Posiedzenie ZP Nr 160 z dnia 06.08.2009r.

Uchwała Nr 409/09
Zarządu Powiatu Białostockiego
z dnia 6 sierpnia 2009 roku
 
w sprawie uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Domu Pomocy Społecznej w Czerewkach
 
 
Na podstawie art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym ( Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) w związku z § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 19 października 2005 r. w sprawie domów pomocy społecznej (Dz. U. Nr 217, poz. 1837), Zarząd Powiatu Białostockiego uchwala co następuje:
 
§ 1
 
Uchwala się Regulamin Organizacyjny Domu Pomocy Społecznej w Czerewkach w brzmieniu stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.
 
§ 2
 
Traci moc uchwała nr 277/2001 Zarządu Powiatu Białostockiego z dnia 14 lutego 2001 r. w sprawie przyjęcia Regulaminu Organizacyjnego Domu Pomocy Społecznej w Czerewkach, zmieniona uchwałą nr 1454/2004 Zarządu Powiatu Białostockiego z dnia 2 września 2004 r., uchwałą nr 1831/2005 Zarządu Powiatu Białostockiego z dnia 22 grudnia 2005 r. oraz uchwałą nr 389/09 Zarządu Powiatu Białostockiego z dnia 5 czerwca 2009 r.
 
§ 3
 
Wykonanie uchwały powierza się Dyrektorowi Domu Pomocy Społecznej w Czerewkach.
 
§ 4
 
Uchwała wchodzi w życie z dniem stania się ostateczną decyzji Wojewody Podlaskiego zezwalającą na prowadzenie Domu Pomocy Społecznej w Czerewkach na czas nieokreślony.
 
Podpisał:
Adam Kamiński – Wicestarosta
Barbara Grabowska – Członek Zarządu
Ireneusz Ordziejewski – Członek Zarządu


Załącznik
do Uchwały Nr 409/09
Zarządu Powiatu Białostockiego
z dnia 6 sierpnia 2009 r.
 
 
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
Domu Pomocy Społecznej w Czerewkach
 
 
I.                    POSTANOWIENIA OGÓLNE.
 
§ 1
 
1.       Regulamin Organizacyjny określa strukturę organizacyjną i szczegółowy zakres zadań Domu Pomocy Społecznej w Czerewkach, zwanego dalej Domem.
2.       Siedzibą Domu jest miejscowość Czerewki 1, 16-061 Juchnowiec Kościelny.
3.       Na tablicach, wywieszkach, pieczęciach oraz korespondencji Dom używa nazwy: „Dom Pomocy Społecznej w Czerewkach”.
 
§ 2
 
Dom działa na podstawie:
1.       Ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2008 r. Nr 115, poz. 728 z późn. zm.).
2.       Rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 19 października 2005 r. w sprawie domów pomocy społecznej ( Dz. U. Nr 217, poz. 1837 ).
3.       Innych przepisów dotyczących domów pomocy społecznej, jednostek samorządu terytorialnego i jednostek budżetowych.
 
§ 3
 
Dom jest samodzielną jednostką organizacyjną i budżetową Powiatu Białostockiego.
 
§ 4
 
1.       Dom jest przeznaczony dla osób przewlekle somatycznie chorych i osób w podeszłym wieku.
2.       Dom posiada 95 miejsc, w tym:
1)      dla osób przewlekle somatycznie chorych – 42 miejsca,
2)      dla osób w podeszłym wieku – 53 miejsc.
3.       Dom świadczy usługi bytowe, opiekuńcze i wspomagające mieszkańcom Domu, w szczególności mając na celu rehabilitację osób niepełnosprawnych przebywających w Domu.
 
§ 5
 
1.       Działalność Domu finansowana jest z dotacji celowych, odpłatności za pobyt mieszkańców, opłat wnoszonych przez gminę wydającą decyzję o skierowaniu, środków własnych powiatu.
2.       Gospodarka finansowa Domu prowadzona jest wg zasad obowiązujących powiatowe jednostki budżetowe.
3.       Nadzór nad działalnością Domu sprawuje Starosta Białostocki przy pomocy Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie i właściwych wydziałów Starostwa Powiatowego w Białymstoku.
 
