Sesja Nr XXXIII z dnia 27.10.2005 r.

 Or.V.0041- 33 / 2005

 

 

 

Protokół Nr XXXIII / 2005

z obrad XXXIII  Sesji Rady Powiatu Białostockiego II kadencji

 w dniu 27 października 2005 roku

 w Starostwie Powiatowym w Białymstoku

 

Obrady XXXIII Sesji Rady Powiatu Białostockiego II kadencji, w dniu 27 października 2005 roku, o godz.1000, w Starostwie Powiatowym w Białymstoku, otworzył Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Andrzej Adam Kałużyński.

Na wstępie, powitał zaproszonych gości, członków Zarządu oraz wszystkich radnych / listy obecności stanowią zał. nr 1,2 i 3 /.

Stwierdził, iż na podstawie listy obecności, w obradach uczestniczy 24 radnych, co stanowi quorum, przy którym Rada Powiatu może obradować i podejmować prawomocne uchwały. Nieobecny był Pan Damian Raczkowski, który złożył rezygnację z mandatu radnego i rezygnację z członka Zarządu Powiatu, z powodu na objęcie mandatu Posła na Sejm RP.

Przewodniczący obrad przypomniał, iż radnym został przesłany projekt porządku dziennego XXXIII Sesji RPB. Zaproponował zmianę do porządku obrad:

·          proponuje się zdjąć z porządku obrad  pkt 11: „Podjęcie uchwały w sprawie wyboru Wicestarosty Powiatu Białostockiego”.

 

Zmieniony porządek obrad przyjęto  do realizacji, przy 2 głosach „wstrzymujących się”, w brzmieniu:

 

1.       Otwarcie obrad XXXIII Sesji Rady.

2.       Przyjęcie porządku dziennego.

3.       Informacja Starosty o pracach Zarządu między Sesjami.

4.       Informacja Dyrektora Książnicy Podlaskiej o prowadzeniu zleconych zadań biblioteki powiatowej.

5.       Informacja o działalności Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Łapach.

6.       Informacja o działalności Powiatowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Białymstoku.

7.       Informacja o realizacji zadań Powiatu w zakresie oświaty z udziałem dyrektorów szkół.

8.       Informacja o realizacji zadań Wydziału Spraw Społecznych Starostwa Powiatowego.

9.       Informacja o realizacji zadań Wydziału Komunikacji Starostwa Powiatowego.

10.    Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia rezygnacji z członkostwa w Zarządzie Powiatu.

11.    Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia zasad używania herbu i flagi Powiatu Białostockiego. 

12.    Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr XXIII/186/2004 RPB z dnia 16 grudnia 2004 r. w sprawie zatwierdzenia przychodów i wydatków powiatowego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej na 2005 r. oraz zasad udzielania dotacji ze środków powiatowego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej na 2005 rok. 

13.    Zatwierdzenie zmian do podziału powiatowego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej na 2005 rok.

14.    Podjęcie uchwały w sprawie przekształcenia Centrum Kształcenia Praktycznego z jednostki budżetowej w zakład budżetowy. 

15.    Podjęcie uchwały w sprawie powierzenia Gminie Zawady zimowego utrzymania dróg powiatowych. 

16.    Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawierania umów najmu lub dzierżawy na okres dłuższy niż 3 lata. 

17.    Podjęcie uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie Powiatu na 2005 rok. 

18.    Informacja Skarbnika dotycząca opracowania budżetu na 2006 rok.

19.    Podjęcie uchwały w sprawie stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego. 

20.    Zaakceptowanie treści wystąpienia w sprawie wyrażenia zgody na przyjęcie mandatu radnego Rady Powiatu Białostockiego.

21.    Informacja Starosty Powiatu o złożonych oświadczeniach majątkowych.

22.    Informacja Przewodniczącego RPB o złożonych oświadczeniach majątkowych.

23.    Interpelacje i zapytania Radnych.

24.    Przyjęcie protokołu z poprzedniej XXXII Sesji RPB.

25.    Sprawy różne.

26.    Zamknięcie  obrad XXXIII Sesji.

 

Ad. 3

Informacja Starosty o pracach Zarządu między Sesjami.

Starosta Powiatu Białostockiego - Pan Wiesław Pusz przedłożył zebranym informację o pracach Zarządu Powiatu Białostockiego między Sesjami Rady, tj. w okresie od  dnia 23 września 2005 roku do dnia 27 października 2005 roku  /zał. nr 4/.

W tym czasie Zarząd Powiatu obradował na 4 posiedzeniach plenarnych i zajmował się problemami w zakresie spraw związanych z:

·         majątkiem powiatowym,

·         drogami powiatowymi,

·         ochroną zdrowia i opieką społeczną,

·         oświatą, kulturą i sportem,

·         finansami i budżetem.

Ponadto Zarząd:

Ø  przyznał premie za m-c wrzesień dyrektorom jednostek organizacyjnych Powiatu,

Ø  rozpatrzył pismo Okręgowej Stacji Chemiczno-Rolniczej w Białymstoku w sprawie przeznaczenia przyznanej kwoty na zakup sprzętu do badań wody,

Ø  podpisał aneks Nr 2 do porozumienia w sprawie wspólnej realizacji projektu p.n.: „Efektywne wykorzystanie środków pomocowych Unii Europejskiej przez Gminy Euregionu Niemen”,

Ø  zapoznał się z pismem Posła na Sejm RP oraz Ministra Środowiska w sprawie szkodliwej dla środowiska działalności firmy ORLEN.

                Starosta Powiatu i członkowie Zarządu uczestniczyli w:

Ø        I Podlaskiej Gali „Liderzy Eksportu” organizowanej przez Forum Biznesu,

Ø        Konwencie Starostów Powiatów Województwa Podlaskiego zorganizowanej w Siedzibie Starostwa przy ul. Borsuczej 2,

Ø        uroczystości jubileuszowej XX-lecia zespołu „Klepaczanki”,

Ø        szkoleniu kadry kierowniczej administracji publicznej woj. Podlaskiego poświęconemu realizacji zadań obronnych w świetle aktualnych uregulowań prawnych,

Ø        inauguracji Roku Akademickiego w Archidiecezjalnym Wyższym Seminarium Duchownym,

Ø        inauguracji Roku Akademickiego w Wyższej Szkole Ekonomicznej w Białymstoku,

Ø        inauguracji Roku Akademickiego w Wyższej Szkole Finansów i Zarządzania w Białymstoku,

Ø        spotkaniu z przedstawicielem Rządu Francuskiego w sprawie budowy Regionalnego Centrum Kształcenia w zakresie Turystyki Aktywnej,

Ø        posiedzeniu Powiatowej Rady Zatrudnienia,

Ø        wyjeździe informacyjno-promocyjnym na międzynarodowe targi turystyczne TOUR SALON do Poznania,

Ø        konferencji Powiatowego Urzędu Pracy nt.: „Zatrudnienie subsydiowane – ostatnia szansa przed wykluczeniem”,

Ø        posiedzeniach stałych Komisji Rady Powiatu,

Ø        w wystawie prac malarskich Pana Leszka Wilczyńskiego w GOK w Juchnowcu.

Rada Powiatu Białostockiego informację o pracach Zarządu między Sesjami przyjęła do wiadomości.

 

Ad. 4

Informacja Dyrektora Książnicy Podlaskiej o prowadzeniu zleconych zadań biblioteki powiatowej.

Informację o prowadzeniu zleconych zadań biblioteki powiatowej przedstawiła zebranym Pani Krystyna Choińska – Zastępca Dyrektora Książnicy Podlaskiej w Białymstoku / materiał pisemny stanowi zał. nr 5 do niniejszego protokołu/.

Biblioteka Powiatowa została utworzona na podstawie uchwały Rady Powiatu Białostockiego z 2003 roku. Jest to biblioteka nietypowa, która ma przypisane zadania zgodnie z ustawą o bibliotekach. Jej podstawowym zadaniem jest pomoc instrukcyjno-metodyczna i szkoleniowa bibliotekom samorządowym w Powiecie Białostockim, a także sprawowanie nadzoru nad działalnością bibliotek w tymże powiecie. Biblioteka Powiatowa ponadto przekazuje spostrzeżenia i postulaty włodarzom gmin i miast dotyczące funkcjonowania i usprawnienia działalności bibliotek.”

                Radny Pan Józef Ryszard Sikorski poprosił o dodatkowe informacje w zakresie stosowania nowych nośników informacyjnych w bibliotekach typu internet oraz innych nośników elektronicznych.

Pani Krystyna Choińska wyjaśniła, iż głównym, powszechnie stosowanym nośnikiem jest internet. Niestety posiada go tylko 8 bibliotek w terenie, co znacząco utrudnia pracę w bibliotekach oraz dostęp czytelników do posiadanych zasobów.

Radny Pan Wojciech Bukłaha poprosił o informację na temat stanu technicznego budynków i zabezpieczenia zbiorów przed niszczeniem.

Zastępca Dyrektora Książnicy Podlaskiej wyjaśniła, iż stan obiektów jest ogólnie mówiąc dostateczny, niemniej jednak wśród tych zasobów są obiekty dobre, ale  występują też takie, które wymagają remontów i innej troski. Ogólnie ujmując ten problem, należy zauważyć, iż księgozbiory wymagają pomieszczeń, których zawsze brakuje.

Powyższą wypowiedź uzupełniła Pani Małgorzata Rokicka - Szymańska zwracając szczególną uwagę na bardzo zły stan biblioteki w Zawadach. Zajmowane pomieszczenia są niedogrzane. Warunki lokalowe są wręcz trudne. Biblioteka mieści się w „korytarzu”, korzysta tylko z kilku regałów. Pozostały księgozbiór jest „zamrożony”. Ta biblioteka wymaga dużego zainteresowania i wsparcia finansowego zarówno w zakresie zabezpieczenia lokalowego, w sprzęt, jak także w etat bibliotekarza. Pani Rokicka - Szymańska zaapelowała do radnych o wsparcie działań, mających na celu poprawę istniejącej sytuacji.

O głos poprosił Burmistrz Miasta Łapy – Pan Tadeusz Wróblewski. Podziękował on za wyrazy uznania dla łapskiej biblioteki. Zasygnalizował, iż w niedługim czasie pojawi się problem lokalowy z uwagi na to, iż wykonywana jest obecnie ekspertyza obiektu, w którym znajduje się biblioteka. Z powodu nadmiaru książek zgromadzonych w zasobach tego obiektu może wystąpić zagrożenie dalszego jej funkcjonowania.

Pan Tadeusz Wróblewski poinformował zebranych, iż na terenie Łap znajduje się potencjalny obiekt, który mógłby być przeznaczony na potrzeby biblioteki i domu kultury. Problem polega na tym, iż ten obiekt pośpiesznie został skomunalizowany na rzecz Gminy Łapy i okazało się, że nastąpiło to z naruszeniem prawa.

