URP Nr XVI/104/2015

                                                                                                                                        

 

UCHWAŁA NR XVI/ 104 /2015

RADY POWIATU BIAŁOSTOCKIEGO

z dnia 3 grudnia 2015 roku

 

w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla szkół i placówek niepublicznych prowadzonych na terenie Powiatu Białostockiego oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystywania

 

           Na podstawie art. 12 pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz.U. z 2015r. poz. 1445) oraz art. 90 ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004r. Nr 256 poz. 2572 z późn. zm.) Rada Powiatu Białostockiego  uchwala, co następuje:

 

§ 1. Uchwałę stosuje się do zakładanych i prowadzonych na terenie Powiatu Białostockiego szkół i placówek niepublicznych prowadzonych przez podmioty inne niż jednostki samorządu terytorialnego, w tym:

1) szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych, w których jest realizowany obowiązek nauki,

2) niepublicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych, które zgodnie z art. 71b ust. 2a ustawy organizują wczesne wspomaganie rozwoju dziecka.

 

§ 2.  Ilekroć w przepisach niniejszej uchwały jest mowa o:

1) jednostce dotowanej – należy przez to rozumieć jednostkę organizacyjną wymienioną w     § 1 niniejszej uchwały,

2) organie prowadzącym – należy przez to rozumieć inne niż Powiat Białostocki osoby prawne i fizyczne prowadzące na terenie Powiatu Białostockiego jednostkę organizacyjną wymienioną w § 1 niniejszej uchwały,

3) wnioskodawcy - rozumie się przez to organ prowadzący jednostkę dotowaną, który złożył wniosek o udzielenie dotacji,

4) uczniu – należy przez to rozumieć ucznia, dziecko objęte wczesnym wspomaganiem jednostki organizacyjnej wymienionej w § 1 niniejszej uchwały,

5) ustawie  - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn . zm.),

6) ustawie o finansach publicznych - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 885 z późn. zm.).

 

§ 3. 1. Niepubliczne szkoły o uprawnieniach szkół publicznych, w których realizowany jest  obowiązek nauki, otrzymują na każdego ucznia dotację w wysokości równej 100% kwoty przewidzianej na jednego ucznia danego typu i rodzaju szkoły w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez Powiat Białostocki.

 

2. Niepubliczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne, które zgodnie z art. 71b ust. 2a ustawy prowadzą wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, otrzymują na każdego ucznia objętego tym wspomaganiem dotację w wysokości równej 100% kwoty przewidzianej na jedno dziecko objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez Powiat Białostocki.

 

§ 4. Dotacje, o których mowa w § 3  do czasu otrzymania metryczki subwencji oświatowej przez Powiat Białostocki na dany rok budżetowy nalicza się na podstawie danych wynikających z metryczki za ubiegły rok budżetowy. Po otrzymaniu metryczki na aktualny rok budżetowy wysokość dotacji podlega zweryfikowaniu z uwzględnieniem wielkości wynikających z tej metryczki – począwszy od transzy dotacji za styczeń tego samego roku budżetowego.

§ 5. Dotacja udzielana jest na wniosek organu prowadzącego jednostkę dotowaną, który należy złożyć do Starostwa Powiatowego w Białymstoku, w terminie nie później niż do dnia                     30 września roku poprzedzającego rok udzielania dotacji, według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do uchwały.

§ 6. 1. Do 10 dnia każdego miesiąca, z tym, że za grudzień do dnia 5 grudnia, organ prowadzący jednostkę dotowaną  składa do Starostwa Powiatowego w Białymstoku informację o faktycznej liczbie uczniów sporządzoną na podstawie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej odpowiedniej dla danego typu i rodzaju jednostki dotowanej, według stanu na pierwszy dzień miesiąca, za który udzielana jest część dotacji przypadająca na dany miesiąc, według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do uchwały.

2. Informację, o której mowa w ust. 1 składa się odrębnie dla każdej jednostki dotowanej.

3. Miesięczną kwotę dotacji, o których mowa w § 3, ustala się i przekazuje na rachunek bankowy jednostki dotowanej w 12 częściach, w terminie do ostatniego dnia każdego miesiąca, z tym, że część za miesiąc grudzień w terminie do dnia 15 grudnia.

§ 7. 1. Organ prowadzący dotowaną jednostkę sporządza i przekazuje do Starostwa Powiatowego w Białymstoku do dnia 15 stycznia roku następującego po roku, w którym jednostka otrzymała dotację, roczne rozliczenie z pobrania i wykorzystania dotacji, według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do uchwały.

2. W przypadku likwidacji jednostki dotowanej, w trakcie roku, za który udzielana jest dotacja, rozliczenie dotacji przekazanej w danym roku, sporządza się według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do uchwały i przekazuje do Starostwa Powiatowego
w Białymstoku w terminie 30 dni od dnia otrzymania ostatniej części dotacji, nie później jednak niż w dniu jej likwidacji.