II.                  ORGANIZACJA DOMU.
 
§ 6
 
1.       Domem kieruje Dyrektor, którego zatrudnia Zarząd Powiatu.
2.       Dyrektorowi Domu bezpośrednio podlegają:
1)      główny księgowy,
2)      kierownicy działów terapeutyczno – opiekuńczych,
3)      kierownik działu administracyjno – gospodarczego,
4)      samodzielne stanowiska pracy:
a) do spraw organizacyjno – kadrowych,
b) do spraw bhp i ppoż.,
c) radca prawny.
3.       Do obowiązków Dyrektora w szczególności należy:
1)      kierowanie całością spraw administracyjno – gospodarczych i finansowych Domu zgodnie z obowiązującymi przepisami,
2)      organizowanie i tworzenie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy Domu oraz racjonalny podział zadań, a w szczególności zapewnienie prawidłowej organizacji stanowisk pracy oraz przestrzegania zasad współżycia społecznego i koleżeńskiej współpracy w kierowaniu zespołem pracowniczym,
3)     kierowanie pracą podległego personelu poprzez organizowanie i nadzorowanie wykonania zadań i obowiązków pod względem prawidłowości i terminowości przez pracowników oraz kształtowanie właściwego stosunku personelu do mieszkańców i zagwarantowanie im respektowania ich praw osobistych,
4)     dysponowanie środkami budżetowymi i majątkiem Domu, a w szczególności zlecanie wydawania i przyjmowania składników majątkowych,
5)     podpisywanie oświadczeń woli w sprawach umorzenia wierzytelności oraz udzielania innych ulg w spłacaniu należności jednostki,
6)     nadzorowanie realizowania opracowanych przez merytorycznie właściwych pracowników planów działalności gospodarczej, finansowej oraz w zakresie usług bytowych, opiekuńczych, wspomagających i zdrowotnych świadczonych mieszkańcom Domu,
7)     współpraca z organizacjami społecznymi, samorządami i związkami zawodowymi działającymi na terenie Domu,
8)     inicjowanie i utrzymywanie kontaktów Domu ze środowiskiem.
4.       Dyrektora w czasie nieobecności zastępuje Kierownik działu administracyjno – gospodarczego – główny administrator. 
5.       W skład Domu wchodzą:
1)       dział terapeutyczno – opiekuńczy – znak: DPS.I.,
2)       dział administracyjno – gospodarczy – znak: DPS.II.,
3)       sekcja księgowości – znak: DPS.III.,
4)       samodzielne stanowiska pracy:
a)      ds. organizacyjno – kadrowych – znak: DPS.IV.,
b)      ds. bhp i ppoż. – znak: DPS.V.,
c)       radca prawny – znak: DPS.VI..
 
III.                ZAKRES ZADAŃ KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH.
 
§ 7
 
Dział terapeutyczno – opiekuńczy.
1.       Do zadań działu terapeutyczno – opiekuńczego w szczególności należy:
1)       ustalenie aktualnej sytuacji przed przyjęciem osoby do Domu w miejscu jej zamieszkania lub pobytu, która stanowi podstawę indywidualnego planu wsparcia po przyjęciu tej osoby do Domu,
2)       opracowywanie indywidualnych planów wsparcia mieszkańców oraz wspólna z mieszkańcami Domu ich realizacja,
3)       pomoc mieszkańcowi w adaptacji w Domu i w zabezpieczeniu mienia,
4)       świadczenie pracy socjalnej,
5)       zapewnienie właściwej opieki medycznej i rehabilitacyjnej nad mieszkańcami Domu, współpraca z lekarzami rodzinnymi, specjalistami i placówkami opieki zdrowotnej,
6)       zaopatrzenie mieszkańców Domu w leki oraz środki opatrunkowe,
7)       utrzymanie właściwego stanu higieniczno – sanitarnego,
8)       prowadzenie dokumentacji stanu zdrowia mieszkańców,
9)       wydawanie posiłków i karmienie mieszkańców niezdolnych do samodzielnego ich spożywania, stała kontrola wydawanych posiłków pod względem dietetycznym, dbanie o właściwą jakość żywienia,
10)    ubieranie, mycie i kąpanie osób, które nie mogą samodzielnie wykonywać tych czynności,
11)    pomoc przy zmianie bielizny osobistej i pościelowej mieszkańców,
12)    opracowywanie programów rehabilitacji w różnych formach, które poprawią zakres samoobsługi mieszkańców Domu,
13)    kreowanie modelu zachowań prozdrowotnych ze szczególnym propagowaniem różnych form zajęć ruchowych, które pozwolą na utrzymanie możliwie dobrej sprawności fizycznej mieszkańców,
14)    rozwój samorządności wśród mieszkańców Domu, współpraca z Samorządem Mieszkańców,
15)    pomoc mieszkańcom w rozwiązywaniu ich codziennych problemów,
16)    prowadzenie terapii zajęciowej wśród mieszkańców oraz ich aktywizacja,
17)    prowadzenie działalności kulturalno – oświatowej, rekreacyjnej i turystycznej wśród mieszkańców Domu, organizowanie świąt, uroczystości okazjonalnych oraz imprez artystycznych dla mieszkańców Domu takich jak: wystawy, koncerty, spotkania, wieczorki poetyckie, konkursy, wycieczki itp.,
18)    prowadzenie biblioteki Domu, dbanie o jej rozwój, zachęcanie mieszkańców do czytania książek i prasy codziennej, przygotowywanie i wydawanie własnych materiałów i publikacji,
19)    prowadzenie strony internetowej Domu oraz bieżąca jej aktualizacja,
20)    przyjmowanie skarg i wniosków,
21)    inspirowanie mieszkańców do udziału w amatorskich pracach artystycznych oraz tworzenie kół zainteresowań i eksponowanie ich twórczości,
22)    dokonywanie zakupów mieszkańcom Domu,
23)    współpraca z placówkami kulturalno – oświatowymi w środowisku, na terenie gminy, powiatu i województwa,
24)    zapewnienie kontaktu z kapłanami i udziału w praktykach religijnych zgodnie z wyznaniem mieszkańców, organizowanie ostatniej posługi,
25)    utrzymanie należytego stanu sanitarnego w pokojach mieszkalnych i w pomieszczeniach towarzyszących, czystości i porządku na terenie całego obiektu i jego otoczenia,
26)    prowadzenie dokumentacji mieszkańców,
27)    utrzymanie kontaktu z rodzinami mieszkańców i środowiskiem,
28)    prowadzenie ewidencji nieobecności mieszkańców,
29)    opieka nad mieszkańcami podczas organizowanych imprez przez Dom,
30)    współpraca z działem administracyjno – gospodarczym, sekcją księgowości oraz samodzielnymi stanowiskami pracy.
2.       Zadania działu wykonują:
- kierownicy działów podlegający bezpośrednio Dyrektorowi Domu oraz pracownicy im podlegli, a mianowicie:
1)       psycholog,
2)       pielęgniarki,
3)       technicy fizjoterapii,
4)       pracownicy socjalni,
5)       opiekunowie,
6)       pokojowe,
7)       kapelani,
8)       dietetyk,
9)       instruktorzy terapii zajęciowej,
10)    instruktorzy ds. kulturalno-oświatowych,
11)    terapeuci.
3.       Szczegółowy zakres obowiązków na poszczególnych stanowiskach pracy określa „zakres czynności”.
 
