Uchwała Zarządu Powiatu Nr 1752/05

UCHWAŁA Nr 1752/2005

ZARZĄDU POWIATU BIAŁOSTOCKIEGO

z dnia 15 września 2005 roku

 

 

w sprawie uchwalenia Regulaminu Domu Dziecka im. Janusza Korczaka w Krasnem

 

 

Na podstawie art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym ( Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zmianami Dz. U. z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Dz. U. Nr 62, poz. 558, Dz. U. Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 200, poz. 1688, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 162, poz. 1568, z 2004r. Nr 102, poz. 1055) w związku z § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 14 lutego 2005 r. w sprawie placówek opiekuńczo - wychowawczych (Dz. U. Nr 37, poz. 331), Zarząd Powiatu Białostockiego uchwala co następuje:

 

 

 

 

§ 1

 

Uchwala się Regulamin Domu Dziecka im. Janusza Korczaka w Krasnem w brzmieniu stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.

 

 

 

§ 2

 

 

Traci moc uchwała  Nr 320/2001 Zarządu Powiatu Białostockiego z dnia 19 kwietnia 2001 r. zmieniona uchwałą Nr 11/202 Zarządu Powiatu Białostockiego z dnia 17 grudnia 2002 r. i uchwałą Nr 1639/2005 Zarządu Powiatu Białostockiego z dnia 3 lutego 2005 r.

 

 

§ 3

 

 

Wykonanie uchwały powierza się Dyrektorowi Domu Dziecka im. Janusza Korczaka
w Krasnem.

 

 

§ 4

 

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

 

Starosta             -  Wiesław Pusz

Członek Zarządu – Romuald Wiszniewski

Członek Zarządu – Ewa Słojewska - Zaręba

 

 

 

 

Załącznik Nr 1 do Uchwały

 Zarządu Powiatu Białostockiego

Nr 1752/2005 z dnia 15.09.2005 r.

 

 

Regulamin Domu Dziecka im. Janusza Korczaka w Krasnem

 

I. Postanowienia ogólne.

 

§ 1

1.  Regulamin określa szczegółowe zadania i organizację Domu Dziecka im. Janusza Korczaka, zwanego dalej „Domem".

2.                 Dom jest położony w Krasnem gm. Zabłudów.

3.     Na pieczęciach oraz w korespondencji Dom używa nazwy Dom Dziecka im. Janusza Korczaka w Krasnem, 16-060 Zabłudów.

4.     Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:

      Centrum - należy przez to  rozumieć Powiatowe  Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku.

§2

Dom działa na podstawie:

1)       ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 z późn. zm.)

2)        rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z 14 lutego 2005 r. w sprawie placówek opiekuńczo - wychowawczych (Dz. U. Nr 37, poz. 331),

3)                rozporządzenia  Ministra  Pracy  i  Polityki  Społecznej  z  29 sierpnia 2000 r.  w  sprawie szczegółowych zasad nadzoru nad przestrzeganiem standardu wychowania i opieki w placówkach opiekuńczo -  wychowawczych oraz nadzoru nad jakością działań ośrodków adopcyjno - opiekuńczych (Dz. U. Nr 74, poz. 862),

4)                innych przepisów dot. domów dziecka, jednostek samorządu terytorialnego i jednostek budżetowych.

§3

1.  Dom jest samodzielną jednostką organizacyjną i budżetową.

2.                 Organem prowadzącym Dom jest Powiat Białostocki.

3.                 Dom jest publiczną placówką opiekuńczo – wychowawczą zapewniającą opiekę i wychowanie oraz zaspokajającą potrzeby życiowe dziecka, jeżeli potrzeby te stale lub okresowo nie mogą być zaspokajane w domu rodzinnym.

4.                 Dom ze względu na specyfikę działania jest placówką socjalizacyjną i interwencyjną.

5.                 Liczba miejsc w Domu wynosi 65, w tym:

a)       miejsc  socjalizacyjnych – 60,

b)       miejsc interwencyjnych - 5.

6.   Dom w zakresie opieki nad dzieckiem współpracuje z "Centrum" oraz z rodziną dziecka, a w zakresie życia rodzinnego - z rodzinami zaprzyjaźnionymi.

