Sesja Nr XXII z dnia 25.11.2004

Or.V.0041- 22 / 2004

 

 

 

Protokół Nr XXII / 2004

z obrad XXII Sesji Rady Powiatu Białostockiego II kadencji

 w dniu 25 listopada 2004 roku

 w Starostwie Powiatowym w Białymstoku

 

Obrady XXII Sesji Rady Powiatu Białostockiego II kadencji, w dniu 25 listopada 2004 roku, o godz.1000, w Starostwie Powiatowym w Białymstoku, otworzył Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Andrzej Adam Kałużyński.

Na wstępie, powitał zaproszonych gości, członków Zarządu oraz wszystkich radnych / listy obecności stanowią zał. nr 1,2 i 3 /.

Stwierdził, iż na podstawie listy obecności, w obradach uczestniczy 23 radnych, co stanowi quorum, przy którym Rada Powiatu może obradować i podejmować prawomocne uchwały.

Przewodniczący Rady Powiatu przypomniał, iż radnym został przesłany projekt porządku dziennego XXII Sesji RPB. Zapytał, czy są do niego uwagi? 

Starosta Białostocki, w imieniu Zarządu Powiatu, poprosił o:

·          zdjęcie z proponowanego porządku obrad punktu 13: „Podjęcie uchwał w sprawie udziału Powiatowego Urzędu Pracy w Białymstoku w konkursach Ministerstwa Gospodarki Pracy”.

                Starosta Białostocki wyjaśnił zebranym, iż z uzyskanych informacji wynika, że sprawa ta może być rozpatrzona poprzez podjęcie stosownej uchwały przez Zarząd Powiatu Białostockiego, jak uczyniono.

·          Wprowadzenie do porządku obrad po pkt 11, punktu: Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie upoważnienia Zarządu Powiatu do dokonywania wszelkich czynności w celu przygotowania, zatwierdzenia i realizacji projektów w ramach Zintegrowanego Programu Rozwoju Regionalnego realizowanych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Europejskiego Funduszu Społecznego”

 

Odnosząc się do tego punktu, Pan Wiesław Pusz wyjaśnił zebranym, iż podjęcie tejże uchwały jest nierozerwalnie związane z przygotowaniem i wypłata stypendiów dla uczniów szkół ponadpodstawowych i studentów z Powiatu Białostockiego.

                 

Przewodniczący obrad zarządził głosowanie nad porządek obrad wraz ze zgłoszonymi zmianami.

Zmieniony porządek obrad przyjęto jednogłośnie do realizacji, w brzmieniu:

1.       Otwarcie obrad XXII Sesji Rady.

2.       Przyjęcie porządku dziennego.

3.       Informacja Starosty o pracach Zarządu między sesjami.

4.       Informacja Dyrektora Książnicy Podlaskiej o prowadzeniu zadań zleconych w zakresie Biblioteki Powiatowej.

5.       Informacja Podlaskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w Białymstoku z działalności inspektoratu.

6.       Informacja Podlaskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Roślin w Białymstoku z działalności inspektoratu.

7.       Przyjęcie informacji z działalności Wydziału Rolnictwa i Środowiska.

8.       Przedstawienie przez Zarząd Powiatu projektu budżetu na 2005 rok.

9.       Podjęcie uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie powiatu na 2004 rok.

10.    Podjęcie uchwały w sprawie przyłączenia do granic administracyjnych miasta Białegostoku sołectw: Dojlidy Górne, Kolonia Dojlidy Górne i Zagórki, Kolonia Halickie z Gminy Zabłudów.

11.    Podjęcie uchwały w sprawie zmian w Statucie SP ZOZ w Łapach.

12.    Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie upoważnienia Zarządu Powiatu do dokonywania wszelkich czynności w celu przygotowania, zatwierdzenia i realizacji projektów w ramach Zintegrowanego Programu Rozwoju Regionalnego realizowanych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Europejskiego Funduszu Społecznego.

13.    Podjęcie uchwały w sprawie wprowadzenia zmian do wieloletniego programu inwestycyjnego na drogach powiatowych na lata 2004-2007.

14.    Podjecie uchwały w sprawie zmiany uchwały określającej zadania, na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w 2004 roku.

15.    Przyjęcie planu kontroli Komisji Rewizyjnej na 2005 rok.

16.    Interpelacje i zapytania radnych.

17.    Przyjęcie protokołu z XXI Sesji RPB.

18.    Sprawy różne.

19.    Zamknięcie obrad XXII Sesji RPB.

 

Ad. 3

                Informacja Starosty o pracach Zarządu  między Sesjami.

Starosta Białostocki - Pan Wiesław Pusz przedłożył zebranym informację o pracach Zarządu Powiatu Białostockiego między Sesjami Rady, tj. w okresie od dnia 21 października 2004 roku  do dnia 24 listopada 2004 roku  / zał. nr 4 /.

W tym czasie Zarząd Powiatu obradował na 4 posiedzeniach plenarnych i zajmował się problemami w zakresie spraw:

·         majątku powiatowego,

·         dróg powiatowych,

·         ochrony zdrowia oraz opieki społecznej,

·         dotyczących oświaty, kultury i sportu,

·         dotyczących finansów i budżetu.

                             Ponadto, Starosta Powiatu i członkowie Zarządu uczestniczyli w:

-        obchodach 86 Rocznicy Odzyskania Niepodległości,

-        seminarium historycznym poświęconym pamięci Stanisława Nilskiego Łapińskiego organizowanym w ZSM w Łapach,

-        Międzynarodowym Festiwalu Tańca Młodzieżowego,

-        uroczystości wręczenia nagrody „HENRYK” 2003 organizowanej przez Towarzystwo Przyjaciół Supraśla w Ratuszu Miejskim w Supraślu,

-        Pierwszym Niepodległościowym Biegu Przełajowym organizowanym przez 40 Drużynę Harcerską w Zabłudowie,

-        spotkaniu Zespołu d/s Lokalnej Przedsiębiorczości organizowanej w Urzędzie Wojewódzkim,

-        posiedzeniu Rady Społecznej SP ZOZ w Łapach,

-        spotkaniu integracyjnym Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Łapach,

-        konferencji „Turystyka szansą rozwoju uzdrowiska „Supraśl”,

-        podsumowaniu konkursu „Estetyczna i bezpieczna zagroda wiejska Powiatu Białostockiego”,

-        międzynarodowym spotkaniu w ramach Projektu INCLUD organizowanym przez Urząd Marszałkowski,

-        uroczystości I Rocznicy nadania sztandaru Szkole Podstawowej im. Henryka Sienkiewicza w Choroszczy,

-        przekazaniu motopompy ufundowanej przez Przedsiębiorstwo Handlowe MPO na rzecz Ochotniczej Straży Pożarnej w Jurowcach,

-        obchodach Dnia Pracownika Socjalnego,

-        uroczystości wręczenia odznaczeń i awansów w Jednostce Ratowniczo-Gaśniczej Nr 2,

-        seminarium organizowanym przez Samorząd Reggio di Calabria w ramach współpracy międzynarodowej,

-        posiedzeniach Komisji Stałych Rady Powiatu.

                Kończąc swoją wypowiedź, Pan Wiesław Pusz przedstawił zebranym smutną informację dotyczącą pożaru w hali gimnastycznej ZSM w Łapach. Stwierdził, iż w chwili obecnej trudno jest mówić o oszacowaniu strat, czy też przyczynie pożaru, niemniej jednak zapewnił, iż te kwestie będą podlegały wnikliwemu postępowaniu wyjaśniającemu.

                Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego poprosił Starostę o przybliżenie najbardziej skomplikowanej sprawy, z którą Zarząd Powiatu miał do czynienia w omawianym czasie.

                Szczególną uwagę zebranych, Pan Wiesław Pusz, zwrócił na problemy dotyczące funkcjonowania Domu Pomocy Społecznej w Garbarach. „W czasie kontroli stwierdzono, iż po zamknięciu kontroli, która odbyła się w placówce w roku 2003, Pan Konikowski wprowadził zasady księgowania, które budzą wiele wątpliwości. Dotyczyło to księgowania wewnętrznego, które pozwalało na wyprowadzanie pieniędzy z dotacji do majątku prywatnego Przedsiębiorstwa Wielobranżowego. Sprawa ta była konsultowana z ekspertami z dziedziny rachunkowości oraz z Kancelarią Prawną. Ponieważ potwierdziły się obawy Zarządu Powiatu w tym względzie, w związku, z czym podjęto decyzje o wstrzymaniu przekazywania części dotacji. Pan Konikowski stoi na stanowisku, iż działamy nieprawnie i będzie podawał sprawę do sądu. Sprawa ta jest trudna, ponieważ jest to jedyne w swoim rodzaju przedsięwzięcie w Polsce, stąd nie ma jasnych zasad i regulacji w zakresie funkcjonowania tej placówki. Istnieje zagrożenie, że może dojść do zamknięcia tej placówki, a obecnie przebywa tam około 200 osób ze schorzeniami psychicznymi, którym trzeba będzie zapewnić opiekę.”

                Radny Pan Krzysztof Silwon zapytał, czy na terenie Starostwa jest opracowany plan kontroli jednostek i czy są w nim uwzględnione Garbary i czy częstotliwość kontroli nie jest zbyt mała w tej placówce?

                Pan Wiesław Pusz wyjaśnił, iż w Starostwie jest opracowany system kontroli jednostek. Mamy w urzędzie dwóch audytorów, którzy działają w imieniu Zarządu Powiatu i dokonują tych kontroli. W tym roku kontrolą objęto wszystkie jednostki. Z przepisów prawa wynika, że mamy obowiązek kontrolowania około 5% wydatków. System zastosowany w powiecie pozwala objąć kontrolą szerszy zakres niż zakładają przepisy. DPS w Garbarach planowane są kontrole raz w roku. Na podstawie zawartej umowy z Przedsiębiorstwem Wielobranżowym, Zarząd Powiatu odpowiada za prawidłowość wykorzystywania dotacji, dlatego też wydatki te są kontrolowane. Wydaje się, że nieprawidłowości, o których wspomniał Pan Starosta nastąpiły w momencie zakończenia ostatniej kontroli. Problem ten został zauważony w połowie roku 2004. Od sierpnia 2004 roku prowadzone były działania wyjaśniające oraz prośby o dostarczenie dodatkowych dokumentów i wyjaśnień. Sama procedura przeprowadzenia kontroli nakłada obowiązek poinformowania o planowanej kontroli i tego nie można pominąć.

