URP Nr XXXVII/346/09

                 
UCHWAŁA Nr XXXVII /346/09
Rady Powiatu Białostockiego
z dnia 29 października 2009 roku
 
w sprawie przyjęcia „Programu promocji Powiatu Białostockiego”
 
                Na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 21 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) - Rada Powiatu Białostockiego uchwala, co następuje:
 
§ 1
 
                Przyjmuje się „Program promocji Powiatu Białostockiego” stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
 
§ 2
 
                Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu Białostockiego.
 
§ 3
 
                Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

Podpisał:

Przewodniczący Rady                          
Sławomir Gołaszewski        
 
  
                                                                                                                             Załącznik
                                                                                                                             do Uchwały Nr XXXVII/346/09
                                                                                                                             Rady Powiatu Białostockiego
                                                                                                                             z dnia 29 października 2009 roku
 
 
 
 
PROGRAMU PROMOCJI
POWIATU BIAŁOSTOCKIEGO
I. Wprowadzenie:
Ustawa o samorządzie powiatowym, w art. 4 ust. 1 pkt 21 uprawnia władze powiatu do prowadzenie działalności promocyjnej.
Poprzez promocję należy rozumieć intensywne konsekwentnie realizowane działania informacyjne związane ze wzmocnieniem roli powiatu na arenie regionalnej i krajowej. Promocja powinna obejmować takie działania i środki, które umożliwią przekazanie szerokiej i rzetelnej informacji o wszystkich aspektach działalności powiatu i jego ofercie. W celu osiągnięcia zamierzonych skutków promocji, należy wykorzystywać wiele instrumentów, jakimi są: reklama, public relations, tj. bezpośredni kontakt z odbiorcą. Pierwszy z instrumentów, najczęściej wykorzystywany i silnie oddziałujący zawiera bardzo szeroką gamę produktów promocyjnych: wydawnictwa reklamowe, reklamy w mediach, czasopisma, filmy, kalendarze itp. Kolejny instrument, public relations, to sposób promocji zmierzający do wykreowania pozytywnego wizerunku powiatu, jego marki, pozwalającej na identyfikację powiatu, jako miejsca wartego uwagi.
Niezbędnym warunkiem dobrej promocji jest także bezpośredni kontakt władz powiatu i pracowników Starostwa zarówno z mieszkańcami powiatu, jak i szerzej – województwa, kraju, czy zagranicy. Promocja musi budować wyrazisty i jednolity wizerunek powiatu – wszystkie działania promocyjne powinny wzajemnie się uzupełniać (promocja kultury, kultury fizycznej, turystyki, gospodarki itd.). Aby działania promocyjne byty skuteczne i szły we właściwym kierunku opracowano „Powiatowy Program Promocji Powiatu Białostockiego”.
 
II.        Działania promocyjne dotychczas prowadzone:
Działania promocyjne zostały podjęte niezwłocznie po utworzeniu Powiatu z dniem 1 stycznia 1999 r. i są realizowane za pomocą następujących instrumentów:
·       stale stosowane elementy promocyjne:
Na materiałach promocyjnych umieszczany jest herb powiatu. W powszechnym użytku znajduje się także papier firmowy zawierający elementy wyróżniające Powiat Białostocki (herb, znak ISO) oraz dane kontaktowe Starostwa.
·       marketing internetowy:
Strona internetowa redagowana i finansowana przez Starostwo ma adres: www.powiatbialostocki.pl
·       udział w imprezach targowo-wystawienniczych:
Powiat bierze udział w imprezach tego typu o charakterze lokalnym i ponadregionalnym.
·       reklama:
Realizowane przez Powiat formy reklamy wydawniczej to szereg wydanych (średnio raz do roku) folderów promocyjnych p.t.: „Powiat Białostocki”, kalendarze planszowe i trójdzielne na poszczególne lata, edytowane mapy Powiatu w różnych wersjach. W mediach ukazują się przeważnie raz do roku płatne informacje dotyczące powiatu, pełniące funkcje promocyjne. Na nośniku CD wydano też film promocyjny p.n.: „Powiat Białostocki”.
·       public relations:
Powiat wraz z gminami, ośrodkami kultury oraz współpracującymi firmami i organizacjami pozarządowymi jest współorganizatorem licznych przedsięwzięć kulturalnych i sportowych skierowanych do lokalnej społeczności.
·       gażety promocyjne:
W Starostwie stosowane są ozdobne teczki z herbem Powiatu oraz herby Powiatu do zawieszenia na ścianie. Poza tym Powiat posiada w swoich zbiorach gadżety promocyjne w postaci map powiatu, folderów, identyfikujących Powiat długopisów, kubków, breloczków, widokówek itp.
Materiały te są dystrybuowane wśród uczestników imprez oraz kolekcjonerów.
·       działania promocyjno-marketingowe:
Działania promocyjne Powiatu Białostockiego skierowane są do społeczności lokalnych, turystów, internautów, organizacji rządowych, samorządowych i społecznych, przedsiębiorców, inwestorów, mediów.
Celem działalności promocyjnej jest spełnienie określonych oczekiwań, jakie podmioty mają względem powiatu oraz stworzenie wizji korzyści wynikających z tego spełnienia.
Przyczynia się to do pozytywnego zaangażowania się w powiecie przez inwestowanie, pobyt, działalność publiczną na rzecz powiatu, a także do zadowolenia mieszkańców i turystów.
 
