Uchwała Nr XLI/372/2006

 

UCHWAŁA  Nr XLI /372/2006

RADY  POWIATU  BIAŁOSTOCKIEGO

z dnia 29 czerwca 2006 roku

 

w sprawie nadania Statutu Szkole Policealnej dla Dorosłych w Michałowie                    

            Na podstawie art. 58 ust. 6 oraz art. 60 ust.1 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572, Nr 273, poz. 2703, i Nr 281, poz. 2781 oraz z 2005r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz. 1091, Nr 167, poz. 1400 i Nr 249, poz. 2104), w związku z art. 20 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) Rada Powiatu Białostockiego uchwala, co następuje:

 

§ 1

1. Nadaje się Statut Szkole Policealnej dla Dorosłych w Michałowie, wchodzącej                        w skład Zespołu Szkół w Michałowie, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

2. Sprawy nieuregulowane Statutem, o którym mowa w pkt 1 reguluje statut Zespołu  Szkół w Michałowie.

    

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu Białostockiego.

 

§ 3

Uchwała wchodzi w życie z  dniem podjęcia.

 

 

 

Przewodniczący Rady Andrzej Adam Kałużyński 

 

 

                                                                   

Załącznik 

 do uchwały Nr XLI /372/ 2006

  Rady Powiatu Białostockiego

  z dnia 29 czerwca 2006 roku

 

 

STATUT

SZKOŁY  POLICEALNEJ dla  DOROSŁYCH

w  MICHAŁOWIE

 

Rozdział I

PODSTAWOWE INFORMACJE O SZKOLE.

§ 1

1.  Szkoła Policealna dla Dorosłych w Michałowie - o okresie nauczania nie dłuższym niż 2,5 roku, na podbudowie programowej szkół dających wykształcenie średnie, wchodzi w skład Zespołu Szkół w Michałowie.

2. Szkoła Policealna dla Dorosłych kształci w zawodach: technik informatyk i technik ekonomista.

3. Szkoła Policealna dla Dorosłych może prowadzić kształcenie w formie stacjonarnej i zaocznej.

4. Ilekroć w statucie jest mowa o „Szkole”, należy przez to rozumieć szkołę wymienioną w § 1 pkt 1, o „Zespole Szkół” – Zespół Szkół w Michałowie.

5. Ilekroć w statucie jest mowa o „Dyrektorze”, należy przez to rozumieć Dyrektora Zespołu Szkół w Michałowie.

6. Siedziba szkoły: 16 – 050 Michałowo, ul. Gródecka 21.

§ 2

Szkoła korzysta nieodpłatnie z sal, pracowni i innych pomieszczeń Zespołu Szkół w Michałowie.

§ 3

Organem prowadzącym szkołę jest Powiat Białostocki.

§ 4

Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Podlaski Kurator Oświaty w Białymstoku.

 

Rozdział II

CELE I ZADANIA SZKOŁY

§ 5

Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty oraz wydanych na jej podstawie innych przepisach prawnych, a w szczególności:

1. Umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, po zdaniu egzaminu, m.in. poprzez:

1/    rozwijanie zdolności poznawczych i intelektualnych słuchaczy,

2/    zapoznanie z trendami rozwojowymi regionu i kraju,

3/    zapoznanie z możliwościami dalszego kształcenia,

4/    rozwijanie postaw kreatywności i przedsiębiorczości.

5/    umiejętność racjonalnego wykorzystania wiedzy w życiu codziennym,

6/    dostrzeganie, formułowanie i rozwiązywanie problemów.

2. Umożliwienie słuchaczom pełnej realizacji obowiązkowych zajęć dydaktycznych wynikających z ramowych planów nauczania.

3.     Przygotowanie słuchaczy do wykonywania zawodu poprzez:

1/    pogłębianie i uzupełnienie wiedzy posiadanej przez słuchacza do wykonywania wybranego zawodu,

2/    pogłębianie wiedzy z zakresu postępu technicznego, ekonomicznego i organizacyjnego,

3/    rozbudzenie potrzeby dokształcania się i aktualizacji wiedzy zawodowej lub możliwości przekwalifikowania się,

4/    umożliwienie słuchaczom zdobycia wiedzy ogólnej i technicznej i jej wykorzystanie w warunkach gospodarki rynkowej,

5/    popularyzację osiągnięć zakładów pracy, uczelni, instytucji, itp.

4.   Przygotowanie słuchaczy do samokształcenia oraz motywowania ich osobistego wysiłku w tym zakresie poprzez:

1)    zapoznanie z metodami i technikami zdobywania wiedzy w drodze samokształcenia,

2)    kształcenie umiejętności korzystania z informacji naukowo -technicznej.

