Protokół Nr XLIII/10 z dnia25.03.2010r.

Or.V.0041-43/10
 
 
 
Protokół Nr XLIII /10
z obrad XLIII Sesji Rady Powiatu Białostockiego III kadencji
 w dniu 25 marca 2010 roku
 w Starostwie Powiatowym w Białymstoku
 
Obrady XLIII Sesji Rady Powiatu Białostockiego III kadencji, w dniu 25 marca 2010 roku, o godz.1030, w Starostwie Powiatowym w Białymstoku, otworzył Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski.
Na wstępie, powitał zaproszonych gości, członków Zarządu oraz wszystkich radnych /listy obecności stanowią zał. nr 1, 2 i 3/.
Stwierdził, iż na podstawie listy obecności, w obradach uczestniczy 24 radnych, co stanowi quorum, przy którym Rada Powiatu może obradować i podejmować prawomocne uchwały. Nieobecny był Pan Zdzisław Łukaszewicz /nieobecność usprawiedliwiona/.
 Przewodniczący obrad odczytał projekt porządku dziennego XLIII Sesji RPB, który został przesłany radnym. Zapytał, czy są uwagi do proponowanego porządku obrad?
Starosta Powiatu Białostockiego- Pan Wiesław Pusz zaproponował, by:
  • zdjąć z porządku obrad pkt.13 w brzmieniu: Podjęcie uchwały w sprawie zaciągnięcia w 2010 roku kredytu długoterminowego. Wniosek przyjęto przy 1 głosie „wstrzymującym się”.
  • wprowadzić pkt. 14: Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Białostockiego. Wniosek przyjęto jednogłośnie.
           
            Proponowany porządek obrad przyjęto, do realizacji, jednogłośnie w brzmieniu:
1.     Otwarcie obrad XLIII sesji RPB.
2.     Przyjęcie porządku dziennego obrad.
3.     Informacja Starosty o pracach Zarządu między sesjami Rady.
4.     Przyjęcie sprawozdania z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie i innych powiatowych jednostek organizacyjnych pomocy społecznej za 2009 rok oraz wykazu potrzeb w zakresie pomocy społecznej na 2010 rok.
5.     Przyjęcie sprawozdania z wykorzystania środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w 2009 r.
6.     Przyjęcie informacji o realizacji Programu Współpracy Powiatu Białostockiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w roku 2009.
7.     Przyjęcie sprawozdania Powiatowego Rzecznika Konsumentów za 2009 rok.
8.     Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania z wykonania zadań i gospodarowania Powiatowym Funduszem Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym za 2009 rok.
9.     Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia zmiany w Statucie Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Łapach.
10. Podjęcie uchwały w sprawie uchylenia uchwały Nr XVI/167/08 Rady Powiatu Białostockiego z dnia 27 marca 2008r. w sprawie powierzenia gminie Czarna Białostocka prowadzenia i finansowania zadania pod nazwą „Przebudowa drogi powiatowej Nr 2303B ul. Fabryczna w Czarnej Białostockiej” oraz zarządzania odcinkiem tej drogi.
11. Podjęcie uchwały w sprawie powierzenia Gminie Czarna Białostocka prowadzenia i finansowania zadania pod nazwą „Przebudowa drogi powiatowej Nr 2303B ul. Fabryczna w Czarnej Białostockiej” oraz zarządzania odcinkiem tej drogi.
12. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w uchwale budżetowej Powiatu Białostockiego na 2010 rok.
13. Podjęcie uchwały w sprawie Stanowiska Rady Powiatu Białostockiego skierowanego do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie wspólnot gruntowych.
14. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Białostockiego.
15. Interpelacje i zapytania Radnych.
16. Przyjęcie protokołu z obrad XLII sesji RPB.
17. Sprawy różne.
18. Zamknięcie obrad XLIII sesji RPB.                        
                                                 
Ad 3
            Informacja o pracach Zarządu między sesjami Rady.
Starosta Powiatu Białostockiego - Pan Wiesław Pusz przypomniał Wysokiej Radzie, iż informacja o pracach Zarządu między Sesjami Rady została przedłożona Radnym w formie pisemnej /zał. nr 4/. Od dnia 25 lutego 2010 roku do dnia 24 marca 2010 roku Zarząd Powiatu obradował na4 posiedzeniach plenarnych i zajmował się problemami w zakresie spraw:
·      dotyczących majątku powiatowego,
·      związanych z drogami powiatowymi,
·      związanych z ochroną zdrowia i pomocą społeczną,
·      dotyczących oświaty, kultury i sportu,
·      dotyczących finansów i budżetu.
             Ponadto Zarząd:
·       podjął uchwałę w sprawie upoważnienia do podpisania aneksu do umowy o dofinansowanie projektu „Wysoka jakość pośrednictwa i poradnictwa przepustką na rynek pracy”,
·       podjął uchwałę w sprawie upoważnienia do podpisania wniosków w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013,
·       przyznał premie za miesiąc marzec 2010 roku dyrektorom jednostek organizacyjnych Powiatu Białostockiego,
·       rozpatrywał wnioski i opinie Komisji Stałych Rady Powiatu.
·       udzielał odpowiedzi na interpelacje i zapytania Radnych,
·       uczestniczył w posiedzeniach Komisji Stałych Rady Powiatu.
                  Starosta i członkowie Zarządu uczestniczyli w:
·         uroczystym podpisaniu umów dotyczących realizacji zadań w ramach Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych 2008-2011,
·         otwarciu „IV Targów Edukacyjno-Zawodowych” zorganizowanych w ZSM w Łapach,
·         zebraniu sprawozdawczym Podlaskiego Związku Jeździeckiego w Centrum Edukacji w Supraślu,
·         XIII Zgromadzeniu Ogólnym Związku Powiatów Polskich, które odbyło się w Poznaniu,
·         posiedzeniu kapituły Konkursu Podlaska Marka Roku 2009,
·         posiedzeniu Konwentu Białostockiego Obszaru Metropolitalnego w Sokółce,
·         otwarciu Turnieju Finałowego Licealiady Województwa Podlaskiego w Futsalu Chłopców, zorganizowanego w ZSM w Łapach,
·         posiedzeniu Rady Społecznej przy SP ZOZ w Łapach,
·         posiedzeniu Konwentu Strategicznego w związku z rozpoczęciem prac nad „Strategią Rozwoju Miasta Białegostoku na lata 2011-2020”,
·         uroczystym otwarciu Podlaskich Targów Turystycznych w Białymstoku,
·         posiedzeniu Powiatowej Rady Zatrudnienia w PUP w Białymstoku.
            Radny Pan Zenon Żukowski zgłosił pytanie: „Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo, mam pytanie dotyczące informacji na temat rocznego kosztu utrzymania niesprawnych pojazdów samochodowych, będących na stanie szkół prowadzonych przez powiat, czy to jest precyzyjny zapis, że my utrzymujemy niesprawne pojazdy – w jakim celu?”.
            Odpowiedzi udzielił Starosta Powiatu Białostockiego – Pan Wiesław Pusz: „Zapytaliśmy dyrektorów, dlaczego one są i jak są utrzymywane. Dyrektorzy zobowiązali się uporządkować tą sytuację”.
            Radny Pan Zenon Żukowski poprosił o precyzyjne informacje na ten temat.
 
            Starosta Powiatu Białostockiego – Pan Wiesław Pusz poprosił o powrócenie do tematu w punkcie interpelacje i zapytania Radnych.
            Kolejne pytanie zgłosił Radny Pan Marian Olechnowicz: „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, mam pytanie, czy był rozpatrywany wniosek dotyczący dofinansowania X Biegu ulicznego im. Waldemara Kikolskiego w Łapach. Jest to impreza o randze ogólnopolskiej”.
            Odpowiedzi udzielił Starosta Powiatu Białostockiego – Pan Wiesław Pusz: „Takiego wniosku jeszcze nie było, natomiast było pismo Pana Burmistrza Łap o objęcie patronatem tej imprezy. Na najbliższym Zarządzie będzie to przedmiotem obrad Zarządu”.
            Radna Pani Bożena Nienałtowska zapytała: „Mam pytanie do Zarządu, czego dotyczyła odpowiedź na pismo Rady Sołeckiej w Klepaczach w sprawie budowy drogi powiatowej Klepacze – Horodniany oraz kolejne pytanie do Dyrektora PZD, jaką opinię wydało Starostwo w sprawie planowanej przebudowy drogi wojewódzkiej na odcinku Białystok – Kleosin?”.
            Odpowiedzi udzielił Starosta Powiatu Białostockiego – Pan Wiesław Pusz: „Zarząd Powiatu popiera wszelkie przebudowy, także nasza opinia była pozytywna, natomiast są takie procedury, że właściciele drogi występują o opinię. W drugiej sprawie sołtysi piszą o to, by budować drogi i takie pismo było z Klepacz. Odpowiedź szła w tym kierunku, że na razie nie zostało to wprowadzone do planu i że zajmiemy się tym w terminie późniejszym, jeżeli będą wolne środki finansowe”.
            Radny Pan Ryszard Antoni Berensztejn stwierdził: „Panie Przewodniczący, Szanowni Radni, chodzi mi o informację w sprawie dokonania czynności związanych z przekazaniem nieruchomości dzierżawionej przez MKS „Sprząśla”. Tam był problem z budynkiem. Chciałbym się dowiedzieć, jak to zostało rozwiązane”.
            Odpowiedzi udzielił Starosta Powiatu Białostockiego – Pan Wiesław Pusz: „Ten budynek, jeżeli chodzi o ten domek prywatny, on nie został przez powiat kupiony, gdyż „Sprząśla” nie potrafiła nam pokazać jakichś dowodów, że oni są właścicielami tego budynku. Z naszych dokumentów wynikało, że było to sfinansowane przez „Uroczysko” i było jeszcze dofinansowanie Ministra, które wpłynęło do Gminy, natomiast „Sprząśla” nie potrafiła pokazać żadnych dokumentów, że są właścicielami i tutaj Zarząd był w takiej sytuacji, że obawiał się, że najpierw będzie płacił pieniądze „Sprząśli”, za chwilę będzie występować „Uroczysko” i w sumie poszło to w tą stronę, że tego budynku nie kupimy. Prawdopodobnie „Sprząśla” sprzedała ten budynek osobie prywatnej”.
            Kolejne pytanie Radnego Pana Ryszarda Antoniego Berensztejna dotyczyło udzielonej odpowiedzi na pismo PKP S.A. w sprawie nabycia na rzecz powiatu działek w pasie drogowym ul. Kościelnej w Czarnej Białostockiej.
            Odpowiedzi udzielił Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Białymstoku – Pan Marek Jędrzejewski: „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado jest to kolejne pytanie Przedsiębiorstwa Polskie Koleje Państwowe S.A. w sprawie ul. Kościelnej. Jak wiadomo cała ul. Kościelna leży na terenie zamkniętym, należącym do PKP. PKP ma to w tzw. wieczystym użytkowaniu, w związku z tym jest przesłanka do tego, żeby ten teren przejąć z mocy art.73 ustawy przepisy wprowadzające reformę administracyjną. PKP jest niecierpliwe, śle pismo za pismem, dlatego w miarę rozwoju sytuacji informujemy PKP, że ostatnio właśnie zleciliśmy wycenę wartości nieruchomości, na których położona jest ul. Kościelna. Kiedy to się stanie, będziemy przystępować do negocjacji i zastanowimy się, za jaką kwotę ewentualnie nabyć naszą własność położoną na terenie PKP. PKP nie chce tego nam przekazać, chce za to wziąć bardzo ciężkie pieniądze”.
            Następne pytanie Radnego Pana Ryszarda Antoniego Berensztejna dotyczyło pisma Dyrektora PZD o zwiększenie środków finansowych na bieżące utrzymanie dróg powiatowych w 2010 roku: „Czy to jest na zimowe utrzymanie dróg i o jaką kwotę chodzi”.
            Odpowiedzi udzielił Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Białymstoku – Pan Marek Jędrzejewski: „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado Powiatowy Zarząd Dróg wydał znaczne środki, w związku z zimowym utrzymaniem dróg, po to, by te drogi były stale przejezdne, o czym już wcześniej informowałem i wystąpiliśmy do Zarządu Powiatu z prośbą o przeanalizowanie możliwości zasilenia naszych działań w zakresie bieżącego utrzymania kwotą ½ miliona złotych. Zarząd Powiatu nie powiedział nie, także sprawa jest w toku”.
            Kolejne pytanie Radnego Pana Ryszarda Antoniego Berensztejna: „ Zarząd przyznał premie za miesiąc marzec 2010 roku dyrektorom jednostek. Czego dotyczy ta premia?”.
            Odpowiedzi udzielił Starosta Powiatu Białostockiego – Pan Wiesław Pusz: „Taki jest sposób finansowania dyrektorów domów pomocy społecznej i domów dziecka, że składnikiem wynagrodzenia jest premia. Ta premia jest w wysokości ok. 15% i co miesiąc Zarząd taką premię przyznaje”.
            Innych pytań nie zgłoszono.
Rada Powiatu Białostockiego informację o pracach Zarządu między Sesjami przyjęła do wiadomości.
 
