URP Nr XXX/299/09
UCHWAŁA Nr XXX/299/09
RADY POWIATU BIAŁOSTOCKIEGO
z dnia 30 kwietnia 2009 roku
w sprawie zaopiniowania „Sprawozdania z realizacji Powiatowego programu promocji zatrudnienia oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy na lata 2005 – 2008”
Na podstawie § 13 ust. 2 Statutu Powiatu Białostockiego, przyjętego Uchwałą
Nr XII/100/07 Rady Powiatu Białostockiego z dnia 25 października 2007 r. w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu Białostockiego, zmienionego Uchwałą Nr XIII/111/07 Rady Powiatu Białostockiego z dnia 29 listopada 2007 r. w sprawie uchwalenia zmian do Statutu Powiatu Białostockiego (Dz. Urz. Woj. Podl. Nr 245, poz.2518 i Nr 272, poz.3009), Rada Powiatu Białostockiego uchwala, co następuje:
Nr XII/100/07 Rady Powiatu Białostockiego z dnia 25 października 2007 r. w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu Białostockiego, zmienionego Uchwałą Nr XIII/111/07 Rady Powiatu Białostockiego z dnia 29 listopada 2007 r. w sprawie uchwalenia zmian do Statutu Powiatu Białostockiego (Dz. Urz. Woj. Podl. Nr 245, poz.2518 i Nr 272, poz.3009), Rada Powiatu Białostockiego uchwala, co następuje:
§ 1. Pozytywnie opiniuje „Sprawozdanie z realizacji Powiatowego programu promocji zatrudnienia oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy na lata 2005 – 2008”, stanowiące załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Podpisał:
Przewodniczący Rady
Sławomir Gołaszewski
Załącznik
do uchwały Nr XXX/299/09
Rady Powiatu Białostockiego
z dnia 30 kwietnia 2009 roku
Sprawozdanie
z realizacji w 2008 roku Powiatowego programu promocji zatrudnienia oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy
na lata 2005 - 2008
Program określa zadania z zakresu aktywizacji osób bezrobotnych realizowane w imieniu Starosty Białostockiego przez Powiatowy Urząd pracy w Białymstoku.
W 2008 roku Program realizowano w oparciu o kierunki działania:
Priorytet 1. Diagnoza rynku pracy na terenie działania Powiatowego Urzędu Pracy w Białymstoku
Kreowanie prawidłowej polityki zatrudnienia uwarunkowane jest posiadaniem kompleksowej wiedzy o sytuacji na rynku pracy, w szczególności o zasobach siły roboczej, podaży i popytu na pracę.
Podczas opracowywania charakterystyki rynku pracy korzystano m.in. z danych statystycznych będących w dyspozycji tut. Urzędu.
Sporządzane były sprawozdania o rynku pracy (MPiPS – 01) wraz z następującymi załącznikami:
- Załącznik Nr 1 „Bezrobotni według czasu pozostawania bez pracy, wieku, poziomu wykształcenia i stażu pracy”,
- Załącznik Nr 2 „Bezrobotni według rodzaju działalności ostatniego miejsca pracy oraz oferty pracy”,
- Załącznik Nr 3 „Bezrobotni oraz oferty pracy według zawodów i specjalności”,
- Załącznik Nr 4 „Poradnictwo zawodowe, pomoc w aktywnym poszukiwaniu pracy, szkolenie bezrobotnych i poszukujących pracy, staż i przygotowanie zawodowe w miejscu pracy”,
- Załącznik Nr 5 „Bezrobotni zamieszkali na wsi według czasu pozostawania bez pracy, wieku, poziomu wykształcenia i stażu pracy”,
- Załącznik Nr 6 „Aktywne programy rynku pracy”,
- Załącznik Nr 7 „Bezrobotni według gmin”
oraz Sprawozdania o osobach niepełnosprawnych bezrobotnych i poszukujących pracy nie pozostających w zatrudnieniu (MPiPS – 07).
Na podstawie w/w sprawozdawczości gromadzono w formie tabelarycznej informacje o poziomie i strukturze bezrobocia oraz tworzono zestawienia zawierające podstawowe dane dotyczące bezrobocia w gminach objętych działaniem tut. Urzędu.
Na koniec każdego kwartału 2008r. sporządzana była „Informacja o sytuacji na rynku pracy Powiatowego Urzędu Pracy w Białymstoku”, która miała na celu przedstawienie struktury lokalnego bezrobocia i form stosowanych przez tut. Urząd aktywizacji bezrobotnych. Informację przekazywano Prezydentowi Białegostoku, Staroście Białostockiemu i WUP w Białymstoku. Ponadto udostępniana była uczniom i studentom.
Na koniec roku, sporządzono „Sprawozdanie z działalności Powiatowego Urzędu Pracy w Białymstoku w 2008r.”, które szczegółowo charakteryzuje działalność tut. Urzędu, tzn. stosowane aktywne formy, działalność decyzyjną i odwoławczą, organizacyjne i techniczne zabezpieczenie realizacji zadań urzędu, współpracę z jednostkami krajowymi i zagranicznymi, gospodarowanie Funduszem Pracy oraz wykonanie budżetu.
Uzupełnieniem obowiązującej sprawozdawczości jest monitoring zawodów deficytowych i nadwyżkowych w Powiecie Białostockim i mieście Białystok. Celem opracowania było zapewnienie bieżącej koordynacji szkolenia osób bezrobotnych oraz kształcenia zawodowego z potrzebami rynku pracy. Wiedza o zawodach deficytowych i nadwyżkowych umożliwia również wyselekcjonowanie grup osób bezrobotnych, którym ze względu na nieatrakcyjne wykształcenie i brak dodatkowych kwalifikacji niezbędna jest szczególna pomoc w osiągnięciu poziomu dostosowania zawodowego do potrzeb rynku pracy.
Dane o podmiotach gospodarczych (liczba i struktura) funkcjonujących na terenie działania Urzędu uzyskano z Urzędu Statystycznego w Białymstoku. Natomiast szczegółowe informacje, odnośnie rodzaju prowadzonej działalności, perspektyw rozwoju firm oraz planowanych zmian w zakresie zatrudnienia pozyskali aktywni pośrednicy podczas wizyt w zakładach pracy. Wiedzę o podmiotach gospodarczych uzupełniano również w oparciu o informacje prasowe.
Wg. stanu na dzień 31 grudnia 2008r. w Powiatowym Urzędzie Pracy w Białymstoku zarejestrowanych było 14.158 osób bezrobotnych, w tym 9.174 osoby zamieszkałe w powiecie grodzkim i 4.984 w powiecie ziemskim. Na terenie działania tut. Urzędu funkcjonowało 38.852 podmioty gospodarcze, w tym 29.452 w Białymstoku i 8.586 w powiecie ziemskim.
