UZP Nr 400/2012

Uchwała Nr 400/2012

Zarządu Powiatu Białostockiego

z dnia 27 grudnia 2012r.

 

w sprawie nadania Regulaminu Organizacyjnego Domowi Dziecka Nr 2 w Krasnem funkcjonującego w ramach Centrum Administracyjnego Obsługi Placówek Opiekuńczo – Wychowawczych im. J. Korczaka w Krasnem

 

 

Na podstawie art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) w związku z § 4 ust. 2 Załącznika Nr 1 do uchwały Nr XXIV/193/2012 Rady Powiatu Białostockiego z dnia 22 listopada 2012r. w sprawie przekształcenia Domu Dziecka w Krasnem w Centrum Administracyjne Obsługi Placówek Opiekuńczo – Wychowawczych w Krasnem (Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego z dnia 5 grudnia 2012r. poz. 3758) Zarząd Powiatu uchwala, co następuje: 

 

§ 1.

 

Nadaje się Domowi Dziecka Nr 2 w Krasnem funkcjonującemu w ramach Centrum Administracyjnego Obsługi Placówek Opiekuńczo – Wychowawczych w Krasnem   Regulamin Organizacyjny stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

 

§ 2.

 

Wykonanie Uchwały powierza się Dyrektorowi Centrum Administracyjnego Obsługi Placówek Opiekuńczo – Wychowawczych im. Janusza Korczaka w Krasnem.

 

§ 3.

Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2013r.

 

 

 

Podpisał:

Wiesław Pusz - Starosta

Jolanta Den - Wicestarosta

Barbara Grabowska – Członek Zarządu

  

 

 

 

Załącznik

do Uchwały Nr 400/2012

Zarządu Powiatu Białostockiego

z dnia 27 grudnia 2012r.

 

 

Regulamin Organizacyjny Domu Dziecka Nr 2 w Krasnem

funkcjonującego w ramach

Centrum Administracyjnego Obsługi Placówek Opiekuńczo – Wychowawczych w Krasnem

 

 

I. Postanowienia ogólne.

 

§ 1. Regulamin określa szczegółowe zadania i organizację Domu Dziecka Nr 2 w Krasnem, zwanego dalej „Domem", funkcjonującego w ramach Centrum Administracyjnego Obsługi Placówek Opiekuńczo – Wychowawczych w Krasnem, zwanego dalej „Centrum".

 

§ 2. Dom działa na podstawie obowiązujących przepisów prawa, a w szczególności:

1) ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U.  Nr 149, poz. 887 z późn. zm.) zwanej dalej Ustawą,

2) rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 grudnia 2011 r. w sprawie instytucjonalnej pieczy zastępczej ( Dz. U. Nr 292, poz. 1720 ) zwanym dalej Rozporządzeniem,

5) uchwały Nr XXIV/193/2012 Rady Powiatu Białostockiego z dnia 22 listopada 2012r. w sprawie przekształcenia Domu Dziecka w Krasnem w Centrum Administracyjne Obsługi Placówek Opiekuńczo – Wychowawczych w Krasnem (Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego z dnia 5 grudnia 2012r. poz. 3758),

6) decyzji Wojewody Podlaskiego Nr PS.I-9423.23.2012.MO z dnia 27.12.2012r. udzielającej zezwolenia na prowadzenie placówki opiekuńczo – wychowawczej typu socjalizacyjno – interwencyjnego: Dom Dziecka Nr 2 w Krasnem, Krasne 2, 16 – 060 Zabłudów, w którym może przebywać 14 dzieci, od dnia 01.01.2013r., na czas nieokreślony.

 

§ 3. 1. Dom łączy zadania placówki opiekuńczo – wychowawczej o typie socjalizacyjnym i interwencyjnym oraz w przypadku konieczności sprawowania opieki nad dziećmi o  indywidualnych potrzebach może realizować zadania placówki specjalistyczno – terapeutycznej.

2. Liczba dzieci umieszczonych w placówce nie może być wyższa niż 14. W Domu funkcjonuje jedna grupa opiekuńczo – wychowawcza.

