Uchwała Nr XXXII/272/2005

UCHWAŁA  Nr XXXII/ 272/2005

RADY  POWIATU  BIAŁOSTOCKIEGO

z dnia 22 września 2005 roku

 

w sprawie nadania Statutu Szkole Policealnej w Supraślu

   

           Na podstawie art. 58 ust. 6 oraz art. 60 ust.1 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572, Nr 273, poz. 2703, i Nr 281, poz. 2781 oraz z 2005r. Nr 17, poz.  141) Rada Powiatu Białostockiego uchwala, co następuje:

§ 1

1.     Nadaje się Statut Szkole Policealnej w Supraślu, wchodzącej w skład Zespołu Szkół Mechanizacji Rolnictwa w Supraślu, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

2.     Sprawy nieuregulowane Statutem, o którym mowa w pkt 1 reguluje statut Zespołu Szkół Mechanizacji Rolnictwa w Supraślu.

 

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu Białostockiego.

 

§ 3

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

Przewodniczący Rady – Andrzej Adam Kałużyński

 

 

 

 

Załącznik

do uchwały Nr XXXII/272/2005

Rady Powiatu Białostockiego
z dnia 22 września 2005 roku

S T A T U T

SZKOŁY POLICEALNEJ

w

SUPRAŚLU

 

Rozdział I

PODSTAWOWE INFORMACJE O SZKOLE.

§ 1

1.             Szkoła Policealna w Supraślu jest publiczną szkołą dla młodzieży o okresie nauczania nie dłuższym niż 2,5 roku, na podbudowie programowej szkół dających wykształcenie średnie.

2.             Szkoła Policealna w Supraślu wchodzi w skład Zespołu Szkół Mechanizacji Rolnictwa w Supraślu.

3.             Szkoła Policealna kształci w zawodach:

-            technik obsługi turystycznej

-            technik administracji

4.             Ilekroć w statucie jest mowa o „Szkole”, należy przez to rozumieć szkołę wymienioną w § 1 pkt 1, o „Zespole Szkół” – Zespół Szkół Mechanizacji Rolnictwa w Supraślu.

5.             Ilekroć w statucie jest mowa o „Dyrektorze”, należy przez to rozumieć Dyrektora Zespołu Szkół Mechanizacji Rolnictwa w Supraślu.

6.             Siedziba szkoły: 16 – 030 Supraśl, ul. Piłsudskiego 64.

     

§ 2

Szkoła korzysta nieodpłatnie z sal, pracowni i innych pomieszczeń Zespołu Szkół Mechanizacji Rolnictwa w Supraślu.

§ 3

Organem prowadzącym szkołę jest Powiat Białostocki.

§ 4

Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Podlaski Kurator Oświaty w Białymstoku.

Rozdział  II

CELE I ZADANIA SZKOŁY

§ 5

1.         Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty oraz wydanych na jej podstawie innych przepisach prawnych, a w szczególności:

a) umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, po zdaniu egzaminu,

b) przygotowuje młodzież do życia w świecie ludzi dojrzałych pod względem wiedzy, umiejętności współżycia i podejmowania decyzji i pełnienia różnych ról w społeczeństwie,

c) wyposaża uczniów w wiedzę zawodową oraz umiejętności związane z określonym zawodem i specjalnością,

d) kształtuje i utrwala w świadomości młodzieży pozytywny stosunek do obowiązków i szacunek do pracy, fachowości i kompetencji.

2.         Szkoła zapewnia uczniom pełną realizację zajęć dydaktycznych wynikających z ramowych planów nauczania.

3.         Szkoła umożliwia absolwentom dokonywanie świadomego wyboru dalszego kształcenia lub wykonywania wybranego zawodu poprzez:

a) rozbudzanie potrzeby samokształcenia się,

b) ukazywanie niezbędności udziału w pracy dla szkoły, środowiska i kraju.

4.         Szkoła sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb oraz przeciwdziała wszelkiego rodzaju patologiom i przejawom naruszania norm prawnych.

5.         Szkoła Policealna umożliwia rozwijanie zainteresowań uczniów poprzez:

a) realizowanie indywidualnych programów nauczania,

b) tworzenie warunków do korzystania z zajęć pozaszkolnych,

c) stwarzanie warunków do rozwoju samorządowych form życia,

d) kształtowanie pozytywnych motywacji do nauki.