§ 8
 
Dział administracyjno – gospodarczy,
1.       Do zadań działu administracyjno – gospodarczego w szczególności należy:
1)       utrzymanie w pełnej sprawności urządzeń i instalacji będących na wyposażeniu Domu,
2)       zapewnienie pełnego zaopatrzenia niezbędnego do prawidłowego funkcjonowania Domu, a w szczególności wyposażenia w niezbędne meble i sprzęty, pościel i bieliznę pościelową, środki utrzymania czystości i higieny osobistej oraz artykuły spożywcze, medyczne i opał (przy zastosowaniu ustawy – Prawo zamówień publicznych),
3)       utrzymanie w czystości oraz konserwacja bielizny i odzieży użytkowanej przez mieszkańców Domu oraz będącej na wyposażeniu Domu,
4)       utrzymanie w czystości oraz naprawa odzieży ochronnej i roboczej użytkowanej przez pracowników Domu,
5)       prowadzenie remontów i napraw, a także dbanie o racjonalne wykorzystanie środków rzeczowych i finansowych przeznaczonych na te cele,
6)       dokonywanie okresowych przeglądów technicznych budynków i urządzeń, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa budowlanego, ochrony środowiska i innymi,
7)       prowadzenie gospodarki materiałowej oraz nadzór nad magazynem i zaopatrzeniem,
8)       przygotowywanie i wydawanie posiłków mieszkańcom Domu – zgodnie z przepisami HACCP,
9)       stała kontrola wydawanych posiłków pod względem dietetycznym, dbanie o właściwą jakość żywienia,
10)    utrzymanie w należytym stanie terenów zielonych Domu, zabezpieczenie czystości i porządku na terenie obiektu i jego otoczenia,
11)    prowadzenie spraw związanych z zamówieniami publicznymi, przygotowywanie przetargów i nadzorowanie prawidłowości stosowania przepisów ustawy,
12)    utrzymanie w stałej sprawności technicznej urządzeń grzewczych oraz oczyszczalni ścieków i agregatu prądotwórczego,
13)    zabezpieczenie pomieszczeń i mienia Domu przed kradzieżą i pożarem,
14)    dozór i ochrona mienia stanowiącego własność Domu i mieszkańców,
15)    współpraca z działem terapeutyczno-opiekuńczym, sekcją księgowości oraz samodzielnymi stanowiskami pracy.
2.       Zadania działu wykonują:
- kierownik działu podlegający bezpośrednio Dyrektorowi Domu oraz pracownicy mu podlegli, a mianowicie:
1)       kuchmistrz - szef kuchni, któremu podlegają:
a)       kucharki,
b)       pomoce kuchenne,
2)       kierownik warsztatu, któremu podlegają:
a)       konserwator,
b)       rzemieślnik,
c)        robotnik gospodarczy,
d)       palacze,
e)       dozorca – portier,
3)       kierowca samochodu,
4)       zaopatrzeniowiec,
5)       magazynier,
6)       praczki,
7)       krawcowa.
3.       Szczegółowy zakres obowiązków na poszczególnych stanowiskach pracy określa „zakres czynności” opracowany przez kierownika działu.
 