Stopa bezrobocia na 31.12.2008r. wynosiła: powiat grodzki – 7,9%, powiat ziemski – 11,1%.
Priorytet 2. Aktywizacja zawodowa bezrobotnych
Aktywizacja zawodowa bezrobotnych ukierunkowana była w szczególności na:
- przeciwdziałanie i ograniczenie długotrwałego bezrobocia,
- umożliwienie startu zawodowego osobom bezrobotnym.
Realizowane działania kierowano do osób znajdujących się w szczególnie trudnej sytuacji na rynku pracy m. in. ze względu na kwalifikacje nieadekwatne do potrzeb rynku pracy, brak doświadczenia zawodowego, pasywność, niedostateczną mobilność zawodową i przestrzenną.
Cel 2.1
Przeciwdziałanie i ograniczenie długotrwałego bezrobocia.
W ramach powyższego celu realizowano zadania:
1. Wspieranie osób bezrobotnych poprzez organizowanie usług doradczych.
Celem poradnictwa zawodowego jest udzielanie pomocy osobom bezrobotnym
w organizowaniu ich życia zawodowego. Doradcy zawodowi pomagają ludziom, którzy mają trudności z podjęciem lub realizacją decyzji zawodowej, jeśli te trudności wynikają głównie z braku umiejętności oceny swoich możliwości zawodowych lub korzystania z informacji o rynku pracy. Pomoc doradców zawodowych obejmuje również rozpoznanie istniejących trudności w znalezieniu pracy; poznanie predyspozycji zawodowych; wybór odpowiedniego rodzaju pracy lub kierunku szkolenia, czy przekwalifikowania; uzyskanie szczegółowych informacji o zawodach; przygotowanie dokumentów aplikacyjnych, wskazówki do rozmowy z przyszłym pracodawcą.
w organizowaniu ich życia zawodowego. Doradcy zawodowi pomagają ludziom, którzy mają trudności z podjęciem lub realizacją decyzji zawodowej, jeśli te trudności wynikają głównie z braku umiejętności oceny swoich możliwości zawodowych lub korzystania z informacji o rynku pracy. Pomoc doradców zawodowych obejmuje również rozpoznanie istniejących trudności w znalezieniu pracy; poznanie predyspozycji zawodowych; wybór odpowiedniego rodzaju pracy lub kierunku szkolenia, czy przekwalifikowania; uzyskanie szczegółowych informacji o zawodach; przygotowanie dokumentów aplikacyjnych, wskazówki do rozmowy z przyszłym pracodawcą.
Usługi doradcze były przeprowadzone w następujących formach:
a) Poradnictwo indywidualne
Wszelkie działania doradcze, które były podejmowane na rzecz osób bezrobotnych poprzedzano rozmową wstępną.
W 2008r. 4.793 osoby skorzystały z rozmowy wstępnej, w tym 4.682 osoby bezrobotne (2.717 osób z powiatu grodzkiego i 1.965 osób z powiatu ziemskiego).
Poradą w formie indywidualnej objęto 678 osób, w tym 476 kobiet.
Rozmowy koncentrowały się głównie wokół wyborów zawodowych. Klienci oczekiwali pomocy w wyborze kierunku szkolenia finansowanego ze środków Funduszu Pracy. Z reguły osoby te były przygotowane do zawodów, w których brak wolnych miejsc pracy lub nie posiadały wyuczonych umiejętności o znaczeniu zawodowym. Inną grupę stanowiły osoby, które były zainteresowane jedynie uzupełnieniem posiadanych już umiejętności. W każdym przypadku istotne było określenie zasadności wyboru kierunku szkolenia, a także poziomu motywacji do udziału w nim. Część osób, mimo odpowiednich kwalifikacji wskazywała na problemy związane z pozyskaniem zatrudnienia. Miały one trudności z docieraniem do pracodawców, autoprezentacją, rozmową kwalifikacyjną. Analizowano wówczas skuteczność metod stosowanych przy ubieganiu się o zatrudnienie i zachęcano do samodzielności w rozeznaniu rynku pracy. Znaczna część osób wymagała pomocy w pokonaniu poczucia beznadziejności i wyobcowania społecznego. Klienci oczekiwali także pomocy w przygotowywaniu dokumentów takich, jak życiorys zawodowy i list motywacyjny. Ważne okazywało się też przełamywanie stereotypów i barier dotyczących rynku pracy, jak i oczekiwań pracodawców. Osoby korzystające z pomocy doradczej mają możliwość przeprowadzenia badań preferencji zawodowych. Interpretacja otrzymanych wyników dostarcza szeregu informacji zarówno o osobowości badanego, jak i o środowisku pracy, czy zawodach dających możliwość samorealizacji.
Lepsze samopoznanie pozwala na dokonywanie bardziej świadomych i realnych wyborów zawodowych zgodnych z predyspozycjami.
b) Informacja zawodowa
Świadomy wybór drogi zawodowej powinien być oparty także o znajomość wymagań danego zawodu, charakteru pracy i statusu pracownika w różnych zawodach. Istotne staje się zebranie informacji dotyczącej możliwości kształcenia. Często informacja o zawodzie ogranicza się do szeregu potocznych opinii, nie zawsze własnych i jest bardzo uboga. Osoby chcące pogłębić swoją wiedzę o zawodach korzystają z Teczek Informacji o Zawodach, Klasyfikacji zawodów i specjalności, Przewodnika po zawodach. Do dyspozycji są też filmy o zawodach. W 2008r. z materiałów zawodoznawczych zebranych w Sali informacji Zawodowej skorzystało:
- 2.237osób w formie indywidualnej,
- 182 osoby w formie spotkań grupowych.
c) Poradnictwo grupowe
W 2008r. zorganizowano 5 grup zajęć warsztatowych, w których uczestniczyło 49 osób, w tym 45 kobiet. Głównym celem zajęć było nauczenie rozpoznawania swoich mocnych stron i umiejętności. W trakcie zajęć wskazywano na rolę własnej aktywności przy ubieganiu się o zatrudnienie. Wskazywano na metody kontaktowania się z potencjalnymi pracodawcami. Uczestnicy mieli możliwość przygotowania dokumentów aplikacyjnych i przećwiczenia zdobytych umiejętności.
Długi okres pozostawania bez pracy wywołuje wiele negatywnych skutków psychologicznych, wśród których najważniejszy jest spadek aktywności bezrobotnego
na rynku pracy, spowodowany obniżoną samooceną oraz rosnącym poczuciem braku własnej wartości. Działalność Klubu Pracy opiera się na założeniu, że nawet na najtrudniejszym rynku pracy pracę można znaleźć. Klub Pracy to miejsce, gdzie można zmienić tę sytuację poprzez zrozumienie, w jaki sposób oferty pojawiają się na rynku pracy i jak do nich dotrzeć, a także przez pobudzenie pewności siebie, podniesienie wiary we własne możliwości i nauczenie technik prezentacji.
na rynku pracy, spowodowany obniżoną samooceną oraz rosnącym poczuciem braku własnej wartości. Działalność Klubu Pracy opiera się na założeniu, że nawet na najtrudniejszym rynku pracy pracę można znaleźć. Klub Pracy to miejsce, gdzie można zmienić tę sytuację poprzez zrozumienie, w jaki sposób oferty pojawiają się na rynku pracy i jak do nich dotrzeć, a także przez pobudzenie pewności siebie, podniesienie wiary we własne możliwości i nauczenie technik prezentacji.
