Sesja Nr XXVI z dnia 24.03.2005 r.

Or.V.0041- 26 / 2005

 

 

 

Protokół Nr XXVI / 2005

z obrad XXVI Sesji Rady Powiatu Białostockiego II kadencji

w dniu 24 marca 2005 roku

w Starostwie Powiatowym w Białymstoku

 

Obrady XXVI Sesji Rady Powiatu Białostockiego II kadencji, w dniu 24 marca 2005 roku, o godz.1000, w Starostwie Powiatowym w Białymstoku, otworzył Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Andrzej Adam Kałużyński.

Na wstępie, powitał zaproszonych gości, członków Zarządu oraz wszystkich radnych / listy obecności stanowią zał. nr 1,2 i 3 /.

Stwierdził, iż na podstawie listy obecności, w obradach uczestniczy 25 radnych, co stanowi quorum, przy którym Rada Powiatu może obradować i podejmować prawomocne uchwały.

Przewodniczący Rady Powiatu przypomniał, iż radnym został przesłany projekt porządku dziennego XXVI Sesji RPB.

Pan Andrzej Adam Kałużyński zaproponował zmiany do proponowanego porządku obrad:

  • jako pkt. 15 proponuje się wprowadzić: „Podjęcie uchwały w sprawie postępowania o zamówienie publiczne na wykonywanie bankowej obsługi budżetu Powiatu Białostockiego”
  • jako pkt. 16 proponuje się wprowadzić: ” Podjęcie uchwały w sprawie upoważnienia Przewodniczącego Rady Powiatu Białostockiego do udzielenia odpowiedzi na skargę Pana xxx xxx i reprezentowania przez radcę prawnego Rady Powiatu Białostockiego przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym”.

Wnioski przyjęto jednogłośnie.

                Ponadto, Przewodniczący obrad przypomniał zebranym, iż w wyniku złożonych wniosków zostały przygotowane projekty uchwał w sprawie zmian w składach stałych Komisji Rady:

  • Uchwała zmieniająca uchwałę Nr II/10/2002 Rady Powiatu Białostockiego z dnia 6 grudnia 2002 roku w sprawie wyboru członków Komisji Budżetu i Finansów oraz Rozwoju i Promocji Powiatu Rady Powiatu Białostockiego,
  • Uchwała zmieniająca uchwałę Nr II/7/2002 Rady Powiatu Białostockiego z dnia 6 grudnia 2002 roku w sprawie wyboru członków Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu Białostockiego,
  • Uchwała zmieniająca uchwałę Nr II/12/2002 Rady Powiatu Białostockiego z dnia 6 grudnia 2002 roku w sprawie wyboru członków Komisji Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Rodziny Rady Powiatu Białostockiego.

Dodał, iż z powodów organizacyjnych nie były one przedmiotem obrad Zarządu, w związku z czym zostaną wprowadzone do porządku obrad kolejnej, zaplanowanej na kwiecień Sesji Rady Powiatu Białostockiego.

Przewodniczący obrad zarządził głosowanie nad porządek obrad wraz ze zgłoszonymi zmianami.

Zmieniony porządek obrad przyjęto jednogłośnie do realizacji, w brzmieniu:

  1. Otwarcie obrad XXVI Sesji Rady.
  2. Przyjęcie porządku dziennego.
  3. Informacja Starosty o pracach Zarządu między sesjami.
  4. Podjęcie uchwały w sprawie sprawozdania z wykonania zadań i gospodarowania Powiatowym Funduszem Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym za 2004 rok.
  5. Informacja Naczelnika Wydziału Geodezji, Katastru i Nieruchomości o stanie mienia powiatowego.
  6. Informacja o działalności Powiatowego Urzędu Pracy w Białymstoku.
  7. Informacja z realizacji zadań w zakresie przeciwdziałania bezrobociu na terenie powiatu.
  8. Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia rocznego sprawozdania z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów w 2004 roku.
  9. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia powiatowego programu współpracy Powiatu Białostockiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust.3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i wolontariacie na 2005 rok.
  10. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XIX/158/2004 RPB z dnia 26 sierpnia 2004 roku w sprawie ustalenia regulaminów przyznawania i przekazywania stypendiów w ramach realizacji działania 2.2 Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego „Wyrównywanie szans edukacyjnych przez programy stypendialne”.
  11. Podjęcie uchwały w sprawie utworzenia Szkoły Policealnej dla Dorosłych w Supraślu.
  12. Podjęcie uchwały w sprawie utworzenia Technikum Uzupełniającego dla Dorosłych w Supraślu.
  13. Podjęcie uchwały w sprawie utworzenia Technikum Uzupełniającego dla Dorosłych w Michałowie.
  14. Podjęcie uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie Powiatu na 2005 rok.
  15. Podjęcie uchwały w sprawie postępowania o zamówienie publiczne na wykonywanie bankowej obsługi budżetu Powiatu Białostockiego
  16. Podjęcie uchwały w sprawie upoważnienia Przewodniczącego Rady Powiatu Białostockiego do udzielenia odpowiedzi na skargę Pana xxx xxx i reprezentowania przez radcę prawnego Rady Powiatu Białostockiego przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym .
  17. Interpelacje i zapytania radnych.
  18. Przyjęcie protokołu z XXV Sesji RPB.
  19. Sprawy różne.
  20. Zamknięcie obrad XXVI Sesji RPB.

 

Ad. 3

Informacja Starosty o pracach Zarządu między Sesjami.

Starosta Powiatu Białostockiego - Pan Wiesław Pusz przedłożył zebranym informację o pracach Zarządu Powiatu Białostockiego między Sesjami Rady, tj. w okresie od dnia 24 lutego 2005 roku do dnia 24 marca 2005 roku / zał. nr 4 /.

W tym czasie Zarząd Powiatu obradował na 5 posiedzeniach plenarnych i zajmował się problemami w zakresie spraw związanych z:

  • majątkiem powiatowym,
  • drogami powiatowymi,
  • ochroną zdrowia i opieką społeczną,
  • oświatą, kulturą i sportem,
  • finansami i budżetem.

Ponadto Zarząd Powiatu :

  • podpisywał postanowienia o ustaleniu warunków zabudowy dla inwestycji zgodnie z ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym,
  • przyznał premie dyrektorom jednostek organizacyjnych powiatu za miesiąc luty 2005 roku,
  • udzielił odpowiedzi Stowarzyszeniu „Bank Żywności” w sprawie magazynu na składowanie żywności,
  • przeanalizował list intencyjny Stowarzyszenia „Kruszewskie Warzywa Herbowe” oraz podpisał odpowiedź w tej sprawie,
  • zorganizował spotkanie z Dyrektorem Powiatowego Urzędu Pracy w sprawie zmiany siedziby PUP i skierował problem do rozpatrzenia przez Komisję Infrastruktury,
  • zapoznał się z pismem Senatora RP skierowanym do Marszałka Województwa Podlaskiego w sprawie utworzenia autobusowej linii szynowej,
  • rozpatrzył i udzielił odpowiedzi na interpelacje radnych
  • rozpatrywał wnioski i opinie stałych Komisji Rady Powiatu
  • uczestniczył w posiedzeniach tychże Komisji.

Starosta Powiatu Białostockiego i członkowie Zarządu uczestniczyli w:

  • turnieju szachowym w Wasilkowie
  • konferencji inauguracyjnej „Przedsiębiorca – Twoja Przyszłość”,
  • posiedzeniu zespołu inicjatywno- doradczo- konsultacyjnego powołanego przez Zarząd Powiatu, składającego się z przedstawicieli organizacji pozarządowych,
  • otwarciu II Międzynarodowego Festiwalu Piosenki „Złoty Mikrofon Radia JARD”,
  • posiedzeniu Rady Powiatowej Podlaskiej Izby Rolniczej,
  • otwarciu Izby Regionalnej w Publicznym Gimnazjum w Gródku.

 

Radny Pan Walenty Sic poprosił o informacje dotyczące uzgodnień między Gminą Juchnowiec Kościelny a Powiatem Białostockim w kwestii przekazania na rzecz gminy ośrodka zdrowia.

Starosta Powiatu Białostockiego wyjaśnił, iż ponieważ Gmina nie chce darowizny tylko oczekuje na sprzedaż na jej rzecz ww. nieruchomości, Wójtowi została przedstawiona oferta zakupu nieruchomości, ze wskazaniem, iż powinna to być kwota wyższa niż symboliczna złotówka, ponieważ oprócz budynku, będącego przedmiotem rozmów, nieruchomość ta ma znaczną powierzchnię gruntową. Rozmowy te były przeprowadzone dwa miesiące temu, Pan Wójt miał zastanowić się i odpowiedzieć na tą propozycję. Do dzisiaj nie ma odpowiedzi.

Innych pytań i uwag nie zgłoszono.

Rada Powiatu Białostockiego informacje o pracach Zarządu między sesjami Rady przyjęła do wiadomości.

 

Ad. 4

Podjęcie uchwały w sprawie sprawozdania z wykonania zadań i gospodarowania Powiatowym Funduszem Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym za 2004 rok.

Pan Czesław Bartoszewicz- Naczelnik Wydziału Geodezji, Katastru i Nieruchomości przedłożył informację dotyczącą Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym, a następnie omówił projekt uchwały RPB w sprawie zatwierdzenia sprawozdania z wykonania zadań i gospodarowania PFGZGiK za 2003 rok / zał. nr 5 /.

„Powiatowy Fundusz Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym nie jest częścią państwowego funduszu centralnego, lecz funduszem samorządowym, a więc gospodarowanie nim należy do kompetencji powiatu. Tak wynika z wyroku Trybunału Konstytucyjnego wydanego w lutym bieżącego roku. Wydając Rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad gospodarowania funduszem Minister Infrastruktury przekroczył upoważnienie ustawowe, które obejmowało wyłącznie fundusze państwowe. Wyrok jest ostateczny. Oznacza to, iż coroczne projekty planów są częścią budżetu Powiatu. Podlegają one, a także sprawozdania z wykonania zadań i gospodarowania funduszem, zatwierdzeniu przez Radę Powiatu – zgodnie z art. 41 ust.7 ustawy tworzącej fundusz gospodarki zasobem geodezyjnym i kartograficznym z dnia 17 maja 1989 roku Prawo geodezyjne i kartograficzne.

