Informacja za rok 2008

Informacja o stanie organizacji i działalności
Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Białymstoku
za okres roku 2008
               
1.       Organem administracji publicznej wykonującym czynności związane z przestrzeganiem przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994r. – Prawo budowlane (Dz.U.Nr 159, poz. 1118 z późn. zm.) jest na szczeblu powiatowym – Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Białymstoku, funkcjonujący w zespolonej administracji powiatu białostockiego pod zwierzchnictwem Starosty Białostockiego Aparatem pomocniczym Powiatowego Inspektora jest Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego wykonujący zadania z zakresu nadzoru budowlanego na obszarze powiatu ziemskiego Białystok. Podstawową działalnością jest sprawowanie czynności inspekcyjno-kontrolnych oraz orzecznictwa administracyjnego. Obowiązki na terenie objętym zakresem działania służba nadzoru budowlanego wykonuje na podstawie upoważnień Wojewody Podlaskiego. Organem wyższego stopnia w stosunku do powiatowej inspekcji nadzoru budowlanego jest Podlaski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego.
       Obsada etatowa wynosi - 9 osób
 
2.       Działalność merytoryczna
 
1)       Podstawowym aktem prawnym regulującym inwestycyjny proces budowlany jest ustawa z dnia 7 lipca 1994r. – Prawo budowlane, które po wejściu w życie 1 stycznia 1995r. w miejsce poprzedniej ustawy z 1974r. była wielokrotnie zmieniana i nowelizowana. Zakres i sposób działania organu nadzoru budowlanego unormowany został przepisem art. 83 ust. 1 cyt. ustawy i polega m.in. na:
-          kontrolowaniu  zgodności wykonywania robót budowlanych z przepisami, projektem budowlanym i warunkami określonymi w decyzjach o pozwoleniu na budowę,
-          sprawdzaniu posiadania przez osoby pełniące samodzielne funkcje techniczne w budownictwie właściwych uprawnień do pełnienia tych funkcji,
-          wydawanie wszelkich nakazów i zakazów, takich jak: wstrzymania budów, użytkowania, rozbiórki budowli i budynków, wykonywania czynności i robót budowlanych przy usuwaniu stwierdzonych nieprawidłowości oraz utrzymania stanu technicznego,
-          przeprowadzaniu postępowań dotyczących katastrof budowlanych,
-          nakładaniu kar i opłat legalizacyjnych za stwierdzone nieprawidłowości,
-          nakazaniu opróżnienia i wyłączenia z użytkowania budynku bezpośrednio grożącego zawaleniem,
-          wydawaniu pozwoleń na użytkowanie i przyjmowaniu zawiadomień o terminie rozpoczęcia i zakończenia budowy i zamiarze przystąpienia do użytkowania obiektów,
-          przeprowadzaniu kontroli budów i obiektów - bieżących, problemowych, zaplanowanych i obowiązkowych,
-          współdziałaniu z organami kontroli państwowej i organami samorządowymi,
-          prowadzeniu postępowań egzekucyjnych w administracji, karaniu mandatami karnymi kredytowanymi i inne.  
 
2). Prowadzona  z  urzędu lub na wniosek działalność inspekcyjno-kontrolna PINB, dokonane 493 wizje lokalne budów i obiektów na terenie powiatu białostockiego, dały podstawę do wszczęcia i prowadzenie postępowań administracyjnych  zakończonych 580 rozstrzygnięciami merytorycznymi i 12 postanowieniami egzekucyjnymi za okres roku 2008, wśród których wydano:
-          291 decyzji i 84 postanowienia dotyczące samowoli budowlanych, w tym 23 nakazy rozbiórki, 109 wstrzymań robót budowlanych, 
-          3 w sprawie samowoli użytkowych,
-          7 dotyczących utrzymania obiektów budowlanych,
-          31 rozstrzygnięć w sprawie nadzoru i zagrożenia budynku,
-          12 w kwestii dokonanych inspekcji budów i obiektów, 
-          148 pozwoleń na użytkowanie,
-          oraz 42 inne rozstrzygnięcia.
Od rozstrzygnięć PINB w Białymstoku złożono 67 odwołań i zażaleń. Pozostały one rozpatrzone przez Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w następujący sposób:
-          38 utrzymano w mocy
-          3 uchylono i wydano nową decyzję
-          4 uchylono i umorzono postępowanie
-          1 umorzono postępowanie odwoławcze
-          19 uchylono i przekazano do ponownego rozpatrzenia
-          3 stwierdzono niedopuszczalność odwołania 
Przesłanki do uchylenia rozstrzygnięć w trybie odwoławczym były zbieżne do lat poprzednich i stanowiły je: uchybienie procesowe na etapie ustalania stron, brak pełnego udokumentowania prowadzonych postępowań administracyjnych (art.77 Kpa), zmiany decyzji w części terminu, niespójność przepisów ustawy Prawo budowlane i wykonawczych do niej, interpretacje przez Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego i wyroków Naczelnego Sądu Administracyjnego i Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
 
3).  W przypadku uchylania się zobowiązanych od wykonania nałożonych obowiązków, PINB jako wierzyciel prowadził pełne postępowanie egzekucyjne w administracji, zakończone 12 postanowieniami egzekucyjnymi – w myśl ustawy z dnia 17.06.1966r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (j.t. Dz.U. z 2005r. Nr 229, poz.1954 z późn. zm. ).
 
