UCHWAŁA Nr XVIII/177/ 08
RADY POWIATU BIAŁOSTOCKIEGO
z dnia 24 kwietnia 2008 roku
w sprawie zaopiniowania „Sprawozdania z realizacji Powiatowego programu promocji zatrudnienia oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy na lata 2005 – 2008” za 2007 rok
Na podstawie § 13 ust. 2 Statutu Powiatu Białostockiego przyjętego Uchwałą Nr XII/100/07 Rady Powiatu Białostockiego z dnia 25 października 2007r. w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu Białostockiego (Dz. Urz. Woj. Podl. Nr 245, poz.2518, z 2007r. Nr 272, poz.3009), Rada Powiatu Białostockiego uchwala, co następuje:
§ 1. Pozytywnie opiniuje „Sprawozdanie z realizacji Powiatowego programu promocji zatrudnienia oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy na lata 2005 – 2008”, stanowiące Załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Podpisał:
Przewodniczący Rady - Sławomir Gołaszewski
Załącznik
do Uchwały Nr XVIII/177/08
Rady Powiatu Białostockiego
z dnia 24.04. 2008 roku
Sprawozdanie z realizacji w 2007 roku Powiatowego programu promocji
zatrudnienia oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy na lata 2005 - 2008
Celem Programu jest udzielenie pomocy osobom bezrobotnym w zaistnieniu po raz pierwszy jak i w ponownym wkroczeniu na rynek pracy.
W 2007 roku Program realizowano w oparciu o kierunki działania:
Priorytet 1. Diagnoza rynku pracy na terenie działania Powiatowego Urzędu
Pracy w Białymstoku
Kreowanie prawidłowej polityki zatrudnienia uwarunkowane jest posiadaniem kompleksowej wiedzy o sytuacji na rynku pracy, w szczególności o zasobach siły roboczej , podaży i popytu na pracę.
Podczas opracowywania charakterystyki rynku pracy korzystano m.in. z danych statystycznych będących w dyspozycji tut. Urzędu.
Sporządzane były sprawozdania o rynku pracy (MPiPS – 01) wraz z następującymi załącznikami:
- Załącznik Nr 1 „Bezrobotni według czasu pozostawania bez pracy, wieku, poziomu wykształcenia i stażu pracy”,
- Załącznik Nr 2 „Bezrobotni według rodzaju działalności ostatniego miejsca pracy oraz oferty pracy”,
- Załącznik Nr 3 „Bezrobotni oraz oferty pracy według zawodów i specjalności”,
- Załącznik Nr 4 „Poradnictwo zawodowe, pomoc w aktywnym poszukiwaniu pracy, szkolenie bezrobotnych i poszukujących pracy, staż i przygotowanie zawodowe w miejscu pracy”,
- Załącznik Nr 5 „Bezrobotni zamieszkali na wsi według czasu pozostawania bez pracy, wieku, poziomu wykształcenia i stażu pracy”,
- Załącznik Nr 6 „Aktywne programy rynku pracy”,
- Załącznik Nr 7 „Bezrobotni według gmin”.
oraz Sprawozdania o osobach niepełnosprawnych bezrobotnych i poszukujących pracy nie pozostających w zatrudnieniu (MPiPS – 07).
Na podstawie w/w sprawozdawczości gromadzono w formie tabelarycznej informacje o poziomie i strukturze bezrobocia oraz tworzono zestawienia zawierające podstawowe dane dotyczące bezrobocia w gminach objętych działaniem tut. Urzędu.
Na koniec każdego kwartału 2007r. sporządzana była „Informacja o sytuacji na rynku pracy Powiatowego Urzędu Pracy w Białymstoku”, która miała na celu przedstawienie struktury lokalnego bezrobocia i form jego przeciwdziałania stosowanych przez tut. Urząd. Informację przekazywano Prezydentowi Białegostoku, Staroście Białostockiemu i WUP w Białymstoku. Ponadto udostępniana była uczniom i studentom.
Na koniec roku sporządzono „Sprawozdanie z działalności Powiatowego Urzędu Pracy w Białymstoku w 2007r.”, które szczegółowo charakteryzuje działalność tut. Urzędu tzn. stosowane aktywne formy, działalność decyzyjną i odwoławczą, organizacyjne i techniczne zabezpieczenie realizacji zadań urzędu, współpracę z jednostkami krajowymi i zagranicznymi, gospodarowanie Funduszem Pracy oraz wykonanie budżetu. Powyższe sprawozdanie zostanie przedstawione na posiedzeniu Powiatowej Rady Zatrudnienia, które zaplanowane jest na 4 kwietnia 2008r. Ponadto sprawozdanie z działalności zostanie przedłożone Radzie Powiatu Białostockiego zgodnie z przewidzianymi terminami w Planie pracy Rady Powiatu Białostockiego na 2008 rok.
Uzupełnieniem obowiązującej sprawozdawczości jest monitoring zawodów deficytowych i nadwyżkowych w powiecie białostockim i mieście Białystok. Celem opracowania było zapewnienie bieżącej koordynacji szkolenia osób bezrobotnych oraz kształcenia zawodowego z potrzebami rynku pracy. Wiedza o zawodach deficytowych i nadwyżkowych umożliwia również wyselekcjonowanie grup osób bezrobotnych, którym ze względu na nieatrakcyjne wykształcenie i brak dodatkowych kwalifikacji niezbędna jest szczególna pomoc w osiągnięciu poziomu dostosowania zawodowego do potrzeb rynku pracy.
