Sesja Nr XXXIV z dnia 24.11.2005r.
Or.V.0041- 34 / 2005
Protokół Nr XXXIV / 2005
z obrad XXXIV Sesji Rady Powiatu Białostockiego II kadencji
w dniu 24 listopada 2005 roku
w Starostwie Powiatowym w Białymstoku
Obrady XXXIV Sesji Rady Powiatu Białostockiego II kadencji, w dniu 24 listopada 2005 roku, o godz.1000, w Starostwie Powiatowym w Białymstoku, otworzył Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Andrzej Adam Kałużyński.
Na wstępie, powitał zaproszonych gości, członków Zarządu oraz wszystkich radnych / listy obecności stanowią zał. nr 1,2 i 3 /.
Stwierdził, iż na podstawie listy obecności, w obradach uczestniczy 23 radnych, co stanowi quorum, przy którym Rada Powiatu może obradować i podejmować prawomocne uchwały. Nieobecna była Pani Bożena Bieta.
Przewodniczący obrad przypomniał, iż radnym został przesłany projekt porządku dziennego XXXIV Sesji RPB. Zaproponował zmianę do porządku obrad:
· proponuje się wprowadzić do porządku obrad jako pkt. 11: Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie przyjęcia programu inwestycyjnego na drogach powiatowych na lata 2004-2007.
· w obecnym pkt.16 proponuje się wyraz „zatwierdzenie” zastąpić słowem akceptacja
· w punkcie 22 zmiana polega na tym, iż zatwierdzenie Planu Kontroli Komisji Rewizyjnej nastąpi w formie uchwały: Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia Planu Kontroli Komisji Rewizyjnej na 2006 rok.
· jako pkt. 23 proponuje się wprowadzić punkt w brzmieniu: Podjęcie uchwały w sprawie Apelu Rady Powiatu Białostockiego.
Zmieniony porządek obrad przyjęto do realizacji, jednogłośnie, w brzmieniu:
1. Otwarcie obrad XXXIV Sesji Rady.
2. Wręczenie nagród zwycięzcom II Powiatowego Konkursu fotograficznego „Śladami Zygmunta Bujnowskiego i Albina Waczyńskiego: malarzy architektury i krajobrazu Ziemi Białostockiej”.
3. Wręczenie „Nagrody Starosty Białostockiego” pracownikom szkół i placówek oświatowych Powiatu Białostockiego.
4. Przyjęcie porządku dziennego.
5. Podjęcie uchwały w sprawie obsadzenia wygasłego mandatu Radnego Powiatu Białostockiego.
6. Złożenie ślubowania przez Pana Marka Żmujdzina z racji objęcia mandatu Radnego Powiatu Białostockiego.
7. Informacja Starosty o pracach Zarządu między Sesjami.
8. Informacja Podlaskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Roślin w Białymstoku – ref. Podlaski Wojewódzki Inspektor Ochrony Roślin.
9. Informacja z działalności Wydziału Rolnictwa i Środowiska.
10. Informacja w sprawie zimowego utrzymania dróg powiatowych.
11. Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie przyjęcia programu inwestycyjnego na drogach powiatowych na lata 2004-2007”.
12. Przedstawienie przez Zarząd Powiatu projektu budżetu na 2006 rok.
13. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie Powiatu na 2005 r.
14. Podjęcie uchwały o zmianie uchwały w sprawie rachunków dochodów własnych powiatowych jednostek budżetowych.
15. Podjęcie uchwały w sprawie powierzenia Miastu Białystok zadań związanych z objęciem doradztwem metodycznym nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach prowadzonych przez Powiat Białostocki.
16. Akceptacja zmian do podziału powiatowego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej.
17. Podjęcie uchwały w sprawie zaopiniowania „Powiatowego programu promocji zatrudnienia oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy na lata 2005-2008”.
18. Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia zadań, na które przeznacza się środki PFRON w 2005 r.
19. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia jednostkowej stawki wysokości dotacji na rok 2006 dla Centrum Kształcenia Praktycznego w Łapach
20. Podjęcie uchwały w sprawie wyboru Wicestarosty Powiatu Białostockiego.
21. Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie wyboru członków Komisji Zdrowia Opieki Społecznej i Spraw Rodziny Rady Powiatu.
22. Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia planu kontroli Komisji Rewizyjnej na 2006 rok.
23. Podjęcie uchwały w sprawie Apelu Rady Powiatu Białostockiego.
24. Interpelacje i zapytania Radnych.
25. Przyjęcie protokołu z poprzedniej XXXIII Sesji RPB.
26. Sprawy różne.
27. Zamknięcie obrad XXXIV Sesji RPB.
Ad. 2
Wręczenie nagród zwycięzcom II Powiatowego Konkursu fotograficznego „Śladami Zygmunta Bujnowskiego i Albina Waczyńskiego: malarzy architektury i krajobrazu Ziemi Białostockiej”.
Starosta Powiatu Białostockiego – Pan Wiesław Pusz przypomniał zebranym, iż po raz drugi rozstrzygnięty został Powiatowy Konkurs Fotograficzny„Śladami Zygmunta Bujnowskiego i Albina Waczyńskiego: malarzy architektury i krajobrazu Ziemi Białostockiej”.
Na konkurs wpłynęły 74 prace nadesłane przez 19 uczestników. Komisja w składzie :
1. Pan Wiktor Wołkow
2. Pan Józef Woroniecki
3. Pani Agnieszka Maszkowska
4. Pan Andrzej Zaman
przyznała nagrodę I -Pani Annie Borowskiej w kwocie 750 zł, nagrodę II – Panu Andrzejowi Kudlewskiemu w kwocie 600 zł i dwie równorzędne nagrody III – Panom: Kazimierzowi Jankowskiemu i Rafałowi Oleksiewiczowi – po 500 zł.
Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego dokonał uroczystego wręczenia nagród laureatom konkursu.
Starosta Powiatu Białostockiego zaznaczył, iż na wyróżnienie zasługuje również młodzież Domu Dziecka w Supraślu, która przygotowała bardzo ciekawe prace. Z tej okazji zostały zespołowi młodzieży wręczone książki pamiątkowe.
Ad. 3
Wręczenie „Nagrody Starosty Białostockiego” pracownikom szkół i placówek oświatowych Powiatu Białostockiego.
Pan Wiesław Pusz – Starosta Powiatu Białostockiego przypomniał zebranym, iż „Nagrody Starosty Białostockiego” są wręczane rokrocznie pracownikom oświaty, którzy uzyskali wybitne osiągnięcia pedagogiczne i wychowawcze w pracy zawodowej z młodzieżą szkół i placówek, dla których organem prowadzącym jest Powiat Białostocki.
W tym roku, nagrody otrzymali:
1. Pani Teresa Tekień – Zastępca Dyrektora Zespołu Szkół w Michałowie
2. Pani Zofia Korecka – Muszyńska – Kierownik Internatu Zespołu Szkół Mechanizacji Rolnictwa w Supraślu
3. Pan Krzysztof Łobaczewski – Kierownik Szkolenia Praktycznego Zespołu Szkół Mechanizacji Rolnictwa w Supraślu
4. Pan Krzysztof Kreczko – nauczyciel Centrum Kształcenia Praktycznego w Łapach
5. Pan Piotr Półkośnik – nauczyciel Zespołu Szkół Mechanicznych w Łapach.
Ogłoszono 5 minutową przerwę w obradach.
Ad. 5
Podjęcie uchwały w sprawie obsadzenia wygasłego mandatu Radnego Powiatu Białostockiego.
Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Andrzej Adam Kałużyński przypomniał Wysokiej Radzie, iż zgodnie z art.194 ustawy Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw, właściwa rada po stwierdzeniu wygaśnięcia mandatu radnego, podejmuje, na następnej Sesji, uchwałę o wstąpieniu na jego miejsce kandydata z tej samej listy, który w wyborach uzyskał kolejno największą liczbę głosów. Tym kandydatem do rady Powiatu Białostockiego jest Pan Marek Żmujdzin. Złożył on stosowne oświadczenie o przyjęciu mandatu radnego. Przygotowany został projekt uchwały Rady w tej sprawie /zał. nr 4/.
Pan Marek Żmujdzin w kilku słowach przedstawił swoją osobę Wysokiej Radzie .
Ponieważ pytań i uwag nie zgłoszono, Przewodniczący obrad zarządził głosowanie.
Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła uchwałę Nr XXXIV/285/2005 z dnia 24 listopada 2005 roku w sprawie obsadzenia wygasłego mandatu Radnego Powiatu Białostockiego /zał. nr 5/.
Ad. 6
Złożenie ślubowania przez Pana Marka Żmujdzina z racji objęcia mandatu Radnego Powiatu Białostockiego.
Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Andrzej Adam Kałużyński przypomniał zebranym, iż zgodnie z art. 20 ust.1 ustawy o samorządzie powiatowym, radny przed objęciem mandatu składa ślubowanie.
Przewodniczący odczytał rotę ślubowania:
„Uroczyście ślubuję rzetelnie i sumiennie wykonywać obowiązki wobec Narodu Polskiego, strzec suwerenności i interesów Państwa Polskiego, czynić wszystko dla pomyślności Ojczyzny, wspólnoty samorządowej powiatu i dobra obywateli, przestrzegać Konstytucji i innych praw Rzeczypospolitej Polskiej”
Pan Marek Żmujdzin złożył przysięgę poprzez dodanie słów:„Ślubuję. Tak mi dopomóż Bóg”.
Ad. 7
Informacja Starosty o pracach Zarządu między Sesjami.
Starosta Powiatu Białostockiego - Pan Wiesław Pusz przedłożył zebranym informację o pracach Zarządu Powiatu Białostockiego między Sesjami Rady, tj. w okresie od dnia 28 października 2005 roku do dnia 24 listopada 2005 roku /zał. nr 4/.
