Załącznik Nr 2 do Uchwały Nr 447/09
Załącznik Nr 2
do Uchwały Nr 447/09
Zarządu Powiatu Białostockiego
z dnia 16 listopada 2009 roku
O B J A Ś N I E N I A
projektu budżetu Powiatu Białostockiego na 2010 rok
Projekt budżetu Powiatu Białostockiego na 2010 rok został opracowany w taki sposób, aby najlepiej służył realizacji średniookresowych celów zawartych w „Strategii Zrównoważonego Rozwoju Powiatu Białostockiego do roku 2010” , w szczególności umożliwiał składanie wniosków aplikacyjnych o dofinansowanie projektów ze środków Unii Europejskij, Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych 2008-2011 i rezerw celowych z budżetu państwa.
Z dniem 1 stycznia 2010 r. wchodzą w życie przepisy nowej ustawy o finansach publicznych - ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240) oraz ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241).
Nowa ustawa o finansach publicznych wprowadza zmiany w dotychczas obowiązujących normach prawa finansowego w takim zakresie, że powoduje ona reformę w instytucjach i instrumentach finansów publicznych.
I. Gruntowne zmiany w organizacji sektora samorządowego
- likwidacja wszystkich samorządowych gospodarstw pomocniczych (do 31.12.2010 r.);
- likwidacja samorządowych zakładów budżetowych – do dnia 31.12.2010 r. (pozostają jedynie te, które prowadzą działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej, dróg, ulic, mostów i placów, wodociągów i kanalizacji, utrzymania czystości i porządku, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz, transportu lokalnego, targowisk, zieleni, kultury fizycznej i sportu, ogrodów zoologicznych, cmentarzy);
- likwidacja rachunków dochodów własnych - do dnia 31.12.2010 r. (pozostają tylko rachunki dochodów własnych, utworzone przez jednostki działające na podstawie ustawy o systemie oświaty);
- likwidacja samorządowych funduszy celowych, takich jak Powiatowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (termin likwidacji określi zmiana ustawy z dnia 21.04.2001 r. – Prawo ochrony środowiska – druk sejmowy nr 1776), Powiatowy Fundusz Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym – do dnia 31.12.2010 r.
II. Nowy układ redakcyjny uchwały budżetowej
Uchwała budżetowa jednostki samorządu terytorialnego ma zawierać:
- łączną kwotę planowanych dochodów, z wyodrębnieniem dochodów bieżących i majątkowych (tj. dotacje i środki przeznaczone na inwestycje, dochody ze sprzedaży majątku, dochody z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności) ,
- łączną kwotę planowanych wydatków budżetu, z wyodrębnieniem wydatków bieżących i majątkowych (tj. inwestycje, i zakupy inwestycyjne, w tym na programy finansowane z udziałem zagranicznych środków pomocowych, zakup i objęcie akcji i udziałów, wniesienie wkładów do spółek prawa handlowego), a z wydatków bieżących wyodrębni się:
1) wydatki jednostek budżetowych, w tym
- na wynagrodzenia i składki od nich naliczane,
- wydatki związane z realizacją ich statutowych zadań;
2) dotacje na zadania bieżące;
3) świadczenia na rzecz osób fizycznych;
4) wydatki na programy finansowane z udziałem zagranicznych środków pomocowych;
5) obsługę długu.
W planie dochodów i wydatków budżetowych wyodrębnia się dochody i wydatki związane z realizacją:
- zadań z zakresu administracji rządowej i innych zleconych powiatowi odrębnymi ustawami;
- zadań wykonywanych na mocy porozumień z organami administracji rządowej;
- zadań realizowanych w drodze umów lub porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego.
W załącznikach do uchwały budżetowej zamieszcza się:
- zestawienie planowanych kwot dotacji udzielanych z budżetu, w podziale na dotacje dla jednostek sektora finansów publicznych i dotacje dla jednostek spoza sektora finansów publicznych – z wyodrębnieniem na dotacje przedmiotowe, podmiotowe i celowe, związane z realizacja zadań powiatu;
- plan dochodów rachunków dochodów własnych jednostek budżetowych (w tym rachunków, których likwidacja jest przewidziana do końca 2010 r.);
- plan przychodów i kosztów zakładów budżetowych (których likwidacja jest przewidziana do końca 2010 r.);
- plan przychodów i wydatków gospodarstw pomocniczych (których likwidacja jest przewidziana do końca 2010 r.);
- plan przychodów i wydatków Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym (którego likwidacja jest przewidziana do końca 2010 r.);
- plan przychodów i wydatków Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (w zależności od rozstrzygnięć, zawartych w druku sejmowym nr 1776);
Z uwagi na to, że przepisy nowej ustawy o finansach publicznych wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2010 r. zasadnym stało się opracowanie projektu uchwały budżetowej Powiatu Białostockiego na 2010 rok na podstawie przepisów nowej ustawy o finansach publicznych (z uwzględnieniem ustawy Przepisy wprowadzające) – przy jednoczesnym zastosowaniu procedury przygotowania projektu budżetu według przepisów „starej” (tj. z dnia 30 czerwca 2005 r.) ustawy. Dlatego więc, wraz z projektem uchwały budżetowej opracowana została prognoza długu oraz informacja o stanie mienia powiatu.