Dane o podmiotach gospodarczych (liczba i struktura) funkcjonujących na terenie działania Urzędu uzyskano z Urzędu Statystycznego w Białymstoku. Natomiast szczegółowe informacje odnośnie rodzaju prowadzonej działalności, perspektyw rozwoju firm oraz planowanych zmian w zakresie zatrudnienia pozyskali aktywni pośrednicy podczas wizyt w zakładach pracy. Wiedzę o podmiotach gospodarczych uzupełniano również w oparciu o informacje prasowe.
Wg stanu na dzień 31 grudnia 2007r. w Powiatowym Urzędzie Pracy w Białymstoku zarejestrowanych było 14112 osób bezrobotnych, w tym 9113 osób zamieszkałych w powiecie grodzkim i 4999 w powiecie ziemskim. Na terenie działania tut. Urzędu funkcjonowało 38038 podmiotów gospodarczych, w tym 29452 w Białymstoku i 8586 w powiecie ziemskim.
Stopa bezrobocia na 31.12.2007r wynosiła: powiat grodzki – 8,1%, powiat ziemski – 11,5%.
Priorytet 2. Aktywizacja zawodowa bezrobotnych
Aktywizacja zawodowa bezrobotnych ukierunkowana była w szczególności na:
- przeciwdziałanie i ograniczenie długotrwałego bezrobocia
- umożliwienie startu zawodowego osobom bezrobotnym
Realizowane działania kierowano do osób znajdujących się w szczególnie trudnej sytuacji na rynku pracy m. in. ze względu na kwalifikacje nieadekwatne do potrzeb rynku pracy, brak doświadczenia zawodowego, pasywność, niedostateczną mobilność zawodową i przestrzenną.
Cel 2.1
Przeciwdziałanie i ograniczenie długotrwałego bezrobocia.
W ramach powyższego celu realizowano zadania:
1. Wspieranie osób bezrobotnych poprzez organizowanie usług doradczych.
Pomoc doradców zawodowych polegała na rozpoznaniu istniejących trudności w znalezieniu pracy, poznaniu predyspozycji zawodowych, wyborze odpowiedniego rodzaju pracy lub kierunku szkolenia czy przekwalifikowania, uzyskaniu szczegółowych informacji o zawodach, przygotowaniu dokumentów aplikacyjnych, otrzymaniu wskazówek do rozmowy z przyszłym pracodawcą.
- poradnictwo indywidualne – 4.322 osoby, w tym 4.235 osób bezrobotnych, skorzystały z porady w formie indywidualnej, w tej grupie było 2.295 kobiet, w tym 2.249 kobiet bezrobotnych;
- poradnictwo grupowe (warsztaty) – zorganizowano 19 grup, z których skorzystało 121 osób, w tym 65 kobiet.
Długi okres pozostawania bez pracy wywołuje spadek aktywności bezrobotnego na rynku pracy. Spowodowane jest to niską samooceną oraz rosnącym poczuciem braku własnej wartości. Działalność Klubu Pracy opiera się na założeniu, że nawet na najtrudniejszym rynku pracy można znaleźć zatrudnienie. Klub Pracy jest miejscem, gdzie można zmienić tę sytuację poprzez zrozumienie w jaki sposób oferty pojawiają się na rynku pracy i jak do nich dotrzeć, a także przez pobudzenie pewności siebie, podniesienie wiary we własne możliwości, i nauczenie technik prezentacji. Szkolenie w Klubie Pracy wskazuje na rolę własnej aktywności przy ubieganiu się o zatrudnienie, wpływa na zmianę sposobu myślenia uczestników. Dużą wagę przywiązuje się też do praktycznego zastosowania zdobywanych umiejętności, a także analizę doświadczeń w tym zakresie.
Z tej formy pomocy skorzystały 174 osoby, w tym 172 osoby bezrobotne, w tej grupie było 124 kobiety, w tym 123 kobiety bezrobotne.
2. Realizacja programów rynku pracy
- pośrednictwo pracy
Wszystkie osoby zarejestrowane w Urzędzie objęte zostały pośrednictwem pracy. Podczas rozmów z osobami bezrobotnymi szczególną uwagę zwracano na rozpoznanie potrzeb poszukujących zatrudnienia oraz na określenie optymalnych form pomocy (proponowanie szkoleń, przekwalifikowań, kierowanie na rozmowę z doradcą zawodowym, przedstawienie odpowiedniej oferty zatrudnienia). Doboru kandydatów do pracy na zgłoszone propozycje zatrudnienia dokonywano w oparciu o rozmowy z osobami bezrobotnymi, analizę ich dotychczasowej pracy zawodowej jak i posiadanych kwalifikacji oraz ocenę przydatności na danym stanowisku pracy.
Inną formą kojarzenia propozycji zatrudnienia z osobami bezrobotnymi są giełdy pracy.
W 2007r. zorganizowano 47 giełd, w których uczestniczyło 1328 osób.
Zainteresowani mogli również korzystać z ofert pracy w ramach sieci EURES. W omawianym okresie wpłynęły 362 propozycje zatrudnienia, które pochodziły m.in. z krajów: Republika Czeska, Wielka Brytania, Irlandia, Islandia, Włochy, Hiszpania, Dania, Słowenia, Cypr, Grecja, Francja, Finlandia, Belgia, Austria, Szwecja, Holandia, Estonia, Słowacja, Litwa, Łotwa, Norwegia.
W 2007 roku wspólnie z doradcą EURES z Wojewódzkiego Urzędu Pracy zorganizowano 2 spotkania informacyjne na temat warunków życia i pracy oraz sytuacji na rynku pracy w krajach Unii Europejskiej oraz EOG. Uczestników spotkania zapoznano również z zasadami wypełniania dokumentów aplikacyjnych oraz ofertami pracy w ramach sieci EURES.
