Protokół Nr XLV/10 z dnia 27.05.2010r.
Or.V.0041-45/10
Protokół Nr XLV /10
z obrad XLV Sesji Rady Powiatu Białostockiego III kadencji
w dniu 27 maja 2010 roku
w Starostwie Powiatowym w Białymstoku
Obrady XLV Sesji Rady Powiatu Białostockiego III kadencji, w dniu 27 maja 2010 roku, o godz.1030, w Starostwie Powiatowym w Białymstoku, otworzył Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski.
Na wstępie, powitał zaproszonych gości, członków Zarządu oraz wszystkich radnych /listy obecności stanowią zał. nr 1, 2 i 3/.
Stwierdził, iż na podstawie listy obecności, w obradach uczestniczy 25 radnych, co stanowi quorum, przy którym Rada Powiatu może obradować i podejmować prawomocne uchwały.
Przewodniczący obrad odczytał projekt porządku dziennego XLV Sesji RPB, który został przesłany radnym. Zapytał, czy są uwagi do proponowanego porządku obrad?
Starosta Powiatu Białostockiego- Pan Wiesław Pusz zaproponował, by:
- wprowadzić do porządku obrad pkt.8 w brzmieniu: Podjęcie uchwały w sprawie powierzenia Gminie Zawady prowadzenia i finansowania zadania „Wzmocnienie nawierzchni jezdni drogowej poprzez zwiększenie jej grubości”. Wniosek przyjęto jednogłośnie.
Proponowany porządek obrad przyjęto, do realizacji, jednogłośnie w brzmieniu:
1. Otwarcie obrad XLV Sesji RPB.
2. Przyjęcie porządku dziennego obrad.
3. Informacja Starosty o pracach Zarządu między sesjami Rady.
4. Przyjęcie „Informacji o stanie bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie Powiatu Białostockiego za rok 2009”.
5. Przyjęcie „Informacji o stanie sanitarnym i sytuacji epidemiologicznej Powiatu Białostockiego w roku 2009”.
6. Przyjęcie „Informacji o stanie organizacji i działalności Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Białymstoku za okres roku 2009.”
7. Podjęcie uchwały w sprawie uchylenia uchwały Nr XLIII/401/10 z 25 marca 2010r. w sprawie powierzenia Gminie Czarna Białostocka prowadzenia i finansowania zadania pod nazwą „Przebudowa drogi powiatowej nr 2303B ul. Fabryczna w Czarnej Białostockiej” oraz zarządzania odcinkiem tej drogi.
8. Podjęcie uchwały w sprawie powierzenia Gminie Zawady prowadzenia i finansowania zadania „Wzmocnienie nawierzchni jezdni drogowej poprzez zwiększenie jej grubości”.
9. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia stawki dotacji przedmiotowej dla gospodarstwa pomocniczego na 2010 rok.
10. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w uchwale budżetowej Powiatu Białostockiego na rok 2010.
11. Podjęcie uchwały w sprawie skargi na Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku.
12. Interpelacje i zapytania Radnych.
13. Przyjęcie protokołu z obrad XLIV Sesji RPB.
14. Sprawy różne.
15. Zamknięcie obrad XLV Sesji RPB.
Ad 3
Informacja o pracach Zarządu między sesjami Rady.
Starosta Powiatu Białostockiego - Pan Wiesław Pusz przypomniał Wysokiej Radzie, iż informacja o pracach Zarządu między Sesjami Rady została przedłożona Radnym w formie pisemnej /zał. nr 5/. Od dnia 22 kwietnia 2010 roku do dnia 26 maja 2010 roku Zarząd Powiatu obradował na5 posiedzeniach plenarnych i zajmował się problemami w zakresie spraw:
· dotyczących majątku powiatowego,
· związanych z drogami powiatowymi,
· związanych z ochroną zdrowia i pomocą społeczną,
· dotyczących oświaty, kultury i sportu,
· dotyczących finansów i budżetu.
Ponadto Zarząd:
· podpisał aneks do umowy o nadzór nad Systemem Zarządzania Jakością,
· przyjął sprawozdanie z realizacji planu gospodarki odpadami Gminy Zabłudów,
· przyznał premie za miesiąc kwiecień 2010 r. dyrektorom jednostek organizacyjnych Powiatu,
· rozpatrzył projekt organizacji dożynek wojewódzkich oraz przyznał 8.000 zł na pokrycie części kosztów,
· rozpatrzył pismo Komendanta Wojewódzkiego Policji w sprawie przyznania nagrody p.n.: „Policjant Ruchu Drogowego 2010” (2 albumy),
· brał udział w posiedzeniach Komisji Stałych Rady Powiatu,
· udzielał odpowiedzi na interpelacje i zapytania Radnych,
· rozpatrywał wnioski i opinie Komisji Stałych Rady Powiatu.
Starosta i Członkowie Zarządu uczestniczyli w:
· uroczystości 60-lecia powstania Ochotniczej Straży Pożarnej w Nowodworcach,
· obchodach VI rocznicy wstąpienia Polski do Unii Europejskiej,
· Gminnym Festynie Strażackim w Czarnej Białostockiej,
· imprezie historycznej – inscenizacja bitwy z czasów potopu p.n.: „Zdobycie Tykocina”,
· Miejskich Uroczystościach Obchodów Dnia Strażaka 2010,
· uroczystościach Jubileuszowych 100-lecia Książnicy Podlaskiej,
· Krajowych Uroczystościach Wspomnienia Świętego Izydora Oracza,
· Uroczystościach z okazji 219 Rocznicy Uchwalenia Konstytucji 3 Maja,
· podsumowaniu Konkursu Nastolatków – 8-u Wspaniałych, które odbyło się w Starostwie Powiatowym w Białymstoku,
· obchodach Święta Straży Granicznej w Bobrownikach,
· Konferencji p.n.: „Urząd Pracy – rozwój, wsparcie, profesjonalna pomoc”,
· finale wojewódzkim XXIII edycji Ogólnopolskiego Konkursu p.n.: „Policjant Ruchu Drogowego Roku 2010”,
· obchodach 50-lecia Domu Pomocy Społecznej w Choroszczy,
· Regionalnych Halowych Zawodach w Ujeżdżeniu organizowanych przez Centrum Edukacji w Supraślu,
· Uroczystości Zesłania Ducha Świętego – „Zielone Świątki” organizowanej przez Zespół Szkół w Michałowie,
· VII Spartakiadzie Sportowo-Rekreacyjnej Powiatu Białostockiego.
Radny Pan Wojciech Bukłaha poprosił o przybliżenie informacji nt. udzielonej odpowiedzi na pismo Burmistrza Łap w sprawie remontu skrzyżowania dróg koło m. Płonka Strumianka oraz dotyczącej stanowiska Pielęgniarek i Położnych w sprawie formy zatrudnienia w lecznictwie stacjonarnym.
Na pierwsze pytanie odpowiedzi udzieliła Zastępca Dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg w Białymstoku – Pani Elżbieta Jasińska: „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado treść odpowiedzi do Pana Burmistrza była mniej więcej taka, że Powiat Białostocki dołoży się do remontu tego skrzyżowania drogi powiatowej z drogą wojewódzką. Na dzień dzisiejszy sprawa ta nie stawała jeszcze na Zarządzie Województwa, ale wpłynęło pismo w tej sprawie do Zarządu Powiatu, stąd też sprawa będzie omawiana na dzisiejszym posiedzeniu”.
W drugiej sprawie odpowiedzi udzieliła Pani Elżbieta Anna Turczewska – Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku: „Przewodniczący, Wysoka Rado, to stanowisko dotyczyło wyłącznie zatrudnienia pielęgniarek szpitala, czyli pozostawienie ich na umowę o pracę”.
Radny Pan Roman Tadeusz Łudź przypomniał zebranym, iż w Łapach odbył się X Uliczny Bieg imienia Waldemara Kikolskiego, w którym biorą udział zawodnicy z całej Polski, uczniowie szkół z terenu Powiatu Białostockiego oraz gminy Łapy. Co roku głównym organizatorami Biegu są : Zespół Szkół Mechanicznych im. Stefana Czarnieckiego w Łapach oraz Ośrodek Kultury Fizycznej w Łapach. Współorganizatorami: Starostwo Powiatowe w Białymstoku, Urząd Miejski w Łapach. Bieg ten jest imprezą integrującą zawodników zdrowych oraz niepełnosprawnych. W porównaniu z pierwszymi Biegami- rośnie popularność imprezy i przybywa jej uczestników. Wśród nich zaś najwięcej - niewidomych oraz niedowidzących z całej Polski. Radny Pan Roman Tadeusz Łudź podziękował za wsparcie finansowe tej imprezy.
Innych pytań i spraw w tym punkcie nie zgłoszono.
Rada Powiatu Białostockiego informację o pracach Zarządu między Sesjami przyjęła do wiadomości.
Ad 4
Przyjęcie „Informacji o stanie bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie powiatu białostockiego za rok 2009”.
Komendant Miejski Policji w Białymstoku – Pan Mirosław Zwada przypomniał zebranym, iż informacja o stanie bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie Powiatu Białostockiego za 2009 rok została dostarczona Radzie Powiatu w formie pisemnej /zał. nr 5/. Tytułem wprowadzenia do przygotowanej prezentacji multimedialnej Pan Komendant dodał: „Powiat białostocki obszarowo obejmuje - 2987 km2. Ludność bez miasta Białystok to
– 138 852 mieszkańców. Gęstość zaludnienia na terenie powiatu – 47 osób na km2.W skład Powiatu Białostockiego wchodzi 15 gmin tj. Zawady, Tykocin, Dobrzyniewo Kościelne, Choroszcz, Wasilków, Czarna Białostocka, Supraśl, Gródek, Michałowo, Zabłudów, Juchnowiec Kościelny, Turośń Kościelna, Suraż, Poświętne, Łapy. Komenda Miejska Policji w Białymstoku nadzoruje funkcjonowanie: 7 Komisariatów Policji w tym: 4 terenowych, którym podlega 6 Posterunków Policji. W roku 2009 na terenie Powiatu Białostockiego (z wyłączeniem miasta Białystok) ujawniono ogółem 2291 przestępstw. Podejmowane działania przyczyniły się do znacznego ich ograniczenia. W konsekwencji na przełomie lat 2003 – 2009 ogólna liczba przestępstw spadała o 29,4%.
