URP Nr XXXVI/288/2013

 

 

Uchwała Nr XXXVI/288/2013

Rady Powiatu Białostockiego

z dnia 28 listopada 2013 roku

 

w sprawie zajęcia stanowiska dotyczącego zasadności utworzenia w Powiecie Białostockim Ośrodka Interwencji Kryzysowej jako odrębnej jednostki organizacyjnej pomocy społecznej

 

Na podstawie § 13 ust. 2 Statutu Powiatu Białostockiego przyjętego uchwała Nr XXVI/216/2013 Rady Powiatu Białostockiego z dnia 24 stycznia 2013r. w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu Białostockiego (Dz. Urz. Woj. Podl. z dnia 13 lutego 2013r. poz. 1084)  Rada Powiatu Białostockiego uchwala, co następuje:

 

§ 1. 1. Przyjmuje się stanowisko, iż utworzenie w Powiecie Białostockim Ośrodka Interwencji Kryzysowej jako odrębnej jednostki organizacyjnej pomocy społecznej jest działaniem nieracjonalnym i Rada Powiatu Białostockiego nie widzi uzasadnienia do podejmowania działań w tym zakresie przez Zarząd Powiatu Białostockiego.

2. Uzasadnienie do stanowiska o którym mowa w ust. 1 stanowi załącznik do niniejszej uchwały.

 

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu Białostockiego. 

 

§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.   

 

 

 

Podpisał:

Pan Sławomir Gołaszewski

Przewodniczący Rady

 

 

  

 

Załącznik

Do Uchwały Nr XXXVI/288/2013

Rady Powiatu Białostockiego

z dnia 28 listopada 2013 roku

 

 

Uzasadnienie do stanowiska Rady Powiatu Białostockiego w sprawie zasadności utworzenia w Powiecie Białostockim Ośrodka Interwencji Kryzysowej jako odrębnej jednostki organizacyjnej pomocy społecznej

 

                Pracownicy Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku w dniach 10 – 14 grudnia 2012r. przeprowadzili w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku kontrolę kompleksową w zakresie realizacji zadań własnych oraz zadań z zakresu administracji rządowej wynikających z ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2013r. poz. 182 z późn. zm.)     

Dyrektor Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku, działając z upoważnienia Wojewody Podlaskiego w piśmie z dnia 7.03.2013r. (znak pisma: PS-V.432.62.2012.AG) skierowanym do Starosty Powiatu Białostockiego, ocenił pozytywnie wykonywanie  zadań wynikających z powyżej cytowanej ustawy w kontrolowanym okresie (tj. od 1.10.2011r. do dnia rozpoczęcia kontroli).  Ponadto wniósł o przedsięwzięcie działań w celu utworzenia w Powiecie Białostockim Ośrodka Interwencji Kryzysowej jako odrębnej jednostki organizacyjnej pomocy społecznej.

Zarząd Powiatu Białostockiego i Starosta Powiatu Białostockiego w pismach z dnia 5.04.2013r., 9.05.2013r., 22.08.2013r. i 4.10.2013r. wnosili o odstąpienie od powyższego zalecenia, gdyż brak jest racjonalnego uzasadnienia do podjęcia działań w celu utworzenia wspomnianego ośrodka.  Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku w odpowiedzi na powyższe wystąpienia podtrzymywał zalecenie pokontrolne określone w piśmie z dnia 7.03.2013r.

Osobom i rodzinom będącym w stanie kryzysu, wsparcie i pomoc, o której mowa w art. 47 ustawy o pomocy społecznej zapewnia Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie, w którym:

- świadczone jest specjalistyczne poradnictwo przez konsultanta - specjalistę w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie, zatrudnionego na zlecenie Centrum,

- udzielane są porady prawne w zakresie prawa rodzinnego, przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz w zakresie innych sytuacji kryzysowych przez radców prawnych zatrudnionych na zlecenie Centrum.