W marcu 2007r. zorganizowano spotkanie w Gminnym Centrum Informacji w Czarnej Białostockiej, w którym uczestniczyli przedstawiciele firmy „Cynkomet” oraz bezrobotni posiadający wykształcenie lub doświadczenie w branży mechanicznej.
Celem spotkania było m.in. zapoznanie osób poszukujących pracy z aktualną sytuacją na lokalnym rynku pracy, rodzajami ofert zgłaszanych do Urzędu, w tym również w ramach sieci EURES oraz aktywnymi formami przeciwdziałania bezrobociu ze szczególnym uwzględnieniem szkoleń. Zaoferowano również, zgodnie z oczekiwaniami firmy „Cynkomet”, możliwość udziału w kursie spawacza.
Przedstawiciele pracodawcy poinformowali o warunkach pracy w zakładzie, możliwościach zatrudnienia, planach dotyczących zatrudnienia.
Podkreślić należy, że miesięcznie z usług pośrednictwa korzystało około 16,5 tys. osób. W 2007. bezrobotni złożyli 197389 wizyt. Ogółem wydano 9997 skierowań do pracy, natomiast 1920 osób odmówiło przyjęcia propozycji zatrudnienia. Osoby zainteresowane miały możliwość uzyskania informacji o ofertach pracy drogą meilową.
Usługi pośrednictwa pracy realizowane były również w Sklepie z Pracą „Oferta”. W 2007r. do Sklepu wpłynęły 8262 propozycje zatrudnienia.
- prace interwencyjne
W okresie 01.01 -31.12.2007 roku Starosta Powiatu Białostockiego podpisał z 188 pracodawcami 216 umów w sprawie organizacji 288 miejsc pracy w ramach zatrudnienia subsydiowanego.
Ogółem zatrudnienie podjęło 285 osób, w tym 159 kobiet.
W powiecie grodzkim pracę podjęły 173 osoby, w tym 97 kobiet. Spośród osób zatrudnionych 97 osób, w tym 50 kobiet to młodzież do 25 roku życia, natomiast 75 osób, w tym 48 kobiet stanowią osoby długotrwale bezrobotne, przy czym 32 osoby, w tym 13 kobiet to osoby powyżej 50 roku życia.
Z powiatu ziemskiego pracę podjęło 112 osób, w tym 62 kobiety. Spośród osób zatrudnionych 62 osoby, w tym 32 kobiety to młodzież w wieku do 25 roku życia, natomiast 51 osób, w tym 29 kobiet to osoby długotrwale bezrobotne oraz 15 osób, w tym 9 kobiet to bezrobotni powyżej 50 roku życia.
W w/w okresie 2007 roku najwięcej miejsc pracy interwencyjnej utworzono osobom posiadającym odpowiednie kwalifikacje na stanowiskach:
- sprzedawca,
- referent,
- technik farmacji,
- elektromonter,
- mechanik samochodowy,
- księgowa,
- specjalista ds. marketingu
- pracownik socjalny.
Ponadto osoby posiadające niskie kwalifikacje zawodowe zatrudniono w charakterze:
Ø konserwator,
Ø pracownik magazynowy, produkcyjny,
Ø monter reklam, montażysta,
Ø pomoc kucharza.
Na koniec 2007 roku w ramach prac interwencyjnych zatrudnionych było 109 osób, w tym 63 kobiety.
- roboty publiczne
W okresie od 01.01 – 31.12.2007 r. Starosta Powiatu Białostockiego zawarł 44 umowy z 20 organizatorami robót publicznych w sprawie zatrudnienia 271 osób bezrobotnych.
Ogółem w tym okresie w ramach robót publicznych pracę podjęło 247 osób bezrobotnych, w tym 81 kobiet.
Z powiatu grodzkiego zatrudniono 58 osób, w tym 23 kobiety. Spośród zatrudnionych 1 osoba (kobieta) to młodzież w wieku do 25 roku życia, 19 osób, w tym 3 kobiety stanowią bezrobotni powyżej 50 roku życia oraz 51 osób, w tym 22 kobiety należało do kategorii osób długotrwale bezrobotnych.
Z powiatu ziemskiego pracę podjęło 189 osób, w tym 58 kobiet. Spośród osób zatrudnionych 8 osób, w tym 2 kobiety stanowiły młodzież w wieku do 25 roku życia, 97 osób, w tym 21 kobiet należało do grupy osób powyżej 50 roku życia, natomiast 154 osoby, w tym 49 kobiet to długotrwale bezrobotni.
Zatrudnieni bezrobotni w ramach robót publicznych wykonywali zadania z zakresu:
- realizacji ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy,
- realizacji ustawy o pomocy społecznej,
- zadań inwestycyjnych w gminach np.: budowa mieszkań socjalnych, budowa ulic, prace modernizacyjne w obiektach gminnych, budowa wodociągu, modernizacja obiektów sportowych.
Na dzień 31 grudnia 2007 roku nie było zatrudnionych osób przy robotach publicznych.
- przygotowanie zawodowe w miejscu pracy
W celu pomocy osobom bezrobotnym, które nie posiadają kwalifikacji dostosowanych do potrzeb rynku pracy, będących w szczególnej sytuacji na rynku pracy (art. 49 ustawy) Starosta ma możliwość organizacji wspólnie z pracodawcami miejsc pracy dotyczących przygotowania zawodowego.
W okresie trzech kwartałów 2007 r. zawarto 50 umów z 40 pracodawcami w sprawie organizacji 85 miejsc odbywania przygotowania zawodowego.
Ogółem przygotowanie zawodowe w miejscu pracy podjęło 81 osób, w tym 71 kobiet.