Starosta Powiatu Białostockiego wyjaśnił zebranym: „ Wiele lat temu obiekt ten był we władaniu PZPR. Potem nieruchomość ta została zbyta, ale po przeprowadzeniu  stosownego postępowania stwierdzono nieprawidłowości, gdyż jest to majątek Skarbu Państwa.  Na obecną chwilę sytuacja jest taka, że ten majątek został wysądzony na rzecz Skarbu Państwa. W tym czasie rzeczywiście Gmina Łapy dokonała komunalizacji tego majątku na swoją rzecz, co zostało oprotestowane. Starosta jest zarządcą majątku Skarbu Państwa i działa na jego rzecz w imieniu Wojewody. Sprawy te trwają i nie należą do łatwych. Istnieje możliwość skomunalizowania tej nieruchomości na rzecz Powiatu Białostockiego i nad tą możliwością będziemy się zastanawiać. Wszystkie poczynania w tym zakresie akceptuje Wojewoda, dlatego na tym etapie nie można jeszcze rozstrzygać w wiążących kwestiach”.

Radny Pan Walenty Sic poprosił o przedstawienie informacji dotyczącej warunków lokalowych Książnicy Podlaskiej.

Pani Krystyna Choińska wyjaśniła zebranym, iż  ta kwestia leży w dużym zainteresowaniu zarówno Książnicy, jak też władz miasta Białegostoku. Są rozważane różne koncepcje, ale należy pamiętać, iż jest to sprawa na lata. Nie da się problemów lokalowych Książnicy rozwiązać w ciągu krótkiego okresu czasu.

Pan Romuald Wiszniewski zapytał, czy brane były pod uwagę możliwości połączenia bibliotek szkolnych z gminnymi.

Pani Krystyna Choińska – Zastępca Dyrektora Książnicy Podlaskiej w Białymstoku wyjaśniła zebranym, iż nie ma takich prawnych możliwości. Istnieje wyraźny zakaz łączenia tychże bibliotek. O tym zadecydował ustawodawca.

Radna Pani Anna Grycuk zapytała, czy osoby zatrudnione w bibliotekach są przygotowane do obsługi systemów informatycznych funkcjonujących w bibliotekach. Ponadto zapytała, czy są wymogi formalno- prawne  dotyczące kwalifikacji zatrudnianych bibliotekarzy.

 Zastępca Dyrektora Książnicy Podlaskiej w Białymstoku wyjaśniła, iż w bibliotekarstwie publicznym nie ma norm,  które określają warunki zatrudniania osób na stanowiska bibliotekarskie. Są natomiast zalecenia międzynarodowej organizacji dotyczącej działalności bibliotek, które są stosowane przy dostosowywaniu bibliotekarstwa do obowiązujących standardów.

Rada Powiatu Białostockiego przyjęła do wiadomości informację Dyrektora Książnicy Podlaskiej o prowadzeniu zleconych zadań biblioteki powiatowej.

 

Ad. 5

Informacja o działalności Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Łapach.

Dyrektor Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Łapach – Pani Małgorzata Helena Łuczaj zapoznała zebranych ze sprawozdaniem z działalności łapskiej poradni za ostatni rok /zał. nr 6/. Opieką poradni jest objętych 5 gmin: Łapy, Suraż, Turośń Kościelna, Poświętne i Zawady. Opieką poradni ogółem objęto 9058 dzieci i młodzieży z 34 placówek.  Znacząco wzrosła liczba form pomocy grupowej dla uczniów. W ciągu całego roku szkolnego pracownicy pedagogiczni podnosili swoje kwalifikacje na kursach doskonalących. Pracę swoją wykonują z dużym zaangażowaniem i służą pomocą wszystkim osobom zgłaszającym się do placówki. W chwili obecnej w poradni trwa remont sanitariatów. W międzyczasie realizowano drobne prace remontowe w ramach własnych środków.

                Rada Powiatu Białostockiego przyjęła do wiadomości informację z działalności Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w  Łapach.

 

Ad. 6

Informacja o działalności Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Białymstoku .

Pani Bożena Janina  Perkowska - Dyrektor Powiatowej Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Białymstoku przedłożyła Wysokiej Radzie  informację z działalności Poradni / zał. nr 7 /.

W swoim wystąpieniu zwróciła uwagę, iż opieką Poradni objętych jest 10 Gmin: Choroszcz, Czarna Białostocka, Dobrzyniewo Duże, Gródek, Juchnowiec Kościelny, Michałowo, Supraśl, Tykocin, Wasilków i Zabłudów.  Pomocą psychologiczno- pedagogiczną objętych jest 77 placówek oświatowo- wychowawczych.

Pani Bożena Perkowska podkreśliła, iż  w chwili obecnej w poradni jest 10 etatów pedagogicznych. Najważniejszym dokonaniem poradni było zorganizowanie bazy i stworzenie korzystnych warunków do działania i przyjmowania klientów. Poradnia szeroko promowała swój wizerunek w środowisku lokalnym poprzez media oraz działania psychoedukacyjne realizowane w terenie.

Ponadto, Poradnia współpracuje miedzy innymi z Fundacją Edukacji i Twórczości, Instytutem Psychiatrii i Neurologii w Warszawie. Dzięki temu poradnia ma uprawnienia do realizacji niektórych programów profilaktycznych.

  Rada Powiatu Białostockiego przyjęła do wiadomości informację z działalności Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Białymstoku.

 

Ad. 7

Informacja o realizacji zadań Powiatu w zakresie oświaty z udziałem dyrektorów szkół.

Przed wystąpieniami dyrektorów szkół powiatowych, głos zabrał Starosta, który przedstawił zebranym informację o realizacji zadań powiatu w zakresie oświaty, zwracając uwagę na sytuację finansową placówek oświatowych / zał. nr 8 /.

Pan Wiesław Pusz podkreślił, iż zadania oświatowe w powiecie są bardzo istotnym zadaniem powiatu. Zaznaczył, iż trudności w naborze do szkół powiatowych w istotny sposób przekładają się na finansowanie tych placówek. Pomimo starań zarówno Rady Powiatu, Zarządu, jak i samych dyrektorów szkół nadal występuje znacznie niedofinansowanie naszych placówek.  Osiągnięcia uczniów są najlepszym dowodem na to, iż w placówkach powiatowych jest bardzo dobra kadra, wkładająca ogromny wysiłek w proces dydaktyczno- wychowawczy.

                Przewodniczący Rady Powiatu - Pan  Andrzej Adam Kałużyński oddał głos zaproszonym gościom.

Jako pierwsza, wystąpiła Pani Jadwiga Maciejewska - Dyrektor I Liceum Ogólnokształcącego i I Liceum Profilowanego w Łapach, która przedstawiła zebranym krótką informację na temat szkoły i jej osiągnięć. Szczególną uwagę Wysokiej Rady zwróciła na efekty kształcenia młodzieży w procesie dydaktycznym, pracę wychowawczą oraz finansową gospodarkę szkoły.

„Placówka kierowana przeze mnie osiąga bardzo wysokie lokaty i tak też jest postrzegana przez Podlaskie Kuratorium Oświaty. W bieżącym roku placówka obchodziła 60-lecie swego istnienia. Ponadto dużym wyzwaniem zarówno dla uczniów jak też i nauczycieli była nowa matura. Jej wyniki dają powody do dużej satysfakcji z dobrze spełnionego obowiązku. Szkoła posiada bardzo wykształconą kadrę. Jest to zespół ludzi zdolnych i ambitnych. Byliśmy oceniani pod wieloma względami. Szkoła należy do klubu szkół olimpijskich. Panuje w niej ład i porządek. Uczestnictwo w zajęciach lekcyjnych charakteryzuje się bardzo wysoką frekwencją”.

 

Następnie, głos zabrała Pani Danuta Bojczuk - Dyrektor Zespołu Szkół Mechanicznych w Łapach, która poinformowała zebranych, iż w roku szkolnym 2004/2005 w ZSM w Łapach w 41 oddziałach uczyło się 1241 osób, co pozwala stwierdzić , iż placówka cieszy się coraz większą popularnością. „Szeroko rozbudowana w szkole jest praca w przedmiotowych kołach zainteresowań. Przy placówce istnieje również kabaret, koło redagujące szkolną gazetkę oraz klub krótkofalarski. Mamy także sekcje sportowe prawie wszystkich dyscyplin sportowych oraz sekcję kartingową. Uczniowie mają osiągnięcia w olimpiadach na szczeblu wojewódzkim i krajowym. Klub krótkofalarski ma osiągnięcia na szczeblu wojewódzkim, krajowym, a nawet na szczeblu Europy i świata. Szkoła promuje uczniów zdolnych, dając im możliwość prezentacji swoich umiejętności na szerszym forum, tj. miasta, powiatu, województwa, a nawet kraju. Uczniowie biorą bardzo aktywny udział we wszelkiego rodzaju uroczystościach poza terenem szkoły.”

Pani Dyrektor Bojczuk zwróciła uwagę zebranych na rozwijanie postawy prospołecznej uczniów przez uczestnictwo młodzieży w różnego typu programach np. „Pierwsza praca”, „ Koło wolontariatu” itd.

Do sukcesów szkoły należy zaliczyć  prowadzone zajęcia pozalekcyjne. Szeroko rozbudowana jest także współpraca ze środowiskiem.

 

Kolejnym mówcą był Pan Wacław Muszyński - Dyrektor Zespołu Szkół Mechanizacji Rolnictwa w Supraślu, który zapoznał zebranych z sytuacją finansową i organizacyjną szkoły. Zaznaczył, iż prowadzenie tej placówki jest bardzo trudne, ponieważ z każdym rokiem szkolnym ubywa oddziałów. Ponadto, jest to ogromny obiekt wymagający ciągłego inwestowania, na co jednak brak środków finansowych. Uczniowie w szkole są bardzo zróżnicowani zarówno pod względem poziomu nauki, jak też i wychowania. Kadra pedagogiczna w procesie całego toku kształcenia stara się, by zachęcić uczniów do nauki i stara się ukształtować każdą jednostkę na dobrego człowieka. Prowadzone są zajęcia pozalekcyjne i wyrównawcze. Ponadto, w każdej zasygnalizowanej sprawie są prowadzone indywidualne konsultacje z uczniami. Nawiązana jest współpraca z poradnią psychologiczną i pedagogiczną. Z przeprowadzonych wywiadów środowiskowych wynika, że bardzo duży procent rodziców ma problemy finansowe, a część z nich to osoby niewydolne wychowawczo.  Kadra pedagogiczna stara się w takich przypadkach pomagać zarówno rodzicom, jak i uczniom. Placówka pomaga uczniom w ubieganiu się o stypendia z Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa, jak też innych ośrodków w tym pomocy społecznej. Uczniowie zdolni mają możliwość uczestniczenia w praktykach zagranicznych np. w Niemczech, Francji, USA. Prowadzona jest także współpraca z samorządami i jednostkami służb przeciwdziałającymi patologiom społecznym.

