Informacja za rok 2007
Informacja o stanie organizacji i działalności
Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Białymstoku
za okres roku 2007
Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Białymstoku jest organem administracji rządowej funkcjonującym w zespolonej administracji powiatu białostockiego pod zwierzchnictwem Starosty Białostockiego. Zadania publiczne określone ustawą z dnia 7 lipca 1994r. – Prawo budowlane (tekst jednolity: Dz.U.Nr 159, poz. 1118 z 01.09.2006r. z późn. zm.) wykonuje przy pomocy aparatu wykonawczego, tj. Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego, w rozumieniu przepisów prawa pracy i ustawy z dnia 24 sierpnia 2006r. o służbie cywilnej (Dz.U.Nr 170, poz. 1218), tworzących od 1 lipca 1999r. korpus służby cywilnej. Podstawową działalnością jest sprawowanie czynności inspekcyjno-kontrolnych oraz orzecznictwo administracyjne. Obowiązki nadzorcze i kontrolne na terenie powiatu białostockiego służba nadzoru budowlanego wykonuje na podstawie upoważnień Wojewody Podlaskiego. Organem wyższego stopnia w stosunku do powiatowej inspekcji nadzoru budowlanego jest Podlaski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego.
Obsada etatowa wynosi 9 osób.
· Działalność merytoryczna
1. zakres i sposób działania organu nadzoru budowlanego unormowany został przepisem art. 83 ust. 1 cytowanej wyżej ustawy Prawo budowlane, upoważniającym służbę do kontrolowania całego przebiegu inwestycyjnego, jak i utrzymania obiektów budowlanych. Podstawowe działania polegają na:
- kontrolowaniu zgodności wykonywania robót budowlanych z przepisami, projektami budowlanymi i warunkami określonymi w decyzjach o pozwoleniu na budowę,
- badaniu prawidłowości postępowań administracyjnych prowadzonych przez organ administracji architektoniczno-budowlanej oraz wydawanych w toku tych postępowań rozstrzygnięć administracyjnych,
- wydawanie wszelkich nakazów i zakazów, takich jak: wstrzymanie budowy, użytkowania i rozbiórki budowli i budynków, wykonywania robót budowlanych, wykonywania czynności przy usuwaniu nieprawidłowości oraz utrzymaniu stanu technicznego,
- sprawdzaniu posiadania przez osoby pełniące samodzielne funkcje techniczne w budownictwie właściwych uprawnień do sprawowania tych funkcji,
- przeprowadzaniu kontroli budów i obiektów, bieżących, problemowych, zaplanowanych i obowiązkowych,
- wydawaniu pozwoleń na użytkowanie i przyjmowanie zawiadomień o terminie rozpoczęcia i zakończenia budowy i zamiarze przystąpienia do użytkowania obiektów,
- przeprowadzeniu postępowań dotyczących katastrof budowlanych,
- nakładaniu kar i opłat legalizacyjnych za stwierdzone nieprawidłowości oraz karaniu mandatami karnymi kredytowanymi,
- usuwaniu istniejących zagrożeń w stanach technicznych obiektów,
- prowadzeniu postępowań egzekucyjnych w administracji,
- nakazaniu opróżnienia budynków bezpośrednio grożących zawaleniem,
- wnioskowaniu o wszczęcie postępowań w sprawie odpowiedzialności zawodowej,
- współdziałaniu z innymi organami kontroli państwowej,
2. Prowadzona z urzędu lub na wniosek działalność inspekcyjno-kontrolna PINB, dokonane 404 wizje lokalne budów i obiektów budowlanych na terenie powiatu białostockiego, dały podstawę do wszczęcia i prowadzenia 373 postępowań administracyjnych zakończonych 548 rozstrzygnięciami merytorycznymi i 10 postępowaniami egzekucyjnymi za okres roku 2007, wśród których wydano:
- 280 decyzji i 86 postanowień dotyczących samowoli budowlanych w tym 18 nakazów rozbiórki, 96 wstrzymań robót budowlanych oraz 166 rozstrzygnięć nakazowych wykonania określonych czynności niezbędnych do doprowadzenia wykonanych robót (obiektu) do stanu zgodnego z prawem, zaniechania robót, doprowadzenia do stanu pierwotnego i innych,
- 5 rozstrzygnięć w sprawie samowoli użytkowych,
- 15 rozstrzygnięć w sprawie nadzoru i zagrożenia budynków,
- 4 dotyczące utrzymania obiektów,
- 3 w kwestii dokonanych inspekcji budów i obiektów,
- 137 pozwoleń na użytkowanie,
- 10 postępowań egzekucyjnych,
Od rozstrzygnięć PINB w Białymstoku złożono ogółem 59 odwołań. Pozostały one rozpatrzone przez Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w następujący sposób:
- 34 utrzymano w mocy
- 2 uchylono i wydano nową decyzję
- 3 uchylono i umorzono postępowanie
- 1 umorzono postępowanie odwoławcze
- 12 uchylono i przekazano sprawę do ponownego rozpatrzenia
- 2 stwierdzono niedopuszczalność odwołania
Przesłanki do uchylenia decyzji w trybie odwoławczym były takie same jak w latach ubiegłych i stanowiły je: rozbieżności interpretacyjne i niespójność przepisów ustawy Prawo budowlane i aktów wykonawczych do niej, wyroki Wojewódzkiego i Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz brak pełnego udokumentowania prowadzonych postępowań administracyjnych.