 
Ad 4
            Przyjęcie sprawozdania z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie i innych powiatowych jednostek organizacyjnych pomocy społecznej za 2009 rok oraz wykazu potrzeb w zakresie pomocy społecznej na 2010 rok.
Pani Elżbieta Anna Turczewska – Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku, w oparciu o pokaz multimedialny, przedstawiła zebranym sprawozdanie z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku i innych powiatowych jednostek organizacyjnych pomocy społecznej za 2009 rok oraz wykaz potrzeb w zakresie pomocy społecznej na 2010 rok /zał. nr 5/.
„Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, mam nadzieję, iż przedstawione Państwu sprawozdanie z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku i innych powiatowych jednostek organizacyjnych pomocy społecznej za 2009 rok dość szczegółowo przedstawia realizację poszczególnych zadań powiatu z zakresu pomocy społecznej, stąd uważam, że nie ma potrzeby szczegółowo go omawiać. Przedstawione w tym sprawozdaniu wysokości środków na realizację poszczególnych zadań, sposób ich realizacji, liczba osób korzystających z poszczególnych świadczeń nie odbiega znacznie od wskaźników z lat poprzednich. Jeżeli przedstawione Państwu materiały nasunęły jakiekolwiek wątpliwości lub pytania postaram się wspólnie z obecnymi dyrektorami udzielić Państwu wyczerpujących odpowiedzi. Chciałabym jednak szczególnie zwrócić Państwa uwagę na kilka zadań realizowanych w roku ubiegłym przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku, które udokumentowaliśmy. Dotyczy to kontynuowania w 2009 roku projektu „Aktywna integracja w Powiecie Białostockim”, w ramach Programu Operacyjnego „Kapitał Ludzki”, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej. W ramach tego projektu były podejmowane działania wspierające rozwój osobisty, zawodowy i integrację społeczną klientów pomocy społecznej, będących w wieku aktywności zawodowej, korzystających ze świadczeń pomocy społecznej; usamodzielnionych wychowanków rodzin zastępczych; wychowanków placówek opiekuńczo wychowawczych, będących obecnie również w placówkach, jak i też osób niepełnosprawnych. Część tych działań została zorganizowana w formie wyjazdowej, podczas 3-dniowego pobytu w Augustowie, gdzie uczestnicy nie tylko brali czynny udział w zajęciach grupowych, ale mieli też możliwość zobaczenia dziedzictwa kulturowego regionu. Zorganizowano tam dla nich rejs statkiem na Rospudę, ognisko oraz wspólne spędzanie czasu wolnego, co przyczyniło się do znacznej integracji tych uczestników. Każdy z uczestników tego projektu otrzymał certyfikat uczestnictwa w projekcie. Podczas spotkania, które kończyło realizację tego projektu w roku ubiegłym i dotyczyło ono 41 beneficjentów omówiono efekty działań realizowanych w ramach projektu, dotyczących szczególnie doradztwa zawodowego i warsztatów rozwoju osobistego. Każdy z uczestników otrzymał certyfikat, a wcześniej zaświadczenie o ukończonych kursach zawodowych, a pamiątkowo też w ramach promocji tego projektu każdy z nich otrzymał drobny upominek. W roku ubiegłym realizowaliśmy również projekt współfinansowany przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, gdyż w tamtym roku ministerstwo ogłosiło taki konkurs i PZPR złożył projekt, na który otrzymaliśmy dotację w wysokości 70.400zł. Celem tego projektu było rozpropagowanie idei tworzenia niespokrewnionych rodzin zastępczych na terenie Powiatu Białostockiego oraz wspieranie istniejących rodzin zastępczych. Przeprowadzono akcję informacyjną, mającą na celu przede wszystkim budowanie dobrej atmosfery, akceptacji społecznej i przychylności do idei rodzicielstwa zastępczego. Osoby zainteresowane tym tematem uczestniczyły w spotkaniach. Potem było również zorganizowane szkolenie tych rodzin. Celem tego projektu było również, jak wspomniałam wcześniej, wspieranie istniejących rodzin zastępczych w prawidłowym funkcjonowaniu. W sierpniu ubiegłego roku również w Augustowie zorganizowaliśmy dla rodzin zastępczych 3-dniowe warsztaty z zakresu doskonalenia umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach kryzysowych oraz sposobu komunikowania się, połączone z wymianą doświadczeń pomiędzy członkami rodzin zastępczych. W warsztatach wyjazdowych uczestniczyło 17 rodzin zastępczych i członków ich rodzin. Łącznie 50 osób, w tym 21 dzieciaków umieszczonych w tych rodzinach zastępczych. W czasie zajęć zapewniono dzieciom opiekę i zajęcia grupowe. Odbywały się również zajęcia integracyjne, w których uczestniczyły dzieci i opiekunowie. Uczestnicy mieli możliwość korzystania podczas tych warsztatów z indywidualnych porad psychologa i pedagoga i myślę, że wszyscy byli bardzo zadowoleni z tego wyjazdu. Mam nadzieję, że w tym roku też uda się coś takiego zorganizować. Oczywiście także, jak co roku, jest to już chyba tradycją i uważam, że powinna być kontynuowana, zorganizowano w okresie karnawałowym zabawę dla dzieci z rodzin zastępczych. W ubiegłym roku odbyła się ona w lutym. Łącznie w zabawie wzięło udział 60-cioro dzieci w wieku od 2 do 12 lat. Zabawa była prowadzona przez Polskie Stowarzyszenie pedagogów i Animatorów „Klanza” uatrakcyjniona również o występ zespołu Studia Tańca „Fair play”. Jeżeli macie Państwo pytania, to bardzo proszę”.
Radny Pan Jan Ambrożej podziękował Dyrektorowi PCPR w Białymstoku i całemu zespołowi za obszerne sprawozdanie i solidną pracę.
Następnie, Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski oddał głos dyrektorom jednostek organizacyjnych pomocy społecznej.
Pani Anna Zieniewicz – Dyrektor Domu Dziecka w Krasnem stwierdziła: „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado domem tym kieruję 20 lat, ale pracuję w tej placówce lat 40. Znam go bardzo dobrze i traktuję go, jak własny. Przedstawiając Państwu swoje sprawozdanie mam dylemat, co jest ważniejsze, czy piękny budynek, czy dziecko. Praktycznie nie mam wpływu, jakie dziecko trafia do placówki, chociaż tak się składa, że mój dom ma zawsze więcej dzieci niż miejsc. Kochamy dzieci i staramy się im pomóc. To, że mieszkamy w lesie jest i dobre, i złe. Dobre, że nikt nam nie przeszkadza, możemy planować swoją codzienną pracę. Trochę sąsiedzi nam dokuczają, bo wyrzucają swoje śmieci do naszego lasu, a ja z dziećmi je zbieram. To są takie codzienne problemy. W moim domu są noworodki, w tej chwili jest ich 6. To są dzieci od 0 do 1 roku życia. Mamy też 19 przedszkolaków, i starsze dzieci. Jest również w placówce dziewczynka, która w tym roku będzie zdawała maturę. Stawiamy szczególnie na edukację i wiarę we własne siły. Mamy szczęście do ludzi, sponsorów. Prowadzimy hipoterapię, mamy kucyka, owieczki, świnki, bo w tym lesie trzeba coś mieć, żeby dzieci się nie zanudziły. Myślę, że mój dom jest dobrą placówką, bo dzieci czują się w nim dobrze i bezpiecznie. Dzieci wypoczywają w Europie, nawet w Ameryce, dzięki ludziom dobrej woli. Kadrę mamy niezłą, jeżeli chodzi o trzon tej kadry, ale mam problem z zatrudnieniem takich osób, które coś umieją i chcą pracować, bo niestety dojazdy do placówki na 600, to bardzo poważny problem. Bardzo poważnym problemem jest stan zdrowia dzieci. Chciałam tylko uzmysłowić Wysokiej Radzie, że policzyłam, że średnio, tygodniowo 24 razy wożę dzieci do różnych poradni, gdzie trzeba czekać na przyjęcie średnio po 2 godziny”.
Pani Katarzyna Karczewska – p.o Dyrektora Domu Dziecka w Supraślu podkreśliła: „Witam wszystkich serdecznie. Ja tutaj nie mogę, aż takimi sukcesami się pochwalić, jak moja przedmówczyni, ponieważ funkcję pełnienia obowiązków dyrektora sprawuję dopiero od września 2008 roku. Jeżeli chodzi o nasze dzieciaki, to staramy się im zapewnić wszystko, czego im zabrakło we własnym środowisku. Naszym sukcesem było znalezienie w ubiegłym roku domów dla 10-ciorga dzieci. Większość naszych wychowanków powróciła do domów rodzinnych. Dzieci mają zorganizowany wypoczynek zarówno letni, jak też zimowy. Staramy się, aby każde dziecko mogło, chociaż tydzień ferii, czy wakacji spędzić na zorganizowanym wyjeździe. Nasza placówka specjalizuje się w sporcie i organizujemy już od 10 lat zawody w piłce nożnej dla placówek opiekuńczo – wychowawczych z naszego regionu. Mamy u siebie specjalistyczną kadrę, w tym psychologa i pedagoga. Pracuje też u nas logopeda, terapeuta, więc dzieci mają szansę na wyrównywanie tych swoich braków i deficytów, które przeszkadzają im w funkcjonowaniu i życiu codziennym oraz socjalizacji z otoczeniem”.
Radny Pan Ryszard Antoni Berensztejn zapytał, w jakim wieku są dzieci przebywające w placówce.
Pani Katarzyna Karczewska – p.o Dyrektora Domu Dziecka w Supraślu odpowiedziała: „W ubiegłym roku dzieci małych było sporo w placówce, bo około 15 przedszkolaków. Szczęśliwie tym dzieciom udało się znaleźć domy. Ostatnio do domu trafiają dzieci starsze, takie, które już w swoim życiu wiele przeszły. Jest to właściwie młodzież w wieku 15-17 lat. W tym momencie jest ich około 20. Do 18 lat mamy dwóch wychowanków, ale do ukończenia nauki w szkole mogą oni w placówce przebywać. Jest wszczynany wobec nich proces usamodzielnienia się”.
Kolejną mówczynią była Pani Irena Łupińska – Dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Uhowie: „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, my zajmujemy się myślę, że nie tak bardzo sympatycznym obiektem, jak dzieci. Ludzi starych postrzega się trochę inaczej. W naszej placówce przebywają ludzie starsi i przewlekle somatycznie chorzy. Dom istnieje od 1987 roku, niektóre budynki były budowane w latach 60-tych, 70-tych, stąd w ubiegłym roku przeprowadziliśmy remont balkonów. Pomimo wieku bierzemy czynny udział w zawodach sportowych, między innymi w Biegu ulicznym im. Waldemara Kikolskiego w Łapach. Byliśmy na zawodach sportowych w Tykocinie. Bierzemy udział w projektach unijnych, bo ludzie przewlekle chorzy są dotknięci w wielu przypadkach chorobą alkoholową. Praca z nimi jest ciężka, musimy im organizować czas wolny. Oni mają roszczenia bardzo różne, czasem trudne do spełnienia. Oprócz remontów balkonów wymieniliśmy też kotłownię, wyremontowaliśmy dach, zakupiliśmy piec konwekcyjno – parowy i kociołki na prąd. Mieliśmy wizytę Sanepid-u Wojewódzkiego, który wysoko ocenił nową kuchnię. Życie płynie u nas, jak w każdej tego typu placówce. Prowadzimy terapię zajęciową przy pomocy instruktorów”.