 

II. Zasady kierowania do Domu

§ 4

1.        Dzieci z Powiatu Białostockiego do Domu kieruje Dyrektor Centrum działając z upoważnienia Starosty Białostockiego. Dzieci pochodzące z innych powiatów są kierowane do Domu przez Dyrektora Centrum na wniosek powiatu właściwego ze względu na miejsce zamieszkania dziecka przed umieszczeniem w Domu.

2.        Skierowanie do Domu wydaje Dyrektor Centrum w porozumieniu z Dyrektorem Domu.

3.                 Podstawą skierowania do Domu jest: orzeczenie sądu albo wniosek rodziców lub  opiekunów prawnych o umieszczenie w placówce.

4.                 W uzasadnionych przypadkach przyjęcie dziecka na pobyt krótkotrwały bez skierowania do Domu może nastąpić na prośbę dziecka, na wniosek rodziców lub opiekuna prawnego.

5.                 Dom   jest   zobowiązany   przyjąć   bez   skierowania   oraz   bez   uzyskania   zgody przedstawicieli ustawowych lub bez orzeczenia sądu każde dziecko poniżej 13  roku życia   i  zapewnić   mu  opiekę   do   czasu   wyjaśnienia   sytuacji   w   przypadkach wymagających   natychmiastowego   zapewnienia   dziecku   opieki   -   na   polecenie sędziego, doprowadzone przez policję, szkołę lub osoby stwierdzające porzucenie dziecka, zagrożenie jego życiu lub zdrowiu. O zaistnieniu takiego faktu Dyrektor Domu powiadamia niezwłocznie, nie później niż w ciągu 24 godzin, właściwy sąd rodzinny oraz Centrum.

6.                 Centrum wspólnie z Dyrektorem Domu podejmuje niezbędne działania zmierzające do uregulowania sytuacji dziecka.

7.                 Przyjmowanie dzieci do Domu odbywa się przez całą dobę.

 

§5

1.       W miarę posiadanych wolnych miejsc, jednak w liczbie nie większej niż 15% miejsc przeznaczonych dla dzieci objętych opieką całodobową, Dyrektor może przyjmować celem objęcia taką opieką, dzieci na wniosek rodziców lub opiekunów prawnych

2.       O przyjęciu dziecka o którym mowa w ust. 1, Dyrektor niezwłocznie, nie później niż  w ciągu 24 godzin od zaistnienia tego faktu,  powiadamia sąd i Centrum.

 

§6

1.       Ciąża i macierzyństwo wychowanki nie stanowi powodu odmowy wydania skierowania i przyjęcia do Domu. Dom umożliwia wychowance osobiste sprawowanie opieki  nad jej dzieckiem.

2.       Dyrektor Domu powiadamia o stanie ciąży małoletniej wychowanki jej rodziców, opiekunów prawnych i sąd rodzinny, stosownie do sytuacji prawnej tej wychowanki.

§ 7

1.   Do skierowania do Domu załącza się, w zależności od rodzaju i zakresu opieki, którą ma być objęte dziecko następujące dokumenty:

  1)  odpis aktu urodzenia dziecka, a w przypadku sierot lub półsierot również odpis aktu zgonu zmarłego rodzica;

  2)  orzeczenie sądu o umieszczeniu dziecka w placówce opiekuńczo-wychowawczej albo wniosek rodziców o umieszczenie dziecka w placówce opiekuńczo-wychowawczej;

  3)  dostępną dokumentację o stanie zdrowia dziecka;

  4)  dokumenty szkolne, w szczególności świadectwo szkolne, karty szczepień;

  5)  kwestionariusz aktualnego rodzinnego wywiadu środowiskowego wraz ze szczegółowym opisem sytuacji dziecka oraz dokumentację dotychczasowych działań podjętych wobec dziecka i rodziny.

 

§ 8

 

1.   Powrót dziecka do rodziny następuje:

1)     okresowo na podstawie wniosku stałego zespołu o zaistnieniu podstaw powrotu dziecka do rodziny i gdy sąd przychyli się do tego wniosku;

2)            w przypadku orzeczenia sądu o zakończeniu pobytu dziecka w placówce opiekuńczo-wychowawczej.

