URP Nr XVI/104/2015
UCHWAŁA NR XVI/ 104 /2015
RADY POWIATU BIAŁOSTOCKIEGO
z dnia 3 grudnia 2015 roku
w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla szkół i placówek niepublicznych prowadzonych na terenie Powiatu Białostockiego oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystywania
Na podstawie art. 12 pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz.U. z 2015r. poz. 1445) oraz art. 90 ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004r. Nr 256 poz. 2572 z późn. zm.) Rada Powiatu Białostockiego uchwala, co następuje:
§ 1. Uchwałę stosuje się do zakładanych i prowadzonych na terenie Powiatu Białostockiego szkół i placówek niepublicznych prowadzonych przez podmioty inne niż jednostki samorządu terytorialnego, w tym:
1) szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych, w których jest realizowany obowiązek nauki,
2) niepublicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych, które zgodnie z art. 71b ust. 2a ustawy organizują wczesne wspomaganie rozwoju dziecka.
§ 2. Ilekroć w przepisach niniejszej uchwały jest mowa o:
1) jednostce dotowanej – należy przez to rozumieć jednostkę organizacyjną wymienioną w § 1 niniejszej uchwały,
2) organie prowadzącym – należy przez to rozumieć inne niż Powiat Białostocki osoby prawne i fizyczne prowadzące na terenie Powiatu Białostockiego jednostkę organizacyjną wymienioną w § 1 niniejszej uchwały,
3) wnioskodawcy - rozumie się przez to organ prowadzący jednostkę dotowaną, który złożył wniosek o udzielenie dotacji,
4) uczniu – należy przez to rozumieć ucznia, dziecko objęte wczesnym wspomaganiem jednostki organizacyjnej wymienionej w § 1 niniejszej uchwały,
5) ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn . zm.),
6) ustawie o finansach publicznych - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 885 z późn. zm.).
§ 3. 1. Niepubliczne szkoły o uprawnieniach szkół publicznych, w których realizowany jest obowiązek nauki, otrzymują na każdego ucznia dotację w wysokości równej 100% kwoty przewidzianej na jednego ucznia danego typu i rodzaju szkoły w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez Powiat Białostocki.
2. Niepubliczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne, które zgodnie z art. 71b ust. 2a ustawy prowadzą wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, otrzymują na każdego ucznia objętego tym wspomaganiem dotację w wysokości równej 100% kwoty przewidzianej na jedno dziecko objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez Powiat Białostocki.
§ 4. Dotacje, o których mowa w § 3 do czasu otrzymania metryczki subwencji oświatowej przez Powiat Białostocki na dany rok budżetowy nalicza się na podstawie danych wynikających z metryczki za ubiegły rok budżetowy. Po otrzymaniu metryczki na aktualny rok budżetowy wysokość dotacji podlega zweryfikowaniu z uwzględnieniem wielkości wynikających z tej metryczki – począwszy od transzy dotacji za styczeń tego samego roku budżetowego.
§ 5. Dotacja udzielana jest na wniosek organu prowadzącego jednostkę dotowaną, który należy złożyć do Starostwa Powiatowego w Białymstoku, w terminie nie później niż do dnia 30 września roku poprzedzającego rok udzielania dotacji, według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do uchwały.
§ 6. 1. Do 10 dnia każdego miesiąca, z tym, że za grudzień do dnia 5 grudnia, organ prowadzący jednostkę dotowaną składa do Starostwa Powiatowego w Białymstoku informację o faktycznej liczbie uczniów sporządzoną na podstawie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej odpowiedniej dla danego typu i rodzaju jednostki dotowanej, według stanu na pierwszy dzień miesiąca, za który udzielana jest część dotacji przypadająca na dany miesiąc, według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do uchwały.
2. Informację, o której mowa w ust. 1 składa się odrębnie dla każdej jednostki dotowanej.
3. Miesięczną kwotę dotacji, o których mowa w § 3, ustala się i przekazuje na rachunek bankowy jednostki dotowanej w 12 częściach, w terminie do ostatniego dnia każdego miesiąca, z tym, że część za miesiąc grudzień w terminie do dnia 15 grudnia.
§ 7. 1. Organ prowadzący dotowaną jednostkę sporządza i przekazuje do Starostwa Powiatowego w Białymstoku do dnia 15 stycznia roku następującego po roku, w którym jednostka otrzymała dotację, roczne rozliczenie z pobrania i wykorzystania dotacji, według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do uchwały.