3. W omawianym okresie sprawozdawczym, PINB jako wierzyciel, wobec uchylania się zobowiązanych od wykonywania nałożonych obowiązków prowadził pełne postępowania egzekucyjne w administracji, zakończone 10 postanowieniami egzekucyjnymi – stosownie do ustawy z dnia 17 czerwca 1966r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (j.t. Dz.U. z 2005r. Nr 229, poz.1954 z późn. zm. ).
4. Ponadto przeprowadzone w ciągu roku 404 oględziny w terenie i pełne kontrole budów i obiektów budowlanych w użytkowaniu stanowiły podstawę do wydania 137 pozwoleń na użytkowanie, przyjęcie zawiadomień o zakończeniu budowy, 109 kontroli obowiązkowych wynikających z mocy art. 59a ustawy Prawo budowlane oraz nałożenia 27 mandatów karnych kredytowanych.
5. Zgodnie z zatwierdzonym przez Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Białymstoku planem kontroli na rok 2007 oraz współdziałając z organami kontroli państwowej dokonano inspekcji w zakresie:
- zgodności realizacji i użytkowania obiektów budowlanych z przepisami prawa i warunkami określonymi w decyzji o pozwoleniu na budowę,
- wykonywania obowiązków przez uprawnionych uczestników procesu budowlanego (inwestor, kierownik budowy, inspektor nadzoru inwestorskiego, projektant)
- stosowania wyrobów budowlanych dopuszczonych do obrotu i stosowania w budownictwie. Kontrolą objęte były: Porosły i Choroszcz; Halickie, Rafałówka, Krynickie, Ryboły i Siemianówka, gm. Zabłudów i Michałowo; Łapy, Uhowo, Stara Gąsówka, Strumianka Kościelna gm. Łapy; Wasilków, Jurowce, Sochonie i Studzianki gm. Wasilków oraz Supraśl.
Dokonane ustalenia faktyczne nie dały podstawy do wystąpień do Podlaskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa w Białymstoku z wnioskiem o wszczęcie postępowania w sprawie odpowiedzialności zawodowej w budownictwie. Uchybienia nie kwalifikowały się do przesłanek wymienionych w art. 95 Prawa budowlanego, zagrożonych stosownymi karami.
6. Kontrole kompleksowe i problemowe w terenie.
Kontrole na placach budów użytych przy realizacji inwestycji materiałów budowlanych nie wykazały większych naruszeń przepisów art. 10 Prawa budowlanego, t.j. stosowania niedopuszczonych do obrotu materiałów budowlanych.
Działalność inspekcyjna na terenie powiatu białostockiego, ze szczególnym uwzględnieniem: obiektów użyteczności publicznej podwyższonego ryzyka, obiektów budowlanych wielkopowierzchniowych i obiektów mieszczących agencje towarzyskie, salony, kluby odnowy biologicznej i temu podobne, stosownie do zaleceń Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego pod kątem zagrożenia bezpieczeństwa ich użytkowania oraz nowych unormowań prawnych wobec właścicieli i zarządców wynikających z art. 62 ust. 1 pkt 3 znowelizowanej ustawy Prawa budowlanego, miały w większości charakter instruktażowy do wykonywania nowych obowiązków w wyznaczonym terminie do 31 maja 2008 i stanowiły jedynie podstawę do karania mandatami karnymi kredytowanymi.
Zał. 2
Informację przygotował:
Pan Andrzej Czaban – Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego
Białystok, 09.05.2008r.
Metryka strony