W tym czasie Zarząd Powiatu obradował na 5 posiedzeniach plenarnych i zajmował się problemami w zakresie spraw związanych z:
· majątkiem powiatowym,
· drogami powiatowymi,
· ochroną zdrowia i opieką społeczną,
· oświatą, kulturą i sportem,
· finansami i budżetem.
Ponadto Zarząd:
Ø podjął uchwałę w sprawie udzielenia upoważnienia do przeprowadzenia kontroli dyscypliny pracy służby medycznej w SP ZOZ w Łapach,
Ø rozpatrzył pismo Państwowej Straży Pożarnej o dofinansowanie w 2006 roku zakupu samochodu pożarniczego,
Ø rozpatrzył pismo Międzyzakładowej Komisji Pracowników Oświaty i Wychowanie NSZZ „Solidarność” w sprawie pomocy finansowej na nagrody za udział w konkursie „Polska moja ojczyzna”,
Ø przyznał premie za m-c październik dyrektorom jednostek organizacyjnych Powiatu,
Ø rozpatrzył sprawę działalności finansowej od stycznia 2006 r. Powiatowego Urzędu Pracy przy udziale dyrektora tej jednostki,
Ø podpisał porozumienie z Miastem Białystok w sprawie udzielenia dotacji do realizacji projektu „Poprawa bezpieczeństwa na drogach krajowych przez ograniczenie skutków miejscowych zagrożeń”,
Ø upoważnił 2 członków Zarządu do podpisywania wniosków o wypłatę dotacji na zadania realizowane w ramach kontraktu wojewódzkiego,
Ø rozpatrzył wniosek Wydziału Rolnictwa i Środowiska o przyznanie środków na organizację konkursu „Estetyczna zagroda wiejska”,
Ø zapoznał się z odpowiedzią Prezydenta Miasta Białegostoku na wniosek złożony przez Zarząd Powiatu do projektu miejscowego zagospodarowania przestrzennego, a dotyczący zapewnienia możliwości rozbudowy siedziby Starostwa przy ul. Borsuczej 2,
Ø rozpatrywał wnioski i opinie Komisji Stałych Rady Powiatu,
Ø udzielał odpowiedzi na interpelacje i zapytania Radnych Powiatu Białostockiego.
Starosta Powiatu i członkowie Zarządu uczestniczyli w:
Ø I Drużynowych Mistrzostwach Powiatu Białostockiego w Warcabach organizowanych w Gminie Juchnowiec Kościelny,
Ø przekazania samochodu pożarniczego dla Ochotniczej Straży Pożarnej w Rybołach,
Ø Turnieju Pucharu Polski Seniorów w sumo,
Ø seminarium historycznym z okazji 80 rocznicy nadania praw miejskich miastu Łapy organizowanego w Zespole Szkół Mechanicznych,
Ø uroczystościach z okazji 87 Rocznicy Odzyskania Niepodległości,
Ø konferencji organizowanej przez Marszałka Województwa Podlaskiego i Niemiecką Fundację EURONATUR, poświęconej paneuropejskim korytarzom transportowym na terenie województwa podlaskiego,
Ø uroczystym oddaniu do użytku drogi w miejscowości Suszcza,
Ø spotkaniu z okazji 100-lecia Związku Nauczycielstwa Polskiego organizowanym w I LO w Łapach,
Ø uroczystości wręczenia medali Ministra Obrony Narodowej „Za zasługi dla Obronności Kraju”,
Ø spotkaniu z dyrektorami Domów Pomocy Społecznej, Domów Dziecka i pracownikami powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie z okazji Dnia Pracownika Socjalnego,
Ø posiedzeniach Komisji Stałych Rady Powiatu.
Rada Powiatu Białostockiego informację o pracach Zarządu między Sesjami przyjęła do wiadomości.
Ad. 8
Informacja Podlaskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Roślin i Nasiennictwa w Białymstoku.
Informację Podlaskiego Wojewódzkiego Inspektor Ochrony Roślin i Nasiennictwa zreferowała zebranym Kierownik Oddziału w Białymstoku – Pani Halina Łapińska /materiał stanowi załącznik nr 7/.
Pani Halina Łapińska poinformowała zebranych, iż realizacja nałożonych obowiązków prowadzona jest w trzech sektorach:
I. W zakresie nadzoru fitosanitarnego
II. W zakresie ochrony upraw
III.W zakresie nadzoru nasiennego.
Pani Kierownik omówiła poszczególne sektory działania, zwracając szczególną uwagę, iż powyższy nadzór ma na celu zapewnienie właściwego stanu fitosanitarnego roślin i produktów roślinnych, prawidłowego obrotu i stosowania środków ochrony roślin oraz wdrażania systemu integrowanej produkcji ogrodniczej, warzywnej i rolniczej oraz rolnictwa ekologicznego, a także zapewnienie prawidłowego wytwarzania i obrotu materiałem siewnym.
Rada Powiatu Białostockiego informację Podlaskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Roślin i Nasiennictwa w Białymstoku przyjęła do wiadomości.
Ad. 9
Informacja z działalności Wydziału Rolnictwa i Środowiska.
Pani Monika Ratyńska – Naczelnik Wydziały Rolnictwa i Środowiska przedstawiła zebranym informację z działalności wydziału /zał. nr 8/.
„Wydział rolnictwa i środowiska prowadzi działania w oparciu o następujące akty prawne:
· ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. Nr 62 poz. 627 z późn. zmianami),
· ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. Nr 62 poz. 628 z późn. zmianami),
· ustawa z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne (Dz. U. Nr 115 poz. 1229 z późn. zmianami),
· ustawa z dnia 28.09.1991 r. o lasach (Dz. U. Nr 56 z 2000 r. poz. 679 z późn. zm. ),
· ustawa z dnia 04 lutego 1994 r. - Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. Nr 27 poz. 96, z późn. zm.),
· ustawa z dnia 18 kwietnia 1985 r. o rybactwie śródlądowym (tekst jednolity z dnia 26 kwietnia 1999r,- Dz. U. nr 66, poz. 750 z późn. zmianami),
· ustawa z dnia 20 sierpnia 1997 r. o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich (Dz. U. nr 207, poz. 1762, ze zm.),
· ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. Nr 92, poz. 880).
Starostwo wydaje pozwolenia na instalacje mogące znacząco oddziaływać na środowisko wymienione w art. 51 ust. 1 pkt. 2 ustawy Prawo ochrony środowiska.
Na podstawie ustawy Prawo ochrony środowiska, eksploatacja instalacji powodująca wprowadzanie substancji lub energii do środowiska jest dozwolona po uzyskaniu pozwolenia, m. in.:
§ na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza,
§ na emitowanie hałasu do środowiska,
Pozwolenie na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza wymagane jest dla wszystkich instalacji (m.in. energetycznych, wędzarni, lakierni, itp.) poza zwolnionymi z obowiązku posiadania takiego pozwolenia, wymienionymi w art. 220 ust. 2 ustawy Prawo ochrony środowiska. Wydaje się je na wniosek prowadzącego instalację.
Pozwolenie na emitowanie hałasu do środowiska jest wymagane w przypadku stwierdzenia przez Starostwo, na podstawie pomiarów własnych, pomiarów dokonanych przez wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska lub pomiarów podmiotu obowiązanego do ich prowadzenia, że poza zakładem, w wyniku jego działalności, przekroczone są dopuszczalne poziomy hałasu. Nie jest wymagane, gdy hałas powstaje w związku z eksploatacją dróg, linii kolejowych, linii tramwajowych, lotnisk oraz portów lub z działalnością osoby fizycznej niebędącej przedsiębiorcą.
Pozwolenie na wytwarzanie odpadów - wytwórca odpadów jest obowiązany do uzyskania pozwolenia na wytwarzanie odpadów, które powstają w związku z eksploatacją instalacji, jeżeli wytwarza powyżej 1 Mg odpadów niebezpiecznych rocznie lub powyżej 5 tysięcy Mg odpadów innych niż niebezpieczne rocznie.
Pozwolenie zintegrowane- eksploatujący instalacje wskazane w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dn. 26 lipca 2002 r. w sprawie instalacji mogących powodować znaczne zanieczyszczenie poszczególnych elementów przyrodniczych albo środowiska jako całości (Dz. U. 122, poz. 1055) obowiązani są uzyskać takie pozwolenie w terminie podanym w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 26 września 2003 r. w sprawie późniejszych terminów do uzyskania pozwolenia zintegrowanego.
W zakresie gospodarki odpadami
Na podstawie ustawy o odpadach przedsiębiorca prowadzący działalność, w wyniku której powstają odpady inne niż komunalne, powinien uregulować swój stan formalno-prawny w zakresie gospodarki odpadami.
Zgodnie z art. 17 ustawy o odpadach wytwórca odpadów jest obowiązany do:
· uzyskania decyzji zatwierdzającej program gospodarki odpadami niebezpiecznymi, jeżeli wytwarza odpady niebezpieczne w ilości powyżej 0,1 Mg rocznie,
· przedłożenia informacji o wytwarzanych odpadach oraz o sposobach gospodarowania wytworzonymi odpadami, jeżeli wytwarza odpady niebezpieczne w ilości do 0,1 Mg rocznie albo powyżej 5 Mg rocznie odpadów innych niż niebezpieczne.
· Wytwórca odpadów jest obowiązany do uzyskania pozwolenia na wytwarzanie odpadów, które powstają w związku z eksploatacją instalacji, jeżeli wytwarza powyżej 1 Mg odpadów niebezpiecznych rocznie lub powyżej 5 tysięcy Mg odpadów innych niż niebezpieczne rocznie.
Przedsiębiorca zamierzający prowadzić działalność w zakresie odzysku lub unieszkodliwiania oraz zbierania lub transportu odpadów jest zobowiązany do uzyskania odpowiedniego zezwolenia.
