XIV/112/2004 z 05 02 2004
UCHWAŁA NR XIV/112/2004
RADY POWIATU BIAŁOSTOCKIEGO
z dnia 5 lutego 2004 roku
W sprawie utworzenia I Liceum Ogólnokształcącego dla Dorosłych - w Czarnej Białostockiej
Na podstawie art. 5 ust. 2 pkt 1 i ust. 5a, art. 58 ust. 1 i 6 oraz art. 62 ust. 5 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz.U. z 1996r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496, z 1997r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943, z 1998r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126, z 2000r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239, Nr 48, poz. 550, Nr 104, poz. 1104, Nr 120. poz. 1268 i Nr 122, poz. 1320, z 2001r. Nr 111, poz. 1194 i Nr 144, poz. 1615, z 2002r. Nr 41, poz..362, Nr 113, poz. 984, Nr 141, poz.1185 i Nr 200, poz. 1683 oraz z 2003r. Nr 6, poz. 65, Nr 128, poz. 1176, Nr 137, poz. 1304)) oraz art. 12 pkt. 8 lit. i ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592, z 2002r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 200, poz. 1688, Nr 214, poz. 1806 oraz z 2003r. Nr 162, poz. 1568) Rada Powiatu Białostockiego uchwala, co następuje:
§ 1
1. Z dniem 9 lutego 2004r. roku tworzy się:
I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE dla Dorosłych
w Czarnej Białostockiej z siedzibą przy ul. Sienkiewicza 7
na podbudowie programowej:
-
szkoły zasadniczej - o 3 - letnim okresie nauczania
2. Akt założycielski szkoły, o której mowa w pkt 1 stanowi załącznik Nr 1 do niniejszej
uchwały.
§ 2
I Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych wchodzi w skład Zespołu Szkół w Czarnej Białostockiej mającym swoją siedzibę przy ul. Sienkiewicza 7.
§ 3
Cele, zadania, organizację, zasady funkcjonowania I Liceum Ogólnokształcącego dla dorosłych określi statut I Liceum Ogólnokształcącego dla Dorosłych w Zespole Szkół w Czarnej Białostockiej stanowiący załącznik Nr 2 do niniejszej uchwały oraz statut Zespołu Szkół w Czarnej Białostockiej.
§ 4
Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu Białostockiego.
§ 5
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady - Andrzej Adam Kałużyński
Załącznik Nr 2
do uchwały Nr XIV /112/2004
Rady Powiatu Białostockiego
z dnia 5 lutego 2004 roku
STATUT
II LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO
DLA DOROSŁYCH
W CZARNEJ BIAŁOSTOCKIEJ
Rozdział I
PODSTAWOWE INFORMACJE O SZKOLE.
§ 1
1. II Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych na podbudowie programowej gimnazjum – o 3 –letnim okresie nauczania w Czarnej Białostockiej wchodzi w skład Zespołu Szkół w Czarnej Białostockiej.
2. II Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych na podbudowie programowej gimnazjum prowadzi kształcenie w formie stacjonarnej i zaocznej.
3. Ilekroć w statucie jest mowa o „Szkole”, należy przez to rozumieć szkołę wymienioną w § 1 pkt 1, o „Zespole Szkół” – Zespół Szkół w Czarnej Białostockiej.
4. Ilekroć w statucie jest mowa o „Dyrektorze”, należy przez to rozumieć Dyrektora Zespołu Szkół w Czarnej Białostockiej.
5. Siedziba szkoły: Czarna Białostocka, ul. Sienkiewicza 7
§ 2
Szkoła korzysta nieodpłatnie z sal, pracowni i innych pomieszczeń Zespołu Szkół.
§ 3
Organem prowadzącym szkołę jest Powiat Białostocki.
§ 4
Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Podlaski Kurator Oświaty w Białymstoku.
Rozdział II
CELE I ZADANIA SZKOŁY.
§ 5
Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty oraz wydanych na jej podstawie innych przepisach prawnych, a w szczególności:
1. Umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły średniej, tj:
1/ wiedzy o człowieku i społeczeństwie, historii i problemach kraju i świata, o środowisku przyrodniczym i kulturze,
2/ wiedzy humanistycznej i matematyczno-przyrodniczej,
3/ wiedzy z zakresu ekologii i ochrony środowiska,
4/ umiejętności racjonalnego wykorzystania wiedzy w życiu codziennym,
5/ dostrzegania, formułowania i rozwiązywania problemów,
6/ prezentacji własnych poglądów,
7/ umiejętności niezbędnych do planowania i organizowania nauki, wypoczynku i uczestnictwa w kulturze.