III. Kierunki działań promocyjnych Powiatu i metody realizacji:
Promocja powinna być aktywnym i konsekwentnie realizowanym działaniem informacyjnym związanym ze wzmocnieniem roli Powiatu w środowisku lokalnym, regionalnym oraz na arenie krajowej i zagranicznej.
Podstawowym celem działań promocyjnych jest wykreowanie w świadomości adresatów pozytywnego wizerunku Powiatu Białostockiego, który będzie go identyfikował w otoczeniu. Powinien on zachęcać interesantów, turystów i inwestorów do wyboru oferty Powiatu i równocześnie gwarantować satysfakcję z dokonanego wyboru.
Kluczowe grupy adresatów promocji i polityki informacyjnej tworzą:
·        mieszkańcy (kreowanie pozytywnego wizerunku – budowa zaufania),
·        samorządy gminne i urzędy,
·        przedsiębiorcy lokalni,
·        organizacje pozarządowe,
·        środowiska opiniotwórcze (np. politycy, dziennikarze, artyści itp.),
·        inwestorzy,
·        turyści krajowi i zagraniczni,
·        jednostki organizacyjne Powiatu.
Promocja, jako element marketingu, pełni bardzo ważną funkcję nie tylko informacyjną, ale przede wszystkim pobudzającą odbiorców do działania, wywołującą zamierzone postawy i zachowania.
Na promocję, będącą swoistym dialogiem pomiędzy Powiatem a określonymi grupami adresatów składa się wiele różnorodnych elementów.
Aby polityka promocyjna była skuteczna wszystkie elementy powinny być traktowane łącznie i stanowić harmonijną całość.
W związku z powyższym Program Promocji Powiatu Białostockiego powinien wskazywać na podjęcie działań w następujących obszarach:
1.    Opracowanie jednolitego systemu identyfikacji wizualnej:
Wszystkie działania promocyjne powinny być poparte dystrybucją materiałów promocyjnych. Materiałami takimi są przewodniki mapy, kalendarze, broszury, foldery, ulotki informacyjne na temat powiatu, papier firmowy, wizytówki, drobne upominki z nadrukiem symboli powiatu np.: nazwy, herbu, logo, hasła, adresu strony internetowej itp.
Należy w dalszym ciągu prowadzić dystrybucję tych materiałów, z tą jednak różnicą, że w miejsce dotychczas stosowanych przedmiotów, wprowadzać stopniowo nowe zawierające elementy jednolitego systemu identyfikacji wizualnej, która będzie się kojarzyć z powiatem niezależnie od rodzaju przedmiotu. Dotychczas stosowanym elementem identyfikującym Powiat był herb zamieszczany na wszelkich materiałach promocyjnych.
Aby bardziej wyróżnić nośniki promocyjne przekazywane odbiorcom, należałoby opracować logopowiatu, które będzie kojarzone z powiatem, czyniąc bardziej oryginalnym i zauważalnym materiał promocyjny. Słusznym, więc byłoby przeprowadzenie konkursu na logo Powiatu z udziałem znanych plastyków, lub konkursu otwartego z udziałem amatorów (w tym uczniów Liceum Plastycznego w Supraślu), rozstrzyganego przez komisję składającą się ze znanych artystów.
2. Opracowanie hasła reklamowego:
       W ramach działań promocyjnych konieczne jest stworzenie oprócz logo również hasła promującego Powiat i jego walory turystyczne np.: „Powiat Białostocki – miejsce rozwoju i szans”, „Powiat przyjazny mieszkańcom i turystom”.
       Hasło takie w ramach spójnego systemu identyfikacji, również byłoby zamieszczane na Wydawnictwach, tablicach informacyjnych, innych materiałach promujących Powiat.
       Do konkursu na hasło można zaprosić radnych Powiatu oraz pracowników Starostwa i jednostek organizacyjnych. Wyboru hasła lub kilku haseł promocyjnych dokona komisja konkursowa powołana przez władze Powiatu.
3. Prowadzenie kampanii reklamowych:
       Właściwym kierunkiem promocji Powiatu może być kampania reklamowa. Na jej sukces składa się wiele czynników, a przede wszystkim liczba osób, do której dotrze emitowana informacja. Kampania reklamowa powinna być prowadzona na wielu płaszczyznach i wszelkimi formami przekazu, które muszą być ciekawe i skupiające uwagę w celu zainteresowania odbiorcy. Należy, więc przygotować jednolitą wizualnie reklamę Powiatu, która mogłaby ukazać się w prasie, telewizji, radio, internecie, na billboardach i innych nośnikach promocyjnych, do których zaliczamy foldery, broszury, czasopisma, artykuły, mapy, materiały audiowizualne.
       Warto zwrócić uwagę na to, że właściwym sposobem na dotarcie do odbiorców reklamy jest portal internetowy. Powiat dwukrotnie korzystał na portalu zewnętrznym z tej formy do promocji podległych szkół, płacąc stosunkowo niewiele za zamieszczenie banera reklamowego.
       Tak, więc kontynuowanie tej formy reklamy, skierowanej do właściwej grupy odbiorców wydaje się nie tylko mało kosztowne, lecz również skuteczne.
4. Kształtowanie opinii publicznej:
       Konieczne jest rozszerzenie współpracy ze środowiskami opiniotwórczymi, tj. mediami regionalnymi i lokalnymi poprzez systematyczne informowanie o pracy Starostwa i jednostek organizacyjnych Powiatu (sprawozdania z sesji, imprez, wydarzeń), co w konsekwencji będzie informacją przekazywaną mieszkańcom powiatu.
       Pozytywnym czynnikiem budowy wizerunku Powiatu będzie wydawanie okresowo własnego biuletynu, jak również kontynuowanie wydawania wkładki do lokalnej prasy informującej o działaniach Powiatu. Należy przy tym zwracać uwagę, by teksty zamieszczane w tych wydawnictwach były atrakcyjne dla czytelników – mieszkańców lokalnej społeczności.
       Kształtowanie opinii publicznej może też odbywać się poprzez np.: organizowanie „Dni Otwartych”, podczas których goście mogą poznać działalność Powiatu i spotkać się z przedstawicielami władz. Stworzy to także możliwość do zainteresowania się Powiatem mediów lokalnych i wyemitowania tzw. „dobrej prasy” dla Powiatu Białostockiego. Prowadząc ożywioną współpracę z mediami nie należy zaniechać monitoringu i archiwizacji publikacji ukazujących się na temat Powiatu, która odbywa się w Starostwie od kilku lat w ramach Systemu Zarządzania Jakością.
5. Imprezy, wydarzenia oraz inne elementy promocji:
       W powiecie białostockim organizowanych jest wiele imprez kulturalnych, sportowych, turystycznych i artystycznych.
       Wiele z nich ma charakter lokalny, nie tylko, co do zasięgu, ale również, co do zaspokojenia potrzeb mieszkańców poszczególnych gmin. Nie mniej jednak szereg imprez jest wystarczająco godnych publicznej uwagi i propagowania tych wydarzeń.
       Konieczne jest, więc wypracowanie wizualnej „obecności” powiatu na imprezach cyklicznie organizowanych o charakterze kulturalnym, folklorystycznym, religijnym, turystycznym, sportowym, handlowym, a także wydarzeniach okazjonalnych organizowanych przez powiat i gminy. Działalność Powiatu w tym zakresie może być realizowana przez sponsoring (bycie sponsorem, jak i bycie sponsorowanym) oraz partonat. Szczególną uwagę należy zwrócić na to, aby sponsorować i patronować przedsięwzięciom budzącym szerokie zainteresowanie społeczne i kreującym wizerunek sponsorującego.
       Takimi przedsięwzięciami mogą być wszelkie konkursy, imprezy sportowe, rekreacyjne czy kulturalne.
