Odpowiedź na pytania
Białystok, 2017.11.22
OR.272.20.2017
ODPOWIEDZI NA ZAPYTANIA
dotyczy: postępowania prowadzonego w trybie przetargu nieograniczonego na udzielenie i obsługę kredytu długoterminowego w kwocie 6 000 000,00 zł.
Na podstawie art. 38 ust. 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1579), Zamawiający udziela odpowiedzi na zgłoszone w postępowaniu pytania:
W związku z zamiarem przystąpienia do złożenia oferty na udzielenie i obsługę kredytu w wysokości 6.000.000 PLN, zwracamy się z uprzejmą prośbą o przedstawienie dokumentów uzupełniających oraz udzielenie dodatkowych wyjaśnień.
Pytanie 1: Prosimy o udostępnienie:
- opinii RIO o możliwości spłaty kredytu objętego niniejszym postępowaniem przetargowym. Jeśli Zamawiający nie dysponuje jeszcze przedmiotową opinią prosimy o potwierdzenie, że Zamawiający udostępni ją na stronie przetargu niezwłocznie po jej otrzymaniu a przedłożenie pozytywnej opinii bez uwag (również w treści opinii) będzie warunkiem zawarcia umowy kredytu.
- Opinii RIO o prawidłowości planowanej kwoty długu ujętej w WPF na lata 2017-2027
- Opinii RIO o możliwości sfinansowania deficytu ujętego w uchwale budżetowej na 2017r.
- Rb-27S, Rb-28S, Rb-N, Rb-Z, Rb-NDS za IIIkw.2017r.
- Rb-Z SPZOZ na 30.09.2017r.
- aktualnego wykazu podmiotów powiązanych kapitałowo i organizacyjnie z Zamawiającym (z podaniem numer NIP, REGON, % udziałów w kapitale podmiotu). Jeśli udział ten jest powyżej 50%, prosimy o udostępnienie sprawozdań finansowych na koniec 2016r. i za IIIkw.2017r. tych podmiotów). Jeśli Zamawiający jest organem założycielskim dla szpitali również prosimy o sprawozdania finansowe za 2016r i III kw. 2017r.
- Prosimy o informację czy Zamawiający posiada nieujęte w kwocie zadłużenia w sprawozdaniach budżetowych lub wieloletniej prognozie finansowej: zobowiązania wynikające z udzielonego wsparcia, transakcje leasingu zwrotnego, zobowiązania do podwyższenia kapitału w spółkach, umowy inwestycyjne zobowiązujące do wykupu udziałów/akcji w spółkach, transakcje związane z wykupem wierzytelności, etc.
- aktualnego wykazu udzielonych poręczeń, pożyczek i gwarancji (ze wskazaniem podmiotu, kwoty, terminu, przeznaczenia)
Odpowiedź: W załączeniu Zamawiający przekazuję: Uchwałę RIO w sprawie wyrażenia opinii o prawidłowości planowanej kwoty długu określonej w Wieloletniej Prognozie Finansowej i możliwości sfinansowania deficytu określonego w uchwale budżetowej na 2017 rok Powiatu Białostockiego, Uchwałę RIO w sprawie opinii o projekcie Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Białostockiego na lata 2017-2027, sprawozdania RB-27S, Rb-28S, Rb-N, Rb-Z, Rb- NDS za III kwartały 2017r.
Opinię RIO o możliwości spłaty kredytu Zamawiający przekaże niezwłocznie po jej otrzymaniu.
Zamawiający informuje, iż jest organem założycielskim dla Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Łapach, NIP: 9661319909, REGON: 050644804. W załączeniu sprawozdania Rb-N i Rb-Z za 2016r. i III kwartały 2017r. SPZOZ w Łapach.
Zamawiający informuje, iż nie posiada żadnych zobowiązań wymienionych w punkcie g).
Aktualny wykaz udzielonych poręczeń, pożyczek i gwarancji:
Nazwa i adres |
Kwota |
Przeznaczenie |
Okres |
PORĘCZENIA UDZIELONE |
|||
SP ZOZ w Łapach ul. Korczaka 23 18-100 Łapy |
400 000 zł |
Poręczenie kredytu SP ZOZ w Łapach udzielonego przez SBR Bank z przeznaczeniem na pokrycie zobowiązań płatniczych z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej |
18.08.2017 – 17.08.2018 |
POŻYCZKI UDZIELONE |
|||
SP ZOZ w Łapach ul. Korczaka 23 18-100 Łapy |
1 500 000 zł |
Uregulowanie zaległych zobowiązań SP ZOZ w Łapach |
25.09.2015 – 31.12.2026 |
SP ZOZ w Łapach ul. Korczaka 23 18-100 Łapy |
1 721 000 zł |
Uregulowanie zaległych zobowiązań SP ZOZ w Łapach |
02.02.2016 – 31.12.2027 |
Pytanie 2: Czy Zamawiający terminowo reguluje wszystkie zobowiązania finansowe (w tym także wobec ZUS i US)?
