URP Nr XXXVII/354/09
UCHWAŁA Nr XXXVII/354/09
RADY POWIATU BIAŁOSTOCKIEGO
z dnia 29 października 2009 roku
w sprawie stanowiska Rady Powiatu Białostockiego w kwestii przebiegu korytarza kolejowego „RAIL BALTICA"
Na podstawie §13 ust. 2 Statutu Powiatu Białostockiego przyjętego uchwałą Nr XII/100/07 Rady Powiatu Białostockiego z dnia 25 października 2007 roku w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu Białostockiego (Dz. Urz. Woj. Podl. z 2007r. Nr 245, poz. 2518), zmienionego uchwałą Nr XIII/111/07 Rady Powiatu Białostockiego z dnia 29 listopada 2007 roku w sprawie uchwalenia zmian do Statutu Powiatu Białostockiego (Dz. Urz. Woj. Podl. z 2007r. Nr 272, poz.3009) oraz uchwałą Nr XXXIII/308/09 Rady Powiatu Białostockiego z dnia 25 czerwca 2009 roku w sprawie uchwalenia zmian do Statutu Powiatu Białostockiego (Dz. Urz. Woj. Podl. z 2009r. Nr 143, poz.1546) – Rada Powiatu Białostockiego uchwala, co następuje:
§ 1
Wystosować stanowisko do Ministerstwa Infrastruktury oraz władz Polskich Linii Kolejowych S.A. w sprawie przebiegu korytarza kolejowego „Rail Baltica", zawarte w załączniku do niniejszej uchwały.
§ 2
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Podpisał:
Przewodniczący Rady
Sławomir Gołaszewski
Załącznik
do Uchwały Nr XXXVII/354/09
Rady Powiatu Białostockiego
z dnia 29 października 2009 roku
STANOWISKO RADY POWIATU BIAŁOSTOCKIEGO
Rada Powiatu Białostockiego wyraża swoje zaniepokojnie w związku z informacjami o zmianie przebiegu planowanego kolejowego korytarza „Rail Baltica" na odcinku linii Białystok - Suwałki. Doniesienia medialne wskazują na propozycję korytarza przez Ełk – Olecko, w miejsce obecnego przebiegu trasy przez Sokółkę - Dąbrowę Białostocką - Augustów.
Rada Powiatu Białostockiego opowiada się za budową korytarza „Rail Baltica" uwzgledniającego również potrzeby związane z ruchem pasażerskim oraz tranzytem towarów z naszym najbliższym sąsiadem - Republiką Białoruś. Zaniechanie tworzenia powiązań kolejowych z krajami ościennymi UE wpłynie negatywnie na kontakty gospodarcze, a tym samy spowolni rozwój gospodarczy terenów przygranicznych o najmniejszym PKB na mieszkańca w Unii Europejskiej. Priorytetem Unii Europejskiej jest niwelacja różnic pomiędzy bardziej i mniej rozwiniętymi regionami, a niewątpliwie budowa korytarza kolejowego z uwzględnieniem trasy w obecnym kształcie przez nasz Powiat znacznie przyczyni się do osiągnięcia takiego celu. Jednocześnie, stanowczo, domagamy się radykalnego przyśpieszenia działań związanych z uruchomieniem inwestycji „Rail – Baltica”. Obecny fatalny stan dróg krajowych łączących nasz Powiat z aglomeracjami w Polsce i Europie oraz niepewność, co do przyszłego układu drogowego na naszym terenie, a także planowana zmiana przebiegu korytarza „Rail Baltica" stwarza poważne bariery komunikacyjne, które wpływają negatywnie na rozwój społeczno - gospodarczy nie tylko naszego powiatu, ale również powiatów ościennych.
Podpisał:
Przewodniczący Rady
Sławomir Gołaszewski
Metryka strony