Sesja Nr XIX z dnia 26.08.2004
Or.V.0041- 19 / 2004
Protokół Nr XIX / 2004
z obrad XIX Sesji Rady Powiatu Białostockiego II kadencji
w dniu 26 sierpnia 2004 roku
w Starostwie Powiatowym w Białymstoku
Obrady XIX Sesji Rady Powiatu Białostockiego II kadencji, w dniu 26 sierpnia 2004 roku, o godz.1000, w Starostwie Powiatowym w Białymstoku, otworzył Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Andrzej Adam Kałużyński.
Na wstępie, powitał zaproszonych gości, członków Zarządu oraz wszystkich radnych / listy obecności stanowią zał. nr 1,2 i 3 /.
Stwierdził, iż na podstawie listy obecności, w obradach uczestniczy 23 radnych, co stanowi quorum, przy którym Rada Powiatu może obradować i podejmować prawomocne uchwały.
Przewodniczący Rady Powiatu przypomniał, iż radnym został przesłany projekt porządku dziennego XIX Sesji RPB. Zapytał, czy są do niego uwagi?
Radny Pan Walenty Sic zgłosił propozycję zmiany do proponowanego porządku dziennego obrad, polegającą na zdjęciu z obrad punktu 13, tj.: Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia opinii dotyczącej projektu uchwały Sejmiku Województwa Podlaskiego w sprawie przekształcenia Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego im. K. Dłuskiego w Białymstoku.
Poinformował on zebranych, iż jest członkiem Rady Społecznej przy Specjalistycznym ZOZ-ie Gruźliczym i Chorób Płuc w Białymstoku. Ten punkt dotyczy podjęcia uchwały w sprawie wydania opinii przez Radę Powiatu Białostockiego do propozycji omawianego przekształcenia. Przedmiotowa sprawa nie była rozpatrywana przez Radę Społeczną, a w związku z tym nie ma niezbędnej do tego celu opinii. Zaplanowane posiedzenie tejże Rady Społecznej jest ustalone dopiero na dzień 31 sierpnia 2004 roku, a zatem bezzasadne jest zajmowanie się tą kwestią w tej chwili.
Ponadto, dopiero w tej chwili, radni otrzymali dokumenty uzupełniające, zawierające szereg opinii innych organów oraz Konsultanta Wojewódzkiego ds. Gruźlicy i Chorób Płuc, stanowiące podstawę do wydania obiektywnej opinii w sprawie włączenia Specjalistycznego ZOZ-u Gruźlicy i Chorób Płuc w Białymstoku w struktury Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego im. K. Dłuskiego w Białymstoku.
W uzupełnieniu tej wypowiedzi wyjaśnienia złożył Pan Damian Raczkowski – Wicestarosta Białostocki. Przypomniał on Wysokiej Radzie, iż brak zajęcia stanowiska w tej kwestii może skutkować tym, iż potraktowane to zostanie jako milcząca zgoda na proponowane zmiany. Zaproponował pozostawienie tego punktu i dyskusję przy jego omawianiu.
Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego potwierdził słowa przedmówcy i dlatego poprosił o opinię radcy prawnego Starostwa Powiatowego w Białymstoku.
Pani Hanna Nikitiuk potwierdziła słowa Pana Wicestarosty. Zarząd Województwa Podlaskiego, w swoim piśmie określa czas – 30 dni, na wydanie wspomnianej opinii. Ponadto informuje, iż brak opinii we wskazanym terminie będzie równoznaczny z przyjęciem projektu uchwały w brzmieniu przesłanym w załączniku. Ze względów formalnych, nie ma przeciwwskazań do zdjęcia wspomnianego punktu z porządku obrad Sesji. Może to nastąpić bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady, ale nie zajęcie stanowiska w tej sprawie będzie skutkowało wyrażeniem zgody na proponowane przez Samorząd Województwa Podlaskiego zmiany.
Wobec tych faktów Radny Pan Walenty Sic wycofał swój wniosek.
Następnie, Wicestarosta Białostocki – Pan Damian Raczkowski poprosił, w imieniu Zarządu Powiatu Białostockiego, o wprowadzenie do proponowanego porządku obrad:
· jako pkt. 12: Podjęcie uchwały Rady zmieniającej uchwałę w sprawie przyjęcia programu inwestycyjnego na drogach powiatowych na lata 2004 – 2007.
Pan Damian Raczkowski umotywował swoją propozycję, zwracając uwagę na fakt, iż są to zmiany, będące wynikiem wcześniejszych uzgodnień ze stałymi Komisjami RPB. „Zarząd, w dniu dzisiejszym, otrzymał przedmiotowy projekt uchwały Rady. Rzecz dotyczy uszczegółowienia planu, a raczej jego kosmetycznej zmiany. W marcu tego roku, na posiedzeniu KIT, PZD przedstawił propozycję ujęcia w tym planie inwestycji na Gminie Gródek. Chodzi o to, by w ramach środków finansowych, które są przeznaczone na realizację inwestycji w Gminie Gródek, zrealizować jeszcze jedną drogę. Komisja Infrastruktury Technicznej, jednogłośnie, pozytywnie zaopiniowała wprowadzenie do programu wieloletniego inwestycji na drogach powiatowych zadania „przebudowa drogi Sofipol – Załuki – Nowosiółki w 2006 roku. Gdzieś w trakcie umknęła jednak wizualizacja tej inwestycji, co w tej chwili należałoby naprawić. Druga zmianą, już nie kosmetyczna, jest chęć wprowadzenia przez Zarząd do planu inwestycyjnego zadania pod nazwą: przebudowa drogi Bobrowniki Chomontowce w m. Bobrowniki. Po wielu latach udało się wynegocjować z Wojewodą Podlaskim ugodę przedsądową związaną z budową przejścia międzynarodowego w Bobrownikach, podczas której zniszczona została jedna z dróg powiatowych. Wojewoda przyznał, iż taki fakt miał miejsce i po wielu zabiegach zgodzi się pokryć część kosztów związanych z naprawą drogi powiatowej. Dzięki temu Powiat uzyskał kwotę 95.000 zł na to zadanie. Urząd Gminy w Gródku, ze swojej strony, zaoferował chęć partycypacji w tej inwestycji, przeznaczając na ten cel kwotę 58.000 zł. Zarząd Powiatu, który otrzymał zwrot pieniędzy z Gminy Zawady w kwocie 87.000 zł znalazł tym samym środki, aby wesprzeć to zadanie kwotą z budżetu. Łączna wartość inwestycji przez przetargiem wynosi 240.000 zł. Zarząd prosi o uwzględnienie tej inwestycji w planie. Wydatkowanie przez Powiat kwoty 87.000 zł mieści się w ramach kwoty, która wynika z algorytmu na Gminę Gródek”.
Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, przyjęła wyżej omawianą zmianę do porządku obrad.
Przewodniczący obrad zarządził głosowanie w tej sprawie.
Zmieniony porządek obrad przyjęto jednogłośnie do realizacji, w brzmieniu:
1. Otwarcie obrad XIX Sesji Rady.
2. Przyjęcie porządku dziennego.
3. Informacja Starosty o pracach Zarządu między Sesjami.
4. Sprawozdanie Zarządu Powiatu z wykonania budżetu za I półrocze 2004 roku.
5. Informacja Zarządu Powiatu o wykonaniu uchwał Rady Powiatu za okres od 1 stycznia 2004 roku do 30 czerwca 2004 roku.
6. Informacja Zarządu Powiatu o wykonaniu uchwał Zarządu Powiatu za okres od 1 stycznia 2004 roku do 30 czerwca 2004 roku.
7. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia regulaminów przyznawania i przekazywania stypendiów w ramach realizacji działania 2.2. Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego „Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne”.
8. Podjęcie uchwały w sprawie upoważnienia Zarządu Powiatu Białostockiego do dokonywania wszelkich czynności w celu przygotowania i realizacji projektów w ramach Zintegrowanego Programu Rozwoju Regionalnego realizowanych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Europejskiego Funduszu Społecznego.
9. Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia zadań, na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
10. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie darowizny nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa – Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad z/s w Warszawie.
11. Podjęcie uchwały Rady zmieniającej uchwałę w sprawie przyjęcia programu inwestycyjnego na drogach powiatowych na lata 2004 – 2007.
12. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2004 rok .
13. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia opinii dotyczącej projektu uchwały Sejmiku Województwa Podlaskiego w sprawie przekształcenia Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego im. K. Dłuskiego w Białymstoku.
14. Podjęcie uchwały w sprawie planu sieci publicznych szkół ponadgimnazjalnych oraz szkół specjalnych, mających swoją siedzibę na obszarze Powiatu Białostockiego.
15. Interpelacje i zapytania radnych.
16. Przyjęcie protokołu z poprzedniej XVIII Sesji RPB.
17. Sprawy różne.
18. Zamknięcie obrad XIX Sesji RPB.
Ad. 3
Informacja Starosty o pracach Zarządu między Sesjami.
