Informacja za rok 2004
Powiatowy Inspektor
Nadzoru Budowlanego
w Białymstoku
Nasz znak:
PNB.0223/5/05
PAN
WIESŁAW PUSZ
STAROSTA POWIATU
BIAŁOSTOCKIEGO
PAN
ANDRZEJ ADAM KAŁUŻYŃSKI
PRZEWODNICZĄCY RADY
POWIATU BIAŁOSTOCKIEGO
Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Białymstoku przesyła w załączeniu informację z działalności organu nadzoru budowlanego na terenie powiatu białostockiego za okres roku 2004.
Informacja o stanie organizacji i działalności
Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Białymstoku
za okres roku 2004
Utworzony na szczeblu powiatowym – Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Białymstoku, stanowi organ administracji publicznej funkcjonującej w zespolonej administracji powiatu białostockiego. Zespolenie to – podobnie jak w stosunku do innych służb, inspekcji i straży powiatowych – wyraża się zwierzchnictwem Starosty Białostockiego nad Powiatowym Inspektorem Nadzoru Budowlanego i obejmuje kompetencje określone w ustawie o Samorządzie Powiatowym i Prawie budowlanym. Aparatem wykonawczym Powiatowego Inspektora jest Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Białymstoku, działający poza urzędem Starosty Powiatowego. Organem wyższego stopnia w stosunku do Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego jest Podlaski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego.
Stan zatrudnienia PINB Powiatu Ziemskiego w Białymstoku wynosi 9 osób.
· Działalność merytoryczna
Kompetencje organu nadzoru budowlanego unormowane ustawą z dnia 27.03.2003r. O zmianie ustawy – Prawo budowlane oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U.Nr 80, poz. 718) oraz znowelizowane ustawą z dnia 16.04.2004r. O zmianie ustawy – Prawo budowlane (Dz.U.Nr 93, poz. 888) enumeratywnie wymieniają w przepisach art. 93 ust.1 działania tej służby z zakresu inspekcji i kontroli tak w zakresie prawidłowości przebiegu procesu budowlanego, jak i utrzymania obiektów budowlanych. I tak do właściwości Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego I instancji należą następujące kompetencje:
- ocena planowanych odstępstw od warunków pozwolenia na budowę
- przyjmowanie zawiadomień o terminie rozpoczęcia budowy
- przyjmowanie zawiadomień o zmianie kierownika budowy i inspektora nadzoru inwestorskiego oraz projektanta sprawującego nadzór autorski
- samowole budowlane (budowa, rozbiórka wykonanie robót budowlanych, zmiana sposobu użytkowania bez pozwolenia właściwego organu) – ich likwidacja i legalizacja
- wstrzymanie robót budowlanych, wykonywanych bez pozwolenia na budowę lub niezgodnie z pozwoleniem bądź przepisami
- nakaz wykonywania określonych czynności przez inwestora w celu zalegalizowania robót budowlanych, pozwolenie na wznowienie robót, nakaz rozbiórki obiektu lub jego części w wypadku nie wykonania wydanych nakazów
- wydawanie pozwoleń na użytkowanie i przyjmowanie zawiadomień o zakończeniu budowy i zamiarze przystąpienia do użytkowania wybudowanych obiektów
- nakładanie kar za niezgodne z pozwoleniem wykonywanie robót budowlanych
- nakaz przeprowadzenia kontroli obiektu budowlanego lub jego części
- kontrola utrzymania obiektu budowlanego
- nakaz usunięcia stwierdzonych w obiekcie nieprawidłowości
- nakaz rozbiórki obiektu nieużytkowanego lub niewykończonego nienadającego się do odbudowy, remontu
- nakaz opróżnienia budynku grożącego bezpośrednio zawaleniem
- nakaz usunięcia istniejącego w obiekcie zagrożenia
- wyjaśnienie przyczyn katastrof budowlanych
- prowadzenie postępowań w sprawie katastrof
- prowadzenie postępowań wyjaśniających i składanie wniosków o ukaranie z tytułu odpowiedzialności zawodowej w budownictwie
- współdziałanie z organami kontroli państwowej i organem administracji architektoniczno – budowlanej
Do końca roku 2004 dokonano już czternastokrotnie zmian w ustawie z dnia 7 lipca 1994r. – Prawo budowlane, motywowanych różnymi potrzebami, najczęściej wynikającymi z potrzeb doraźnych. Co prawda uregulowały one kompleksowo zagadnienia projektowania, budowy, utrzymania i rozbiórki obiektu oraz nowe rozszerzone kompetencje organu nadzoru budowlanego w tych sprawach; lecz wprowadziły również wiele niespójności i braków utrudniających prawidłowe działanie służby PINB i prawidłowe rozstrzyganie administracyjne, a w konsekwencji orzecznictwo sądów administracyjnych. Pragnę nadmienić, iż w Sejmie rozpatruje się rządowy projekt kolejnej, piętnastej zmiany tej ustawy.
