UZP Nr 538/2013
UCHWAŁA Nr 538/2013
ZARZĄDU POWIATU BIAŁOSTOCKIEGO
z dnia 6 września 2013 roku
w sprawie uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Domu Pomocy Społecznej
w Choroszczy
Na podstawie art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2013 r. poz. 595) w związku z § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 sierpnia 2012 r. w sprawie domów pomocy społecznej (Dz. U. z 2012 r. poz. 964) uchwala się, co następuje:
§ 1. Uchwala się Regulamin Organizacyjny Domu Pomocy Społecznej w Choroszczy w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszej uchwały.
§ 2. Traci moc uchwała Nr 1828/2005 Zarządu Powiatu Białostockiego z dnia 22 grudnia 2005 r. w sprawie uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Domu Pomocy Społecznej w Choroszczy, zmieniona uchwałą Nr 100/07 z dnia 26 lipca 2007 r., uchwałą Nr 1/10 z dnia 9 grudnia 2010 r. i uchwałą Nr 141/2011 z dnia 22 września 2011 r.
§ 3. Wykonanie Uchwały powierza się Dyrektorowi Domu Pomocy Społecznej w Choroszczy
§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Podpisał:
Wiesław Pusz – Starosta
Jolanta Den - Wicestarosta
Jarosław Wądołowski – Członek Zarządu
Załącznik
do Uchwały Nr 538/2013
Zarządu Powiatu Białostockiego
z dnia 6 września 2013 r.
.
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ W CHOROSZCZY
I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Dom Pomocy Społecznej w Choroszczy przy ul. Aleja Niepodległości 4 działa w szczególności na podstawie:
1) ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (Dz. U. z 2013 r., poz. 182 z późn. zm.) i wydanych na jej podstawie aktach wykonawczych dotyczących domów pomocy społecznej;
2) ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 885),
3) ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2013 r., poz. 595),
4) ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r., o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. z 2011 r., Nr 231, poz. 1375 z późn. zm.) i wydanych na jej podstawie aktach wykonawczych dotyczących domów pomocy społecznej;
5) Uchwały Nr XXXII/254/2013 Rady Powiatu Białostockiego z dnia 27 czerwca 2013 r. w sprawie Statutu Domu Pomocy Społecznej w Choroszczy (Dz. Urz. Woj. Podl. z 5 lipca 2013r. poz. 2825),
6) innych przepisów dotyczących domów pomocy społecznej, jednostek samorządu terytorialnego i jednostek budżetowych.
.
§ 2
Na tablicach , wywieszkach , pieczęciach oraz w korespondencji Dom używa nazwy „ DOM POMOCY SPOŁECZNEJ w CHOROSZCZY”.
§ 3
„Dom Pomocy Społecznej w Choroszczy” z siedzibą w Choroszczy przy ulicy Aleja Niepodległości 4 jest jednostką budżetową Powiatu Białostockiego.
§ 4
Dom Pomocy Społecznej w Choroszczy zwany dalej „Domem” przeznaczony jest dla 286 osób przewlekle psychicznie chorych.
§ 5
1. Dom świadczy usługi bytowe, opiekuńcze i wspomagające mieszkańcom Domu na poziomie obowiązującego standardu mając w szczególności na celu rehabilitację osób niepełnosprawnych przebywających w Domu, w zakresie i formach wynikających z indywidualnych potrzeb tych osób .
2. Dom funkcjonuje w sposób zapewniający właściwy zakres usług, zgodny ze standardami określonymi dla jego typu , w oparciu o indywidualne potrzeby mieszkańca Domu.
3. Dom zapewnia jego mieszkańcom warunki bezpiecznego i godnego życia, wolność, intymność , niezależność, umożliwia rozwój osobowości, a w miarę możliwości ich samodzielność.
4. Organizacja i zasady działania Domu uwzględniają stopień fizycznej i psychicznej sprawności mieszkańców.
§ 6
1. W celu określenia indywidualnych potrzeb mieszkańca Domu oraz zakresu usług, o których mowa w § 5 ust. 1,w Domu działają zespoły terapeutyczno- opiekuńcze składające się w szczególności z pracowników Domu , którzy bezpośrednio zajmują się wspieraniem mieszkańców.
2. Do zadań zespołu należy opracowanie indywidualnych planów wsparcia mieszkańców oraz wspólna realizacja tych planów z mieszkańcami.
5. Indywidualny plan wsparcia powinien być przygotowany w terminie 6 miesięcy, od dnia przyjęcia mieszkańca do Domu.
6. Dom funkcjonuje w oparciu o indywidualne plany wsparcia mieszkańca Domu, opracowywane z jego udziałem, jeżeli udział ten jest możliwy ze względu na stan zdrowia i gotowość mieszkańca do uczestnictwa w nim.
