i ochrona środowiska) – o kwotę 8 400 zł na zakup nagród w konkursie z wiedzy o ekologii;92605 Zadania w zakresie kultury fizycznej – o kwotę 9 872 zł z przeznaczeniem na koszty organizacji Spartakiady Pracowników Samorządowych. Ponadto, Pani Skarbnik wyjaśniła, iż zmniejszenie planu wydatków następuje w rozdziałach: 85203 Ośrodki wsparcia – o kwotę 14 000 zł plan wydatków bieżących Ośrodka Wsparcia w Łaźniach; 85204 Rodziny zastępcze – o kwotę 1 644 zł plan wydatków na świadczenia społeczne; 85205 Zadania w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie – o kwotę 15 000 zł.
Ponadto, Pani Maria Borodziuk – Skarbnik Powiatu Białostockiego wyjaśniła, iż aktualizuje się plan wydatków inwestycyjnych zgodnie z Załącznikiem Nr 3 oraz aktualizuje się zestawienie planowanych kwot dotacji z budżetu powiatu w 2014 roku zgodnie z Załącznikiem Nr 4, w którym zmienione pozycje planu wyróżniono pogrubioną kursywą. Zmienia się plan przychodów i rozchodów zgodnie z Załącznikiem Nr 5. Zmiany dotyczą zwiększenia planu przychodów o kwotę 2 000 000 zł w związku ze zwiększeniem planowanego deficytu budżetu.
Komisja Budżetu i Finansów jednogłośnie, pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Powiatu Białostockiego na rok 2014, o czym zebranych poinformował jej Przewodniczący – Pan Marian Olechnowicz.
Komisja Infrastruktury Technicznej, jednogłośnie, pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Powiatu Białostockiego na rok 2014, o czym zebranych poinformował jej Przewodniczący – Pan Jan Kaczan.
Na zakończenie omawiania tego punktu głos zabrali: Pan Bogdan Zdanowicz – Wójt Gminy Dobrzyniewo Duże oraz Pan Sławomir Halicki – Burmistrz Suraża.
Pan Bogdan Zdanowicz – Wójt Gminy Dobrzyniewo Duże: „W imieniu swoim oraz mieszkańców Gminy Dobrzyniewo chciałbym bardzo serdecznie podziękować Radnym za życzliwość, dotychczasową współpracę, wsparcie merytoryczne i finansowe, czyli na wprowadzenie inwestycji pn. Przebudowa drogi w Dobrzyniewie Fabrycznym do budżetu i do zadań inwestycyjnych powiatu. Jest to dla nas bardzo ważna inwestycja. Jeszcze raz bardzo serdecznie dziękuję Radnym, Panu Staroście, Zarządowi, Pani Skarbnik, Dyrekcji Powiatowego Zarządowi Dróg. Deklaruje dalszą owocna współpracę. Dziękuję”.
Pan Sławomir Halicki - Burmistrz Suraża: „Panie Przewodniczący, Panie Starosto, Szanowna Rado, ja również z podobnym wystąpieniem. Dziękuję za ujęcie w zmianach w budżecie Przebudowy drogi powiatowej na długości 2 km Zimnochy – Rynki. Tą drogę na początku kadencji rozpoczęliśmy, wspólnie wykonaliśmy 2 km odcinek, jedna warstwa ścieralna. Koniec kadencji i kończymy drogę. Cieszę się, że dojdzie do poprawy infrastruktury drogowej na terenie naszej gminy. Co prawda droga wychodzi na most w Doktorcach, który niedługo tez czeka dosyć poważna inwestycja. Mam nadzieję, że w przyszłości nasza współpraca również będzie bardzo dobra. Dziękuję”.
Innych pytań i uwag do projektu uchwały nie zgłoszono. Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski poprosił o przegłosowanie ww. projektu uchwały.
Rada Powiatu Białostockiego, przy 2 głosach „wstrzymujących się” podjęła uchwałę Nr XL/311/2014 z dnia 27 marca 2014 roku w sprawie zmian w budżecie Powiatu Białostockiego na rok 2013 (zał. nr 14).
Ad 13
Podjęcie uchwały w sprawie zmian Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Białostockiego.
Pani Maria Borodziuk – Skarbnik Powiatu Białostockiego zreferowała zebranym projekt uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Białostockiego (zał. nr 15).
„Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, jest to uchwała dotycząca zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej. Te zmiany wynikają z podjętej przed chwilą uchwały o zmianach w budżecie powiatu i te zmiany muszą mieć odzwierciedlenie w Wieloletniej Prognozie Finansowej, gdyż zmiany w budżecie pociągnęły za sobą zmiany w stosunku do pierwotnej wielkości, zmianę wyniku finansowego i zmianę w planowanych dochodach. Ponadto, w związku z tym, że dokonuje się z tego tytułu zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej w Załączniku Nr 1 zmiany obejmują: w kolumnie „Wykonanie 2013” – wykazano dane wynikające z zamknięcia roku 2013, wykazane w sprawozdaniach: Rb-27S, Rb-28S, Rb-Z, Rb-NDS; w kolumnie „Budżet na 2014”: zwiększono plan dochodów o kwotę 7 535 974 zł, zwiększono plan wydatków o kwotę 9 535 974 zł, zwiększono planowany deficyt budżetu o kwotę 2 000 000 zł, zwiększono planowane przychody budżetu o 2 000 000 zł – w poz. nadwyżka budżetowa z lat ubiegłych; wykazano dane w poz. 9.5. Wskaźnik dochodów bieżących powiększonych o dochody ze sprzedaży majątku oraz pomniejszonych o wydatki bieżące, do dochodów budżetu, ustalony dla danego roku (wskaźnik jednoroczny); wykazano dane w poz. 12.5. i 12.6. na wkład krajowy w związku z umową na realizację programu, projektu lub zadania finansowanego z udziałem środków, o których mowa w art.5 ust. 1 pkt 2 ustawy. W Załączniku Nr 2 Zmiany obejmują: Poz. 1.1.1.7. "Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności województwa podlaskiego - część II - Administracja samorządowa" Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego IV Oś Priorytetowa Społeczeństwo Informacyjne” – wydłużenie terminu realizacji do 2015 roku i zwiększenie wartości projektu o 2 206 zł; Poz. 1.1.2.3. "Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności województwa podlaskiego - część II - Administracja samorządowa" Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego IV Oś Priorytetowa Społeczeństwo Informacyjne” - wydłużenie terminu realizacji do 2015 roku i zwiększenie wartości projektu o 116 662 zł; Poz. 1.3.2.6. - Rozwój spójnej, funkcjonalnej i efektywnej sieci dróg publicznych w Gminie Gródek poprzez poprawę połączeń dróg gminnych Nr 105020B, Nr 105036B, Nr 105024B i powiatowej Nr 1448B z drogą krajową Nr 65 - w ramach Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych - Etap II Bezpieczeństwo - Dostępność - Rozwój (dotacja na współfinansowanie inwestycji prowadzonej przez gminę) – zwiększenie wartości zadania o kwotę 1 675 000 zł; Poz. 1.3.2.8. - Rozwój spójnej, funkcjonalnej i efektywnej sieci dróg publicznych w Gminie Turośń Kościelna poprzez poprawę połączenia drogi gminnej Nr 106687B i powiatowej Nr 1545B z drogą wojewódzką nr 678 - w ramach Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych - Etap II Bezpieczeństwo - Dostępność - Rozwój (dotacja na współfinansowanie inwestycji prowadzonej przez gminę) – zwiększenie wartości zadania o kwotę 430 000 zł”.
Ponieważ pytań i uwag nie zgłoszono, Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski poprosił o przedstawienie opinii Komisji.
Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów – Pan Marian Olechnowicz zapoznał zebranych z pozytywną opinią Komisji do projektu uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Białostockiego.
Przewodniczący Komisji Infrastruktury Technicznej – Pan Jan Kaczan odczytał Wysokiej Radzie pozytywną opinię do projektu uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Białostockiego.
Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła uchwałę Nr XL/312/2014 z dnia 27 marca 2014 roku w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Białostockiego (zał. nr 16).
Ad 14
Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia maksymalnej wysokości pożyczek udzielanych przez Zarząd Powiatu Białostockiego w roku budżetowym 2014.