5. Zapewnienie słuchaczom możliwości rozwoju umysłowego, emocjonalnego, moralnego zgodnie z ich potrzebami i możliwościami psychofizycznymi w warunkach poszanowania ich godności osobistej oraz wolności światopoglądowej i wyznaniowej.

6.      Umożliwienie słuchaczom rozwoju ich zainteresowań w ramach:               

1)  prezentacji osiągnięć,

2)   umożliwienia działalności samorządowej,

3)   tworzenia warunków do korzystania przez słuchaczy z zajęć pozaszkolnych.

§ 6

1. Szkoła kieruje samodzielną nauką słuchaczy, ułatwiając im osiąganie najlepszych wyników poprzez:

1/    zapoznanie słuchaczy z programem nauczania,

2/    udzielanie pomocy w zaopatrzeniu słuchaczy w podręczniki i poradniki,

3/    udzielanie porad w sprawie technik uczenia się.

§ 7

Szkoła zapewnia przebywającym w niej słuchaczom bezpieczne warunki nauki, uwzględniając obowiązujące w tym względzie przepisy bhp.

Rozdział  III

ORGANY SZKOŁY I ICH KOMPETENCJE.

§ 8

1.     Organami szkoły są:

1/    dyrektor szkoły

2/    rada pedagogiczna

3/    samorząd słuchaczy

2. Wszystkie organy szkoły współdziałają ze sobą w sprawach kształcenia, wychowania i opieki.

3.     Koordynatorem współdziałania organów szkoły jest dyrektor szkoły, który:

1/    zapewnia każdemu z nich możliwości swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji,

2/    zapewnia bieżącą wymianę informacji między nimi,

3/    umożliwia rozwiązywanie sytuacji konfliktowych wewnątrz szkoły,

4/    organizuje spotkania przedstawicieli organów szkoły.

4. Spory pomiędzy organami szkoły /z wyjątkiem dyrektora/ rozstrzyga dyrektor szkoły.

5.     Spory pomiędzy dyrektorem a innymi organami rozstrzyga w zależności od przedmiotu sporu organ prowadzący szkołę lub organ sprawujący nadzór pedagogiczny.

§ 9

Dyrektor szkoły w szczególności:

1.      Kieruje działalnością szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz.

2.      Sprawuje nadzór pedagogiczny.

3.      Stwarza warunki do realizacji zadań dydaktycznych i wychowawczych szkoły, kształtując atmosferę sprzyjającą dobrej pracy nauczycieli, słuchaczy, pracowników administracji i obsługi.

4.      Hospituje, kontroluje oraz dokonuje oceny pracy nauczycieli.

5.      Zatrudnia i zwalnia nauczycieli oraz innych pracowników szkoły.

6.      Przyznaje nagrody oraz wymierza kary porządkowe nauczy­cielom i innym pracownikom szkoły.

7.      Występuje z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły.

8.      Powołuje nauczycieli na istniejące w szkole stanowiska kierownicze oraz odwołuje ich z tych stanowisk po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i organu prowadzącego.

9.      W porozumieniu z organem prowadzącym szkołę oraz po zasięgnięciu opinii kuratora oświaty oraz odpowiednio wojewódzkiej lub powiatowej rady zatrudnienia, ustala zawody, w których kształci szkoła.

10.    Organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę szkoły.

11. Egzekwuje przestrzeganie porządku, dyscypliny pracy oraz dbałości o czystość i estetykę szkoły.

12.    Projektuje arkusz organizacyjny szkoły.

13.    Opracowuje zakres obowiązków nauczycieli i innych pracowników szkoły.

14.    Dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły zaopiniowanym przez radę pedagogiczną i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie.

15.    Przewodniczy radzie pedagogicznej szkoły.

16.    Realizuje uchwały rady pedagogicznej, podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących.

17.    Wstrzymuje wykonanie uchwał rady pedagogicznej nie­zgodnych z przepisami prawa.

18.    Czuwa nad przestrzeganiem regulaminu rady pedagogicznej.

19.    Zwołuje posiedzenia rady pedagogicznej.

20. Przynajmniej 2 razy w ciągu roku szkolnego przedstawia radzie pedagogicznej wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informuje o działalności szkoły w ramach realizacji planu dydaktyczno-wychowawczego.

21. Decyduje w sprawach przyjęcia słuchaczy na semestr pierwszy w przypadku, gdy nie powołano szkolnej komisji rekrutacyjno – kwalifikacyjnej, oraz na semestry programowo wyższe.