– 138 852 mieszkańców. Gęstość zaludnienia na terenie powiatu – 47 osób na km2.W skład Powiatu Białostockiego wchodzi 15 gmin tj. Zawady, Tykocin, Dobrzyniewo Kościelne, Choroszcz, Wasilków, Czarna Białostocka, Supraśl, Gródek, Michałowo, Zabłudów, Juchnowiec Kościelny, Turośń Kościelna, Suraż, Poświętne, Łapy. Komenda Miejska Policji w Białymstoku nadzoruje funkcjonowanie: 7 Komisariatów Policji w tym: 4 terenowych, którym podlega 6 Posterunków Policji. W roku 2009 na terenie Powiatu Białostockiego (z wyłączeniem miasta Białystok) ujawniono ogółem 2291 przestępstw. Podejmowane działania przyczyniły się do znacznego ich ograniczenia. W konsekwencji na przełomie lat 2003 – 2009 ogólna liczba przestępstw spadała o 29,4%.
W 2009 roku w kategorii przestępstw o charakterze gospodarczym stwierdzono 133 przestępstwa o charakterze gospodarczym (w 2008 roku - 111), a więc tutaj nastąpił wzrost o 22 zdarzenia, wykrywalność ukształtowała się na poziomie 87,2%:
W konsekwencji jednak na przełomie lat 2004-2009 jawi się jednak tendencja malejąca. Generalnie można stwierdzić, że przestępstwa gospodarcze są trudne do wykrycia, ale inicjatywa policji pozwala na ich wykrywanie. Jeżeli chodzi zaś o przestępczość drogową, niestety, nastąpił tu wzrost. W 2009 roku stwierdzono 627 przestępstw drogowych (w 2008 roku 563), co stanowi wzrost o 64 zdarzenia, a wykrywalność wyniosła 99,4%.
Przestępstwa drogowe stanowią niejako całość przestępstw i wykroczeń na drodze, np. kierowanie pojazdami w stanie nietrzeźwości oraz kolizje i wypadki.”
Komendant Miejski Policji w Białymstoku – Pan Mirosław Zwada w kliku słowach dokonał jeszcze omówienia poszczególnych kategorii zagrożeń przestępczością. Zwrócił uwagę zebranych na fakt, iż w 2009 roku z ogółu ujawnionych przestępstw stwierdzono 1.464 o charakterze kryminalnym, co stanowi spadek o 130 zdarzeń, wykrywalność ukształtowała się na poziomie 46,6%. Wśród przestępstw kryminalnych, które stanowią 63,9% ogółu zdarzeń, najwięcej czynów skierowanych zostało przeciwko mieniu – 1.143 zdarzeń, podczas, gdy w analogicznym okresie roku 2008 czynów tych było 1.117, co stanowi wzrost o 26 zdarzeń. Ogółem w kategorii kradzież rzeczy stwierdzono 367 przestępstw, co oznacza wzrost o 8 w porównaniu do roku 2008, kiedy stwierdzono 359 przestępstw i daje dynamikę 102,2%, wykrywalność wyniosła 24,4%. W kategorii kradzież samochodu stwierdzono 6 przestępstw, co oznacza spadek o 8 w porównaniu do roku 2008, kiedy stwierdzono 14 takich zdarzeń i daje dynamikę 42,8%, wykrywalność wyniosła 66,7%. W roku 2009 stwierdzono 30 przestępstw w kategorii przestępstwa rozbójnicze, co oznacza spadek o 1 w porównaniu do roku 2008, kiedy stwierdzono 31 przestępstw i oznacza dynamikę 96,8%, wykrywalność wyniosła 67,7%. W roku 2009 stwierdzono 411 przestępstw w kategorii kradzież z włamaniem, co oznacza wzrost o 54 w porównaniu do roku 2008, kiedy stwierdzono 357 przestępstw i oznacza dynamikę 115,1%, wykrywalność wyniosła 21%. W roku 2009 roku stwierdzono ogółem 88 przestępstw przeciwko życiu i zdrowiu, tj. o 29 mniej niż w analogicznym okresie 2008 roku. W roku 2009 stwierdzono 38 przestępstw w kategorii bójki i pobicia, co oznacza spadek o 19 w porównaniu do roku 2008, kiedy stwierdzono 57 przestępstw i oznacza dynamikę 66,7%, wykrywalność wyniosła92,3%. Realizując cel strategiczny w zakresie poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym, jakim jest sukcesywne zmniejszanie liczby wypadków drogowych ze skutkiem śmiertelnym w 2009 roku na terenie działania KMP w Białymstoku przeprowadzono następujące działania: „Prędkość + pasy” – 11 działań. Ich celem było między innymi egzekwowanie przepisów dotyczących korzystania z pasów bezpieczeństwa przez osoby poruszające się pojazdami oraz przepisów dotyczących przewożenia dzieci, a także zdecydowane reagowanie na przypadki przekraczania dozwolonej prędkości. „Trzeźwy poranek, alkohol i narkotyki + pasy” – przeprowadzono 21 działań, które miały na celu między innymi kontrolę stanu trzeźwości oraz ograniczenie liczby zdarzeń drogowych z udziałem nietrzeźwych kierujących. „Pasy” –8 działań, które miały na celu między innymi egzekwowanie przepisów dotyczących używania pasów bezpieczeństwa przez osoby poruszające się pojazdami oraz przepisów dotyczących przewożenia dzieci. „Niechronieni uczestnicy ruchu drogowego” – 7 działań, które miały na celu między innymi reagowanie na wykroczenia popełniane w relacji kierujący-pieszy, pieszy-kierujący a w szczególności; nie ustąpienie pierwszeństwa pieszym będącym na oznakowanym przejściu dla pieszych, wejście na pasy przejścia bezpośrednio przed nadjeżdżający pojazd lub spoza pojazdu lub przeszkody ograniczającej widoczność, omijanie, wyprzedzanie bezpośrednio przed lub na przejściach dla pieszych. „Bezpieczny weekend” –przeprowadzono 7 działań, polegających na pełnieniu służby na głównych ciągach komunikacyjnych, pomiarach prędkości, trzeźwości kierujących, sprawdzaniu właściwego przewózu osób. „Bezpieczna droga do szkoły, gimbus” - działania polegały na kontroli pojazdów pod kątem ujawniania nieprawidłowości w wykonywaniu przewozu dzieci i młodzieży, kontroli trzeźwości kierujących, stanu technicznego gimbusów i ich wyposażenia. „Truck”- przeprowadzono 5 działań mających na celu między innymi dokonywanie sprawdzeń tachografów, stanu technicznego pojazdów, w tym podstawowych urządzeń i układów mających wpływ na bezpieczeństwo jazdy, kontrola posiadanych dokumentów wymaganych przy dokonywaniu transportu drogowego osób i rzeczy. „Dłużyca” –przeprowadzono 2 działania mające na celu dokonanie kontroli przewozu ładunków – ciężar. „Bus” – 4 działania, mające na celu kontrolę pojazdów wykonujących zorganizowane przewozy osób, zwłaszcza pod kątem: stanu trzeźwości kierowców, warunków wykonywania przewozu, stanu technicznego pojazdów. Dodatkowo w ramach codziennych służb dokonywane są bieżące kontrole autokarów wyjeżdżających m.in. z dziećmi na wycieczki. „Noga z gazu” – przeprowadzono 1 działanie na ternie gm. Juchnowiec i Turośń Kościelna, mające na celu reagowanie na przypadki przekraczania dozwolonej prędkości w terenie zabudowanym i poza terenem zabudowanym oraz niestosowanie się do ograniczeń prędkości. „Bezpieczny Wasilków” – przeprowadzono2 działania mające na celu reagowanie na przypadki przekraczania dozwolonej prędkości oraz niestosowanie się do ograniczeń prędkości, a także egzekwowania pozostałych przepisów wynikających z Ustawy prawo o ruchu drogowym dotyczącym pieszych i kierujących.
Radny Pan Zenon Żukowski zapytał: „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, Szanowni zebrani, Panie Komendancie, reprezentuję Wasilków i mam pytanie. Pewnie Państwo prowadzicie jakieś analizy zdarzeń, które mają miejsce na terenie powiatu. Z przedstawionej informacji wynika, iż w 2006 roku nastąpił zdecydowany spadek zdarzeń, które są negatywne. Natomiast rysuje się również dziwna tendencja na temat niewykrywalności zdarzeń gospodarczych. Jeszcze jedna sprawa, a dotycząca bardzo konkretnej Gminy Wasilków, gdzie wykrywalność zdarzeń jest najniższa na terenie Powiatu Białostockiego. Z czego te wszystkie rzeczy wynikają, czy jest w tym jakaś logika, czy przypadek?”.
Komendant Miejski Policji w Białymstoku – Pan Mirosław Zwada wyjaśnił: „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado pozwolę sobie nie zgodzić się z Panem Radnym. Ja uważam, że ta wykrywalność jest niezła. Jak wcześniej wspomniałem, kiedyś można było wejść na teren zakładu pracy bez większych problemów. Obecnie, prawie wszystko jest sprywatyzowane i są trudności w wejściu na teren firmy i uzyskaniu informacji. Ponadto musi być wyspecjalizowana kadra policyjna. Ja dysponuję osobami, które dopiero rozpoczynają służbę w policji. Funkcjonariusze z dużym doświadczeniem w tej dziedzinie awansują i przechodzą do innych jednostek, np.: CBŚ, CBA, Komenda Wojewódzka Policji. Aby funkcjonariusz był dobry w tym, co robi trzeba go wyszkolić. To trwa kilka lat. Jeżeli chodzi o Wasilków, trzeba przyznać, że jest to teren trudny. Generalnie w społeczeństwie dodatkowo pokutuje taki pogląd, że pomoc służbom mundurowym, to donosicielstwo, gdzie na zachodzie jest to zwyczajne reagowanie na nieprawidłowości”.
Radny Pan Marian Olechnowicz stwierdził: „Panie Komendancie, ja w imieniu własnym, ale myślę, że również mieszkańców Łap, chciałbym podziękować za szybko postępujący remont Komisariatu w Łapach. Mam też prośby, otóż, są dwa niebezpieczne miejsca wypadkowe na trasie Łapy Białystok: skrzyżowanie z drogą Białystok – Łapy i do Wysokiego Mazowiecka oraz z miejscowości Łapy jadąc do Białegostoku za miejscowością Uhowo jest łuk przed miejscowością Bojary. Ja prosiłem o wymalowanie linii podwójnej ciągłej, ale odpowiedzi w tej sprawie nie otrzymałem. Zatem, czy policja może wskazać zarządcy drogi miejsca szczególnie wypadkowe, żeby poprawić warunki bezpieczeństwa? I jeszcze jedna sprawa, jest w Łapach kilku motocyklistów, którzy uprawiają piractwo drogowe. Trudno, by mieszkańcy informowali za każdym razem, dlatego, że motocykle są bardzo szybkie, ale może uczulić patrole policji na ten fakt, szczególnie z soboty na niedzielę. Chodzi tu szczególnie o ul. Sikorskiego, Cmentarna, Żwirki i Wigury”.