2. Umożliwienie słuchaczom pełnej realizacji obowiązkowych zajęć dydaktycznych
wynikających z ramowych planów nauczania.
3. Przygotowanie słuchaczy do egzaminu maturalnego i świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia na wyższych uczelniach poprzez:
1/ rozwijanie zdolności poznawczych i intelektualnych słuchaczy,
2/ zapoznanie z trendami rozwojowymi regionu i kraju,
3/ zapoznanie z możliwościami dalszego kształcenia.
4. Przygotowanie słuchaczy do samokształcenia oraz motywowania ich osobistego wysiłku w tym zakresie poprzez:
1/ zapoznanie z metodami i technikami zdobywania wiedzy w drodze samokształcenia,
2/ kształcenie umiejętności korzystania z informacji naukowo -technicznej.
5. Zapewnienie słuchaczom możliwości rozwoju umysłowego, emocjonalnego, moralnego zgodnie z ich potrzebami i możliwościami psychofizycznymi w warunkach poszanowania ich godności osobistej oraz wolności światopoglądowej i wyznaniowej.
6. Umożliwienie słuchaczom rozwoju ich zainteresowań poznawczych, artystycznych,
sportowych w ramach:
1/ prezentacji ich osiągnięć
2/ umożliwienia działalności samorządowej
3/ tworzenia warunków do korzystania przez słuchaczy z zajęć pozaszkolnych.
§ 6
Szkoła kieruje samodzielną nauką słuchaczy, ułatwiając im osiąganie najlepszych wyników przez:
l/ zapoznanie słuchaczy z programem nauczania,
2/ udzielanie pomocy w zaopatrzeniu słuchaczy w podręczniki i poradniki,
3/ udzielanie porad w sprawie technik uczenia się.
§ 7
Szkoła zapewnia przebywającym w niej słuchaczom bezpieczne warunki nauki, uwzględniając obowiązujące w tym względzie przepisy bhp.
Rozdział III
ORGANY SZKOŁY I ICH KOMPETENCJE.
§ 8
1. Organami szkoły są:
1/ dyrektor szkoły
2/ rada pedagogiczna
3/ samorząd słuchaczy
2. Wszystkie organy szkoły współdziałają ze sobą w sprawach kształcenia, wychowania i opieki.
3. Koordynatorem współdziałania organów szkoły jest dyrektor szkoły, który:
l/ zapewnia każdemu z nich możliwości swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji,
2/ zapewnia bieżącą wymianę informacji między nimi
3/ umożliwia rozwiązywanie sytuacji konfliktowych wewnątrz szkoły,
4/ organizuje spotkania przedstawicieli organów szkoły.
4. Spory pomiędzy organami szkoły /z wyjątkiem dyrektora/ rozstrzyga dyrektor szkoły.
5. Spory pomiędzy dyrektorem a innymi organami rozstrzyga w zależności od przedmiotu sporu organ prowadzący szkołę albo sprawujący nadzór pedagogiczny.
§ 9
Dyrektor szkoły w szczególności:
l. Sprawuje nadzór pedagogiczny w stosunku do zatrudnionych nauczycieli.
2. Kieruje działalnością dydaktyczno-wychowawczą szkoły.
3. Stwarza warunki do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych szkoły, kształtując atmosferę sprzyjającą dobrej pracy nauczycieli, uczniów, pracowników administracji i obsługi.
4. Sprawuje wewnętrzny nadzór pedagogiczny w celu systematycznego doskonalenia pracy nauczycieli.
5. Hospituje, kontroluje oraz dokonuje oceny pracy nauczycieli.
6. Zatrudnia i zwalnia nauczycieli oraz innych pracowników szkoły.
7. Przyznaje nagrody oraz wymierza kary porządkowe nauczycielom i innym pracownikom szkoły.
8. Występuje z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły.
9. Powołuje nauczycieli na istniejące w szkole stanowiska kierownicze oraz odwołuje ich z tych stanowisk po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i organu prowadzącego.
10. Organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę szkoły.
11. Egzekwuje przestrzeganie porządku, dyscypliny pracy oraz dbałości o czystość i estetykę szkoły.
12. Projektuje arkusz organizacyjny szkoły.
l3. Opracowuje zakres obowiązków nauczycieli i innych pracowników szkoły.
14. Dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły zaopiniowanym przez radę pedagogiczną i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie.
15. Przewodniczy radzie pedagogicznej szkoły.
l6. Realizuje uchwały rady pedagogicznej.
17. Wstrzymuje wykonanie uchwał rady pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa.
18. Czuwa nad przestrzeganiem regulaminu rady pedagogicznej.
19. Zwołuje posiedzenia rady pedagogicznej.
20. Przynajmniej 2 razy w ciągu roku szkolnego przedstawia radzie pedagogicznej wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informuje o działalności szkoły w ramach realizacji planu dydaktyczno-opiekuńczego.
21. Decyduje w sprawach przyjęcia słuchaczy na semestr pierwszy w przypadku, gdy nie powołano szkolnej komisji rekrutacyjno – kwalifikacyjnej, oraz na semestry programowo wyższe.
22. Dyrektor szkoły może w drodze decyzji, skreślić słuchacza z listy słuchaczy w przypadkach określonych w statucie szkoły. Skreślenie następuje na podstawie uchwały rady pedagogicznej i po zasięgnięciu opinii samorządu słuchaczy.
23. Odpowiada za właściwą organizację i przebieg egzaminów.
24. Dokonuje oceny dorobku nauczycieli za okres stażu.
25. Dyrektor szkoły w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą pedagogiczną i samorządem słuchaczy.
§ 10
1. W szkole działa rada pedagogiczna, która jest organem kolegialnym szkoły w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
2. W skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele szkoły.
3. Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor szkoły.
4. Zebrania plenarne rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, po każdym semestrze w związku z zatwierdzeniem wyników klasyfikowania i promowania słuchaczy, oraz w miarę w bieżących potrzeb. Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, organu prowadzącego szkołę albo co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej.
5. Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania.
6. Rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności. Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane.
7. Uchwały rady pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
8. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej, w szczególności, należy:
l/ uchwalenie regulaminu własnej działalności,
2/ zatwierdzenie planów pracy szkoły,
3/ podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji słuchaczy,
4/ zatwierdzanie wniosków stałych i doraźnych komisji Rady Pedagogicznej,
5/ podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole,
6/ ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły,
7/ podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia z listy słuchaczy.
9. Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
l/ organizację pracy szkoły, w tym tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych,
2/ projekt planu finansowego szkoły,
3/ wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom nagród i innych wyróżnień,
4/ wnioski dyrektora szkoły w sprawie powierzania stanowiska wicedyrektora i innych stanowisk kierowniczych w szkole,
5/ propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć.
10. Rada pedagogiczna może występować z wnioskiem:
l/ do organu prowadzącego szkołę o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora,
2/ do dyrektora szkoły:
a/ o odwołanie nauczyciela ze stanowiska wicedyrektora,
b/ o odwołanie nauczyciela sprawującego inną funkcję kierowniczą.
11. Rada Pedagogiczna przygotowuje projekt statutu szkoły albo jego zmian, a w razie nieutworzenia rady szkoły – uchwala go.
§ 11
1. W szkole może być utworzona rada szkoły zgodnie z art. 50 ustawy o systemie oświaty.
2. W przypadku nie powołania rady szkoły jej zadania wykonuje rada pedagogiczna.
§ 12
1. W szkole działa samorząd słuchaczy.
2. Samorząd tworzą wszyscy słuchacze szkoły.
3. Zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin uchwalony przez ogół słuchaczy w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Organy samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu słuchaczy. Regulamin samorządu nie może być sprzeczny ze statutem szkoły.