Opracowany w takiej formule projekt uchwały budżetowej Powiatu Białostockiego na 2010 rok powinien być uchwalany przez Radę Powiatu po dniu 1 stycznia 2010 r., nie później niż do dnia 31 stycznia 2010 r.
Wskaźniki makroekonomiczne
Zgodnie z projektem ustawy budżetowej na 2010[1] rok:
q średnioroczny wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych wyniesie 1,0 %;
q prognozowane przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto w gospodarce narodowej wyniesie 3 146 zł;
q prognozowane przeciętne miesięcznewynagrodzenie w gospodarce narodowej w drugim półroczu 2009 r., stanowiące podstawę do naliczenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych na 2010 r. wynosi 2 792 zł;
q średnioroczny wskaźnik wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej wyniesie 1,0 %;
q Zgodnie z art. 30 ust. 3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 z późn. zm) ustala się kwotę bazową dla nauczycieli: od dnia 1 stycznia 2010 r. – w wysokości 2 286,75 zł, do dnia 1 września 2010 r.- w wysokości 2 446,82 zł;
q Kwoty bazowe:
- dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe – w wysokości 1 835,35 zł,
- dla członków korpusu służby cywilnej – w wysokości 1 873,84 zł.
q składka na Fundusz Pracy planowana jest w wysokości 2,45% podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie społeczne;
Na etapie prac nad projektem budżetu powiatu na 2010 rok wymienione powyżej wskaźniki makroekonomiczne zostały uwzględnione do wyliczenia zapotrzebowania na środki niezbędne do sfinansowania zadań powiatu.
PROJEKT BUDŻETU NA 2010 r.
Przewiduje się, że budżet powiatu za 2009 rok zamknie się deficytem w kwocie szacowanej na poziomie ok. 3,2 mln zł, który znajduje pokrycie w planowanych przychodach z tytułu zaciągniętych kredytów. Stan skumulowanej na koniec 2009 roku nadwyżki budżetowej z lat poprzednich pozwoli w 2010 roku na obsługę zadłużenia – bez potrzeby angażowania bieżących dochodów budżetowych.
Na dzień 31 grudnia 2010 r. planowany stan zadłużenia zaciągniętymi kredytami wyniesie 2 940 179 zł. Wynikająca z zawartych umów łączna kwota na spłatę rat wyniesie 1 271 100 zł i będzie pokryta posiadanymi wolnymi środkami i skumulowaną nadwyżką z lat ubiegłych.
Planowana na 2010 rok
· kwota 88 076 551 zł dochodów ogółem budżetu Powiatu Białostockiego będzie mniejsza o 4 701 994 zł, tj. o ok. 5 % od przewidywanego wykonania dochodów w 2009 roku, większa zaś o 11 751 447 zł, tj. o 14,34% od kwoty przyjętej w uchwale budżetowej na 2009 rok – Tabela Nr 1 projektu uchwały budżetowej na 2010 rok;
· kwota 88 076 551 zł wydatków ogółem będzie mniejsza o 7 901 828 zł, tj. o 8,2 % od wykonanych wydatków w ujęciu kasowym w 2009 roku, lecz większa o 8 828 596 zł, tj. o 11% od kwoty przyjętej w uchwale budżetowej na 2009 rok – Tabela Nr 2 projektu uchwały budżetowej na 2010 rok;
· Planowany na 2010 rok jest zrównoważony, tj. planowana kwota wydatków jest równa planowanej kwocie dochodów.
Planowane na rok 2010 dochody budżetu nie obejmują deklarowanych kwot pomocy finansowej gmin w realizacji inwestycji drogowych, jak również dotacji z budżetu państwa i z innych źródeł, które zostaną pozyskane w trakcie roku, podobnie jak był planowany budżet na 2009 rok. W planie dochodów ujęto jedynie kwotę dotacji z budżetu państwa i pomoc finansową Gminy Wasilków na finansowanie przebudowy drogi powiatowej Nr 1418B Wasilków – Wólka Poduchowna – Mostek –Rybniki Etap I, realizowanej w ramach tzw. „schetynówek” – ponieważ wniosek, który uzyskał przy ocenie największą liczbę punktów, został ujęty na liście wniosków o dofinansowanie oraz została zawarta umowa z Gminą Wasilków na udzielenie pomocy finansowej.