22. Dyrektor szkoły może, w drodze decyzji, skreślić słuchacza z listy słuchaczy w przypadkach określonych w statucie szkoły. Skreślenie następuje na podstawie uchwały rady pedagogicznej i po zasięgnięciu opinii samorządu słuchaczy.

23. Odpowiada za właściwą organizację i przebieg egzaminów.

24.    Współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych.

25. Dokonuje oceny dorobku nauczycieli za okres stażu.

26.    Dyrektor szkoły w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą pedagogiczną i samorządem słuchaczy.

 

§ 10

1.W szkole działa rada pedagogiczna, która jest organem kolegialnym szkoły w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.

2. W skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele szkoły.

3. Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor szkoły.

4.Zebrania plenarne rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, po każdym semestrze w związku z zatwierdzeniem wyników klasyfikowania i promowania słuchaczy, oraz w miarę bieżących potrzeb. Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, organu prowadzącego szkołę albo, co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej.

5.Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania.

6.Rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności. Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane.

7.Uchwały rady pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności, co najmniej połowy jej członków.

8.Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej, w szczególności, należy:

1/ zatwierdzenie planów pracy szkoły,

2/  podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji słuchaczy,

3/  podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i ekspery­mentów pedagogicznych w szkole,

4/  ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły,

5/  podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia z listy słuchaczy.

9.      Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:

1/   organizację pracy szkoły, w tym tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych,

2/   projekt planu finansowego szkoły,

3/   wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom nagród i innych wyróżnień,

4/   wnioski dyrektora szkoły w sprawie powierzania stanowiska wicedyrektora i innych stanowisk kierowniczych w szkole,

5/   propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć.

10.  Rada pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub innego stanowiska kierowniczego w szkole.

11.    Rada Pedagogiczna przygotowuje projekt statutu szkoły albo jego zmian, a w razie nieutworzenia rady szkoły – uchwala go.

 

§ 11

1. W szkole może działać, zgodnie z art. 50 ustawy o systemie oświaty, rada szkoły.

2.     W przypadku nie powołania rady szkoły jej zadania wykonuje rada pedagogiczna.

§ 12

1. W szkole działa samorząd słuchaczy.

2. Samorząd tworzą wszyscy słuchacze szkoły.

3. Zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin uchwalony przez ogół słuchaczy w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Organy samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu słuchaczy. Regulamin samorządu nie może być sprzeczny ze statutem szkoły.

4. Samorząd słuchaczy w szczególności:

1)     przedstawia organom szkoły wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, przede wszystkim dotyczące realizacji podstawowych praw słuchaczy, znajomości programu nauczania i stawianych wymagań,

2)     współdziała z innymi organami szkoły w zapewnieniu słuchaczom należytych warunków do nauki i udzielaniu niezbędnej pomocy słuchaczom znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej,

3)     współorganizuje życie szkoły, prowadząc w porozumieniu z dyrekcją szkoły działalność kulturalną, oświatową i sportową,

4)     może uczestniczyć ( poprzez swoich przedstawicieli ) – z głosem doradczym -  w niektórych posiedzeniach rady pedagogicznej,

5)     organizuje pomoc koleżeńską słuchaczom napotykającym na trudności w szkole,

6)     rozstrzyga spory między słuchaczami, zapobiega konfliktom między słuchaczami i nauczycielami, a w przypadku pojawienia się sytuacji konfliktowej zgłasza ją poprzez opiekuna samorządu dyrektorowi szkoły lub radzie pedagogicznej,

7)     dysponuje, w porozumieniu z opiekunem, funduszami będącymi w posiadaniu samorządu,

8)     inspiruje do udziału w pracach społecznie użytecznych,

9)     ma prawo wyboru nauczyciela pełniącego funkcję opiekuna samorządu,

10) opracowuje plan pracy.

5. Samorząd w Policealnej Szkole dla Dorosłych, w celu wspierania działalności statutowej szkoły, może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek i innych źródeł. Zasady wydatkowania tych funduszy określa regulamin samorządu słuchaczy.

Rozdział IV

ORGANIZACJA SZKOŁY

OCENIANIE, KLASYFIKOWANIE I PROMOWANIE SŁUCHACZY

§ 13

1. Szczegółową organizację nauczania i wychowania w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny opracowany przez dyrektora szkoły, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania - do dnia 30 maja danego roku.

2. W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników szkoły, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych przez organ prowadzący oraz liczbę godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli.

§ 14

Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji Szkoły Policealnej dla Dorosłych, dyrektor szkoły ustala rozkład zajęć określający organizację zajęć edukacyjnych.