Pani Maria Borodziuk– Skarbnik Powiatu w Starostwie Powiatowym w Białymstoku zreferowała zebranym projekt uchwały w sprawie ustalenia maksymalnej wysokości pożyczek udzielanych przez Zarząd Powiatu Białostockiego w roku budżetowym 2014 ( zał. nr 17). Wyjaśniła, iż powyższą uchwałą ustala się maksymalną wysokość pożyczek udzielanych w 2014 roku przez Zarząd Powiatu Białostockiego: długoterminowych – w łącznej kwocie 150 000 zł, których maksymalny termin spłaty ustala się do dnia 31 grudnia 2015 roku, krótkoterminowych – w łącznej kwocie 500 000 zł, których maksymalny termin spłaty ustala się do dnia 31 grudnia 2014 roku.
Pytań i uwag nie zgłoszono. W związku z powyższym Przewodniczący Rady poprosił przewodniczących Komisji o przedstawienie opinii do projektu powyższej uchwały.
Komisja Budżetu i Finansów jednogłośnie, pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie ustalenia maksymalnej wysokości pożyczek udzielanych przez Zarząd Powiatu Białostockiego w roku budżetowym 2014, o czym zebranych poinformował jej Przewodniczący – Pan Marian Olechnowicz.
Komisja Infrastruktury Technicznej, jednogłośnie, pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie ustalenia maksymalnej wysokości pożyczek udzielanych przez Zarząd Powiatu Białostockiego w roku budżetowym 2014, o czym zebranych poinformował jej Przewodniczący – Pan Jan Kaczan.
Rada Powiatu Białostockiego podjęła Uchwałę Nr XL/313/2014 z dnia 27 marca 2014 roku w sprawie ustalenia maksymalnej wysokości pożyczek udzielanych przez Zarząd Powiatu Białostockiego w roku budżetowym 2014 (zał. nr 18).
Ad 15
Podjęcie uchwały w sprawie powierzenia Gminie Czarna Białostocka zarządzania drogą powiatową nr 1422B na odcinku od skrzyżowania z droga powiatową nr 1421B do skrzyżowania z drogą gminną nr 10483B w miejscowości Ratowiec oraz drogą powiatową nr 1421B na odcinku długości 300 m.
Pan Marek Jędrzejewski – Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Białymstoku zreferował zebranym projekt uchwały w sprawie powierzenia Gminie Czarna Białostocka zarządzania drogą powiatową nr 1422B na odcinku od skrzyżowania z droga powiatową nr 1421B do skrzyżowania z drogą gminną nr 10483B w miejscowości Ratowiec oraz drogą powiatową nr 1421B na odcinku długości 300 m ( zał. nr 19).
„Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, do Powiatu Białostockiego z prośbą o powierzenie zarządzania drogą powiatową nr 1422B na odcinku od skrzyżowania z droga powiatową nr 1421B do skrzyżowania z drogą gminną nr 10483B w miejscowości Ratowiec oraz drogą powiatową nr 1421B na odcinku długości 300 m zwrócił się Burmistrz Czarnej Białostockiej. Związane to jest z tym, że Burmistrz w miejscowości Wólka Ratowiecka realizuje zadanie pod nazwą Wykonanie kanalizacji sanitarnej. Po analizie przedsięwzięcia uznaliśmy, że prośba jest zasadna i przedstawiliśmy tą prośbę Zarządowi Powiatu, a Zarząd Powiatu przedstawił to aktualnie Radzie Powiatu, bo tylko w ten sposób można przekazać zarządzanie drogami publicznymi. Dodam, że 25 marca br. Rada Miejska w Czarnej Białostockiej podjęła uchwałę o przyjęciu od Powiatu Białostockiego zarządzania publiczną drogą powiatową na odcinku, o którym jest mowa w naszej uchwale. Bardziej szczegółowe uregulowania dotyczące powierzenia zarządzania będzie regulowało porozumienie, które zawrze Zarząd Powiatu Białostockiego z Burmistrzem Czarnej Białostockiej. Długość odcinka przekazywanego w zarządzanie wynosi ok. 1,6 km. Członkowie Komisji Infrastruktury Technicznej podczas posiedzenia Komisji dostali mapki pokazujące przebieg odcinka przekazywanego. Dodam, że w znacznej części jest to odcinek o nawierzchni gruntowej, w mniejszej części odcinek o nawierzchni brukowcowej. Dziękuję”.
