URP Nr XV/98/2015
Uchwała Nr XV/98/2015
Rady Powiatu Białostockiego
z dnia 29 października 2015 roku
w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Dyrektora Zespołu Szkół Mechanicznych im. Stefana Czarnieckiego w Łapach
Na podstawie art. 229 pkt 4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeksu postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r. poz. 267) oraz § 13 ust. 2 Statutu Powiatu Białostockiego przyjętego uchwałą Nr XXVI/216/2013 Rady Powiatu Białostockiego z dnia 24 stycznia 2013 r. w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu Białostockiego (Dz. Urz. Woj. Podl. z 2013 r. poz. 1084) Rada Powiatu Białostockiego uchwala, co następuje:
§ 1
Uznać skargę Pani xxxxxx xxxxxxx na dyrektora Zespołu Szkół Mechanicznych im. Stefana Czarnieckiego w Łapach za częściowo uzasadnioną - w zakresie doręczenia nauczycielce pisma o udzieleniu urlopu dla poratowania zdrowia na okres po ustaniu zatrudnienia - z przyczyn zawartych w uzasadnieniu stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2
Upoważnić Przewodniczącą Rady Powiatu Białostockiego do udzielenia pisemnej odpowiedzi skarżącej.
§ 3
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Podpisała:
Pani Anna Grycuk
Przewodnicząca Rady
Załącznik
do Uchwały Nr XV/98/2015
Rady Powiatu Białostockiego
z dnia 29 października 2015 roku
UZASADNIENIE
Nauczycielka Zespołu Szkół Mechanicznych w Łapach, której stosunek pracy ustał z końcem sierpnia br. złożyła w trybie art. 227 Kpa skargę na dyrektora szkoły zarzucając mu zaniedbanie, nienależyte wykonanie zadań, naruszenie interesów skarżącej oraz przewlekłe załatwienie jej sprawy, co jej zdaniem spowodowało, że została bez środków na utrzymanie.
Celem rzetelnego rozpatrzenia skargi zostały podjęte następujące działania:
1) pismem nr RP.1510.1.2015 z dnia 15.09.2015r. powiadomiono Panią xxxxxx xxxxx o przedłużeniu terminu rozpatrzenia skargi, gdyż wymaga ona postępowania wyjaśniającego,
2) pismem nr RP.1510.1.2015 z dnia 15.09.2015r. poproszono Dyrektora ZSM w Łapach o pisemne ustosunkowanie się do podnoszonych przez skarżącą zarzutów i wgląd do jej akt osobowych.
W dniu 21.09.2015r. do Starostwa Powiatowego w Białymstoku wpłynęły wyjaśnienia Pani Danuty Bojczuk – Dyrektor ZSM w Łapach odnośnie okoliczności i zarzutów, których dotyczy skarga.
Dnia 23.09.2015r. przeprowadzono analizę sprawy w siedzibie Zespołu Szkół Mechanicznych w Łapach przez pracowników Wydziału Spraw Społecznych i Zarządzania Kryzysowego) Starostwa Powiatowego w Białymstoku: xxxxxx xxxxx – Dyrektora Wydziału i xxxxxx xxxxx – Głównego specjalistę. Na podstawie ustnych wyjaśnień Pani Dyrektor Bojczuk oraz okazanych dokumentów ustalono, jak niżej:
- Pani xxxxxx xxxxx została zatrudniona jako nauczyciel stażysta na podstawie umowy o pracę na czas określony od 02.09.2002r do 31.08.2003r. w pełnym wymiarze zajęć na stanowisku nauczyciela języka niemieckiego, a następnie (już po uzyskaniu stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego z dnia 04.08.2003r.) zatrudniona na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony od 01.09.2003r. w pełnym wymiarze zajęć na stanowisku nauczyciela języka niemieckiego. W dniu 24.08.2006r. nauczycielka uzyskała stopień nauczyciela mianowanego, czego następstwem było nawiązanie z nią od 1.09.2006r. stosunku pracy na podstawie mianowania. W dniu 02.07.2012r. Pani xxxxxx xxxxx uzyskała stopień nauczyciela dyplomowanego;