Kończąc swoją wypowiedź, Pan Wacław Muszyński zwrócił uwagę na osiągnięcia Teatrzyku „To i owo”, który zajął I miejsce w kategorii teatrów szkolnych w ogólnopolskim przeglądzie teatrów. Z tego miejsca Pan Dyrektor zaprosił wszystkich zebranych w dniu 19 listopada 2005 roku do Kina „Jutrzenka” w Supraślu, gdzie młodzież zaprezentuje „Tryptyk rzymski” wg. Karola Wojtyły.

 

Pan Edward Godlewski - Dyrektor Zespołu Szkół w Michałowie poinformował, iż w roku szkolnym 2004/2005 naukę w ZS w Michałowie podjęło 704 uczniów w 25 oddziałach. ZS w Michałowie prowadzi prace z uczniami uzdolnionymi oraz z uczniami mającymi trudności w nauce- zajęcia wyrównawcze. W zakresie realizacji zadań dydaktycznych szkoła współpracowała z zakładami pracy, w których to uczniowie odbywali praktyki zawodowe. Młodzież chętnie uczestniczy w imprezach charytatywnych. W ramach szkolnego klubu przedsiębiorczości i mentoringu działa wolontariat. Ponadto, przy szkole powstał ośrodek karier, przygotowany przez szkołę w ramach programu „Szkoła karier”.  Młodzież chętnie uczestniczy w akcjach honorowego krwiodawstwa. Nauczyciele stale dokształcają się i doskonalą swoje umiejętności, tj. studia podyplomowe z historii, zarządzania oświatą, reorientacji szkolnictwa zawodowego. Zespół Szkół w Michałowie prowadzi także niezbędne prace remontowe i modernizacyjne, mające na celu poprawę funkcjonowania placówki.

 

Ostatnim mówcą był Pan Zdzisław Penza– Dyrektor Centrum Kształcenia Praktycznego w Łapach. Przypomniał, iż CKP działa od 2000 roku. Zajmuje się przede wszystkim kształceniem praktycznym młodzieży. Przy Centrum działają także Ośrodek Kształcenia Kierowców, Ośrodek Spawalnictwa i Stacja Kontroli Pojazdów.  W zakresie pracy z uczniem zdolnym były organizowane szkolne konkursy zawodowe o tytuł najlepszego ucznia w zawodach: ślusarz, mechanik pojazdów samochodowych, krawiec.

Proces kształcenia praktycznego w Łapach przebiegał prawidłowo, czego efektem są wyniki zewnętrznego egzaminu, potwierdzającego kwalifikacje zawodowe w zawodzie mechanik pojazdów samochodowych.

W 2005 roku zakończono remont nowej sali konferencyjno - wykładowej o pow. 112 m2 z przeznaczeniem na prowadzenie kursów, konferencji i wykładów oraz części pisemnej zewnętrznych egzaminów zawodowych . Wyremontowano także salę po byłej kuźni o pow. 80 m2 z przeznaczeniem na salę pomiarów oraz szkolenia w zakresie programowania obrabiarek sterowanych numerycznie. Wykonano także dwie nowe sale do przeprowadzania zewnętrznych egzaminów zawodowych w zawodzie mechanik pojazdów samochodowych.  Jedna – o pow.160 m, którą wyposażono w 3 podnośniki samochodowe, dwukolumnowe. Istnieje tam instalacja wyciągowa spalin. Pracownia ta została wyposażona w 3 samochody marki „Polonez”, a druga sala w 3 samochody marki „Fiat 126p”, ponieważ na tych samochodach były przeprowadzane zewnętrzne egzaminy zawodowe. Działania te pozwoliły na powołanie Ośrodka Egzaminów Zewnętrznych przy CKP w Łapach.

 Pan Zdzisław Penza złożył podziękowania Radzie Powiatu Białostockiego, Zarządowi Powiatu za wspieranie działań, pomoc finansową na wykonanie niezbędnych prac modernizacyjnych, które uczyniły CKP placówką atrakcyjną na rynku szkoleniowym.

Centrum Kształcenia Praktycznego w Łapach jako jedyna placówka oświatowa w lipcu 2005 roku uzyskało akredytację  Podlaskiego Kuratora Oświaty na kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych.

 Rada Powiatu Białostockiego informację z realizacji zadań powiatu w zakresie oświaty przyjęła do wiadomości.

 

Ogłoszono 5 minutową przerwę w obradach.

 

Ad. 8

Informacja o realizacji zadań Wydziału Spraw Społecznych Starostwa Powiatowego.

Pani Maria Marciszewska - Zastępca Naczelnika Wydziału Spraw Społecznych przedłożyła zebranym informację o realizacji zadań Wydziału Spraw Społecznych /zał. nr 9/. 

Radni otrzymali obszerny materiał w formie pisemnej, dlatego też Pani Naczelnik w swojej wypowiedzi przedstawiła najistotniejsze elementy pracy WSS.

Wydział Spraw Społecznych Starostwa Powiatowego w Białymstoku jest specyficznym wydziałem, z uwagi na to, że realizuje bardzo specyficzne zadania: w zakresie spraw obywatelskich, kultury, ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, kultury fizycznej i sportu, oświaty, spraw wojskowych, obrony cywilnej, zarządzania kryzysowego, kancelarii tajnej, współdziałania z organizacjami kombatanckimi, promocji rozwoju i współpracy z zagranicą, programów pomocowych i wspierania przedsiębiorczości”.

Pani Maria Marciszewska omówiła poszczególne rodzaje spraw realizowanych przez wydział.

Pytań i uwag do przedstawionego materiału nie zgłoszono.

Rada Powiatu Białostockiego ww. informację przyjęła do wiadomości.

 

Ad. 9

Informacja o realizacji zadań Wydziału Komunikacji Starostwa Powiatowego.

Informację o realizacji zadań Wydziału Komunikacji Starostwa Powiatowego w Białymstoku złożyła zebranym Pani Iwona Kazberuk – Naczelnik Wydziału Komunikacji /zał. nr 10/. Swoją wypowiedź oparła o pokaz multimedialny prezentujący zakres spraw jakimi zajmuje się wydział.

„Struktura Wydziału Komunikacji, ujęta w Regulaminie Organizacyjnym Starostwa Powiatowego w Białymstoku, do niedawna przedstawiała się następująco :

-    Referat Rejestracji Pojazdów

-    Referat Praw Jazdy

-    Stanowisko ds. Transportu i Szkolenia kierowców oraz Badań Technicznych Pojazdów

-    Stanowisko ds. Informacji Ogólnej oraz Współpracy z Innymi Instytucjami.

W bieżącym roku zostały zgłoszone zmiany do Regulaminu. Zaproponowaliśmy wykreślenie ze struktury Wydziału ujętej w Regulaminie  Organizacyjnym Starostwa Powiatowego w Białymstoku stanowiska ds. informacji ogólnej oraz współpracy z innymi instytucjami. Zadania wykonywane na tym stanowisku zostały wcielone do poszczególnych referatów.

Do niedawna Regulamin Organizacyjny Starostwa Powiatowego w Białymstoku zawierał dokładny opis zadań realizowanych przez Wydział. Zaproponowaliśmy zmiany do rozdziału V Regulaminu Organizacyjnego określającego szczegółowe zakresy działania Wydziału Komunikacji poprzez ograniczenie zadań realizowanych przez Wydział Komunikacji do jedynie ogólnych zagadnień z zakresu prawa o ruchu drogowym i transportu drogowego. Ma to na celu ograniczenie częstych zmian regulaminu organizacyjnego wynikających z konieczności zgłaszania nowych zadań. Sprecyzowanie zadań do najważniejszych zagadnień obejmujących działalność decyzyjną z zakresu ustawy prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o transporcie drogowym,  pomimo częstych zmian przepisów w zakresie omawianych ustaw, nie  będzie stwarzało konieczności każdorazowego zgłaszania poprawek do Regulaminu Organizacyjnego.  W ubiegłym roku na szczególną  uwagę zasłużył sobie referat rejestracji pojazdów z powodu wprowadzenia nowego systemu rejestracji i ewidencji - POJAZD będącego elementem składowym Centralnej Ewidencji Kierowców i Pojazdów. Urząd pomyślnie zakończył proces wdrożenia systemu. W chwili obecnej praca referatu rejestracji pojazdów w nowym systemie przebiega bez większych zakłóceń. Ewentualne trudności, mające czasem miejsce w trakcie obsługi klientów są powodowane czynnikami od nas niezależnymi,  i  póki co nie da się ich wykluczyć. Należy mieć bowiem na uwadze, iż aplikacja  POJAZD, na której w chwili obecnej dokonywana jest rejestracja  pojazdów jest zdalnie sterowana  przez centralnych operatorów zajmujących się modernizacją i czuwaniem nad sprawnym i bezpiecznym użytkowaniem oraz funkcjonowaniem systemu za pośrednictwem łączy informatycznych. Z uwagi na powyższe nie  ma możliwości samodzielnego  rozwiązywania problemów powstałych w obsłudze  oprogramowania. Programy, na których obecnie pracujemy służące - do rejestracji pojazdów oraz wydawania uprawnień do kierowania pojazdami - są aplikacją służącą jedynie do gromadzenia i tworzenia bazy danych. Brak jest możliwości podejmowania w obu programach jakichkolwiek działań, które mogłyby usprawnić wykonywaną  pracę. W związku z tym, po uwzględnieniu wniosków wysuniętych przez osoby pracujące bezpośrednio przy obsłudze programów postanowiono usprawnić oba systemy.

Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych S.A. zleciła firmie Hewlett Packard Polska dokonanie modyfikacji i rozszerzenia funkcjonalności systemów KIEROWCA i  POJAZD.

Planowane zmiany uzgodnione z Ministerstwem Infrastruktury oraz przedstawione Zarządowi Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Szefów Wydziałów Komunikacji były szczegółowo omawiane na zorganizowanej przez Stowarzyszenie konferencji pod koniec września br.

Wprowadzenie zaproponowanych  zmian ma znacząco usprawnić pracę urzędów.

W miesiącu wrześniu wprowadzono między innymi takie zmiany w systemie jak  :

-    integracje systemów KIEROWCA i POJAZD z systemem CEPiK i umożliwienie automatycznego przekazywania danych aktualizacyjnych za pomocą sieci rozległej z lokalnych baz danych systemu KIEROWCA i POJAZD, eksploatowanych przez organy wydające uprawnienia do kierowania pojazdami i organy rejestrujące pojazdy do systemu SI CEPiK,

-    uaktywniony został moduł sprawozdawczo – kontrolny

-    elektroniczne potwierdzanie danych o przerejestrowanych pojazdach miedzy urzędami (system pojazd), które docelowo ma zastąpić dotychczasowe potwierdzenie w postaci pism przesyłanych pocztą tradycyjną,

-     rejestr dokumentów zaginionych, w którym można zamieszczać informacje na temat dokumentów /tablic skradzionych, zaginionych, zniszczonych (dot. sys. pojazd i kierowca).