Zatem dla dokonania właściwej oceny projektu budżetu na 2010 rok należy odnieść planowane wielkości do budżetu na 2009 rok według uchwały Nr XXVI/252/08 Rady Powiatu Białostockiego z dnia 18 grudnia 2008 r.
W dalszej części Objaśnień wszystkie planowane wielkości budżetowe na 2010 rok będą odnoszone do wielkości ujętych w uchwale budżetowej na 2009 rok, tak aby zachować warunki porównywalne.
A. DOCHODY
W 2010 r. obowiązywać będzie znowelizowana ustawa z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Porównanie dochodów w części dotyczącej dochodów własnych przedstawia poniższe zestawienie.
paragraf | Dochody własne | Plan na rok 2009 | Plan na rok 2010 |
0010. | Udział we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych | 15 218 401 | 14 591 938 |
0020. | Udział we wpływach z podatku doch. od osób prawnych | 450 000 | 450 000 |
0420. | Wpływy z opłaty komunikacyjnej | 2 800 000 | 2 200 000 |
0750. | Dochody z najmu i dzierżawy składników majątkowych | 640 422 | 712 000 |
0470. | Wpływy z opłat za zarząd, użytkowanie i użytkowanie wieczyste nieruchomości powiatu | 6 997 | 7 829 |
0830. | Wpływy z usług | 7 234 182 | 8 310 895 |
0840. | Wpływy ze sprzedaży wyrobów | 0 | 0 |
0870. | Wpływy ze sprzedaży skł. majątkowych | 0 | 0 |
0920. | Pozostałe odsetki (od środków na rach.bank.) | 400 000 | 400 000 |
069, 068, 097, | Wpływy z różnych opłat, i różnych dochodów | 153 899 | 265 500 |
2360 | Dochody jednostek samorządu terytorialnego związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami | 275 350 | 400 550 |
razem | 27 179 251 | 27 338 712 | |
udział w dochodach ogółem | 35,4% | 31,1% | |
w tym: | dochody własne w dyspozycji Rady Powiatu (tj. pomniejszone o wpływy z odpłatności pensjonariuszy domów pomocy społecznej) | 20 012 069 | 19 089 817 |
udział w dochodach | 26,1% | 21,7% |
W strukturze dochodów budżetowych na 2010 rok procentowy udział dochodów własnych nie zmienia się zasadniczo w stosunku do roku 2009.
Strukturę planowanych dochodów budżetowych w porównaniu do roku 2009 przedstawia poniższa tabela.
Lp. | Wyszczególnienie | Plan na 2009 rok | Plan na 2010 rok |
1. | Udział we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych zamieszkałych na terenie powiatu oraz od osób prawnych (od 2004 r.) | 15 668 401 | 15 041 938 |
2. | Subwencja ogólna tym: - część oświatowa - część wyrównawcza - część równoważąca | 26 495 731 14 028 073 7 375 210 5 092 448 | 27 039 607 13 592 146 8 198 252 5 249 209 |
3. | Dochody uzyskiwane przez jednostki budżetowe powiatu oraz wpłaty od zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych | 10 578 331 | 11 176 945 |
4. | Dotacje celowe z budżetu państwa na realizacje zadań służb, inspekcji i straży | 602 000 | 601 000 |
5. | Dotacje celowe z budżetu państwa na zadania z zakresu administracji rządowej wykonywane przez powiat na podstawie ustaw | 6 181 000 | 12 667 000 |
6. | Dotacje celowe z budżetu państwa na finansowanie i dofinansowanie zadań własnych powiatu | 7 729 028 | 10 249 126 |
w tym:- na dofinansowanie projektów realizowanych z udziałem funduszy strukturalnych UE | 107 028 | 19 126 | |
- na dofinansowanie zadań w ramach Kontraktu Wojewódzkiego Wojewódzkiego i innych programów | 0 | 3 000 000 | |
7. | Dofinansowanie z budżetu UE i inne środki zagraniczne (m.in. dotacja rozwojowa) | 1 142 841 | 807 046 |
8. | Odsetki od środków finansowych powiatu gromadzonych na rachunkach bankowych | 400 000 | 400 000 |
9. | Dochody z majątku powiatu (dzierżawy, najmu, opłat za zarząd i wieczyste użytkowanie) | 647 419 | 719 829 |
10. | Dotacje z funduszów celowych | 1 605 000 | 1 435 297 |
11. | Inne dochody, w tym dotacje od innych JST (m.in. w działach: pomoc społeczna, pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej) | 5 852 064 | 7 938 763 |
RAZEM z tego: | 76 906 815 | 88 076 551 | |
- dochody własne | 27 179 251 | 27 338 712 | |
- subwencja | 26 495 731 | 27 039 607 | |
- dofinansowanie z funduszy UE | 1 148 841 | 807 046 | |
- dotacje celowe z budżetu państwa, funduszy i JST oraz inne | 22 088 992 | 32 891 186 | |
Udział procentowy: | 2009 r. | 2010 r. | |
- dochody własne | 35,4% | 31,1% | |
- subwencja | 34,5% | 30,7% | |
- dofinansowanie z funduszy UE | 1,5% | 1,0% | |
- dotacje celowe z budżetu państwa, funduszy i JST oraz inne | 28,8% | 37,2% |
1. Planowana ogólna kwota dochodów budżetowych (Tabela Nr 1) w wysokości
88 076 551 zł, w stosunku do przewidywanego wykonania 2009 roku stanowi 94,93 %.