§ 9
 
Sekcja księgowości.
1.         Do zadań sekcji księgowości w szczególności należy:
1)       opracowywanie projektów planów finansowych i budżetu oraz analiza wykonania tych planów,
2)       bieżące prowadzenie operacji finansowych związanych z zabezpieczeniem dostaw towarów, usług i remontów,
3)       prowadzenie księgowości, kalkulacji i sprawozdawczości finansowej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
4)       dokonywanie niezbędnych analiz gospodarczych,
5)       prowadzenie ewidencji majątku trwałego Domu,
6)       przeprowadzanie okresowych analiz stanu majątkowego Domu i wyników finansowych,
7)       sporządzanie list płac pracownikom Domu, prowadzenie dokumentacji z tym związanej, terminowa wypłata wynagrodzeń,
8)       wnioskowanie składu komisji inwentaryzacyjnej i terminów inwentaryzacji zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz współpraca z komisją inwentaryzacyjną w toku przeprowadzanej inwentaryzacji,
9)       rozliczanie inwentaryzacji,
10)    planowanie i rozliczanie dochodów i wydatków,
11)    dokonywanie wszelkich operacji związanych z realizacją budżetu,
12)    naliczanie podatków zgodnie z przepisami,
13)    bezpieczne przechowywanie depozytów mieszkańców,
14)    przechowywanie i zabezpieczenie ksiąg i dochodów księgowych oraz zabezpieczenie właściwego obiegu dokumentów finansowych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa,
15)    prowadzenie spraw związanych z ewidencją i windykacją należności budżetowych,
16)    współpraca z działem terapeutyczno-opiekuńczym, administracyjno - gospodarczym oraz samodzielnymi stanowiskami pracy.
2.       Zadania sekcji wykonują:
 - główny księgowy podlegający bezpośrednio Dyrektorowi Domu oraz pracownicy mu podlegli, a mianowicie:
a)       pracownicy księgowości.
3.       Szczegółowy zakres obowiązków na poszczególnych stanowiskach pracy określa „zakres czynności”.
 
§ 10
 
Samodzielne stanowiska pracy i ich zadania:
1.         Zadania samodzielnych stanowisk pracy:
1)              ds. organizacyjno – kadrowych:
a) obsługa sekretariatu,
b)       obsługa archiwum,
c)       prowadzenie spraw osobowych pracowników w zakresie: listy obecności, przyjęć i zwolnień, szkoleń, nagradzania i kar, zwolnienia lekarskie, urlopy, ewidencja czasu pracy, sprawy związane z przejściem pracowników na emeryturę bądź rentę, przyjmowanie podań pracowniczych i udzielanie odpowiedzi, nadzorowanie wstępnych, okresowych i kontrolnych badań lekarskich pracowników oraz wypisywanie skierowań na badania lekarskie,
d)       prowadzenie spraw dot. zakładowego funduszu świadczeń socjalnych,
e)       współpraca z działem terapeutyczno – opiekuńczym, administracyjno – gospodarczym, sekcją księgowości oraz samodzielnymi stanowiskami pracy,
2)            ds. bhp i ppoż.:
a)       organizowanie i prowadzenie szkoleń z zakresu bhp i ppoż.,
b)       kontrola warunków pracy oraz przestrzegania przez pracowników w/w przepisów,
c)       dokonywanie okresowych analiz stanu bhp i ppoż.,
d)       opracowanie instrukcji dot. bhp na poszczególnych stanowiskach pracy,
e)       udział w badaniu przyczyn i okoliczności wypadków przy pracy,
f)        opracowanie wniosków wynikających z badań, kontrola ich realizacji i prowadzenie odpowiedniej dokumentacji dot. odszkodowań z tytułu wypadków przy pracy,
g)       szkolenie pracowników nowoprzyjętych w zakresie bhp i ppoż.,
h)       współpraca z działem terapeutyczno – opiekuńczym, administracyjno – gospodarczym, sekcją księgowości oraz samodzielnymi stanowiskami pracy,
3)       radca prawny:
a)       udzielanie Dyrektorowi, pracownikom Domu opinii, porad prawnych i wyjaśnień w zakresie stosowania prawa, a także informacji i porad prawnych mieszkańcom Domu, 
b)       występowanie w charakterze pełnomocnika Domu w postępowaniu sądowym, administracyjnym, jak i przed innymi organami,
c)       współpraca z działem terapeutyczno – opiekuńczym, administracyjno – gospodarczym, sekcją księgowości oraz samodzielnymi stanowiskami pracy.
2.         Szczegółowy zakres obowiązków na poszczególnych stanowiskach pracy określa „zakres czynności”.
 