Szczegółowe sprawozdanie za rok 2004 zostało Państwu Radnym dostarczone. W związku z tym przedstawię Państwu podstawowe informacje. Przychody w 2004 roku wyniosły 1.630.545 złotych, na które składały się głównie przychody za usługi ośrodka – 700.070 złotych, a w szczególności:

  • sprzedaż map – 262.217 złotych,   
  • usługi ewidencji gruntów – 442.042 złote,

przychody za usługi Zespołu Uzgadniania Dokumentacji Projektowej – 119.712 złotych i inne mniejsze dochody. Ponadto przychody własne zostały zwiększone o wpływy z oprocentowania środków gromadzonych na rachunku bankowym funduszu, które według stanu na koniec roku wyniosły 91.854 zł.

Natomiast wydatki w 2004 roku wyniosły 2.022.648 złotych, w tym:

  • koszty związane z prowadzeniem i utrzymaniem PODGiK – 731.423 zł,
  • wydatki związane z wykonaniem numerycznych map zasadniczych – 929.701 zł,
  • przelewy redystrybucyjne na rzecz centralnego i wojewódzkiego funduszu – 321.106 zł,

i inne mniejsze wydatki.

Stan środków na początku 2004 roku wynosił 1.745.362 zł, natomiast stan funduszu na koniec roku wyniósł 1.423.259 zł. Należy pamiętać, iż środki funduszu niewykorzystane w danym roku kalendarzowym przechodzą na następny rok.

Gospodarowanie funduszem było m.in. przedmiotem kontroli przeprowadzonej w dniach 04 stycznia – 04 marca 2005 roku przez Najwyższą Izbę Kontroli, obejmującej również inne wybrane zagadnienia z ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne, w tym zadania dotyczące ewidencji gruntów i budynków, ewidencji sieci uzbrojenia terenu.

                Wyniki kontroli przedstawiono w protokole z 4 marca 2005 roku, a w bieżącym tygodniu wpłynęły zalecenia pokontrolne, w którym znajduje się m.in. stwierdzenie, że „Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie ocenia wykonanie ustawowych zadań rzeczowych, zachowanie zasady legalności i gospodarności oraz rzetelności w prowadzeniu ewidencji finansowo-księgowej w trakcie wykonywania planu finansowego w 2004 roku, pomimo stwierdzonych uchybień polegających na niepełnej realizacji niewielkiej części ustawowych zadań, nie wyegzekwowania należności z lat 1999-2002, a także zawyżenia wpłat redystrybucyjnych do Wojewódzkiego i Centralnego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym”.

                Należy dodać, iż przeprowadzone w czasie kontroli przez inspektora NIK analiza 131 dowodów księgowych, dotyczących przychodów i wszystkich dowodów w liczbie 29 na kwotę 984.748 zł z 2004 roku dotyczących wydatków oraz prowadzonych ksiąg rachunkowych funduszu wykazała, iż wszystkie dowody były sporządzone zgodnie z obowiązującymi przepisami o rachunkowości, jak też zgodnie z przepisami ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne.

                Jeżeli chodzi o wyegzekwowanie należności z lat 1999-2002, których wysokość wynosi 6.462 złote, należy wyjaśnić, iż jeden podmiot ma zaległości w kwocie 4.510 złotych, natomiast należności pozostałych 44 dłużników wynoszą od 11,18 zł do 168,93 zł – na łączną kwotę 1.952,38 zł. Starostwo kilka lat temu wystąpiło do Urzędu Skarbowego o ściągnięcie kwoty 6.462 zł od geodety uprawnionego. Niestety Urząd Skarbowy przeciągał egzekucję, a następnie zamierzał umorzyć sprawę. Wobec tego wskazaliśmy nieruchomości, których właścicielem jest dłużnik. Niestety w dalszym ciągu nie udało się nam wyegzekwować tej kwoty. Będziemy w dalszym ciągu rozmawiać w tej sprawie z II Urzędem Skarbowym.

                Zdajemy sobie z tego sprawę, iż prowadzenie gospodarki finansowej wymaga skrupulatności i rzetelności, dlatego osoby prowadzące te zagadnienia zarówno w Wydziale Geodezji, Wydziale Finansowym, jak też Ośrodku Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej, wywiązują się z tego bardzo dobrze”           

Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Andrzej Kałużyński poprosił o przedstawienie opinii Komisji do omawianego projektu uchwały.

Pan Krzysztof Obukowicz – Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów oraz Rozwoju i Promocji Powiatu przedstawił zebranym pozytywną opinię Komisji do ww. projektu uchwały.

Przewodniczący Komisji Infrastruktury Technicznej - Pan Krzysztof Silwon poinformował, iż ww. projekt uchwały został przez Komisję zaopiniowany pozytywnie.

Radny Pan Wojciech Bukłaha przed głosowaniem poprosił o wyjaśnienie kwestii dotyczącej zmiany wykonawcy mapy numerycznej na terenie Gminy Gródek oraz mapy zasadniczej terenu obrębu Gródek.

Pan Czesław Bartoszewicz wyjaśnił, iż wykonawca wyłoniony w trybie ustawy zamówień publicznych nie wywiązał się z zawartej umowy i pomimo przedłużania terminu o 6 miesięcy nie wykonał zleconego mu zadania. Próba wyegzekwowania tej pracy nie powiodła się. Zmuszeni zostaliśmy do odstąpienia od umowy, nakładając 20% karę za niedotrzymanie umowy. Na dzień dzisiejszy nałożone kary zostały opłacone, niemniej jednak praca nadal jest niewykonana i należy ponownie rozpocząć procedurę wyłonienia nowego wykonawcy.

                Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła uchwałę Nr XXVI/207/2005 z dnia 24 marca 2005 roku w sprawie zatwierdzenia sprawozdania z wykonania zadań i gospodarowania Powiatowym Funduszem Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym za 2005 rok / zał. nr 6 /.

 

Ad. 5

Informacja Naczelnika Wydziału Geodezji, Katastru i Nieruchomości o stanie mienia powiatowego.

Informację o stanie mienia powiatowego przedstawił Wysokiej Radzie Naczelnik Wydziału Geodezji, Katastru i Nieruchomości – pan Czesław Bartoszewicz /pełny, pisemny materiał na ww. temat stanowi zał. nr 7/.

O przyjętym przez Powiat Białostocki modelu zasad gospodarowania nieruchomościami składającymi się na mienie powiatu, decydują organy powiatu. Stąd też wszystkie podjęte przez WGKiN kroki zmierzające do uregulowania stanu prawnego nieruchomości powiatowych miały i mają swoje źródło we właściwych uchwałach podjętych czy to przez Radę Powiatu (będącą organem stanowiącym i kontrolnym, a ponadto posiadającym szczególne uprawnienia w zakresie gospodarowania nieruchomościami, co do wyrażenia zgody na dokonanie darowizny), czy to przez Zarząd Powiatu (będący organem wykonawczym i posiadającym ustawowa delegację do reprezentowania powiatu w sprawach gospodarowania nieruchomościami).

Mienie powiatowe można podzielić na następujące grupy:

  1. nieruchomości oddane w trwały zarząd na rzecz jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej:
  2. stanowiące majątek szkół
  3. stanowiące majątek domów dziecka i DPS –ów
  4. stanowiące majątek Powiatowego Zarządu Dróg w Białymstoku
  5. nieruchomości znajdujące się w powiatowym zasobie nieruchomości
  1. nieruchomości gruntowe (w tym drogi powiatowe)
  2. lokale mieszkalne
    1. nieruchomości oddane w użytkowanie
    2. nieruchomości oddane w użytkowanie wieczyste

W ramach gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Powiatu Białostockiego podjęto następujące czynności:

  1. sprzedaże:
    1. Zarząd Powiatu Białostockiego podjął w dniu 20.05.2004r. uchwałę Nr 1063/2004 o przeznaczeniu do zbycia nieruchomości położonej w Łapach przy ul. Korczaka, oznaczonej jako działki numer 564/3 o pow. 0,0278 ha, 564/5 o pow. 0,2809 ha, 564/6 o pow. 0,2610 ha (zabudowana budynkiem po byłym internacie). Cenę wywoławczą w I przetargu ustalono na kwotę 559 323,00 zł. Przetarg nie odbył się z powodu braku podmiotów uprawnionych do wzięcia w nim udziału. W II przetargu obniżono cenę o 30%, co dało wartość 391 527,00 zł. Nieruchomość została zbyta na rzecz p. Bogusława Bacławskiego za kwotę 395 527,00 zł (cena wywoławcza + jedno postąpienie). Akt notarialny podpisano w dniu 15.10.2004r.;
    2. Zarząd Powiatu Białostockiego podjął w dniu 29.01.2004r. uchwałę Nr 679/2004 o przeznaczeniu do zbycia części nieruchomości niezabudowanej, oznaczonej jako działka numer 13/1 o pow. 0,0109 ha, położonej w Klepaczach, będącej zbędną częścią drogi powiatowej – ul. Polna. Zbycie nastąpiło, w drodze bezprzetargowej, na rzecz p. Teresy Tarasiuk, w celu poprawienia warunków zagospodarowania nieruchomości przyległej, stanowiącej jej własność. Cenę sprzedaży, zgodnie z operatem szacunkowym sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego, ustalono na kwotę 2 156,00 zł. Strona poniosła również koszty sporządzenia projektu podziału działki numer 13, ogłoszenia w prasie i dokonania wyceny. Akt notarialny podpisano w dniu 24.03.2004r.;
    3. Powiat Białostocki sprzedał, dotychczasowym najemcom, w trybie bezprzetargowym, lokal mieszkalny oznaczony nr 2, położony w Supraślu przy ul. Piłsudskiego 64A. Sprzedawca z tytułu zbycia lokalu mieszkalnego udzielił nabywcy bonifikaty w wysokości 37% - co dało kwotę sprzedaży 8 488,62 zł. Oddano jednocześnie we współużytkowanie wieczyste ułamkową część gruntu (udział 7228/142119), działki oznaczonej numerem 164/9, na której posadowiony jest budynek mieszkalny. Akt notarialny podpisano w dniu 27.04.2004r.;
    4. Zarząd Powiatu Białostockiego podjął uchwały Nr 787/2004 z 04.03.2004r., Nr 832/2004 z 18.03.2004r. i Nr 1458/2004 z 02.09.2004r. o przeznaczeniu do zbycia trzech lokali mieszkalnych, położonych w Łapach przy ul. Goździkowskiej 18 wraz z oddaniem w użytkowanie wieczyste ułamkowej części gruntu:
    5. lokal nr 3 – sprzedany w drodze nieograniczonego przetargu ustnego. Cenę wywoławczą ustalono na kwotę 36 794,00 zł. Do przetargu przystąpiła tylko jedna osoba i nabyła lokal za cenę 37 294,00 zł. W użytkowanie wieczyste oddano udział 660/9401 w działce 715/3, na której posadowiony jest budynek mieszkalny. Akt notarialny podpisano w dniu 16.04.2004r.;
    6. lokal nr 4 – sprzedany dotychczasowym najemcom w trybie bezprzetargowym. Sprzedawca z tytułu zbycia lokalu mieszkalnego udzielił nabywcy bonifikaty w wysokości 45% - co dało kwotę sprzedaży 23 065,90 zł. Oddano jednocześnie w użytkowanie wieczyste ułamkową część gruntu - udział 859/9401 w działce 715/3, na której posadowiony jest budynek mieszkalny. Akt notarialny podpisano w dniu 28.04.2004r.;
    7. lokal nr 7 – sprzedany dotychczasowym najemcom w trybie bezprzetargowym. Sprzedawca z tytułu zbycia lokalu mieszkalnego udzielił nabywcy bonifikaty w wysokości 45% - co dało kwotę sprzedaży 21 866,35 zł. Oddano jednocześnie w użytkowanie wieczyste ułamkową część gruntu - udział 816/9401 w działce 715/3, na której posadowiony jest budynek mieszkalny. Akt notarialny podpisano w dniu 08.10.2004r.;         
    8. Powiat Białostocki zbył w drodze przetargu ustnego nieograniczonego, również dwa garaże, położone w Łapach w budynku wielomieszkaniowym przy ul. Goździkowskiej 18 wraz z oddaniem w użytkowanie wieczyste ułamkowej części gruntu:
    9. garaż nr 1 – cena wywoławcza 4 397,00 zł. W przetargu osiągnięto cenę w wysokości – 4 597,00 zł. Oddano w użytkowanie wieczyste udział 99/9401 w działce 715/3. Akt notarialny podpisano w dniu 11.02.2004r.;   
    10. garaż nr 3 – cena wywoławcza 4 263,00 zł. W przetargu osiągnięto cenę w wysokości – 4 463,00 zł. Oddano w użytkowanie wieczyste udział 96/9401 w działce 715/3. Akt notarialny podpisano w dniu 27.02.2004r.;     
    11. darowizny:
    12. Powiat Białostocki, za zgodą Rady Powiatu, wyrażoną uchwałą Nr XI/197/2003 z dnia 16.10.2003r., przekazał Gminie Michałowo, w formie darowizny, nieruchomość położoną w Michałowie przy ul. Szkolnej, oznaczoną jako działka 525 o pow. 0,3250 ha, zabudowaną budynkiem Ośrodka Zdrowia, z przeznaczeniem na realizację zadań z zakresu promocji i ochrony zdrowia. Wartość nieruchomości, zgodnie z operatem szacunkowym oraz protokołem uzgodnień została ustalona na kwotę 164 048,00 zł, w tym wartość gruntu 18 688,00 zł. Akt notarialny podpisano w dniu 22.03.2004r.;     
    13. Powiat Białostocki, za zgodą Rady Powiatu, wyrażoną uchwałą Nr XVI/137/2004 z dnia 29.04.2004r., przekazał Gminie Zabłudów, w formie darowizny, nieruchomość położoną w Rybołach, oznaczoną jako działka 732 o pow. 0,1300 ha, zabudowaną budynkiem Ośrodka Zdrowia, z przeznaczeniem na realizację zadań z zakresu promocji i ochrony zdrowia. Wartość nieruchomości strony określiły na kwotę 32 469,00 zł, w tym wartość gruntu 1 469,00 zł, a wartość budynku na kwotę 31 000,00 zł. Akt notarialny podpisano w dniu 26.05.2004r.;     

 

III. inne:

  1. przygotowano operat szacunkowy, określający wartość nieruchomości zabudowanej, oznaczonej jako działka nr 1867/2 o pow. 0,1461 ha, położonej w Łapach przy ul. Mostowej 13A. Wartość rynkową nieruchomości ustalono na kwotę 324 488,00 zł, w tym wartość gruntu na kwotę 56 468,00 zł.;
  2. w nawiązaniu do wniosku złożonego przez Wójta Gminy Michałowo wyrażającego chęć nabycia działki oznaczonej numerem 250 o pow. 0,5742 ha, położonej w Michałowie przy ul. Fabrycznej, zabudowanej budynkiem szkolnym (tzw. kamczatka) i budynkiem gospodarczym, rzeczoznawca majątkowym wycenił nieruchomość na kwotę 59 044,00 zł, w tym wartość gruntu – 26 758,00 zł, zaś budynków – 32 286,00 zł. Wycena została dokonana miesiącu sierpniu 2004r.

Aktualnie w zasobie Powiatu znajdują się nieruchomości:

  1. stanowiące siedzibę Starostwa Powiatowego w Białymstoku (ul. Borsucza 2),
  2. działka numer 164/13, położona w Supraślu, wydzielona w 2002r. do zbycia na rzecz Wyższej Szkoły Wychowania Fizycznego i Turystyki, a obecnie przeznaczona pod inwestycje własne powiatu,
  3. nieruchomości zabudowane budynkami byłych ośrodków zdrowia:
  • OZ w Supraślu
  • OZ w Juchnowcu
  1. działka numer 587/2, położona w Białymstoku przy ul. Słonimskiej – zabudowana budynkiem Przychodni,
  2. działka numer 587/1, położona w Białymstoku przy ul. Słonimskiej – zabudowana barakiem.

W roku 2004 realizowano również zadanie o wieloletnim charakterze – polegające na regulowaniu stanu prawnego szlaków komunikacyjnych, w oparciu o art. 60 i 73 ustawy z dnia 13.10.1998r. Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną oraz zgodnie z załącznikiem do uchwały nr XXXV/195/2001 Rady powiatu Białostockiego z dnia 27.12.2001r. w sprawie zaliczenia dróg do kategorii dróg powiatowych. Regulacją objęto drogi powiatowe na terenie gmin: Dobrzyniewo Duże, Tykocin, Zawady oraz częściowo na terenie gmin: Poświętne i Gródek. Łącznie skomunalizowano ok. 260 działek. Na wszystkie działki, stanowiące drogi powiatowe, na terenie gminy Tykocin założono księgę wieczystą. Na nieruchomości położone na terenie pozostałych gmin wnioski o założenie księgi wieczystej są w trakcie przygotowań.

Ponadto ujawniono w księdze wieczystej własność Powiatu Białostockiego w stosunku do działek stanowiących poszerzenie pasa drogowego w obrębie Karakule, gmina Supraśl i obrębie Dobrzyniewo Duże, gmina Dobrzyniewo Duże.

Spośród nieruchomości stanowiących własność Powiatu Białostockiego, tylko dwie, znajdują się w użytkowaniu. Są to oddane na cele promocji i ochrony zdrowia na 10 lat, dla SP ZOZ w Łapach, nieruchomości zabudowane budynkiem szpitala przy ul. Korczaka 23 i przychodni przy ul. Piaskowej 9 w Łapach.”

                Wobec braku pytań, Przewodniczący obrad stwierdził, iż Rada Powiatu ww. informację przyjęła do wiadomości.

 

Ad. 6

Informacja o działalności Powiatowego Urzędu Pracy w Białymstoku.

Informację o działalności Powiatowego Urzędu Pracy przedstawiła Wysokiej Radzie Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy – Pani Barbara Wacławska /pełny, pisemny materiał na ww. temat stanowi zał. nr 8 /.

„Ubiegły rok był rokiem trudnym. W połowie roku weszliśmy do Unii Europejskiej, w połowie roku zmieniła się ustawa dotycząca osób bezrobotnych i wprowadziła szereg zmian dostosowując przede wszystkim przepisy i zasady do prawa unijnego i do nowej sytuacji, w jakiej się znaleźliśmy.

Na mocy ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 roku o świadczeniach przedemerytalnych Urząd Pracy zaprzestał przyznawania i wypłaty świadczeń przedemerytalnych oraz wypłaty zasiłków przedemerytalnych, gdyż z dniem 1 sierpnia 2004 roku zadania te przejął Zakład Ubezpieczeń Społecznych. W związku z tym wydawałoby się, że odeszło nam sporo zadań. Jednak jednocześnie nowa ustawa wprowadziła szereg dodatkowych zadań i o znacznie trudniejszym ciężarze gatunkowym. Przede wszystkim wprowadziła możliwość korzystania przez Urzędy Pracy z różnych programów finansowanych przez Unię Europejską. 23 marca 2005 roku mieliśmy kontrolę z Ministerstwa, kontrolę wykorzystania środków, kontrolę przebiegu całego projektu realizowanego w ramach SPO RZL współfinansowanego z EFS, zarówno działania 1.2 „Młodzież na rynku pracy – aktywny start zawodowy”, jak i zadania 1.3 „Aktywizacja zawodowa – szansa na powrót na rynek pracy”. Z tego co wiem nie ma uwag do ww. kontroli. Protokół dostaniemy prawdopodobnie w połowie kwietnia.