4. Samorząd słuchaczy w szczególności:
1) przedstawia organom szkoły wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, przede wszystkim dotyczące realizacji podstawowych praw słuchaczy, znajomości programu nauczania i stawianych wymagań,
2) współdziała z innymi organami szkoły w zapewnieniu słuchaczom należytych warunków do nauki i udzielaniu niezbędnej pomocy słuchaczom znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej,
3) współorganizuje życie szkoły, prowadząc w porozumieniu z dyrekcją szkoły działalność kulturalną, oświatową i sportową,
4) może uczestniczyć ( poprzez swoich przedstawicieli ) – z głosem doradczym - w niektórych posiedzeniach rady pedagogicznej,
5) organizuje pomoc koleżeńską słuchaczom napotykającym na trudności w szkole,
6) rozstrzyga spory między słuchaczami, zapobiega konfliktom między słuchaczami i nauczycielami, a w przypadku pojawienia się sytuacji konfliktowej zgłasza ją poprzez opiekuna samorządu dyrektorowi szkoły lub radzie pedagogicznej,
7) dysponuje, w porozumieniu z opiekunem, funduszami będącymi w posiadaniu samorządu,
8) inspiruje do udziału w pracach społecznie użytecznych,
9) ma prawo wyboru nauczyciela pełniącego funkcję opiekuna samorządu,
10) opracowuje plan pracy.
5. Samorząd w II Liceum Ogólnokształcącym dla Dorosłych, w celu wspierania działalności statutowej szkoły, może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek i innych źródeł. Zasady wydatkowania tych funduszy określa regulamin samorządu słuchaczy.
Rozdział IV
ORGANIZACJA SZKOŁY
OCENIANIE, KLASYFIKOWANIE I PROMOWANIE SŁUCHACZY
§ 13
Szczegółową organizację nauczania i wychowania w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny opracowany przez dyrektora szkoły z uwzględnieniem szkolnych planów nauczania na podstawie odrębnych przepisów.
§ 14
Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji II Liceum Ogólnokształcącego dla Dorosłych, dyrektor szkoły ustala rozkład zajęć określający organizację zajęć edukacyjnych.
§ 15
II Liceum Ogólnokształcące dla dorosłych jest szkołą trzyletnią na podbudowie gimnazjum.
§ 16
Kształcenie w II Liceum Ogólnokształcącym dla dorosłych będzie prowadzone w formie stacjonarnej i zaocznej.
§ 17
Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych, ferii, egzaminów, określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
§ 18
1. Podstawową jednostką organizacyjną jest oddział. Liczba słuchaczy w oddziale powinna wynosić co najmniej:
1) w klasie I - 30
2) w klasie II - 25
3) w klasie III - 20
2. W uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego, liczba słuchaczy w oddziale może być niższa od liczby określonej w ust. 1.
3. Na zajęciach wymagających specjalnych warunków nauki i bhp oddział można dzielić na grupy zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 19
Szkoła realizuje nauczanie w układzie semestralnym.
§ 20
1. Zasady oceniania, klasyfikowania i promowania słuchaczy oraz przeprowadzania
sprawdzianów określają odrębne przepisy.
2. Szczegółowe zasady oceniania reguluje Wewnątrzszkolny System Oceniania Zespołu Szkół w Czarnej Białostockiej.
3. W szkole nie ocenia się zachowania.
4. Oceny klasyfikacyjne ustala się po każdym semestrze i stanowią one podstawę do promowania słuchacza na semestr programowo wyższy lub ukończenia przez niego szkoły.
5. Promowanie słuchaczy odbywa się po każdym semestrze.
§ 21
Szkoła może prowadzić rekrutację i rozpoczynać zajęcia dydaktyczno-wychowawcze na semestrze pierwszym w miesiącu lutym.
§ 22
Zajęcia ze słuchaczami w II Liceum dla dorosłych w oddziałach, w których jest prowadzone kształcenie w formie stacjonarnej odbywają się przez trzy dni w tygodniu.
§ 23
W II Liceum Ogólnokształcącym dla Dorosłych, w oddziałach, w których kształcenie odbywa się w formie zaocznej:
1. Konsultacje zbiorowe dla słuchaczy odbywają się we wszystkich semestrach co dwa tygodnie przez dwa dni wg tygodniowego rozkładu zajęć.
2. Dopuszcza się możliwość organizowania konsultacji indywidualnych w wymiarze 20% ogólnej liczby godzin zajęć w semestrze.
3. Organizuje się dwie konferencje instruktażowe w czasie jednego semestru: pierwszą – wprowadzającą do pracy w semestrze i drugą – przedegzaminacyjną.
