Sesja Nr XXV z 24.02.05

 

Or.V.0041- 25 / 2005

 

 

Protokół Nr XXV / 2005

z obrad XXV Sesji Rady Powiatu Białostockiego II kadencji

 w dniu 24 lutego 2005 roku

 w Starostwie Powiatowym w Białymstoku

 

Obrady XXV Sesji Rady Powiatu Białostockiego II kadencji, w dniu 24 lutego 2005 roku, o godz.1000, w Starostwie Powiatowym w Białymstoku, otworzył Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Andrzej Adam Kałużyński.

Na wstępie, powitał zaproszonych gości, członków Zarządu oraz wszystkich radnych / listy obecności stanowią zał. nr 1,2 i 3 /.

Stwierdził, iż na podstawie listy obecności, w obradach uczestniczy 24 radnych, co stanowi quorum, przy którym Rada Powiatu może obradować i podejmować prawomocne uchwały. Nieobecny był radny Pan Bogdan Konopka.

Przewodniczący Rady Powiatu przypomniał, iż radnym został przesłany projekt porządku dziennego XXIV Sesji RPB.  

Pan Andrzej Adam Kałużyński zapytał, czy są  uwagi radnych do proponowanego porządku obrad? 

Ponieważ uwag nie zgłoszono, Przewodniczący obrad zarządził głosowanie nad porządkiem obrad.

Porządek obrad przyjęto jednogłośnie do realizacji, w brzmieniu:

1.       Otwarcie obrad XXV Sesji Rady.

2.       Przyjęcie porządku dziennego.

3.       Informacja Starosty o pracach Zarządu między sesjami.

4.       Sprawozdanie z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku i powiatowych jednostek organizacyjnych pomocy społecznej. Wykaz potrzeb w zakresie pomocy społecznej na 2005 r.

5.       Sprawozdanie z wykonania uchwał Rady Powiatu Białostockiego za II półrocze 2004 r.

6.       Sprawozdanie z wykonania uchwał Zarządu Powiatu Białostockiego za II półrocze 2004 r.

7.       Informacja o działalności decyzyjnej Starostwa Powiatowego w Białymstoku i jednostek organizacyjnych powiatu.

8.       Podjęcie uchwały w sprawie zgłoszenia kandydata do Powiatowej Rady Zatrudnienia w Białymstoku.

9.       Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia wysokości oraz szczegółowych zasad przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez Powiat Białostocki.

10.    Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez Powiat Białostocki.

11.    Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia wysokości oraz szczegółowych zasad przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego dla pracowników pedagogicznych zatrudnionych w placówkach opiekuńczo-wychowawczych prowadzonych przez  Powiat Białostocki.

12.    Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia regulaminu wynagradzania pracowników pedagogicznych zatrudnionych w placówkach opiekuńczo-wychowawczych prowadzonych przez Powiat Białostocki.

13.    Podjęcie uchwały w sprawie określenia zadań, a które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w 2005 r.

14.    Raport z realizacji Planu Rozwoju Lokalnego w roku 2004.

15.    Podjęcie uchwały w sprawie rachunku dochodów własnych jednostek budżetowych Powiatu Białostockiego.

16.    Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie na rok 2005.

17.    Interpelacje i zapytania radnych.

18.    Przyjęcie protokołu z XXIV Sesji RPB.

19.    Sprawy różne.

20.    Zamknięcie obrad XXV Sesji RPB.

Ad. 3

Informacja Starosty o pracach Zarządu między sesjami.

Starosta Powiatu Białostockiego - Pan Wiesław Pusz przedłożył zebranym informację o pracach Zarządu Powiatu Białostockiego między Sesjami Rady, tj. w okresie od dnia 21 stycznia 2005 roku  do dnia 23 lutego 2005 roku  / zał. nr 4 /.

W tym czasie Zarząd Powiatu obradował na 4 posiedzeniach plenarnych i zajmował się problemami w zakresie spraw związanych z:

·         majątkiem powiatowym,

·         drogami powiatowymi,

·         ochroną zdrowia i opieką społeczną,

·         oświatą, kulturą i sportem,

·         finansami i budżetem.

Ponadto Zarząd:

·         podjął uchwałę w sprawie Regulaminu Organizacyjnego Powiatowego Urzędu Pracy w Białymstoku,

·         podpisał sprawozdanie z gospodarowania powiatowym funduszem ochrony środowiska i gospodarki wodnej za rok 2004,

·         podpisał pismo w sprawie organizacji IV Wojewódzkiego Happeningu „Dzień Ziemi 2005”,

·         przyznał premie za miesiąc styczeń 2005 rok dyrektorom jednostek prowadzonych przez powiat,

·         udzielił pełnomocnictwa procesowego Radcy Prawnemu Starostwa,

·         udzielił upoważnienia Staroście do wystąpienia w imieniu Zarządu Powiatu przy załatwianiu wszelkich spraw związanych z budową ujeżdżalni koni wraz z zapleczem,

·         zapoznał się z projektem przystąpienia Starostwa do programu pn. „wdrażanie elektronicznych usług dla ludności w województwie podlaskim”.

·         zapoznał się z informacją Starosty w sprawie powołania Powiatowej Rady Zatrudnienia,

·         podpisał porozumienie z Zarządem Województwa Podlaskiego w sprawie współdziałania przy realizacji zadania „Biuletyn Informacji Publicznej” w ramach projektu „Budowa i pilotażowe wdrażanie informatycznego systemu wspomagania zarządzania województwem przez administracje samorządowe”,

·         podjął uchwałę w sprawie współfinansowania projektu „Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności w województwie podlaskim”,

·         zapoznał się z zawiadomieniem Burmistrza Wasilkowa o przystąpieniu do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,

·         rozpatrywał wnioski i opinie Komisji stałych Rady Powiatu.

Starosta i członkowie Zarządu uczestniczyli w:

·         seminarium ekologicznym organizowanym w Starostwie Powiatowym pn. „Amazonia i co dalej”,

·         nawiązaniu współpracy z Wyższą federacyjna Szkołą Administracyjną w Niemczech,

·         spotkaniu z przedstawicielem strony francuskiej w sprawie realizacji projektu „Budowa Regionalnego Centrum Turystyki Aktywnej”,

·         Naradzie podsumowującej funkcjonowanie Krajowego Systemu Ratowniczo – Gaśniczego w roku 2004 w województwie podlaskim, połączonej z przekazaniem 10 pojazdów pożarniczych jednostkom PSP,

·         naradzie dotyczącej podsumowania działalności Komendy Miejskiej państwowej Straży Pożarnej w Białymstoku za 2004 rok,

·         konferencji zorganizowanej przez Konwent Powiatów Województwa Podlaskiego nt. „Społeczeństwo informacyjne w powiecie i gminie” oraz „Restrukturyzacja i zarządzanie zakładem opieki zdrowotnej”,

·         odprawie służbowej podsumowującej działalność Komendy Miejskiej Policji w Białymstoku w roku 2004,

·         spotkaniu z przedstawicielami biznesu, administracji publicznej i organizacji pozarządowych zorganizowanym przez Starostę Bielska Podlaskiego,

·         zabawie choinkowej dzieci z rodzin zastępczych zorganizowanej w Starostwie Powiatowym przez PCPR,

·         spotkaniu poświęconym omówieniu kierunków współpracy z Białostockim Ośrodkiem Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej,

·         otwarciu wystawy akwarel Albina Waczyńskiego pt. ”Tryptyk na 500- lecie Choroszczy”,

·         Jubileuszu 30-lecia zespołu „kapela Jana” z Wasilkowa,

·         posiedzeniach stałych Komisji Rady.