                Rada Powiatu Białostockiego informację o pracach Zarządu Powiatu przyjęła do wiadomości.

 

Ad. 4

                Informacja Dyrektora Książnicy Podlaskiej o prowadzeniu zadań zleconych w zakresie Biblioteki Powiatowej.

                Dyrektor Książnicy Podlaskiej – Pan Jan Leończuk przypomniał zebranym, iż obszerny materiał w tym zakresie został przekazany wszystkim radnym w formie pisemnej / zał. nr 5 /.

                Zasoby biblioteczne w postaci 800 woluminów i prasy bieżącej, która stanowi 3800 tytułów zostały otwarte dla czytelników z dużym trudem. Jest to jedyna biblioteka w tej części kraju, która co roku jest zmuszona do corocznego poszukiwania nowego magazynu na swoje zasoby. Jest to dość duży problem, dlatego, że do przechowywania zbiorów muszą być spełnione określone warunki lokalowe, by nie uległy one zniszczeniu. Pracownikom Książnicy leży na sercu poprawienie dostępności tych zasobów dla czytelników. Podejmowane są działania zmierzające do tego, by te zbiory były jak najpełniejsze.

Dawniej, w centralnej Polsce norma egzemplarzy książek przypadających na 1 mieszkańca wynosiła 18 pozycji. Obecnie spadło to bardzo gwałtownie i wynosi około 4 książek na mieszkańca, a w naszym regionie poniżej 1 książki. Te statystyki dotyczą bibliotek samorządowych. Jak wynika z tego jest to dramat naszego regionu. Nie ma, więc mowy o wyrównywaniu szans, ponieważ ten problem narasta. Czytelnictwo staje się czymś komercyjnym i bardzo trudno dostępnym. Są to złożone problemy bibliotek.”

                Pan Walenty Sic – radny Rady Powiatu Białostockiego, dziękując Panu Dyrektorowi Książnicy Podlaskiej odpowiadając na apel „ Przekaż książkę na rzecz swojej biblioteki” przekazał na ręce Pana Dyrektora bardzo stary wolumin z roku 1843, przechowywany w zbiorach rodzinnych.

                Pan Wiktor Grygiencz – Burmistrz Supraśla stwierdził, iż z posiadanych przez niego informacji wynika, iż Minister Kultury jest w posiadaniu środków finansowych na doposażenie bibliotek w księgozbiory. Pieniądze te mają otrzymywać gminy bezpośrednio z ministerstwa. Pan Burmistrz zapytał Dyrektora czy orientuje się, jakiego rzędu będą to środki.

                Dyrektor Książnicy Podlaskiego stwierdził, iż nie będą to znaczące środki. Na całe województwo podlaskie przypada około 273.000 zł, co stanowi około ¼ środków przyznanych na inne województwa. Stąd też, Pan Dyrektor, uważa to za ogromną krzywdę dla naszego województwa i pogłębianie różnic między regionami.

                Rada Powiatu Białostockiego informację o pracach Zarządu Powiatu przyjęła do wiadomości.

 

Ad. 5

                Informacja Podlaskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w Białymstoku z działalności inspektoratu.

                Informację Podlaskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w Białymstoku z działalności inspektoratu zreferował zebranym Pan Lech Lanuszko – Zastępca Podlaskiego Inspektora / zał. nr 6 /. Ponadto dodał: „Procesy w dziedzinie ochrony środowiska i w jego stanie są procesami bardzo wolnymi, stąd też niejako aktualne jest to, co referowałem Państwu niespełna rok temu. Stan środowiska nie zmienia się w szybkim czasie. Jeżeli chodzi o stan powietrza, szczególnie w okresie zimowym występuje zjawisko tzw. niskiej emisji. Są to zapachy pochodzące ze spalania paliw w kotłowniach domowych. Głównymi źródłami zanieczyszczeń są elektrociepłownie i ciepłownie na terenie miast, natomiast w okresie zimowych dochodzi jeszcze powszechne zjawisko spalania mas różnej jakości w kotłowniach domowych, piecach i paleniskach zimowych. Ponieważ zimą nie ma właściwego rozproszenia powietrza, jest ono ochłodzone, dlatego też zimą odczuwalny jest pewien dyskomfort, jeżeli chodzi o jego jakość. Celowe, więc się staje prowadzenie działań mających na celu zmianę palenisk na bardziej przyjazne środowisku. Generalnie na terenie powiatu nie stwierdzono przekroczeń poszczególnych stężeń zanieczyszczeń. Wartości te są o wiele niższe od dopuszczalnych.

                Jeżeli chodzi o stan czystości wód powierzchniowych, badaniem objęto główne rzeki: Narew – źródła zanieczyszczeń na rzece Narwi są takie same, jak w latach poprzednich, jest to szereg oczyszczalni w miejscowościach gminnych i poza terenem powiatu w miastach powiatowych. Najważniejszą sprawą jest oddziaływanie zbiornika Siemionówka. W porze jesiennej i zimowej stan wody nieco się polepsza z uwagi na to, że ze zbiornika Siemionówka jest zrzucanych mniej zanieczyszczeń.

                Rzeka Supraśl, dokładne omówienie tego stanu  jest bardzo trudne. Stan tej rzeki jest bardzo chwiejny. Zanieczyszczenie, jakie wystąpiło na tej rzece w miesiącu lipcu i sierpniu było na tyle znaczące, że do tej pory rzeka nie może się oczyścić. Źródłem tychże zanieczyszczeń były tereny położone między Michałowem a Gródkiem. Tamże tereny łąk trofowych intensywnie wykorzystywane  przez rolnictwo, wskutek intensywnych opadów w końcu lipca br. spowodowały masowy napływ zanieczyszczeń torfowych i organicznych, pochodzących z nawozów organicznych z hodowli, jak również nie zebrane siano zanieczyściło rzekę. Wszystko to spowodowało, że doszło do masowego śnięcia ryb, konieczności wyłączenia ujęcia w Wasilkowie. Ten stan z różnym przebiegiem trwa nadal. Przez cztery lata intensywnych susz torfowiska na tych terenach wskutek rozkładu substancji  spowodował ich rozpad na drobny pył, który obecnie wskutek podtopienia wciąż z tych torfowisk wypływa. Wskaźniki fizykochemiczne i biologiczne po tych kilku miesiącach powoli wracają do normy, ale wciąż rzeka nie może sobie poradzić ze wskaźnikiem odnoszącym się do barwy tej wody. Sprawa ta może jeszcze potrwać kilkanaście miesięcy. Obecnie, każde intensywniejsze opady na tym terenie powodowały zwiększony napływ zanieczyszczeń. Wodociągi Białostockie muszą, więc bardziej czuwać nad tym zagrożeniem, a szczególnie ujęciem wody w Wasilkowie, by do obiegu nie wprowadzić wody o nieodpowiednich parametrach. Czy te działania będą skuteczne – czas pokaże. Urząd Marszałkowski, któremu niejako z mocy prawa przypisane są rzeki zobowiązał się do przeprowadzenia realizacji całego programu ochrony tej rzeki. Jest on rozłożony na kilka lat i będzie realizowany przez Wojewódzki Zarząd Melioracji i Urządzeń wodnych, jeżeli chodzi o udrożnienie koryta rzeki i usuwanie lokalnych przetasowań. Wykonano również pomiary geodezyjne dla opracowania szczegółowej dokumentacji prac konserwacyjnych na rzece Supraśl. Ponadto Związek Gmin dorzecza Supraśl podjął pewne działania, związane z pozyskaniem środków unijnych na ten cel.

                Rzeka Biała- to kolejny ciąg wodny. Jest ona zanieczyszczona przez Wodociągi Białostockie, ale są to dopuszczalne wartości jej przypisane. Zarówno rzeka Biała, jak też Sokoła wnoszą mimo to korzystny wpływ na rzekę Supraśl, dostarczając czystych wód.

Pozostałe rzeki są w dobrym stanie.

                Jeżeli chodzi o wody podziemne, na terenie Powiatu Białostockiego są one dobrej jakości, nie są zanieczyszczone.

                Gospodarka odpadami – badaniem objętych jest 12 wysypisk odpadów komunalnych, z tego 3 wysypiska: w Uhowie, Hryniewiczach i Studzienkach są zaliczane do wysypisk, które zostały zakwalifikowane do tzw. przedsięwzięć uciążliwych. Oprócz tego mamy dwa składowiska odpadów przemysłowych: jedno ZNTK w Łapach mieszczące się w Surażu oraz  składowisko popiołów i żużli EC Białystok, mieszczące się w Sowlanach. Po przeglądach dokonanych przez inspekcję, niektórzy eksploratorzy podjęli działania zmierzające do przystosowania wysypisk do przepisów unijnych. Niektóre z tych wysypisk zostały zakwalifikowane do zamknięcia, ale ta procedura również wymaga czasu. Tworzenie nowych wysypisk jest bardzo trudne ze względów lokalizacyjnych, dlatego gospodarowania istniejącymi wysypiskami musi być mądre i bardzo przemyślane.”

                Pan Lech Lanuszko w dalszej części omówił działalność kontrolną inspekcji. Rocznie inspekcja jest w stanie skontrolować 1/3 podmiotów objętych nadzorem.

                Radny Krzysztof Obukowicz zgłosił dwa pytania. Pierwsze dotyczyło wysypiska odpadów w Zabłudowie. Jest to nowy obiekt i jego zdaniem zapis w informacji, że będzie modernizowany jest nieścisły. Drugie pytanie związane jest z wykazem zakładów ukaranych. Wątpliwości radnego budziły kwoty wykazane w zestawieniu a dotyczące wysokości kar np. 13 zł?