§ 24
1. Zasady oceniania, klasyfikowania i promowania w szkole prowadzącej kształcenie
w formie stacjonarnej określa WSO, zawarty w statucie Zespołu
2. Podstawą oceniania i klasyfikowania słuchacza w II Liceum Ogólnokształcącym dla Dorosłych prowadzącym kształcenie w formie zaocznej są egzaminy semestralne przeprowadzone z poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania.
3. Do egzaminu semestralnego dopuszcza się słuchacza, który uczęszczał na obowiązkowe konsultacje oraz uzyskał z wymaganych ćwiczeń i prac kontrolnych oceny uznane za pozytywne zgodnie z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania. W przypadku, gdy słuchacz otrzymał ocenę negatywną z pracy kontrolnej, jest zobowiązany wykonać, w terminie określonym przez nauczyciela, drugą pracę kontrolną.
4. Do egzaminu semestralnego może być również dopuszczony słuchacz, który nie uczęszczał z przyczyn usprawiedliwionych na obowiązkowe konsultacje, jeżeli z wymaganych ćwiczeń i prac kontrolnych, uzyskał oceny uznane za pozytywne, zgodnie z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania.
5. Słuchacz, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminów semestralnych w wyznaczonym terminie, zdaje te egzaminy w terminie dodatkowym, wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
6. Termin dodatkowy, o którym mowa w ust. 4, powinien być wyznaczony po zakończeniu semestru jesiennego nie później niż do końca lutego lub po zakończeniu semestru wiosennego nie później niż do dnia 15 września.
7. Egzamin semestralny z języka polskiego, języka obcego i matematyki składa się z części pisemnej oraz ustnej. Z pozostałych zajęć edukacyjnych egzaminy semestralne zdaje się ustnie.
§ 25
1. Egzaminy semestralne w oddziałach, w których kształcenie odbywa się w formie zaocznej przeprowadza nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne.
2. Słuchacz szkoły może być zwolniony z części ustnej egzaminu semestralnego, jeżeli z części pisemnej tego egzaminu otrzymał ocenę klasyfikacyjną co najmniej bardzo dobrą oraz w ciągu semestru był aktywny na zajęciach, a z wymaganych ćwiczeń i prac kontrolnych uzyskał oceny uznane za pozytywne zgodnie z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania.
3. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 3, jest równoznaczne ze zdaniem egzaminu semestralnego i uzyskaniem z danych zajęć edukacyjnych oceny klasyfikacyjnej zgodnej z oceną uzyskaną z części pisemnej egzaminu semestralnego.
§ 26
1. Słuchacz szkoły może zdawać egzamin poprawkowy w przypadku uzyskania klasyfikacyjnej oceny niedostatecznej z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
2. Egzaminy poprawkowe mogą być przeprowadzane po każdym semestrze.
3. Egzamin poprawkowy przeprowadza nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne po zakończeniu semestru jesiennego w terminie do końca lutego lub po zakończeniu semestru wiosennego w terminie do dnia 15 września.
4. Egzamin poprawkowy z języka polskiego, języka obcego i matematyki, a w szkole prowadzonej w formie zaocznej – również z tych zajęć edukacyjnych, z których obowiązują pisemne i ustne egzaminy semestralne, składa się z części pisemnej oraz ustnej. Z pozostałych zajęć edukacyjnych egzamin zdaje się ustnie.
5. Egzamin poprawkowy nie dotyczy zajęć edukacyjnych, z których słuchaczowi wyznaczono w myśl § 24 ust. 4 dodatkowy termin egzaminu oraz zajęć, z których przystępuje on do egzaminu klasyfikacyjnego.
§ 27
1. Słuchaczowi szkoły powtarzającemu semestr przed upływem 3 lat od daty przerwania nauki zalicza się te obowiązkowe zajęcia edukacyjne, z których uzyskał poprzednio ocenę klasyfikacyjną wyższą od niedostatecznej i zwalnia się go z obowiązku uczęszczania na te zajęcia.
2. Słuchaczowi, który w okresie 3 lat przed podjęciem nauki w szkole zdał egzamin eksternistyczny z programu nauczania obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania, zalicza się te zajęcia i zwalnia go z obowiązku uczęszczania na nie.
3. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 2, może dotyczyć semestru, roku szkolnego, kilku lat nauki lub całego okresu kształcenia, odpowiednio do zakresu programu nauczania zajęć edukacyjnych zdanych na egzaminie eksternistycznym.