Wprowadzono również dodatkowe zadanie w postaci asystenta EURES. Przystąpienie Polski do struktur Unii Europejskiej stworzyło nowe szanse i możliwości zatrudnienia. Obywatele polscy uzyskali prawa gwarantowane przez ustawodawstwo wspólnotowe, między innymi prawo do swobodnego przepływu osób. Obejmuje ono prawo do zamieszkania i pracy w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, w skład którego wchodzą państwa Unii Europejskiej oraz Norwegia, Islandia, Szwajcaria i Lichtenstein. Podkreślić należy, iż w okresie przejściowym trwającym maksymalnie 7 lat, od 1 maja 2004 zostały zastosowane przez niektóre państwa członkowskie warunki ograniczające swobodę podejmowania pracy. Równocześnie z dniem przystąpienia do UE publiczne służby zatrudnienia stały się członkiem Europejskich Służb Zatrudnienia. Sieć EURES została powołana przez Komisję Europejską, aby ułatwić przepływ pracowników na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego poprzez: międzynarodowe pośrednictwo pracy, informowanie na temat warunków życia i pracy w krajach członkowskich oraz sytuacji na rynkach pracy tych krajów. W 2004 roku do Powiatowego Urzędu Pracy w Białymstoku wpłynęło 69 ofert z sieci EURES, które pochodziły z takich krajów jak: Wielka Brytania, Irlandia, Słowenia, Republika Czeska, Malta, Cypr, Islandia, Hiszpania i Litwa. W związku z powyższym musieliśmy wybrać, przeszkolić taką osobę, która będzie do tej pracy najodpowiedniejsza. Mamy już taką osobę, po całym cyklu szkoleń przygotowaną, z pełnymi kwalifikacjami.

Również inny ciężar został nałożony na całą stronę aktywną pośrednictwa pracy, którą zajmuje się Powiatowy Urząd Pracy. Coraz mniej poświęca się uwagi osobom pobierającym zasiłki, a coraz bardziej osobom, które są dłużej na bezrobociu. Nowe zasady wprowadzone przez ustawę o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy od 1 czerwca 2004 roku pokazują nam jasno, jakimi grupami powinniśmy się przede wszystkim zajmować. To są grupy, które w ocenie zarówno ustawodawcy, jak i projektodawcy ustawy są grupami znajdującymi się w trudnej sytuacji życiowej i rodzinnej. Dlatego nie wolno nam w tej chwili organizować prac interwencyjnych, finansować osób, które są krótko osobami bezrobotnymi, chyba, że są to osoby młode, osoby, które wychowują, co najmniej jedno dziecko w wieku do lat 7, osoby niepełnosprawne lub osoby powyżej 50 – go roku życia. Jednak pracodawcy nie chcą zatrudniać osób powyżej 50 – go roku życia. Tłumaczą to tym, iż w najbliższym czasie po zatrudnieniu ww. osoby będą musiały wypłacać nagrodę jubileuszową. W ubiegłym roku przeszkoliliśmy wszystkie osoby w Urzędzie Pracy, które zajmują się stroną aktywną na różnego rodzaju szkoleniach i kursach.

Już w ubiegłym roku, od momentu wejścia w życie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy Dyrektorzy Urzędów Pracy zgłaszali uwagi do ww. ustawy, ponieważ został popełniony poważny błąd dotyczący organizacji robót publicznych w Urzędach Gmin. Starania, które podjęliśmy od razu w czerwcu, po wejściu w życie nowej ustawy, dzisiaj przyniosły efekt, bowiem projekt zmian do ww. ustawy trafił do Sejmu i mam nadzieję, że zostaną wprowadzone takie zmiany, które dadzą nam możliwość lepszej i efektywniejszej pracy”.

Radny Pan Andrzej Osmolski zaznaczył: „mówiła Pani o pracodawcach, którzy nie chcą zatrudniać osób powyżej 50 – go roku życia z powodu wypłacania nagród jubileuszowych. Z tego co wiem nie ma obowiązku wypłacania nagród jubileuszowych we wszystkich firmach”.

Pani Barbara Wacławska wyjaśniła: „w niektórych firmach taki obowiązek istnieje. Prosimy o zatrudnienie osób 50 – letnich firmy typu urzędów, gdzie taki obowiązek istnieje. Bardzo trudno jest prosić prywatnych pracodawców o zatrudnienie 50 – latka, dlatego że najczęściej te osoby mają dość niskie kwalifikacje. Proszę wtedy o zatrudnienie ww. osób przez Urząd Marszałkowski, Urząd Miejski, Urząd Wojewódzki”.

Rada Powiatu Białostockiego informację o działalności Powiatowego Urzędu Pracy w Białymstoku przyjęła do wiadomości.

 

Ad. 7

Informacja z realizacji zadań w zakresie przeciwdziałania bezrobociu na terenie powiatu.

Pani Barbara Wacławska – Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Białymstoku przedłożyła zebranym informację z realizacji zadań w zakresie przeciwdziałania bezrobociu na terenie powiatu / zał. nr 9 /.

Pani Barbara Wacławska szczegółowo omówiła zagadnienia z zakresu: rynku pracy za 2004 rok, w tym: poziom i dynamikę bezrobocia, strukturę bezrobotnych.

  • Aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu, w tym: pośrednictwo pracy, podjęcia pracy, szkolenia, prace interwencyjne, roboty publiczne, aktywizację zawodową młodzieży, przygotowanie zawodowe młodocianych, kredyty dla bezrobotnych na rozpoczęcie działalności gospodarczej i dla zakładów pracy na tworzenie miejsc pracy, dotacje dla bezrobotnych oraz refundacje pracodawcom kosztów wyposażenia i doposażenia stanowiska pracy, poradnictwo zawodowe, Kluby Pracy.
  • Działalności decyzyjnej i odwoławczej oraz inne działania, wydatki z Funduszu Pracy, instytucjoną obsługę rynku pracy.

               

    Następnie, Radna Pani Bożena Bieta poprosiła o udzielenie odpowiedzi, czy w ramach walki z bezrobociem na terenie Powiatu udało się pozyskać miejsca pracy za granicą?

    Pani Barbara Wacławska wyjaśniła, iż „mamy sporo ofert pracy za granicą w bardzo różnych zawodach, wpływają one za pośrednictwem europejskiej sieci EURES. Każda oferta, która do nas wpływa stawia jednak jedno ważne wymaganie: przynajmniej podstawową znajomość języka obcego. Jest to ogromny problem. Przy prostych zawodach np. przy zbieraniu truskawek to wystarczy znajomość języka dająca możliwość porozumienia się. Natomiast, przy zawodach wymagających wyższych kwalifikacji, np. stomatolog, pielęgniarka, informatyk jest wymagana dobra znajomość języka danego kraju lub przynajmniej języka angielskiego. W naszym Urzędzie nie ma osób, poza wyjątkami, które znałyby języki obce. Dotyczy to zarówno osób w starszym wieku, jak i również młodych osób. Na kolejną Sesję Rady Powiatu Białostockiego, przygotuję Państwu informację dotyczącą ilości osób, które można zaliczyć do grupy osób wyjeżdżającej za granicę”.

                    Radny Pan Zenon Żukowski zapytał, czy są wakacyjne oferty pracy studentom za granicą oraz jak wygląda ich realizacja?

                    Dyrektor PUP w Białymstoku – Pani Barbara Wacławska odpowiedziała, iż w Powiatowym Urzędzie Pracy, poza AU – PAIR, czyli opieki nad dzieckiem bądź rodziną nie ma sezonowych ofert pracy. Takimi ofertami pracy dla studentów dysponuje OHP. Ponadto, Wojewódzki Urząd Pracy dokonuje naboru do prac sezonowych spośród studentów trzeciego roku studiów dziennych bądź zaocznych.

                    Radna Pani Anna Grycuk zaprosiła Panią Barbarę Wacławską – Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Białymstoku oraz pracowników Powiatowego Urzędu Pracy w Białymstoku do udziału w festynie „Dni Kariery w Gródku”, który odbędzie się 7 maja br. Festyn ma na celu promowanie postaw aktywnych, mobilności instytucji rynku pracy.

                    Dyrektor PUP w Białymstoku serdecznie podziękowała za ww. zaproszenie oraz potwierdziła przybycie na festyn „Dni Kariery w Gródku”.

                    Radny Pan Krzysztof Silwon zapytał o bezrobotnych bez prawa do zasiłku, czy w tym kierunku były organizowane na skalę potrzeb roboty interwencyjne?

                    Pani Barbara Wacławska odpowiedziała, iż w każdej gminie, każdego roku są organizowane roboty publiczne, ale nie można całego funduszu pracy przeznaczać na roboty publiczne. Zaledwie pewien procent środków można przeznaczyć na te roboty. „Zawsze kilka, kilkanaście osób jest kierowanych do każdej gminy. Podpisujemy umowy i Burmistrz, Wójt wybierają spośród osób, które korzystają z pomocy opieki społecznej osoby, które spełniają zarówno warunki ustawowe jak i warunki niezbędne do tego, aby tym osobom udzielić pomocy. O tym, która z osób uprawnionych zostanie zatrudniona decyduje Burmistrz lub Wójt.”

                    Radny Pan Krzysztof Silwon stwierdził, iż w przedstawionym przez Panią Barbarę Wacławską materiale znajduje się tabela nr 3, przedstawiająca liczbę bezrobotnych w poszczególnych miastach i gminach – stan na koniec grudnia 2004 roku. Zapytał czy nie można zrobić porównania do roku ubiegłego? Czy jest to możliwe w przyszłości?

                Pani Barbara Wacławska wyjaśniła, iż „teoretycznie jest możliwe dokonanie porównania do roku ubiegłego. Natomiast, każdego roku jest wydawana taka informacja, jeśli dodamy porównania do ubiegłego roku, ta informacja bedzie bardzo obszerna. Mogę natomiast Państwu obiecać, iż co roku na Sesji Rady Powiatu Białostockiego ustnie dokonam porównania do roku ubiegłego.

Jeśli chodzi o sytuację z roku 2003, to w porównaniu z rokiem 2004, osób bezrobotnych było więcej, ok. 2 tysiące osób”.

