URP Nr XLII/329/2014
Uchwała Nr XLII/329/ 2014
Rady Powiatu Białostockiego
z dnia 29 maja 2014 roku
wyrażająca stanowisko Rady Powiatu Białostockiego w sprawie realizacji zadań publicznych w drodze bezprzetargowego zlecenia przez gminy zadania własnym spółkom komunalnym „in house”
Na podstawie §64 ust. 2 Statutu Powiatu Białostockiego, przyjętego Uchwałą Nr XXVI/216/2013 Rady Powiatu Białostockiego z dnia 24 stycznia 2013 roku w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu Białostockiego (Dz. Urz. Woj. Podlaskiego 2013.1084), Rada Powiatu Białostockiego uchwala, co następuje:
§ 1
Wystosować stanowisko w sprawie realizacji zadań publicznych w drodze bezprzetargowego zlecenia przez gminy zadania własnym spółkom komunalnym „in house”, zawarte w załączniku do niniejszej uchwały.
§ 2
Rada zobowiązuje Przewodniczącego Rady do niezwłocznego przesłania niniejszej uchwały Związkowi Powiatów Polskich, Związkowi Miast Polskich oraz Gminie Łapy.
§ 3
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Podpisał:
Sławomir Gołaszewski
Przewodniczący Rady
Załącznik do Uchwały Nr XLII/329/2014
Rady Powiatu Białostockiego
z dnia 29 maja 2014 roku
Rada Powiatu Białostockiego, reprezentująca mieszkańców powiatu, wyraża swoje stanowisko w sprawie powierzania realizacji zadań publicznych i wnosi o jak najszybsze dostosowanie prawa polskiego do przepisów nowej dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady Europejskiej nr 2014/24/UE podjętej 15 stycznia 2014 r. (opublikowanej dnia 26 lutego 2014 r.), tj. przyznanie samorządom prawa wyboru sposobu realizacji zadania własnego jakim jest gospodarka odpadami - co umożliwiłoby realizację zadań publicznych w drodze przetargu lub zlecenia „in-house" (bezprzetargowego zlecania przez gminy realizacji zadania własnym spółkom komunalnym).
Taka możliwość istnieje w innych dziedzinach gospodarki komunalnej i funkcjonuje z powodzeniem w innych krajach UE, np. w Szwecji, Niemczech i Austrii. Daje ona szanse zapewnienia jak najlepszego efektu środowiskowego w gospodarce odpadami.
W nowych przepisach prawa polskiego pojawiły się niejednolite zapisy dotyczące sposobu powierzenia usług publicznych. Między innymi, w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach z dnia 13 września 1996 r. (Dz.U z 2013 póz. 1399 z późn. zm.) znalazł, się zapis o konieczności realizacji przetargów w sprawie odbioru odpadów komunalnych, nawet w sytuacji powierzenia usługi spółce z udziałem gminy.
Kwestia art. 6d i 6e ww. ustawy znalazła swój finał w Trybunale Konstytucyjnym, który dnia 26 lutego 2014 r. uznał wniosek Inowrocławia w sprawie zgodności ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach z Konstytucją RP i Europejską Kartą Samorządu Lokalnego za niezasadny i umorzył postępowanie.
Dotychczas obowiązująca dyrektywa 2004/18/EU i orzecznictwo do niej były różnie interpretowane przez różne organy, obecnie podjęta dyrektywa 2014/24/UE jednoznacznie określiła sytuacje obligatoryjnego stosowania procedury przetargowej i odstępstwa od niej (cyt. art. 12):
„zamówienie publiczne udzielone przez instytucję zamawiającą osobie prawa prywatnego lub publicznego nie jest objęte zakresem stosowania niniejszej dyrektywy, jeżeli spełnione są wszystkie następujące warunki:
- instytucja zamawiająca sprawuje nad daną osobą prawną kontrolę podobną do kontroli, jaką sprawuje nad własnymi jednostkami;
- ponad 80 % działalności kontrolowanej osoby prawnej jest prowadzone w ramach wykonywania zadań powierzonych jej przez instytucję zamawiającą sprawującą kontrolę lub przez inne osoby prawne kontrolowane przez tę instytucję zamawiającą; oraz
- w kontrolowanej osobie prawnej nie ma bezpośredniego udziału kapitału prywatnego, z wyjątkiem form udziału kapitału prywatnego o charakter zenie kontrolującym i nieblokującym, wymaganych na mocy krajowych przepisów ustawowych, zgodnie z Traktatami, oraz nie wywierających decydującego wpływu na kontrolowaną osobę prawną".
Brak ujednolicenia i dostosowania prawa polskiego do przepisów europejskich prowadzi niejednokrotnie do eliminowania z rynku jednostek budżetowych, które realizowały dotychczas takie zadania a samorządy poniosły nakłady ze środków publicznych na powołanie tych jednostek i prawidłową realizację tych zadań.
Ujednolicenie regulacji nie stanowi także zagrożenia dla konkurencyjności.
Realizując zadania własne samorząd powinien mieć prawo wyboru odpowiadającej mu formy tej realizacji. Nie powinna być ona narzucana ustawą, z której przestrzegania na warunkach określonych odgórnie samorząd będzie rozliczany.
Stąd wnioskujemy o pilne ujednolicenie i dostosowanie prawa polskiego do przepisów unijnych szczególnie na etapie nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku, celem umożliwienie samorządom decydowania o sposobie realizacji powierzonych zadań publicznych.
Podpisał:
Sławomir Gołaszewski
Przewodniczący Rady
Metryka strony