7. Działania wynikające z indywidualnego planu wspierania koordynuje pracownik Domu, zwany dalej „ pracownikiem pierwszego kontaktu”, wskazany przez mieszkańca, jeżeli wybór ten jest możliwy ze względu na jego stan zdrowia i organizację pracy Domu.
II. ORGANIZACJA I ZAKRES DZIAŁANIA DOMU
§ 7
1. Za całokształt działalności Domu odpowiada dyrektor, którego zatrudnia Zarząd Powiatu Białostockiego, a podczas jego nieobecności:
– z/ca ds. technicznych,
– główny administrator – kierownik działu terapeutyczno-opiekuńczego.
2. Poza godzinami pracy administracji Domu tj. w niedziele i święta, wolne soboty, w porze nocnej bieżące kierowanie Domem sprawuje pielęgniarka dyżurna Domu – dyżurka pielęgniarska pododdziału B.
3. W skład Domu wchodzą:
1) dział terapeutyczno - opiekuńczy,
2) dział techniczny,
3) dział księgowości,
4) kadry.
4. Zakresy zadań komórek organizacyjnych Domu i wykaz stanowisk określa załącznik Nr 1 do Regulaminu Domu.
5. Szczegółowy zakres obowiązków na poszczególnych stanowiskach określają zakresy czynności podpisane i przyjęte do wiadomości przez każdego pracownika.
§ 8
Dom świadczy podstawowe usługi zgodnie z obowiązującym standardem usług:
1) W zakresie potrzeb bytowych, zapewniając:
a) miejsce zamieszkania,
b) wyżywienie (3 posiłki dziennie – śniadanie 8oo-10oo, obiad 12oo-14oo, kolacja 18oo-20oo, wybór zestawu posiłków lub otrzymania posiłku dodatkowego oraz posiłku dietetycznego zgodnie ze wskazaniem lekarza , czas wydawania poszczególnych posiłków wynosi 2 godziny, dostępność podstawowych produktów żywnościowych oraz napoi przez całą dobę , możliwość spożywania posiłku w pokoju mieszkalnym , w razie potrzeby mieszkaniec jest karmiony),
c) mieszkańcom Domu nie posiadającym własnej odzieży i obuwia oraz możliwości ich zakupienia z własnych środków – odzież i obuwie odpowiedniego rozmiaru dostosowane do jego potrzeb i pory roku, utrzymane w czystości i wymieniane w razie potrzeby, w tym :
- odzież całodzienną – co najmniej dwa zestawy,
- odzież zewnętrzną : płaszcz lub kurtkę – co najmniej jeden zestaw,
- bieliznę dzienną – co najmniej cztery komplety,
- bieliznę nocną – co najmniej dwa komplety,
- co najmniej jedna parę obuwia oraz pantofle domowe,
- w przypadku mieszkańców leżących odzież i obuwie dostosowane do potrzeb wynikających z ich stanu zdrowia.
d) utrzymanie czystości i pomoc w utrzymaniu higieny osobistej, a w przypadku gdy sami nie są w stanie zapewnić sobie środków czystości i higienicznych zapewnia się im mydło, pastę i szczoteczkę do zębów , szampon do mycia włosów , przybory do golenia, środki piorące, ręczniki (3 szt. zmieniane w razie potrzeby nie rzadziej niż raz w tygodniu), pościel – (zmienianą w razie potrzeby nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie).