                Pan Lech Lanuszko wyjaśnił, iż wysypisko w Zabłudowie jest eksploatowane w niewielkim stopniu. Burmistrz Zabłudowie podjął decyzję, iż stojąc niejako przed koniecznością rekultywacji  starego wysypiska chce je zapełnić w całości i w związku z tym mając na uwadze, że teren taki jest cenny należy wykorzystać w maksymalnym stopniu, oszczędzając tą przestrzeń. W kwestii kar, Pan Lanuszko wyjaśnił: „kara łączna jest to kara wymierzana na koniec roku w podsumowaniu niejako tego. co „licznik wybił” dla danego podmiotu. Kara biegnąca jest to kara za jedną dobę. Po zakończeniu roku kalendarzowego, bądź też w wypadku udowodnienia przez korzystającego ze środowisko, że naruszenie minęło, dopiero jest naliczana kara łączna. Wykazane w tabeli kary odnoszą się do czasu przekroczeń, który czasami jest krótki, kilkudniowy.”

                Wiceprzewodniczący rady Powiatu Białostockiego – Pan Zenon Żukowski zapytał o zamierzenia dotyczące rzeki Supraśl. Przypomniał zebranych, iż przed Wysoką Radą była zgłaszana interpelacja w tej sprawie, której Pan Żukowski był autorem. Zagrożenia i skutki występujące na tej rzece kumulują się w Powiecie Białostockim. Trudno jest jednak oczekiwać, że problem ten zostanie rozwiązany przez samą naturę. Stan w rzece Supraśli jest bardzo poważnym problemem. Miasto Białystok przez tą sytuację zostało ograniczone w możliwość pobierania wody do celów spożywczych. Pan Zenon Żukowski zapytał, jakie są zamierzenia na przyszłe lata zmierzające do udrożnienia tej rzeki.

                Pan Lech Lanuszko – Zastępca Podlaskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska wyjaśnił: „Tylko w ciągu dwóch dni, tj. 26 i 27 lipca tenże teren łąk torfowych otrzymał dawkę 56 mm deszczu, co stanowi roczną dawkę deszczy. Nastąpiło zalanie tego terenu łącznie z rowami melioracyjnymi.”

Przy tej okazji Pan Lech Lanuszko zawnioskował do Starostwa o podjęcie działań zmierzających do reaktywowania spółek wodnych na terenie gminy Supraśl. Od kilku lat spółki wodne na tym terenie nie funkcjonują, a teren jest intensywnie użytkowany i w rowach melioracyjnych zbiera się bardzo dużo zanieczyszczeń, co potęguje jeszcze bardziej występujące  zagrożenie. „Tereny te były całkowicie zalane i przez kilka tygodni pozostawały pod wodą. Wobec tego ta dawka deszczu, przy braku drożności spływu rzeki spowodowało rozkład występujących w niej zanieczyszczeń. Rzeka ta nie była konserwowana, przeżyźnienie terenu spowodowało, że rzeka zarosła i utrudniała normalny spływ wody. Wodociągi twierdzą też, że poniżej ujęcia w Jurowcach również regulacja tych poziomów nie była właściwa, co w efekcie doprowadziło do zalania ujęć w Jurowcach i stąd konieczność wyłączenia kolejnych studzien i pomp. Taki przypadek może kiedyś w przyszłości również zaistnieć, bo nie ma skutecznych sposobów zapobiegania tego typu zanieczyszczeniom, natomiast jest możliwość udrożnienia i zabiegów konserwacyjnych, które spowodują, że spływ zanieczyszczeń w przypadku ich zaistnienia będzie szybszy. Napowietrzanie rzeki nie jest nigdzie w kraju stosowane przy wodach płynących, bo byłoby nieefektywne.”

                O głos poprosił Burmistrz Miasta Supraśla – Pan Wiktor Grygiencz, który poinformował, iż po wspólnych naradach, które miały miejsce w Starostwie i w Supraślu jest odzew ze strony instytucji, do których gmina się zwróciła o wspólne działanie. Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych już opracował badania na tych długich odcinkach, wyznaczonych do oczyszczenia. Odbyło się spotkanie Związku Gmin Puszczy Knyszyńskiej, na którym złożone zostały deklaracje wspólnych działań. W najbardziej newralgicznych miejscach już rozpoczęto prace na rzece, ale należy przewidywać, że środki finansowe z zewnątrz na poprawę tego stanu można będzie pozyskać po roku 2006.Gmina Supraśl również dokonała oczyszczenia i pogłębienia rzeki  na długości ponad 300m, w miejscu, gdzie była spłycona. Realizowany jest zalew za kwotę 600.000 zł. „Ważna jest sprawa w Wasilkowie zamulenia całego zbiornika, gdzie niezbędna jest kwota ok. 7.000.000 zł na odcinku 4 km. Trzeba sobie zdawać sprawę z tego, że gminy same tego ciężaru finansowego nie udźwigną, ale z pewnością zostanie opracowany wspólny wniosek, by pozyskać środki finansowe na ten cel”.

                Pan Lech Lanuszko zaznaczył, że za ujęcie wody w Wasilkowie odpowiadają Wodociągi Białostockie. To w ich gestii leży utrzymanie tego ujęcia, gdyż oni eksploatują całe ujęcie. Mimo dobrych chęci Wodociągów nie jest to prosta sprawa. Były projekty, by całą rzekę Supraśl objąć strefą ochronną, co wiązałoby się z pewnym ograniczeniem, jeżeli chodzi o rolnicze wykorzystanie  tych terenów przyległych. Za tym jednak musiałyby pójść ogromne pieniądze na zaspokojenie roszczeń odszkodowawczych dla rolników, urządzenia odpowiednio zabezpieczające rzekę. Wodociągi twierdzą, że takich pieniędzy nie mają.

                Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Andrzej Osmolski przypomniał, iż w poprzednim roku sygnalizował problem dotyczący firmy „ENERGO” z siedzibą w Łapach. W tej sprawie były już protesty mieszkańców z powodu uciążliwości tej firmy dla otoczenia. Pan Andrzej Osmolski zapytał, czy Pan Dyrektor może spowodować, by na kontrolę i pomiar hałasu przyjechał inspektor wówczas, kiedy jest największe natężenie hałasu i warunki są najtrudniejsze. Podczas dokonywania ostatnich pomiarów warunki były dobre, a urządzenie, które hałasuje i zakłóca spokój mieszkańcom – zepsute. Ponadto Pan Andrzej Osmolski zapytał, czy były robione pomiary dotyczące zapylenia.

                Pan Lech Lanuszko – Zastępca Podlaskiego Inspektora Ochrony Środowiska wyjaśnił, zebranym, iż wypowiedź radnego skłoniła go do reflekcji: „Nie wiem, czy Państwo zwróciliście uwagę, że od kilku lat Ministerstwo Ochrony Środowiska jest Ministerstwem Środowiska i wszystkie tego typu placówki i wydziały w jednostkach państwowych i samorządowych również. Kilka lat temu w ustawodawstwie naszym zaistniał zapis o tzw. Zrównoważonym Rozwoju i teraz Ministerstwo Ochrony Środowiska nie jest od ochrony środowiska, a od właściwego jego przydzielania, aby mądrze z niego korzystać. Świadczy to o tym, że praktycznie dozwolona jest każda działalność w tym kraju, byleby nie naruszała i nie przekraczała pewnych norm zawartych w aktach prawnych. Z pewnością presja miejscowego społeczeństwa na ten zakład jest uzasadniona, niemniej jednak dokonane pomiary nie wykryły przekraczania tychże dozwolonych norm…”

                Pan Lech Lanuszko zadeklarował, iż jeszcze raz wyśle do tej firmy inspektorów, niemniej jednak zwrócił uwagę zebranych na fakt, iż inspektorów jest tylko 10-ciu, a zakładów podlegających kontroli aż 1400. Poprosił, więc o wyrozumiałość w tym zakresie.

                Kolejne pytanie zgłosił Pan Wojciech Bukłaha. W informacji, jako obiekty szczególnie uciążliwe dla środowiska na terenie województwa podlaskiego są wymienione 3 wysypiska: Studzienki, Hryniewicze i Uhowo. To ostatnie wysypisko znajduje się blisko otuliny Parku Narodowego. Pan Wojciech Bukłaka zapytał o przyszłość tego wysypiska.

                Zastępca Podlaskiego Inspektora Ochrony Środowiska wyjaśnił, iż pozyskanie nowego tereny pod tego typu cele jest bardzo trudne, a czasami niemożliwe. Uhowo przystąpiło do rekultywacji części terenu wysypiska, tam gdzie jest ono wypełnione. Tenże teren, gdzie wysypisko funkcjonuje będzie wypełniane nadal. Kwestia pozyskiwania tereny pod kolejne wysypisko oraz jego urządzenie to gestia samorządu.

                Więcej pytań nie zgłoszono.

                Rada Powiatu Białostockiego ww. informację przyjęła do wiadomości.

 

 

Ad. 6

                Informacja Podlaskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Roślin w Białymstoku z działalności inspektoratu.

                Informację z działalności inspektoratu na terenie Powiatu Białostockiego złożył zebranym Zastępca Podlaskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Roślin w Białymstoku – Pan Anatol Nowicki. Przypomniał zebranym, iż informacja w tym zakresie została złożona Wysokiej Radzie w formie pisemnej / zał. nr 7 /.

                Szczególną uwagę zebranych Pan Anatol Nowicki zwrócił na wdrażanie integrowanej produkcji. W chwili obecnej w województwie podlaskim, z tego w większości na terenie Powiatu Białostockiego 16 producentów, głównie owoców / jabłek/. Ci producenci w tym roku otrzymają certyfikaty niejako z awansu, czyli w nagrodę, że przez 10 lat pod auspicjami Instytutu Sadownictwa i Kwiaciarstwa niejako społecznie taką produkcję wdrażali.

                W czasie okresu zimowego planowane jest przygotowanie zespołu ludzi, którzy chcieliby zostać przeszkoleni pod kątem wdrażania integrowanej produkcji.

                Radny Pan Krzysztof Obukowicz zapytał, kto bada i nadzoruje w całym etapie wzrostu „nowalijki” w zakresie przekroczeń dopuszczalnych norm i zawartości szkodliwych związków.