Szkolenie to, nie tylko uczy technik aktywnego poszukiwania pracy, ale także wpływa na zmianę sposobu myślenia uczestników. Dużą wagę przywiązuje się też do praktycznego zastosowania zdobywanych umiejętności, a także analizę doświadczeń w tym zakresie.
Z zajęć tych skorzystało 146 osób bezrobotnych, w tym 120 osób w zajęciach organizowanych w siedzibie Urzędu.
Z zajęć tych skorzystało 146 osób bezrobotnych, w tym 120 osób w zajęciach organizowanych w siedzibie Urzędu.
2. Realizacja programów rynku pracy
- pośrednictwo pracy
Wszystkie osoby zarejestrowane w Urzędzie objęte zostały pośrednictwem pracy. Podczas rozmów z osobami bezrobotnymi szczególną uwagę zwracano na rozpoznanie potrzeb poszukujących zatrudnienia oraz na określenie optymalnych form pomocy (proponowanie szkoleń, przekwalifikowań, kierowanie na rozmowę z doradcą zawodowym, przedstawienie odpowiedniej oferty zatrudnienia). Doboru kandydatów do pracy na zgłoszone propozycje zatrudnienia dokonywano w oparciu o rozmowy z osobami bezrobotnymi, analizę ich dotychczasowej pracy zawodowej, jak i posiadanych kwalifikacji oraz ocenę przydatności na danym stanowisku pracy.
Inną formą kojarzenia propozycji zatrudnienia z osobami bezrobotnymi są giełdy pracy. W omawianym okresie zorganizowano 17 giełd, w których uczestniczyło 436 osób.
W 2008r. dwukrotnie (w styczniu i październiku) tut. Urząd zorganizował „Forum Rynku Pracy”. Przedsięwzięcie to było okazją do spotkania poszukujących zatrudnienia z przedstawicielami podlaskich pracodawców, instytucji i jednostek szkoleniowych. Osoby odwiedzające Forum miały możliwość uzyskania informacji o aktualnych propozycjach zatrudnienia, poszukiwanych kwalifikacjach i umiejętnościach oraz wzięcia udziału w zajęciach warsztatowych. Inicjatywa cieszyła się dużym zainteresowaniem, gdyż wychodziła naprzeciw oczekiwaniom pracodawców, jak i osób poszukujących zatrudnienia. O skali zainteresowania świadczy fakt, iż II Forum Rynku Pracy odwiedziło ponad 2.000 osób.
Zainteresowani mogli również korzystać z ofert pracy w ramach sieci EURES. W omawianym okresie wpłynęło 306 propozycji zatrudnienia na 6.081 stanowisk pracy. Oferty pochodziły m.in. z krajów: Republika Czeska, Niemcy, Wielka Brytania, Irlandia, Włochy, Hiszpania, Dania, Słowenia.
W 2008r. wspólnie z doradcą EURES z Wojewódzkiego Urzędu Pracy zorganizowano 2 spotkania informacyjne na temat warunków życia i pracy oraz sytuacji na rynku pracy w krajach Unii Europejskiej oraz EOG. Uczestników spotkania zapoznano również z zasadami wypełniania dokumentów aplikacyjnych oraz ofertami pracy w ramach sieci EURES.
W czerwcu 2008r. pracownicy Urzędu uczestniczyli w „Dniu Aktywności Zawodowej”, w Gminie Czarna Białostocka organizowanym przez Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej WUP w Białymstoku. Osoby zainteresowane miały możliwość uzyskania informacji o sytuacji na lokalnym rynku pracy z uwzględnieniem „zawodów przyszłości”, aktywnych formach przeciwdziałania bezrobociu, poradnictwie zawodowym oraz szkoleniach organizowanych przez PUP.
Pośrednik pracy brał również udział w 8 spotkaniach z beneficjentami realizowanego przez MOPR w Białymstoku projektu systemowego „40 + Dojrzałość, lojalność, stabilność”, podczas których przekazał informacje o realizowanych przez Urząd formach pomocy osobom bezrobotnym, w tym zagrożonym wykluczeniem społecznym oraz prezentował aktualne propozycje zatrudnienia.
W celu zapoznania cudzoziemców ubiegających się o uzyskanie statusu uchodźcy z usługami realizowanymi przez tut. Urząd, formami aktywizacji oraz aktualną sytuacją na rynku pracy zorganizowano spotkania z mieszkańcami Ośrodków dla cudzoziemców przy ulicach Antoniuk Fabryczny i I Armii Wojska Polskiego.
Podkreślić należy, że miesięcznie z usług pośrednictwa korzystało około 14,5 tys. osób. W 2008r. bezrobotni złożyli 173.180 wizyt. Ogółem wydano 10.744 skierowań do pracy, natomiast 2.579 osób odmówiło przyjęcia propozycji zatrudnienia. Osoby zainteresowane miały możliwość uzyskania informacji o ofertach pracy drogą meilową.
Usługi pośrednictwa pracy realizowane były również w Sklepie z Pracą „Oferta”. W 2008r. do Sklepu wpłynęło 3.635 propozycji zatrudnienia.
- prace interwencyjne
W okresie 01.01 -31.12.2008 roku Starosta Powiatu Białostockiego podpisał z 175 pracodawcami 205 umów w sprawie organizacji 247 miejsc pracy w ramach zatrudnienia subsydiowanego.
Ogółem zatrudnienie podjęło 249 osób, w tym 143 kobiety.
W powiecie grodzkim pracę podjęły 152 osoby, w tym 87 kobiet. Spośród osób zatrudnionych 57 osób, w tym 30 kobiet to młodzież do 25 roku życia, natomiast 23 osoby, w tym 19 kobiet stanowią osoby długotrwale bezrobotne, przy czym 45 osób, w tym 22 kobiety to osoby powyżej 50 roku życia.
Z powiatu ziemskiego pracę podjęło 97 osób, w tym 56 kobiet. Spośród osób zatrudnionych 47 osób, w tym 28 kobiet to młodzież w wieku do 25 roku życia, natomiast 28 osób, w tym 19 kobiet to osoby długotrwale bezrobotne oraz 16 osób, w tym 7 kobiet to bezrobotni powyżej 50 roku życia.