 

2.  Dyrektor Domu w sytuacji, o której mowa w ust. 1 pkt 1, zawiadamia rodziców lub opiekunów prawnych, którzy osobiście odbierają dziecko z placówki opiekuńczo-wychowawczej, po zawarciu przez dyrektora placówki opiekuńczo-wychowawczej z rodzicami lub opiekunami prawnymi dziecka umowy określającej warunki okresowego powrotu dziecka do rodziny. 

 

§ 9

1.       W przypadku samowolnego opuszczenia Domu przez dziecko lub niezgłoszenia się dziecka w wyznaczonym terminie po usprawiedliwionej nieobecności, Dyrektor  przeprowadza postępowanie wyjaśniające oraz  powiadamia o tym fakcie w ciągu 24 godzin rodziców, opiekunów prawnych dziecka, Policję, sąd rodzinny nadzorujący wykonanie orzeczenia oraz Centrum.

2.       W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności dziecka w Domu stały zespół ocenia zasadność dalszego pobytu dziecka w placówce i kieruje sprawę do Centrum lub sądu, który wydał orzeczenie o umieszczeniu dziecka w placówce opiekuńczo-wychowawczej.

3.       Osobę,  która ukończyła   18  rok  życia,  w przypadku  samowolnego  opuszczenia placówki lub rażącego naruszenia zasad  współżycia w placówce, Dyrektor może, w porozumieniu ze stałym zespołem do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka, wykreślić  z ewidencji  przebywających w  placówce. 

 

III. Cele i zadania Domu

 

§ 10

 

1.       Dom jest publiczną placówką opiekuńczo – wychowawczą zapewniającą dzieciom pozbawionym częściowo lub całkowicie opieki rodzicielskiej całodobową ciągłą lub okresową opiekę i wychowanie oraz zaspokaja jego niezbędne potrzeby bytowe, rozwojowe, w tym emocjonalne, społeczne, religijne, a także zapewnia korzystanie z przysługujących na podstawie odrębnych przepisów świadczeń zdrowotnych.

2.       Całodobowy pobyt dziecka w Domu powinien mieć charakter przejściowy – do czasu powrotu dziecka do rodziny naturalnej lub umieszczenia w rodzinie zastępczej.

3.       Dziecko może przebywać w placówce do uzyskania pełnoletności a po uzyskaniu pełnoletności na dotychczasowych zasadach do czasu ukończenia szkoły, w której rozpoczęło naukę przed osiągnięciem pełnoletności.

4.       Dom realizuje z dzieckiem indywidualny plan pracy, uwzględniający w szczególności wiek, możliwości psychofizyczne dziecka, jego sytuacje rodzinną i przebieg procesu przygotowania dziecka do usamodzielnienia. Plan uwzględniający działania krótkoterminowe i długoterminowe modyfikowany jest w zależności od zmieniającej się sytuacji dziecka, nie rzadziej jednak niż co pół roku.

5.       W Domu mogą przebywać dzieci niepełnosprawne, jeżeli nie ma uzasadnionych przeciwwskazań.

6.       Dom przygotowuje dzieci do samodzielnego życia.

 

§ 11

1.   Dzieciom przebywającym w Domu zapewnia się w szczególności:

1)       opiekę odpowiednią do potrzeb dzieci oraz rodzaju prowadzonych zajęć;

2)       odpowiednie warunki mieszkaniowe;

3)       wyżywienie dostosowane do ich potrzeb rozwojowych;

4)       dostęp do opieki zdrowotnej;

5)       dostęp do zajęć wychowawczych, kompensacyjnych, terapeutycznych i rewalidacyjnych;

6)       wyposażenie w  odzież, obuwie, bieliznę i inne przedmioty osobistego użytku, stosownie do wieku i indywidualnych potrzeb, zabawki odpowiednie do wieku rozwojowego,   środki higieny osobistej oraz zaopatrzenie w  leki, podręczniki i przybory szkolne;

7)       kwotę pieniężną do własnego dysponowania przez dzieci od 5. roku życia, której wysokość, nie niższą niż 0,5 % i nie wyższą niż 5 % kwoty, o której mowa w art. 78 ust. 2 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, ustala co miesiąc dyrektor placówki opiekuńczo-wychowawczej w porozumieniu z samorządem placówki,