                Pan Anatol Nowicki wyjaśnił, iż w przedstawionej radnym informacji są zawarte dane, jaki procent upraw jest w kręgu zainteresowania inspekcji. Niemożliwe jest skontrolowanie wszystkich upraw. Takie sygnały muszą do inspekcji docierać niezwłocznie, ponieważ badanie upraw musi następować w ściśle określonym okresie ich wzrostu. W późniejszym czasie nie ma możliwości wykrycia przekroczeń. Kontrole i badania takiego typu producentów są przeprowadzane wyrywkowo, gdyż okresy karencji upraw są krótkie. Kontroli poddawanych jest 80% plantacji na wielkość azotanów, azotynów i metali ciężkich.

                Pan Leon Charytoniuk zapytał o niepokojący problem, który zaczyna pojawiać się w tym regionie, a dotyczący „szkodnika kukurydzy”.

                W odpowiedzi, Zastępca Podlaskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Roślin w Białymstoku – Pan Anatol Nowicki wyjaśnił, iż wzdłuż południowych powiatów są rozstawione pułapki na tego szkodnika, dlatego, że ta plaga przesuwa się na nasz teren z południa. Prowadzone są badania, ale na tym etapie nie ma jeszcze wyników, które można byłoby wykorzystać do walki ze szkodnikiem.

                Pan Józef Ryszard Sikorski poprosił o przybliżenie informacji w zakresie żywności genetycznie modyfikowanej. Z posiadanych informacji wynika, iż niektóre samorządy na południu Polski podejmują uchwały o utworzeniu enklaw wolnych od żywności genetycznie modyfikowanej. Pan Sikorski zapytał, jakie to ma skutki prawnej i co się dzieje w tym zakresie w naszym województwie.

                Pan Anatol Nowicki wyjaśnił, iż sprawa ta leży w gestii Głównego Inspektora Ochrony Roślin i Głównego Laboratorium w Toruniu. Z chwilą wejścia w życie ustawy z dnia 18 grudnia 2003 roku żywność genetycznie modyfikowana leży w sferze zainteresowania inspekcji, natomiast bliższych danych w chwili obecnej nie posiada inspekcja.

                Radna Pani Anna Grycuk poprosiła o przybliżenie informacji dotyczącej organizacji kontroli fitosanitarnej na przejściu w Bobrowniach oraz o efektach tejże kontroli.

                Zastępca Podlaskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Roślin w Białymstoku – Pan Anatol Nowicki poinformował Wysoką Rade, iż do niedawna na przejściu w Bobrowniach kontrola fitosanitarna była całodobowa, obecnie do godziny 2000 jest stały przedstawiciel inspekcji. Wszelkie transporty, które podlegają tejże kontroli są kontrolowane, dozór jest stały i służby celne w razie potrzeby współpracują z inspekcją i dozór jest 100%-owy.

                Więcej pytań nie zgłoszono.

                Rada Powiatu Białostockiego ww. informację przyjęła do wiadomości.

 

                Ogłoszono 15- minutowa przerwę w obradach.

 

 

Ad. 7

                Przyjęcie informacji z działalności Wydziału Rolnictwa i Środowiska.

                Informację o działalności Wydziału Rolnictwa i Ochrony Środowiska przedstawiła zebranym Pani Monika Ratyńska – Naczelnik Wydziału / zał. nr 8 /. Swoją wypowiedź urozmaiciła poprzez prezentacje multimedialną niektórych działań prowadzonych i podejmowanych przez Wydział Rolnictwa i Ochrony Środowiska.

                Radni nie zgłosili pytań do przedstawionej informacji.

                Rada Powiatu Białostockiego ww. informację przyjęła do wiadomości.

 

Ad. 8

                Przedstawienie przez Zarząd Powiatu projektu budżetu na 2005 rok.

                Pani Maria Borodziuk – Skarbnik Powiatu Białostockiego zreferowała zebranym projekt uchwały Rady Powiatu w sprawie budżetu powiatu na 2005 rok / zał. nr 9 /.

Projekt budżetu na rok 2005 został opracowany w oparciu o takie akty prawne, jak: ustawa o finansach publicznych i ustawa o dochodach JST, która została uchwalona przez Sejm 13.11.2003 roku. Od 1.01.2004 roku wprowadza one kolejne zmiany wynikające z przepisów przejściowych tejże ustawy. Zwiększa się % udział powiatu we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych. W roku 2005 będzie on wynosił 10,25%. W ślad za tym budżet państwa odpowiednio wycofuje dotacje. Od 01.01.2005 roku powiaty nie będą już otrzymywały dotacji na prowadzenie placówek opiekuńczo – wychowawczych, tj. na 2 domy dziecka i placówkę opiekuńczo – wychowawczą „OPOKA” prowadzoną przez siostry zakonne w Wasilkowie. Te placówki winny być utrzymywane ze zwiększonych dochodów własnych, a więc z podatku dochodowego  od osób fizycznych.

                Jeżeli chodzi o ustawę o finansach publicznych, dobiegają już prace nad jej zmianą. Nowa ustawa jest uchwalana na bazie rządowego projektu ustawy, ale brane są pod uwagę pewne elementy z poselskiego projektu. Ten element, który został w Sejmie przegłosowany dotyczy likwidacji z dniem 1.01.2005 roku środków specjalnych. Likwidacji ulegną środki specjalne we wszystkich jednostkach. W to miejsce powstanie 13 nowych państwowych funduszy celowych. Powstanie też możliwość tworzenia rachunku bankowego dochodów własnych przez niektóre jednostki. W przypadku JST, o tym, czy dyrektor lub kierownik danej jednostki będzie mógł powołać rachunek dochodów własnych jednostki, decyduje zarząd. Ten rachunek może być tworzony tylko i wyłącznie na działalność uboczną. Działalność statutowa nie może być prowadzona w formie rachunku dochodów własnych.

                Kolejna nowa sprawa, wynikająca ze stosunkowo wysokiego poziomu długu publicznego, który przekroczył już 50%, tj. stosunek kwoty długu publicznego do PKB, dotyczy wdrożenia od 2005 roku I procedurę oszczędnościową. Oznacza to dla JST, że nie mogą planować większego zadłużenia na koniec roku 2005 niż 29,3% planowanych dochodów na dany rok.

„Ogółem budżet powiatu wyszacowano na 57.609.559 zł. Jest to kwota w porównaniu do przewidywanego wykonania dochodów za 2004 rok jest mniejsza o 6,4%. W ujęciu kwotowym jest to kwota mniejsza blisko o 4.000.000 zł. Kwota ta nie przewiduje pewnych dochodów, które uzyskamy w trakcie roku np. w działach transport i łączność, różne rozliczenia /środki na uzupełnienie dochodów powiatu –uzupełnienie subwencji/.

                Jeżeli chodzi o wydatki budżetu propozycja jest taka, ze po stronie wydatków budżet byłby uzupełniony kwota kilku kredytów przeznaczonych na termomodernizację. Przewiduje się, ze kredyty inwestycyjne, które uzupełniałyby dochody budżetu zamknęłyby się kwotą 1.080.000 zł. Plan wydatków na 2005 roku to kwota 58.683.559 zł i w porównaniu do przewidywanego wykonania roku 2004, byłaby to kwota mniejsza o 2,3% . Z tej kwoty 53.703.901 zł byłyby to wydatki bieżące, a w nich 29.947.555 zł pochłonęłyby wydatki na wynagrodzenia brutto wraz ze składką płacona przez pracodawcę na ZUZ i fundusz pracy.  Na dotacje innym podmiotom realizującym zadania powiatu planuje się łączną kwotę 3.741.099 zł, a na wydatki inwestycyjne 4.985.657 zł. Tak wyglądałyby proporcje wydatków budżetu.

                Jeżeli chodzi o oświatę,  kwota subwencji wg. pisma Ministra Finansów to 12.051.767 zł. Jest równa kwocie przewidywanej wykonania subwencji za bieżący rok. Gdyby ta kwota pozostała na tym samym poziomie, nie byłby to zły rok. Są jednak obawy dotyczące tego, że wzorem roku ubiegłego może być ona zmniejszona o około 500.000 zł. Stąd po stronie wydatków zapisane to zostało w ostrożny sposób. Nie dokonano rozdziału całej kwoty subwencji, a zatrzymano w rezerwie celowej około 500.000 zł.

                Jeżeli chodzi o inwestycje, powinien to być niezły rok dla oświaty, ponieważ planowane są dość istotne dla oświaty inwestycje. W załączniku nr 4 w pozycji nr 2 ZSM w Łapach zaplanowano zadanie pt.„Termomodernizacja budynku szkoły”. Zakładana koszt zadania to kwota 1.024.818 zł. Ten koszt wynika z dokonanego audytu energetycznego. Inwestycja ta jest planowana na lata 2005-2006. Na rok 2005 planowana kwota wynosi 400.000 zł. Na te wydatki planuje się zaciągnięcie kredytu na termomodernizację. Może on sięgać nawet 90% inwestycji. Zamierzane jest zaciągnięcie kredytu w Banku Ochrony Środowiska z tzw. linii Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska, Jest to bardzo preferencyjny kredyt, gdyż ma on oprocentowanie liczone w stosunku do stopy redyskonta weksli, nie mniej niż 3%. Im szybciej będą efekty założone w audycie energetycznym, tym szybciej dochodzimy do oszczędności w wydatkach bieżących na energię cieplną. Trzeba przyznać, iż ten budynek pochłania ogromne kwoty na ten cel.

                Kolejna inwestycja, też realizowana przez ZSM w Łapach, na co zamierzamy sięgnąć po środki finansowe z kontraktu wojewódzkiego. Z budżetu Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska I Gospodarki Wodnej zabezpiecza się udział własny w kwocie zaledwie 15.000 zł po to, aby uzyskać 85.000 zł od Marszałka z Kontraktu Wojewódzkiego.

                Trzecia inwestycja w oświacie dotyczy Zespołu Szkół Mechanizacji Rolnictwa w Supraślu pod nazwą „budowa krytej ujeżdżalni dla koni” przy ZSMR w Supraślu. Temat ten był szczegółowo omawiany na KIT. Jest to inwestycja dwuletnia, rozłożona do realizacji na lata 2005/2006. Ma ona ogromne szanse uzyskać dofinansowanie w wysokości 75% ze środków UE w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Inwestycja ta już uzyskała dotację rządu Francuskiego, ale musimy ją rozpocząć, by te środki uzyskać. Na udział własny w roku bieżącym z budżetu przeznacza się 140.000 zł. Zamierzamy razem ze środkami ze ZPORR-u wydatkować w 2005 roku 560.000 zł.