Z powiatu grodzkiego przygotowanie zawodowe podjęło 57 osób, w tym 49 kobiet. Spośród osób odbywających przygotowanie zawodowe 7 osób (5 kobiet) to młodzież do 25 roku życia, 52 osoby (46 kobiet) to osoby długotrwale bezrobotne, natomiast 2 osoby (1 kobieta) powyżej 50 roku życia.
Z powiatu ziemskiego pracę podjęły 24 osoby, w tym 22 kobiet. Spośród osób odbywających przygotowanie zawodowe 8 kobiet to osoby młode do 25 roku życia, 21 osoby (19 kobiet) stanowią osoby długotrwale bezrobotne, natomiast 1 kobieta to osoba powyżej 50 roku życia.
Najwięcej miejsc pracy w ramach przygotowania zawodowego utworzono na stanowisku referenta.
Na dzień 31.12.2007 r. przygotowanie zawodowe odbywało 29 osób, w tym 27 kobiet.
3. Dostosowanie kwalifikacji osób bezrobotnych do potrzeb rynku pracy oraz wspieranie bezrobotnych kontynuujących naukę.
- szkolenie, przekwalifikowania
Głównym celem szkoleń jest zwiększenie szans bezrobotnych
i poszukujących pracy na uzyskanie zatrudnienia poprzez przyuczenie
do zawodu, przekwalifikowanie, a także podniesienie ich dotychczasowych kwalifikacji. Szkolenia kierowane są m. in. do tych osób, które nie posiadają żadnych kwalifikacji zawodowych bądź utraciły zdolność do wykonywania pracy w danym zawodzie lub nie mają szans na uzyskanie zatrudnienia z uwagi na dotychczasowe umiejętności. Uczestnictwo w różnego rodzaju szkoleniach ma pomóc takim osobom w dostosowaniu się do zmiennych wymogów rynku pracy, a także zwiększyć ich mobilność zawodową.
Na różnego rodzaju szkolenia skierowano ogółem 1.551 osób, w tym 543 kobiety.
Przekrój branżowy szkoleń grupowych przedstawiał się następująco:
§ Dekarz
§ Drwal – operator pilarki
§ Profesjonalne techniki sprzedaży
§ Operator tokarek sterowanych numerycznie CNC
§ Pracownik produkcyjny w przemyśle mięsnym
§ Operator frezarek sterowanych numerycznie CNC
§ Kucharz
§ Mała gastronomia z obsługą bufetu, baru
§ Barman – kelner z językiem angielskim
§ Obsługa kadr z umiejętnością naliczania płac i przekazem elektronicznym Płatnik
§ Kompleksowa obsługa biura
§ Operator urządzeń do produkcji styropianu
§ Kurs kwalifikacyjny szeregowych Państwowej Straży Pożarnej
§ ABC Biznesu
§ Specjalista do spraw pozyskiwania funduszy unijnych i zarządzania projektem
§ Magazynier
§ Język angielski
§ Asystent administracyjno-finansowy
§ Projektowanie AUTOCAD wraz z kosztorysowaniem
§ Język niemiecki
§ Bukieciarz - florysta
§ Kierowca wózków jezdniowych z napędem silnikowym
§ Spawanie metodą (MAG) 135 wg PN-EN 287-1
§ Grafika komputerowa i tworzenie stron WWW
§ Asystent personalno – księgowy
§ Finanse i rachunkowość podmiotów gospodarczych
§ Eksploatacja urządzeń elektroenergetycznych
§ Technolog robót wykończeniowych
§ Obsługa wózków jezdniowych z uprawnieniami na wymianę butli gazowej
§ Podstawy księgowości z elementami księgowości budżetowej
§ Magazynier z obsługą komputera i wózków jezdniowych
§ Grafika komputerowa z projektowaniem stron www
Obszary szkoleń indywidualnych to:
- Kierowcy (kursy: prawo jazdy kat. C, D, C+E;podstawowy
i dokształcający dla kierowców wykonujących transport drogowy w zakresie przewozu osób i rzeczy; kursdla przewoźników TAXI; kurs podstawowy ADR i specjalistyczny na przewóz w cysternach;instruktor nauki jazdy; egzamin na instruktora nauki jazdy kat C i E+C)
- Mechanika maszyn i urządzeń, elektryka i elektronika (kursy: eksploatacja
urządzeń elektroenergetycznych; egzamin kwalifikacyjny E; obsługa sieci, instalacji i urządzeń gazowych; eksploatacja urządzeń gazowych )
- Obsługa maszyn i urządzeń (kursy: montażysta rusztowań budowlano-
-montażowych, metalowych; operator koparki; operator koparko-ładowarki; operator ładowarki; operator zespołu maszyn do produkcji mieszanek betonowych; operatorwalca drogowego, operator sprężarki przewoźnej; operator betoniarki; operator zagęszczarki; operator przecinarki; operatorwęzła betoniarskiego; operator równiarki;kierowca wózków jezdniowych z napędem silnikowym; wymiana butli gazowych w wózkach jezdniowych; napełnianie i opróżnianie zbiorników transportowych;obsługa żurawi przenośnych; obsługa podestów ruchomych; obsługa kotłów parowych i wodnych na paliwa stałe, ciekłe i gazowe; operator frezarek sterowanych numerycznie CNC; napełnianie zbiorników - samochodowych LPG)
- Spawanie (Kursy: spawanie metodą MAG 135; spawanie metodą 135P; spawanie metodą 135-8; spawanie metodą TIG 141, spawanie metodą 311)
- Handel (kursy: obsługa kas fiskalnych; profesjonalne techniki sprzedaży)
- Obsługa finansowo - księgowa, bankowość (kursy: specjalista ds. kadr
i płac; finanse i rachunkowość podmiotów gospodarczych; asystentka dyrektora; księgowość od A do Z; kasjer walutowo – złotowy; podstawy księgowości z elementami księgowości budżetowej, księgowość komputerowa)