W w/w okresie 2008 roku najwięcej miejsc pracy interwencyjnej utworzono osobom posiadającym odpowiednie kwalifikacje na stanowiskach:
· referent,
· księgowa,
· opiekunka,
· konserwator,
· sprzątaczka,
· pomoc kuchenna,
· kierowca,
· sprzedawca.
- roboty publiczne
W okresie od 01.01 – 31.12.2008 r. Starosta Powiatu Białostockiego zawarł 49 umów z 21 organizatorami robót publicznych w sprawie zatrudnienia 211 osób bezrobotnych.
Ogółem w tym okresie w ramach robót publicznych pracę podjęło 227 osób bezrobotnych, w tym 67 kobiet (16 osób skierowano w ramach uzupełnienia stanowiska).
Z powiatu grodzkiego zatrudniono 31 osób, w tym 10 kobiet. Spośród zatrudnionych 1 mężczyzna i 1 kobieta, to młodzież w wieku do 25 roku życia, 7 mężczyzn powyżej 50 roku życia oraz 21 osób, w tym 9 kobiet należało do kategorii osób długotrwale bezrobotnych.
Z powiatu ziemskiego pracę podjęło 196 osób, w tym 57 kobiet. Spośród osób zatrudnionych 11 osób, w tym 3 kobiety stanowiły młodzież w wieku do 25 roku życia, 97 osób, w tym 21 kobiety należało do grupy osób powyżej 50 roku życia, natomiast 120 osób, w tym 40 kobiet to długotrwale bezrobotni.
Zatrudnieni bezrobotni w ramach robót publicznych wykonywali pracę na stanowiskach:
· robotnik drogowy,
· robotnik niewykwalifikowany,
· pracownik biurowy,
· pomoc administracyjna,
· robotnik budowlany,
· młodszy opiekun,
· aspirant pracy socjalnej,
· pracownik socjalny,
· robotnik gospodarczy.
Na dzień 31 grudnia 2008 roku zatrudnionych było 12 osób (11 kobiet) przy robotach publicznych.
- przygotowanie zawodowe w miejscu pracy
W celu pomocy osobom bezrobotnym, które nie posiadają kwalifikacji dostosowanych do potrzeb rynku pracy, będących w szczególnej sytuacji na rynku pracy (art. 49 ustawy), Starosta ma możliwość organizacji wspólnie z pracodawcami miejsc pracy dotyczących przygotowania zawodowego.
W okresie czterech kwartałów 2008r. zawarto 87 umów z 85 pracodawcami w sprawie organizacji 105 miejsc odbywania przygotowania zawodowego.
Z powiatu grodzkiego przygotowanie zawodowe podjęło 76 osób, w tym 64 kobiety. Spośród osób odbywających przygotowanie zawodowe 1 kobieta, to młodzież do 25 roku życia, 47 osób (43 kobiety), to osoby długotrwale bezrobotne, natomiast 8 osób (2 kobiety) powyżej 50 roku życia.
Z powiatu ziemskiego pracę podjęło 29 osób, w tym 26 kobiet. Spośród osób odbywających przygotowanie zawodowe 4 osoby (3 kobiety), to osoby młode do 25 roku życia, 20 kobiet stanowią osoby długotrwale bezrobotne, natomiast 2 kobiety, to osoby powyżej 50 roku życia.
Najwięcej miejsc pracy w ramach przygotowania zawodowego utworzono na stanowisku referenta.
Na dzień 31.12.2007 r. przygotowanie zawodowe odbywało 38 osób.
3. Dostosowanie kwalifikacji osób bezrobotnych do potrzeb rynku pracy oraz wspieranie bezrobotnych kontynuujących naukę.
- szkolenia, przekwalifikowania
Głównym celem szkoleń jest poprzez przyuczenie do zawodu, przekwalifikowanie, a także podniesienie ich dotychczasowych kwalifikacji zwiększenie szans bezrobotnych na uzyskanie zatrudnienia. Szkolenia kierowane są m.in. do tych osób, które nie posiadają żadnych kwalifikacji zawodowych, bądź utraciły zdolność do wykonywania pracy w danym zawodzie lub nie mają szans na uzyskanie zatrudnienia, z uwagi na dotychczasowe umiejętności. Uczestnictwo w szkoleniach ma pomóc takim osobom w dostosowaniu się do zmiennych wymogów rynku pracy, a także zwiększyć ich mobilność zawodową.
W 2008r. w Powiatowym Urzędzie Pracy w Białymstoku na różnego rodzaju szkolenia skierowano ogółem 1.838 osób (1.255 osób z powiatu grodzkiego i 583 osoby z powiatu ziemskiego).
W ramach szkoleń grupowych kierowano osoby bezrobotne na następujące kursy:
· kosmetyka ze stylizacją paznokci i wizażem,
· spawanie metodą MAG-135,
· kurs kwalifikacyjny – sanitariusz szpitalny,
· obsługa ciężkiego sprzętu budowlano - drogowego,
· kierowca wózków jezdniowych z napędem silnikowym,
· księgowość od podstaw,
· glazurnik - posadzkarz - malarz,
· kompleksowa obsługa biura,
· pracownik magazynu,
· eksploatacja urządzeń elektroenergetycznych,
· grafika komputerowa z obróbką zdjęć i tworzeniem stron WWW,
· język angielski,
· kasjer-sprzedawca,
· pozyskiwanie funduszy unijnych z uwzględnieniem prawa zamówień publicznych oraz zarządzanie projektem,
· specjalista do spraw kadr i płac,
· operator obrabiarek sterowanych numerycznie,
· księgowość komputerowa,
· barman - kelner,
· kucharz,
· ECDL - Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych,
· ABC Przedsiębiorczości,
· projektowanie AutoCAD z kosztorysowaniem,
· bukieciarz - florysta,
· opiekun dzieci, osób starszych i niepełnosprawnych,
· specjalista do spraw sprzedaży i marketingu,
· specjalista do spraw logistyki,
· szkolenie podstawowe strażników straży gminnych (miejskich),
· szkolenie podstawowe strażaka jednostki ochrony przeciwpożarowej,
· monter instalacji wodno-kanalizacyjnych,
· magazynier z obsługą kasy fiskalnej,
· profesjonalna opiekunka,
· kurs fryzjerski,
· obsługa sekretariatu,
· prawo jazdy kat. C,
· rachunkowość, kadry, płace,
· profesjonalne techniki sprzedaży,
· podstawy obsługi komputera,
· technolog robót wykończeniowych w budownictwie wraz z robotami stolarskimi,
· technolog robót wykończeniowych w budownictwie wraz z robotami szklarskimi,
· przedsiębiorczość z księgowością małych firm.