                Jeżeli chodzi o Łapy, w budżecie powiatu jest jeszcze zapisana inwestycja „Termomodernizacja szpitala”. Mamy również spore szanse na uzyskanie środków w ramach programu ZPORR z Unii Europejskiej, stąd inwestycja jest zaplanowana na rok 2005 w kwocie 1.200.000 zł, z czego udział własny, który należałoby zapewnić, to kwota 300.000 zł. Planujemy, o ile wniosek zostanie pozytywnie zweryfikowany, zaciągnąć kredyt na termomodernizację w kwocie 270.000 zł. Nie jest wykluczone, że SP ZOZ, jako podmiot, który użytkuje budynek i na rzecz którego ta termomodernizacja będzie realizowana przez powiat zechce z zysku w jakiś sposób w tej części partycypować. Na dzień dzisiejszy sprawa ta jest otwarta.”

                Pani Maria Borodziuk poinformowała zebranych, jak zamierzenia inwestycyjne będą finansowane, w jakiej strukturze wystąpią źródła finansowania. Powiat czyni starania, by kwestie dokumentów tak były przygotowane, by w każdym czasie być gotowym do złożenia maksymalnej liczby wniosków do programu ZPORR, PHARE, INTERREG i innych funduszy celowych. Jeśli chodzi o inwestycje na drogach powiatowych, to planowane dofinansowania  ze środków UE w ramach programu ZPORR i PHARE, wszystkie inwestycje mają opracowaną dokumentację techniczną i studia wykonalności. Niepokojąca jest procedura podejmowania decyzji o dofinansowaniu, która w żadnym stopniu nie zależy od jakości wniosków i tych, którzy je przygotowują. Program inwestycyjny na drogach powiatowych jest zgodny z wieloletnim inwestycji na drogach powiatowych.

                Pani Skarbnik wyjaśniła także zebranym, iż w załączniku nr 3 dotyczącym przychodów i rozchodów budżetu powiatu zawiera informację o posiadaniu wolnych środków do obsługi spłaty zadłużenia. Prognozowane zadłużenie powiatu, po uwzględnieniu planowanego zaciągnięcia kredytu w bieżącym roku będzie wynosić 4,26%. Planowane kredyty na termomodernizację będą uruchamiane dopiero drugim półroczu 2005 roku, a ich spłata zgodnie z załącznikiem nr 11, gdzie jest zamieszczona prognoza budżetu powiatu i spłaty zobowiązań  jest rozłożona na 5 lat.

                Jeśli chodzi o procentowy udział wydatków w każdym roku na spłatę rat kredytów i odsetek od tych kredytów, najtrudniejszą sytuację będzie miał powiat w roku 2006. Obciążenie będzie wynosiło 1,55%.

                O głos poprosił Burmistrz Supraśla, który zwrócił uwagę na to, że należałoby w budżecie powiatu wydatki utrzymać na poziomie roku 2004, a więcej środków finansowych przeznaczyć na rozwój infrastruktury drogowej.

                W odpowiedzi, pani Maria Borodziuk wyjaśniła, iż w projekcie budżetu powiatu o zadaniach inwestycyjnych traktuje załącznik nr 4. Budżet na rok 2005 jest skonstruowany w taki sposób, iż najwięcej środków finansowych jest zaplanowanych na drogi. Przewiduje się pozyskanie środków z programu ZPORR, a konkretnie chodzi ośrodki z UE, ale dokumentacja i zabezpieczenie środków finansowych, jako udziału własnego powiatu, jak też przygotowania w sensie opracowania studiów wykonalności są na takim poziomie, który pozwala ubiegać się o zewnętrzne środki finansowe. Jeżeli wszystkie zamierzenia się powiodą powiat będzie w stanie wykonać inwestycje na kwotę przekraczającą 18.000.000 zł, gwarantując udział własny na wymaganym poziomie.

                Pan Zenon Żukowski zwrócił uwagę zebranych, iż jest to pierwsze przedstawienie projektu budżetu powiatu na 2005 roku. Stałe Komisje Rady Powiatu rozpoczną pracę nad zgłoszeniem uwag i poprawek oraz akceptacją ostatecznego kształtu budżetu na przyszły rok. Z całą pewnością uwagi Burmistrza Supraśla zostaną wzięte przy tych rozważaniach pod uwagę. Należy jednak zauważyć, że drogi powiatowe wchłoną każdą ilość środków finansowych i zawsze będzie to kwota niewystarczająca.

                 Rada Powiatu Białostockiego na tym etapie informację o projekcie budżetu przyjęła do wiadomości i dalszych prac w Komisjach.

 

Ad. 9

                Podjęcie uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie powiatu na 2004 rok.

                Pani Maria Borodziuk zreferowała zebranym projekt uchwały Rady w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2004 rok / zał. nr 10 /. Stwierdziła, iż zmiany te głównie dotyczą wprowadzenia po stronie planowanych dochodów i wydatków środków na programy stypendialne dla młodzieży szkół ponadgimnazjalnych oraz studentów pochodzących z Powiatu Białostockiego, po to by rozpocząć wypłatę stypendiów. Na wnioski Powiatu Białostockiego złożone do ZPORR, otrzymaliśmy informację, iż przyznano na ten cel dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych Powiatu Białostockiego kwotę 364.147 zł, dla studentów Powiatu Białostockiego kwotę 130.317 zł. Do powiatu wpłynęło 435 wniosków, ile będzie stypendiów, zadecyduje Komisja powołana do tego celu. Ta kwota ma wspomóc wypłatę stypendiów na okres 10 miesięcy, czyli dla uczniów począwszy od września 2004 roku do 30 lipca roku 2005, a dla studentów od października 2004 do 31 lipca 2005 roku. Wydatki, przyjęte jako kwalifikowane to w roku 2004 roku kwota 151.897,63 zł, a na rok 2005 jest to kwota 223.886 zł plus dochodzą do tej kwoty jeszcze pewne uboczne wydatki. Koszt wypłaconych stypendiów dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych w tym roku to kwota 144.000 zł i 216.000 zł w roku przyszłym, dla studentów  na rok 2004 to kwota 42.422,12 zł i na 2005 rok to kwota 92.245 zł .

                Pani Maria Borodziuk wyjaśniła zebranym, iż te wydatki dotyczące wypłaty stypendiów zarówno dla uczniów, jak i studentów w całości mają być pokryte kwotą, którą otrzymujemy w ramach dofinansowania z projektu. Na to dofinansowanie /wypłaty stypendiów dla studentów/ otrzymujemy łączną kwotę dofinansowania w wysokości 101.000,34 zł z Europejskiego Funduszu Społecznego, jako wkład wspólnotowy i 33.000 zł jako Krajowy wkład publiczny. Z tego 29.316,78 zł to budżet państwa, a budżet powiatu to 4.350 zł.

                Pani Skarbnik wyjaśniła, iż na dzień dzisiejszy brak jeszcze pełnej informacji, w jaki sposób będą przekazywane te środki finansowe, ale na pewno w zakresie środków wspólnotowych do końca roku 2004 nie otrzymamy pieniędzy. Płatności tego dofinansowania zarówno ze środków Wspólnotowych, jak też budżetu państwa będą dokonywane co 3 miesiące. Istnieje szansa uzyskania prefinansowania z budżetu Marszałka Województwa Podlaskiego. Z wnioskiem jednak można wystąpić wówczas, kiedy będzie zawarta umowa, a jeszcze zawrzeć jej nie możemy, ponieważ w ministerstwie pracuje sztab ludzi nad ostateczną treścią deklaracji do weksla zabezpieczającego wykonanie umowy. Niezależnie od tych problemów należy zapisać w budżecie środki w wysokości 37.800 zł, tak, by umożliwić wypłatę stypendiów w momencie załatwienia wszystkich formalności. Jest to szansa na wypłacanie stypendiów bez zbędnej zwłoki, bez potrzeby zwoływania nadzwyczajnej Sesji Rady Powiatu Białostockiego.

                Przy okazji tychże pilnych zmian dokonuje się odpowiedni zmian w budżecie w takich działach po stronie wydatków, jak i dochodów, jak rolnictwo i łowiectwo. „Tuz przed sesją otrzymaliśmy decyzję zmniejszającą dotację z budżetu państwa. W dziale transport i łączność wprowadzamy otrzymaną pomoc finansową od gmin: Zabłudów – 5.000 zł i na wydatki inwestycyjne z Gminy Supraśl. Jeśli chodzi o administrację publiczną, te zmiany zwiększające wpływy z opłaty komunikacyjnej są jak najbardziej realne, gdyż już mamy pozyskane środki finansowe, dokładnie w wysokości tych wpływów, a więc można zwiększyć plan dochodów, po to, żeby pokryć resztę wydatków, które należy ponieść ponad prefinansowanie programów stypendialnych, jak też musimy zwiększyć poziom zakupów druków do praw jazdy i wydawanych dowodów i tablic rejestracyjnych. W tej chwili mamy ogromne nasilenie klientów do wymiany praw jazdy. W dziale oświata i wychowanie zmiany dotyczą przeniesienia kwoty planowanej dotacji dla LO dla dorosłych prowadzonych w Tykocinie przez niepubliczną jednostkę i przenosimy je do pozostałej działalności z możliwością wykorzystania do końca roku jeszcze na dofinansowanie jeszcze ewentualnych potrzeb w zakresie zakupu energii. W dziale pomoc społeczna – domy pomocy społecznej zaoszczędzone w DPS w Choroszczy środki planowane na zakup wyposażenia na wniosek Dyrektora przenosi się na §6060, tj. kwota 26.669 zł na zakup sprzętu komputerowego i dokończenie budowy sieci strukturalnej w placówce.”

                Pan Wojciech Bukłaha zadał pytanie w zakresie oświaty, a dokładnie zapytał, jakie są powody zmniejszenia kwot na dokształcanie nauczycieli.