Replikacja rejestru w pozostałych urzędach będzie odbywać się w cyklu 24 godzinnym od momentu wpisania danych , a podczas rejestracji System będzie kontrolował i ostrzegał użytkowników w momencie pojawienia się dokumentu / tablicy, które zostały już zgłoszone wcześniej w dowolnym urzędzie w ww. rejestrze jako zagubione lub skradzione,

-    w modułach systemu POJAZD i KIEROWCA uaktywniono obsługę pism dowolnych poprzez odwoływanie się do wzorców zdefiniowanych w edytorze pism. Edytor tekstowy udostępniono jako niezależną aplikację.   

-    przebudowano serwis „Informacje dla Starostw”, rozbudowano informacje o urzędach „lista starostw „ oraz poprawiono  tzw. forum (jest to aplikacja umożliwiająca przepływ informacji między innymi urzędami).

W planach do końca roku do najważniejszych zmian, jakie mają być wprowadzone w systemie należą:

§    serwis internetowy udostępniający interesantom możliwość sprawdzenia za pośrednictwem internetu z dowolnego miejsca statusu swoich spraw dotyczących produkcji praw jazdy i dowodu rejestracyjnego. Serwis ten po odnotowaniu przez urzędnika w odpowiedniej aplikacji odbioru spersonalizowanych druków automatycznie udostępni dla interesanta informację, że dokument znajduje się w urzędzie do odbioru,

§    moduł dla Ministerstwa Infrastruktury pozwalający na przekazywanie w systemach POJAZD i KIEROWCA do wszystkich lub wybranych urzędów informacji (pism) w postaci elektronicznej, umożliwiający przeglądanie i robienie raportów przez Ministerstwo o pojazdach sprowadzonych z krajów UE i zarejestrowanych w Polsce w poszczególnych urzędach,

§    umożliwienie skanowania i bezpośredniego przesyłania do ITS pocztą elektroniczną dokumentacji dotyczącej klasyfikacji rejestrowanego pojazdu.

·    Zakłada się że urząd otrzyma jedno urządzenie posiadające funkcję drukarki, skanera i faksu.

§    przygotowane zostanie rozwiązanie awaryjne umożliwiające obsługę interesanta w przypadku awarii sieci LAN i braku łączności z serwerem, w zakresie obejmującym przyjęcie wniosku o rejestrację pojazdu i wydrukowanie pozwolenia czasowego.

§    w systemie KIEROWCA zostanie udostępniona możliwość zarejestrowania zgonu kierowcy.

Planuje się usprawnić proces rejestracji pojazdów poprzez wyposażenie organu rejestrującego w tzw. czytniki kodu 2D do odczytu danych z dowodów rejestracyjnych i dodatkowe  urządzenie wielofunkcyjne do komunikacji z Instytutem Transportu Samochodowego. W chwili obecnej referat rejestracji pojazdów posiada jedynie 4 czytniki do odczytu danych z dowodów rejestracyjnych. Dodatkowe czytniki początkowo miały być dostarczone odpłatnie. Koszt  takiego urządzenia wynosi w przybliżeniu ok.3-4 tyś zł. Po negocjacjach prowadzonych przez uczestników konferencji z udziałem Szefów Wydziałów Komunikacji z Ministerstwem Infrastruktury oraz Zarządem PWPW S.A. podjęto decyzję o uwolnieniu Starostw z ponoszenia kosztów zakupu tych urządzeń i bezpłatnym dostarczeniu ich do urzędów.  W naszym urzędzie planowana jest instalacja :

-    4 szt. dodatkowych czytników kodów 2D    

-    1 szt. urządzenia wielofunkcyjnego

Kwestie formalne związane z przekazaniem w użytkowanie w/w  urządzeń oraz nowymi funkcjonalnościami systemów POJAZD i KIEROWCA zostaną uregulowane aneksami do umów na produkcję praw jazdy oraz dowodów rejestracyjnych pojazdów.  

Jeżeli chodzi o tendencję rejestracji pojazdów na terenie właściwości miejscowej Starostwa Powiatowego w Białymstoku  to należy stwierdzić, iż  zaobserwowaliśmy wzrost  liczby rejestrowanych pojazdów używanych sprowadzonych z krajów członkowskich UE  oraz  z państw trzecich. Sytuacja ta zapoczątkowana została wejściem Polski do grona krajów Wspólnoty   z dniem 1 maja 2004r. i do chwili obecnej nie uległa zmianie. Jedynie w momencie wprowadzenia w październiku 2004r. przepisów zaostrzających wymogi techniczne w stosunku do aut używanych mających na celu ograniczenie importu aut używanych do Polski nastąpił nieznaczny  spadek  liczby rejestracji takowych aut. Jednak było to chwilowe i nie wpłynęło niekorzystnie na nasze dochody. Przewidywany na 2005r. spadek rejestracji pojazdów sprowadzonych z zagranicy w związku z wprowadzeniem ograniczenia natury finansowej w postaci podatku od nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dmc  nieprzekraczającej 3,5 tony nie wpłynęło znacznie na nieopłacalność importu aut używanych.

W 2006r. planuje się zmianę przepisów w kwestii pobierania opłat za kartę pojazdu. Dzisiaj w przypadku rejestracji pojazdu sprowadzonego z zagranicy i rejestrowanego po raz pierwszy na terenie Polski, organ rejestrujący pobiera się opłatę za kartę pojazdu w wysokości 500zł. Kwota ta ma zostać obniżona do 75 zł., co na pewno będzie miało wpływ na nasze dochody.  

W marcu br. zakończyła się III tura  wymiany uprawnień do kierowania pojazdami. Proces wymiany odbywał się bez zakłóceń. Jeśli chodzi o tendencję wydawania uprawnień do kierowania pojazdami biorąc pod uwagę dane statystyczne z poprzednich lat widać wyraźnie, iż najintensywniejsza wymiana odbywała się w roku 2002 podczas której wydano w sumie : 12 890 dokumentów praw jazdy oraz świadectw kwalifikacji. Kolejne lata w stosunku do 2002r. wykazywały tendencję spadkową. Jednak biorąc pod uwagę rok 2001 ilość wydanych  uprawnień w ostatnich latach jest stosunkowo wyższa niż w latach poprzednich. Już w samym 2005r. do miesiąca września zostało wydanych 8 334 druków praw jazdy, kiedy za cały rok 2004 wydano 9114 ( a należy podkreślić, że był to rok obligatoryjnej wymiany tych dokumentów.  Czeka nas jeszcze ostatnia IV tura wymiany praw jazdy, która przypada na przyszły rok  i będzie to okres czerwca 2006r. Nie przewiduje się większych komplikacji w tym zakresie ponieważ wymianą będą objęte dokumenty wydane po 1999r. z których część jest już wymieniona wcześniej przez zainteresowane osoby. Niemniej jednak z uwagi na to, że przy dotychczasowych, obowiązkowych terminach wymiany mamy znaczną ilość dokumentów, które mimo obowiązku wymiany nie zostały w powyższych terminach wymienione. Może to skutkować tym, że osoby te będą zgłaszać się sukcesywnie do wymiany w późniejszym czasie, jak to ma miejsce do tej pory bądź ewentualnie zgłoszą się zmuszone czynnikami zewnętrznymi przy ostatniej turze. Po zakończeniu ostatniej wymiany jesteśmy w stanie podać przybliżoną liczbę dokumentów do tej pory nie wymienionych, a które podlegały obowiązkowej wymianie i jest to w przybliżeniu ok. 10 000  kierowców.

Prowadzona przez ostatnie lata wymiana praw jazdy, spowodowała składanie do urzędów różnych wzorów dokumentów wydawanych na mocy zmieniających się  przepisów prawa, począwszy od roku 1954. Tak znaczny upływ czasu i różnorodność wprowadzonych wzorów dokumentów uprawniających do kierowania  rodziło wątpliwości, czy przedłożone do wymiany prawo jazdy wydane zostało zgodnie z ówcześnie obowiązującymi wymogami i wynikające z niego uprawnienia nie naruszały przepisów prawa. W tym celu, żeby usprawnić sobie pracę oraz uniknąć tego typu wątpliwości opracowaliśmy we własnym zakresie katalog wzorów dokumentów praw jazdy.

                W chwili obecnej gromadzimy dokumentację w celu stworzenia katalogu wzorów dokumentów z zakresu rejestracji pojazdów. Katalog ten będzie obejmował dowody rejestracyjne, pozwolenia czasowe i inne dokumenty rejestracyjne świadczące o rejestracji pojazdu z tą tylko różnicą, że dotyczyć będzie dokumentów z innych krajów. Osoba dokonująca rejestracji pojazdu niejednokrotnie spotyka się z różnymi wzorami takich dokumentów, nie zawsze jest pewność że dokument taki rzeczywiście obowiązuje w obecnym stanie prawnym danego kraju. Wówczas zachodzi konieczność sprawdzenia przez wystąpienie do ambasady tego kraju, poprzez Ministerstwo Infrastruktury. Jest to dość żmudny i długotrwały proces niejednokrotnie przekraczający termin 30 dni. Żeby uniknąć w przyszłości konieczności stosowania takich procedur postanowiliśmy stworzyć katalog obejmujący wzory różnych dokumentów komunikacyjnych z rejestracji pojazdów oraz uaktualniać go w miarę potrzeb.    

Rok 2005 przyniósł diametralną zmianę sytuacji jeśli chodzi o licencję na transport drogowy. Liczba spraw z tym związanych znacznie wzrosła. Na chwilę obecną bowiem w ewidencji naszego Wydziału zostało ujętych około 230 przedsiębiorców, objętych regulacją prawną ustawy o transporcie drogowym (licencje + zaświadczenia). Sama liczba przedsiębiorców może nie zrobić wrażenia, ale należy wziąć pod uwagę fakt, że poprzez obowiązujące przepisy organ wydający powyższe dokumenty przedsiębiorcy prowadzącemu działalność w zakresie transportu drogowego zobligowany został do podejmowania określonych prawem czynności kontrolnych wobec takiego przedsiębiorcy. Przy liczbie 230 przedsiębiorców daje to wynik przynajmniej 2-ch kontroli tygodniowo. Do tego dochodzi również 8 stacji kontroli pojazdów  oraz 9 ośrodków szkolenia kierowców, których działalność zgodnie z obowiązującymi przepisami podlega obowiązkowi kontroli przeprowadzanej przez  pracowników naszego Wydziału.

W rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Wydział Komunikacji mamy zgłoszone dwie okręgowe stacje diagnostyczne oraz 5 stacji diagnostycznych o zakresie podstawowym. Okręgowe stacje diagnostyczne przeprowadzają badania techniczne w zakresie :

·    podstawowych badań technicznych tzn. sprawdzenia i oceny prawidłowości działania poszczególnych zespołów i układów pojazdu, szczególnie pod względem bezpieczeństwa i ochrony środowiska, 

·    badania co do zgodności z warunkami technicznymi autobusu (100km/h),

·    pojazdu do przewozu materiałów niebezpiecznych,

·    pojazdu przystosowanego do zasilania gazem,

·    pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy za granicą  (przed rejestracją w kraju),

·    pojazdu zabytkowego, SAM

·    pojazdu w którym dokonano zmian konstrukcyjnych lub wymiany elementów powodujących zmianę danych w dowodzie rejestracyjnym , 

·    pojazdu skierowanego na badania techniczne przez organ kontroli ruchu drogowego lub starostę,

·    pojazdu sprowadzonego z zagranicy i noszącego ślady uszkodzeń lub którego stan techniczny wskazuje na naruszenie elementów nośnych konstrukcji pojazdu, mogących stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

 Podstawowe stacje kontroli pojazdów przeprowadzają badania techniczne w zakresie :

·    podstawowych badań technicznych tzn. sprawdzenia i oceny prawidłowości działania poszczególnych zespołów i układów pojazdu, szczególnie pod względem bezpieczeństwa i ochrony środowiska, 

·    oraz niektórych badań technicznych wykonywanych przez stacje okręgowe.