IV.                 ZAKRES DZIAŁANIA DOMU.
 
§ 11
 
1.         Dom świadczy usługi dostosowane do potrzeb mieszkańców, uwzględniając w szczególności: wolność, intymność, godność i poczucie bezpieczeństwa.
2.         Dom świadczy usługi, zgodnie z obowiązującym standardem usług:
1)                   w zakresie potrzeb bytowych, zapewniając:
a.       miejsce zamieszkania, wyposażone w niezbędne meble i sprzęt, pościel i bieliznę pościelową,
b.       wyżywienie:
a)      Dom zapewnia mieszkańcom trzy posiłki dziennie,
b)      mieszkańcy mają prawo wyboru zestawu posiłków lub otrzymania posiłku dodatkowego oraz posiłku dietetycznego, zgodnie ze wskazaniem lekarza,
c)      czas spożywania posiłków w Domu ustala się następująco:
Ø      śniadanie od godziny 800 do godziny 1000,
Ø      obiad od godziny 1300 do godziny 1500,
Ø      kolacja od godziny 1800 do godziny 2000,
d)      mieszkańcy przez całą dobę mają dostęp do podstawowych artykułów żywnościowych i napojów,
e)      mieszkaniec może spożywać posiłki w pokoju mieszkalnym,
f)       w razie potrzeby mieszkaniec jest karmiony.
c.        zaopatrzenie w odzież i obuwie:
a)      Dom zapewnia swoim mieszkańcom odzież i obuwie odpowiedniego rozmiaru, dostosowane do ich potrzeb i do pory roku,
b)      odzież i obuwie utrzymywane są w czystości i wymieniane w razie potrzeby,
c)      mieszkańcom Domu nieposiadającym własnej odzieży i obuwia oraz możliwości ich zakupienia z własnych środków zapewnia się odzież i obuwie odpowiedniego rozmiaru, dostosowane do jego potrzeb, pory roku, utrzymane w czystości i wymieniane w razie potrzeby, w tym:
Ø      odzież dzienną – co najmniej dwa zestawy,
Ø      odzież zewnętrzną (płaszcz lub kurtkę) – co najmniej jeden zestaw,
Ø      bieliznę dzienną – co najmniej cztery komplety,
Ø      bieliznę nocną – co najmniej dwa komplety,
Ø      obuwie i pantofle domowe – co najmniej po jednym komplecie,
d)      w przypadku mieszkańców leżących zaopatrywanie w odzież i obuwie dostosowuje się do potrzeb wynikających z ich stanu zdrowia,
d.       utrzymanie czystości:
a)      mieszkańcom Domu zapewnia się pomoc w utrzymaniu higieny osobistej, a w przypadku, gdy sami nie są w stanie zapewnić sobie środków czystości i artykułów higienicznych, zapewnia się im w szczególności:
Ø      w miarę potrzeby: mydło, pastę i szczoteczkę do zębów oraz środki piorące, szampon do mycia włosów; dla mężczyzny – przybory do golenia,
Ø      ręczniki (dwie sztuki), zmieniane w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz na tydzień,
Ø      pościel, zmieniana w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie,
b)      pomieszczenia mieszkalne Domu powinny być sprzątane w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz dziennie,
2)                   opiekuńcze, polegające na:
a)       udzielaniu pomocy w podstawowych czynnościach życiowych,
b)       pielęgnacji,
c)        niezbędnej pomocy w załatwianiu spraw osobistych.
3)                   wspomagające, polegające na:
a)       umożliwieniu udziału w terapii zajęciowej,
b)       podnoszeniu sprawności i aktywizowaniu mieszkańców,
c)        umożliwieniu realizacji potrzeb religijnych oraz sprawienie pogrzebu zgodnie z wyznaniem mieszkańca,
d)       umożliwieniu realizacji potrzeb kulturalnych m.in. poprzez udostępnianie mieszkańcom zbiorów bibliotecznych, prasy codziennej; jak również organizowanie świąt, uroczystości okazjonalnych, imprez kulturalnych i turystycznych,
e)       zapewnieniu warunków do rozwoju samorządności mieszkańców,
f)        regularnym kontakcie z dyrektorem Domu w określonych dniach tygodnia i godzinach, podanych do wiadomości w dostępnym miejscu,
g)       stymulowaniu nawiązywania, utrzymywania i rozwijania kontaktu z rodziną i społecznością lokalną,
h)       działaniu zmierzającemu do usamodzielnienia mieszkańca, w miarę jego możliwości,
i)         pomocy usamodzielniającemu się mieszkańcowi Domu w podjęciu pracy, szczególnie mającej charakter terapeutyczny, w przypadku osób spełniających warunki do takiego usamodzielnienia,
j)         zapewnieniu bezpiecznego przechowywania środków pieniężnych i przedmiotów wartościowych,
k)        pokryciu, w miarę możliwości, mieszkańcowi nie posiadającemu własnego dochodu, wydatków na niezbędne przedmioty osobistego użytku, w kwocie nie przekraczającej 30% zasiłku stałego, o którym mowa w art. 37 ust. 2 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej,
l)         zapewnieniu przestrzegania praw mieszkańców oraz dostępności do informacji o tych prawach dla mieszkańców Domu,
m)      sprawnym wnoszeniu oraz załatwianiu skarg i wniosków mieszkańców.
3.         Dom umożliwia i organizuje mieszkańcom pomoc w korzystaniu ze świadczeń zdrowotnych przysługującym im na podstawie odrębnych przepisów.
4.         Dom pokrywa opłaty ryczałtowe i częściową odpłatność do wysokości limitu ceny, przewidziane w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia.
5.         Dom w miarę posiadanych środków może pokryć wydatki na niezbędne usługi pielęgnacyjne w zakresie wykraczającym poza uprawnienia wynikające z przepisów o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia.
 