2) opiekuńcze , polegające na:
a) udzielaniu pomocy w podstawowych czynnościach życiowych,
b) pielęgnacji,
c) niezbędnej pomocy w załatwianiu spraw osobistych;
3) wspomagające , polegające na:
a) świadczeniu pracy socjalnej,
b) umożliwianiu udziału w terapii zajęciowej,
c) podnoszeniu sprawności i aktywizowaniu mieszkańców Domu,
d) organizacji świąt i uroczystości okazjonalnych oraz umożliwianiu udziału w imprezach kulturalnych i turystycznych,
e) umożliwieniu kontaktu z kapłanem i udziału w praktykach religijnych , zgodnie z wyznaniem mieszkańca Domu,
f) możliwości korzystania z punktu bibliotecznego i prasy codziennej, a także zapoznania się z przepisami prawnymi dotyczącymi domów pomocy społecznej,
g) zapewnieniu warunków do rozwoju samorządności mieszkańców Domu,
h) stymulowaniu nawiązywania, utrzymywania i rozwijania kontaktu z rodziną i społecznością lokalną,
i) działaniu zmierzającym do usamodzielnienia mieszkańca Domu, w miarę jego możliwości,
j) pomocy usamodzielniającemu się mieszkańcowi w umożliwieniu podjęcia pracy, szczególnie mającej charakter terapeutyczny, w przypadku osób spełniających warunki do takiego usamodzielnienia,
k) zapewnieniu bezpiecznego przechowywania środków pieniężnych i przedmiotów wartościowych,
l) finansowaniu mieszkańcowi Domu nie posiadającemu własnego dochodu wydatków na niezbędne przedmioty osobistego użytku, w kwocie nie przekraczającej 30% zasiłku stałego, o którym mowa w art. 37 ust.2 pkt 1 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej,
m) zapewnieniu przestrzegania praw mieszkańców Domu oraz dostępności do informacji o tych prawach dla mieszkańców Domu,
n) sprawnym wnoszeniu i załatwianiu skarg i wniosków mieszkańców Domu,
o) zapewnieniu regularnego kontaktu z dyrektorem Domu w określonych dniach tygodnia i godzinach podanych do wiadomości w dostępnym miejscu,
p) sprawieniu pogrzebu, zgodnie z wyznaniem zmarłego mieszkańca Domu.
§ 9
Dom Pomocy Społecznej może również świadczyć usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze dla osób w nim nie zamieszkujących.
III. PRAWA I OBOWIĄZKI MIESZKAŃCÓW DOMU
§ 10
1. Mieszkańcy Domu mają prawo do:
1) Ochrony godności osobistej, polegającej na :
a) godnym traktowaniu,
b) szacunku, z jakim personel zwraca się do nich,
c) zachowaniu prawa do intymności (kąpiel – parawany, pokoje do przyjęć gości),
d) prawie do swobodnego wypowiadania się o swoich problemach, dyskusji wewnątrz grup, dyskusji na spotkaniach z personelem i dyrekcją
e) swobodnym prowadzeniu praktyk religijnych,
f) współuczestniczeniu w życiu Domu osobiście i poprzez swoich przedstawicieli,
g) samorządnym organizowaniu się w celu reprezentowania swoich interesów i uczestniczenia w pracach samorządu mieszkańców,
h) zgłaszaniu skarg i wniosków do samorządu mieszkańców i dyrekcji Domu.
2) Możliwości realizowania prawa wyboru poprzez:
a) w miarę możliwości, dobór współmieszkańców pokoi mieszkalnych,
b) wybór miejsca w pomieszczeniach ogólnodostępnych (stołówka, świetlica, sala telewizyjna),
c) swobodny wybór zajęć i uczestniczenia w terapii zajęciowej, zajęciach kulturalno-oświatowych,
d) ograniczoną możliwość wyposażenie pokoi mieszkalnych we własne sprzęty, przedmioty,
e) przyjmowania odwiedzin krewnych i znajomych ,
f) współdecydowania o sprawach ich dotyczących,
g) swobodnego opuszczania Domu (urlopy , wypisanie się ) po uzgodnieniu z dyrekcją ,
h) przebywanie poza Domem, bez ograniczeń po uzyskaniu zgody lekarza na opuszczenie Domu, każdorazowe wyjście i powrót do Domu mieszkaniec zgłasza pielęgniarce dyżurnej lub opiekunowi,
3) Opieki pielęgniarsko-lekarskiej realizowanej poprzez:
a) zorganizowana opiekę pielęgniarską,
b) opiekę lekarza internisty, lekarzy psychiatrów,
c) w miarę potrzeb opiekę lekarzy specjalistów, stomatologa,
d) konsultacje i bieżące porady psychologa,
e) zabiegi rehabilitacyjne i fizjoterapeutyczne,
f) umożliwienie mieszkańcom pomocy w korzystaniu ze świadczeń zdrowotnych,
g) przysługujących na podstawie odrębnych przepisów,
h) pokrywanie opłaty ryczałtowej i częściowej odpłatności do wysokości limitu ceny, przewidzianych w przepisach o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,
i) ewentualną pomoc w pokrywaniu wydatków ponoszonych na niezbędne usługi pielęgnacyjne w zakresie wykraczającym poza uprawnienia wynikające z przepisów o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
4) Zabezpieczenia potrzeb bytowych , opiekuńczych i wspomagających zgodnie z obowiązującym standardem określonym w § 6 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 sierpnia 2012r. (Dz. U. z 2012r. poz. 964).
5) Dostępu do informacji o swoich prawach , w tym do informacji o instytucjach stojących na straży praw człowieka takich jak min. Rzecznik Praw Obywatelskich , Helsińska Fundacja Praw Człowieka .