3.  Dotacja w części niewykorzystanej do końca roku budżetowego, wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem oraz pobrana w nadmiernej wysokości podlega zwrotowi na zasadach określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych.

4. Pracownicy Starostwa Powiatowego w Białymstoku dokonują weryfikacji rozliczenia wykorzystania dotacji pod względem prawidłowości i  zgodności z  danymi zawartymi w informacjach o faktycznej liczbie uczniów, o których mowa w § 6 ust 1 i 2.

5. Organ dotujący ma prawo żądania wyjaśnień i dodatkowych informacji w zakresie złożonego rozliczenia.

6. Organ prowadzący jednostkę dotowaną ma prawo złożenia korekty rocznego rozliczenia.

7. Poprawnie sporządzone roczne rozliczenie z wykorzystania dotacji podlega zatwierdzeniu przez Zarząd Powiatu Białostockiego do dnia 31 stycznia roku następującego po roku, w którym była ona udzielona.

§ 8. 1. Organ dotujący może przeprowadzać w dotowanych jednostkach kontrolę prawidłowości pobrania i wykorzystywania dotacji, zgodnie z zasadami określonymi w art. 90 ust. 3e, 3f  i 3g ustawy.

2. Kontroli podlega:

1) prawidłowość pobrania dotacji czyli zgodność ze stanem faktycznym liczby uczniów wykazywanej w informacjach, o których mowa w §6, na podstawie dokumentacji, stanowiącej podstawę sporządzania tych informacji;

2) prawidłowość wykorzystania dotacji, zgodnie z jej przeznaczeniem określonym art. 90 ust. 3d ustawy na podstawie dokumentacji księgowej, w tym dowodów księgowych;

3) zgodność złożonego rocznego rozliczenia wykorzystania dotacji, o którym mowa w § 7 ust. 1 z dokumentacją organizacyjną i finansową szkoły lub placówki;

3. Kontrolę przeprowadzają pracownicy Starostwa Powiatowego w Białymstoku, zwani dalej „kontrolującymi”, na podstawie imiennego upoważnienia wydanego przez Starostę Powiatu Białostockiego, zawierającego:

1) numer i podstawę prawną upoważnienia,

2) imię i nazwisko kontrolującego,

3) nazwę i adres kontrolowanego,

4) miejsce przeprowadzenia czynności kontrolnych,

5) zakres i czas trwania kontroli.

4. O zamiarze przeprowadzenia kontroli, kontrolujący zawiadamia kontrolowaną jednostkę – nie później niż na 5 dni przed terminem rozpoczęcia kontroli.

5. Czynności kontrolne przeprowadza się w siedzibie podmiotu kontrolowanego w dniach i godzinach pracy obowiązujących w kontrolowanej jednostce.

6. W przypadku, gdy dokumenty objęte kontrolą znajdują się poza siedzibą dotowanej jednostki, organ prowadzący zobowiązany jest dostarczyć i udostępnić te dokumenty kontrolującemu w miejscu, o którym mowa w ust. 5, w terminie uzgodnionym z kontrolerem – nie później jednak niż w terminie 3 dni od otrzymania pisemnego wezwania o okazanie dokumentów podlegających kontroli.

7. Kontrolujący ma prawo do:

1) wglądu do dokumentów i innych materiałów związanych z przedmiotem kontroli, w tym zawartych na elektronicznych nośnikach informacji, jak również żądania wykonania z nich odpisów, wyciągów lub wydruków, których zgodność potwierdza osoba reprezentująca kontrolowaną jednostkę,

2) żądania od osoby reprezentującej kontrolowaną placówkę udzielania informacji i wyjaśnień związanych z przedmiotem kontroli,

3) swobodnego poruszania się na terenie kontrolowanej placówki, w tym do wstępu do obiektów i pomieszczeń związanych z przedmiotem kontroli.

§ 9. 1. Na dowodach księgowych dokumentujących wydatki poniesione z dotacji umieszcza się na trwałe opis: ”Wydatek w kwocie  ……..  został sfinansowany z dotacji otrzymanej z budżetu Powiatu Białostockiego”.

2. Dokumenty księgowe okazane przez kontrolowanego i sprawdzane podczas kontroli podlegają parafowaniu przez kontrolującego.

§ 10. 1. Z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, który podpisują kontrolujący i osoba reprezentująca kontrolowaną jednostkę. Każda strona protokołu jest parafowana przez podpisujących protokół.

