URP IV/31/07

                                                                                                                                            

 

 

UCHWAŁA Nr IV/31/07

Rady Powiatu Białostockiego

z dnia 1 marca 2007 roku

 

w sprawie określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej powiatu

 

 

   Na podstawie art. 53 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r.  Nr  142, poz. 1592 z późn. zm.)  Rada Powiatu Białostockiego uchwala, co następuje:

 

Rozdział 1 – Opracowywanie projektu budżetu

§ 1

Naczelnicy Wydziałów Starostwa Powiatowego oraz Dyrektorzy powiatowych jednostek organizacyjnych opracowują i przedkładają Skarbnikowi Powiatu – w terminie do 20 października roku poprzedzającego rok budżetowy – materiały do projektu budżetu i projekty planów finansowych, zachowując obowiązujące zasady klasyfikacji dochodów i wydatków budżetowych, w szczegółowości dział, rozdział, paragraf.

§ 2

Przewodniczący Komisji Rady Powiatu mogą składać szczegółowo uzasadnione wnioski do Zarządu Powiatu dotyczące projektu budżetu w terminie do 31 października roku poprzedzającego rok budżetowy.

§ 3

1. Materiały do projektu budżetu, o których mowa w § 1, opracowywane są na podstawie:

1)       planowanego stanu zatrudnienia na rok budżetowy,

2)       wynagrodzeń obowiązujących w roku poprzedzającym rok budżetowy,

3)       planowanych wskaźników wzrostu wynagrodzeń,

4)       cen i opłat obowiązujących w roku poprzedzającym rok budżetowy z uwzględnieniem wskaźnika wzrostu na rok budżetowy.

 

2. Projekty planów finansowych jednostek opracowywane są na określonych przez Skarbnika Powiatu formularzach.

§ 4

Zarząd Powiatu – po weryfikacji wniosków i szacunków wielkości finansowych w otrzymanych materiałach planistycznych, a także wielkości przyznanych kwot subwencji, udziału powiatu we wpływach z podatków dochodowych, dotacji celowych na realizację zadań z zakresu administracji rządowej i zadań własnych powiatu oraz innych dochodów – opracowuje projekt budżetu powiatu.

 

Rozdział 2 – Szczegółowość projektu budżetu

§ 5

Materiały związane z projektem budżetu, przedkładane Radzie Powiatu, powinny obejmować:

1)       projekt uchwały budżetowej wraz z załącznikami i objaśnieniami,

2)       prognozę łącznej kwoty długu na koniec roku budżetowego i lata następne, wynikającej z planowanych i zaciągniętych zobowiązań,

3)       informację o stanie mienia powiatu.

§ 6

1.       Projekt uchwały budżetowej powinien zawierać:

1)       w treści uchwały:

a)       prognozowaną kwotę dochodów budżetu, z wyodrębnieniem dochodów bieżących i dochodów majątkowych,

b)       planowaną kwotę wydatków budżetu, z wyodrębnieniem wydatków bieżących i wydatków majątkowych,

c)        źródła pokrycia deficytu lub przeznaczenie planowanej nadwyżki budżetu,

d)       upoważnienia dla Zarządu Powiatu do zaciągania zobowiązań:

- na finansowanie wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne oraz na programy i projekty realizowane ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz z innych źródeł zagranicznych, niepodlegających zwrotowi, a także zadań wynikających z kontraktów wojewódzkich zawartych między Radą Ministrów a samorządem województwa,

- z tytułu umów, których realizacja w roku następnym jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania jednostki i termin zapłaty upływa w roku następnym,

e)       limit zobowiązań z tytułu zaciąganych przez Zarząd Powiatu kredytów i pożyczek oraz emitowanych papierów wartościowych na pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetu powiatu, finansowanie planowanego deficytu budżetu oraz spłatę wcześniej zaciągniętych pożyczek, kredytów i emisji papierów wartościowych,

f)        kwotę rezerw budżetowych:

- ogólną na nieprzewidziane wydatki, nie większą niż 1% planowanych wydatków budżetu,

- celowych, których szczegółowy podział na pozycje klasyfikacji budżetowej nie może być dokonany w okresie opracowywania budżetu, w sumie nie większej niż 5% planowanych wydatków.