Obszary szkoleń indywidualnych w 2008r.:
· kierowcy (kursy: prawo jazdy kat. C, C+E, D; podstawowy i dokształcający dla kierowców wykonujących transport drogowy w zakresie przewozu osób i rzeczy; instruktor nauki jazdy; szkolenie dla kandydatów na egzaminatorów osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami; transport drogowy taksówką; kurs podstawowy ADR i specjalistyczny na przewóz w cysternach; certyfikat kompetencji zawodowych),
· mechanika maszyn i urządzeń, elektryka i elektronika (kursy: kurs dotyczący przeprowadzania okresowych badań technicznych; eksploatacja urządzeń elektroenergetycznych; eksploatacja urządzeń energetycznych; eksploatacja urządzeń gazowych; obsługa kotłów parowych i wodnych na paliwa stałe, ciekłe i gazowe),
· obsługa maszyn i urządzeń (kursy: kierowca wózków jezdniowych z napędem silnikowym; obsługa suwnic sterowanych z kabiny; napełnianie zbiorników LPG i obsługa stacji autogaz E; operator żurawi przenośnych; operator ładowarki jednonaczyniowej, obsługa podestów ruchomych; operator koparko-ładowarki, wszystkie typy kl. III; obsługa obrabiarek sterowanych numerycznie),
· spawanie (kursy: spawanie metodą MAG; spawanie MIG; spawanie TIG 141; spawanie acetylenowo-tlenowe 311),
· handel (kursy: sprzedawca; pracownik magazynu; kasjer - sprzedawca),
· obsługa finansowo - księgowa, bankowość (kursy: kasjer walutowo – złotowy; specjalista ds. kadr i płac; księgowość dla zaawansowanych),
· obsługa komputera (kursy: podstawy obsługi komputera z Internetem; tworzeniem stron www; AutoCAD; kosztorysowanie; ECDL - Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych; WF-MAG - obsługa modułu obrotu towarowego, komputerowe prowadzenie sprzedaży i fakturowanie),
· inne (np. kursy: ABC przedsiębiorczości; resuscytacja krążeniowo - oddechowa;
kurs medyczno – zielarski; GIS dla przyrodników i ekologów; pozyskiwanie funduszy unijnych z uwzględnieniem prawa zamówień publicznych oraz zarządzanie projektem; kosmetyka ze stylizacją paznokci i wizażem; masaż klasyczny, segmentarny, relaksacyjny i drenaż limfatyczny; barman - kelner; fryzjer; pracownik ochrony fizycznej II stopnia; kurs z zakresu strzyżenia i pielęgnacji psów; szkolenie podstawowe strażaka jednostki ochrony przeciwpożarowej, bukieciarz florysta, kurs pilotów wycieczek).
kurs medyczno – zielarski; GIS dla przyrodników i ekologów; pozyskiwanie funduszy unijnych z uwzględnieniem prawa zamówień publicznych oraz zarządzanie projektem; kosmetyka ze stylizacją paznokci i wizażem; masaż klasyczny, segmentarny, relaksacyjny i drenaż limfatyczny; barman - kelner; fryzjer; pracownik ochrony fizycznej II stopnia; kurs z zakresu strzyżenia i pielęgnacji psów; szkolenie podstawowe strażaka jednostki ochrony przeciwpożarowej, bukieciarz florysta, kurs pilotów wycieczek).
Cel 2.2
Umożliwienie startu zawodowego osobom bezrobotnym.
Osoby młode doświadczają trudności na rynku pracy. Niedostosowanie struktury i treści kształcenia obok braku doświadczenia zawodowego są dodatkowymi czynnikami utrudniającymi uzyskanie zatrudnienia. Dlatego też szczególną uwagę w działaniach Urzędu zwrócono na umożliwienie tej grupie osób startu zawodowego.
Realizowane działania:
1.Realizacja zadań z zakresu:
- pośrednictwa pracy
Wszystkie osoby młode objęte zostały pośrednictwem pracy. Pomoc Urzędu ukierunkowana była na zdiagnozowanie potrzeb i oczekiwań bezrobotnych oraz określenie odpowiedniej formy pomocy, tj. skierowanie do pracy w ramach wolnych zgłoszeń lub prac subsydiowanych; umożliwienie zdobycia doświadczenia zawodowego w ramach stażu; szkolenie lub przekwalifikowanie w celu dostosowania posiadanych kwalifikacji do potrzeb rynku pracy; pomoc doradcza. Podczas rozmów z osobami bezrobotnymi wskazywano również na rolę własnej aktywności w poszukiwaniu pracy.
Zachęcano młodzież (mając na uwadze ich większą mobilność przestrzenną i zawodową) do samodzielnego aktywnego poszukiwania potencjalnych miejsc pracy, również na regionalnym, jak i krajowym rynku pracy. Osoby zainteresowane miały także możliwość korzystania z ofert pracy w ramach sieci EURES. Pracownicy Urzędu informowali bezrobotnych również o sytuacji na lokalnym rynku pracy.
Osoby młode rejestrujące się w Urzędzie często nie znają realiów lokalnego rynku pracy oraz technik poszukiwania pracy. Dlatego też, w celu przybliżenia uczniom klas maturalnych sytuacji na rynku pracy, możliwości zatrudnienia w krajach Unii Europejskiej oraz udzielenia informacji na temat zadań Urzędu i stosowanych aktywnych form przeciwdziałania bezrobociu pośrednicy pracy, doradcy zawodowi i asystent EURES uczestniczyli w spotkaniach w Zespole Szkół Handlowo - Ekonomicznych i Zespole Szkół Ogólnokształcących Nr10 w Białymstoku. Pracownicy PUP wzięli również udział w Ogólnopolskich Targach Edukacji i Pracy pod hasłem „Twoja kariera w Twoich rękach” organizowanych przez Centrum Edukacji i Pracy Młodzieży w Białymstoku, podczas których promowano usługi Urzędu.
- poradnictwa zawodowego
Z tej formy skorzystało 826 osób bezrobotnych do 25 roku życia.
Poradnictwo pomaga bezrobotnemu w uzyskaniu odpowiedniego wglądu
na własne zainteresowania, zachęca do podejmowania własnych decyzji dotyczących celów zawodowych i podejmowania działań w kierunku ich realizacji. Poradnictwo zawodowe skierowane jest zarówno do ludzi, którzy nie wiedzą, jaki zawód jest dla nich odpowiedni, jak i osób, które są zmuszone zawód zmienić lub dostosować do wymagań rynku pracy. Pomoc doradców zawodowych polegała na rozpoznaniu istniejących trudności w znalezieniu pracy, poznaniu predyspozycji zawodowych, wyborze odpowiedniego rodzaju pracy lub kierunku szkolenia czy przekwalifikowania, uzyskania szczegółowych informacji o zawodach, przygotowaniu dokumentów aplikacyjnych, otrzymaniu wskazówek do rozmowy z przyszłym pracodawcą.
na własne zainteresowania, zachęca do podejmowania własnych decyzji dotyczących celów zawodowych i podejmowania działań w kierunku ich realizacji. Poradnictwo zawodowe skierowane jest zarówno do ludzi, którzy nie wiedzą, jaki zawód jest dla nich odpowiedni, jak i osób, które są zmuszone zawód zmienić lub dostosować do wymagań rynku pracy. Pomoc doradców zawodowych polegała na rozpoznaniu istniejących trudności w znalezieniu pracy, poznaniu predyspozycji zawodowych, wyborze odpowiedniego rodzaju pracy lub kierunku szkolenia czy przekwalifikowania, uzyskania szczegółowych informacji o zawodach, przygotowaniu dokumentów aplikacyjnych, otrzymaniu wskazówek do rozmowy z przyszłym pracodawcą.