 

§ 15

Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych, ferii, egzaminów, określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.

§ 16

1.Podstawową jednostką organizacyjną jest oddział. Liczba słuchaczy w oddziale powinna wynosić od 25 do 30 osób.

2.      W uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego, liczba  słuchaczy w oddziale może być niższa od liczby określonej w ust. 1.

3. Na zajęciach wymagających specjalnych warunków nauki i bhp oddział można dzielić na grupy zgodnie z odrębnymi przepisami.

4. Nauczanie języków obcych może być organizowane w zespołach międzyoddziałowych, z uwzględnieniem poziomu umiejętności językowych uczniów.

5. W uzasadnionych przypadkach poszczególne zajęcia edukacyjne w ramach kształcenia zawodowego mogą być prowadzone na terenie innych jednostek organizacyjnych, na podstawie umowy zawartej pomiędzy szkołą a daną jednostką.

6.     Organizację praktycznej nauki zawodu określają odrębne przepisy.

 

§ 17

Szkoła realizuje nauczanie w układzie semestralnym.

§ 18

1. Zasady oceniania, klasyfikowania i promowania słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów określają odrębne przepisy.

2.     Szczegółowe zasady oceniania reguluje opracowany przez szkołę Wewnątrzszkolny System Oceniania.

3.     W szkole nie ocenia się zachowania.

4.     Oceny klasyfikacyjne ustala się po każdym semestrze i stanowią one podstawę do promowania słuchacza na semestr programowo wyższy lub ukończenia przez niego szkoły.

5.     Promowanie słuchaczy odbywa się po każdym semestrze.

 § 19

Szkoła może prowadzić rekrutację i rozpoczynać zajęcia dydaktyczno-wychowawcze na semestrze pierwszym w miesiącu lutym.

§ 20

Zajęcia ze słuchaczami w Szkole Policealnej dla Dorosłych w oddziałach, w których jest prowadzone kształcenie w formie stacjonarnej odbywają się przez trzy dni w tygodniu.

§ 21

W Szkole Policealnej dla Dorosłych, w oddziałach, w których kształcenie odbywa się w formie zaocznej:

1.Konsultacje zbiorowe dla słuchaczy odbywają się we wszystkich semestrach
co dwa tygodnie przez dwa dni wg tygodniowego rozkładu zajęć.

2.Dopuszcza się możliwość organizowania konsultacji indywidualnych w wymiarze 20% ogólnej liczby godzin zajęć w semestrze.

3.Organizuje się dwie konferencje instruktażowe w czasie jednego semestru: pierwszą – wprowadzającą do pracy w semestrze i drugą – przedegzaminacyjną.

§ 22

1.     Zasady oceniania, klasyfikowania i promowania w szkole prowadzącej kształcenie w formie stacjonarnej określa Wewnątrzszkolny System Oceniania.

2.     Podstawą oceniania i klasyfikowania słuchacza w Szkole Policealnej dla Dorosłych prowadzącym kształcenie w formie zaocznej są egzaminy semestralne przeprowadzone z poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania.

3.     Do egzaminu semestralnego dopuszcza się słuchacza, który uczęszczał na obowiązkowe konsultacje oraz uzyskał z wymaganych ćwiczeń i prac kontrolnych oceny uznane za pozytywne zgodnie z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania. W przypadku, gdy słuchacz otrzymał ocenę negatywną z pracy kontrolnej, jest zobowiązany wykonać, w terminie określonym przez nauczyciela, drugą pracę kontrolną.

4.     Do egzaminu semestralnego może być również dopuszczony słuchacz, który nie uczęszczał z przyczyn usprawiedliwionych na obowiązkowe konsultacje, jeżeli z wymaganych ćwiczeń i prac kontrolnych, uzyskał oceny uznane za pozytywne, zgodnie z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania.

5. Słuchacz, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminów semestralnych w wyznaczonym terminie, zdaje te egzaminy w terminie dodatkowym, wyznaczonym przez dyrektora szkoły.

6.      Termin dodatkowy, o którym mowa w ust. 5, powinien być wyznaczony po zakończeniu semestru jesiennego nie później niż do końca lutego lub po zakończeniu semestru wiosennego nie później niż do dnia 15 września.

7. W Policealnej Szkole dla Dorosłych słuchacz zdaje w każdym semestrze egzaminy semestralne w formie pisemnej z dwóch przedmiotów zawodowych podstawowych dla danego zawodu, zgodnie z planem nauczania.

8. Wyboru przedmiotów zawodowych, o których mowa w ust. 7 dokonuje rada pedagogiczna. Decyzję w tej sprawie należy podać do wiadomości słuchaczy na konferencji instruktażowej rozpoczynającej semestr.