- Obsługa komputera (kursy: fakturowanie komputerowe; AutoCAD; kosztorysowanie; grafika komputerowa; podstawy obsługi komputera z grafiką komputerową i
tworzeniem stron WWW; podstawy obsługi komputera z Internetem; podstawy obsługi komputera z fakturowaniem i kasami fiskalnymi; grafika komputerowa i tworzenie stron WWW; fakturowanie komputerowe z obsługą kas fiskalnych, podstawy obsługi komputera z programami księgowymi, grafika komputerowa w poligrafii)
- Inne (np. kursy: kurs kwalifikacyjny szeregowych PSP; kurs pedagogiczny dla nauczycieli przedmiotów zawodowych; kosmetyka pielęgnacyjna twarzy i ciała; fryzjerstwo damsko – męskie; kurs przygotowujący do egzaminu na certyfikat kompetencji zawodowych przewoźników; pielęgnacja i stylizacja dłoni i stóp; stylizacja paznokci; stylizacja osoby; masaż klasyczny, segmentarny, relaksacyjny i drenaż limfatyczny; wizaż i stylizacja z elementami charakteryzacji; język angielski; nauka i zasady szycia bielizny damskiej; ABC działalności gospodarczej; wizaż i stylizacja;resuscytacja krążeniowo – oddechowa;technolog robót wykończeniowych; bukieciarz; pracownik ochrony fizycznej osób i mienia do licencji II stopnia; instalowanie i konserwacja systemów zabezpieczeń technicznych SA1 – SA4; masaż; bukieciarz-florysta; studium pomocy psychologicznej; kucharz; masaż relaksacyjny, drenaż limfatyczny, akupresura, refleksologia i irydologia; kurs kosmetyczny; barman – kelner z językiem angielskim, BHP dla pracowników służby bhp, Intensywny kurs języka angielskiego dla opiekunów osób starszych, ABC Biznesu).
Cel 2.2
Umożliwienie startu zawodowego osobom bezrobotnym.
Osoby młode doświadczają trudności na rynku pracy. Niedostosowanie struktury i treści kształcenia obok braku doświadczenia zawodowego są dodatkowymi czynnikami utrudniającymi uzyskanie zatrudnienia. Dlatego też szczególną uwagę w działaniach Urzędu zwrócono na umożliwienie tej grupie osób startu zawodowego.
Realizowane działania:
1.Realizacja zadań z zakresu:
- pośrednictwa pracy
Wszystkie osoby młode objęte zostały pośrednictwem pracy. Pomoc Urzdu ukierunkowana była na zdiagnozowanie potrzeb i oczekiwań bezrobotnych oraz określenie odpowiedniej formy pomocy tj. skierowanie do pracy w ramach wolnych zgłoszeń lub prac subsydiowanych, umożliwienie zdobycia doświadczenia zawodowego w ramach stażu, szkolenie lub przekwalifikowanie w celu dostosowania posiadanych kwalifikacji do potrzeb rynku pracy, pomoc doradcza. Podczas rozmów z osobami bezrobotnymi wskazywano również na rolę własnej aktywności w poszukiwaniu pracy.
Zachęcano młodzież ( mając na uwadze ich większą mobilność przestrzenną i zawodową) do samodzielnego aktywnego poszukiwania potencjalnych miejsc pracy również na regionalnym jak i krajowym rynku pracy. Osoby zainteresowane miały także możliwość korzystania z ofert pracy EURES. Pracownicy Urzędu informowali bezrobotnych również o sytuacji na lokalnym rynku pracy.
Osoby młode rejestrujące się w Urzędzie często nie znają realiów lokalnego rynku pracy oraz technik poszukiwania pracy. Dlatego też w celu przybliżenia uczniom klas maturalnych sytuacji na rynku pracy możliwości zatrudnienia w krajach Unii Europejskiej oraz udzielenia informacji na temat zadań Urzędu i stosowanych aktywnych form przeciwdziałania bezrobociu pośrednicy pracy, doradcy zawodowi i asystent EURES uczestniczyli w spotkaniach w następujących szkołach:
- Zespole Szkół Handlowo - Ekonomicznych w Białymstoku, ul. Bema 105,
- Zespole Szkół Rolniczych CKP ul. Ks. Suchowola 26 Białystok,
- Zespole Szkół Ogólnokształcących Nr 10 ul. Sokólska 1 Białystok,
- Zespole Szkół Metalowo Drzewnych ul. Stołeczna 21 Białystok,
- Zespole Szkół Budowlano Geodezyjnych ul. Słonimska 47/1 Białystok.
- poradnictwa zawodowego
Z formy tej skorzystało 1441 osób bezrobotnych do 25 roku życia, w tym 710 kobiet.
Poradnictwo pomaga bezrobotnemu w uzyskaniu odpowiedniego wglądu na własne zainteresowania, zachęca do podejmowania własnych decyzji dotyczących celów zawodowych i podejmowania działań w kierunku ich realizacji. Poradnictwo zawodowe skierowane jest zarówno do ludzi, którzy nie wiedzą jaki zawód jest dla nich odpowiedni, jak i osób, które są zmuszone zawód zmienić lub dostosować do wymagań rynku pracy.
- organizowania szkoleń podnoszących kwalifikacje – w ramach projektu finansowanego z EFS „Pierwsze kroki na rynku pracy” Działanie 1.2 Perspektywy dla młodzieży na szkolenia skierowano 146 osób.
- organizowanie subsydiowanych miejsc zatrudnienia
Osoby bezrobotne w wieku do 25 roku życia są jedną z grup wymienionych w art. 49 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, które zostały uznane za „osoby będące w szczególnie trudnej sytuacji na rynku pracy”.