3. Dom zajmuje pomieszczenia w budynku pod adresem -  Krasne 2, 16-060 Zabłudów.

 

 

II. Cele i zadania Domu

 

§ 4. 1. Dom zapewnia dzieciom:

1) całodobową opiekę i wychowanie oraz zaspokaja ich niezbędne potrzeby, w szczególności emocjonalne, rozwojowe, zdrowotne, bytowe, społeczne i religijne,

2)  realizację przygotowanych we współpracy z asystentami rodzinnymi planów pomocy,

3)  możliwość kontaktu z rodzicami i innymi osobami bliskimi, chyba że sąd postanowi inaczej,

4) podejmowanie działań w celu ich powrotu do rodziny,

5) dostęp do kształcenia dostosowanego do ich wieku i możliwości rozwojowych,

6) działania terapeutyczne,

7) korzystanie z przysługujących świadczeń zdrowotnych.

2. Zadaniem Domu w ramach interwencji jest doraźna opieka nad dziećmi w czasie trwania sytuacji kryzysowych, w szczególności Dom jest zobowiązany przyjąć dzieci w przypadkach wymagających natychmiastowego zapewnienia dzieciom opieki.

3. W ramach interwencji do Domu przyjmowane są dzieci niezależnie od miejsca zamieszkania,  na podstawie orzeczenia sądu, w przypadku, gdy dzieci zostały doprowadzone przez Policję lub Straż Graniczną, na wniosek rodziców, dzieci lub osób trzecich. Umieszczenie dzieci może nastąpić również w trybie art. 12a ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie.

4. O przyjęciu dzieci w ramach interwencji Dyrektor Centrum informuje niezwłocznie, nie później niż w ciągu 24 godzin, sąd, powiatowe centrum pomocy rodzinie oraz właściwy ośrodek pomocy społecznej.

5. Pobyt dzieci w Domu w ramach interwencji nie może trwać dłużej niż 3 miesiące. W szczególnie uzasadnionych przypadkach może być przedłużony do zakończenia trwania postępowania sądowego. 

6. Zadaniem Domu w przypadku sprawowania opieki nad dziećmi o indywidualnych potrzebach, w szczególności:

- legitymującym się orzeczeniem o niepełnosprawności albo orzeczeniem o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności,

- wymagającym stosowania specjalnych metod wychowawczych i specjalistycznej terapii,

- wymagającym wyrównania opóźnień rozwojowych i edukacyjnych,

w ramach działań specjalistyczno – terapeutycznych jest zapewnienie zajęć wychowawczych, socjoterapeutycznych, korekcyjnych, kompensacyjnych, logopedycznych, terapeutycznych, rekompensujących braki w wychowaniu w rodzinie i przygotowujące do życia społecznego, a dzieciom niepełnosprawnym także odpowiedniej rehabilitacji i zajęć rewalidacyjnych.

7. Dom zapewnia możliwość przyjmowania dzieci przez całą dobę.

8. Dom podejmuje działania niezbędne do przygotowania dzieci do usamodzielnienia i może zapewnić w tym zakresie odpowiednie warunki. 

 

§ 5. 1. Dom, w zakresie wykonywanych zadań współpracuje z sądem, powiatowymi centrami pomocy rodzinie, rodzinami dzieci, asystentami rodzinnymi, organizatorami rodzinnej pieczy zastępczej oraz innymi osobami i instytucjami, które podejmują się wspierania działań wychowawczych Domu, w szczególności w zakresie przygotowania dzieci do samodzielnego życia, jeżeli osoby te uzyskają akceptację dyrektora Domu oraz pozytywną opinię organizatora pieczy zastępczej.