                Następnie, Radny Pan Krzysztof Silwon nawiązał do tabeli nr 4 Przyczyny „odpływu” bezrobotnych w 2004 roku pkt. 3 nie potwierdzenie gotowości do pracy – 14 211 osób oraz pkt. 4 Dobrowolna rezygnacja ze statusu bezrobotnego – 1 369 osób. Zapytał czy to ma związek z decyzjami administracyjnymi, odwoławczymi do Wojewody, czy po prostu ludzie nie dopełnili jakiegoś obowiązku, np. nie zgłosili się w wyznaczonym terminie?

                Dyrektor PUP w Białymstoku powiedziała: „są to osoby, które nie zgłosiły się do Powiatowego Urzędu Pracy w wyznaczonym terminie i w ciągu 5 dni od tego wyznaczonego terminu nie usprawiedliwiły swojej nieobecności. Wiąże się to również z decyzjami, ale zaledwie w niewielkiej części wiąże się z odwołaniami. Zdażają się takie przypadki, że osoba podejmie pracę, nie zgłosi tego faktu, dostanie decyzję Powiatowego Urzędu Pracy wyłączającą go z ewidencji osób bezrobotnych i wtedy się odwołuje dołączając dokumenty o tym, że podjąła pracę, wtedy taka decyzja jest uchylana i trafia do Wojewody. Decyzje, które są wydane przez Urząd, odwołania są wysłane do Urzędu Pracy i my usprawiedliwiamy tą nieobecność. Usprawiedliwienie następuje z różnych przyczyn: szpital, zwolnienie lekarskie, złamana noga. Te decyzje odwoławcze dotyczą już innych przypadków. Liczba 14 211 osób, to są już osoby, które po całej procedurze administracyjnej zostały efektywnie wyłączone z rejestrów Urzędu Pracy. Tych osób w poszczególnych miesiącach jest o wiele więcej, tylko PUP z powrotem przywraca status osobom wtedy, kiedy jest nieobecność usprawiedliwiona.

Natomiast, dobrowolna rezygnacja ze statusu osoby bezrobotnej ma miejsce wtedy, gdy osoba podejmuje studia dzienne, wyjeżdża za granicę, wyjeżdża na wczasy, wtedy na ten okres są pozbawiani statusu osoby bezrobotnej. Są też takie osoby, które nie chcą korzystać z naszej pomocy. Bardzo często osoby nie podają żadnej przyczyny rezygnacji ze statusu osoby bezrobotnej.”

Ponadto, Radny Pan Krzysztof Silwon poprosił o odpowiedź na pytanie: „czy mieszkańcy Powiatu nie mają mniejszych szans w otrzymaniu oferty pracy, poprzez to, że informacja o ofertach pracy do nich nie dociera? Czy Urząd robi wszystko, aby ta informacja do nich docierała?”

Pani Barbara Wacławska wyjaśniła, iż Urząd robi wszystko, aby informacja o ofertach pracy docierała do mieszkańców Powiatu. PUP nie różnicuje mieszkańców powiatu i mieszkańców miasta. Każdy bezrobotny musi raz w miesiącu przyjść do Urzędu Pracy. Oferta, żądana z kwalifikacjami jest przedkładana bezrobotnemu. „Są sytuacje, w których wysyłamy zawiadomienia o miejscu pracy do osoby bezrobotnej, robimy to w stosunku do mieszkańców powiatu jak i też do mieszkańców miasta. Większość pieniędzy na roboty publiczne kierujemy do Powiatu”.

Następnie, Radny Pan Marian Jurkin powiedział, iż „Pani Dyrektor PUP w Białymstoku wspomniała, iż kłopoty, jeśli chodzi o zatrudnienie ma filia w Łapach, która dużo robi w tej sprawie. Gmina Łapy jest specyficzną gminą w naszym Powiecie gdzie są największe zakłady pracy. Można by było zorganizować „Forum pracodawców”, którzy by pomogli bezrobotnym znaleźć pracę.”

Dyrektor PUP w Białymstoku powiedziała, iż można zorganizować spotkanie z pracodawcami, jednak wyjaśniła, iż żadne spotkanie niczego nie rozwiąże, jeśli pracodawca nie ma miejsc pracy. W Łapach są duże firmy, ale miejsce pracy tworzy się dopiero wtedy, gdy osoba odejdzie z zakładu pracy. Nie ma tworzonych nowych miejsc pracy.

Więcej pytań nie zgłoszono.

Rada Powiatu Białostockiego informację z realizacji zadań w zakresie przeciwdziałania bezrobociu na terenie powiatu przyjęła do wiadomości.

 

 

Ogłoszono 15 minutową przerwę w obradach.

 

Ad. 8

Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia rocznego sprawozdania z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów w 2004 roku.

Powiatowy Rzecznik Konsumentów - Pani Celina Grażyna Wojciechowska zreferowała zebranym projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia rocznego sprawozdania z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów w 2004 roku / zał. nr 10 /. Zaznaczyła, iż zgodnie z art. 38 ust. 1 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów Rzecznik w terminie do 31 marca każdego roku przedkłada Radzie Powiatu do zatwierdzenia roczną informację ze swojej działalności. W roku 2004 realizacja zadań Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Białymstoku obejmowała: zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony konsumentów, występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów, wytyczanie powództw na rzecz konsumentów, działania o charakterze edukacyjno – informacyjnym, współpraca z innymi instytucjami działającymi na rzecz konsumentów.

                Następnie, Pani Celina Grażyna Wojciechowska przedstawiła zebranym multimedialną prezentację sposobu realizacji wybranego zadania realizowanego m.in. przez Powiatowyego Rzecznika Konsumentów - zadania edukacja konsumencka.

Ta prezentacja opracowana na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przez fundację Centrum Europejskie ma służyć edukowaniu konsumenckiemu młodzieży. Od roku bieżącego rozpoczynam działania edukacyjne kierowane do uczniów szkół prowadzonych przez powiat, przy pomocy wolontariuszy z Młodzieżowego Parlamentu Europejskiego działającego przy Kuratorium Oświaty.”

Radna Pani Bożena Bieta zapytała, ile było skarg odnośnie łamania praw konsumenckich na terenie powiatu?

Pani Celina Grażyna Wojciechowska odpowiedziała, iż w omawianym okresie odnotowano 40 wniosków (skarg) konsumenckich, które zostały przyjęte w formie pisemnej wraz z załącznikami. Oprócz tego udzielane były porady telefoniczne i z wykorzystaniem poczty elektronicznej, około 2 – 3 dziennie. Pytania konsumentów zadawane w rozmowach telefonicznych dotyczyły zróżnicowanych problemów, najczęściej dotyczyły one tego, czy można zwrócić zakupiony towar, w jakim terminie, czy można żądać w dniu złożenia reklamacji wymiany towaru na nowy, czy można żądać zwrotu pieniędzy, co zrobić gdy sprzedawca nie chce przyjąć reklamacji, co zrobić gdy naprawa towaru niepokojąco się przedłuża, jaka jest różnica między rękojmią i gwarancją, czy na każdy zakupiony towar przemysłowy powinniśmy otrzymać gwarancję.

Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Andrzej Adam Kałużyński poprosił Przewodniczących Komisji stałych Rady Powiatu o przedstawienie opinii Komisji do omawianego projektu uchwały:

Przewodniczący Komisji Bezpieczeństwa, Porządku Publicznego, Przedsiębiorczości i Rynku Pracy – zapoznał Wysoką Radę z pozytywną opinią Komisji do ww. projektu uchwały.

                Więcej pytań nie zgłoszono, wobec czego Przewodniczący zarządził głosowanie.

                Rada Powiatu Białostockiego jednogłośnie, podjęła uchwałę Nr XXVI/208/2005 z dnia 24 marca 2005 roku w sprawie zatwierdzenia rocznego sprawozdania z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów w 2004 roku / zał. nr 11 /.

 

 

Ad. 9

Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia powiatowego programu współpracy Powiatu Białostockiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust.3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i wolontariacie na 2005 rok.

                   Pani Celina Grażyna Wojciechowska – Naczelnik Wydziału Spraw Społecznych zreferowała Wysokiej Radzie projekt uchwały w sprawie uchwalenia powiatowego programu współpracy Powiatu Białostockiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust.3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i wolontariacie na 2005 rok / zał. nr 12 /.

                   Szczególną uwagę zwróciła na to, iż „obowiązek uchwalania takiego programu współpracy wynika z ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, ustawy która obowiązuje od 1 stycznia 2004 roku. W ubiegłym roku Rada Powiatu taką uchwałę i program uchwaliła na Sesji Rady Powiatu w maju, natomiast w tej chwili przedkładamy projekt uchwały na 2005 rok. Program dotyczy ponad 200 organizacji pozarządowych, które funkcjonują na terenie Powiatu. Sam program współpracy został zbudowany w sposób podobny jak w ubiegłym roku, tzn. w rozdziale I znajdują się postanowienia ogólne gdzie jest mowa, co jest przedmiotem współpracy Powiatu Białostockiego z organizacjami pozarządowymi oraz jakie cele mają być pomocą tej współpracy, w rozdziale II jest mowa o priorytetowych obszarach współpracy, natomiast rozdział III tego programu dotyczy form współpracy w roku 2005. Tutaj chciałabym zwrócić uwagę, iż przewidujemy tą współpracę we wszystkich formach, jakie są określone w ustawie. IV rozdział mówi nam, iż Zarząd Powiatu: przeprowadzi zorganizowanie wspieranych przez Powiat imprez sportowych oraz przedłoży Radzie Powiatu sprawowanie z realizacji programu w terminie do 30 kwietnia 2006 roku”.

Pan Krzysztof Obukowicz odczytał zebranym pozytywną opinię Komisji Budżetu i Finansów oraz Rozwoju i Promocji Powiatu do ww. projektu uchwały.

Przewodniczący Komisji Bezpieczeństwa, Porządku Publicznego i Rynku Pracy – Pan Jan Kaczmarek stwierdził, iż Komisja wydała pozytywną opinię w tej sprawie.

Ponieważ uwag i pytań nie zgłoszono, przystąpiono do głosowania.

Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła uchwałę Nr XXVI/209/2005 z dnia 24 marca 2005 roku w sprawie uchwalenia powiatowego programu współpracy Powiatu Białostockiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust.3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i wolontariacie na 2005 rok / zał. nr 13 /.