Następnie głos zabrał Pan Henryk Roman Smilewicz – Dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Choroszczy: „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, trudno opowiedzieć w tak krótkim czasie o działalności domu, gdyż jest to bardzo rozległa dziedzina działalności. W tym roku obchodzimy 50-lecie istnienia placówki. W maju odbędzie się uroczystość. Generalnie dom jest po remoncie: naprawiono dachy, wymieniono okna, odnowiono ściany, budynek docieplono. Stan techniczny domu jest dość dobry, z tym, że w 1995 roku, ta oddana do użytku część nowa zawiera pewne urządzenia kuchni i pralni, które należałoby powoli, sukcesywnie wymieniać. Dom Pomocy o profilu psychiatrycznym zaliczany jest do pracy w szczególnych warunkach, gdzie pojawiają się dodatkowe koszty inne, niż w innych domach. Mamy zwiększony odpis na fundusz socjalny, co kosztuje nas w skali roku 45.000zł; oraz odpis na fundusz emerytur pomostowych 1,5% średniej płacy, co daje nam też koszt ponad 45.000zł. Problemem jest to, że mieszkańcy, którzy przychodzą do nas są w coraz gorszym stanie, ponieważ już kilka lat gminy płacą za mieszkańców, tak, jak przedtem pozbywali się każdej osoby, z którą mieli kłopot, a teraz, ponieważ muszą płacić ok. 1.500zł dokładnie patrzą kogo kierują do placówki. Stąd mamy takie przypadki, gdzie np. jeden z pensjonariuszy podpalił w nocy dwa łóżka kolegów, z którymi mieszkał w pokoju; do innego ojciec przemyca zapałki i papierosy i też podpalił on łóżko. Są też osoby takie, że lekarz psychiatra stwierdził, że pierwszy raz w życiu spotkał się z takim przypadkiem (zjadanie własnych odchodów, malowanie fekaliami ścian). Są też takie problemy, gdzie zdarzyło się, że z oddziału gruźliczego został wypisany czynny gruźlik z uwagi na stan psychiczny, z którym sobie nie poradzono. Pisałem w tej sprawie do NFZ, ale bez efektu. W ubiegłym roku przeszliśmy z ogrzewania kotłownią olejową na gaz. Myślę, że z tego tytułu powinniśmy osiągnąć duże oszczędności. Serdecznie dziękuję Wysokiej Radzie, Zarządowi i Pani Skarbnik za wsparcie nas na ten cel kwotą 170.000zł”.
Następnie głos zabrał Pan Józef Domaszuk – Dyrektor Domy Pomocy Społecznej w Czerewkach: „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, w DPS w Czerewkach pracuję od 20 lat, ale placówką kieruję od 2003 roku. W ubiegłym roku 4 lipca 2009 roku obchodziliśmy 20-lecie istnienia placówki. W obchodach tych brali udział budowniczy domu – Wojewódzki Związek Kółek i Organizacji Rolniczych, przedstawiciele władz wojewódzkich, samorządowych, dyrektorzy jednostek organizacyjnych powiatu, przedstawiciele Starostwa Powiatowego w Białymstoku, dyrektorzy domów pomocy społecznej z województwa podlaskiego. W roku ubiegłym rozpoczęliśmy modernizację i rekultywację trawników i chodników. Wynikało to z tego, że w 2008 roku modernizowaliśmy drogi dojazdowe i chodniki. Podpisaliśmy porozumienie z N ZOZ w Siemiatyczach, w związku z tym, że pojawiła się możliwość kontraktowania usług pielęgniarskich. Ta współpraca trwała do końca lutego 2010 roku i niestety w marcu NFZ zerwał kontrakt, w wyniku czego nie mamy już możliwości kontraktowania tych usług. W okresie od 13 września do 16 października 2009 roku w siedzibie Starostwa Powiatowego w Białymstoku prezentowaliśmy twórczość i prace osób wykonaną w warsztatach terapii zajęciowej. Mieliście Państwo okazję obejrzeć tych prac, które są dziełem naszych pracowników i pensjonariuszy. Pomimo tego, że mamy trudnych mieszkańców, poprzez ciężką i żmudną pracę próbujemy coś z nich wykrzesać. Najważniejszym osiągnięciem jest to, że 24 sierpnia 2009 roku uzyskaliśmy stałe zezwolenie na prowadzenie działalności. Zostaliśmy wpisani do rejestru domów pomocy społecznej województwa podlaskiego. W związku z tego wzrósł koszt utrzymania, w roku bieżącym wynosi on już 2.385zł, jednakże mamy problem z tego względu, że odpłatność mieszkańców to jest 530zł plus dotacja 1.510zł. Na jednego mieszkańca dotowanego wg starych zasad jest 345zł, co daje w ciągu roku 200.000zł braku. Z roku na rok ten koszt będzie malał i niestety sytuacja może doprowadzić do tego, że stracimy płynność finansową. Kolejny problem, z którym się borykamy, to bardzo zły stan kotłowni, która wymaga nakładów finansowych. W ubiegłym roku wyłożyliśmy na remont 12.000zł, w tym już 30.500zł. Pilna jest wymiana pieca i kilku pomp, co z kolei pochłonie kolejne 50.000zł. Bardzo proszę Państwa, żeby pomóc naszej jednostce w modernizacji tej kotłowni”.
Radna Pani Bożena Nienałtowska przekazała wyrazy uznania za bardzo szeroką działalność tej placówki: „Jako mieszkanka Gminy Juchnowiec Kościelny i w ramach współpracy ze szkołą również składam na Pana ręce podziękowanie i gratulacje”.
Do gratulacji dołączył się Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Walenty Sic.
Kolejnym mówcą był Pan Jan Steckiewicz – Dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Jałówce: „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, dom, którym kieruję istnieje od 1957 roku. Od ponad 3 lat dom jest przeznaczony dla osób przewlekle psychicznie chorych. Problemy są podobne, jak w przypadku DPS w Choroszczy. Także nie będę powielał tego, o czym mówił Pan Dyrektor Smilewicz. Rok ubiegły był dla nas rokiem szczególnym, ponieważ zakończono realizację programu naprawczego. W czerwcu roku ubiegłego uzyskaliśmy stałe zezwolenie. Dom został dostosowany zarówno do przepisów sanitarnych, przeciwpożarowych, prawa pracy. Dom przeszedł kompletną modernizację, łącznie z zagospodarowaniem poddasza, termomodernizacją, modernizacją kotłowni. W naszej placówce, jak w pozostałych są organizowane cykliczne imprezy, spotkania, pielgrzymki. Nasi mieszkańcy organizują również uroczystości związane z obchodami święta 11 listopada i innych świąt patriotycznych i religijnych. Nasi mieszkańcy angażują się w prace w terapii zajęciowej. Struktura wieku naszych mieszkańców jest bardzo rozpięta. Najmłodszy mieszkaniec ma 21 lat, a najstarsza mieszkanka 98 lat. Jeżeli chodzi o stan zdrowia, to niestety jest podobny, jak w Choroszczy. Są takie stany, że mieszkaniec przebywa 2 tygodnie w placówce, a potem 1-2 miesiące w szpitalu, ponieważ nie może przebywać z innymi mieszkańcami, gdyż te stany psychiczne się zaostrzają. Bardzo dużym problemem dla naszego domu jest to, że na obecną chwilę do naszego domu są skierowane 32 osoby, w tym 15 osób z postanowienia sądu. Do pełni szczęścia brakuje nam tylko oczyszczalni”.
Następnie głos zabrał Pan Marian Adam Sacharewicz – Dyrektor Ośrodka Wsparcia dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi w Łaźniach: „Szanowny Panie Przewodniczący, Szanowna Rado, Ośrodek Wsparcia powstał na bazie DPS w Jałówce z Filią Łaźniach od 1 grudnia 2008 roku. Ubiegły rok, tak, jak poprzedni był rokiem remontów. Na dzień dzisiejszy mamy 30 uczestników. Rozpiętość wiekowa jest duża, gdyż najmłodszy uczestnik ma 20 lat, a najstarszy 75 lat. . Chcemy w tym roku osiągnąć ilość 40 osób, aby w przyszłym roku móc, po uruchomieniu hostelu osiągnąć 60 uczestników. Cały rok 2009 był rokiem remontów. W tym roku zamierzamy skończyć III etap, tzn. uruchomić ten budynek, który przedtem był budynkiem mieszkalnym. Nasi uczestnicy Ośrodka wywodzą się z Gmin: Choroszcz, Zabłudów, Juchnowiec, Wasilków, Michałowo, Gródek i Supraśl. Współpracujemy na co dzień z Ośrodkami Wsparcia. Naszych uczestników dowozimy do ośrodka dwoma samochodami: jeden mamy użyczony z CE w Supraślu, drugi otrzymaliśmy z policji i po wyremontowaniu go przez Firmę „Adampol” służy on Ośrodkowi. Nasi uczestnicy mają nową salę rekreacyjną, z której bardzo chętnie korzystają. Poprzez integrację społeczną i aktywne uczestnictwo w wycieczkach pokazujemy tym osobom, że można żyć inaczej. Osiągamy sukcesy ucząc uczestników samodzielności i samoobsługi. Ten rok pracy zaowocował tym, że Ci ludzie otworzyli się na siebie i na innych. Jesteśmy z tego dumni”.
Radny Pan Zenon Żukowski zapytał: „Pytanie w zasadzie nie jest do Pana Dyrektora, ale do sytuacji, która ma miejsce w Ośrodku. Wiemy, że uczestników jest jeszcze za mało, czy pismo przedstawiające sytuację w Ośrodku można traktować, jako deklarację, że w tym roku będzie 40 uczestników, a w przyszłym 60, bo to jest daleko idąca deklaracja. Z informacji o pracach Zarządu dowiaduję się, że Zarząd Powiatu podpisał porozumienie z miastem Białystok w sprawie dofinansowania kosztów rehabilitacji uczestników WTZ w Białymstoku, pochodzących z terenu powiatu, z jednej strony, a z drugiej strony Pan Dyrektor szuka uczestników tych zajęć u siebie. Dobrze by było, żeby znaleźć jakiś „złoty środek” i tutaj pokłon w kierunku Zarządu, by można było dać większą możliwość korzystania z dobrodziejstw, które my mamy w postaci pięknego obiektu w Łaźniach”.
Radna Pani Sylwia Rząca złożyła podziękowania wszystkim dyrektorom jednostek pomocy społecznej za ogromne zaangażowanie włożone w funkcjonowanie waszych placówek, za wkład i za pasję. Możemy być wszyscy dumni z Waszej pracy.
Radny Pan Romuald Wiszniewski złożył podziękowania Dyrektorom DPS-ów za pracę i serce włożone w funkcjonowanie tych placówek. Szczególne podziękowania złożył Pani Annie Zieniewicz – Dyrektorowi Domu Dziecka w Krasnem. Dodał: „Moja prośba do Pana Starosty, choć była ona nie raz, jednocześnie do Dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg w Białymstoku, by wspólnie z Gminą Zabłudów domówić się w kwestii modernizacji drogi dojazdowej łączącej Dom Dziecka w Krasnem z drogą powiatową. Tam naprawdę niższym samochodem nie da się przejechać. Ja wiem, że to jest droga gminna, ale prowadzi ona do naszego obiektu, naszej placówki i dlatego wspólnie trzeba tym problemem się zająć i pomóc”.
Radny Pan Tomasz Grzegorz Ołdytowski, z kolei podziękował Panu Staroście: „Ja składałem interpelację, związaną m.in. z Ośrodkiem Wsparcia i bardzo dziękuję za obszerną odpowiedź. Liczę, że PCPR w Białymstoku, co wynika z tej odpowiedzi, pomoże Ośrodkowi Wsparcia w Łaźniach w naborze uczestników i rozpropagowaniu możliwości skorzystania z tej formy uczestnictwa osób niepełnosprawnych w zajęciach”.
Radny Pan Antoni Bogdan stwierdził: „Chciałbym również przyłączyć się do podziękowań, a szczególnie pochwalić Dyrektora Domu Pomocy Społecznej w Choroszczy, gdyż kieruje on największym w powiecie domem. Jest bardzo aktywny, dlatego życzymy mu powodzenia w dalszej pracy”.
Innych pytań i uwag nie zgłoszono.
            Rada Powiatu Białostockiego przyjęła do wiadomości sprawozdanie z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie i innych powiatowych jednostek organizacyjnych pomocy społecznej za 2009 rok oraz wykazu potrzeb w zakresie pomocy społecznej na 2010 rok.
 