Odpowiedź: Tak, Zamawiający terminowo reguluje wszystkie zobowiązania finansowe, w tym również wobec ZUS i US.
Pytanie 3: Prosimy o doprecyzowanie zapisu SIWZ rozdz. III pkt.5
Odpowiedź: Rozdział III pkt 5 SIWZ otrzymuje brzmienie: „Rzeczywiste koszty obsługi kredytu będzie stanowić oprocentowanie kredytu zmienne, liczone jako średnia arytmetyczna 10 notowań stawki WIBOR 1M z miesiąca poprzedzającego okres odsetkowy, dla każdego miesięcznego okresu odsetkowego, powiększona o marżę banku określoną w ofercie, wyrażoną w punktach procentowych (dwa miejsca po przecinku), niezmienną w okresie obowiązywania umowy”.
Pytanie 4: W związku z zapisem SWIZ rozdz. III pkt 7 zgodnie z którym odsetki będą płatne w ostatnim dniu roboczym miesiąca prosimy o usuniecie zdania drugiego ww. punktu jako bezcelowego.
Odpowiedź: Rozdział III pkt 7 SIWZ otrzymuje brzmienie: „Spłata odsetek w ratach miesięcznych płatnych ostatniego dnia miesiąca, bez okresu karencji. W przypadku, gdy termin spłaty kredytu przypadnie w dzień wolny od pracy, Zamawiający ureguluje wymaganą ratę w pierwszy dzień roboczy następujący po wyznaczonej dacie spłaty”.
Pytanie 5: W nawiązaniu do zapisu SIWZ rozdz. III pkt 6 prosimy o przedstawienie harmonogramu spłat lub potwierdzenie, że kredyt będzie spłacany w 120 równych ratach kapitałowych po 50.000,00 zł każda, płatnych w ostatnim dniu roboczym miesiąca, począwszy od 31.01.2018r.
Odpowiedź: Harmonogram spłat przedstawia formularz cenowy znajdujący się w załączeniu.
Pytanie 6: W zawiązaniu do zapisu SIWZ rozdz. III pkt 8, zgodnie z którym do naliczania odsetek stosowany ma być kalendarz rzeczywisty, prosimy o modyfikację zapisu poprzez wskazanie że w roku przyjmuje się 365/366 dni i odpowiednią modyfikację również zapisu SIWZ rodz. XVIII pkt 5
Odpowiedź: Rozdział III pkt 8 SIWZ otrzymuje brzmienie: ”Do wyliczenia odsetek (dotyczy zapisów w umowie kredytowej) należy przyjąć kalendarz rzeczywisty, tj. kalendarzową ilość dni w miesiącu/365/366 dni.”
Rozdział XVIII pkt 5 otrzymuje brzmienie: „Oprocentowanie kredytu ustala się w wysokości sumy p. p. stopy procentowej WIBOR 1M liczone jako średnia z 10 notowań poprzedzających okres obrachunkowy, w stosunku rocznym, na bazie 365/366 dni i stałej w całym okresie kredytowania marży banku.
Bank przedstawia przed rozpoczęciem okresu obrachunkowego oprocentowanie na ten okres wraz z notowaniami stanowiącymi podstawę jego wyliczenia w celu sprawdzenia przez Kredytobiorcę.”
Pytanie 7: Czy na wekslu i deklaracji wekslowej zostanie złożona kontrasygnata Skarbnika Powiatu?
Odpowiedź: Kontrasygnata Skarbnika Powiatu zostanie złożona tylko na deklaracji wekslowej.
Pytanie 8: Ponieważ okres kredytowania to okres od dnia zawarcia umowy kredytu do dnia całkowitej jego spłaty, prosimy o modyfikacje zapisu SIWZ rodz. XVIII pkt.1 poprzez zmianę zapisu: „na okres od 01 stycznia 2018r. do 31.12.2027” na zapis: ”na okres od dnia zawarcia umowy kredytowej do dnia 31.12.2027r.”
Odpowiedź: Rozdział XVIII pkt 1 otrzymuje brzmienie: „ W wyniku postępowania o zamówienie publiczne Bank udziela Kredytobiorcy kredytu długoterminowego w kwocie 6 000 000 PLN (słownie: sześć milionów złotych) na okres od dnia zawarcia umowy kredytowej do 31 grudnia 2027r. na zasadach określonych w niniejszej umowie, bez odrębnego wniosku kredytowego Kredytobiorcy.”
Pytanie 9: Prosimy o potwierdzenie, że umowa kredytowa będzie zawarta na wzorze obowiązującym w Banku –Wykonawcy uwzględniającą postanowienia SIWZ?
