Uchwała Nr XLI/367/2006

                                                                                                               

 

 

UCHWAŁA Nr XLI /367/ 2006

Rady Powiatu Białostockiego

z dnia 29 czerwca 2006 roku

 

w sprawie określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej powiatu

 

   Na podstawie art. 53 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) Rada Powiatu Białostockiego uchwala, co następuje:

 

Rozdział 1 – Opracowywanie projektu budżetu

§ 1

Naczelnicy Wydziałów Starostwa Powiatowego oraz Dyrektorzy powiatowych jednostek organizacyjnych opracowują i przedkładają Skarbnikowi Powiatu – w terminie do 20 października roku poprzedzającego rok budżetowy – materiały do projektu budżetu i projekty planów finansowych, zachowując obowiązujące zasady klasyfikacji dochodów i wydatków budżetowych, w szczegółowości dział, rozdział, paragraf.

§ 2

Przewodniczący Komisji Rady Powiatu mogą składać szczegółowo uzasadnione wnioski do Zarządu Powiatu dotyczące projektu budżetu w terminie do 31 października roku poprzedzającego rok budżetowy.

§ 3

1. Materiały do projektu budżetu, o których mowa w § 1, opracowywane są na podstawie:

1)     planowanego stanu zatrudnienia na rok budżetowy,

2)     wynagrodzeń obowiązujących w roku poprzedzającym rok budżetowy,

3)     planowanych wskaźników wzrostu wynagrodzeń,

4)     cen i opłat obowiązujących w roku poprzedzającym rok budżetowy z uwzględnieniem wskaźnika wzrostu na rok budżetowy.

 

2. Projekty planów finansowych jednostek opracowywane są na określonych przez Skarbnika Powiatu formularzach.

§ 4

Zarząd Powiatu – po weryfikacji wniosków wniosków szacunków wielkości finansowych w otrzymanych materiałach planistycznych, a także wielkości przyznanych kwot subwencji, udziału powiatu we wpływach z podatków dochodowych, dotacji celowych na realizację zadań z zakresu administracji rządowej i zadań własnych powiatu oraz innych dochodów – opracowuje projekt budżetu powiatu.

 

Rozdział 2 – Szczegółowość projektu budżetu

§ 5

Materiały związane z projektem budżetu, przedkładane Radzie Powiatu, powinny obejmować:

1)     projekt uchwały budżetowej wraz z załącznikami i objaśnieniami,

2)     prognozę łącznej kwoty długu na koniec roku budżetowego i lata następne, wynikającej z planowanych i zaciągniętych zobowiązań,

3)     informację o stanie mienia powiatu.

§ 6

1.     Projekt uchwały budżetowej powinien zawierać:

1)     w treści uchwały:

a)     prognozowaną kwotę dochodów budżetu,

b)     planowaną kwotę wydatków budżetu,

c)      źródła pokrycia deficytu lub przeznaczenie planowanej nadwyżki budżetu,

d)     upoważnienia dla Zarządu Powiatu do zaciągania zobowiązań:

- na finansowanie wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne oraz na programy i projekty realizowane ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz z innych źródeł zagranicznych, niepodlegających zwrotowi, a także zadań wynikających z kontraktów wojewódzkich zawartych między Radą Ministrów a samorządem województwa,

- z tytułu umów, których realizacja w roku następnym jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania jednostki i termin zapłaty upływa w roku następnym,

e)     limit zobowiązań z tytułu zaciąganych przez Zarząd Powiatu kredytów i pożyczek oraz emitowanych papierów wartościowych na pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetu powiatu, finansowanie planowanego deficytu budżetu oraz spłatę wcześniej zaciągniętych pożyczek, kredytów i emisji papierów wartościowych,

f)       kwotę rezerw budżetowych:

- ogólną na nieprzewidziane wydatki, nie większą niż 1% planowanych wydatków budżetu,

- celowych, których szczegółowy podział na pozycje klasyfikacji budżetowej nie może być dokonany w okresie opracowywania budżetu, w sumie nie większej niż 5% planowanych wydatków.

 

 2) w załącznikach do uchwały:

a)     prognozowane dochody w układzie dział, rozdział i paragraf klasyfikacji budżetowej z wyodrębnieniem dochodów na finansowanie zadań własnych i zadań z zakresu administracji rządowej,

b)     planowane wydatki w układzie dział i rozdział klasyfikacji budżetowej z wyodrębnieniem wydatków na zadania własne powiatu, zadania z zakresu administracji rządowej oraz zadania realizowane na rzecz innych jednostek samorządu terytorialnego na podstawie zawartych porozumień i umów, z wyszczególnieniem:

- wydatków bieżących, w tym wydatki na: wynagrodzenia osobowe i pochodne, dotacje, obsługę długu, wydatki przypadające do spłaty w danym roku budżetowym z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez Powiat,