Starosta Białostocki - Pan Wiesław Pusz przedłożył zebranym informację o pracach Zarządu Powiatu Białostockiego między Sesjami Rady, tj. w okresie od dnia 25 czerwca 2004 roku do dnia 25 sierpnia 2004 roku / zał. nr 4 /.
W tym czasie Zarząd Powiatu obradował na 8 posiedzeniach plenarnych i zajmował się problemami w zakresie spraw:
· majątku powiatowego,
· dróg powiatowych,
· ochrony zdrowia oraz opieki społecznej,
· dotyczących oświaty, kultury i sportu,
· dotyczących finansów i budżetu.
Ponadto członkowie Zarządu reprezentowali Powiat Białostocki, uczestnicząc w:
· Dniach Doradztwa Rolniczego i Wystawie Zwierząt Hodowlanych zorganizowanych w ODR Szepietowo,
· Festynie Średniowiecznym „Grodzisko 2004” w Surażu,
· Sesji naukowej „Akcja BURZA na ziemiach północno-wschodnich II RP” organizowanej przez Światowy Związek Żołnierzy AK; Instytut Pamięci Narodowej,
· Uroczystych obchodach Święta Narodowego – Dnia Niepodległości Republiki Białoruś,
· Regatach o „Puchar Żubra” na Zalewie Siemianówka organizowanych przez Gminę Michałowo,
· Konferencji z okazji podsumowania Wojewódzkiego Konkursu Podlaska Agroliga 2004,
· Obchodach Święta Policji i wręczenia Sztandaru Komendzie Wojewódzkiej Policji w Białymstoku,
· Wystawie Koni Hodowlanych Powiatu Siemiatycze,
· Uroczystej Sesji Rady Gminy Poświętne oraz poświęcenia Budynków Urzędu Gminy i remizy Ochotniczej Straży Pożarnej,
· Koncercie organowym w Kościele Św. Trójcy w Tykocinie,
· Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej w Supraślu n. t. „Uwarunkowania i mechanizmy zrównoważonego rozwoju”,
· Seminarium organizowanym przez Urząd Marszałkowski oraz Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych pt. „Pozyskiwanie inwestycji zagranicznych do regionu”,
· XXXII edycji imprezy pt. „W poszukiwaniu i przekazywaniu folkloru” w Czarnej Wsi Kościelnej,
· Spotkaniu w sprawie uruchomienia i funkcjonowania Centrum Powiadamiania Ratunkowego, które odbyło się w siedzibie Komendy Miejskiej PSP w Białymstoku,
· Obchodach 84 Rocznicy Bitwy Warszawskiej i Święta Wojska Polskiego,
· Obchodach 61 Rocznicy Powstania W Getcie Białostockim,
· Obchodach 75-lecia OSP Klepacze,
· Uroczystościach poświęcenia Krzyża z okazji 25-lecia Pontyfikatu Jana Pawła II.
Pytań i uwag do przedstawionej informacji nie zgłoszono.
Rada Powiatu Białostockiego ww. informację przyjęła do wiadomości.
Ad. 4
Sprawozdanie Zarządu Powiatu z wykonania budżetu za I półrocze 2004 roku.
Pani Maria Borodziuk – Skarbnik Powiatu Białostockiego zapoznała zebranych z informacją o przebiegu wykonania budżetu Powiatu Białostockiego za I półrocze 2004 roku / zał. nr 5 /.
„ Określona uchwałą Rady Powiatu Białostockiego Nr XIV/114/2004 z dnia 5 lutego 2004 roku planowana na 2004 rok kwota dochodów budżetu ogółem - 56.878.579 zł, w wyniku dokonanych do dnia 30 czerwca 2004 roku zmian uległa zwiększeniu do kwoty 59.894.165 zł. Jest to wzrost o kwotę 3.015.586 zł, tj. o 5%. O taka samą kwotę w tym czasie zwiększył się plan wydatków ogółem, który na dzień 30 czerwca 2004 roku wynosił 60.216.409 zł. Planowany deficyt budżetowy, czyli ujemna różnica pomiędzy planowanymi dochodami i wydatkami nie uległ zmianie i wynosi 320.244 zł, co stanowi 0,5 % planowanych dochodów ogółem. Źródłem pokrycia tego deficytu będzie długoterminowy kredyt bankowy przeznaczony na finansowanie termomodernizacji budynków powiatu, tj. budynku PZD w Sobolewie i DPS w Jałówce. Procedura wyłonienia banku kredytującego została już zakończona. Jesteśmy w trakcie przygotowania wniosku o uruchomienie premii termomodernizacyjnej, która wynosi 25% kapitału. Dokonane zmiany w planie dochodów dotyczyły głównie takich działów, jak: transport i łączność, czyli drogi publiczne powiatowe i tu nastąpiło zwiększenie planu dochodów o kwotę 2.089.022 zł. Głównie nastąpiło to z tytułu podpisanych porozumień z Gminami Powiatu o udzieleniu pomocy finansowej. W dziale działalność usługowa zwiększenie planu dochodów nastąpiło na potrzeby nadzoru budowlanego. Jest to zwiększenie o kwotę 112.607 zł, z tytułu dotacji na zadania z zakresu administracji rządowej. W dziale administracja publiczna, zwiększenie planu dochodów nastąpiło o blisko 100.000 zł z różnych dochodów, a głównie z 25% prowizji za wpływy osiągane z tytułu gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Skarbu Państwa. W dziale opieka społeczna zwiększenie planu dochodów nastąpiło o łączną kwotę 349.470 zł, w tym zwiększenie o 100.000 zł z tytułu dotacji udzielonej przez Gminę Michałowo z przeznaczeniem na dofinansowanie rozbudowy Domu Pomocy Społecznej w Jałówce. W dziale oświata i wychowanie, zwiększenie o 47.374 zł, w tym z tytułu dotacji otrzymanych od Gmin kwota 40.000 zł, w tym dwa razy po 17.000 zł otrzymaliśmy od Gminy Łapy. Pozostałe zadania, tj. w zakresie polityki społecznej – nastąpiło zwiększenie dotacji na zadania z zakresu administracji rządowej. Dotyczy to wypłat związanych z pomocą dla repatriantów. Są to zadania w zakresie aktywizacji zawodowej – kwota 57.455 zł. W dziale edukacyjna opieka wychowawcza zwiększenie o łączną kwotę 204.417 zł, w tym z tytułu otrzymanej dotacji z budżetu państwa na pomoc materialną dla uczniów kwota 136.860 zł. W dziale gospodarka komunalna i ochrona środowiska nastąpiło zwiększenie niewielkie o kwotę 10.000 zł. Była to dotacja udzielona z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przeznaczona na edukacje ekologiczną, a konkretnie w zakresie selektywnej zbiórki odpadów. Wykonanie dochodów budżetowych za I półrocze 2004 roku przedstawiono szczegółowo w załączniku nr 1. Jest to załącznik sporządzony w oparciu o Rb 27 S, jest to sprawozdanie z wykonania dochodów budżetowych. W I półroczu 2004 roku, na rachunek budżetu wpłynęła łączna kwota dochodów 29.558.529 zł, co stanowi 49,35% kwoty planowanej ogółem i w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego, w I półroczu br. Powiat dysponował kwotą większą o 3.037.671 zł. Planowane, w kwocie 54.819.151 zł dochody roczne, przeznaczone na finansowanie zadań własnych powiatu, za I półrocze, zrealizowano w kwocie 27.860.023 zł, tj. w 50,82% kwoty planowanej na ten cel, natomiast planowane dochody, przeznaczone na finansowanie zadań z zakresu administracji rządowej, zrealizowano w kwocie 1.698.506 zł, tj. w 33,47% kwoty planowanej. Znaczące odchylenia wykonania dochodów, od 50% wskaźnika, wystąpiły w dwóch pozycjach: w rozdziale 75622 tj. w udziale powiatu w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa, konkretnie chodzi tu o udziały w podatku od osób fizycznych. Tu dochody zostały zrealizowane zaledwie w 42,46% kwoty zaplanowanej przez Ministra Finansów i na podstawie dokonanej analizy przewiduje się, że roczne wpływy z tego tytułu zamkną się kwotą nie większą niż 4,9 mln. złotych. Druga pozycja, która wydaje się zagrożona, jeżeli chodzi o wykonanie dochodów, są planowane wpływy z opłaty komunikacyjnej. Tutaj przewiduje się, że roczne wpływy będą niższe o około 270.000 zł. W rozdziale składka na ubezpieczenie zdrowotne, dotacja celowa z budżetu państwa za I półrocze została zrealizowana zaledwie w 29,25% planu rocznego, przy czym tak niskie wykonanie przekazanej dotacji wynika z aktualnego zapotrzebowania na wydatki z tego tytułu i tutaj przewiduje się, ze do końca roku możliwe będzie wykorzystanie dotacji w granicach 75 –80%. Również w rozdziale 85202 – domy pomocy społecznej, dotacja z budżetu państwa za półrocze zrealizowana została w 47,17% kwoty planowanej i może w II półroczu ulec dalszemu obniżeniu, w miarę ubywania w placówkach pensjonariuszy dotowanych z budżetu państwa /zmiana przepisów w zakresie nowego finansowania pensjonariuszy w placówkach/.