6.         Szkoła zapewnia uczniom możliwości rozwoju umysłowego, emocjonalnego, moralnego zgodnie z ich potrzebami i możliwościami psychofizycznymi w warunkach poszanowania ich godności osobistej oraz wolności światopoglądowej i wyznaniowej.

§ 6

1.             Szkoła organizuje pomoc psychologiczną i pedagogiczną poprzez współdziałanie
z poradniami psychologiczno – pedagogicznymi.

2.             Dla uczniów uczących się poza miejscem stałego zamieszkania szkoła zapewnia miejsca w internacie.

§ 7

Szkoła zapewnia przebywającym w niej uczniom bezpieczne warunki nauki, uwzględniając obowiązujące w tym względzie przepisy bhp.

Rozdział  III

ORGANY SZKOŁY I ICH KOMPETENCJE.

§ 8

1.         Organami szkoły są:

1/         dyrektor szkoły

2/         rada pedagogiczna

3/         samorząd uczniowski

2.         Wszystkie organy szkoły współdziałają ze sobą w sprawach kształcenia, wychowania i opieki.

3.         Koordynatorem współdziałania organów szkoły jest dyrektor szkoły, który:

1/         zapewnia każdemu z nich możliwości swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji,

2/         zapewnia bieżącą wymianę informacji między nimi,

3/         umożliwia rozwiązywanie sytuacji konfliktowych wewnątrz szkoły,

4/         organizuje spotkania przedstawicieli organów szkoły.

4.         Spory pomiędzy organami szkoły /z wyjątkiem dyrektora/ rozstrzyga dyrektor szkoły.

5.         Spory pomiędzy dyrektorem a innymi organami rozstrzyga w zależności od przedmiotu sporu organ prowadzący szkołę lub organ sprawujący nadzór pedagogiczny.

§ 9

Dyrektor szkoły w szczególności:

1.         Kieruje działalnością szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz.

2.         Sprawuje nadzór pedagogiczny.

3.         Stwarza warunki do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych szkoły, kształtując atmosferę sprzyjającą dobrej pracy nauczycieli, uczniów, pracowników administracji i obsługi.

4.         Hospituje, kontroluje oraz dokonuje oceny pracy nauczycieli.

5.         Zatrudnia i zwalnia nauczycieli oraz innych pracowników szkoły.

6.         Przyznaje nagrody oraz wymierza kary porządkowe nauczy­cielom i innym pracownikom szkoły.

7.         Występuje z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły.

8.         Powołuje nauczycieli na istniejące w szkole stanowiska kierownicze oraz odwołuje ich z tych stanowisk po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i organu prowadzącego.

9.         W porozumieniu z organem prowadzącym szkołę oraz po zasięgnięciu opinii kuratora oświaty oraz odpowiednio wojewódzkiej lub powiatowej rady zatrudnienia, ustala zawody, w których kształci szkoła.

10.       Organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę szkoły.

11.       Egzekwuje przestrzeganie porządku, dyscypliny pracy oraz dbałości o czystość i estetykę szkoły.

12.       Projektuje arkusz organizacyjny szkoły.

13.       Opracowuje zakres obowiązków nauczycieli i innych pracowników szkoły.

14.       Dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły zaopiniowanym przez radę pedagogiczną i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie.

15.       Przewodniczy radzie pedagogicznej szkoły.

16.       Realizuje uchwały rady pedagogicznej, podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących.

17.       Wstrzymuje wykonanie uchwał rady pedagogicznej nie­zgodnych z przepisami prawa.

18.       Czuwa nad przestrzeganiem regulaminu rady pedagogicznej.

19.       Zwołuje posiedzenia rady pedagogicznej.

20.       Przynajmniej 2 razy w ciągu roku szkolnego przedstawia radzie pedagogicznej wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informuje o działalności szkoły w ramach realizacji planu dydaktyczno-wychowawczego.

21. Dyrektor szkoły może, w drodze decyzji, skreślić słuchacza z listy słuchaczy w przypadkach określonych w statucie szkoły. Skreślenie następuje na podstawie uchwały rady pedagogicznej i po zasięgnięciu opinii samorządu słuchaczy.

22.       Odpowiada za właściwą organizację i przebieg egzaminów.

23.       Współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych.

24.       Dokonuje oceny dorobku nauczycieli za okres stażu.

26.       Dyrektor szkoły w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą pedagogiczną i samorządem uczniowskim.

§ 10

1.         W szkole działa rada pedagogiczna, która jest organem kolegialnym szkoły w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.