       Przyznawane przez Powiat Białostocki dyplomy, medale, puchary, jak również współfinansowane różnego typu imprezy powinny być oznakowane elementami promocyjnymi Powiatu i wiązać się z wizualną obecnością Powiatu na tego typu imprezach. Elementy wizualizacyjne powinny być widoczne podczas wszystkich imprez, w których w jakikolwiek sposób partycypuje Powiat. Elementem wpisującym się w działania promocyjne będzie też opracowany corocznie kalendarz imprez odbywających się na terenie powiatu, który powinien zawierać możliwie najpełniejszą informację o tych wydarzeniach.
6. Opracowanie oferty turystycznej:
       Powiat Białostocki może poszczycić się bogatymi walorami przyrodniczymi, co umożliwia na tym terenie rozwój turystyki, w tym szczególnie turystyki aktywnej w wielu jej formach. Korzystając z uwarunkowań przyrodniczych można tu uprawiać turystykę pieszą, rowerową, wodną, konną, a nawet narciarską.
       Są na tym terenie również idealne miejsca do uprawiania wędkarstwa i sportów wodnych.
       Ważnym zadaniem Powiatu w dziedzinie turystyki jest wypracowanie „Markowego Produktu Turystycznego” (np.: - Spływ kajakowy rzeką Supraśl) -). Konsekwencją tego będzie stworzenie wspólnie z gminami i Centrum Edukacji w Supraślu systemu identyfikacji w postaci folderów, tablic, oznakowania miejsc postoju, biwakowania, zorganizowania imprez masowych nawiązujących tematyką do „Marki” Powiatu. Oferta powinna być skierowana do mieszkańców Białegostoku, powiatu białostockiego, jak i turystów z całego regionu, a nawet kraju i zagranicy.
7. Internet w promocji:
       Istotnym czynnikiem budowy wizerunku Powiatu jest internet, gdzie należy umieszczać wszystkie istotne informacje.
       Odbiorcami serwisu internetowego jest społeczność lokalna oraz osoby z regionu, kraju i zagranicy.
       Internet zapewnia użytkownikom całodobowy, nieograniczony dostęp do materiałów informacyjnych bez obawy wyczerpania nakładu.
       Zawartość witryny internetowej można zaktualizować w każdej chwili bez ponoszenia kosztów.
       Na stronie internetowej oprócz danych o Powiecie można zamieszczać dane interesujące potencjalnych turystów jak oferty ośrodków wypoczynkowych, gospodarstw agroturystycznych, czy schronisk młodzieżowych.
       Mogą tam też się znaleźć wyczerpujące informacje o trasach rowerowych wraz z ich przebiegiem i charakterystyką oraz opis szlaków turystycznych, kolor trasy, długość, czas przejścia.
 
IV. Ustalenia końcowe:
Program jest dokumentem ogólnie wskazującym kierunki podejmowania działań w celu kształtowania pozytywnego wizerunku Powiatu i skutecznej informacji o jego osiągnięciach. Szczegółowe zadania w zakresie promocji Powiatu będą określane łącznie z opracowywanymi planami rzeczowo-finansowymi na każdy rok budżetowy.
Cele i zadania promocyjne powinny być tak wyznaczone, by budżet planowany na dany rok zapewniał realne możliwości ich realizacji.
  
Opracowanie:                                                                                   Podpisał:
Anna Szczepańska                                                                              Przewodniczący Rady                  
                                                                                                        Sławomir Gołaszewski                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           
 

Metryka strony

Podmiot udostępniający informacje: Sławomir Gołaszewski

Opublikował: Agnieszka Mudzińska

Data wytworzenia informacji / dokumentu: 29-10-2009

Data udostępnienia w BIP: 06-11-2009 13:56

Data modyfikacji informacji: 06-11-2009 13:56