8)        dostęp przez całą dobę do podstawowych produktów żywnościowych oraz napojów;

9)       dostęp do nauki,  pomoc w nauce, w szczególności przy odrabianiu zadań domowych, oraz w miarę potrzeby przez udział w zajęciach wyrównawczych;

10)    uczestnictwo, w miarę możliwości, w zajęciach pozalekcyjnych i rekreacyjno-sportowych;

11)    opłatę za pobyt w bursie lub internacie, jeżeli dziecko uczy się poza miejscowością, w której znajduje się placówka opiekuńczo-wychowawcza;

12)    pokrycie kosztów przejazdu do i z miejsca uzasadnionego pobytu poza placówką opiekuńczo-wychowawczą.

2.       Dom, organizując działalność kulturalną i rekreacyjną, uwzględnia święta i inne dni wynikające z tradycji i obyczajów.

 

§ 12

Dom stwarza warunki do:

  1)  fizycznego, psychicznego i poznawczego rozwoju dziecka;

  2)  poszanowania podmiotowości dziecka, wysłuchiwania jego zdania i w miarę możliwości uwzględniania jego wniosków we wszelkich dotyczących go sprawach oraz informowania dziecka o podejmowanych wobec niego działaniach;

  3)  zapewnienia poczucia bezpieczeństwa;

  4)  dbałości o poszanowanie i podtrzymanie związków emocjonalnych dziecka z rodzicami, rodzeństwem i z innymi osobami, zarówno spoza placówki opiekuńczo-wychowawczej, jak i przebywającymi lub zatrudnionymi w tej placówce;

  5)  uczenia nawiązywania więzi uczuciowych oraz związków interpersonalnych;

  6)  poszanowania potrzeb religijnych dziecka;

  7)  zapewnienia dzieciom warunków sprzyjających utrzymywaniu osobistych kontaktów z rodziną;

  8)  uczenia poszanowania tradycji i ciągłości kulturowej;

  9)  uczenia planowania i organizowania codziennych zajęć stosownie do wieku dziecka;

  10) uczenia organizowania czasu wolnego, w tym uczestniczenia w zajęciach kulturalnych, rekreacyjnych i sportowych;

  11) kształtowania u dzieci nawyków i uczenia zachowań prozdrowotnych;

  12) przygotowywania dzieci do ponoszenia odpowiedzialności za własne postępowanie oraz uczenia samodzielności w życiu;

  13) wyrównywania deficytów rozwojowych dzieci;

  14) uzgadniania istotnych decyzji dotyczących dziecka z jego rodzicami lub opiekunami prawnymi.

 

§ 13

Dom  umożliwia dzieciom regularne, osobiste i bezpośrednie kontakty z rodzicami oraz z innymi osobami bliskimi, z wyjątkiem przypadków, w których sąd zakazał lub ograniczył ich prawo do osobistych kontaktów z dzieckiem;

 

§14

 

1. Placówka o typie socjalizacyjnym:

  1)  zapewnia dziecku opiekę całodobową i wychowanie oraz zaspokaja jego niezbędne potrzeby;

  2)  zapewnia zajęcia wychowawcze, korekcyjne, kompensacyjne, logopedyczne, terapeutyczne, rekompensujące brak wychowania w rodzinie i przygotowujące do życia społecznego, a dzieciom niepełnosprawnym - odpowiednią rehabilitację i zajęcia specjalistyczne;

  3)  zapewnia dzieciom kształcenie, wyrównywanie opóźnień rozwojowych i szkolnych;

  4)  podejmuje działania w celu powrotu dziecka do rodziny naturalnej, znalezienia rodziny przysposabiającej lub umieszczenia w rodzinnych formach opieki zastępczej;

  5)  pracuje z rodziną dziecka;

  6)  organizuje dla swoich wychowanków odpowiednie formy opieki w środowisku, grupy usamodzielniające oraz kontakt z rodzinami zaprzyjaźnionymi;

3)       może prowadzić hostel.