2.         W skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele szkoły.

3.         Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor szkoły.

4.         Zebrania plenarne rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, po każdym semestrze w związku z zatwierdzeniem wyników klasyfikowania i promowania uczniów, oraz w miarę bieżących potrzeb. Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, organu prowadzącego szkołę albo, co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej.

5.         Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania.

6.         Rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności. Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane.

7.         Uchwały rady pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności, co najmniej połowy jej członków.

8.         Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej, w szczególności, należy:

1/         zatwierdzenie planów pracy szkoły,

2/         podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,

3/         podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i ekspery­mentów pedagogicznych w szkole,

4/         ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły,

5/         podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia z listy uczniów.

9.         Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:

1/         organizację pracy szkoły, w tym tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych,

2/         projekt planu finansowego szkoły,

3/         wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom nagród i innych wyróżnień,

4/         wnioski dyrektora szkoły w sprawie powierzania stanowiska wicedyrektora i innych stanowisk kierowniczych w szkole,

5/         propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć.

10.       Rada pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub innego stanowiska kierowniczego w szkole.

11.       Rada Pedagogiczna przygotowuje projekt statutu szkoły albo jego zmian, a w razie nieutworzenia rady szkoły – uchwala go.

 

§ 11

1.             W szkole może działać, zgodnie z art. 50 ustawy o systemie oświaty, rada szkoły.

2.         W przypadku nie powołania rady szkoły jej zadania wykonuje rada pedagogiczna.

§ 12

1.             W szkole działa samorząd uczniowski.

2.             Samorząd tworzą wszyscy uczniowie szkoły.

3.             Zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin uchwalony przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Organy samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów. Regulamin samorządu nie może być sprzeczny ze statutem szkoły.

4.             Samorząd uczniowski w szczególności:

1) przedstawia organom szkoły wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, przede wszystkim dotyczące realizacji podstawowych praw uczniów, znajomości programu nauczania i stawianych wymagań,

2) współdziała z innymi organami szkoły w zapewnieniu uczniom należytych warunków do nauki i udzielaniu niezbędnej pomocy uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej,

3) współorganizuje życie szkoły, prowadząc w porozumieniu z dyrekcją szkoły działalność kulturalną, oświatową i sportową,

4) może uczestniczyć ( poprzez swoich przedstawicieli ) – z głosem doradczym -  w niektórych posiedzeniach rady pedagogicznej,

5) organizuje pomoc koleżeńską uczniom napotykającym na trudności w szkole,

6) rozstrzyga spory między uczniami, zapobiega konfliktom między uczniami  i nauczycielami, a w przypadku pojawienia się sytuacji konfliktowej zgłasza ją poprzez opiekuna samorządu dyrektorowi szkoły lub radzie pedagogicznej,

7) dysponuje, w porozumieniu z opiekunem, funduszami będącymi w posiadaniu samorządu,

8) inspiruje do udziału w pracach społecznie użytecznych,

9) ma prawo wyboru nauczyciela pełniącego funkcję opiekuna samorządu,

10)          opracowuje plan pracy.

Rozdział  IV

ORGANIZACJA SZKOŁY

OCENIANIE, KLASYFIKOWANIE  I  PROMOWANIE  UCZNIÓW

§ 13

1.             Szczegółową organizację nauczania i wychowania w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny opracowany przez dyrektora szkoły, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania - do dnia 30 maja danego roku.

2.             W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników szkoły, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych przez organ prowadzący oraz liczbę godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli.

§ 14

1.             Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji Szkoły Policealnej, dyrektor szkoły ustala rozkład zajęć określający organizację zajęć edukacyjnych, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.

2.             Podstawową formą pracy Szkoły Policealnej są zajęcia dydaktyczne i wychowawcze prowadzone w systemie klasowo – lekcyjnym.

3.             Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się  prowadzenie zajęć edukacyjnych w innym wymiarze, nie dłuższym jednak niż 60 min, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.

§ 15

Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych, ferii, egzaminów, określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.

§ 16

1.         Podstawową jednostką organizacyjną jest oddział. Liczba uczniów w oddziale powinna wynosić 25 do 35 osób.

2.         W uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego, liczba uczniów w oddziale może być niższa od liczby określonej w ust. 1.

3.             Na zajęciach wymagających specjalnych warunków nauki i bhp oddział można dzielić na grupy zgodnie z odrębnymi przepisami.