Rada Powiatu Białostockiego powyższą informację przyjęła do wiadomości.

 

Ad. 4

Sprawozdanie z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku i powiatowych jednostek organizacyjnych pomocy społecznej. Wykaz potrzeb w zakresie pomocy społecznej na 2005 r.

  Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku - Pani Elżbieta Anna Turczewska przedstawiając Wysokiej Radzie sprawozdanie z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku i powiatowych jednostek organizacyjnych pomocy rodzinie / zał. Nr 5 / podkreśliła, iż Powiat Białostocki jest jedynym powiatem w województwie podlaskim posiadającym tak bogatą infrastrukturę powiatowych jednostek organizacyjnych pomocy społecznej. Ponadto na zlecenie Powiatu prowadzone są przez podmioty niepubliczne dwie placówki: dom pomocy społecznej i placówka opiekuńczo-wychowawcza.

                        Z dniem 1 maja 2004r. weszła w życie ustawa z dnia 12 marca 2004r o pomocy społecznej, która zastąpiła poprzednio obowiązującą ustawę z dnia 29 listopada 1990r. o pomocy społecznej. Nowa ustawa o pomocy społecznej nie zmieniła zasadniczo zadań powiatu w stosunku do ostatnio wprowadzonych zmian w poprzednio obowiązującej ustawy o pomocy społecznej ustawą z dnia 13 listopada 2003r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Zgodnie z art. 149 ustawy z dnia 12 marca 2004r o pomocy społecznej z dniem wejścia w życie tej ustawy wygasły decyzje wydane na podstawie poprzednio obowiązującej ustawy o pomocy społecznej, z wyłączeniem decyzji o skierowaniu oraz umieszczeniu w domu pomocy społecznej. W związku z powyższym w roku ubiegłym konieczne było wydanie nowych decyzji przyznających świadczenia rodzinom zastępczym, pełnoletnim wychowankom tych rodzin, ustalających odpłatność za pobyt dzieci w rodzinach zastępczych i w placówkach opiekuńczo – wychowawczych, zwalniających całkowicie lub częściowo z tej odpłatności, ustalających odpłatność za pobyt w DPS pensjonariuszy, którzy zostali umieszczeni lub skierowani do tych domów przed 1 stycznia 2004r. 

                Koszt realizacji zadań powiatu z zakresu pomocy społecznej stanowił w roku ubiegłym około  34% budżetu powiatu. „

                Ponadto, Pani Elżbieta Anna Turczewska omówiła poszczególne dziedziny, leżące w kompetencji PCPR w Białymstoku i realizowane w trakcie roku 2004:

·    organizowanie opieki w rodzinach zastępczych, udzielanie pomocy pieniężnej na częściowe pokrycie kosztów utrzymania umieszczonych w nich dzieci oraz wypłacanie wynagrodzenia z tytułu pozostawania w gotowości przyjęcia dziecka albo świadczonej opieki i wychowania niespokrewnionym z dzieckiem zawodowym rodzinom zastępczym,

·    zapewnienie opieki i wychowania dzieciom całkowicie lub częściowo pozbawionym opieki rodziców, w szczególności przez organizowanie i prowadzenie placówek opiekuńczo-wychowawczych,

·    pokrywanie kosztów utrzymania dzieci z terenu powiatu, umieszczonych w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i w rodzinach zastępczych na terenie innego powiatu,

·    przyznawanie pomocy pieniężnej na usamodzielnienie oraz na kontynuowanie nauki osobom opuszczającym placówki opiekuńczo-wychowawcze, rodziny zastępcze,

·    pomoc osobom mającym trudności w integracji ze środowiskiem, które otrzymały status uchodźcy,

·    prowadzenie i rozwój infrastruktury domów pomocy społecznej o zasięgu ponadgminnym oraz umieszczanie w nich skierowanych osób,

·    prowadzenie mieszkań chronionych dla osób z terenu więcej niż jednej gminy,

·    zapewnienie szkolenia i doskonalenia zawodowego kadr pomocy społecznej z terenu powiatu,

·    kontrole w jednostkach pomocy społecznej funkcjonujących na terenie powiatu,

·    udzielanie i wypłacanie pomocy finansowej repatriantom zgodnie z ustawą z dnia 9 listopada 2000r. o repatriacji (Dz. U. z 2004r. Nr 53, poz. 532),

·    realizacja zadań z zakresu rehabilitacji społecznej i zawodowej wynikających z ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych,

·    dofinansowanie likwidacji barier funkcjonalnych (architektonicznych, technicznych i w komunikowaniu się).

Wicestarosta Powiatu Białostockiego – Pan Damian Raczkowski zwrócił uwagę zebranych na bardzo obszerny materiał, przygotowany przez Panią Dyrektor, a w szczególności na prognozy dotyczące przyszłości i liczby mieszkańców w placówkach. Poprosił Panią Elżbietę Annę Turczewską o zreferowanie tych materiałów, ponieważ mogą to być informacje bardzo istotne z punktu widzenia budżetu i kształtu funkcjonowania całej pomocy społecznej w powiecie.

Pani Elżbieta Anna Turczewska wyjaśniła, iż przedstawiona prognoza wykorzystania miejsc w DPS-ach do 2010 roku została sporządzona na podstawie analizy zwolnionych miejsc w latach 1999-2004. „Do roku 2003 wszystkie miejsca w placówkach były tzw. miejscami dotowanymi, czyli finansowanymi z budżetu państwa. Obecnie, od 1 stycznia 2004 roku dotowane są tylko te miejsca, gdzie znajdują się pensjonariusze, skierowani przed wejściem w życie nowej ustawy. Biorąc pod uwagę strukturę wieku tych osób, z wyłączeniem domu pomocy społecznej dla osób psychicznie chorych, należy stwierdzić, że są to osoby powyżej 75 roku życia. Należałoby założyć, że ten spadek miejsc czyli umieralność tych osób utrzyma się na takim samym poziomie, czyli dość wysokim, tak jak to było w latach 1999-2003. Biorąc też pod uwagę liczbę osób w 2004 roku, skierowanych już do placówek na nowych zasadach, ta prognoza nie jest zadowalająca. Pierwszego pensjonariusza na nowych zasadach skierowano do placówki dopiero w marcu 2004 roku, a następnych 12 dopiero w czerwcu 2004 roku. Na uwadze trzeba mieć jednak to, że był to trudny rok również dla gmin, które miały kierować i ustalać odpłatność dla pensjonariuszy, a przede wszystkim w znacznej części z dochodów gminy pokrywać odpłatność. Mamy nadzieje, że w bieżącym roku ulegnie to znacznej poprawie, tym bardziej, że nasze domy są bardziej konkurencyjne w stosunku do innych pod względem kosztów utrzymania. Możemy liczyć tylko na to, że te prognozy się nie potwierdzą. Ponadto musimy pamiętać, że mamy jeszcze 193 miejsca dotowane w DPS w Garbarach, a w związku z nową ustawą o pomocy społecznej, nie ma możliwości zlecenia prowadzenia domu pomocy społecznej osobie fizycznej, a ta umowa jest zawarta do 2006 roku, zgodnie z terminem warunkowej decyzji na prowadzenie tej placówki, wydanej przez Wojewodę Podlaskiego”.

Radny Pan Jan Kaczmarek, odnosząc się do podanych przez Panią Dyrektor informacji w zakresie funkcjonowania DPS w Garbarach, zapytał czy nie należałoby wcześniej wypowiedzieć umowy Przedsiębiorstwu Z. Konikowski, informując go o tych faktach?