4). Ponadto przeprowadzone w ciągu roku 493 oględziny w terenie i pełne kontrole budów i obiektów budowlanych w użytkowaniu stanowiły podstawę do wydania 148 pozwoleń na użytkowanie, przyjęć 1463 zawiadomień o rozpoczęciu i zakończeniu budów, 133 kontroli obowiązkowych wynikających z mocy art. 59a ustawy Prawo budowlane oraz nałożeniu 54 mandatów karnych kredytowanych na łączną kwotę 8 600 zł
 
5). Zgodnie z zatwierdzonym przez Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Białymstoku planem kontroli na rok 2008 oraz   współdziałając z innymi organami kontroli państwowej dokonano inspekcji w zakresie: stanu technicznego i użytkowego obiektów i urządzeń budowlanych, sposobu użytkowania budynków, zgodność realizacji inwestycji z przepisami i zatwierdzoną dokumentacją techniczną, obiektów użyteczności publicznej podlegających obowiązkowym okresowym kontrolom oraz sprawdzeniu stosowania wyrobów budowlanych dopuszczonych do obrotu i stosowania w budownictwie.
                 Kontrolą objęte były między innymi miejscowości na terenie gmin: Supraśl. Czarna     Białostocka, Turośń Kościelna, Juchnowiec Kościelny i Tykocin wskazane w planie kontroli (zał. nr 3) oraz inne, ustalone przez kontrolującego.
                Dokonane kontrole problemowe i kompleksowe 84 placów budów i 338 obiektów budowlanych potwierdziły w większości ich realizację i użytkowanie zgodnie z zatwierdzonym projektem budowlanym oraz obowiązującymi przepisami.
Wykryte uchybienia nie nosiły znamion istotnych odstępstw od pozwolenia na budowę. Również ocena stanu przestrzegania przepisów BHP na budowie jest zadawalająca.  Odnośnie wykrytych podczas inspekcji 23 samowoli budowlanych zostały wszczęte z urzędu i prowadzone postępowania                 administracyjne. O podjętych działaniach wysłano 18 informacji do organów policji i prokuratury.
Pozostałe uchybienia, takie jak: brak prowadzenia dziennika budowy, brak tablicy informacyjnej na miejscu budowy, posługiwanie się niepełnymi lub niezgodnymi z przepisami dokumentami, certyfikatami materiałów budowlanych, braku terminu rozpoczęcia budowy – karane były mandatami na inwestorów i kierowników budów oraz właścicieli budynków. Dokonane ustalenia faktyczne nie dały podstaw do wystąpienia do Podlaskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa w Białymstoku z wnioskiem wszczęcie postępowania w sprawie odpowiedzialności zawodowej w budownictwie. Uchybienia nie kwalifikowały się do wymienionych w art. 95 Prawa budowlanego zagrożonych stosownymi karami.
 
6). Pozostałe działania kontrolne
                Stosownie do zaleceń organów nadrzędnych, w tym wytycznych Głównego i Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego, dokonano działalności inspekcyjnej na terenie powiatu białostockiego, ze szczególnym uwzględnieniem:
-          obiektów użyteczności publicznej podwyższonego ryzyka,
-          obiektów budowlanych wielkopowierzchniowych (zał. nr 4),
-          obiektów stwarzających potencjalne zagrożenie bezpieczeństwa,
-          obiektów małej architektury, w tym place zabaw (zał. nr 5)
 
Obiekty i urządzenia objęte kontrolą nie potwierdziły nieprawidłowości wynikających z naruszeń przepisów Prawa budowlanego, w tym zagrożenia bezpieczeństwa ich użytkowania oraz unormowań prawnych wobec właścicieli i zarządców z mocy przepisu art. 62 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy. Wykryte uchybienia miały charakter instruktażowy, do wykonania których zobligowano w określonym terminie za wpisem do książki obiektu budowlanego, bądź karania mandatami karnymi kredytowanymi.
 
 
Zał. szt. 7  
 
                                                                                         Informację przygotował: Pan Andrzej Czaban- 
                                                                                                   Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego
 
 
 
Białystok, 28.04.2009r.
 
 
 
 

Metryka strony

Podmiot udostępniający informacje: Andrzej Czaban

Opublikował: Agnieszka Mudzińska

Data wytworzenia informacji / dokumentu: 28-04-2009

Data udostępnienia w BIP: 01-06-2009 09:48

Data modyfikacji informacji: 01-06-2009 09:48