                Stacja Kontroli Pojazdów CKP w Łapach ma bardzo szeroki zakres badań technicznych. Poza badaniami podstawowymi posiada uprawnienia do wykonywania badań w przypadku :

-    pojazdu przystosowanego do zasilania gazem,

-    pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy za granicą  (przed rejestracją w kraju),

-    pojazdu zabytkowego, SAM

-    pojazdu w którym dokonano zmian konstrukcyjnych lub wymiany elementów powodujących zmianę danych w dowodzie rejestracyjnym , 

-    pojazdu skierowanego na badania techniczne przez organ kontroli ruchu drogowego lub starostę.

Jesteśmy w trakcie współpracy z salonem Opla, który chce utworzyć nową stację kontroli pojazdów w obrębie powiatu białostockiego na terenie gm. Choroszcz. Właśnie trwa kompletowanie odpowiedniej dokumentacji. Następnie wszystko zostanie przekazane do Dyrekcji Transportowego Dozoru Technicznego w Warszawie celem uzyskania odpowiedniego poświadczenia zgodności wyposażenia i warunków lokalowych z wymaganiami odpowiednio do zakresu przeprowadzanych badań, na podstawie którego można będzie wpisać danego przedsiębiorcę do rejestru przedsiębiorców prowadzących stację kontroli pojazdów znajdującego się w naszym Wydziale.

Wchodzimy w okres kiedy nie tylko prywatne przedsiębiorstwa muszą walczyć i dbać o swoich klientów. Czas, postęp i zachodzące zmiany  nakładają na nas obowiązek podnoszenia sprawności funkcjonowania naszej jednostki, a także poprawę obsługi klientów i dostarczenia usług spełniających ich wymagania.   W związku z takimi potrzebami nasze władze idąc w kierunku dbałości o podnoszenie poziomu obsługi klientów przystąpiły do wprowadzenia Systemu Zarządzania Jakością tzw. ISO, co gwarantuje utrzymanie wysokiego poziomu takiej obsługi.

W ostatnim czasie realizując założenia polityki jakości jako Wydział przystąpiliśmy do sprecyzowania swoich zadań z przypisaniem ich poszczególnym pracownikom. Zadania zostały  wprowadzone do matrycy odpowiedzialności opracowanej specjalnie pod kątem stosowania procedury ISO. Zakresy obowiązków poszczególnych pracowników zostały przerobione i dopasowane do zadań Wydziału.  

Dokonanie powyższych czynności ma na celu usprawnienie procesów administracyjnych z jakimi  na co dzień spotykają się nasi klienci. Wykonywanie zadań musi odbywać się w sposób sprawny, rzetelny i kompetentny w trybie i terminach określonych w przepisach prawa i wewnętrznych aktach normatywnych.

Po zidentyfikowaniu potrzeb i oczekiwań naszych klientów staramy się poprzez wykorzystanie zgromadzonej o tym wiedzy stale podnosić poziom świadczonych usług. Dzięki temu niejednokrotnie czas oczekiwania na załatwienie sprawy skraca się do minimum potrzebnego na wykonanie określonego zadania.

Postępując zgodnie z realizacją polityki jakości staramy się zapewnić naszym klientom kompleksową informację dotyczącą zakresu zasad, procedur i trybu realizacji zadań oraz załatwienia konkretnej sprawy przez nasz Wydział .

Poprzez udział pracowników w różnego typu  szkoleniach dbamy o podnoszenie profesjonalizmu naszych urzędników.

Mamy nadzieję, że wdrożenie, utrzymanie i ciągłe doskonalenie systemu zarządzania jakością pozwoli nam na utrzymaniu świadczonych przez nas usług na odpowiednim poziomie, biorąc pod uwagę  osiągnięcie satysfakcji wśród obsługiwanych klientów”.

Rada Powiatu Białostockiego przyjęła do wiadomości informację o realizacji zadań Wydziału Komunikacji Starostwa Powiatowego w Białymstoku.

 

Ad. 10

Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia rezygnacji z członkostwa w Zarządzie Powiatu.

Starosta Powiatu Białostockiego – Pan Wiesław Pusz poinformował Wysoka Radę, iż Pan Damian Raczkowski – Wicestarosta Powiatu Białostockiego w dniu 13 października 2005 roku złożył pisemną rezygnację z pełnionej funkcji i członkostwa w Zarządzie Powiatu. W związku z tym został przygotowany stosowny projekt uchwały w tej sprawie /zał. nr 11/.

O głos poprosił Pan Damian Raczkowski.

„Wymogi proceduralne spowodowały złożenie przeze mnie rezygnacji z pełnionej funkcji. Pamiętam, jak 3 lata temu podejmowaliśmy pracę, do której wyznaczyli nas mieszkańcy powiatu. Moment złożenia ślubowania był wielkim dniem, który pozostanie na zawsze w pamięci. To  był czas ogromnej odpowiedzialności, emocji i satysfakcji z pełnionej funkcji, który dla mnie kończy się dzisiaj. W chwili obecnej zmienia się to o tyle, że udało mi się zrealizować marzenie mego życia i z pewnością każdej innej osoby zajmującej się pracą społeczną, czyli zasiadać w izbie parlamentu. Wiem, że nie byłoby to możliwie, gdyby nie to, że miałem przyjemność współpracować z Wami, pracy, do której mnie wyznaczyliście i przy wykonywaniu której obdarzyliście mnie zaufaniem. Te 3 lata pracy w Zarządzie Powiatu nie były łatwe i wymagały od wszystkich jej członków wiele poświęcenia, umiejętności dokonywania kompromisów, często trudnych dyskusji. Cieszę się z tego, że mogę każdej osobie spoglądać prosto w oczy, że nadal darzycie mnie zaufaniem, że wspieraliście mnie w trudnych chwilach. Bez tego nie byłoby możliwie osiągnięcie założonego przeze mnie celu.  Obiecuję, choć nie muszę tego robić, bo doskonale o tym wiecie, że będę chciał Wam dalej pomagać i w każdej sprawie możecie się do mnie zwrócić. Mam nadzieję, że uda się nam więcej osób życzliwych skłonić do pomocy. To będzie jeden z celów, które sobie stawiam.

Trochę mi smutno, że nie będę miał możliwości pracować z Panem Wiesławem Puszem, osobą która wiele mnie nauczyła, która pokazała mi, jak powinien wyglądać samorząd powiatowy. Jak powinno się uczciwie, prawnie i godnie sprawować funkcję. Dziękuję za to. Trochę łamie mi się głos, bo naprawdę tej osobie wiele zawdzięczam i do końca życia będę nosił w sercu wiele ciepła i wdzięczności za to wszystko. Bardzo wszystkim dziękuję i proszę o podjęcie uchwały”.

Starosta Powiatu Białostockiego – Pan Wiesław Pusz oraz Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Andrzej Adam Kałużyński  złożyli gratulacje Panu Posłowi, życząc mu dalszych sukcesów na niewie pracy społecznej.

Pytań i uwag do projektu uchwały nie zgłoszono, wobec czego Przewodniczący obrad zarządził głosowanie.

Rada Powiatu Białostockiego, przy 3 głosach „wstrzymujących się”, podjęła uchwałę Nr XXXIII/277/2005 z dnia 27 października 2005 roku w sprawie przyjęcia rezygnacji z członkostwa w Zarządzie Powiatu /zał. nr 12/.

 

Ogłoszono 20 minutową przerwę w obradach.

 

Ad. 11

Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia zasad używania herbu i flagi Powiatu Białostockiego. 

                Pani Anna Szczepańska – Sekretarz Powiatu Białostockiego przedstawiła zebranym projekt uchwały Rady w sprawie ustalenia zasad używania herbu i flagi Powiatu Białostockiego /zał. nr 13/.

„Wzór herbu i flagi Powiatu Białostockiego mamy ustalony od  dnia 20 września 2001 roku. W chwili obecnej Wysokiej Radzie przedstawiono projekt  uchwały, w którym reguluje się zasady używania herbu i flagi powiatu.”

Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego poprosił  o przedstawienie opinii Komisji do ww. projektu uchwały:  

·         Komisji Infrastruktury Technicznej – opinia pozytywna

·         Komisja Rolnictwa i Środowiska – opinia pozytywna

·         Komisji Oświaty, Kultury, Kultury Fizycznej i Turystyki –opinia pozytywna

·         Komisji Budżetu i Finansów oraz Rozwoju i Promocji Powiatu – opinia pozytywna.

Pytań i uwag do projektu uchwały nie zgłoszono, wobec czego Przewodniczący obrad zarządził głosowanie.

Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła uchwałę Nr XXXIII/278/2005 z dnia 27 października 2005 roku w sprawie ustalenia zasad używania herbu i flagi Powiatu Białostockiego /zał. nr 14/.

 

Ad. 12

Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr XXIII/186/2004 RPB z dnia 16 grudnia 2004 r. w sprawie zatwierdzenia przychodów i wydatków powiatowego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej na 2005 r. oraz zasad udzielania dotacji ze środków powiatowego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej na 2005 rok. 

Projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr XXIII/186/2004 RPB z dnia 16 grudnia 2004 r. w sprawie zatwierdzenia przychodów i wydatków powiatowego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej na 2005 r. oraz zasad udzielania dotacji ze środków powiatowego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej na 2005 rok zreferowała zebranym Pani Monika Ratyńska – Naczelnik Wydziału Rolnictwa i Środowiska /zał. nr 15/.

Zmienia się zał. nr 1,który stanowi zestawienie przychodów i wydatków powiatowego funduszu i w załączniku tym zmianie ulega kwota przychodów ogółem, do której dopisuje się kwotę 10.000 zł, zgodnie z tegorocznymi wpływami do tego funduszu, jak również tą samą kwotę dopisuje się w rozchodach ogółem. Kwota ta została dopisana pod poz.2,  tj. realizacja powiatowego planu gospodarki odpadami z przeznaczeniem na przedsięwzięcie pod nazwą rekultywacja gminnego składowiska odpadów stałych w Choroszczy”.

Pytań i uwag do projektu uchwały nie zgłoszono, wobec czego  Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego poprosił  o przedstawienie opinii Komisji.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa i Środowiska – Pan Józef Ryszard Sikorski zapoznał zebranych z pozytywną opinią Komisji do omawianego projektu uchwały.

Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła uchwałę Nr XXXIII/279/2005 z dnia 27 października 2005 roku w sprawie  zmiany Uchwały Nr XXIII/186/2004 RPB z dnia 16 grudnia 2004 r. w sprawie zatwierdzenia przychodów i wydatków powiatowego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej na 2005 r. oraz zasad udzielania dotacji ze środków powiatowego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej na 2005 rok /zał. nr 16/.

 

Ad. 13

Zatwierdzenie zmian do podziału powiatowego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej na 2005 rok.

Naczelnik Wydziału Rolnictwa i Środowiska – Pani Monika Ratyńska przedstawiła Wysokiej Radzie projekt zmian do podziału Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na 2005 rok /zał. nr 17/.

„Zgodnie z wcześniej podjętą uchwałą zmienia się podział powiatowego funduszu. Powyższa zmiana przedstawia się w sposób następujący. W rubryce ! pod nazwa gospodarka odpadami w pkt 8 dopisuje się dla Gminy Choroszcz na rekultywację gminnego składowiska odpadów w Choroszczy kwotę 20.000 zł. Kwota ta w 50% stanowi wysokość dopisanych środków w wysokości 10.000 zł, natomiast pozostałe 10.000 zł jest przesunięte z pozycji 10-edukacja ekologiczna. Są to środki, które otrzymaliśmy jako dotację w Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska.”

Przewodniczący Komisji Rolnictwa i Środowiska – Pan Józef Ryszard Sikorski zapoznał zebranych z pozytywną opinią Komisji do omawianego projektu zmiany podziału PFOŚiGW na 2005.

                Pytań i uwag nie zgłoszono, wobec czego Przewodniczący RPB zarządził głosowanie w tej sprawie.

        Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, pozytywnie zaakceptowała zmiany do podziału Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na 2005 rok /zał. nr 18/.

 

Ad. 14

Podjęcie uchwały w sprawie przekształcenia Centrum Kształcenia Praktycznego z jednostki budżetowej w zakład budżetowy. 

Pan Wiesław Pusz – Starosta Powiatu Białostockiego przedstawił zebranym potrzebę podjęcia uchwały w sprawie przekształcenia Centrum Kształcenia Praktycznego z jednostki budżetowej w zakład budżetowy /zał. nr 19/.

W uzupełnieniu tej wypowiedzi głos zabrała Pani Maria Borodziuk. Wyjaśniła, iż w projekcie uchwały w § 3  ust.1  są wolne miejsca, gdzie należy wpisać ustaloną  wysokość jednorazowej dotacji z budżetu powiatu.

„Jest to kwota na wniosek Pana Dyrektora CKP, wyliczona w ten sposób, że w celu zapewnienia płynności finansowej zakładu budżetowego w pierwszych miesiącach jego działania 1/12 planowanych przychodów, tj. 30.833 zł, jak również Zarząd Przychylił się do wniosku Pana Dyrektora, ażeby w ramach tej dotacji na pierwsze wyposażenie w środki obrotowe przewidzieć niezbędną kwotę na wypłatę odpraw redukcyjnych, jak też emerytalnych zwalnianych nauczycieli /6 osób/, stąd też łączna kwota dotacji wyniesie 102.183 zł i będzie wypłacona z budżetu roku 2006, gdyż zgodnie z uchwałą będzie to kwota przekazana do 10 stycznia 2006 roku

Ponieważ pytań i uwag nie zgłoszono,  Przewodniczący obrad poprosił o opinię Komisji:

·         Komisji Oświaty, Kultury, Kultury Fizycznej i Turystyki – Pana Wojciecha Bukłahę

·         Komisji Budżetu i Finansów oraz Rozwoju i Promocji Powiatu- Pana Krzysztofa Obukowicza.

                Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła uchwałę Nr XXXIII/280/2005 z dnia 27 października 2005 roku w sprawie przekształcenia Centrum Kształcenia Praktycznego z jednostki budżetowej w zakład budżetowy /zał. nr 20/.

 

Ad.15

Podjęcie uchwały w sprawie powierzenia Gminie Zawady zimowego utrzymania dróg powiatowych.

Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Białymstoku – Pan Marek Jędrzejewski przedstawił Wysokiej Radzie projekt uchwały w sprawie powierzenia Gminie Zawady zimowego utrzymania dróg powiatowych /zał. nr 21/.

Od stycznia 1999 roku do kwietnia 2005 roku zadania związane z zimowym utrzymaniem dróg na terenie Gminy Zawady prowadził Powiatowy Zarząd Dróg w Białymstoku. W sierpniu 2005 roku Gmina Zawady wystąpiła do PZD z prośbą o przekazanie jej zadań związanych z zimowym utrzymaniem dróg na terenie Gminy Zawady.  Dokonaliśmy analizy tego problemu i stwierdziliśmy, iż Gmina czyni przygotowania i wyposaża się w odpowiedni sprzęt i stwierdziliśmy, że ta propozycja nie będzie ze szkodą  dla obu samorządów. Wymóg formalny wymaga, że aby powierzając zadanie własne gminie podjąć stosowną uchwałę Rady Powiatu Białostockiego, a potem zawrzeć stosowne porozumienie z Gminą.”

Przewodniczący obrad poprosił o opinie Komisji w tej sprawie.

Komisja Infrastruktury Technicznej wydała pozytywną opinię do omawianego projektu uchwały, o czym poinformował zebranych Przewodniczący tejże Komisji – Pan Krzysztof Silwon.

Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła uchwałę Nr XXXIII/281/2005 z dnia 27 października 2005 roku w sprawie powierzenia Gminie Zawady zimowego utrzymania dróg powiatowych /zał. nr 22/.

 

Ad. 16

Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawierania umów najmu lub dzierżawy na okres dłuższy niż 3 lata. 

Pan Czesław Bartoszewicz – Naczelnik Wydziału Geodezji, Katastru i Nieruchomości zreferował zebranym projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawierania umów najmu lub dzierżawy na okres dłuższy niż 3 lata / zał. nr 23/.

„Sentencja uchwały wyraża się w wyrażeniu zgody na odstąpieniu od obowiązku przetargowego trybu zawierania umów najmu lub dzierżawy na okres dłuższy niż 3 lata, nieruchomości stanowiących własność Powiatu Białostockiego, a także  budynków na nich posadowionych i znajdujących się w nich lokali, wykorzystywanych do realizacji zadań z zakresu promocji i ochrony zdrowia, wynikających z odrębnych przepisów. Na podjęcie takiej uchwały pozwalają przepisy ustawy o gospodarce nieruchomościami, jak również uchwała Rady Powiatu Białostockiego z dnia 30 czerwca 2005 roku w sprawie określenia zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na okres dłuższy niż trzy lata, opublikowana w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego Nr 181, poz. 2104. Dzisiejsza propozycja wprowadza tryb bezprzertargowy wyłącznie dla jednostek świadczących usługi z zakresu promocji i ochrony zdrowia, tj. podstawowej opieki zdrowotnej, specjalistyki, stomatologii, pomocy ambulatoryjnej i poradni uzależnień”.

Ponieważ pytań i uwag nie zgłoszono,  Przewodniczący obrad poprosił o opinię Komisji:

·         Komisji Budżetu i Finansów oraz Rozwoju i Promocji Powiatu- Pana Krzysztofa Obukowicza – opinia pozytywna,

·         Komisji Infrastruktury Technicznej  – Pana Krzysztofa Silwona –opinia pozytywna.

Jednocześnie Komisja wyraża zgodę na wynajem w trybie bezprzetargowym, ale proponuje, by przy zawieraniu umów dzierżawy Zarząd Powiatu zwracał uwagę, aby łączny okres dzierżawy nie przekraczał 10 lat /nie dawał prawa pierwokupu/. Ww. propozycja została przyjęta przy  2 głosach „wstrzymujących się” i 1 głosie „przeciw”.

                Rada Powiatu Białostockiego, przy 2 głosach „wstrzymujących się” , podjęła uchwałę Nr XXXIII/282/2005 z dnia 27 października 2005 roku w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawierania umów najmu lub dzierżawy na okres dłuższy niż 3 lata /zał. nr 24/.

 

Ad. 17

Podjęcie uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie Powiatu na 2005 rok.

Pani Maria Borodziuk przedstawiła Wysokiej Radzie projekt uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie Powiatu na 2005 rok /zał. nr 25/.

„Jeszcze w dniu dzisiejszym odbyło się rano posiedzenie Zarządu Powiatu Białostockiego i postanowiono wprowadzić jeszcze kilka drobnych, porządkujących poprawek. Jeśli chodzi o zmiany w stosunku do projektu, który był poddany analizie i opiniowany był przez Komisję Infrastruktury Technicznej i Komisję Budżetu i Finansów oraz Rozwoju i Promocji Powiatu wprowadzono następujące zmiany:

·   Na wniosek Dyrektora PUP w Białymstoku, w związku z zaoszczędzeniem znacznej kwoty ponad 84.000 zł, na zmniejszeniu stawki czynszu najmu na lokale  wynajmowane przy ul. Sienkiewicza na potrzeby Powiatowego Urzędu Pracy, Zarząd Powiatu przychylił się do wniosku i dokonał przeniesienia między paragrafami, dając możliwość wydatkowania kwoty 50.000 zł na jednorazową wypłatę nagród pracownikom Powiatowego Urzędu Pracy w Białymstoku. Zarząd kierował się przede wszystkim tym, że pracownicy PUP w roku 2005 tylko dzięki własnej wytężonej pracy pozyskali ponad 7.500.000 zł przygotowując odpowiednie wnioski aplikacyjne. Te środki zostały skierowane na działania dotyczące przeciwdziałania bezrobociu i aktywizacji zawodowej.

·   Następna zmiana dotyczy przeniesienia inwestycji realizowanej w ZSM w Łapach na kwotę 400.000 zł, z czego kwota 350.000 zł stanowi kredyt na termomodernizację /chodzi o wymianę stolarki okiennej  w tym budynku/ , z planu finansowego ZSM w Łapach do planu finansowego Starostwa. Nie ma tutaj żadnych skutków dla budżetu powiatu. Jest to wymóg formalny, wymagany przez Bank Ochrony Środowiska dla udzielenia preferencyjnego kredytu na termomodernizację.

·   Trzecia zmiana dotyczy inwestycji realizowanych przez Starostwo Powiatowe. Bez żadnych skutków dla budżetu urealniono na poszczególnych trzech zadaniach: termomodernizacja budynku Starostwa przy ul. Borsuczej, podjazd dla osób niepełnosprawnych oraz przebudowa stołówki, realizację tych zadań w stosunku do rozstrzygnięć przetargowych.