2. Dom przy zapewnieniu opieki lub wychowania nad dziećmi oraz przy wykonywaniu innych czynności związanych z realizacją zadań może korzystać z pomocy wolontariuszy, Wolontariusz musi spełniać następujące warunki:

1) nie jest i nie był pozbawiony władzy rodzicielskiej oraz władza rodzicielska  nie jest zawieszona ani ograniczona,

2) wypełnia obowiązek alimentacyjny – w przypadku gdy taki obowiązek w stosunku do niego wynika z tytułu egzekucyjnego,

3) nie był skazany prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwa lub umyślne przestępstwo skarbowe,

4) jest zdolny do pracy w placówce opiekuńczo – wychowawczej, co zostało potwierdzone zaświadczeniem  lekarskim o braku przeciwwskazań do tej pracy.  

 

III.     Zasady kierowania i pobytu dzieci w Domu

 

§ 6. 1. Dzieci do Domu kieruje dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku działając z upoważnienia Starosty Powiatu Białostockiego, po zasięgnięciu opinii dyrektora Centrum.

2. Do Domu kierowane są dzieci powyżej 7 roku życia. Umieszczenie dzieci poniżej 7 roku życia jest możliwe w wyjątkowych przypadkach, szczególnie, gdy przemawia za tym stan ich zdrowia lub dotyczy to rodzeństwa.

3. Dom wraz ze skierowaniem otrzymuje dokumenty określone w § 8 Rozporządzenia.

 

§ 7. W przypadku powrotu dziecka do rodziny dyrektor Centrum zawiadamia rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo inne osoby upoważnione przez sąd w celu osobistego odebrania przez nich dziecka oraz asystenta rodziny prowadzącego pracę z rodziną dziecka, o ile został on rodzinie przydzielony.

 

§ 8. 1. W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności dziecka w Domu dyrektor Centrum przeprowadza postępowanie wyjaśniające oraz  powiadamia o tym w ciągu 24 godzin rodziców albo opiekunów prawnych dziecka, Policję, sąd, który orzekł o umieszczeniu dziecka w pieczy zastępczej, powiatowe centrum pomocy rodzinie, asystenta rodziny prowadzącego pracę z rodziną dziecka.

2. Dzieci przebywają pod opieką Domu przez okres nie dłuższy niż do osiągnięcia pełnoletności.

3. Osoby, które osiągnęły pełnoletność przebywając w Domu, mogą w nim przebywać, wyłącznie za zgodą dyrektora Centrum, nie dłużej jednak niż do ukończenia 25. roku życia, jeżeli:

1) uczą się:

a) w szkole,

b) w zakładzie kształcenia nauczycieli,

c) w uczelni,

d) u pracodawcy w celu przygotowania zawodowego

lub

2) legitymują się orzeczeniem o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności i uczą się:

a) w szkole,

b) w zakładzie kształcenia nauczycieli,

c) w uczelni,

d) na kursach, jeśli ich ukończenie jest zgodne z indywidualnym programem

usamodzielnienia,

e) u pracodawcy w celu przygotowania zawodowego.

 

§ 9. 1. Dzieciom umieszczonym w Domu zapewnia się:

  1. wyżywienie dostosowane do ich potrzeb rozwojowych, kulturowych, religijnych oraz stanu zdrowia;
  2. dostęp do opieki zdrowotnej;
  3. zaopatrzenie w produkty lecznicze;
  4. zaopatrzenie w środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyroby medyczne wraz z pokryciem udziału środków własnych dziecka- do wysokości limitu przewidzianego w przepisach o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;
  5. dostęp do zajęć wychowawczych, kompensacyjnych, a także terapeutycznych i rewalidacyjnych o ile takie są wskazane dla dziecka;
  6. wyposażenie w  odzież, obuwie, bieliznę i inne przedmioty osobistego użytku, stosownie do wieku i indywidualnych potrzeb, zabawki odpowiednie do wieku rozwojowego,   środki higieny osobistej;
  7. zaopatrzenie w podręczniki, pomoce i przybory szkolne;
  8. kwotę pieniężną do własnego dysponowania przez dzieci od 5 roku życia, której wysokość, nie niższą niż 1 % i nie wyższą niż 8 % kwoty, o której mowa w art. 80 ust. 1 pkt 2 Ustawy, którą ustala co miesiąc dyrektor Domu;
  9.  dostęp przez całą dobę do podstawowych produktów żywnościowych oraz napojów;
  10. dostęp do nauki, która w zależności od potrzeb dzieci odbywa się w szkołach poza Domem lub w systemie nauczania indywidualnego;
  11. pomoc w nauce, w szczególności przy odrabianiu zadań domowych oraz w miarę potrzeby przez udział w zajęciach wyrównawczych;
  12. uczestnictwo, w miarę możliwości, w zajęciach pozalekcyjnych i rekreacyjno – sportowych;
  13. opłatę za pobyt w bursie lub internacie, jeżeli dziecko uczy się poza miejscowością, w której znajduje się Dom;
  14. pokrycie kosztów przejazdu do i z miejsca uzasadnionego pobytu poza Domem;
  15. pokoje mieszkalne nie większe niż 5-osobowe, właściwie oświetlone, o powierzchni zapewniającej przechowywanie rzeczy osobistych i swobodne korzystanie z wyposażenia;
  16. łazienki z miejscem do prania i suszenia rzeczy osobistych i toalety, w ilości umożliwiającej korzystanie z nich w sposób zapewniający intymność i zgodność z zasadami higieny;
  17. miejsce do nauki;
  18. miejsce do przygotowywania posiłków, zapewniające odpowiednie warunki do przechowywania i obróbki żywności;
  19. wspólną przestrzeń mieszkalną, w której można spożywać posiłki, stanowiącą miejsce spotkań i wypoczynku.

 

§ 10. 1. Niezwłocznie po przyjęciu dziecka do Domu psycholog lub pedagog sporządza diagnozę psychofizyczną dziecka, która uwzględnia analizę:

1) mocnych stron dziecka i jego potrzeb w zakresie opiekuńczym, rozwojowym, emocjonalnym oraz społecznym,

2)  przyczyn kryzysu w rodzinie oraz wpływu tego kryzysu na rozwój dziecka,

3) relacji dziecka z jego najbliższym otoczeniem oraz osobami ważnymi dla dziecka,

4) rozwoju dziecka.

2. Diagnoza zawiera, odpowiednio do wieku, rozwoju i doświadczeń dziecka, wskazania dotyczące:

         1)      dalszej pracy pedagogicznej z dzieckiem;

         2)      programu terapeutycznego;

         3)      pracy z rodziną dziecka;

4)      pracy przygotowującej dziecko do umieszczenia w rodzinie zastępczej lub rodzinnym domu dziecka;

         5)      przygotowania dziecka do usamodzielnienia.

 

§ 11.  1. W Domu dla każdego dziecka prowadzi się:

1)  plan pomocy dziecku;

2)   kartę pobytu, która zawiera: opis relacji dziecka z rodzicami i innymi osobami bliskimi dziecku, funkcjonowania społecznego dziecka w tej placówce i poza nią z uwzględnieniem samowolnego opuszczania placówki, informacje o przebiegu kontaktów placówki ze szkołą, do której uczęszcza dziecko, oraz jego nauki szkolnej dziecka, opis rozwoju dziecka ze szczególnym uwzględnieniem samodzielności dziecka i jego stanu emocjonalnego, informacje o stanie zdrowia dziecka, w tym zdrowia psychicznego, informacje o lekach podawanych dziecku, informacje o pobytach dziecka w szpitalu, w tym szpitalu psychiatrycznym, informacje o szczególnych potrzebach dziecka i znaczących dla dziecka wydarzeniach, opis współpracy placówki z instytucjami i organizacjami działającymi na rzecz dziecka w tym z asystentem rodziny;

3)   kartę udziału w zajęciach prowadzonych przez psychologa, pedagoga lub osobę prowadzącą terapię, z opisem ich przebiegu, o ile dziecko tego wymaga;

4)   arkusze badań i obserwacji psychologicznych oraz pedagogicznych.

2. Kartę pobytu dla dzieci umieszczonych w ramach interwencji uzupełnia się co dwa tygodnie, a dla dzieci umieszczonych w ramach socjalizacji co miesiąc.

