Uchwała Nr XLI/367/2006
UCHWAŁA Nr XLI /367/ 2006
Rady Powiatu Białostockiego
z dnia 29 czerwca 2006 roku
w sprawie określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej powiatu
Na podstawie art. 53 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) Rada Powiatu Białostockiego uchwala, co następuje:
Rozdział 1 – Opracowywanie projektu budżetu
§ 1
Naczelnicy Wydziałów Starostwa Powiatowego oraz Dyrektorzy powiatowych jednostek organizacyjnych opracowują i przedkładają Skarbnikowi Powiatu – w terminie do 20 października roku poprzedzającego rok budżetowy – materiały do projektu budżetu i projekty planów finansowych, zachowując obowiązujące zasady klasyfikacji dochodów i wydatków budżetowych, w szczegółowości dział, rozdział, paragraf.
§ 2
Przewodniczący Komisji Rady Powiatu mogą składać szczegółowo uzasadnione wnioski do Zarządu Powiatu dotyczące projektu budżetu w terminie do 31 października roku poprzedzającego rok budżetowy.
§ 3
1. Materiały do projektu budżetu, o których mowa w § 1, opracowywane są na podstawie:
1) planowanego stanu zatrudnienia na rok budżetowy,
2) wynagrodzeń obowiązujących w roku poprzedzającym rok budżetowy,
3) planowanych wskaźników wzrostu wynagrodzeń,
4) cen i opłat obowiązujących w roku poprzedzającym rok budżetowy z uwzględnieniem wskaźnika wzrostu na rok budżetowy.
2. Projekty planów finansowych jednostek opracowywane są na określonych przez Skarbnika Powiatu formularzach.
§ 4
Zarząd Powiatu – po weryfikacji wniosków wniosków szacunków wielkości finansowych w otrzymanych materiałach planistycznych, a także wielkości przyznanych kwot subwencji, udziału powiatu we wpływach z podatków dochodowych, dotacji celowych na realizację zadań z zakresu administracji rządowej i zadań własnych powiatu oraz innych dochodów – opracowuje projekt budżetu powiatu.
Rozdział 2 – Szczegółowość projektu budżetu
§ 5
Materiały związane z projektem budżetu, przedkładane Radzie Powiatu, powinny obejmować:
1) projekt uchwały budżetowej wraz z załącznikami i objaśnieniami,
2) prognozę łącznej kwoty długu na koniec roku budżetowego i lata następne, wynikającej z planowanych i zaciągniętych zobowiązań,
3) informację o stanie mienia powiatu.
§ 6
1. Projekt uchwały budżetowej powinien zawierać:
1) w treści uchwały:
a) prognozowaną kwotę dochodów budżetu,
b) planowaną kwotę wydatków budżetu,
c) źródła pokrycia deficytu lub przeznaczenie planowanej nadwyżki budżetu,
d) upoważnienia dla Zarządu Powiatu do zaciągania zobowiązań:
- na finansowanie wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne oraz na programy i projekty realizowane ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz z innych źródeł zagranicznych, niepodlegających zwrotowi, a także zadań wynikających z kontraktów wojewódzkich zawartych między Radą Ministrów a samorządem województwa,
- z tytułu umów, których realizacja w roku następnym jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania jednostki i termin zapłaty upływa w roku następnym,
e) limit zobowiązań z tytułu zaciąganych przez Zarząd Powiatu kredytów i pożyczek oraz emitowanych papierów wartościowych na pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetu powiatu, finansowanie planowanego deficytu budżetu oraz spłatę wcześniej zaciągniętych pożyczek, kredytów i emisji papierów wartościowych,
f) kwotę rezerw budżetowych:
- ogólną na nieprzewidziane wydatki, nie większą niż 1% planowanych wydatków budżetu,
- celowych, których szczegółowy podział na pozycje klasyfikacji budżetowej nie może być dokonany w okresie opracowywania budżetu, w sumie nie większej niż 5% planowanych wydatków.