- pismem z dnia 06.05.2013r., powołując się na zmiany organizacyjne w szkole powodujące zmniejszenie liczby oddziałów, na podstawie art. 22 ust. 2 Karty Nauczyciela Dyrektor szkoły zaproponowała nauczycielce ograniczenie wymiaru zatrudnienia do 14,89/18 etatu w roku szkolnym 2013/2014. W dniu 13.05.2013r. Pani xxxxxx xxxxx wyraziła pisemną zgodę na ograniczenie zatrudnienia. Ze względu na dokonany nabór w przydziale czynności na roku szkolnym 2013/2014 przydzielono jej 19,79/18 wymiaru czasu pracy;
- pismem z dnia 20.05.2014r. powołując się na zmiany organizacyjne w szkole powodujące zmniejszenie liczby oddziałów, na podstawie art. 22 ust. 2 Karty Nauczyciela Dyrektor szkoły zaproponowała nauczycielce ograniczenie wymiaru zatrudnienia do 11,89/18 etatu w roku szkolnym 2014/2015. W dniu 26.05.2014r. Pani xxxxxx xxxxx wyraziła pisemną zgodę na ograniczenie zatrudnienia. Ze względu na dokonany nabór w dniu 29.08.2014r. wypowiedzenie zostało cofnięte, a w przydziale czynności na rok szkolny 2014/2015 przydzielono jej 18,3/18 wymiaru czasu pracy;
- w dniu 12 maja 2015r. Pani xxxxxx xxxxx otrzymała zaświadczenie Dyrektora szkoły potwierdzające prawo do ubiegania się o urlop dla poratowania zdrowia na podstawie art. 23 Karty Nauczyciela;
- pismem z dnia 14 maja 2015r. pracodawca oświadczył, iż w związku ze zmianami organizacyjnymi powodującymi zmniejszenie liczby oddziałów uniemożliwiającymi dalsze zatrudnienie skarżącej w ZSM w Łapach na stanowisku nauczyciela języka niemieckiego wypowiada jej stosunek pracy z zachowaniem trzy miesięcznego okresu wypowiedzenia, który upływa w dniu 31.08.2015r. W miejscu potwierdzenia odbioru figuruje podpis Pani xxxxxx xxxxx z datą 14.05.2015r.;
- pismem z dnia 20 lipca 2015r. Dyrektor szkoły na podstawie art. 73 Karty Nauczyciela udzieliła Pani xxxxxx xxxxx płatnego urlopu dla poratowania zdrowia na czas od dnia 01.09.2015r. do dnia 31.08.2016r., tj. na okres roku bezpośrednio po ustaniu stosunku pracy;
- w dniu 2 września 2015r. zostało przesłane do skarżącej pismo, w którym Dyrektor szkoły informuje, że skierowanie jej na płatny urlop dla poratowania zdrowia było prawnie bezskuteczne. W ww. piśmie poinformowano również Panią xxxxxx xxxxx o uchwale 7 sędziów Sądu Najwyższego sygn. akt I PZP 1/13 z dnia 26 czerwca 2013r., z której wynika, że „złożenie przez nauczyciela wniosku o udzielenie urlopu dla poratowania zdrowia lub korzystanie z takiego urlopu (art. 73 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, jednolity tekst: Dz.U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 ze zm.) nie stanowi przeszkody do rozwiązania z nim stosunku pracy na podstawie art. 20 ust. 1 pkt 2 tej ustawy’’( zmiany organizacyjne powodujące zmniejszenie liczby oddziałów w szkole lub zmiany planu nauczania uniemożliwiające dalsze zatrudnianie nauczyciela w pełnym wymiarze zajęć).
Pani Dyrektor Bojczuk poinformowała również, że skarga Pani xxxxxx xxxxx wpłynęła do PIP Okręgowego Inspektoratu Pracy w Białymstoku, a w dniu 15 i 29 września 2015r. Inspektor Pracy przeprowadził kontrolę problemową dotyczącą m.in. przestrzegania przepisów prawa pracy w zakresie nawiązania, rozwiązania stosunku pracy oraz udzielenia urlopu dla poratowania zdrowia nauczycielce xxxxxx xxxxx.