3. W Domu prowadzi się ewidencję dzieci, która zawiera:

1) imię i nazwisko dziecka,

2) datę i miejsce urodzenia dziecka,

3) adres ostatniego miejsca zamieszkania,

4) aktualny adres zamieszkania rodziców lub jego opiekunów prawnych.

 

§ 12. 1. Praca z dzieckiem jest prowadzona zgodnie z planem pomocy dziecku, sporządzonym i realizowanym przez wychowawcę we współpracy z asystentem rodziny o ile został on rodzinie przyznany.

2. Pracę z grupą dzieci oraz pracę indywidualną z dzieckiem organizuje wychowawca.

3. Wychowawca realizuje zadania wynikające z planu pomocy dziecku oraz pozostaje w stałym kontakcie z rodziną.

4. Dyrektor Centrum zgłasza informacje o przebywających w niej dzieciach z uregulowaną sytuacją prawną do ośrodków adopcyjnych, w celu poszukiwania dla nich rodzin przysposabiających

 

§ 13. 1. W Domu działa zespół do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka, który ocenia sytuację umieszczonego w nim dziecka.

2. Zespół dokonuje oceny dziecka w celu:

1) ustalania aktualnej sytuacji rodzinnej dziecka;

2) analizy stosowanych metod pracy z dzieckiem i rodziną;

3) modyfikowania planu pomocy dziecku;

4) monitorowania procedur adopcyjnych dzieci z uregulowaną sytuacją prawną umożliwiającą przysposobienie;

5) oceny stanu zdrowia dziecka i jego aktualnych potrzeb;

6) oceny możliwości powrotu dziecka do rodziny lub umieszczenia go w rodzinnej pieczy zastępczej;

7) informowania sądu o potrzebie umieszczenia dziecka w placówce działającej na podstawie przepisów o systemie oświaty, działalności leczniczej lub pomocy społecznej.

3. W skład zespołu wchodzą w szczególności:

1) dyrektor placówki lub osoba przez niego wyznaczona;

2) pedagog, psycholog oraz pracownik socjalny, jeżeli są zatrudnieni w placówce;

3) wychowawca kierujący procesem wychowawczym dziecka;

4) przedstawiciel organizatora rodzinnej pieczy zastępczej;

5) lekarz i pielęgniarka, w miarę indywidualnych potrzeb dziecka;

6) inne osoby, w szczególności asystent rodziny prowadzący pracę z rodziną

dziecka oraz przedstawiciel ośrodka adopcyjnego.

4. Do udziału w posiedzeniu zespołu mogą być zapraszani przedstawiciele: sądu właściwego ze względu na miejsce położenia placówki, właściwego powiatowego centrum pomocy rodzinie, ośrodka pomocy społecznej, Policji, ochrony zdrowia, instytucji oświatowych oraz organizacji społecznych statutowo zajmujących się problematyką rodziny i dziecka, a także osoby bliskie dziecku.

5. Zespół dokonuje okresowej oceny sytuacji dziecka w miarę potrzeb nie rzadziej niż co pół  roku, a w przypadku dziecka w wieku poniżej 3 lat nie rzadziej niż co trzy miesiące.

6. Po dokonaniu okresowej oceny sytuacji dziecka zespół formułuje na piśmie wniosek dotyczący zasadności dalszego pobytu dziecka w placówce i przesyła go do sądu.

 

 

IV. Prawa, obowiązki i uprawnienia wychowanków Domu

 

§ 14. 1. Wychowanek Domu ma prawo do:

1) ochrony i poszanowania godności oraz życzliwego i podmiotowego traktowania,

2)  wyrażania swoich poglądów we wszystkich sprawach jego dotyczących,

  1. wyrażania swoich poglądów i przekonań, a w szczególności dotyczących życia w Domu,

 4) swobody wyrażania myśli światopoglądowych i religijnych, nie kolidujących z ogólnie przyjętymi normami moralno - etycznymi,

 5) stałej pomocy psychologiczno - pedagogicznej.