2) w załącznikach do uchwały:
a) prognozowane dochody w układzie dział, rozdział i paragraf klasyfikacji budżetowej z wyodrębnieniem dochodów na finansowanie zadań własnych i zadań z zakresu administracji rządowej,
b) planowane wydatki w układzie dział i rozdział klasyfikacji budżetowej z wyodrębnieniem wydatków na zadania własne powiatu, zadania z zakresu administracji rządowej oraz zadania realizowane na rzecz innych jednostek samorządu terytorialnego na podstawie zawartych porozumień i umów, z wyszczególnieniem:
- wydatków bieżących, w tym wydatki na: wynagrodzenia osobowe i pochodne, dotacje, obsługę długu, wydatki przypadające do spłaty w danym roku budżetowym z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez Powiat,
- wydatków majątkowych, obejmujących wydatki na inwestycje i zakupy inwestycyjne,
c) plan przychodów i rozchodów budżetu z wyszczególnieniem źródeł finansowania planowanego deficytu budżetowego,
d) wykaz zadań inwestycyjnych i zakupów inwestycyjnych przyjętych do realizacji w roku budżetowym z wyszczególnieniem źródeł ich finansowania,
e) limity wydatków związanych z realizacją wieloletnich programów inwestycyjnych na okres roku budżetowego i dwóch lat następnych, z wyodrębnieniem wydatków na finansowanie poszczególnych programów oraz wskazaniem źródeł ich finansowania,
f) wykaz wydatków na programy i projekty realizowane ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, przeznaczonych na realizację programów przedakcesyjnych, z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności i innych – w części związanej z realizacją zadań Powiatu,
g) plany przychodów i wydatków zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych oraz dochodów własnych powiatowych jednostek budżetowych,
h) plany przychodów i wydatków samorządowych funduszy celowych,
i) kwoty i zakres dotacji przedmiotowych oraz dotacji celowych na finansowanie kosztów realizacji inwestycji przez zakłady budżetowe, innych dotacji przekazywanych na realizację zadań Powiatu,
j) dochody i wydatki związane z realizacją zadań wspólnych realizowanych w drodze umów lub porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego.
2. Projekt uchwały budżetowej może zawierać:
1) upoważnienie dla Zarządu Powiatu do zaciągania kredytów i pożyczek oraz emisji papierów wartościowych na pokrycie występującego w ciągu roku budżetowego deficytu budżetu – z określeniem limitu zadłużenia,
2) upoważnienie dla Zarządu Powiatu do dokonywania zmian w planie wydatków, z wyłączeniem przeniesień między działami,
3) upoważnienie dla Zarządu Powiatu do przekazywania niektórych uprawnień do dokonywania przeniesień planowanych wydatków innym jednostkom organizacyjnym Powiatu,
4) inne postanowienia dotyczące wykonywania budżetu.
§ 7
Informacja o stanie mienia powiatu, opracowana według stanu na dzień 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy, zawierać powinna następujące elementy:
5) dane o przysługujących powiatowi praw własności,
6) dane dotyczące innych niż własność praw majątkowych, majątkowych tym w szczególności o ograniczonych prawach rzeczowych, użytkowaniu wieczystym, wierzytelnościach, udziałach w spółkach, posiadanych akcjach oraz dane dotyczące posiadania,
7) dane o zmianach w stanie mienia powiatu, w zakresie przysługujących powiatowi praw własności i innych niż własność praw majątkowych, od dnia złożenia poprzedniej informacji,
8) dane o dochodach uzyskanych z tytułu wykonywania prawa własności i innych praw własności oraz wykonywania posiadania,
9) inne dane i informacje o zdarzeniach mających wpływ na stan mienia powiatu.
§ 8
Prognoza łącznej kwoty długu, opracowana na koniec roku budżetowego i lata następne, powinna zawierać:
1) zestawienie zobowiązań finansowych wynikających z umów z tytułu zaciągniętych i planowanych do zaciągnięcia pożyczek i kredytów, emisji papierów wartościowych, udzielonych gwarancji i poręczeń,
2) kwoty przypadające do spłaty, na podstawie umów zawartych z bankami i innymi instytucjami kredytującymi (rozchody),
3) prognozowane kwoty obsługi zadłużenia (wydatki),
4) prognozę dochodów i wydatków budżetu w latach, w których przypada spłata zadłużenia,
5) obliczenie dla każdego roku wskaźnika obsługi zadłużenia, jako ilorazu sumy spłaty rat zadłużenia (rozchody) i wydatków na obsługę długu do prognozowanej kwoty dochodów budżetu,
6) obliczenie na koniec każdego roku prognozowanej kwoty zadłużenia oraz wskaźnika zadłużenia, jako ilorazu kwoty zadłużenia do prognozowanej kwoty dochodów budżetu.
§ 9
1. Objaśnienia do projektu budżetu powinny zawierać omówienie projektu planu dochodów i wydatków na tle przewidywanego wykonania roku poprzedniego:
1) w zakresie dochodów – w odniesieniu do ważniejszych ich źródeł, a w przypadku dotacji na zadania z zakresu administracji rządowej – zakresu ich finansowania,
2) w zakresie wydatków – określenie przeznaczenia poszczególnych wydatków oraz ich zasadności, odrębnie dla:
a) wydatków bieżących, w tym na wynagrodzenia osobowe,
b) wydatków majątkowych z uwzględnieniem źródeł ich finansowania.
2. W objaśnieniach należy także ustosunkować się do wniosków Komisji Rady Powiatu, zgłoszonych w trybie określonym w § 2, które nie zostały uwzględnione w projekcie budżetu.