W 2007 roku na subsydiowane miejsca pracy skierowano ogółem 203 osoby młode w wieku do 25 lat. Analizując tą grupę pod względem form wsparcia na które zostały osoby skierowane sytuacja przedstawia się następująco:
- w ramach prac interwencyjnych zatrudniono 159 osób (w tym 97 osób z powiatu grodzkiego oraz 62 osoby z powiatu ziemskiego),
- w ramach robót publicznych zatrudniono 9 osób (w tym 1 osoba z powiatu grodzkiego i 8 osób z powiatu ziemskiego),
- w ramach refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy zatrudniono 35 osób.
Ponadto w 2007 roku zorganizowano możliwość odbycia stażu pracy dla 820 osób bezrobotnych w wieku do 25 lat. Miejsca stażu pracy zostały zorganizowane na terenie miasta Białegostoku (569 osób) oraz na terenie powiatu białostockiego (251 osób).
Cel 2.3
Wyrównywanie szans kobiet na rynku pracy.
W 2007r. realizowano działania:
1. Objęcie kobiet poradnictwem indywidualnym – 2 295 kobiet, w tym 2 249 kobiet bezrobotnych objęto poradami zawodowymi.
2. Udział kobiet w zajęciach Klubu Pracy – 124 kobiety, w tym 123 bezrobotne uczestniczyły w zajęciach.
3. Objęcie większej liczby kobiet programami rynku pracy:
W 2007 roku z aktywnych form przeciwdziałania bezrobociu skorzystały 1923 kobiety. Zakres form wsparcia był szeroki i zawierał m.in. zatrudnienie w ramach subsydiowanych miejsc pracy, możliwość odbycia stażu, przygotowania zawodowego w miejscu pracy, możliwość finansowego wsparcia osób rozpoczynających działalność gospodarczą oraz szkolenie.
W ramach zatrudnienia subsydiowanego kobietom zorganizowano 393 miejsca pracy. Wobec nich zastosowano następujące instrumenty rynku pracy:
- w ramach prac interwencyjnych zatrudniono 228 kobiet (w tym 134 kobiety z powiatu grodzkiego i 94 kobiety z powiatu ziemskiego),
- w ramach robót publicznych zatrudniono 94 kobiety (w tym 36 kobiet z powiatu grodzkiego i 58 kobiet z powiatu ziemskiego),
- w ramach refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowisk pracy zatrudniono 71 kobiet (w tym 15 kobiet z powiatu grodzkiego i 56 kobiet z powiatu ziemskiego).
Natomiast celem zdobycia doświadczenia zawodowego przez kobiety zorganizowano 935 miejsc w poszczególnych formach:
- w ramach organizacji staży doświadczenie zawodowe zdobywało 867 kobiet (w tym 593 kobiety z powiatu grodzkiego i 274 kobiety z powiatu ziemskiego),
- w ramach przygotowania zawodowego w miejscu pracy 68 kobiet nabyło nowe umiejętności zawodowe (w tym 45 kobiet z powiatu grodzkiego i 23 kobiety z powiatu ziemskiego).
Ponadto z 52 kobietami podpisano umowy na udzielenie jednorazowych środków na podjęcie działalności gospodarczej. Z samozatrudnienia w 2007 r. skorzystało 39 kobiet z powiatu grodzkiego oraz 13 kobiet z powiatu ziemskiego.
- szkoleniami objęto 543 kobiety , w tym 505 kobiet bezrobotnych.
Priorytet 3. Wspieranie integracji zawodowej i społecznej niepełnosprawnych osób bezrobotnych i poszukujących pracy
Niepełnosprawni stanowią szczególną grupę osób zarejestrowanych w Urzędzie. Ograniczenie sprawności oraz niski z reguły poziom wykształcenia powodują iż w obliczu wymagań stawianych przez pracodawców szanse zatrudnienia tych osób są niewielkie. Praca dla osób niepełnosprawnych ma szczególne znaczenie, bowiem oprócz środków do życia zapewnia udział w społecznej użyteczności a w przypadku gdy jest świadczona na otwartym rynku pracy integruje ze społeczeństwem. W celu zwiększenia szans na uzyskanie zatrudnienia oraz umożliwienia integracji ze społeczeństwem realizowano „Powiatowy program działań na rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji zawodowej oraz zatrudniania i przestrzegania praw osób niepełnosprawnych na lata 2003 - 2008”.
Działania zmierzające do włączenia osób niepełnosprawnych do czynnego życia zawodowego
1. Objęcie usługami poradnictwa zawodowego – tego rodzaju usługami objęto 169 osób niepełnosprawnych w tym 82 niepełnosprawne osoby bezrobotne.
Głównym celem poradnictwa zawodowego w tym przypadku jest udzielenie pomocy w pokonaniu poczucia beznadziejności i wyobcowania społecznego. Głównie była to pomoc w wyborze kierunku szkolenia, przygotowaniu dokumentów aplikacyjnych. Ważne jest też przełamywanie stereotypów dotyczących rynku pracy jak i oczekiwań pracodawców.
2. Przygotowanie osób niepełnosprawnych do aktywnego poszukiwania pracy poprzez ich udział w zajęciach Klubu Pracy – z zajęć skorzystała 1 osoba niepełnosprawna.
3. Szkolenia i przekwalifikowania – na szkolenia finansowane ze środków PFRON skierowano 151osób niepełnosprawnych, w tym 73 niepełnosprawne osoby bezrobotne.