Pani Dyrektor wyjaśniła, iż nie ma potrzeby wypowiadania tej umowy, tym bardziej, że toczą się jeszcze sprawy w sądzie i na dzień dzisiejszy jeszcze nie są te sprawy rozstrzygnięte. „Obecnie jest rok 2005. Umowa jest tak zawarta, że nowa umowa zlecająca prowadzenie domu pomocy społecznej ma być zawarta z 18 miesięcznym okresem wyprzedzenia, czyli na dobrą sprawę umowa na rok od 1 stycznia 2007 powinna być zawarta w I półroczu 2005 roku. W związku z tym, że na dzień dzisiejszy ustawa o pomocy społecznej i przepisy wykonawcze nie pozwalają nam na ogłoszenie konkursu ofert i ogłoszeniu, że możemy zlecić prowadzenie DPS, jako osobie fizycznej. Jest więc jeszcze czas na podjęcie konkretnych działań.”

Pan Jan  Kaczmarek, kontynuując, zapytał, co się stanie, gdy problem ten nie zostanie rozwikłany i kto oraz na czyj koszt będzie w roku 2006 przenosił tych pensjonariuszy.

Pani Turczewska stwierdziła, iż takie czynności będą należały do Powiatu, który zlecał prowadzenie tego zadania.

Przewodniczący obrad zaprosił do dyskusji zaproszonych na obrady  dyrektorów DPS-ów i DD.

Pan Henryk Roman Smilewicz – Dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Choroszczy krótko omówił sytuację swojej placówki. Zasygnalizował, iż działania oszczędnościowe nastąpiły kosztem zmniejszenia obsady kadrowej. Tym samym obowiązki te spadły na inne pracujące osoby i są wykonywane przy dużym wysiłku i zaangażowaniu pracowników.

Pani Anna Zieniewicz- Dyrektor Domu Dziecka w Krasnem przedstawiła obraz pracy w domach dziecka. Szczególną uwagę zwróciła na aspekt wychowawczo- opiekuńczy oraz trudności wynikające z przepisów prawa. Omawiając sytuację dzieci przyjmowanych do placówki na poszczególnych przykładach zobrazowała potrzebę stałej współpracy ze specjalistami, szczególnie z zakresu psychologii.  Zaznaczyła, iż wszechobecna bieda bardzo mocno odbija się echem na losach dzieci. Kończąc, poprosiła o przychylność i wspieranie pracowników domów dziecka w ich trudnej pracy, ponieważ zasługują oni na najwyższe uznanie.

Radny – Pan Andrzej Osmolski, odnosząc się do informacji Pani Dyrektor Domu Dziecka, zapytał, czy w sytuacji, kiedy dziecko zostało odebrane z domu rodzinnego, rodzic ma prawo ingerencji w proces wychowawczy placówki?

Pani Anna Zieniewicz wyjaśniła, iż problemy z rodzicami są tego rodzaju, że Dyrektor placówki musi zrobić wszystko, aby dziecko mogło znów wrócić do swego domu rodzinnego. „Jeżeli po półrocznym pobycie dziecka w placówce, opinia dyrektora jest negatywna, z uwagi choćby na to, że rodzice nadal prowadzą dotychczasowy niewłaściwy tryb życia np. nadal piją itd., rodzicowi bardzo łatwo przychodzi szkalowanie opiekunów placówki, robienie awantur itd. Dyrektor Domu dziecka ma obowiązek resocjalizować rodzinę i pomagać w nawiązaniu kontaktu z dzieckiem. Trudno jest prowadzić takie działania, jeżeli nie ma dobrej woli drugiej strony. Jeszcze bardziej trudno wytłumaczyć dziecku, dlaczego rodzicom nie zależy na dziecku, dlaczego nikt go nie kocha, nie dba o jego potrzeby. Częste wizyty takich rodziców bardzo negatywnie odbijają się na psychice dzieci.”

Radny Pan Jan Kaczmarek, w przedstawionej pisemnej informacji  zauważył niepokojący sygnał i poprosił o jego wyjaśnienie. Zapytał, czy to prawda, że dzieci z Domu Dziecka, uczęszczające do szkoły podstawowej w Zabłudowie są dowożone do szkoły tylko w jedną stronę.

Pani Anna Zieniewicz wyjaśniła, iż ta sytuacja nie jest przejawem złej woli Pana Burmistrza. „Tam, gdzie było przedszkole obecnie jest gimnazjum, gdzie uczęszczają dzieci z całej gminy. Szkoła podstawowa została w Dobrzyniówce. Jest to wiejska szkółka, która nie ma świetlicy, szatni, ani nie spełnia żadnych standardów. Rano łatwiej jest zabrać dzieci i zawieźć je do szkoły, a małe dzieci z klas I-III kończą lekcje dużo wcześniej niż pozostałe. Nie ma miejsca, aby te dzieci gdzieś oczekiwały na autobus, a zapewnić transport kilka razy dziennie z powrotem to też bezsens. Dlatego one wracają same, idąc na skróty przez pola. Dobrym rozwiązaniem byłoby dowożenie dzieci do Zabłudowa, ale tam też jest za dużo dzieci.”

Kolejnym mówcą był Pan Jan Steckiewicz – Dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Jałówce. Przypomniał on zebranym, iż dzięki dużym wysiłkom zarówno władz powiatu, jak też pracowników DPS-u w roku ubiegłym dokonana została modernizacja i rozbudowa placówki.  Omówił przebieg dokonanych prac. Stwierdził, iż nie wszystkie zamierzenia zostały zrealizowane z uwagi na ograniczoność środków finansowych. Pan Jan Steckiewicz poinformował, iż w najbliższym czasie będzie starał się pozyskać środki finansowe zewnętrzne na dokończenie tych prac. W stosownym czasie zwróci się on do Rady Powiatu Białostockiego o wsparcie tych zamierzeń.

Pani Irena Łupińska – Dyrektor DPS w Uhowie zwróciła się do zebranych o pomoc w zrealizowaniu zamierzenia zamontowania w placówce dwóch dźwigów osobowo-towarowych i wykonania modernizacji kotłowni. Ponadto Pani Dyrektor poprosiła radnych Rady Powiatu Białostockiego o dokonanie rozpoznania w swoim terenie i zarekomendowania usług placówki. Liczba osób przebywających w placówce zaczyna budzić niepokój, ponieważ jest już kilka wolnych miejsc. Być może, w terenie są osoby zainteresowane pobytem w DPS w Uhowie.

                Rada Powiatu Białostockiego ww. informację przyjęła do wiadomości.

 

Ad. 5

Sprawozdanie z wykonania uchwał Rady Powiatu Białostockiego za II półrocze 2004 r.

Starosta Powiatu Białostockiego – Pan Wiesław Pusz przypomniał zebranym, iż sprawozdanie z przebiegu realizacji uchwał Rady Powiatu podjętych w II półroczu 2004 roku, tj. od 1 lipca 2004 roku do dnia 31 grudnia 2004 roku, zostało doręczone Wysokiej Radzie, w formie pisemnej /zał. nr 6/. Wobec powyższego poprosił o  zadawanie pytań do powyższego materiału.

Radny Pan Zenon Żukowski zgłosił swoją uwagę do przedstawionego materiału, a mianowicie w pkt. 20 jest zawarta informacja, iż Rada Powiatu Białostockiego nie zabierała głosu w sprawie zmiany w budżecie SP ZOZ w Łapach.

Pan Wiesław Pusz potwierdził, iż jest to błąd pisarski. Chodziło tam o zmiany w Statucie SP ZOZ, a nie w budżecie. Za powstałą pomyłkę – Pan Starosta przeprosił zebranych.

Pytań nie zgłoszono.