4.             Nauczanie języków obcych może być organizowane w zespołach międzyoddziałowych, z uwzględnieniem poziomu umiejętności językowych uczniów.

5.             W uzasadnionych przypadkach poszczególne zajęcia edukacyjne w ramach kształcenia zawodowego mogą być prowadzone na terenie innych jednostek organizacyjnych, na podstawie umowy zawartej pomiędzy szkołą a daną jednostką.

6.         Organizację praktycznej nauki zawodu określają  odrębne przepisy.

§ 17

1.         Zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów określają odrębne przepisy.

2.         Szczegółowe zasady oceniania reguluje opracowany przez szkołę Wewnątrzszkolny System Oceniania.

3.         W szkole nie ocenia się zachowania.

 

§ 18

Szkoła może prowadzić rekrutację i rozpoczynać zajęcia dydaktyczno-wychowawcze na semestrze pierwszym w miesiącu lutym.

 § 19

Uczniowie szkoły mogą korzystać z biblioteki Zespołu Szkół.

1.         Z biblioteki mogą korzystać uczniowie i nauczyciele.

2.         Biblioteka posiada wykaz woluminów, z których korzystać można tylko w pomieszczeniu biblioteki lub na zajęciach lekcyjnych prowadzonych w danym dniu na terenie szkoły.

3.         Godziny pracy biblioteki zapewniają dostęp do jej zbiorów.

4.         Organizację biblioteki oraz prawa i obowiązki czytel­ników określa regulamin biblioteki.

5.         Do obowiązków nauczyciela - bibliotekarza należy:

1/  znajomość potrzeb w zakresie lektur szkolnych,

2/  orientacja w zainteresowaniach czytelników,

3/     rozwijanie nawyków czytelniczych i przygotowanie uczniów do samokształcenia,

4/     rozwijanie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji,

5/     prowadzenie dokumentacji zgodnie z obowiązującymi przepisami,

6/     dbałość o konserwację i zabezpieczenie księgozbioru,

7/     gromadzenie i wzbogacanie zasobów biblioteki,

8/     przedstawianie semestralnych sprawozdań z pracy biblioteki na posiedzeniach Rady Pedagogicznej.

9/     współpraca z wychowawcami i nauczycielami poszcze­gólnych przedmiotów.

6.         Nauczyciel - bibliotekarz odpowiada za działalność biblioteki i stan księgozbioru.

§ 20

Szkoła może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych na praktyki pedagogiczne na podstawie pisemnego porozumienia pomiędzy dyrektorem szkoły a zakładem kształcenia nauczy­cieli czy uczelni.

Rozdział  V

NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY.

§ 21

W szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników ekonomicznych, administracyjnych i obsługi. Zasady zatrudniania określają odrębne przepisy.

§ 22

1.         Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jakość i wyniki pracy.

2.         Zadania nauczyciela:

1/         rzetelne przygotowywanie się do przeprowadzenia każdej formy zajęć dydaktycznych , wychowawczych i opiekuńczych,

2/         stosowanie skutecznych, sprawdzonych metod dydak­tycznych, uwzględniających rozwój psychofizyczny, wydolność umysłową ucznia i zasady higieny nauczania,

3/         rytmiczne, bezstronne, obiektywne i umotywowane ocenianie postępów ucznia w nauce,

4/         udzielanie pomocy uczniom w przezwyciężeniu niepowodzeń szkolnych,

5/         rozwijanie zainteresowań i uzdolnień uczniów i przygotowywanie ich do wyboru kierunku dalszego kształcenia,

6/         aktywne uczestniczenie w pracach Rady Pedagogicznej,

7/         doskonalenie własnych umiejętności dydaktycznych i podnoszenie wiedzy merytorycznej poprzez samokształ­cenie i udział w formach kształcenia zorganizowanego,

8/         prowadzenie powierzonej mu klasy-pracowni lub pracowni przedmiotowej oraz troska o jej stan tech­niczny i wyposażenie,

9/         szczególna troska o bezpieczeństwo, higienę i zdro­wie uczniów na wszystkich zajęciach prowadzonych w szkole i poza jej terenem,  

10/       prowadzenie dokumentacji pedagogicznej zgodnie z obowiązującymi przepisami,

11/       znajomość i ścisłe przestrzeganie treści zawartych w podstawowych aktach prawnych regulujących działalność szkoły i jej pracowników.

12/       terminowe wywiązywanie się z powierzonych obowiązków,

13/       współtworzenie właściwej twórczej atmosfery pracy szkoły oraz troska o harmonijne stosunki międzyludzkie,

14/       przestrzeganie tajemnicy służbowej.