9. Z pozostałych zajęć edukacyjnych egzaminy semestralne zdaje się ustnie.

10. Egzamin semestralny z zajęć praktycznych ma formę zadania praktycznego.

 

§ 23

1.      Słuchacz szkoły może być zwolniony z części ustnej egzaminu semestralnego, jeżeli z części pisemnej tego egzaminu otrzymał ocenę klasyfikacyjną, co najmniej bardzo dobrą oraz w ciągu semestru był aktywny na zajęciach, a z wymaganych ćwiczeń i prac kontrolnych uzyskał oceny uznane za pozytywne zgodnie z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania.

2. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, jest równoznaczne ze zdaniem egzaminu semestralnego i uzyskaniem z danych zajęć edukacyjnych oceny klasyfikacyjnej zgodnej z oceną uzyskaną z części pisemnej egzaminu semestralnego.

 

§ 24

1. Słuchacz szkoły może zdawać egzamin poprawkowy w przypadku uzyskania klasyfikacyjnej oceny niedostatecznej z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych.

2.      Egzaminy poprawkowe mogą być przeprowadzane po każdym semestrze.

3.      Egzamin poprawkowy przeprowadza nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne po zakończeniu semestru jesiennego w terminie do końca lutego lub po zakończeniu semestru wiosennego w terminie do dnia 15 września.

4.      Egzamin poprawkowy nie dotyczy zajęć edukacyjnych, z których słuchaczowi wyznaczono w myśl § 22 ust. 5 dodatkowy termin egzaminu oraz zajęć, z których przystępuje on do egzaminu klasyfikacyjnego.

 

§ 25

1.      Słuchaczowi szkoły powtarzającemu semestr przed upływem 3 lat od daty przerwania nauki zalicza się te obowiązkowe zajęcia edukacyjne, z których uzyskał poprzednio ocenę klasyfikacyjną wyższą od niedostatecznej i zwalnia się go z obowiązku uczęszczania na te zajęcia.

2.      Słuchaczowi, który w okresie 3 lat przed podjęciem nauki w szkole zdał egzaminy eksternistyczne z zakresu poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania, zalicza się te zajęcia i zwalnia go z obowiązku uczęszczania na nie.

3.      W przypadku zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, w dokumentacji przebiegu nauczania wpisuje się „zwolniony z obowiązku uczęszczania na zajęcia’’ oraz podstawę prawną zwolnienia.

4.      W przypadku zwolnienia, o którym mowa w ust. 2, w dokumentacji przebiegu nauczania wpisuje się „zwolniony z obowiązku uczęszczania na zajęcia” oraz podstawę prawną zwolnienia. Zwolnienie jest równoznaczne z otrzymaniem semestralnej oceny klasyfikacyjnej z danych zajęć edukacyjnych zgodnej z oceną uzyskaną w wyniku egzaminu eksternistycznego.

§ 26

1.     Dyrektor szkoły:

1)  zwalnia słuchacza z obowiązku odbycia praktycznej nauki zawodu w całości, jeżeli przedłoży on:

a)   uzyskane przed rozpoczęciem nauki w szkole świadectwo zdanego egzaminu na tytuł robotnika wykwalifikowanego (czeladnika) lub dyplom mistrza w zawodzie, w którym się kształci,

b) zaświadczenie wydane przez pracodawcę, potwierdzające przepracowanie w zawodzie, w którym się kształci, okresu co najmniej równego okresowi trwania nauki zawodu, przewidzianemu dla danego zawodu;

2)  zwalnia słuchacza z obowiązku odbycia praktycznej nauki zawodu w całości lub w części, jeżeli przedłoży on:

a)  uzyskane przed rozpoczęciem nauki w szkole świadectwo zdanego egzaminu na tytuł robotnika wykwalifikowanego (czeladnika) lub dyplom mistrza w zawodzie wchodzącym w zakres zawodu, w którym się kształci,

b) zaświadczenie wydane przez pracodawcę, potwierdzające przepracowanie w zawodzie wchodzącym w zakres zawodu, w którym się kształci, okresu co najmniej równego okresowi trwania nauki zawodu, przewidzianemu dla zawodu wchodzącego w zakres zawodu, w którym się kształci,

c)   zaświadczenie wydane przez pracodawcę, potwierdzające zatrudnienie w zawodzie, w którym się kształci, lub w zawodzie wchodzącym w zakres zawodu, w którym się kształci.

2.     Zaświadczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 lit. c, przedkłada się dyrektorowi szkoły w każdym semestrze, w którym słuchacza obowiązuje odbycie praktycznej nauki zawodu.