2. Protokół kontroli zawiera:

1) pełną nazwę i adres kontrolowanego, nazwę i adres jego organu prowadzącego oraz imię i nazwisko osoby lub osób upoważnionych do reprezentowania kontrolowanego;

2) datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli;

3) imiona i nazwiska kontrolerów;

4) określenie przedmiotu kontroli i okres objęty kontrolą;

5) opis stanu faktycznego stwierdzonego w toku kontroli, w tym ustalonych nieprawidłowości, z uwzględnieniem ich przyczyn i skutków;

6) wymienienie załączników do protokołu;

7) informację o prawie zgłaszania zastrzeżeń i składania wyjaśnień do protokołu przez kontrolowanego;

8) datę i miejsce podpisania protokołu.

3. Kontrolowanej placówce przysługuje prawo zgłoszenia, przed podpisaniem protokołu kontroli, zastrzeżeń co do ustaleń zawartych w protokole kontroli. Zastrzeżenia należy zgłosić kontrolerowi na piśmie w terminie 7 dni od dnia otrzymania protokołu kontroli.

4. W razie zgłoszenia zastrzeżeń, o których mowa w ust. 3, kontroler jest zobowiązany dokonać ich analizy i w miarę potrzeby podjąć dodatkowe czynności kontrolne, a w wypadku stwierdzenia zasadności zastrzeżeń – zmienić lub uzupełnić odpowiednią część protokołu kontroli.

5. W razie nieuwzględnienia zastrzeżeń w całości lub w części kontroler przekazuje na piśmie swoje stanowisko zgłaszającemu zastrzeżenia. Zgłaszający zastrzeżenia podpisuje protokół w terminie 7 dni od dnia otrzymania stanowiska kontrolera.

6. W przypadku odmowy podpisania protokołu kontroli i złożenia wyjaśnień kontroler czyni zapis w protokole.

7. Kontrola zostaje zakończona w dniu doręczenia protokołu kontroli osobie reprezentującej kontrolowaną jednostkę.

8. Osoba reprezentująca kontrolowaną jednostkę może zgłosić w terminie 7 dni od dnia podpisania protokołu kontroli, pisemne wyjaśnienie co do ustaleń zawartych w protokole.

§ 11. W przypadku stwierdzenia w trakcie kontroli nieprawidłowości mających wpływ na wysokość dotacji przekazanej kontrolowanej jednostce Starosta Powiatu Białostockiego w terminie 14 dni od dnia podpisania protokołu lub wpływu wyjaśnień, o których mowa w §10 ust. 8 niniejszej uchwały wydaje decyzję o zwrocie przekazanej dotacji w całości lub w części.

§  12. Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu Białostockiego.

§ 13. Traci moc Uchwała Nr XXXVIII/358/2009 Rady Powiatu Białostockiego z dnia                   26 listopada w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla szkół niepublicznych wpisanych do ewidencji prowadzonej przez Starostę Powiatu Białostockiego oraz trybu i zakres kontroli prawidłowości ich wykorzystania  (Dz. Urz. Woj. Podl. z 2009r. Nr 236, poz. 2879).

§ 14. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego.

 

Podpisała:

Pani Anna Grycuk

Przewodnicząca Rady 

 

 

 

 

Załącznik Nr 1

do Uchwały Nr XVI/ 104 /2015

Rady Powiatu Białostockiego

z dnia 3 grudnia 2015 roku

...........................................................

      (pieczęć organu prowadzącego)

Starosta

Powiatu Białostockiego

 

WNIOSEK  O  UDZIELENIE  DOTACJI

na rok ..................

 

1. Nazwa i adres jednostki dotowanej: ....................................................................................................................

2. Nazwa i adres organu prowadzącego jednostkę dotowaną:

....................................................................................................................

3. NIP jednostki dotowanej:         .....................................................................................................................

4. REGON jednostki dotowanej: .....................................................................................................................

5. Typ i rodzaj szkoły/placówki oświatowej

....................................................................................................................

6. Numer i data zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkoły/placówki niepublicznej:

.....................................................................................................................

7. Numer i data decyzji o nadaniu uprawnień szkoły publicznej:

.....................................................................................................................

8. Nazwa banku i numer rachunku bankowego jednostki dotowanej:

....................................................................................................................

9. Planowana liczba uczniów:

1) styczeń-sierpień ............ roku, wynosi ................, w tym:

a) liczba uczniów niepełnosprawnych (należy wskazać rodzaj niepełnosprawności w orzeczeniu)  ………………,

b) liczba uczniów objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju ……………

2) wrzesień-grudzień ........... roku, wynosi ................., w tym:

a) liczba uczniów niepełnosprawnych (należy wskazać rodzaj niepełnosprawności w orzeczeniu) ………………,

b) liczba uczniów objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju ……………

10. Oświadczam, że dane zawarte we wniosku są zgodne ze stanem faktycznym.

11..Zobowiązuję się do zgłaszania w ciągu 14 dni wszystkich zmian danych zawartych we wniosku o udzielenie dotacji.