- organizowania szkoleń podnoszących kwalifikacje
Zarówno szkolenia grupowe, indywidualne jak i szkolenie w zakresie umiejętności poszukiwania pracy ukończyło 324 osób bezrobotnych do 25 roku życia.
- organizowanie subsydiowanych miejsc zatrudnienia
Osoby bezrobotne w wieku do 25 roku życia są jedną z grup wymienionych w art. 49 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, które zostały uznane za „osoby będące w szczególnie trudnej sytuacji na rynku pracy”.
W 2008r. na subsydiowane miejsca pracy skierowano ogółem 164 osoby zaliczane do w/w grupy bezrobotnych. Analizując tę grupę pod względem form wsparcia, na które zostały osoby skierowane sytuacja przedstawia się następująco:
· w ramach prac interwencyjnych zatrudniono 104 osoby (w tym 57 osób z powiatu grodzkiego oraz 47 osób z powiatu ziemskiego),
· w ramach robót publicznych zatrudniono 13 osób (w tym 2 osoby z powiatu grodzkiego i 11 osób z powiatu ziemskiego),
· w ramach refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy zatrudniono 47 osób.
- organizacja miejsc odbywania stażu dla bezrobotnej młodzieży
W celu umożliwienia bezrobotnej młodzieży zdobycia praktycznych umiejętności (doświadczenia), które są niezbędne do wykonywania pracy, Starosta Powiatu Białostockiego zawierał z pracodawcami umowy dotyczące organizacji miejsc odbywania stażu.
W okresie od 01.01. – 31.12.2008 roku zwarto 788 umów z 578 pracodawcami w sprawie organizacji 1.341 miejsc odbywania stażu. Ogółem w roku 2008 staż podjęło 1.250 osób bezrobotnych.
Z powiatu grodzkiego staż podjęło 891 osób, w tym 722 kobiety. Spośród odbywającej staż młodzieży 699 osób (576 kobiet), to młodzież do 25 roku życia oraz 23 osoby (15 kobiet). to długotrwale bezrobotni.
Z powiatu ziemskiego staż podjęło 369 osób, w tym 317 kobiet. Spośród odbywającej staż młodzieży 307 osób (263 kobiety). to osoby bezrobotne w wieku do 25 roku życia, natomiast 34 osoby (29 kobiet) posiadały status długotrwale bezrobotnych.
Najwięcej młodzieży odbywało staż na stanowiskach:
· referent – pracownik biurowy,
· sekretarka,
· nauczyciel,
· opiekun wychowawca,
· asystent prawny,
· asystent projektanta,
· księgowa,
· technik informatyk,
· analityk medyczny,
· fizjoterapeuta.
Na koniec grudnia 2008 r. staż odbywały 353 osoby.
Cel 2.3
Wyrównywanie szans kobiet na rynku pracy.
W 2008r. realizowano działania:
1. Poradnictwo i informacja zawodowa
a) 2.364 kobiet objęto poradnictwem, w tym 45 kobiet objęto poradnictwem grupowym,
b) z informacji zawodowej korzystało: w ramach wizyt indywidualnych 1.106 kobiet i 77 kobiet uczestniczyło w spotkaniach grupowych
2. Udział kobiet w zajęciach Klubu Pracy – w zajęciach uczestniczyło 136 kobiet
3. Objęcie większej liczby kobiet programami rynku pracy.
W 2008r.z aktywnych form przeciwdziałania bezrobociu skorzystało 1.414 kobiet. Zakres form wsparcia był szeroki i zawierał m.in. zatrudnienie w ramach subsydiowanych miejsc pracy, możliwość odbycia stażu bądź przygotowania zawodowego w miejscu pracy oraz możliwość finansowego wsparcia osób rozpoczynających działalność gospodarczą.
W ramach zatrudnienia subsydiowanego zorganizowano 285 miejsc pracy. Kobiety zostały zatrudnione przy pomocy następujących instrumentów rynku pracy:
· w ramach prac interwencyjnych – 143 kobiety (w tym 87 kobiet z powiatu grodzkiego i 56 kobiet z powiatu ziemskiego),
· w ramach robót publicznych –67 kobiet (w tym 10 kobiet z powiatu grodzkiego i 57 kobiet z powiatu ziemskiego),
· w ramach refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowisk pracy – 75 kobiet (w tym 65 kobiet z powiatu grodzkiego i 10 kobiet z powiatu ziemskiego).
W 2008 roku zorganizowano również 1.129 miejsc dla kobiet w celu zdobycia doświadczenia zawodowego. Miejsca te zostały zorganizowane w następujących formach:
· w ramach organizacji staży doświadczenie zawodowe zdobywało 1039 kobiet (w tym 722 kobiety z powiatu grodzkiego i 317 kobiet z powiatu ziemskiego),
· w ramach przygotowania zawodowego w miejscu pracy 90 kobiet nabyło nowe umiejętności zawodowe (w tym 64 kobiet z powiatu grodzkiego i 26 kobiet z powiatu ziemskiego).
Ponadto ze 113 kobietami podpisano umowę na udzielenie jednorazowych środków na podjęcie działalności gospodarczej. Z samozatrudnienia w 2008r. skorzystały 82 kobiety z powiatu grodzkiego oraz 31 z powiatu ziemskiego. Natomiast szkoleniami objęto 693 kobiety, w tym 643 kobiety bezrobotne.
Priorytet 3. Wspieranie integracji zawodowej i społecznej niepełnosprawnych osób bezrobotnych i poszukujących pracy.
Szczególną grupę osób zarejestrowanych w Urzędzie Pracy stanowią niepełnosprawni. Ograniczenie sprawności fizycznej lub psychicznej sprawia, że osoby niepełnosprawne są w sposób szczególny zagrożone wykluczeniem społecznym. W przypadku tej grupy osób praca ma znaczenie szczególne, gdyż nie tylko umożliwia pozyskanie środków do życia, ale stwarza również możliwość integracji ze społeczeństwem. W celu zwiększenia szans na uzyskanie zatrudnienia i umożliwienia integracji ze społeczeństwem w latach 2003-2008 był realizowany ,,Powiatowy program działań na rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji zawodowej oraz zatrudniania i przestrzegania praw osób niepełnosprawnych na lata 2003-2008’’.