Odpowiedź: Tak, Zamawiający potwierdza, że umowa kredytowa będzie zawarta na wzorze obowiązującym w Banku z uwzględnieniem postanowień SIWZ.
Pytanie 10: Prosimy o doprecyzowanie w oparciu o jaki/e dokument/y nastąpi uruchomienie kredytu (np. na podstawie pisemnej dyspozycji uruchomienia złożonej przez Zamawiającego w Banku)
Odpowiedź: Uruchomienie kredytu nastąpi na podstawie pisemnej dyspozycji uruchomienia złożonej przez Zamawiającego w Banku.
Pytanie 11: Prosimy o doprecyzowanie zapisu SIWZ rodz. XVIII pkt 4- czy Zamawiający przewiduje możliwość refinansowania z przedmiotowego kredytu poniesionych już wydatków?
Odpowiedź: Tak. Zamawiający przewiduje możliwość refinansowania z przedmiotowego kredytu poniesionych już wydatków.
Pytanie 12: Czy Zamawiający wyraża zgodę, aby w umowie kredytowej zawarta została klauzula „Stopa procentowa równa jest wysokości stawki referencyjnej powiększonej o marżę banku, z zastrzeżeniem, że stopa procentowa nie może być niższa niż marża banku, jak również nie może być niższa niż zero”?
Odpowiedź: Zamawiający nie wyraża zgody na zawarcie w umowie powyższej klauzuli.
Pytanie 13: Z czego wynika planowany na 2017 wzrost wydatków bieżących w stosunku do wykonania 2016r. oraz istotny spadek tych wydatków w prognozie na 2018r?
Odpowiedź: Plan wydatków bieżących na poszczególne lata został sporządzony na podstawie posiadanych danych i zawartych umów (np. z pracownikami) Obowiązkiem organu wykonawczego (Zarządu) jest zaplanować budżet realistycznie, czyli tak aby zostały zabezpieczone wszelkie zobowiązania. Różnice wynikające z planowania i wykonania mają wiele aspektów, są to m. in.:
- liczba pracowników nabywających prawo do odprawy emerytalnej,
- liczba zwolnień lekarskich, a co za tym idzie niższe wynagrodzenie bądź zasiłki wypłacane przez ZUS,
- liczba pracowników nabywających prawo do nagrody jubileuszowej,
- liczba realizowanych projektów „miękkich”,
- wysokość rezerw zaplanowanych w budżecie a nie zrealizowanych,
- wysokość wydatków na pokrycie ujemnego wyniku finansowego dla SP ZOZ,
- wysokość udzielonego poręczenia, które może ale nie musi zostać zrealizowane.
Pytanie 14: Prosimy o informację za który SPZOZ Zamawiający w 2017 planuje pokryć ujemny wynik finansowy (wydatki z tego tytułu ujęte są w wydatkach bieżących na 2017r w WPF) oraz czy ww. SPZOZ realizuje program naprawczy, czy w poprzednich latach Zamawiający również pokrywał ujemny wynik finansowy SPZOZ?
Odpowiedź: Zgodnie z art. 60 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. Przepisy wprowadzające ustawy informujące administrację publiczną (Dz. U. Nr 133, poz. 872 z późn. zm.) mienie Skarbu Państwa stało się z mocy prawa z dniem 1 stycznia 1999 r. mieniem Powiatu. Zgodnie z powyższym SP ZOZ w Łapach stał się własnością Powiatu Białostockiego.
Powiat Białostocki od roku 2013 pokrywa ujemny wynik finansowy SP ZOZ w Łapach.
Zgodnie z art. 59 ust.4 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2016r. poz.1638) SP ZOZ w Łapach posiada plan naprawczy.
Pytanie 15: W odniesieniu do wydatków współfinansowanych ze środków budżetu UE – czy w ciągu ostatnich 2 lat budżetowych były przypadki odwołania lub żądania zwrotu przez podmiot dysponujący tymi środkami? (jeśli tak prosimy o bliższe informacje m.in. dot. kwoty, przyczyny etc.)
Odpowiedź: Zamawiający informuje, iż w ciągu ostatnich 2 lat budżetowych nie było przypadku odwołania lub żądania zwrotu środków pochodzących z budżetu UE.
Pytanie 16: Jednocześnie z uwagi na zakres uzupełnień (w tym dot. dokumentów niezbędnych do oceny zdolności kredytowej Zamawiającego) prosimy o przesunięcie terminu złożenia ofert na 06.12.2017r.
Odpowiedź: Zamawiający nie przewiduje przesunięcia terminu składania ofert.
Powyższe zapisy stanowią integralną część specyfikacji i należy je uwzględnić przy sporządzaniu oferty.
Podpisał:
Antoni Pełkowski - Starosta
Metryka strony