Starostwo prowadzi rejestr posiadaczy odpadów zwolnionych z obowiązku uzyskiwania zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie zbierania, transportu, odzysku lub unieszkodliwiania odpadów zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 28 października 2002 r. w sprawie rodzajów odpadów, których zbieranie lub transport nie wymagają zezwolenia na prowadzenie działalności, oraz podstawowych wymagań dla zbierania i transportu tych odpadów.
Na podstawie ustawy Prawo wodne Starostwo wydaje decyzje – pozwolenia wodno -prawnena:
1. szczególne korzystanie z wód: odprowadzanie oczyszczonych ścieków do ziemi lub do wód, pobór wód powierzchniowych i podziemnych,
2. regulację wód oraz zmianę ukształtowania terenu na gruntach przylegających do wód lub urządzeń,
3. rolnicze wykorzystanie ścieków w zakresie nie objętym zwykłym korzystaniem z wód,
4. piętrzenie wody podziemnej,
5. długotrwałe obniżenie wody podziemnej,
6. odwodnienie obiektów lub wykopów budowlanych,
7. wykonanie urządzeń wodnych
oraz decyzje zatwierdzające instrukcje gospodarowania wodą oraz instrukcje utrzymywania systemów urządzeń melioracji wodnych.
Ponadto Starostwo rozstrzyga w drodze decyzji następujące sprawy:
1. Ustalanie linii brzegowej cieków naturalnych,
2. Podział kosztów przypadających na zakłady, które przyczyniły się do wzrostu kosztów wód lub urządzeń,
3. Zatwierdzenie instrukcji gospodarowania wodą, oraz instrukcje utrzymywania systemów urządzeń melioracji wodnych,
4. Nakazywanie przywracania do stanu poprzedniego wałów przeciwpowodziowych i obszarów bezpośredniego zagrożenia przeciwpowodziowego w przypadku wykonania robót lub innych czynności mogących utrudnić ochronę przed powodzią ,
5. Wydawanie decyzji dotyczących statutu spółki wodnej,
6. Wydawanie decyzji zatwierdzających uchwały organów spółki o włączeniu zakładu do spółki,
7. Wydawanie decyzji dotyczących świadczeń na rzecz spółki wodnej ze strony osób nie będących członkami spółki wodnej,
8. Wydawanie w decyzji orzekającej o nieważności w całości lub części uchwał organów spółki z powodu sprzeczności ich z prawem lub statutem,
9. Wydawanie decyzji rozwiązujących zarząd spółki,
10. Wydawanie decyzji ustanawiających zarząd komisaryczny spółki,
11. Wyznaczenie likwidatora spółki.
Zgodnie z ustawą o lasach, Starostwo wydaje decyzje na pozyskanie drewna, w przypadkach losowych, niezgodne z planem urządzenia lasu, oraz sprawuje nadzór nad lasami nie stanowiącymi własność Skarbu Państwa. W większości jednak sprawy nadzoru prowadzą w imieniu Starostwa nadleśnictwa położone w zasięgu terytorialnym obu stron. W zakres nadzoru prowadzonego przez nadleśnictwa wchodzi cechowanie drewna i legalizacja pozyskania drewna w lasach nie stanowiących własności Skarbu Państwa i wydawanie decyzji nakazujących wykonanie zabiegu w tych lasach.
Od 1 stycznia 2006 r. do kompetencji starosty należeć będą decyzje o zmianie lasu na użytek rolny.
Na podstawie ustawy o ochronie przyrody Starostwo prowadzi postępowanie w sprawie wycinki drzew na gruntach należących do gminy, rejestr pomników przyrody, rejestr roślin i zwierząt podlegających ograniczeniom na podstawie przepisów prawa Unii Europejskiej.
Obowiązek rejestrowania lub wykreślania z rejestru roślin i zwierząt podlegających ograniczeniom na podstawie umów międzynarodowych powstaje z chwilą wejścia w posiadanie lub wyzbycia się rośliny lub zwierzęcia, wwozu do kraju lub wywozu za granicę, a także powstania zmiany w danych rejestrowych.
Starostwo realizuje zadania z zakresu regulowanego ustawą – Prawo geologiczne i górnicze, obejmujące:
1. Ujęcia wód podziemnych (wykonywanie, likwidacja ) - (do wydajności eksploatacyjnej 50 m3/godz.)
2. Sprawy związane z wydobywaniem kopalin pospolitych (poszukiwanie, rozpoznawanie, wydobywanie kopalin, eksploatacja nielegalna)
3. Badania geologiczno-inżynierskie
4. Prowadzenie archiwum geologicznego.
Sprawy związane z wydobywaniem kopalin pospolitych (poszukiwanie, rozpoznawanie, wydobywanie kopalin, eksploatacja nielegalna). Starostwo załatwia sprawy dotyczące kopalin pospolitych, gdy obszar zamierzonej działalności nie przekroczy powierzchni 2 ha, wydobycie kopaliny w roku kalendarzowym nie przekroczy 20 000 m3, a działalność będzie prowadzona bez użycia materiałów wybuchowych.
Nielegalna eksploatacja kopalin
Zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy -. Prawo geologiczne i górnicze wydobywanie kopalin (torfu, piasku, żwiru, pospółki, gliny, iłu, mułku itd.) może być prowadzone wyłącznie po uprzednim uzyskaniu koncesji, a wydobywanie kopaliny bez wymaganej koncesji podlega karze, orzekanej na zasadach i w trybie określonym w Kodeksie postępowania w sprawach o wykroczenia.
Ponadto w razie wydobywania kopalin bez wymaganej prawem koncesji (lub wbrew warunkom określonym w koncesji) osobie prowadzącej tę działalność właściwy organ ustala opłatę eksploatacyjną wynoszącą osiemdziesięciokrotność stawki opłaty eksploatacyjnej dla danego rodzaju kopaliny pomnożonej przez ilość wydobytej kopaliny. Wymierzanie opłat eksploatacyjnych za wydobywanie kopalin bez posiadania koncesji znajduje się w zakresie działania Starostwa.
Badania geologiczno-inżynierskie :
Starostwo wydaje decyzje zatwierdzające projekty badań geologiczno-inżynierskich i przyjmuje dokumentacje geologiczno-inżynierskie oraz prowadzi działalność w zakresie nadzoru i kontroli nad wykonywaniem tych prac, z wyłączeniem:
· badań geologiczno-inżynierskich do projektowania i wykonywania inwestycji liniowych o zasięgu ponadwojewódzkim, obiektów budownictwa wodnego o wysokości piętrzenia przekraczającej 5 m oraz obiektów energetycznych o mocy przekraczającej 100 MW,
· badań geologiczno-inżynierskich na potrzeby planów zagospodarowania przestrzennego województwa,
· badań geologiczno-inżynierskich do projektowania i wykonywania inwestycji liniowych o zasięgu ponadpowiatowym.
Prowadzenie archiwum geologicznego
W archiwum geologicznym Starostwa gromadzone są dokumenty uzyskane w trakcie działalności własnej Starostwa oraz przekazywane przez inne organy administracji geologicznej (projekty prac geologicznych, dokumentacje, profile otworów itp.).
Dokumenty (informacje geologiczne) mogą być udostępniane zainteresowanym na zasadach określonych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 19 grudnia 2001 r. w sprawie gromadzenia i udostępniania próbek i informacji geologicznych (Dz. U. nr 153, poz. 1780), z zastrzeżeniem warunków określonych w art. 47 ustawy Prawo geologiczne i górnicze, dotyczących m. in. praw podmiotu, który poniósł koszty prac geologicznych.
W zakresie rolnictwa i rybactwa śródlądowego
1. Wydawanie zezwoleń o dopuszczeniu reproduktora do rozrodu naturalnego w punkcie kopulacyjnym.
2. Wydawanie kart wędkarskich.
3. Rejestracja sprzętu pływającego służącego do amatorskiego połowu ryb.
W zakresie dostępu do informacji o środowisku
Zgodnie z art. 19 ustawy – Prawo ochrony środowiska organy administracji są obowiązane udostępniać każdemu informacje o środowisku i jego ochronie, znajdujące się w ich posiadaniu.
Udostępnieniu podlegają dokumenty wymienione w art. 19 ust. 2 ww. ustawy.
Udostępnieniu, o którym mowa w ust. 1, podlegają także inne informacje w postaci dokumentów, danych gromadzonych w szczególności w formie pisemnej, wizualnej, fonicznej baz danych na innych nośnikach, dotyczące:
1) stanu elementów przyrodniczych i ich wzajemnego oddziaływania,
2) emisji oraz działań i środków wpływających lub mogących wpływać negatywnie na środowisko,
3) wpływu stanu środowiska na zdrowie i warunki życia ludzi oraz na dobra kultury,
4) działań oraz środków w szczególności administracyjnych i ekonomicznych, mających na celu ochronę środowiska,
5) planów, programów oraz analiz finansowych, związanych z podejmowaniem rozstrzygnięć istotnych dla ochrony środowiska.
Wydział prowadzi publicznie dostępny wykaz danych o dokumentach zawierających te informacje w zakresie będącym w kompetencji Wydziału.
UZGADNIANIE PRZEDSIĘWZIĘĆ W ZAKRESIE OCHRONY ŚRODOWISKA
Starostwo na podstawie ustawy – Prawo ochrony środowiska prowadzi postępowania w sprawie :
1. stwierdzenia obowiązku sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko lub jego zakresu dla przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko dla których raport może być wymagany (stosownie do rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 24 września 2002r .w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych kryteriów związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięć do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko – Dz.U.179 poz. 1490)
2. wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia w przypadku scalania, wymiany lub podziału gruntów
3. uzgodnienia projektu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia.