§ 12
 
Zespoły terapeutyczno – opiekuńcze.
1.       W celu określenia indywidualnych potrzeb mieszkańca Domu oraz zakresu usług, Dom organizuje zespoły terapeutyczno – opiekuńcze, składające się w szczególności z pracowników Domu, którzy bezpośrednio zajmują się wspieraniem mieszkańców.
2.       Do zadań zespołów należy w szczególności opracowywanie indywidualnych planów wsparcia mieszkańców oraz wspólna z mieszkańcami Domu ich realizacja.
3.       Zakres usług świadczonych przez Dom, zwany „standardem usług”, ustala się uwzględniając indywidualne potrzeby i możliwości psychofizyczne mieszkańca.
4.       Mieszkaniec Domu korzysta z usług, których zakres i rodzaj wynika z indywidualnego planu wsparcia mieszkańca, opracowanego z jego udziałem, jeżeli udział ten jest możliwy ze względu na stan zdrowia mieszkańca.
5.       Działania wynikające z indywidualnego planu wsparcia mieszkańca koordynuje pracownik Domu, zwany „pracownikiem pierwszego kontaktu”, wskazany przez mieszkańca Domu, jeżeli wybór ten jest możliwy ze względu na stan zdrowia mieszkańca i organizację pracy Domu.
6.       Pracownicy pierwszego kontaktu działają w ramach zespołów terapeutyczno – opiekuńczych.
7.       Indywidualny plan wsparcia mieszkańca powinien być przygotowany w terminie 6 miesięcy od dnia przyjęcia mieszkańca do Domu.
8.       Zespoły terapeutyczno – opiekuńcze, raz na pół roku dokonują oceny efektów realizacji indywidualnych planów wsparcia.
 
§ 13
 
Opłata za pobyt w Domu.
1.       Pobyt w Domu dla osób skierowanych po dniu 1 stycznia 2004 r. jest odpłatny zgodnie z art. 60 - 64 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej ( Dz. U. Nr 64, poz. 593 z późn. zm.).
2.       Osoby skierowane do Domu przed dniem 1 stycznia 2004 r. ponoszą odpłatność zgodnie z art. 35 ustawy z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64 z 1998 r., poz. 414 z późn. zm.).
3.       Nie pobiera się opłaty za pobyt w Domu w okresie nieobecności mieszkańca nie przekraczającej 21 dni w roku kalendarzowym od osób skierowanych po dniu 1 stycznia 2004 r.
4.       Nie pobiera się opłaty za pobyt w Domu w okresie nieobecności mieszkańca nie przekraczającej 30 dni w roku kalendarzowym od osób skierowanych przed dniem 1 stycznia 2004 r.
5.       W przypadku, gdy opłatę za pobyt w Domu pobrano, jej zwrot za dni nieobecności, o których mowa wyżej, następuje pod warunkiem pisemnego poinformowania Dyrektora Domu przez mieszkańca Domu lub jego przedstawiciela ustawowego o nieobecności co najmniej na 3 dni wcześniej, chyba że powiadomienie to było niemożliwe z powodów losowych, a fakt ten został udokumentowany.
 