2. Mieszkańcy Domu zobowiązani są do:
1) przestrzegania obowiązującego regulaminu Domu ,
2) ponoszenia opłat za pobyt w Domu,
3) dbałości o powierzone mienie Domu. a w szczególności:
a) dbałość o zachowanie porządku w pokojach mieszkalnych, toaletach, łazienkach i pomieszczeniach ogólnodostępnyc ,
b) współdziałania z personelem Domu w celu uniknięcia i zapobieżenia ewentualnym zagrożeniom (p/pożarowe, zalanie wodą , itp.),
c) dbałość o pościel i odzież (przekazywanie do pralni, do napraw, konserwacja obuwia),
d) palenie papierosów w ściśle określonych miejscach.
4) przestrzegania praw współmieszkańców do spokojnego i bezpiecznego mieszkania,
5) przestrzegania zaleceń lekarzy, a w szczególności przyjmowanie zleconych leków,
6) przestrzegania higieny osobistej,
7) przestrzegania godzin spożywania posiłków i spokoju ciszy nocnej, unikania spożywania alkoholu i innych środków odurzających pod rygorem przewiezienia do izby wytrzeźwień i obciążenia kosztami usługi,
8) każdorazowego informowania pielęgniarki lub opiekunki o wyjściu na zewnątrz Domu,
IV. ZASADY ODPŁATNOŚCI ZA POBYT W DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ
§ 11
1. Pobyt w Domu dla osób skierowanych po dniu 1 stycznia 2004r. jest odpłatny zgodnie z art. 60, 61, 62, 63 i 64 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2013r. poz. 182 z późn. zm. ).
2. Osoby skierowane do Domu przed dniem 1 stycznia 2004 r. ponoszą odpłatność zgodnie z art. 35 ustawy z dnia 29 listopada 1990r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64 z 1998r., poz. 414 z późn. zm. obowiązującymi do dnia 31.12.2013r., tj. z uwzględnieniem zmiany – Dz. U. z 2003r Nr 135, poz.1268.).
3. Nie pobiera się opłaty za pobyt w Domu w okresie nieobecności mieszkańca nie przekraczającej 21 dni w roku kalendarzowym od osób skierowanych po dniu 1 stycznia 2004r.
4. Nie pobiera się opłaty za pobyt w Domu w okresie nieobecności mieszkańca nie przekraczającej 30 dni w roku kalendarzowym od osób skierowanych przed dniem 1 stycznia 2004r.
§ 12
Tryb postępowania z depozytami wartościowymi mieszkańców Domu określa Załącznik Nr 2 do Regulaminu Domu.
IV. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 13
Dyrektor Domu zobowiązany jest zapoznać z postanowieniami niniejszego Regulaminu:
1) pracowników Domu,
2) mieszkańców Domu,
3) wolontariuszy pracujących na rzecz Domu.
Podpisał:
Wiesław Pusz – Starosta
Załącznik Nr 1
do Regulaminu Domu Pomocy Społecznej w Choroszczy
przyjętego uchwałą Nr 538/2013 Zarządu Powiatu Białostockiego
z dnia 6 września 2013r.
I . Wykaz stanowisk według komórek organizacyjnych
1) Dział terapeutyczno-opiekuńczy kierowany przez głównego administratora –kierownika działu terapeutyczno-opiekuńczego , któremu podlegają bezpośrednio:
a) st. lekarz internista, lekarz internista,
b) psycholog ,
c) st. masażysta, masażysta,
d) st. technik fizjoterapii, technik fizjoterapii,
e) st. technik farmacji, technik farmacji,
f) kapelani,
g) st. spec. pracy socjalnej, spec. pracy socjalnej
h) st. pracownik socjalny, pracownik socjalny,
i) pracownicy świadczący pracę w pracowniach terapeutycznych :
- st. instruktor terapii zajęciowej, instruktor terapii zajęciowej,
- st. instruktor ds. kulturalno-ośw., instruktor ds. kulturalno-ośw.,
- st. instruktor terapii, instruktor terapii,
- st. terapeuta zajęciowy , terapeuta zajęciowy,
- st. opiekun kwalifik. w dps, opiekun kwalif. w dps ,
- st. opiekun, opiekun, mł. opiekun,
j) Lekarz psychiatra - udostępnienie kontaktu w miarę potrzeb.
j) kierownicy pododdziałów terapeutyczno-opiekuńczych , którym podlegają
- st. pielęgniarka, pielęgniarka,
- st. opiekun medyczny, opiekun medyczny,
- st. opiekun kwalifikowany dps, opiekun kwalifikowany dps,
- st. opiekun, opiekun, mł. opiekun,
- st. sanitariusz, sanitariusz,
- st. pokojowy, pokojowy.