 

 

 

Ad. 10

Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XIX/158/2004 RPB z dnia 26 sierpnia 2004 roku w sprawie ustalenia regulaminów przyznawania i przekazywania stypendiów w ramach realizacji działania 2.2 Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego „Wyrównywanie szans edukacyjnych przez programy stypendialne”.

Pani Alina Dźwilewska – Główny Specjalista w Wydziale Spraw Społecznych zapoznała zebranych z projektem uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XIX/158/2004 RPB z dnia 26 sierpnia 2004 roku w sprawie ustalenia regulaminów przyznawania i przekazywania stypendiów w ramach realizacji działania 2.2 Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego „Wyrównywanie szans edukacyjnych przez programy stypendialne” / zał. nr 14 /. Wyjaśniła zebranym, iż:

Uchwalając regulamin przyznawania i przekazywania stypendiów w ramach realizacji działania 2.2 Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego „Wyrównywanie szans edukacyjnych przez programy stypendialne” dn. 26 sierpnia 2004 roku nie przewidzieliśmy pewnych sytuacji, a mianowicie takich, że ktoś zrezygnuje z przyznanego jemu stypendium. Dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych zostało przyznanych                    240 stypendiów po 150 zł miesięcznie. Dwóch uczniów, jeden z Zespołu Szkół Mechanicznych w Łapach i jeden z Zespołu Szkół Mechanizacji Rolnictwa w Supraślu złożyli oświadczenia o rezygnacji z pobierania stypendium. By przyznać stypendium kolejnym osobom z listy rezerwowej trzeba dokonać korekty regulaminu, wprowadzając zapis, iż stypendium otrzymuje kolejna osoba z listy rezerwowej, w przypadku rezygnacji ucznia z przyznanego mu stypendium. Nie sposób jest przewidzieć wszystkie okoliczności, dlatego też proponuje się zapis ogólny w brzmieniu: „o innych sytuacjach uniemożliwiających otrzymanie stypendium”. W regulaminie przyznawania i przekazywania stypendiów na wyrównywanie szans edukacyjnych dla studentów z Powiatu Białostockiego wprowadziliśmy również ww. poprawki.”

                Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Andrzej Adam Kałużyński poprosił o przedstawienie opinii Komisji do ww. projektu uchwały:

  • Komisja Oświaty, Kultury, Kultury Fizycznej i Turystyki – wydał pozytywną opinię do omawianego projektu uchwały.

                Ponieważ nie zgłoszono głosów w dyskusji, Przewodniczący obrad zarządził głosowanie.

Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła uchwałę Nr XXVI/210 2005 z dnia 24 marca 2005 roku w sprawie zmiany uchwały Nr XIX/158/2004 RPB z dnia 26 sierpnia 2004 roku w sprawie ustalenia regulaminów przyznawania i przekazywania stypendiów w ramach realizacji działania 2.2 Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego „Wyrównywanie szans edukacyjnych przez programy stypendialne” / zał. nr 15 /.

 

 

Ad. 11, Ad.12, Ad.13

Podjęcie uchwał w sprawie:

  • utworzenia Szkoły Policealnej dla Dorosłych w Supraślu,
  • utworzenia Technikum Uzupełniającego dla Dorosłych w Supraślu,
  • utworzenia Technikum Uzupełniającego dla Dorosłych w Michałowie.

Główny Specjalista w Wydziale Spraw Społecznych – Pani Alina Dźwilewska przedstawiła zebranym projekty uchwał w sprawie:

  • utworzenia Szkoły Policealnej dla Dorosłych w Supraślu / zał. nr 16 /,
  • utworzenia Technikum Uzupełniającego dla Dorosłych w Supraślu / zał. nr 17 /,
  • utworzenia Technikum Uzupełniającego dla Dorosłych w Michałowie / zał. nr 18 /.

Pani Alina Dźwilewska wyjaśniła, iż „art. 59 ustawy o systemie oświaty wskazuje, że szkoła jest zakładana przez organ prowadzący, w tym przypadku organem prowadzącym jest Powiat Białostocki, na podstawie aktu założycielskiego. Dyrektorzy dwóch zespołów szkół, a mianowicie Zespołu Szkół Mechanizacji Rolnictwa w Supraślu i Zespołu Szkół w Michałowie wystąpili z prośbą o otwarcie nowych szkół. Dyrektor Zespołu Szkół Mechanizacji Rolnictwa w Supraślu wystąpił o otwarcie Szkoły Policealnej dla Dorosłych. Jest to Szkoła Policealna dla Dorosłych o okresie nauczania nie dłuższym niż 2,5 roku, jest publiczną szkołą ponadgimnazjalną, ukończenie, której umożliwia osobom posiadającym wykształcenie średnie uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, po zdaniu egzaminu. Dyrektor ZSMR w Supraślu wystąpił również o założenie Technikum Uzupełniającego dla Dorosłych. Jest to szkoła trzyletnia publiczna dla absolwentów zasadniczej szkoły zawodowej, której ukończenie umożliwia uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe po zdaniu egzaminu, a także uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego. Dyrektor Zespołu Szkół w Michałowie wystąpił o założenie szkoły dla dorosłych, w zawodzie technik – rolnik”.

Pytań i uwag do referowanych projektów uchwał nie zgłoszono, wobec czego Przewodniczący obrad poprosił o zapoznanie zebranych z opiniami Komisji.

Pan Wojciech Bukłaha – Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Kultury Fizycznej i Turystyki odczytał zebranym pozytywną opinię Komisji do omawianych ww. projektów uchwał.

Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła uchwałę Nr XXVI/211 2005 z dnia 24 marca 2005 roku w sprawie utworzenia Szkoły Policealnej dla Dorosłych w Supraślu / zał. nr 19 /.

Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła uchwałę Nr XXVI/212 2005 z dnia 24 marca 2005 roku w sprawie utworzenia Technikum Uzupełniającego dla Dorosłych w Supraślu / zał. nr 20 /.

Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła uchwałę Nr XXVI/213 2005 z dnia 24 marca 2005 roku w sprawie utworzenia Technikum Uzupełniającego dla Dorosłych w Michałowie / zał. nr 21 /.

 

 

Ad. 14

Podjęcie uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie Powiatu na 2005 rok.

Skarbnik Powiatu Białostockiego – Pani Maria Borodziuk zreferowała Wysokiej Radzie projekt uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie Powiatu na 2005 rok / zał. nr 22 /.

Pani Maria Borodziuk poinformowała, iż zmiany w budżecie Powiatu obejmują zwiększenie zarówno planu wydatków, jak też planu dochodów budżetu. Zwiększa się plan dochodów budżetu Powiatu o łączną kwotę 2 388 907 zł, są to środki dodatkowe, które pochodzą z zawartych porozumień z gminami. Zawarto trzy porozumienia: z Gminą Supraśl w kwocie 100 000 zł na przebudowę drogi powiatowej nr 1430B Ogrodniczki – Karakule – Sowlany, z Gminą Juchnowiec Kościelny w kwocie 250 000 zł na przebudowę drogi powiatowej nr 1492B Hryniewicze – Olmonty – Stanisławowo, z Gminą Dobrzyniewo Duże w kwocie 200 000 zł na przebudowę dróg powiatowych w miejscowościach Dobrzyniewo Fabryczne i Nowe Aleksandrowo. W dniu 14 lutego br. została zawarta z Wojewodą Podlaskim umowa o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, jak też z budżetu państwa „Przebudowy drogi powiatowej nr 1430B Ogrodniczki – Karakule – Sowlany” i tym samym zaistniały podstawy do tego, ażeby przyznaną kwotę 1 622 565 zł z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz kwotę 216 342 zł pochodzące z budżetu państwa, włączyć do planowanych dochodów budżetu Powiatu. „Natomiast, plan wydatków zmienia się następująco: w rozdziale 60014 Drogi publiczne powiatowe – w związku z zawarciem porozumień z Gminami, zawarciem umowy z Wojewodą Podlaskim o dofinansowanie w ramach Programu ZPORR oraz wyniku przeniesienia z rezerwy ogólnej kwoty 57 588 zł – zwiększa się o 2 446 495 zł plan wydatków (Starostwo Powiatowe) z przeznaczeniem na realizację inwestycji określonych w tych porozumieniach oraz projektu w ramach Programu ZPORR na przebudowę drogi powiatowej Ogrodniczki – Karakule – Sowlany; z rozdziału 75818 Rezerwy ogólna i celowe przenosi się kwotę 57 588 zł na zwiększenie planu wydatków na przebudowę drogi powiatowej Ogrodniczki – Karakule – Sowlany; z rozdziału 80195 Pozostała działalność (Oświata i wychowanie) przenosi się kwotę 4000 zł do rozdziału 80120 Licea Ogólnokształcące z przeznaczeniem na zakup kserokopiarki dla Liceum Ogólnokształcącego w Łapach; w rozdziale 85204 Rodziny zastępcze planowaną kwotę dotacji 27 234 dla powiatów na utrzymanie dzieci w rodzinach zastępczych przenosi sie do paragrafu 2310 – dotacje celowe przekazane gminie, gdyż cała kwota dotyczy Miasta Białystok, które ma status gminy; z rozdziału 85311 Rehabilitacja zawodowa i społeczna osób niepełnosprawnych przenosi się planowaną kwotę 41 584 zł (dofinansowanie warsztatów terapii zajęciowej osób niepełnosprawnych) do rozdziału 85218 Powiatowe Centra Pomocy Rodzinie z przeznaczeniem na zwiększenie zatrudnienia (o 1 etat) w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie, podwyżkę wynagrodzeń oraz wydatki rzeczowe, związane z kontrolą jednostek podległych. Aktualizuje się wykaz zadań inwestycyjnych w załącznikach Nr 3, Nr 3.1 – stosownie do dokonanych zmian w Załączniku Nr 2.”

Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Andrzej Adam Kałużyński poprosił o przedstawienie opinii poszczególnych Komisji do ww. projektu uchwały:

  • Komisja Budżetu, Finansów oraz Rozwoju i Promocji Powiatu – opinia pozytywna,
  • Komisja Infrastruktury Technicznej – opinia pozytywna.