            Ogłoszono 10 minutową przerwę w obradach.
 
Ad 5
            Przyjęcie sprawozdania z wykorzystania środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w 2009 roku.
            Pani Elżbieta Anna Turczewska – Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku przedstawiła zebranym sprawozdanie z wykorzystania środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w 2009 roku /zał. nr 6/.
            „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, koszt realizacji zadań powiatu z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych, finansowanej ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w 2009 roku wyniósł ponad 1.900.000zł, w tym na zadania z zakresu rehabilitacji zawodowej, realizowane przez Powiatowy Urząd Pracy w Białymstoku koszt tych wydatków wyniósł 21%; wydatki na dofinansowanie kosztów działalności Warsztatów Terapii Zajęciowej 36%. Pozostałe wydatki z zakresu rehabilitacji społecznej 43%. W ramach środków Funduszu, mając na uwadze wszystkie zadania realizowane w roku ubiegłym, było możliwe objęcie dofinansowaniem około 1.400 osób niepełnosprawnych z terenu powiatu. Zakres prowadzonych spraw przez Centrum, które są finansowane ze środków Funduszu jest bardzo różnorodny, począwszy od wsparcia organizacji pozarządowych, które działają na rzecz osób niepełnosprawnych, gdzie mogliśmy dofinansować organizowane przez nich imprezy w zakresie sportu, kultury i rekreacji; poprzez dofinansowanie do przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych indywidualnym osobom niepełnosprawnym; pomoc w zaopatrzeniu w sprzęt rehabilitacyjny, który osoby niepełnosprawne mogą używać w warunkach domowych; dofinansowanie barier funkcjonalnych; dofinansowanie pobytu osób niepełnosprawnych i ich opiekunów w turnusach rehabilitacyjnych czy też nadzór nad funkcjonującymi warsztatami terapii zajęciowej i ocena efektów rehabilitacji w stosunku do jej uczestników. Myślę, że te sprawozdanie również dosyć szczegółowo przedstawia sposób realizacji poszczególnych zadań i wydatków w tym zakresie. W przedstawionej Państwu informacji z zakresu rehabilitacji społecznej zamieściliśmy liczne wykresy dotyczące między innymi miejsca zamieszkania osób, otrzymujących poszczególne świadczenia. Z przedstawionych wykresów wynika, że liczba osób niepełnosprawnych korzystających z poszczególnych form dofinansowania jest adekwatna do liczby osób zamieszkałych na terenie danej gminy i tu należy zwrócić uwagę, że gros osób, które korzysta z tego dofinansowania to osoby zamieszkałe na terenach miejsko-gminnych, jak i też gminach położonych najbliżej miasta Białegostoku. Zainteresowanie osób niepełnosprawnych dofinansowaniem ze środków PFRON we wszystkich tych zadaniach jest bardzo duże. Nie jesteśmy w stanie zabezpieczyć wszystkich zgłaszanych potrzeb w ramach określonej przez Zarząd PFRON w Warszawie wysokości środków, ale mam nadzieję, że staramy się wybrać zawsze te osoby, które najbardziej potrzebują tego dofinansowania, w miarę posiadanych środków”.
 
Rada Powiatu Białostockiego przyjęła do wiadomości sprawozdanie z wykorzystania środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w 2009 roku.
 
Ad 6
            Przyjęcie informacji o realizacji Programu Współpracy Powiatu Białostockiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w roku 2009.
            Pani Maria Marciszewska – Dyrektor Wydziału Spraw Społecznych i Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Białymstoku przedstawiła zebranym informację o realizacji Programu Współpracy Powiatu Białostockiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w roku 2009 /zał. nr 7/.
            „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, przedłożona Państwu informacja dotyczy realizacji Programu Współpracy Powiatu Białostockiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w roku 2009, który był przyjęty uchwałą Rady Powiatu Białostockiego dnia 18 grudnia 2008 roku. Współpraca dotyczyła takich dziedzin, jak pomoc społeczna i wspieranie osób niepełnosprawnych; promocja zdrowia; edukacja; kultura; sztuka; ochrona dóbr kultury i tradycji; kultury fizycznej i sportu; promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej; ochrony środowiska; turystyki; rozwoju obszarów wiejskich. Informacja zawiera szczegółowy opis różnych form współpracy z organizacjami pozarządowymi, które były realizowane przez Wydział Spraw Społecznych i Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Białymstoku; Wydział Rolnictwa, Środowiska, Rozwoju Obszarów Wiejskich i Promocji oraz wszystkie jednostki organizacyjne powiatu, czyli szkoły, domy dziecka, domy pomocy społecznej, PCPR oraz PUP”.
            Radny Pan Zenon Żukowski stwierdził: „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado z tego programu ja za bardzo nie umiem rozczytać, jaka jest nasza polityka w kierunku tych programów, jakie są kierunki działania, co powinniśmy promować, w jakim kierunku iść, jeśli chodzi o działalność pożytku publicznego. Czy mogłaby Pani przybliżyć to swoimi słowami”.
            Pani Maria Marciszewska – Dyrektor Wydziału Spraw Społecznych i Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Białymstoku wyjaśniła: „Proszę Państwa, ta współpraca z organizacjami pozarządowymi odbywa się na szczeblu tych zadań, które są zapisane w tej informacji, czyli każda jednostka organizacyjna, która jest w naszym powiecie w swoim zakresie realizuje współpracę z tymi organizacjami. Na przykład z zakresu kultury czy sportu organizujemy konkursy otwarte, w których uczestniczą organizacje pozarządowe. Otrzymują one dotacje i w ten sposób wspieramy realizację zadań na rzecz powiatu. Tak samo organizacje pozarządowe włączają się w realizację zadań innych jednostek organizacyjnych, np. PCPR w Białymstoku, czy PUP. Każda jednostka w swoim zakresie działalności współpracuje z organizacjami pozarządowymi. Tak było zapisane w programie, który uchwaliła Rada Powiatu Białostockiego i tak był on realizowany”.
            Radny Pan Zenon Żukowski zapytał: „Na czym Pani, jako Dyrektorowi najbardziej zależy, czy na rozwoju sportu, czy rekreacji. W jakim kierunku powinniśmy najbardziej wspierać tą działalność pożytku publicznego. Jaka jest nasza polityka w tym zakresie, bo to Pani ją kreuje”.
            Pani Maria Marciszewska – Dyrektor Wydziału Spraw Społecznych i Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Białymstoku wyjaśniła: „To nie ja tworzę politykę, tylko tworzy Rada. Założenia do programu przygotowują wszystkie jednostki organizacyjne powiatu, w jakich dziedzinach chcą współpracować z organizacjami pozarządowymi i w jakim zakresie, czyli wszyscy tworzymy tą politykę z organizacjami pozarządowymi, a nie jako dyrektor Wydziału Spraw Społecznych. My tylko to zbieramy w całość i przedkładamy Państwu do zatwierdzenia i tak to jest realizowane”.
Rada Powiatu Białostockiego przyjęła do wiadomości informację o realizacji Programu Współpracy Powiatu Białostockiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w roku 2009.
 
Ad 7
            Przyjęcie sprawozdania Powiatowego Rzecznika Konsumentów za 2009 rok.
            Pani Celina Grażyna Wojciechowska – Powiatowy Rzecznik Konsumentów przedstawiła Wysokiej Radzie informację z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów za rok 2009 /zał. nr 8/.
            „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, po raz dziesiąty przedkładam roczne sprawozdanie z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów. Od 2 lat takie sprawozdanie, przed wysłaniem go do Urzędu Ochrony Konsumentów jest zatwierdzane przez Pana Starostę. Szczegółowe dane dotyczące tej mojej działalności w roku 2009 zostały dostarczone Państwu na piśmie. Ja tylko dodam, że spraw jest coraz więcej. Są one coraz bardziej skomplikowane. Niektóre, z racji pewnych kwestii proceduralnych, ciągną się bardzo długo. Czasami istnieje potrzeba napisania wniosku do Sądu Apelacyjnego, czy potrzeba napisania pozwu do sądu, czy uczestniczenia w całym tym procesie postępowania sądowego. Dla uzmysłowienia narastającej ilości spraw powiem państwu, że w ciągu 3 miesięcy tego roku interweniowałam już w 47 sprawach. Napisałam 7 pozwów do sądu i 10 wniosków do sądu polubownego. To jest taka skala do porównania”.
Pytań do przedstawionego sprawozdania nie zgłoszono.
Rada Powiatu Białostockiego przyjęła do wiadomości sprawozdanie z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów za rok 2009.
 