                Pani Skarbnik wyjaśniła, że te zmniejszenia dotyczą działu 854, łącznie przeniesienie z działu edukacyjna opieka wychowawcza i odpowiednie przeniesienia w ramach działu 801 składają się na kwotę 9.200 zł i jest to kwota wynikająca z zawartego porozumienia z miastem Białystok o świadczenie usług metodyków na rzecz naszych nauczycieli.

                Pan Józef Woroniecki zapytał o dotacje podmiotową z budżetu dla jednostki niepublicznej. „Pani powiedziała, że tą kwotę można przeznaczyć na zakup energii. Ja mam pytanie, czy można ja przeznaczyć na remont.”

                Pani Maria Borodziuk dodała, iż jest to możliwe. W tej chwili przeniesienie do rozdziału pozostała działalność na paragraf 4260, czyli zakup energii wcale nie oznacza, że ta kwota musi być wydatkowana. Pozostaje ona do dyspozycji Zarządu, który bez angażowania Rady, swoją uchwałą w zależności od najpilniejszych wniosków skierowanych do Zarządu, może dokonać zmiany i przeznaczyć te środki na remont.

„Zarząd wcześniej rozważał taki wniosek, który był skierowany przez ZSM w Łapach na dofinansowanie remontu łazienek tam, gdzie mieści się nasza Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna. Ponieważ wcześniej na posiedzeniu Zarządu był wniosek, który opiewał na wykonanie remontu tych dwóch łazienek na łączna kwotę prawie 20.000 zł, po przeanalizowaniu Zarząd przyjął koncepcje wykonania tego remontu sposobem gospodarczym tzn. zwiększając plan wydatków ZSM w Łapach na zakup niezbędnych materiałów do remontu na kwotę 10.000zł, licząc się z tym, że wszelkie prace będą wykonane przez pracowników szkoły. W tej chwili, kiedy tuż przed posiedzeniem Zarządu został złożony przez ZSM w Łapach wniosek, z którego wynikało, że jeszcze trzeba dołożyć prawie 6.000 zł. Nie jest wykluczone, że będzie pozytywna decyzja Zarządu w tym zakresie, ale pod warunkiem, że Dyrekcja ZSM w Łapach Przedłoży szczegółową kalkulację, przedstawi uzasadnienie i zakres wykonywanego remontu, gdyż Zarząd nie jest do końca przekonany, że w ramach tego remontu wykonuje się prace niezbędne, najtaniej i w sposób najbardziej ekonomiczny. Sprawa jednak jest otwarta”.

                Pan Józef Woroniecki, będąc przy głosie zasygnalizował kwestię dotyczącą LO w Czarnej Białostockiej, które w sposób nieprzewidziany potrzebuje wykonania drugiego wyjścia z budynku, ze względu na stan bezpieczeństwa uczniów. Radny poprosił o ewentualne wsparcie tych starań.

                Pani Maria Borodziuk wyjaśniła, iż do dnia dzisiejszego takiego wniosku ZS w Czarnej Białostockiego nie przedłożył na posiedzenie Zarządu.

                Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego Pan Andrzej Osmolski wyjaśnił, iż pytanie dotyczące dokształcania nauczycieli Pan Bukłaha, wypełniając obowiązek Przewodniczącego Komisji Oświaty, Kultury, Kultury Fizycznej i Turystyki przedstawił na sesji. Pan Osmolski poprosił informację, ilu metodyków będzie w ramach tego porozumienia, do dyspozycji nauczycieli szkół powiatowych oraz jaki jest zakres działania tych metodyków.

                Pani Maria Marciszewska poinformowała zebranych, iż podpisane porozumienie z miastem obejmuje doradztwo metodyczne dla wszystkich nauczycieli, którzy pracują w szkołach prowadzonych przez Powiat Białostocki. Jest to 19 metodyków plus 2 metodyków, którzy prowadzą doradztwo z przedmiotów zawodowych. Dotychczas doradztwo metodyczne było prowadzone  przez 1 metodyka, który był nauczycielem przedmiotów zawodowych. Dyrektorzy szkół z uwagi na to, że wchodzą nowe matury byli bardzo zainteresowani doradztwem dla nauczycieli przedmiotów ogólnokształcących, stąd zrodził się pomysł tego porozumienia. Z uwagi na to, że zatrudnienie doradców metodycznych z wszystkich przedmiotów wiązałoby się z bardzo dużymi kosztami, natomiast istotne jest to, że koszt utrzymania 1 doradcy metodycznego od stycznia do końca sierpnia br. to kwota ok. 20.000 zł. Gdyby policzyć wydatki do końca roku byłaby to kwota 26.500 zł. Doradca ten pracował na ½ etatu i prowadził to zadanie w powiecie. Dyrektorzy szkół na spotkaniu w powiecie prosili o takie zawarcie porozumienia z miastem, aby mogli korzystać z tego doradztwa w pełnym zakresie. Środki finansowe na doradztwo metodyczne są w ramach odpisu, który jest obowiązkowy i wynosi 1% w stosunku do wynagrodzeń rocznych nauczycieli, przeznaczony na dokształcanie i doskonalenie nauczycieli. W ramach tych środków zawieramy to porozumienie i chcemy to doradztwo realizować.

                Pan Andrzej Osmolski zapytał czy w Powiecie Białostockim nie ma takich metodyków, którzy mogliby prowadzić takie doradztwo?

                Pani Maria Marciszewska wyjaśniła, iż w Powiecie Białostockim w szkołach prowadzonych przez powiat mamy zatrudnionych 220 nauczycieli. Są to etaty przeliczeniowe. Możliwe jest powołanie jednostki, która  prowadziłaby doradztwo metodyczne w powiecie, z tym, że cały odpis 1 % zostałby wchłonięty na utrzymanie tylko 2 metodyków. W tej chwili w Karcie Nauczyciela wszedł jeszcze dodatkowy zapis, że tam, gdzie taki ośrodek został powołany, jego utrzymanie nie może być pokrywane tylko i wyłącznie z 1% odpisu. Należy wyasygnować środki finansowe z własnych budżetów. W innych powiatach również samorządy łączą swoje działania w tym zakresie podpisując porozumienia.

                Ponieważ więcej pytań nie zgłoszono, Przewodniczący obrad poprosił o zapoznanie Wysokiej Rady z opiniami Komisji.

                Pan Krzysztof Obukowicz poinformował, iż Komisja Budżetu Finansów oraz Rozwoju i Promocji Powiatu zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały w sprawie dokonania zmian  w budżecie powiatu na 2004 rok.

                Przewodniczący Komisji Infrastruktury Technicznej – Pan Krzysztof Silwon przedstawił zebranym także pozytywną opinię KIT do projektu uchwały w sprawie dokonania zmian  w budżecie powiatu na 2004 rok.

                Komisja Oświaty, Kultury, Kultury Fizycznej i Turystyki, jak stwierdził jej Przewodniczący - Pan Wojciech Bukłaha przyjęła do wiadomości informację Pani Skarbnik o pracach nad projektem uchwały Rady w sprawie zmian w budżecie na 2004 rok.

                Pani Alicja Małgorzata Bychowska zapoznała zebranych z pozytywną opinia Komisji Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Rodziny w tym zakresie.

                Przystąpiono do głosowania uchwały.

    Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła uchwałę Nr XXII / 176 / 2004 z dnia 25 listopada 2004 roku  w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2004 rok / zał. nr 11 /.

 

Ad. 10

                Podjęcie uchwały w sprawie przyłączenia do granic administracyjnych miasta Białegostoku sołectw: Dojlidy Górne, Kolonia Dojlidy Górne i Zagórki, Kolonia Halickie z Gminy Zabłudów.

Starosta Białostocki przedstawił zebranym pismo Prezydenta Miasta Białegostoku z prośbą o wyrażenie opinii organu w sprawie przyłączenia do granic administracyjnych miasta Białegostoku sołectw: Dojlidy Górne, Dojlidy Kolonia i Zagórki, Kolonia Halickie z Gminy Zabłudów / zał. nr 12 /. W przypadku nie wyrażenia opinii w sprawie zmiany granic powiatu w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wystąpienia, potraktowane to zostanie jako milczące wyrażenie zgody. W związku z powyższym przygotowany został stosowny projekt uchwały Rady Powiatu i przedłożony Szanownej Komisji do zaopiniowania / zał. nr 13 /.

Pan Wiesław Pusz zwrócił uwagę na to, iż głównych argumentem przemawiającym za odłączeniem się od Gminy jest nie inwestowanie w tereny przyległe do granic administracyjnych Miasta Białegostoku. Powiat Białostocki w swojej opinii musi brać pod uwagę głos mieszkańców, ale niemniej jednak ważną sprawą jest zmiana zasad finansowania, która będzie rzutowała na udział w podatku dochodowym od osób fizycznych. Powiat niewątpliwie finansowo straci i jest to dla budżetu niekorzystne.

Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego- Pan Andrzej Adam Kałużyński poprosił przewodniczących Komisji o zapoznanie Rady z opiniami w tym zakresie.

Opinie przedstawione Radzie nie były jednolite, i tak:

·    Komisja Budżetu Finansów oraz Rozwoju i Promocji Powiatu – 2 radnych „za”, 1 radny „wstrzymał się od głosu”, 1 radny „przeciw”

·    Komisja Infrastruktury Technicznej – pozytywna opinia

·    Komisja Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Rodziny – 2 radnych „za” i 2 radnych „przeciw”

                Burmistrz Supraśla – Pan Wiktor Grygiencz zaapelował do radnych Rady Powiatu Białostockiego o rozwagę, ponieważ wyrażenie zgody na taką zmianę granic administracyjnych Powiatu skutkować będzie zmniejszeniem wpływów do budżetów zarówno gminy Zabłudów, jak i Powiatu Białostockiego.

                Członek Zarządu Powiatu – Pan Romuald Wiszniewski w swojej wypowiedzi zauważył, iż w obecnej chwili strony są tak zwaśnione, że rola Powiatu winna ograniczyć się do wyrażenia swojej opinii. Nie ma już szans na mediacje i rozmowy. Mieszkańcy są zawiedzeni działaniami Burmistrza i nie ustąpią. Wyniki referendum, przeprowadzonego w tym temacie jasno określają wolę mieszkańców.