- wydatków majątkowych, obejmujących wydatki na inwestycje i zakupy inwestycyjne,

c)      plan przychodów i rozchodów budżetu z wyszczególnieniem źródeł finansowania planowanego deficytu budżetowego,

d)     wykaz zadań inwestycyjnych i zakupów inwestycyjnych przyjętych do realizacji w roku budżetowym z wyszczególnieniem źródeł ich finansowania,

e)     limity wydatków związanych z realizacją wieloletnich programów inwestycyjnych na okres roku budżetowego i dwóch lat następnych, z wyodrębnieniem wydatków na finansowanie poszczególnych programów oraz wskazaniem źródeł ich finansowania,

f)       wykaz wydatków na programy i projekty realizowane ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, przeznaczonych na realizację programów przedakcesyjnych, z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności i innych – w części związanej z realizacją zadań Powiatu,

g)     plany przychodów i wydatków zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych oraz dochodów własnych powiatowych jednostek budżetowych,

h)     plany przychodów i wydatków samorządowych funduszy celowych,

i)       kwoty i zakres dotacji przedmiotowych oraz dotacji celowych na finansowanie kosztów realizacji inwestycji przez zakłady budżetowe, innych dotacji przekazywanych na realizację zadań Powiatu,

j)       dochody i wydatki związane z realizacją zadań wspólnych realizowanych w drodze umów lub porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego.

 

2.       Projekt uchwały budżetowej może zawierać:

1)           upoważnienie dla Zarządu Powiatu do zaciągania kredytów i pożyczek oraz emisji papierów wartościowych na pokrycie występującego w ciągu roku budżetowego deficytu budżetu – z określeniem limitu zadłużenia,

2)           upoważnienie dla Zarządu Powiatu do dokonywania zmian w planie wydatków, z wyłączeniem przeniesień między działami,

3)           upoważnienie dla Zarządu Powiatu do przekazywania niektórych uprawnień do dokonywania przeniesień planowanych wydatków innym jednostkom organizacyjnym Powiatu,

4)           inne postanowienia dotyczące wykonywania budżetu.

§ 7

Informacja o stanie mienia powiatu, opracowana według stanu na dzień 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy, zawierać powinna następujące elementy:

5)           dane o przysługujących powiatowi praw własności,

6)           dane dotyczące innych niż własność praw majątkowych, majątkowych tym w szczególności o ograniczonych prawach rzeczowych, użytkowaniu wieczystym, wierzytelnościach, udziałach w spółkach, posiadanych akcjach oraz dane dotyczące posiadania,

7)           dane o zmianach w stanie mienia powiatu, w zakresie przysługujących powiatowi praw własności i innych niż własność praw majątkowych, od dnia złożenia poprzedniej informacji,

8)           dane o dochodach uzyskanych z tytułu wykonywania prawa własności i innych praw własności oraz wykonywania posiadania,

9)           inne dane i informacje o zdarzeniach mających wpływ na stan mienia powiatu.

§ 8

Prognoza łącznej kwoty długu, opracowana na koniec roku budżetowego i lata następne, powinna zawierać:

1)           zestawienie zobowiązań finansowych wynikających z umów z tytułu zaciągniętych i planowanych do zaciągnięcia pożyczek i kredytów, emisji papierów wartościowych, udzielonych gwarancji i poręczeń,

2)           kwoty przypadające do spłaty, na podstawie umów zawartych z bankami i innymi instytucjami kredytującymi (rozchody),

3)           prognozowane kwoty obsługi zadłużenia (wydatki),

4)           prognozę dochodów i wydatków budżetu w latach, w których przypada spłata zadłużenia,

5)           obliczenie dla każdego roku wskaźnika obsługi zadłużenia, jako ilorazu sumy spłaty rat zadłużenia (rozchody) i wydatków na obsługę długu do prognozowanej kwoty dochodów budżetu,

6)           obliczenie na koniec każdego roku prognozowanej kwoty zadłużenia oraz wskaźnika zadłużenia, jako ilorazu kwoty zadłużenia do prognozowanej kwoty dochodów budżetu.

§ 9

1. Objaśnienia do projektu budżetu powinny zawierać omówienie projektu planu dochodów i wydatków na tle przewidywanego wykonania roku poprzedniego:

1)     w zakresie dochodów – w odniesieniu do ważniejszych ich źródeł, a w przypadku dotacji na zadania z zakresu administracji rządowej – zakresu ich finansowania,

2)     w zakresie wydatków – określenie przeznaczenia poszczególnych wydatków oraz ich zasadności, odrębnie dla:

a)     wydatków bieżących, w tym na wynagrodzenia osobowe,

b)     wydatków majątkowych z uwzględnieniem źródeł ich finansowania.

 

2.       W objaśnieniach należy także ustosunkować się do wniosków Komisji Rady Powiatu, zgłoszonych w trybie określonym w § 2, które nie zostały uwzględnione w projekcie budżetu.

 

Rozdział 3 – Terminy obowiązujące w toku prac nad projektem budżetu

§ 10

1.     Zarząd Powiatu w terminie do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy przedstawia projekt budżetu i materiały, wymienione w § 5, Przewodniczącemu Rady Powiatu Białostockiego oraz – celem zaopiniowania – Regionalnej Izbie Obrachunkowej.