W rozdziale rodziny zastępcze bark planowanych wpłat w I półroczu wynika z wejścia w życie z dniem 1 maja 2004 roku przepisów nowej ustawy o pomocy społecznej, które spowodowałyby wygaszenie decyzji ustalających odpłatność i konieczność wydania nowych. Wykonanie planu w tym zakresie nie wydaje się być zagrożone, gdyż środki wpłyną w II półroczu. Podobnie, jeśli chodzi o planowane dochody funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Tutaj, w miarę realizacji zadań, przekazywane będą z powiatowego funduszu środki na pokrycie poniesionych wydatków. Jeśli chodzi o wydatki, to za I półrocze 2004 roku zostały one zrealizowane na łączną kwotę 26.432.681 zł, co stanowi 43,90% kwoty planowanej. Wydatki bieżące wyniosły 24.950.551 zł, w tym przekazane dotacje 1.679.750 zł, a poniesione wydatki na wynagrodzenia pracowników jednostek organizacyjnych powiatu zamknęły się kwotą 15.019.666 zł. Wydatki majątkowe, do których zalicza się poniesione nakłady na inwestycje i na zakupy inwestycyjne, zamknęły się kwotą 1.468.460 zł. W wyniku dokonanych przeniesień, planowana w pierwotnej uchwale budżetowej suma rezerw zamykała się kwotą 1.148.485 zł, w tym była to rezerwa ogólna na kwotę 566.211 zł i rezerwy celowe na kwotę 582.274 zł, uległa zmniejszeniu i na dzień 30 czerwca 2004 roku rezerwa wynosi 682.749 zł. Środki z rezerwy, dysponowane wyłącznie na podstawie uchwał Rady, zostały przeniesione między innymi na zbilansowanie pomniejszonej o 341.509 zł subwencji, w części oświatowej, na zwiększenie planu wydatków na remonty placówek oświatowych, na zapewnienie udziału własnego przy zakupie 3 planowanych samochodów, przystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych, finansowanych ze środków PFRON, jak również zapewnienie udziału własnego przy realizacji rozbudowy Domu Pomocy Społecznej w Jałówce, chodzi o dofinansowanie 50% wartości inwestycji ze środków PFRON. Informacja szczegółowa o wykonaniu wydatków zawarta jest w załączniku nr 2.
W I półroczu rozchody budżetu wyniosły 238.000 zł i były spożytkowane na spłatę zaciągniętych kredytów i pożyczek, tym samym o tę kwotę zmienił się stan zadłużenia budżetu i na dzień 30 czerwca 2004 roku wynosi 2.047.222 zł. Zadłużenie z tytułu kredytów i pożyczek było obsługiwane z zachowaniem terminów spłat rat kapitałowych i odsetek”.
Pytań i uwag nie zgłoszono, wobec czego Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego poprosił przewodniczących Komisji o zapoznanie Wysokiej Rady z opiniami do omawianego sprawozdania:
· Komisji Rewizyjnej – pozytywna
· Komisji Budżetu i Finansów oraz Rozwoju i Promocji Powiatu – pozytywna
· Komisji Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Rodziny – pozytywna
· Komisji Oświaty, Kultury, Kultury Fizycznej i Turystyki – pozytywna
· Komisji Infrastruktury Technicznej – pozytywna.
Rada Powiatu Białostockiego, przy 2 głosach „wstrzymujących się”, przyjęła sprawozdanie Zarządu Powiatu z wykonania budżetu Powiatu Białostockiego za I półrocze 2004 roku.
Ad. 5
Informacja Zarządu Powiatu o wykonaniu uchwał Rady Powiatu za okres od 1 stycznia 2004 roku do 30 czerwca 2004 roku.
Starosta Białostocki – Pan Wiesław Pusz przedstawił Wysokiej radzie informacje Zarządu Powiatu Białostockiego z wykonania uchwał rady Powiatu za okres od dnia 1 stycznia 2004 roku do dnia 30 czerwca 2004 roku / zał. nr 6 /. Przypomniał, iż w omawianym czasie Rada Powiatu Białostockiego podjęła 48 uchwał na 5 Sesjach RPB. Szczegółowy materiał został dostarczony Radnym w formie pisemnej.
Przewodniczący obrad – Pan Andrzej Adam Kałużyński zapytał zebranych, czy do omawianego materiału są pytania, bądź uwagi?
Pytań i wag nie zgłoszono.
Rada Powiatu Białostockiego, przy 2 głosach „wstrzymujących się”, przyjęła informację Zarządu Powiatu o wykonaniu uchwał Rady Powiatu za okres od 1 stycznia 2004 roku do 30 czerwca 2004 roku.
Ad. 6
Informacja Zarządu Powiatu o wykonaniu uchwał Zarządu Powiatu za okres od 1 stycznia 2004 roku do 30 czerwca 2004 roku.
Starosta Białostocki – Pan Wiesław Pusz przypomniał zebranym, iż przedstawiona radnym informacja zawiera sprawozdanie z wykonania uchwał Zarządu Powiatu Białostockiego, obejmującego okres od 1 stycznia 2004 roku do 30 czerwca 2004 roku / zał. nr 7 /. W ww. czasie Zarząd obradował na 29 posiedzeniach plenarnych i podjął 661 uchwał i postanowień oraz zajmował się ich wykonaniem.
Wobec braku pytań do omawianego materiału, przystąpiono go głosowania nad przyjęciem informacji.
Rada Powiatu Białostockiego, przy 2 głosach „wstrzymujących się”, przyjęła informację Zarządu Powiatu o wykonaniu uchwał Zarządu Powiatu za okres od 1 stycznia 2004 roku do 30 czerwca 2004 roku.
Ad. 7
Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia regulaminów przyznawania i przekazywania stypendiów w ramach realizacji działania 2.2. Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego „Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne”.
Pani Alina Dźwilewska – Główny Specjalista w Wydziale Spraw Społecznych zreferowała zebranym potrzebę podjęcia uchwały w sprawie ustalenia regulaminów przyznawania i przekazywania stypendiów w ramach realizacji działania 2.2. Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego „Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne” / zał. nr 8 /.
Wyjaśniła ona zebranym, iż „Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego przewiduje taki program 2.2 „Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne”. Powiat Białostocki ma szansę pozyskać środki na stypendia dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych, kończących się maturą, a prowadzonych przez nasz powiat oraz studentów, którzy są na stałe zameldowani w naszym powiecie. Urząd Marszałkowski we wrześniu 2004 roku ma ogłosić konkurs na dwa rodzaje projektów. Pierwszy projekt dotyczy pozyskania finansów na stypendia dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych, natomiast drugi dotyczy pozyskania funduszy na stypendia dla studentów mających stałe zameldowanie na terenie Powiatu Białostockiego. Wobec tego zaistniała konieczność opracowania regulaminu, który określałby kryteria i zasady przyznawania tych stypendiów. Te kryteria, które są uwzględnione w całym działaniu oraz te, które narzuca nam Urząd Marszałkowski, są zawarte w tych regulaminach”.
Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Kultury Fizycznej i Turystyki – Pan Wojciech Bukłaha zapoznał Wysoką Radę z opinią Komisji do przedmiotowego projektu uchwały.
Przewodniczący dodał ponadto, iż Komisja Oświaty, Kultury, Kultury Fizycznej i Turystyki, jednogłośnie, przyjęła wniosek radnego Pana Andrzeja Osmolskiego w sprawie ujęcia zmiany w załączniku do uchwały RPB w sprawie w sprawie ustalenia regulaminów przyznawania i przekazywania stypendiów w ramach realizacji działania 2.2. Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego „Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne”, polegającej na dopisaniu w § 3 ust. 4 ppkt d) słów „lub inżyniera”.
Brzmienie w całości: wyłączeni z przyznania stypendium będą studenci, którzy: d) posiadają już tytuł licencjata lub inżyniera przy zastrzeżeniu, że nie dotyczy to osób, które uzupełniają swoje wykształcenie studiując na studiach dających tytuł magistra / zał. nr 9 /.
Komisja Oświaty, Kultury, Kultury Fizycznej i Turystyki, jednogłośnie, z ww. poprawką zaopiniowała projekt uchwały w tej sprawie.
Wniosek Radnego Pana Andrzeja Osmolskiego został poddany pod głosowanie.
Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, zaakceptowała wprowadzenie do uchwały zgłoszonej poprawki.