Rada Powiatu Białostockiego informację z wykonania uchwał Rady Powiatu Białostockiego za II półrocze 2004 roku przyjęła do wiadomości.

 

Ad. 6

Sprawozdanie z wykonania uchwał Zarządu Powiatu Białostockiego za II półrocze 2004 r.

Starosta Powiatu Białostockiego – Pan Wiesław Pusz przypomniał zebranym, iż sprawozdanie z wykonania uchwał Zarządu Powiatu Białostockiego za II półrocze 2004 roku zostało doręczone Wysokiej Radzie także w formie pisemnej /zał. nr 7/. Wobec powyższego poprosił o  zadawanie pytań do powyższego materiału.

Pytań i uwag nie zgłoszono.

Rada Powiatu Białostockiego sprawozdanie z wykonania uchwał Zarządu Powiatu Białostockiego za II półrocze roku przyjęła do wiadomości.

 

Ad. 7

Informacja o działalności decyzyjnej Starostwa Powiatowego w Białymstoku i jednostek organizacyjnych powiatu.

                Przewodniczący obrad przypomniał, iż materiał dotyczący działalności decyzyjnej poszczególnych wydziałów Starostwa Powiatowego w Białymstoku oraz jednostek organizacyjnych został radnym przesłany w formie pisemnej /zał. nr 8/.

                Przedstawiony materiał zreferował zebranym Pan Wiesław Pusz- Starosta Powiatu Białostockiego. W swojej wypowiedzi zwrócił uwagę na to, iż w porównaniu do roku 2003 nastąpił dwukrotny wzrost wydanych decyzji administracyjnych. Wydziały Starostwa wydały ogółem 33.912 decyzji, z czego tylko 0,13 % stanowi ilość złożonych odwołań od decyzji.

                Pan Starosta poinformował zebranych, iż cały czas trwają prace nad poprawą jakości pracy urzędników oraz poprawa wizerunku urzędu na zewnątrz. W tym celu zostały rozpoczęte prace nad wdrożeniem ISO 9001 w Starostwie Powiatowym w Białymstoku. Prace te zakończą się jeszcze w tym roku.

                Rada Powiatu Białostockiego  informację o działalności decyzyjnej Starostwa Powiatowego w Białymstoku i jednostek organizacyjnych powiatu przyjęła do wiadomości.

 

                Ogłoszono 10 minutową przerwę w obradach.

 

Ad. 8

Podjęcie uchwały w sprawie zgłoszenia kandydata do Powiatowej Rady Zatrudnienia w Białymstoku.

Pan Wiesław Pusz – Starosta Powiatu Białostockiego zreferował Wysokiej Radzie potrzebę podjęcia uchwały w sprawie zgłoszenia kandydata z Rady Powiatu do prac w Powiatowej Radzie Zatrudnienia w Białymstoku /zał. nr 9/. Przypomniał on zebranym, iż do kompetencji Starosty należy powołanie Powiatowej Rady Zatrudnienia. Taką Radę Starosta powołał, ale w związku z tym, że pomiędzy Miastem Białystok a Powiatem Białostockim jest zawarte porozumienie, swoje uwagi w tej kwestii wniósł Prezydent Miasta Białegostoku. W toku negocjacji ustalono, iż zostanie podwojona reprezentacja obu samorządów. W związku z tym, prośba do Wysokiej Rady o wytypowanie jeszcze jednego kandydata. W dniu dzisiejszym na ręce starosty wpłynęła opinia Komisji do omawianego projektu uchwały oraz propozycja kandydata w osobie Pana Jana Kaczmarka, który wyraził zgodę na kandydowanie.

Innych kandydatów nie zgłoszono.

Przystąpiono  do przegłosowania  uchwały w tej sprawie z dokonanym wpisem – jako kandydata: Pana Jana Kaczmarka.

Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła uchwałę Nr XXV/199/2005 z dnia 24 lutego 2005 roku w sprawie zgłoszenia kandydata do Powiatowej Rady Zatrudnienia w Białymstoku / zał. nr 10 /.

 

Ad. 9

Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia wysokości oraz szczegółowych zasad przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez Powiat Białostocki.

Starosta Powiatu Białostockiego poinformował zebranych o potrzebie podjęcia uchwały w sprawie ustalenia wysokości oraz szczegółowych zasad przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez Powiat Białostocki /zał. nr 11/. Poinformował Wysoką Radę, iż zgodnie z wymogami ustawy Karta Nauczyciela projekt tej uchwały podlegał konsultacjom ze związkami zawodowymi.

W uzupełnieniu tej wypowiedzi głos zabrała Pani Maria Marciszewska – Zastępca Naczelnika Wydziału Spraw Społecznych. „W poprzednim regulaminie były uwzględnione również wydatki mieszkaniowe. W tej chwili proponujemy ustalić odrębną uchwałą Rady Powiatu Białostockiego dodatki mieszkaniowe dla nauczycieli. Wynika to z tego, że te dodatki nie stanowią składnika wynagrodzenia nauczycieli, są to dodatki socjalne. Nie podlegają więc uzgodnieniu ze związkami nauczycieli i nie musza być co roku uchwalane przez Radę Powiatu. Dlatego proponujemy: odrębną uchwałę w sprawie ustalenia wysokości oraz szczegółowych zasad przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez Powiat Białostocki. Wysokość tych dodatków nie uległa zmianie i nadal są one na takim samym poziomie, jak w poprzednim regulaminie, jedynie zostały kwoty wyszczególnione na ilość członków danej rodziny.”

Wysoka Rada wysłuchała pozytywnych opinii Komisji do ww. projektu uchwały:

·    Komisji Budżetu i Finansów oraz Rozwoju i Promocji Powiatu, przedstawionej przez Pana Krzysztofa Obukowicza,

·    Komisji Oświaty, Kultury, Kultury Fizycznej i Turystyki, przedstawionej przez Pana Wojciecha Bukłahę.

Ponieważ uwag i pytań nie zgłoszono, Przewodniczący obrad zarządził głosowanie.

                Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła uchwałę Nr XXV/200/2005 z dnia 24 lutego 2005 roku w sprawie ustalenia wysokości oraz szczegółowych zasad przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez Powiat Białostocki  / zał. nr 12 /.

 

Ad. 10

                Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez Powiat Białostocki.

                Pani Maria Marciszewska- Zastępca Naczelnika Wydziału Spraw Społecznych wyjaśniła zebranym potrzebę podjęcia uchwały w sprawie ustalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez Powiat Białostocki / zał. nr 13 /. Do przedłożonego radnym projektu uchwały należy wnieść poprawki. „W związku z wejściem w życie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 stycznia 2005 roku w sprawie minimalnych stawek wynagradzania nauczycieli, proponujemy w §1 pkt. 2 naszego regulaminu wprowadzić już aktualne rozporządzenie MENiS. W związku z wejściem w życie tego rozporządzenia zachodzi też potrzeba wykreślenia ust. 3 w §26, ponieważ rozporządzenie, o którym mówiłam określa sposób wynagradzania za godziny realizowane przez nauczycieli w dni wolne od pracy. W naszym regulaminie nie powinno tego zapisu być.”

                Pani Maria Marciszewska omówiła poszczególne dokonane zmiany w stosunku do wcześniej obowiązującej uchwały. „W nowym regulaminie zawarte są regulacje dotyczące warunków i trybu przyznawania dodatku motywacyjnego dla wszystkich nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych. W poprzednim regulaminie, zasady te dla dyrektorów szkół i placówek oświatowych określał Zarząd Powiatu Białostockiego, natomiast w każdej szkole odrębnie były tworzone regulaminy przyznawania tego dodatku. W tej chwili, zgodnie z Kartą Nauczyciela, Rada Powiatu uchwala te zasady w regulaminie wynagradzania nauczycieli i te zapisy tutaj proponujemy.