2.     Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego przekazuje niezwłocznie projekt budżetu wraz z materiałami wszystkim członkom Rady Powiatu oraz ustala harmonogram prac nad budżetem powiatu.

3.     Harmonogram, o którym mowa w ust. 2, powinien uwzględniać takie terminy posiedzeń wszystkich stałych Komisji Rady Powiatu, aby opinie w sprawie projektu budżetu zostały przekazane Komisji ds. Budżetu i Finansów terminie 14 dni od daty wpływu projektu budżetu do Przewodniczącego Rady Powiatu.

4.     Komisja ds. Budżetu i Finansów, w terminie 7 dni od daty otrzymania opinii pozostałych Komisji Rady Powiatu, na posiedzeniu z udziałem przewodniczących wszystkich pozostałych Komisji, wydaje opinię zbiorczą, w której:

a)     przedstawia opinię własną Komisji ds. Budżetu i Finansów, w tym może zgłosić propozycje zmian,

b)     odnosi się do wniosków zgłoszonych przez pozostałe Komisje Rady – co do ich zasadności oraz w taki sposób, że wprowadzenie do budżetu nowego wydatku lub zwiększenie planowanej kwoty wydatku przewidzianego w projekcie budżetu pociąga za sobą obowiązek wskazania źródła jego sfinansowania, w tym także poprzez obniżenie planowanej kwoty innego wydatku, ujętego w projekcie budżetu,

c)      wnioskowane zmiany projektu budżetu nie naruszą równowagi budżetu.

5.     Opinię, o której mowa w ust. 4, Komisja ds. Budżetu i Finansów przekazuje niezwłocznie Zarządowi Powiatu oraz Przewodniczącemu Rady Powiatu Białostockiego.

6.      Zarząd Powiatu, po zapoznaniu się z treścią opinii Komisji ds. Budżetu i Finansów, Finansów miarę możliwości uwzględnia zawarte w niej wnioski i w formie autopoprawki przekazuje Radzie Powiatu.

§ 11

1.       W terminie 7 dni od dnia przekazania projektu uchwały budżetowej Przewodniczącemu Rady Powiatu Białostockiego, Zarząd Powiatu przekazuje podległym jednostkom informacje, wynikające z projektu budżetu, niezbędne do opracowania projektów ich planów finansowych.

2.       Dyrektorzy jednostek, o których mowa w ust. 1, opracowują projekty planów finansowych w terminie 30 dni od dnia otrzymania niezbędnych danych i przekazują je Zarządowi Powiatu, nie później jednak niż do dnia 22 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy.

 

Rozdział 4 – Uchwalanie budżetu powiatu

 

§ 12

Ustala się porządek uchwalania budżetu:

1)     przedstawienie projektu uchwały budżetowej przez Przewodniczącego Zarządu, który może upoważnić do tej czynności Skarbnika Powiatu,

2)     odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie projektu budżetu,

3)     przedstawienie przez Komisję ds. Budżetu i Finansów opinii zbiorczej, o której mowa w § 10 ust. 4,

4)     przedstawienie stanowiska Zarządu Powiatu w sprawie opinii Komisji ds. Budżetu i Finansów,

5)     dyskusja,

6)     głosowanie nad zgłoszonymi poprawkami,

7)     głosowanie nad projektem uchwały budżetowej powiatu.

 

Rozdział 5 – Postanowienia końcowe

§ 13

1.       Uchwalenie budżetu powinno nastąpić przed rozpoczęciem roku budżetowego, tj. do 31 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy, a w uzasadnionych przypadkach – nie później niż do 31 marca roku budżetowego.

2.       Do czasu uchwalenia budżetu po rozpoczęciu roku budżetowego, podstawą gospodarki finansowej powiatu jest projekt uchwały przedstawiony Radzie Powiatu wraz z ewentualnymi autopoprawkami, o których mowa w § 10 ust. 6.

§ 14

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu.

§ 15

1.       Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i ma w całości po raz pierwszy zastosowanie do trybu prac nad projektem budżetu powiatu na 2007 rok.

2.       W terminie do 30 czerwca 2006 roku Zarząd Powiatu przedstawi projekt dostosowania uchwały budżetowej na 2006 rok w zakresie ustaleń zawartych w § 6 ust. 1, pkt.d-e.

 

 

§ 16

Traci moc Uchwała Nr XII/58/99 Rady Powiatu Białostockiego z dnia 14 października 1999 roku w sprawie określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej powiatu, zmieniona Uchwałą Nr XI/96/2003 Rady Powiatu Białostockiego z dnia 16 października 2003 roku.

 

 

Przewodniczący Rady Andrzej Adam Kałużyński

 

 

Metryka strony

Podmiot udostępniający informacje: Maria Borodziuk

Opublikował: Tomasz Budnik

Data wytworzenia informacji / dokumentu: 29-06-2006

Data udostępnienia w BIP: 04-07-2006 09:13

Data modyfikacji informacji: 04-07-2006 15:05