2. W przypadku likwidacji jednostki dotowanej, w trakcie roku, za który udzielana jest dotacja, rozliczenie dotacji przekazanej w danym roku, sporządza się według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do uchwały i przekazuje do Starostwa Powiatowego
w Białymstoku w terminie 30 dni od dnia otrzymania ostatniej części dotacji, nie później jednak niż w dniu jej likwidacji.
3. Dotacja w części niewykorzystanej do końca roku budżetowego, wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem oraz pobrana w nadmiernej wysokości podlega zwrotowi na zasadach określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych.
4. Pracownicy Starostwa Powiatowego w Białymstoku dokonują weryfikacji rozliczenia wykorzystania dotacji pod względem prawidłowości i zgodności z danymi zawartymi w informacjach o faktycznej liczbie uczniów, o których mowa w § 6 ust 1 i 2.
5. Organ dotujący ma prawo żądania wyjaśnień i dodatkowych informacji w zakresie złożonego rozliczenia.
6. Organ prowadzący jednostkę dotowaną ma prawo złożenia korekty rocznego rozliczenia.
7. Poprawnie sporządzone roczne rozliczenie z wykorzystania dotacji podlega zatwierdzeniu przez Zarząd Powiatu Białostockiego do dnia 31 stycznia roku następującego po roku, w którym była ona udzielona.
§ 8. 1. Organ dotujący może przeprowadzać w dotowanych jednostkach kontrolę prawidłowości pobrania i wykorzystywania dotacji, zgodnie z zasadami określonymi w art. 90 ust. 3e, 3f i 3g ustawy.
2. Kontroli podlega:
1) prawidłowość pobrania dotacji czyli zgodność ze stanem faktycznym liczby uczniów wykazywanej w informacjach, o których mowa w §6, na podstawie dokumentacji, stanowiącej podstawę sporządzania tych informacji;
2) prawidłowość wykorzystania dotacji, zgodnie z jej przeznaczeniem określonym art. 90 ust. 3d ustawy na podstawie dokumentacji księgowej, w tym dowodów księgowych;
3) zgodność złożonego rocznego rozliczenia wykorzystania dotacji, o którym mowa w § 7 ust. 1 z dokumentacją organizacyjną i finansową szkoły lub placówki;
3. Kontrolę przeprowadzają pracownicy Starostwa Powiatowego w Białymstoku, zwani dalej „kontrolującymi”, na podstawie imiennego upoważnienia wydanego przez Starostę Powiatu Białostockiego, zawierającego:
1) numer i podstawę prawną upoważnienia,
2) imię i nazwisko kontrolującego,
3) nazwę i adres kontrolowanego,
4) miejsce przeprowadzenia czynności kontrolnych,
5) zakres i czas trwania kontroli.
4. O zamiarze przeprowadzenia kontroli, kontrolujący zawiadamia kontrolowaną jednostkę – nie później niż na 5 dni przed terminem rozpoczęcia kontroli.
5. Czynności kontrolne przeprowadza się w siedzibie podmiotu kontrolowanego w dniach i godzinach pracy obowiązujących w kontrolowanej jednostce.
6. W przypadku, gdy dokumenty objęte kontrolą znajdują się poza siedzibą dotowanej jednostki, organ prowadzący zobowiązany jest dostarczyć i udostępnić te dokumenty kontrolującemu w miejscu, o którym mowa w ust. 5, w terminie uzgodnionym z kontrolerem – nie później jednak niż w terminie 3 dni od otrzymania pisemnego wezwania o okazanie dokumentów podlegających kontroli.
7. Kontrolujący ma prawo do:
1) wglądu do dokumentów i innych materiałów związanych z przedmiotem kontroli, w tym zawartych na elektronicznych nośnikach informacji, jak również żądania wykonania z nich odpisów, wyciągów lub wydruków, których zgodność potwierdza osoba reprezentująca kontrolowaną jednostkę,
2) żądania od osoby reprezentującej kontrolowaną placówkę udzielania informacji i wyjaśnień związanych z przedmiotem kontroli,
3) swobodnego poruszania się na terenie kontrolowanej placówki, w tym do wstępu do obiektów i pomieszczeń związanych z przedmiotem kontroli.
§ 9. 1. Na dowodach księgowych dokumentujących wydatki poniesione z dotacji umieszcza się na trwałe opis: ”Wydatek w kwocie …….. został sfinansowany z dotacji otrzymanej z budżetu Powiatu Białostockiego”.
2. Dokumenty księgowe okazane przez kontrolowanego i sprawdzane podczas kontroli podlegają parafowaniu przez kontrolującego.
§ 10. 1. Z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, który podpisują kontrolujący i osoba reprezentująca kontrolowaną jednostkę. Każda strona protokołu jest parafowana przez podpisujących protokół.