W ramach działu terapeutyczno-opiekuńczego wyodrębnia się pododdziały terapeutyczno-opiekuńcze , takie jak:
a) pododdział ”A” - męski ( III i II piętro ),
b) pododdział „B” - męski (I piętro i parter),
c) pododdział „C” - żeński.
2) Dział techniczny kierowany przez zastępcę dyrektora ds. technicznych,
któremu podlegają:
a) Administracja
- gł. spec. ds. bhp,
- st. specjalista, specjalista,
- st. specj. ds. bhp,
- kierownik samodz. sekcji,
- kierownik sekcji,
- gł. administrator, st. administrator, administrator,
- st. inspektor , inspektor ,
- st. inspektor ds. bhp, inspektor ds. bhp,
- st. księgowy, księgowy,
- samodzielny referent, st. referent, referent
- st. magazynier, magazynier.
b) Warsztaty
- rzemieślnik specjalista,
- st. rzemieślnik , rzemieślnik (elektryk , stolarz , hydraulik , mechanik, itp.).
c) Kuchnia – kieruje szef kuchni
- rzemieślnik specjalista – kucharz,
- kucharki,
d) Pralnia
- st. praczka, praczka.
e) Pozostałe stanowiska
- st. dozorca-portier , dozorca – portier ,
- rzemieślnik specjalista-ogrodnik,
- sprzątaczka,
- kierowca,
3) Dział księgowości kierowany przez głównego księgowego, któremu podlegają :
a) zastępca głównego księgowego,
b) starsza księgowa,
c) księgowa,
d) starszy administrator,
e) administrator,
f) konsultant ds. rachunkowości.
4) Kadry – główny administrator ds. pracowniczych
II. Zakresy zadań komórek organizacyjnych Domu
1. DZIAŁ TERAPEUTYCZNO – OPIEKUŃCZY
Dział terapeutyczno - opiekuńczy realizuje zadania :
1) W zakresie usług bytowych, zapewniając:
a) miejsce zamieszkani ,
b) wyżywienie (3 posiłki dziennie , wybór zestawu posiłków lub otrzymania posiłku dodatkowego oraz posiłku dietetycznego zgodnie ze wskazaniem lekarza , czas wydawania poszczególnych posiłków wynosi 2 godziny, dostępność podstawowych produktów żywnościowych oraz napoi przez całą dobę, możliwość spożywania posiłku w pokoju mieszkalnym , w razie potrzeby mieszkaniec jest karmiony),
c) mieszkańcom Domu nie posiadającym własnej odzieży i obuwia oraz możliwości ich zakupienia z własnych środków – odzież i obuwie odpowiedniego rozmiaru dostosowane do jego potrzeb i pory roku,
d) pomoc w utrzymaniu higieny osobistej, a w przypadku gdy sami nie są w stanie zapewnić sobie środków czystości i higienicznych zapewnia się im mydło , pastę i szczoteczkę do zębów , szampon do mycia włosów , przybory do golenia , środki piorące, ręcznik, pościel.
2) W zakresie usług opiekuńczych i wspomagających zapewnia się:
a) świadczenie pracy socjalnej,
b) organizację terapii zajęciowej w pracowniach terapii,
c) możliwość korzystania przez mieszkańców Domu oraz codziennej prasy, a także możliwość zapoznania się z przepisami prawnymi dotyczącymi domów,
d) organizację świąt , uroczystości okazjonalnych, umożliwianiu udziału w imprezach kulturalnych i turystycznych,
e) możliwość kontaktu z kapłanem i udział w praktykach religijnych, zgodnie z wyznaniem mieszkańca Domu,
f) regularny kontakt z dyrektorem Domu we wtorki i czwartki od godz. 10oo - 12oo,
g) sprawienie pogrzebu, zgodnie z wyznaniem zmarłego mieszkańca Domu,
h) warunki do rozwoju samorządności mieszkańców,
i) pomocy w umożliwieniu podjęcia pracy, szczególnie mającej charakter terapeutyczny,
j) działania zmierzające do usamodzielnienia mieszkańca, w miarę jego możliwości,
k) podnoszenie sprawności i aktywizowanie mieszkańców,
l) stymulowanie nawiązywania, utrzymywania i rozwijania kontaktu z rodziną i środowiskiem,
m) bezpieczne przechowywanie środków pieniężnych i przedmiotów wartościowych,
n) pokrycie w miarę możliwości , mieszkańcowi nie posiadającemu własnego dochodu, wydatków na przedmioty osobistego użytku, w kwocie nieprzekraczającej 30% zasiłku stałego, o którym mowa w art. 37 ust. 2 pkt 1 ustawy o pomocy społecznej,