POWIATOWY FUNDUSZ OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ
Starostwo dysponuje środkami powiatowego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej.
Środki te mogą być przeznaczone na:
1. edukację ekologiczną oraz propagowanie działań proekologicznych i zasady zrównoważonego rozwoju,
2. wspomaganie realizacji zadań państwowego monitoringu środowiska,
3. wspomaganie innych systemów kontrolnych i pomiarowych oraz badań stanu środowiska, a także systemów pomiarowych zużycia wody i ciepła,
4. wspomaganie systemów gromadzenia i przetwarzania danych związanych z dostępem do informacji o środowisku,
5. realizowanie zadań modernizacyjnych i inwestycyjnych, służących ochronie środowiska i gospodarce wodnej, w tym instalacji lub urządzeń ochrony przeciwpowodziowej i obiektów małej retencji wodnej,
6. ochroną przyrody, w tym urządzanie i utrzymanie terenów zieleni, zadrzewień, zakrzewień oraz parków,
7. przedsięwzięcia związane z gospodarką odpadami i ochroną powierzchni ziemi,
8. przedsięwzięcia związane z ochroną powietrza,
9. przedsięwzięcia związane z ochroną wód,
10. profilaktykę zdrowotną dzieci na obszarach, na których występują przekroczenia standardów jakości środowiska,
11. wspieranie wykorzystania lokalnych źródeł energii odnawialnej oraz pomoc przy wprowadzaniu bardziej przyjaznych dla środowiska nośników energii,
12. wspieranie ekologicznych form transportu,
13. działania z zakresu rolnictwa ekologicznego bezpośrednio oddziałujące na stan gleby, powietrza i wód, w szczególności na prowadzenie gospodarstw rolnych produkujących metodami ekologicznymi położonych na obszarach szczególnie chronionych na podstawie przepisów ustawy o ochronie przyrody,
14. prowadzenie obserwacji terenów zagrożonych ruchami masowymi ziemi oraz terenów, na których występują te ruchy,
15. inne zadania ustalone przez radę powiatu, służące ochronie środowiska i gospodarce wodnej, wynikające z zasady zrównoważonego rozwoju, w tym na programy ochrony środowiska.
16. Działalność powyższa może być dofinansowana przez przyznawanie dotacji.
ROZWÓJ OBSZARÓW WIEJSKICH I TURYSTYKI
W zakresie rozwoju obszarów wiejskich i turystyki realizowane są następujące zadania
1. Opracowywanie materiałów promocyjnych o tematyce turystycznej.
2. Inicjowanie i koordynacja działalności wydawniczej i multimedialnej w zakresie agroturystyki i rzemiosła.
3. Organizowanie udziału Powiatu w różnego rodzaju targach, wystawach, imprezach promocyjnych.
4. Współpraca w zakresie agroturystyki i rzemiosła z gminami, samorządem województwa i administracją rządową oraz organizacjami pozarządowymi.
5. Rozpoznanie potencjału turystycznego Powiatu poprzez sporządzanie spisu obiektów i jednostek działających na terenie Powiatu.
6. Gromadzenie informacji dotyczących promocji i rozwoju turystyki na terenie powiatu – trasy turystyczne, mapy, foldery.
7. Prowadzenie i organizowanie działalności informacyjnej.”
Rada Powiatu Białostockiego informację przyjęła do wiadomości informację z działalności Wydziału Rolnictwa i Środowiska.
Ad. 10
Informacja w sprawie zimowego utrzymania dróg.
Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Białymstoku – Pan Marek Jędrzejewski przedstawił zebranym informację w sprawie zimowego utrzymania dróg w sezonie zimowym 2005/2006 /zał. nr 9/.
„Zimowe utrzymanie dróg jest realizowane dwojako:
· częściowo siłami PZD
· częściowo siłami urzędów gmin, z którymi zawiera się stosowne porozumienia.
W chwili obecnej trwają negocjacje i są zawierane porozumienia w tej sprawie. W obecnym sezonie zimowym zamierzamy zawrzeć porozumienia z gminami: Choroszcz, Czarna Białostocka, Dobrzyniewo Duże, Gródek, Juchnowiec Kościelny, Supraśl /częściowo/. Gmina Supraśl realizuje zimowe utrzymanie dróg w mieście Supraśl, na wszystkich ulicach oraz na niektórych drogach powiatowych na terenie gminy. Na pozostałych drogach, w szczególności tych, przylegających do miejscowości Zaścianki, Grabówka, Sobolewo, Henrykowo, Sowlany i Karakule zimowe utrzymanie dróg realizuje PZD siłami wykonawców wyłonionych w trybie przetargu nieograniczonego. Siłami wykonawców, wyłonionych w trybie przetargów zimowe utrzymanie dróg realizują gminy: Tykocin, Wasilków i Zawady. Z gminą Zawady Zarząd Powiatu zawarł stosowne porozumienie na wyraźne wystąpienie Wójta Gminy Zawady z prośbą o umożliwienie realizacji zimowego utrzymania dróg tak, by Gmina mogła być podmiotem sterującym pracami sprzętu podczas zimowego utrzymania dróg. Na pozostałych Gminach: Łapy, Poświętne, częściowo Supraśl, Suraż, Turośń Kościelna i Zabłudów zimowe utrzymanie dróg realizuje PZD siłami wykonawców wyłonionych w trybie przetargu nieograniczonego.”
Rada Powiatu Białostockiego informację w sprawie zimowego utrzymania dróg powiatowych w sezonie zimowym 2005/2006 przyjęła do wiadomości.
Ad. 11
Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie przyjęcia programu inwestycyjnego na drogach powiatowych na lata 2004-2007”.
Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Białymstoku – Pan Marek Jędrzejewski przedstawił Wysokiej Radzie potrzebę podjęcia uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie przyjęcia programu inwestycyjnego na drogach powiatowych na lata 2004-2007” /zał. nr 10/.
Wyjaśnił on: „Podjęcie tejże uchwały jest podyktowane zmianą montaży finansowego zadania zapisanego w poz. 47, tj. przebudowa drogi powiatowej Królowy Most – Kołodno, gmina Gródek. W ostatnich dniach zostało podpisane porozumienie z Wójtem Gminy Gródek. Porozumienie to zmieniło udział Gminy Gródek ze środków rozłożonych na 2 lata na środki, które Gmina Gródek przekaże w ramach wkładu własnego Powiatu Białostockiego do tzw. władzy wdrażającej, program współpracy zagranicznej na 1 rok, tj. 2006 w kwocie 100.000 zł. W poz. 47, w roku 2005 giną wszelkie zapisy, natomiast w roku 2006 w kolumnie 15 pojawia się kwota 1.200.000zł, wkład własny Powiatu Białostockiego w kolumnie 16 to jest 200.000 zł, a wkład Gminy 100.000 zł. Środki, po które chcemy sięgnąć są tutaj zapisane na poziomie 900.000 zł /kolumna 18/. Taki układ jest zgodny ze wskazaniami władzy wdrażającej program współpracy przygranicznej PHARE. W tych dniach spodziewamy się otrzymać umowę grantową już do podpisania, na mocy której będziemy organizować przetarg i realizować inwestycję. Jest to jedyna zmiana, która ma miejsce w programie inwestycyjnym”.
Pytań i uwag nie zgłoszono, wobec czego Przewodniczący obrad poprosił o przedstawienie opinii Komisji.
Pan Krzysztof Silwon – Przewodniczący Komisji Infrastruktury Technicznej stwierdził, iż Komisja, przy 2 głosach „wstrzymujących się „ pozytywnie zaopiniowała ww. projekt uchwały.
Rada Powiatu Białostockiego, przy 2 głosach „wstrzymujących się”, podjęła uchwałę Nr XXXIV/286/2005 z dnia 24 listopada 2005 roku zmieniającą uchwałę w sprawie przyjęcia programu inwestycyjnego na drogach powiatowych na lata 2004-2007 /zał. nr 11/.
Ad. 12
Przedstawienie przez Zarząd Powiatu projektu budżetu na 2006 rok.
Pani Maria Borodziuk – Skarbnik Powiatu Białostockiego przedstawiła Wysokiej Radzie projekt budżetu Powiatu na 2006 rok /zał. nr 12/.