§ 23

 1.        Nauczyciele danego przedmiotu lub nauczyciele przedmiotów pokrewnych mogą tworzyć zespół przedmiotowy.

2.         Nauczyciele szkoły biorą udział w pracach zespołów przedmiotowych zgodnie z prowadzonymi przez siebie zajęciami.

3.         Pracą zespołu przedmiotowego kieruje przewodniczący zespołu.

4.         Przewodniczącego powołuje i odwołuje dyrektor szkoły po konsultacji z członkami zespołu.

5.         Do podstawowych zadań zespołu przedmiotowego należy:

1/         organizowanie współpracy nauczycieli dla uzgadniania sposobów realizacji programów nauczania, korelowanie treści nauczania przedmiotów pokrewnych, a także uzgadnianie decyzji w sprawie wyboru programu nauczania,

2/         opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów oraz sposoby badania wyników nauczania,

3/ organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego dla początkujących nauczycieli,

4/         współdziałanie w organizowaniu pracowni i uzupełnianiu ich wyposażenia,

6.         Zespół przedmiotowy ma prawo przedkładania wniosków dyrektorowi i Radzie Pedagogicznej w sprawach dotyczą­cych usprawniania procesu dydaktycznego szkoły,

7.         Zebrania członków danego zespołu przedmiotowego odbywa­ją się nie mniej niż trzy razy w roku szkolnym.

8.         Przewodniczący zespołu informuje radę pedagogiczną o działalności zespołu na czerwcowym plenarnym posie­dzeniu.

9.         Zebrania zespołu są protokołowane.

§ 24

1.         Nauczycielowi powierza się obowiązki wychowawcy klasy.

2.         Zadania wychowawcy klasy:

1/         tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się i samokształcenia,

2/         inspirowanie i wspomaganie działania zespołów uczniów, a w szczególności organizujących pomoc koleżeńską uczniom napotykających trudności w nauce,

3/         podejmowanie działań umożliwiających wspólne rozwiązy­wanie konfliktów w zespole uczniów oraz między wychowawcą a innymi członkami społeczności szkolnej,

4/         kształtowanie i umacnianie w codziennych kontaktach u uczniów postaw partnerstwa i życzliwości, przestrzegania zasad tolerancji religijnej, świato­poglądowej i poszanowania godności każdego człowieka,

5/         kształtowanie właściwej postawy wobec problemów alkoholizmu, narkomanii poprzez właściwą ocenę uczniów,

6/         dbanie o regularne uczęszczanie uczniów do szkoły, badanie przyczyn opuszczania przez nich zajęć szkolnych.   

7/         rozwijanie społecznej aktywności uczniów poprzez angażowanie ich do pracy na terenie klasy, szkoły, środowiska oraz pracy w samorządzie uczniowskim,

8/         aktywizowanie w zakresie czytelnictwa,

9/         współdziałanie z nauczycielami uczącymi w tej klasie,

10/       zgłaszanie uczniów do wyróżnień i nagród, a także kar,

11/       prowadzenie dokumentacji.

3.         Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej jest wskazane, aby nauczyciel wychowawca opiekował się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.

§ 25

Do zadań pracowników ekonomiczno – administracyjnych i inżynieryjno – technicznych należy prowadzenie całokształtu działalności administracyjnej i księgowo – finansowej szkoły, prowadzenie spraw osobowych pracowników szkoły oraz obsługa sekretariatu. Szczegółowy zakres obowiązków pracownikom szkoły określa dyrektor szkoły.

Rozdział VI

UCZNIOWIE  SZKOŁY.

ZASADY  REKRUTACJI

PRAWA  I  OBOWIĄZKI   UCZNIÓW

§ 26

Rekrutacja uczniów do szkoły prowadzona jest zgodnie z przepisami w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych. Szczegółowe zasady rekrutacji zawierają odrębne uregulowania opracowane przez szkolną komisję rekrutacyjno – kwalifikacyjną.

