Uchwała Nr XXXIX/310/2014
Uchwała Nr XXXIX/310/2014
Rady Powiatu Białostockiego
z dnia 27 lutego 2014 roku
w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Starosty Powiatu Białostockiego
Na podstawie art. 229 pkt 4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeksu postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013r., poz. 267) oraz §13 ust. 2 Statutu Powiatu Białostockiego przyjętego uchwałą Nr XXVI/216/2013 Rady Powiatu Białostockiego z dnia 24 stycznia 2013r. w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu Białostockiego (Dz. Urz. Woj. Podl. z 2013r., poz.1084), Rada Powiatu Białostockiego uchwala, co następuje:
§ 1
Uznać skargę Pana xxxxxxxx za bezzasadną z przyczyn zawartych w uzasadnieniu, stanowiącym załącznik do uchwały.
§ 2
Upoważnić Przewodniczącego Rady Powiatu Białostockiego do udzielenia pisemnej odpowiedzi skarżącemu.
§ 3
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Podpisał:
Pan Sławomir Gołaszewski
Przewodniczący Rady
Załącznik
do Uchwały Nr XXXIX/310/2014
Rady Powiatu Białostockiego
z dnia 27 lutego 2014 roku
UZASADNIENIE
Z dokumentów będących w dyspozycji Powiatowego Urzędu Pracy, wynika, iż Pan xxxxxx, zarejestrował się w PUP w Białymstoku w dniu 03.01.2011r. jako osoba bezrobotna bez prawa do zasiłku. Legitymuje się wykształcenie wyższym prawniczym oraz
5 – letnim stażem pracy w charakterze: prawnika legislatora, Prezesa Spółdzielni Mieszkaniowej oraz agenta celnego.
Dnia 10.02.2012r. Pan xxxxxx złożył w Dziale Poradnictwa Zawodowego
i Szkoleń w Powiatowym Urzędzie Pracy w Białymstoku kartę kandydata na szkolenie „Specjalista do spraw kadr i płac”. Następnie w związku z ogłoszonym naborem na szkolenie „Pracownik do spraw kadr i płac” Pan xxxxxx 26.04.2013r. przesłał za pomocą poczty elektronicznej kartę kandydata na ww. szkolenie. Zarówno na szkolenie „Specjalista do spraw kadr i płac” jak i szkolenie „Pracownik do spraw kadr i płac” w pierwszej kolejności były kierowane osoby powyżej 50 roku życia lub posiadające orzeczenie o stopniu niepełnosprawności.
Uprzejmie wyjaśniam, iż powyższe szkolenia były zorganizowane w ramach realizowanego przez Urząd projektu „POdejmij KLuczową decyzję” współfinansowanego
z Europejskiego Funduszu Społecznego. Program ściśle określa grupę beneficjentów. Oznacza to, iż nie ma dowolności doboru kandydatów na szkolenia organizowane w ramach tego projektu. W związku z tym, iż Pan Xxxxxx nie spełniał wymogów jakimi były wiek powyżej 50 roku życia lub posiadanie orzeczenia o stopniu niepełnosprawności, nie mógł zostać zakwalifikowany do udziału w ww. szkoleniach.
Podczas wizyty w Powiatowym Urzędzie Pracy w Białymstoku 25.09.2013r. Pan Xxxxxx w Dziale Poradnictwa Zawodowego i Szkoleń złożył kolejną kartę kandydata na szkolenie „Grafika komputerowa z projektowaniem stron internetowych”. Z informacji zawartych w karcie wynika, iż Pan Xxxxxx szuka pracy na stanowiskach: specjalista do spraw kadr, informatyk, prawnik – obsługa programów wykorzystywanych dla prawników. W związku z powyższym celowość takiego kierunku szkolenia była niezasadna.
Jednocześnie nadmieniam, iż złożenie „Karty kandydata na szkolenie grupowe”
nie jest równoznaczne z zakwalifikowaniem na szkolenie, bowiem zwykle liczba złożonych kart jest wyższa od przewidzianych do szkolenia osób bezrobotnych w ciągu roku. Ponadto Urząd posiada ograniczone środki na szkolenia w ramach których finansowana jest ta forma aktywizacji. Stąd też w postępowaniu kwalifikacyjnym mającym na celu dobór uczestników szkolenia Powiatowy Urząd Pracy w Białymstoku bierze pod uwagę posiadane przez kandydatów wykształcenie, doświadczenie zawodowe, motywację do uczestnictwa w wybranym szkoleniu oraz opinię doradcy zawodowego określającą predyspozycję do wykorzystania umiejętności nabytych w wyniku szkolenia, a także musi przestrzegać ściśle określonych kryteriów dostępu do udziału w projekcie współfinansowanych ze środków unijnych. Powyższe kryteria są stosowane w stosunku do wszystkich osób ubiegających się o skierowanie do odbycia szkolenia.