Rada Powiatu Białostockiego, przy 1 głosie „wstrzymującym się”, podjęła uchwałę Nr XIX /158 / 2004 z dnia 26 sierpnia 2004 roku w sprawie ustalenia regulaminów przyznawania i przekazywania stypendiów w ramach realizacji działania 2.2 Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego –„Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne” / zał. nr 10 /.
Ad. 8
Podjęcie uchwały w sprawie upoważnienia Zarządu Powiatu Białostockiego do dokonywania wszelkich czynności w celu przygotowania i realizacji projektów w ramach Zintegrowanego Programu Rozwoju Regionalnego realizowanych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Europejskiego Funduszu Społecznego.
Starosta Białostocki – Pan Wiesław Pusz referując zebranym uchwałę w sprawie upoważnienia Zarządu Powiatu Białostockiego do dokonywania wszelkich czynności w celu przygotowania i realizacji projektów w ramach Zintegrowanego Programu Rozwoju Regionalnego realizowanych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Europejskiego Funduszu Społecznego / zał. nr 11 /, zwrócił uwagę na to, iż wiąże się ona z problemem pozyskiwania środków finansowych na stypendia. W trakcie prac nad wyżej omówionymi regulaminami zauważona została potrzeba upoważnienia Zarządu Powiatu do dokonywania tychże czynności w celu wdrożenia projektów ze Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Europejskiego Funduszu Społecznego.
Radny Pan Krzysztof Silwon zapytał, czy omawiane upoważnienie dotyczy tylko spraw związanych z funduszem ERDF?
Starosta Białostocki wyjaśnił, iż powyższy projekt uchwały przygotowywany był z myślą realizacji programu dotyczącego stypendiów, natomiast zapisy w uchwale są szersze i obejmują także inne działania w ramach Zintegrowanego Programu Rozwoju Regionalnego i Europejskiego Funduszu Społecznego. Pan Wiesław Pusz poinformował, iż zgodnie z wypracowanymi zasadami współpracy, Zarząd Powiatu o wszelkich czynnościach, na bieżąco, informuje stałe Komisje Rady i zasięga ich opinii i deklaruje dochowanie tych zasad.
Pan Krzysztof Silwon podzielił się z radnymi swoimi wątpliwościami dotyczącymi możliwości dokonywania wydatków finansowych bez konsultacji z Radą Powiatu.
Pan Wiesław Pusz w toku wyjaśnień próbował rozwiać wątpliwości radnego, twierdząc iż podjęcie takiej uchwały nie jest niezbędne. Może stanowić pomoc, ale nie jest konieczne. Gdy wystąpi taka nieoczekiwana potrzeba, wówczas zostanie zwołana Sesja nadzwyczajna Rady Powiatu.
Wicestarosta Białostocki w uzupełnieniu dodał, iż ta sugestia wypłynęła z Urzędu Marszałkowskiego, w celu usprawnienia procedury składania projektów.
Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Kultury Fizycznej i Turystyki zapoznał zebranych z pozytywną opinią Komisji do omawianej uchwały.
Komisja Budżetu i Finansów oraz Rozwoju i Promocji Powiatu w dniu 25 sierpnia 2004 roku wydała również pozytywna opinią do ww. uchwały.
Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła uchwałę Nr XIX /159 / 2004 z dnia 26 sierpnia 2004 roku w sprawie upoważnienia Zarządu Powiatu Białostockiego do dokonywania wszelkich czynności w celu przygotowania i realizacji projektów w ramach Zintegrowanego Programu Rozwoju Regionalnego realizowanych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Europejskiego Funduszu Społecznego / zał. nr 12 /.
Ad. 9
Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia zadań, na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
Pani Elżbieta Anna Turczewska – Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku zreferowała zebranym projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia zadań, na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych / zał. nr 13 /. „Konieczność zmiany uchwały RPB z dnia 18 marca 2004 roku w sprawie określenia zadań, na które przeznacza się środki PFRON wynika z analizy wydatków środków w ramach tego funduszu za okres od stycznia do lipca 2004 roku. Przedstawiony Wysokiej Radzie projekt uchwały wprowadza zmiany wysokości środków funduszu na realizację następujących zadań:
· zmniejszenie środków finansowych na pożyczki na rozpoczęcie działalności gospodarczej lub rolniczej o kwotę 18.000 zł. Po tej zmianie pozostanie kwota 57.000 zł, w ramach której już udzielono 1 pożyczkę w wysokości 7.000 zł. W trakcie rozpatrywania jest tylko jeden wniosek.
· zmniejszono środki finansowe na zwrot kosztów poniesionych przez pracodawców, w związku z przystosowaniem tworzonych lub istniejących stanowisk pracy stosownie do potrzeb, wynikających ze stopnia niepełnosprawności osób na nich zatrudnionych, adaptacja pomieszczeń zakładów pracy do potrzeb osób niepełnosprawnych, adaptacją lub nabyciem urządzeń ułatwiających osobie niepełnosprawnej funkcjonowanie w zakładzie pracy oraz rozpoznanie przez służby medycyny tych potrzeb o kwotę 75.000 zł. Taka kwota była zaplanowana i tu nie planuje pozostawić się żadnych środków, dlatego, że od początku roku nie było żadnego zainteresowania pośród pracodawców, w związku z niekorzystnymi warunkami spłaty.
· Zmniejszenie środków o 93.000 zł na zadania z zakresu rehabilitacji zawodowej i o tą kwotę zostanie zwiększone finansowanie zadań z zakresu rehabilitacji społecznej osób niepełnosprawnych. To jest zwiększenie dofinansowania uczestnictwa osób niepełnosprawnych i ich opiekunów w turnusach rehabilitacyjnych o kwotę 10.000 zł. Obecnie określona kwota na te zadania, została już prawie w całości rozdysponowana, a nadal występuje duże zainteresowanie osób niepełnosprawnych udzieleniem tego wsparcia.
· Zwiększono o kwotę 33.000 zł dofinansowania likwidacji barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych w związku z indywidualnymi potrzebami osób niepełnosprawnych, co pozwoli na dofinansowanie kolejnych wniosków w tym zakresie, których realizacja nie była możliwa w ramach obecnej wysokości środków zaplanowanych na ten cel, tj. kwoty 360.000 zł.
· Zwiększono o kwotę 50.000 zł zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze, przyznane osobom niepełnosprawnym na podstawie odrębnych przepisów. Wydatki w tym zakresie wyniosły 128.680 zł na koniec lipca br. W sierpniu już te wydatki wynoszą 160.000 zł. Na dzień dzisiejszy jest to już kwota 178.562 zł. Po tym zwiększeniu będzie to kwota 228.562 zł, co pozwoli na zabezpieczenie niezbędnych potrzeb zgłaszanych przez osoby niepełnosprawne w roku bieżącym. Powyższe zmiany, po przyjęciu przez Radę Powiatu, pozwolą na pełne i racjonalne wykorzystanie środków PFRON w roku bieżącym”.
Pan Krzysztof Silwon zapytał o pożyczki na rozpoczęcie działalności gospodarczej lub rolniczej przez osobę niepełnosprawną. Zapytał, na jakiej podstawie określana jest wysokość udzielanej pożyczki i jaka jest przyczyna zmniejszenia w tym dziale środków finansowych?
Pani Elżbieta Anna Turczewska wyjaśniła jeszcze raz, iż do chwili obecnej udzielono tylko jednej pożyczki. Nie ma zainteresowania takimi kredytami, ponieważ niezbędne formalności dyskwalifikują już na początku gros osób ubiegających się o pożyczki. Przeciętne wynagrodzenie wynosi 2.332 zł a pożyczka nie może przekraczać tej kwoty x30.
Przewodniczący Rady Powiatu – pan Andrzej Adam Kałużyński poprosił o zapoznanie z opiniami Komisji.
Pani Alicja Małgorzata Bychowska – Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Rodziny zapoznała zebranych z pozytywną opinią do ww. projektu uchwały.
Przewodniczący - Pan Krzysztof Obukowicz poinformował, iż Komisja Budżetu Finansów oraz Rozwoju i Promocji Powiatu również pozytywnie zaopiniowała przedmiotowy projekt uchwały Rady.
Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła uchwałę Nr XIX /160 / 2004 z dnia 26 sierpnia 2004 roku zmieniającą uchwałę w sprawie określenia zadań, na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych / zał. nr 14 /.
Ad. 10
Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie darowizny nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa – Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad z/s w Warszawie.
Starosta Białostocki _ Pan Wiesław Pusz, tytułem wprowadzenia, poinformował zebranych, iż Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad na terenie Powiatu Białostockiego chce modernizować niektóre drogi, a po to by część drogi powiatowej przekazać w formie darowizny pod budowę nowoczesnego ronda potrzebne jest podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie darowizny nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa – Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad z/s w Warszawie / zał. nr 15 /.