Jeżeli chodzi o wysokości poszczególnych dodatków, to zmianie ulega wysokość dodatku za wychowawstwo klasy. Poprzednio była to kwota 23 zł miesięcznie, a obecnie proponujemy 30zł. Ponadto dodatki za trudne warunki pracy – tutaj jedynie w Poradniach Psychologiczno – Pedagogicznych proponujemy zwiększyć z dotychczasowych 30 zł do wysokości 50 zł. W załączniku nr 1 do regulaminu podane są widełka dodatków funkcyjnych. W dodatkach funkcyjnych zostały w niektórych pozycjach podniesione górne ich wartości, z tym, że Zarząd Powiatu będzie decydował o ewentualnym ich podnoszeniu bądź nie. Pozostałe dodatki zawarte w regulaminie są na poziomie dotychczasowym, nie uległy zmianie”.

                Pytań i uwag nie zgłoszono, wobec czego Przewodniczący poprosił o przedstawienie opinii komisji.

                Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów oraz Rozwoju i Promocji Powiatu przedstawił pozytywna opinię tejże Komisji do omawianego projektu uchwały.

                Następnie, Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Kultury Fizycznej i Turystyki – Pan Wojciech Bukłaha zapoznał zebranych z pozytywna opinia KOKKFiT do projektu uchwały.

                Przystąpiono do głosowania.

                Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie,  podjęła uchwałę Nr XXV/201/2005 z dnia 24 lutego 2005 roku w sprawie ustalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez Powiat Białostocki / zał. nr 14 /.

 

Ad. 11

                Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia wysokości oraz szczegółowych zasad przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego dla pracowników pedagogicznych zatrudnionych w placówkach opiekuńczo-wychowawczych prowadzonych przez  Powiat Białostocki.

                Pani Elżbieta Anna Turczewska – Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku przedstawiła zebranym potrzebę podjęcia uchwały w sprawie ustalenia wysokości oraz szczegółowych zasad przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego dla pracowników pedagogicznych zatrudnionych w placówkach opiekuńczo-wychowawczych prowadzonych przez  Powiat Białostocki / zał. nr 15 /.

                Dodała, iż zasady ustalania wysokości oraz szczegółowych zasad przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego  zostały analogicznie ustalone na dotychczasowym poziomie. Jedyna zmiana polega na tym, że uszczegółowiono wysokość dodatków w stosunku do konkretnej liczby osób w rodzinie. Pozostałe warunki są takie same jak dotychczas.

Wysoka Rada wysłuchała pozytywnych opinii Komisji:

·    Komisji Budżetu i Finansów oraz Rozwoju i Promocji Powiatu, przedstawionej przez Przewodniczącego – Pana Krzysztofa Obukowicza,

·    Komisji Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Rodziny – przedstawionej przez Przewodniczącą Panią Alicję Małgorzatę Bychowską.

                Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła uchwałę Nr XXV/202/2005 z dnia 24 lutego 2005 roku w sprawie ustalenia wysokości oraz szczegółowych zasad przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego dla pracowników pedagogicznych zatrudnionych w placówkach opiekuńczo-wychowawczych prowadzonych przez Powiat Białostocki / zał. nr 16 /.

 

Ad. 12

Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia regulaminu wynagradzania pracowników pedagogicznych zatrudnionych w placówkach opiekuńczo-wychowawczych prowadzonych przez Powiat Białostocki.

Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku - Pani Elżbieta Anna Turczewska zreferowała projekt uchwały dotyczący ustalenia regulaminu wynagradzania pracowników pedagogicznych zatrudnionych w placówkach opiekuńczo-wychowawczych prowadzonych przez Powiat Białostocki / zał. nr 17 /.

Do dotychczas obowiązującego regulaminu wprowadza się jedną zasadniczą zmianę, polegającą na zwiększeniu dodatku trudnościowego z 200 zł na 250 zł. Przy dodatkach motywacyjnych nadal pozostaje, średnio na etat do 10%, ale jedynie wprowadzono zapis, że nie mniej niż 3%. Wprowadzono również dodatek funkcyjny, w przypadku, gdyby w placówce zostałby zatrudniony pracownik pedagogiczny, któremu by powierzono stanowisko kierownicze, w kwocie znacznie niższej niż w przypadku dodatku funkcyjnego dla dyrektora, bo od 300 do 600 zł. Pozostałe warunki wynagradzania pracowników zatrudnionych z Karty Nauczyciela, pozostają takie same. Obecnie w dwóch placówkach opiekuńczo wychowawczych z Karty Nauczyciela zatrudnionych jest tylko 16 osób i w związku z wprowadzona zmianą Karty Nauczyciela w 2003 roku będzie malała, gdyż od 2003 roku nie ma możliwości już zatrudnienia w placówce opiekuńczo – wychowawczej pracowników zgodnie z tą Kartą”.

Pani Alicja Małgorzata Bychowska zapoznała Wysoką Radę z pozytywną opinią  Komisji Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Rodziny do omawianego projektu uchwały.

Pan Krzysztof Obukowicz poinformował, iż Komisja Budżetu Finansów oraz Rozwoju i Promocji Powiatu również zaopiniowała pozytywnie ww. projekt uchwały.

                Rada Powiatu Białostockiego podjęła uchwałę Nr XXV/203/2005 z dnia 24 lutego 2005 roku w sprawie ustalenia regulaminu wynagradzania pracowników pedagogicznych w placówkach opiekuńczo-wychowawczych prowadzonych przez Powiat Białostocki  / zał. nr 18 /.

 

Ad. 13

                Podjęcie uchwały w sprawie określenia zadań, a które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w 2005 roku.

                Pani Elżbieta Anna Turczewska zreferowała radnym projekt uchwały Rady w sprawie określenia zadań, na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w 2005 roku / zał. nr 19 /. „Wysokość środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, określona przez Zarząd PFRON wg. algorytmu w 2004 roku na realizację zadań określonych w ustawie 27.08.1997 roku o rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych została określona na kwotę 1.776.089 zł. Wspomniana kwota stanowi 80% kwoty wydatków na realizację tych zadań w roku ubiegłym. Niższe środki w roku bieżącym wynikają z malejących zobowiązań dotyczących refundacji wynagrodzeń i składek na ubezpieczenia społeczne, zgodnie z umowami zawartymi do 31.12.2002 roku. Wyłączając z określonej na rok bieżący kwoty funduszy powyższe zobowiązania oraz zobowiązania dotyczące dofinansowywania kosztów działalności warsztatów terapii zajęciowej, środki na realizacje pozostałych zadań są o 49.318 zł wyższe niż kwota określona na ten cel na początku ubiegłego roku, która to we wrześniu 2004 roku została zwiększona o kwotę 373.407 zł.