Działania zmierzające do włączenia osób niepełnosprawnych do czynnego życia zawodowego.
1. Objęcie usługami poradnictwa zawodowego
· poradnictwem objęto223 osoby niepełnosprawne, w tym 166 z powiatu grodzkiego i 57 z powiatu ziemskiego. Głównym celem poradnictwa zawodowego było udzielanie pomocy w zakresie wyboru kierunku szkolenia, który umożliwiłby nabycie nowych lub uzupełnienie już posiadanych umiejętności zawodowych, co pozwoliłoby na podjęcie zatrudnienia na stanowisku zgodnym ze stanem zdrowia określonym w orzeczeniu o niepełnosprawności. Rozmowy doradcze miały również na celu pomoc w przygotowaniu dokumentów aplikacyjnych oraz przezwyciężenie w osobach niepełnosprawnych poczucia alienacji zawodowej i społecznej.
2. Przygotowanie osób niepełnosprawnych do aktywnego poszukiwania pracy poprzez udział w zajęciach Klubu Pracy
· z zajęć w Klubie Pracy skorzystały 4 osoby niepełnosprawne, w tym 3 z powiatu grodzkiego i 1 z powiatu ziemskiego.
3. Szkolenia i przekwalifikowania
· w szkoleniach finansowanych ze środków Funduszu Pracy uczestniczyło 36 osób bezrobotnych w tym 29 z powiatu grodzkiego i 7 z powiatu ziemskiego, natomiast 72 osoby niepełnosprawne poszukujące pracy skierowano na szkolenia finansowane ze środków PFRON (w tym 63 z terenu powiatu grodzkiego i 9 z powiatu ziemskiego).
Przekrój branżowy szkoleń był następujący :
- Barman – kelner
- Księgowość od podstaw
- Spawanie metodą MAG-135
- Kurs dokształcający kierowców wykonujących transport drogowy - przewóz rzeczy
- Kasjer – sprzedawca
- Prawo jazdy kat. B, D
- Kierowca wózków jezdniowych z napędem silnikowym
- Kosmetyka ze stylizacją paznokci i wizażu
- Grafika komputerowa
- Bukieciarz – florysta
- Eksploatacja urządzeń elektroenergetycznych
- Język angielski
- ECDL – Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych
- Kadry i płace
- Podstawy obsługi komputera i internetu
- Archiwista
- Aktywne poszukiwanie pracy
- Przeprowadzanie badań technicznych
- Transport drogowy taksówką
- Magazynier
- Kosztorysowanie
- Przedsiębiorczość z księgowością małych firm
- Technolog robót wykończeniowych w budownictwie wraz z robotami szklarskimi
- Malarz – glazurnik
- Opiekun dzieci, osób dorosłych i niepełnosprawnych.
Ponadto w szkoleniach uczestniczyło 5 osób uprawnionych decyzją ZUS do renty szkoleniowej.
4. Współpraca z pracodawcami zamierzającymi tworzyć miejsca pracy z wykorzystaniem środków PFRON.
Działania Urzędu na rzecz niepełnosprawnych oparte były na dążeniu zwiększenia zainteresowania pracodawców zatrudnieniem tej grupy osób, w tym szczególnie na otwartym rynku pracy. Zadania te realizują m.in. aktywni pośrednicy pracy. Podczas wizyt w zakładach pracy przekazywane są informacje o zasadach przystosowania istniejących i tworzonych miejsc pracy do potrzeb osób niepełnosprawnych.
W 2008r. pośrednicy złożyli 773 wizyty.
4a. Wspieranie zatrudnienia osób niepełnosprawnych ze środków PFRON
W związku ze zmianą z dniem 30.07.2007r przepisów Ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, z dniem 01.01.2008r tutejszy Urząd rozpoczął realizację zadań wynikających z art.12a, 26e w/w ustawy w powiecie ziemskim białostockim.
W wyniku realizacji tych zadań 5 osobom niepełnosprawnym z terenu powiatu przyznano dotacje na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Natomiast 7 osób niepełnosprawnych zamieszkałych na terenie powiatu ziemskiego białostockiego zostało zatrudnionych w ramach umów podpisanych z pracodawcami o zwrot kosztów wyposażenia stanowisk pracy zatrudnianych osób niepełnosprawnych.
5. Opiniowanie wniosków pracodawców ubiegających się o refundację kosztów organizacji stanowisk pracy osobom niepełnosprawnym.
W 2008r. ogółem zaopiniowano 40 wniosków pracodawców z terenu miasta Białegostoku, którzy ubiegali się o dofinansowanie tworzenia nowych miejsc pracy. Pracodawcy zgłosili zamiar utworzenia między innymi takich stanowisk pracy jak:
- pracownik biurowy/referent,
- asystent
- barman
- opiekunka dziecięca
- kierowca
- sekretarka medyczna
- portier,
- kosmetyczka
- mechanik
- pomoc kuchenna
- pakowacz
- operator maszyn
- pielęgniarka
6. Kierowanie kandydatów na tworzone miejsca pracy.
W 2008r wydano 313 skierowań do pracy. Pracownicy zajmujący się doborem osób niepełnosprawnych na tworzone miejsca pracy szczególną uwagę zwracali na analizę dotychczasowego stażu pracy, posiadanych kwalifikacji i uprawnień przy jednoczesnym uwzględnieniu predyspozycji psychofizycznych tych osób.
Priorytet 4. Propagowanie i wspieranie kształcenia ustawicznego.
Cel 4.1
Dostosowywanie wiedzy i umiejętności do zmieniających się potrzeb rynku pracy.
Realizowane działania
1. Opracowano ofertę szkoleń odpowiadającą zapotrzebowaniu klientów.
2. Propagowano ofertę szkoleniową.
Informacje na temat organizowanych szkoleń znajdują się:
- na stronie internetowej Urzędu (BIP),
- w ulotkach i na plakatach,
- w prasie.
3. Wybór jednostki szkoleniowej zgodnie z ustawą.
Cel 4.2
Podnoszenie kwalifikacji osób bezrobotnych.
Szkolenie bezrobotnych pod potrzeby rynku pracy.
Zwiększenie poziomu kompetencji i umiejętności specjalistycznych osób poszukujących pracy jest jednym z głównych czynników przygotowujących ich do znalezienia zatrudnienia. Jednocześnie należy nadmienić, iż niedostatki w zakresie rozwoju kapitału ludzkiego stanowią barierę do poprawienia sytuacji na rynku pracy. Skala potrzeb w zakresie edukacji dorosłych jest ogromna. Ponadto, nie należy zapominać o małej aktywności edukacyjnej osób dorosłych, i że prawie 40% bezrobotnych to osoby niedostatecznie wykwalifikowane.
Priorytet 5. Wspieranie rozwoju przedsiębiorczości.