 Rada Powiatu Białostockiego nie podjęła uchwały w sprawie wyrażenia opinii dotyczącej przyłączenia do granic administracyjnych miasta Białegostoku sołectw: Dojlidy Górne, Dojlidy Kolonia i Zagórki, Kolonia Halickie z Gminy Zabłudów, uznając, iż powyższa sprawa wymaga przeprowadzenia konsultacji z władzami gminy. Głosowanie przedstawiało się następująco: 7 głosów „za”, 7 głosów „wstrzymujących się” i 7 głosów „przeciw”.

Po wyjaśnieniach radcy prawnego Starostwa Powiatowego w Białymstoku – Pani Jolanty Niewińskiej Rada Powiatu uznała, iż nie ma przesłanek przemawiających za reasumpcja głosowania, a zatem opinii nie wyrażono.

 

Ad. 11

                Podjęcie uchwały w sprawie zmian w Statucie SP ZOZ w Łapach.

Dyrektor Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Łapach – Pan Bogdan Kalicki przypomniał zebranym, iż powyższa zmiana była przedmiotem obrad XX Sesji RPB. Z uwagi jednak na podjęcie przez Wojewodę rozstrzygnięcia nadzorczego stwierdzającego nieważność uchwały ze względów proceduralnych i na wniosek Podlaskiego Centrum Zdrowia Publicznego / zał. nr 14 /.

 Pan Dyrektor wyjaśnił, iż po uzgodnieniu tej kwestii z Centrum cała procedurę trzeba powtórzyć, by uniknąć dłużej trwającej możliwości odwoływania się do WSA.

Przewodniczący obrad poprosił Panią Alicję Małgorzatę Bychowską o odczytanie opinii Komisji do omawianego projektu uchwały / zał. nr 15 /.

Przewodnicząca Komisji poinformowała Wysoką Radę, iż Komisja Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Rodziny pozytywnie, jednogłośnie zaopiniowała projekt uchwały Rady w sprawie zatwierdzenia zmian w Statucie Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Łapach.

Pan Zenon Żukowski zapytał, czy w świetle decyzji Wojewody Białostockiego, oznacza to, że oddział dla przewlekle chorych od stycznia do września 2004 roku nie działał zgodnie z prawem i czy pociąga to za sobą skutki finansowe z NFZ.

Pan Bogdan Kalicki stwierdził, iż nie jest w stanie odpowiedzieć, jak organ nadzorujący ocenia działalność oddziału przez ten czas. Z całą pewnością nie przyniesie to negatywnych skutków finansowych dla szpitala, gdyż świadczenia te były faktycznie udzielone.

Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła uchwałę Nr XXII/177/2004 z dnia 25 listopada 2004 roku w sprawie zatwierdzenia zmian w Statucie Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Łapach / zał. nr 16 /.

 

Ad. 12

                Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie upoważnienia Zarządu Powiatu do dokonywania wszelkich czynności w celu przygotowania, zatwierdzenia i realizacji projektów w ramach Zintegrowanego Programu Rozwoju Regionalnego realizowanych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Europejskiego Funduszu Społecznego.

                Przedmiotowy projekt uchwały zreferowała zebranym Pani Maria Borodziuk - Skarbnik Powiatu Białostockiego / zał. nr 17 /. „Potrzeba podjęcia uchwały rozszerzającej zakres upoważnień do zaciągania zobowiązań przez Zarząd Powiatu wynika z przesłanej treści umów, jakie należy zawrzeć z Marszałkiem Województwa Podlaskiego w sprawie programów stypendialnych. Poza upoważnieniem do podpisania umowy, zarząd jest zobowiązany również udzielić zabezpieczenia należytego wykonania umowy dotyczącej finansowania wypłaty stypendiów ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i z budżetu państwa. Wymagane dwa zabezpieczenia wśród dziesięciu we wzorcowej treści takiej umowy: to zabezpieczenie w formie weksla własnego in blanco wraz z deklaracją wekslową oraz zabezpieczenie w formie cesji praw z polisy ubezpieczeniowej, Stąd też w stosunku do uchwały, która była podjęta w dniu 26 czerwca 2004 roku w tej sprawie i która ogólnie upoważniała Zarząd do przygotowania, zatwierdzenia i realizacji projektów w ramach Zintegrowanego Programu Rozwoju Regionalnego, realizowanych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego proponuje się dokonać zmianę w tej uchwale, w kształcie przedłożonym Radzie Powiatu”.

                Ponieważ ww. sprawa wynikła w dniu wczorajszym, projekt tej uchwały nie był przedstawiany Komisjom do zaopiniowania.

                Rada Powiatu Białostockiego, przy 1 głosie „wstrzymującym się”, podjęła uchwałę Nr XXII/ 178/2004 z dnia 25 listopada 2004 roku zmieniającą uchwałę w sprawie upoważnienia Zarządu Powiatu do dokonywania wszelkich czynności w celu przygotowania, zatwierdzenia i realizacji projektów w ramach Zintegrowanego Programu Rozwoju Regionalnego realizowanych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Europejskiego Funduszu Społecznego / zał. nr 18 /.

 

Ad. 13

                Podjęcie uchwały w sprawie wprowadzenia zmian do wieloletniego programu inwestycyjnego na drogach powiatowych na lata 2004-2007.

                Wicestarosta Białostocki Pan Damian Raczkowski zreferował zebranym przedmiotowy projekt uchwały, którego integralną częścią jest załącznik w postaci wykazu / zał. nr 19 /.

               Są w nim trzy rodzaje zmian. Pierwsza zmiana dotyczy chęci aktualizacji poprzez usunięcie tych pozycji, które stały się nieaktualne, w związku z tym, że program SAPARD już nie funkcjonuje i należy to zamienić na ERDF. Te zmiany nie mają wpływu na kwestie finansowe. Natomiast na kwestie finansowe wpływ ma poz. 48. Dotyczy ona wprowadzenia nowej inwestycji do tego planu. Jest to inwestycja, która miała być realizowana na terenie Gminy Gródek, za pieniądze Urzędu Gminy i za pieniądze inwestora prywatnego, który chciałby przekazać około 50.000 zł na modernizację tej akurat drogi. Odcinek, o którym mowa to ok. 2.800 m drogi z Królowego Mostu do miejscowości Kołodno i przejście przez nią. Istnieje szansa wystąpienia z projektem do Euroregionu Niemen o współpracę w tym zakresie. Trzecia zmiana dotyczy tego, że Zarząd podjął decyzję, aby przedstawić Radzie Powiatu propozycję zwiększenia wielkości zadania w poz. 5. Wójt Gminy Dobrzyniewo Duże zaoferował dodatkową kwotę pieniędzy, jako wkład własny i stąd też propozycja przyjęcia tego zwiększonego zadania do planu”.

                 Burmistrz Supraśla Pan Wiktor Grygiencz zwrócił się z prośbą do Rady Powiatu o dokonanie zmian w programie wieloletnim poprzez rozłożenie inwestycji na 3 lata. Chodzi tu o ciąg drogowy Cieliczańska do Cieliczanki. Projekt na tą inwestycję będzie wykonany w 2004 roku. „Ja proszę o to, by tą ulicę, która jest zapisana w planach na 2007 rok rozłożyć w planach na lata 2005-2006-2007. Ten zapis upoważni mnie do podjęcia działań mających na celu pozyskanie środków zewnętrznych. Ja daję 100% środków na tą drogę. Bardzo cieszę się, że Wójt z Gródka z drugiej strony tą samą drogę robi. Czyli ta sama droga jest robiona z dwóch stron. Po środku zostanie kawałek drogi do wykonania na lata następne, ale myślę, że wspólnie z Wójtem Gródka dojdziemy do porozumienia.”

                Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Andrzej Kałużyński wyjaśnił, iż Rada Powiatu Białostockiego dokonuje podobnych zmian w planie dość często, ale przy zachowaniu procedury i uzyskaniu opinii Komisji merytorycznych. W związku z tym poprosił, by Gmina Supraśl wystąpiła do powiatu z oficjalnym wnioskiem w tej sprawie. Zapewnił, iż sprawa nie pozostanie bez rozpatrzenia.

                Kolejna sprawa zgłoszona przez Burmistrza Supraśla do planu dotyczy inwestycji „przejście przez Ogrodniczki”. „We wsi Ogrodniczki jest odcinek 700m drogi do Ciasnego, gdzie autobusy już nie chcą właściwie jeździć.  To też jest zapisane w planie na 2007 rok. Ja prosiłbym, bo też damy pieniądze na projekt, żeby przesunąć to na 2006- 2007 rok. To ułatwi nam pozyskanie środków”.

                Przewodniczący obrad poprosił również w tej sprawie o zachowanie procedury składania wniosków.

                Radna Pani Anna Grycuk poinformowała zebranych, iż w dniu wczorajszym odbyła się sesja Rady Gminy w Gródku, na której podjęto uchwałę w sprawie przystąpienia do realizacji i finansowania projektu przebudowy drogi Królowy Most – Kołodno i tym samym upoważniono Wójta Gminy do podpisania z powiatem porozumienia w tej sprawie.

                Rada Powiatu Białostockiego wysłuchała pozytywnych opinii Komisji Budżetu Finansów oraz Rozwoju i Promocji Powiatu, Komisji Infrastruktury Technicznej.

Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła uchwałę Nr XXII / 179 / 2004 z dnia 25 listopada 2004 roku zmieniającą uchwałę w sprawie przyjęcia programu inwestycyjnego na drogach powiatowych na lata 2004 – 2007 / zał. nr 20 /.

 

Ad.14

                Podjecie uchwały w sprawie zmiany uchwały określającej zadania, na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w 2004 roku.