Zmiany przedstawione w przedłożonej uchwale dotyczą zarówno zwiększenia, jak i zmniejszenia planu wydatków i dochodów budżetu i jest to podyktowane tym, że otrzymaliśmy kolejną decyzję Wojewody Podlaskiego, zmniejszającą dotację na utrzymanie pensjonariuszy w domach pomocy społecznej. Jest to zmniejszenie planu dochodów o 219.000 zł. Wiąże się to ze zmniejszeniem ogólnej liczby pensjonariuszy dotowanych. Również otrzymaliśmy 88.000 zł na realizację programu w dziale pomoc społeczna. Jest to porozumienie zawarte z Ministerstwem na realizację przekształcenia Domu Dziecka w Krasnem w Zespół placówek, jak tez organizację  Ośrodka Interwencji Kryzysowej. Również w związku ze staraniami Zespołu Szkół w Michałowie pozyskane zostały środki w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego „Rozwój zasobów ludzkich” na realizację projektu „Szkoła marzeń”, co zwiększa planowane dochody. Plan dochodów zwiększa się o kwotę 92.613 zł i o taką kwotę zwiększa się plan wydatków, Przy czym dokonane są głównie przesunięcia z kwoty rezerwy budżetowej na zwiększenie głównie planu wydatków placówek oświatowo – wychowawczych.”

Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego poprosił Panią Marię Borodziuk o podanie przyczyny dokonania zmian w budżecie w ostatniej chwili, z uwagi na to, iż te trzy ostatnie zmiany nie były przedmiotem obrad Komisji Budżetu i Finansów oraz Rozwoju i Promocji Powiatu.

Pani Skarbnik, udzielając odpowiedzi wyjaśniła, iż taka sytuacja wynika z  normalnego funkcjonowania Powiatu, Starostwa, wydziałów i jednostek organizacyjnych. Zmiany do projektu budżetu są przygotowywane w oparciu o złożone wnioski, a niestety  niektóre z nich są składane w ostatniej chwili. „ Można nie dokonywać tych zmian, ale wówczas należałoby poczekać na kolejną sesję za miesiąc. Szanowni radni muszą wziąć pod uwagę, że jest to trzecia wersja uchwały w sprawie zmian w budżecie i trzeba pamiętać, że jest to ogrom wysiłku włożony w jej przygotowanie. W międzyczasie wpłynęły wnioski, które zaakceptował Zarząd i które byłam zobowiązana wprowadzić do tegoż projektu. Omówione autopoprawki, przedstawione Państwu dzisiaj nie mają wpływu na kwotę dochodów, ani wydatków, a dotyczą tylko przesunięć między paragrafami.... To właściwie Zarząd wnioskuje o podjęcie uchwały i musimy pamiętać, że opinia Komisji jest bardzo ważna, aczkolwiek posiłkowa.”

W uzupełnieniu tej wypowiedzi głos zabrał Pan Wiesław Pusz – Starosta Białostocki.

Wyjaśnił, iż dla sprawnego funkcjonowania powiatu i jednostek organizacyjnych czasami niezbędne jest dokonanie pewnych zmian w budżecie. „Przyjęliśmy taki styl pracy, że jeżeli można, to nie odokładamy pewnych spraw na termin późniejszy. Jeśli chodzi o CKP przewidujemy, że mogą się zmienić przepisy ustawy, i wówczas nie mielibyśmy możliwości przekształcenia w prosty sposób. Nie jest to nasza zła wola, a ponadto radni mają bardzo duże doświadczenie, Komisja posiada dużą wiedzę w tym temacie, Pani Skarbnik naniosła poprawki i nie ma przeszkód formalnych, dlatego w imieniu Zarządu proszę o podjęcie tejże uchwały”.

                Rada Powiatu wysłuchała opinii:

·         Komisji Budżetu i Finansów oraz Rozwoju i Promocji Powiatu do omawianego projektu uchwały.

·         Komisji Infrastruktury Technicznej.

Przewodniczący tychże Komisji- Pan Krzysztof Obukowicz oraz Pan Krzysztof Silwon poinformowali zebranych, iż Komisje wydały pozytywną opinię do omawianego projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2005 rok.

Rada Powiatu Białostockiego, przy 2 głosach „przeciw” i 3 głosach „wstrzymujących się” , podjęła uchwałę Nr XXXIII/283/2005 z dnia 27 października 2005 roku w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie Powiatu na 2005 rok /zał. nr 26/.

 

Ad. 18

Informacja Skarbnika dotycząca opracowania budżetu na 2006 rok.

Pani Maria Borodziuk – Skarbnik Powiatu Białostockiego poinformowała, iż wysokiej Radzie została przekazana w formie pisemnej informacja o pracach nad projektem budżetu Powiatu Białostockiego na rok 2006 / zał. nr 27/.

„Jeszcze nie mamy konkretnych kwot np. dotacji, jakie otrzymamy na zadania administracji rządowej, jak też na zadania własne powiatu. Jesteśmy w trakcie zamykania sprawozdania zbiorczego za 9 miesięcy, dotyczącego całego powiatu, na podstawie którego będzie można zrobić prognozy wykonania budżetu, jak też prognozę na rok przyszły. Jak również i w ostatnich dniach można było się dowiedzieć ile wyniesie subwencja przyznana na rok 2006, gdyż w poniedziałek otrzymaliśmy pismo Ministra Finansów. Również w poniedziałek można było odczytać, istotne dla nas, nowe rozporządzenie Ministra Finansów wydane 6 października 2005 roku odnoszące się do sposobu rozdziału kwoty subwencji równoważącej. Jeśli chodzi o przepisy prawne, na których oparty ma być projekt budżetu na rok 2006,zasadniczo się nie zmieniły. Termin opracowania projektu budżetu przez Zarząd Powiatu pozostaje ten sam – 15 listopada br. Cała procedura przygotowania budżetu również pozostaje taka sama wg. uchwały Rady Powiatu Białostockiego z 14 października 1999 roku. Natomiast istotne przepisy prawne, jakimi jest ustawa o finansach publicznych, dotąd nieznany jest los nowej, uchwalonej przez Sejm, ustawy o finansach publicznych z dnia 30 czerwca 2005 roku. Jak wiadomo ustawa ta nie została podpisana przez Prezydenta RP, przy czym jak wiadomo został zawetowany jedynie rozdział dotyczący audytu wewnętrznego. Na dniach powinien być w tej sprawie wyrok TK i prawdopodobnie będzie taka wola, by ustawa ta weszła w życie z dniem 1 stycznia 2006 roku. To, o czym mówił wcześniej Pan Starosta – ta ustawa w bardzo istotny sposób podchodzi do przekształcania formy finansowania z jednostki budżetowej w zakład budżetowy i odwrotnie. Nie będzie możliwości przekształcenia tylko najpierw trzeba będzie zlikwidować potem powołać od nowa, a to wiąże się  z wypłatą odpraw i przyjęciem nowych pracowników. Również inaczej nowa ustawa traktuje inaczej sprawę planowania deficytu budżetowego i finansowania go kredytem, ale w naszym przypadku przy naszym poziomie zadłużenia budżetu i potrzebach  kredytowych akurat nie ma to większego znaczenia. Niemniej jednak jeśli chodzi o skutki wydania rozporządzenia przez Ministra Finansów z dnia 29 września 2005 roku, a dostępnego dopiero w poniedziałek są takie, że kwota subwencji równoważącej, która otrzymamy na 2006 rok będzie mniejsza o prawie 3.000.000 zł. O ile w tej kwocie subwencji równoważącej w latach poprzednich 2004 i 2005 powiat ziemski otrzymywał kwotę przewidzianą na funkcjonowanie Powiatowego Urzędu Pracy, który jest prowadzony na rzecz Powiatu Białostockiego Grodzkiego i Ziemskiego, o tyle wg. nowego rozporządzenia jest odwrotnie. Powiat, który nie prowadzi PUP dostaje kwotę subwencji w wysokości prawie 3.500.000 zł, a my z Powiatem Białostockim Grodzkim musimy zawrzeć porozumienie i te pieniądze od nich uzyskać, by prowadzić nadal PUP na rzecz dwóch powiatów. W pozostałych częściach, jeśli chodzi o subwencję oświatową i wyrównawczą są to kwoty porównywalne. Jeśli chodzi o planowane dochody z udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych, zastanawiający jest planowany zbyt wysoki moim zdaniem, bo o 11% w stosunku do roku 2005 w sytuacji takiej, gdzie prognozowana stopa inflacji jest w granicach około 1,5%. Zwykle ten podatek dochodowy jest mocno zależny od wysokości wzrostu wynagrodzeń, niemniej jednak są to pierwsze wskaźniki. W tej chwili, do jutra, mają spłynąć od wszystkich jednostek organizacyjnych powiatu, jak też od wydziałów propozycje do projektu budżetu na rok 2006. Również zgodnie z uchwałą Rady mogą Komisje Rady skierować do Zarządu Powiatu własne propozycje do rozpatrzenia. Na dzień 15 listopada  będzie przedłożony Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Białymstoku i Radzie Powiatu na ręce Przewodniczącego Rady Powiatu – projekt uchwały w sprawie budżetu powiatu na 2006 rok.”

Radny Pan Wiktor Brzosko poprosił o podanie informacji, jaki jest udział w finansowaniu PUP miasta Białystok, a jaki Powiatu Białostockiego?

Pani Maria Borodziuk wyjaśniła, iż wg. jej wyliczeń 2/3 ogólnych kosztów powinien nam przekazywać Białystok i tak, jak wcześniej wyliczyliśmy stanowi to kwotę w granicach od 3.600.000 zł do 3.800.000 zł. Ustawa mówi wyraźnie, że te kwoty nam się należą. „Powinno być zawarte porozumienie i miasto powinno zapłacić dobrowolnie, ale  gdyby nie doszło do porozumienia, to w sytuacji spornej możemy wystąpić na drogę sądową i w drodze egzekucji administracyjnej  te pieniądze proporcjonalnie do liczby ludności wyegzekwować od miasta.”

Rada Powiatu Białostockiego informację przyjęła do wiadomości.

 

Ad. 19

                Podjęcie uchwały w sprawie stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego.

Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego przedstawił Wysokiej Radzie projekt uchwały w sprawie stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego /zał. nr 28/.

Jak wszyscy Państwo wiecie, Radny Powiatu Białostockiego -Pan Damian Raczkowski od dnia 19 października jest Posłem na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej.

Ponieważ, w świetle przepisów ustawy o samorządzie powiatowym / Dz.U. z 2001 roku Nr 142, poz.1592 ze zmianami/ oraz ustawy – Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej  istnieje zakaz łączenia mandatu radnego powiatu z mandatem posła – Pan Damian Raczkowski w dniu 13 października 2005 roku złożył rezygnację z mandatu radnego.”

Pytań i uwag radni nie zgłosili, wobec czego Przewodniczący obrad zarządził głosowanie.

Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła uchwałę Nr XXXIII/284/2005 z dnia 27 października 2005 roku w sprawie stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego /zał. nr 29/.

 

Ad. 20

Zaakceptowanie treści wystąpienia w sprawie wyrażenia zgody na przyjęcie mandatu radnego Rady Powiatu Białostockiego.

Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Andrzej Adam Kałużyński przedstawił Wysokiej Radzie projekt wystąpienia do kandydata na radnego /zał. nr 30/.