Odnosząc się do kwestii nie poinformowania o przyczynach niezakwalifikowania na szkolenie wyjaśniam, iż na „Karcie kandydata na szkolenie grupowe” znajduje się informacja, że o wynikach rekrutacji na szkolenie zawiadamiane są wyłącznie osoby wstępnie zakwalifikowane.
Odnosząc się do zarzutu błędnego skierowania do pracodawcy, wyjaśniam,
iż 07.07.2011r., wysłano do Pana xxxxxx pocztą, skierowanie do pracy w charakterze agenta celnego w firmy BS INTEL s.c. z siedzibą przy ul. Octowa 8, w ramach uzupełnienia stanowiska pracy (wyposażenie stanowiska pracy). Pan Xxxxxx, posiada 2 – letnie doświadczenie w charakterze agenta celnego, jednakże po zgłoszeniu się do firmy, nie został zatrudniony.
Ponadto biorąc pod uwagę posiadane wykształcenie oraz doświadczenie zawodowe, w dniu 08.02.2011r., została Panu xxxxxx przedstawiona oferta pracy na stanowisko inspektora, zgłoszona przez KRUS oddział w Białymstoku, ul. Legionowa 18. Natomiast w dniu 08.03.2011r. zainteresowany poinformowany został o wolnym miejscu pracy na stanowisku - konsultant sekcji operacyjnej w firmie INTRUM JUSTITIA. Kolejną propozycje zatrudnienia, przedstawiono Panu xxxxxx w dniu 09.09.2011r. do firmy Castorama w Białymstoku, z siedzibą przy ul. NSZ 13. W dniu 01.06.2012r. pracownik PUP w Białymstoku starał się nawiązać kontakt telefoniczny z Panem xxxxxx w celu poinformowania o wolnym miejscu pracy w charakterze - specjalista ds. obsługi klienta w firmie Brand Distribution ul. Fabryczna 7 Czarna Białostocka. Zainteresowany nie odbierał telefonów, w związku z tym informacje o ww. miejscu pracy, przedstawiono Panu xxxxxx podczas wizyty w PUP w Białymstoku 11.06.2012r. Podczas kolejnych wizyt: 10.09.2012r. i 07.12.2012r. oraz 08.03.2013r., nie posiadaliśmy odpowiednich dla Zainteresowanego propozycji zatrudnienia, dlatego też pośrednicy pracy, zachęcali Pana xxxxxx do przeglądania ofert pracy na stronach internetowych: www.egospodarka.pl, www.pracuj.pl, www.praca.pl. Natomiast 10.06.2013r. Pan Xxxxxx został poinformowany o wolnym miejscu pracy w charakterze asystenta brokera w Kancelarii Brokerskiej, ul. Grochowa. Następnie 09.12.2013r. otrzymał propozycje pracy w firmie Mała Pożyczka ul. Składowa 12, na stanowisko - administrator w dziale obsługi klienta.
Pośrednicy pracy starają się udzielić pomocy wszystkim osobom poszukującym zatrudnienia. Jednakże efekty działań zdeterminowane są przede wszystkim sytuacją na lokalnym rynku pracy, gdzie liczba propozycji zatrudnienia wpływających do Urzędu jest wciąż niewystarczająca w stosunku do potrzeb a decyzję o przyjęciu do pracy podejmuje zawsze pracodawca. W 2013 r. do Działu Pośrednictwa Pracy PUP w Białymstoku zgłoszono jedynie 7 propozycji zatrudnienia w zawodzie prawnik legislator a osób zarejestrowanych w ww. zawodzie jest 279.
W celu zwiększenia szans na uzyskanie zatrudnienia Pan Xxxxxx powinien pozostawać w stałym kontakcie z Działem Pośrednictwa Pracy. Informacje o wolnych miejscach zatrudnienia Zainteresowany uzyska osobiście w pok. 206, telefonicznie pod numerem 85 747 38 12, na stronie internetowej PUP www.pup.bialystok.pl lub na Portalu Publicznych Służb Zatrudnienia www.psz.praca.gov.pl. Ponadto Pan Xxxxxx z uwagi
na status osoby długotrwale bezrobotnej jest uprawniony do korzystania z instrumentów rynku pracy tj. staży, prac interwencyjnych, wyposażenia stanowiska pracy oraz pozyskania jednorazowych środków na podjęcie działalności gospodarczej.
Pragnę zaznaczyć, iż przeprowadzone postępowanie wyjaśniające nie potwierdziło stawianych przez Pana xxxxxx zarzutów. Działania podjęte przez pracowników Powiatowego Urzędu Pracy w Białymstoku były zgodne z obowiązującymi przepisami prawa. Zapewniam, że pracownicy starają się udzielić pomocy wszystkim osobom bezrobotnym w miarę możliwości i zgodnie ze swoją wiedzą i doświadczeniem.
Podpisał:
Pan Sławomir Gołaszewski
Przewodniczący Rady
Metryka strony