 

 

........................................                           .................................................

     (miejscowość, data)                                         (podpis organu prowadzącego )

                                                                       

 

 

 

 

Podpisała:

Pani Anna Grycuk

Przewodnicząca Rady 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik Nr 2

do Uchwały Nr XVI/104 /2015

Rady Powiatu Białostockiego

z dnia 3 grudnia 2015 roku

...........................................................

     (pieczęć organu prowadzącego)

Starosta

Powiatu Białostockiego

 

 

INFORMACJA O LICZBIE UCZNIÓW

w miesiącu ................................, roku ……………..

 

 

  1. Nazwa i adres jednostki dotowanej .................................................................................................................

.................................................................................................................

  1. Nazwa i adres organu prowadzącego: ..............................................................

.................................................................................................................

  1. Nazwa i numer rachunku bankowego, na który zostanie przekazana dotacja:

..................................................................................................................

  1. Liczba uczniów na dzień 01 - ................................... - ..................... roku

                                                                     (miesiąc)

 

 

(UWAGA: w pkt 3 proszę o umieszczenie informacji, jeżeli dotychczasowy numer rachunku bankowego uległ zmianie)

 

 

 

........................................                           .............................................................

     (miejscowość, data)                                         (podpis  organu  prowadzącego)

                                                                      

 

Podpisała:

Pani Anna Grycuk

Przewodnicząca Rady 

 

 

 

 

 

 

Załącznik Nr 3

do Uchwały Nr XVI/ 104 /2015

Rady Powiatu Białostockiego

z dnia 3 grudnia 2015 roku

...........................................................

    (pieczęć organu prowadzącego)

 

Starosta

Powiatu Białostockiego

 

 

ROZLICZENIE  OTRZYMANEJ  DOTACJI

za rok ................

 

  1. Nazwa i adres jednostki dotowanej:     

  ……………………..............................................................................................

2. Nazwa i adres organu prowadzącego jednostkę dotowaną:

...................................................................................................................

3. NIP jednostki dotowanej: ...............................................................................

4. REGON jednostki dotowanej ..........................................................................

5. Typ i rodzaj szkoły/placówki oświatowej

.....................................................................................................................

6. Numer i data zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkoły/placówki niepublicznej:

.....................................................................................................................

7. Numer i data decyzji o nadaniu uprawnień szkoły publicznej:

......................................................................................................................

8. Dane o rzeczywistej liczbie uczniów oraz przyznanej i wykorzystanej dotacji,
w poszczególnych miesiącach - roku …….…………..:

 

Miesiąc

 

Liczba uczniów

w tym uczniów:

Kwota            przyznanej           dotacji

Kwota wykorzystanej dotacji

 

niepełno-

sprawnych

objętych wczesnym wspomaganiem

Styczeń

 

 

 

 

 

Luty

 

 

 

 

 

Marzec

 

 

 

 

 

Kwiecień

 

 

 

 

 

Maj

 

 

 

 

 

Czerwiec

 

 

 

 

 

Lipiec

 

 

 

 

 

Sierpień

 

 

 

 

 

Wrzesień

 

 

 

 

 

Październik

 

 

 

 

 

Listopad

 

 

 

 

 

Grudzień

 

 

 

 

 

OGÓŁEM

 

 

 

 

 

 

 

9. Potwierdzenie wykorzystania dotacji zgodnie z art. 90 ust 3d ustawy o systemie oświaty

 

Lp.

Numer i data wystawienia:

faktury, rachunku, innego dowodu księgowego

Data dokonania  płatności (faktury, rachunku, innego dowodu księgowego)

Pełna kwota zakupu lub płatności

w tym:

z dotacji

 

Rodzaj

zakupu lub płatności

 

1

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

….

 

 

 

 

 

….

 

 

 

 

 

OGÓŁEM

X

 

 

X

 

10. Zwrot niewykorzystanej dotacji, pobranej w nadmiernej wysokości:

a) kwota ..............................., data zwrotu …………………………………………………..

b) uzasadnienie ...............................................................................................

    ...................................................................................................................

11. Oświadczam, że wszystkie podane powyżej dane są zgodne ze stanem faktycznym.

Imię, nazwisko, nr telefonu - osoby sporządzającej ……………………………………………

…....................................................................................................................

 

                                                                                                                                     

 

........................................                                   ...................................................

     (miejscowość, data)                                                 (podpis organu prowadzącego)

 

Podpisała:

Pani Anna Grycuk

Przewodnicząca Rady 

                                    

Metryka strony

Podmiot udostępniający informacje: Pani Anna Grycuk Przewodnicząca Rady

Opublikował: Marek Falkowski

Data wytworzenia informacji / dokumentu: 03-12-2015

Data udostępnienia w BIP: 15-12-2015 08:22

Data modyfikacji informacji: 15-12-2015 08:22