Przekrój branżowy tych szkoleń to:
§ Barman – kelner z językiem angielskim
§ Kucharz
§ Spawanie stali niestopowych elektrodą topliwą w osłonie gazów
aktywnych MAG
§ Kurs dokształcający kierowców wykonujących transport drogowy – przewóz osób, przewóz rzeczy
§ Kurs podstawowy ADR i przewóz materiałów niebezpiecznych w cysternach
§ Prawo jazdy kat. B, C, C + E
§ Kierowca wózków jezdniowych z napędem silnikowym
§ Kurs kosmetyczny
§ Studium stylizacji paznokcia
§ Pielęgnacja i stylizacja dłoni i stóp
§ Bukieciarz – florysta
§ Studium Pomocy Psychologicznej
§ Język angielski
§ Język niemiecki
§ Eksploatacja urządzeń elektroenergetycznych
§ Zasady i nauka szycia bielizny damskiej
§ Specjalista ds. kadr i płac
§ Podstawy obsługi komputera z Internetem
§ Grafika komputerowa i tworzenie stron www
§ Profesjonalne techniki sprzedaży
§ Kasjer walutowo - złotowy
§ Obsługa kas fiskalnych
§ Napełnianie zbiorników samochodowych LPG
§ Podstawy obsługi komputera z fakturowaniem i kasami fiskalnymi
§ Podstawy księgowości z elementami księgowości budżetowej
§ Podstawy rachunkowości
§ Księgowość komputerowa
§ Podstawy obsługi komputera z grafiką komputerową
§ AutoCAD 2007 z kosztorysowaniem
§ Specjalista ds. pozyskiwania funduszy unijnych i zarządzanie projektem
§ Fakturowanie komputerowe z obsługą kas fiskalnych
§ ABC biznesu
§ Opieka nad dzieckiem i osobą niepełnosprawną
§ Masaż segmentarny, relaksacyjny i drenaż limfatyczny. Akupresura, refleksologia i irydologia
§ Palacz c.o.
§ Instruktor nauki jazdy
§ Kurs okresowy – BHP dla pracowników służby bhp
§ FLASH – projektowanie banerów i stron WWW.
4. Współpraca z pracodawcami zamierzającymi tworzyć miejsca pracy z wykorzystaniem środków PFRON.
Działania Urzędu na rzecz niepełnosprawnych oparte były na dążeniu zwiększenia zainteresowania pracodawców zatrudnieniem tej grupy osób, w tym szczególnie na otwartym rynku pracy. Zadania te realizują m.in. aktywni pośrednicy pracy. Podczas wizyt w zakładach pracy przekazywane są informacje o zasadach przystosowania istniejących i tworzonych miejsc pracy do potrzeb osób niepełnosprawnych.
W 2007r. pośrednicy złożyli 1080 wizyt.
5. Opiniowanie wniosków pracodawców ubiegających się o refundację kosztów organizacji stanowisk pracy osobom niepełnosprawnym.
W 2007r. zaopiniowano ogółem 11 wniosków pracodawcom ( z terenu Białegostoku) ubiegającym się o dofinansowanie tworzenia nowych miejsc pracy.
Ogółem pracodawcy zgłosili zamiar utworzenia 16 stanowisk m.in.
- portier,
- pomoc kuchenna,
- operator wózka jezdnego,
- pomoc stomatologiczna,
- pracownik biurowy,
- fizjoterapeuta,
- sprzedawca,
- elektromonter.
6. Kierowanie kandydatów na tworzone miejsca pracy.
Dobór osób niepełnosprawnych na tworzone miejsca pracy był dokonywany w oparciu o analizę ich dotychczasowego doświadczenia, posiadanych kwalifikacji, uprawnień przy jednoczesnym uwzględnieniu ich możliwości psychofizycznych.
Priorytet 4. Propagowanie i wspieranie kształcenia ustawicznego.
Cel 4.1
Dostosowywanie wiedzy i umiejętności do zmieniających się potrzeb rynku
pracy.
Realizowane działania
1. Opracowano ofertę szkoleń odpowiadającą zapotrzebowaniu klientów.
2. Propagowano ofertę szkoleniową.
Informacje na temat organizowanych szkoleń znajdują się:
- na stronie internetowej Urzędu (BIP),
- w ulotkach i na plakatach,
- w prasie.
3. Ogłoszono przetargi, w ramach których wybrano jednostki szkoleniowe spełniające wymagania zawarte w specyfikacji.
Cel 4.2
Podnoszenie kwalifikacji osób bezrobotnych.
Szkolenie bezrobotnych pod potrzeby rynku pracy.
Zwiększenie poziomu kompetencji i umiejętności specjalistycznych osób poszukujących pracy jest jednym z głównych czynników przygotowujących ich do znalezienia zatrudnienia. Jednocześnie należy nadmienić, iż niedostatki w zakresie rozwoju kapitału ludzkiego stanowi barierę do poprawienia sytuacji na rynku pracy. Skala potrzeb w zakresie edukacji dorosłych jest ogromna. Ponadto, nie należy zapominać o małej aktywności edukacyjnej osób dorosłych, i że prawie 40% bezrobotnych to osoby niedostatecznie wykwalifikowane.
Priorytet 5. Wspieranie rozwoju przedsiębiorczości.
Działania podejmowane w okresie sprawozdawczym dotyczyły:
1. Udostępnienie informacji osobom bezrobotnym o warunkach, zasadach ubiegania się o dotację na rozpoczęcie działalności gospodarczej.
Podczas wizyt w Dziale Pośrednictwa Pracy osoby bezrobotne miały możliwość uzyskania informacji na temat różnych form aktywizacji realizowanych przez Urząd, w tym również o możliwości uzyskania dotacji na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Zainteresowani byli kierowani do Działu Instrumentów Rynku Pracy.