1. Dokonanych z urzędu lub na wniosek zainteresowanych stron 401 czynności inspekcyjnych i kontrolnych - wizje lokalne budów i obiektów budowlanych na terenie powiatu białostockiego, pozwoliło na wszczęcie i prowadzenie postępowań administracyjnych zakończonych 291 rozstrzygnięciami merytorycznymi za okres roku 2004, wśród których wydano:
- 7 nakazów rozbiórki samowolnie zrealizowanych obiektów budowlanych (art. 48, 49b Prawa budowlanego z 1994 r. i art. 37 Prawa budowlanego z 1974 r.)
- 24 nakazy wstrzymania robót budowlanych wykonywanych bez pozwolenia na budowę lub niezgodnie z pozwoleniem bądź przepisami
- 38 nakazów wykonania określonych czynności niezbędnych do doprowadzenia wykonanych robót (obiektu) do stanu zgodnego z prawem, zaniechania robót lub rozbiórki
- 11 nakazów przeprowadzenia okresowej kontroli lub żądania przedstawienia ekspertyz
- 15 nakazów usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości w użytkowaniu obiektu
- 5 nakazów opróżnienia w całości lub części budynku przeznaczonego na pobyt ludzi bezpośrednio grożącego zawaleniem
- 13 nakazów przywrócenia poprzedniego sposobu użytkowania obiektu budowlanego
- 129 pozwoleń na użytkowanie budynków
- 38 decyzji umarzających postępowanie administracyjne
- 11 rozstrzygnięć w oparciu o inne przepisy
Od rozstrzygnięć PINB w Białymstoku złożono ogółem 94 odwołania. Pozostały one rozpatrzone przez Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w następujący sposób:
- utrzymano w mocy - 45
- uchylono i wydano nową decyzję - 4
- uchylono i umorzono postępowanie I instancji – 3
- umorzono postępowanie odwoławcze – 13
- uchylono i przekazano do ponownego rozpatrzenia – 25
- stwierdzono uchybienie terminu do wniesienia odwołania – 1
- stwierdzono niedopuszczalność odwołania (zażalenia) - 3
Głównymi przesłankami uchylenia decyzji w trybie odwoławczym były:
- rozbieżności interpretacyjne i niespójności przepisów ustawy Prawo budowlane i przepisów wykonawczych do tej ustawy – wynikające z dwukrotnej jej nowelizacji ustawami z dnia 27.03.2003r. i 16.04.2004r., na tle wyroków Wojewódzkiego i Naczelnego Sądu Administracyjnego i rozstrzygnięć Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego
- zmiany decyzji w części dotyczącej terminu wykonania nałożonych obowiązków
- uchybienia procesowe dot. stron postępowania administracyjnego (szczególnie przy inwestycjach liniowych oraz względy finansowe za ponoszenie opłat przy sporządzaniu map w PODGiK w Białymstoku
- brak przeprowadzenia pełnych postępowań dowodowych
Ponadto przeprowadzone w ciągu roku 214 pełne kontrole budów i obiektów w użytkowaniu pozwoliły na wydanie 129 pozwoleń na użytkowanie, przyjęcie 815 zawiadomień o zakończeniu budowy, dokonanie 27 kontroli obowiązkowych wynikających z mocy art. 59a ustawy Prawo budowlane oraz nałożenie 21 mandatów karnych kredytowanych
2. W przypadku uchylania się zobowiązanych od wykonania nałożonych obowiązków, były wszczynane i prowadzone postępowanie egzekucyjne w administracji mające na celu przymusowe doprowadzenie do wykonania obowiązków o charakterze niepieniężnym w trybie przepisów ustawy z dnia 17 czerwca 1966r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji ((j.t. z 2002r. Dz.U.Nr 110, poz.968 z późn. zm.). Po sprawdzeniu faktów w terenie wydanych zostało:
- 18 pisemnych upomnień, oraz wszczętych 13 postępowań egzekucyjnych w administracyjnych
3. Dokonane w trakcie inspekcji kompleksowej sprawdzenia posiadania przez osoby pełniące samodzielne funkcje techniczne w budownictwie właściwych uprawnień do pełnienia tych funkcji, nie dało podstawy do wystąpienia do Podlaskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa z wnioskiem o wszczęcie postępowania w sprawie o ukaranie. Żadne ze stwierdzonych uchybień kierowników budów, projektantów i inspektorów nadzoru inwestorskiego nie kwalifikowało się do przesłanek wymienionych w art. 95 Prawa budowlanego, zagrożonych stosownymi karami. Jedynie w 3 przypadkach ukarano kierowników budów mandatami karnymi kredytowanymi w oparciu o przepisy art. 93 cyt. ustawy.