 2) w załącznikach do uchwały:

a)       prognozowane dochody w układzie dział, rozdział i paragraf  klasyfikacji budżetowej z wyodrębnieniem dochodów na finansowanie zadań własnych i zadań z zakresu administracji rządowej oraz dochodów bieżących i dochodów majątkowych,

b)       planowane wydatki w układzie dział i rozdział klasyfikacji budżetowej z wyodrębnieniem wydatków na zadania własne powiatu, zadania z zakresu administracji rządowej oraz zadania realizowane na rzecz innych jednostek samorządu terytorialnego na podstawie zawartych porozumień i umów, z wyszczególnieniem:

- wydatków bieżących, w tym wydatki na: wynagrodzenia osobowe i pochodne, dotacje, obsługę długu, wydatki przypadające do spłaty w danym roku budżetowym z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez Powiat,

- wydatków majątkowych, obejmujących wydatki na inwestycje i zakupy inwestycyjne,

c)        plan przychodów i rozchodów budżetu z wyszczególnieniem źródeł finansowania planowanego deficytu budżetowego,

d)       wykaz zadań inwestycyjnych i zakupów inwestycyjnych przyjętych do realizacji w roku budżetowym z wyszczególnieniem źródeł ich finansowania,

e)       limity wydatków związanych z realizacją wieloletnich programów inwestycyjnych na okres roku budżetowego i dwóch lat następnych, z wyodrębnieniem wydatków na finansowanie poszczególnych programów oraz wskazaniem źródeł ich finansowania,

f)        wykaz wydatków na programy i projekty realizowane ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, przeznaczonych na realizację programów przedakcesyjnych, z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności i innych – w części związanej z realizacją zadań Powiatu,

g)       plany przychodów i wydatków zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych oraz dochodów własnych powiatowych jednostek budżetowych,

h)       plany przychodów i wydatków samorządowych funduszy celowych,

i)         kwoty i zakres dotacji podmiotowych, przedmiotowych oraz dotacji celowych na finansowanie kosztów realizacji inwestycji przez zakłady budżetowe, innych dotacji przekazywanych na realizację zadań Powiatu,

j)         dochody i wydatki związane z realizacją zadań powierzonych lub wspólnych, realizowanych w drodze umów lub porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego.

2.       Projekt uchwały budżetowej może zawierać:

1)             upoważnienie dla Zarządu Powiatu do zaciągania kredytów i pożyczek oraz emisji papierów wartościowych na pokrycie występującego w ciągu roku budżetowego deficytu budżetu – z określeniem limitu zadłużenia,

2)             upoważnienie dla Zarządu Powiatu do dokonywania zmian w planie wydatków, z wyłączeniem przeniesień między działami,

3)             upoważnienie dla Zarządu Powiatu do przekazywania niektórych uprawnień do dokonywania przeniesień planowanych wydatków innym jednostkom organizacyjnym Powiatu,

4)             upoważnienie Zarządu Powiatu do przekazania uprawnień kierownikom jednostek organizacyjnych do zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku następnym jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania jednostki i termin ich zapłaty upływa w roku następnym,

5)             inne postanowienia dotyczące wykonywania budżetu.

§ 7

Informacja o stanie mienia powiatu, opracowana według stanu na dzień 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy, zawierać powinna następujące elementy:

1)             dane o przysługujących powiatowi prawach własności,

2)             dane dotyczące innych niż własność praw majątkowych, w tym w szczególności o ograniczonych prawach rzeczowych, użytkowaniu wieczystym, wierzytelnościach, udziałach w spółkach, posiadanych akcjach oraz dane dotyczące posiadania,

3)             dane o zmianach w stanie mienia powiatu, w zakresie przysługujących powiatowi praw własności i innych niż własność praw majątkowych, od dnia złożenia poprzedniej informacji,

4)             dane o dochodach uzyskanych z tytułu wykonywania prawa własności i innych praw własności oraz wykonywania posiadania,

5)             inne dane i informacje o zdarzeniach mających wpływ na stan mienia powiatu.