Wyjaśnienia w tej sprawie złożył zebranym Pan Marek Jędrzejewski – Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Białymstoku. Dodał on, iż wniosek obejmuje odcinek drogi krajowej długości 300 m, nie wykonany w latach ubiegłych, wniosek o modernizację oraz o odcinek 100 m drogi powiatowej Grabówka – Ciasne – Ogrodniczki, tj. odcinek ulicy Białostockiej w Grabówce i długości około 110 m drogi powiatowej w kierunku Sobolewa. „W latach ubiegłych, ostatnio w poprzednim roku, GDDK modernizowała dość intensywnie Szosę Baranowicką w Zaściankach i w Grabówce, a także odcinek dalej, w kierunku pomnika w Grabówce. Pozostał nie wykonany odcinek około 300 m, do tej pory o nawierzchni kostkowej i kamiennej z uwagi na to, że brak było porozumienia z właścicielami nieruchomości przyległych do drogi w zakresie obsługi komunikacyjnej tychże nieruchomości. W tej chwili to porozumienie już zaistniało. GDDK pragnie przystąpić do modernizacji jak najszybciej”.
Pytań nie zgłoszono. Wysoka Rada wysłuchała pozytywnej opinii Komisji Infrastruktury Technicznej do omawianego projektu uchwały.
Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła uchwałę Nr XIX /161 / 2004 z dnia 26 sierpnia 2004 roku w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie darowizny nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa – Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad z/s w Warszawie / zał. nr 16 /.
Ad. 11
Podjęcie uchwały Rady zmieniającej uchwałę w sprawie przyjęcia programu inwestycyjnego na drogach powiatowych na lata 2004 – 2007.
Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Białymstoku – Pan Marek Jędrzejewski zreferował zebranym projekt uchwały Rady zmieniającej uchwałę w sprawie przyjęcia programu inwestycyjnego na drogach powiatowych na lata 2004 – 2007 / zał. nr 17 /.
„Podstawa do tworzenia naszego programu inwestycyjnego na drogach powiatowych na lata 2004- 2007 był przyjęty i akceptowany przez Radę Powiatu Białostockiego algorytm. W ramach tego algorytmu powstał program inwestycyjny, który w zależności od długości drogowej na każdej gminie, a także od wkładu własnego gmin w sieć dróg powiatowych uzależniał wysokość środków własnych powiatu, kierowanych na drogi powiatowe na danej gminie. We wrześniu ubiegłego roku przyjęto uchwałę o przyjęciu programu inwestycyjnego na drogach powiatowych”.
Pan Marek Jędrzejewski omówił pozycje rzutujące na potrzebę podjęcia uchwały zmieniającej uchwałę w powyższej sprawie.
Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Zenon Żukowski poinformował Wysoką Radę, iż na KIT omawiany był szczegółowo projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2004 rok, zawierający wszystkie szczegóły również finansowe przedstawionych przez Dyrektora PZD zmian, tak więc Komisja pośrednio zajmowała się tymi zmianami i je akceptowała.
Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła uchwałę Nr XIX /162 / 2004 z dnia 26 sierpnia 2004 roku zmieniającej uchwałę w sprawie przyjęcia programu inwestycyjnego na drogach powiatowych na lata 2004 – 2007 / zał. nr 18 /.
Wicestarosta Białostocki podziękował radnym za podjęcie przedmiotowej uchwały.
Ad. 12
Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2004 rok .
Skarbnik Powiatu Białostockiego – Pani Maria Borodziuk zapoznała Wysoką Radę z projektem uchwały Rady w sprawie zmian w budżecie powiatu na rok 2004 / zał. nr 19 /.
„Potrzeba dokonania kolejnych zmian w budżecie powiatu na bieżący rok wynikła z dwóch przesłanek, a mianowicie dokonanej szczegółowej analizy wykonania budżetu za I półrocze 2004 roku, jak również pozytywnych decyzji dla budżetu, które wpłynęły w lipcu z Ministerstwa Finansów. Proponowane zmiany w budżecie po stronie dochodów obejmują zarówno zwiększenia, jak też zmniejszenia. Ogólnie przewiduje się zwiększenie planu dochodów o kwotę 3.858.661 zł, a zmniejszenia o kwotę 1.350.000 zł, tak więc licząc per saldo zwiększa się plan dochodów budżetu o kwotę 2.508.661 zł i o tę samą kwotę zwiększa się plan wydatków. Zmniejszenia występują w takich pozycjach, jak udziały powiatu w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa. Chodzi o podatek dochodowy od osób fizycznych i tutaj realne wykonanie dochodów przewiduje się niższe o 1.080.000 zł w stosunku do kwoty pierwotnie planowanej, jak również zmniejszenie w pozycji wpływy z opłaty komunikacyjnej. Tu Zarząd proponuje zmniejszyć plan dochodów o kwotę 270.000 zł.
Najpoważniejsze zwiększenie planu dochodów wynika ze zwiększenia w części oświatowej subwencji o kwotę 495.560 zł, przy czym to się składa z dwóch kwot. Jedna kwota to środki przyznane z rezerwy subwencji na zwiększone zadania – 346.000 zł i druga kwota 149.000 zł przyznana na dofinansowanie remontu w placówkach oświatowych. Następnie uzyskaliśmy uzupełnienie subwencji ogólnej w części, która dotyczy środków na uzupełnienie dochodów powiatu. Jest to związane z posiedzeniem w dniu 28 czerwca 2004 roku Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, na którym to posiedzeniu analizowano skutki wprowadzenia z dniem 1 stycznia 2004 roku nowej ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego i generalnie w związku z tym otrzymaliśmy uzupełnienie subwencji ogólnej, czyli środków na uzupełnienie dochodów powiatu w łącznej kwocie 2.655.317 zł, z czego na PUP 245.500 zł. Ponadto zwiększenia następują w takich pozycjach dochodów innych, które powstają w wyniku zawarcia kolejnych porozumień z wójtami i burmistrzami naszych gmin o dofinansowaniu inwestycji, jak też remontów na drogach powiatowych. Następuje zwiększenie w dziale drogi publiczne powiatowe o łączną kwotę 439.000 zł, w tym również przewidywana kwota wpływów w postaci odszkodowania za zniszczona drogę przy budowie przejścia granicznego w Bobrownikach. W dziale działalność usługowa następuje zwiększenie o 76.163 zł dochodu, z tego 70.000 tj. suma dotacji otrzymanych z Centralnego i Wojewódzkiego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym. Kwota ta przeznaczona jest na montaż regałów przesuwnych dla Powiatowego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej. Następne zmiany są wynikiem podpisania aneksów do porozumień z gminą Gródek i z gminą Michałowo o dalszym wspomaganiu promocji zdrowia na tym terenie. Jest to suma 22.200 zł. W dziale Pomoc Społeczna zwiększenia dochodów wynoszą 15.360 zł zgodnie z decyzją ministra o przyznaniu kwoty na wypłatę świadczeń dla osób odbywających wojskową służbę zastępczą w Domu Pomocy Społecznej w Choroszczy, a także na skutek podpisania porozumień z powiatem monieckim, powiatem nowotarskim i powiatem grodzkim Białystok w sprawie finansowania świadczeń wypłacanych rodzinom zastępczym za dzieci, które przybyły z innych powiatów. W planie wydatków przewidziane są pewne przesunięcia pomiędzy paragrafami, przede wszystkim zwiększenia. Największe zwiększenie planu wydatków dotyczy dróg publicznych powiatowych i tu następuje odpowiednio do zawartych porozumień zwiększenie wydatków inwestycyjnych. Jest to zwiększenie o kolejne 350. 500 zł i po tym zwiększeniu plan wydatków inwestycyjnych na drogach powiatowych wyniesie 6.289.455 zł. Następne zwiększenia dotyczą wydatków na bieżące utrzymanie dróg, a w tym naprawy nawierzchni i zakup materiałów, tzw. piaskosoli jako przygotowanie do zimowego utrzymania dróg, a także wzrost wynagrodzeń w związku z koniecznością stworzenia odpowiedniego zespołu w Powiatowym Zarządzie Dróg do aplikowania środków z programu SPOR. W Dziale Gospodarka Mieszkaniowa proponowane jest zwiększenie planu wydatków na inwestycje tj. inwestycja przy ul. Słonimskiej zostanie rozszerzona o wymianę instalacji wodno-kanalizacyjnej. W działalności usługowej tj. 70.000zł przeznaczonych dla Powiatowego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej na regały przesuwne. W Dziale Bezpieczeństwo Publiczne i Ochrona Przeciwpożarowa Zarząd proponuje przeznaczyć 80.000zł dla Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej jako dofinansowanie zakupu samochodu gaśniczego o wartości ok. 600.000 zł.
Pytań i uwag do projektu uchwały nie zgłoszono.
Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów oraz Rozwoju i Promocji Powiatu – Pan Krzysztof Obukowicz zapoznał zebranych z pozytywną opinią Komisji do omawianego wyżej projektu uchwały.