o) przestrzeganie praw mieszkańców oraz dostępności do informacji o tych sprawach,
p) sprawne załatwianie skarg i wniosków mieszkańców,
q) umożliwienie i organizowanie mieszkańcom pomocy w korzystaniu ze świadczeń zdrowotnych przysługujących na podstawie odrębnych przepisów oraz pokrywanie opłat ryczałtowych i częściowej odpłatności do wysokości limitu ceny, przewidzianej w przepisach o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,
r) dostęp do opieki lekarskiej i pielęgniarskiej oraz rehabilitacji leczniczej,
s) prowadzenie dokumentacji lekarskiej i pielęgniarskiej,
t) organizowanie i zapewnienie usług o odpowiednim standardzie dostosowanych do szczególnych potrzeb osób z zaburzeniami psychicznymi a w szczególności zapewnienie psychiatrycznej opieki zdrowotnej, zapewnienie socjoterapii i psychoterapii oraz usług rehabilitacyjnych,
3. Branie udziału w pracach zespołów terapeutyczno-opiekuńczych, opracowywanie indywidualnych planów wspierania mieszkańca i wspólna z mieszkańcem ich realizacja. Ocena efektów realizacji indywidualnych planów wspierania mieszkańców dokonywana jest 2 razy do roku.
2. DZIAŁ TECHNICZNY
Dział techniczny realizuje zadania zabezpieczające ciągłą i bezawaryjną pracę Domu, zapewniające obsługę administracyjną, magazynowo-zaopatrzeniową oraz konserwatorską. Organizuje i nadzoruje pracę komórek usługowych, pracujących na rzecz potrzeb bytowych mieszkańców .
W szczególności do zadań działu należy:
1) udział w opracowaniu planu gospodarczego,
2) zlecenie wydawania składników majątkowych poszczególnym komórkom Domu,
3) bieżąca kontrola inwentarza, maszyn i urządzeń, kasacji ,
4) nadzór nad wydawaniem, przyjmowaniem i przechowywaniem przez magazyny wszelkich artykułów spożywczych, gospodarczych, technicznych, odzieży oraz sprzętu technicznego i mebli,
5) opracowanie, nadzór i rozliczanie remontów bieżących, kapitalnych oraz zapewnienie właściwej konserwacji budynków, maszyn i urządzeń,
6) sporządzanie i rozliczanie grafików pracy personelu gospodarczego i obsługi,
7) nadzór w zakresie bhp i p.poż.:
a) zabezpieczenie stanu sanitarno – higienicznego, p.poż. i bhp zgodnie z obowiązującymi przepisami,
b) prowadzenie okresowych przeglądów stanowisk pracy.
Do zadań komórek obsługowych należy:
1) służba konserwatorska
a) stała konserwacja instalacji i urządzeń Domu ,
b) bieżąca naprawa wyposażenia Domu .
2) kuchnia
a) przygotowanie i wydawanie posiłków mieszkańcom Domu.
3) pralnia
a) pranie i prasowanie bielizny i odzieży zakładowej i mieszkańców Domu .
4) kotłownia
a) zabezpieczenie całoroczne Domu w gorącą wodę i parę technologiczną,
b) ogrzewanie w okresie zimowym , wczesno-wiosennym i późno-jesiennym.
5) dozorca - portier
a) ochrona mienia zakładowego w porze dziennej i nocnej,
b) szczególny nadzór nad przestrzeganiem bezpieczeństwa p/pożarowego (dokonywanie obchodów, sprawdzanie pomieszczeń po pracy, piwnic, itp.
6) rzemieślnik specjalista - ogrodnik
a) pielęgnacja terenów zielonych,
b) utrzymanie porządku i czystości posesji w okresie letnim i zimowym, oczyszczanie dróg komunikacyjnych, schodów i chodników zewnętrznych oraz ½ jezdni w okresie zimowym (odśnieżanie, odladzanie, posypywanie piaskiem).
3. DZIAŁ KSIĘGOWOŚCI
Do podstawowych zadań działu należy:
1) Sporządzanie preliminarza budżetowego.
2) Prowadzenie księgowości, kalkulacji i sprawozdawczości finansowej zgodnie z obowiązującymi przepisami.
3) Wykonywanie kontroli wewnętrznej zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie.
4) Przeprowadzanie okresowych analiz stanu majątkowego Domu i wyników finansowych Domu.
5) Dokonywanie wszelkich operacji związanych z realizacją budżetu.