4. W przypadku zwolnienia, o którym mowa w ust. 2 i 3, w dokumentacji przebiegu nauczania wpisuje się „zwolniony z obowiązku uczęszczania na zajęcia” oraz podstawę prawną zwolnienia. Zwolnienie jest równoznaczne z otrzymaniem oceny klasyfikacyjnej z danych zajęć edukacyjnych zgodnej z oceną uzyskaną w wyniku egzaminu eksternistycznego.
§ 28
Słuchacz kończy szkołę, jeżeli na zakończenie semestru programowo najwyższego uzyskał ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej.
§ 29
Słuchacze szkoły mogą korzystać z biblioteki Zespołu Szkół.
1. Z biblioteki mogą korzystać słuchacze i nauczyciele.
2. Biblioteka posiada wykaz woluminów, z których korzystać można tylko w pomieszczeniu biblioteki lub na zajęciach lekcyjnych prowadzonych w danym dniu na terenie szkoły.
3. Godziny pracy biblioteki zapewniają dostęp do jej zbiorów.
4. Organizację biblioteki oraz prawa i obowiązki czytelników określa regulamin biblioteki.
5. Do obowiązków nauczyciela - bibliotekarza należy:
l/ znajomość potrzeb w zakresie lektur szkolnych,
2/ orientacja w zainteresowaniach czytelników,
3/ rozwijanie nawyków czytelniczych i przygotowanie słuchaczy do samokształcenia,
4/ rozwijanie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji,
5/ prowadzenie dokumentacji zgodnie z obowiązującymi przepisami,
6/ dbałość o konserwację i zabezpieczenie księgozbioru,
7/ gromadzenie i wzbogacanie zasobów biblioteki,
8/ przedstawianie semestralnych sprawozdań z pracy biblioteki na posiedzeniach Rady Pedagogicznej.
9/ współpraca z wychowawcami i nauczycielami poszczególnych przedmiotów.
6. Nauczyciel - bibliotekarz odpowiada za działalność biblioteki i stan księgozbioru.
§ 30
Szkoła może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych na praktyki pedagogiczne na podstawie pisemnego porozumienia pomiędzy dyrektorem szkoły a zakładem kształcenia nauczycieli czy uczelni.
Rozdział V
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY.
§ 31
W szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników ekonomicznych, administracyjnych i obsługi. Zasady zatrudniania określają odrębne przepisy.
§ 32
1. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jakość i wyniki pracy.
2. Zadania nauczyciela:
l/ rzetelne przygotowywanie się do przeprowadzenia każdej formy zajęć dydaktycznych i wychowawczych,
2/ stosowanie skutecznych, sprawdzonych metod dydaktycznych, uwzględniających rozwój psychofizyczny, wydolność umysłową słuchacza i zasady higieny nauczania,
3/ rytmiczne, bezstronne, obiektywne i umotywowane ocenianie postępów słuchacza w nauce,
4/ udzielanie pomocy słuchaczom w przezwyciężeniu niepowodzeń szkolnych,
5/ rozwijanie zainteresowań i uzdolnień słuchaczy i przygotowywanie ich do wyboru kierunku dalszego kształcenia,
6/ aktywne uczestniczenie w pracach Rady Pedagogicznej,
7/ doskonalenie własnych umiejętności dydaktycznych i podnoszenie wiedzy merytorycznej poprzez samokształcenie i udział w formach kształcenia zorganizowanego,
8/ prowadzenie powierzonej mu klasy-pracowni lub pracowni przedmiotowej oraz troska o jej stan techniczny i wyposażenie,
9/ szczególna troska o bezpieczeństwo, higienę i zdrowie słuchaczy na wszystkich zajęciach prowadzonych w szkole i poza jej terenem,
10/ prowadzenie dokumentacji pedagogicznej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
11/ znajomość i ścisłe przestrzeganie treści zawartych w podstawowych aktach prawnych regulujących działalność szkoły i jej pracowników.
12/ terminowe wywiązywanie się z powierzonych obowiązków,
13/ współtworzenie właściwej twórczej atmosfery pracy szkoły oraz troska o harmonijne stosunki międzyludzkie,
14/ przestrzeganie tajemnicy służbowej.