Prognoza dochodów na 2010 rok nie uwzględnia kwot, które mogą być pozyskane w formie pomocy finansowej od gmin na realizację zadań powiatu na podstawie zawieranych w ciągu roku umów i porozumień oraz z budżetu Unii Europejskiej i funduszy celowych, rezerwy celowej i subwencji z budżetu państwa. Pozyskane kwoty będą wprowadzane sukcesywnie po zawarciu stosownych umów i porozumień.
2. Planowane dotacje celowe z budżetu państwa ogółem wynoszą 23 498 000 zł, z tego:
- na zadania własne powiatu 7 230 000 zł
- na zadania z zakresu administracji rządowej 13 268 000 zł
- na dofinansowanie przebudowy drogi („schetynówka”) 3 000 000 zł
Łączna kwota dotacji z budżetu państwa w 2010 będzie większa od otrzymanej w 2009 roku o 1 931 661 zł, przy czym zwiększenie dotacji na zadania administracji rządowej dotyczy przede wszystkim dotacji na opłatę składki z tytułu ubezpieczeń zdrowotnych osób bezrobotnych.
3. Dochody realizowane przez Powiat
zaplanowano w ogólnej kwocie 16 659 077 zł
w tym:
1) Odpłatność pensjonariuszy i wpłaty gmin do domów
pomocy społecznej 8 248 895 zł
2) Dochody realizowane przez Starostwo ogółem 7 290 353 zł
w tym:
- wpływy z opłaty komunikacyjnej 2 200 000 zł
- 25 % wpływów Skarbu Państwa z opłat za zarząd, użytkowanie i użytkowanie wieczyste i 5% od innych dochodów 400 000 zł
- pozostałe dochody (wpływy z kart wędkarskich) 2 500 zł
- inne dochody (wpłaty powiatów z tyt. realiz. zadań powierzonych) 4 687 853 zł
3) Dochody z mienia Powiatu ogółem 719 829 zł
w tym:
- wpływy z opłat za zarząd, użytkow. i użytk.wiecz 7 829 zł
- dochody z najmu i dzierżaw 712 000 zł
- wpływy ze sprzedaży skł. majątkowych 0 zł
4) Odsetki od środków na rachunkach bankowych 400 000 zł
B. WYDATKI
Planowane wydatki na 2010 rok wyniosą 88 076 551 zł, co stanowi 91,77 % przewidywanego wykonania w roku 2009.
Struktura planowanych wydatków przedstawia się następująco (Tabela Nr 2):
A. Wydatki na zadania własne powiatu 74 808 551 zł - 85,0%
w tym:
· wydatki bieżące 60 896 186 zł – 81,4%
· wydatki majątkowe 13912 365 zł – 18,6%
B. Wydatki na zadania rządowe 13 268 000 zł - 15,0%
W planowanych wydatkach ogółem (A+B+C) wynagrodzenia wraz ze składkami (na ubezpieczenia społeczne i Fundusz Pracy oraz wynagrodzenia bezosobowe) wyniosą 41 602 239 zł – 47,3%.
Przy planowaniu wydatków założono globalny wzrost wynagrodzeń o 1%, liczony do poziomu z 2009 roku. W przypadku zadań finansowanych dotacjami z budżetu państwa - plan wydatków dostosowano do otrzymanych środków. Wydatki na oświatę i wychowanie oraz edukacyjną opiekę wychowawczą przyjęto w wysokości otrzymanej subwencji oświatowej, powiększonej o kwoty planowanych inwestycji.