Rada Powiatu Białostockiego, przy 4 głosach „wstrzymujących się” , podjęła uchwałę Nr XIX /163 /2004 z dnia 26 sierpnia 2004 roku w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2004 rok / zał. nr 20 /.
Powyższą uchwałę, zgodnie z kompetencjami przekazano Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Białymstoku.
Ad. 13
Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia opinii dotyczącej projektu uchwały Sejmiku Województwa Podlaskiego w sprawie przekształcenia Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego im. K. Dłuskiego w Białymstoku.
Wyjaśnień odnośnie projektu uchwały Sejmiku Województwa Podlaskiego w sprawie przekształcenia Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego im. K. Dłuskiego w Białymstoku udzieliła Pani Ewa Słojewska-Zaręba – Członek Zarządu Powiatu i Członek Rady Społecznej przy Specjalistycznym ZOZ Gruźlicy i Chorób Płuc w Białymstoku. Poinformowała, że projekt uchwały w tej sprawie został przesłany przez Zarząd Województwa Podlaskiego przy piśmie z dnia 11 sierpnia 2004 roku. Chodzi tu o wydanie opinii w kwestii włączenia Szpitala Gruźliczego przy ul. Warszawskiej w Białymstoku w struktury Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego im. K. Dłuskiego. Dodała, iż jako członek Rady Społecznej przy Specjalistycznym ZOZ Gruźlicy i Chorób Płuc w Białymstoku, uważa, że:
„Jest to posunięcie niezbyt korzystne dla Szpitala Gruźliczego, a w szczególności dla pacjentów. Według opinii Pani Dyrektor Szpitala Gruźliczego obecna sytuacja tej placówki nie jest najgorsza i nie ma utraty płynności finansowej. Poza tym, Wojewódzki Konsultant ds. Pulmunologii również negatywnie ustosunkowuje się do połączenia obydwu szpitali. Według opinii Związków Zawodowych działających przy dwóch szpitalach i pracowników tychże szpitali, połączenie takie będzie niekorzystne dla obu placówek. Ponadto Szpital Zakaźny poniósł już pewne koszty związane z przejęciem w swoje struktury Szpitala Dermatologicznego. Konieczne było przejęcie długów ww. szpitala. Podkreśliła jeszcze, iż na połączeniu ucierpią także służby administracyjne, nastąpiłaby redukcja etatów. Prosiła o dyskusję na ten temat i o zastanowienie się, jaką decyzję podjąć w tej sprawie”.
Radny Pan Walenty Sic dodał, iż skłaniałby się do wydania negatywnej opinii do ww. projektu uchwały i prosi o wydanie podobnej opinii reszty członków Rady Powiatu.
Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Rodziny - Pani Alicja Małgorzata Bychowska poinformowała, iż ww. projekt uchwały był przedmiotem obrad posiedzenia Komisji w dniu 24 sierpnia 2004 roku i wydana została pozytywna opinia w tej sprawie, niemniej jednak z uwagi na brak dodatkowych informacji głosowanie przebiegło w ten sposób, iż 1 głos był „za” wyrażeniem pozytywnej opinii, a pozostali radni „wstrzymali się od głosu”.
Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego podziękował Przewodniczącej Komisji Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Rodziny za wyjaśnienia.
Przystąpiono do głosowania przedłożonego Radzie projektu uchwały w ww. sprawie / zał. nr 21 /.
Rada Powiatu Białostockiego, przy 15 głosach „za” i 7 głosach „wstrzymujących się”, podjęła uchwałę Nr XIX/164/2004 z dnia 26 sierpnia 2004 roku w sprawie wyrażenia NEGATYWNEJ opinii dotyczącej projektu uchwały Sejmiku Województwa Podlaskiego w sprawie przekształcenia Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego im. K. Dłuskiego w Białymstoku / zał. nr 22 /.
Ad. 14
Podjęcie uchwały w sprawie planu sieci publicznych szkół ponadgimnazjalnych oraz szkół specjalnych, mających swoją siedzibę na obszarze Powiatu Białostockiego.
Pani Alina Dźwilewska - Główny Specjalista w Wydziale Spraw Społecznych wyjaśniła, iż konieczność podjęcia przez Radę Powiatu Białostockiego uchwały w sprawie planu sieci publicznych szkół Powiatu Białostockiego wynika z art. 17 ustawy o systemie oświaty. „Art. 17 ust.5 tej ustawy mówi, że Rada Powiatu ustala plan sieci publicznych szkół ponadgimnazjalnych oraz szkół specjalnych z uwzględnieniem szkół ponadgimanzjalnych i specjalnych mających siedzibę na obszarze Powiatu, prowadzonych przez inne organy prowadzące. Ustalenie planu sieci publicznych szkół następuje po uzyskaniu pozytywnej opinii Kuratora Oświaty. W lipcu br. Starostwo Powiatowe w Białymstoku wystąpiło do Kuratora Oświaty o zaopiniowanie projektu sieci szkół na terenie Powiatu Białostockiego. Uzyskano pozytywną opinię. Ponieważ jest to prawo miejscowe, to podlega opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego”.
Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego poprosił o przedstawienie opinii Komisji Oświaty, Kultury, Kultury Fizycznej i Turystyki.
Pan Wojciech Bukłaha – Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Kultury Fizycznej i Turystyki poinformował, iż ww. projekt uchwały był przedmiotem obrad posiedzenia Komisji w dniu 25 sierpnia 2004 roku i wydana została pozytywna opinia w tej sprawie.
Przystąpiono do głosowania przedłożonego Radzie projektu uchwały w ww. sprawie / zał. nr 23 /.
Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła uchwałę Nr 165/2004 z dnia 26 sierpnia 2004 roku w sprawie planu sieci publicznych szkół ponadgimnazjalnych oraz szkół specjalnych, mających swoją siedzibę na obszarze Powiatu Białostockiego / zał. nr 24 /.
Ad. 15
Interpelacje i zapytania radnych.
Starosta Białostocki – Pan Wiesław Pusz udzielił wyjaśnień odnośnie interpelacji Pana Józefa Woronieckiego, złożonej pisemnie w dniu 28 czerwca 2004 roku w sprawie naprawy ulicy Świerkowej w Czarnej Białostockiej.
Dodatkowe wyjaśnienia złożył Pan Marek Jędrzejewski – Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Białymstoku.
Rada Powiatu informację przyjęła do wiadomości.
Następnie Pan Zenon Żukowski zgłosił interpelację następującej treści:
„Obfite lipcowe opady spowodowały wcześniej nie spotykane zachwianie równowagi stanu jakości wody w rzece Supraśl. Doprowadziło to do stanu klęski ekologicznej, której następstwem jest:
1. Brak tlenu w wodzie,
2. Zamarcie życia biologicznego,
3. Śnięcie ryb na wielką skalę,
4. Zamknięcie kąpielisk,
5. Znaczące ograniczenie ruchu turystycznego,
6. Pogorszenie stanu wody z drugiego na piąty stopień czystości,
7. Zamknięcie jednego z ujęć wody Wodociągów Białostockich, zaopatrujących w wodę część Gminy Wasilków i miasto Białystok,
8. Zagrożenie dostaw wody i poczucia bezpieczeństwa zarówno mieszkańców Powiatu Białostockiego, jak i miasta Białystok.
Zwracam się z prośbą o wyjaśnienie do końca przyczyn zaistniałego zagrożenia i wyeliminowanie jego skutków.
Proszę o wyszukanie właściciela i inwestora naprawy hydrologicznej rzeki Supraśl w pobliżu ujęć wody w Wasilkowie, przez co przywróci się poczucie bezpieczeństwa naszych mieszkańców”.
Interpelacja została skierowana do Zarządu Powiatu Białostockiego..
Wicestarosta Białostocki – Pan Damian Raczkowski podkreślił, iż w tej sprawie powołany został Sztab Antykryzysowy, który obradował w tej sprawie.
„Powołałem zespół, który obradował w tej kwestii. Spotkanie odbyło się w dniu 18 sierpnia 2004 roku. Na posiedzenie tegoż zespołu zostali zaproszeni przedstawiciele Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska, Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Komendy Państwowej Straży Pożarnej, Wodociągów Białostockich, Gminy Supraśl, Wojewódzkiego Zarządu melioracji i Urządzeń Wodnych. Na posiedzeniu tego zespołu, każda z instytucji opisała swój punkt widzenia tego problemu.”