§ 27

1.         Uczeń ma prawo do:

1) właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,

2) zapewnienia warunków bezpieczeństwa, ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej, ochrony i poszanowania godności własnej,

3) życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktycznym, sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny swojej pracy,

4) swobody wyrażania myśli i przekonań, wypowiedzi, a w szczególności dotyczących życia szkoły oraz religii, jeśli nie narusza tym dobra innych osób,

5) pomocy ze strony nauczyciela przedmiotu w przypadku trudności w nauce,

6) uzyskania informacji z odpowiednim wyprzedzeniem o terminie i zakresie pisemnych prac sprawdzających (nie dotyczy kartkówek),

7) korzystania, po uzgodnieniu z nauczycielami  z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki podczas zajęć oraz poza zajęciami szkolnymi,

8) wpływania na życie szkoły poprzez działalność samorządu uczniowskiego.

2.             Uczeń ma obowiązek :

1/         przestrzegać postanowień zawartych w statucie szkoły,

2/         postępować w sposób godny i odpowiedzialny oraz dbać o dobre imię szkoły,

3/         systematycznie i punktualnie uczęszczać na zajęcia, zgodnie z obowiązującym planem,

4/         przestrzegać bezwzględnego zakazu spożywania alkoholu, posiadania i używania narkotyków oraz innych środków odurzających,

5/         troszczyć się o mienie szkoły, jej estetyczny wygląd, czystość i porządek,

6/         naprawiać wyrządzone przez siebie szkody ( sposób naprawiania szkody określa każdorazowo dyrektor szkoły lub nauczyciel odpowiedzialny za sprzęt),

7/         szanować godność własną, nauczycieli, innych pracowników szkoły oraz koleżanek i kolegów.

§ 28

1.         Uczeń może być nagrodzony za bardzo dobrą i dobrą naukę, wzorową frekwencję oraz widoczną pracę na rzecz semestru lub szkoły, a także za działalność w Samorządzie Uczniowskim.

 

2.         Formy nagród:

1/         oficjalna pochwała wobec innych słuchaczy (nauczyciel, wychowawca, dyrektor)

2/         nagroda książkowa ,

3/         list pochwalny,

4/         dyplom uznania,

5/         wpis do kroniki szkoły.

3.         Nieprzestrzeganie przez ucznia postano­wień zawartych w statucie Szkoły Policealnej, może powodować nałożenie kar w postaci:

1/         upomnienia opiekuna klasy,

2/         upomnienia dyrektora,

3/         nagany dyrektora szkoły,

4/         skreślenia z listy uczniów.

4.         Uczeń może być skreślony z listy uczniów za rażące naruszenie obowiązków ucznia. Skreślenie z listy uczniów może nastąpić m.in. w następujących przypadkach:

1) dokonania kradzieży,

2) bójek i awantur na terenie szkoły,

3) znęcania się nad innymi uczniami,

4) zniszczenia i dewastowania mienia szkoły,

5) spożywania alkoholu i przebywania w stanie nietrzeźwym na terenie szkoły,

6) posiadania i rozprowadzania narkotyków.

5.         Przed wymierzeniem kary uczeń powinien być wysłuchany.

6.         Uczeń ma prawo do wniesienia odwołania od kary wymierzonej przez wychowawcę klasy do dyrektora szkoły w terminie 14 dni od daty udzielenia kary.

7.         Dyrektor szkoły może zawiesić wykonanie kary nałożonej na ucznia, jeżeli uzyska poręczenie samorządu uczniowskiego albo nauczyciela wychowawcy.

8.         Uczeń ma prawo do wniesienia odwołania od kary wymierzonej przez dyrektora szkoły oraz od decyzji o skreśleniu z listy uczniów do Podlaskiego Kuratora Oświaty w terminie 14 dni od daty wymierzenia kary. Odwołanie uczeń wnosi za pośrednictwem dyrektora szkoły.

Rozdział  VII

POSTANOWIENIA KOŃCOWE.

§ 29

Statut może być zmieniony w całości lub w części. Postępowanie w sprawie zmiany statutu wszczyna się na wniosek każdego z organów szkoły. Statut podlega nowelizacji w przypadku zmian w przepisach oświatowych.

§ 30

Szkoła używa pieczęci urzędowych zgodnie z odrębnymi przepisami.

§ 31

Szkoła prowadzi archiwum i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.

§ 32

Szkoła jest jednostką budżetową i prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z odrębnymi przepisami.

 

Przewodniczący Rady – Andrzej Adam Kałużyński

 

 

Metryka strony

Podmiot udostępniający informacje: Alina Dźwilewski

Opublikował: Tomasz Budnik

Data wytworzenia informacji / dokumentu: 22-09-2005

Data udostępnienia w BIP: 13-10-2005 14:13

Data modyfikacji informacji: 13-10-2005 14:03