 
V.                   PRAWA I OBOWIĄZKI MIESZKAŃCÓW DOMU.
 
§ 14
 
1.            Mieszkaniec ma prawo do:
1)       dostępu do pełnej informacji o swoich prawach i obowiązkach,
2)       bezpiecznego i godnego życia, intymności i niezależności,
3)       zachowania tajemnicy przez personel wszystkich informacji dotyczących stanu zdrowia oraz natury osobistej,
4)       organizowania czasu wolnego według własnego uznania,
5)       należytego i godnego traktowania przez pracowników Domu i innych mieszkańców,
6)       uzyskania pełnej informacji o usługach świadczonych przez Dom i zasadach z nich korzystania,
7)       uzyskania właściwej pomocy w zaspakajaniu swoich potrzeb,
8)       wskazania pracownika pierwszego kontaktu, który koordynuje plan wsparcia,
9)       pomocy ze strony pracownika pierwszego kontaktu w rozwiązywaniu osobistych problemów,
10)    posiadania własnych, a jednocześnie spełniających wymogi sanitarne sprzętów i przedmiotów osobistych,
11)    posiadania kluczy do pokoju, w którym mieszka oraz szaf,
12)    posiadania i korzystania z własnego ubrania i bielizny osobistej,
13)    zgłaszania propozycji i potrzeb w urządzaniu zajmowanego mieszkania,
14)    utrzymywania kontaktów z rodziną i bliskimi osobami,
15)    opieki duszpasterskiej duchownego wyznawanej przez siebie religii i korzystanie z jego usług,
16)    kontaktu osobistego, telefonicznego i korespondencyjnego z osobami z zewnątrz,
17)    włączanie się do pracy na rzecz Domu,
18)    wybierania i kandydowania do Samorządu Mieszkańców,
19)    uczestniczenia w kształtowaniu programu i kierunków działania Samorządu Mieszkańców poprzez zgłaszanie wniosków do treści uchwał Ogólnego Zebrania Mieszkańców,
20)    swobodnego wypowiadania swoich uwag na temat organizacji Domu, realizacji poprzez Dom praw mieszkańców, działalności Samorządu Mieszkańców i poszczególnych jej członków oraz w innych istotnych sprawach,
21)    korzystania z oferty programowej Domu i Samorządu mieszkańców,
22)    przebywania poza Domem w okresach dłuższych niż doba po uprzednim powiadomieniu kierownika działu terapeutyczno -   opiekuńczego, pielęgniarki lub Dyrektora Domu,
23)    przygotowywania sobie dodatkowych posiłków w ogólnie dostępnych kuchenkach,
24)    przyjmowania odwiedzin krewnych i znajomych,
25)    poszanowania swojego życia prywatnego i rodzinnego oraz swojej korespondencji,
26)    dokonywania zakupów przez pracownika Domu w przypadku trudności w dysponowaniu własnymi środkami pieniężnymi,
27)    uzyskania aktualnej informacji o opłatach za pobyt w Domu,
28)    zdeponowania w depozycie Domu środków pieniężnych i przedmiotów wartościowych:
Ø      środki pieniężne i przedmioty wartościowe nie zdeponowane nie są objęte odpowiedzialnością administracji i personelu Domu,
29)    zamieszkania w wybranym bądź zaproponowanym przez Dyrektora Domu pokoju. Pokój mieszkalny stanowi namiastkę domu rodzinnego, każde wejście osoby tam nie mieszkającej – wymaga zgody mieszkańca tego pokoju,
30)    zgłaszania skarg i wniosków do Samorządu Mieszkańców, kierownika działu terapeutyczno - opiekuńczego i Dyrektora Domu,
31)    osobistych rozmów z Dyrektorem Domu w sprawie skarg i wniosków. Dni przyjęć: poniedziałek 1300 –1500 , czwartek 800 - 1100 ,
32)    wsparcia finansowego w przypadku braku własnych dochodów,
33)    korzystania ze świadczeń zdrowotnych przysługujących na podstawie odrębnych przepisów oraz pokrycia przez Dom opłat ryczałtowych i częściowej odpłatności do wysokości limitu ceny, przewidzianych w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia oraz ewentualnego pokrycia przez Dom wydatków poniesionych na niezbędne usługi pielęgnacyjne w zakresie wykraczającym poza uprawnienia wynikające z przepisów o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia,
34)    pomocy prawnej,
35)    godnej śmierci.
 