2.   Do obowiązków wychowanków Domu należy:

1) uznawanie godności i podmiotowości innych ludzi,

  1. odpowiedzialność za własne życie, higienę oraz rozwój,
  2. dbałość o wspólne dobro, ład i porządek w Domu i jego otoczeniu,
  3. udział w pracach wynikających z potrzeb grupy i Domu,
  4. udzielanie pomocy i służenie opieką wychowankom młodszym i słabszym.

 

 

§ 15. Proces wychowawczy w Domu wzmacnia się poprzez nagrody oraz wyciąganie konsekwencji z niewłaściwego postępowania

1) wychowanek może być wyróżniony:

a) pochwałą wychowawcy, dyrektora;

  1. pierwszeństwem udziału w atrakcyjnych formach wypoczynku;
  2. nagrodą rzeczową;
  3. zwiększeniem kwoty pieniężnej do własnej dyspozycji;
  4. wyróżnieniem na forum placówki;
  5. pochwałą pisemną do rodziców, opiekunów prawnych lub sądu;
  6. zwolnieniem z wypełniania dyżuru na rzecz placówki i grupy;

2) wobec wychowanka nie przestrzegającego postanowień regulaminu mogą być wyciągnięte konsekwencje:

  1. zakaz wyjścia poza Dom w czasie wolnym i korzystania z przywilejów w placówce i poza nią;
  2. przyznanie minimalnej kwoty do własnej dyspozycji;
  3. przyznanie dodatkowego dyżuru na rzecz placówki i grupy;

b)  upomnienie wychowawcy, dyrektora;

c)  nagana wychowawcy, dyrektora;

d) pisemna informacja do rodziców, opiekunów prawnych lub sądu o niewłaściwym postępowaniu;

e) upomnienie na forum placówki.

 

§ 16. 1.  .Zasady rozstrzygania sporów:

  1. spory pomiędzy wychowankami rozstrzyga wychowawca,
  2. spory pomiędzy wychowankami a personelem rozstrzyga Dyrektor Centrum,
  3. spory pomiędzy wychowankami a Dyrektorem rozstrzyga Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku.

2. W sprawie skarg i wniosków Dyrektor Centrum przyjmuje wychowanków od poniedziałku do piątku w godzinach urzędowania.

 

§ 17. Z inicjatywy dzieci przebywających w Domu, może być za zgodą Dyrektora Centrum utworzony samorząd, który może przedstawiać Dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach dotyczących funkcjonowania Domu.

 

V. Zasady działania i organizacja Domu

 

§ 18. 1. Obsługę ekonomiczno – administracyjną i organizacyjną Domu zapewnia Centrum.

  1. Domem kieruje Dyrektor Centrum przy pomocy wyznaczonego wychowawcy Domu.
  2. Za całokształt działalności Domu odpowiada Dyrektor Centrum.
  3. Organizując pracę wychowawczą Domu, dyrektor Centrum bierze pod uwagę konieczność:
  1. zapewnienia dziecku poczucia bezpieczeństwa;
  2. prowadzenia przez wychowawców indywidualnej pracy z dzieckiem oraz pracy z grupą dzieci;
  3. opracowywania przez wychowawców planu pomocy dziecku oraz prowadzenia karty pobytu dziecka;
  4. udziału wychowawców w pracach zespołu do spraw okresowej oceny dziecka;
  5. współpracy wychowawców z rodziną dziecka, z osobami biorącymi udział w procesie wychowawczym dziecka, z sadem oraz innymi instytucjami.
  1. Dyrektor Centrum reprezentuje Dom na zewnątrz.

                                                                                             

VI. Postanowienia końcowe

 

§ 19. Dyrektor Centrum zobowiązany jest zapoznać pracowników Domu z postanowieniami niniejszego Regulaminu.

 

Podpisał:

Wiesław Pusz - Starosta

Metryka strony

Podmiot udostępniający informacje: Wiesław Pusz - Starosta Jolanta Den - Wicestarosta Barbara Grabowska – Członek Zarządu

Opublikował: Małgorzata Nowik

Data wytworzenia informacji / dokumentu: 27-12-2012

Data udostępnienia w BIP: 08-01-2013 14:39

Data modyfikacji informacji: 08-01-2013 14:39