Planowane dotacje na finansowanie zadań wynikających z umów i porozumień na realizację zadań powierzonych jednostkom samorządu terytorialnego wyniosą ogółem 1 069 406 zł.
Szczegółowe zestawienie dotacji przedstawia Załącznik Nr 3.
W budżecie Powiatu zaplanowano rezerwy w kwocie łącznej 1 980 000 zł,
w tym:
1/ rezerwę ogólną w wysokości 750 000 zł
2/ rezerwy celowe 1 230 000 zł – które zamierza się wykorzystać na finansowanie inwestycji, w szczególności na drogach powiatowych.
W poszczególnych działach planowane wydatki przedstawiają się następująco:
- w zakresie zadań własnych:
dz. 010 – Rolnictwo i łowiectwo
Ü Kwotę 17 450 zł zamierza się przeznaczyć na promocję obszarów wiejskich na terenie powiatu białostockiego, aktywizację społeczności wiejskiej, udział w wystawach zwierząt hodowlanych, targach oraz organizację konferencji i konkursów, m.in., takich jak
„Estetyczna i bezpieczna zagroda wiejska Powiatu Białostockiego”,
„Estetyczne i gościnne gospodarstwo agroturystyczne Powiatu Białostockiego”,
konkurs wojewódzki „Agroliga 2010”,
Regionalna Wystawa Zwierząt Hodowlanych w Szepietowie,
Dzień Konia na Podlasiu,
Konkurs na bezpieczne gospodarstwo rolne – KRUS,
Konkursy z zakresu działania Komisji ds. Bezpieczeństwa i Higieny Pracy w Rolnictwie Indywidualnym.
dz. 020 – Leśnictwo
Ü Na nadzór nad gospodarką w lasach niepaństwowych o powierzchni ogólnej 28.928 ha zaplanowano wydatki w wysokości 270 000 zł (100,00 % przewidywanego wykonania w roku 2009). Od 1 stycznia 2004 jest to zadanie własne powiatu.
Ü Na wypłatę ekwiwalentów z tytułu zalesienia gruntów środki w planowanej kwocie 70 000 zł zostaną przekazane przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
dz. 600 – Transport i łączność
Ü Z planowanych wydatków w wysokości 16 548 185 zł na wydatki inwestycyjne na drogach i obiektach mostowych przeznacza się kwotę 11 297 365 zł. Wykaz zadań inwestycyjnych zawiera Załącznik Nr 1 do projektu uchwały budżetowej.
Zgodnie z założeniami planu na finansowanie inwestycji drogowych w 2010 roku planuje się ponadto uzyskać pomoc finansową gmin w łącznej kwocie 4 162 364 zł (kwoty wyszczególnione w kolumnie 10 pod literą B w Załączniku Nr 1) i z budżetu państwa 300000 zł z rezerwy subwencji na przebudowę mostów. W sumie prognozowane wydatki na inwestycje na drogach powiatowych zakmą się kwotą 15 759 729 zł.
W ramach wydatków biezących na usuwanie skutków przełomów i uzupełnianie ubytków w nawierzchniach bitumicznych, napraw nawierzchni bitumicznych poprzez podwójne powierzchniowe utrwalenie emulsją i grysami, profilowanie dróg o nawierzchni żwirowej, poprawę przejezdności na nawierzchniach żwirowych i gruntowych , czyszczenie przepustów, remonty nawierzchni brukowych oraz zimowe i letnie utrzymanie dróg powiatowych planuje się łączną kwotę 3 000 000 zł.
dz. 630 – Turystyka
Plan wydatków:
Ø w rozdziale 63095 Pozostała działalność obejmuje koszty uczestnictwa i organizacji imprez promujących rozwój tytystyki na obszarach wiejskich. Planuje się m.in. udział w takich imprezach, jak
Targ Agroturystyczny w Kręgu
Targi Turystyczne „Tourtec” w Jeleniej Górze
Targi Turystyczne w Białymstoku
„Podlaskie Gminy Wiejskie w Warszawie”
oraz wykonanie ulotek, folderów oraz innych materiałów promujących powiat w zakresie turystyki.
dz. 700- Gospodarka mieszkaniowa
Ü W dziale tym planuje się wydatki związane z utrzymaniem mienia powiatu, które nie zostało przekazane w trwały zarząd innym jednostkom. Planowane wydatki ogółem wyniosą 474 487 zł, z czego - kwota 40 000 zł przeznaczona będzie głównie na koszty wyceny nieruchomości przez rzeczoznawców majątkowych i przeprowadzenia przetargów, 434 487 zł na sfinansowanie kosztów eksploatacji i remontów bieżących budynków przejętych po zlikwidowanym SP TZOZ (przy ul. Słonimskiej w Białymstoku).