 
Ad 8
            Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania z wykonania zadań i gospodarowania Powiatowym Funduszem Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym za 2009 rok.
            Pani Mirosława Dudar – Zastępca Dyrektora Wydziału Geodezji, Katastru i Nieruchomości Starostwa Powiatowego w Białymstoku przedstawiła Wysokiej Radzie projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania z wykonania zadań i gospodarowania Powiatowym Funduszem Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym za 2009 rok /zał. nr 9/.
            „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, wnoszę o podjęcie uchwały dotyczącej zatwierdzenia sprawozdania z wykonania zadań i gospodarowania Powiatowym Funduszem Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym za 2009 rok. Szczegółowe zestawienia dochodów i wydatków tego funduszu przedstawiono w załączniku do projektu uchwały. Fundusz Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym pochodzi przede wszystkim z wpływów ze sprzedaży map, danych ewidencji gruntów i budynków, materiałów i informacji zasobów powiatowych oraz za czynności związane z prowadzeniem powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego oraz z uzgadniania usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu. Wynika to z art. 41 ust. 3a ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne. Zgodnie z przyjętym planem przychody własne Powiatowego Funduszu w roku 2009 planowane były na kwotę ok. 1.500.000zł. Przychody te zostały wykonane i wyniosły one 1.698.423zł. Oprócz tego plan przychodów był powiększony o kwotę 474zł. Były to odsetki bankowe oraz 26.333zł- były to kary z tytułu nieterminowych wykonań geodezyjnych. Również dostaliśmy w 2009 roku dofinansowanie w kwocie 25.000zł i pochodziło ono z Wojewódzkiego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym. Łączna kwota przychodów Funduszu za 2009 rok wyniosła 1.750.231zł. Z tej kwoty gros przeznaczono na prowadzenie zasobu geodezyjnego i kartograficznego. Usługi te są świadczone przez Powiatowy Ośrodek Dokumentacji geodezyjnej i Kartograficznej w Białymstoku. Na to zadanie wydatkowano kwotę 914.999zł. Ponadto kwotę w wysokości 346.458 zł przekazano, jako dotację na modernizację i adaptację pomieszczeń Powiatowego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej – Filia w Łapach. Oprócz tych wydatków zakupiono usługi, jako usługi własne w kwocie 710.816zł i z tej kwoty wykonywane były modernizacje ewidencji gruntów i budynków w wysokości 615.176zł. Generalnie w tym roku zakończyliśmy zakładanie ewidencji budynków i lokali. Pozostało tylko miasto Michałowo, ale ono zostało wykazane w wykazie. jako miasto dopiero 1 stycznia 2009 roku, dlatego planujemy, że modernizację w zakresie założenia ewidencji budynków i lokali wykonamy w roku 2011. Przedkładając wykonane modernizacje na osiągnięte efekty w roku 2009 modernizacją objęliśmy 2.000ha terenów miejskich i 2.600ha na terenach wiejskich. Za sukces możemy uznać, że w kosztach modernizacji uczestniczą gminy. Na dzień dzisiejszy pieniądze na dofinansowanie modernizacji pozyskaliśmy z Gminy Zabłudów w kwocie 20.000zł; z Gminy Wasilków w kocie 20.000zł; z Gminy Choroszcz była kwota 20.000zł, z tym, że 10.000zł wydatkowaliśmy w roku ubiegły i 10.000zł będzie przeznaczony na prace, których odbiór odbędzie się na przełomie kwietnia i maja; z Gminy Turośń Kościelna 20.000zł. Oprócz prac geodezyjnych środki Funduszu przeznaczone były także na zakup sprzętu komputerowego -8.670zł; zakup akcesoriów komputerowych (programy do prowadzenia zasobu)- 2.560zł; zakup materiałów -1.213zł i szkolenia pracowników ok. 6.000zł. Łączne wydatki Funduszu w roku 2009 wyniosły 2.370.838zł. Stan Funduszu na koniec roku wyniósł 776.107zł i jest to kwota, która stanowi zabezpieczenie na kompleksową modernizację ewidencji gruntów i budynków na obręby: Jeroniki, Krupniki, Porosły, Łyski, Sienkiewicze”.
            Radny Pan Wojciech Bukłaha zapytał: „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, w związku z tym opracowaniem chciałbym zapytać o opracowanie numerycznej mapy zasadniczej w Powiecie Białostocki, jaka jest na dzień dzisiejszy sytuacja. Drugie pytanie dotyczy zobowiązań w kwocie 123.339zł. Trzecie pytanie dotyczy kar umownych dla Firmy geodezyjnej „Geokart” S.C. w Łomży, czy to też chodzi o opracowanie numerycznej mapy, czy chodziło tu o nieterminowość, czy jakość wykonania zadania”.
            Pani Mirosława Dudar – Zastępca Dyrektora Wydziału Geodezji, Katastru i Nieruchomości Starostwa Powiatowego w Białymstoku wyjaśniła: „W odniesieniu do Firmy geodezyjnej „Geokart” S.C. w Łomży była podpisana umowa w roku 2005. Później termin ten był przesunięty i nie dostarczyliśmy wyników obliczenia osnowy i w roku 2008 jednostka ta przedłożyła wykonane prace do odbioru. Odbiór ten odbywał się przez 1,5 roku. Zakończony został w połowie roku 2009. Naliczone odsetki, to ok. 60% wykonanych postanowień umowy. Ta firma wykonała jeszcze dodatkowe zadania nie przewidziane w umowie, żeby w części zrekompensować firma wniosła sprawę do sądu i przed sądem została zawarta ugoda. Odnosząc się do kwoty umowy, wykonane zostały dodatkowe zadania i za tą umowę zapłaciliśmy 90%: 40% przy odbiorze i 50% w ramach zawartej ugody. Następna sprawa, jeżeli chodzi o opracowanie mapy zasadniczej, więc mamy opracowaną mapę zasadniczą na wszystkie miasta i siedziby gmin. Tereny gminne, ja mówię o mapie numerycznej, bo jeżeli chodzi o mapę analogową to możemy powiedzieć, że w granicach 90% na tereny wiejskie jest opracowana, ale w związku z dyrektywą unijną, która weszła w życie z końcem ubiegłego roku, Starosta jest zobligowany do modernizacji map analogowych, przeniesienia ich treści do wersji elektronicznej. Musimy mieć na uwadze to, że nie możemy tego zrobić ad hoc, bo te mapy były opracowane na różnych osnowach, z różnymi dokładnościami wykonywane były pomiary. Nie jest to mapa pełnowartościowa, ale aktualnie nasze zamierzenia idą w tym kierunku, żeby pełnowartościowy dokument opracować na obszary wokół miasta Białegostoku. Stąd te porozumienie z gminami. Z końcem ubiegłego roku, tak, jak mówiłam wcześniej, opracowaliśmy ok. 2000ha i były to obręby: Klepacze- 600ha z kompleksowej modernizacji ewidencji gruntów. W tej chwili jeszcze musimy ją uzupełnić o część tzw. fakultatywną, ale to już nie są duże pieniądze; opracowaliśmy też mapę numeryczną na obręb Sobolewo, na tereny zabudowane – ok. 1.000ha; obręb Henrykowo- ok.500ha. W najbliższym czasie, tj. przełom kwietnia i maja przystąpimy do odbioru 5 obrębów Gminy Choroszcz: Krupniki, Porosły, Łyski, Sienkiewicze i Jeroniki. W sumie jest to ok. 1.000ha. Muszę powiedzieć, że te prace są bardzo drogie. Z kalkulacji wynika, że za jedną działkę odpłatność wynosi w granicach 100zł. Liczymy na to, że będzie to pełnowartościowe opracowanie, zawierające pełne informacje o gruntach, budynkach i lokalach. Jeśli chodzi o zobowiązania, to one powstały na dzień 31 grudnia są to kwoty, które trzeba było przygotować na opłacenie 10% Funduszu Wojewódzkiego. Zapłacenie następuje 30 dni po upływie tego terminu. Tak wynika z przepisów”.
            Pytań do ww. projektu uchwały nie zgłoszono, wobec czego Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski poprosił o odczytanie opinii Komisji.
            Pan Roman Tadeusz Łudź - Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów –poinformował Wysoką Radę, iż Komisja wydała pozytywną opinię do projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania z wykonania zadań i gospodarowania Powiatowym Funduszem Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym za 2009 rok.
            Również Komisja Infrastruktury Technicznej, jednogłośnie, pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w tej sprawie, o czym poinformował zebranych jej Wiceprzewodniczący - Pan Antoni Bogdan.
Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła Uchwałę Nr XLIII/398/10 z dnia 25 marca 2010 roku w sprawie zatwierdzenia sprawozdania z wykonania zadań i gospodarowania Powiatowym Funduszem Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym za 2009 rok /zał. nr 10/.
 
Ad 9
            Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia zmiany w Statucie Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Łapach.
            Pan Janusz Krzysztof Rainko – Dyrektor Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Łapach przedstawił zebranym projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia zmiany w Statucie Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Łapach /zał. nr 11/.
            „Szanowny Panie Przewodniczący, Szanowni Radni, celem proponowanych zmian w Statucie było uporządkowanie i doprecyzowanie istniejącego składu ZOZ-u. O tych sprawach traktuje §9 pkt 1 Statutu. Mianowicie, w dotychczasowym zapisie punkt ten mówił, iż w skład zakładu wchodzą następujące jednostki: szpital, przychodnia i zakład pielęgnacyjno-opiekuńczy. Ponieważ w skład ZOZ- wchodzi nie jedna przychodnia, a dwie, a także punkt medycyny obrazowej zupełnie położony w innym miejscu, należałoby te sprawy doprecyzować choćby z takiego względu, że bierzemy udział w realizacji różnego rodzaju projektów, w których wskazujemy lokalizację realizacji tych projektów i tutaj chodziłoby o sprecyzowanie tych rzeczy. Proponowane brzmienie tego paragrafu mówi: <<W skład zakładu wchodzą następujące jednostki organizacyjne: 1) szpital z siedzibą w Łapach, ul. Korczaka 23, 2) przychodnia z siedzibą w Łapach, ul. Korczaka 23 i ul. Piaskowa 9, 3) Zakład Pielęgnacyjno – Opiekuńczy z siedzibą w Łapach, ul. Korczaka 23, 4) punkt RTG i USG z siedzibą w Białymstoku, ul. Słonimska 15>>.
            Pytań do ww. projektu uchwały nie zgłoszono, wobec czego Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski poprosił o odczytanie opinii Komisji.
            Pani Sylwia Rząca – Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Rodziny poinformowała zebranych, iż Komisja wydała pozytywną opinię do omawianego projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia zmiany w Statucie Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Łapach.
Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła Uchwałę Nr XLIII/399/10 z dnia 25 marca 2010 roku w sprawie zatwierdzenia zmiany w Statucie Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Łapach /zał. nr 12/.
 