Pan Damian Raczkowski wyjaśnił powody zanieczyszczenia wód i sprostował informacje podane przez media. Podkreślił, iż badania próbek wody nie wykazały zanieczyszczeń , spowodowanych chociażby zanieczyszczeniem gnojowicą, a media podały, iż przyczyną zanieczyszczania rzeki Supraśl jest działalność rolników. „W wyniku posiedzenia i analizy tych danych wystąpiliśmy do Wojewody Podlaskiego z wnioskiem o wyznaczenie koordynatora do tego, aby zajął się rozwiązaniem problemu zanieczyszczenia wody w rzece Supraśl. Z tego, co wiem Wojewoda wyznaczył takiego koordynatora, niemniej jednak ta osoba jeszcze nie skontaktowała się z nami. Na skutek naszych zabiegów doszło do spotkania z Panem Marszałkiem Tołwińskim, który z ramienia Zarządu Województwa Podlaskiego odpowiada i prowadzi nadzór nad Wojewódzkim Zarządem Melioracji i Urządzeń Wodnych. W spotkaniu brali również udział przedstawiciele tego Zarządu, a także przedstawiciele Wodociągów Białostockich, którzy opisali problem, z ich punktu widzenia, bo tak naprawdę kryzys ten dotyczy 300.000 ludzi, którzy mieszkają w mieście Białystok. Tak naprawdę ani Wojewódzki Sztab Kryzysowy, ani Miejski Sztab Kryzysowy problemu nie zauważył do tej pory i z tego, co wiemy posiedzeń tych sztabów nie było. Z posiadanych informacji wynika, że Wójtowie i Burmistrzowie, przez których gminy rzeka przepływa mają spotkać się na posiedzeniu Stowarzyszenia Gmin Puszczy Knyszyńskiej. Spodziewamy się, że będziemy zaproszeni na to posiedzenie, jako swoisty koordynator, czy jednostka, która zajęła się rozwiązaniem tego problemu. Będzie tam zaproszony również przedstawiciel Urzędu Marszałkowskiego. Będziemy próbować znaleźć sposób i możliwość przekonania Zarządu Województwa Podlaskiego, aby wyłożył środki finansowe i zajął się tą rzeką. Trzeba, aby wreszcie jakieś pieniądze na uzdrowienie tej rzeki zostały znalezione. Miejmy nadzieję, że Zarząd Województwa Podlaskiego znajdzie dostateczną motywację do tego, aby takie działania podjąć. Prowadzimy również prace związane ze znalezieniem eksperta, czy panelu ekspertów, którzy mogliby się zająć taką analizą zewnętrzną, którzy mogliby ocenić zagrożenie, wysnuć z tego jakieś wnioski i podać rozwiązanie na przyszłość. Negocjujemy stawkę za wykonanie tej usługi. Mamy nadzieję, że pomoże to nam zaleźć odpowiedź na zaistniały problem.”
Pani Monika Ratyńska – Naczelnik Wydziału Rolnictwa i Środowiska uszczegółowiła kilka kwestii zgłoszonych przez przedmówcę w zakresie omawianego problemu. Potwierdziła wszystkie zasygnalizowane obawy. Pani Ratyńska wyjaśniła w kwestii urządzeń wodnych, co, do których Wojewódzki Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych w Białymstoku twierdził, że Starostwo niewłaściwie wydało pozwolenie „iż pozwolenie to zostało właśnie wydane na wniosek Wojewódzkiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych. We wniosku podane były parametry urządzeń i ich ustawienie. Zgodnie z tym wnioskiem Starostwo wydało pozwolenie z takimi właśnie parametrami. Powiat wystąpił w ubiegłym tygodniu do Wojewódzkiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych z prośbą o przeanalizowanie istniejących poziomów spiętrzenia na jazach. Do tej pory brak jest odpowiedzi w tym zakresie.”
Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Andrzej Adam Kałużyński przywitał przybyłego na Sesję Rady Powiatu – Pana Włodzimierza Łukoszyka przedstawiciela rolników w terenu Gminy Gródek.
Pan Włodzimierz Łukoszyk swoją wypowiedź rozpoczął od przybliżenia zebranym informacji z zakresu geografii: „Rejon między Gródkiem a Michałowem geograficznie jest nazwany Niecką Gródecko- Michałowską”.
Dla przybliżenia tematu Pan Łukoszyk wyjaśnił: „Gnojowica jest to substancja płynna. Ona może wodę zmącić, ale z pewnością nie doprowadzi do jej zatrucia, jak się to powszechnie uważa. Przyczyna tego problemu jest bardzo prosta. Brak opadów w latach 2000- 2003 spowodował, że płytka, zamulona rzeka Supraśl, totalnie porosła roślinnością nie bagienną, nie wodną, nie przystosowaną do kontaktu z wodą. Tegoroczne duże, gwałtowne opady spowodowały, że ta zamulona, nie płynąca rzeka wylała na bardzo dużej przestrzeni. Nie zawsze były to wylewy wysokie od 0,5 m do paru cm, ale objęła ona większość łąk położonych wzdłuż samej doliny rzeki, rzadziej rowów melioracyjnych doprowadzających wodę do tejże rzeki. Ta woda zalegała od początku lipca aż do połowy sierpnia br. Jest to okres około 1,5 miesiąca. W tymże całym ciągu czasowym było około półtora tygodnia, gdzie woda praktycznie nie płynęła. Stojąca woda jest to pierwszy podstawowy, a właściwie jedyny powód, że ona traci natlenowanie. Nie ma tlenu, a to właśnie ruch wody powoduje, że ona się utlenia. Duża ilość substancji organicznych w postaci czasami zgniłych traw, wszystkich tych roślin, które nie były wodne, które szybko się utopiły i w swoim procesie gnilnym wykorzystały resztki tlenu, tego który był w wodzie. Nie ma w tym nic nadzwyczajnego, bo przyroda i takie ewentualności przewiduje. Swoje gospodarstwo użytkuję od 1980 roku i w tym okresie czasu z poważniejszych zdarzeń, jest to trzeci przypadek, gdzie po znacznych rozlewiskach ustępująca woda pozostawiła po sobie brązowe martwe łąki...
Czy same narzekanie i szukanie winy w przyrodzie coś rozwiązuje? Nic nie rozwiązuje! W 1998 roku, z mojej wiedzy, ostatni raz było koszone dno rzeki i to tylko do mostu w Gródku. Na mój gust było to bardzo dawno temu. Niezbędne jest więc znalezienie środków, aby udrożnić rzekę. A tak, na co dzień patrząc, kogo to wreszcie obchodziło, że rolników łąki zostały zalane? Nikogo to nie obchodziło, tak długo dopóki ta woda, niszcząca dla nas nie dopłynęła do miasta. Wówczas powstał problem. I oczywiście totalna niekompetencja nie służb typu Sanepid, ale innych. Wystarczyło, że ktoś jeden powiedział, iż podejrzewa zatrucie wody przez gnojowicę, to wystarczyło przez półtora miesiąca dla innych, aby tym samym tonem powtarzać to samo. Taki właśnie wyrok został wydany dla rolników...
W Holandii gnojowicę wywozi się na pola 3 razy r oku w ilości 100 m3 na hektar. Trzeba pamiętać, że Holandia jest krajem depresyjnym, gdzie każdy użytek jest pocięty ogromną siatką rowów i tam się to mieści, on spełnia normy. Natomiast my mówimy o maksymalnej ilości 30 m3 na hektar, a pomimo to każdy ruch w temacie to „smród medialny”. Na drodze poszukiwania środków na uporządkowanie rzeki, rolnicy powinni składać pozwy do publikatorów z tytułu ochrony dóbr osobistych z wnioskiem o nawiązkę na rzecz funduszy rekultywacji czy też oczyszczenia rzeki Supraśl. Być może to by pomogło. Ja jestem zdegustowany tą całą atmosferą i sytuacją, która przy tym wszystkim powstała i narosła. Z punktu widzenia rolnika, użytkownika i przyrodnika, bo ja też jestem cząstką przyrody, z tą przyroda na co dzień współżyję, a nie tylko ją wykorzystuję, apelowałbym o rozwagę w ferowaniu wyroków.”
Radny Pan Walenty Sic, kierując do Pani Naczelnik Wydziału Rolnictwa i ochrony Środowiska, zapytał, czy to, co mówił przedmówca, to prawda?
Pani Monika Ratyńska potwierdziła słowa Pana Włodzimierza Łukoszyka.
Pan Leon Charytoniuk, dla potwierdzenia słów Pana Włodzimierza Łukoszyka, dodał, że sam osobiście zaobserwował rozlewiska na łąkach oraz to, co pozostało po cofnięciu się wody. Masa organiczna rzeczywiście zalega w rzece do tej pory.
Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Zenon Żukowski zaznaczył, iż w chwili obecnej należałoby skupić swoje wysiłki na tym, by taki stan rzeczy nie powtórzył się więcej. Należy dążyć do pozyskania środków finansowych na inwestycje hydrologiczne na rzece Supraśl.
Pani Alicja Małgorzata Bychowska zapytała, iż skoro uważa się, że zagrożenie minęło, to dlaczego nadal obowiązuje zakaz kąpieli w rzece Supraśl?.
Pani Monika Ratyńska, wyjaśniła, iż za to odpowiada i pod tym katem wodę bada SANEPID. Wydział Rolnictwa i Środowiska zajmuje się stanem wód pod kątem ochrony środowiska i dopuszczeniem wody do picia.
