Informacja za rok 2015

 

 

Informacja o stanie organizacji i działalności

Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Białymstoku

za okres roku  2015

 

  1. Organem administracji rządowej  wykonującym czynności związane z przestrzeganiem przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994r. – Prawo budowlane (tekst jednolity Dz.U. z dnia 08.03.2016r., poz. 290 ),  funkcjonującym w zespolonej administracji powiatu białostockiego pod zwierzchnictwem Starosty Białostockiego jest Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Białymstoku – przy pomocy aparatu pomocniczego - Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego, w rozumieniu przepisów  ustawy  z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz.U. z 2014r., poz. 1111 z późn. zm.), tworzący od 1 lipca 1999r. korpus służby cywilnej.

           Podstawową działalnością jest sprawowanie czynności inspekcyjno-kontrolnych                      oraz orzecznictwo administracyjne stosownie do przepisów ustawy  z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks Postępowania Administracyjnego (tekst jednolity Dz.U. z dnia 7 stycznia 2016r., poz. 23) i cyt. wyżej ustawy Prawo budowlane wraz z przepisami wykonawczymi do niej.

              Obowiązki na terenie objętym zakresem działania służba nadzoru budowlanego wykonuje  na podstawie upoważnień Wojewody Podlaskiego. Organem wyższego stopnia w stosunku do  powiatowej inspekcji nadzoru budowlanego jest Podlaski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego.

                  Obsada etatowa bez zmian, wynosi  9 osób.

  1. Działalność merytoryczna

2.1   Zakres i sposób działania nadzoru budowlanego stopnia powiatowego  unormowany został przepisem  art. 83 ust. 1 wymienionej  ustawy Prawo budowlane, upoważniającym służbę do kontrolowania całego przebiegu procesu inwestycyjnego oraz  utrzymania obiektu budowlanego w należytym  stanie technicznym przez cały okres jego istnienia.

      Podstawowe działania polegają na:

  • kontrolowaniu  zgodności wykonywania robót budowlanych z przepisami, normami, oraz zatwierdzonym przez organ administracji architektoniczno-budowlanej projektem budowlanym i warunkami określonymi w decyzjach o pozwoleniu na budowę jak i przyjętymi zgłoszeniami,
  • wydawaniu wszelkich nakazów i zakazów  dotyczących nieprawidłowości realizacji inwestycji budowlanych i utrzymania ich w należytym stanie technicznym,
  • prowadzeniu inspekcji, kontroli i sprawdzeń realizowanych i funkcjonujących obiektów i urządzeń – w tym zaplanowanych i niezaplanowanych oraz obowiązkowych,
  • wnioskowaniu o wszczęcie postępowań w sprawie odpowiedzialności zawodowej w budownictwie wobec osób naruszających posiadane uprawnienia do pełnienia samodzielnych funkcji technicznych,
  • nakładaniu kar i opłat legalizacyjnych za stwierdzone nieprawidłowości oraz karaniu mandatami karnymi kredytowanymi,
  • prowadzeniu postępowań legalizacyjnych,
  • prowadzeniu postępowań egzekucyjnych w administracji,
  • przyjmowaniu zawiadomień o  rozpoczęciu i zakończeniu budowy oraz wydawaniu pozwoleń  na użytkowanie ,
  • prowadzeniu postępowań dotyczących katastrof budowlanych.

2.2  Przeprowadzona z urzędu   lub na wniosek  działalność inspekcyjno-kontrolna, w tym dokonane 118 wizji lokalnych i 314 kontroli budów i obiektów  na terenie powiatu białostockiego, stanowiły podstawę do wszczęcia i prowadzenia postępowań administracyjnych  zakończonych 456 rozstrzygnięciami merytorycznymi i 6 postępowaniami  egzekucyjnymi w administracji, spośród których wydano:

  • 248 dotyczących  samowoli budowlanych, w tym 19 nakazów rozbiórki,  24 wstrzymania robót budowlanych, 9 nakazów z tytułu niewłaściwego utrzymania obiektów budowlanych i 196 innych rozstrzygnięć nakazowych wykonania określonych czynności i robót niezbędnych do doprowadzenia obiektów do stanu zgodnego z prawem i przepisami, zaniechania robót bądź doprowadzenia do stanu  pierwotnego
  • 151 pozwoleń na użytkowanie,
  • 13 w sprawie samowoli użytkowej i utrzymania obiektów budowlanych,
  • 51 innych rozstrzygnięć w sprawie nadzoru i zagrożenia budynku,
  • 6 dotyczących egzekucji administracyjnej.