„Projekt budżetu Powiatu Białostockiego na 2006 rok opracowano w oparciu o prognozy makroekonomiczne, zawarte w projekcie budżetu państwa na rok 2006, w którym zakłada się, że między innymi stopa inflacji wyniesie 1,6%, a wskaźnik wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej 1,5%, a także w oparciu o analizy własne a głównie analizę przewidywanego wykonania budżetu za rok 2005. Przewiduje się, że budżet za rok bieżący zamknie się deficytem na poziomie około 3,2 mln. zł. przy czym w pełni znajduje on pokrycie w zrealizowanych przychodach, nadwyżce budżetu z lat poprzednich oraz posiadanych wolnych środkach budżetowych.... Planowana na 2006 rok kwota wydatków to 61.665.256 zł i będzie to kwota mniejsza o prawie 6.500.000 zł od przewidywanego wykonania wydatków w roku 2005. Wiąże się to z tym, że rok 2005 był rokiem szczególnie dobrym, jeżeli chodzi o poziom wydatków budżetowych, gdyż obok stosunkowo wysokich osiągniętych dochodów budżetowych istniała możliwość włączenia w roku 2005 znacznych środków budżetowych, z wypracowanej nadwyżki budżetowej roku 2004. Była to kwota przewyższająca 3.000.000 zł. Przy takich założeniach planowany deficyt budżetu wyniesie 1.625.000 zł i planuje się go pokryć kredytem długoterminowym w wysokości 1.500.000 zł . Byłby to kredyt zaciągnięty w banku wyłonionym w przetargu w trybie ustawy prawo zamówień publicznych, a pozostałą część czyli 125.000 zł z posiadanych wolnych środków budżetowych, między innymi pochodzących ze spłaty udzielonej w roku 2002 pożyczki dla SP ZOZ w Łapach. Jeśli chodzi o dochody budżetowe na rok 2006 obowiązywać będzie nadal niezmieniona od 13.11.2003 roku ustawa o dochodach JST, w związku z tym nie zmieni się w sposób znaczący struktura dochodów własnych powiatu. Przewiduje się, że dochody własne w roku 2006 będą stanowiły kwotę 18.816.000 zł, co stanowi 31% ogółem dochodów budżetowych. Z tego, jeśli chodzi o dochody własne, które pozostają w dyspozycji Rady, to znaczy są to dochody własne pomniejszone o odpłatność pensjonariuszy w domach pomocy społecznej, to pozostaje kwota blisko 14.500.000 zł do dyspozycji Rady. W strukturze dochodów na 2006 rok udział dochodów własnych się nie zmienia i tak, jeśli chodzi o wpływy z udziału w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa, będą to wpływy z CIT i PIT, czyli od osób prawnych i wyniosą one 9.384.000 zł i będą większe w porównaniu do roku 2005 o 1.100.000 zł. Jeśli chodzi o subwencję ogólną wyniesie ona 20.007.304 zł i będzie mniejsza w porównaniu do roku 2005 o 2.781.000 zł. O zmniejszeniu subwencji ogólnej przesądza omawiane rozporządzenie Ministra Finansów , które w sposób dla nas niekorzystny przekazuje pewną część subwencji na rzecz miasta Białystok na prowadzenie PUP. Miasto Białystok otrzymuje środki finansowe, choć nie prowadzi PUP, a Powiat Białostocki w drodze zawartego porozumienia z miastem ma o te pieniądze, niezbędne na funkcjonowanie urzędu, się upominać. Jeśli chodzi o dochody uzyskiwane przez powiatowe jednostki budżetowe, to są one prognozowane na poziomie 8.800.000 zł i będą zbliżone do roku 2005. Dotacje celowe z budżetu państwa na zadania inspekcji będą wyższe. Będzie to kwota 442.000 zł. Będzie większa o prawie 80.000 zł, ponieważ przewiduje się tam zwiększenie zatrudnienia o 1 etat, jak też zakup samochodu osobowego do dokonywania inspekcji i kontroli. Dotacje celowe na zadania z zakresu administracji rządowej przyznane są w kwocie 4.268.000 zł. Jest to kwota większa o 8.000 zł, przy czym zwiększenie to dotyczy przede wszystkim dotacji na opłatę składki na ubezpieczenie zdrowotne. Dotacje celowe na dofinansowanie zadań własnych podobnie jak w roku bieżącym obejmują już tylko dopłaty do kosztów utrzymania pensjonariuszy DPS, którzy zostali skierowani lub umieszczeni w tych placówkach przed 1 stycznia 2004 roku. Tu planowana dotacja jest mniejsza o blisko 500.000 zł w stosunku do bieżącego roku. Należy przewidywać, że w ciągu roku będzie ona systematycznie maleć, stosownie do zmniejszania się liczby tych pensjonariuszy. Jeśli chodzi o dofinansowanie z budżetu UE, dotyczy to funduszy strukturalnych, ujęte w projekcie budżetu kwoty obejmują cztery projekty: 2 programy stypendialne dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych i studentów, budowa Regionalnego Centrum Kształcenia w zakresie Turystyki Aktywnej w Supraślu oraz szkoła marzeń- jest to projektu realizowany przez ZS w Michałowie. To dofinansowanie łącznie, które jest ujęte po stronie dochodów budżetu wyniesie 2.166.000 zł i będzie na poziomie roku 2005. Jednakże kwota ta z pewnością ulegnie zwiększeniu o dofinansowanie nowych projektów. Stanie się to już po podpisaniu umów z instytucjami wdrażającymi projekty i w formie autopoprawki Zarządu zostanie wprowadzone do budżetu. Dotyczy to już na pewno 2 wybranych do finansowania projektów, tj. budowa drogi Królowy Most –Kołodno. Jest to dofinansowanie z programu przedakcesyjnego PHARE, jak też decyzja, którą otrzymaliśmy wczoraj. Jest to dofinansowanie zakupu urządzeń do pracowni radiolokacyjnej w ZSM w Łapach. Będzie to dofinansowanie z programu PHARE. Dochody z majątku powiatu zamkną się kwota około 1.000.000 zł i będą mniejsze o około 100.000 zł. To zmniejszenie dochodów wynika z tego, że nie przewiduje się większych sprzedaży nieruchomości. Dotacje z funduszy celowych obejmują tylko dotacje z powiatowego funduszu gospodarki zasobem geodezyjnym i kartograficznym. Jest to kwota 760.000 zł z przeznaczeniem na finansowanie usług świadczonych przez PODGiK, natomiast dotacja z powiatowego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej może być wprowadzona do budżetu dopiero po uzyskaniu odpowiednich uzgodnień z Komisją Rolnictwa i Środowiska naszej Rady. Dochody, które planuje się jako uzyskane z jednostek samorządu terytorialnego na podstawie umów i porozumień na finansowanie zadań powierzonych, które zostały ujęte w prognozie dochodów dotyczą porozumień w zakresie pomocy społecznej i jest to przewidywana kwota 1.278.000 zł. Jeśli chodzi o strukturę dochodów budżetu, to w roku 2006 będzie się ona przedstawiała następująco:
· dochody własne –31,34%
· subwencja 33,32%
· dotacje celowe budżetu państwa, funduszy celowych i porozumień z jednostkami samorządu terytorialnego 31,73%
· ujęte w budżecie dofinansowanie z funduszy UE -3,6%.
Prognoza dochodów na 2006 rok nie uwzględnia kwot, które mogą być pozyskane w formie pomocy finansowej od gmin na realizację zadań powiatu na podstawie zawieranych w ciągu roku umów i porozumień. Pozyskane kwoty na podstawie zawieranych porozumień z gminami będą wprowadzane sukcesywnie do budżetu, po zawarciu stosownych umów i porozumień. Szacuje się, że będzie to łącznie kwota około 5.000.000 zł. Już w trybie wykonywania budżetu można przewidywać, że dochody budżetu Powiatu osiągną co najmniej poziom przewidywanego wykonania w roku 2005. Oczywiście zwiększenie budżetu po stronie dochodów będzie skutkowało odpowiednio zwiększeniem budżetu po stronie wydatków”.
W odniesieniu do dochodów, Pani Maria Borodziuk przedstawiła informację na temat wydatków budżetu powiatu zaplanowanych na rok 2006. Stwierdziła, iż ogólnie wydatki na rok 2006 wyniosą 61.665.256 zł, w tym wydatki bieżące na zadania własne powiatu wyniosą 50.023.564 zł, co w strukturze wydatków będzie to stanowiło 87,83%, a wydatki majątkowe, głównie inwestycje i zakupy inwestycyjne 12,17%. Wydatki na zadania administracji rządowej to zaplanowana kwota 4.710.000 zł, która jest równa planowanej kwocie dotacji. W planowanych wydatkach ogółem wynagrodzenia wraz ze składkami wyniosą 28.950.000 zł i stanowić to będzie 46,95% ogólnych wydatków. Przy planowaniu wydatków założono globalny wzrost wynagrodzeń o 1,5% liczone do poziomu roku2005, a w przypadku zadań finansowanych dotacjami z budżetu państwa, plan wydatków dostosowano do otrzymanych środków. W budżecie powiatu zaplanowano również rezerwy: 800.000 zł, w tym rezerwa ogólna –560.000 zł, a rezerwy celowe 240.000 zł. Rezerwa celowa jest przeznaczona na ewentualne dofinansowanie zadań oświaty. Przewiduje się, iż wzorem lat ubiegłych budżet roku 2006 będzie budżetem dynamicznym, w którym pozyskane dodatkowe dochody przeznaczane będą przede wszystkim na rozwój infrastruktury, głównie drogowej. Jednocześnie będzie to budżet zapewniający płynność oraz bezpieczeństwo finansowe. Świadczy o tym bezpieczny prognozowany poziom zadłużenia oraz zapewnienie obsługi zadłużenia posiadanymi wolnymi środkami, co stwarza przede wszystkim możliwość absorpcji planowanych do pozyskania w trakcie roku środków z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej.
Radny Pan Józef Woroniecki zadał pytanie z dziedziny gospodarki mieszkaniowej, gdzie zaplanowano wydatek 95.000 zł z czego na zakup usług 60.000 zł, a na rozbiórkę kurnika 45.000 zł. Poprosił o wyjaśnienie, gdzie ten obiekt się znajduje i czym jest podyktowany tak wysoki koszt rozbiórki.
Pani Maria Borodziuk wyjaśniła, iż sprawa ta dotyczy realizacji zadań z zakresu administracji rządowej. Tenże kurnik stał się własnością Skarbu państwa, kiedy zmarł jego właściciel a spadkobiercy odmówili przyjęcia spadku. Jednocześnie obiekt ten spłonął. Dodatkowym problemem jest to, że jest on kryty eternitem. Należało przeprowadzić przetarg, by wyłonić firmę do jego rozbiórki. Z naszych dochodów nie dołożymy to tego żadnych pieniędzy, bo są to zadania administracji rządowej i są finansowane dotacją z budżetu państwa. W roku 2005 na ten cel otrzymaliśmy dotację w wysokości 45.800 zł. Będzie ona wydatkowana do końca roku na częściową zapłatę wykonawcy za wykonaną robotę, a to co planujemy na rok 2006 stanowić będzie różnicę pomiędzy 90.000 zł a dotacją z tego roku. Sprawa jest pilna ze względu na istniejące zagrożenie i terminową decyzję w tej sprawie wydana przez Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego.