                Pani Elżbieta Anna Turczewska – Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku udzieliła zebranym wyjaśnień odnośnie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały określającej zadania, na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w 2004 roku / zał. nr 21 /. Poinformowała ona Radnych, iż „we wrześniu było zwiększenie środków PFRON o 373.407 złotych. Wówczas były zwiększone środki na realizację takich zadań jak: uczestnictwo osób niepełnosprawnych w turnusach rehabilitacyjnych, dofinansowanie likwidacji barier architektonicznych i zaopatrzenie w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne, środki pomocnicze. Największa kwota w wysokości 300 tysięcy złotych została wówczas przeznaczona na dofinansowanie likwidacji barier architektonicznych. Biorąc pod uwagę wykonanie tych środków na dzień 9 listopada oraz zawarte umowy w zakresie dofinansowania likwidacji barier architektonicznych konieczne są kolejne zmiany w poszczególnych pozycjach tych wydatków. W związku z tym, że nie został złożony żaden wniosek dodatkowy, a w tym roku udzielono tylko dwie pożyczki na rozpoczęcie działalności gospodarczej i wydatkowano na ten cel 41 tysięcy złotych, w związku z tym należy zmniejszyć środki w tej pozycji o kwotę 16 tysięcy złotych. Następnie, należy również zwiększyć o kwotę 2 tysiące złotych finansowanie kosztów szkolenia i przekwalifikowania zawodowego osób niepełnosprawnych zgodnie z wnioskiem Powiatowego Urzędu Pracy w Białymstoku, ponieważ te zadanie jest realizowane przez ten urząd. Pomimo tego, że we wrześniu została zwiększona kwota na dofinansowanie uczestnictwa osób niepełnosprawnych i opiekunów w turnusach rehabilitacyjnych o 40 tysięcy złotych, niestety nie jest możliwe wykonanie tej kwoty w całości łącznie z poprzednimi środkami, w związku z tym proponuję zmniejszenie na ten cel kwoty 14 tysięcy 321 złotych i zmniejszenie również środków na dofinansowanie likwidacji barier architektonicznych w komunikowaniu się i technicznych o kwotę 38 tysięcy złotych, gdyż niektóre osoby niepełnosprawne, które były zaplanowane do dofinansowania likwidacji barier, które zamierzają podpisać umowę w tym zakresie zrezygnowały, miedzy innymi z powodu braku środków własnych na pokrycie udziału własnego planowanego przedsięwzięcia. Z pozycji dofinansowania sportu, kultury, rekreacji i turystyki osób niepełnosprawnych należy zmniejszyć środki o kwotę 8 tysięcy 435 złotych, gdyż dwóch organizatorów zrezygnowało z zaplanowanych imprez w roku bieżącym, a trzy umowy zostały zawarte na niższą kwotę niż określały to wnioski o przyznanie dofinansowania. Te wszystkie zmniejszenia w łącznej kwocie 8 tysięcy 756 złotych proponuję, aby przeznaczyć na dofinansowanie zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze przyznawane osobom niepełnosprawnym, gdyż na dzień 9 sierpnia br. wydatki w tym zakresie wynosiły 258 tysięcy 079 złotych, w stosunku do planu 261 tysięcy 969 złotych. Obecnie jest do załatwienia znaczna liczba wniosków na kwotę ok. 68 tysięcy 061 złotych, które będą możliwe do zrealizowania po podjęcia przez państwa uchwały na najbliższej Sesji Rady Powiatu Białostockiego. Te zmiany pozwolą na racjonalne i efektywne wykorzystanie środków z PFRON – u, myślę, że prawie w całości. Chyba jeszcze w tym roku konieczna będzie jedna zmiana tej uchwały w grudniu, będzie to spowodowane tym, że do 15 grudnia będą już rozliczone wszystkie umowy z zakresu dofinansowania likwidacji barier architektonicznych”.

                 Ponadto, Pani Elżbieta Anna Turczewska – Dyrektor PCPR w Białymstoku dodała, iż powyższy projekt uchwały został pozytywnie zaopiniowany przez Powiatowa Społeczną Radę do Spraw Osób Niepełnosprawnych.

                Rada Powiatu Białostockiego wysłuchała pozytywnych opinii Komisji Budżetu Finansów oraz Rozwoju i Promocji Powiatu oraz  Komisji Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Rodziny.

                 Radni pytań nie zgłosili, wobec czego przystąpiono do głosowania.

                Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła uchwałę Nr XXII /180 /2004 z dnia 25 listopada 2004 roku zmieniającą uchwałę w sprawie określenia zadań, na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w 2004 roku / zał. nr 22 /.

 

Ad. 15

                Przyjęcie planu Kontroli Komisji Rewizyjnej na 2005 rok.

                Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Andrzej Adam Kałużyński, przypomniał zebranym, iż zgodnie z art. 38 ust. 5 Statutu Powiatu Białostockiego, Komisja Rewizyjna do dnia 10 grudnia przedkłada Radzie Powiatu Plan Kontroli Komisji na kolejny rok.

                W związku z powyższym Przewodniczący obrad oddał głos Przewodniczącemu Komisji Rewizyjnej.

                Pan Wiktor Brzosko – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej stwierdził, iż wywiązując się ze statutowego obowiązku, Komisja przedłożyła Radzie Powiatu Białostockiego Plan Kontroli Komisji na 2005 rok, prosząc o jego akceptację / zał. nr 23/.

                Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Zenon Żukowski zauważył, iż Rada Powiatu przy akceptacji tego planu powinna rozważyć dwie ważne kwestie: pierwsza sprawa to finanse DPS Garbary i druga – finanse SP ZOZ w Łapach. Przed Radą będą trudne decyzje z tych kwestiach i chodzi o to, by Rada Powiatu miała klarowną sytuację.

                Radny pan Krzysztof Silwon w odpowiedzi, zauważył, iż dokonanie kontroli w DPS w Garbarach winno odbywać się przy udziale fachowców z tej dziedziny, czyli biegłych rewidentów. Komisja, zdaniem Pana Silwona sama sobie nie poradzi. Zapytał, czy o tego typu kontrolach trzeba powiadamiać jednostkę.

                Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego wyjaśnił, iż ta procedura wynika z przepisów prawa i nie ma możliwości pominięcia tej procedury.

                Pani Elżbieta Anna Turczewska wyjaśniła zebranym, iż DPS w Garbarach prowadzony jest na zlecenie powiatu. Umowa jest podpisana pomiędzy Zarządem Powiatu a Przedsiębiorstwem. Kontrola Komisji Rewizyjnej może, więc tylko dotyczyć sposobu realizacji tej umowy. Kwestie finansowe nie mogą być jej przedmiotem.

                Radca Prawny Starostwa Powiatowego w Białymstoku – pani Jolanta Niewińska potwierdziła słowa przedmówczyni w tym zakresie.

                Po dyskusji w tym temacie, przystąpiono do głosowania.

                Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, przyjęła Plan Kontroli Komisji Rewizyjnej na 2005 rok / zał. nr 24 /.

 

Ad. 16

                Interpelacje i zapytania radnych.

                Wicestarosta Białostocki – Pan Damian Raczkowski przypomniał zebranym, iż do Zarządu wpłynęły dwie interpelacje, sygnowane przez Pana Mariana Jurkina. Pan Damian Raczkowski poinformował zebranych o postępowaniu wyjaśniającym w sprawach podnoszonych w interpelacjach oraz o podjętych działaniach. W kwestii dotyczącej nie respektowania biletów miesięcznych PKS przez przewoźników  oczekujemy na odpowiedzi. Radny Pan Marian Jurkin Będzie na bieżąco otrzymywał odpowiedzi przesyłane przez PKS / zał. nr 25 /.

                Rada Powiatu Białostockiego ww. informacje przyjęła do wiadomości.

 

Ad. 17

                Przyjęcie protokołu z poprzedniej Sesji Rady Powiatu Białostockiego.

                Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Andrzej Adam Kałużyński  przypomniał zebranym, iż  XXI Sesja Rady Powiatu Białostockiego II kadencji odbyła się w dniu 21 października 2004  roku. Protokół był wyłożony do wglądu i zgłoszenia uwag. Zapytał, czy ktoś z radnych zgłasza do niego uwagi? 

Uwag nie zgłoszono, wobec czego przystąpiono do głosowania.

                Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, przyjęła protokół Nr XXI/2004 z dnia 21 października 2004 roku.

 

Ad. 18

                Sprawy różne.

                Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Andrzej Adam Kałużyński poinformował Wysoką Radę, iż otrzymał pismo Klubu Radnych „Ligi Polskich Rodzin” w sprawie wyjaśnienia w kwestii podnoszonych w artykule prasowym zarzutów na Pana Wicestarostę.

                Przewodniczący tego Klubu – Pan Krzysztof Silwon wyjaśnił, zebranym, iż takie pismo Klub złożył na ręce Przewodniczącego Rady Powiatu Białostockiego oraz Starosty, oczekując na pisemną odpowiedź. Pan Wiesław Pusz zauważył, iż Starosta nie może podejmować radykalnych działań odnoszących się do składu Zarządu na podstawie notatek zamieszczonych w gazecie.

                O głos poprosił Pan Damian Raczkowski. Odczytał zebranym pismo wyjaśniające tą sprawę, które także skierował do Przewodniczącego Klubu „Liga Polskich Rodzin” i do Starosty Białostockiego. W tym piśmie, zdaniem pana Raczkowskiego zawarta jest nieprawda, a niektóre zdarzenia są opisane tendencyjnie. Osoba Wicestarosty została umyślnie przedstawiona w negatywnym świetle.

                Rada Powiatu Białostockiego przyjęła do wiadomości złożone wyjaśnienia.

                Ponadto w sprawach różnych, Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego, poinformował radnych, iż w dniu 28 listopada 2004 roku, w Dojlidach Górnych o godz. 1500 odbędzie się msza św. W nowo otwartej kaplicy. Na tę uroczystość radnych Rady Powiatu Białostockiego II kadencji, zapraszają radni I kadencji: Pan Andrzej Horodeński i Pan Tadeusz Gilewski.

 

Ad. 19

                Zamknięcie obrad XXII Sesji Rady Powiatu Białostockiego.

                Wobec wyczerpania porządku obrad, Przewodniczący Rady Powiatu – Pan Andrzej Adam Kałużyński zamknął obrady XXII Sesji Rady Powiatu II kadencji, w dniu 25 listopada 2004 roku, o godz. 1510.

 

Protokołowała: Bogumiła Malinowska

 

 

Przewodniczący Rady

Andrzej Adam Kałużyński

 

               

Metryka strony

Podmiot udostępniający informacje: Starostwo Powiatowe w Białymstoku

Opublikował: Hanna Tołłoczko

Data udostępnienia w BIP: 18-03-2005 10:52

Data modyfikacji informacji: 18-03-2005 10:39