Proponowana kwota środków, w przedstawionym projekcie uchwały, na realizację poszczególnych zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych została ustalona w oparciu o analizę wydatków w latach poprzednich oraz analizę złożonych wniosków o dofinansowanie poszczególnych zadań w roku bieżącym. W ramach tych środków możliwe jest zabezpieczenie potrzeb dot. pożyczek na rozpoczęcie działalności gospodarczej w wysokości 50.000 zł. Jest to adekwatne do wydatków z lat poprzednich. Nie proponuje się zabezpieczenia środków na zwrot kosztów poniesionych przez pracodawcę w związku z przystosowaniem tworzonych lub istniejących stanowisk pracy stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności tych osób, dlatego, iż po nowelizacji ustawy od 2 lat nie ma w ogóle zainteresowania w tym zakresie wśród pracodawców. Od tego czasu istnieje program wyrównywania różnic między regionami, w ramach którego możliwe jest na korzystniejszych warunkach utworzenie nowych stanowisk dla osób niepełnosprawnych. Kwota 179.940 zł dotyczy zobowiązań i jest określana przez Zarząd PFRON na podstawie inwentaryzacji umów przekazywanych do 15.01. do Zarządu w Warszawie. Następnie na finansowanie kosztów szkolenia, przekwalifikowania zawodowego proponuje się kwotę 18.500 zł, zgodnie ze złożonym wnioskiem przez PUP, co daje łącznie kwotę na realizacje zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej w wysokości 248.440 zł. Pozostałą kwotę – 1.527.649 zł proponuje się przeznaczyć na zadania z zakresu rehabilitacji  społecznej w tym: 630.458 zł – to kwota określona przez Zarząd PFRON na dofinansowania warsztatów terapii zajęciowej, 250.000 zł – na dofinansowanie uczestnictwa osób niepełnosprawnych i ich opiekunów w turnusach rehabilitacyjnych, 234.231 – na dofinansowanie likwidacji barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych, w związku z indywidualnymi potrzebami osób niepełnosprawnych, 12.960 zł – na dofinansowanie sportu, kultury, rekreacji i turystyki osób niepełnosprawnych, a także 400.000 zł na dofinansowanie zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze przyznawane osobom niepełnosprawnym na podstawie odrębnych przepisów.”

                Kończąc swą wypowiedź – Pani Elżbieta Anna Turczewska poinformowała zebranych, iż przedmiotowy projekt uchwały został pozytywnie zaopiniowany przez Powiatową Społeczną Radę ds. Osób Niepełnosprawnych przy Staroście Białostockim w dniu 21 lutego 2005 roku / zał. nr 20 /.

                Wysoka Rada wysłuchała pozytywnych opinii Komisji:

·    Komisji Budżetu i Finansów oraz Rozwoju i Promocji Powiatu, przedstawionej przez Przewodniczącego – Pana Krzysztofa Obukowicza,

·    Komisji Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Rodziny – przedstawionej przez Przewodniczącą Panią Alicję Małgorzatę Bychowską.

                        Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła uchwałę Nr XXV/204/2005 z dnia 24 lutego 2005 roku w sprawie określenia zadań, na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w 2005 roku  / zał. nr 21 /.

                Powyższą uchwałę, zgodnie z kompetencjami przekazano Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Białymstoku.

 

Ad. 14

                Raport z realizacji Planu Rozwoju Lokalnego w roku 2004.

                Pani Celina Grażyna Wojciechowska – Naczelnik Wydziału Spraw Społecznych przypomniała zebranym, iż obszerny materiał w formie pisemnej został dostarczony radnym w stosownym terminie / zał. nr 22 /. „Obowiązek przedłożenia raportu z realizacji Planu Rozwoju Lokalnego Powiatu Białostockiego wynika z rozdziału 6 tegoż planu, który Wysoka Rada przyjęła na majowej Sesji w roku 2004. Na postawie informacji, które zostały zebrane w jednostkach organizacyjnych powiatu, tj. w domach pomocy społecznej, w domach dziecka, w PCPR, PUP, PZD, a także informacje zebrane w merytorycznych wydziałach Starostwa Powiatowego został ten materiał przygotowany. Raport był przedmiotem rozmów na Komisjach Rady Powiatu Białostockiego. Koncepcja jego opracowania jest taka, że informacje, które Państwo otrzymujecie są odniesione do  czterech podstawowych priorytetów zawartych w Planie Rozwoju Lokalnego oraz działań, które na te priorytety się składają. Do tego uwzględnione zostały tzw. wskaźniki monitoringu, które sa opisane w rozdziale 4 PRL-u. Każdy z tych priorytetów, tam, gdzie było to możliwe, w wersji finansowej, zostało zaprezentowane Państwu, tam gdzie nie – w wersji opisowej.”

                Pytań i uwag nie zgłoszono.

                Rada Powiatu Białostockiego raport z realizacji Planu Rozwoju Lokalnego Powiatu Białostockiego za 2004 rok przyjęła do wiadomości.

 

Ad. 15

Podjęcie uchwały w sprawie rachunku dochodów własnych jednostek budżetowych Powiatu Białostockiego.

                Pani Maria Borodziuk – Skarbnik Powiatu Białostockiego przedstawiła zebranym projekt uchwały rady w sprawie rachunku dochodów własnych powiatowych jednostek budżetowych / zał. nr 23 /.

                Wyjaśniła zebranym, iż: „w związku ze zmianami, jakie zostały dokonane w ustawie o finansach publicznych istniejące dotąd rachunki środków specjalnych w jednostkach budżetowych został wykreślony, a w to miejsce pojawił się art. 18 a, na podstawie którego mogą być w miejsce zlikwidowanych z dniem 1 stycznia 2005 roku środków specjalnych – powołane rachunki dochodów własnych tychże jednostek. Wymaga to podjęcia uchwały Rady Powiatu, w której to zgodnie z przepisami ustawy o finansach publicznych, Rada powinna określić źródła dochodów tych rachunków, określić, na co mogą te dochody być przeznaczone, jak tez wymienić jednostki, jakie mogą te rachunki otworzyć. W przedłożonym projekcie ustawy stało się zadość wymogom przepisów ustawy o finansach publicznych.

                Jeszcze dziś obradował Zarząd Powiatu, który wniósł do projektu przedłożonej wcześniej uchwały w sprawie rachunków dochodów własnych powiatowych jednostek budżetowych uzupełnienia, które dotyczą wykazu tychże jednostek. W tej chwili zarząd proponuje, by 14 powiatowych jednostek utworzyło te rachunki. W stosunku do pierwotnego projektu uchwały proponuje się, by w dziale oświata i wychowanie, również ten rachunek był utworzony przy ZS w Czarnej Białostockiej, oraz w dziale pomoc społeczna również uwzględnić wszystkie DPS-y.”

                Pozytywne pinie do przedłożonego projektu uchwały przedstawili Przewodniczący:

·          Komisji Budżetu i Finansów oraz Rozwoju i Promocji Powiatu – pozytywna.

·          Komisji Oświaty, Kultury, Kultury Fizycznej i Turystyki – pozytywna.

Zarówno Pan Krzysztof Obukowicz, jak też Pan Wojciech Bukłaha poinformowali Wysoką Radę, iż  opinie Komisji dotyczą projektów uchwał wraz z poprawkami, ponieważ zostały one uwzględnione na wniosek Komisji.

                Rada Powiatu Białostockiego, przy 3 głosach „wstrzymujących się”, podjęła uchwałę Nr XXV/205/2005 z dnia 24 lutego 2005 roku w sprawie rachunku dochodów własnych jednostek budżetowych Powiatu Białostockiego / zał. nr 24 /.

                Powyższą uchwałę, zgodnie z kompetencjami przekazano Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Białymstoku.

 

Ad. 16

                Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie na rok 2005.

                Pani Maria Borodziuk – Skarbnik Powiatu Białostockiego zreferowała Wysokiej Radzie projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2005 rok / zał. nr 25 /.