Rada Powiatu Białostockiego przyjęła informację w sprawie budżetu Powiatu na rok 2006.
Ad. 13
Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie Powiatu na 2005 r.
Pani Maria Borodziuk – Skarbnik Powiatu Białostockiego zreferowała zebranym projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2005 rok/zał. nr 13/.
„Kolejne zmiany w budżecie dotyczą zwiększenia planu dochodów, łącznie o kwotę 541.142 zł. Wynika to z otrzymania środków na uzupełnienie dochodów powiatu. Jest to uzupełnienie subwencji ogólnej w kwocie 496.804 zł. Zwiększenie następuje również w dziale Fundusz Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym, gdyż decyzja Głównego Geodety Kraju nasz fundusz zostaje zasilony kwotą 10.500 zł dotacji celowej Centralnego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym. W dziale pomoc społeczna następuje zwiększenie z wpływów usług. Są to zwiększone wpłaty od pensjonariuszy i od gmin w DPS w Uhowie –63.000 zł. Zmniejsza się zaś plan dochodów w dziale gospodarka komunalna i ochrona środowiska o kwotę 15.000 zł, co oznacza, że z budżetu zwraca się tą kwotę do powiatowego funduszu ochrony środowiska, bo przyznana kwota dotacji dla DD w Krasnem ze względu na opóźnienia w realizacji budowy oczyszczalni ścieków nie może być wykorzystana, gdyż w bieżącym roku możliwe jest wykonanie tylko dokumentacji technicznej. O tę kwotę zwiększenia planowanych dochodów dokonuje się zmian zwiększeń w planie wydatków budżetu powiatu i dot. to takich działalności jak: gospodarka mieszkaniowa, działalność usługowa, administracja publiczna, oświata i wychowanie, ochrona zdrowia, a także pomoc społeczna. Zwiększenia planu dochodów proponuje się w dziale działalność usługowa –10.500 zł z przeznaczeniem na zwiększenie planu wydatków powiatowego ośrodka dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej na zakup potrzebnego sprzętu, w dziale administracja publiczna zwiększenie o 75.000 zł wydatków inwestycyjnych. Jest to zwiększenie na wydatki inwestycyjne związane z rozpoczęciem budowy parkingów przy siedzibie Starostwa Powiatowego przy ul. Borsuczej, zwiększenie o 10.314 zł wydatków na zakup usług remontowych. W dziale oświata i wychowanie proponuje się zwiększenie wydatków inwestycyjnych, konkretnie 316.555 zł na odbudowę hali sportowej w Łapach po pożarze, jaki miał miejsce w roku 2004. jest to brakująca w tej chwili kwota do zakończenia tej odbudowy, a jest to w tej chwili wynik przedłużających się negocjacji i zmagań z PZU w sprawie uzyskania w pełnej wysokości wypłaty odszkodowania. Prawdopodobnie w tej sprawie nie obędzie się bez rozprawy sądowej, a inwestycje należałoby zakończyć do końca roku. Również w oświacie i wychowaniu i w pozostałej działalności i w edukacyjnej opiece wychowawczej łącznie 90.000 zł pozostawia się do ewentualnego rozdysponowania do szkół, w tych przypadkach, że może grozić jeszcze brak środków na niezbędne wydatki.
Zmniejszenia natomiast do. takich działów, jak: ochrona zdrowia. Tutaj, zmniejsza się o 300.000 zł planowane wydatki inwestycyjne. To dotyczy zamierzenia termomodernizacji budynku szpitala w Łapach. Jak wiadomo, został złożony wniosek do ZPOOR o uzyskanie dofinansowania, a kwota 300.000 zł, w tym planowany kredyt na termomodernizacje w kwocie 270.000 zł miała stanowić udział środków własnych w realizacji całego przedsięwzięcia w kwocie 2.570.000 zł. Niestety, wniosek ten nie uzyskał dofinansowania i stąd proponuje się o tę kwotę zmniejszyć plan wydatków. W dziale pomoc społeczna, w związku z decyzją wojewody o zmniejszeniu dotacji o kwotę 163.400 zł, jest to kolejne zmniejszenie dotacji na pensjonariuszy przebywających w DPS-ach i dokonanie odpowiednich przesunięć w tym dziale między domami pomocy społecznej, rodzinami zastępczymi i placówkami opiekuńczo – wychowawczymi...”
Pytań i uwag nie zgłoszono.
Rada Powiatu wysłuchała opinii:
· Komisji Budżetu i Finansów oraz Rozwoju i Promocji Powiatu do omawianego projektu uchwały.
· Komisji Infrastruktury Technicznej.
Przewodniczący tychże Komisji- Pan Krzysztof Obukowicz oraz Pan Krzysztof Silwon poinformowali zebranych, iż Komisje wydały pozytywną opinię do omawianego projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2005 rok.
Rada Powiatu Białostockiego, przy 1 głosie „wstrzymującym się” , podjęła uchwałę Nr XXXIV/287/2005 z dnia 24 listopada 2005 roku w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie Powiatu na 2005 rok /zał. nr 14/.
Ogłoszono 20 minutową przerwę w obradach.
Po przerwie o głos poprosił Pan Mikołaj Cywoniuk Przedstawił on trudną sytuację życiową rodziny zamieszkującej na terenie Gminy Michałowo. Jest to Mama i syn, oboje niepełnosprawni potrzebują wsparcia, a zwracają się do Rady Powiatu, ponieważ w roku ubiegłym ich rodzina spotkała się z dużą przychylnością radnych Powiatu Białostockiego. Poprosił o dobrowolne wpłaty na rzecz tej rodziny, która potrzebuje pomocy finansowej na niezbędne opłaty.
Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego nakazał sporządzenie stosownej listy i zaapelował do radnych o dokonywanie dobrowolnych wpłat na rzecz tejże rodziny.
Ad. 14
Podjęcie uchwały o zmianie uchwały w sprawie rachunków dochodów własnych powiatowych jednostek budżetowych.
Pani Maria Borodziuk – Skarbnik Powiatu Białostockiego zreferowała zebranym projekt uchwały o zmianie uchwały w sprawie rachunków dochodów własnych powiatowych jednostek budżetowych /zał. nr 15/.
„Potrzeba zmiany uchwały, która została podjęta przez Wysoką Radę 24.02.2005 roku wynikła na wniosek złożony przez Panią Dyrektor Domu Dziecka w Krasnem, i chodzi o uzupełnienie listy możliwych źródeł dochodów, jakie mogą być przekazywane na rachunek dochodów własnych o tzw. nawiązki sądowe.”
Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Andrzej Adam Kałużyński poprosił o przedstawienie opinii Komisji.
Pozytywną opinię do omawianego projektu uchwały wydała Komisja Budżetu i Finansów oraz Rozwoju i Promocji Powiatu, o czym poinformował zebranych Przewodniczący tejże Komisji – Pan Krzysztof Obukowicz.
Rada Powiatu Białostockiego, przy 1 głosie „wstrzymującym się”, podjęła uchwałę Nr XXXIV/288/2005 z dnia 24 listopada 2005 roku o zmianie uchwały w sprawie rachunków dochodów własnych powiatowych jednostek budżetowych /zał. nr 16/.
Ad. 15
Podjęcie uchwały w sprawie powierzenia Miastu Białystok zadań związanych z objęciem doradztwem metodycznym nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach prowadzonych przez Powiat Białostocki.
Pani Maria Marciszewska – Zastępca Naczelnika Wydziału Spraw Społecznych zreferowała zebranym projekt uchwały w sprawie powierzenia Miastu Białystok zadań związanych z objęciem doradztwem metodycznym nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach prowadzonych przez Powiat Białostocki /zał. nr 17/.
„Zgodnie z art. 70 a ust.1 Karty Nauczyciela, w budżecie organu prowadzącego wyodrębnia się środki na realizację zadań, związanych z dokształcaniem i doskonaleniem zawodowym nauczycieli. Z tych środków realizowane jest także doradztwo metodyczne nauczycieli. W związku z tym, iż powiat nie zatrudnia nauczycieli- doradców metodycznych, proponujemy powierzenie tego zadania miastu Białystok, które posiada Miejski Ośrodek Doradztwa Metodycznego i te zadania będzie realizowało dla nauczycieli z terenu Powiatu Białostockiego.”
Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Andrzej Adam Kałużyński, wobec braku pytań, poprosił o przedstawienie opinii Komisji.
Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Kultury Fizycznej i Turystyki – Pan Wojciech Bukłaha przedstawił zebranym pozytywną opinię Komisji do omawianego projektu uchwały Rady.
Rada Powiatu Białostockiego, przy 1 głosie „wstrzymującym się”, podjęła uchwałę Nr XXXIV/289/2005 z dnia 24 listopada 2005 roku w sprawie powierzenia Miastu Białystok zadań związanych z objęciem doradztwem metodycznym nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach prowadzonych przez Powiat Białostocki /zał. nr 18/.
Ad. 16
Akceptacja zmian do podziału powiatowego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej.
Pani Monika Ratyńska – Naczelnik Wydziału Rolnictwa i Środowiska przedstawiła zebranym potrzebę zatwierdzenia projektu podziału powiatowego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej na 2005 rok /zał. nr 19/.
„W podziale powiatowego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej na 2005 rok proponuje się wprowadzić następującą zmianę. W związku z rezygnacją przez DD w Krasnem z dofinansowania z funduszu w kwocie 15.000 zł, proponuje się na wniosek ZS w Tykocinie proponuje się przeznaczyć kwotę 15.000 zł na wymianę stolarki okiennej, która stanowi element kompleksowej termomodernizacji prowadzonej w tej szkole ”.
Przewodniczący Komisji Rolnictwa i Środowiska – Pan Józef Ryszard Sikorski zapoznał Wysoką Radę z pozytywną opinią Komisji do ww. projektu podziału środków funduszu.