dz. 710- Działalność usługowa
Ü W rozdziale 71012 – Ośrodki dokumentacji geodezyjno-kartograficznej planowane są wydatki związane z funkcjonowaniem Powiatowego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej w kwocie 964 000 zł, z tego 824 677 zł na wynagrodzenia i pochodne i 140 000 zł na zakupy inwestycyjne (wyposażenie archiwum w Łapach w regały przesuwne).[2]
dz. 750 – Administracja publiczna
Ü Wydatki związane z działalnością Rady Powiatu planuje się w wysokości 381 700 zł, w tym m. in. na wypłatę diet – 351 700 zł, koszty szkoleń, delegacji, zakupu materiałów – na potrzeby radnych powiatu;
Ü Na pokrycie kosztów funkcjonowania i inwestycje Starostwa Powiatowego zaplanowano kwotę ogółem 9 725 000 zł
w tym:
1/ na inwestycje i zakupy inwestycyjne - 525 000 zł (Zgodnie z Załącznikiem Nr 1)
2/ na płace i pochodne - 6 604 133 zł
3/ na pozostałe wydatki bieżące - 2 583 867 zł
(w tym przewidywany koszt zakupu druków i tablic rejestracyjnych dla wydz. Komunikacji ok. 1 680 000 zł).
{Pozostałe wydatki obejmują: fundusz świadczeń socjalnych, koszty podróży, rozmowy telefoniczne, szkolenia, paliwo, naprawa sprzętu, energia elektryczna, cieplna, kanalizacja, materiały biurowe, koszty wysyłki korespondencji, audit związany z odnowieniem certyfikatu ISO}
Ü Rozdział 75075 Promocja jednosteksamorządu terytorialnego
Na promocję powiatu planuje się wydatkowanie kwoty 60 000 zł.
Dz. 757 – Obsługa długu publicznego
Ü Zaplanowana kwota 248 000 zł obejmuje wydatki na spłatę odsetek od zaciągniętych kredytów. Szczegółową kalkulację kosztów obsługi zadłużenia zawierają tabele w Załączniku Nr 4 „Prognoza łącznej kwoty długu na koniec 2009 roku i lata następne, wynikającej z planowanych i zaciągniętych zobowiązań”, w której uwzględniono wzrost stopy oprocentowania kredytów w trakcie roku (stawka WIBOR).
Ü dz. 758 – Różne rozliczenia
Ü Uzasadnienie utworzenia w budżecie rezerwy ogólnej i celowej zawarte jest na str. 11 niniejszych Objaśnień.
dz. 801 – Oświata i wychowanie oraz dz. 854 – Edukacyjna opieka wychowawcza
Łączna kwota wydatków, zaplanowana w obu działach, wynosi 14 528 946 zł. Planowane wydatki ogółem obejmują:
- wydatki inwestycyjne kwota 720 000 zł
- wynagrodzenia i pochodne kwota 10 258 339 zł
- wydatki związane z dział. statutową kwota 1 955 015 zł
- dotacje dla CKP, szkół niepublicznych
oraz gosp. pom. „Bukowisko” kwota 1 133 959 zł
- projekty współfinansowane ze śr. UE kwota 216 800 zł
- świadczenia na rzecz osób fizycznych kwota 244 833 zł
(głównie dodatki mieszkaniowe, dodatki wiejskie i odprawy redukcyjne).
Dotacje:
· dotacja dla szkół niepublicznych - 147 618 zł
· dotacja na dział.sezonowych szk. schronisk – 25 000 zł
· dotacja przedmiotową dla CKP w Łapach - 74 741 zł
· dotacja przedmiotowa dla Gosp. Pomocn. CE Supraśl - 186 600 zł
- wydatki inwestycyjne kwota 720 000 zł obejmują:
II etap termomodernizacji budynku szkolnego w I LO w Łapach – 700 000 zł,
Zakup wyposażenia do laboratorium ochrony środowiska w ZSM Łapy – 20 000 zł.