               Potrzeba przeprowadzenia zmian w budżecie powiatu na rok 2005 wynika z podpisania porozumienia z Gminą Gródek. Jest to pomoc finansowa udzielona w łącznej kwocie 200.000 zł, zgodnie z planem wspólnego finansowania dróg powiatowych, dlatego też dochody budżetu w związku z tym zwiększają się o kwotę 200.000 zł. Po stronie wydatków planowane zmiany obejmują właśnie tę kwotę, która jest przeznaczona na zwiększenie wydatków na inwestycje realizowane przez PZD, jak również po stronie planowanych wydatków, w związku z podpisaniem na razie jednostronnie, umowy pożyczki na tzw. zapewnienie płynności projektu realizowanego z dofinansowania ze środków programu ZPORR. Jest to droga Ogrodniczki – Karakule – Sowlany. Kwota pożyczki wynosi 1.622.545 zł. Jest to pożyczka oprocentowana w wysokości 1,6% w skali roku i jak wynika z harmonogramu uruchamiania tejże pożyczki, kwota odsetek, jaka jest przewidywana do zapłacenia to 11.754 zł, stąd jest propozycja przeniesienia tej kwoty z rezerwy na zwiększenie planu wydatków na obsługę papierów wartościowych i kredytów w budżecie. Zaciągnięcie krótkoterminowej pożyczki na płynność projektu Ogrodniczki – Karakule – Sowlany również pociąga za sobą potrzebę uaktualnienia załącznika do budżetu w postaci planu przychodów i rozchodów na rok 2005. Po obu stronach pojawia się kwota tejże pożyczki, przy czym ten plan nie wpływa w żadnym stopniu na planowany poprzednio stan zadłużenia budżetu na koniec roku 2005, gdyż uruchomiona i wykorzystana pożyczka zostanie jednorazowo jeszcze do końca bieżącego roku spłacona z chwilą otrzymania płatności z UE. Załączniki nr 4,4.1, i 4 a dotyczą zmian, jakie zostały przyjęte  w zakresie dwóch inwestycji, mianowicie: budowa Regionalnego Centrum Kształcenia w zakresie Turystyki Aktywnej w Supraślu. Tutaj, ta kwota została już urealniona i przyjęta w tej wielkości, w jakiej będzie występowała we wniosku do Programu ZPORR o dofinansowanie, przy czym te zmiany wartości tejże inwestycji ogółem nie wpływają w żaden sposób na zwiększenie wydatków  z budżetu powiatu zarówno w roku 2005, jak też w roku 2006. Również w załączniku nr 4 zadanie, które było pierwotnie przyjęte w budżecie jako termomodernizacja budynku szpitala SP ZOZ w Łapach przyjmuje rozszerzone brzmienie w tytule, a mianowicie jest to zadanie „Poprawa świadczonych usług medycznych poprzez zakup aparatury diagnostycznej”, czyli aparat rentgenowski i termomodernizacja obiektu SP ZOZ w Łapach. To zadanie będzie realizowane w latach 2005 – 2006. Zwiększa się wartość ogólna tego zadania z kwoty 1.200.000 zł do kwoty 1.980.000 zł i tak, jak w przypadku budowy Regionalnego Centrum Kształcenia w zakresie Turystyki Aktywnej w Supraślu, również podniesienie wartości zadania nie wpływa na zwiększenie planowanych wydatków  z budżetu powiatu w roku 2005, jak też w roku 2006.”

Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów oraz Rozwoju i Promocji Powiatu – Pan Krzysztof Obukowicz zapoznał zebranych z pozytywną opinią Komisji do omawianego wyżej projektu uchwały.

Pan Józef Ryszard Sikorski, przed głosowaniem poprosił o wyjaśnienie, dlaczego oprocentowanie pożyczki będzie liczone wg. stopy rentowności 52-tygodniowych bonów skarbowych sprzedanych na ostatnim przetargu poprzedzającym dany kwartał kalendarzowy, i kto będzie tego pilnował?

Pani Maria Borodziuk wyjaśniła, iż nie jest to dowolność. W tej sprawie jest wydane przez Ministra Finansów rozporządzenie . Nie można tu zastosować innego oprocentowania, tylko w odniesieniu do tych bonów skarbowych i wg, tejże ceny. „Tutaj niczego z bankiem negocjować się nie da. Natomiast jeśli chodzi o wielkość tego oprocentowania, które jest zmienne w odstępach kwartalnych, ma obowiązek śledzić bank. My również, z drugiej strony, jesteśmy też w stanie zawsze śledzić na odpowiednich stronach internetowych”.

                Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła uchwałę Nr XXV/206/2005 z dnia 24 lutego 2005 roku w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2005 rok / zał. nr 26 /.

                Powyższą uchwałę, zgodnie z kompetencjami przekazano Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Białymstoku.

 

Ad. 17

                Interpelacje i zapytania Radnych.

                Starosta Białostocki – Pan Wiesław Pusz poinformował zebranych, iż w omawianym czasie  zgłoszone zostały dwie interpelacje. Pierwsza z nich – to interpelacja Pana Zenona Żukowskiego, zgłoszona podczas XXIII Sesji Rady Powiatu Białostockiego w dniu 16 grudnia 2004 roku dotyczyła wyjaśnienia przyczyny  niskich wpływów do powiatowego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej w roku 2004. Zarząd Powiatu wystosował  zapytanie do Zarządu Województwa Podlaskiego, niemniej jednak przesłana odpowiedź nie jest zadowalająca ani dla radnego, ani dla Zarządu Powiatu.

Radny Pan Zenon Żukowski poprosił Zarząd Powiatu o ponowne wystosowanie konkretnego zapytania do Zarządu Województwa Podlaskiego, ile dostaniemy środków finansowych za rok 2004.

Realizację drugiej interpelacji, zgłoszonej przez Radnego Pana Józefa Woronieckiego  omówił Wicestarosta Białostocki –Pan Damian Raczkowski. Dotyczyła ona powodów dotyczących długich przerw w kursowaniu pociągów relacji Białystok – Czarna Białostocka.

Zarząd Powiatu jeszcze w grudniu 2004 roku wystąpił do PKP z prośbą o wyjaśnienie zaistniałej sytuacji. W obszernej odpowiedzi na ten temat wskazuje się jako główny powód zmniejszenie dotacji przekazywanej przewoźnikowi na ten cel. Stosowna odpowiedź została przekazana radnemu na piśmie.

Rada Powiatu Białostockiego ww. informacje przyjęła do wiadomości.

Radna Pani Bożena Bieta zgłosiła interpelację. Poinformowała Wysoka Radę, iż: na ostatnim posiedzeniu Komisji Oświaty, Kultury, Kultury Fizycznej i Turystyki przygotowany został wniosek do Zarządu Powiatu o przygotowanie zbiorczej informacji, w odniesieniu do roku 2004 w zakresie złożonych wniosków do UE oraz pozyskania środków zewnętrznych na różne projekty ze strony Starostwa. Ten wniosek został złożony miesiąc temu i do dzisiaj radni takiej informacji o pozyskaniu środków zewnętrznych ewentualnie z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej nie uzyskali. Chcielibyśmy mieć taką listę zbiorczą co się udało załatwić, ile środków pozyskać. Jeżeli to jest możliwe to prosilibyśmy, aby ta informacja obejmowała okres od początku II kadencji, tj. od 2002 roku”.

Radny Pan Krzysztof Silwon odnosząc się do uchwał Rady Powiatu, zwrócił uwagę, iż § 27 Statutu Powiatu Białostockiego wskazuje krąg inicjatorów projektów uchwał RPB. Zapytał, czy jest możliwe, by w uchwałach uwzględniony był zapis wskazujący na to, kto jest inicjatorem uchwały.