Pomocy udzielają również pracownicy PCPR mający w swoim zakresie obowiązków podejmowanie interwencji kryzysowej w celu zapobiegania powstaniu lub pogłębianiu się dysfunkcji osób, rodzin i społeczności, w tym również dotkniętych przemocą.

                W przypadkach, gdy osoby lub rodziny pozostające w stanie kryzysu wymagają zapewnienia schronienia, udzielana jest pomoc w formie skierowania do mieszkań chronionych, funkcjonujących przy innej jednostce organizacyjnej powiatu.

                W 2012 r. udzielono porad 112 osobom, w tym 26 ofiarom przemocy w rodzinie i 6 sprawcom przemocy. W mieszkaniach chronionych przebywało 9 osób, w tym 8 ofiar przemocy w rodzinie. Koszt realizacji tego zadania wyniósł 21.808 zł. W okresie od stycznia do października br. udzielono porad 93 osobom, w tym 27 ofiarom przemocy i 6 sprawcom przemocy w rodzinie. W mieszkaniach chronionych przebywało 7 osób, w tym 6 ofiar przemocy w rodzinie. Koszt realizacji zadania w tym okresie wyniósł – 15.750zł.

                Mimo braku organizacyjnie wyodrębnionej jednostki – Ośrodka Interwencji Kryzysowej – osoby  i rodziny dotknięte problemami, których nie są w stanie rozwiązać we własnym zakresie, otrzymują stosowną do potrzeb pomoc w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie – a więc zadanie to jest realizowane przez powiat.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2013r. poz. 595 z późn. zm.) powiat w celu wykonywania zadań może tworzyć jednostki organizacyjne. W art. 112 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej określono, iż zadania pomocy społecznej w powiatach wykonują jednostki organizacyjne pomocy społecznej i wskazano jedynie powiatowe centrum pomocy rodzinie.

W związku z powyższym cytowane przepisy nie wskazują na obligatoryjność utworzenia ośrodka interwencji kryzysowej jako jednostki organizacyjnej pomocy społecznej.

Mając na uwadze powyższe oraz projekt założeń do projektu ustawy o poprawie warunków świadczenia usług przez jednostki samorządu terytorialnego (przyjęty przez rząd 11.06.2013r. – dostępny na stronie internetowej Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji) nie jest zasadne utworzenie wspomnianej jednostki.

Wspomniany projekt zakłada możliwość wyboru sposobu realizacji poszczególnych zadań władzom samorządowym, np. poprzez przekazanie obsługi księgowej jednostek organizacyjnych jednej wyspecjalizowanej instytucji oraz wprowadzenie możliwości łączenia różnych jednostek organizacyjnych pomocy społecznej.

Zgodnie z art. 44 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013r. poz. 885 z późn. zm.) wydatki publiczne powinny być dokonywane w sposób celowy i oszczędny, z zachowanie zasad:

- uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów,

- optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów.

Utworzenie takiego ośrodka jako odrębnej jednostki organizacyjnej w celu udzielenia pomocy dwóm osobom średnio w tygodniu (112 osób / 52 tygodnie) -  naruszyłoby wspomnianą zasadę, gdyż koszty obsługi takiej jednostki znacznie przekroczyłyby jej koszty merytoryczne, z powodu ilości udzielanych świadczeń w tym zakresie.

Mając na uwadze, iż powyższe zadanie powiatu jest realizowane przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku - nie zasadne jest utworzenie w Powiecie Białostockim Ośrodka Interwencji Kryzysowej jako odrębnej jednostki organizacyjnej pomocy społecznej.

 

Podpisał:

Pan Sławomir Gołaszewski

Przewodniczący Rady

 

Metryka strony

Podmiot udostępniający informacje: Sławomir Gołaszewski - Przewodniczący Rady

Opublikował: Małgorzata Nowik

Data wytworzenia informacji / dokumentu: 28-11-2013

Data udostępnienia w BIP: 13-12-2013 13:56

Data modyfikacji informacji: 13-12-2013 13:56