Komendant Miejski Policji w Białymstoku – Pan Mirosław Zwada wyjaśnił: „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado dziękuję za te sygnały. Przekażemy je do zarządcy dróg w kwestii oznakowania czy tym podobnych przedsięwzięć, natomiast policja ma informację o tych miejscach i tam kierowane są dodatkowe patrole, ale trzeba przyznać, że wówczas kierowcy ostrzegają siebie wzajemnie i wówczas nic się nie dzieje”.
Radny Pan Roman Tadeusz Łudź na ręce Komendanta Miejskiego Policji w Białymstoku złożył podziękowania policji za udział w ochronie masowych imprez. Zapytał, czy jest termin zakończenia prac remontowych w Komisariacie Policji w Łapach.
Komendant Miejski Policji w Białymstoku – Pan Mirosław Zwada stwierdził: „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, myślę, że prace remontowe są na ukończeniu i być może do końca I półrocza 2010 roku policjanci wrócą do Komisariatu. Dziękuję za dostrzeżenie udziału policji w ochronie imprez masowych. Chcę też powiedzieć, iż policjanci naszej „drogówki” uczestniczyli w zabezpieczeniu wydarzeń żałobnych na terenie Warszawy z bardzo dobrym efektem”.
Radny Pan Marek Żmujdzin poprosił o wyjaśnienie, czy ostrzeganie światłami innych użytkowników drogi przed patrolem „drogówki” jest przestępstwem?.
Komendant Miejski Policji w Białymstoku – Pan Mirosław Zwada stwierdził: „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, każde niewłaściwe użycie świateł jest traktowane jak wykroczenie i kierowca może zostać za to ukarany”.
Innych pytań do referowanego materiału nie zgłoszono.
Rada Powiatu Białostockiego przyjęła do wiadomości informację o stanie bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie Powiatu Białostockiego za rok 2009.
Ad 5
Przyjęcie „Informacji o stanie sanitarnym i sytuacji epidemiologicznej Powiatu Białostockiego w roku 2009”.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Białymstoku - Pani Maria Aksiucik przedstawiła Wysokiej Radzie informację o stanie sanitarnym i sytuacji epidemiologicznej Powiatu Białostockiego w roku 2009 /pełny materiał stanowi zał. nr 6/.
„Panie Przewodniczący, Wysoka Rado Państwowa Inspekcja Sanitarna, jako instytucja powołana do realizacji zadań z zakresu ochrony zdrowia publicznego w 2009 roku zajmowała się zapobieganiem powstawania chorób, w tym w szczególności chorób zakaźnych i zawodowych, nadzorem nad warunkami zdrowotnymi żywności i żywienia i przedmiotów użytku, higieną pracy w zakładach pracy i warunkami higieniczno- sanitarnymi w obiektach użyteczności publicznej, w tym w szczególności w obiektach, w których udzielane są świadczenia zdrowotne oraz warunkami higieny środowiska oraz higieną procesów nauczania, wychowania i wypoczynku. Przedstawione materiały obejmują stan sanitarny powiatu na dzień 31 grudnia 2009 roku. Powiatowy Inspektor, jako administracja zespolona został połączony z samorządem terytorialnie powiatowym. Państwowego powiatowego inspektora sanitarnego i jego zastępcę powołuje i odwołuje starosta za zgodą państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego. Jeżeli obszar działania państwowego powiatowego inspektora sanitarnego obejmuje dwa lub więcej powiaty, państwowego powiatowego inspektora sanitarnego i jego zastępcę powołuje i odwołuje, za zgodą państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego, starosta powiatu, w którym państwowy powiatowy inspektor sanitarny ma siedzibę, czyli Prezydent Miasta Białegostoku, po zasięgnięciu opinii Starosty Powiatu Białostockiego. Sytuacja epidemiologiczna w zakresie chorób zakaźnych w roku 2009 była stabilna. Zwracamy uwagę, że systematycznie od kilku lat spada zachorowanie na choroby takie, jak salmonelloza, wirusowe zakażenie jelitowe u dzieci, brak było osób z zatruciem jadem kiełbasianym, czy zachorowań na włośnicę. Korzystna też była sytuacja w chorobach szerzące się drogą krwiopochodną. Nadal na niskim poziomie utrzymuje się zachorowanie na WZW typu B i WZW typu C. W chorobach, przeciw którym są obowiązkowe szczepienia ochronne obserwujemy zwiększoną zachorowalność na różyczkę. Na tym samym poziomie utrzymuje się zachorowalność na krztusiec. Inne choroby, które obserwujemy na terenie powiatu to: kleszczowe zapalenie mózgu i bolerioza. Jeżeli chodzi o okres grypowy, w tym czasie w powiecie zachorowało 2.120 osób i zgłoszono nam potwierdzenie 3 przypadków na grypę typu AH1N1. Problem na terenie powiatu nie był, więc taki dramatyczny. Chciałam jeszcze powiedzieć parę słów na temat warunków zdrowotnych bytowania człowieka. Wykonywanie bieżącego nadzoru sanitarnego wiąże się z oceną tych warunków poprzez kontrolę przestrzegania przepisów określających wymagania higieniczne i zdrowotne. Dotyczy to zaopatrzenia w wodę przeznaczoną do spożycia. Na terenie Powiatu nadzorujemy 69 wodociągów, w tym 57 gminnych i 12 lokalnych. Wodę kwestionowano w 30 wodociągach na terenie 13 gmin. Była ona kwestionowana w zakresie ponadnormatywnej zawartości manganu, żelaza i podwyższonej mętności. W 8 wodociągach zakwestionowano wodę pod względem bakteriologicznym.
W wyniku prowadzonego postępowania administracyjnego uzyskano poprawę jakości wody w 22 wodociągach. Kontrolowaliśmy także obiektu użyteczności publicznej. Były to: pralnie, zakłady fryzjerskie, kosmetyczne, domy opieki społecznej, solaria, pralnie, baza noclegowa, obiekty sportowe, kąpieliska, i lecznictwo otwarte. Nadzorem nad obiektami żywności i żywienia objęliśmy 791 zakładów żywności. Stan sanitarny oceniano na podstawie jednolitych schematów do oceny w skali kraju. Po przeanalizowaniu tych materiałów 1,3% zakładów na terenie powiatu nie spełniało wymagań obowiązującego prawa, czyli stan ten uległ znacznej poprawie. Przeprowadzono kontrole kompleksowe, tematyczne, oceniano jakość zdrowotną środków spożywczych, pobrano 46 próbek środka spożywczego. Zakwestionowano 4 próbki pod względem bakteriologicznym. Oceniając jakość sposobu żywienia uważamy, że jakość utrzymuje się na takim samym poziomie, jak w latach poprzednich. Z kolei w zakresie higieny pracy zadania nasze z zakresu ochrony zdrowia ludzi pracujących zmierzają do poprawy warunków pracy w aspekcie zdrowotnym i profilaktyki chorób zawodowych i parazawodowych. Ocena zagrożenia jest prowadzona w trzech czynnikach szkodliwych dla zdrowia: czynniki rakotwórcze – stwierdzono, że 21% pracodawców nie przestrzegało przepisów w tym zakresie. Nieprawidłowości wyegzekwowano poprzez nakazy administracyjne; czynniki fizyczne i biologiczne – w celu obniżenia narażenia na te czynniki szkodliwe dla zdrowia w środowisku pracy pracodawcy są też obligowani decyzjami administracyjnymi. Następstwem oddziaływania szkodliwych i uciążliwych warunków pracy są choroby zawodowe. Nadal utrzymuje się wysoki poziom zachorowań na zakaźne choroby zawodowe takie, jak: borelioza, kleszczowe zapalenie opon mózgowo-rdzeniowych i zapalenie mózgu. W tej drugiej jednostce istnieje możliwość zaszczepienia się i w czasie kontroli w zakładach, szczególnie tych, które zajmują się transportem leśnym, bardzo propagujemy możliwość zaszczepienia się. Zajmowaliśmy się też nadzorem nad placówkami nauczania i wychowania. Objętych nadzorem mamy 102 placówki. Oceniano tam stan sanitarny i techniczny. Wydano 21 decyzji na poprawę stanu technicznego obiektów w 2009 roku. Mamy też zaległe decyzje, których termin realizacji prolongowano, było ich 47. Wykonano 14 decyzji w ciągu 2009 roku. Przeprowadzono w szkołach także ocenę higieniczną składów lekcji. W porównaniu do roku poprzedniego zwiększyła się liczba szkół, w których zajęcia rozpoczynają się przed godzina 800. Wzrosła też liczba szkół, gdzie obowiązywały przerwy 5 minutowe. Nie odnotowano szkół prowadzących nauczanie w systemie dwuzmianowym.
Oceniono zaopatrzenie w wodę w 6 placówkach. Warunkowo dopuszczono ją do spożycia. Woda została warunkowo dopuszczona do spożycia ze względu na ponadnormatywną zawartość manganu i żelaza. Liczba szkół zaopatrywanych w wodę warunkowo dopuszczoną do spożycia w stosunku do roku ubiegłego utrzymała się na podobnym poziomie. Nie wystąpiły placówki zaopatrywane w wodę złej jakości.