Zgodnie z art.194 ust. 1 i 2 ustawy – Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw, właściwa rada, po stwierdzeniu wygaśnięcia mandatu radnego, podejmuje na kolejnej sesji uchwałę o wstąpieniu na jego miejsce kandydata z tej samej listy, który w wyborach uzyskał kolejno największą liczbę głosów, a nie utracił prawa wybieralności i nie zachodzi wobec niego przesłanka , o której mowa w art. 190 ust.1 pkt 4. Przy równej  liczbie  głosów decyduje kolejność umieszczenia nazwiska  kandydata na liście.

Kandydat może zrzec się pierwszeństwa przy obsadzeniu mandatu na rzecz kandydata z tej samej listy, który uzyskał kolejno największą liczbę głosów. Oświadczenie to powinno być zgłoszone radzie na piśmie w ciągi 3 dni od daty doręczenia zawiadomienia o przysługującym mu mandacie”.

Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, zaakceptowała treść wystąpienia do kandydata na radnego i upoważniła do jego podpisania Przewodniczącego Rady Powiatu Białostockiego /zał. nr 31/.

 

Ad. 21

Informacja Starosty Powiatu o złożonych oświadczeniach majątkowych.

                Zgodnie z art. 25 c ust.12 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, Starosta Powiatu Białostockiego przedstawił Wysokiej Radzie informację o złożonych przez radnych oświadczeniach majątkowych /zał. nr 32/.

                Pytań i uwag do przedstawionego materiału nie zgłoszono.

                Rada Powiatu Białostockiego ww. informację przyjęła do wiadomości.

 

Ad. 22

Informacja Przewodniczącego Rady Powiatu Białostockiego o złożonych oświadczeniach majątkowych.

                Zgodnie z art. 25 c ust.12 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, Przewodniczący RPB przedstawił Wysokiej Radzie informację o złożonych przez radnych oświadczeniach majątkowych /zał. nr 33/.

                Pytań i uwag do przedstawionego materiału nie zgłoszono.

                Rada Powiatu Białostockiego ww. informację przyjęła do wiadomości.

 

Ad. 23

                Interpelacje i zapytania radnych.

a)      odpowiedzi na udzielone interpelacje i zapytania radnych.

Pan Wiesław Pusz – Starosta Powiatu Białostockiego przypomniał Wysokiej Radzie, iż w dniu 22 września 2005 roku radny Pan Walenty Sic złożył interpelację w sprawie postępujących zaniżeń w nawierzchni bitumicznej w Juchnowcu Dolnym nad wykonaną kanalizacją deszczową. Ponieważ obserwowane uszkodzenia w nawierzchni powstają  w wyniku niedostatecznego zagęszczenia gruntu nad wykonywaną kanalizacją sanitarną, Zarząd Powiatu stoi na stanowisku, że nie może ponosić kosztów naprawy nawierzchni. Byłaby to bowiem kara za zgodę na wykonanie kanalizacji sanitarnej w jezdni powiatowej ulicy, które to zgody były wydawane tylko w wyjątkowych przypadkach. W związku z tym skierowano pismo do władz gminy o rozważenie sytuacji i udzielenie odpowiedzi w sprawie naprawy nawierzchni ulicy w Juchnowcu Dolnym.

Rada Powiatu ww. informację przyjęła do wiadomości.

b)      Interpelacje i zapytania.

Radna Pani Bożena Bieta, w imieniu mieszkańców Czarnej Białostockiej oraz młodzieży Zespołu Szkół w Czarnej Białostockiej, zwróciła się z prośbą  o możliwość rozpatrzenia  zatrudnienia pedagoga szkolnego w ZS w Czarnej Białostockiej, chociaż na 1/8 etatu. „Jest to jedyna szkoła w naszym powiecie, gdzie nie ma pedagoga szkolnego, a problemy młodzieży są takie, jak wszędzie. Mamy ludzi merytorycznie przygotowanych, po studiach, którzy zmniejszyliby grono ludzi bezrobotnych. Właśnie są dwie Panie i przynajmniej na 1/3 lub na ½ etatu proszę o zatrudnienie. Ja prosiłabym o odpowiedź na piśmie”.

Starosta Powiatu Białostockiego – Pan Wiesław Pusz odnosząc się ad hoc do wypowiedzi radnej, wyjaśnił, iż jest to swego rodzaju niezręczność.

„Taki mamy system, iż mamy 20 jednostek, w których zatrudnieni są dyrektorzy, kierownicy,. Oni mają swoje zakresy obowiązków i otrzymują za to pieniądze i sytuacja jest taka, że kierownik jednostki, który za nią odpowiada nie przyjeżdża, a osoba radnego występuje w sprawie szkoły. Oczywiście doceniam troskę i chęci, aby na terenie Czarnej Białostockiej było jak najlepiej. Można się zastanowić, jak do tematu podejść, bo mamy Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną, która swoim zasięgiem obejmuje też Czarną Białostocką. Ponadto można współpracować z Gminą i w jakiś sposób rozwiązać ten problem, wymaga to jednak wnikliwego rozważenia, niemniej jednak Zarząd musi porozmawiać z Panią Dyrektor, z uwagi na to, że szkoła tego problemu nie zgłaszała.”

                Pan Wiesław Pusz poinformował, iż stosowna  odpowiedź zostanie przesłana na ręce Pani Bożeny Biety, ale dopiero wówczas, gdy odbędzie się spotkanie z Panią Dyrektor ZS w Czarnej Białostockiej i sprawa zostanie omówiona.

                Pani Bożena Bieta poinformowała również, przy okazji, iż po wyprowadzeniu się Szkoły Podstawowej z zajmowanych obiektów  przy ul. Sienkiewicza w Czarnej Białostockiej pozostał niezagospodarowany nasz majątek powiatowy. Zapytała, czy jest jakiś pomysł na jego zagospodarowanie, aby nie powtórzyła się sytuacja z Łap / dewastacja obiektu/.

                Starosta Białostocki podkreślił, iż o tej sytuacji Zarząd Powiatu także nie został poinformowany przez Dyrekcję placówki, ale z całą pewnością sprawa ta będzie przedmiotem obrad najbliższego posiedzenia Zarządu Powiatu.

 

Ad. 24

Przyjęcie protokołu z poprzedniej XXXII Sesji RPB.

                Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Andrzej Adam Kałużyński  przypomniał zebranym, iż  XXXII Sesja Rady Powiatu Białostockiego II kadencji odbyła się w dniu 22 września 2005 roku. Protokół był wyłożony do zapoznania się. Zapytał, czy ktoś z radnych zgłasza do nich uwagi? 

                Uwag nie zgłoszono, wobec czego przystąpiono do głosowania.

                Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, przyjęła protokół Nr XXXII/2005 z dnia  22 września 2005 roku.

 

Ad. 25

                Sprawy różne.

                W sprawach różnych, Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Andrzej Adam Kałużyński odczytał zebranym pismo Zarządu Powiatu informujące o zamiarze  sprzedaży lokalu mieszkalnego nr 8 i garażu nr 2 w budynku wielomieszkaniowym w Łapach przy ul. Goździkowskiej 18 / zał. nr 34/.

                Ponadto Radni zostali zapoznani z petycjami:

·         mieszkańców Domu Pomocy Społecznej „Spokojna przystań” w Garbarach /zał. nr 35/

·         pracowników ww. domu /zał. nr 36/

skierowane do Radnych i Zarządu Powiatu Białostockiego w sprawie funkcjonowania DPS w Garbarach po 31 grudnia 2006 roku.

Powyższa sprawa była przedmiotem obrad stałych Komisji  Rady. W wyniku analizy zgłoszonego problemu zostały przygotowane projekty odpowiedzi do wnioskodawców. Ich treść zaakceptowały Komisje Rady, zajmujące się ww. sprawą.

Ponieważ uwag i pytań nie zgłoszono, przystąpiono do głosowania.

Rada Powiatu Białostockiego, przy 1 głosie „wstrzymującym się” zaakceptowała treść ww. wystąpień i upoważniła do ich podpisania Przewodniczącego Rady Powiatu Białostockiego i Starostę Powiatu /zał. nr 37 i 38/.

Również w sprawach różnych, Wysoka Rada została zapoznana ze stanowiskiem Rady Powiatu Zambrowskiego, podjęte na XXIV sesji w dniu 18 października 2005 roku w sprawie budowy drogi ekspresowej nr 8 i obwodnicy Zambrowa / zał. nr 39/.

Rada Powiatu Białostockiego ww. stanowisko przyjęła do wiadomości.

Także w sprawach różnych o głos poprosił radny Pan Krzysztof Silwon. W związku z tym, że Rada Powiatu nie podejmuje działań w związku z – przynależnością radnego tylko do jednej Komisji – Pan Krzysztof Silwon poprosił o zajęcie się tą sprawą.

Przewodniczący RPB zadeklarował, iż na najbliższej Sesji zostanie przedstawiony Radzie Powiatu stosowny projekt uchwały.

Radny Pan Mikołaj Cywoniuk poddał pod rozwagę Zarządowi Powiatu i dyrektorom placówek oświatowych w powiecie potrzebę kształcenia młodzieży w kierunkach zawodowych. Stwierdził, iż wśród młodzieży nie tylko są zdolni uczniowie, którzy zdają nową maturę i kontynuują naukę. Jest też taka młodzież, która nie podoła takim obowiązkom szkolnym, a chciałaby uczyć się zawodu. Jej również należałoby przedstawić ofertę edukacyjną.

W kwestii zdjęcia z porządku obrad dzisiejszej Sesji pkt „Podjęcie uchwały w sprawie wyboru Wicestarosty Powiatu Białostockiego” poprosił o wyjaśnienie przyczyny.

W tej sprawie głos zabrał Pan Wiesław Pusz – Starosta Powiatu Białostockiego. Wyjaśnił, iż trwają prace nad uzgodnieniem kandydata na Wicestarostę Powiatu Białostockiego, dlatego też przedłożyłem Przewodniczącemu prośbę o zdjęcie tego punktu z porządku obrad.

 

Ad. 26

Zamknięcie obrad XXXIII Sesji RPB.

                Wobec wyczerpania porządku obrad, Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Andrzej Adam Kałużyński zamknął obrady XXXIII Sesji Rady Powiatu II kadencji, w dniu 27 października 2005 roku, o godz. 1516.

 

Protokołowała:

Bogumiła Malinowska

 

 

Przewodniczący Rady

Andrzej Adam Kałużyński

 

 

 

Niniejszy Protokół Nr XXXIII/2005 został przyjęty jednogłośnie podczas obrad  XXXIV Sesji Rady Powiatu w dniu 24 listopada 2005r.

 

 

Metryka strony

Podmiot udostępniający informacje: Anna Szczepańska

Opublikował: Tomasz Budnik

Data wytworzenia informacji / dokumentu: 06-12-2005

Data udostępnienia w BIP: 08-12-2005 08:52

Data modyfikacji informacji: 08-12-2005 08:46