2. Udzielanie informacji pracodawcom o warunkach i zasadach ubiegania się o środki na wyposażenie lub doposażenie stanowiska pracy.
W trakcie wizyt w zakładach pracy aktywni pośrednicy przekazywali informacje m.in. odnośnie możliwości uzyskania środków na wyposażenie stanowisk pracy dla osób bezrobotnych. Ogółem w 2007r. złożono 1080 wizyt.
3. Udzielanie dotacji osobom bezrobotnym oraz refundacje kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowisk pracy pracodawcom tworzącym stanowiska pracy.
- jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej
W okresie 01.01 – 30.12.2007 r. Starosta Powiatu Białostockiego zawarł z osobami bezrobotnymi 163 umowy w sprawie udzielenia jednorazowych środków na rozpoczęcie działalności gospodarczej.
Spośród 163 osób (61 kobiet), które uzyskały w/w wsparcie finansowe i rozpoczęły działalność gospodarczą 112 osób, w tym 49 kobiet, pochodziło z powiatu grodzkiego oraz 51 osób, w tym 12 kobiet, z powiatu ziemskiego.
Wśród osób, które rozpoczęły działalność gospodarczą 21 osób, w tym 10 kobiet to młodzież w wieku do 25 roku życia, 5 osób (w tym 1 kobieta) powyżej 50 roku życia oraz 55 osób, w tym 16 kobiet, posiadało status osób długotrwale bezrobotnych.
Z analizy zawartych umów, dotyczącej rodzaju podjętej działalności wynika, iż 23% osób uzyskane środki finansowe przeznaczyły na działalność usługową, 75% osób na działalność handlową oraz 2% na uruchomienie produkcji.
- refundacja kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowisk pracy
W okresie czterech kwartałów 2007 r. Starosta Powiatu Białostockiego zawarł 102 umów z 100 pracodawcami w sprawie refundacji kosztów wyposażenia utworzonych miejsc pracy dla 128 bezrobotnych.
Ogółem pracę podjęło 126 osób, w tym 70 kobiet. Z powiatu ziemskiego zatrudniono 23 osoby, w tym 13 kobiet, z powiatu grodzkiego 103 osóby, w tym 57 kobiet.
Spośród 126 osób skierowanych i zatrudnionych: 35 osób, w tym 20 kobiet, to młodzież w wieku do 25 roku życia, 5 osób, w tym 3 kobiety w wieku powyżej 50 roku życia oraz 19 osób, w tym 16 kobiet, to osoby długotrwale bezrobotne.
Najwięcej miejsc pracy utworzono na stanowiskach:
1. pracownik administracyjno biurowy, księgowa
2. magazynier, operator
3. specjalista ds. marketingu
4. elektromonter, mechanik
5. asystent projektanta.
Ponadto 46 osób objęto poradnictwem zawodowym na temat przedsiębiorczości.
Na szkolenie „ABC biznesu” skierowano 46 osób.
Zajęcia na szkoleniu prowadzone były w formie aktywnej, angażującej uczestników szkolenia w każdym z bloków tematycznych. W ramach zajęć praktycznych osoby sporządziły biznes plany swojego przedsięwzięcia. Na zakończenie szkolenia trener weryfikował i oceniał biznes plany uczestników. Urząd otrzymał listę rankingową poszczególnych biznes planów.
Priorytet 6. Monitorowanie zwolnień grupowych.
Kolejne etapy przeprowadzanych restrukturyzacji przedsiębiorstw stanowiły główną przyczynę dokonywanych zwolnień grupowych w zakładach pracy.
Cel 6.1
Stworzenie banku danych o zakładach przewidujących dokonywanie zwolnień grupowych.
1. Nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów z zakładami dokonującymi zwolnień pracowników.
Informacje o planowanym zmniejszeniu zatrudnienia zakłady pracy mają obowiązek przekazać do powiatowego urzędu pracy. W celu uzyskania pełnej informacji o sytuacji na rynku pracy pracownicy Urzędu na bieżąco śledzą informacje zamieszczane w lokalnych mediach. Uzupełnienie powyższych informacji stanowią również rozmowy z pracodawcami podczas wizyt aktywnych pośredników w zakładach pracy.
Realizowane działania:
Pośrednicy pracy nawiązują kontakty ze wszystkimi zakładami planującymi dokonać zmniejszenia zatrudnienia w celu ustalenia skali i terminu zwolnień oraz struktury zawodowej zwalnianych osób. Na podstawie przekazanych informacji sporządzane są comiesięczne sprawozdania o zwolnieniach z przyczyn nie dotyczących pracowników. W 2007r. w 4 zakładach pracy z terenu działania tut. Urzędu wręczono ogółem 250 wypowiedzeń.
2. Ustalenie form pomocy ze strony Urzędu zwalnianym pracownikom.
Pracownicy Urzędu występują do kierowników zakładów planujących dokonać zwolnień z inicjatywą zorganizowania :
- spotkania ze zwalnianą załogą na trenie zakładu pracy
- dyżurów pracowników PUP w zakładach wg ustalonych wspólnie z pracodawcami harmonogramów
- utworzenia punktu konsultacyjnego.
Wybór odpowiedniej usługi dokonywany był wspólnie z pracodawcą.
W 2007r. zorganizowano 4 dyżury w Sp. z o.o. FOCUS, ul. Przędzalniana 8, których uczestniczyło 45 osób. Osoby przewidziane do zwolnień miały możliwość uzyskania informacji z zakresu przepisów ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, sytuacji na lokalnym rynku pracy, rodzaju ofert zgłaszanych do Urzędu, szkoleń, metod aktywizacji osób bezrobotnych itp.
Podpisał:
Przewodniczący Rady - Sławomir Gołaszewski