2. W placówce socjalizacyjnej dla każdego dziecka prowadzi się w szczególności:

  1)  indywidualny plan pracy;

  2)  kartę pobytu, która zawiera uzupełnianą co miesiąc ocenę relacji dziecka z rodzicami, funkcjonowania społecznego dziecka w tej placówce i poza nią, nauki szkolnej dziecka, samodzielności dziecka, jego stanu emocjonalnego, stanu zdrowia dziecka, oraz informację o szczególnych potrzebach dziecka i znaczących dla dziecka wydarzeniach;

  3)  kartę udziału w zajęciach specjalistycznych z opisem ich przebiegu;

  4)  arkusze badań i obserwacji psychologicznych oraz pedagogicznych.

 

§ 15

1.       Placówka o typie interwencyjnym zapewnia:

1)       doraźną opiekę na czas trwania sytuacji kryzysowej;

2)       dostęp do kształcenia dostosowanego do jego wieku i możliwości rozwojowych;

3)       opiekę i wychowanie do czasu powrotu do rodziny naturalnej lub umieszczenia w rodzinie adopcyjnej albo zastępczej, placówce opiekuńczo-wychowawczej typu rodzinnego albo socjalizacyjnego;

4)       dostęp do pomocy psychologiczno-pedagogicznej odpowiedniej do zaburzeń i odchyleń rozwojowych lub specyficznych trudności w uczeniu się.

2.       Placówka interwencyjna przyjmuje dzieci w sytuacjach wymagających natychmiastowego rozpoczęcia sprawowania opieki i wychowania.

3.       Do placówki interwencyjnej są przyjmowane dzieci od 11. roku życia na podstawie rozstrzygnięcia sądu w sprawach opiekuńczych, niezależnie od miejsca zamieszkania. W wyjątkowych przypadkach do placówki interwencyjnej mogą być przyjmowane dzieci młodsze.

4.       Placówka interwencyjna sporządza diagnozę psychologiczno-pedagogiczną dziecka i diagnozę jego sytuacji rodzinnej oraz ustala wskazania do dalszej pracy z dzieckiem.

5.       Placówka interwencyjna informuje centrum pomocy o przebywających w niej dzieciach.

6.       Pobyt dziecka w placówce interwencyjnej nie może trwać dłużej niż 3 miesiące. W przypadku gdy postępowanie sądowe w sprawie uregulowania sytuacji prawnej dziecka jest w toku, pobyt w placówce interwencyjnej może być przedłużony, nie dłużej jednak niż o 3 miesiące.

7.       Placówka interwencyjna może prowadzić hostel.

8.       W placówce interwencyjnej dla każdego dziecka prowadzi się w szczególności:

  1)  indywidualny plan pracy;

  2)  kartę pobytu, która zawiera uzupełnianą co dwa tygodnie ocenę relacji dziecka z rodzicami, funkcjonowania społecznego dziecka w tej placówce i poza nią, nauki szkolnej dziecka, samodzielności dziecka, jego stanu emocjonalnego, stanu zdrowia dziecka oraz informację o szczególnych potrzebach dziecka i znaczących dla dziecka wydarzeniach;

  3)  kartę udziału w zajęciach specjalistycznych z opisem ich przebiegu;

  4)  arkusze badań i obserwacji psychologicznych oraz pedagogicznych.

 

§ 16

Dom w zakresie opieki i wychowania dzieci współpracuje w szczególności z:

1)       centrami pomocy i ośrodkami pomocy społecznej właściwymi ze względu na miejsce zamieszkania lub pobytu rodziców dzieci,

2)       ośrodkami adopcyjno-opiekuńczymi prowadzącymi poradnictwo i terapię dla rodziców dzieci,

3)       szkołami, do których uczęszczają, i szkołami, do których uczęszczały dzieci przed umieszczeniem ich w placówce opiekuńczo-wychowawczej,

4)       sądami rodzinnymi,

5)       kuratorami sądowymi,

6)       organizacjami zajmującymi się statutowo pomocą rodzinom, działającymi w środowisku rodziców dzieci,

7)       parafiami Kościoła katolickiego i jednostkami organizacyjnymi innych kościołów i związków wyznaniowych, właściwymi ze względu na miejsce zamieszkania oraz deklarowaną przynależność wyznaniową rodziców i siedzibę placówki opiekuńczo-wychowawczej.