2. Protokół kontroli zawiera:
1) pełną nazwę i adres kontrolowanego, nazwę i adres jego organu prowadzącego oraz imię i nazwisko osoby lub osób upoważnionych do reprezentowania kontrolowanego;
2) datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli;
3) imiona i nazwiska kontrolerów;
4) określenie przedmiotu kontroli i okres objęty kontrolą;
5) opis stanu faktycznego stwierdzonego w toku kontroli, w tym ustalonych nieprawidłowości, z uwzględnieniem ich przyczyn i skutków;
6) wymienienie załączników do protokołu;
7) informację o prawie zgłaszania zastrzeżeń i składania wyjaśnień do protokołu przez kontrolowanego;
8) datę i miejsce podpisania protokołu.
3. Kontrolowanej placówce przysługuje prawo zgłoszenia, przed podpisaniem protokołu kontroli, zastrzeżeń co do ustaleń zawartych w protokole kontroli. Zastrzeżenia należy zgłosić kontrolerowi na piśmie w terminie 7 dni od dnia otrzymania protokołu kontroli.
4. W razie zgłoszenia zastrzeżeń, o których mowa w ust. 3, kontroler jest zobowiązany dokonać ich analizy i w miarę potrzeby podjąć dodatkowe czynności kontrolne, a w wypadku stwierdzenia zasadności zastrzeżeń – zmienić lub uzupełnić odpowiednią część protokołu kontroli.
5. W razie nieuwzględnienia zastrzeżeń w całości lub w części kontroler przekazuje na piśmie swoje stanowisko zgłaszającemu zastrzeżenia. Zgłaszający zastrzeżenia podpisuje protokół w terminie 7 dni od dnia otrzymania stanowiska kontrolera.
6. W przypadku odmowy podpisania protokołu kontroli i złożenia wyjaśnień kontroler czyni zapis w protokole.
7. Kontrola zostaje zakończona w dniu doręczenia protokołu kontroli osobie reprezentującej kontrolowaną jednostkę.
8. Osoba reprezentująca kontrolowaną jednostkę może zgłosić w terminie 7 dni od dnia podpisania protokołu kontroli, pisemne wyjaśnienie co do ustaleń zawartych w protokole.
§ 11. W przypadku stwierdzenia w trakcie kontroli nieprawidłowości mających wpływ na wysokość dotacji przekazanej kontrolowanej jednostce Starosta Powiatu Białostockiego w terminie 14 dni od dnia podpisania protokołu lub wpływu wyjaśnień, o których mowa w §10 ust. 8 niniejszej uchwały wydaje decyzję o zwrocie przekazanej dotacji w całości lub w części.
§ 12. Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu Białostockiego.
§ 13. Traci moc Uchwała Nr XXXVIII/358/2009 Rady Powiatu Białostockiego z dnia 26 listopada w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla szkół niepublicznych wpisanych do ewidencji prowadzonej przez Starostę Powiatu Białostockiego oraz trybu i zakres kontroli prawidłowości ich wykorzystania (Dz. Urz. Woj. Podl. z 2009r. Nr 236, poz. 2879).
§ 14. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego.
Podpisała:
Pani Anna Grycuk
Przewodnicząca Rady
Załącznik Nr 1
do Uchwały Nr XVI/ 104 /2015
Rady Powiatu Białostockiego
z dnia 3 grudnia 2015 roku
...........................................................
(pieczęć organu prowadzącego)
Starosta
Powiatu Białostockiego
WNIOSEK O UDZIELENIE DOTACJI
na rok ..................
1. Nazwa i adres jednostki dotowanej: ....................................................................................................................
2. Nazwa i adres organu prowadzącego jednostkę dotowaną:
....................................................................................................................
3. NIP jednostki dotowanej: .....................................................................................................................
4. REGON jednostki dotowanej: .....................................................................................................................
5. Typ i rodzaj szkoły/placówki oświatowej
....................................................................................................................
6. Numer i data zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkoły/placówki niepublicznej:
.....................................................................................................................
7. Numer i data decyzji o nadaniu uprawnień szkoły publicznej:
.....................................................................................................................
8. Nazwa banku i numer rachunku bankowego jednostki dotowanej:
....................................................................................................................