Pytań i uwag nie zgłoszono. W związku z powyższym Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji o przedstawienie opinii do projektu powyższej uchwały.
Komisja Infrastruktury Technicznej, jednogłośnie, pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały ww. sprawie, o czym zebranych poinformował jej Przewodniczący – Pan Jan Kaczan.
Rada Powiatu Białostockiego podjęła Uchwałę Nr XL/314/2014 z dnia 27 marca 2014 roku w sprawie powierzenia Gminie Czarna Białostocka zarządzania drogą powiatową nr 1422B na odcinku od skrzyżowania z droga powiatową nr 1421B do skrzyżowania z drogą gminną nr 10483B w miejscowości Ratowiec oraz drogą powiatową nr 1421B na odcinku długości 300 m (zał. nr 20).
Ad 16
Interpelacje i zapytania Radnych.
Radny Pan Zenon Żukowski zgłosił interpelację w imieniu Radnego Pana Zdzisława Łukaszewicza w sprawie rekultywacji gruntów na działce nr 141/2 położonej w obrębie Kozińce, gm. Dobrzyniewo Duże.
Pani Mirosława Drewnowska – Zastępca Dyrektora Wydziału Geodezji, Katastru i Nieruchomości: „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, rekultywacja gruntów na działce w Kozińcach miała być zakończona w 2011 roku. Dotychczas nie została ona zatwierdzona, jest w toku. W celu przymuszenia wykonania rekultywacji 3 razy były nałożone grzywny. 2 razy były skuteczne. Osoba zobowiązana opłaciła te grzywny. W jednym przypadku postanowienie Starosty zostało uchylone przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze. W trakcie prowadzenia tej rekultywacji powzięliśmy informacje, że na te wyrobisko nawożona jest mieszanka pod nazwą REKUIL – SOIL. Przyzwolenie na wytwarzanie tej mieszanki zobowiązany do wykonania rekultywacji dostał przyzwolenie decyzją Prezydenta Miasta. W celu wyjaśnienia czy związki, które wychodzą w skład tej mieszanki mogą być stosowane do rekultywacji wystąpiliśmy do Prezydenta o udostępnienie decyzji pozwolenia na produkowanie tej mieszanki. Po otrzymaniu takiej decyzji, ponieważ nie wszystkie zapisy były jasne, wystąpiliśmy o interpretację czy ten produkt jest odpadem czy też nie jest odpadem. Wtedy wyjaśni to sprawę czy może on być w ogóle stosowany, jako środek rekultywacji. Tutaj trzeba też zaznaczyć, że zgodnie z projektem przedłożonym przez zobowiązanego do wykonania rekultywacji, rekultywacja miała być wykonana z dwóch części. Pierwsza część to rekultywacja techniczna i miała być ona wykonana poprzez zsunięcie z obszaru sąsiadującego gruntów do wyrobiska a następnie wykonanie rekultywacji biologicznej poprzez nawożenie próchniczej gleby i wykonanie zabiegów agrotechnicznych. W chwili obecnej po prostu prowadzimy postępowanie wyjaśniające”.
Innych interpelacji i zapytań nie zgłoszono.
Ad 17
Przyjęcie protokołu z XXXIX sesji RPB.
Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski przypomniał zebranym, iż XXXIX Sesja Rady Powiatu Białostockiego IV kadencji odbyła się w dniu 27 lutego 2014 roku. Protokół był wyłożony do zapoznania się, a także został przesłany wszystkim Radnym drogą e-mailową. Przewodniczący obrad zapytał, czy są uwagi do jego treści?
Uwag nie zgłoszono, wobec czego Przewodniczący obrad zarządził głosowanie.
Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie przyjęła protokół Nr XXXIX/2014 z dnia 27 lutego 2014 roku.
Ad 18
Sprawy różne.
Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski poinformował zebranych, iż do Rady Powiatu Białostockiego wpłynęły pisma:
- Pismo Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Przyjazny Transport dotyczące przesłania uchwały Walnego Zgromadzenia Członków oraz prośby o podjęcia własnych uchwał odnośnie kursowania pociągu (zał. nr 21).
- Pismo Fundacji „Pomoc Zespołowi Szkół w Michałowie” dotyczące starań władz Gminy Michałowo o przejęcie przez Gminę Zespołu Szkół w Michałowie ( zał. nr 22).