 

IV. Prawa, obowiązki i uprawnienia wychowanków Domu

§17

1. Wychowanek Domu ma prawo do:

1)  ochrony   i   poszanowania   godności    oraz   życzliwego    i   podmiotowego traktowania,

2)       wyrażania swoich poglądów we wszystkich sprawach jego dotyczących,

3)               wyrażania swoich poglądów i przekonań, a w szczególności dotyczących życia w Domu,

4) swobody wyrażania myśli światopoglądowych i religijnych, nie kolidujących z ogólnie przyjętymi normami moralno - etycznymi,

4)       stałej pomocy psychologiczno - pedagogicznej.

5)               rodzeństwo ma prawo do zajmowania wspólnego pokoju w Domu.

6)               po opuszczeniu Domu wychowankowie mają prawo do korzystania przez okres 3 lat z porad specjalistów pracujących w placówce.

2.   Do obowiązków wychowanków Domu należy:

1)               uznawanie godności i podmiotowości innych ludzi,

2)       odpowiedzialność za własne życie, higienę oraz rozwój,

3)               dbałość o wspólne dobro, ład i porządek w Domu i jego otoczeniu,

4)               udział w pracach wynikających z potrzeb grupy i Domu,

5)               udzielanie pomocy i służenie opieką wychowankom młodszym i słabszym.

 

§ 18

Proces wychowawczy w Domu wzmacnia się poprzez kary i nagrody:

1) wychowanek może być wyróżniony:

a)                 pochwałą wychowawcy, dyrektora,

b)                 pierwszeństwem udziału w atrakcyjnych formach wypoczynku,

c)                 nagrodą rzeczową;

2) wychowanek nie przestrzegający postanowień regulaminu może być ukarany:

a)          zakazem wyjścia poza Dom w czasie wolnym,

b) naganą wychowawcy, dyrektora.

§19

1.. Zasady rozstrzygania sporów:

1)  spory pomiędzy wychowankami rozstrzyga wychowawca,

2)       spory pomiędzy wychowankami a personelem rozstrzyga Dyrektor,

3)                spory pomiędzy wychowankami a Dyrektorem rozstrzyga Dyrektor Centrum.

2. W sprawie skarg i wniosków Dyrektor przyjmuje wychowanków od poniedziałku do piątku w godzinach urzędowania.

§ 20

1.                Dzieci przebywające w Domu mogą tworzyć samorząd.

2.       Organizację  samorządu określa regulamin uchwalony przez dzieci przebywające w Domu.

3.                Opiekuna samorządu wybierają dzieci spośród pracowników zatrudnionych w Domu.

4.                Samorząd może przedstawiać dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach  dotyczących funkcjonowania placówki.

 

V. Zasady działania i organizacja Domu

§ 21

1.       Domem kieruje i za całokształt działalności Domu odpowiada Dyrektor, a podczas jego nieobecności wskazana przez niego osoba spośród personelu Domu.

2.       Do zadań Dyrektora należy w szczególności:

1)                kierowanie bieżącą działalnością opiekuńczo - wychowawczą placówki oraz reprezentuje ją na zewnątrz,

2)       kierowanie całością spraw administracyjno - gospodarczych i finansowych Domu zgodnie z obowiązującymi przepisami,

3)       organizowanie i tworzenie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy Domu   oraz   racjonalny   podział   zadań,   a   w   szczególności   zapewnienie prawidłowej organizacji stanowisk pracy oraz przestrzegania zasad współżycia społecznego i koleżeńskiej współpracy w kierowaniu zespołem,

4)       kierowanie pracą podległego personelu poprzez organizowanie i nadzorowanie wykonania zadań i obowiązków pod względem prawidłowości i terminowości przez pracowników oraz kształtowanie właściwego stosunku personelu do dzieci i zagwarantowanie im możliwości respektowania ich praw osobistych,

5)       dysponowanie środkami budżetowymi i majątkiem Domu, a w szczególności zlecanie wydawania i przyjmowania składników majątkowych,

6)                nadzorowanie i realizowanie decyzji stałego zespołu do  spraw okresowej oceny sytuacji dziecka funkcjonującego w placówce,