6) Przeprowadzanie spraw związanych z ewidencją , windykacją i umarzaniem należności budżetowych.
7) Sporządzanie pracowniczych list płac.
8) Przechowywanie i zabezpieczanie ksiąg i dowodów księgowych.
9) Opracowywanie sprawozdań z wykonania planu i budżetu oraz sprawozdań finansowych.
10) Wnioskowanie składu komisji inwentaryzacyjnych i częstotliwości przeprowadzania inwentaryzacji , stosownie do obowiązujących przepisów.
11) Współpraca z komisją inwentaryzacyjną przy ustalaniu i rozliczaniu różnic inwentaryzacyjnych zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie.
12) Prowadzenie depozytów pieniężnych mieszkańców.
13) Prowadzenie ewidencji inwentarza.
4. KADRY
Do podstawowych zadań kadr należy:
1) W zakresie spraw pracowniczych:
a) prowadzenie akt osobowych,
b) doskonalenie form i metod przyjmowania do pracy nowych pracowników, a w szczególności podejmujących pracę po raz pierwszy,
c) rekrutacja , dobór i rozmieszczenie kadr,
d) zapobieganie nadmiernej płynności kadr,
e) kontrolowanie przestrzegania dyscypliny pracy i zasad etyki zawodowej,
f) inicjowanie, wprowadzanie i doskonalenie wyróżnień pracowników,
g) badanie przyczyn konfliktów powstających w pracy na tle stosunku pracy oraz podejmowanie właściwych przedsięwzięć w celu ich usuwania i zapobiegania ich powstawaniu.
2) W zakresie kształcenia, dokształcania i doskonalenia kwalifikacji pracowników:
a) stwarzanie warunków umożliwiających pracownikom uzupełnienie wykształcenia w zakresie szkoły podstawowej i średniej,
b) badanie stanu i stopnia wykorzystania kwalifikacji pracowników,
c) współpraca ze szkołami, instytucjami społecznymi w zakresie kształcenia, doskonalenia kwalifikacji pracowników.
3) W zakresie zatrudnienia i płac:
a) współudział w planowaniu zatrudnienia oraz struktury zatrudnienia,
b) określanie wielkości rezerw zatrudnienia i sposób ich wykorzystania,
c) współpraca z urzędami i innymi jednostkami organizacyjnymi,
d) współudział w gospodarowaniu funduszem płac, premii, nagród.
4) W zakresie spraw socjalnych i bytowych:
a) określanie potrzeb socjalnych i bytowych załogi oraz opracowanie w tym zakresie programów i planów ich zaspakajania,
b) współudział przy ustalaniu zasad podziału i wykonywaniu czynności zleconych w zakresie administrowania zakładowym funduszem socjalnym,
c) organizowanie należytych warunków socjalnych zatrudnionych pracowników,
d) współudział ze służbą zdrowia oraz bezpieczeństwa i higieny pracy w zakresie zapewnienia pracownikom właściwej opieki zdrowotnej oraz właściwych warunków pracy.
5) W zakresie analiz społecznych:
a) czuwanie nad przydatnością zawodową pracowników w celu racjonalnego doboru i rozmieszczenia kadr,
b) racjonalne gospodarowanie kadrami pracowniczymi,
c) badanie przyczyn i zjawisk społecznie niepożądanych i zgłaszanych wniosków zmierzających do ich ograniczenia,
d) badanie struktury społeczno-zawodowej i sytuacji socjalno-bytowej pracowników i ich rodzin oraz przedstawianie wniosków do ich poprawy.
Podpisał:
Wiesław Pusz – Starosta
Załącznik Nr 2
do Regulaminu Domu Pomocy Społecznej w Choroszczy
przyjętego uchwałą Nr 538/2013 Zarządu Powiatu Białostockiego
z dnia 6 września 2013r.
TRYB POSTĘPOWANIA Z DEPOZYTAMI WARTOŚCIOWYMI
MIESZKAŃCÓW Domu Pomocy Społecznej w Choroszczy
§ 1
1. Depozytami wartościowymi są przedmioty wartościowe i dokumentarne.
2. Do przedmiotów wartościowych zalicza się:
1) pieniądze zagraniczne i złote monety,
2) kruszce szlachetne i wyroby z tych kruszców oraz drogie kamienie,
3) zagraniczne papiery wartościowe,
4) krajowe papiery wartościowe,
5) pieniądze obiegowe polskie,
6) inne przedmioty uznane za wartościowe przez Dom Pomocy Społecznej.
3. Do przedmiotów dokumentarnych zalicza się w szczególności weksle, skrypty dłużne, listy gwarancyjne, książeczki oszczędnościowe, książeczki czekowe i oryginalne dowody zabezpieczające prawa własności.