- Pismo Podlaskiego Kuratora Oświaty dotyczącego pozytywnego zaopiniowania wniosku Fundacji „Pomoc Zespołu Szkół w Michałowie” w sprawie wydania opinii niezbędnej do założenia z dniem 1 września 2014 roku Niepublicznego Gimnazjum w Michałowie ( zał. nr 23).
Pani Maria Marciszewska – Dyrektor Wydziału Spraw Społecznych i Zarządzania Kryzysowego: „Wpłynęło pismo z Gminy Michałowo dotyczące propozycji przekazania Zespołu Szkół dla Gminy. Sprawa ta była omawiana na posiedzeniu Komisji Infrastruktury Technicznej oraz na posiedzeniu Komisji Oświaty, Kultury i Kultury Fizycznej. Radni zapoznali się. Stanowiska Komisje nie zajęły. Temat był dalej analizowany wśród pracowników szkoły i społeczeństwa Michałowa odnośnie takiej propozycji. W międzyczasie Fundacja, która działa w Michałowie i na rzecz pomocy Zespołowi Szkół w Michałowie złożyła dokumenty do Kuratora o wydanie opinii odnośnie utworzenia Gimnazjum Społecznego w Michałowie. Kurator wydał pozytywna opinię. Z tego co wiem, to Fundacja chyba już złożyła dokumenty do Gminy celem rejestracji tej szkoły. Sprawa stała się medialna. Z tego co wiem tutaj są zarzuty wobec Fundacji, że taka inicjatywę podjęła. Jest tutaj wśród nas Przewodniczący Rady tej Fundacji. Jeżeli można to bym przekazała Przewodniczącemu tejże fundacji mikrofon”.
Pan Sławomir Gołaszewski – Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego zasugerował, iż temat powinien być omawiany na posiedzeniu Komisji Oświaty, Kultury i Kultury Fizycznej.
- Pismo Podlaskiej Izby Rolniczej w Białymstoku dotyczącej przesłania informacji odnośnie dramatycznej sytuacji na rynku trzody chlewnej ( zał. nr 24).
- Pismo Ministra Pracy i Polityki Społecznej dotyczące możliwości zaprezentowania modelu nieodpłatnego poradnictwa prawnego i obywatelskiego oraz Pismo Ministra Pracy i Polityki Społecznej dotyczące informacji, iż za prezentacje modelu nieodpłatnego poradnictwa prawnego i obywatelskiego odpowiada Departament Pożytku Publicznego (zał. nr 25 - 26).
- Pismo Narodowego Banku Polskiego dotyczące informacji o wprowadzeniu do obiegu banknotów ze zmodernizowanymi zabezpieczeniami ( zał. nr 27).
- Pismo Marszałka Województwa Podlaskiego dotyczące przesłania projektu uchwały Sejmiku Województwa Podlaskiego w sprawie podziału województwa podlaskiego na okręgi wyborcze ( zał. nr 28).
Radny Pan Jacek Chrulski: „Panie Przewodniczący, mamy tutaj zaopiniować tą uchwałę”.
Pani Anna Szczepańska – Sekretarz Powiatu Białostockiego: „Panie Przewodniczący, będzie przygotowany projekt uchwały na kolejną sesję Rady Powiatu Białostockiego. Rozmawiałam z Biurem Wyborczym, więc terminy są sierpniowe. W chwili obecnej jest to tylko do wiadomości”.
