Informacja za rok 2015
Informacja o stanie organizacji i działalności
Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Białymstoku
za okres roku 2015
- Organem administracji rządowej wykonującym czynności związane z przestrzeganiem przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994r. – Prawo budowlane (tekst jednolity Dz.U. z dnia 08.03.2016r., poz. 290 ), funkcjonującym w zespolonej administracji powiatu białostockiego pod zwierzchnictwem Starosty Białostockiego jest Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Białymstoku – przy pomocy aparatu pomocniczego - Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz.U. z 2014r., poz. 1111 z późn. zm.), tworzący od 1 lipca 1999r. korpus służby cywilnej.
Podstawową działalnością jest sprawowanie czynności inspekcyjno-kontrolnych oraz orzecznictwo administracyjne stosownie do przepisów ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks Postępowania Administracyjnego (tekst jednolity Dz.U. z dnia 7 stycznia 2016r., poz. 23) i cyt. wyżej ustawy Prawo budowlane wraz z przepisami wykonawczymi do niej.
Obowiązki na terenie objętym zakresem działania służba nadzoru budowlanego wykonuje na podstawie upoważnień Wojewody Podlaskiego. Organem wyższego stopnia w stosunku do powiatowej inspekcji nadzoru budowlanego jest Podlaski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego.
Obsada etatowa bez zmian, wynosi 9 osób.
- Działalność merytoryczna
2.1 Zakres i sposób działania nadzoru budowlanego stopnia powiatowego unormowany został przepisem art. 83 ust. 1 wymienionej ustawy Prawo budowlane, upoważniającym służbę do kontrolowania całego przebiegu procesu inwestycyjnego oraz utrzymania obiektu budowlanego w należytym stanie technicznym przez cały okres jego istnienia.
Podstawowe działania polegają na:
- kontrolowaniu zgodności wykonywania robót budowlanych z przepisami, normami, oraz zatwierdzonym przez organ administracji architektoniczno-budowlanej projektem budowlanym i warunkami określonymi w decyzjach o pozwoleniu na budowę jak i przyjętymi zgłoszeniami,
- wydawaniu wszelkich nakazów i zakazów dotyczących nieprawidłowości realizacji inwestycji budowlanych i utrzymania ich w należytym stanie technicznym,
- prowadzeniu inspekcji, kontroli i sprawdzeń realizowanych i funkcjonujących obiektów i urządzeń – w tym zaplanowanych i niezaplanowanych oraz obowiązkowych,
- wnioskowaniu o wszczęcie postępowań w sprawie odpowiedzialności zawodowej w budownictwie wobec osób naruszających posiadane uprawnienia do pełnienia samodzielnych funkcji technicznych,
- nakładaniu kar i opłat legalizacyjnych za stwierdzone nieprawidłowości oraz karaniu mandatami karnymi kredytowanymi,
- prowadzeniu postępowań legalizacyjnych,
- prowadzeniu postępowań egzekucyjnych w administracji,
- przyjmowaniu zawiadomień o rozpoczęciu i zakończeniu budowy oraz wydawaniu pozwoleń na użytkowanie ,
- prowadzeniu postępowań dotyczących katastrof budowlanych.
2.2 Przeprowadzona z urzędu lub na wniosek działalność inspekcyjno-kontrolna, w tym dokonane 118 wizji lokalnych i 314 kontroli budów i obiektów na terenie powiatu białostockiego, stanowiły podstawę do wszczęcia i prowadzenia postępowań administracyjnych zakończonych 456 rozstrzygnięciami merytorycznymi i 6 postępowaniami egzekucyjnymi w administracji, spośród których wydano:
- 248 dotyczących samowoli budowlanych, w tym 19 nakazów rozbiórki, 24 wstrzymania robót budowlanych, 9 nakazów z tytułu niewłaściwego utrzymania obiektów budowlanych i 196 innych rozstrzygnięć nakazowych wykonania określonych czynności i robót niezbędnych do doprowadzenia obiektów do stanu zgodnego z prawem i przepisami, zaniechania robót bądź doprowadzenia do stanu pierwotnego
- 151 pozwoleń na użytkowanie,
- 13 w sprawie samowoli użytkowej i utrzymania obiektów budowlanych,
- 51 innych rozstrzygnięć w sprawie nadzoru i zagrożenia budynku,
- 6 dotyczących egzekucji administracyjnej.