2.                   Obowiązkiem mieszkańca jest:
1)       Przestrzeganie norm i zasad współżycia społecznego, a w szczególności przestrzeganie Regulaminu Domu,
2)       dbałość o higienę osobistą, wygląd zewnętrzny oraz porządek w swoich rzeczach, troska o mienie Domu, a w szczególności będące w bezpośredniej jego dyspozycji,
3)       przestrzeganie zakazu palenia papierosów w pokojach mieszkalnych i na korytarzach komunikacyjnych oraz na klatkach schodowych. Palenie dozwolone jest tylko w miejscu do tego wyznaczonym – palarni.
4)       uzyskanie zgody Dyrektora Domu na wszelkie zmiany w mieszkaniu związane z demontowaniem urządzeń i sprzętu,
5)       niezwłoczne powiadomienie personelu Domu o awarii, uszkodzeniu sprzętu lub urządzeń Domu,
6)       właściwe korzystanie z kuchenek, dbanie o ich stan i porządek oraz nie wynoszenie sprzętu,
7)       terminowe zwracanie książek, kaset audio-wideo i płyt wypożyczonych z medioteki,
8)       przestrzegania ustalonych godzin spożywania posiłków:
śniadanie – 800   – 1000
obiad - 1300  - 1500
kolacja - 1800  - 2000
9)       ponoszenie opłat za pobyt w Domu,
10)    kulturalne i życzliwe zachowanie się w stosunku do innych mieszkańców i pracowników Domu,
11)    przyczynianie się do tworzenia dobrej atmosfery Domu,
12)    przestrzeganie przyjętych zasad współżycia społecznego, nie naruszając praw innych mieszkańców do bezpiecznego i godnego życia i praw personelu do realizacji obowiązków zawodowych,
13)    zachowania trzeźwości,
14)    zgłaszania pielęgniarce dyżurnej zamiaru przebywania poza Domem na czas dłuższy niż do godziny 2200,
15)    w przypadku nieobecności - pisemnego zgłoszenia trzy dni przed terminem Dyrektorowi Domu, kierownikowi działu terapeutyczno – opiekuńczego lub pielęgniarce dyżurnej,
16)    powiadomienie Dyrektora Domu lub kierownika działu terapeutyczno - opiekuńczego o sytuacjach uniemożliwiających powrót do Domu w terminie wcześniej ustalonym. W takich sytuacjach mieszkaniec ma obowiązek podać nowy termin powrotu,
17)    zgłaszanie pielęgniarce dyżurnej faktu przyjmowania odwiedzin krewnych i znajomych,
18)    współdziałanie z pracownikiem pierwszego kontaktu oraz personelem Domu w zaspakajaniu swoich potrzeb,
19)    przestrzegania ciszy w godzinach 2200  - 600 .
 
 
VI.                 POSTANOWIENIA KOŃCOWE.
 
§ 15
 
                Przypadki nie stosowania się do niniejszego regulaminu, będą przedmiotem rozpatrywania przez Samorząd mieszkańców i Dyrektora Domu.
 
§ 16
 
Rozpatrywanie skarg i wniosków.
1.       W sprawie skarg i wniosków interesanci będą przyjmowani dwa razy w tygodniu przez Dyrektora Domu oraz wyznaczonego pracownika na zasadach określonych w ogłoszeniu wywieszonym na tablicy ogłoszeń Domu.
2.       Zgłoszone skargi i wnioski będą wpisywane do „Rejestru skarg i wniosków”.
3.       Każda skarga i wniosek będzie gromadzona wraz z dokumentami odzwierciedlającymi sposób jej badania oraz odpowiedzią w specjalnej teczce.
4.       W przypadku ustnego złożenia wniosku lub skargi sporządza się „Protokół przyjęcia skargi – wniosku”, przy czym postępowanie jest takie, jak przy skargach i wnioskach na piśmie, chyba, że sprawa może być załatwiona natychmiast.
5.       Skargi i wnioski będą rozpatrywane w terminach określonych przez Kodeks Postępowania Administracyjnego.
6.       Skargi i wnioski nie będą rozpatrywane:
·         W przypadku ponownego złożenia, po uprzednim rozpatrzeniu, o ile nie wniosą nowych elementów,
·         W przypadku, gdy są anonimowe.
 
 
§ 17
 
1.       Dyrektor Domu zobowiązany jest zapoznać z postanowieniami niniejszego Regulaminu:
a)                   pracowników Domu,
b)                   mieszkańców Domu,
c)                   praktykantów oraz wolontariuszy pracujących na rzecz Domu.
2.       Osoby przebywające oraz zatrudnione w Domu zobowiązane są do ścisłego przestrzegania zapisów niniejszego Regulaminu.
 
 
Podpisał:
Adam Kamiński - Wicestarosta

Metryka strony

Podmiot udostępniający informacje: Adam Kamiński – Wicestarosta Barbara Grabowska – Członek Zarządu Ireneusz Ordziejewski – Członek Zarządu

Opublikował: Marek Falkowski

Data wytworzenia informacji / dokumentu: 06-08-2009

Data udostępnienia w BIP: 07-08-2009 10:31

Data modyfikacji informacji: 07-08-2009 10:31