Liczba uczniów w 5 zespołach szkół ponadgimnazjalnych Powiatu Białostockiego systematycznie maleje i przedstawia się następująco:
n liczba uczniów w roku szkolnym 2005/2006 – 2.957
n liczba uczniów w roku szkolnym 2006/2007 – 2.786
n liczba uczniów w roku szkolnym 2007/2008 – 2.535
n liczba uczniów w roku szkolnym 2008/2009 – 2.326
n liczba uczniów w roku szkolnym 2009/2010 – 2.015
dz. 852 – Pomoc społeczna
Ü Ogółem na zadania pomocy społecznej zaplanowano wydatki w kwocie 22 174 645 zł, co stanowi 97,3 % przewidywanego wykonania w roku 2009.
w tym na:
1. pokrycie kosztów funkcjonowania 2 domów dziecka (w Krasnem i w Supraślu) oraz Pogotowia Opiekuńczego w Wasilkowie, a także na wypłatę świadczeń wychowankom w kwocie – 3 504 268 zł (89,35 % do roku 2009), w tym dotacja dla Pogotowia Opiekuńczego, Miasta Białystok i innych powiatów na pokrycie kosztów przebywania dzieci z powiatu białostockiego w placówkach prowadzonych przez miasto i inne powiaty – w łącznej kwocie 504 452 zł;
2. funkcjonowanie 4 powiatowych domów pomocy społecznej - 15 481 895 zł,
3. rodziny zastępcze – 1 730 677 zł (97,16% przewidywanego wykonania wydatków w 2009 roku), w tym dotacja dla Miasta Białystok i innych powiatów na pokrycie kosztów przebywania dzieci z powiatu białostockiego w rodzinach zastępczych zamieszkałych w Białymstoku i innych powiatach – 253 677 zł;
4. finansowanie Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie – 779 270 zł (105,57% przewidywanego wykonania wydatków w 2009 roku);
6. ośrodek interwencji kryzysowej (prowadzony przy PCPR) oraz mieszkania chronione – 23 300 zł;
7. pozostałą działalność – 3 000 zł, m.in. na działalność integrującą rodziny zastępcze,
8. projekt współfinansowany ze środków UE w ramach PO KL „Aktywna integracja w Powiecie Białostockim – 571 975 zł.
dz. 853 – Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej
Ü Rehabilitacja zawodowa i społeczna osób niepełnosprawnych – planowane wydatki w kwocie 106 860 zł dotyczą finansowania 10% kosztów warsztatów terapii zajęciowej, prowadzonych w Ogrodniczkach i w Czarnej Białostockiej oraz dotacje, przekazywane Miastu Białystok i powiatowi wysokomazowieckiemu na dofinansowanie kosztów terapii uczestników – mieszkańców Powiatu Białostockiego (szczegóły zawarte są w Załączniku Nr 3).
Ü Powiatowy Urząd Pracy, mimo iż jest jednostką samorządową i od stycznia 2004 roku wykonuje wyłącznie zadania własne powiatu, do roku 2005 w całości finansowane z dochodów własnych budżetu Powiatu Białostockiego, w rzeczywistości realizuje politykę państwa, określoną w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku. Na powiatach spoczywa obowiązek utrzymania Urzędu, w tym zapewnienia narzuconych standardów obsługi interesantów, zaś dyspozycja najistotniejszym instrumentem oddziaływania na rynek pracy, jakim są środki Funduszu Pracy, pozostaje nadał u Ministra Gospodarki i Pracy.
Powiatowy Urząd Pracy w Białymstoku swoim działaniem obejmuje dwa powiaty: Białystok (powiat grodzki) i Powiat Białostocki (powiat ziemski). Od roku 2006 roku koszty funkcjonowania tej jednostki są współfinansowne z budżetów obu powiatów proporcjonalnie do liczby ludności. Zasady współfinansowania określa zawarta umowa, której załącznik jest aktualizowany na każdy rok budżetowy. Na 2010 rok Miasto Białystok i Powiat Białostocki powinny ustalić współfinansowanie następująco:
n Kwota podlegająca współfinansowaniu – 5 407 660 zl, z tego
Miasto Białystok – 3 673 424 zł (67,93%)
Powiat Białostocki – 1 734 237 zł (32,07%)
Kwota ta uwzględnia tzw. wkład własny dla utworzenia Centrum Aktywizacji Zawodowej.
n Kwota nieepodlegająca współfinansowaniu – 1 453 801 zł, z tego
Środki z Funduszu Pracy – 1 349 700 zł
Dotacja rozwojowa (EFS) – 104 101 zł (na finansowanie projektu „Wysoka jakość pośrednictwa i poradnictwa zawodowego przepustką na rynek pracy”. (Załącznik Nr 2).