Pan Zenon Żukowski – Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego: „Proszę Państwa, Klub Radnych Prawa i Sprawiedliwości chce wyrazić stanowisko na temat budowy lotniska regionalnego i z prośbą o akceptację Rady. Stanowisko wygląda następująco: <<Rada Powiatu Białostockiego wyraża dezaprobatę dla decyzji Zarządu Województwa Podlaskiego oraz Sejmiku Województwa Podlaskiego w sprawie wykreślenia projektu budowy lotniska regionalnego z projektu Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020. Ta nagła, niczym nie uzasadniona decyzja to z jednej strony marnotrawstwo środków publicznych przeznaczonych na przygotowanie niezbędnej dokumentacji, a z drugiej zaprzepaszczenie na długie lata możliwości szybkiego wyrównania zapóźnień rozwojowych naszego województwa. Decyzja Zarządu oraz Sejmiku Województwa Podlaskiego niweczy kilkunastoletnie przygotowania do budowy pełnowymiarowego lotniska regionalnego, które było zdolne zapewnić połączenia ze wszystkimi krajami Unii Europejskiej na terenie kontynentu europejskiego, a także sąsiadującymi z Polska sąsiadami na wschodzie. Oprócz białostockich Krywlan wszystkie potencjalne lokalizacje dla których wykonano raport oddziaływania na środowisko oraz inne niezbędne analizy znajdują się na terenie Powiatu Białostockiego. Obserwując specyfikę rozwoju inwestycji lotniskowych w innych regionach wiemy, że budowa portu regionalnego dałaby impuls do rozwoju wieli lokalnych i regionalnych gałęzi gospodarki, a także wymusiły niezwykle ważne z punktu widzenia potrzeb mieszkańców Powiatu Białostockiego, dodatkowe inwestycje infrastrukturalne. Rezygnacja z budowy lotniska regionalnego to przekreślenie trwających od kilkunastu lat prac związanych z przygotowaniami planów zagospodarowania przestrzennego, ustaleniami pomiędzy urzędami, konsultacjami społecznymi czy rezerwacja gruntów. Domagamy się kontynuacji przez Zarząd oraz Sejmik Województwa Podlaskiego prac nad budową regionalnego portu lotniczego dla Województwa Podlaskiego. W pierwszej kolejności powinny do tego zostać wykorzystane aktualne dokumenty z zakresu ochrony środowiska, palnistyczne oraz zezwolenia. W powszechnej opinii mieszkańców Powiatu Białostockiego, do której się przychylamy, kwestia budowy lotniska jest jedną z priorytetowych inwestycji Województwa Podlaskiego mogących wpłynąć nie tylko na rozwój powiatu, ale także całego regionu>>.
Pan Sławomir Gołaszewski – Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego zaznaczył, iż stanowiska Radnych wyrażane są w formie uchwał. W związku z powyższym ww. stanowisko przekazane będzie do prac stałym Komisjom Rady Powiatu Białostockiego oraz pod obrady kolejnej Sesji Rady Powiatu Białostockiego.
Następnie głos zabrał Radny Pan Marek Żmujdzin: „Panie Przewodniczący, Panie Starosto, Szanowni Radni, nie wiem czy znacie Państwo temat, ale przedwczoraj zostało ogłoszone w prasie i telewizji o inicjatywie Powiatu Wołomińskiego. Powiat Wołomiński utworzył dyplom wraz z certyfikatem „Szkoła przyjazna rodzinie”. Wypowiadał się Starosta Wołomiński, że spodziewał się, że do tego przystąpi, co najwyżej 5 szkół, niemniej jednak stało się inaczej i tych szkół jest ok. 20, które już otrzymały ten certyfikat oraz są dalsze zgłoszenia. Myślę, że nasz Zarząd Powiatu też powinien się nad tym pochylić i coś takiego utworzyć. Służy to do tego, że jest to kontra polityce gender i jeżeli będziemy mieli takie szkoły, takie patrzenie na świat to uważam, że nie będzie złych, żartobliwych docinek pod względem niektórych instytucji. Panie Starosto, proszę to rozważyć”.
Radny Pan Jacek Chrulski poinformował Wysoką Radę, iż Komisja Rewizyjna przeprowadziła kontrole w Wydziale Organizacyjnym. Tematem kontroli były procedury związane z zamówieniami publicznymi. Komisja Rewizyjna po zapoznaniu się z dokumentacją, wysłuchaniu informacji przekazanych przez pracowników, nie sformułowała zaleceń pokontrolnych.
Pan Sławomir Gołaszewski – Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego przypomniał, iż 30 kwietnia upływa termin składania oświadczeń majątkowych.
Ad 19
Zamknięcie obrad XL sesji RPB.
Wobec wyczerpania porządku obrad, Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski zamknął obrady XL Rady Powiatu IV kadencji, w dniu 27 marca 2014 roku, o godz. 1323.
Protokołowała: Podpisał:
Anna Gadomska Pan Sławomir Gołaszewski
Przewodniczący Rady
Metryka strony