Działania podejmowane w 2009 roku przez Sekcję Promocji Zdrowia Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Białymstoku wynikały z ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Narodowego Programu Zdrowia na lata 2007-2015, zaleceń Ministerstwa Zdrowia oraz Światowej Organizacji Zdrowia, sytuacji epidemiologicznej na świecie w Polsce oraz w województwie podlaskim i powiecie białostockim oraz potrzeb środowiska lokalnego. Biorąc pod uwagę powyższe pracownicy Sekcji Promocji Zdrowia realizowali działania, których celem było podnoszenie świadomości, wykształcenie pozytywnych nawyków, zachowań i troski o własne zdrowie i środowisko, a co za tym idzie zmniejszenie zagrożeń zdrowotnych
z uwzględnieniem przede wszystkim potrzeb środowiska lokalnego. Dominujące problemy zdrowotne społeczeństwa, problemy środowiska szkolnego skłaniały do realizacji długofalowych programów edukacyjnych, akcji specjalnych i innych działań. Na koniec chciałam Państwu przedstawić wnioski wysnute w ciągu roku 2009. Konieczne jest podjęcie działań mających na celu modernizację kąpielisk, aby podnieść standard wypoczynku. Istnieje potrzeba zwiększenia ilości toalet publicznych w bazach turystycznych. Należy też podejmować dalsze działania, aby poprawić jakość wody pitnej. Stan sanitarny zakładów branży spożywczej funkcjonujących na terenie powiatu ulega, naszym zdaniem systematycznej poprawie. Oceniając jakość sposobu żywienia, uważamy, że w dalszym ciągu jest ona niezadowalająca, pomimo prowadzenia przez Inspekcję Sanitarną intensywnych działań edukacyjnych oraz szeregu wystąpień wskazujących na potrzeby racjonalizacji żywienia. W zakresie dożywiania uczniów w szkołach w stosunku do roku poprzedniego stan utrzymuje się na podobnym poziomie do roku poprzedniego. Warunki pobytu dzieci i młodzieży w placówkach nauczania i wychowania ulegają systematycznej poprawie”.
z uwzględnieniem przede wszystkim potrzeb środowiska lokalnego. Dominujące problemy zdrowotne społeczeństwa, problemy środowiska szkolnego skłaniały do realizacji długofalowych programów edukacyjnych, akcji specjalnych i innych działań. Na koniec chciałam Państwu przedstawić wnioski wysnute w ciągu roku 2009. Konieczne jest podjęcie działań mających na celu modernizację kąpielisk, aby podnieść standard wypoczynku. Istnieje potrzeba zwiększenia ilości toalet publicznych w bazach turystycznych. Należy też podejmować dalsze działania, aby poprawić jakość wody pitnej. Stan sanitarny zakładów branży spożywczej funkcjonujących na terenie powiatu ulega, naszym zdaniem systematycznej poprawie. Oceniając jakość sposobu żywienia, uważamy, że w dalszym ciągu jest ona niezadowalająca, pomimo prowadzenia przez Inspekcję Sanitarną intensywnych działań edukacyjnych oraz szeregu wystąpień wskazujących na potrzeby racjonalizacji żywienia. W zakresie dożywiania uczniów w szkołach w stosunku do roku poprzedniego stan utrzymuje się na podobnym poziomie do roku poprzedniego. Warunki pobytu dzieci i młodzieży w placówkach nauczania i wychowania ulegają systematycznej poprawie”.
Radny Pan Marian Olechnowicz poprosił o przybliżenie informacji na temat stanu jakości wody przesyłanej przez Wodociągi w Łapach: „Zrozumiałem z tej informacji, że jakość wody wodociągach najczęściej była dyskwalifikowana z powodu ponadnormatywnej zawartości manganu, żelaza i podwyższonej mętności w ciągu 120 dni. Mam pytanie, jeżeli to nie przez cały rok jest taki stan wody, to czy to wynika z zastosowanej technologii, czy zaleceń Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej, czy braku kontroli wewnętrznej jakości wody w administrowanych wodociągach zgodnie z obowiązującym aktem prawnym”.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Białymstoku - Pani Maria Aksiucik wyjaśniła: „Badanie wody we wszystkich wodociągach wygląda w ten sposób, że jeżeli w badaniach są odchylenia od normy, to wówczas informujemy przedsiębiorcę, gminę i Starostwo Powiatowe o tym, że ta jakość wody jest zła i nakładamy decyzją administracyjną obowiązek poprawy jest stanu. Ze względu na pewne przekroczenia, warunkowo dopuszczamy ją do spożycia i obligujemy do dostosowania jej do wymagań rozporządzenia. Natomiast, co na to wpływa i dlaczego, to jest zadanie przedsiębiorcy- Wodociągów. One rozporządzeniem są obligowane do prowadzenia kontroli wewnętrznej i zastanowienia się nad przyczynami, czemu woda jest zła i poprawy jej jakości”.
Radny Pan Jan Ambrożej zapytał o stan wody w wodociągach w Michałowie: „Moje zapytanie wiąże się z tym, że słyszałem, iż woda pochodzi ze studni głębinowych, ale nie wiem, czy jej stan nie uległ w międzyczasie pogorszeniu”.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Białymstoku - Pani Maria Aksiucik wyjaśniła: „Proszę Państwa stan wody może ulegać zmianie nawet w ciągu kilku dni, stąd chciałam zwrócić szczególną uwagę na prowadzenie przez przedsiębiorców badań wody w systemie kontroli wewnętrznej”.
Radny Pan Zdzisław Łukaszewicz poprosił o wyjaśnienie, jaki jest stan sieci wodociągowej na terenie powiatu i czy występują jeszcze rurociągi azbestowe.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Białymstoku - Pani Maria Aksiucik wyjaśniła: „Proszę Państwa na to pytanie nie potrafię odpowiedzieć, z uwagi na to, że nie są to kompetencje Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej”.
Radny Pan Zenon Żukowski zapytał: „Pani Inspektor, z punktu widzenia epidemiologicznego, jakie dodatkowe szczepienia Pani by polecała mieszkańcom Powiatu Białostockiego”.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Białymstoku - Pani Maria Aksiucik stwierdziła: „Na naszym terenie, ze względu na jego usytuowanie, właściwie jedynym polecanym, dodatkowym szczepieniem jest szczepienie od kleszczowego zapalenia mózgu”.
Radny Pan Ryszard Antoni Berensztejn poprosił o wyjaśnienie danych zawartych w informacji pisemnej: „Chciałbym, aby Pani wyjaśniła mi, gdyż na str. 12 tejże informacji w tabeli – wykaz nadzorowanych wodociągów funkcjonujących na terenie Powiatu Białostockiego, których jakość wody pod względem bakteriologicznym była kwestionowana, przy Gminie Czarna Białostocka w tabeli liczba próbek/liczba dni występowania niewłaściwej wody wynosi 1/14. Co to oznacza?”.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Białymstoku - Pani Maria Aksiucik wyjaśniła: „Proszę Państwa, jeżeli my z nadzoru pobieramy wodę do badania, to oznacza, że w tym dniu, kiedy była pobrana próbka ona zawierała bakterię z grupy Coli i ta niewłaściwa jakość wody trwała 14 dni. W tym czasie gmina podjęła działania poprawiające jakość wody, dokonała kontroli wewnętrznej i trwało to 14 dni”.
Innych pytań i uwag do referowanego materiału nie zgłoszono.
Rada Powiatu Białostockiego przyjęła do wiadomości informację o stanie sanitarnym i sytuacji epidemiologicznej Powiatu Białostockiego w roku 2009.
Ad 6
Przyjęcie „Informacji o stanie organizacji i działalności Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Białymstoku za okres roku 2009.”
Pan Andrzej Czaban - Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego przedstawił zebranym informację o stanie organizacji i działalności Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Białymstoku za okres roku 2009 /pisemny materiał na ww. temat stanowi załącznik do niniejszego protokołu - zał. nr 7/.
„Panie Przewodniczący, Wysoka Rado działalność nadzoru budowlanego, jako komórki kontrolnej oraz orzeczniczej opierała się w roku 2009, jak i w latach poprzednich, w oparciu o ustawę Prawo budowlane, przepisy towarzyszące i wykonawcze oraz inne ustawy towarzyszące realizacji inwestycji. Z uwagi na tendencję wzrostową budownictwa oraz ceny materiałów i inne elementy znacznie wzrosła ilość inwestycji z pozwoleniem, ze zgłoszeniem, co oczywiście wpłynęło na naszą pracę na terenie powiatu. Obowiązki na terenie objętym zakresem działania służba nadzoru budowlanego wykonuje na podstawie upoważnień Wojewody Podlaskiego. Organem wyższego stopnia w stosunku do powiatowej inspekcji nadzoru budowlanego jest Podlaski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego. Obsada etatowa wynosi 9 osób. Zakres i sposób działania organu nadzoru budowlanego stopnia powiatowego unormowany został przepisem art. 83 ust. 1 cytowanej wyżej ustawy Prawo budowlane, upoważniającym służbę do kontrolowania całego przebiegu inwestycyjnego, począwszy od zgłoszenia przez inwestora zamiaru budowy, przez jego utrzymanie stanu technicznego, aż do czasu „śmierci technicznej” obiektu. Enumeratywnie wymienia on podstawy prawne regulujące tryb i zasady postępowania PINB, polegające m.in. na: kontrolowaniu zgodności wykonywania robót budowlanych z przepisami, projektami budowlanymi i warunkami określonymi w decyzjach o pozwoleniu na budowę; badaniu prawidłowości postępowań administracyjnych prowadzonych przez organ administracji architektoniczno-budowlanej oraz wydawanych w toku tych postępowań rozstrzygnięć administracyjnych; sprawdzaniu posiadania przez osoby pełniące samodzielne funkcje techniczne w budownictwie właściwych uprawnień do sprawowania tych funkcji;wydawanie rozstrzygnięć merytorycznych odnośnie wstrzymanie budowy, użytkowania i rozbiórki budowli i budynków, wykonywania robót budowlanych, oraz utrzymania stanu technicznego obiektów; przeprowadzaniu kontroli budów i obiektów, bieżących, problemowych, zaplanowanych i obowiązkowych; wydawaniu pozwoleń na użytkowanie i przyjmowanie zawiadomień o terminie rozpoczęcia i zakończenia budowy oraz przystąpienia do użytkowania obiektów; przeprowadzeniu postępowań dotyczących katastrof budowlanych; prowadzeniu postępowań legalizacyjnych i związanych z nimi nakładaniu kar i opłat legalizacyjnych; wnioskowaniu o wszczęcie postępowań w sprawie odpowiedzialności zawodowej w budownictwie; współdziałaniu