Również pozytywną opinię do omawianego projektu podziału PFOŚiGW wydała Komisja Budżetu i Finansów oraz Rozwoju i Promocji Powiatu, o czym poinformował zebranych Przewodniczący tejże Komisji – Pan Krzysztof Obukowicz.
Wobec braku pytań, przystąpiono do głosowania.
Rada Powiatu Białostockiego, przy 1 głosie „wstrzymującym się” zaakceptowała zmiany podziału powiatowego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej na 2005 rok /zał. nr 20/.
Ad. 17
Podjęcie uchwały w sprawie zaopiniowania „Powiatowego programu promocji zatrudnienia oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy na lata 2005-2008”.
Pani Barbara Wacławska – Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Białymstoku zreferowała zebranym projekt uchwały w sprawie zaopiniowania „Powiatowego programu promocji zatrudnienia oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy na lata 2005-2008” /zał. nr 21/.
„Obowiązek opracowania takiego programu i zatwierdzenia go przez Radę Powiatu wynika z art. 9 ust.1 pkt.1 ustawy o promocji zatrudnienia. Zostaliśmy zobligowani do stworzenia takiego programu zarówno dla Powiatu, jak i miasta. Program ten określa cele i zadania w zakresie aktywizacji i podtrzymania zdolności do pracy osób bezrobotnych. Jest on zgodny z celami zawartymi w Planie Rozwoju Lokalnego oraz w Miejskiej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Miasta Białegostoku na lata 2003 –2010. W tym programie opisane są wszystkie zadania, jakie realizuje Powiatowy Urząd Pracy. Jest on skorelowany z art. 49 ustawy o promocji zatrudnienia, który wskazuje grupy szczególnie dotknięte bezrobociem.”
Pytań i uwag do przedłożonego materiału radni nie zgłosili, wobec czego Przewodniczący obrad poprosił o przedstawienie opinii Komisji.
Pan Jan Kaczmarek – Przewodniczący Komisji Bezpieczeństwa, Porządku Publicznego, Przedsiębiorczości i Rynku Pracy zapoznał zebranych z pozytywną opinią Komisji do omawianego projektu uchwały Rady.
Przystąpiono do głosowania.
Rada Powiatu Białostockiego, przy 1 głosie „wstrzymującym się”, podjęła uchwałę Nr XXXIV/290/2005 z dnia 24 listopada 2005 roku w sprawie zaopiniowania „Powiatowego programu promocji zatrudnienia oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy na lata 2005-2008” /zał. nr 10/.
Ad. 18
Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia zadań, na które przeznacza się środki PFRON w 2005 r.
Pani Elżbieta Anna Turczewska – Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku zreferowała zebranym potrzebę podjęcia uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia zadań, na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w 2005 roku /zał. nr 23/.
„Przedstawiony Państwu projekt uchwały wprowadza następujące zmiany do obecnie ustalonego planu środków PFRON. Zwiększenie środków na dofinansowanie zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne, środki pomocnicze, przyznawane osobom niepełnosprawnym na podstawie odrębnych przepisów o kwotę 57.620 zł, zmniejszenie środków na likwidacje barier funkcjonalnych o kwotę 53.000 zł oraz zmniejszenie środków na dofinansowanie sportu, kultury, rekreacji i turystyki osób niepełnosprawnych o kwotę 4.620zł. Zmniejszenie środków na dofinansowanie tego ostatniego zadania, wynika z tego, że umowy zostały określone na kwoty niższe niż to określały wnioski i chodzi tu o wnioski złożone przez Stowarzyszenie Osób Niepełnosprawnych „Razem” w Czarnej Białostockiej. Zmniejszenie środków na dofinansowanie likwidacji barier jest spowodowane tym, że osoby, które zostały zakwalifikowane do dofinansowania tego zadania zrezygnowały. Kwota, która pozostanie na realizacji tego zadania, na dzień dzisiejszy jest adekwatna do zawartych umów, ewentualnie do umów, które jeszcze zostaną zawarte. Przedstawiony projekt uchwały został pozytywnie zaopiniowany przez Powiatową Społeczną Radę ds. Osób Niepełnosprawnych przy Staroście Białostockim w dniu 23 listopada 2005 roku”.
Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego poprosił o przedstawienie opinii Komisji.
Pani Alicja Małgorzata Bychowska poinformowała Wysoką Radę, iż Komisja Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Rodziny ww. projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie.
Również pozytywną opinię do omawianego projektu uchwały wydała Komisja Budżetu i Finansów oraz Rozwoju i Promocji Powiatu, o czym poinformował zebranych Przewodniczący tejże Komisji – Pan Krzysztof Obukowicz.
Wobec braku pytań, przystąpiono do głosowania.
Rada Powiatu Białostockiego, przy 1 głosie „wstrzymującym się”, podjęła uchwałę Nr XXXIV/291/2005 z dnia 24 listopada 2005 roku zmieniającą uchwałę w sprawie określenia zadań, na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w 2005 roku /zał. nr 24/.
Ad. 19
Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia jednostkowej stawki wysokości dotacji na rok 2006 dla Centrum Kształcenia Praktycznego w Łapach
Pani Maria Marciszewska – Zastępca Naczelnika Wydziały Spraw Społecznych zreferowała Wysokiej Radzie projekt uchwały w sprawie ustalenia jednostkowej stawki wysokości dotacji na rok 2006 dla Centrum Kształcenia Praktycznego w Łapach /zał. nr 25/.
„Zgodnie z zapisem §2 uchwały RPB z dnia 27.10.2005 roku w sprawie przekształcenia CKP w Łapach z jednostki budżetowej w zakład budżetowy, Rada Powiatu uchwala wysokość dotacji dla zakładu budżetowego. W przedłożonym projekcie uchwały zapisano, iż ustala się stawkę jednostkową dotacji przedmiotowej dla Centrum Kształcenia Praktycznego w Łapach w wysokości 180 zł za 1 godzinę nauczania / bez podziału na grupy ćwiczeniowe/.”
Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Andrzej Adam Kałużyński poprosił o przedstawienie opinii Komisji.
Pozytywną opinię do omawianego projektu uchwały wydała Komisja Budżetu i Finansów oraz Rozwoju i Promocji Powiatu, o czym poinformował zebranych Przewodniczący tejże Komisji – Pan Krzysztof Obukowicz.
Rada Powiatu Białostockiego, przy 1 głosie „wstrzymującym się”, podjęła uchwałę Nr XXXIV/288/2005 z dnia 24 listopada 2005 roku w sprawie ustalenia jednostkowej stawki wysokości dotacji na rok 2006 dla Centrum Kształcenia Praktycznego w Łapach /zał. nr 26/.
Ogłoszono 10-minutową przerwę w obradach.
Ad. 20
Podjęcie uchwały w sprawie wyboru Wicestarosty Powiatu Białostockiego.
Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Andrzej Adam Kałużyński przypomniał Wysokiej Radzie, iż zgodnie z art. 27 ust.3 ustawy o samorządzie powiatowym, Rada Powiatu wybiera wicestarostę na wniosek starosty zwykłą większością głosów, w obecności, co najmniej, połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym. W tym celu należy powołać Komisję Skrutacyjną.
Poprosił o zgłaszanie radnych do pracy Komisji Skrutacyjnej:
1. Pan Mikołaj Cywoniuk zgłosił Pana Mariana Jurkina
2. Pan Jan Kaczmarek zgłosił Pana Walentego Sica
3. Pan Józef Woroniecki zgłosił Pana Józefa Ryszarda Sikorskiego
4. Pan Zenon Żukowski zgłosił Panią Wandę Łapińską
5. Pan Andrzej Adam Kałużyński zgłosił Pana Marka Żmujdzina
Kandydaci wyrazili zgodę na podjęcie pracy w Komisji Skrutacyjnej.
Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, przyjęła skład osobowy Komisji Skrutacyjnej:
1.Pan Marian Jurkin
2.Pan Walenty Sic
3.Pan Józef Ryszard Sikorski
4.Pani Wanda Łapińska
5.Pan Marek Żmujdzin
Ogłoszono 10 minutową przerwę w obradach, celem ukonstytuowania się Komisji Rewizyjnej i przygotowania urny do głosowania.
Po przerwie, Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej – Pan Marian Jurkin odczytał Wysokiej Radzie adnotacje z protokołu Komisji i poprosił Pana Wiesława Pusza, Starostę Białostockiego o zgłoszenie kandydata na Wicestarostę.
Starosta Białostocki – Pan Wiesław Pusz, zgłosił Pana Wiktora Brzosko jako kandydata na stanowisko Wicestarosty Powiatu Białostockiego.
Pan Wiktor Brzosko podziękował za zaufanie, ale nie wyraził zgody na kandydowanie.
Wobec powyższych faktów, Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego poinformował zebranych, iż ww. sprawa stanie się przedmiotem obrad kolejnej Sesji rady Powiatu Białostockiego.
Ad. 21
Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie wyboru członków Komisji Zdrowia Opieki Społecznej i Spraw Rodziny Rady Powiatu.
Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego przedstawił zebranym projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie wyboru członków Komisji Zdrowia Opieki Społecznej i Spraw Rodziny Rady Powiatu /zał. nr 28/. Wyjaśnił, iż sprawa włączenia Pana Krzysztofa Silwona była już przedmiotem obrad Sesji, niemniej jednak nie została uregulowana, z związku z powyższym, na wniosek radnego, został przygotowany stosowny projekt uchwały /zał. nr 29/.
Rada Powiatu Białostockiego, przy 1 głosie „wstrzymującym się”, podjęła uchwałę Nr XXXIV/293/2005 z dnia 24 listopada 2005 roku zmieniająca uchwałę Nr II/12/2002 RPB z dnia 6 grudnia 2002 roku w sprawie wyboru członków Komisji Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Rodziny Rady Powiatu Białostockiego /zał. nr 30/.