Uwag i pytań do projektu uchwały radni nie zgłosili.

Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła uchwałę Nr XXVI/214 2005 z dnia 24 marca 2005 roku w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie Powiatu na 2005 rok / zał. nr 23 /.

 

 

Ad. 15

Podjęcie uchwały w sprawie postępowania o zamówienie publiczne na wykonywanie bankowej obsługi budżetu Powiatu Białostockiego.

                Pani Maria Borodziuk – Skarbnik Powiatu Białostockiego zreferowała zebranym projekt uchwały w sprawie postępowania o zamówienie publiczne na wykonywanie bankowej obsługi budżetu Powiatu Białostockiego / zał. nr 24 /.

                Zwróciła uwagę zebranych na fakt, iż „z dniem 30 kwietnia upływa termin umowy zawartej z Kredyt Bankiem S. A. w Białymstoku na bankową obsługę budżetu Powiatu Białostockiego. Z uwagi na to, że zgodnie z art. 134 ust. 1 o finansach publicznych bankową obsługę jednostki samorządu terytorialnego wykonuje bank wybrany przez organ stanowiący danej jednostki w trybie określonym w przepisach o zamówieniach publicznych. Zachodzi więc potrzeba podjęcia stosownej uchwały Rady Powiatu Białostockiego tzw. uchwały kierunkowej, która by pozwoliła Zarządowi Powiatu rozpocząć cała procedurę postępowania o udzielenie zamówienia w trybie ustawy prawo zamówień publicznych. Zamówienie publiczne na wykonywanie bankowej obsługi budżetu Powiatu Białostockiego będzie: obejmować wszystkie rachunki bieżące dotyczące wykonywania budżetu i funduszy celowych, prowadzone przez Starostwo Powiatowe oraz rachunki jednostek organizacyjnych Powiatu Białostockiego, udzielone na okres 3 lat w trybie przetargu nieograniczonego. Proponuje się upoważnienie Zarządu Powiatu Białostockiego do przeprowadzenia postępowania w oparciu o przepisy ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku – Prawo zamówień publicznych oraz upoważnienie Zarządu do wyznaczenia komisji przetargowej, opracowania regulaminu jej pracy, przygotowania i przeprowadzenia postępowania. Biorąc pod uwagę koszty obsługi w okresie trzech lat kwota zamówienia nie powinna przekroczyć 60 tysięcy EURO, a tym samym będzie to tzw. małe zamówienie. W związku z tym rozpoczęcie procedury od 1 kwietnia daje możliwość zakończenia postępowania i przedłożenia Wysokiej Radzie na kwietniowej Sesji Rady Powiatu do zatwierdzenia protokółu z przeprowadzonego postępowania, a tym samym dokonania wyboru stosownego banku.”

                Pan Krzysztof Obukowicz odczytał zebranym pozytywną opinię Komisji Budżetu i Finansów oraz Rozwoju i Promocji Powiatu do omawianego projektu uchwały.

                Przewodniczący Komisji Infrastruktury Technicznej – Pan Krzysztof Silwon poinformował Wysoką Radę, iż w tej sprawie opinia Komisji jest pozytywna.

                Ponieważ uwag i pytań nie zgłoszono, przystąpiono do głosowania.  

Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła uchwałę Nr XXVI/215 2005 z dnia 24 marca 2005 roku w sprawie postępowania o zamówienie publiczne na wykonywanie bankowej obsługi budżetu Powiatu Białostockiego / zał. nr 25 /.

 

Ad. 16

Podjęcie uchwały w sprawie upoważnienia Przewodniczącego Rady Powiatu Białostockiego do udzielenia odpowiedzi na skargę Pana xxx xxx i reprezentowania przez radcę prawnego Rady Powiatu Białostockiego przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym.

Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego poinformował zebranych, iż Pan xxx xxx złożył pozew do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego o uchylenie Uchwały Nr XXIII/187/2004 Rady Powiatu Białostockiego z dnia 16 grudnia 2004 roku. W związku z powyższym istnieje potrzeba upoważnienia Przewodniczącego Rady Powiatu Białostockiego do udzielenia odpowiedzi na skargę Pana xxx xxx w sprawie oznaczonej sygn. Akt II SO/Bk 42/05 oraz upoważnienia radcy prawnego do reprezentowania Rady Powiatu Białostockiego przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w sprawie skargi Pana xxx xxx / zał. nr 26 /.

Radny Pan Leon Charytoniuk podkreślił, iż „w dokumentach, które otrzymaliśmy pojawiło się bardzo wiele zarzutów. Było by zasadne, gdybyśmy upoważniając Pana Przewodniczącego do podpisu, byli zapoznani z projektem odpowiedzi.”

Pani Barbara Wacławska – Dyrektor PUP w Białymstoku dodała: „jeśli chodzi o uzyskanie dowodów przez Państwa xxx, to w tym zakresie sprawę prowadzi Sąd Cywilny. Sąd Cywilny 25 lutego br. oddalił wniosek Państwa xxx o wznowienie postępowania, do dnia dzisiejszego nie mamy uzasadnienia wyroku. Jeśli chodzi o sprawę merytoryczną, to tutaj są dwa wątki: sprawa merytoryczna, te zastrzeżenia o których mówił Pan Leon Charytoniuk, prowadzi wyłącznie Sąd Cywilny, i one w tej sprawie administracyjnej nie mają żadnego znaczenia. Wojewódzki Sąd Administracyjny będzie rozpatrywał tylko i wyłącznie sprawę zgodności uchwał i procedury administracyjnej w Starostwie. Nie może i nie będzie się zajmował sprawami merytorycznymi. Sprawy merytoryczne, które poruszają Państwo xxx są od 2001 roku prowadzone przez Sąd.”

Radny Pan Zenon Żukowski poinformował zebranych, iż „przed Sesją Rady Powiatu Białostockiego zwróciłem się do radcy prawnego o to żeby sprawdził formalność, czy Rada Powiatu może być stroną w sprawie administracyjnej. Otrzymałem odpowiedź pozytywną. Mam prośbę do Zarządu Powiatu Białostockiego, aby tego typu sprawy były najpierw rozpatrywane przez właściwy organ administracji, czy właściwą komórkę administracyjną, a nie przez Komisję Rady Powiatu Białostockiego. Moim zdaniem Komisja Rady Powiatu Białostockiego nie jest w stanie badać sprawy tak zawiłej.”

Następnie, głos zabrał Starosta Powiatu Białostockiego – Pan Wiesław Pusz: „powinniśmy się skupić na samym piśmie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, otóż Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku przekazuje w załączeniu skargę Pana xxx xxx wraz z załącznikami i zwraca się z prośbą o przekazanie tut. Sądowi skargi wraz z aktami sprawy i odpowiedzią na skargę w terminie 30 dni od dnia otrzymania skargi. Skarga wpłynęła 10 marca br., wiec do dnia 10 kwietnia br. musi być udzielona odpowiedź na skargę. W statucie są określone kompetencje Przewodniczącego Rady Powiatu Białostockiego, które są zapisane w ten sposób, że wyłączną kompetencją Przewodniczącego Rady jest prowadzenie obrad i stwarzanie warunków do prowadzenia obrad. Jeżeli Wysoka Rada podejmie uchwałę w tej sprawie, Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego będzie miał „delegację” wystąpienia do podpisania. Natomiast, druga sprawa, to jest kwestia formalnego upoważnienia, kto będzie Radę Powiatu Białostockiego reprezentował przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w sprawie skargi Pana xxx xxx. Zarząd Powiatu Białostockiego przygotowując projekt uchwały proponuje Panią mecenas Jolantę Niewińską do prowadzenia tej sprawy.”

Więcej pytań nie zgłoszono, wobec czego Przewodniczący zarządził głosowanie.

Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła uchwałę Nr XXVI/216/2005 w sprawie upoważnienia Przewodniczącego Rady Powiatu Białostockiego do udzielenia odpowiedzi na skargę Pana xxx xxx i reprezentowania przez radcę prawnego Rady Powiatu Białostockiego przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym / zał. nr 27 /.

 

Ad. 17

Interpelacje i zapytania radnych.

Starosta Powiatu Białostockiego – Pan Wiesław Pusz przypomniał zebranym, iż na XXIII Sesji Rady Powiatu Białostockiego w dniu 16 grudnia 2004 roku została zgłoszona interpelacja Pana Zenona Żukowskigo dotycząca ustalenia przyczyn niskich wpływów do powiatowego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej w roku 2004. Zarząd Powiatu wystosował zapytanie do Zarządu Województwa Podlaskiego, niemniej jednak przesłana odpowiedź nie jest zadawalająca ani dla radnego, ani dla Zarządu Powiatu. Radny Pan Zenon Żukowski poprosił o ponowne wystosowanie zapytania do Zarządu Województwa Podlaskiego, ile dostaniemy środków finansowych za rok 2004. Dnia 6 kwietnia br. otrzymaliśmy odpowiedź na ww. zapytanie. W tej odpowiedzi Pan Jan Kamiński – Wicemarszałek Województwa Podlaskiego poinformował, iż akty prawne z zakresu ochrony środowiska, dostosowane w ostatnich latach do wymogów Unii Europejskiej, obligują podmioty korzystające ze środowiska do stosowania nowych „ekologicznych” technologii, mających na celu zmniejszenie ich presji na środowisko. Rachunek ekonomiczny tych podmiotów również mobilizuje je do podejmowania działań zmierzających do obniżenia wysokości ponoszonych opłat za korzystanie ze środowiska. Powyższe przekładać się będzie w przyszłości na zmniejszenie się wpływów do funduszy ochrony środowiska / zał. nr 28 /.