§ 8

Prognoza łącznej kwoty długu, opracowana na koniec roku budżetowego i lata następne, powinna zawierać:

1)             zestawienie zobowiązań finansowych, wynikających  z umów z tytułu zaciągniętych i planowanych do zaciągnięcia pożyczek i kredytów, emisji papierów wartościowych, udzielonych gwarancji i poręczeń,

2)             kwoty przypadające do spłaty, na podstawie umów zawartych z bankami i innymi instytucjami kredytującymi (rozchody),

3)             prognozowane kwoty obsługi zadłużenia (wydatki),

4)             prognozę dochodów i wydatków budżetu w latach, w których przypada spłata zadłużenia,

5)             obliczenie dla każdego roku wskaźnika obsługi zadłużenia, jako ilorazu sumy spłaty rat zadłużenia (rozchody) i wydatków na obsługę długu do prognozowanej kwoty dochodów budżetu,

6)             obliczenie na koniec każdego roku prognozowanej kwoty zadłużenia oraz wskaźnika zadłużenia, jako ilorazu kwoty zadłużenia do prognozowanej kwoty dochodów budżetu.

§ 9

1. Objaśnienia do projektu budżetu powinny zawierać omówienie projektu planu dochodów i wydatków na tle przewidywanego wykonania roku poprzedniego:

1)       w zakresie dochodów – w odniesieniu do ważniejszych ich źródeł, a w przypadku dotacji na zadania z zakresu administracji rządowej – zakresu ich finansowania,

2)       w zakresie wydatków – określenie przeznaczenia poszczególnych wydatków oraz ich zasadności, odrębnie dla:

a)       wydatków bieżących, w tym na wynagrodzenia osobowe,

b)       wydatków majątkowych z uwzględnieniem źródeł ich finansowania.

2.       W objaśnieniach należy także ustosunkować się do wniosków Komisji Rady Powiatu, zgłoszonych w trybie określonym w § 2, które nie zostały uwzględnione w projekcie budżetu.

 

Rozdział 3 – Terminy obowiązujące w toku prac nad projektem budżetu

§ 10

1. Zarząd Powiatu w terminie do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy przedstawia projekt budżetu i materiały, wymienione w § 5, Przewodniczącemu Rady Powiatu Białostockiego oraz – celem zaopiniowania – Regionalnej Izbie Obrachunkowej.

2.       Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego przekazuje niezwłocznie projekt budżetu wraz z materiałami wszystkim członkom Rady Powiatu oraz ustala harmonogram prac nad budżetem powiatu.

3.       Harmonogram, o którym mowa w ust. 2, powinien uwzględniać takie terminy posiedzeń stałych Komisji Rady Powiatu, aby ich opinie i wnioski w sprawie projektu budżetu mogły być przekazane Komisji ds. Budżetu i Finansów, jako Komisji wiodącej, w terminie umożliwiającym dokonanie ich analizy i opracowanie opinii zbiorczej, o której mowa w ust. 4.

4.       Komisja ds. Budżetu i Finansów, niezwłocznie po otrzymaniu opinii pozostałych Komisji Rady Powiatu, na posiedzeniu, w którym mogą uczestniczyć przewodniczący (lub upoważnieni przez nich członkowie) pozostałych Komisji, wydaje opinię zbiorczą, w której:

a)             przedstawia opinię własną, tj.  Komisji ds. Budżetu i Finansów, w tym może zgłosić propozycje zmian w projekcie budżetu,

b)             odnosi się do opinii i wniosków zgłoszonych przez pozostałe Komisje Rady – co do ich zasadności oraz w taki sposób, że wprowadzenie do budżetu nowego wydatku lub zwiększenie planowanej kwoty wydatku przewidzianego w projekcie budżetu pociąga za sobą obowiązek wskazania źródła jego sfinansowania, w tym także poprzez obniżenie planowanej kwoty innego wydatku, ujętego w projekcie budżetu,

c)              wnioskowane zmiany projektu budżetu nie mogą naruszyć równowagi budżetu.

5.       Opinię, o której mowa w ust. 4, Komisja ds. Budżetu i Finansów przekazuje niezwłocznie Zarządowi Powiatu oraz Przewodniczącemu Rady Powiatu Białostockiego.

6.        Zarząd Powiatu, po zapoznaniu się z treścią opinii Komisji ds. Budżetu i Finansów, w miarę możliwości uwzględnia zawarte w niej wnioski i w formie poprawionej wersji projektu uchwały budżetowej przekazuje Radzie Powiatu.

 

§ 11

1.       W terminie 7 dni od dnia przekazania projektu uchwały budżetowej, o którym mowa w § 10, Zarząd Powiatu przekazuje podległym jednostkom informacje, wynikające z projektu budżetu, niezbędne do opracowania projektów ich planów finansowych.