Wyjaśnienia w tej kwestii złożyła Wysokiej Radzie Pani Hanna Nikitiuk – Radca Prawny Starostwa. „Zapisy § 27 Statutu Powiatu Białostockiego są zgodne z ustawą o samorządzie powiatowym i wzorcowym regulaminem określonym przez rozporządzenie RM. Ono już nie obowiązuje. Organy wymienione w tym paragrafie są jak najbardziej właściwe, bo pozostaje to w zgodzie z ustawą o samorządzie powiatowym. Nie ma obowiązku prawnego dokonania takiego zapisu i jeżeli miałoby to w jakiś sposób ułatwić, to w tym przypadku, kiedy autorem projektu uchwały byłby kto inny niż zarząd, co chyba się nie zdarzyło, to nie widzę przeszkód, aby taka informację zawierać. Zwracam uwagę, że to nie jest nigdzie uregulowane i tak naprawdę niczemu nie służy. Ważne jest to, że uchwała została podjęta i później wykonana.”

Pan Damian Raczkowski zabierając głos w dyskusji, zastanawiał się, jaka jest intencja wprowadzenia tego zapisu, tym bardziej, że taki zapis może znaleźć swoje odzwierciedlenie w treści protokołu. „Uważam, że niewłaściwe byłoby zapisywanie w samym projekcie uchwały tego rodzaju uwagi. Tym bardziej, że przenosząc analogicznie ten pomysł wyżej, Sejm nie uchwala ustaw wpisując w treść ustawy, iż są one podjęte z inicjatywy jakiegoś klubu, czy partii. Mogłoby dojść do pewnego rodzaju absurdu, ale na pewno taki zapis musi się znaleźć w protokole, jeżeli jest to inicjatywa kogo innego niż Zarządu”.

Radca Prawny Starostwa – Pani Hanna Nikitiuk poparła stanowisko przedmówcy, uważając, iż ta propozycja jest najbardziej stosowna.

W toku dyskusji, radni wyrażali swoje stanowisko w tym zakresie, polemizując z propozycją radnego Pana Krzysztofa Silwona.

Propozycja Pana Krzysztofa Silwona nie znalazła uznania wśród radnych Rady Powiatu Białostockiego, niemniej jednak nie została poddana pod głosowanie.

 

Ad. 18

Przyjęcie protokołu z XXIV Sesji RPB.

                Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Andrzej Adam Kałużyński  przypomniał zebranym, iż  XXIV Sesja Rady Powiatu Białostockiego II kadencji odbyła się w dniu 20 stycznia 2005 roku. Protokół był wyłożony do wglądu i zgłoszenia uwag. Zapytał, czy ktoś z radnych zgłasza do niego uwagi?  

                Uwag nie zgłoszono, wobec czego przystąpiono do głosowania.

                Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, przyjęła protokół Nr XXIV/2005 z dnia  20 stycznia 2005 roku.

 

Ad. 19

                Sprawy różne.

                Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Andrzej Adam Kałużyński poinformował Wysoką Radę, iż zostały rozdane radnym druki oświadczeń majątkowych, które po wypełnieniu radni są obowiązani złożyć w nieprzekraczalnym terminie do dnia 30 kwietnia 2005 roku / zał. nr 27 /.

Przewodniczący obrad odczytał zebranym apel rady Miasta Płocka w sprawie jednorazowego opodatkowania się na pomoc ofiarom tragedii w Azji południowo- wschodniej wywołanej tsunami / zał. nr 28/.

Pan Andrzej Adam Kałużyński zapoznał Wysoką Radę z prośbą Rady Powiatu Kolskiego dotyczącą pomocy w zorganizowaniu wyjazdu szkoleniowego na terenie Powiatu Białostockiego /zał. nr 29/. Pan Wiesław Pusz – Starosta Powiatu Białostockiego zadeklarował pomoc z przygotowaniu tego spotkania.

Ponadto w sprawach różnych Przewodniczący obrad odczytał zebranym zaproszenie Kurii Metropolitalnej Białostockiej do udziału w Wielkopostnym Skupieniu Samorządowców i Parlamentarzystów Archidiecezji Białostockiej / zał. nr 30/.

W tym punkcie, Rada Powiatu zapoznała się także z uchwałą Nr 635/05 z dnia 8 lutego 2005 roku Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku / zał. nr 31 /.

Do tego materiału kilka słów wyjaśnienia złożyła zebranym Pani Maria Borodziuk.

Również w sprawach różnych Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego zapoznał zebranych z :

·    treścią pisma PUW do pani Bożeny Wondołkowskiej w sprawie rozpatrywania jej skargi przez Radę Powiatu Białostockiego / zał. nr 32 /

·    treścią pisma kierowanego przez Wójta Gminy Michałowo do Rady Powiatu Białostockiego w sprawie zgłoszenia chęci zorganizowania Wojewódzkiej Spartakiady Sportowo – rekreacyjnej na obiektach sportowych SP w Michałowie, w maju 2005 roku / zał. nr 33 /. Wicestarosta Białostocki poinformował zebranych, iż sprawa ta była przedmiotem obrad posiedzenia Zarządu, gdzie zdecydowano, że w Michałowie odbędą się eliminacje powiatowe, a w Supraślu Wojewódzkie. O tym został poinformowany Wójt Michałowa.

·    treścią pisma RIO, kierowanego do Rady Powiatu Białostockiego z prośbą o rozpatrzenie skargi Państwa Charyło zgodnie z kompetencjami / zał. nr 34 /.

W ostatniej sprawie wyjaśnienia złożyła Pani Barbara Wacławska. Przypomniała tok wszystkich urzędowych czynności dokonanych w sprawie przez Powiatowy Urząd Pracy w Białymstoku. Pani Wacławska poinformowała, iż Prokuratura wszczęła postępowanie przeciwko Państwu Charyłom o zniesławienie jej osoby.

Rada Powiatu Białostockiego ww. przyjęła do wiadomości.

Ponadto w sprawach różnych, Przewodniczący RPB nawiązując do złożonych wniosków o rezygnacje radnych z prac niektórych Komisji, poprosił o uzupełnienie tych wniosków o uzasadnienia. Motywował to tym, iż radni maja prawo wiedzieć, jakie czynniki zadecydowały o takich decyzjach w trakcie trwania kadencji Rady. Ponadto przypomniał, iż do połowy marca 2005 roku wnioski od radnych będą gromadzone w Biurze Rady, by po tym czasie zająć się ich kompleksowym załatwieniem na kolejnej Sesji, tj. w dniu 24 marca 2005 roku.

Pani Wiktor Brzosko, kierując pytanie do Powiatowego Zarządu Dróg w Białymstoku, zapytał, w jakim terminie zostanie dokonana wycinka drzew w Łapach przy ul. Cmentarnej. Wyjaśnił, iż o to na spotkaniach pytają wyborcy, w związku z tym chciałby znać przybliżony termin.

Pani Elżbieta Jasińska – zastępca Dyrektora PZD w Białymstoku wyjaśniła, iż z pewnością do końca kwietnia 2005 roku wnioskowana wycinka zostanie dokonana.

 

Ad.20

                Zamknięcie obrad XXV Sesji Rady Powiatu.

Wobec wyczerpania porządku obrad, Przewodniczący Rady Powiatu – Pan Andrzej Adam Kałużyński zamknął obrady XXV Sesji Rady Powiatu II kadencji, w dniu 24 lutego 2005 roku, o godz. 1330.

 

Protokołowała :

Bogumiła Malinowska

               

Przewodniczący Rady

Andrzej Adam Kałużyński

 

Metryka strony

Podmiot udostępniający informacje: Bogumiła Malinowska

Opublikował: Hanna Tołłoczko

Data udostępnienia w BIP: 11-04-2005 00:00

Data modyfikacji informacji: 11-04-2005 12:40