Ad 10
            Podjęcie uchwały w sprawie uchylenia uchwały Nr XVI/167/08 Rady Powiatu Białostockiego z dnia 27 marca 2008r. w sprawie powierzenia gminie Czarna Białostocka prowadzenia i finansowania zadania pod nazwą „Przebudowa drogi powiatowej Nr 2303B ul. Fabryczna w Czarnej Białostockiej” oraz zarządzania odcinkiem tej drogi.
            Pan Marek Jędrzejewski – Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Białymstoku przedstawił Wysokiej Radzie projekt uchwały w sprawie uchylenia uchwały Nr XVI/167/08 Rady Powiatu Białostockiego z dnia 27 marca 2008r. w sprawie powierzenia gminie Czarna Białostocka prowadzenia i finansowania zadania pod nazwą „Przebudowa drogi powiatowej Nr 2303B ul. Fabryczna w Czarnej Białostockiej” oraz zarządzania odcinkiem tej drogi /zał. nr 13/.
            „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, podjęcie uchwały, której Pan Przewodniczący przed chwilą powiedział ma na celu uporządkowanie stanu prawnego w zakresie zarządzania ul. Fabryczną w miejscowości Czarna Białostocka. Dnia 27 marca 2008 roku Rada Powiatu Białostockiego podjęła uchwałę w sprawie powierzenia Gminie Czarna Białostocka prowadzenia i finansowania zadania pn.: „Przebudowa drogi powiatowej nr2303B ul. Fabryczna w Czarnej Białostockiej” oraz zarządzanie odcinkiem tej drogi. Zarówno w tej uchwale z dnia 27 marca 2008 roku, jak i w porozumieniu, które zostało zawarte między Zarządem Powiatu a Burmistrzem Czarnej Białostockiej na podstawie tej uchwały jest odniesienie się do projektu pn: „Budowa i uruchomienie Podlaskiego Parku Przemysłowego w Czarnej Białostockiej”. Czas płynął, w roku 2010 od dnia 1 stycznia ul. Fabryczną w miejscowości Czarna Białostocka zarządza Burmistrz Czarnej Białostockiej. W międzyczasie w roku 2009 okazało się, że środków z programu pn: „Budowa i uruchomienie Podlaskiego Parku Przemysłowego w Czarnej Białostockiej” nie będzie można przeznaczyć na przebudowę ulicy w Czarnej Białostockiej. Jednocześnie, w związku z tym, że Burmistrz Czarnej Białostockiej złożył wniosek o pozwolenie na budowę ul. Fabrycznej zamierzamy kontynuować porozumienie, na podstawie, którego Burmistrz zarządza ul. Fabryczną, jednakże zdecydowanie pragniemy odciąć się od programu pomocowego „Budowa i uruchomienie Podlaskiego Parku Przemysłowego w Czarnej Białostockiej”. W związku z tym, po analizie prowadzonej przez Powiatowy Zarząd Dróg, wspólnie z Zarządem Powiatu i radcami prawnymi doszliśmy do wniosku, że pierwszym krokiem jest uchylenie uchwały, która pozwalała zawrzeć porozumienie z Burmistrzem w sprawie zarządzania ul. Fabryczną”.
            Radny Pan Zenon Żukowski zapytał: „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado chciałem poprosić, żeby Pan Wicestarosta, w związku z tym, że był pomysłodawcą pewnego rozwiązania, żeby przybliżył temat”.
            Odpowiedzi udzielił Pan Marek Jędrzejewski – Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Białymstoku: „Chcemy wyeliminować z treści porozumienia słowa: <<budowa i uruchomienie Podlaskiego Parku Przemysłowego w Czarnej Białostockiej>>, w związku z tym, że w ramach tego programu środków na przebudowę ul. Fabrycznej nie można uzyskać. To jest informacja uzyskana od Burmistrza Czarnej Białostockiej, jak również pisemnie skierowana do Zarządu Powiatu. Burmistrz oczywiście obiecuje środki w ramach innych programów, które ma zamiar pozyskać”.
            Pytań do ww. projektu uchwały nie zgłoszono, wobec czego Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski poprosił o odczytanie opinii Komisji.
            Komisja Infrastruktury Technicznej, jednogłośnie, pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie uchylenia uchwały Nr XVI/167/08 Rady Powiatu Białostockiego z dnia 27 marca 2008r. w sprawie powierzenia gminie Czarna Białostocka prowadzenia i finansowania zadania pod nazwą „Przebudowa drogi powiatowej Nr 2303B ul. Fabryczna w Czarnej Białostockiej” oraz zarządzania odcinkiem tej drogi, o czym poinformował zebranych jej Wiceprzewodniczący - Pan Antoni Bogdan.
            Wicestarosta Powiatu Białostockiego – Pan Adam Kamiński uzupełnił: „Proszę Państwa, jest dobra wiadomość, będzie Park Przemysłowy w Czarnej Białostockiej, będą inwestycje w Parku Przemysłowym: tereny pod produkcję, pod usługi, pod działalność gospodarczą. Obejmie to 8ha, które należą do gminy i przy okazji inne tereny, które są terenami prywatnymi. Gmina doprowadzi do Parku Przemysłowego wszelkie niezbędne media w postaci wody, kanalizacji, światłowodu. Problem dotyczy drogi powiatowej, która prowadzi do Parku Przemysłowego i to jest nasz problem, jako Powiatu Białostockiego. Problem dotyczy drogi powiatowej, ale nie całej, bo część należy do gminy, tam od skrzyżowania z ul. Wrzosową. Od drogi nr 19 do skrzyżowania z ul. Wrzosową jest to droga powiatowa i ta droga miała być od ul. Sienkiewicza przebudowywana z wykorzystaniem funduszy, które byłyby z dużego projektu Podlaskiego Parku Przemysłowego. Szacunkowa wartość 2 lata temu wynosiła 15.000.000€, przy 10% wkładzie własnym. Takie były założenia jeszcze rok temu. Natomiast po różnych konsultacjach z Komisją Europejską, bo to był sam wymysł Ministerstwa Rolnictwa, zostały zmniejszone kwoty, jakie można wydać w ramach tych projektów poza obszarem Parku Przemysłowego, poza tym sensu stricte terenem przeznaczonym pod działalność gospodarczą do 20% maksymalnej wartości projektu. Te 20% Gmina chce wydać na doprowadzenie podstawowych mediów, które wymieniłem wcześniej. Nasz droga z tego programu wypadła i nie będzie miała tego wsparcia finansowego. Została wykonana dokumentacja na tą drogę, a kosztowała ok. 360.000zł. Jest to coś, co pozwala nam w przyszłości sięgać po kolejne pieniądze. W tym momencie Gmina prowadzi rozpoznanie, licząc na to, że będzie to droga rezerwowa i w przyszłości otrzyma dofinansowanie, bo ma już dokumentację, być może już niedługo będzie też pozwolenie na budowę. Stąd jest ta uchwała, która została Państwu przedłożona”.
Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła Uchwałę Nr XLIII/400/10 z dnia 25 marca 2010 roku w sprawie uchylenia uchwały Nr XVI/167/08 Rady Powiatu Białostockiego z dnia 27 marca 2008r. w sprawie powierzenia gminie Czarna Białostocka prowadzenia i finansowania zadania pod nazwą „Przebudowa drogi powiatowej Nr 2303B ul. Fabryczna w Czarnej Białostockiej” oraz zarządzania odcinkiem tej drogi/zał. nr 14/.
 
 
Ad 11
            Podjęcie uchwały w sprawie powierzenia Gminie Czarna Białostocka prowadzenia i finansowania zadania pod nazwą „Przebudowa drogi powiatowej Nr 2303B ul. Fabryczna w Czarnej Białostockiej” oraz zarządzania odcinkiem tej drogi.
            Pan Marek Jędrzejewski – Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Białymstoku przedstawił Wysokiej Radzie projekt uchwały w sprawie powierzenia Gminie Czarna Białostocka prowadzenia i finansowania zadania pod nazwą „Przebudowa drogi powiatowej Nr 2303B ul. Fabryczna w Czarnej Białostockiej” oraz zarządzania odcinkiem tej drogi / zał. nr 15/.
            „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, mając na uwadze wszelkie uwarunkowania, o których wcześniej wspomniałem, tzn. to, że Gmina Czarna Białostocka zamówiła i zrealizowała dokumentację projektową na przebudowę ul. Fabrycznej od ul. Sienkiewicza do ul. Wrzosowej. Mając na uwadze to, że złożyła wniosek o wydanie pozwolenia na budowę na ten odcinek, a także mając na uwadze to, że od dnia 1 stycznia 2010 roku skutecznie ul. Fabryczną zarządza Burmistrz Czarnej Białostockiej, tj. odcinkiem drogi powiatowej, wnoszę o podjęcie uchwaływ sprawie powierzenia Gminie Czarna Białostocka prowadzenia i finansowania zadania pod nazwą „Przebudowa drogi powiatowej Nr 2303B ul. Fabryczna w Czarnej Białostockiej” oraz zarządzania odcinkiem tej drogi w celu umożliwienia organowi, który zaangażował się w dokumentację i pozyskiwanie środków zewnętrznych celem skutecznego egzekwowania i doprowadzenia do przebudowy tej drogi. Wcześniej deklarowane przez Radę Powiatu Białostockiego środki w wysokości 750.000zł, przeznaczone dla Gminy czarna Białostocka na ul. Fabryczną os ul. Sienkiewicza do ul. Wrzosowej w latach 2010-2011, w tej chwili proponuje się umożliwić przekazanie tych środków Gminie Czarna Białostocka w latach 2011-2012, mając na uwadze stale sprawę pozyskania środków zewnętrznych pomocowych. Ta dokumentacja jest zrobiona z rozmachem. Gdyby ta ulica została zrealizowana w takich kształcie, byłoby to duże osiągnięcie”.
            Pytań do ww. projektu uchwały nie zgłoszono, wobec czego Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski poprosił o odczytanie opinii Komisji.
            Komisja Infrastruktury Technicznej, jednogłośnie, pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie powierzenia Gminie Czarna Białostocka prowadzenia i finansowania zadania pod nazwą „Przebudowa drogi powiatowej Nr 2303B ul. Fabryczna w Czarnej Białostockiej” oraz zarządzania odcinkiem tej drogi.
            Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła Uchwałę Nr XLIII/401/10 z dnia 25 marca 2010 roku w sprawie powierzenia Gminie Czarna Białostocka prowadzenia i finansowania zadania pod nazwą „Przebudowa drogi powiatowej Nr 2303B ul. Fabryczna w Czarnej Białostockiej” oraz zarządzania odcinkiem tej drogi /zał. nr 16/.
 