2.       Dyrektorzy jednostek, o których mowa w ust. 1, opracowują projekty planów finansowych w terminie 30 dni od dnia otrzymania niezbędnych danych i przekazują je Zarządowi Powiatu, nie później jednak niż do dnia 22 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy.

 

Rozdział 4 – Uchwalanie budżetu powiatu

§ 12

Ustala się porządek uchwalania budżetu:

1)       przedstawienie projektu uchwały budżetowej przez Przewodniczącego Zarządu, który może upoważnić do tej czynności Skarbnika Powiatu,

2)       odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie projektu budżetu,

3)       przedstawienie przez Komisję ds. Budżetu i Finansów opinii zbiorczej, o której mowa w § 10 ust. 4,

4)       przedstawienie stanowiska Zarządu Powiatu w sprawie opinii Komisji ds. Budżetu i Finansów,

5)       dyskusja,

6)       głosowanie nad zgłoszonymi poprawkami,

7)       głosowanie nad projektem uchwały budżetowej powiatu.

 

Rozdział 5 – Postanowienia końcowe

§ 13

1.       Uchwalenie budżetu powinno nastąpić przed rozpoczęciem roku budżetowego, tj. do 31 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy, a w uzasadnionych przypadkach – nie później niż do 31 marca roku budżetowego.

2.       Do czasu uchwalenia budżetu po rozpoczęciu roku budżetowego, podstawą gospodarki finansowej powiatu jest projekt uchwały przedstawiony Radzie Powiatu.

§ 14

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu.

 


§ 15

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i ma po raz pierwszy zastosowanie do trybu prac nad projektem budżetu powiatu na 2007 rok.

§ 16

Traci moc Uchwała Nr XLI/367/2006 Rady Powiatu Białostockiego z dnia 29 czerwca 2006 roku w sprawie określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej powiatu, zmieniona Uchwałą Nr XLIII/397/2006  Rady Powiatu Białostockiego z dnia 24 sierpnia 2006  roku.

 

Podpisał:

Przewodniczący Rady Powiatu - Sławomir Gołaszewski


UZASADNIENIE

 

Potrzeba podjęcia uchwały zmieniającej w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej powiatu wynika z ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 1832), której przepisy weszły w życie od dnia 1 stycznia 2007 r. W szczególności dotyczy to takich przepisów, jak

1)       wprowadzony art. 165a, nakazujący ujmowanie dochodów budżetu w podziale na dochody bieżące i dochody majątkowe;

2)       zmieniona treść art. 184,

3)       uzupełniona treść art. 188 o pkt. 3. ust. 2, pozwalająca organowi stanowiącemu udzielenie upoważnienia do przekazania uprawnień do zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku następnym jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania jednostki i termin zapłaty upływa w roku następnym.

 

W przedłożonej uchwale, w odniesieniu do uchwały Nr XLI/367/2006 Rady Powiatu Białostockiego z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej powiatu, zmienionej Uchwałą Nr XLIII/397/2006 z dnia 24 sierpnia 2006 r., zmianie ulega treść:

1) § 6 ust. 1 pkt 1, lit. a) – dotyczy wyodrębnienia dochodów bieżących i dochodów majątkowych;

2) § 6 ust. 1 pkt 2, lit. a) – dotyczy wyodrębnienia dochodów bieżących i majątkowych;

3) § 6 ust. 2 – dotyczy możliwości wydania upoważnienia dla Zarządu Powiatu do udzielenie upoważnienia do przekazania uprawnień do zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku następnym jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania jednostki i termin zapłaty upływa w roku następnym;

4) § 10 ust. 3 i ust. 4 – dotyczy wyeliminowania ścisłego określenia terminów (14 dni od daty przekazania projektu budżetu i 7 dni od daty otrzymania opinii Komisji) dla trybu pracy Komisji Rady Powiatu. Zapis ten praktycznie uniemożliwiał dotrzymanie tych terminów w przypadku uchwalania budżetu powiatu w pierwszym roku nowej kadencji rady.

 

Podpisał:

Przewodniczący Rady Powiatu - Sławomir Gołaszewski      

 

 

 

Metryka strony

Podmiot udostępniający informacje: M. Borodziuk

Opublikował: Tomasz Budnik

Data wytworzenia informacji / dokumentu: 01-03-2007

Data udostępnienia w BIP: 08-03-2007 08:52

Data modyfikacji informacji: 08-03-2007 08:44