Ad. 22
Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia planu kontroli Komisji Rewizyjnej na 2006 rok.
Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Andrzej Adam Kałużyński, przypomniał zebranym, iż zgodnie z art. 38 ust. 5 Statutu Powiatu Białostockiego, Komisja Rewizyjna do dnia 10 grudnia przedkłada Radzie Powiatu Plan Kontroli Komisji na kolejny rok.
Pan Wiktor Brzosko – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej stwierdził, iż wywiązując się ze statutowego obowiązku, Komisja przedłożyła Radzie Powiatu Białostockiego Plan Kontroli Komisji na 2005 rok oraz projekt uchwały w sprawie jego zatwierdzenia / zał. nr 31/.
Wobec braku pytań, przystąpiono do głosowania.
Rada Powiatu Białostockiego, przy 2 głosach „wstrzymującym się”, podjęła uchwałę Nr XXXIV/294/2005 z dnia 24 listopada 2005 roku w sprawie przyjęcia planu kontroli Komisji Rewizyjnej na 2006 rok /zał. nr 32/.
Ad. 23
Podjęcie uchwały w sprawie Apelu Rady Powiatu Białostockiego.
Starosta Powiatu Białostockiego – Pan Wiesław Pusz wyjaśnił, iż przedmiotowa sprawa była przedmiotem obrad stałych Komisji Rady Powiatu /zał. nr 33/.
„Od dłuższego czasu trwa wymiana korespondencji z Urzędem Miejskim w Białymstoku w sprawie planu zagospodarowania przestrzennego. Przez naszą nieruchomość zaplanowany jest przebieg drogi, chociaż za naszą nieruchomością posiadają prawie 2 ha ziemi. Ponieważ argumenty zawarte w korespondencji nie odniosły skutku, proponujemy wystosować apel do Rady Miasta Białegostoku, by przy podejmowaniu decyzji w tej sprawie wzięli oni pod uwagę nasze stanowisko. Stąd przygotowany projekt uchwały w tej sprawie”.
Wobec braku pytań, Przewodniczący zarządził głosowanie.
Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła uchwałę Nr XXXIV/295/2005 z dnia 24 listopada 2005 roku w sprawie Apelu Rady Powiatu Białostockiego /zał. nr 34/.
Ad. 24
Interpelacje i zapytania Radnych.
a) odpowiedzi na udzielone interpelacje i zapytania radnych.
Pan Wiesław Pusz – Starosta Powiatu Białostockiego przypomniał Wysokiej Radzie, iż w dniu 27 października 2005 roku radna Pani Bożena Bieta złożyła zapytanie w sprawie zagospodarowania części budynku ZS w Czarnej Białostockiej oraz interpelację dotyczącą pomocy psychologiczno - pedagogicznej dla uczniów. Starosta udzielił wyjaśnień w tych sprawach oraz poinformował, iż wnioskodawczyni otrzymała pisemne odpowiedzi w obu sprawach.
Rada Powiatu ww. informację przyjęła do wiadomości.
b) Interpelacje i zapytania.
Radny Pan Krzysztof Obukowicz złożył interpelację: „Składam interpelację dotyczącą realizacji uchwały Rady Powiatu dotyczącej rozdysponowania nadwyżki budżetowej z roku ubiegłego, przeznaczonej na remont i modernizacje dróg. Między innymi ta nadwyżka była przeznaczona na remont ulicy Chodkiewicza w Zabłudowie w wysokości 110.000 zł i w treści uchwały było zapisane, że na ulicę o długości 160 m i takie było zawarte porozumienie z Zabłudowem, że te pieniądze w wysokości 110.000 zł będą przeznaczone na odcinek 160m, tj. od kościoła do mostu. Ten najgorszy odcinek, który był rozkopany całkowicie i nieprzejezdny. Natomiast w tej chwili jest realizowana ta droga. Jak się dowiedziałem od wykonawcy, to wykonawca tylko położy dywanik asfaltowy, czyli taki standard wiejskiej drogi bez krawężników i bez chodników. Na tej drodze jest dosyć znaczny ruch pieszy. Tam mieszka za tą ulicą ponad 100 rodzin, tam często chodzą dzieci i znaczny jest ruch samochodowy. Wg. moich obliczeń to ponad 1.000 samochodów na dobę tamtędy przejeżdża. Także mieszkańcy będą chodzić takim piaskowym chodnikiem. Uważam, że jest to niezgodne z porozumieniem zawartym między Starostą a Burmistrzem, ponieważ ta kwota na ten odcinek drogi to wg. cen funkcjonujących na rynku to jest z krawężnikiem i z chodnikiem to jest około 100.000 zł na 100m. Natomiast Burmistrz rozszerzył to zadanie na inną ulicę, przedłużył tą ulicę, czyli zrobił wg. własnej decyzji, a nie naszych ustaleń Rady i to jest łamanie naszych postanowień. Chciałbym, żeby Starostwo zdyscyplinowało Burmistrza i żeby nakazać wykonanie wg. standardów obowiązujących w miastach”.
O głos w tej sprawie poprosił członek Zarządu Powiatu Białostockiego. Pan Romuald Wiszniewski stwierdził: „Trzeba dodać, że nie można w jedną stronę działać tylko, i trzeba mieć oczy otwarte, że Pan Burmistrz na ulicach powiatowych, tj. ulica 3-Maja i Chodkiewicza dokłada do tych 100.000 zł, żeby poprawić z bruku wiórowego i płyt ulicę całą 3 -Maja,to jest około 1 km, 640.000 zł. To jest istotna kwestia i tego nie można pominąć. Ta inwestycja powinna być zakończona około 3 miesiące temu, a została wstrzymana przez pewną grupę ludzi i pewne osoby i dlatego nie było wykonawcy, do przetargu zgłosiła się jedna osoba. Po wielkich trudach ta wyższa cena była, może by się zrobiło te krawężniki, to nikt nie chciał wziąć, bo idzie zima. Zaryzykowała jedna firma, która wzięła tą pracę”.
Pani Wanda Łapińska złożyła interpelację odnosząc się do poz.42 programu inwestycji na drogach powiatowych zapytała, dlaczego został zmieniony termin zakończenia przebudowy drogi Tryczówka –Doktorce przejście przez Doktorce z 2000 –2004 na lata 2004-2008. „Wartość zadania to kwota 992.879 zł. Wykonano inwestycję na kwotę 592.889 zł, w tym 350.000 zł to środki gminy, co stanowi 1/3 wartości zadania. Ponadto, wykonawca przed położeniem krawężników całkowicie rozebrał chodniki, które do dziś nie zostały odtworzone.
Doktorce, to miejscowość, w której jest szkoła –Publiczne Gimnazjum. Młodzież tą drogą chodzi do sklepu. Jest to droga o dużym natężeniu ruchu, łączy ona dwa powiaty i trzy gminy. Proszę o spowodowanie odbudowy chodników, aby bezpiecznie można się było poruszać po wsi. Nie czas będzie mówić o chodnikach, jeżeli coś się stanie nieszczęśliwego na tej drodze”.
Ad. 25
Przyjęcie protokołu z poprzedniej XXXIII Sesji RPB.
Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Andrzej Adam Kałużyński przypomniał zebranym, iż XXXIV Sesja Rady Powiatu Białostockiego II kadencji odbyła się w dniu 27 października 2005 roku. Protokół był wyłożony do zapoznania się. Zapytał, czy ktoś z radnych zgłasza do nich uwagi?
Uwag nie zgłoszono, wobec czego przystąpiono do głosowania.
Rada Powiatu Białostockiego, przy 1 głosie „wstrzymującym się”, przyjęła protokół Nr XXXIII/2005 z dnia 27 października 2005 roku.
Ad. 26
Sprawy różne.
W sprawach różnych, Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Andrzej Adam Kałużyński odczytał zebranym pisma Posłów na Sejm RP: Pana Jarosława Zielińskiego oraz Pana Jana Jaroty, dziękujące za zaproszenie do udziału w Sesji rady oraz usprawiedliwiające nieobecność Posłów /zał. nr 35,36/.
Ponadto Radni zostali zapoznani z pismem Zarządu Powiatu Białostockiego, informującym o zamiarze zbycia w drodze przetargowej, w formie przetargu ustnego, nieograniczonego nieruchomości zabudowanej budynkiem byłego ośrodka zdrowia, stanowiącej własność Powiatu Białostockiego, położonej w Sobolewie przy Szosie Baranowickiej 92 /zał. nr 37/.
Również w sprawach różnych Przewodniczący obrad poinformował zebranych, iż Pan Marek Żmujdzin, Radny Rady Powiatu Białostockiego złożył deklarację udziału w pracach Komisji. Na kolejne posiedzenie zostaną przygotowane stosowne uchwały w sprawie przyjęcia Radnego w poczet Komisji Infrastruktury technicznej oraz Komisji Budżetu i Finansów oraz Rozwoju i Promocji Powiatu.]
Ponadto, Radny Pan Marek Żmujdzin został poinformowany, iż obowiązany jest do złożenia oświadczenia majątkowego. Termin 30 dniowy na złożenie oświadczenia majątkowego wynika z przepisów ustawy ustrojowej.
Ad. 27
Zamknięcie obrad XXXIV Sesji RPB.
Wobec wyczerpania porządku obrad, Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Andrzej Adam Kałużyński zamknął obrady XXXIV Sesji Rady Powiatu II kadencji, w dniu 24 listopada 2005 roku, o godz. 1355.
Protokołowała: Bogumiła Malinowska
Przewodniczący Rady
Andrzej Adam Kałużyński
Niniejszy protokół został przyjęty jednogłosnie podczas obrad XXXV Sesji Rady Powiatu Białostockiego w dniu 15 grudnia 2005r.
Metryka strony