Odpowiedź w sprawie petycji dot. badań technicznych
Białystok, dnia 27.11.2015 r.
KOM.5410.2.294.2015
Kancelaria Prawna
Świeca i Wspólnicy sp. k
ul. Bagatela 11/3
00-585 Warszawa
Reprezentowana
przez komplementariusza
radcę prawnego Jacka Świecę
Na podstawie art. 13 ust 1 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (Dz. U. z 2014 r., poz. 1195) Starosta Powiatu Białostockiego w odpowiedzi na petycję z dnia 10.11.2015 r. zawiadamia, że:
- Załatwienie petycji w części dotyczącej żądania wszczęcia kontroli co do prawidłowości wykonywania badań technicznych nie jest możliwe z uwagi na brak podstaw prawnych do przeprowadzenia kontroli w żądanym zakresie.
- Powiatowy Rzecznik Konsumenta, działający na rzecz indywidualnych konsumentów, będących mieszkańcami 15 gmin powiatu białostockiego, nie otrzymał żadnego wniosku i skargi konsumenckiej w zakresie postulatów podniesionych w niniejszej petycji. Mając na uwadze powyższe nie było podstaw do korzystania z uprawnień rzecznika konsumentów określonych w przepisach ustawy z 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym ( Dz. U. 2007 r., Nr 171, poz. 1206).
Uzasadnienie
W dniu 16.11.2015 r. wpłynęła do tut. Urzędu Petycja z dnia 10.11.2015 r. dotycząca wszczęcia kontroli w zakresie prawidłowości wykonania badań technicznych w przypadku badań pojazdów marek Volkswagen, Seat, Audi, Skoda, Porsche, wyposażonych w silnik o zapłonie samoczynnym wyprodukowanych w latach 2009-2015 emitujących do atmosfery szkodzące substancje w ilości wielokrotnie przekraczającej dopuszczalne limity.
Na podstawie art. 83b ust. 2 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r., poz. 1137 z późn. zm.) Starosta w ramach nadzoru nad stacjami kontroli pojazdów przeprowadza kontrolę nad prawidłowością wykonywania badań technicznych pojazdów. Na podstawie § 9 ust. 1 pkt. 3 Rozrządzenia z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz.U.2015.305 z późn. zm.) w silnikach o zapłonie samoczynnym ustawodawca przewidział jedynie obowiązek badania zadymienia spalin. Jedynie § 9 ust.1 pkt. 2 przy silnikach o zapłonie iskrowym nakazuje badanie zawartości tlenku węgla, węglowodorów czy współczynnika nadmiaru powietrza. W załączniku Nr 2 do Rozporządzenia zatytułowanym "Poziomy emisji zanieczyszczeń gazowych i współczynnika nadmiaru powietrza λ" są określone wartości emisji, których pojazd nie powinien przekroczyć. Jednakże pojazdy z silnikiem o zapłonie iskrowym pozostają poza zakresem przedmiotowym w/w petycji. W przypadku pojazdów mających silniki o zapłonie samoczynnym emisja spalin jest określona jedynie w dokumentach homologacyjnych wystawionych przez producenta.
Na marginesie należy jednak wskazać, że żaden przepis prawa nie obliguje diagnostów do archiwizowania czy to w formie papierowej czy elektronicznej danych dotyczących zadymienia spalin czy emisji szkodliwych substancji do atmosfery, w związku z powyższym Starosta nie miałby technicznych możliwości dokonania takiej kontroli z uwagi na brak odpowiednich danych.
Konstatując w świetle obowiązujących przepisów prawnych diagnosta w przypadku silników o zapłonie samoczynnym nie jest zobligowany do badania emisji szkodliwych substancji do atmosfery, w związku z czym nie może w tym zakresie podlegać kontroli Starosty.
Pouczenie:
Sposób załatwienia sprawy petycji nie może być przedmiotem skargi.
Otrzymują:
-Adresat,
-A/a.
Metryka strony