§ 2
1. Depozyty wartościowe powinny być przechowywane w kasie Domu Pomocy Społecznej.
2. Za przedmioty wartościowe i dokumentarne nie złożone przez mieszkańca do depozytu – Dom Pomocy Społecznej w Choroszczy nie ponosi odpowiedzialności.
§ 3
1. Przedmioty wartościowe i dokumentarne przyjęte do depozytu powinny być zabezpieczone w sposób wykluczający wyjęcie lub zmianę przedmiotów bez naruszenia opakowania.
2. Dom Pomocy Społecznej bezpośrednio przy przyjęciu depozytu wartościowego powinien sporządzić w 3 egzemplarzach protokolarny spis przedmiotów.
3. Spis przedmiotów powinien zawierać następujące dane:
1) nazwisko i imię, datę urodzenia oraz adres osoby przyjmowanej do Domu,
2) datę przyjęcia depozytu,
3) nazwisko imię i stanowisko osób przyjmujących przedmioty,
4) nazwisko, imię i stanowisko osób obecnych przy sporządzaniu spisu przedmiotów, opakowaniu i opieczętowaniu,
5) szczegółowe opisanie przedmiotów (rodzaj, jakość, cechy szczególne i znaki, uszkodzenia, ilość, wagę , itp.),
6) podpisy wyżej wymienionych osób.
4. Jeden egzemplarz spisu przedmiotów składa się wewnątrz opieczętowanego depozytu, drugi egzemplarz dołącza się do akt i trzeci egzemplarz spisu wydaje się mieszkańcowi Domu.
5. Na opakowaniu depozytów zamieszcza się napisy określające:
1) nazwisko, imię, datę urodzenia osoby składającej depozyt,
2) rodzaj depozytu,
3) numer księgi depozytów.
6. Przy otwieraniu depozytu należy zwrócić uwagę, aby pieczęcie i opakowania nie były naruszone. W razie stwierdzenia braku należy sporządzić komisyjnie protokół ustalający rodzaj braków oraz stan opakowania. Do protokołu powinien być dołączony spis przedmiotów i opakowanie. Protokół z załącznikami należy skierować do organów ścigania przestępstw.
§ 4
1. Dom Pomocy Społecznej prowadzi księgę depozytów.
2. Księga depozytów powinna być oparafowana.
3. Księga depozytów powinna zawierać następujące dane:
1) numer kolejny,
2) nazwisko i imię mieszkańca Domu,
3) datę urodzenia i imiona rodziców,
4) datę przyjęcia depozytu,
5) kwotę depozytu pieniężnego,
6) rodzaj przedmiotu wartościowego – jakość, cechy, znak,
7) datę wydania depozytu,
8) podpis osoby odbierającej depozyt.
§ 5
W razie zgonu mieszkańca, depozyt wartościowy wydaje się jego prawnym spadkobiercom.
§ 6
Mieszkaniec otrzymuje swój depozyt za zwrotem pokwitowania depozytowego.
§ 7
Dom, w którym znajdują się nie podjęte depozyty wartościowe, obowiązany jest wezwać osoby uprawnione do ich odbioru, wyznaczając 2-letni termin w tym celu oraz wskazać tym osobom skutki nie podjęcia depozytu.
§ 8
Nie podjęte depozyty wartościowe podlegają likwidacji zgodnie z przepisami Ustawy z dnia 18.10.2006r. o likwidacji nie podjętych depozytów (Dz. U. Nr 208, poz. 1537 z późn. zm.).
§ 9
Środki pieniężne mieszkańców przechowywane są na specjalnym rachunku bankowym.
§ 10
Przychody z tytułu odsetek od środków pieniężnych dopisywane są proporcjonalnie do kwot pieniężnych posiadanych przez poszczególnych mieszkańców.
§ 11
Mieszkaniec, który nie złoży przedmiotów wartościowych do depozytu powinien być pouczony, że Dom nie ponosi odpowiedzialności za te przedmioty.
§ 12
Indywidualnych wypłat z depozytów pieniężnych mieszkańcom Domu dokonuje się na podstawie zapotrzebowania tych mieszkańców.
§ 13
Wyznaczeni opiekunowie na oddziałach prowadzą ewidencję przedmiotów wartościowych, stanowiących własność mieszkańców i przez nich użytkowanych (telewizory, radioodbiorniki, itp.) z zaznaczeniem daty nabycia, wartości, numerów fabrycznych, znaków szczególnych, itp.
Podpisał:
Wiesław Pusz – Starosta
Metryka strony