z organami kontroli państwowej i organami samorządowymi; usuwaniu istniejących zagrożeń w stanach technicznych obiektów i urządzeń z nimi związanych; prowadzeniu postępowań egzekucyjnych w administracji, karanie winnych mandatami karnymi kredytowanymi i inne. Prowadzona z urzędu lub na wniosek działalność inspekcyjno-kontrolna PINB, dokonane 283 wizje lokalne i 266 kontroli budów i obiektów na terenie Powiatu Białostockiego, dały podstawę do wszczęcia i prowadzenia 336 postępowań administracyjnych zakończonych 411 rozstrzygnięciami merytorycznymi w tym 11 postępowaniami egzekucyjnymi za okres roku 2009, wśród których wydano: 177 decyzji i postanowień dotyczących samowoli budowlanych w tym 21 nakazów rozbiórki, 94 wstrzymania robót budowlanych; 9 w sprawie samowoli użytkowych; 21 dotyczących utrzymania obiektów budowlanych; 15 rozstrzygnięć w sprawie nadzoru i zagrożenia budynków; 26 w kwestii dokonanych inspekcji budów i obiektów; 147 pozwoleń na użytkowanie oraz 5 innych rozstrzygnięć. Od rozstrzygnięć PINB w Białymstoku złożono 37 odwołań i zażaleń. Pozostały one rozpatrzone przez Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w następujący sposób: 25 utrzymano w mocy; 3 uchylono i wydano nową decyzję; 5 uchylono i przekazano sprawę do ponownego rozpatrzenia; 2 umorzono postępowanie odwoławcze; 2 stwierdzono niedopuszczalność odwołania. Główne przyczyny do uchylania rozstrzygnięć w trybie odwoławczym stanowiły: rozbieżności interpretacyjne i niespójność przepisów ustawy Prawo budowlane i aktów wykonawczych do niej, wyroki Wojewódzkiego i Naczelnego Sądu Administracyjnego, uchybienia procesowe na etapie ustalania faktów w postępowaniu przygotowawczym oraz brak pełnego materiału dowodowego. W przypadku uchylania się zobowiązanych od wykonywania nałożonych obowiązków, PINB jako wierzyciel prowadził pełne postępowanie egzekucyjne w administracji, zakończone 11 postanowieniami egzekucyjnymi – stosownie do ustawy z dnia 17 czerwca 1966r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Ponadto przeprowadzone w ciągu roku 283 wizje lokalne w terenie oraz 266 dokonanych kontroli budów i obiektów budowlanych w użytkowaniu dały podstawę do wydania 147 pozwoleń na użytkowanie, przyjęcia 1583 zawiadomień o rozpoczęciu i zakończeniu budów, 144 kontroli obowiązkowych wynikających z mocy art. 59a ustawy Prawo budowlane oraz nałożeniu opłat legalizacyjnych na kwotę 170.000 zł i 40 mandatów karnych kredytowanych na kwotę 7.700 zł. Łączna liczba obiektów przekazanych do użytkowania na podstawie zawiadomienia o zakończeniu budowy wynosi 890, w tym 497 budynków mieszkalnych jednorodzinnych, 51 gospodarczych, 11 przemysłowych, 12 infrastruktury transportu, 267 liniowych. Zgodnie z zatwierdzonym przez Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Białymstoku planem kontroli na rok 2009 oraz współdziałając z organami kontroli państwowej dokonano inspekcji w zakresie: zgodności realizacji i użytkowania obiektów budowlanych z przepisami prawa i warunkami określonymi w decyzji o pozwoleniu na budowę; wykonywania obowiązków przez uprawnionych uczestników procesu budowlanego (inwestor, kierownik budowy, inspektor nadzoru inwestorskiego, projektant); stosowania wyrobów budowlanych dopuszczonych do obrotu i stosowania w budownictwie. Kontrolą objęte były między innymi miejscowości na terenie gmin: Gródek, Poświętne, Dobrzyniewo Duże, Michałowo, Zawady wskazane w planie kontroli oraz inne wynikające w trakcie okresu sprawozdawczego, ustalone przez kontrolujących. W sumie dokonano 111 kontroli problemowych (planowanych i systemowych), 90 kontroli w postępowaniu administracyjnym i 65 w wyniku interwencji. Efektem tych kontroli było wydanie 149 rozstrzygnięć administracyjnych, przekazanie 4 spraw do WSA w Białymstoku, nałożenie 27 mandatów na łączną kwotę 4.600 zł. Odnośnie wykrytych uchybień wszczętych zostało i wydanych 54 decyzje i postanowienia, a o podjętych działaniach wysłano zawiadomienia do organów policji i prokuratury. W jednym przypadku skierowano wniosek do Podlaskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa w Białymstoku o wszczęcie postępowania w sprawie odpowiedzialności zawodowej w budownictwie względem kierownika budowy. Pozostałe uchybienia, takie jak: brak prowadzenia dziennika budowy, brak tablicy informacyjnej na miejscu budowy, posługiwanie się niepełnymi lub niezgodnymi z przepisami dokumentami, certyfikatami materiałów budowlanych, świadectwami energetycznymi, brakiem terminu rozpoczęcia budowy – karane były mandatami na inwestorów i kierowników budów oraz właścicieli budynków. Większość skontrolowanych budów oraz realizowanych i użytkowanych obiektów i urządzeń budowlanych nie nosiła znamion istotnych odstępstw od pozwolenia na budowę, naruszenia przepisów w trakcie użytkowania inwestycji. Również ocena stanu przestrzegania przepisów BHP na budowie jest zadawalająca. Uchybienia nie kwalifikowały się do przesłanek wymienionych w art. 95 Prawa budowlanego, zagrożonych stosownymi karami. Stosownie do zaleceń organów nadrzędnych, w tym wytycznych Głównego i Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego, dokonano działalności inspekcyjnej na terenie powiatu białostockiego. Szczególną uwagą objęte były: obiekty budowlane wielkopowierzchniowe, obiekty użyteczności publicznej oraz obiekty podwyższonego ryzyka, stwarzające potencjalne zagrożenie bezpieczeństwa. Dokonane ustalenia z kontroli nie potwierdziły nieprawidłowości w kwestii naruszeń prawa pod kątem zagrożenia bezpieczeństwa użytkowania obiektów oraz nowych unormowań prawnych wobec właścicieli i zarządców wynikających z art. 62 ust.1 pkt 3 znowelizowanej ustawy Prawo budowlane. Wykryte uchybienia miały charakter instruktażowy, do wykonania których zobligowano w określonym terminie za wpisem do książki obiektu budowlanego, bądź w trakcie realizacji do dziennika budowy. Działalność inspekcyjna na terenie powiatu dotyczyła również użytkowania obiektów pod kątem ewentualnego wystąpienia katastrofy budowlanej – zgodnie z algorytmem postępowania i procedurą działania nadzoru budowlanego wskazaną w planie funkcjonalnym jednostki”.
Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Walenty Sic zapytał, czyje źródło dochodów stanowią opłaty legalizacyjne pobierane przez Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego.
Pan Andrzej Czaban - Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego stwierdził, iż środki finansowe pozyskane z tego źródła są odprowadzane do budżetu Wojewody Podlaskiego.
Innych pytań nie zgłoszono.
Rada Powiatu Białostockiego przyjęła do wiadomości informację o stanie organizacji i działalności Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Białymstoku za okres roku 2009.
Ad 7
Podjęcie uchwały w sprawie uchylenia uchwały Nr XLIII/401/10 z 25 marca 2010r. w sprawie powierzenia Gminie Czarna Białostocka prowadzenia i finansowania zadania pod nazwą „Przebudowa drogi powiatowej nr 2303B ul. Fabryczna w Czarnej Białostockiej” oraz zarządzania odcinkiem tej drogi.
Pani Elżbieta Jasińska – Zastępca Dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg w Białymstoku zreferowała zebranymprojekt uchwały w sprawie uchylenia uchwały Nr XLIII/401/10 z 25 marca 2010r. w sprawie powierzenia Gminie Czarna Białostocka prowadzenia i finansowania zadania pod nazwą „Przebudowa drogi powiatowej nr 2303B ul. Fabryczna w Czarnej Białostockiej” oraz zarządzania odcinkiem tej drogi /zał. nr 8/.
„Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, w tej chwili w obiegu prawnym jest uchwała Rady Powiatu niemożliwa do zrealizowania. Przesłaliśmy Burmistrzowi Czarnej Białostockiej projekt porozumienia w sprawie przekazania zarządzania ul. Fabryczną. Porozumienie wróciło do nas z ustną informacją od Burmistrza Czarnej Białostockiej, że nie zamierza przejmować on zarządzania ul. Fabryczną w związku z tym, że nie ma aktualnie dostępnych środków z programów pomocowych, z których mógłby czerpać na przebudowę ul. Fabrycznej. Jak wiadomo ul. Fabryczna prowadzi do Podlaskiego Parku Przemysłowego, na który to Park Gmina Czarna Białostocka otrzymała wsparcie finansowe. Stąd też propozycja Zarządu jest taka, aby Rada Powiatu zechciała uchylić swoją własną uchwałę i tym samym wycofać ją z obiegu prawnego”..
Pytań i uwag do referowanego materiału nie zgłoszono, wobec czego Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski poprosił o przedstawienie opinii Komisji.
Komisja Infrastruktury Technicznej, przy 2 głosach „wstrzymujących się”, pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie uchylenia uchwały Nr XLIII/401/10 z 25 marca 2010r. w sprawie powierzenia Gminie Czarna Białostocka prowadzenia i finansowania zadania pod nazwą „Przebudowa drogi powiatowej nr 2303B ul. Fabryczna w Czarnej Białostockiej” oraz zarządzania odcinkiem tej drogi, o czym zebranych poinformował jej Wiceprzewodniczący – Pan Antoni Bogdan.
Rada Powiatu Białostockiego, przy 1 głosie „przeciw”, podjęła Uchwałę Nr XLV/414/10 z dnia 27 maja 2010 roku w sprawie uchylenia uchwały Nr XLIII/401/10 z 25 marca 2010 roku w sprawie powierzenia Gminie Czarna Białostocka prowadzenia i finansowania zadania pod nazwą „Przebudowa drogi powiatowej nr 2303B ul. Fabryczna w Czarnej Białostockiej” oraz zarządzania odcinkiem tej drogi /zał. nr 9/.
Ad 8
Podjęcie uchwały w sprawie powierzenia Gminie Zawady prowadzenia i finansowania zadania „Wzmocnienie nawierzchni jezdni drogowej poprzez zwiększenie jej grubości”.
Pani Elżbieta Jasińska – Zastępca Dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg w Białymstoku zreferowała zebranymprojekt uchwały w sprawie powierzenia Gminie Zawady prowadzenia i finansowania zadania „Wzmocnienie nawierzchni jezdni drogowej poprzez zwiększenie jej grubości” /zał. nr 10/.
„Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, Gmina Zawady zwróciła się na piśmie do Zarządu Powiatu o powierzenie jej zadania z zakresu dróg publicznych powiatowych, polegającego na wzmocnieniu nawierzchni drogowej poprzez zwiększenie jej grubości na poszczególnych odcinkach dróg powiatowych. Jednocześnie poprosiła również o współfinansowanie tego przedsięwzięcia. Zarząd Powiatu rozpatrzył sprawę pozytywnie i prosi o podjęcie uchwały umożliwiającej powierzenie tego zadania Gminie Zawady”.
Pytań i uwag do referowanego materiału nie zgłoszono, wobec czego Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski poprosił o przedstawienie opinii Komisji.
Komisja Infrastruktury Technicznej, jednogłośnie, pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie powierzenia Gminie Zawady prowadzenia i finansowania zadania „Wzmocnienie nawierzchni jezdni drogowej poprzez zwiększenie jej grubości”, o czym zebranych poinformował jej Wiceprzewodniczący – Pan Antoni Bogdan.
Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła Uchwałę Nr XLV/415/10 z dnia 27 maja 2010 roku w sprawie powierzenia Gminie Zawady prowadzenia i finansowania zadania „Wzmocnienie nawierzchni jezdni drogowej poprzez zwiększenie jej grubości” /zał. nr 11/.
Ad 9
Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia stawki dotacji przedmiotowej dla gospodarstwa pomocniczego na 2010 rok.
Pani Maria Marciszewska – Dyrektor Wydziału Spraw Społecznych i Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Białymstoku zreferowała zebranym projekt uchwały w sprawie ustalenia stawki dotacji przedmiotowej dla gospodarstwa pomocniczego na 2010 rok /zał. nr 12/.
„Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, uwzględniając wniosek Kierownika gospodarstwa pomocniczego CE w Supraślu w sprawie uruchomienia dotacji na działalność internatu, który funkcjonuje w ramach gospodarstwa pomocniczego w Supraślu, przedłożona została Państwu uchwała o ustaleniu dotacji w wysokości 196zł miesięcznie na jednego ucznia, co daje kwotę dotacji 85.456zł i to stanowi 50% dotacji, która jest zabezpieczona w budżecie powiatu na bieżący rok. Oszczędności powstają z tego tytułu, że są duże przychody gospodarstwa pomocniczego, które pozwolą na funkcjonowanie internatu do końca roku w tej zmniejszonej wysokości kwoty dotacji. Ponieważ gospodarstwo pomocnicze będzie zlikwidowane z końcem grudnia 2010 roku, nie ma potrzeby przekazywania do gospodarstwa większych środków finansowych. Na Szkolne Schronisko Młodzieżowe została ustalona kwota dotacji w wysokości 3 zł na jeden osobodzień i to jest w wysokości przekazanej subwencji oświatowej na tą formę działalności przez Ministerstwo”.
Radny Pan Zenon Żukowski zapytał: „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, Pani Dyrektor, pytanie jest wprost, jeżeli chodzi o dotację, czy niezależnie od obłożenia w schronisku te 3 zł się należy za osobodzień?”.
Pani Maria Marciszewska – Dyrektor Wydziału Spraw Społecznych i Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Białymstoku wyjaśniła: „Tak, to wynika z potrzeby utrzymania schroniska w tzw. gotowości do przyjęcia osób. Musi być zabezpieczona obsada i personel pomocniczy na przyjęcie w każdej chwili uczniów w schronisku”.
Radny Pan Zenon Żukowski stwierdził: „Czyli najsprytniej byłoby zamknąć internat na wakacje, a pieniądze popłyną. W następnym roku nie będzie już gospodarstwa pomocniczego, to nie ma potrzeby ponosić wysiłek prowadzenia schroniska teraz. Proszę Państwa musi być zabezpieczenie takie, aby ten obiekt funkcjonował, bo z zapisów uchwały to nie wynika. Oczywiście, ja mówię to hipotetycznie, ale przygotowując takie dokumenty należy brać pod uwagę każdy wariant. My znamy Pana Dyrektora i wiemy, że do tego się nie posunie, natomiast chodzi tu o właściwe przygotowanie się do tematu”.
Pani Maria Marciszewska – Dyrektor Wydziału Spraw Społecznych i Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Białymstoku wyjaśniła: „Dotacja jest udzielona na funkcjonowanie schroniska. Nie zdarzyło się tak, aby turysta został odesłany ze schroniska. Schronisko było w 90% wykorzystane i uważam, że nie ma takiego niebezpieczeństwa, że nie będzie funkcjonowało. Ponadto na bieżąco będzie kontrola schroniska i ocena jego funkcjonowania. Gdyby nie funkcjonowało, dotacja może być cofnięta”.
Dyrektor Centrum Edukacji w Supraślu – Pan Wacław Muszyński zabrał głos: „Szanowni Państwo, mam obowiązek przygotowania miejsc noclegowych, zaplecza socjalno- bytowego oraz prowadzenia działalności edukacyjnej związanej z promocją regionu. Uważam, że byłoby grzechem zaprzestanie tej działalności, gdyż przynosi ona znaczne zyski”.
Radny Pan Zenon Żukowski stwierdził: „Panie Dyrektorze, ja nie mam wątpliwości, że to schronisko będzie działało, niemniej jednak przygotowując pewne dokumenty Pani Dyrektor powinna przewidzieć, że w przypadku niewykorzystania tych pieniędzy na powyższy cel pieniądze zostaną cofnięte i to by wystarczyło”.
Skarbnik Powiatu Białostockiego – Pani Maria Borodziuk zwróciła uwagę: „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, jeśli wolno, to chciałabym wziąć w obronę Panią Dyrektor i zwrócić Państwa uwagę na to, iż ustalenie uchwałą Rady stawki dotacji za gotowość tego schroniska, jak też zapisanie tej kwoty nie jest jednoznaczne, że te pieniądze się należą. Zgodnie z zasadami jest tak, że one są uruchamiane odpowiednio po sprawdzeniu schroniska. Ta uchwała stanowi o tym, ile wynosi stawka, natomiast dopiero Zarząd Powiatu zawiera umowę z Dyrektorem, w której określa warunki na jakich te środki są przekazywane. Nie ma obaw, że pieniądze trafią do schroniska, które nie funkcjonuje. Zawieranie zastrzeżeń w uchwale byłoby niestosowne i wytknięte przez Regionalną Izbę Obrachunkową”.
Pytań i uwag do referowanego materiału nie zgłoszono, wobec czego Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski poprosił o przedstawienie opinii Komisji.
Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów – Pan Roman Tadeusz Łudź zapoznał Wysoką Radę z pozytywną opinią Komisji do omawianego projektu uchwały.
Również Komisja, Oświaty, Kultury i Kultury Fizycznej ww. projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie, o czym poinformowała zebranych jej Przewodnicząca – Pani Anna Grycuk.
Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła Uchwałę Nr XLV/416/10 z dnia 27 maja 2010 roku w sprawie ustalenia stawki dotacji przedmiotowej dla gospodarstwa pomocniczego na 2010 rok /zał. nr 13/.
Ad 10
Podjęcie uchwały w sprawie zmian w uchwale budżetowej Powiatu Białostockiego na rok 2010.
Pani Maria Borodziuk – Skarbnik Powiatu Białostockiego zreferowała Wysokiej Radzie projekt uchwały w sprawie zmian w uchwale budżetowej Powiatu Białostockiego na rok 2010 /zał. nr 14/.
„Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, kolejne zmiany polegają na zwiększeniu budżetu zarówno po stronie dochodów, jak też wydatków budżetowych o blisko 7 mln zł, a dokładnie 6.984.011zł. Te zwiększenia dochodów wynikają z tego, że kolejne gminy na kolejne zadania udzielają pomocy finansowej powiatowi w wysokości 50% środków na przebudowę dróg powiatowych, jak również zwiększenie następuje w kwocie dotacji celowej otrzymanej na tzw. „schetynówki”, przy czym zwiększenie per saldo to 1.753.336zł, jako, że zwiększeniu ulega dotacja na tzw. trzecią „schetynówkę” od Topolan do Michałowa i z Michałowa do Gródka, ale zmniejsza się dotację o 1.246.664zł na dwie poprzednie schetynówki. Jesteśmy już po przetargach i okazały się one na tyle łaskawe, że były dużo korzystniejsze niż wartości zawarte w kosztorysach inwestorskich. Jeśli chodzi o drogi publiczne zwiększenie jest o 6.213.496zł dochody. Miło mi też zakomunikować, że jedna z Gmin, a jest to Gmina Supraśl, postanowiła udzielić pomocy finansowej na drogę powiatową w wysokości 75% swojego udziału. Przy takiej propozycji trudno byłoby takiego zadania do planu nie wprowadzić. Główne zmiany po stronie wydatków polegają na tym, że zmniejsza się plan wydatków inwestycyjnych. I tak, po zmianach proponowanych na dzisiejszej Sesji zwiększa się wydatki inwestycyjne o kwotę 7.174.109zł. Tym samym łącznie wydatki majątkowe, czyli na inwestycje i zakupy inwestycyjne wynosić będą 37.321.580zł i w ujęciu procentowym wydatki majątkowe będą stanowiły 33,2% wydatków ogółem, czyli 1/3 budżet powiatu przeznacza na wydatki inwestycyjne. Największe zwiększenia wydatków inwestycyjnych dotyczą oczywiście inwestycji na drogach powiatowych. W zał. nr 1 pogrubiona kursywa zostały wyszczególnione zadania, na których dokonywano zmian, czy to zwiększenia, lub zmniejszenia, bądź wprowadzano nowe zadanie. W tych zmianach urealnia się plan wydatków i plan dochodów na dwie schetynówki w Gminie Wasilków i w Gminie Suraż, po rozstrzygnięciu przetargów. Generalnie na tych dwóch „schetynówkach” powstały oszczędności, które rozliczamy poprzez zmniejszenie planowanej dotacji z budżetu państwa, jak też w przypadku Gminy Wasilków następuje zmniejszenie pomocy finansowej na współudział na tym zadaniu. Z nowych zadań inwestycyjnych na drogach powiatowych wprowadza się takie zadania, jak: poz. 5a - wzmocnienie nawierzchni odcinka drogi powiatowej w miejscowości Jezierzysk, gm. Czarna Białostocka poprzez wykonanie warstwy ścieralnej z betonu – 138.704zł; poz. 5b -remont kapitalny odcinka drogi powiatowej ul. Sienkiewicza w Czarnej Białostockiej – 200.000zł; poz. 5c – wykonanie nawierzchni chodnika i zjazdów w ciągu drogi powiatowej w m. Czarna Białostocka - 45.000zł; poz. 16b - wprowadza się do planu inwestycyjnego na kwotę 100.000zł, wykonanie dojść dla pieszych do przystanków autobusowych na drodze Białystok – Kruszewo. Finansowanie jest 50/50 z Gminą; poz. 16c - wprowadza się do planu inwestycyjnego na kwotę 1.733.334zł, dotyczy to Gminy Supraśl i jest to przebudowa drogi powiatowej nr 1429B na odcinku Grabówka – Ciasne, I etap przejście przez miejscowość Ciasne. Jest to finansowanie w 75% ze środków Gminy Supraśl, a w 25% ze środków budżetu powiatu; poz. 16d - wprowadza się do planu inwestycyjnego na kwotę 400.000zł, jest to wzmocnienie odcinków dróg powiatowych na terenie Gminy Tykocin, a konkretnie chodzi o przebudowę drogi powiatowej na odcinku Tykocin – Kiermusy. Finansowanie jest 50/50; poz. 16e - wprowadza się do planu inwestycyjnego na kwotę 3.000.000zł, tj. przebudowa wraz z rozbudową drogi powiatowej nr 1483B na odcinku Juchnowiec Kościelny do drogi krajowej nr 19 Białystok – Bielsk Podlaski, to jest I etap, z czego 1.500.000zł pochodzi z Gminy Juchnowiec i 1.500.000zł z budżetu powiatu; poz. 17 – zwiększa się plan wydatków o kwotę 45.000zł, jest to udzielona pomoc finansowa przez Gminę Supraśl na opracowanie dokumentacji drogi powiatowej na odcinku Sobolewo – Henrykowo; poz. 17a – wprowadza się do planu inwestycyjnego na kwotę 20.000zł, kwota z budżetu powiatu na zakup zbiornika na olej opałowy oraz urządzeń biurowych na potrzeby PZD w Białymstoku. Po tych zmianach na drogi powiatowe, łącznie, jako wydatki inwestycyjne i wydatki bieżące przekraczają kwotę 35.000.000zł, a więc wyższą już o ponad 10.000.000zł wydatkowanej kwoty na drogi powiatowe w roku ubiegłym. Z innych zadań inwestycyjnych, które zostały wprowadzone do budżetu to w dziedzinie oświata i wychowanie to jest wymiana pokryć dachowych w ZS w Michałowie oraz w warsztatach szkolnych w Michałowie. Następnie w dziale pomoc społeczna - budowa nowej kotłowni z zastosowaniem kotłów do spalania lekkiego oleju opałowego w DPS w Czerewkach, zakup pojazdu dla osób niepełnosprawnych z udziałem środków PFRON w wysokości 50% do DPS w Czerewkach oraz zakup urządzeń do wyposażenia kuchni w DPS w Choroszczy. Ponadto jeszcze na wymianę dachu nad drogim budynkiem CKP w Łapach planuje się kwotę dotacji dla zakładu budżetowego w wysokości 300.000zł. Z innych spraw dotyczących wydatków inwestycyjnych Starostwa Powiatowego w zał. nr 1 dokonuje się przeniesień niektórych kwot, po rozstrzygnięciu przetargu, jak też wprowadza się nowe zadanie – opracowanie dokumentacji projektowej na adaptację i modernizację budynku na potrzeby Starostwa Powiatowego w Białymstoku – 200.000zł. Konsekwencją tych zmian są pozostałe załączniki wymieniające kwoty dotacji – zał. nr 3; zmiana w zał. nr 4 odnośnie przychodów i wydatków Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym – z tego funduszu zwiększa się o 20.000zł dotację do budżetu z przeznaczeniem dla PODGiK. Jeśli są pytania, bardzo proszę”.
Radny Pan Zenon Żukowski zgłosił pytanie: „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, w zasadzie ja nie mam pytań dotyczących tych zmian, ale mam inne pytanie, czy nie rozważała Pani, żeby podobnie, jak w Czerewkach, kupić środek transportu do dowozu osób niepełnosprawnych dla Ośrodka w Łaźniach? Tam jest autentyczny problem i wskazane byłoby wzmocnić tą sytuację przewozową, bo to są rzeczywiste problemy”.
Pani Maria Borodziuk – Skarbnik Powiatu Białostockiego wyjaśniła: „Jeżeli mogę od razu odpowiedzieć, Zarząd cały czas widzi ten problem i rozważał go i w kolejnych wnioskach kierowanych do Wojewody o sfinansowanie tego środka transportu zgłaszał. Również w roku 2008, jak też 2009 takie zapotrzebowania zgłaszaliśmy. Niestety nie otrzymaliśmy na ten cel dotacji. Problem polega na tym, że inne jest finansowanie Ośrodka Wsparcia, bo jest to zadanie z zakresu administracji rządowej i teoretycznie rzecz biorąc, teoretycznie, bo jednak w tym roku trochę dokładamy z dochodów własnych do działalności nowo powstałego Ośrodka, ale praktycznie ten Ośrodek zarówno pod względem wydatków inwestycyjnych, jak też wydatków bieżących ma być finansowany z dotacji z budżetu państwa i liczymy na to, że nasz wniosek kierowany o dotację na zakup odpowiedniego samochodu do przewozu tychże osób uzyska dofinansowanie. Natomiast, jeśli chodzi o Czerewki to wykorzystujemy ta sytuację, że minęło 5 lat od czasu dofinansowania zakupu poprzedniego samochodu i można złożyć ponownie wniosek. Liczymy na to, że będzie pozytywnie rozpatrzony i kupujemy samochód za prawie 180.000zł, przy udziale środków własnych ponad 77.000zł. Bardzo słusznie Pan Radny zauważył, iż tam jest rzeczywiście samochód byłby najpotrzebniejszy, ale w przypadku Ośrodka musimy trochę inaczej te środki układać. Gdybyśmy z budżetu państwa otrzymali środki, chociaż na 50% wartości samochodu, drogie 50% pozyskalibyśmy z PFRON. Nie chcielibyśmy z dochodów własnych dofinansowywać zadania z zakresu administracji rządowej. Staramy się jak najwięcej pozyskać środków z budżetu państwa”.
Radny Pan Zenon Żukowski stwierdził: „Szanowni Państwo, to jest nasz Ośrodek i byliśmy tam między innymi po to, bo zauważyć pewne mankamenty i potrzeby. Rzeczywiście są te potrzeby. Ja rozumiem, że nie jest to nasze zadanie, ale w Ośrodku przebywają mieszkańcy naszego powiatu. Jeżeli nie możemy sfinansować, to przynajmniej pomóc ubiegać się u innych mocodawców”.
Innych pytań i uwag do referowanego materiału nie zgłoszono, wobec czego Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski poprosił o przedstawienie opinii Komisji.
Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów – Pan Roman Tadeusz Łudź zapoznał Wysoką Radę z pozytywną opinią Komisji do omawianego projektu uchwały.
Komisja Infrastruktury Technicznej, jednogłośnie, pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie dokonania zmian w uchwale budżetowej Powiatu Białostockiego na 2010 rok, o czym poinformował zebranych jej Wiceprzewodniczący – Pan Antoni Bogdan.
Przewodnicząca Komisji, Oświaty, Kultury i Kultury Fizycznej – Pani Anna Grycuk zapoznała zebranych z pozytywną opinią Komisji do projektu powyższej uchwały.
Komisja Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Rodziny, także pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie dokonania zmian w uchwale budżetowej Powiatu Białostockiego na 2010 rok.
Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła Uchwałę Nr XLV/417/10 z dnia 27 maja 2010 roku w sprawie zmian w uchwale budżetowej Powiatu Białostockiego na rok 2010 /zał. nr 15/.
Ogłoszono 20 minutową przerwę w obradach.
Ad 11
Podjęcie uchwały w sprawie skargi na Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku.
Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski przypomniał zebranym, iż do Rady Powiatu w dniu 11 maja 2010 roku wpłynęła skarga Pana Hieronima Jakończuka na działalność Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku /zał. nr 16/. Zgodnie z kompetencjami przekazano ją do Komisji Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Rodziny celem rozpatrzenia zgłoszonych zarzutów i uzyskania wyjaśnień zarówno od skarżącego, jak też Dyrektora PCPR w Białymstoku.