Radny Pan Romuald Wiszniewski zwrócił uwagę zebranych na fakt, iż mieszkańcy Białegostoku, i nie tylko, płacą ogromne pieniądze za wodę. Dlaczego Wodociągi Białostockie, które pobierają te pieniądze nie robią nic w tym względzie, by poprawić ten stan?
Wicestarosta Białostocki – Pan Damian Raczkowski wyjaśnił, iż w tym również zakresie Powiatowy Sztab Kryzysowy pracuje, ale jest to faza przygotowawcza. „Zgodnie z systemem wczesnego ostrzegania Powiatowe Centrum Reagowania Kryzysowego zbiera te informacje. Faktem jest, że tą sytuacją zagrożone jest przede wszystkim miasto Białystok. Kilka tysięcy ludzi, które mieszka w Wasilkowie to jest znikoma ilość w porównaniu do 300.000 ludzi w mieście Białystok. Może tą sprawę trochę się przejaskrawia, ale robi się to po to, by zwrócić uwagę na problem. Właścicielem rzeki Supraśl jest Marszałek Województwa Podlaskiego i z tego, co mówią fachowcy można o tą rzekę zadbać tak, aby przepływy były lepsze. Można tak regulować przepływem, aby on sam doprowadzał do tego, aby woda się natleniała, a tego się nie robi. Z tego, co wiem, to w budżecie Wojewódzkiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych jest tylko 15.000 zł na rok, na zadbanie o tą rzekę. Po naszej reakcji i po tym, jak tą sprawą zajął się Powiatowy Sztab Kryzysowy, po spotkaniu z Marszałkiem Województwa, już mówi się o 300.000 zł, które Zarząd Województwa powinien przekazać na zadbanie o tą rzekę. To jest istotny efekt działania. My również ze swej strony wydamy pieniądze, po to, by uzyskać zewnętrzną analizę od ekspertów ”.
Radny Pan Józef Sikorski potwierdził słowa przedmówcy. Dodał ponadto, że: „Wojewódzki Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych nadzoruje melioracje. Można wyszczególnić melioracje podstawowe i szczegółowe. Należy zaznaczyć, że melioracje szczegółowe leżą w gestii Spółek wodnych, a te podlegają pod Starostwo. Nic nam nie da udrożnienie rzeki, jeżeli dopływy pozostaną zaniedbane, bo to się nakłada. Aby ten problem rozwiązać w całości należałoby zacząć od melioracji szczegółowych, a później przejść do podstawowych i pozostałych. Melioracji nie można traktować wyrywkowo. Moim zdaniem Starosta, jako organ nadzorujący działalność spółek, a tam, gdzie nie ma spółek odpowiada za to lokalny samorząd, musi w jakiś sposób dojść do porozumienia z Wojewódzkim Zarządem Melioracji i Urządzeń Wodnych.
Jako rolnik, wiem, co się dzieje w wyniku podtopienia tych łąk. One nadają się tylko do ponownej uprawy, teraz trzeba włożyć potężne środki finansowe, aby doprowadzić je do ponownego użytkowania. Nikogo nie interesuje, że rolnicy są obciążeni dodatkowymi kosztami, nie mówiąc o mediach. Potrzebna jest więc dobra wola wszystkich stron”.
Wiceprzewodniczący rady Powiatu Białostockiego – Pan Andrzej Osmolski zaproponował, by do rozwiązania tego problemu włączyła się również Komisja Rolnictwa, Leśnictwa, Rybactwa Śródlądowego i Ochrony Środowiska.
Wicestarosta Białostocki, w uzupełnieniu dodał: „problem tkwi również w tym, że w Gminach Michałowo, Gródek i Supraśl nie ma spółek wodnych, tak więc Starosta nie ma kogo nadzorować. Odpowiedzialnymi za urządzenia melioracyjne są właściciele gruntów, na których one leżą i w pewnym sensie Wojewódzki Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych. Szerokie rozpoznanie tematu na pewno nie zaszkodzi. Zarząd Powiatu ze swej strony, dołoży staranności w przygotowaniu informacji i pomocy.”
Radny Pan Zenon Żukowski zwrócił uwagę zebranych na fakt, iż nie oczekuje on rozwiązania problemu w dniu dzisiejszym. Zależy mu na tym, by temat został dogłębnie potraktowany, a odpowiedź obejmowała całość problemu. Poprosił o zamknięcie dyskusji.
Rada Powiatu Białostockiego przedstawioną informację przyjęła do wiadomości.
Ad. 16
Przyjęcie protokołu z poprzedniej XVIII Sesji RPB.
Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Andrzej Adam Kałużyński przypomniał zebranym, iż XVIII Sesja Rady Powiatu Białostockiego II kadencji odbyła się w dniu 26 czerwca 2004 roku. Protokół był wyłożony do wglądu i zgłoszenia uwag. Zapytał, czy ktoś z radnych zgłasza do niego uwagi?
Uwag nie zgłoszono, wobec czego przystąpiono do głosowania.
Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, przyjęła protokół Nr XVIII/2004 z dnia 26 czerwca 2004 roku.
Ad. 17
Sprawy różne.
Radny Pan Krzysztof Silwon zgłosił propozycję Stanowiska Rady Powiatu Białostockiego w związku ze zbliżającą się 65 rocznicą agresji Niemiec na Polskę. „Nasza wola wyrażenia tego poparta może być tym, że na zachodzie odzywają się głosy niemieckie, wypaczające historyczną prawdę. Wydaje się, że takie stanowisko byłoby jak najbardziej odpowiednie i oddające rzeczywistość historyczną.”
Pan Krzysztof Silwon odczytał proponowaną treść stanowiska, prosząc o jego przegłosowanie, jako Stanowiska Rady Powiatu Białostockiego.
„W związku z 65 rocznicą agresji Niemiec na Polskę, która rozpoczęła najtragiczniejszy w historii konflikt zbrojny – II wojnę światową, Rada Powiatu Białostockiego składa hołd obrońcom Rzeczypospolitej Polskiej, którzy pierwsi stanęli na drodze niemieckiemu totalitaryzmowi dążącemu do zniewolenia wolnych narodów Europy i świata.
Rada Powiatu Białostockiego zwraca się do organów administracji rządowej o zaangażowanie się w godne uczczenie tej tragicznej daty w historii naszego narodu.
Rada Powiatu Białostockiego wyraża swoje zaniepokojenie działaniami niektórych środowisk niemieckich próbujących zakwestionować wynik II wojny światowej poprzez domaganie się zwrotu majątków osób wysiedlonych z terytorium Państwa Polskiego, które to odbywało się na mocy ustaleń międzynarodowych i miały stanowić rekompensatę za straty materialne spowodowane agresją niemiecką. Takie gesty bardzo negatywnie rzutują na proces pojednania między naszymi narodami”.
Rada Powiatu Białostockiego, przy 20 głosach „za” i 3 głosach „wstrzymujących się przyjęła ww. stanowisko, jako własne i skierowała je do Wojewody Podlaskiego, jako przedstawiciela administracji rządowej w terenie.
Ponadto, w sprawach różnych Starosta Białostocki poinformował zebranych, iż uchwałą Nr 6/2004 Konferencji Krajowej Stowarzyszenia „Euroregion Niemen” z dnia 18 maja 2004 roku podwyższono składkę członkowska do 2.500 zł, wobec czego istnieje potrzeba wprowadzenia zmian w budżecie powiatu / zał. nr 25 /.
Pan Andrzej Osmolski poprosił o informację dotyczącą współpracy z samorządami z terenu Litwy, Włoch i Białorusi.
Wyjaśnienia w tej sprawie złożył Radzie Powiatu Starosta Białostocki – Pan Wiesław Pusz.
Radna Pani Bożena Bieta zapytała o efekty współpracy z Hiszpanią, której przedstawiciele gościli na terenie Powiatu Białostockiego.
Informację w tym zakresie złożył również Starosta Białostocki.
Również w sprawach różnych, Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego poinformował radnych, iż w dniu 24 września 2004 roku w Supraślu odbędzie się I Spartakiada Sportowo Rekreacyjna Powiatu Białostockiego. Zaprosił do aktywnego udziału wszystkich radnych oraz pracowników Starostwa.
Szczegółowe informacje w tym zakresie przekazał zebranym Pan Bogdan Zdanowicz – Członek Zarządu Powiatu Białostockiego.
Ad. 18
Zamknięcie obrad XIX Sesji RPB.
Wobec wyczerpania porządku obrad, Przewodniczący Rady Powiatu – Pan Andrzej Adam Kałużyński zamknął obrady XIX Sesji Rady Powiatu II kadencji, w dniu 26 sierpnia 2004 roku, o godz. 1355.
Protokołowała: Bogumiła Malinowska
Przewodniczący Rady
Andrzej Adam Kałużyński
Metryka strony