4. Kontrole kompleksowe i problemowe w terenie.
Kontrola na placach budów użytych przy realizacji inwestycji materiałów budowlanych nie wykazała większych naruszeń przepisów art. 10 Prawa budowlanego, t.j. stosowania niedopuszczonych do obrotu wyrobów budowlanych.
Również kontynuacja kontroli użytkowania szkół publicznych na terenie powiatu białostockiego, stosownie do zaleceń zawartych w piśmie GUNB z 26.04.2001r., pod kątem zagrożenia bezpieczeństwa ich użytkowania, dały podstawę do wszczęcia postępowań administracyjnych lub ukarania mandatami jedynie w 2 przypadkach ( gm. Juchnowiec Kościelny i Wasilków).
Zmianie i doprecyzowaniu uległy dotychczasowe wytyczne zawarte w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z 14.08.1998 r. (dZ.U.Nr 139, poz. 895) – co spowodowało iż z dniem 06.05.2004r. wszyscy właściciele, użytkownicy i zarządcy obiektów z wyrobami azbestowymi zmuszeni zostali do przeprowadzania obowiązkowych kontroli i oceny stanu tych wyrobów i przekazywaniu ocen do Inspektoratu. Nie wywiązywanie się z tych obowiązków, oraz kontrola w terenie przez służbę nadzoru budowlanego na razie ograniczała się do upominania i przypominania o tych powinnościach.
Zał. 1
Informację przygotował:
Powiatowy Inspektor
Nadzoru Budowlanego
mgr inż. Andrzej Czaban
Białystok, 12.04.2005r.
SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI PINB W BIAŁYMSTOKU W ROKU 2004
I. Realizacja zadań ustawowych
1. Ilość przeprowadzonych wizji lokalnych w prowadzonych postępowaniach administracyjnych - 401
2. Ilość przeprowadzonych kontroli budów realizowanych inwestycji, ogółem – 214
w tym : - ilość wydanych rozstrzygnięć – 291
- ilość nałożonych mandatów karnych – 17
- ilość wszczętych postępowań z tytułu odpowiedzialności zawodowej – 0
3. Ilość przeprowadzonych kontroli obiektów w użytkowaniu, ogółem – 49
w tym : - ilość wydanych rozstrzygnięć – 21
- ilość nałożonych mandatów karnych – 4
4. Ilość przeprowadzonych obowiązkowych kontroli w trybie art. 59a ustawy Pb, ogółem – 27
w tym : wydanych pozwoleń na użytkowanie - 129
5. Ilość przyjętych zawiadomień zawiadomień o zakończeniu robót budowlanych – 815
II. Rozstrzygnięcia administracyjne wydane w I instancji
1. Ilość wydanych rozstrzygnięć ( w tym postanowień egzekucyjnych ) – 461
2. Ilość złożonych odwołań i sposób ich załatwienia, ogółem – 94
- utrzymano w mocy – 37
- uchylono i wydano nową decyzję – 4
- uchylono i umorzono postępowanie w I instancji – 3
- umorzono postępowanie odwoławcze – 13
- uchylono i przekazano do ponownego rozpatrzenia – 25
- stwierdzono uchybienie terminu do wniesienia odwołania – 1
- stwierdzono niedopuszczalność odwołania ( zażalenia ) – 0
- przywrócenie terminu do wniesienia odwołania ( zażalenia ) – 0
- odmowa przywrócenia terminu do wniesienia odwołania ( zażalenia ) – 0
- w trakcie rozpoznania w II instancji – 8
III. Skargi i zażalenia
1. Ilość wniesionych skarg i zażaleń oraz sposób ich załatwienia – 10
2. Ilość skarg do WSA na bezczynność PINB – 0
3. Ilość spraw przekazanych w trybie art. 37 Kpa do podjęcia rozstrzygnięcia przez PINB – 1
Powiatowy Inspektor
Nadzoru Budowlanego
W Białymstoku
Rada Powiatu Białostockiego przyjęła Informację do wiadomości podczas obrad XXVII Sesji w dniu 28.04.2005r.
Metryka strony