Wyjaśnienia w tej sprawie złożyła również Radzie Powiatu Białostockiego Pani Elżbieta Anna Turczewska – Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku: „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, jest mi niezmiernie przykro, że musicie Państwo zajmować się skargą dotyczącą mojej osoby, ale niestety problemy wsparcia osób niepełnosprawnych wynikają z tego, że nie jesteśmy w stanie zabezpieczyć wszystkich potrzeb osób niepełnosprawnych, jak też z tego faktu, iż te osoby uważają, że ich sprawy powinny być załatwione bezwzględnie na obowiązujące przepisy prawa. Skarga została złożona przez ojca osoby niepełnosprawnej. W skardze były podniesione następujące kwestie: brak zapewnienia dowozu syna Roberta do Ośrodka Wsparcia dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi w Łaźniach; nie przyznanie dofinansowania do uczestnictwa w turnusie rehabilitacyjnym jego syna; odmowa przyznania dofinansowania do likwidacji barier architektonicznych w miejscu zamieszkania osoby niepełnosprawnej. Jeżeli chodzi o dwa pierwsze punkty, to praktycznie są one już załatwione. Jeżeli chodzi o dowóz, to tu było brak przede wszystkim współdziałania ze strony rodziny w kwestii zapewnienia dowozu. Ośrodek nie ma możliwości zapewnić wszystkim uczestnikom dowóz z miejsca zamieszkania do Ośrodka. Chodziło o to, aby ojciec dowoził syna dosłownie 10km do punktu zbiorczego, albo by syn miał wykupiony bilet PKS na pewien odcinek drogi. Na początku ojciec nie zgadzał się na to. W trakcie rozpatrywania tej skargi i wyjaśnienia na Komisji Pan Jakończuk wyraził wolę współpracy. Nadmieniam, iż zgodnie z ustawą o pomocy społecznej nie ma obowiązku dowożenia, ale z uwagi na położenie Ośrodka podejmowane są działania w celu dowożenia uczestników, ale również rodzina ma obowiązek współpracy z nami, szczególnie rodzina korzystająca ze świadczeń pomocy społecznej. Ojciec osoby niepełnosprawnej też powinien współdziałać w tym zakresie, skoro możemy zapewnić synowi terapię w Ośrodku w Łaźniach. Kolejna sprawa – przyznanie dofinansowania do uczestnictwa w turnusie rehabilitacyjnym – rzeczywiście była odmowa. W ramach środków, którymi dysponujemy w tym roku mogliśmy załatwić na I etapie wnioski złożone w pierwszych dwóch tygodniach stycznia 2010 roku. Potem było zwiększenie środków na dofinansowanie do turnusów i jeszcze część wniosków mogliśmy załatwić. Tak się złożyło, to nie jest celowe moje działanie, tylko taki był zbieg okoliczności, że nie starczyło środków na dofinansowanie m.in. i tego wniosku, ale w okresie, gdy była rozpatrywana ta skarga nastąpiło kilka rezygnacji i w ramach tych rezygnacji osób, które wcześniej złożyły wnioski możliwe było dofinansowanie dla tej osoby również. Sprawa ta, więc także została załatwiona pozytywnie. Jeżeli zaś chodzi o sprawę dofinansowania do likwidacji barier architektonicznych w miejscu zamieszkania, wniosek został zakwalifikowany do realizacji. To jest taka wstępna kwalifikacja tego wniosku, zgodnie z zasadami dofinansowania do likwidacji barier architektonicznych w miejscu zamieszkania, zaopiniowanymi przez Powiatową Społeczną Radę ds. Osób Niepełnosprawnych, w pierwszej kolejności kwalifikuje się wnioski osób, które poruszają się na wózku inwalidzkim, ewentualnie, które mają znaczny stopień niepełnosprawności ruchowej. Z przedstawionej dokumentacji wynika, że Pan Robert Jakończuk ma znaczny stopień niepełnosprawności ruchowej. Propozycja już ostateczna, jakie bariery chce ta osoba likwidować, tu chodziło o przystosowanie pomieszczenia na łazienkę na I kondygnacji budynku, tzw. przyziemie. Osoba ta była zobowiązana do przedstawienia również wysokości pomieszczenia, w którym będą likwidowane bariery. W dokumentacji nie zostało to przedstawione. W momencie kiedy byłam na miejscu, żeby sprawdzić zasadność zgłaszanych prac okazało się, że pomieszczenie, w którym ma być łazienka jest w stanie surowym i nie jest praktycznie w ogóle wykończone i jego wysokość w stanie surowym wynosi 2,30m. Zgodnie z przepisami łazienka powinna mieć wysokość w świetle, czyli po wykończeniu 2,50m. Ewentualnie dopuszcza sie 2,20m wysokości, jeżeli jest tam odpowiednia wentylacja mechaniczna. W przedstawionym kosztorysie takiej wentylacji nie uwzględniono, jak też moim zdaniem i Pani inspektor, która była ze mną nie będzie tam możliwości uzyskania pomieszczenia obecnie z 2,30m na 2,20m. W związku z tym, że niemożliwe jest to do zrobienia zgodnie z przepisami Prawo budowlane, nastąpiła odmowa. Była też jeszcze kwestia poboczna, Pan Jakończuk twierdził, że sugerowała, iż należy ubezwłasnowolnić syna w zamian za łazienkę. Oświadczam, że niczego takiego nie powiedziałam, tylko chodziło o to, że wniosek o likwidację barier architektonicznych był podpisany przez osobę niepełnosprawną i jego ojca. Wniosek jest tak skonstruowany, że w pierwszej części są dane dotyczące wnioskodawcy, a druga część, w przypadku, kiedy osoba jest ubezwłasnowolniona lub ma opiekuna to tam wpisuje się dane tej osoby. Tam Pan Hieronim Jakończuk wpisał siebie, jako opiekuna prawnego z postanowienia sądu, nie wpisując tego postanowienia sądu. W związku z tym, w celu uzupełnienia tych dokumentów prosiłam o przedstawienie takiego zaświadczenia, zgodnie ze złożonym wnioskiem. Oczywiście wątpliwość też jest taka, czy Pan Robert jest w stanie podpisać umowę cywilno –prawną, w przypadku zakwalifikowania tego wniosku. Niemniej jednak należy wskazać, że na Komisji Pan Jakończuk oświadczył, że jednak złożył wniosek do sądu o ustanowienie go kuratorem niepełnosprawnego syna, po poradzie u prawnika”.
Pani Sylwia Rząca – Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Rodziny poinformowała zebranych, iż powyższa sprawa była przedmiotem posiedzenia Komisji, podczas którego wypracowano opinię następującej treści: „Komisja Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Rodziny zapoznała się ze skargą Pana Hieronima Jakończuka złożoną do Starostwa Powiatowego w Białymstoku w dniu 5 maja 2010 roku i wysłuchała skarżącego oraz jego pełnomocnika, wysłuchała wyjaśnień Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku oraz przeanalizowała dokumentację udostępnioną przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku, w powyższej sprawie. W świetle dokonanych czynności Komisja proponuje uznać skargę za bezzasadną w części zgłoszonych zarzutów. Komisja Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Rodziny ww. opinię wydała jednogłośnie i zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały w tej sprawie” /zał. nr 17/.
Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła Uchwałę Nr XLV/418/10 z dnia 27 maja 2010 roku w sprawie skargi na Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku, uznając ją za bezzasadną /zał. nr 18/.
Ad 12
Interpelacje i zapytania Radnych.
Interpelacji i spraw różnych nie zgłoszono.
Ad 13
Przyjęcie protokołu z obrad XLIV Sesji RPB.
Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski przypomniał zebranym, iż XLIV Sesja Rady Powiatu Białostockiego III kadencji odbyła się w dniu 22 kwietnia 2010 roku. Protokół był wyłożony do zapoznania się. Przewodniczący obrad zapytał, czy są uwagi do jego treści?
Uwag nie zgłoszono, wobec czego Przewodniczący obrad zarządził głosowanie.
Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, przyjęła protokół Nr XLIV/10 z dnia 22 kwietnia 2010 roku.
Ad 14
Sprawy różne.
W sprawach różnych, Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski odczytał zebranym pismo Wojewody Podlaskiego kierowane do Rady Powiatu Białostockiego z prośbą o przedstawienie opinii odnośnie inicjatywy utworzenia w Województwie Podlaskim, z części Gminy Supraśl, nowej Gminy Grabówka, której to pomysłodawcą jest „grupa Inicjatywna do powołania gminy z sołectw przyległych do wsi Grabówka” /zał. nr 19/.
Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski wyjaśnił, iż Rada Powiatu nie wyrażała swojej opinii w tej sprawie, stąd przygotowany został projekt odpowiedzi do Wojewody Podlaskiego w tej sprawie /zał. nr 20/.
Radny Pan Marian Olechnowicz zapytał, czy Radę Powiatu Białostockiego obliguje jakiś termin udzielenia odpowiedzi. Jeżeli takiego terminu nie ma, propozycja Pana Radnego zmierzała do tego, by sprawę tę przekazać do Komisji stałych Rady Powiatu.
Radny Pan Tomasz Grzegorz Ołdytowski poparł przedmówcę w tej kwestii.
Z przedmówcą nie zgodził się Radny Pan Zenon Żukowski, twierdząc, że na tym etapie Rada Powiatu Białostockiego nie powinna zajmować swego stanowiska. Tematem tym należałoby się zająć w przypadku, gdy Gmina Supraśl wystąpiłaby z prośbą o wyrażenie opinii przez Radę Powiatu.
Po dyskusji w tym temacie, Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego poddał pod głosowanie projekt ww. pisma oraz upoważnienie Przewodniczącego do jego podpisania.
Rada Powiatu Białostockiego, przy 1 głosie „wstrzymującym się” zaakceptowała treść odpowiedzi do Wojewody Podlaskiego, upoważniając Przewodniczącego Rady Powiatu Białostockiego do jego podpisania /zał. nr 21/.
Również w sprawach różnych, Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski poinformował zebranych, iż do Rady Powiatu Białostockiego wpłynęła Uchwała Nr 1477/10 z dnia 26 kwietnia 2010 roku Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku w sprawie umorzenia postępowania, po rozpatrzeniu w postępowaniu nadzorczym Uchwały Nr XLIII/402/10 RPB z dnia 25 marca 2010 roku w sprawie zmian w uchwale budżetowej Powiatu Białostockiego na 2010 rok /zał. nr 22/.
Następnie w sprawach różnych, podjęto dyskusję w kwestii pisma, które wpłynęło do Rady Powiatu Białostockiego od Przewodniczącego Państwowej Komisji Wyborczej w sprawie potrzeby pilnego dokonania przeglądu istniejącego podziału powiatu na okręgi wyborcze, pod kątem spełnienia kryteriów ustawowych /zał. nr 23/.
Starosta Powiatu Białostockiego – Pan Wiesław Pusz wyjaśnił, iż istnieje potrzeba podjęcia uchwały o nowych okręgach wyborczych po przeprowadzeniu konsultacji z gminami:
„Na dzień dzisiejszy szykuje się sytuacja taka, że zapytaliśmy gminy o zdanie. Była propozycja taka przedstawiona, że Supraśl będzie z Gródkiem i Michałowem, a Zabłudów razem z Juchnowcem i Surażem. Zapytaliśmy o zdanie gminy, ale nie mamy jeszcze wszystkich odpowiedzi. Za tą propozycją opowiedział się: Supraśl, Gródek, Michałowo, a przeciw: Juchnowiec, Zabłudów. Suraż nie wypowie się, co daje milczącą zgodę „za”. Gdybyśmy rozpatrywali inną koncepcję, czyli Zabłudów z Michałowem i Gródkiem, a Supraśl z Wasilkowem, to musimy wystąpić z zapytaniami do tych gmin. Gdybyście Państwo zechcieli przegłosować tą pierwszą koncepcję, która już została skonsultowana z gminami, to byśmy przynajmniej wiedzieli, jakie są tendencje”.
W dyskusji udział wzięli Radni: Pan Zenon Żukowski, Pan Romuald Wiszniewski, Pani Bożena Nienałtowska opowiadając się za odłożeniem tej dyskusji w czasie.
Ad 15
Zamknięcie obrad XLV Sesji Rady Powiatu.
Wobec wyczerpania porządku obrad, Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski zamknął obrady XLV Rady Powiatu III kadencji, w dniu 27 maja 2010 roku, o godz. 1418.
Protokołowała: Bogumiła Malinowska
Podpisał: Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski
Metryka strony