3.     Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, może nastąpić po stwierdzeniu przez dyrektora szkoły na podstawie przedłożonych dokumentów, że zawód, wchodzący w zakres zawodu, w którym słuchacz się kształci, odpowiada w zakresie kwalifikacji zawodowych zawodowi, w którym słuchacz się kształci.

4    Słuchacz, który został zwolniony w części z obowiązku odbycia praktycznej nauki zawodu jest obowiązany uzupełnić pozostałą część praktycznej nauki zawodu w sposób i w trybie określonym przez szkołę.

5    W przypadku zwolnienia słuchacza w całości lub w części z obowiązku odbycia praktycznej nauki zawodu w dokumentacji przebiegu nauczania wpisuje się „zwolniony odpowiednio w całości lub w części z praktycznej nauki zawodu” oraz podstawę prawną zwolnienia.

 

§ 27

Słuchacz kończy szkołę jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się semestralne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w semestrze programowo najwyższym oraz semestralne oceny klasyfikacyjne obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się  w semestrach programowo niższych uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny  niedostatecznej.

  § 28

Słuchacze szkoły mogą korzystać z biblioteki Zespołu Szkół.

1.       Z biblioteki mogą korzystać słuchacze i nauczyciele.

2.       Biblioteka posiada wykaz woluminów, z których korzystać można tylko w pomieszczeniu biblioteki lub na zajęciach lekcyjnych prowadzonych w danym dniu na terenie szkoły.

3.       Godziny pracy biblioteki zapewniają dostęp do jej zbiorów.

4.       Organizację biblioteki oraz prawa i obowiązki czytel­ników określa regulamin biblioteki.

5.       Do obowiązków nauczyciela - bibliotekarza należy:

1/   znajomość potrzeb w zakresie lektur szkolnych,

2/   orientacja w zainteresowaniach czytelników,

3/ rozwijanie nawyków czytelniczych i przygotowanie słuchaczy do samokształcenia,

4/   rozwijanie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji,

5/   prowadzenie dokumentacji zgodnie z obowiązującymi przepisami,

6/   dbałość o konserwację i zabezpieczenie księgozbioru,

7/   gromadzenie i wzbogacanie zasobów biblioteki,

8/   przedstawianie semestralnych sprawozdań z pracy biblioteki na posiedzeniach Rady Pedagogicznej.

9/   współpraca z wychowawcami i nauczycielami poszcze­gólnych przedmiotów.

6.       Nauczyciel - bibliotekarz odpowiada za działalność biblioteki i stan księgozbioru.

§ 29

Szkoła może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych na praktyki pedagogiczne na podstawie pisemnego porozumienia pomiędzy dyrektorem szkoły a zakładem kształcenia nauczy­cieli czy uczelni.

Rozdział  V

NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY.

§ 30

W szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników ekonomicznych, administracyjnych i obsługi. Zasady zatrudniania określają odrębne przepisy.

§ 31

1. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jakość i wyniki pracy.

2.      Zadania nauczyciela:

1/ rzetelne przygotowywanie się do przeprowadzenia każdej formy zajęć dydaktycznych i wychowawczych,

2/       stosowanie skutecznych, sprawdzonych metod dydaktycznych, uwzględniających rozwój psychofizyczny, wydolność umysłową słuchacza i zasady higieny nauczania,

3/       rytmiczne, bezstronne, obiektywne i umotywowane ocenianie postępów słuchacza w nauce,

4/       udzielanie pomocy słuchaczom w przezwyciężeniu niepowodzeń szkolnych,

5/       rozwijanie zainteresowań i uzdolnień słuchaczy i przygotowywanie ich do wyboru kierunku dalszego kształcenia,

6/       aktywne uczestniczenie w pracach Rady Pedagogicznej,

7/       doskonalenie własnych umiejętności dydaktycznych i podnoszenie wiedzy merytorycznej poprzez samokształcenie i udział w formach kształcenia zorganizowanego,

8/       prowadzenie powierzonej mu klasy-pracowni lub pracowni przedmiotowej oraz troska o jej stan techniczny i wyposażenie,

9/       szczególna troska o bezpieczeństwo, higienę i zdro­wie słuchaczy na wszystkich zajęciach prowadzonych w szkole i poza jej terenem,

10/     prowadzenie dokumentacji pedagogicznej zgodnie z obowiązującymi przepisami,

11/ znajomość i ścisłe przestrzeganie treści zawartych w podstawowych aktach prawnych regulujących działalność szkoły i jej pracowników.