Następnie, Pan Wiesław Pusz – Starosta Powiatu Białostockiego omówił drugą interpelację, zgłoszoną na XXV Sesji Rady Powiatu Białostockiego w dniu 24 lutego br. przez Radną Panią Bożenę Bietę. Dotyczyła ona przygotowania zbiorczej informacji dotyczącej pozyskania przez Starostwo Powiatowe i jednostki organizacyjne powiatu środków pozabudżetowych, w tym z Funduszy unijnych w latach 2002 – 2004 na realizację różnych projektów. Zarząd Powiatu przedłożył w załączeniu wykaz projektów w odniesieniu do infrastruktury drogowej, infrastruktury społecznej (oświata i pomoc społeczna), przeciwdziałania bezrobociu oraz składanych przez Starostwo Powiatowe za lata 2002 – 2004, uzupełnionych o informacje o projektach przygotowanych w roku 2005. Taka informacja została przygotowana i przekazana wszystkim Radnym Powiatu Białostockiego / zał. nr 29 /.

Rada Powiatu Białostockiego ww. informację przyjęła do wiadomości.

Radna Pani Wanda Łapińska zgłosiła interpelację dotyczącą przebudowy drogi Doktorce – Suraż przejście przez Zawyki na odcinku 1200 mb. Zaznaczyła, iż „droga ta jest bardzo zniszczona przez ciężki sprzęt (tiry), szczególnie w okresie jesiennym. Łączy ona dwa powiaty Białostocki i Bielski oraz cztery gminy – Turośń Kościelną, Juchnowiec, Zabłudów, Wyszk., Zarówno jest „tranzytem” do ośrodków wczasowych w Doktorcach. Cztery razy dziennie tą drogą kursuje autobus szkolny dowożący dzieci do Szkoły Podstawowej i Gimnazjum. Szanowna Rado, chcę zwrócić Państwa uwagę na to, że środki finansowe, jakie zostały przez Gminę Suraż na drogi powiatowe nie zostały uwzględnione w Wieloletnim Programie Inwestycyjnym 2004 – 2007. Gmina ze środków własnych przebudowała następujące drogi powiatowe: w 1998 r. wykonano około 2 km drogi Rynki – Lesznia na kwotę 297 000 zł, w 1999 r. wykonano około 1,5 km drogi w Rynkach na kwotę 216 000 zł, w 2003 r. wykonano 2 km ul. Piłsudskiego i ul. Bielska w Surażu na kwotę 1. 032 000 zł, w 2004 r. dokończono drogę Doktorce na odcinku 500 m oraz przebudowano chodnik na ul. Zabłudowskiej w Surażu na kwotę 400 000 zł. Od Starostwa Powiatowego w Białymstoku przejęto na stan dróg gminnych ul. 11 Listopada w Surażu o długości ponad 1500 m.”

Starosta Białostocki przyjął interpelację do przeanalizowania i zapewnił o udzieleniu odpowiedzi.

Ad. 18

Przyjęcie protokołu z XXV Sesji RPB.

Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Andrzej Adam Kałużyński przypomniał zebranym, iż XXV Sesja Rady Powiatu Białostockiego II kadencji odbyła się w dniu 24 lutego 2005 roku. Protokół był wyłożony do wglądu i zgłaszania uwag. Zapytał, czy ktoś z radnych zgłasza do niego uwagi?

Uwag nie zgłoszono, wobec czego przystąpiono do głosowania.

Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, przyjęła protokół Nr XXV/2004 z dnia 24 lutego 2005 roku.

Ad. 19

Sprawy różne.

W sprawach różnych, Radny Pan Andrzej Osmolski zapytał Pana Dyrektora PZD, kto zajmuje się odśnieżaniem drogi Zawyki – Doktorce, ponieważ ten odcinek drogi nie był przejezdny.

Dyrektor PZD w Białymstoku – Pan Marek Jędrzejewski wyjaśnił, iż „jest to odcinek drogi powiatowej. Na tym odcinku odśnieżaniem zajmuje się Powiatowy Zarząd Dróg, Obwód Drogowy w Surażu, siłami wykonawców wyłonionych w drodze przetargu. Warunki pogodowe były trudne okresowo. Myślę, że w krótkim czasie droga była doprowadzono do stanu przejezdności.”

Radny Pan Jan Kaczmarek zadał pytanie Dyrektorowi PZD: kto odbiera drogi po wykonaniu inwestycji i kto prowadzi nad tym nadzór?

Pan Marek Jędrzejewski odpowiedział: „w zakresie bieżącego utrzymania wszystkie ubytki w nawierzchniach likwidujemy sami własnymi siłami. Obwody drogowe w tej chwili wszystkie siły kierują na likwidację ubytków w drogach, do tego celu używamy tzw. masy na zimno, zagęszczarek. Jeśli chodzi o inwestycje na drogach powiatowych to, jeżeli inwestorem jest Powiatowy Zarząd Dróg, to inwestycję w całości prowadzi Powiatowy Zarząd Dróg, od opracowania dokumentacji po odbiór końcowy robót wykonanych na drodze. Natomiast, jeśli tym zajmuje się Wójt, to Urząd Gminy jest inwestorem i wyznacza inspektora nadzoru i wtedy on to odbiera. Powiatowy Zarząd Dróg, nawet jak gmina jest inwestorem zwraca uwagę na nieprawidłowości w trakcie wykonywania robót i ewentualnie prosi Gminę o wystąpienie do wykonawcy robót o dokonanie robót poprawkowych w ramach gwarancji. Gwarancje w tej chwili są dość długie 3 – 4 letnie.”

Następnie, Radny Pan Jan Kaczmarek zapytał: co możemy zrobić na dzień dzisiejszy, aby dopilnować dobrego wykonywania dróg przez Wójtów czy też inne firmy? Czy jest możliwość sprawdzenia grubości masy bitumicznej po wykonaniu?

Dyrektor PZD wyjaśnił, że są możliwości sprawdzenia, jednak trudno mówić o tzw. masie bitumicznej w przypadku powierzchniowych utrwaleń. Ta nawierzchnia ma ok. 2 – 2, 5 cm grubości.

Głos zabrał Radny Pan Walenty Sic. Poruszył problem dziur w asfalcie na terenie Gminy Juchnowiec.

Pan Marek Jędrzejewski wyjaśnił, iż „aby poprawić stan dróg należałoby jednorazowo wydać ok. 20 tysięcy złotych na tzw. nakładki bitumiczne na tych drogach, które już są, które istnieją, które w ewidencji mamy zapisane jako bitumiczne. Jeżeli jeszcze dwa, trzy lata potrwa taki stan dróg, to być może trzeba będzie niektóre drogi bitumiczne przekwalifikować na drogi żwirowe. Mamy ogromne problemy z utrzymaniem tych dróg. Zastanawiamy się nad taką sytuacją, czy w roku 2006 w przypadku, jeśli nasze wnioski składane do ZPORR – u nie uzyskają akceptacji, czy środki z tzw. wkładu własnego nie skierować na bieżące utrzymanie dróg, na zabezpieczenie istniejących nawierzchni bitumicznych.”

Radny Pan Jan Kaczmarek zapytał Pana Marka Jędzrzejewskiego, czy Powiatowy Zarząd Dróg nie zastanawiał się nad utworzeniem własnego oddziału do prowadzenia prac drogowych.

Dyrektor PZD w Białymstoku powiedział, iż zastanawialiśmy się nad utworzeniem własnej firmy. Podczas I kadencji RPB była mowa o zakupie sprzętu dla potrzeb PZD: walców drogowych, równiarek. Okazało się, że koszt zakupu takiego sprzętu wyniósłby setki tysięcy złotych. Po konsultacjach z Radnymi, zdecydowaliśmy, że nie będziemy tworzyć własnej firmy. „Aby mieć własną firmę trzeba mieć odpowiednie maszyny, trzeba zatrudnić ludzi, którzy prowadziliby sprawy związane z pracą sprzętu drogowego.”

Następnie, Przewodniczący Rady Powiatu odczytał zebranym pismo Mieszkańców wsi Nowodworce w sprawie przebudowy drogi powiatowej łączącej Nowodworce z Ogrodniczkami / zał. nr 31/. Poinformował Radnych, iż ww. sprawa była przedmiotem obrad posiedzenia Komisji Infrastruktury Technicznej.

Przewodniczący obrad zapoznał Wysoką Radę, z informacją Zarządu Powiatu Białostockiego o zamiarze zbycia w drodze bezprzetargowej, na rzecz Gminy Michałowo, nieruchomości zabudowanej budynkiem szkolnym oraz budynkiem gospodarczym, stanowiącej własność Powiatu Białostockiego, położonej w Michałowie przy ul. Fabrycznej, oznaczonej w ewidencji gruntów numerem 250 o pow. 0,5742 ha. Cenę nieruchomości, zgodnie z wyceną rzeczoznawcy majątkowego, ustalono na kwotę 59 044,00 zł, w tym wartość gruntów 26 758,00 zł / zał. nr 32 /.

                     Ponadto, w sprawach różnych, Pan Damian Raczkowski – Wicestarosta Powiatu Białostockiego zapoznał zebranych z pismem dyrektorów szpitali powiatowych kierowanym do Narodowego Funduszu Zdrowia dotyczącym problemu transportu pacjentów / zał. nr 33 /. Pan Damian Raczkowski zaproponował, aby ww. problemem zajęła się Komisja Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Rodziny.

 

Ad. 20

Zamknięcie obrad XXVI Sesji RPB.

                Wobec wyczerpania porządku obrad, Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Andrzej Adam Kałużyński zamknął obrady XXVI Sesji Rady Powiatu II kadencji, w dniu 24 marca 2005 roku, o godz. 1340.

 

Protokołowała:

Bogumiła Malinowska

 

 

Przewodniczący Rady

Andrzej Adam Kałużyński

xxx - dane  zostały ukryte na podstawie z art. 5 ust. 2 Ustawy z dnia 6 września 2001 roku o dostępie do informacji publicznej

Metryka strony

Podmiot udostępniający informacje: Starostwo Powiatowe w Białymstoku

Informację wytworzył / za treść informacji odpowiada: Przewodniczący Rady - Andrzej Adam Kałużyński

Opublikował: Marek Falkowski

Data wytworzenia informacji / dokumentu: 05-05-2005

Data udostępnienia w BIP: 19-06-2018 12:17

Data modyfikacji informacji: 19-06-2018 12:17