Ü Pozostała działalność – obejmuje planowane wydatki na realizację przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie projektu finansowanego z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki pn. „Aktywna integracja w Powiecie Białostockim”. (Załącznik Nr 2).
dz. 900 – Gospodarka komunalna i ochrona środowiska
Ü Planowana w tym dziale kwota 80 297 zł przeznaczona jest na wydatki związane z edukacją ekologiczną dzieci i młodzieży oraz na opracowanie uproszczonych planów urządzania lasu.
dz. 921 – Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego
Ü Zaplanowano łączną kwotę 127 506 zł – 108,4 % w porównaniu z przewidywanym wykonaniem w 2009 roku - z przeznaczeniem na dofinansowanie zadań z zakresu kultury, sfinansowanie udziału w imprezach powiatowych , na prowadzenie biblioteki powiatowej 56 406 zł oraz ochronę zabytków – 5 000 zł (opracowanie powiatowego programu ochrony zabytków).
dz. 926 – Kultura fizyczna i sport
Ü Planuje się przeznaczyć 28 800 zł - na organizację imprez sportowych o zasięgu powiatowym, w tym dotacje – 11 000 zł, udzielane zgodnie z przepisami ustawy o pożytku publicznym i wolontariacie oraz na zadania powierzone gminom.
- wydatki na zadania z zakresu administracji rządowej:
dz. 010 - Rolnictwo i łowiectwo
Ü Kwotę 100 000 zł przeznacza się na prace geodezyjno-urządzeniowe na potrzeby rolnictwa, tj. scalenia i wymiany gruntów rolnych, ponowną klasyfikację oraz obliczanie terenów konkurencyjnych,
dz. 700 - Gospodarka mieszkaniowa
Ü Zaplanowaną kwotę 130 000 zł przewiduje się przeznaczyć na zadania związane z gospodarowaniem nieruchomościami Skarbu Państwa, w tym:
- zakup usług geodezyjnych – 73 000 zł,
- wypłatę odszkodowań za nieruchomości zajęte pod drogi – 50 000 zł ,
- podatek od nieruchomości oraz pozostałe podatki na rzecz budżetów jednostek samorządu terytorialnego - 500 zł,
- koszty postępowania sądowego – 6 500 zł.
dz. 710 – Działalność usługowa
Ogółem plan – 716 000 zł z tego na:
Üprace geodezyjne i kartograficzne związane z aktualizacją mapy zasadniczej oraz odnowienie operatu ewidencji gruntu - 100 000 zł,
Ü opracowanie geodezyjne i kartograficzne - 15 000 zł,
Ü utrzymanie Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego – 601 000 zł, w tym 543 726 zł na wynagrodzenia.
dz. 750 - Administracja publiczna
Zaplanowano wydatki ogółem – 463 000 zł w tym:
Ü 403 000 zł na pokrycie kosztów realizacji części zadań z zakresu administracji rządowej (finansowanie części kosztów funkcjonowania Powiatowego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej),
Ü 60 000 zł z przeznaczeniem na zorganizowanie komisji lekarskich przy poborze do wojska .
dz. 851 - Ochrona zdrowia
Ü Zaplanowano wydatki na składkę z tytułu ubezpieczenia zdrowotnego w wysokości 11 440 000 zł (157,8% przewidywanego wykonania w 2009 roku) - na bezrobotnych bez prawa do zasiłku i dzieci przebywające w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i szkołach ponadginazjalnych prowadzonych przez powiat.
dz. 852 – Pomoc społeczna
Ü Ośrodki wsparcia – kwota 310 000 zł przeznaczona jest na koszty funkcjonowania Ośrodka Wsparcia dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi w Łaźniach. Przewiduje się, że w trakcie roku pozyskana będzie z rezerwy budżetu państwa dotacja na kontynuację przystosowania budynków w Łaźniach na potrzeby Ośrodka. Ze względu na niewystarczającą dotację, przeznacza się dofinansowanie działalności Ośrodka z dochodów własnych powiatu w kwocie 80 260 zł.
Ü Programy korekcyjno-edukacyjne – kwota 5 000 zł przeznaczona będzie na ewentualne zlecenia usług placówkom wyspecjalizowanym.
Ü Pomoc dla uchodźców – kwota 102 000 zł przeznaczona jest na wypłatę świadczeń społecznych dla uchodźców, przebywających na terenie powiatu białostockiego.
Podpisał:
Wiesław Pusz – Starosta
Maria Borodziuk – Skarbnik Powiatu Białostockiego
[1] Pełny tekst projektu ustawy budżetowej na 2010 rok zamieszczony jest na stronie internetowej Ministerstwa Finasów www.mf.gov.pl
[2] Powiatowy Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej jest ponadto finansowany z dotacji celowej, przekazywanej z budżetu państwa na zadania administracji rządowej – dział 750 rozdzial 75011. Łączne koszty funkcjonowania ośrodka w 2010 roku wyniosą 1 497 000 zł, w tym wynagrodzenia 1 190 459 zł.
Metryka strony