7)                nadzór nad przestrzeganiem standardu wychowania i opieki w Domu,  w ramach którego Dyrektor:

a)       dokonuje oceny pracy opiekuńczo - wychowawczej pracowników,

b)                zapewnia pracownikom bieżącej informacji o obowiązujących przepisach prawa,

c)       udziela    pracownikom    pomocy    w    wykonywaniu    przez    nich obowiązków związanych z wychowaniem i opieką nad dziećmi,

d)       ponosi odpowiedzialność   za   podnoszenie   kwalifikacji   zawodowych pracowników i udziela im pomocy w sprawach dokształcania,

e)       inspiruje pracowników do podejmowania działań innowacyjnych

8)                współpraca   z   organizacjami,    samorządami    i    związkami    zawodowymi działającymi na terenie Domu,

9)       inicjowanie i utrzymanie kontaktów Domu ze środowiskiem.

10)    przedstawianie nie rzadziej niż dwa razy w roku, pracownikom pedagogiczno - opiekuńczym ogólnych wnioski wynikające ze sprawowania nadzoru oraz informacji o działalności placówki.

3.   W skład Domu wchodzi:

1)                dział pedagogiczno - opiekuńczy - znak: D.Dz.V

2)       dział administracji i obsługi - znak: D.Dz. VI

 

§ 22

1.  Pracownicy zatrudnieni w placówce powinni wykazywać należytą postawę i dawać dobry przykład dzieciom.

2.                W dziale pedagogiczno - opiekuńczym zatrudnieni są następujący pracownicy:

1)                wychowawcy,

2)       pedagog,

3)                psycholog,

4)       pracownicy socjalni,

5)       opiekunowie dziecięcy,

6)                inni specjaliści w miarę potrzeb.

3.   Do zadań wychowawcy należy w szczególności:

1)  organizowanie pracy w grupie oraz praca indywidualna z dzieckiem,

2)       kierowanie procesem wychowawczym dziecka i prowadzenie karty pobytu dziecka,

3)       opracowanie     przy     udziale     dziecka     indywidualnego     planu     pracy w porozumieniu   z  psychologiem,   pedagogiem,   pracownikiem   socjalnym, a także innymi specjalistami,

4)       odpowiedzialność za realizację zadań wynikających z indywidualnego planu pracy z dzieckiem,

5)                pozostawanie w stałym kontakcie z rodziną dziecka.

4.   Do zadań psychologa lub pedagoga należy w szczególności:

1)                opracowanie diagnozy indywidualnej dziecka,

2)       prowadzenie zajęć terapeutycznych,

3)       poradnictwo    psychologiczno     -    pedagogiczne     dla    rodziców     dzieci przebywających w Domu.

5.   Do zadań pracownika socjalnego należy w szczególności:

1)                rozpoznanie sytuacji rodzinnej dziecka,

2)                praca z rodziną dziecka,

3)       utrzymanie kontaktu z instytucjami wspierającymi rodzinę dziecka,

4)                inicjowanie   działań   niezbędnych   do   unormowania   sytuacji   rodzinnej i umożliwienie powrotu dziecka do rodziny.

6. Szczegółowy zakres zadań, uprawnień i obowiązków pracowników Domu określa Dyrektor w zakresach czynności.

 

§23

1. W Domu działa stały zespół do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka zwany dalej „Zespołem", w skład którego wchodzą:

1)              dyrektor lub osoba przez niego wyznaczona, który jest przewodniczącym Zespołu

2)              pedagog,

3)      psycholog,

4)      wychowawca bezpośrednio kierujący procesem wychowawczym dziecka,

5)      pracownik socjalny

6)      inne osoby w miarę potrzeb

2.      Stały zespół dokonuje okresowej oceny sytuacji dziecka w celu:

  1)  ustalania aktualnej sytuacji rodzinnej dziecka;

  2)  analizy stosowanych metod pracy z dzieckiem i rodziną;

  3)  modyfikowania indywidualnego planu pracy;

  4)  zgłaszania do ośrodka adopcyjno-opiekuńczego dzieci z uregulowaną sytuacją prawną umożliwiającą adopcję;

  5)  oceny stanu zdrowia dziecka i jego aktualnych potrzeb;

  6)  oceny zasadności dalszego pobytu dziecka w placówce;

7)           informowania sądu o potrzebie umieszczenia dziecka w innej placówce działającej na podstawie odrębnych przepisów dotyczących kształcenia i opieki zdrowotnej, takiej jak: ośrodek socjoterapii, ośrodek wychowawczy, ośrodek leczniczo-wychowawczy.