Ad 12
            Podjęcie uchwały w sprawie zmian w uchwale budżetowej Powiatu Białostockiego na 2010 rok.
            Pani Maria Borodziuk – Skarbnik Powiatu Białostockiego zreferowała zebranym projekt uchwały w sprawie zmian w uchwale budżetowej Powiatu Białostockiego na rok 2010 /zał. nr 17/.
            „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, kolejna, druga w tym roku zmiana uchwały budżetowej na rok 2010 polega na tym, że zwiększa się plan dochodów budżetu powiatu o kwotę 656.224zł, a plan wydatków budżetu o kwotę 4.541.199zł. W tej sytuacji, przy takich zwiększeniach dotychczas klasycznie zrównoważony budżet powiatu tzn. że dotąd planowane wydatki były równe planowanym dochodom, zostaje zrównoważony poprzez zaplanowanie deficytu budżetowego. Planowany deficyt budżetu wynosi 3.884.975zł i Zarząd Powiatu proponuje, aby ten deficyt został pokryty z dwóch źródeł: z nadwyżki budżetowej z lat ubiegłych w kwocie 1.754.975zł, jest to dokładnie proszę Państwa ta kwota wypracowanej nadwyżki budżetu za rok 2009 i te pieniądze są na rachunku budżetu i pozostałą część deficytu budżetowego w kwocie 2.150.000zł w formie zaciągnięcia długoterminowego kredytu bankowego. Jeśli chodzi o zwiększenia planu dochodów, występują one w takich pozycjach, jak: działalność usługowa – 20.000zł jest pozyskana od Gminy Wasilków, która to gmina udziela powiatowi pomocy finansowej z przeznaczeniem na prace geodezyjne i kartograficzne. W drugiej pozycji – różne rozliczenia decyzją Ministra Finansów powiat otrzymał z rezerwy subwencji kwotę 285.600zł i jest to kwota na uzupełnienie dochodów i są to środki na inwestycje na drogach powiatowych, a konkretnie chodzi o wnioskowane dofinansowanie przebudowy mostu na przepust w miejscowości Szerenosy. Następnie w dziale – pomoc społeczna powiat uzyskał dotację celową w kwocie 1.250zł na wypłatę dodatku pracownikowi socjalnemu w PCPR w Białymstoku. Jeśli chodzi o dział – oświata i wychowanie, w związku z podpisaniem aneksów uściślających realizację projektów w ramach PO KL zwiększone dochody to jest kwota 1.180zł. W dziale pozostałe zadania, konkretnie rozdział powiatowe urzędy pracy zwiększa się dochody o kwotę 348.194zł w związku z przedłużeniem realizacji, aż do roku 2014 projektu w ramach PO KL realizowanego przez PUP pn.: „Wysoka jakość pośrednictwa i poradnictwa zawodowego przepustką na rynek pracy. Jest to zwiększenie o dotację rozwojową na finansowanie tego projektu od kwietnia do końca bieżącego roku – kwota 310.922zł i również jeszcze kwota zwiększonej dotacji z budżetu miasta Białegostoku, bo jak Państwo pamiętają miasto Białystok w formie dotacji współfinansuje funkcjonowanie Powiatowego Urzędu Pracy. Jest to kwota 37.272zł odpowiadająca 68% wkładu własnego w realizacji tego projektu. Następne zmiany w rozdziale 85395, czyli pozostała działalność i w rozdziale 80195, czyli oświata to są przesunięcia między paragrafami, w związku z tym, że przenosi się środki z jednego rozdziału do drugiego ze względu na potrzebę uporządkowania nazewnictwa między innymi paragrafów w związku z nowym rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie klasyfikacji budżetowej. To jest porządkowanie zapisów po stronie dochodów. Jeśli chodzi o zmiany w planie wydatków budżetu, jak wspomniałam, zmiany te polegają na zwiększeniu planu wydatków. Zwiększa się plan wydatków łącznie o kwotę 4.541.199zł. Zwiększenia dotyczą takich działów, jak: transport i łączność – o kwotę 285.600zł zwiększa się wydatki majątkowe, wydatki inwestycyjne zwiększając to na zadaniu przebudowa mostu w Szerenosach. W dziale - działalność usługowa na prace geodezyjne i kartograficzne zgodnie z przeznaczeniem, określonym przez Gminę Wasilków zwiększa się wydatki na opracowania geodezyjne i kartograficzne. W dziale – administracja publiczna zwiększenie planu wydatków o kwotę  3.863.079zł, a jeśli chodzi o wydatki Starostwa jest to zwiększenie o kwotę 3.850.000zł na wydatki majątkowe, na wydatek polegający na nabyciu nieruchomości zabudowanej w Białymstoku na potrzeby Starostwa Powiatowego w Białymstoku oraz w tym dziale zwiększa się wydatki na promocję samorządu terytorialnego o kwotę 13.079zł, w takich dwóch pozycjach, jak: wydatki związane z realizacją zadań statutowych oraz świadczenia na rzecz osób fizycznych. Te świadczenia na rzecz osób fizycznych, one są określone w §3040 i są przeznaczone na wypłatę nagród, m.in. w planowanych konkursach na hasło promocyjne Powiatu Białostockiego, bądź inne promocyjne gadżety, które mają powiat promować. Zwiększenie o 10.000zł przewiduje się głównie na umożliwienie wydania Biuletynu informacyjno- promocyjnego powiatu. Następne zmiany w dziale – oświata i wychowanie, tutaj jest zwiększenie o kwotę 1.180zł i związane jest to z podpisywaniem aneksów na realizację trzech projektów przez LO w Łapach, ZSM w Łapach i CE w Supraślu. W dziale pomoc społeczna zwiększenie o 1.250zł na wypłatę wynagrodzenia w PCPR w Białymstoku. W dziale - pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej, tj. PUP o kwotę 365.790 zł zwiększa się wydatki na programy finansowanie z udziałem środków, czyli na kontynuację tego projektu, który jest realizowany przez PUP. W dziale – edukacyjna opieka wychowawcza zwiększa się wydatki majątkowe o kwotę 4.300zł z przeznaczeniem na zakup kserokopiarki przez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną w Łapach. To są wszystkie zmiany. Po tych zmianach, które dzisiaj Rada Powiatu zechce uchwalić, po raz pierwszy dochody budżetu przekraczają kwotę 100.000.000zł. Wydatki na drogi powiatowe już sięgają łącznej kwoty 26.141.991zł. Już na etapie planu kwota jest większa, niż wykonana w roku 2009. Następne załączniki to są zmiany, jeśli chodzi o zadania inwestycyjne. Zmiany są w poz.13 – zwiększony plan wydatków na przebudowę mostu w Szerenosach o kwotę otrzymanej subwencji. Następnie wprowadzone są dwa nowe zadania tj. w Starostwie Powiatowym jest to zadanie w poz.21a – t. zakup nieruchomości zabudowanej w Białymstoku na potrzeby Starostwa Powiatowego – 3.850.000zł i poz. 22 – tutaj nie ma zmian kwotowych, jedynie uzupełnia się zapis dotyczący zakupu sprzętu komputerowego dla potrzeb Starostwa i uzupełnia się jeszcze o słowo: <<i biurowego>>, gdyż przewiduje się tu zakup sprzętu komputerowego i zakup nowej kserokopiarki. Nowe zadanie, kolejne w poz.25 – zakup kserokopiarki dla Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Łapach. Aktualizuje się w zał. nr 2 plan przychodów i rozchodów budżetu i tutaj zwiększają się w stosunku do uchwały budżetowej przychody budżetowe, jak też i rozchody, gdyż zaplanowany kredyt w kwocie 2.150.000zł zakłada się, że będzie zaciągnięty na okres 4 lat i spłata kredytu następować będzie od następnego miesiąca od uruchomienia kredytu, czyli bez okresu karencji i będzie spłacany on w równych ratach miesięcznych, a zatem przewiduje się, że do końca czerwca 2014 roku zostanie on spłacony. W zał. nr 3 jest nowa, aktualna prognoza kwoty długu i spłat w roku 2010 i latach następnych. Przy aktualnym i planowanym zadłużeniu całkowita spłata tych zadłużeń nastąpi w roku 2014 i wskaźniki, które mówią o wielkości zadłużenia, a więc stosunek wielkości długu do planowanych dochodów będzie malał, a na koniec roku 2010 przewiduje się, że wyniesie on 4,8%, przy ustawowo możliwym 60% i corocznie ponoszone rozchody i wydatki na obsługę długu nie będą większe niż 2%, przy dopuszczalnych 15%, czyli można powiedzieć, że tenże kredyt nie zamyka powiatowi drogi do zaciągania w następnych latach innych kredytów, na inne zadania i przy takiej spłacie przez 4 lata odsetki nie przekroczą kwoty 300.000zł. Zał. nr 4 - jest to aktualizacja wykazu wydatków na programy finansowane z udziałem środków Unii Europejskiej”.
            Pytań do ww. projektu uchwały nie zgłoszono, wobec czego Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski poprosił o odczytanie opinii Komisji.
            Pan Jan Ambrożej - Wiceprzewodniczący Komisji Budżetu i Finansów –poinformował Wysoką Radę, iż Komisja wydała pozytywną opinię do projektu uchwały w sprawie zmian w uchwale budżetowej Powiatu Białostockiego na rok 2010          wraz z autopoprawkami Zarządu Powiatu.
            Również Komisja Infrastruktury Technicznej, jednogłośnie, pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w tej sprawie, o czym poinformował zebranych jej Wiceprzewodniczący - Pan Antoni Bogdan.
            Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła Uchwałę Nr XLIII/402/10 z dnia 25 marca 2010 roku w sprawie zmian w uchwale budżetowej Powiatu Białostockiego na 2010 rok /zał. nr 18/.
 
Ad 13
            Podjęcie uchwały w sprawie Stanowiska Rady Powiatu Białostockiego skierowanego do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie wspólnot gruntowych.
            Pani Mirosława Dudar – Zastępca Dyrektora Wydziału Geodezji, Katastru i Nieruchomości Starostwa Powiatowego w Białymstoku przedstawiła Wysokiej Radzie projekt uchwały w sprawie Stanowiska Rady Powiatu Białostockiego skierowanego do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie wspólnot gruntowych /zał. nr 19/.
            „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, wnoszę o podjęcie uchwały w sprawie upoważnienia Rady Powiatu do wystąpienia do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z wnioskiem o przyśpieszenie prac nad ustawą z dnia 29 czerwca 1963 roku o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych. Problem ten szczególnie dotyczy naszego powiatu, bowiem na naszym terenie zarejestrowanych jest ok. 85 wspólnot gruntowych. Łącznie obejmuje to powierzchnię ok. 2.640ha. Niektóre ze wspólnot występują w miastach, jak również w bezpośrednim sąsiedztwie miasta Białegostoku. Tylko 3 wspólnoty uregulowały swój Statut, tzn. zostały powołane spółki do sprawowania zarządu, w 5 innych zostały wybrane tylko zarządy. Dotychczas zmiany w ustawie dotyczyły tylko kwestii kompetencyjnych i nie rozwiązały stosunków własnościowych tych wspólnot. Z uwagi na to, że one obejmują znaczny obszar, stąd należało z takim ponagleniem do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi wystąpić. Mając na uwadze powyższe kwestie proszę o podjęcie takiej uchwały”.
            Pytań do ww. projektu uchwały nie zgłoszono, wobec czego Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski poprosił o odczytanie opinii Komisji.
            Pan Marek Żmujdzin – Przewodniczący Komisji Rolnictwa i Środowiska oraz Turystyki i Rozwoju Powiatu stwierdził, iż Komisja jednogłośnie, pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie Stanowiska Rady Powiatu Białostockiego skierowanego do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie wspólnot gruntowych.
            Również Komisja Infrastruktury Technicznej, jednogłośnie, pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w tej sprawie, o czym poinformował zebranych jej Wiceprzewodniczący - Pan Antoni Bogdan.
            Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła Uchwałę Nr XLIII/403/10 z dnia 25 marca 2010 roku w sprawie Stanowiska Rady Powiatu Białostockiego skierowanego do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie wspólnot gruntowych /zał. nr 20/.
 
Ad 14
            Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Białostockiego.
            Pan Jarosław Wądołowski – Członek Zarządu Powiatu Białostockiego przedstawił Wysokiej Radzie projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Białostockiego / zał. nr 21/.
            „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, Gmina Zawady zamierza przystąpić do budowy infrastruktury służącej ochronie przyrody w dolinie Górnej Narwi. Do tego celu potrzebna jest 30a działka leżąca przy drodze powiatowej, stanowiąca rów przy tej drodze. Tam będzie ulokowanych 30 miejsc parkingowych, przystań dla kajaków, urządzenia służące do zbierania zanieczyszczeń, zbiorniki do segregacji odpadów i toalety. Sposób uregulowania dysponowania nieruchomością będzie taki, że będzie to podobna umowa dzierżawy jak na tereny przeznaczone pod bulwar w Supraślu”.
            Radny Pan Zenon Żukowski zapytał, jaka to jest działka i gdzie położona.
            Wyjaśnienia w tej sprawie złożył Pan Marek Jędrzejewski – Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Białymstoku: „Działka o nr geod.331/12 ma powierzchnię 3.300m2 i przylega do działki stanowiącej drogę powiatową, prowadzącą od drogi krajowej nr 64 do Osowca, a na terenie Powiatu Białostockiego droga kończy się na trzecim przęśle mosty przez rzekę Narew w Strękowej Górze, tj. na granicy między powiatami. Bezpośrednio do tej działki przylega działka, o której jest mowa w uchwale. Działka ta nie stanowi drogi i nie ma tam zlokalizowanych urządzeń drogowych”.
            Pytań do ww. projektu uchwały nie zgłoszono, wobec czego Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski poprosił o odczytanie opinii Komisji.
            Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, podjęła Uchwałę Nr XLIII/404/10 z dnia 25 marca 2010 roku w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Białostockiego /zał. nr 22/.
 