§ 33
1. Nauczyciele danego przedmiotu lub nauczyciele przedmiotów pokrewnych mogą tworzyć zespół przedmiotowy.
2. Nauczyciele szkoły biorą udział w pracach zespołów przedmiotowych zgodnie z prowadzonymi przez siebie zajęciami.
3. Pracą zespołu przedmiotowego kieruje przewodniczący zespołu.
4. Przewodniczącego powołuje i odwołuje dyrektor szkoły po konsultacji z członkami zespołu.
5. Do podstawowych zadań zespołu przedmiotowego należy:
l/ organizowanie współpracy nauczycieli dla uzgadniania sposobów realizacji programów nauczania, korelowanie treści nauczania przedmiotów pokrewnych, a także uzgadnianie decyzji w sprawie wyboru programu nauczania,
2/ opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów oraz sposoby badania wyników nauczania,
3/ organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego dla początkujących nauczycieli,
4/ współdziałanie w organizowaniu pracowni i uzupełnianiu ich wyposażenia,
6. Zespół przedmiotowy ma prawo przedkładania wniosków dyrektorowi i Radzie Pedagogicznej w sprawach dotyczących usprawniania procesu dydaktycznego szkoły,
7. Zebrania członków danego zespołu przedmiotowego odbywają się nie mniej niż trzy razy w roku szkolnym.
8. Przewodniczący zespołu informuje radę pedagogiczną o działalności zespołu na czerwcowym plenarnym posiedzeniu.
9. Zebrania zespołu są protokołowane.
§ 34
1. Nauczycielowi powierza się obowiązki opiekuna klasy.
2. Zadania opiekuna klasy:
l/ tworzenie warunków wspomagających rozwój słuchaczy, proces jego uczenia się i samokształcenia,
2/ inspirowanie i wspomaganie działania zespołów słuchaczy, a w szczególności organizujących pomoc koleżeńską słuchaczom napotykających na trudności w nauce,
3/ podejmowanie działań umożliwiających wspólne rozwiązywanie konfliktów w zespole słuchaczy oraz między wychowawcą a innymi członkami społeczności szkolnej,
4/ kształtowanie i umacnianie w codziennych kontaktach u słuchaczy postaw partnerstwa i życzliwości, przestrzegania zasad tolerancji religijnej i światopoglądowej i poszanowania godności każdego człowieka,
5/ kształtowanie właściwej postawy wobec problemów alkoholizmu, narkomanii poprzez właściwą ocenę słuchaczy,
6/ dbanie o regularne uczęszczanie słuchaczy do szkoły, badanie przyczyn opuszczania przez nich zajęć szkolnych.
7/ rozwijanie społecznej aktywności słuchaczy poprzez angażowanie ich do pracy na terenie klasy, szkoły, środowiska oraz pracy w samorządzie słuchaczy,
8/ aktywizowanie w zakresie czytelnictwa,
9/ współdziałanie z nauczycielami uczącymi w tej klasie.
10/ zgłaszanie słuchaczy do wyróżnień i nagród, a także kar,
11/ prowadzenie dokumentacji słuchaczy.
§ 35
Do zadań pracowników ekonomiczno – administracyjnych i inżynieryjno – technicznych należy prowadzenie całokształtu działalności administracyjnej i księgowo – finansowej szkoły, prowadzenie spraw osobowych pracowników szkoły oraz obsługa sekretariatu. Szczegółowy zakres obowiązków pracownikom szkoły określa dyrektor szkoły.
Rozdział VI
SŁUCHACZE SZKOŁY.
ZASADY REKRUTACJI
PRAWA I OBOWIĄZKI SŁUCHACZY
§ 36
1. Rekrutacja słuchaczy do szkoły prowadzona jest zgodnie z przepisami w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych. Szczegółowe zasady rekrutacji zawierają odrębne uregulowania opracowane przez szkolną komisję rekrutacyjno – kwalifikacyjną Zespołu Szkół w Czarnej Białostockiej.