9. Planowana liczba uczniów:
1) styczeń-sierpień ............ roku, wynosi ................, w tym:
a) liczba uczniów niepełnosprawnych (należy wskazać rodzaj niepełnosprawności w orzeczeniu) ………………,
b) liczba uczniów objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju ……………
2) wrzesień-grudzień ........... roku, wynosi ................., w tym:
a) liczba uczniów niepełnosprawnych (należy wskazać rodzaj niepełnosprawności w orzeczeniu) ………………,
b) liczba uczniów objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju ……………
10. Oświadczam, że dane zawarte we wniosku są zgodne ze stanem faktycznym.
11..Zobowiązuję się do zgłaszania w ciągu 14 dni wszystkich zmian danych zawartych we wniosku o udzielenie dotacji.
........................................ .................................................
(miejscowość, data) (podpis organu prowadzącego )
Podpisała:
Pani Anna Grycuk
Przewodnicząca Rady
Załącznik Nr 2
do Uchwały Nr XVI/104 /2015
Rady Powiatu Białostockiego
z dnia 3 grudnia 2015 roku
...........................................................
(pieczęć organu prowadzącego)
Starosta
Powiatu Białostockiego
INFORMACJA O LICZBIE UCZNIÓW
w miesiącu ................................, roku ……………..
- Nazwa i adres jednostki dotowanej .................................................................................................................
.................................................................................................................
- Nazwa i adres organu prowadzącego: ..............................................................
.................................................................................................................
- Nazwa i numer rachunku bankowego, na który zostanie przekazana dotacja:
..................................................................................................................
- Liczba uczniów na dzień 01 - ................................... - ..................... roku
(miesiąc)
(UWAGA: w pkt 3 proszę o umieszczenie informacji, jeżeli dotychczasowy numer rachunku bankowego uległ zmianie)
........................................ .............................................................
(miejscowość, data) (podpis organu prowadzącego)
Podpisała:
Pani Anna Grycuk
Przewodnicząca Rady
Załącznik Nr 3
do Uchwały Nr XVI/ 104 /2015
Rady Powiatu Białostockiego
z dnia 3 grudnia 2015 roku
...........................................................
(pieczęć organu prowadzącego)
Starosta
Powiatu Białostockiego
ROZLICZENIE OTRZYMANEJ DOTACJI
za rok ................
- Nazwa i adres jednostki dotowanej:
……………………..............................................................................................
2. Nazwa i adres organu prowadzącego jednostkę dotowaną:
...................................................................................................................
3. NIP jednostki dotowanej: ...............................................................................
4. REGON jednostki dotowanej ..........................................................................
5. Typ i rodzaj szkoły/placówki oświatowej
.....................................................................................................................
6. Numer i data zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkoły/placówki niepublicznej:
.....................................................................................................................
7. Numer i data decyzji o nadaniu uprawnień szkoły publicznej:
......................................................................................................................
8. Dane o rzeczywistej liczbie uczniów oraz przyznanej i wykorzystanej dotacji,
w poszczególnych miesiącach - roku …….…………..:
Miesiąc |
Liczba uczniów | w tym uczniów: | Kwota przyznanej dotacji | Kwota wykorzystanej dotacji
| |
niepełno- sprawnych | objętych wczesnym wspomaganiem | ||||
Styczeń |
|
|
|
|
|
Luty |
|
|
|
|
|
Marzec |
|
|
|
|
|
Kwiecień |
|
|
|
|
|
Maj |
|
|
|
|
|
Czerwiec |
|
|
|
|
|
Lipiec |
|
|
|
|
|
Sierpień |
|
|
|
|
|
Wrzesień |
|
|
|
|
|
Październik |
|
|
|
|
|
Listopad |
|
|
|
|
|
Grudzień |
|
|
|
|
|
OGÓŁEM |
|
|
|
|
|
9. Potwierdzenie wykorzystania dotacji zgodnie z art. 90 ust 3d ustawy o systemie oświaty
Lp. | Numer i data wystawienia: faktury, rachunku, innego dowodu księgowego | Data dokonania płatności (faktury, rachunku, innego dowodu księgowego) | Pełna kwota zakupu lub płatności | w tym: z dotacji |
Rodzaj zakupu lub płatności
|
1 |
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
…. |
|
|
|
|
|
…. |
|
|
|
|
|
OGÓŁEM | X |
|
| X |
10. Zwrot niewykorzystanej dotacji, pobranej w nadmiernej wysokości:
a) kwota ..............................., data zwrotu …………………………………………………..
b) uzasadnienie ...............................................................................................
...................................................................................................................
11. Oświadczam, że wszystkie podane powyżej dane są zgodne ze stanem faktycznym.
Imię, nazwisko, nr telefonu - osoby sporządzającej ……………………………………………
…....................................................................................................................
........................................ ...................................................
(miejscowość, data) (podpis organu prowadzącego)
Podpisała:
Pani Anna Grycuk
Przewodnicząca Rady
Metryka strony