12/     terminowe wywiązywanie się z powierzonych obowiązków,

13/ współtworzenie właściwej twórczej atmosfery pracy szkoły oraz troska o harmonijne stosunki międzyludzkie,

14/     przestrzeganie tajemnicy służbowej.

§ 32

1.      Nauczyciele danego przedmiotu lub nauczyciele przedmiotów pokrewnych mogą tworzyć zespół przedmiotowy.

2.      Nauczyciele szkoły biorą udział w pracach zespołów przedmiotowych zgodnie z prowadzonymi przez siebie zajęciami.

3.      Pracą zespołu przedmiotowego kieruje przewodniczący zespołu.

4.      Przewodniczącego powołuje i odwołuje dyrektor szkoły po konsultacji z członkami zespołu.

5.      Do podstawowych zadań zespołu przedmiotowego należy:

 1/   organizowanie współpracy nauczycieli dla uzgadniania sposobów realizacji programów nauczania, korelowanie treści nauczania przedmiotów pokrewnych, a także uzgadnianie decyzji w sprawie wyboru programu nauczania,

 2/   opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów oraz sposoby badania wyników nauczania,

 3/   organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego dla początkujących nauczycieli,

 4/   współdziałanie w organizowaniu pracowni i uzupełnianiu ich wyposażenia.

6. Zespół przedmiotowy ma prawo przedkładania wniosków dyrektorowi i Radzie Pedagogicznej w sprawach dotyczą­cych usprawniania procesu dydaktycznego szkoły,

7. Zebrania członków danego zespołu przedmiotowego odbywa­ją się nie mniej niż trzy razy w roku szkolnym.

8. Przewodniczący zespołu informuje radę pedagogiczną o działalności zespołu na czerwcowym plenarnym posie­dzeniu.

9.     Zebrania zespołu są protokołowane.

§ 33

1.      Nauczycielowi powierza się obowiązki opiekuna klasy.

2.      Zadania opiekuna klasy:

1/    tworzenie warunków wspomagających rozwój słuchaczy, proces jego uczenia się i samokształcenia,

2/    inspirowanie i wspomaganie działania zespołów słuchaczy, a w szczególności organizujących pomoc koleżeńską słuchaczom napotykających na trudności w nauce,

3/    podejmowanie działań umożliwiających wspólne rozwiązy­wanie konfliktów w zespole słuchaczy oraz między wychowawcą a innymi członkami społeczności szkolnej,

4/    kształtowanie i umacnianie w codziennych kontaktach u słuchaczy postaw partnerstwa i życzliwości, przestrzegania zasad tolerancji religijnej i świato­poglądowej i poszanowania godności każdego człowieka,

5/    kształtowanie właściwej postawy wobec problemów alkoholizmu, narkomanii poprzez właściwą ocenę słuchaczy,

6/    dbanie o regularne uczęszczanie słuchaczy do szkoły, badanie przyczyn opuszczania przez nich zajęć szkolnych.    

7/    rozwijanie społecznej aktywności słuchaczy poprzez angażowanie ich do pracy na terenie klasy, szkoły, środowiska oraz pracy w samorządzie słuchaczy,

8/    aktywizowanie w zakresie czytelnictwa,

9/    współdziałanie z nauczycielami uczącymi w tej klasie.

10/  zgłaszanie słuchaczy do wyróżnień i nagród, a także kar,

11/  prowadzenie dokumentacji słuchaczy.

3.     Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej jest wskazane, aby nauczyciel opiekun opiekował się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.

 

§ 34

Do zadań pracowników ekonomiczno – administracyjnych i inżynieryjno – technicznych należy prowadzenie całokształtu działalności administracyjnej i księgowo – finansowej szkoły, prowadzenie spraw osobowych pracowników szkoły oraz obsługa sekretariatu. Szczegółowy zakres obowiązków pracownikom szkoły określa dyrektor szkoły.

Rozdział VI

 

SŁUCHACZE  SZKOŁY.

ZASADY  REKRUTACJI

PRAWA  I  OBOWIĄZKI   SŁUCHACZY

§ 35

Rekrutacja słuchaczy do szkoły prowadzona jest zgodnie z przepisami w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych. Szczegółowe zasady rekrutacji zawierają odrębne uregulowania opracowane przez szkolną komisję rekrutacyjno – kwalifikacyjną.