2. Do szkoły przyjmowane są osoby mające 18 lat, a także kończące 18 lat w roku kalendarzowym, w którym są przyjmowane.
§ 37
1. Słuchacz ma prawo do:
1) właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
2) zapewnienia warunków bezpieczeństwa, ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej, ochrony i poszanowania godności własnej,
3) życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktycznym, sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny swojej pracy,
4) swobody wyrażania myśli i przekonań, wypowiedzi, a w szczególności dotyczących życia szkoły oraz religii, jeśli nie narusza tym dobra innych osób,
5) pomocy ze strony nauczyciela przedmiotu w przypadku trudności w nauce,
6) uzyskania informacji z odpowiednim wyprzedzeniem o terminie i zakresie pisemnych prac sprawdzających (nie dotyczy kartkówek),
7) korzystania, po uzgodnieniu z nauczycielami z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki podczas zajęć oraz poza zajęciami szkolnymi,
8) wpływania na życie szkoły poprzez działalność samorządu słuchaczy.
3. Słuchacz ma obowiązek :
1/ przestrzegać postanowień zawartych w statucie szkoły,
2/ postępować w sposób godny i odpowiedzialny oraz dbać o dobre imię szkoły,
3/ systematycznie i punktualnie uczęszczać na zajęcia, zgodnie z obowiązującym planem,
4/ przestrzegać bezwzględnego zakazu spożywania alkoholu, posiadania i używania
narkotyków oraz innych środków odurzających,
5/ troszczyć się o mienie szkoły, jej estetyczny wygląd, czystość i porządek,
6/ naprawiać wyrządzone przez siebie szkody ( sposób naprawiania szkody określa każdorazowo dyrektor szkoły lub nauczyciel odpowiedzialny za sprzęt ),
7/ szanować godność własną, nauczycieli, innych pracowników szkoły oraz koleżanek i kolegów.
§ 38
1. Słuchacz może być nagrodzony za bardzo dobrą i dobrą naukę, wzorową frekwencję oraz widoczną pracę na rzecz semestru lub szkoły, a także za działalność w Samorządzie Słuchaczy.
2. Formy nagród:
l/ oficjalna pochwała wobec innych słuchaczy ( nauczyciel, wychowawca, dyrektor )
2/ nagroda książkowa przy średniej ocenie co najmniej 4,0 lub za bardzo dobrą frekwencję.
3/ przesłanie zawiadomienia o wynikach w nauce do rodziców i zakładów pracy w przypadku słuchaczy pracujących, o ile słuchacz uzyskał w semestrze ocenę średnią co najmniej 4,0.
3. Nieprzestrzeganie przez słuchacza postanowień zawartych w Statucie II Liceum Ogólnokształcącego dla Dorosłych, może powodować nałożenie kar w postaci:
l/ upomnienia opiekuna klasy,
2/ upomnienia dyrektora,
3/ nagany dyrektora szkoły,
4/ skreślenia z listy słuchaczy.
4. Słuchacz może być skreślony z listy słuchaczy za rażące naruszenie obowiązków słuchacza. Skreślenie z listy słuchaczy może nastąpić m.in. w następujących przypadkach:
1) dokonania kradzieży,
2) bójek i awantur na terenie szkoły,
3) znęcania się nad innymi słuchaczami,
4) zniszczenia i dewastowania mienia szkoły,
5) spożywania alkoholu i przebywania w stanie nietrzeźwym na terenie szkoły,
6) posiadania i rozprowadzania narkotyków.
5. Przed wymierzeniem kary słuchacz powinien być wysłuchany.
6. Słuchacz ma prawo do wniesienia odwołania od kary wymierzonej przez wychowawcę klasy do dyrektora szkoły w terminie 7 dni od daty udzielenia kary.
7. Dyrektor szkoły może zawiesić wykonanie kary nałożonej na słuchacza, jeżeli uzyska
poręczenie samorządu słuchaczy albo nauczyciela wychowawcy.
8. Słuchacz ma prawo do wniesienia odwołania od kary wymierzonej przez dyrektora szkoły oraz od decyzji o skreśleniu z listy słuchaczy do Podlaskiego Kuratora Oświaty w terminie 14 dni od daty wymierzenia kary. Odwołanie słuchacz wnosi za pośrednictwem dyrektora szkoły.
Rozdział VII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE.
§ 39
Statut może być zmieniony w całości lub w części. Postępowanie w sprawie zmiany statutu wszczyna się na wniosek każdego z organów szkoły. Statut podlega nowelizacji w przypadku zmian w przepisach oświatowych.
§ 40
Szkoła używa pieczęci urzędowych zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 41
Szkoła prowadzi archiwum i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 42
Szkoła jest jednostką budżetową i prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z odrębnymi przepisami.
Metryka strony