Ad 15
            Interpelacje i zapytania Radnych.
            W punkcie interpelacje i zapytania Radnych głos zabrał Radny Pan Antoni Bogdan: „Panie Przewodniczący, Szanowni Radni, chcę poruszyć dwie sprawy. Pierwsza sprawa, to droga kruszewska, która na wysokości przystanku Kościuki i dalej za przystankiem Rogowo „znikła”. Tam sie porobiły takie dziury, że praktycznie asfaltu nie ma. Bardzo proszę o bieżącą naprawę tej drogi. Druga sprawa, droga z miejscowości Choroszcz do Kruszewa przez Pańki, Rogowo. Na odcinku tam, gdzie jest szosa kruszewska jest bardzo duże zakrzaczenie i na przykład, jak tam jedzie autobus, to są trudności z wyminięciem się z autobusem, bo zaczepia się o gałęzie. Należy to odkrzaczyć. Jest chętny do wykonania tego zadania, który by to drewno pozyskane zabrał na opał, tylko potrzeba zgody. W jaki sposób to załatwić, czy to sołtys ma wystąpić, czy gmina do powiatu, czy powiat sam to zakrzaczenie usunie”.
            Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Białymstoku – Pan Marek Jędrzejewski odpowiedział: „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, jeżeli jest to interpelacja na pewno odpowiemy. Jeżeli chodzi o szosę kruszewską, od przedwczoraj docierają do nas sygnały, że droga na wysokości Kościuk jest intensywnie eksploatowana przez samochody ciężarowe wywożące kruszywa z terenu otuliny Narwiańskiego Parku Narodowego. Interweniowałem osobiście, dwukrotnie, u Naczelnika i Zastępcy Wydziału Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Białymstoku. Uzyskałem informację, że będą tam patrole, ponieważ samochody ciężarowe jeżdżą odcinkiem drogi oznakowanym znakami ograniczającymi dostępność dla wszystkich samochodów do 10t ładunku łącznego. Wiemy o tym, że droga o nawierzchni powierzchniowo utrwalanej 30-40 lat temu zamieniła się w tej chwili w żużel. Jedyna interwencja i skuteczna to patrole policji drogowej. Mam obiecane, że te patrole będą. Kary stosowane będą bardzo wysokie, po to, żeby ukrócić niszczenie dróg powiatowych. Druga sprawa – krzaki. Do tego celu niezbędne jest wejście w posiadanie mapy zasadniczej, która określi, gdzie są granice pasa drogowego. Sprawę będziemy pilotować w ten sposób, że jeżeli jest chętny do wycięcia zakrzaczenia, to kierownik obwodu drogowego na pewno będzie rozmawiał z pracownikami właściwymi w Urzędzie Miejskim w Choroszczy i ewentualnie, jeżeli uda się ustalić granice i linie rozgraniczające między pasem drogowym a działkami przyległymi, będziemy dążyć do tego, żeby te krzaki usunąć”.
            Radny Pan Ryszard Antoni Berensztejn zgłosił 3 interpelacje: „Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo, Zespół Szkół w Czarnej Białostockiej, to chyba najbardziej zaniedbana szkoła powiatowa, jaka istnieje w naszym powiecie. Chodzi mi o taką rzecz, tam jest robiony parking z tyłu budynku przy łączniku. Ponieważ, jak wiadomo zostały tam z hotelu przerobione mieszkania zostaje powiatowy plac, który jest w stanie takim, że trzeba coś z nim zrobić, utwardzić ten plan, ponieważ obecnie wygląda to strasznie. Wnoszę do Zarządu Powiatu o wyasygnowanie środków finansowych na to, jak również na remont łącznika, czyli dachu na nim, o którym rozmawialiśmy, a nie zrobiono go przy remoncie dachu szkoły, jak również chodzi mi o sprawę parkingu przed szkołą. Trzeba to uporządkować w ten sposób, żeby można było stawiać samochody, tzn. chodzi o poszerzenie tego parkingu. Proszę Zarząd, żeby tą sprawę rozpatrzył i zabezpieczył jakieś środki na ten cel. Druga sprawa, chciałbym przypomnieć, że składałem interpelację w sprawie dokończenia wymiany okien w tej szkole, bo zostało tam już niedużo okien do wymiany. Miało to być zrobione na wiosnę, a później ewentualnie trzeba coś zrobić ze ścianami zewnętrznymi tego obiektu, żeby przypominało to szkołę. Jeszcze trzecia sprawa, droga Jurowiecka w Wasilkowie – mam pytanie, bo tam przed przejazdem kolejowym w kierunku Jurowiec, kto tam uzupełniał asfalt, którzy na 5m się rozsypał, bo nie był dobrze utwardzony. Jeżeli to robił jakiś wykonawca, to należałoby w ramach gwarancji poprawić ten asfalt” /zał. nr 23/.
            Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Białymstoku – Pan Marek Jędrzejewski odpowiedział: „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, odpowiadając na ostatnią sprawę, rzeczywiście zauważyliśmy nieprawidłowości na wykonanej nawierzchni ścieralnej przed przejazdem kolejowym w Wasilkowie. Robota była wykonywana w miesiącu listopadzie i grudniu 2009 roku. Wygląda to na niedogęszczoną nawierzchnię, oczywiście, mówiąc o jej gwarancji, kilka dni temu wystąpiliśmy do wykonawcy robót o usunięcie tych usterek”.
            Radny Pan Zenon Żukowski stwierdził: Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, otrzymałem informację o rocznym koszcie utrzymania niesprawnych pojazdów samochodowych, będących na stanie szkół w naszym powiecie. Według mnie jest to ewidentna niegospodarność i nie powinna mieć miejsca, bo jeżeli w szkole w Michałowie są 4 pojazdy eksploatowane, a jeżeli są eksploatowane, to muszą mieć badania techniczne. Oprócz tego każdy samochód musi być ubezpieczony. Chciałbym się dowiedzieć, bo to jest informacja o samochodach zbędnych lub niesprawnych, ile jeszcze pojazdów sprawnych i kto je użytkuje na terenie Powiatu Białostockiego, jest w naszych szkołach średnich. Z tego, co odczytuję z tej informacji, to, np. w Łapach jest fiat Punto, Renault Megane. Nie wiem, co tam jest jeszcze, ale z tego, co mam informację, to proszę spytać, bo mamy tu dwie Panie, które są dyrektorami szkół, czy któraś z nich ma samochód osobowy do dyspozycji. W jakim celu są dwa samochody dodatkowo w ZSM w Łapach, przecież tam jest CKP. Ja rozumiem, żeby one były w CKP, rozumiem, bo tam jest nauka jazdy i one służyłyby celom dydaktycznym, natomiast, po co są w szkole, czy stać nas na to, żeby ponosić takie koszty? Wszyscy patrzą na koszty, a tu jest niegospodarność ewidentna i bardzo bym prosił o informację na ten temat, ponieważ dzisiaj słyszeliśmy również o tym, że jednostkom podległym Pan Starosta dał premie, to chciałbym wiedzieć, czy tym akurat dyrektorom ta premia się należała”.
            Odpowiedzi udzielił Starosta Powiatu Białostockiego – Pan Wiesław Pusz: „Jeżeli chodzi o system premii, to dotyczy dyrektorów związanych z opieką społeczną, czyli dyrektorów domów pomocy społecznej i domów dziecka, natomiast nie dotyczy szkół. Dyrektorzy szkół są wynagradzani z Karty Nauczyciela. Mają też różne dodatki przyznawane okresowo raz na pół roku. Oczywiście tu nastąpiło takie zaniedbanie. Po prostu, kiedyś Pani Dyrektor dostała samochód stary. Były plany, żeby go jakoś wyremontować, ale okazało się, że koszty remontu są nieproporcjonalnie duże w stosunku do wartości samochodu, ale należało go wcześniej zlikwidować. Sprawa Renault Megane jest zupełnie świeża, dlatego że jest on od początku roku. Było Punto, ale ono było w CKP. Pani Dyrektor prosiła Pana Dyrektora Penzę, żeby użyczył ten samochód. Generalnie są to duże jednostki. W ZSM jest około 1.000 uczniów, są potrzebne różne zakupy, bo oni nie mają możliwości, żeby firmy dostarczały im na miejsce jakieś małe zakupy, stąd dobrze jak jeden samochód będzie. Ponieważ w Starostwie Powiatowym został zakupiony pod koniec roku Ford na potrzeby Starostwa, więc Pani Dyrektor zwracała się o przekazanie tego Renault Megane i zostało to przekazane. Pan Radny ma rację, że jest tu bałagan, jeżeli chodzi o gospodarkę samochodów osobowych i w możliwie krótkim czasie zostanie to uporządkowane. Jeżeli chodzi o Michałowo, tam była koncepcja taka stworzenia muzeum samochodów, dlatego, że mają stację diagnostyczną i mają takie samochody, które przekraczają 25 lat i są to obiekty zabytkowe. Są one w takim stanie, że można je wyremontować. Przekształcenie samochodu w samochód zabytkowy pozwala na to, żeby po pierwsze jakieś minimalne ubezpieczenie było opłacane, czyli zejść z kosztów. Tak samo inaczej są uregulowane sprawy podatkowe. Ponadto byłaby to atrakcja. Taka wiata, która mogłaby służyć dla tych samochodów jest wybudowana. Jest tam też ciekawy ciągnik, który też ma swoją wartość i szkoła, która uczy w tym zakresie miałaby taką ekspozycję. Natomiast to wszystko zależy od chęci. Pan Dyrektor miał pewne plany, ale to był chyba słomiany zapał. Mam nadzieję, że powrócimy do tego i zobaczymy, co sie uda w tym kierunku zrobić”.
            Radny Pan Zenon Żukowski ad vocem stwierdził: „Panie Starosto, ja chciałbym otrzymać taką informację, jeżeli chodzi o pozostałe jednostki, czy są gdzieś tam samochody osobowe, jak to wygląda i bardzo bym prosił Zarząd, żeby przeanalizował sytuację konieczności utrzymania tych samochodów w jednostkach szkolnych”.
            Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Walenty Sic złożył interpelację: „W dniu wczorajszym odbyła się sesja w Gminie Juchnowiec. Poruszano tam sytuację przy pewnym przepuście, tj. na drodze powiatowej między miejscowością Zaleskie a przejazdem kolejowym w kierunku Doktorce. Wnoszę o znalezienie środków finansowych na tą naprawę. Może Pan Dyrektor PZD dokona oceny sytuacji, oceny kosztów”.
            Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Białymstoku – Pan Marek Jędrzejewski odpowiedział: „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, nie pozostaje mi nic innego, jak po raz kolejny wystąpić do Zarządu Powiatu Białostockiego o środki finansowe”.
            Radny Pan Zenon Żukowski zgłosił pytanie: „Mam takie pytanie. Praktycznie od wszystkich jednostek w naszym powiecie otrzymujemy sprawozdania. Mamy jedną jednostkę, która sprawozdań finansowych dotyczących swojej działalności nie składa. Jest to Powiatowy Zarząd Dróg. Składa tylko informację dotyczącą sprawozdania z wykonania inwestycji, natomiast sprawozdania ze swojej działalności, jako jednostka nie składa. Proszę o przygotowanie takiego sprawozdania po 4 latach w tej kadencji otrzymamy. Mam nadzieję, że Zarząd przychyli się do mojej prośby”.
             Odpowiedzi udzielił Starosta Powiatu Białostockiego – Pan Wiesław Pusz: „Szanowni Państwo, Wysoka Rada wybiera Zarząd. Jesteśmy do Państwa dyspozycji i przygotujemy to. Nie wiem jak szybko, ale oczywiście będziemy się starać, żeby ta informacja była pełna, bo jest to jak najbardziej zasadne, tylko potrzebujemy na to trochę czasu”.
            Innych interpelacji i zapytań nie zgłoszono.
 
Ad 16
            Przyjęcie protokołu z obrad XLII sesji RPB.
            Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski przypomniał zebranym, iż XLII Sesja Rady Powiatu Białostockiego III kadencji odbyła się w dniu 25 lutego 2010 roku. Protokół był wyłożony do zapoznania się. Przewodniczący obrad zapytał, czy są uwagi do jego treści? 
            Uwag nie zgłoszono, wobec czego Przewodniczący obrad zarządził głosowanie.
            Rada Powiatu Białostockiego, jednogłośnie, przyjęła protokół Nr XLII/10 z dnia 25 lutego 2010 roku.
 
 
Ad 17
            Sprawy różne.
            Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski, w sprawach różnych poinformował o pismach, które wpłynęły do Rady Powiatu Białostockiego i są do wglądu w Biurze Rady:
1.     Pismo Zespołu Szkół Mechanicznych w Łapach w sprawie wykorzystania autobusu Irisbus MidiRider 395E, zakupionego na potrzeby placówki przy udziale środków PFRON /zał. nr 24/,
2.     Pismo Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w sprawie ustalenia liczy radnych Sejmiku Województwa Podlaskiego, radnych rad powiatów i rad gmin w województwie podlaskim /zał. nr 25/,
3.     Pismo Wójta Gminy Poświętne w sprawie rozważenia możliwości wykonania remontu drogi powiatowej Nr 107584B na odcinku Poświętne – Brzozowo Stare w roku 2010 /zał. nr 26/,
4.     Odpis wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku sprawy ze skargi Justyny Pryszmont, Anny Pryszmont oraz Krystyny Żmiejko i Pawła Żmiejko od decyzji Burmistrza Zabłudowa z dnia 19 marca 2009 roku o odmowie wydania decyzji nakazującej przywrócenie stanu poprzedniego lub wykonania urządzeń wodnych na gruncie we wsi Zajezierce /zał. nr 27/.
 
Ad 28
            Zamknięcie obrad XLIII Sesji Rady Powiatu.
Wobec wyczerpania porządku obrad, Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski zamknął obrady XLIII Rady Powiatu III kadencji, w dniu 25 marca 2010 roku, o godz. 1351.
 
Protokołowała:     Bogumiła Malinowska
Podpisał: Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski
 
 
 
 
 
 
 
 
           
 

Metryka strony

Podmiot udostępniający informacje: Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego – Pan Sławomir Gołaszewski

Opublikował: Agnieszka Mudzińska

Data wytworzenia informacji / dokumentu: 25-03-2010

Data udostępnienia w BIP: 11-04-2012 11:12

Data modyfikacji informacji: 11-04-2012 11:12