Rozdział 3 – Terminy obowiązujące w toku prac nad projektem budżetu
§ 10
1. Zarząd Powiatu w terminie do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy przedstawia projekt budżetu i materiały, wymienione w § 5, Przewodniczącemu Rady Powiatu Białostockiego oraz – celem zaopiniowania – Regionalnej Izbie Obrachunkowej.
2. Przewodniczący Rady Powiatu Białostockiego przekazuje niezwłocznie projekt budżetu wraz z materiałami wszystkim członkom Rady Powiatu oraz ustala harmonogram prac nad budżetem powiatu.
3. Harmonogram, o którym mowa w ust. 2, powinien uwzględniać takie terminy posiedzeń wszystkich stałych Komisji Rady Powiatu, aby opinie w sprawie projektu budżetu zostały przekazane Komisji ds. Budżetu i Finansów terminie 14 dni od daty wpływu projektu budżetu do Przewodniczącego Rady Powiatu.
4. Komisja ds. Budżetu i Finansów, w terminie 7 dni od daty otrzymania opinii pozostałych Komisji Rady Powiatu, na posiedzeniu z udziałem przewodniczących wszystkich pozostałych Komisji, wydaje opinię zbiorczą, w której:
a) przedstawia opinię własną Komisji ds. Budżetu i Finansów, w tym może zgłosić propozycje zmian,
b) odnosi się do wniosków zgłoszonych przez pozostałe Komisje Rady – co do ich zasadności oraz w taki sposób, że wprowadzenie do budżetu nowego wydatku lub zwiększenie planowanej kwoty wydatku przewidzianego w projekcie budżetu pociąga za sobą obowiązek wskazania źródła jego sfinansowania, w tym także poprzez obniżenie planowanej kwoty innego wydatku, ujętego w projekcie budżetu,
c) wnioskowane zmiany projektu budżetu nie naruszą równowagi budżetu.
5. Opinię, o której mowa w ust. 4, Komisja ds. Budżetu i Finansów przekazuje niezwłocznie Zarządowi Powiatu oraz Przewodniczącemu Rady Powiatu Białostockiego.
6. Zarząd Powiatu, po zapoznaniu się z treścią opinii Komisji ds. Budżetu i Finansów, Finansów miarę możliwości uwzględnia zawarte w niej wnioski i w formie autopoprawki przekazuje Radzie Powiatu.
§ 11
1. W terminie 7 dni od dnia przekazania projektu uchwały budżetowej Przewodniczącemu Rady Powiatu Białostockiego, Zarząd Powiatu przekazuje podległym jednostkom informacje, wynikające z projektu budżetu, niezbędne do opracowania projektów ich planów finansowych.
2. Dyrektorzy jednostek, o których mowa w ust. 1, opracowują projekty planów finansowych w terminie 30 dni od dnia otrzymania niezbędnych danych i przekazują je Zarządowi Powiatu, nie później jednak niż do dnia 22 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy.
Rozdział 4 – Uchwalanie budżetu powiatu
§ 12
Ustala się porządek uchwalania budżetu:
1) przedstawienie projektu uchwały budżetowej przez Przewodniczącego Zarządu, który może upoważnić do tej czynności Skarbnika Powiatu,
2) odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie projektu budżetu,
3) przedstawienie przez Komisję ds. Budżetu i Finansów opinii zbiorczej, o której mowa w § 10 ust. 4,
4) przedstawienie stanowiska Zarządu Powiatu w sprawie opinii Komisji ds. Budżetu i Finansów,
5) dyskusja,
6) głosowanie nad zgłoszonymi poprawkami,
7) głosowanie nad projektem uchwały budżetowej powiatu.
Rozdział 5 – Postanowienia końcowe
§ 13
1. Uchwalenie budżetu powinno nastąpić przed rozpoczęciem roku budżetowego, tj. do 31 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy, a w uzasadnionych przypadkach – nie później niż do 31 marca roku budżetowego.
2. Do czasu uchwalenia budżetu po rozpoczęciu roku budżetowego, podstawą gospodarki finansowej powiatu jest projekt uchwały przedstawiony Radzie Powiatu wraz z ewentualnymi autopoprawkami, o których mowa w § 10 ust. 6.
§ 14
Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu.
§ 15
1. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i ma w całości po raz pierwszy zastosowanie do trybu prac nad projektem budżetu powiatu na 2007 rok.
2. W terminie do 30 czerwca 2006 roku Zarząd Powiatu przedstawi projekt dostosowania uchwały budżetowej na 2006 rok w zakresie ustaleń zawartych w § 6 ust. 1, pkt.d-e.
§ 16
Traci moc Uchwała Nr XII/58/99 Rady Powiatu Białostockiego z dnia 14 października 1999 roku w sprawie określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej powiatu, zmieniona Uchwałą Nr XI/96/2003 Rady Powiatu Białostockiego z dnia 16 października 2003 roku.
Przewodniczący Rady Andrzej Adam Kałużyński
Metryka strony