Działania podejmowane w okresie sprawozdawczym dotyczyły:
1. Udostępnienie informacji osobom bezrobotnym o warunkach, zasadach ubiegania się o dotację na rozpoczęcie działalności gospodarczej.
Podczas wizyt w Dziale Pośrednictwa Pracy osoby bezrobotne miały możliwość uzyskania informacji na temat różnych form aktywizacji realizowanych przez Urząd, w tym również o możliwości uzyskania dotacji na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Zainteresowani byli kierowani do Działu Instrumentów Rynku Pracy i Biura Obsługi Interesanta.
2. Udzielanie informacji pracodawcom o warunkach i zasadach ubiegania się o środki na wyposażenie lub doposażenie stanowiska pracy.
W trakcie wizyt w zakładach pracy aktywni pośrednicy przekazywali informacje m.in. odnośnie możliwości uzyskania środków na wyposażenie stanowisk pracy dla osób bezrobotnych. Ogółem w 2008r. złożono 773 wizyty.
3. Udzielanie dotacji osobom bezrobotnym oraz refundacje kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowisk pracy pracodawcom tworzącym stanowiska pracy.
- jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej
W 2008r. Starosta Powiatu Białostockiego zawarł z osobami bezrobotnymi 319 umów w sprawie udzielenia jednorazowych środków na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Spośród 319 osób, które w/w okresie uzyskały wsparcie finansowe i rozpoczęły działalność gospodarczą 98 osób pochodziło z powiatu ziemskiego (w tym 31 kobiet) oraz 221 osób z powiatu grodzkiego (w tym 82 kobiety).
Wśród 319 osób, które podjęły samozatrudnienie 43 osoby (16 kobiet), to młodzież w wieku do 25 roku życia, 22 osoby (5 kobiet) powyżej 50 roku życia oraz 75 osób (28 kobiet) posiadało status osób długotrwale bezrobotnych.
Z analizy zawartych umów, dotyczącej rodzaju podjętej działalności gospodarczej wynika, iż środki finansowe przeznaczone zostały na działalność:
· usługową – 12%,
· handlową - 86%,
· produkcyjną – 2%.
- refundacja kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowisk pracy
W okresie od 01.01.-31.12.2008r. Starosta Powiatu Białostockiego zawarł 163 umowy (w tym 25 umów łączonych) z 153 pracodawcami (w tym 20 pracodawców przy umowach łączonych) w sprawie refundacji kosztów wyposażenia utworzonych miejsc pracy dla 180 osób bezrobotnych (w tym 27 miejsc pracy w ramach umów łączonych).
Ogółem w tym okresie pracę podjęło 148 osób, w tym 75 kobiet. Spośród skierowanych i zatrudnionych 47 osób (23 kobiety), to młodzież w wieku do 25 roku życia, 14 osób (5 kobiet) było w wieku powyżej 50 roku życia oraz 26 osób (17 kobiet) długotrwale bezrobotni.
Z powiatu ziemskiego zatrudniono 24 osoby, w tym 10 kobiet; z powiatu grodzkiego 124 osoby, w tym 65 kobiet.
Najwięcej miejsc pracy utworzono na stanowiskach:
· pracownik administracyjno - biurowy,
· asystent projektanta,
· referent,
· operator drukarki,
· księgowa,
· koordynator sprzedaży,
· specjalista ds. marketingu,
· grafik,
· asystent stomatologiczny,
· mechanik,
· magazynier,
· stolarz.
Ponadto zorganizowano 2 szkolenia z zakresu przedsiębiorczości
- ABC Przedsiębiorczości, w których uczestniczyły 34 osoby
- Przedsiębiorczość z księgowością dla małych firm, w których uczestniczyło 12 osób.
Priorytet 6. Monitorowanie zwolnień grupowych.
Kolejne etapy przeprowadzanych restrukturyzacji przedsiębiorstw stanowiły główną przyczynę dokonywanych zwolnień grupowych w zakładach pracy.
Cel 6.1
Stworzenie banku danych o zakładach przewidujących dokonywanie zwolnień grupowych.
1. Nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów z zakładami dokonującymi zwolnień pracowników.
Informacje o planowanym zmniejszeniu zatrudnienia zakłady pracy mają obowiązek przekazać do powiatowego urzędu pracy. W celu uzyskania pełnej informacji o sytuacji na rynku pracy pracownicy Urzędu na bieżąco śledzą informacje zamieszczane w lokalnych mediach. Uzupełnienie powyższych informacji stanowią również rozmowy z pracodawcami podczas wizyt aktywnych pośredników w zakładach pracy.
Realizowane działania:
Pośrednicy pracy nawiązują kontakty ze wszystkimi zakładami planującymi dokonać zmniejszenia zatrudnienia w celu ustalenia skali i terminu zwolnień oraz struktury zawodowej zwalnianych osób. Na podstawie przekazanych informacji sporządzane są comiesięczne sprawozdania o zwolnieniach z przyczyn niedotyczących pracowników. W 2008r. w 6 zakładach pracy z terenu działania tut. Urzędu wręczono ogółem 399 wypowiedzeń.
2. Ustalenie form pomocy ze strony Urzędu zwalnianym pracownikom.
Pracownicy Urzędu występują do kierowników zakładów planujących dokonać zwolnień z inicjatywą zorganizowania :
· spotkania ze zwalnianą załogą na trenie zakładu pracy
· dyżurów pracowników PUP w zakładach wg ustalonych wspólnie z pracodawcami harmonogramów
· utworzenia punktu konsultacyjnego.
Wybór odpowiedniej usługi dokonywany był wspólnie z pracodawcą.
W 2008r. realizowano:
a) usługi dla zwalnianych pracowników w Krajowej Spółce Cukrowej S.A. w Toruniu Oddział „Cukrownia Łapy” w Łapach ( zwolnienia monitorowane) tj.
· 4 spotkania przedstawicieli Urzędu ze zwalnianymi pracownikami, w których uczestniczyły 263 zwalniane osoby,
· 14 dyżurów, na które zgłosiło się 78 zainteresowanych,
· 2 warsztaty aktywnego poszukiwania pracy.
Ponadto odbyło się spotkanie przedstawicieli Filii Urzędu w Łapach z dyrekcją Cukrowni.
b) 17 dyżurów w spółce Herbapol Lublin Oddział w Białymstoku (zwolnienia monitorowane), w których uczestniczyło 69 osób,
c) 1 spotkanie ze zwalnianymi pracownikami likwidowanych Zakładów Pralniczych „Femina” w Białymstoku.
Osoby przewidziane do zwolnień miały możliwość uzyskania informacji z zakresu przepisów ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, sytuacji na lokalnym rynku pracy, rodzaju ofert zgłaszanych do Urzędu, szkoleń, metod aktywizacji osób bezrobotnych itp..
Podpisał:
Przewodniczący Rady
Sławomir Gołaszewski
Metryka strony