3.  W celu uzyskania wiedzy o sytuacji socjalnej i prawnej oraz rodzinnej dziecka do udziału w posiedzeniu stałego zespołu są zapraszani przedstawiciele: sądu właściwego ze względu na miejsce położenia placówki, właściwego centrum pomocy, ośrodka pomocy społecznej, Policji, służby zdrowia, instytucji oświatowych, ośrodka adopcyjno-opiekuńczego oraz organizacji społecznych statutowo zajmujących się problematyką rodziny i dziecka, a także mogą być zapraszane osoby bliskie dziecku.

4.  Po dokonaniu okresowej oceny sytuacji dziecka stały zespół formułuje na piśmie wniosek dotyczący zasadności dalszego pobytu dziecka w placówce, na podstawie którego Dyrektor Domu informuje sąd o zaistnieniu podstaw do powrotu dziecka do rodziny naturalnej albo - wobec niemożności powrotu dziecka do rodziny naturalnej - podejmuje starania zmierzające do umieszczenia dziecka w rodzinie przysposabiającej, rodzinie zastępczej lub w placówce rodzinnej.

5.       Na wniosek wychowawcy lub Dyrektora, po zasięgnięciu opinii stałego zespołu, dziecka i jego rodziców oraz centrum pomocy w powiecie właściwym ze względu na miejsce zamieszkania dziecka przed umieszczeniem w placówce, powiat może przenieść dziecko do innej placówki tego samego typu.

6.                Przewodniczący    prowadzi    i    przygotowuje    posiedzenia    Zespołu    oraz   jest odpowiedzialny za zawiadomienie jej członków o terminie i porządku zebrania.

7.                Posiedzenia Zespołu odbywają się nie rzadziej niż dwa razy w roku, są protokołowane i objęte tajemnicą.

 

§ 24

 1.  Działalność Domu może być uzupełniana wykonywaniem  przez wolontariuszy świadczeń odpowiadających świadczeniu pracy, których celem jest w szczególności:

  1)  rozszerzenie zakresu opieki nad dzieckiem w placówce opiekuńczo-wychowawczej;

  2)  wsparcie pracy wychowawców przez organizowanie kół zainteresowań i rozwijanie indywidualnych zdolności dzieci.

2.   Wolontariuszem w Domu  może być osoba:

  1)  pełnoletnia;

  2)  która oświadczy, że jest niekarana;

  3)  poinformowana przez Dyrektora Domu o specyfice pracy wychowawczej i konieczności zachowania tajemnicy w sprawach dotyczących dzieci znajdujących się w tej placówce;

  4)  ubezpieczona przez Dyrektora Domu od odpowiedzialności cywilnej za szkody powstałe podczas pracy.

3.        Wolontariusz wykonuje świadczenia odpowiadające świadczeniu pracy pod nadzorem Dyrektora Domu lub wyznaczonego przez niego wychowawcy.

4.        Dyrektor zawiera  wolontariuszem porozumienie określające zasady wykonywania przez wolontariusza świadczeń na rzecz placówki.

 

§ 25

 Dom może być wspierany przez rodziny zaprzyjaźnione, wspomagające działania wychowawcze placówki w zakresie życia rodzinnego.

 

VI. Postanowienia końcowe

§26

Dyrektor Domu zobowiązany jest zapoznać z postanowieniami niniejszego Regulaminu następujące osoby:

1)               pracowników Domu,

2)       wychowanków Domu,

3)       wolontariuszy pracujących na rzecz Domu.

 

 

 

Metryka strony

Podmiot udostępniający informacje: Elżbieta Turczewska

Opublikował: Tomasz Budnik

Data wytworzenia informacji / dokumentu: 15-09-2005

Data udostępnienia w BIP: 03-10-2005 12:26

Data modyfikacji informacji: 03-10-2005 12:14