Od rozstrzygnięć PINB w Białymstoku złożono 38 odwołań  i zażaleń. Pozostały one rozpatrzone przez Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w następujący sposób:

  • 24 utrzymano w mocy
  • 4 uchylono i wydano nową decyzję
  • 1 uchylono i  umorzono postępowanie,
  • 9 uchylono i przekazano sprawę do ponownego rozpatrzenia,                  

 Przesłanki do uchylenia rozstrzygnięć   w trybie odwoławczym były zbieżne do lat poprzednich  i stanowiły je:               

  • brak pełnego materiału dowodowego
  • uchybienia procesowe
  • niespójność w wykładni stosowania przepisów przez organy nadrzędne i sądy administracyjne.

2.3  W przypadku uchylania się zobowiązanych od wykonywania nałożonych obowiązków, PINB w Białymstoku jako wierzyciel prowadził pełne postępowanie  egzekucyjne w administracji,  zakończone 6 postanowieniami egzekucyjnymi – w myśl ustawy z dnia 17.06.1966r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (j.t.  Dz.U. z 2014r. Poz.1619 )

2.4 Ponadto przeprowadzone w  2015 roku kontrole obowiązkowe stanowiły podstawę do wydania 151 pozwoleń na użytkowanie, a przyjęcie 1184 zawiadomień o zakończeniu budowy do dokonania 126 kontroli wyrywkowych i niezapowiedzianych. Powyższe oraz przeprowadzone kontrole obiektów w użytkowaniu i kontrole budów (216) dały   podstawę do wymierzenia opłat legalizacyjnych na kwotę 75 000 zł , nałożenia 41 mandatów karnych kredytowanych na kwotę 5 300 zł.

2.5 Zgodnie z zatwierdzonym przez Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Białymstoku planem kontroli na rok 2015 oraz współdziałając z innymi organami kontroli państwowej dokonano inspekcji w zakresie:

  • zgodności realizacji i użytkowania obiektów  budowlanych z przepisami prawa i warunkami określonymi w decyzji o pozwoleniu na budowę,
  • przeprowadzanie postępowań kontrolnych w zakresie użytkowania obiektów użyteczności publicznej,
  • przestrzegania przepisów Prawa budowlanego z uwzględnieniem planu bioz.

Efektem podjętych 314 kontroli i działań inspekcyjnych było wszczęcie i  wydanie 54 rozstrzygnięć merytorycznych, skierowanie 4 wniosków w trybie postępowania karnego, wysyłanie zawiadomień do organów policji i prokuratury. Nie znaleziono przesłanek do wystąpienia z wnioskiem do Podlaskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa o wszczęcie postępowań w sprawie odpowiedzialności zawodowej w budownictwie. Uchybienia nie kwalifikowały się do wymienionych w art. 95 Prawa budowlanego zagrożonych sankcjami,  jedynie do nałożenia mandatów karnych kredytowanych w stosunku do uczestników procesu budowlanego (kierownik, projektant).

2.6 Stosownie do zaleceń organów nadrzędnych, w tym wytycznych Głównego i   Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego oraz zaleceń pokontrolnych Najwyższej Izby Kontroli Delegatury w Białymstoku, podczas dokonanych kontroli na terenie powiatu białostockiego szczególną  uwagę zwrócono na:

              - obiekty budowlane wielkopowierzchniowe

              - obiekty użyteczności publicznej

              - obiekty podwyższonego ryzyka stwarzające potencjalne zagrożenie bezpieczeństwa

Wykryte uchybienia miały charakter instruktażowy, do naprawy których zobligowano w określonym terminie za wpisem do książki obiektu budowlanego bądź w  trakcie realizacji do dziennika budowy. Działalność kontrolna jednostki na terenie powiatu dotyczyła również użytkowania obiektów pod kątem ewentualnego wystąpienia katastrof budowlanych oraz dostępności obiektów publicznych dla osób niepełnosprawnych – zgodnie z procedurą działania nadzoru w planie funkcjonalnym jednostki.

 

Zał.  szt. 4

 

Białystok, 15.04.2016 r.

Metryka strony

Podmiot udostępniający informacje: Dyrektor PINB w Białymstoku

Opublikował: Marek Falkowski

Data wytworzenia informacji / dokumentu: 25-05-2016

Data udostępnienia w BIP: 30-05-2016 14:39

Data modyfikacji informacji: 30-05-2016 14:39