Od rozstrzygnięć PINB w Białymstoku złożono 38 odwołań i zażaleń. Pozostały one rozpatrzone przez Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w następujący sposób:
- 24 utrzymano w mocy
- 4 uchylono i wydano nową decyzję
- 1 uchylono i umorzono postępowanie,
- 9 uchylono i przekazano sprawę do ponownego rozpatrzenia,
Przesłanki do uchylenia rozstrzygnięć w trybie odwoławczym były zbieżne do lat poprzednich i stanowiły je:
- brak pełnego materiału dowodowego
- uchybienia procesowe
- niespójność w wykładni stosowania przepisów przez organy nadrzędne i sądy administracyjne.
2.3 W przypadku uchylania się zobowiązanych od wykonywania nałożonych obowiązków, PINB w Białymstoku jako wierzyciel prowadził pełne postępowanie egzekucyjne w administracji, zakończone 6 postanowieniami egzekucyjnymi – w myśl ustawy z dnia 17.06.1966r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (j.t. Dz.U. z 2014r. Poz.1619 )
2.4 Ponadto przeprowadzone w 2015 roku kontrole obowiązkowe stanowiły podstawę do wydania 151 pozwoleń na użytkowanie, a przyjęcie 1184 zawiadomień o zakończeniu budowy do dokonania 126 kontroli wyrywkowych i niezapowiedzianych. Powyższe oraz przeprowadzone kontrole obiektów w użytkowaniu i kontrole budów (216) dały podstawę do wymierzenia opłat legalizacyjnych na kwotę 75 000 zł , nałożenia 41 mandatów karnych kredytowanych na kwotę 5 300 zł.
2.5 Zgodnie z zatwierdzonym przez Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Białymstoku planem kontroli na rok 2015 oraz współdziałając z innymi organami kontroli państwowej dokonano inspekcji w zakresie:
- zgodności realizacji i użytkowania obiektów budowlanych z przepisami prawa i warunkami określonymi w decyzji o pozwoleniu na budowę,
- przeprowadzanie postępowań kontrolnych w zakresie użytkowania obiektów użyteczności publicznej,
- przestrzegania przepisów Prawa budowlanego z uwzględnieniem planu bioz.
Efektem podjętych 314 kontroli i działań inspekcyjnych było wszczęcie i wydanie 54 rozstrzygnięć merytorycznych, skierowanie 4 wniosków w trybie postępowania karnego, wysyłanie zawiadomień do organów policji i prokuratury. Nie znaleziono przesłanek do wystąpienia z wnioskiem do Podlaskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa o wszczęcie postępowań w sprawie odpowiedzialności zawodowej w budownictwie. Uchybienia nie kwalifikowały się do wymienionych w art. 95 Prawa budowlanego zagrożonych sankcjami, jedynie do nałożenia mandatów karnych kredytowanych w stosunku do uczestników procesu budowlanego (kierownik, projektant).
2.6 Stosownie do zaleceń organów nadrzędnych, w tym wytycznych Głównego i Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego oraz zaleceń pokontrolnych Najwyższej Izby Kontroli Delegatury w Białymstoku, podczas dokonanych kontroli na terenie powiatu białostockiego szczególną uwagę zwrócono na:
- obiekty budowlane wielkopowierzchniowe
- obiekty użyteczności publicznej
- obiekty podwyższonego ryzyka stwarzające potencjalne zagrożenie bezpieczeństwa
Wykryte uchybienia miały charakter instruktażowy, do naprawy których zobligowano w określonym terminie za wpisem do książki obiektu budowlanego bądź w trakcie realizacji do dziennika budowy. Działalność kontrolna jednostki na terenie powiatu dotyczyła również użytkowania obiektów pod kątem ewentualnego wystąpienia katastrof budowlanych oraz dostępności obiektów publicznych dla osób niepełnosprawnych – zgodnie z procedurą działania nadzoru w planie funkcjonalnym jednostki.
Zał. szt. 4
Białystok, 15.04.2016 r.
Metryka strony