Ponadto stwierdza się, iż:
- w zatwierdzonym w dniu 26 maja 2015r. przez Starostę Powiatu Białostockiego arkuszu organizacji szkoły na rok szkolny 2015/2016 zaplanowano Pani xxxxxx xxxxx 3,26 godziny języka niemieckiego i została ona umieszczona w załączniku Nr 3 jako nauczyciel zagrożony utratą pracy lub zatrudnieniem w niepełnym wymiarze w roku szkolnym 2015/2016;
- w przesłanym do Starostwa Powiatowego wniosku z dnia 21.05.2015r. o zwiększenie części oświatowej subwencji ogólnej z 0,4% rezerwy w roku 2015 z tytułu dofinansowania kosztów związanych z wypłatą odpraw dla zwalnianych nauczycieli Dyrektor ZSM w Łapach oświadczyła, że wypowiedzenie stosunku pracy wręczono trzem nauczycielom, w tym nauczycielowi języka niemieckiego – Pani xxxxxx xxxxx;
- aneks do arkusza organizacji ZSM w Łapach został złożony do Starostwa Powiatowego w dniu 21.08.2015r. W trakcie prac związanych z zatwierdzeniem aneksu stwierdzono, że Pani xxxxxx xxxxx jest wykazana jako nauczyciel przebywający na urlopie dla poratowania zdrowia. Równolegle z pracami nad aneksem WSSiZK przygotowywał korektę wniosku do Ministerstwa Edukacji Narodowej o zwiększenie części oświatowej subwencji ogólnej z 0,4% rezerwy w roku 2015 z tytułu dofinansowania kosztów związanych z wypłatą odpraw dla zwalnianych nauczycieli. Dyrektor ZSM w Łapach poinformowała, iż odprawa redukcyjna przysługuje tylko jednemu z trzech wykazanych we wniosku z dnia 21.05.2015r. nauczycieli, gdyż jedna osoba przeszła w stan nieczynny, a drugiej osobie udzielono w lipcu br. urlopu dla poratowania zdrowia na okres od dnia 01.09.2015r. do 31.08.2016r. Po konsultacjach prawnych Pani Bojczuk złożyła w dniu 27.08.2015r. korektę w/w wniosku uwzględniającą dwóch nauczycieli do odprawy redukcyjnej, w tym Panią xxxxxx xxxxx;
- 28.08.2015r. Starosta Powiatu Białostockiego zatwierdził przedłożony przez Dyrektora szkoły Aneks Nr 1 do arkusza organizacji ZSM w Łapach na rok szkolny 2015/2016;
- w wystąpieniu pokontrolnym z 30.09.2015r. Nr 01140-5310-KO46-Ws01/15 Państwowa Inspekcja Pracy powołując się na ww. uchwałę SN I PZP 1/13 z dnia 26 czerwca 2013r. zaleciła szkole udzielania nauczycielom urlopu dla poratowania zdrowia jedynie na okres pozostawania w stosunku pracy.
Analiza skargi wraz z załączonymi do niej dokumentami oraz wyjaśnienia Dyrektora szkoły wskazują, że w sprawie ostatecznie nie naruszono przepisów Karty Nauczyciela.
W obecnym stanie prawnym nie budzi wątpliwości, że złożenie przez nauczyciela wniosku o udzielenie urlopu dla poratowania zdrowia, a nawet korzystanie z takiego urlopu, nie stanowi przeszkody do rozwiązania stosunku pracy na podstawie art. 20 ust. 1 pkt 2 Karty Nauczyciela. Tym samym, jeśli wypowiedzenia w trybie ww. przepisu już dokonano, to urlop może być udzielony tylko do momentu ustania zatrudnienia, gdyż prawo nauczyciela do przywrócenia pełnej zdolności do pracy poprzez skorzystanie z urlopu zdrowotnego nie może naruszać ustawowego obowiązku dyrektora szkoły dostosowania stanu zatrudnienia do aktualnego rozmiaru zadań szkoły wynikającego wprost z treści art. 20 ust. 1 KN.
Podkreślić jednak należy, że powyższe stało się jednoznaczne dopiero po podjęciu ww. uchwały Sądu Najwyższego z 26 czerwca 2013r. Dotąd kwestia, czy z art. 73 KN wynika ochrona trwałości stosunku pracy nauczyciela uniemożliwiająca rozwiązanie stosunku pracy na podstawie art. 20 ust. 1 pkt 2 KN w okresie korzystania z urlopu dla poratowania zdrowia wywoływała wątpliwości i kontrowersje w orzecznictwie sądowym.
Należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie skarżąca w okresie od dnia 20 lipca do 2 września br. - wobec doręczenia jej pisma o udzieleniu urlopu dla poratowania zdrowia na okres po ustaniu stosunku pracy w wyniku wcześniejszego wypowiedzenia - została wprowadzona w błąd co do swojej sytuacji jako pracownika. Z drugiej strony trzeba zauważyć, iż sama skarżąca nie określiła się jednoznacznie w kwestii swojej zdolności do pracy: najpierw - ubiegała się o urlop dla poratowania zdrowia, potem - w skardze zarzuciła, że straciła możliwość zatrudnienia od 1 września 2015r. w innej szkole. W związku z ustaniem stosunku pracy otrzymała odprawę w wysokości 6. miesięcznego wynagrodzenia.
W tym stanie postanowiono jak w sentencji uchwały.
Podpisała:
Pani Anna Grycuk
Przewodnicząca Rady
xxxxxx xxxxx - dane osobowe zanonimizowane na podstawie Ustawy o ochronie danych osobowych
Metryka strony