§ 36

1.      Słuchacz ma prawo do:

1)     właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,

2)     zapewnienia warunków bezpieczeństwa, ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej, ochrony i poszanowania godności własnej,

3)     życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktycznym, sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny swojej pracy,

4)     swobody wyrażania myśli i przekonań, wypowiedzi, a w szczególności dotyczących życia szkoły oraz religii, jeśli nie narusza tym dobra innych osób,

5)     pomocy ze strony nauczyciela przedmiotu w przypadku trudności w nauce,

6)     uzyskania informacji z odpowiednim wyprzedzeniem o terminie i zakresie pisemnych prac sprawdzających (nie dotyczy kartkówek),

7)     korzystania, po uzgodnieniu z nauczycielami z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki podczas zajęć oraz poza zajęciami szkolnymi,

8)     wpływania na życie szkoły poprzez działalność samorządu słuchaczy.

2. Słuchacz ma obowiązek :

1/     przestrzegać postanowień zawartych w statucie szkoły,

2/     postępować w sposób godny i odpowiedzialny oraz dbać o dobre imię szkoły,

3/     systematycznie i punktualnie uczęszczać na zajęcia, zgodnie z obowiązującym planem,

4/     przestrzegać bezwzględnego zakazu spożywania alkoholu, posiadania i używania narkotyków oraz innych środków odurzających,

5/     troszczyć się o mienie szkoły, jej estetyczny wygląd, czystość i porządek,

6/ naprawiać wyrządzone przez siebie szkody (sposób naprawiania szkody określa każdorazowo dyrektor szkoły lub nauczyciel odpowiedzialny za sprzęt),

7/     szanować godność własną, nauczycieli, innych pracowników szkoły oraz koleżanek i kolegów.

§ 37

1. Słuchacz może być nagrodzony za bardzo dobrą i dobrą naukę, wzorową frekwencję oraz widoczną pracę na rzecz semestru lub szkoły, a także za działalność w Samorządzie Słuchaczy.

2. Formy nagród:

1/ oficjalna pochwała wobec innych słuchaczy ( nauczyciel, opiekun, dyrektor )

2/ nagroda książkowa ,

3/ list pochwalny,

4/ dyplom uznania,

5/ wpis do kroniki szkoły.

3. Nieprzestrzeganie przez słuchacza postano­wień zawartych w statucie Szkoły Policealnej dla Dorosłych, może powodować nałożenie kar w postaci:

1/ upomnienia opiekuna klasy,

2/ upomnienia dyrektora,

3/ nagany dyrektora szkoły,

4/ skreślenia z listy słuchaczy.

4.     Słuchacz może być skreślony z listy słuchaczy za rażące naruszenie obowiązków słuchacza. Skreślenie z listy słuchaczy może nastąpić m.in. w następujących przypadkach:

1) dokonania kradzieży,

2) bójek i awantur na terenie szkoły,

3) znęcania się nad innymi słuchaczami,

4) zniszczenia i dewastowania mienia szkoły,

5) spożywania alkoholu i przebywania w stanie nietrzeźwym na terenie szkoły,

6) posiadania i rozprowadzania narkotyków.

5. Przed wymierzeniem kary słuchacz powinien być wysłuchany.

6.     Słuchacz ma prawo do wniesienia odwołania od kary wymierzonej przez opiekuna klasy do dyrektora szkoły w terminie 14 dni od daty udzielenia kary.

7.     Dyrektor szkoły może zawiesić wykonanie kary nałożonej na słuchacza, jeżeli uzyska poręczenie samorządu słuchaczy albo nauczyciela opiekuna.

8.     Słuchacz ma prawo do wniesienia odwołania od kary wymierzonej przez dyrektora szkoły oraz od decyzji o skreśleniu z listy słuchaczy do Podlaskiego Kuratora Oświaty w terminie 14 dni od daty wymierzenia kary. Odwołanie słuchacz wnosi za pośrednictwem dyrektora szkoły.

 

Rozdział  VII

POSTANOWIENIA KOŃCOWE.

§ 38

Statut może być zmieniony w całości lub w części. Postępowanie w sprawie zmiany statutu wszczyna się na wniosek każdego z organów szkoły. Statut podlega nowelizacji w przypadku zmian w przepisach oświatowych.

§ 39

Szkoła używa pieczęci urzędowych zgodnie z odrębnymi przepisami.

§ 40

Szkoła prowadzi archiwum i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.

§ 41

Szkoła jest jednostką budżetową i prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z odrębnymi przepisami. Szczegółowe zasady prowadzenia gospodarki finansowej określa statut Zespołu  Szkół w Michałowie.

 

 

Metryka strony

Podmiot udostępniający informacje: Alina Dźwilewska

Opublikował: Tomasz Budnik

Data wytworzenia informacji / dokumentu: 26-06-2006

Data udostępnienia w BIP: 04-07-2006 08:39

Data modyfikacji informacji: 04-07-2006 15:23